به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبر آنلاین، " کامران هارونی " مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان، درگفت وگویی اظهار داشت: چند روزی است که با پایان یافتن سفرها و قرمز شدن استان اصفهان وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی زیرمجموعه در استانها تقصیر موج چهارم کرونا را گردن مسافران و سفرها انداخته اند. وی افزود: این در حالی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون کمال همکاری را با سایر دستگاه های مربوطه داشته است و ضمن ابلاغ دستورالعمل های سفر هوشمند به تمام تاسیسات گردشگری و با تحقق شعار سفرهای ایمن مسئولانه به نحو احسن مسافرت ها را هدایت کرده است. مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان تصریح کرد: در برخی از استانهای کشور از جمله اصفهان با همکاری و نظارت مستقیم مراکز بهداشت برای هتل ها گواهی نامه ایمن صادر شد تا مسافر بتواند با فراغ بال و خیالی آسوده مسافرت کند. وی اضافه کرد: درطول تعطیلات نوروزی از ۲۸ اسفندماه تا سیزدهم فروردین ۴۰ گروه کارشناسی بیش از سه هزار بازرسی از واحدهای اقامتی و پذیرایی انجام دادند و نکته مهم این جاست که از ۱۲۰ هزار مسافر اقامت کننده تنها ۵ شکایت وصول شد که نشان دهنده مدیریت شرایط است. هارونی با تاکید بر تخصیص ظرفیت ۵۰ درصدی مراکز گردشگری ایمن به گردشگران گفت: این موضوع بر عدم تراکم گردشگران در واحدهای ایمن گردشگری حکایت دارد. وی افزود: شهرستان گلپایگان و خوانسار در ۳۰ اسفندماه در وضعیت قرمز قرار داشتند و حتی یک گردشگر هم در شهرستان تیران و کرون در ایام عید حضور نداشت و مسافران در واحدهای اقامتی مجوزدار در شهرستانهای نجف آباد و دهاقان کمتر از ۱۰۰ نفر بودند قرمز شد. مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان گفت: رئیس جمهور هم از ۵ عامل دخیل در شیوع موج چهارم کرونا یاد کردند که انجام سفرها بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی را به عنوان عامل آخر موج چهارم کرونا دانستند که قطعا اقامت این مسافران در مراکز رسمی انجام نشده است و باید حساب گردشگر را از سفرهای فامیلی و استقرار در منازل استیجاری غیرمجاز که بهداشت رعایت نکردند انجام گرفته است.
ایجاد شده: 30/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، بر اساس یک پژوهش جدید، خالی گذاشتن صندلیهای ردیف وسط هواپیما، خطر ابتلای مسافران به کووید-۱۹ را کاهش میدهد. مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی آمریکا (سیدیسی) نتیجهگیری کرده است که خالی نگه داشتن صندلی وسط، احتمال سرایت ویروس به مسافران را، ۲۳ تا ۵۷ درصد کم میکند. در آغاز همهگیری ویروس کرونا، گفته شد که خالی گذاشتن صندلیهای ردیف وسط هواپیما با هدف حفظ فاصله اجتماعی، میتواند یک راهحل (در جلوگیری از سرایت ویروس) باشد اما در بلندمدت، هیچیک از شرکتهای هواپیمایی به این توصیه عمل نکردند. در ایالاتمتحده، در حال حاضر فقط شرکت هواپیمایی دلتا صندلیهای میانی خود را خالی نگه داشته است که شرکت یادشده هم این سیاست را از تاریخ ۳۰ آوریل، لغو خواهد کرد. پژوهشگران در «سیدیسی» و دانشگاه دولتی کانزاس، به منظور اندازهگیری گستره پخش ریزذرهها در داخل هواپیما، از مانکنهایی که در کابینهای ساختگی هواپیما با دستگاههای مصنوعی تنفس میکردند، بهره گرفتند اما این آزمایش، بر اساس پژوهشهای پیشین در سال ۲۰۱۷ انجام شد و در آن از ماسک صورت استفاده نشده بود. در این گزارش آمده است: «این دادهها حاکی از آن است که افزایش فاصله میان مسافران و کاهش تعداد آنها میتواند به شکل بالقوه، از قرار گرفتن آنان در معرض کووید-۱۹ بکاهد. حفظ فاصله فیزیکی بین مسافران هواپیما از جمله اعمال سیاست خالی نگه داشتن صندلیهای ردیف وسط میتواند خطر در معرض سارس کوو-۲ قرار گرفتن را کاهش دهد.»
ایجاد شده: 28/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 28/فروردین/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در مراسم معارفه رئیس هیأت مدیره شرکت نوین صنعت رجا با اعلام این مطلب گفت: امیدواریم بعد از کرونا شاهد شکوفایی فعالیتها و رونق اقتصاد باشیم. محمد رجبی افزود: پیشبینی میکنیم با عبور از بحران فعلی و اقدامات مثبت دولت برای مهار کرونا، شاهد افزایش سفرها در تابستان باشیم، به همین منظور کیفیت خدمات را ارتقا می دهیم تا به درآمد بهتر برسیم. وی خاطرنشان کرد: آماده سازی ناوگان با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای سفرها، زحمت همکاران ما را بیشتر کرده ولی با جدیت، رعایت پروتکلها را دنبال کرده و میکنیم. مدیرعامل شرکت رجا تأکید کرد: خوشبختانه در حوزه فنی کارهای خوبی برای نوروز 1400 انجام شده که از آن جمله میتوان به آمادهسازی 25 دستگاه مولد و 9 رام قطار تندروی پردیس (ترنست) اشاره کرد که به دنبال آمادهسازی بیشتر و افزایش سیر این قطارها هستیم. رجبی گفت: با قطارهای تندروی پردیس سفرهای یک روزه بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) را دنبال میکنیم تا از این طریق زمان سفر را مدیریت کنیم. وی اظهار داشت: باید به دنبال ارتقای ظرفیتهای فنی باشیم زیرا در حال حاضر راهآهن به ازای هر لکوموتیو مکلف به سیر قطارها به میزان 1200 کیلومتر در روز است و این در حالی است که قطارهای تندروی پردیس (ترنست) ما توانایی روزی 2000 کیلومتر سیر را دارد. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا افزود: روند بازسازی واگنهای بالای 30 سال از محل تبصره 18 باید شتاب بیشتری بگیرد و با تأمین اعتبار لازم این روند در شرکت نوین صنعت، واگن پارس و دانشگاه آزاد اجرایی میشود. در پایان این مراسم مهندس رجبی ضمن قدردانی از زحمات فرهاد فرهمند محمدی برای تلاش در دوران تصدی عضو هیأت مدیره و قائم مقام شرکت حمل و نقل ریلی رجا، وی را به عنوان رئیس هیأت مدیره شرکت نوین صنعت رجا معرفی کرد.
ایجاد شده: 26/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 26/فروردین/1400 اخبار داخلی
کمیته برگزاری توکیو۲۰۲۰، در نظردارد تا ۳۰۰ اتاق هتل برای اسکان ورزشکاران بدون علائم کرونا یا با علائم خفیف اختصاص دهد. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، مقامات ژاپنی اعلام کردهاند که این تلاش، اقدام دیگری از سوی کمیته برگزاری برای جلوگیری از شیوع ویروس در طول بازیهای تابستان امسال است. همچنین، اعلام شده است که از این هتل ۳۰۰اتاقی برای معالجه شبانه روزی ورزشکاران و جداسازی موارد مثبت کووید۱۹ استفاده خواهدشد. آن دسته از ورزشکاران و کارکنان المپیک که نیاز به بستری شدن ندارند، به طور اصولی ۱۰ روز در اتاقهای هتل قرنطینه خواهند شد. کمیته برگزاری درنظردارد تا رزرو کامل یک هتل در چند کیلومتری دهکده ورزشکاران در منطقه ساحلی هارومی توکیو را البته با هزینه چند صد میلیونی اختصاص دهند. همچنین برنامه ریزی شده است تا ۳۰ دستگاه وسیله نقلیه ویژه برای محافظت از رانندگان در برابر عفونت و برای انتقال بیماران به هتل آماده شود. از آنجا که بازیهای المپیک، ورزشکاران و مسئولان را از سراسر دنیا به خود جلب میکند، پروژه تخصیص این هتل ویژه به دنبال تأمین نیازهای آنها مانند ارائه خدمات چند زبانه و غذای حلال در یک محل اقامتی است.
ایجاد شده: 24/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 24/فروردین/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " مجتبی بیاتی " مدیرکل فرودگاه کرمانشاه از نصب و راهاندازی دستگاه جدید کمک ناوبری DME در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه خبر داد و گفت: پس از آن که دستگاه قدیمی DME فرودگاه به علت فرسودگی با اختلالاتی مواجه شد، تصمیم بر آن شد تا دستگاه جدید خریداری و نصب شود. وی ادامه داد: خرید این دستگاه در سال ۱۳۹۷ انجام شد و پس انجام مراحل فنی نصب و بررسی عملکرد دستگاه توسط فلایت چک، سرانجام این دستگاه در مدار قرار گرفت. بیاتی افزود: این دستگاه به همراه دستگاه کمکناوبری DVOR کار میکند و این دو دستگاه نقش مهمی در جهت یابی هوایی هواپیماها دارند. به گفته مدیرکل فرودگاه کرمانشاه، در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی، به غیر از DVOR/DME، سامانههای کمک ناوبری NDB و ILS Cat I نیز فعال هستند و به کمک این دستگاهها، هواپیماها قادرند با دید افقی ۸۰۰ متر و یا بیشتر اقدام به نشست و برخاست در این فرودگاه کنند. دستگاه DME یا Distance Measuring Equipment (وسیله اندازهگیری فاصله) یک دستگاه رادیویی است که فاصله هواپیما را تا یک ایستگاه زمینی محاسبه میکند. این دستگاه که فاصله هوایی هواپیما را تا فرودگاه به صورت لحظهای و دقیق اعلام میکند از مهمترین تجهیزات کمک ناوبری در ارایه سرویسهای هوایی است. به منظور دقت و اطمینان بیشتر در DME بر خلاف سیستم رادار که از مکانیزم ارسال امواج و انعکاس آنها بعد از برخورد به مانع استفاده میشود، عمل انتقال امواج دو طرفه بوده بدین معنی که هم هواپیما و هم ایستگاه زمینی مبادرت به ارسال امواج میکنند. مدت زمان کل دریافت امواج رادیویی از هواپیما به ایستگاه زمینی و بالعکس اندازهگیری میشود تا از زمان کل، زمان تأخیر کم شده و نتیجه بر عدد ۲ تقسیم شود. از روی زمان بدست آمده میتوان فاصله هوایی بین هواپیما و ایستگاه را محاسبه کرد و با فاصله به دست آمده و ارتفاع هواپیما، فاصله زمینی قابل محاسبه است. نصب سامانههای ناوبری هوایی در بیشتر کشورهای دنیا توسط کارشناسان شرکت سازنده و با نظارت آنها انجام میشود، اما در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا، متخصصان داخلی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران موفق به نصب و راهاندازی این دستگاه با استفاده از دانش بومی شدند. گفتنی است دستگاه کمک ناوبری DME فرودگاه کرمانشاه در کمترین زمان و بدون توقف در عملیات پروازی نصب و عملیاتی شد.
ایجاد شده: 23/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 23/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میزان، " ولی تیموری " معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تاثیر سفرهای نوروزی بر افزایش آمار مبتلایان و فوتیهای کرونا گفت: حوزه گردشگری هم در بدنه دولت و هم همکاران ما در بخش خصوصی انصافا بیشترین همکاری را در طول یک سال گذشته با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته اند. من به جرات میتوانم بگویم هیچ حوزهای به اندازه ما در رعایت الزامات حاکمیتی که براساس آن لازم بوده فعالیتها متوقف یا تعطیل شود و ممنوعیت سفر اعمال شود از خود پایبندی نشان نداده است. وی ادامه داد: به نحوی که هنوز بعد از گذشت بیش از یک سال از آغاز شیوع بیماری کرونا ما همچنان ممنوعیت ورود گردشگران خارجی را داریم. درواقع بعد از گذشت یک سال به دلیل اینکه با دستور وزارت بهداشت ویزای گردشگری توسط وزارت امور خارجه صادر نمیشود همکاران ما در دفاتر خدمات مسافرتی هنوز نمیتوانند گردشگران خارجی را وارد کشور کنند. تیموری خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه براساس برآورد کلی ما برای سال گذشته فعالان بخش خصوصی ما در حوزه گردشگری حدود سی و دو هزار میلیارد تومان متحمل خسارت شدند. با همه این خسارتها و بر اساس گزارشهایی که به دست وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هم رسیده بیشترین آسیب، زیان و خسارت در حوزه گردشگری اتفاق افتاده است. یعنی با اینکه ما بیشترین خسارتها را داشته ایم و هنوز هم ما ممنوعیت فعالیتهای گردشگری را داریم بیشترین همکاری را هم با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا داشته ایم. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: درباره سفرهای نوروزی امسال هم باید این نکته را متذکر شوم که این سفرها در چارچوب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که دو ماه در کمیتههای مختلف بر روی آن بررسیهای کارشناسی صورت گرفت و نهایتا تصویب شد به صورت خیلی محدود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی این سفرها انجام شد. اینکه حجم این سفرها چقدر بوده ما این را هم اعلام کرده ایم که یک میلیون نفر در ایام نوروز سفر کرده اند. این یک میلیون نفر را اگر ما بر سی و یک استان کشور تقسیم کنیم به طور متوسط حدود سی هزار نفر در هر استان به سفر رفته اند. ضرر و زیان کرونا برای گردشگری طبیعی است وی افزود: همین آمار را اگر بر شهرهای هر استان هم بخواهیم تقسیم کنیم خواهیم دید که واقعا این تعداد سفرها به اندازهای نیست که تصور کنیم سفرهای نوروزی زیاد بوده است. اگر آمار سفرهای نوروزی امسال را با عدد سفرهای نوروزی در سال ۹۸ که هنوز کرونا اتفاق نیفتاده بود مقایسه کنیم معلوم خواهد شد حجم سفرهای امسال چقدر بوده است. تعداد سفرهای نوروزی در سال ۹۸ بیست و دو میلیون نفر بود. حالا امسال این عدد به یک میلیون نفر رسیده است. تیموری با اشاره به روند نظارت بر مراکز گردشگری در ایام نوروز گفت: درکنار مساله تعداد ناچیز سفرهای نوروزی علاوه بر وزارت گردشگری خود وزارت بهداشت در طول ایام نوروز به صورت روزانه در قالب تیمهای تخصصی از مراکز گردشگری ما بازدید نظارتی داشته است. درواقع علاوه براینکه خود ما بازدیدهای تخصصی داشتیم وزارت بهداشت هم در مراکز گردشگری ما نظارت هایش را اعمال میکرد. پس بنابراین اگر اعلام کرده باشند در مراکز گردشگری پروتکلهای بهداشتی ابلاغ شده رعایت نشده ما میپذیریم. اما واقعا موردی دیده نشده است. حتی بعضا مواردی را که خود ما مشاهده میکردیم اعلام میکردیم و تا مرحله تعلیق هم کار را پیش میبردیم؛ بنابراین ما آن پروتکلهایی که لازم بود تا سفرهای نوروزی اتفاق بیفتد را کاملا رعایت کردیم. وی اذعان داشت: هم خود ما به عنوان ناظر در طول این ایام نظارت کردیم و هم وزارت بهداشت روزانه نظارت هایش را اعمال میکرد. هر دستوری هم در سطح ستاد ملی کرونا ابلاغ شده بلافاصله ما ابلاغ و اجرا کردیم و خودمان را برای اجرای این دستورالعملها موظف و مکلف میدانیم. چون ما خودمان هم جزو دستگاههایی هستیم که عضو ستاد ملی مقابله با کرونا محسوب میشود. از این بابت هر تصمیمی که در چارچوب ستاد اتخاذ بشود ما خود را موظف به انجامش میدانیم.
ایجاد شده: 19/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 19/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه پس از وصول نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص لغو تردد مسافری با ترکیه، موضوع به کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ارجاع شد، خاطر نشان کرد: جمع بندی اعضای کمیته که پس از تعامل با ۵ دستگاه تخصصی مرتبط با امور مرز، شکل گرفت، به ستاد ملی مدیریت کرونا ارایه و نهایتا به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد. معاون هماهنگی وزارت کشور در خصوص تصمیم نهایی در مورد اعمال محدودیت ها در ترددهای مسافری با کشور ترکیه گفت: بر اساس تصمیم ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، مقرر گردید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لغو تور ترکیه را فوراً به کلیه شرکت های گردشگری ابلاغ نماید. معاون هماهنگی وزارت کشور خاطرنشان کرد: همچنین مقرر گردید، جمعیت هلال احمر نسبت به ارتقای مراقبت های بهداشتی در مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه و تشدید کنترل دقیق مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای زمینی و هوایی اقدام عاجل نماید. سامانی افزود: بر اساس تصمیم ابلاغ شده، مقرر گردیده است: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی نسبت به تعیین مراکز آزمایشگاهی مورد تایید در خارج اقدام و اطلاع رسانی لازم در این ارتباط از طریق وزارتخانههای راه و شهرسازی و امور خارجه به شهروندان و شرکتهای هواپیمایی انجام می شود تا پس از اطلاع رسانی لازم، افراد صرفا با ارایه گواهی سلامت معتبر مورد تایید وارد کشور شوند.
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، ۱۵ سال پیش به منظور آسان سازی سفر برای اقشار مختلف جامعه؛ طرح سفر کارت ملی مطرح شد. طرحی که قرار بود مسئولیت اجرایی آن از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت به شرکت ایرانگردی و جهانگردی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی وقت واگذار شود و با مشخص کردن هتلها و مراکز گردشگری، کارکنان دولت از پولی که در آن به جای هزینه رفاه واریز شده بود، در این مراکز استفاده کنند. ولی بارها و بارها این طرح به مشکل برخورد کرد. گاهی اعلام کردند که دستگاههای پذیرنده در مراکز مربوطه به درستی عمل نمیکند و این کارتها را نمیپذیرند و گاهی هم بیان شد که کارکنان، پول این کارت را خرج هزینههای دیگر غیر از سفر میکنند. تغییرات متعددی نیز در کارکرد این کارت به وجود آمد اما هر بار این طرح نتوانست به درستی اجرا شود. در همه این تغییرات نیز اعلام میشد که نواقص آن برطرف شده است. هم اکنون شرکت ایرانگردی و جهانگردی به دارندگان سفر کارت ملی اعلام میکند که این کارتها غیرفعال شده است و این شرکت مسئولیتی بابت آن ندارد. وام ۲۰ میلیونی با خرید هر آنچه به سفر مربوط میشد مسئولیت سفرکارت ها در واقع به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی سپرده شد این کانون سال گذشته اعلام کرد وام ۲۰ میلیون تومانی برای اجرای سفر در اختیار متقاضیان قرار میدهد. طبق تعریف کانون، «سفرکارت» نوعی وام قرضالحسنه محسوب میشود که دارندگان آن میتوانند ظرف ۱۵۰ روز (پنج ماه) تا سقف ۲۰ میلیون تومان از مزایایِ سفرکارت و امکانات تأسیسات رسمی گردشگری که تمام پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند، بهرهمند شوند و با یک ماه تنفس، در ۱۸ ماه نسبت به بازپرداخت آن با سود چهار درصد اقدام کنند. اما حالا هادی سجادی راد مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به خبرنگار مهر میگوید: این طرح را با ملاحظاتی اجرایی میکنیم. به این دلیل که نمیدانیم تکلیف سفرها در دوران کرونا چیست. ما خواستیم بیشتر از این کارت در حال حاضر در حوزه صنایع دستی استفاده شود تا کمکی به هنرمندان صنایع دستی نیز شده باشد. به این صورت که از این کارت در مکانهای فروش صنایع دستی که دستگاه پذیرنده دارند تا سقف ۲۰ میلیون تومان خرید کنند. در واقع در این کارتها پولی نیست ولی متقاضیان میتوانند با اعتبار خرید کنند. مشکل کد مکنا برای تسهیلات خرید صنایع دستی وی با بیان اینکه خرید صنایع دستی نیز یکی از اجزای سفر است ادامه داد: وزارتخانهها و مراکز پذیرنده در این ارتباط تفاهمنامه با کانون امضا کردهاند اما به مشکل بانکی کد مکنا برخورد کردیم. برخی از وزارتخانهها میخواستند برای کارمندان خود این وام را شارژ کنند اما متوجه شدند که ۹۰ درصد آنها کد مکنای فعال دارند. سجادی راد با بیان اینکه طبق شرایط کد مکنا کسانی که تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام گرفته باشند برایشان کد مکنا فعال میشود و امکان گرفتن وام دیگری را تا زمان تسویه حساب ندارند گفت: اکنون با بانک مرکزی درحال مذاکره هستیم تا یا تسهیلات از شمول کد مکنا خارج شود و یا اینکه سقف تسهیلات از ۵۰ میلیون تومان بیشتر شود. در این صورت میتوان از سفر کارت در حوزه خرید صنایع دستی استفاده کرد. سفر کارت ملی با هدف آسان سازی و ارزان سازی سفر ایجاد شده بود کارتی که اکنون پس از گذشت ۱۵ سال متولیان آن را به این نتیجه رسانده که از آن در حوزه صنایع دستی استفاده شود اما بازهم این طرح با مشکل مواجه شده و در حال حاضر دیگر سفر کارت معنایی ندارد.
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، " فریدون فعالی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان با اشاره به شعار نوروز ۱۴۰۰ مبنی بر سفر مسئولانه و ایمن اظهار کرد: «گردشگران ورودی به استان کرمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و دستورالعملهای ابلاغی در مراکز اقامتی استان کرمان اعم از هتل، مهمانپذیر، پانسیون، خانه مسافر و اقامتگاههای بومگردی اسکان داشتند.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان افزود: «در ایام نوروز ۱۴۰۰ اقامت مسافران نوروزی استان کرمان تنها در مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای پروانه بهرهبرداری از سوی این اداره کل فراهم شد و سایر اماکن اقامتی از جمله مدارس، مهمانسرای ادارات و دستگاههای اجرایی اجازه هیچگونه اقامتی را نداشتند.» او به بازدید ۸۵ هزار گردشگر از موزهها و اماکن تاریخی و ۲۷۹ هزار گردشگر از جاذبههای طبیعی این استان اشاره و بیان کرد: «این استان دارای بیش از ۲۰ موزه مشارکتی و غیرمشارکتی، ۷ اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ملی و ۷ هزار اثر شناخته شده است که در سالهای گذشته میزبان تعدادی زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی بود.» فعالی خاطرنشان کرد: «با توجه به تداوم کرونا در ایام نوروز برای حفظ بیشتر سلامت گردشگران و همچنین جامعه میزبان، هیچ توصیه و دعوتی برای حضور گردشگر در استان نداشتیم اما تاسیسات گردشگری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی به مسافرانی که به این استان سفر کردند، خدمات مورد نیاز را ارائه کردند.»
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، حدود یک سال از واردات هتلهای کپسولی به ایران میگذرد، اما از آنها نه در فرودگاهها اثری دیده میشود و نه در شهرهایی که قرار بود مستقر شوند. حالا مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی میگوید: هتلهای کپسولی (وارداتی) به انبار فرستاده شدهاند. ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۹ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رونمایی اولین نمونۀ هتل کپسولی وارداتی به ایران خبر داد و اعلام کرد که این کپسولها به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به کشور وارد شده و قرار است تحت نظارت این کانون در استانهای مختلف کشور بهعنوان شکل جدیدی از مراکز اقامتی استفاده شود. در همان خبر از هادی سجادیراد، مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نقل شده بود که در فاز اول قرار است ۲۰۰ دستگاه از این هتلهای کپسولی در شهرهای مختلف از جمله، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز راهاندازی شود تا بهعنوان یک محل اقامت و استراحت کوتاهمدت برای گردشگران مورد استفاده قرار گیرد. علیاصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در مراسم رونمایی خصوصی از نمونه این هتلها گفته بود: یکی از مزایای این اماکن اقامتی این است که باعث تحول در اکو کمپها خواهد شد و بهعنوان یک محل اقامتی مناسب و بصرفه میتواند در اماکنی مانند کمپهای مختلف، فرودگاهها، پایانههای مسافربری، راهآهن و… در اختیار گردشگران قرار گیرد.واردات این هتلهای کپسولی در شرایطی که صنعت گردشگری با همهگیری ویروس کرونا دچار چالشهای اقتصادی بسیار شده و تا آن وقت از حمایت مالی بهرهمند نشده بود، انتقادهای زیادی را متوجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرد. واردکنندگان این هتلها معتقدند بودند استفاده از این کپسولها برای گردشگری مزیت اقتصادی است و به محیط زیست کمک خواهد کرد. برنامه کانون جهانگردی و اتومبیلراتی طبق آنچه در مراسم رونمایی این کپسولها اعلام شد تولید پنجهزار کپسول در داخل کشور در فاصله شش ماه تا دو سال با الگوگیری از نمونههای وارداتی و استقرار آنها در بیش از ۸۰ نقطه شناساییشده بود.آن زمان حواشی زیادی درباره هزینه ارزی که برای واردات انبوه این محصول صرف شده ایجاد شد، با این وجود نه از تعداد هتلهای کپسولی وارداتی آماری داده شد و نه از هزینه ارزی که صرف خرید آنها شده بود. در مردادماه ۹۹ حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ در مصاحبهای واردات گسترده هتل کپسولی به ایران را تکذیب کرد و گفت که حدود ۱۰ مورد از این هتلها توسط بخش خصوصی به کشور وارد و رونمایی شده است. اما در شهریورماه ۹۹ سجادیراد، مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره تعداد هتلهای کپسولی واردشده به کشور گفت: فقط پنج کپسول وارد شده و قرار است در فرودگاه استفاده شوند. سوای اینکه هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه تعداد از هتلهای کپسولی به کشور وارد شده و چه میزان ارز برای آنها هزینه شده است، اکنون سرنوشت نامعلوم کپسولهای واردشده و خط تولید داخلی وعده دادهشده مساله است.حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ درباره سرنوشت هتلهای کپسولی اطلاعات زیادی نمیدهد؛ فقط در گفتوگویی کوتاه با ایسنا به چنین جملاتی بسنده میکند: هر چیز جدیدی را برای مردم و مسؤولان بخواهید جا بیاندازید، آنقدر سختی و مشقت دارد که حد و حساب ندارد. مثلا آخرین رفت و برگشتهای ما با جامعه هدف فرودگاهها به بیش از ۵۰ جلسه رسید.هادی سجادیراد ـ مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ نیز درباره سرانجام کپسولهای واردشده به ایسنا میگوید: پنج یونیت در وزارت گردشگری نمایش داده شد که ظرفیت ۱۰ نفر را داشت. ما از ابتدا هم بنای واردات نداشتیم. آن پنج یونیت هم حالا در انبار هستند. او گِره کار هتلهای کپسولی را که قرار بود خط تولید داخلی داشته باشند و در کمپهای کویری، فرودگاه و بیمارستان مستقر شوند در خارج از این کانون میبیند و توضیح میدهد: بنا به درخواست شرکت فرودگاهها، نمونهای از محصول واردشده را در ساختمان اداری آن مستقر کردیم، چون خیلی از رؤسای فرودگاهها هفتگی در آن مکان حضور دارند و به این شکل، کپسولها در معرض دید آنها قرار میگرفت. بسیاری از رؤسای فرودگاهها کار را دیدهاند و بسیار مشتاقاند. اگر موانع را در سیستم خودمان برطرف کنیم آمادگی داریم حداقل در پنج فرودگاهی که از ابتدای امر مدنظرمان بود آنها را مستقر کنیم، اما بروکراسی اداری که وجود دارد، متاسفانه اذیت میکند. او یادآوری میکند: نگاهمان درباره هتل کپسولی ارائه سرویس لاکچریِ گرانقیمت نبوده است. از روز اول هم گفتهایم در تمام دنیا زیرساخت اقامتی ارزانقیمت وجود دارد. سجادیراد اضافه میکند: وقتی میخواهید سرویسی را با قیمت اقتصادی در اختیار مخاطبان قرار دهید، طبیعتا چارچوبهای اقتصادی پروژه متفاوت میشود. مثلا در طرح توجیهی هتلهای کپسولی، هزینهای که در نظر گرفته شده برای اقامت مصرفکننده در ساعت اول ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود که مبلغ آن با افزایش ساعت اقامت به صورت پلکانی کاهش پیدا میکرد، به طوری که بعد از چهار ساعت، هزینه به پنجهزار تومان به ازای هر ساعت اقامت میرسید.او درباره اینکه چرا با وجود بروکراسی فرودگاهها، این پروژه ـ همانطور که در روز رونمایی گفته شده بود ـ از طریق مراکز و یا اماکن دیگر پیگیری نشد، میگوید: ما با بیمارستانها هم مذاکراتی داشتیم، با وجود اینکه در ابتدای امر خیلی استقبال کردند؛ چرا که برای ساماندهی همراهان بیماران خیلی میتوانست موثر باشد، ولی وقتی وارد کار شدیم با عدم همکاری این بخشها مواجه شدیم. سجادیراد تاکید میکند: نگاه ما تسهیلگرانه است. این کار را به عنوان منبع درآمد درنظر نگرفتهایم. هدف این است باگهایی که در سیستم اقامتگاهی کشور وجود دارد با نگاه حمایتی وزارتخانه برطرف شود، ولی از نظر دستگاههای دیگر اگر پروژهای سودآوری داشته باشد وارد آن میشوند. دغدغه خدماتدهی وجود ندارد. اگر منافع زیادی داشته باشد همراهی میکنند.او ادامه میدهد: دغدغه خدماتدهی باید وجود داشته باشد، چون درحال حاضر ۱۵ سرویس خدماتی اقامتی نسبت به استاندارد جهانی عقبیم. باید این سرویسها در فرودگاهها و حتی به مراکز درمانی اضافه شود. در کشورهای دیگر معمولا مشکل اقامت کمتر وجود دارد، ولی در ایران حتی اقامت همراه بیمار مساله است. مسؤولان یکی از بیمارستانها اذعان میکردند از ساعت ۱۲ شب به بعد باید از بین درختها همراهان بیمار را پیدا و از محوطه بیمارستان خارج کنند. حتی وقتی در بیمارستان را میبندند صبح میبینند همان افراد از دیوار وارد محوطه بیمارستان شدهاند، چون جایی برای اقامت ندارند. وقتی با همان مجموعه درمانی برای استقرار این سیستم اقامتی ارزان صحبت میکنیم میگویند بودجه نداریم، بعد که ما وارد عمل میشویم و میخواهیم زیرساخت این اقامت را برای آنها تامین کنیم، متوجه میشویم مشکل اصلا بودجه نبوده است. این پروژه فعلا در چنین گیر و دارهایی گرفتار است. مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که چطور یک وزارتخانه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) قدرت و نفوذ برای استقرار این چند کپسول و یا راهاندازی خط تولید آن را ندارد؟ اظهار میکند: در اکثر شئونات کشور زمانی که موضوع بین دو شخصیت حقوقی مستقل مطرح میشود، حتی زمانی که منافع مشترک دارند و همسو هستند، این امکان همچنان مطرح است که دغدغه مشترک نداشته باشند.سجادیراد درباره اینکه درحال حاضر روی تولید چه تعداد هتل کپسولی برنامهریزی شده است؟ میگوید: هتل کپسولی مثل تولیدات دیگر نیست، براساس پروژهای که تعریف میشود این آمادگی وجود دارد تعداد مورد نظر تولید و در اختیار گذاشته شود. مثلا طی مذاکراتی که با شرکت فرودگاهها داشتیم قرار شد در پنج فرودگاه، ۱۰ هتل کپسولی مستقر شود. او درباره شرکتهایی که ساخت را باید انجام دهند نیز توضیح میدهد: در همان روزهای نخست از طریق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برای تولید این محصول در داخل اطلاعرسانی انجام دادیم. چند شرکت دانشبنیان مراجعه کردند و گفتند دو ماه دیگر نمونههایی را ارائه میدهند، اما بیشتر در حد حرف بود، چون بعد تلفنشان را هم جواب ندادند. شرکتهای دیگر اما مطالعاتی را انجام دادند و حتی کارخانههایی را که میتوانند مواد اولیه تولید کنند نیز شناسایی کردهاند. الان تمام اجزای خط تولید در داخل فراهم است، ولی آن شرکت دانشبنیان یک عدد مشخص برای تولید نیاز دارد تا کار را شروع کند، اینکه محصولی تولید شود و مستقیم به انبار برود که منطقی نیست.مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از واردات چنین محصولی، مطالعه و نیازسنجی در داخل انجام شده بوده و اگر اینطور بوده چرا هنوز سایر بخشها متقاعد نشدهاند و چرا هنوز بعد از یک سال در هیچ کجا این هتلهای کپسولی مستقر نشده است؟ میگوید: برای این که نگاهمان متفاوت است. نیاز نبود قبل از واردات صحبت شود. لازم بود ابتدا تلنگر وارد شود. البته آن تلنگر به بدنه جامعه یا ذینفعان وارد شد، اما نگاهمان با آنهایی که باید همراه میشدند، متفاوت است. ما فکر میکنیم آنها توجیه هستند و حتی نمونههایی را در کشورهای دیگر دیدهاند، اما وقتی میخواهیم کار را با هم شروع کنیم، توقع دارند مطابق استانداردهای آنها عمل کنیم و مواردی مثل حقالارض و حقالسهم طلب میکنند. سجادیراد در پاسخ به اینکه آیا میتوان نتیجه گرفت که این پروژه به لحاظ اقتصادی جذاب نبوده است؟ اظهار میکند: پروژه زمانی که تعریف میشود جدولهای اقتصادی دارد که میزان سرمایهگذاری اولیه، هزینه بهرهبرداری سالانه و درصد سود برای سرمایهگذاری در آن مشخص است. به هر حال باید کاری کنیم که شرکت دانشبنیان در انتها متضرر نشود. مثلا در پروژههای عمرانی یا شهرداریها برای ترغیب بخش خصوصی حداقل باید ۴۰ درصد سود درنظر گرفته شود که سرمایهگذار را وارد کار کند. اما نظر شرکت فرودگاهها این بود که حداقل سود ۲۵ درصد باشد. با این شرایط هیچ سرمایهگذاری وارد نمیشد. با این حال، شرکتهای دانشبنیان را متقاعد کردیم که هر پروژه دانشبنیانی لزوما به تولید حجم زیادی پول ختم نمیشود و در واقع قرار است یک خدمات جدید ارائه شود. تمام اهتماممان را گذاشتیم که این شرکت دانشبنیان را همراهی کنیم اما فضای کلی همراه نیست و طرفهای مقابل علیرغم اینکه در نامههایشان ابراز تمایل میکنند، اما در مذاکره و عمل به نقطه مشترک نرسیدهایم.
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان زنجان، "امیر ارجمند " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی زنجان، اظهار کرد: «در طول تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، تعداد ۷۲۴۳ نفر در استان زنجان اقامت داشتند و ۹۸هزار و ۷۸۱ گردشگر از جاذبههای گردشگری و مراکز تاریخی بازدید به عمل آوردند.» ارجمند اظهار داشت: «تأسیسات گردشگری بهویژه مراکز اقامتی در این مدت با توجه به تداوم کرونا با رعایت دستورالعملهای بهداشتی ابلاغی به گردشگران خدمات ارائه کردند.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی زنجان گفت: «با توجه به تداوم کرونا در راستای حفظ سلامت گردشگران و شهروندان، امسال هیچ توصیه و دعوتی برای حضور گردشگر در استان نداشتیم اما تأسیسات گردشگری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی به مسافرانی که به زنجان سفر کردند، خدمات مورد نیاز را ارائه دادند.» او ادامه داد: «امکان اقامت مسافران، تنها در مراکز اقامتی و تأسیسات دارای پروانه بهرهبرداری استان وجود دارد و سایر اماکن ازجمله مهمانپذیرهای ادارات و دستگاههای اجرایی این اجازه را ندارند.» ارجمند گفت: «خوشبختانه در این ایام فقط یک شکایت از تأسیسات گردشگری استان داشتهایم و باوجود نظارتها شرایط بسیار مناسبی برای حضور مسافران نوروزی در استان فراهم شد.»
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سیدامیرناصر طباطبایی " رئیس جامعه هتلداران یزد، خواستار حمایت مجدد دولت از این صنعت شد." وی با بیان این که ضریب اشغال هتلهای یزد در ایام تعطیلات نوروز به کمتر از ۲۵ درصد رسید، اظهار کرد: هتلداران به هیچ وجه وضعیت خوبی ندارند و با این وضعیت، دولت باید برای گردشگری و اقدامات حمایتی خود مجدداً چارهای بیاندیشد. وی افزود: باید دولت تسهیلات حمایتی و شرایط اعلام شده قبلی را برای هتلداران و حتی سایر زیرساختهای گردشگری تقویت کند. وی با ابراز این عقیده که برخی دستگاه ها موجب توسعه گردشگری غیرمجاز در کشور شدند، تصریح کرد: زمانی که گردشگری قبل از نوروز و تعطیلات، به صورت غیرکارشناسی مورد هجمه قرار گرفت، گردشگری غیررسمی و اقامتهای غیرمجاز توسعه یافت و گردشگری مجاز در این میان سرکوب شد. رئیس جامعه هتلداران استان یزد، وضعیت فعلی گردشگری کشور و به ویژه شهر گردشگرپذیر یزد را وضعیت ناخوشایندی اعلام کرد و خواستار توجه بیشتر دولت به این صنعت آسیبدیده شد.
ایجاد شده: 14/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 14/فروردین/1400 اخبار داخلی