به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، سیانان به مناسبت انتشار کتابی درباره هتلهای ایران به زبان انگلیسی توسط یک گردشگر سوئیسی، به جنبههای متفاوت و کمتر شنیدهشده از ایران پرداخته است. برخی از مردم برای تاریخ به ایران سفر میکنند؛ ۲۴ مکان میراث جهانی یونسکو برای شروع خوب است. دیگران به دنبال فرهنگ و زندگی مردم هستند؛ غذای عالی و مهماننوازی افسانهای که مسافران عادی از آن لذت میبرند، اما برای «توماس وگمن» سفر به ایران کمی متفاوت بوده است. سیانان آمریکا در این گزارش نگاهی داشته به تجربه سفرِ ایرانِ «توماس وگمن»، گردشگری که کتابی درباره هتلهای ایران نوشته است. از نظر او، چشمگیرترین نکته در مورد ایران، هتلهای آن است. البته نه هتلهای بزرگ هفتستاره، بلکه هتل بوتیکهای کوچکی که توسط خانوادهها اداره میشوند، در حالی که کاملاً مدرن و پیشرفته هستند. او میگوید: در ایران یک مشخصه عالی درباره هتل بوتیکها وجود دارد که طراحی معاصر را با میراث ایرانی ترکیب کردهاند و این در حال افزایش است. وگمن متخصص بیمه در سوئیس است که اولین سفرش را به ایران در سال ۲۰۱۹ انجام داد و آنچنان تحت تأثیر این هتلها قرار گرفت که با وجود اینکه تجربه انتشار کتابی را نداشت، تصمیم گرفت کتابی بنویسد. او میگوید: هنگام پرواز از تهران به زوریخ به این فکر کردم آیا کتابی در مورد هتلهای ایران وجود دارد و فهمیدم حتی یک کتاب هم وجود نداد. این درحالی بود که هنگام سفر از ایران و بهویژه هتلهای آن بسیار متعجب و شگفتزده شدم. وگمن پس از سفر به ایران، کتابی درباره ۱۶ هتل، عمدتا هتل بوتیک در شهرهایی از تهران و شیراز تا روستایی در جزیره قشم در جنوب ایران، با عنوان «Persian Nights» نوشته است. سیانان در این گزارش مدعی شده که این نخستین کتاب انگلیسیزبان است که به هتلهای ایران اختصاص یافته است و میگوید به کسانی که این کشور را نمیشناسند نگاه اجمالی از رونق طراحی، فراتر از اماکن تاریخی میدهد. وگمن، نویسنده کتاب «شبهای پارسی» میگوید: به هر کشوری که سفر میکنید متوجه میشوید که واقعیتهایی متفاوت از آنچه میدانید و شنیدهاید، وجود دارد و اگر آن کشور کمی بستهتر باشد و افراد کمتری به آنجا سفر کنند تا عکسها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، واقعیتها متفاوتتر هم خواهد بود. بنابراین احتمالاً تصور غلط بیشتری درباره ایران نسبت به سایر کشورها وجود دارد. کتاب او - که در آن با یک تیم ایرانی کار کرده است ـ ۱۶ هتل ایرانی را به تصویر میکشد، اگرچه بیشتر آنها ساختمانهای نوسازیشده میراثی هستند، اما با فروشگاه، گالری و حتی رستورانهای گیاهخواری پیوند خوردهاند. او در این کتاب اشاره میکند که بسیاری از بخشها توسط زنان اداره میشوند. در کتاب شبهای پارسی به جزئیات یک هتل بوتیک در شهر اصفهان پرداخته شده که ساختمان آن به اواخر دوره قاجار و قرن نوزدهم تعلق دارد، ساختمانی که طراحی مدرنی دارد و عاری از پلاستیک است و از صابونهای دستساز ارگانیک، غذای گیاهی و حتی دمپاییهای حصیری ساخت هنرمندان جنوب ایران استفاده کرده است. وگمن میگوید: چنین میراث محکمی از گذشته ایران وجود دارد؛ چرا آنها باید بناهای جدید بسازند؟ این (تبدیل ساختمانهای تاریخی به هتل بوتیک) راهی برای نگهداری آنها است. این گردشگر سوئیسی در کتابش فقط به هتل بوتیکها نپرداخته، سراغ مهمانپذیرهای کوچک (بومگردیها) که به مراتب قیمت پایینتری نسبت به هتل بوتیکها دارند هم رفته است. تجربه اقامت در یکی از آنها را که در شهر اصفهان، نزدیک مسجد جامع ـ میراث ثبتشده در یونسکو ـ واقع شده شرح داده است؛ خانهای که توسط یک زوج اداره میشود و گویی قرار است مدتی با آنها زندگی کنید. این زوج جوان حتی کارگاه چاپ پارچهای را اداره میکنند و برای مهمانان دوچرخه دارند. هر چند به اعتقاد نویسنده کتاب «شبهای پارسی» هتلها تنها دلیل سفر به ایران نیستند، اما او معتثد است ایران باید در فهرست بازدید همه گردشگران باشد. او میگوید: ایران یکی از معدود کشورهایی بود که مدتها بود واقعاً به آن علاقه داشتم؛ ایران، ژاپن و پرو. من کشورهایی را دوست دارم که دارای فرهنگ بسیار قوی و باستانی هستند و از لحاظ تاریخی دارای اهمیت هستند. من با چند ایرانی در اروپا ملاقات کردم و آنها همیشه رفتار بسیار دوستانهای داشتهاند. او اولین سفرش را پس از جدا شدن از همسرش انجام داد. میخواست تنها باشد، به جای سفر با یک گروه، راهنما ـ رانندهای را استخدام کرد که هزینه آن در حدود ۱۱۰ دلار در روز بود. وگمن درباره چگونگی پیدا کردن هتلهای محل اقامتش می گوید: رزرو هتلها آسان بود؛ زیرا همه آنها یکدیگر را میشناسند. بسیاری از آنها توصیهشده بودند (که همیشه بهترین هستند)، به علاوه من در اینستاگرام و اینترنت تحقیق کردم و کتابهای راهنمای ایران را خواندم. فقط هتلها نبودند که وگمن را متعجب کردند، به عنوان کسی که درباره تاریخ ایران تحقیق کرده، جنبه مدرن آن نیز غافلگیرکننده بود. او میگوید: من انتظار کشوری سنتیتر را داشتم، اما در این هتلها، کافهها و گالریهایی شبیه اروپا یا آمریکا بود که متعجب شدم. انتظار نداشتم که یک دستگاه قهوهساز Marzocco ایتالیایی یا یک دستگاه برشتهکننده قهوه Probat آلمانی ببینم. به نظر میرسد خلاقیت قوی وجود دارد. متوجه شدم واقعیتهای زیادی وجود دارد و من میخواستم آنچه را که تجربه کردم و لذت بردم نشان دهم. سیانان در گزارشش تاکید دارد وگمن تلاش میکند به این نکته اشاره کند کتابی که نوشته درباره هتلها است، نه سیاست. او میگوید: مطمئنا واقعیتهای بسیار متفاوتی درباره ایران وجود دارد، این کشور عربستان سعودی نیست، کره شمالی هم نیست، اما ایالات متحده و انگلیس هم نیست. وگمن به عنوان یک جهانگرد میگوید: در سفر به ایران بسیار آزاد بودم. احساس میکردم میتوانم هر زمان که بخواهم به همه جا بروم. من با استفاده از Google Maps دیروقت به اقامتگاه میرفتم و همیشه احساس امنیت میکردم. او از معماری مساجد و غذاهای ایرانی لذت میبرد و میگوید: آنها خورشتهای فوقالعاده میپزند و غذاهای گیاهی زیادی دارند، از نظر غذا فرهنگی بسیار غنی دارند. وگمن تحت تاثیر رفتار مردم ایران هم قرار گرفته است و میگوید: من یک سال در برزیل زندگی کردم، بنابراین به فرهنگهای دوستانه و باز عادت کردهام، فکر میکنم ایرانیها دوستانه رفتار میکنند. کتاب «شبهای پارسی» (Persian Nights) پیش از همهگیری ویروس کرونا نوشته شده است، وگمن تصمیم دارد با پایان همهگیری و روشن شدن اوضاع به ایران برگردد و یک رونمایی از کتابش داشته باشد. منبع : ایسنا
ایجاد شده: 22/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 22/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " سیاوش امیرمکری " مدیرعامل شرکت فرودگاهها، با اشاره به هدفگذاری برای توسعه فرودگاههای کشور در چند سال اخیر افزود: نصب و راهاندازی سامانه کمک ناوبری ILS/DME به ارزش ریالی ۳۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یکی از مهمترین پروژه هایی است که در فرودگاه رشت افتتاح خواهد شد. به گزارش هتل نیوز، ILS یا Instrument Landing System یکی از مهمترین و متداولترین دستگاههای ناوبری برای نشستن هواپیما در فرودگاههای پرترافیک و فرودگاههای با شرایط جوی نامناسب است که با وجود آن، خلبان امکان فرود در آب وهوای نامناسب را نیز خواهد داشت. امیرمکری بیانداشت: با بهرهبرداری از سامانه مذکور و با توجه به وجود RVR و سامانه کمک بصری PALS، دید افقی این فرودگاه از یکهزار و ۲۰۰ متر به ۵۵۰ متر بهبود خواهد یافت که ضمن ارتقای ضریب ایمنی فرودگاه، تاخیرها و ابطالی پروازها کاهش مییابد. به گفته وی، همه این پروژهها از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هزینه شده است. فرودگاه سردار جنگل رشت با داشتن حدود ۱۰۰ سورتی پرواز برنامه ای در هفته به مقاصد داخلی مشهد، اهواز، عسلویه، تهران، شیراز، بندرعباس، کیش، اصفهان، تبریز، ترکیه و گرجستان به صورت فصلی و غیربرنامه ای خدمات فرودگاهی ارایه می دهد. با توجه به ارتقای زیرساخت های موجود در دولت تدبیر وامید این فرودگاه اکنون ظرفیت پذیرش حداقل روزانه ۴۰ سورتی پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی را دارد. این فرودگاه اکنون مجهز به سامانه های کمک ناوبری برای نشست و برخاست پروازها همچون DVOR، ILS و DME است که از پیشرفته ترین دستگاه های کمک ناوبری به شمار میرود.
ایجاد شده: 12/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 12/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " طاهره شهرکی " معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در آیین آغاز طرح افزایش ناوگان حمل و نقل چابهار افزود: یکی از اقدامات مهم سازمان منطقه آزاد چابهار این بود که در راستای تحقق وظایف مربوط به مسوولیتهای اجتماعی، توانمند سازی شاغلان صنعت گردشگری و بالا بردن سطح رفاه اجتماعی شهروندان و گردشگران تفاهمنامهای با شهرداری چابهار منعقد شود که این اتفاق رقم خورد و از محل اعتبارات مسوولیت اجتماعی ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار به شهرداری برای رفاه ساکنان و مسافران در حوزه افزایش کیفیت حمل و نقل مسافر اختصاص یافت. وی بیان داشت: ورود چندین دستگاه تاکسی و اتوبوس، یکی از معضلات اجتماعی ما در حوزه چابهار را برطرف خواهد کرد. او با بیان اینکه شهرستان چابهار قطب گردشگری جنوب کشور به شمار میرود اظهار داشت: لازم دانستیم که این خدمات را برای گردشگران فراهم کنیم و به طور جدی از رانندگان تاکسی میخواهیم که گواهینامههای لازم در خصوص صنعت گردشگری اخذ کنند تا بتوانند با دراختیار داشتن اطلاعات حوزه گردشگری، به عنوان یک راهنما خدمات استاندارد و شایستهای به مسافران ارائه کنند. رئیس سازمان مدیریت حملو نقل شهرداری چابهار نیز گفت: تاکنون ۵۰ نفر متقاضی تاکسی خطی زرد داشتهایم که ۳۰ نفر برای اخذ تسهیلات خرید خودروی ۱۲۰ میلیون تومانی به بانک عامل معرفی شده است. داود قریشی افزود: مبلغ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات تعمیرات و ۲۰ میلیون تومان خرید باطری و لاستیک به خودروهای تاکسی شهر چابهار اختصاص دادهشده است که متقاضیان میتوانند از طریق بانک تجارت اقدام کنند. او گفت: همچنین تسهیلات خرید بیمههای بدنه و شخص ثالث، بدون پیشپرداخت و سود نیز به متقاضیان قابلارائه است.
ایجاد شده: 10/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 10/خرداد/1400 اخبار داخلی
اتحادیه اروپا، برخی از دولتهای آسیایی و صنعت هوایی در تلاش هستند این تابستان درآمد خود از تعطیلات را به دلیل بیماری همهگیر کرونا از دست ندهند. آنها در حال تهیه گذرنامههای واکسن کووید-۱۹ برای کمک به آغاز سفرهای بینالمللی هستند. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، این افراد و نهادها در حال کار روی سیستمهایی هستند که به مسافران امکان میدهد از اپلیکیشنهای تلفن همراه، برای اثبات واکسیناسیون خود استفاده کنند. در این صورت نیاز به قرنطینه در مقصد یا حتی تستهای کرونا مرتفع میشود. اما با وجود تلاشهای متعدد، فقدان یک سیستم مرکزی بینالمللی برای تایید الکترونیکی وضعیت واکسیناسیون به چشم میآید. این پروژهها همچنین با چالشهای فنی روبهرو هستند و سوالاتی درباره حریم خصوصی و نابرابریها در واکسیناسیون را ایجاد میکند. گذرنامههای واکسیناسیون یک لایه دیجیتالی دیگر به بسیاری از برنامههای موجود در زمینه ویروس کرونا و کنترل ردیابی ارتباطها در بسیاری از کشورها و ایالات متحده آمریکا اضافه میکند. استفاده از چنین گواهینامههایی برای استفاده در داخل کشور برای رفع محدودیتها مورد بحث قرار گرفته است. بسیاری مخالف الزام ارائه آن برای حضور در بارها، کنسرتها و رویدادهای ورزشی هستند. با این حال، انگیزه بیشتری برای استفاده از آنها در سفرهای بینالمللی وجود دارد به خصوص کشورهایی مانند ایسلند که مرزهای خود را تنها روی مسافرین واکسینه شده باز میکنند و دیگر کشورها مانند عربستان سعودی اجازه میدهند شهروندان واکسینه شده به خارج از کشور سفر کنند. تصمیم هفته گذشته اتحادیه اروپا برای گشودن مرزهای خود روی مسافران کاملا واکسینه شده فوریت این موضوع را بیشتر نشان داد. سازمان جهانی بهداشت، اثبات واکسیناسیون را بهعنوان الزام در سفرهای بینالمللی به دلیل توزیع نابرابر واکسن توصیه نمیکند. اسناد تقلبی اسناد تقلبی مربوط به تستهای کووید-۱۹ که از سوی کلاهبرداران فروخته میشود در زمان همهگیری مشکلساز شده است اما متخصصان حوزه فناوری میگویند که نسخههای دیجیتال گذرنامه واکسن دارای حفاظ امینی است که جعل آنها را سخت میکند. انجمن بینالمللی حملونقل هوایی میگوید نتایج تست یا وضعیت واکسیناسیون را بررسی نمیکنند اما با آزمایشگاههای ثبت شده طرف هستند و به این طریق اپلیکیشن میتواند افرادی را که تست دادهاند یا واکسینه شدهاند مطابقت دهد. این اپلیکیشن صورت مسافر را با استفاده از دوربین تلفن اسکن میکند و آن را با مشخصات بیومتریک گذرنامه مطابقت میدهد و بررسیهایی برای جلوگیری از استفاده شخص دیگر از هویت او انجام میشود. امنیت و حریم خصوصی گذرنامههای واکسیناسیون یک موضوع دو قطبی است و بحثهایی را مبنی بر استفاده از این روش برای کنترل افراد، محدود کردن آزادیها و از بین بردن حریم خصوصی در پی داشته است. افراد متخصص در حوزه فناوری تاکید میکنند تنها چیزی که از این طریق منتقل میشود کلیدهای رمزگذاری شده هستند که اجازه میدهند اطلاعات بهصورت ایمن تبادل شوند. از سوی دیگر این سوال نیز مطرح میشود که شرکتهای معتبر تولید واکسن چه میزان باهم همکاری میکنند و آیا کشورها گواهینامههای یکدیگر را به رسمیت میشناسند. دولت بریتانیا هشدار داده است که در حال حاضر بسیاری از کشورها گواهی واکسیناسیون را از مسافران قبول نمیکنند. همزمان اتحادیه اروپا در طرح خود گفته است که همه واکسنهای ضدکرونایی که به تایید این اتحادیه رسیده است یعنی فایزر-بیونتک، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون به طور خودکار از سوی همه کشورهای عضو به رسمیت شناخته خواهد شد و در کنار آن، به کشورهای دیگر اجازه داده میشود تا واکسنهای دیگری را که مستقلا برای واکسیناسیون شهروندانشان انتخاب کردهاند، حتی اگر مجوزی در سطح اروپا نداشته باشد به این فهرست اضافه کنند. اما سوالات دیگری نیز درباره افرادی که تلفنهای هوشمند ندارند و یا هر عضو خانواده دستگاه جداگانه ندارد، پرسیده میشود. مقامات اتحادیه اروپا و انجمن بینالمللی حملونقل هوایی میگویند که در حال کار بر روی راه حلها از جمله گزینههای مبتنی بر کاغذ هستند. منبع ؛ یورونیوز
ایجاد شده: 8/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 8/خرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، ظهور وسایل نقلیه هوایی جدید مانند هواپیماهای بدون سرنشین و تاکسیهای پرواز و عملیات هواپیماهای جدید در حال تغییر شیوه پیکربندی و مدیریت آسمان ما است. مدیریت ترافیک بدون سرنشین اکنون یک مولفه مهم برای فعال کردن این وسایل نقلیه هوایی جدید است تا با خیال راحت وارد فضای هوایی ما شوند. فضای هوایی امروز شلوغ تر از همیشه است. بیش از 1.2 میلیون نفر در هر لحظه در سراسر جهان به پرواز در میآیند که این بیشتر از جمعیت سانفرانسیسکو یا استکهلم است! به لطف فناوریهای پیشرفته، اکنون انواع جدیدی از وسایل نقلیه هوایی در حال توسعه هستند و با سرعت وارد آسمان میشوند. این وسایل نقلیه اشکال و قابلیتهای جدیدی دارند و در ارتفاعات بسیار پایینتری کار میکنند که همه فضای هوایی فعلی برای رسیدگی به آن طراحی نشده است. به عنوان مثال، هواپیماهای بدون سرنشین باری در حال حاضر بستهها را سریعتر و کارآمدتر از کشتی به ساحل منتقل میکنند و وسایل نقلیه عمود برخاست برقی نشان از توانایی انتقال افراد از نقطه A تا B در داخل شهرها به جای ساعتها در راه بودن دارند. اما چگونه این وسایل نقلیه هوایی جدید که اکثر آنها بدون سرنشین هستند (یعنی بدون خلبان) میتوانند با خیال راحت وارد فضای هوایی فعلی شوند؟ و چگونه میتوانند با یکدیگر و کاربران فضای هوایی فعلی و همچنین با استفادههای بعدی که هنوز تعریف نشدهاند هماهنگ باشند؟ پاسخ به این سؤالات در حال حاضر مورد بررسی قرار میگیرد که دیجیتالی شدن و استقلال نقش مهمی در نوسازی و مدیریت ایمنی فضای هوایی آینده ما دارند. نوسازی مدیریت ترافیک با مدیریت ترافیک بدون سرنشین امروزه، هواپیماها با کنترل ایمنی حمل و نقل هوایی با خلبانان از طریق رادیو، سیستمی هدایت میشوند که به سیستم مدیریت هوایی معروف است. این ارتباط مستقیم، از نقطه به نقطه، بینایی بین یک اپراتور و هواپیما، روش استاندارد صنعت است. اما برآوردها نشان میدهد که رشد ترافیک هوایی تجاری در نهایت از ظرفیت یک سیستم انسانی محور فراتر خواهد رفت و این فقط برای پروازهایی که توسط انسان هدایت میشوند، انجام میشود. همانطور که عملیات بدون سرنشین و خلبان همچنان به تکثیر خود ادامه میدهد، سیستمهای مدیریت هوایی باید به یک مدل مقیاس پذیرتر تغییر پیدا کنند: یک سیستم دیجیتالی که میتواند بر افزایش فعالیت نظارت و مدیریت کند. به این سیستم مدیریت ترافیک بدون سرنشین یا مجموعه خدمات شبکهای گفته میشود که براساس قوانین مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. چارچوبهای مدیریت ترافیک بدون سرنشین به جای تکیه بر کنترل متمرکز در سراسر جهان از اصل اختیارات توزیع شده استفاده میکند، که این سیستم برای ارائه دهندگان، خدمات بیشتری میدهد که می توانند با تحول بازار سازگار شوند و نیاز به تغییر دارند. خدمات مدیریت ترافیک بدون سرنشین واقعی در حال حاضر شروع به اجرا شده است. سیستمی که امروز و طی چند سال آینده راهاندازی میشود، یکی از سیستمهای موجود برای دهههای آینده خواهد بود. این بر نسل بعدی افرادی که از سیستم کنترل ترافیک هوایی استفاده میکنند نیز تأثیر میگذارد. در عمل، مدیریت ترافیک بدون سرنشین به این معنی است که هواپیما دیگر نیازی به صحبت با یک موجود واحد مانند یک کنترل کننده ترافیک هوایی اختصاصی ندارد. درعوض، قادر به برقراری ارتباط آزادانه با چندین تأمین کننده خدمات خواهد بود. این تأمینکنندگان مطابق با استانداردهای ایمنی، امنیتی و عملکردی مربوطه برپا میشوند و قادر خواهند بود با بقیه شبکه هماهنگ شوند تا تصمیمگیریهای کارآمد را بر اساس اهداف خاص پرواز انجام دهند. این انتقال به صورت تدریجی انجام خواهد شد، اما موردی است که برای حیات آتی سیستم جهانی حمل و نقل هوایی مهم است. نسل بعدی مدیریت ترافیک هوایی در سراسر جهان، اصول اساسی و رویکردهای مربوط به چارچوبهای مدیریت هوایی بدون سرنشین در توسعه بسیار مشابه هستند. در اروپا، سیستمی که توسطU-Space (SESAR) تهیه شده است، انتظار میرود در سال 2020 از بین برود و در آمریکا، ناسا در حال توسعه یک مدل خصوصی موسوم به "تهیهکنندگان خدمات سیستمهای هواپیمای بدون سرنشین" است که توسط اداره هواپیمایی فدرال (FAA) تأیید شده است. مدیریت هوایی بدون سرنشین ایرباس، مسئول توسعه این زیرساختهای مدیریت ترافیک دیجیتال، در حال ساخت راه حلهایی برای کمک به چارچوبهای مدیریت هوایی بدون سرنشین است. این ارائه دهنده خدمات، مجوز پرواز در ارتفاع کم و قابلیت پیمایش در هوای ایالات متحده را دارا میباشد، به این معنی که مدیریت هوایی بدون سرنشین ایرباس میتواند مجوزهای FAA را برای پروازهای سیستم هواپیمای بدون سرنشین در نیز ارائه دهد. به گفته جو پولاستر (رئیس مدیریت محصولات هوایی بدون سرنشین ایرباس)، انتقال کامل به یک سیستم مدیریت هوایی بدون سرنشین از طریق مراحل کوچک پیشرفت خواهد کرد. این شامل پیادهسازی برنامههای کاربردی کوچک و گرفتن بازخورد در مورد زنده بودن آنها است که این صنعت را قادر میسازد تا در دراز مدت خدمات را افزایش دهد. در انتها، جو میگوید: "خدمات واقعی مدیریت هوایی بدون سرنشین را از قبل شروع به اجرای آن کردهاند. سیستمی که امروز و در چند سال آینده راهاندازی کردهایم، دستگاهی خواهد بود که برای دهههای بعد در دست است. این بر نسل بعدی افرادی که از سیستم کنترل ترافیک هوایی استفاده میکنند نیز تأثیر میگذارد." منبع : کن نیوز
ایجاد شده: 6/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 6/خرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " اکبر بهنام جو " استاندار اردبیل در آیین افتتاح فاز اول پیست اسکی اوجور، این ظرفیت را در رونق گردشگری و کسب و کار در فصل زمستان بسیار با اهمیت خواند. وی افزود: با اینکه در نیمه اول سال استان اردبیل حدود هفت میلیون مسافر و گردشگر را پذیرا بوده، ولی بهدلیل عدم استفاده از پتانسیلها در راستای توسعه گردشگری زمستان، در این فصل گردشگری عملا تعطیل میشود. استاندار اردبیل با اشاره به وجود ۱۴ الی ۱۵ هزار تخت اقامتی در سرعین، نبود گردشگر در فصل زمستان را نقیصه گردشگری استان عنوان کرد و راه اندازی پیستهای اسکی را گامی مهم در راستای رونق گردشگری زمستان دانست. بهنام جو به اجرای چندین طرح گردشگری زمستانی و پیست در استان اشاره کرد و از اجرای پیست اسکی در منطقه شابیل و خلخال که سرمایهگذاری آنها شروع شده، خبر داد. وی اظهار کرد: اقدام سرمایهگذاران گامی برای رونق گردشگری و سوددهی به استان بوده و باید دست سرمایهگذاران را بگیریم. استاندار اردبیل افزود: اماکن گردشگری در دراز مدت سودده بوده و بیشترین سود در ابتدای امر از محل ورود مسافران به سایر حوزهها عاید میشود. وی با اشاره به رشد سه درصدی صنعتی استان و کسب رتبه اول در صدور پروانه بهره برداری،گفت: سوداوری و اهمیت گردشگری کمتر از صنعت نیست ولی در دراز مدت برای استان سودآوری به دنبال دارد. بهنام جو اظهار کرد: پیست اسکی اوجور از جمله اماکن گردشگری است که ظرفیت خوبی برای استقبال از گردشگران خارجی بوده و لازم است طرح توسعه آن از جمله هتل، مکان آموزشی و رستوران با همکاری دستگاهها و سرمایه گذار اجرایی شود. وی از اجرای جاده دسترسی آسفالته با همکاری راه و شهرسازی خبر داد و گفت: آسفالت جاده دسترسی این پیست شهریور ماه به اتمام میرسد و اتصال راه آلوارس به اوجور با اینکه هزینه بالایی دارد، ولی در حال اجرا است. وی بیان کرد: در هیچ جای دنیا پیست اسکی و آبگرم با هم در یک نقطه وجود ندارد و این ظرفیت مختص منطقه بوده که باید از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری استفاده شود تا بتوانیم منطقه را رشد دهیم. بهنام جو تصریح کرد: همزمان با خرداد ماه و زمانی که بیشتر نقاط کشور گرم است، در این نقطه برف وجود دارد و اسکی بازان تا پایان خرداد میتوانند اسکی کنند.
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید ناصرالدین طباطبایی " عضو هیئت مدیره جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: خواستههای صنعت گردشگری از بخش دولتی تغییر نکرده است؛ ما از دولت آینده همان خواستههایی را داریم که از دولت جاری داشتیم؛ خواستههایی که بخش اعظمشان به دلیل مشخص نبودن ساختار و قوانین، تحقق پیدا نکرد و اجرایی نشد. طباطبایی افزود: در کشورهایی که صنعت گردشگری در زمره صنایع اول آنهاست، در هر اتفاقی که در حوزه اقتصاد رخ میدهد یک پیوست گردشگری در نظر گرفته میشود. در ایران هم باید به این سمت برویم و همانطور که مثلاً در هر صنعتی پیوست فرهنگی، پیوست محیط زیستی و ... وجود دارد، پیوست گردشگری هم باید وجود داشته باشد. قانونگذار هم در قوانینی که مصوب میکند، باید نگاه گردشگری را دخیل کند. او با تصریح این مطلب که خواسته مشخص و روشن صنعت گردشگری از دولت آینده، داشتن یک وزیر متخصص است، گفت: ما نمیگوییم که وزیر آینده حتماً باید هتلدار، آژانسدار، راهنمای گردشگری و ... بوده باشد. میگوییم باید ساختار گردشگری را بشناسد؛ حرفهای غیرکارشناسی نزند؛ اینطور نباشد که امروز طی یک دیدار با کسی به نتایجی چنان قطعی برسد که صبح فردا بدون شناخت، همان حرفها را در مراسمی رسمی تکرار کند. ما میگوییم وزیر باید چارچوب گردشگری و ذینفعان آن را بشناسد؛ به مشکلات آن آگاه باشد؛ برای آنها راهحل داشته باشد. انتخاب وزیر گردشگری باید فارغ از خطوط سیاسی باشد. عضو جامعه حرفهای هتلداران ایران با بیان اینکه همه کاندیداهای ریاست جمهوری باید پلان خود را برای گردشگری اعلام کنند، عنوان کرد: باید به گردشگری به عنوان پدیدهای فراتر از مسائل جناحی و سیاسی نگاه کنند؛ اقتصاد که جناح نمیشناسد! وقتی اقتصاد جناحی میشود، همان بلایی سر مملکت میآید که امروز آمده است. ما کاری به جناحهای سیاسی نداریم؛ میگوییم گردشگری را که امروز یکی از صنایع مهم دنیاست، حمایت کنید و توسعه دهید؛ ما امروز باید از کسانی که میخواهند برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری وارد رقابت شوند، برنامه بخواهیم. اگر برنامهای ندادند، تکلیف روشن میشود و میفهمیم گردشگری نمیخواهند. طباطبایی در ادامه افزود: کسی که قرار است در دولت آینده، وزیر گردشگری شود، باید بداند بعد از کرونا چه میخواهد بکند. باید نقشه راه داشته باشد. باید معاون و مدیرانش را با ملاکهای مشخص و راهبردی انتخاب کند. باید کارشناسان ارشدی را که برای صنعت گردشگری تصمیم میگیرند، از حالا بشناسد؛ این کارشناسان ارشد چه کسانی خواهند بود؟ همین هایی که حالا هستند؟! او عدم هماهنگی دستگاههای مختلف در ارتباط با صنعتی فرابخشی مانند گردشگری را یکی از معضلات مهم این صنعت برشمرد و توضیح داد: بحث پیوستهای گردشگری که مطرح شد در اینجا بسیار اهمیت دارد؛ باید به همه دستگاهها در برنامه ابلاغ شود که ضرورتاً پیوست گردشگری داشته باشند. مثلاً وقتی که وزارت راه دارد یک کار بزرگ انجام می دهد، پیوسته گردشگری آن هم مانند سایر پیوستها باید مشخص باشد. وقتی دستگاهها پیوست گردشگری داشته باشند، معنایش این است که مثلاً به وزارت رفاه بگوییم هتلداران تا پایان کرونا بر نمیگردند؛ در حالیکه بقیه بخشها بر میگردند و وارد بازار میشوند. پیوست گردشگری از بسیاری از خسارتها و بازدارندگیهای این صنعت پیشگیری خواهد کرد. عضو جامعه حرفهای هتلداران ایران در بخشی از اظهارات خود توضیح داد که اگرچه به بدنه وزارتخانه انتقادات زیادی دارد اما این انتقاد معنایش نفی تلاشهای انجامشده نیست: کسانی هم بودند که فعالیتهای زیادی کردند و این، نباید نادیده گرفته شود؛ مثلا آقای دکتر تیموری در این مدت تلاشهای زیادی کردند؛ ولی حرف ما این است که با بدنه فعلی گردشگری در وزارتخانه ما راه به جایی نخواهیم برد. اگر میخواهیم صنعت گردشگری را به اهدافی که برای آن متصور شدهایم، نزدیک کنیم، برای اولین بار باید آدمهای صنعت وارد وزارتخانه شوند. کسی که برای هتلدار تصمیم میگیرد باید هتلداری را بشناسد. باید متوجه باشد که وقتی تصمیم اشتباه میگیرد، هزینه آن را کسان دیگری میپردازند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان یزد در پایان درخصوص وضعیت صنعت گردشگری و هتلداری در این استان هم گفت: گردشگری یزد عمدتاً بر پایه گردشگری تاریخی و فرهنگی بنا شده و به این دلیل در کرونا بیشترین لطمه را خورده است و باید نگاه ویژهای برای احیای گردشگری تاریخی فرهنگی به وجود بیاید. انشاالله بعد از کرونا برگشت خوبی داشته باشیم و سرمایه گذاران و فعالان این عرصه حفظ شده باشند. با وضعیت موجود که بخشی از بدنه کارشناسی ما از این صنعت خارج شدهاند، نگرانی وجود دارد که خدای ناکرده این روند ادامه پیدا کند! اگرچه من همکارانم را در این صنعت عاشق میبینم و میدانم که تا امروز عاشقانه جلو رفتهاند و همه تلاش خود را به خرج دادهاند. ما باید به فکر جلوگیری از خسارت بیشتر در این صنعت باشیم. امیدواریم با انجام واکسیناسیون هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود تا به روزهای خوبمان برگردیم.
ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا " عزیز الله فرضی پور " مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش با اشاره به اینکه این جزیره سهم ۹۰ درصدی در ارایه خدمات آموزشی و تفریحی غواصی کشور را دارد اظهار داشت: هم اکنون ۳۰ کلوپ غواصی و تفریحات دریایی در این جزیره سالانه به بیش از ۷۰۰ هزار گردشگر ارایه خدمات غواصی می کنند. وی اضافه کرد: با توجه به حضور ۴۰۰ غواص با درجه بالا در این جزیره و فعالیت مستقیم ۱۰۰ تن از آنان در بخش ارایه خدمات غواصی، تفریحی و آموزشی به گردشگری، ایجاد سایت مصنوعی غواصی برای توسعه خدمات و همچنین جلوگیری از آسیب رساندن به مرجان ها ضروری است. فرضی پور یادآور شد: این موسسه در حال پیگیری به منظور ایجاد سایت غواصی مصنوعی در جهت جذب توریسم ورزشی در حوزه ارایه خدمات غواصی به منظور جلوگیری از آسیب به سایت های مرجانی، اکوسیستم دریا می باشد و در این راستا مجموعه هتل ترنج با انتقال یک فرورند هواپیما به جزیره کیش اقداماتی را به عمل آورده و انتظار می رود با همکاری دستگاه های مربوطه از جمله اداره کل محیط زیست استان هرمزگان، معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد و معاونت گردشگری سازمان پیگیری و همکاری لازم در این خصوص به عمل آید. مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش با اشاره به اینکه تا کنون پنج کشور از جمله ترکیه نسبت به ایجاد سایت غواصی مصنوعی اقدام کرده اند افزود: این کشورها با این اقدام شاهد تحول ارتقای سطح ارایه خدمات و تعداد گردشگر بودند که جزیره کیش نیز می تواند به عنوان نخستین محل ایجاد این سایت گام مهمی در این زمینه بردارد تا علاوه بر توسعه توریسم بین المللی، مانع از خروج ارز از کشور به واسطه سفر برخی از افراد علاقه مند به غواصی تفریحی شود. وی افزود: در صورتی که این سایت راهاندازی شود، می توان از خروج سالانه یک هزار گردشگر از کشور جلوگیری کرده و در کنار آن با جذب گردشگران خارجی برای کشور ارز آوری داشته باشیم. هم اکنون ۳۸ هیات ورزشی در جزیره کیش فعال بوده که موسسه ورزش و تفریحات سالم این جزیره امسال برنامههای آموزشی، ارتقاء، اعزام، اردو و مسابقه مختلف را تدارک دیده است؛ در جزیره کیش حدود هفت هزار ورزشکار سازمان یافته و بیمه شده و ۶۷ مربی فعالیت دارند. جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده است. این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی های بی نظیر و توسعه همهجانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب میشود.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " حمیدرضا آذرپور " معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه یکی از وظایف ما نظارت و کنترل بر تورهای گردشگری است، اعلام کرد: طی روزهی اخیر مشاهده شده که در استان افرادی مبادرت به حرکات جمعی غیرمجاز به نام تور گردشگری می کنند که به هیچ وجه مصداق تور گردشگری نیست. حمیدرضا آذرپور با تاکید بر اینکه تور گردشگری از تعریف و چارچوب مشخصی برخوردار است، افزود: راهنمای تور نیز از یک فرآیند آموزشی عبور کرده و پس از طی دوره های مختلف و کسب تائید صلاحیت به عنوان راهنمای تور منصوب می شود. وی با بیان اینکه صرف آشنایی با یک منطقه مشمول راهنمای تور نمی شود، افزود: همکاری نزدیکی بین گشت مشترک این اداره کل و نیروی انتظامی برقرار است که ثمره آن برخورد با ۷۴ تور گردشگری غیرمجاز بوده است. آذرپور ادامه داد: برخی از این گروه ها فاقد مجوز بوده و از طریق فضای مجازی و بصورت غیرقانونی و با وعده های دروغین اقدام به تبلیغ برای برپایی تور کرده بودند. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به برخوردهای صورت گرفته در ۴۸ ساعت اخیر اظهار کرد: سه دستگاه خودرو به پارکینگ منتقل شده و با هماهنگی عوامل انتظامی متخلفان نیز به مرجع قضایی معرفی شدند تا اقدامات قانونی لازم برای برخورد قاطع با آنان صورت گیرد. آذرپور گفت: همه تبلیغاتی که در روزهای اخیر در خصوص اجرای تورهای گردشگری منتشر شده، از سوی افراد سودجو انجام گرفته است و از مردم می خواهیم در صورت مشاهده چنین تبلیغاتی با شماره تماس ۰۱۳۳۳۶۱۸۴۶۵ معاونت گردشگری اداره کل اطلاع دهند. وی اضافه کرد: ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان گیلان تابع تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا بوده و حفظ سلامت هموطنان و گردشگران اولویت اصلی این ادارهکل بشمار میآید و در این راستا با افراد و گروههایی که برخلاف پروتکلهای اعلامی نسبت به برگزاری تورهای گردشگری اقدام نمایند بدون اغماض برخورد خواهد شد.
ایجاد شده: 26/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
فعالان گردشگری با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا، سیاست وزارتخانههای امور خارجه و بهداشت را در محدود کردن ویزای ایران به چالش کشیدند و از رها کردن نیروهای متخصص گردشگری به حال خود گله کردند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وامهای حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالتهای بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاههای خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بیتوجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغههایی بود که فعالان گردشگری در گفتوگویی حدودا پنجساعته در کلابهاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکلهای خصوصی به بحث گذاشتند. در این گفتوگوی چالشی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نوعی تنها مدیر دولتی حاضر بود که خود نیز نسبت به بیتوجهیهای حاکمیت به موضوع گردشگری انتقاد کرد. امیدوارم یک رفت و روب اساسی انجام دهیم " حرمتالله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ، در این گفتوگو که با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، تخمینی گفت: مجموع نیروی انسانی که مستقیم در گردشگری شاغل است احتمالا به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد که اکنون نیمی از آنها از صنعت گردشگری خارج شدهاند. ما بیشتر از ۵۰ درصد نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت را از دست دادهایم که بازگرداندن آنها سخت خواهد بود. تقاضای ما این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار کند. تشکلهای خصوصی هم باید توجه کنند تا ید واحد نشوند نمیتوانند کاری را از پیش ببرند. او ادامه داد: گردشگری لطمه بزرگی خورده، در همه دنیا از آن حمایت شده است، ولی اینجا پای این صنعت را گرفتهایم و کشانکشان میبریم که زخم دیگری به آن وارد شود. رفیعی همچنین از ورود و نفوذ بخشهای غیرمرتبط به حوزه گردشگری انتقاد کرد و با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای برخورد انحصاری در صدرو ویزای ایران و محدود کردن آن فقط به بیماران خارجی، اظهار کرد: صدور ویزای توریستی بیشتر از یک سال است که متوقف شده و درحال حاضر ویزا فقط برای شرکتهای تسهیلگر وزارت بهداشت صادر میشود. بررسی کنید افرادی که ویزای درمانی ایران را درخواست کردهاند، برای چه به ایران آمدهاند. امیدوارم روزی در محکمهای پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: به بهانه نامهای مختلفی که روی گردشگری گذاشتهاند، همه دستگاهها وارد این حوزه شدهاند؛ از وزارت ورزش گرفته تا بهداشت. هر گردشگری که به ایران میآید قطعا برای سلامت روان خود سفر کرده، پس یعنی کار آن را باید وزارت بهداشت انجام دهد!؟ این دخالتها مخل درآمد اقتصادی گردشگری و معضلی برای ما شده است. او با اشاره به اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در همایش دانشگاه امام صادق درباره فرایند جذب بیمار خارجی، اظهار کرد: آیا همه آن دغدغههایی که وزارت بهداشت برای بیمار خارجی دارد و از قبل تا بعد از سفر، وضعیت او را رصد میکند، برای بیمار ایرانی هم دارد؟ رفیعی مدعی شد: شواهد و گزارشها نشان میدهد این وزارتخانه بیشتر دنبال کسبوکار و منافع مادی خود است. او عملکرد معاونت گردشگری در دوران کرونا را نیز به نقد کشید و بیان کرد: به نظرم این معاونت دغدغهای برای کار ندارد و اتفاقا دنبال آینده کاری خود با پایان عمر دولت است. متاسفانه در این دوران سخت، به اندازه ارزنی به گردشگری کمک نشده است. چه حمایتی کردند؟ چه وامی دادند؟ همه بدهکارتر شدهاند. از اول هم گفته بودم که این وام عدهای سودجو را پروار میکند. قبول داریم که متولی توان حمایت ندارد. به هر حال، باید این یکی دو ماه را صبر کنیم و امیدواریم جاروی خوبی دستمان باشد تا بعد یک رفت و روب اساسی انجام دهیم. او سپس با این شعر که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، گفت: ما نباید از دولت خواهش کنیم که به گردشگری کمک کند، بخش خصوصی باید دستور بدهد، با استدعا کار پیش نمیرود. تا بخش خصوصی به این نتجیه نرسد که ولی نعمت گردشگری است، وضع تغییر نمیکند و همه وزارتخانهها برای ما تصمیم میگیرند. بیتوجهی حاکمیت به گردشگری " حسین اربابی " مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ، که جزو مجموعههای اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار میآید، در دفاع از عملکرد این وزارتخانه در دوران کرونا با بیان اینکه هر کاری از دست این وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برآمده انجام داده است، مشکل را متوجه بیتوجهی حاکمیت به صنعت گردشگری دانست و با ذکر یک مثال گفت: زمانی که میخواستیم ویزای ایران را برای عمان لغو کنیم، به شدت با بدنه وزارت امور خارجه درگیر بودیم، چون اعتقادی به این کار نداشت و عاقبت آقای ظریف و مونسان پشت درهای بسته، تفاهمنامه لغو ویزای ایران برای عمان را امضا کردند. او ادامه داد: تجربه ما نشان میدهد در مجموعه حاکمیتی هیچ اولویتی برای گردشگری وجود ندارد. همه میدانند کسب و کار گردشگری خراب است، اما آیا سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارمندان میگذرد؟ وقتی گفته میشود تعطیل کنید آیا دولت حاضر است درآمد بخش تعطیل گردشگری را تامین کند؟ واقعیت این است که اهمیتی ندارد. زمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوجه شدیم همه دستگاهها از صندوق توسعه ملی برداشت میکنند، ما هم گزارشی در حوزه خود تهیه کردیم و گفتیم اگر یک میلیارد یورو در این صنعت تزریق شود بسیاری از مشکلات را میتوان حل کرد، اما آن درخواست ما در پیچ و خم آب و برق و نان گم شد. وقتی برنامه ششم توسعه را آماده کردند، هیچ اثری از گردشگری نبود، با کمک یکسری دلسوز صنعت گردشگری، چند ماده به این سند اضافه شد. اربابی نقد ظریفی هم به بخش خصوصی کرد و افزود: این بخش تنها است. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دولت است، یک گردشگر هم وارد نکرده. ما حلقه مفقوده داریم، با این حال فکر میکنیم سیاستمان عالی بوده است. این حلقه مفقوده در ارتباط با بخش خصوصی است. اعتقادم بر این است که سیستم معیوب است و بخش خصوصی از آنچه هست باید قویتر شود تا بر دولت غالب شود. بخش خصوصی گردشگری باید رشد کند. رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در ادامه این اظهارات که با واکنش تند فعالان بخش خصوصی حاضر در این گفتوگو مواجه شد، گفت: دولت اجازه نمیدهد بخش خصوصی بلند شود. همه گرفتاری ما از این است. پای ما را گرفتهاند و اجازه نمیدهند بلند شویم. یک جا را درست میکنیم، در جای دیگر سنگ میاندازند. همین دولت که به بخش خصوصی انتقاد میکند چرا بیشتر گردشگر از کشور خارج میکند، مگر خودش مجوزهای آژانسها را نداده است؟ خودش ۹۹.۵ درصد آژانسها را خروجی کار کرده و نیم درصد را ورودی کار کرده است، حالا که سههزار آژانس بنا به سیاست غلط بخش دولتی، در گردشگری خروجی فعال شدهاند، ایراد میگیرد. دولت عامل این اتفاق بوده، نه بخش خصوصی. اربابی هم در پاسخ گفت: اصلا همین پافشاری و مطالبهگری بخش خصوصی باعث شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مربوط به صدور مجوز را اصلاح کند و فرآیند صدور مجوز آژانس را تغییر دهد. وقتی مطالبه از سوی بخش خصوصی قوی باشد، دولت در مقابل مجبور به سر خم کردن است. رفیعی به این اقدام هم اعتراض کرد و سوال پرسید بخش خصوصی کجای تدوین چنین بخشنامهای بوده است، و در ادامه گفت: زمانی که برنامه گردشگری را به مجلس دادند، این نمایندگان مجلس بودند که به بخش خصوصی خبر دادند. آن برنامه از نظر ما هیچ ارزشی ندارد، وقتی در تدوین آن هیچ نظری از ما گرفته نشده است. " ابراهیم پورفرج" رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ، نیز در ادامه درباره دخالت دولت در گردشگری، گفت: زمانی برگزاری نمایشگاههای خارجی بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و این جامعه تقسیم مسؤولیت شده بود، اما چرا سال ۹۸ با زور و دستور حاکمیتی همان چند نمایشگاه را از ما گرفتند و به یک شرکت دیگر دادند، نمایشگاه هم برگزار نشد و پول آژانسها را هم بعد از دو سال هنوز برنگرداندهاند. این همان دخالتی است که پای ما را گرفته. بعد از ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران شده؟ " سهراب شرفی" از اتاق بازرگانی استان فارس نیز گفت: بخش خصوصی به اندازهای که قوانین اجازه داده، سرمایهگذاری کرده است. این وزارتخانه است که از ابزار و دانش باید استفاده کند. وزارتخانهای که نمیداند چگونه از ابزار موجود استفاده کند، وجودش چه معنایی دارد؟ وزارتخانه باید در بدنه دولت قدرت داشته باشد که جریان را هدایت کند. این وزارتخانه که تازه متولد شده و گرفتار پیچیدگیهای چند ده ساله نیست، از آن انتظار میرود در مجلس با قدرت و شهرت بیشتری حضور پیدا کند و بتواند صنایع دیگر را متقاعد کند که روی گردشگری تاثیر بگذارند. او استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زیر سوال برد و افزود: از زمانی که سازمان به وزارت تبدیل شده هیچ برنامه و استراتژی توسعهای نداشته و تحولی ایجاد نکرده است. اگر ۵۰ درصد آن نگاهی که در ترکیه و مالزی به گردشگری دارند، در ایران وجود داشت وضع ما اینگونه نبود و این صنعتِ ارزشمند به کما نمیرفت. " محمدرضا اکبری " کارشناس ارشد و پژوهشگر گردشگری ، نیز این سوال را پرسید که بعد از گذشت ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران در گردشگری شده است، و در ادامه گفت: با اینکه سند راهبردی توسعه گردشگری اوایل همهگیری کرونا تصویب شد، ولی متاسفانه در آن، برنامهای برای مدیریت بحران درنظر گرفته نشده است، چه از جانب بخش خصوصی و دولتی. ما سالهاست در حوزه گردشگری کار میکنیم و همیشه نقد کردهایم حالا باید راهکاری برای خروج از بحران داشته باشیم. او درباره مطالبه بخش خصوصی برای مذاکره با ستاد ملی کرونا با هدف تغییر سیاستها، اظهار کرد: وظیفه وزیر بهداشت دفاع از بهداشت کشور است، آقای نمکی مسؤول دفاع از گردشگری نیست. این موضوع به ما برمیگردد که تا کنون به کجا برنامه دادهایم و حقانیت خود را چگونه اثبات کردهایم که اگر مردم سفر بروند به مشکل برنمیخوریم. اگر برنامه داشتیم میتوانستیم آنها را قانع کنیم. " محمدرضا پوینده " مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز درباره تعطیلی و بیکاری گسترده در گردشگری، اظهار کرد: وزارت بهداشت تصویر درستی از گردشگری ندارد، چرا سایر صنایع شاهد تعطیلیهای گسترده نبودند، چون در سطح حاکمیت و دولت جایگاه تعریفشدهای دارند که حتی وزارت بهداشت هم نمیتواند مانع آنها شود. او همچنین تبلیغات و بازاریابی گردشگری را نقطه صفر دانست و با طرح این سوال که در دوران کرونا، کدام دستگاه چه بازاریابیای داشته است، گفت: بازاریابی گردشگری به حضور چند نمایشگاه خارجی و شرکت انحصاری ۱۰۰ آژانس واردکننده توریست محدود شده است. گردشگری باید به گفتمان ملی تبدیل شود. پورفرج، رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما سالی ۱۱ نمایشگاه خارجی میرویم که پول آن را خودمان میدهیم. دو سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت پول زمین را میدهد و ما غرفه را برپا کنیم. وقتی نمایشگاه برگزار شد و هزینه صرفشده را مطالبه کردیم، پول را ندادند. بازاریابی گردشگری وسیعتر از نمایشگاه است. بعضی از آژانسها سالی ۲۰ سفر میروند تا شرکت خارجی را ببینند و گفتوگو کنند. نمایشگاه فقط یکی از ابزارهای کار ما است. بخش دولتی این را بداند، نمایشگاه ابزار خوبی برای بازاریابی گردشگری است. آیا در آلمان همه ۲۰۰ کشور که در نمایشگاه شرکت میکنند، اشتباه کردهاند و فقط ما درست فکر میکنیم که حضور در نمایشگاههای بینالمللی را زیر سوال میبریم!؟ خروج ۹۰ درصد رانندهها از صنعت گردشگری " حسین بهرامی " مدیر یک شرکت خدمات حمل و نقل توریستی هم با اشاره به موضوع این گفتوگو، اظهار کرد: از یک سال پیش، ۹۰ درصد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل گردشگری تغییر حرفه دادهاند، وامی هم به این بخش تعلق نگرفته است. بیشتر ماشینها هم اقساطی بودند که فقط سه ماه تعویق در پرداخت وام داشتند. این صنف که یادی هم از آن نمیشود، با همه زحمتی که برای آموزش رانندههای ترمینالی آن کشیده بودیم، از بین رفته است. " سهند عقدایی " عضو جامعه تورگردانان نیز با اشاره به دغدغه جهانی برای افزایش حجم تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲، گفت: محرومیت مردم از سفر به مدت دو سال، واکسیناسیون و بازگشت به برجام، مجموعه عواملی است که احتمال افزایش تقاضا برای سفر به ایران را در ماههای ابتدایی سال ۲۰۲۲ مطرح کرده و به تبع آن، این نگرانی وجود دارد که با بیبرنامگی اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود، که قیمت هتلها با سرازیر شدن گردشگران به ایران، یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر، با کمبود زنجیره تأمین خدمات مواجه شویم. باید از حالا فکری برای آینده داشته باشیم. همچنین " علیرضا رییسی" عضو جامعه هتلداران اصفهان ، نگاهی داشت به محدودیتهایی که در این استان بر اثر تصمیمهای سلیقهای اعمال شده است و گفت: با اینکه هتلها در یک سال گذشته پروتکلها را بهدرستی رعایت کردند و حتی کارت ایمنی تهیه شده، ولی متاسفانه اداره بهداشت با سیستم گردشگری جنگ دارد. از طرفی، اقساط وامها که امهال نشد، مشکلات عدیدهای را به وجود آورده است. اداره برق هم اگر یک ماه پول نگیرد، سریع برق هتل را قطع میکند. حمایتها فقط در حد شعار بوده است. " امیرمسعود لوافان، عضو دیگر جامعه هتلداران اصفهان نیز این سوال را مطرح کرد که بعد از کوچ متخصصان گردشگری چه اتفاقی خواهد افتاد و پروژههایی که در پایه متوقف شده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، و در ادامه گفت: وزیری که در آینده میآید لطف کند کاری با تشکلهای خصوصی گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد کار کنیم. او با اشاره به توقف آموزشها بهویژه در هتلها همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای تحصیل در رشتههای دانشگاهی گردشگری ادامه داد: واکسن برای گردشگری خیلی مهم است و مشاغل این حوزه باید در اولویت قرار گیرند. چرا کارشناسِ هتل نباید واکسن بزند اما همان نیرو وقتی به کارخانه کنسروسازی میرود، واکسن میزند. وقتی همکاران ما میبینند در این حوزه آیندهای نیست، برای خروج از آن تردید نمیکنند. " محمدابراهیم لاریجانی " مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ، هم درباره خروج نیروهای متخصص از گردشگری، گفت: شنیدهام برخی از نیروها در املاک مسکن مشغول شدهاند و کسی را که طعم پول املاک را چشیده باشد مگر میشود به گردشگری برگرداند؟ او همچنین خواست درباره افرادی که در بخش دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی شدهاند شفافتر صحبت شود و گفت: بخش خصوصی از یک طرف از حمایتهای دولت تشکر میکند و از طرف دیگر آن را عامل نفاق میداند. شفاف بگوید آنهایی که دست و پای این بخش را بستهاند چه کسانی هستند. " فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و دکترای اقتصاد گردشگری نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع کرونا بسیار منفعل عمل کرد، اما تشکلها چه کار شایستهای انجام دادند؟ در تشکلها یکدستی و یکصدایی نداشتیم. چرا وقتی وام حمایتی کرونا را دادند با علم به مشکلات بعد، بنگاهها زیر بار آن تسهیلات رفتند و مقاومت نکردند؟ او درباره پیشنهاد انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: وزیر گردشگری باید از حالت شعاری خارج شود. تا وقتی گردشگری برای دولت دغدغه و اولویت نیست، وزیر چه از بیرون و یا دورن باشد، فرقی نمیکند. "عطا فرزام " از فعالان گردشگری هم درخواست کرد انتظاری از بخش دولتی نداشته باشند و روی آینده متمرکز شوند، چرا که مذاکرات برجام، تغییراتی را در حجم تقاضای سفر به ایران ایجاد کرده است. او گفت: باید آمادگی پذیرش را پیدا کنیم. جدی فکر کنیم اگر با رشد زیاد گردشگر مواجه شدیم چه کنیم؟ اگر همان اتفاق برجام در سال ۹۲ دوباره تکرار شود چه برنامهای داریم؟ همچنین " هومر برقانی" نماینده بازاریابی وازت گردشگری تایلند در ایران پیشنهاد کرد روی ظرفیت گردشگری ایران بیشتر کار شود، در شرایطی که از دولت نمیتوان انتظار حمایت و کمک داشت، همانطور که در چهار دهه اخیر کاری برای این صنعت نکرده است. بخش خصوصی فکری به حال گردشگری کند. پیشنهاد استفاده از سهمیه ویزای تجاری در شرایط توقف صدور ویزای توریستی برای برگزاری تورهای آشناسازی، خلاء آمار نیروی شاغل در گردشگری که سنجش اثر اقتصادی این صنعت را بیاعتبار کرده است، برنامه بخش خصوصی برای واکسیناسیون نیروی انسانی شاغل در این حوزه خارج از برنامه دولت، دستمزد راهنمایان و تلاش برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در کابینه بعدی توسط بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادها و مباحثی بود که از سوی دیگر فعالان گردشگری مطرح شد.
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سیدمحسن حاجیسعید " رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور، اظهار کرد: ویروس کرونا در کشور شایع شده و صدور ویزا برای سفرهای گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است اما متاسفانه همزمان، ویزای سفرهای درمانی، تجاری و سیاسی در حال صدور است و سفر از این طریق ادامه دارد. وی با بیان این که در زمینههای مختلفی مانند انتقال واکسن و مراودات سیاسی شاهد برقراری روابط بین المللی هستیم، تصریح کرد: این رفت و آمدها نشان میدهد که جلوگیری از انتشار ویروس با بستن شهرها و قرنطینه نمیتواند جوابگو باشد. این مسئول با اشاره به این که قرنطینه و محدودیت بیش از یک سال جوابگو نیست، گفت: هر بار گونههای متفاوتی از ویروس جهش یافته کرونا منتسب به ملیتهای مختلف از جمله انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و اخیراً هند در حال انتشار است و میبینیم که محدودیتهای صدور ویزای گردشگری ناکارآمد بوده است. وی در تکمیل گفته ی خود تصریح کرد: نظارت بر سلامت افرادی که وارد کشور میشوند، غیراصولی است و ایران بلافاصله درگیر انواع جهش یافته ویروس میشود اما حال که در مدیریت ورود ویروس به کشور ناتوان هستیم، نباید فشار را بر روی اقشار و اصناف و صنعت گردشگری با تعطیلیهای متوالی و عدم صدور صرفا ویزای گردشگری بیشتر کنیم. وی با بیان این که باید مردم نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی اقدام کنند، گفت: به نظر میرسد باید در منع تردد شبانه، قرنطینه هفتگی و بستن مرزهای استانها بازیینی شود، هرچند لازم است گروههای مختلفی دور هم تحلیل کنند و با سنجیدن همه جوانب به نفع مردم اقدام کنند. این مسئول با اشاره به این که وزارت بهداشت متوجه خسارت اقتصادی و از بین رفتن مشاغل نیست، تصریح کرد: به نظر میرسد که این دستگاه، سادهترین راهکار (قرنطینه) را به دولت تحمیل میکند و دولت نیز با ورود موجی از بیماری ناگزیر به تن دادن به این توصیههاست. وی افزود: لازم است در تصمیمات ستاد کرونا نه فقط سلامت مردم بلکه اقتصاد کشور، تمام اقشار و مشاغل در نظر گرفته شوند تا از اسیب جبران ناپذیر به ساختار اقتصادی کشور جلوگیری شود. حاجی سعید مجددا به سیاست غلط صدور ویزاها اشاره کرد و گفت: اگر قرار بر تعطیلی است تمام انواع ویزا را ببندند و کشور را قرنطینه کنند، باید چیستی و پشتوانه فکری صدور انواع ویزا و منع صدور ویزای گردشگری واکاوی شود. وی با اشاره به الزماات و تعریف پروتکلهایی مانند تست کرونا، قرنطینه تا زمان مشخص شدن نتیجه تست و موارد دیگر گفت: اگر چنین الزاماتی برای سایر سفرها امکان دارد، پس میتواند برای گردشگری نیز امکان پذیر باشد و اگر مدیریت در این بخش ممکن نیست امکان آن برای سایر سفرها نیز نمیتواند وجود داشته باشد. این فعال گردشگری به بی برنامگی و مدیریت غیرتخصصی مسئولان سلامت کشور اشاره کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از مردم دنیا واکسن زدهاند، اما چرا ما در این باره برنامه نداریم و صرفا میخواهیم گردشگری را مقصر جلوه دهیم و سفر را عامل تهدید سلامت مردم میدانیم. وی با اشاره به این که در شیوع انواع کرونا باید با دقت و موشکافانه به دنبال مقصر اصلی باشیم، گفت: باید به مردم یاد بدهیم که قرار است با گونههای جدید و جهش یافته ویروس در سالهای آتی مواجهه شوند و راهکار منطقی بدهیم نه این که بخواهیم آنها را محدود کنیم چرا که در این صورت این نحوه مدیریت، به عنوان بدترین شیوه مدیریت در تاریخ ثبت خواهد شد. وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه اطراف ما اقداماتی اساسی برای راه اندازی گردشگری رقم خورده که از اولویت دادن به فعالان گردشگری تا تزریق رایگان واکسن به گردشگران ورودی را شامل میشود. این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس تزریق واکسن به اهالی گردشگری کشور باید در اولویت قرار گیرد، درغیر اینصورت باید بپذیریم که دولت شناختی از اقتصاد دنیای امروز و مراودات مالی حاصل از گردشگری ندارد و قطعا ایران در شروع دوباره گردشگری از دنیا عقب خواهد افتاد.
ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " علیرضا خزائلی " مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان قزوین گفت: هیچ نوع اتفاق غیرقانونی در این منطقه رخ نداده و سرمایهگذار با رعایت تشریفات انتخاب شده است، واگذاری زمین به وی نیز در قالب قراردادهای اجارهٔ واگذاری از طریق مراجع ذیصلاح انجام شده است، ضمن اینکه کلیهٔ مجوزها و مصوبات لازم اخذ شده و فرآیند قانونی خود را طی میکند. وی افزود: ما روز گذشته با حضور نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، بخشدار، رئیس شورای روستا و جمعی از معتمدین روستا جلسهای داشتیم و سوءتفاهمات پیش آمده در این موضوع را برطرف کردیم. خزائلی اظهار کرد: نکتهٔ حائز اهمیت این است که بنا نیست در حاشیهٔ این دریاچه هیچگونه ساخت و سازی انجام شود و مکانی که به این منظور به سرمایهگذار واگذار شده در طی فرآیند قانونی انجام شده، خارج از حریم دریاچه بوده و از نظر ارتفاع و بعد مسافت نیز چند صد متر با دریاچه فاصله دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان قزوین در ادامه عنوان کرد: زمین واگذار شده دولتی بوده و جزو اراضی ملی محسوب میشود که در قالب قراردادهای اجاره واگذار شده، سرمایهگذار نیز طی فرآیند قانونی از طریق فراخوان انتخاب شده است، ضمن اینکه انتخاب سرمایهگذار صرفاً به عهدهٔ یک دستگاه نیست و چندین دستگاه در این جریان نقش دارند و مجموعهای از دستگاههای دولتی در انتخاب سرمایهگذار دخیل بودهاند. دریاچهٔ اوان هشتادمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد. این دریاچه در محدودهٔ منطقهٔ حفاظت شدهٔ الموت شرقی استان قزوین قرار واقع شده و در 75 کیلومتری شهر قزوین قرار دارد.
ایجاد شده: 8/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 8/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی