نتایج جستجو...
صدور ويزا براي گردشگران خارجي از تيرماه آغاز مي‌شود

صدور ويزا براي گردشگران خارجي از تيرماه آغاز مي‌شود

صدور ويزاي گردشگري ايران براي گردشگران خارجي در شرايطي كه هر روز اخبار تازه‌اي از جهش كرونا در گوشه و كنار جهان شنيده مي‌شود، آغاز خواهد شد. به گزارش هتل نیوز ، " ولي تيموري " معاون گردشگري، وزارت ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، با اعلام خبر آغاز صدور ويزاي گردشگري براي توريست‌هاي خارجي از نيمه دوم تیرماه‌ گفت:‌« توافق اوليه براي بازگشايي مرزهاي ايران به روي گردشگران خارجي با وزارتخانه‌هاي امور خارجه، كشور و بهداشت شده‌است كه پس از تهيه و تأييد نهايي مقررات و پروتكل سفر، صدور ويزاي توريستي ايران نيز از سرگرفته مي‌شود.» تيموري بيان داشت:‌«موضوع بازگشايي مرزها به روي گردشگران خارجي تا به حال، دو سه مرتبه در كميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي مديريت كرونا مطرح شده و قرار بود اين ستاد مصوبه آن را صادر كند كه كشور با پيك كروناي انگليسي و هندي مواجه شد و موضوع متوقف ماند.» معاون گردشگري ادامه داد:‌« ما موضوع را سرسختانه از طريق وزارتخانه‌هاي مرتبط پيگيري كرديم، فضاي كميته‌هاي تخصصي ستاد ملي كرونا نيز نسبت به بازگشايي مرزها به روي گردشگران خارجي مثبت بود. غير از وزارت بهداشت كه ملاحظاتي داشته‌است، اين طرح مخالف ديگري ندارد. بنابراين موضوع را يك‌بار ديگر دوشنبه هفته گذشته در كميته‌هاي تخصصي مطرح كرديم و با اشاره به مصائب معيشتي و شغلي فعالان گردشگري در بيش از يك سال گذشته، قرار شد پروتكلي در ارتباط با سفر گردشگران خارجي و بازگشايي مرزها در وزارت كشور با محوريت اداره كل امور مرزي نهايي شود و دوباره در كميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي كرونا مورد بررسي قرار گيرد تا پس از تأييد و تصويب، از نيمه دوم تيرماه صدور ويزاي توريستي ايران از سر گرفته شود.»

ایجاد شده: 22/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 22/خرداد/1400     اخبار داخلی
تعطیلی صنعت گردشگری در تاج محل بر اثر شیوع جهانی کرونا

تعطیلی صنعت گردشگری در تاج محل بر اثر شیوع جهانی کرونا

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دویچه وله، در دوران همه‌گیری کرونا دیگر از گروه‌های بزرگ بازدیدکنندگان در « تاج محل » خبری نیست و به دنبال آن گردانندگان تورهای گردشگری نیز با مشکل مواجه شده‌اند. با این‌که اکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در هند رو به کاهش است و روند کاهش محدودیت‌ها و قرنطینه نیز آغاز شده است، اما هنوز گردشگران به «تاج محل» بازنگشته‌اند. «کریشا راتور» که یک راهنمای تور است می‌گوید در چند روز اخیر هر روز صبح به امید این‌که بتواند دست کم فضای پیرامون «تاج محل» را به بازدیدکنندگان نشان دهد به این مکان آمده است، اما هربار ناامید شده است. این راهنمای تور که پس از پدر و پدربزرگش حرفه خانوادگی را پیش گرفته است اکنون که گردشگری هند بر اثر کرونا با خسارت مواجه شده به دنبال حرفه دیگری است. «تاج محل»، بنای سفیدرنگ قرن هفدهمی، در شرایط عادی سالانه بین ۷ تا ۸ میلیون بازدیدکننده را جذب می‌کند. در سال ۲۰۱۹ دست کم ۷۳۷هزار گردشگر خارجی از این بنا بازدید کردند. اما در ۱۵ ماه اخیر، جز در بازه زمانی کوتاهی، این مقصد گردشگری مهم هند تعطیل بوده است و همچون «راتور» ۲۵۰۰ راهنمای تور دیگر نیز با مشکل مواجه شده‌اند. بسیاری از راهنماهای تور در «آگرا» شهری که «تاج محل» در آن واقع شده است اکنون با آینده‌ای نامشخص مواجه هستند. پدر «کریشا» که مدیر یک انجمن تجاری است معتقد است حتی در صورت لغو قرنطینه نیز بازگشت به شرایط عادی گردشگری در هند دست کم دو سال زمان می‌برد. کارکنان هتل‌ها و رستوران‌ها نیز با توجه به شرایط کنونی گردشگری نسبت به آینده نگران هستند. تعطیلی «تاج محل» برای مالکان کسب و کارهای کوچک‌تر همچون فروشگاه‌های صنایع دستی نیز خسارت به بار آورده است. بررسی‌ای که در سال ۲۰۲۰ توسط کنفدراسیون صنعت هند صورت گرفته خسارت ۶۵.۵۷ میلیارد دلاری را برای صنعت گردشگری هند و تمام کسب و کارهای وابسته به آن پیش‌بینی کرده بود.

ایجاد شده: 19/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 19/خرداد/1400     اخبار خارجی
موج دوم استعفای بزرگان گردشگری آغاز شد

موج دوم استعفای بزرگان گردشگری آغاز شد

به گزارش هتل نیوز، پس از اینکه در پاییز سال گذشته بزرگان گردشگری به‌دلیل رکود سنگین فعالیت‌های خود ناشی از بحران کرونا استعفا دادند، موج دوم آن در بهار امسال نیز آغاز شده و برخی از هتل‌ها به‌منظور فرار از رکود اقدام به حراج مراکز خود کرده‌اند. برنامه فروش دو مرکز گردشگری در گیلان که به شکل مزایده برگزار شده، هشداری برای متولیان گردشگری درباره سقوط کامل بازار گردشگری کشور است که در صورت عدم اقدامات مناسب و ارائه ندادن تسهیلات مالی به فعالان گردشگری صنعت گردشگری ایران متحمل شکست سنگینی خواهد شد. با وجود گذشت بیش از یک‌‌سال از همه‌گیری کرونا در ایران و بازگشت بسیاری از مشاغل به سمت بهبود اقتصادی، بخش گردشگری همچنان روند نزولی خود را پشت‌سر می‌گذارد. با توجه به اینکه هتل‌ها بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در بخش گردشگری دارند و در مقایسه با دیگر بخش‌ها هزینه‌های جاری بالاتری دارند، در بحران کرونا با بیشترین میزان آسیب و خسارت مواجه شده‌اند. در پاییز سال گذشته به‌دلیل نبود مسافر داخلی و خارجی در استان‌های پرسفر، هتل‌ها با بیشترین میزان خسارت و آسیب مواجه شدند. برخی از آنها به‌دلیل بدهی‌ها و هزینه‌های جاری بسیار سنگین نگهداری هتل اقدام به فروش آن کردند. انتظار می‌رفت پس از رکود سنگین بخش گردشگری به‌ویژه صنعت هتلداری و تلاش بازار گردشگری جهان در جهت بازیابی این صنعت شرایط برای فعالان گردشگری در ایران نیز بهبود یابد. نه‌تنها صنعت هتلداری در مسیر بهبود قرار نگرفته بلکه بسیاری از مراکز گردشگری نیز به‌دلیل اعمال محدودیت‌های گسترده سفر، از دست دادن مشتریان و بدهی‌های گسترده به بانک‌ها اقدام به فروش مراکز خود کرده‌اند. فروش دو مرکز گردشگری در گیلان، با توجه به موقعیت مکانی و ارزش واقعی ملک به نظر می‌رسد ارزان قیمت‌گذاری شده است. مرکز گردشگری با ابعاد بیش از هزار مترمربع با قیمت حدود سه میلیارد تومان به فروش گذاشته شده و یک هتل حدود ۹۰۰ مترمربع در یک منطقه بسیار گردشگرپذیر زیر یک میلیارد تومان نرخ‌گذاری شده است. این نشان‌دهنده آسیب جدی و طولانی‌مدت بر فعالان گردشگری است که آینده‌ای برای ادامه فعالیت‌های خود در این بخش متصور نیستند.، از این‌رو اقدام به واگذاری فعالیت خود کرده‌اند. این درحالی است که سال گذشته هتل‌ها تقریبا به اندازه ارزش واقعی به فروش گذاشته شده بودند. اگرچه در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ سفرها بار دیگر برقرار شد اما سهم هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی تنها سه درصد از حجم کل مسافران بوده و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت هتل‌ها همچنان خالی مانده و تنها ۱۵۰ هزار خانوار از اقامتگاه‌های رسمی همچون هتل استفاده کرده‌اند. در واقع بازگشت سفرها تاثیری بر روند بهبودی این مراکز نداشته است که می‌توان براساس دو عامل بررسی کرد. نخست به دلیل هزینه‌ها و گران بودن اقامتگاه‌ها نسبت به سطح اقتصادی و درآمدی خانوارها و دیگر اینکه افراد اقامتگاه‌های عمومی را از نظر پروتکل‌های بهداشتی امن نمی‌دانند. این امر ناشی از بی‌اعتمادی گردشگران به استفاده از مراکز عمومی و تغییر سبک سفرها به سمت بومگردی و کمپ زدن است که با توجه به نگرانی‌های ناشی از ابتلا به کرونا کاملا طبیعی است و در تمام جهان این نگرانی‌ها و اقامت در مراکز شخصی وجود دارد. اما تفاوت عمده، در تلاش دولت‌ها در حفاظت از مشاغل و نحوه مدیریت بحران است. بسیاری از کشورها پس از بحران کرونا، اقدامات سریع و مهم در جهت حمایت از فعالان گردشگری را ضروری و لازم دانسته و از سقوط این بازار جلوگیری کردند. بسیاری از کشورها از جمله چین، سنگاپور، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، پرتغال، انگلیس، کانادا، ایسلند، فرانسه و... با در پیش گرفتن سه سیاست حمایتی شامل حمایت مالی از کارگران، حمایت مالی از شرکت‌ها و فعالان گردشگری و ایجاد نقدینگی در راستای نجات بازار گردشگری خود گام برداشتند و حداقل در بهبود بازار گردشگری داخلی خود موفق بوده‌اند. محدودیت‌های گردشگران بین‌المللی که همچنان در بسیاری از کشورهای جهان برقرار است منجر به حذف توریسم بین‌المللی و درآمدهای حاصل از آن در کوتاه‌مدت شده است. اما بازیابی و بهبود گردشگری داخلی در حال حاضر بهترین فرصت را برای فعالان گردشگری در جهت جبران خسارت‌های سنگین و بازگشت مجدد به ادامه فعالیت‌های آنان به‌وجود آورده است. از این رو بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر که اقتصادشان وابسته به درآمدهای صنعت گردشگری است، با مدیریت صحیح و ارائه برنامه‌های راهبردی و اعطای تسهیلات لازم به فعالان توریسم علاوه بر بازیابی گردشگری داخلی، گامی مهم و جدی در جهت بهبودی آن برداشته‌اند. آمارها نشان می‌دهد که برخی از کشورها موفقیت چشمگیری در بهبود توریسم داخلی خود داشته‌اند، به‌طوری‌که تا سال ۲۰۲۲ به شرایط پیش از کرونا (۲۰۱۹) بازخواهند گشت. این در حالی است که در ایران علاوه بر حذف توریست‌های خارجی، به‌دلیل اعمال محدودیت‌های سفر داخلی طی بازه زمانی طولانی، بخش گردشگری حتی بازار داخلی خود را از دست داده و روند افولی و شکست فعالیت‌های این بخش همچنان ادامه دارد. بنابراین، علاوه بر هتل‌ها دیگر مراکز گردشگری نیز در وضعیت متلاشی شدن قرار دارند که این امر می‌تواند آینده بازار گردشگری ایران را با بحرانی جدی مواجه کند و حتی به مرحله فروپاشی برساند، از این رو نخستین راه نجات بازار گردشگری از رکود کامل، حمایت همه جانبه دولت از این صنعت است که با الگوگیری مناسب از سایر کشورها و عمل به توصیه‌های سازمان‌های بین‌المللی مرتبط امکان‌پذیر خواهد شد. باتوجه به اینکه بسیاری از مشاغل از ادامه مسیر فعالیت خود بازماندند و تعدادی در معرض تعطیلی قرار دارند و همچنین بسیاری از کارکنان این بازار شغل خود را از دست داده‌اند تنها با مدیریت صحیح و ارائه برنامه‌های راهبردی و اعطای تسهیلات لازم به فعالان توریسم می‌توان از سقوط کامل بازار گردشگری ایران جلوگیری کرد. فروش مراکز گردشگری هشداری جدی به سیاستگذاران کشوری است که درصورت عدم‌حمایت‌ها و اقدامات لازم بدترین سناریوهای ممکن برای بازار گردشگری اتفاق خواهد افتاد و در صورت ادامه این روند بیش از دو سوم فعالان این بخش، امکان فعالیت در این بخش را نخواهند داشت و در حال حاضر پل داخلی گردشگران خارجی در آستانه تخریب قرار گرفته و لیدرها و فعالان گردشگری به‌دلیل ادامه آسیب‌ها از فعالیت در بازار گردشگری فرار می‌کنند و روند به حراج گذاشتن مراکز گردشگری نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه افزایش خواهد یافت. همچنین اشتغال بسیاری دیگر در معرض خطر قرار گرفته و اقتصاد بخش گردشگری با رکود گسترده‌تری همراه می‌شود. منبع : دنیای اقتصاد

ایجاد شده: 17/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 17/خرداد/1400     اخبار داخلی
فرار لیدرها از بازار گردشگری

فرار لیدرها از بازار گردشگری

به گزارش هتل نیوز، دستمزد روزانه راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰ اعلام شد. براساس آن راهنمایان فرهنگی روزانه حداقل ۶۳۰ هزار تومان و راهنمایان طبیعت روزانه حداقل ۷۸۵ هزار تومان دستمزد خواهند داشت. این دستمزد چطور تعیین شده و درحالی‌که کرونا صنعت گردشگری را فلج کرده و تورها یا کنسل شده یا مشتری ندارد، راهنمایان با چه چالش‌هایی مواجهند؟ پاندمی باعث شده در یک سال و نیم اخیر بخش بزرگی از نیروهای انسانی کارآمد گردشگری که همان راهنمایان گردشگری هستند از بازار توریسم ایران خارج شوند، تبعات این خروج پس از رونق‌گیری مجدد و خروج گردشگری از کما خود را نشان خواهد داد،‌ آن زمان که تورهای ورودی دوباره برگزار شده و آژانس‌ها نتوانند راهنمایان باتجربه را به کار گیرند. گفته می‌شود گردشگر با یک تجربه خوب سفر می‌تواند، ۵ تا ۷ نفر را تشویق به خرید تور همان مقصد کند و در عوض یک تجربه بد و ناخوشایند به انصراف ۱۱ نفر منجر می‌شود. چنین آمارهایی اهمیت نیروی انسانی را بیش از پیش نشان می‌دهد زیرا راهنمایان هستند که در نهایت می‌توانند با وجود هر اشکال و کمبودی تجربه خوب را برای گردشگران رقم بزنند. محسن حاجی‌سعید رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور با بیان اینکه نرخ‌نامه کف دستمزد و حقوق راهنمایان گردشگری نه براساس شرایط بحرانی بلکه بر مبنای کف مصوب شورای‌عالی کار تعیین می‌شود، می‌گوید: گردشگری صفر مطلق نیست اما تعداد گردشگر۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. درحال‌حاضر گردشگر‌درمانی در کشور فعال است، بنابراین‌ راهنمایانی که در این بخش کار می‌کنند از کانون و انجمن‌ها خواسته بودند سریع‌تر نرخ را برای اعلام به آژانس و دفاتر و گردشگرانی که به آنها مراجعه می‌کنند،‌ اعلام کنند. او می‌افزاید: بخش دیگری از راهنمایان، تورهای داخلی را اجرا می‌کنند، آنها هم از ما خواسته بودند زودتر این نرخ‌ها را مشخص کنیم، علاوه بر آن ما امیدواریم با واکسیناسیون عمومی سفرهای داخلی ‌سرعت گرفته و شرایط برای صدور ویزای گردشگری هم فراهم شود. برخی از آژانس‌ها از پرداخت نرخ‌های مصوب سر باز می‌زنند و در این میان راهنمایانی هم پیدا می‌شوند که زیر نرخ کار کرده و بازار را برای دیگران خراب می‌کنند‌. رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری در این باره عنوان می‌کند: اگرکسی زیر نرخ کار ‌کند یا آژانسی متعهد به پرداخت نرخ‌نامه کانون نباشد رفتار غیرحرفه‌ای دارد و این تنها به حوزه گردشگری خلاصه نمی‌شود. در همه بخش‌های کارفرمایی و کارگری که راهنمایان و دفاتر خدمات سفر هم جزئی از آن هستند این مسائل پیش می‌آید که برخی افراد با چنین رفتارهایی نرخ‌شکنی می‌کنند. او اضافه می‌کند: اگر بخواهیم افراد حرفه‌ای را در صنعت گردشگری نگه داشته و نیروی انسانی برای اجرای تورها قابل اتکا باشد باید آژانس‌های مسافرتی مطابق مصوبات عمل کنند. آنچه ما اعلام کرده‌ایم کف نرخ است، راهنمای گردشگری در کل سال تور ندارد و مجبور است بخشی از سال را که شامل low season‌ یا همان ایام کم‌سفر طولانی است بیکار بماند. برای همین دستمزدش در روزهای محدودی در سال که کار می‌کند باید به‌گونه‌ای باشد که روزهای دیگر را با آن امرارمعاش و گذران عمر کند. حاجی‌سعید با اشاره به اینکه اگر رفتار حرفه‌ای بین همکاران و دفاتر خدمات سفر وجود نداشته باشد در درازمدت می‌بینیم این رفتار به کل زنجیره گردشگری تسری پیدا می‌کند،‌ می‌گوید: امیدوارم اهالی صنعت متوجه باشند ما به‌دنبال این نیستیم نرخی را اعلام کنیم که آنها زیر آن کار کنند یا آژانس‌ها پایین‌تر از آن را پرداخت کنند. این نرخ کارشناسی شده و محاسبات آن توسط زیرمجموعه کانون طوری انجام شده که میانگین روزهای کاری راهنمایان در سال لحاظ شده باشد. او درباره اجرایی شدن این نرخ‌نامه عنوان می‌کند: اگر راهنمایان گردشگری برای اجرایی شدن این نرخ متحد باشند آینده خود را به چالش نمی‌کشند. اما چنانچه به این موضوع که برای یک دفتر خدمات مسافرتی با مبلغی پایین‌تر و با ۲۰ درصد کمتر کار کنند، اکتفا کنند در زمان پرداخت هم با مشکل مواجه می‌شوند. اگر همه راهنمایان خود را مکلف بدانند رفتار حرفه‌ای در اجرای نرخ‌نامه داشته باشند آن وقت چنانچه دفاتر خدمات سفر به ۱۰ نفر زنگ بزنند و ملاحظه کنند نرخ همین است پرداخت‌ها نیز بر همین اساس انجام می‌شود. رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری به نمونه این اتحاد در برخی استان‌ها اشاره و اضافه می‌کند: در این استان‌ها راهنمایان زیر نرخ کار نکرده و به تبع آن آژانس‌ها هم به این رویه عادت کرده‌‌اند. آنها خودشان هم از این بابت خوشحالند که نگرانی بابت اجرای تور ندارند زیرا کسی که با نرخ کمتر اجرای تور را به عهده می‌گیرد ضعف اجرای خود را با نرخ پایین‌تر جبران می‌کند. او درباره مشکلات راهنمایان در دوره کرونا می‌گوید: عمده‌ترین چالش، کنسلی پیاپی تورها در سال ۹۸ و حتی سال گذشته به‌واسطه مشکلاتی که پیش آمد بود که تقریبا به شکل کامل این صنعت را تعطیل کرد. انتظار راهنمایان این است که بتوانند کمک بلاعوض از دولت بگیرند و متاسفانه این امر تا امروز محقق نشده است. آنها وام‌هایی در این مدت دریافت کرده‌اند که باید بازپرداخت کنند و در این حوزه شاهد بودیم که حتی برخی بانک‌ها خود را متعهد به مصوبات ستاد کرونا ندانستند. راهنمایان گردشگری در این مدت به‌واسطه محدودیت‌هایی که برای این صنعت اتفاق افتاد مجبور شدند ناخواسته در خانه بمانند و از آنجا که حمایت بیمه بیکاری را هم ندارند کمک بلاعوض دولت می‌‌توانست و می‌‌تواند بخشی از چالش‌های آنها را برطرف کند. حاجی‌سعید از لغو روادید گردشگری به عنوان دیگر خواسته راهنمایان گردشگری نام می‌برد و اضافه می‌کند: درخواست ما این است که متولیان دست از سماجت برداشته تا براساس مجموعه پروتکل‌هایی ایران هم مانند سایر کشورها روادید برای گردشگران صادر کند. مسلم است وقتی توریستی واکسن زده‌ و تست منفی کرونا هم دارد ناقل این ویروس نیست،‌ بنابراین دلیل این اصرار که از حضور توریست خارجی جلوگیری شود قابل قبول نیست. او ادامه می‌دهد: در ایران با صدور ویزای تجاری و سایر اقسام ویزاها جز گردشگری موافقت می‌شود و در مواردی هم شاهدیم ویروس جهش‌یافته با فاصله کمی از مبدأ انتشار در کشورمان شیوع پیدا کرده است، چنانچه در این بخش مشکلی هست باید برطرف شده و نگذاریم گردشگری ورودی کشور تعطیل بماند. رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری می‌گوید: ما باید تست‌ها و پروتکل‌ها را درست کرده و ویزای گردشگری را هم بدهیم. راهنمایان دنبال این نیستند که با گرفتن تسهیلات و برگرداندن آن با سود ۱۲ درصد به بانک خودشان را بیش از پیش زیر بار هزینه و اقساط بانکی ببرند،‌ در مقابل بهتر است شرایط برای کار کردن راهنمایان مهیا شود زیرا آنها می‌خواهند کارشان را از سر بگیرند. او با اشاره به اینکه اگر این نوع مدیریت برای گردشگری تا ۶ ماه دیگر ادامه پیدا کند ما مطمئنیم بیش از ۷۰ درصد راهنمایان در این شغل نخواهند بود عنوان می‌کند: براساس آمارهایی هم که داریم درحال‌حاضر ۵۰ درصد راهنمایان از این شغل خارج شده و در سایر مشاغل مشغول کار هستند. این امر برای شروع مجدد گردشگری بسیار خطرناک است و ما بارها این را به مسوولان گردشگری گوشزد کرده‌ایم. حاجی‌سعید در این‌باره که این راهنمایان از تورهای ورودی یا خروجی بوده‌اند، بیان می‌کند: راهنمایان ما تفکیک شده نیستند،‌ راهنمایانی که تورهای ورودی یا خروجی داشتند در مواردی که درخواست تور داخلی داشتند می‌پذیرفتند هرچند ترجیح‌شان تورهای ورودی یا خروجی بود. درحال‌حاضر راهنمایانی که با گردشگر خارجی کار می‌کردند بیشترین آسیب را دیدند زیرا هیچ تقاضایی در این بخش وجود نداشت. در مقابل راهنمایانی که در حوزه تور داخلی کار می‌کردند در فواصل زمانی کوتاه مثل عید نوروز و برخی ایام تعطیل توانستند کار کنند. ولی اگر ما آمار گردشگری داخلی نوروز سال ۹۸ و ۱۴۰۰ را با هم قیاس کنیم می‌بینیم که با کاهش ۹۰ درصدی تورها در سال‌جاری مواجه بودیم، به تبع این حجم کاهش اجرای تور، ۹۰درصد فرصت شغلی هم از راهنمایان تورهای داخلی گرفته شده است، بنابراین در همین نوروز ۱۴۰۰ هم همه راهنمایان منتفع نشده و تعداد محدودی توانستند برای چند روز کار کنند. منبع : دنیای اقتصاد

ایجاد شده: 11/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 11/خرداد/1400     اخبار داخلی
کرونا ۴۰ هزار میلیارد تومان به گردشگری کشور خسارت زد

کرونا ۴۰ هزار میلیارد تومان به گردشگری کشور خسارت زد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، "ولی تیموری" معاون گردشگری کشور، روز پنجشنبه در حاشیه بهره برداری از ۳۳ طرح میراث فرهنگی و گردشگری لرستان افزود: بخشی از این خسارت ها مربوط به عدم تحقق عملکردها و  خسارات وارده به هتل ها و اماکن گردشگری است. وی با اشاره به حمایت های دولت از سرمایه گذاران این حوزه گفت: تاکنون ۲ بسته حمایتی در اختیار سرمایه گذاران حوزه گردشگری قرار گرفته است و در هفته آینده نیز بسته سوم تصویب و پرداخت می شود. وی همچنین اظهار داشت: جایگاه تاریخی و فرهنگی لرستان ریشه در تاریخی غنی این استان دارد و به همین دلیل این استان دارای آثار و ابنیه تاریخی ارزشمندی است. تیموری با بیان اینکه اقلیم متمایز و چهار فصل لرستان جایگاه گردشگری طبیعت گردی استان را متمایز کرده است اظهار داشت: آداب و رسوم و خرده فرهنگ های لرستان زبانزد گردشگران است. وی افزود:گردشگری در مواجهه با کرونا متحمل خسارت سنگین شده است و فعالیت های گردشگری تبلیغات محدود است. به گزارش هتل نیوز بهره برداری از ۵۲۶ طرح ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور با ارزش سرمایه‌گذاری۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان امروز پنجشنبه با فرمان رییس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

ایجاد شده: 7/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 7/خرداد/1400     اخبار داخلی
فعالان گردشگری استان همدان از معافیت بیمه و مالیات برخوردار شوند

فعالان گردشگری استان همدان از معافیت بیمه و مالیات برخوردار شوند

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی‌اصغر زبردست " رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری استان همدان، در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: هتلها، خانه مسافرها و مراکز تفریحی و تاسیسات گردشگری به دلیل ممنوعیت سفر و کاهش درآمد قادر به پرداختن بسیاری از هزینه های جاری نیستند و نیاز به کمک دارند. او گفت: اگر چه حمایت هایی از جانب دولت برای مشاغل گردشگری صورت گرفت اما این حمایتها باید مستمر باشد زیرا این بخش هنوز هم از کرونا آسیب می بیند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری استان همدان خاطرنشان کرد: شهرداری ها می توانند با معافیت تاسیسات گردشگری از پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به ادامه فعالیت این واحدها کمک کنند. زبردست تصریح کرد: فعالان گردشگری خواستار معافیت سهم ۲۳ درصدی کارفرما از تامین شدند تا از این طریق بتوانند کارکنان خود را حفظ کرده و مجبور به تعدیل نیرو نشوند. وی همچنین خواهان بخشودگی هزینه حامل های انرژی برای تاسیسات اقامتی شد و گفت: این مراکز از سال گذشته گردشگر نداشته و با رکود مالی مواجه هستند و ادارات خدمات رسان می توانند با بخشودگی و اعمال تخفیف آنها را یاری دهند. رئیس اتاق بازرگانی استان همدان به معضل کارتن به دستها اشاره کرد و گفت: وجود خانه مسافرهای غیرمجاز کسب و کار تاسیسات گردشگری مجوزدار را مختل کرده و نیازمند ساماندهی است. او تاکید کرد: افراد کارتن به دست در اطراف هتلها و مراکز اقامتی با قیمتهای پایین تر مسافران را جذب می کنند که این روند باید در چارچوب قانون سر و سامان بگیرد.

ایجاد شده: 7/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 7/خرداد/1400     اخبار داخلی
افزایش تولید هواپیمای مکس ۷۳۷

افزایش تولید هواپیمای مکس ۷۳۷

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از رویترز، منابع صنعت هواپیماسازی آمریکا اعلام کردند که مقامات شرکت بوئینگ طرح اولیه‌ای را برای افزایش تولید هواپیمای مکس 737 تا 42 جت در ماه طی پاییز 2022 برنامه ریزی کرده و در تلاشند تا از بحران‌های همزمان ایمنی این هواپیما و کرونا رهایی یابند. این طرح میزان تولید هواپیمای مکس را بیش از هدف 31 فروند در ماه افزایش می دهد. به گفته این منابع بوئینگ در ماه مارس 2022 به این هدف خواهد رسید. اما اجرای این امر به عواملی از جمله تقاضا، ظرفیت نامطمئن برخی از تأمین کنندگان و موفقیت بوئینگ در کاهش مازاد جت های ساخته شده بستگی دارد. بوئینگ از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و به آخرین دستورالعمل های خود اشاره کرد. ماه گذشته این شرکت مجدداً برنامه خود را برای افزایش تولید هواپیمای مکس از نرخ پایین مشخص نشده به 31 فروند در ماه در اوایل سال 2022 تأیید کرد. بر اساس این گزارش، سهام این شرکت هواپیماسازی در معاملات اولیه بورس تا 3.7 درصد افزایش یافت و از بازار کمی قویتر ایالات متحده پیشی گرفت. در پی دو سانحه سقوط سریعترین مدل بوئینگ، تولید این هواپیما در سال 2019 متوقف شد. ماه مه سال گذشته در حالی که بوئینگ مصوبات نظارتی را دریافت می کرد و با یک زنجیره تامین شکننده مواجه بود، با کسری از میزان تولید این هواپیما قبل از این حوادث تولید خود از سر گرفت.

ایجاد شده: 3/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400     اخبار خارجی
مسیر پرابهام گردشگری پس از کرونا

مسیر پرابهام گردشگری پس از کرونا

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در چند هفته اخیر انتشار اخبار امیدوارکننده از روند واکسیناسیون علیه کرونا تصویری زیبا از بازگشت وضعیت بخش سفر و گردشگری به حالت عادی ترسیم کرده است. در ایالات‌متحده ده‌ها میلیون نفر به‌طور کامل واکسن کرونا تزریق کرده‌اند. یونان، ایرلند و کرواسی پذیرای گردشگران آمریکایی هستند و بر تعداد این کشورها همچنان افزوده می‌شود. از سوی دیگر خطوط هواپیمایی پروازهای خارجی را از سر گرفته‌اند و احتمالا بزرگ‌ترین تحول این است که در تابستان، جمعیت آمریکا که تا آن زمان به‌طور کامل واکسینه‌شده، می‌تواند به اروپا سفر کند. اما احتمالا این خوش‌بینی بجا نیست؛ زیرا درحال‌حاضر واقعیت‌ها چندان امیدبخش نیستند. مجموعه‌ای از عوامل شامل افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورها، روند کند واکسیناسیون علیه کرونا در مقاصد جذاب گردشگری و فوران سیستم قابل اتکای تایید واکسینه‌شدن گردشگران سبب می‌شود عادی‌شدن شرایط و افزایش سفرهای بین‌المللی روندی طولانی باشد. رئیس دپارتمان ایمنی‌شناسی و بیماری‌های واگیر دانشکده سلامت عمومی ‌ها‌روارد می‌گوید: «بازگشایی برخی مناطق به سوی گردشگران خارجی واکسینه‌شده یک ریسک معقول است. اما اگر شاهد سفر گردشگرانی باشیم که واکسینه‌نشده‌اند آنگاه همه‌گیری بار دیگر شدت پیدا خواهد کرد.» از سوی دیگر کشورهایی که به درآمد بخش گردشگری وابسته هستند، تلاش می‌کنند گردشگران بیشتری را بپذیرند. اکثر کشورهای حوزه کارائیب پذیرای گردشگران آمریکایی هستند و در یونان محدودیت‌های مربوط به پذیرش گردشگران خارجی اواسط ماه قبل لغو شد. در این کشور ۲۵ درصد نیروی کار در این بخش مشغول کار هستند. حالا آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و گردشگرانی از اتحادیه اروپا که به‌طور کامل واکسیه شده‌اند می‌توانند بدون قرنطینه‌شدن یا دادن تست‌کرونا به یونان سفر کنند. اما هنوز نمی‌توان گفت آینده صنعت گردشگری چه شکلی خواهد داشت. از آنجا که مشخص نیست چه زمان همه‌گیری در جهان مهار می‌شود و چه زمان واکسیناسیون در اقتصادها به حد مطلوب می‌رسد، گردشگران از کشورهایی که سطح واکسیناسیون‌شان بسیار بالاست نمی‌توانند با اطمینان کامل به سفرهای خارجی بروند. در هفته‌های اخیر موارد متعددی از شیوع کرونا در برخی کشورها و مناطق گزارش شده است. در هند شیوع سویه جدید ویروس‌کرونا بسیار وسیع و مرگبار بوده، اما در دیگر کشورها به‌ویژه برخی اعضای اتحادیه اروپا نظیر فرانسه، آلمان و ایتالیا که مقاصد جذاب گردشگری برای آمریکایی‌ها هستند نیز روند مهار همه‌گیری مطلوب نیست. در آلمان محدودیت‌ها تا پایان ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد و واقعیت این است که در اتحادیه اروپا سرعت واکسیناسیون پایین است در نتیجه مهار کرونا در آینده نزدیک رخ نخواهد داد. در مکزیک و کانادا نیز کمتر از ۱۰ درصد جمعیت به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. با آنکه بر سرعت واکسیناسیون افزوده خواهد شد؛ اما در برخی کشورهای دیگر شرایط بسیار نامطلوب است. عرضه واکسن از سوی هند به‌دلیل شیوع کرونا در این کشور دچار اختلال شده؛ زیرا دولت برای مهار کرونا در داخل، صادرات واکسن را متوقف کرد. بسیاری از کشورها از جمله کانادا برای تامین نیاز خود به واکسن، کاملا به خارج وابسته هستند و این کشور اکنون در زمینه واکسیناسیون کامل جمعیت از ۵۰ اقتصاد دیگر عقب‌تر است. این وضعیت نه‌تنها یک مانع بزرگ برای احیای بخش گردشگری جهان است بلکه شروع فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند. نکته دیگر این است که سفر گردشگران واکسینه‌شده به کشورهای دیگر برای این افراد خطر کمی در پی دارد. اما برای مردم کشور مقصد خطرناک است. به‌این ترتیب شرایط واقعی مهار کرونا در جهان چندان رضایت‌بخش نیست و برای رسیدن به سطحی مطلوب از مهار این ویروس به گذشت زمان نیاز است، همچنین روند واکسیناسیون و کاهش موارد ابتلا به کرونا یکپارچه نیست. منبع : دنیای اقتصاد

ایجاد شده: 3/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400     اخبار خارجی
از دیپلماسی واکسن گردشگری جا مانده ایم

از دیپلماسی واکسن گردشگری جا مانده ایم

با نزدیک شدن فصل سفرهای تابستانی، در بسیاری از کشورها دیپلماسی گردشگری بر پایه واکسن را آغاز کرده‌اند. در ایران هنوز برنامه مشخصی برای ورود گردشگران خارجی وجود ندارد و مرزها حدود ۱۵ ماه است که به روی گردشگران بسته است. به گزارش هتل نیوز، اتحادیه اروپا که مدت‌ها است فقط به شهروندان هفت کشور اجازه داده برای تعطیلات یا به دلایل غیرضروری به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه سفر کنند، با نزدیک شدن فصل پرسفر تابستان تصمیم گرفته مرزهایش را به روی مسافران از مبدأ کشورهای کم‌خطر به لحاظ شیوع ویروس کرونا، باز کند. از سوی دیگر «گواهی دیجیتالی کووید» را برای رفت و آمد گردشگران و شاغلان در بین کشورهای اتحادیه صادر کند. پیش‌ از این توافق کلی اروپا، بسیاری از کشورها که اقتصادشان بر پایه گردشگری است، تصمیم به بازگشایی مرزهای خود به روی گردشگران واکسینه‌شده و یا از مبدأ کشورهای کم‌خطر کرونا گرفته بودند؛ امارات متحده عربی، روسیه، یونان، اسپانیا، ایتالیا، قبرس و مالدیو از جمله این کشورها هستند. کشورهای آفریقایی از جمله کنیا، ماداگاسکار و تانزانیا نیز مدت‌هاست پذیرش گردشگران با دو تست کووید، هنگام ورود و خروج را آغاز کرده‌اند. در بین کشورها، چین بیشتر از سایرین برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران و سفرهای غیرضروری ملاحظه و مقاومت نشان می‌دهد. البته که اقتصاد گردشگری داخلی در چین از رونق و گسترش فراوانی برخوردار است. وزارت حمل و نقل این کشور گزارش کرده که در تعطیلات عید بهاره چینی در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵۰ میلیون نفر در داخل این کشور سفر کرده‌اند. دولت چین که پیش‌بینی می‌کرد بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون چینی در آن تعطیلات به سفر روند، از مردم خواست از مسافرت خودداری کنند. در چین تا کنون نزدیک به ۴۶۷ میلیون دوز واکسن کووید تزریق شده است. دولت این کشور اعلام کرده که روزانه به ۱۴ میلیون نفر واکسن تزریق می‌کند. سرعت در واکسیناسیون باعث شده در تعطیلات پنج‌روزه ماه می، همزمان با روز جهانی کارگر، بیش از ۲۰۰ میلیون چینی در داخل این کشور سفر کنند. ترکیه نیز درحالی‌که حدود ۱۴ درصد از جمعیتش را واکسینه کرده، از دیپلماسی گردشگری بر پایه ایمنی واکسن خبر داده است. مهدی عباسی ـ کارشناس گردشگری و مدیر پیشین گردشگری منطقه آزاد ارس ـ در این‌باره به ایسنا می‌گوید: با آغاز فصل گردشگری تابستان، وزارت فرهنگ و گردشگری و وزارت امور خارجه ترکیه، تماس‌های فشرده و مکرری را با کشورهای گردشگرفرست، از جمله روسیه، آلمان و انگلیس با هدف تشریح «الزامات گواهی گردشگری ایمن» آغاز کرده است. این اقدام برای نجات صنعت گردشگری در ترکیه انجام می‌شود. او با استناد به گزارش روزنامه‌های ترکیه، اظهار می‌کند: روند واکسیناسیون کارکنان بخش‌هایی که با گردشگران در ارتباط هستند، تا پایان ماه جاری به پایان می‌رسد. واکسیناسیون کارکنان حوزه گردشگری از ۷۰ درصد فراتر رفته است. عباسی می‌گوید: نمایندگان حوزه گردشگری ترکیه معتقدند با تکمیل واکسیناسیون کارکنان صنعت گردشگری در این کشور، آن‌ها در سطح بین‌الملل، یک مزیت رقابتی کسب می‌کنند. موبررا ارسین ـ رییس اتحادیه هتلداران ترکیه (TÜROB) ـ نیز با اشاره به این‌که مقامات دولتی این کشور تلاش گسترده‌ای برای گشودن ترافیک گردشگری در سطح بین‌المللی آغاز کرده‌اند، به یک روزنامه ترک گفته است: پایان واکسیناسیون نیروهای فعال در بخش گردشگری‌ ترکیه، سبب روحیه‌ای مضاعف برای این بخش خواهد شد. ضمن این‌که ابزار بازاریابی بسیار مهمی برای گردشگری ترکیه در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. ارسین با بیان این‌که آن‌ها انتظار دارند در پایان قرنطینه کامل ترکیه، تعداد افراد مبتلا به کرونا در این کشور کاهش یابد، اظهار کرد: از آوریل ۲۰۲۱ واکسیناسیون کامل کارکنان فعال در بخش گردشگری آغاز شده است. برنامه واکسیناسیون شامل راهنماهای حرفه‌ای و همچنین کارمندان شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، مراکز اقامتی، آژانس‌های مسافرتی، رستوران‌ها، کافه‌ها، وسایل نقلیه تور و ترانسفر، مراکز تفریحات دریایی، پارک‌های موضوعی، مراکز برگزاری کنفرانس و مراکز هنری است. برنامه‌ریزی شده است که واکسیناسیون تمام پرسنل گردشگری در ترکیه تا پایان ماه می به پایان برسد. واکسیناسیون کارکنان این بخش اطمینان زیادی را در مهمانان داخلی و خارجی به وجود می‌آورد. هدیه گورال گور ـ مدیرعامل یک گروه هتلی در ترکیه ـ نیز امیدوار است با واکسیناسیون کامل فعالان صنعت گردشگری در این کشور، سیگنال‌های گشایش سفرها از ابتدای تابستان دریافت شود. او به یک روزنامه چاپ ترکیه گفته است: ما در تلاش هستیم تا سریعا کار را آغاز کنیم. یونان و اسپانیا مهم‌ترین رقبای ترکیه هستند، ما از نزدیک وضعیت رقبا را دنبال می‌کنیم و با شور و اشتیاق در حال مشاهده اقدامات بجای دولت ترکیه در این زمینه هستیم. نقش صنعت گردشگری را در کاهش کسری بودجه به نفع اقتصاد ترکیه می‌دانیم. احیای دوباره صنعت گردشگری بسیار مهم است. کشوری مثل مصر که سهم‌ اندکی در بازار گردشگری داشته و جایگاه چندانی در رزرواسیون سفر و هتل نداشته، حالا توانسته مورد توجه گردشگران اروپایی قرار گیرد، ما می‌خواهیم با واکسیناسیون و صدور گواهی گردشگری ایمن، خود را از چنین رقبایی متمایز کنیم. شکیب آوداگیچ ـ رییس اتاق بازرگانی استانبول ـ هم با این پیش‌بینی که با آغاز سفرهای تابستانه به ترکیه، درآمد ماهانه گردشگری در این کشور به ۷.۵ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: ضروری است برای تسریع در جذب گردشگران خارجی، تعداد مبتلایان کرونا به کمتر از پنج‌هزار نفر در روز برسد. او با اشاره به برنامه ترکیه برای جذب ۳۰ میلیون گردشگر، اظهار کرد: اکنون و پس از پایان قرنطینه کامل، اگر اقدامات را رعایت نکنیم، می‌توانیم با ۴۰ هزار و یا ۵۰ هزار مبتلا به کرونا مواجه شویم. ممکن است با دشواری‌هایی روبه‌رو شویم که فراتر از مشکلات امروز باشد. بنابراین ما باید با همدلی و تلاش، بر این روند به موثرترین روش غلبه کنیم. در ایران نیز فعالان گردشگری از دولت درخواست کرده بودند واکسیناسیون صنعت گردشگری را در اولویت قرار دهد. معاون گردشگری در همین رابطه گفته است: موضوع در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا ویژه فعالان گردشگری از طریق دو مسیر وزارت بهداشت و شرکت‌های تولیدکننده واکسن داخلی در حال پیگیری است. تیموری همچنین گفته که درباره اجازه ورود به اتباع کشورهایی که واکسینه شده‌اند و به نوعی تهدید و نگرانی برای جامعه ایرانی ایجاد نمی‌کنند، با وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و رییس‌جمهوری مکاتباتی داشته است. درخواست برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران واکسینه‌شده از سال گذشته مطرح شده، اما هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده است. ایران همزمان با شیوع ویروس کرونا صدور ویزای توریستی را برای اتباع خارجی متوقف کرده است. فعالان گردشگری می‌گویند نداشتن برنامه مشخص برای بازگشایی مرزها و ازسرگیری دوباره صدور ویزا باعث شده بسیاری از گردشگران که قبلا قصد سفر به ایران داشتند، مقاصد دیگری را جایگزین کنند. منبع : ایسنا

ایجاد شده: 1/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 1/خرداد/1400     اخبار داخلی
گردشگری در اولویت واکسیناسیون مصر

گردشگری در اولویت واکسیناسیون مصر

مسئولان گردشگری مصر به منظور احیا و ارتقای گردشگری این کشور، واکسیناسیون کارکنان و فعالان صنعت گردشگری را در اولویت قرار داده‌اند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، " خالد العنانی " وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «این کشور واکسیناسیون کارکنان بخش گردشگری را برای حمایت از بهبود و بازگشایی این صنعت در اولویت قرار داده است و در آستانه اعلام واکسیناسیون کامل دو منطقه تفریحی مهم در ماه جاری است.» او افزود: «در حالی که صدمات ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ به بدنه صنعت گردشگری مصر هنوز التیام نیافته است، این بخش در ماه‌های اخیر شاهد رشد خوبی بوده است و این روزها تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان به مراکز تفریحی در امتداد دریای سرخ و سواحل مدیترانه می‌روند.» وزیر گردشگری و آثار باستانی گفت: «ما کارکنان و فعالان صنعت گردشگری را که یک بخش ضروری برای اقتصاد مصر است در اولویت واکسیناسیون قرار خواهیم داد.» او در حاشیه یک کنفرانس درباره صنعت سفر در دبی گفت: «در ماه مه من همراه با وزیر بهداشت، دستور واکسیناسیون کامل کارکنان مصری در هتل‌ها، استراحتگاه‌ها، مشاغل مرتبط با گردشگری و رستوران‌ها در استان سینای جنوبی و امتداد دریای سرخ را اعلام خواهم کرد. حدود ۶۵ درصد از گردشگرانی که به مصر سفر می‌کنند، به همین مقاصد ساحلی می‌روند.» العنانی گفت که در ادامه سایر نقاط توریستی مانند لوکسور، اسوان و قاهره، محل اهرام جیزه و موزه‌های بزرگ، وارد این طرح واکسیناسیون گردشگری خواهند شد. به گفته مقامات، مصر که تقریباً ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد، حدود یک میلیون دوز واکسن مصرف کرده است. حدود دو میلیون نفر در صنعت گردشگری یا سازمان‌های مرتبط با آن در مصر کار می‌کنند. مصر علاوه بر اهرام و معابد فرعونی خود، به دلیل داشتن استراحتگاه‌های ساحلی بی‌نظیر خود نیز شهرت دارد. به گفته العنانی، پس از ضررهای بزرگ و پیوسته به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخش گردشگری در حال قدم برداشتن به سوی رشد و پیشرفت است. او همچنین گفت: «مصر در ماه آوریل از ۵۰۰ هزار گردشگر استقبال كرد كه در مقایسه با ژانویه بیش از دو برابر شده است. در نیمه دوم سال گذشته ماهانه فقط ۲۰۰ هزار گردشگر به مصر سفر کرده بودند. البته مهم این است که حالا ما با یک منحنی رو به بالا برای گردشگری مواجهیم.» وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر افزود: «امیدواریم با گشودن مسیرهای گردشگری از سوی برخی کشورها و کاهش محدودیت‌های کرونایی، از جمله در کشورهای عربی، اروپا و روسیه، در آینده نزدیک، تعداد گردشگران ورودی دوباره افزایش یابد. بازگشت و احیای گردشگری در مصر فقط به ما بستگی ندارد، بلکه تصمیمات کشورهای دیگر نیز در این امر تاثیرگذار خواهد بود.» قاهره به امید احیای بخش گردشگری که در اثر ناآرامی‌های سیاسی در سال‌های گذشته آسیب دیده بود، در ماه‌های اخیر دست به چندین اکتشاف بزرگ باستان‌شناسی زده است. در حالی که این صنعت برای سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بازدهی تقریباً ۱۳ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است، تحت تأثیر بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ آسیب شدیدی دیده است. ارقام رسمی کاهش بیش از ۲۰ درصدی درآمد را برای اواسط سال ۲۰۱۹ تا اواسط سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهند. مصر پس از بستن مرزهای خود در ماه مارس سال گذشته، در ماه ژوئیه دوباره درهای خود را به روی گردشگران خارجی گشود. البته بازدیدکنندگان باید نتیجه منفی تست PCR خود را ارائه بدهند.

ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
رکود جبران‌ناپذیر بازار گردشگری

رکود جبران‌ناپذیر بازار گردشگری

به گزارش هتل نیوز، " ابراهیم پور فرج " رئیس جامعه تورگردانان کشور با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا در صنعت گردشگری شاهد شکل‌‌گیری یک سوءتفاهم بودیم‌،‌ می‌گوید: ناآگاهی نسبت به این صنعت باعث شد نه‌تنها تصمیم‌های درستی در این زمینه گرفته نشود بلکه در مواردی شاهد بودیم با استدلال مقابله با شیوع کرونا، متولیان و مسوولان تصمیم‌هایی گرفتند که در نهایت به شیوع بیشتر بیماری انجامید و در عین حال خسارت‌های جدی به صنعت توریسم وارد کرد. پورفرج می‌افزاید: ما از ابتدای پاندمی ‌از طریق وزارت گردشگری به ستاد کرونا اعلام کردیم باید گردشگری داخلی تحت عنوان گردشگری امن با رعایت تمام پروتکل‌‌ها و از طریق آژانس‌‌ها صورت بگیرد. این شیوه از گردشگری نه‌تنها ارزان است بلکه قادر است خدمات حرفه‌ای به گردشگر ارائه دهد ضمن اینکه ابتلا به ویروس را هم تا حد زیادی کنتر‌ل کند. او ادامه می‌دهد: در تورها، رانندگان و راهنمایان دوره‌ها و آموزش‌های لازم را دیده‌ و تست کرونا هم داده‌اند. در این سفرها همچنین ماشین‌ها پیش از ورود گردشگران ضدعفونی شده و راهنما در انتخاب و شیوه پذیرایی در رستوران‌های بین‌راهی و درون‌شهری هم تمام مسائل را پیش‌بینی کرده است. توجه داشته باشیم که از شیوع کرونا بیش از یک‌سال می‌گذرد و مردم دیگر توان ماندن در خانه و قرنطینه را ندارند و برای این نیاز باید سفرهای امن در این ماه‌ها تدارک دیده می‌شد. در عوض شاهد بودیم نه‌تنها برنامه‌ای برای این کار ارائه نشد بلکه در عوض در هر تعطیلات شهروندان بدون آموزش‌های لازم سفر کردند که شاهد آن ترافیک جاده‌ها به‌ویژه جاده‌های شمالی بود. رئیس جامعه تورگردانان در این باره که این جامعه برای اقناع وزارت بهداشت در این زمینه چه کرده است، از درخواست‌های متعدد جامعه تورگردانان از وزارت گردشگری برای ترتیب این ملاقات خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه این درخواست مورد قبول قرار نگرفت و ما تنها از طریق مطبوعات و سایر رسانه‌ها خواسته‌های خود را با وزارت بهداشت مطرح کردیم هر چند گفت‌وگوی رودررو می‌توانست به تفاهم بیشتر در این زمینه منجر شود.  او با اشاره به اینکه صنعت گردشگری پیش از کرونا و از پاییز ۱۳۹۸ دچار وقفه شده است، عنوان می‌کند: این مدت طولانی صنعت گردشگری را به یک صنعت ورشکسته تبدیل کرده که بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال ضرر دیده است. علاوه بر آن در این صنعت نیروی انسانی، سرمایه اصلی است. برای آموزش و دوره دیدن این نیروها زمان زیادی صرف شده و این قشر برای بازاریابی گردشگری ایران به کشورهای مختلف هم سفر کرده‌اند. متاسفانه با رکود شکل گرفته در صنعت توریسم ما درحال از دست دادن این نیروها هستیم و بهترین راهنمایان‌مان دارند از این صنعت خارج می‌شوند که با خروج آنها حتی به فرض اتمام پاندمی و عادی شدن شرایط ما با چالش‌های جدی مواجه خواهیم بود.  پورفرج ضمن انتقاد از برخی تصمیم‌گیری‌های مسوولان اضافه می‌‌کند: متاسفانه در این دوره ما شاهد اجرای برنامه‌های متعدد بودیم که برای اجرای آنها عنوان می‌شد پروتکل‌ها رعایت می‌شود اما هر گاه نوبت به توریسم می‌رسید دغدغه شیوع کرونا مطرح می‌شد، حالا هم حتی با وجود واکسیناسیون اجازه حضور گردشگر به ایران را نمی‌دهند. او می‌افزاید: بحث الان ما این است که لااقل به کسانی که پاسپورت واکسن دارند ویزا بدهند. این توریست‌ها می‌خواهند جاده ابریشم را طی کنند که بخش عمده آن در ایران واقع شده و از کشورمان خود را به ترکیه برسانند. اگر این گردشگران نتوانند به ایران بیایند و ما مسیر جاده ابریشم را از دست بدهیم دیگر نمی‌توانیم گردشگران را به کشورمان برگردانیم و این توریست‌ها سراغ مقاصد جایگزین خواهند رفت. رئیس جامعه تورگردانان می‌گوید: گردشگری که می‌خواهد طبیعت ایران را ببیند‌، واکسن زده است‌، دو روز پیش هم برای احتیاط تست کرونا داده و ارتباطش در ایران هم با افراد محدودی است چرا نباید اجازه ورود داشته باشد؟ توجه داشته باشیم که تصمیماتی که بدون استدلال گرفته می‌شود تنها به تعطیلی صنعت گردشگری منجر می‌شود.  او در این باره که کدام کشورها جایگزین ایران خواهند شد به همسایه‌های کشورمان اشاره کرده و می‌افزاید: جمهوری آذربایجان،‌ ارمنستان،‌ ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌‌توانند بازار ما را تصاحب کنند و پس از آن بازگرداندن مسافران بسیار دشوار خواهد بود. درحال‌حاضر هر کشوری که به امارات وارد می‌شود واکسن دریافت می‌کند و آنها از همین گزینه برای جلب بیشتر توریست استفاده می‌‌کنند. از این رو ما باید با توجه به جذابیت‌های فرهنگی و طبیعی کشورمان تلاش مضاعف داشته باشیم که آنها را برای ورود به ایران ترغیب کنیم نه اینکه جلوی پایشان انواع موانع را بگذاریم. منبع : دنیای اقتصاد

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
انداختن شیوع کرونا به گردن گردشگری عوام‌فریبی است

انداختن شیوع کرونا به گردن گردشگری عوام‌فریبی است

به گزارش هتل نیوز ، " کریم بیگی " رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان اصفهان افزود: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دلیل اصلی شیوع ویروس کروناست و فرقی نمی‌کند که پروتکل در جریان سفر نقض شود و یا در شهر محل زندگی. متاسفانه مسئولان ما معمولاً می‌خواهند به جای حل کردن مشکل، صورت مسئله را پاک کنند. چه بسا عدم رعایت پروتکل در شهر محل زندگی بیشتر هم باشد. چون ما در شهر محل زندگی‌مان مواجهات گسترده‌تری داریم. چه برای انجام امور اداری و چه دیگر مسایل روزمره و دیدوبازدیدهای خانوادگی. اینها بسیار پُرخطرتر از سفرهای برون‌شهری هستند. بنابراین انداختن تقصیرها به گردن صنعت گردشگری فقط پاک کردن صورت مسئله و نوعی عوام‌فریبی‌ است. او در ادامه گفت: خطر انتقال ویروس توسط ساکنان یک شهر به همدیگر دو برابره خطر انتقال ویروس از طریق مسافران است. متاسفانه مسئولان ذیربط توجه ندارند که با ممنوعیت سفر نه تنها مشکل را حل نمی‌کنند بلکه یک صنعت را نابود می‌کنند. آنها با این ممنوعیت‌ها زمینه‌های بسیار مساعد یک صنعت برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی را از بین می‌برند. باید توجه داشته باشیم که سفر با دورهمی فرق می‌کند. در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها و جشن‌ها افراد زیادی در یک مکان جمع می‌شوند و زمینه انتقال ویروس را فراهم می‌کنند اما سفر یک خانواده -فرض کنید- چهار نفری که در خانه هم در کنار هم زندگی می‌کنند و حالا تصمیم گرفته‌اند در ماشین کنار هم بنشینند و راهی سفر شوند و در مقصد هم به هتل بروند، چه خطری دارد؟ هتل‌ها هم که از نظر رعایت پروتکل بهداشتی ایمن‌ترین اقامتگاه هستند. رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان با بیان اینکه بعد از عید امسال اکثر شهرهای ایران قرمز شدند، افزود: آیا کل شهرهای کشور مقاصد گردشگری بودند؟ می‌دانیم که نه! این نشان می‌دهد که موضوع اصلاً سفر نبوده بلکه عدم رعایت پروتکل‌ها در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و مسائلی از این دست بوده است؛ در حالی‌که مسئولان ذیربط سعی کردند همه کاسه‌کوزه‌ها را بر سر صنعت گردشگری بشکنند. استدعای ما این است که مسئولان ذیربط در زمینه صنعت گردشگری قدری دست از این عوامفریبی بردارند و کارشناسانه‌تر برخورد کنند. بیگی در پایان واکسیناسیون کارکنان صنعت گردشگری از جمله هتل‌ها را بسیار مهم دانست و یادآور شد که برای حفظ ایمنی سفرها لازم است این امر در اولویت قرار گیرد. او در پایان ضریب اشغال هتل‌های اصفهان را در نوروز امسال زیر ۱۰ درصد عنوان کرد و این را در تاریخ صنعت هتلداری –به جز نوروز سال گذشته- بی‌سابقه دانست.

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...