نتایج جستجو...
دیدار معاون گردشگری کشور با وزیر گردشگری مالدیو

دیدار معاون گردشگری کشور با وزیر گردشگری مالدیو

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان که به‌منظور شرکت در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به مالدیو سفر کرده است، عصر چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ با عبدالله معصوم وزیر گردشگری این کشور دیدار کرد. او درباره دیدار خود با وزیر گردشگری مالدیو گفت: «در این دیدار عبدالله معصوم ضمن تشکر از حضور جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، بر اهمیت توسعه گردشگری ایران با توجه به تنوع جاذبه‌های گردشگری، روحیه مهمان‌نوازی ایرانیان و دارایی‌های ملموس و ناملموس توسعه گردشگری تاکید کرد.» او افزود: «نحوه مدیریت بحران ویروس کرونا در صنعت گردشگری، واکسیناسیون عمومی، ساختار اداری توسعه گردشگری دو کشور، نحوه استفاده از تجربیات گردشگری ایران و مالدیو، چگونگی حضور موثر و مشارکت در تصمیم گیری‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه از دیگر محورهای گفت‌و‌گو با وزیر گردشگری مالدیو بود.» معاون گردشگری کشور تقویت همکاری‌ها با کشورهای مختلف برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «با توجه به تلاش‌ها برای از سرگیری صدور روادید تقویت روابط با  کشورهای مختلف به‌منظور جذب حداکثری گردشگران خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد.» پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با موضوع «گردشگری داخلی به‌عنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بین‌المللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است.

ایجاد شده: 15/مهر/1400       آخرین ویرایش: 15/مهر/1400     اخبار داخلی
امیدواریم  با استفاده از فرصت اکسپو دبی، بازدیدکننده جذب کشور کنیم

امیدواریم با استفاده از فرصت اکسپو دبی، بازدیدکننده جذب کشور کنیم

به گزارش هتل نیوز ، " علی‌اکبر عبدالملکی " رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران می‌گوید امیدواریم بتوانیم در فرصت اکسپو دبی با پکیج‌هایی که شرکت‌های مسافرتی تدوین کرده‌اند دست‌کم ۵ درصد از ۲۵ میلیون جمعیتی که در این شش ماه وارد امارات می‌شوند را جذب کشور کرده و در مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار پذیرای آن‌ها باشیم. او با بیان این مطلب توضیح داد: بیشتر از یک سال است که هر هفته در سازمان توسعه و تجارت ایران جلسات مشترکی داشتیم و در نهایت قرار شد که برای اولین بار اتاق بازرگانی ایران کمیته‌ای به نام کمیته اکسپو تشکیل داده و مسئولیت برنامه‌ریزی و اعزام هیات‌های تجاری را بر عهده بگیرد. عبدالملکی ادامه داد: خوشبختانه کمیته اکسپو اتاق ایران برنامه‌های متعددی از جمله برگزاری جلسات B۲B مفید میان تجار ایرانی با تجار سراسر دنیا در دبی را ترتیب داده و امیدواریم بتوانیم از تجارب و دانش کشورهای دیگر در صنعت گردشگری نهایت بهره را ببریم. او با بیان اینکه قیمت بلیت نمایشگاه از حدود ۹۵ درهم شروع شده و حداکثر به ۱۵۰ درهم می‌رسد و بلیت افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال رایگان و بلیت همراهان این افراد هم با ۵۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود گفت: قرار بر این است که هر هفته از یکی از استان‌های کشور در پاویون ایران حضور داشته باشند و به مدت یک هفته جاذبه‌های قومی، محلی، صنایع دستی، موسیقی محلی، غذاهای سنتی و ... را به معرض نمایش بگذارند. عبدالملکی با بیان اینکه ایران باید فرصت برگزاری اکسپو در امارات به خصوص به دلیل نزدیکی جغرافیایی آن غنیمت دانسته و از آن نهایت استفاده را داشته باشد یادآوری کرد: پیش‌بینی‌شده ۱۹۲ کشور در این رویداد حاضر شده و فضایی بالغ بر ۵۰۰ هکتار را در بر گرفته و ۲۵ میلیون نفر در امارات از این رویداد بین‌المللی بازدید خواهند داشت. این رویداد یکی از پربازدیدترین رویدادهای فرهنگی جهان است و در نوع خود بی‌نظیر است و باعث رشد و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد.

ایجاد شده: 11/مهر/1400       آخرین ویرایش: 11/مهر/1400     اخبار داخلی
برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در اکسپو دبی

برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در اکسپو دبی

به گزارش هتل نیوز " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور گفت: «خوشبختانه بازدیدکنندگان، مسئولان و مقامات کشورهای مختلف استقبال بسیار خوبی از پاویون کشورمان در اکسپو داشتند و رفت و آمد مسئولان کشورهای مختلف و برگزاری نشست با آن‌ها در روزهای آینده نیز ادامه دارد.» معاون گردشگری کشور به افتتاحیه پاویون جمهوری اسلامی ایران در  اکسپو ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود: «پاویون کشورمان با حضور مقامات کشورهای مختلف از جمله سفرای هلند، عراق، سوریه و معاون وزیر اقتصاد و صنعت دبی، رئیس هیئت‌مدیره نمایشگاه دبی و ایرانیان مقیم در امارات برگزار شد و خوشبختانه با طراحی نسبتا خوبی که انجام شده است، مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.» او ادامه داد: «برای بهره‌برداری هرچه بهتر از ظرفیت اکسپو یک تغییر و سامان‌دهی در اجرای برنامه‌ها در حوزه گردشگری در دست انجام است و امیدواریم بتوانیم زمینه مشارکت حداکثری فعالان بخش خصوصی و کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری و صنایع‌دستی را فراهم کنیم.» شالبافیان اضافه کرد: «خوشبختانه دیدارهای کاری خوبی با مقامات امارات و دیگر کشورها انجام شد و در این میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای مورد توجه ما هستند، در این ارتباط برای تقویت روابط گردشگری کشورمان با کشورهای عضو شانگهای برنامه‌های بسیار خوبی را در نظر گرفته‌ایم.» معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: «خوشبختانه فضای بسیار خوبی برای توسعه و رونق گردشگری با کشورهای مختلف از جمله کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای فراهم شده و با توجه به سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به تاجیکستان و عضویت ایران در این سازمان این امیدواری وجود دارد تا شاهد رونق و توسعه بیش از پیش روابط گردشگری بین ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای باشیم.»

ایجاد شده: 11/مهر/1400       آخرین ویرایش: 11/مهر/1400     اخبار داخلی
آغاز به کار پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی

آغاز به کار پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی

به‌گزارش هتل نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، حسن زمانی با اعلام این خبر افزود: «مزیت این دوره در اکسپو ۲۰۲۰ دبی نسبت به سایر دوره‌ها این است که در ۱۲ سالن در پاویون جمهوری اسلامی ایران پیش‌‌بینی شده است و سالن‌های گردشگری، فرش دستباف، تماشاخانه، صنعت، خانه معدن، های‌تک، بخش تجاری، رستوران ایرانی متشکل از فضای ایرانی، نوشیدنی‌های سنتی ایران، در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.» کمیسر ژنرال و نماینده ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی ادامه داد: «مسئولیت و محتوا‌سازی هر سالن تحت نظارت ستاد اکسپو، به صورت جداگانه متعلق به شرکت و واحد مربوطه آن است.» مشاور وزیر صمت ادامه داد: «در بخش ویژه پاویون، سیمرغ پرنده اسطوره‌ای شاهنامه فردوسی در معرض دید بازدیدکنندگان، قرار گرفته و بخشی از فرهنگ و تاریخ و ادبیات ایران را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند. همچنین بافت فرش دستباف ایرانی به‌عنوان هنر بارز ایرانیان، با عنوان یک گره تا همدلی، توجه بسیاری از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان پاویون ایران را به خود جلب کرده است.» او افزود: «از تمام دست‌اندرکاران پاویون جمهوری اسلامی ایران و ستاد اکسپو، که با تلاش شبانه‌روزی خود، باعث شدند پاویون جمهوری اسلامی ایران در روز اول نمایشگاه اکسپو آغاز به کار کند و با استقبال و ازدحام بازدیدکنندگان مواجه شود، تقدیر و تشکر می‌کنم.»

ایجاد شده: 11/مهر/1400       آخرین ویرایش: 11/مهر/1400     اخبار داخلی
کلاهبرداری با وعده واکسن در ترکیه

کلاهبرداری با وعده واکسن در ترکیه

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا، با وجود اعلام مکرر دولت ترکیه در ارتباط با «واکسینه نکردن» گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم، اما همچنان تورهای واکسن به مقصد این کشور در ایران تبلیغ زیرزمینی و غیررسمی می‌شود. فعالان گردشگری و برخی رسانه‌های ترکیه در واکنش به این تورها آن را نوعی «دروغ و کلاهبرداری» دانسته‌اند. در برخی رسانه‌های ترکیه از یک آژانس مسافرتی ایرانی نام برده شده که در ازای دریافت ۲۷۰۰ لیر (حدود هشت میلیون تومان با محاسبه نرخ روز لیر) وعده واکسن فایزر را بدون داشتن اقامت و پاسپورت ترکیه داده است. رسانه‌های داخلی و همین‌طور برخی فعالان گردشگری این کشور به این تبلیغ واکشن نشان داده و آن را دروغین و نوعی کلاهبرداری خوانده‌اند. مقام‌های گردشگری ترکیه یادآور شده‌اند که درحال حاضر تزریق واکسن در ترکیه بدون داشتن اقامت و پاسپورت این کشور امکان‌پذیر نیست. حسین کرک، رییس جامعه گردشگری خاورمیانه در ترکیه به این تبلیغ و تور واکنش نشان داده و خواسته برای جلوگیری از تخریب چهره گردشگری ترکیه، سریع‌تر این تبلیغات و تورها متوقف شود و با اشاره به اطلاعات نادرست تبلیغ درباره دُز دوم واکسنی که با فاصله کم و دو روز بعد از دُز اول تزریق خواهد شد، گفته که «معلوم ‌نیست کدام واکسن و آمپول تقلبی را به مردم تزریق کرده‌اند. این عمل متناسب با کدام اخلاق انسانی و وجدانی است؟» پیش‌تر، فیلمی کوتاه از سطح شهر استانبول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که مردی را درحال دادزنی برای تزریق آزاد و عمومی واکسن کرونا نشان می‌داد. همین ویدئو ناقص، منبع اطلاعات و اظهارات برخی مردم، فعالان گردشگری و حتی مسؤولان شده بود که در ترکیه بدون محدودیت به گردشگران خارجی واکسن تزریق می‌کنند و دست‌مایه‌ای برای اجرای تور و سفر به ترکیه برای تزریق واکسن شده بود. این درحالی است که دولت ترکیه در برنامه جدید واکسن، صراحتا مشخص کرده فعلا برنامه‌ای برای واکسیناسیون گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم در این کشور ندارد. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در واکنش به گزارش رسانه‌های ترکیه و همچنن تبلیغ تور واکسن به ایسنا می‌گوید: تا کنون گزارشی در این‌باره به دست ما نرسیده و شکایتی هم دریافت نشده است. او تاکید می‌کند که در ترکیه به هیچ مسافر ایرانی واکسن تزریق نمی‌شود، مگر این‌که در این کشور اقامت رسمی داشته باشد. دولت ترکیه هم بارها اعلام کرده برای توریست‌ها واکسن تزریق نمی‌کند و فعلا برنامه‌ای ندارد. شاید در آینده برنامه این کشور تغییر کند، اما درحال حاضر هیچ برنامه‌ای را اعلام نکرده و واکسن هم به خارجی تزریق نمی‌کنند. رفیعی هرچند اجرای تور به کشورهایی که امکان تزریق واکسن به گردشگران و اتباع خارجی را دارند، مغایر با مقررات داخل کشور نمی‌داند، اما می‌گوید: بعید است با وجود مقررات ترکیه در خصوص واکسیناسیون کرونا، آژانس‌های ایرانی وعده واکسن داده باشند، مگر این‌که زیرزمینی اتفاق افتاده باشد. ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبلیغ و اجرای تور به نام واکسن را تایید نکرده و حتی آن را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده‌اند.

ایجاد شده: 12/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 12/مرداد/1400     اخبار داخلی
متولی گردشگری باید با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا باشد

متولی گردشگری باید با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا باشد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، تا چند هفته دیگر متولی میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی در دولت منتخب تعیین می‌شود. این در حالی است که گفت‌وگو درباره اینکه چه کسی سکان این وزارتخانه را در اختیار خواهد گرفت همچنان ادامه دارد. " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان چند مولفه و ویژگی را برای سیاستگذار عرصه گردشگری برشمرده است. او می‌گوید: متولی این حوزه باید با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا باشد زیرا این آشنایی در تصمیم‌گیری‌های او بسیار موثر خواهد بود. شناخت اقتصاد گردشگری از دیگر مواردی است که رئیس جامعه تورگردانان آن را برای متولی حوزه گردشگری لازم می‌داند و با بیان آن می‌افزاید: صنعت گردشگری یکی از صنایعی است که می‌تواند بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص دهد و این امر با توجه به تجربه‌های جهانی هم مشخص شده است، بنابراین شناخت مسوولان گردشگری از پتانسیل‌های این صنعت برای چالش‌هایی که ما در حوزه اقتصاد و اشتغال داریم بسیار مهم است. او ادامه می‌دهد: چنانچه متولی حوزه گردشگری با مختصات روابط بین‌المللی آشنا باشد و بداند چطور با مسوولان سایر کشورها ارتباط برقرار کند خواهد توانست حتی در بهبود روابط ایران و سایر کشورها هم به نحو موثری عمل کند.   رئیس جامعه تورگردانان معتقد است سیاستگذار عرصه میراث فرهنگی و گردشگری علاوه بر این ویژگی‌ها باید قدرت رایزنی در داخل کشور با هیات‌ وزیران،‌ نمایندگان مجلس و سایر مسوولان داشته باشد تا بتواند گردشگری و جایگاهش را برای آنها شفاف کند. او می‌گوید: آشنایی مسوولان و متولیان برای آنها جایگاه گردشگری به عنوان یکی از مولفه‌های توسعه پایدار را تشریح خواهد کرد، زیرا در حال حاضر بسیاری از آنها شناخت زیادی از جایگاه گردشگری در اشتغال و درآمدزایی و رفع چالش‌هایی که در حال حاضر با آنها دست به گریبان هستیم، ندارند.  بهره‌گیری از توان بخش‌خصوصی و تعامل منطقی با این بخش از دیگر مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری بر آن تاکید و اضافه می‌کند: نباید بهره‌گیری از پتانسیل‌های بخش‌خصوصی تبدیل به یک شعار شود، زیرا در غیر این صورت مشابه تجربه‌های گذشته‌ای که در اختیار داریم،  این بخش از توریسم کنار گذاشته شده و ما از توان این بخش بی‌بهره می‌مانیم. یکی از راهکارهایی که کشورهای اروپایی در دوره کرونا امتحان کردند توسعه گردشگری داخلی بود، این در حالی است که ما در ایران چندان این موضوع را جدی نگرفتیم و همین امر باعث شد گردشگری داخلی به نقطه کوری بدل شود که چنانچه به آن نپردازیم با آسیب جدی مواجه شود.  پورفرج در این‌باره می‌گوید: تقویت گردشگری داخلی دو اثر مثبت دارد، در این شیوه منابع مالی از یک استان به استان دیگر تزریق می‌شود که در توسعه آنها نقش دارد و دوم اینکه گسترش گردشگری داخلی در نهایت به توسعه توریسم خارجی هم منتهی خواهد شد.  بهبود امکانات و کیفیت هتل‌ها و سایر اقسام اقامتگاه‌ها، بهبود وسایل حمل‌ونقل عمومی و... از مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری به عنوان نتایج توسعه گردشگری داخلی اشاره می‌کند و می‌‌گوید: با بهبود این موارد شرایط برای توریسم ورودی هم بهتر خواهد شد، زیرا گردشگری داخلی زیرساخت‌ها را برای این بخش مهیا کرده است. پورفرج از جمله منتقدان وضعیت گردشگری داخلی در دوران کرونا در ایران است. او در این باره بیان می‌کند: ما بارها سفرهای امن را پیشنهاد دادیم و گفتیم با وجود شرایط پاندمی مردم به سفر نیاز دارند، زیرا در خانه ماندن علاوه بر افسردگی به اختلافات خانوادگی هم دامن می‌زند. بحث ما این بود که با رعایت مجموعه‌ای از پروتکل‌ها،‌ سفرهای داخلی انجام شوند و آژانس‌ها هم بتوانند با رعایت استانداردها مانند تست منفی راهنما،‌ راننده،‌ ضدعفونی کردن وسیله نقلیه و... این نیاز مردم را تامین کنند.  او می افزاید: با فقدان برنامه‌ریزی و متمرکز شدن سفرها در تعطیلات شاهد ترافیک‌های سنگین در جاده‌های شمال و سایر مناطق گردشگرپذیر کشور و... بودیم که همین امر در نهایت به شیوع  بیشترکرونا منجر شد. متاسفانه گاه می‌بینیم متولیان بدون بهره‌گیری از مشاوره کارشناسان و متخصصان این حوزه تصمیم‌گیری می‌کنند که همین موضوع تبعاتی را برای جامعه و صنعت گردشگری به همراه دارد. پورفرج در بخش دیگری از سخنان به مساله بوم‌گردی به عنوان یکی از پتانسیل‌های رو به رشد در صنعت توریسم ایران اشاره کرده و می‌گوید: موضوع اقامت و گردشگری روستایی یکی از اشکال توریسم است که در دنیا سال‌هاست رونق بالایی پیدا کرده و یکی از منابع درآمدی اصلی برای کشورها است.  او می‌افزاید: این شیوه از توریسم قادر است منابع مالی و درآمدی را به مناطق کمتر برخوردار کشانده و باعث یک توسعه همه‌جانبه شود و در عین حال توزیع مکانی سفر را به همراه داشته باشد. بوم‌گردی همچنین قادر به توسعه کشاورزی و درآمدسازی برای کشاورزان‌، روستاییان و عشایر است. رئیس جامعه تورگردانان همچنین معتقد است ایرانی‌ها به این شیوه از گردشگری اقبال خوبی نشان داده‌اند. او می‌افزاید: در بوم‌گردی مردم احساس راحتی و آرامش دارند و همین موضوع باعث شده در سال‌های اخیر اقامتگاه‌ها در اغلب مناطق شکل بگیرند و بتوانند گردشگران را از سایر شهرها و استان‌ها به منطقه خود بکشانند.

ایجاد شده: 3/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400     اخبار داخلی
ادامه ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به ایران

ادامه ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " ولی تیموری " معاون گردشگری در خردادماه خبر داد که به دنبال توافق‌های اولیه، صدور ویزای گردشگری ایران از نیمه دوم تیرماه ١۴٠٠ از سر گرفته می‌شود. صدور این ویزا همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ متوقف شده است. با این وجود، ستاد ملی کرونا فقط مجوز سفرهای درمانی، تجاری و تحصیلی به ایران را داده است. طبق آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در سه ماه نخست امسال، ۲۷ هزار تبعه خارجی به انگیزه درمان به ایران سفر کرده‌اند.آمارهای گمرک نیز نشان می‌دهد سال گذشته، با وجود محدودیت‌های صدور ویزا، چهار میلیون و ۳۴۳هزار و ۱۶۳ مسافر به کشور وارد شدند که البته سه میلیون و ۳۰ هزار و ۴۶۴ نفر آن‌ها ایرانی و فقط ۵۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر دیگر خارجی بوده‌اند. انگیزه سفر این اتباع خارجی نیز به تفکیک مشخص نشده است. موافقت اولیه ستاد ملی کرونا برای ازسرگیری صدور ویزای گردشگری ایران، طبق اظهارات مقامات گردشگری از زمستان سال ۹۹ گرفته شده، اما هر بار به دلیل آن‌چه شروع پیک یا سویه جدید کرونا در کشور عنوان می‌شود، صدور مصوبه و اجرای آن به تعویق افتاده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به آخرین مذاکراتی که با کمیته‌های این ستاد داشته امیدوار بود از تابستان ۱۴۰۰ مرزها به روی گردشگران خارجی باز شود و حتی در جلسه‌ای با مدیران استان‌ها خواسته بود برای معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری ایمن اقدام کنند و نظارت جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاسیسات گردشگری داشته باشند، اما از ستاد ملی کرونا هنوز مصوبه‌ای در ارتباط با صدور ویزای توریستی بیرون نیامده است. اگرچه مرزها باز بوده و پروازهای بین‌المللی به بیش از ۲۰ کشور برقرار است.

ایجاد شده: 2/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 2/مرداد/1400     اخبار داخلی
تورهای واکسن کرونا مجوز ندارند

تورهای واکسن کرونا مجوز ندارند

به گزارش هتل نیوز و به نقل از برنا، " اسماعیل برات " معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور گفت: تور واکسن کرونا را غیر مجاز اعلام کردیم، چرا که این تورها با سلامت مردم سروکار دارند و بحث سلامت مردم اولویت اصلی به هر حال هر دستگاه اجرایی است. او افزود: متولی قانونی این موضوع در کشور وزارت بهداشت است، به همین دلیل  وزارت بهداشت هیچ نوع تاییدیه برای برگزاری این تورها نداده است، ما این تورها را مجاز اعلام نمی‌کنیم. برات ادامه داد: در واقع اطمینان از واکسن کرونا در کشور مقصد نداریم. او تاکید کرد: تزریق واکسن توسط کشورهای اطراف مورد تایید وزارت بهداشت نیست. کشورهای خارجی برای سفیر و کاردارها در کشور ما واکسن تزریق می‌کنند اما  برای کارمندان ایرانی که در سفارتخانه‌ها کار می‌کنند مجوز ندارند که از واکسن خودشان یعنی واکسنی که کشور متبوعشان داده تزریق کنند. برات تصریح کرد:  وزارت بهداشت در زمینه تزریق واکسن احتیاط می‌کند. به باور بنده اگر  وزارت بهداشت نوع خاص واکسن کرونا را تایید و آژانس‌های مسافربری دارای مجوز  تاییدیه از وزارت بهداشت برای برگزاری تور واکسن داشته باشد هیچ‌گونه مشکلی بروز نمی کند و باید این اقدام مورد تایید سازمان بهداشت و درمان باشد. او افزود: تاکنون هیچ گونه تاییدیه‌ای صادر نشده است. هرچند مسئولان امر در این باره بخشنامه صادر و آن را غیرمجاز عنوان کردند. بنابراین اگر دفاتری اقدام کنند تخلف است. معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور گفت: از طرفی واکسن دو دز دارد و  فاصله بین تزریق دو واکسن و مسائل بهداشتی آن باید رعایت شود. در این شرایط برگزاری یک تور میسر نمی‌شود. او ادامه داد: برخی آژانس‌ها مردم را از طریق تبلیغات تشویق به شرکت در این تورها می‌کنند. بنابراین تاکنون برای این تورها از سوی وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاییدیه‌ای صادر نکردیم. در واقع این اقدام را  غیر مجاز اعلام  می‌کنیم. معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور افزود: تاکنون موردی از برگزاری تورهای واکسن از دفاتر دارای مجوز ما گزارش نداشتیم که تورها برای تزریق واکسنی فعالیت کنند که ما بخواهیم برخورد کنیم. هرچند عمدتا موارد تبلیغ شده غیرمجاز بوده و  در چهارچوب قوانین برخورد شده است. او تاکید کرد: بر اساس ماده 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی هم محل فعالیت این تورها از طریق مراجع قضائی تعطیل می‌شود و هم به جرایم نقدی پیش بینی شده در قانون محکوم می‌شوند. برات افزود: اگر دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن تورها را به صورت غیرقانونی تبلیغ و اجرا کنند از یک تا سه ماه جواز فعالیت آنها تعلیق می‌شود و قطعا با تور متخلف برخورد خواهد شد.

ایجاد شده: 16/تیر/1400       آخرین ویرایش: 16/تیر/1400     اخبار داخلی
افزایش نرخ هتل‌ها از مهرماه

افزایش نرخ هتل‌ها از مهرماه

رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به آنکه این روزها وضعیت ضریب اشغال هتل‌ها در حال افزایش است از افزایش نرخ هتل‌ها از مهرماه سال جاری خبر داد. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " جمشید حمزه‌زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران، با اشاره به آنکه با آغاز تابستان و به تبع آن آغاز سفرهای تابستانه شاهد بهتر شدن وضعیت اشغال هتل‌ها هستیم، گفت: هتل‌هایی که در استان‌های شمالی و غرب کشور فعال هستند این روزها وضعیت بهتری به لحاظ ضریب اشغال نسبت به سایر هتل‌ها دارند. می‌توان گفت شاهد افزایش سفرهای داخلی هستیم چراکه گردشگر خارجی نداریم. او ادامه داد: تا زمانی که کرونا باشد شاهد کاهش و گاهی افزایش ضریب اشغال هتل‌ها خواهیم بود. اکنون نیزمی‌توان گفت، میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور اگر در چند ماه گذشته حدود ۱۰ درصد بود اکنون حدود ۱۵ درصد است. در این میان میانگین ضریب اشغال هتل‌های استان‌های شمالی و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی درحدود ۳۰ درصد است. وضعیت هتل‌های مشهد نیز رو به بهبود است. البته برخی از هتل‌ها به صورت داوطلبانه تعطیل کردند و با بهبود وضعیت بازگشایی می‌شوند. این فعال گردشگری همچنین از رغبت سرمایه‌گذاران داخلی برای ساخت هتل خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران این حوزه به آینده نگاه دارند و امیدوار هستند با کاهش شیوع کرونا، وضعیت بهتر شود. از این رو تعداد سرمایه‌گذاران داخلی رو به افزایش است اما از سرمایه گذار خارجی خبری نیست. به گفته او؛ در بیشتر موارد هتلداران خارجی تمایل دارند برندفروشی کنند که این امر در ایران و توسط هتلداران ایرانی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد چراکه باید هزینه هنگفتی برای برند انجام دهند که در نهایت آورده‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت. از یکسو گردشگران خارجی به برند هتل‌ها توجه خاصی ندارند و از دیگر سو خرید برند هتل‌های خارجی با مسائل زیادی از جمله مشکلاتی که برای انتقال پول وجود دارد، روبه روست. رئیس جامعه هتلداران ایران درخصوص خسارتی که شیوع ویروس کرونا به هتل‌داران کشور وارد کرده، گفت: می‌توان گفت کرونا تا خردادماه سال جاری حدود ۱۸ هزار و دویست میلیارد تومان به هتل‌های کشور خسارت رسانده. به گفته حمزه‌زاده، مهرماه امسال همچون سال‌های گذشته شاهد افزایش نرخ هتل‌ها خواهیم بود. این افزایش نرخ نسبت به تورم جامعه از ۱۰ تا ۲۵ درصد اعمال می‌شود و هر هتل با توجه به شرایط موجود و پذیرش مسافر، نرخ خود را اعلام می‌کند. در این میان ممکن است برخی از هتل‌ها هیچ افزایش نرخی نداشته باشند و برخی دیگر تا سقف موجود، نرخ خود را افزایش دهند. او در ادامه ازعدم حمایت دولت از هتلدارن در شرایط شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: سازمان امور مالیات درخصوص دریافت جریمه امهال‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کند، چنانکه در برخی از استان‌ها مانند تهران از هتل‌داران جریمه خواسته و در برخی از استان‌ها از چنین جریمه‌ای خبری نیست. گرفتن جریمه از امهال‌ها غیر قانونی است و اینگونه به نظر می‌رسد که حتا سازمان مالیاتی نیز تکلیف خود را در این خصوص نمی‌داند. بسته‌هایی که دولت برای بخش خصوصی گردشگری در شرایط کرونا در نظر گرفته بود هیچ دردی از ما دوا نکرد. اینگونه به نظر می‌رسد که بخش خصوصی به حال خود رها و فراموش شده است. حمزه زاده تاکید کرد: گردشگری در بدترین دوران خود به سر می‌برد و دولت نیز به وعده‌هایش عمل نکرده. رئیس جامعه هتلداران ایران درخصوص انتظاراتی که فعالان این بخش از دولت سیزدهم و به تبع آن وزیر میراث و گردشگری جدید دارند، گفت: وزیر باید متخصص، توانمند، بانفوذ باشد و نسبت به بخش‌های فعال در این حوزه آگاه باشد. درعین حال باید شخصی باشد که مدیران را از بدنه وزارتخانه انتخاب کند نه آنه نیروهای خود را به صورت تیم قطار کند و با خود به وزارتخانه بیاورد و در نهایت چندین سال طول بکشد تا الفبای گردشگری را بیاموزند. او تصریح کرد: از آنجایی که شعار ابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب، دولت مردمی است معتقد هستم در انتخاب وزیر از بدنه صنف مرتبط بهره خواهد جست.

ایجاد شده: 8/تیر/1400       آخرین ویرایش: 8/تیر/1400     اخبار داخلی
ایجاد شرکت گردشگری جدید در امارات متحده

ایجاد شرکت گردشگری جدید در امارات متحده

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی WAM، شرکت نمایشگاه‌های ملی ابوظبی (ADNEC)، یک شرکت جدید برای توسعه بخش گردشگری پایتخت این کشور راه‌اندازی کرده است. امارات متحده عربی یکی از کشورهای فعال دنیا در حوزه توریسم و گردشگری است. این کشور توانسته با فراهم کردن امکانات تفریحی و توریستی مناسب در شهرهای مختلف خود مانند دبی و شارجه، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای گردشگران و توریست‌ها تبدیل شود. برنامه توریسم ۳۶۵ از قانون کلی ADNEC برای تبدیل ابوظبی به یک مقصد اصلی گردشگری در منطقه و جهان پشتیبانی خواهد کرد. در این برنامه، بازیگران بزرگ صنعت در ابوظبی و بخش گردشگری امارات متحده عربی، ازجمله وزارت فرهنگ و جهانگردی امارات و همچنین شرکت‌های خصوصی در داخل و خارج از کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد. هدف از تاسیس این شرکت جدید، افزایش گردشگران در تعطیلات تابستانی و سال نو در امارات و درنهایت ارتقای تجارب امارات متحده عربی در این صنعت است. درحالی‌که مدت طولانی است که شهر دبی به بازار غالب گردشگری امارات متحده عربی تبدیل ‌شده است، سایر شهرهای امارات در شرایطی که این کشور در تلاش است چهره خود را در سطح بین‌المللی ارتقا دهد، فعالیت‌های کمتری را در زمینه گردشگری انجام داده‌اند. راس الخیمه، شمالی‌ترین شهر امارات متحده عربی نیز اخیرا اعلام کرده باقدرت در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کند و متقاضیان ماجراجویی در فضای باز را هدف قرار می‌دهد؛ درحالی‌که ابوظبی از گذشته نه‌چندان دور بر معرفی فرهنگ خود به گردشگران تمرکز کرده است. رولا جونی، مدیر اجرایی برنامه توریسم ۳۶۵ در این خصوص اظهار کرد طی ماه‌های آینده، این برنامه با سایر نهادهای متمرکز بر گردشگری همکاری نزدیک خواهد کرد و این اتفاق به رشد جمعی بخش گردشگری در آینده کمک شایانی خواهد کرد. وی در ادامه افزود شرکت‌های تابعه ما نه‌تنها در ابوظبی، بلکه در کل امارات متحده عربی، ارائه خدمات گردشگری گسترده را توسعه می‌دهند، تعداد بازدیدکنندگان از این کشور را افزایش داده و امکانات گردشگری امارات را به سراسر جهان معرفی می‌کنند. این در حالی است که امارات متحده عربی به‌تدریج محدودیت سفر را برای مسافران ورودی و خروجی به دلیل شیوع بیماری کرونا کاهش می‌دهد. به‌جز شهر ابوظبی که بزرگ‌ترین شیخ‌نشین و پایتخت این کشور است، دبی و شارجه دیگر شهرهای مهم در امارات هستند. دبی را می‌توان مهم‌ترین شهر امارات از نظر توریستی به‌حساب آورد. موقعیت این شهر و مجاورتش با خلیج‌فارس، وجود امکانات تفریحی بسیار عالی، هتل‌های درجه‌یک و همچنین تعداد زیادی ایرانی در این شهر، دبی را به یک مقصد کامل و جامع برای جهانیان تبدیل کرده است.

ایجاد شده: 5/تیر/1400       آخرین ویرایش: 5/تیر/1400     اخبار خارجی
ورود آزاد «توریست‌ خارجی واکسینه» در انتظار مجوز نهایی ستاد کرونا

ورود آزاد «توریست‌ خارجی واکسینه» در انتظار مجوز نهایی ستاد کرونا

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، نزدیک به یک‌سال و نیم پس از شیوع ویروس کرونا و تبعات آن بر صنعت گردشگری، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» برای اولین‌بار از میزان خسارت‌های واردشده بر این صنعت سخن گفت و آن را تا پایان سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او همچنین در این گفت‌وگو از چهار گام دولت در یک‌سال و نیم گذشته برای احیای نبض سفر خبر داد و آنها را صدور مجوزهای سفرهای اضطراری مانند تجارت‌، زندگی و باز شدن مرزها برای گردشگران سلامت،‌ چانه‌زنی برای ورود گردشگران خارجی با تست منفی(که البته محقق نشد) و در نهایت موفقیت در اقناع کمیته امنیتی انتظامی‌اجتماعی ستاد ملی کرونا برای ورود گردشگران واکسینه شده یا دارای تست منفی دانست. تیموری همچنین درخصوص چرایی ممنوعیت‌های سفر‌های داخلی با وسیله نقلیه شخصی و در مقابل آن عدم‌ایجاد محدودیت برای وسایل حمل‌ونقل عمومی استدلال‌هایی را مطرح کرد و درباره فعالیت‌های انجام شده در مجموعه تحت مدیریتش برای دوره پساکرونا توضیحاتی داد. از دغدغه‌های فعالان حوزه گردشگری این روزها تصاحب بازار گردشگری ورودی ایران توسط کشورهای همسایه با ممنوعیت سفر توریست‌های خارجی به کشور است. آنها می‌گویند با توجه به اینکه این گردشگران واکسن دریافت کرده و تست منفی هم دارند،‌ چرا نمی‌توانند به ایران سفر کنند؟ باید ابتدا به این نکته اشاره کرد که نه‌تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا با بروز پاندمی ‌و شیوع ویروس کرونا در یک شرایط فوق‌العاده قرار گرفته‌اند که کسب‌وکارها هم از آن متاثر شده است، از این‌رو ما طبیعتا نمی‌توانیم همان رفتاری را که پیش از کرونا داشتیم ادامه دهیم. ویروس کرونا باعث شد برای اولین‌بار در صنعت گردشگری تمام ایرلاین‌ها در جهان زمینگیر و متحمل خسارت‌های سنگین شوند. اگر تا پیش از شیوع این ویروس در دنیا مباحثی مانند جهانی شدن و برداشته شدن مرزها مطرح می‌شد با پاندمی کشورها در سطح گسترده‌ای موانعی را برای ورود و خروج اتباع خود گذاشته و به‌شدت از مرزهای خود مراقبت می‌‌کردند و همین امر رفت‌وآمدها را با اختلال مواجه کرد. گردشگری صنعتی است که بیش از سایر کسب‌وکارها از شیوع این ویروس آسیب دید،‌ اگر در برخی مشاغل نیاز به جابه‌جایی نبود و می‌شد با فناوری آنها را انجام داد،‌ توریسم به عنوان صنعتی انسان‌محور که مبتنی بر تعاملات انسانی و جابه‌جایی است،‌ نمی‌توانست به روال سابق خود باقی بماند، زیرا هرگونه جابه‌جایی به امری خطرآور بدل شد که متخصصان تاکید داشتند باید آن را محدود و به‌شدت کنترل کرد. همین موضوع در یک‌سال و نیم گذشته سبب بسته یا محدود شدن ۸۵ درصد مقاصد گردشگری شد و معدود مناطقی هم با مجموعه‌ای از پروتکل‌ها با حساسیت‌های فراوان گردشگر داشتند. بنابراین زمانی که درباره ایران و چالش‌های پیش روی آن صحبت می‌کنیم آن را باید در مجموعه مشکلات پیش روی این صنعت در عرصه جهانی در نظر بگیریم. با اعلام شیوع کرونا در ایران در اسفند سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه ستاد ملی کرونا بلافاصله مرزها بسته و رفت‌وآمد اتباع خارجی هم ممنوع شد. البته بعد از مدتی برای موارد اضطراری مجوزهایی صادر شد تا کسانی که برای تجارت،‌ زندگی‌ یا برنامه‌هایی که با تایید و تصویب ستاد ملی کرونا همراه بود بتوانند سفر کنند که آنها نیز اقسامی ازگردشگری است. ما در دوره شیوع کرونا به‌دنبال پیگیری این موضوع هستیم تا بتوانیم محدودیت‌ها را در این حوزه کاهش دهیم و با ملاحظه تجربه‌های جهانی به‌ویژه کشورهای اطراف دفاعیه‌های خود را به ستاد ملی کرونا ارائه داده‌ایم. (در این مدت شاهد بروز و جهش‌های متوالی ویروس کرونا با منشأ کشورهایی مانند چین، انگلیس، هند و... بوده‌ایم و همین موضوع باعث سختگیری در ترددهای بین‌مرزی ‌شد). در رایزنی‌هایی که با وزارت امورخارجه، وزارت بهداشت‌، وزارت راه‌وشهرسازی و دستگاه‌هایی که در موضوع ورود گردشگران مسوولیت داشتند،‌ انجام دادیم این ممنوعیت مطلق تعدیل شد و موفق شدیم در گام اول برای کسانی که به شکل انفرادی برای تجارت و سایر مشاغل وارد کشور می‌شدند مجوز‌های لازم را بگیریم. به این ترتیب برای چنین افرادی همکاران ما می‌توانستند بلیت تهیه کرده و هتل رزرو کنند. در گام بعدی ما برای حوزه گردشگری سلامت وارد رایزنی شدیم و نظر موافق ستاد را کسب کردیم. ایران یک مقصد جذاب برای توریست‌های سلامت است. پیش از کرونا برخی گردشگران این حوزه با پزشکان ایرانی وارد فرآیند درمان شده بودند و نمی‌توانستند آن را یکباره متوقف کنند، نمونه آن یک بیمار مبتلا به سرطان که باید دو هفته یکبار شیمی درمانی شده یا معالجات خود را پیگیری کند. صدور مجوز برای ادامه کار گردشگری سلامت باعث شد ۲۷۰ آژانس ما در این حوزه مشغول به‌کار بمانند و هر آژانس هم می‌توانست ۶۰ گردشگر وارد ایران کند. البته بخشی از گردشگران سلامت بیماران هستند و بخش دیگر آن همراهان‌شان. بنابراین همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در همین دوره پاندمی و کرونا که صدور ویزای توریستی ممنوع بود در دو قالب گردشگران تجاری و سلامت ما شاهد ورود توریست‌ها به ایران بودیم که خدمات مناسبی هم به آنها داده شد. از سوی دیگر ما با این هدف که چراغ بنگاه‌های ما خاموش نشود دو بار در کمیته‌های تخصصی درخواست کردیم که سفرهای ورودی به ایران با رعایت پروتکل‌ها و تحت نظارت آژانس‌ها دوباره برقرار شود که متاسفانه تایید نشد. چرا زمانی که گردشگرانی واکسن دریافت کرده و تست منفی هم دارند نمی‌توانند به ایران سفر کنند؟ واکسن کرونا یک مساله جدید است که به یکی، دو ماه اخیر بازمی‌گردد. تا پیش از این فقدان واکسن باعث ترس و هراس از ورود گردشگرانی می‌‌شد که می‌توانستند انواع جدید ویروس را به کشور وارد کنند. در همین راستا بود که ما هم تمرکزمان را روی سفرهای داخلی گذاشتیم تا بتوانیم مجوزهای لازم را برای آنها دریافت کنیم و نمونه‌اش تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بود که دیدید چقدر ما را به حاشیه بردند. بعد از تعطیلات ما روی فاز بعدی متمرکز شدیم تا از ستاد ملی کرونا مجوزهای لازم را برای ورود توریست‌های خارجی بگیریم،‌ با واکسینه شدن شهروندان در برخی کشورها،‌ استدلال ما هم در ستاد این بود که بخشی از شهروندان کشورهای مختلف واکسینه شده و می‌توانند سفر کنند. البته فراموش نکنید مساله پاسپورت واکسن همچنان یک بحث جدید است و در اتحادیه اروپا هم این شیوه از گردشگری از ابتدای تابستان آن هم برای کشورهای عضو منطقه شینگن اجرا می‌شود. بنابراین ما همزمان با باز شدن مرزهای کشورها برای شهروندانی که واکسن دریافت کرده یا تست منفی دارند مذاکراتی را با وزارت‌خارجه،‌ ستاد ملی کرونا و... داشتیم که در نهایت آنها مجاب شدند آرام آرام و با رعایت پروتکل‌ها فضا برای ورود این گردشگران باز شود. همین هفته گذشته هم در کمیته امنیتی انتظامی‌اجتماعی ستاد ملی کرونا دستورالعمل مربوط به ورود و خروج گردشگران خارجی به تصویب رسید که به ستاد ملی کرونا می‌رود و بعید است مشکلی داشته باشد. در این صورت با رعایت پروتکل‌های خاص و یکسری شرایط نظیر تست کرونا و واکسن ورود این گردشگران آزاد می‌شود. البته مبنای اصلی درباره سفر به ایران تست منفی کرونا است و به‌نظر می‌رسد ما همزمان با اولین مقاصد دنیا بازگشایی مرزها را خواهیم داشت. یکی از انتقادهایی که به وزارت متبوع شما وارد می‌شود این است که در سایر کشورها در دوره پاندمی تاکید روی گردشگری داخلی قرار گرفت،‌ درحالی‌که در ایران برنامه روشنی برای این حوزه وجود نداشت و گردشگری داخلی هم به محاق رفت و دست‌اندرکاران این حوزه دچار خسارت شدند. آیا این نقد را به مجموعه تحت مدیریت‌تان وارد می‌دانید؟ من مخالف این نقد هستم و با دلیل و سند می‌گویم این‌طور نیست. ما از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۹ سفرهایمان را شروع کردیم و تنها در دو ماه اول یعنی در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ که ابتدای ورود کرونا به ایران بود شاهد رکود بیشتر در این حوزه بودیم. در شهریور ۱۳۹۹ حتی ما با پیک گردشگری مواجه بودیم،‌ بنابراین مشابه سایر کشورها،‌ گردشگری داخلی در ایران هم رونق داشت. ممکن است به‌واسطه حساسیت‌های بیشتر مردم تعداد سفرها کاهش پیدا کرده باشد و مسوولان وزارت بهداشت در برهه‌هایی با ظهور موج‌های کرونا موانعی را برای سفرهای انبوه در نظر بگیرند اما این به معنای ممنوعیت کامل سفر نبوده است. در هیچ کشوری هم صنعت توریسم رونق پیش از کرونا را ندارد و می‌توانم بگویم اتفاقا ما خیلی زود جریان سفر داخلی را شروع کردیم و عده‌ای هم بابت این موضوع از ما انتقاد می‌کنند. ما در فروردین ۱۳۹۹ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با تاسیسات‌ گردشگری،‌ تورها و راهنمایان را تهیه کرده و در ستاد ملی کرونا به تصویب رساندیم. پس از تصویب و ابلاغ، دوره‌های آموزشی برای فعالان گردشگری اجرا شد زیرا نه‌تنها راهنمایان و سایر دست‌اندرکاران در معرض این ویروس هستند بلکه آنها می‌توانند مشتریان خود را هم مبتلا کنند،‌ در این راستا ما به آنها آموزش دادیم که چطور هم از خودشان و هم از دیگران در برابر این ویروس حفاظت کنند. علاوه بر اینها ما توانستیم با استدلال‌هایی که داشتیم گردشگری را از گروه سوم مشاغل که حتی با زرد شدن یک مقصد،‌ کسب‌وکارهای گردشگری در آن تعطیل می‌شد، به گروه اول بیاوریم. یعنی همان‌طور که داروخانه و سوپرمارکت و نانوایی باز است،‌ هتل‌ها،‌ اقامتگاه‌ها و سایر مراکز گردشگری هم باز بودند. شما از باز بودن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها صحبت می‌کنید اما زمانی که با منع تردد مواجه می‌شویم عملا کسی نیست که بخواهد از خدمات هتل یا اقامتگاه استفاده کند. در زمان اعمال محدودیت‌ها، حمل‌ونقل‌های عمومی انجام می‌شود و گردشگرانی که با تور یا وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر می‌کنند می‌توانند از این مراکز استفاده کنند. اتفاقا اصل مشتری‌های ما از این طریق هستند. زیرا اغلب کسانی که به شکل انفرادی سفر می‌کنند محل اقامت‌شان یا چادر است، یا منزل اقوام یا پارک و مدرسه. اما زمانی که گردشگر از طریق تور و دفاتر خدمات مسافرتی اقدام می‌کند محل اقامتش هم یک مکان رسمی است. پیش از کرونا هم که بخش اعظم مردم در تعطیلات سفر می‌کردند ضریب اشغال‌ هتل‌های ما به ۵۰ درصد می‌رسید به‌واسطه اینکه مردم اماکنی مانند پارک و مدرسه و منزل اقوام را ترجیح می‌دادند،‌ بنابراین با محدودیت سفرهای انفرادی، تورهای گردشگری مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرند. آیا در واقعیت هم در زمان اعمال محدودیت‌های سفر تورها با استقبال بیشتری مواجه شدند؟ آیا در عمل شاهد نبودیم که وسایل حمل‌ونقل عمومی پروتکل‌ها را رعایت نکرده و رزروهای انجام شده اقامتگاه‌ها و هتل‌ها هم با بسته شدن جاده‌ها به روی سفرهای انفرادی کنسل شدند؟ من به‌عنوان متولی گردشگری باید به فکر همکارانم باشم. از نظر من سفری قابل نظارت است که در زنجیره تامین خدمات رسمی ما جریان داشته باشد. در این زنجیره آژانس مکلف است برای هر تور یک راهنما داشته و برای اقامت یک محل رسمی در نظر بگیرد. ما در معاونت گردشگری به‌دنبال توسعه چنین سفرهایی بودیم و برای آنها هم مجوزهای لازم را گرفتیم. در نظر داشته باشید در این شرایط شما اگر سفر را آزاد هم بگذارید بسیاری ترجیح می‌دهند مسافرت نکنند چون از ابتلا به کرونا می‌ترسند و نمی‌خواهند بیمار شوند. از همین روست که ما دنبال سفر برنامه‌ریزی‌شده هستیم و سفرهای انبوه در داخل زنجیره تامین خدمات اصلی ما نمی‌گنجند. این سفرها تنها باعث مشکلاتی پیش‌روی این صنعت می‌شوند، در مقابل ما باید از سرمایه‌گذاری‌های رسمی حمایت کنیم. درحال‌حاضر همچنان درحال متقاعدسازی مسافران هستیم که آنها به این زنجیره خدمات ایمن که در آنها پروتکل‌ها رعایت می‌شود تمایل نشان دهند. درباره عدم رعایت پروتکل‌ در وسایل حمل‌ونقل عمومی که گفتید ما هم آن را قبول داریم اما در ستاد ملی کرونا حجم سفرها را در نظر می‌گیرند. اینکه تعداد کسانی که با وسیله شخصی سفر می‌کنند چند نفر هستند و کسانی که از این وسایل استفاده می‌کنند چند نفر! از نظر آنها زمانی که محدودیت‌های سفر ایجاد می‌شود تعداد کمتری مسافرت می‌کنند. ما در این راستا دنبال این بودیم که منافع بخش گردشگری لحاظ شود و از این رو توانستیم آنها را متقاعد کنیم تا در این ایام مراکز گردشگری باز بمانند. اینکه در این دوره کمتر تاسیسات گردشگری منفعت بردند طبیعی است زیرا بالاخره مردم به‌واسطه شیوع این ویروس نگرانی‌های جدی دارند و از طرف دیگر هم مسوولان مدام تاکید دارند که مردم سفر نروند. علاوه بر آن تا پیش از شیوع کرونا فرهنگ سفر گروهی ما عموما مرتبط با سفرهای خارج از کشور بود و سفرهای داخلی معمولا از طریق انفرادی انجام می‌شد‌،‌ کرونا باعث شد با ایجاد محدودیت‌ها با توسعه سفرهای گروهی مواجه باشیم. از این روست که من موافق نیستم سفرهای داخلی در ایران برخلاف دنیا توسعه نداشته،‌ می‌توان این‌طور گفت که ما به سمت تورهای برنامه‌ریزی‌شده رفته‌ایم و ایجاد محدودیت‌ها هم تنها منحصر به ایران نیست، در ترکیه کشور همسایه‌مان در مواردی شاهد تعطیلی تمام مراکز در ایام پیک شیوع ویروس بودیم و ما هم مشابه دیگران تلاش می‌کنیم این ویروس را کنترل و مدیریت کنیم. آیا برآوردی از خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری در دوران کرونا وجود دارد؟ چند اقامتگاه،‌ آژانس و... تعطیل و چه تعداد نیروی انسانی در این حوزه تعدیل شده است؟ در آسیا و اقیانوسیه ۸۵ درصد گردشگران بین‌المللی کاهش داشته است یعنی اگر پیش از شیوع کرونا ۱۰۰ نفر سفر می‌کردند این رقم به ۱۵ نفر رسیده است. بنابراین خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری در ابعاد جهانی است و نگاه ما به این چالش باید در سطح بین‌المللی باشد. در ایران هم فعالیت‌های حوزه صنعت توریسم کاهش پیدا کرده و همچنین با پروتکل و شرایط ویژه‌ای انجام شد که رکود در کسب‌وکارهای مرتبط را به همراه داشت. براساس آمارها و مستنداتی که از استان‌های مختلف داریم از ابتدای شیوع کرونا تا پایان سال ۱۳۹۹ به این صنعت چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است. این خسارت‌ها در دو بخش دسته‌بندی می‌شوند. یک بخش از آنها به ضررهایی برمی‌گردد که هتل‌ها، ‌اقامتگاه و... به‌واسطه محدودیت‌های سفر متحمل شدند. این موضوع به‌ویژه درباره نوروز ۱۳۹۹ بیشتر بود. به این معنا که هتلدار یا صاحب اقامتگاه موادغذایی برای مسافران خود خریداری کرده بود و با کنسلی تورها و مسافران متضرر شد. علاوه بر آن زمانی که هتل باز است،‌ باید بدون داشتن میهمان، هزینه‌های مرتبط با آب،‌ برق،‌ سرمایش، گرمایش،‌ نیروی انسانی، فضای سبز و... را بپردازد که تمام اینها برایش ضرر است. بخش دیگر این خسارت‌ها به عدم تحقق عملکرد برمی‌گردد. در این حالت با فرض داشتن گردشگر و شرایط مشابه پیش از کرونا، یک فعال حوزه کسب‌وکار توریسم می‌توانست درآمدی داشته باشد که با محدودیت سفر و کاهش تعداد گردشگران این درآمد را از دست داده است. در کشور ما مجموع این خسارت‌ها با پرسش‌ از بخش‌خصوصی به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اما درباره تعداد بیکاران عدد دقیق را وزارت کار در اختیار دارد. در حوزه گردشگری به‌واسطه ماهیت این صنعت برآورد تعداد افرادی که کارشان را از دست داده‌اند دشوار است. زیرا ما شاهد حضور شاغلان فصلی در این صنعت هستیم،‌ به عنوان مثال یک هتل ممکن است در زمان معمول ۱۰ کارمند داشته باشد و در نوروز و پیک سفرها به یکباره این عدد به ۵۰ نفر افزایش پیدا کند یا راهنمایان گردشگری که در این دوره تعداد زیادی از آنها با چالش‌‌های شغلی مواجه شدند. همان‌طور که گفتم در دنیا سفر و گردشگری ۸۵ درصد کاهش داشته و به تبع آن راهنمایان هم با رکود بی‌سابقه‌ای در کارشان مواجه شده‌اند به‌ویژه در حوزه گردشگری ورودی که بخش بزرگی از راهنمایان ما در این حوزه مشغول به‌کار بودند. وزارت گردشگری در این یک‌سال و نیم چه ایده‌هایی را برای توسعه گردشگری در دوران پساکرونا پیاده کرده است؟ ما در دوره کرونا با یک وضعیت متناقض روبه‌رو بودیم. به این ترتیب که درحالی‌که می‌خواستیم سفر با تور را تبلیغ کنیم براساس مصوبات ستاد کرونا نمی‌‌توانستیم سفر را تبلیغ کنیم. در چنین وضعیتی اگر میلیاردی هم با صداوسیما قراردادی بسته می‌شد آنها نمی‌توانستند تور یا سفر را تبلیغ کنند. در این شرایط ما به‌دنبال آماده کردن بسترها رفتیم و اینکه محتواهایمان را به سمت دیجیتالی شدن ببریم و در سبک تبلیغات‌مان هم بازنگری داشته باشیم. همین موضوع هم باعث شد محتواهای بازاریابی و تبلیغات ما دیجیتال‌محور شود و از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها استفاده کنیم. در این یک‌سال و نیم داده‌ها و اطلاعات ما به روز شد و توانستیم کلیپ‌های ۳۶۰ درجه باکیفیت از ظرفیت‌های گردشگری‌مان تهیه کنیم. همچنین از آنجا که برنامه ما روی توزیع سفر بود‌، به سمت تنوع‌بخشی محصولات حرکت کرده و درباره هر کدام از انواع گردشگری مانند گردشگری روستایی، تاریخی، فرهنگی، سلامت و... محتواهایی تهیه شد. در این دوره همچنین آرشیوهای ما به روز شده و از سنتی به دیجیتالی تبدیل شدند. علاوه بر آن تا پیش از این ما یک پرتال اطلاع‌رسانی گردشگری نداشتیم اما اکنون یک پرتال رسمی پنج‌زبانه در اختیار داریم و استان‌هایمان هم پرتال دوزبانه دارند. از این‌رو می‌توانم در جمع‌بندی بگویم که ما از این فرصت زمانی برای دقیق کردن اطلاعات خود،‌ تهیه پکیج‌های استاندارد برای انواع مشتری اعم از وی‌آی‌پی، متوسط و... برنامه‌های بازاریابی و چگونگی کمک گرفتن از بخش‌خصوصی استفاده کردیم.

ایجاد شده: 2/تیر/1400       آخرین ویرایش: 2/تیر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...