نتایج جستجو...
اعتمادسازی، مدیریت سفر و تحریک تقاضا؛ سرفصل برنامه‌های همزیستی گردشگری با کرونا

اعتمادسازی، مدیریت سفر و تحریک تقاضا؛ سرفصل برنامه‌های همزیستی گردشگری با کرونا

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون گردشگری کشور با تاکید بر ضرورت انجام سفرهای ضابطه‌مند هموطنان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، اظهار داشت: برنامه‌های اجرایی لازم با محوریت اقدامات اعتماد‌ساز در کنار مدیریت سفر و تحریک تقاضا با همکاری ذی‌نفعان و مطابق با تقسیم‌ کاری که در جلسات هم‌اندیشی مربوطه صورت گرفته است در  دستور کار حوزه گردشگری کشور قرار دارد.  "ولی تیموری" معاون گردشگری کشور ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: مجموعه اقدامات برای مدیریت و تحریک تقاضا در حوزه گردشگری در دو بخش داخلی و بین‌المللی تهیه و با سرفصل‌هایی شامل اقدامات مدیریتی وساماندهی تقاضا، نظارت و اعتمادسازی، ‌حمایتی، آموزشی، فرهنگ‌سازی، ظرفیت‌سازی و نیز اجرایی و تخصصی با همکاری فعالان حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری کشور، تدوین و در حال اجراست. "ولی تیموری" در رابطه با این برنامه‌ها در سطح داخلی، گفت: در پیشبرد روند سفرهای داخلی در فضای ویروس کرونا، مدیریت دو شرایط متفاوت در استان‌های کشور لحاظ شده است. نخست مدیریت توزیع سفر در استان‌هایی که با انباشت تقاضا و حجم بالای سفر مواجه هستند و دیگری استان‌هایی که به دلیل وجود ترس و تردید و حتی تشدید آن به واسطه شیوع گسترده کرونا، تقاضای بسیار کمی برای سفر وجود دارد. "تیموری" تصریح کرد: مدیریت حوزه گردشگری به منظور پیشگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا در استان‌های پرتقاضا و نیز اعتمادسازی مجدد و تحریک بازار استان‌هایی که کمتر مقصد سفر هستند با ابزارها و فرآیندهای اجرایی متنوعی در دست اقدام قرار گرفته است که برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالان و ذی‌نفعان حوزه گردشگری، آگاهی‌بخشی به گردشگران، برگزاری تورهای آشناسازی، جشنواره‌های گردشگری، رویدادهای محلی و ملی، برگزاری هفته‌های فرهنگی در استان‌های همجوار و منطقه، برگزاری نشست‌های تخصصی ادارات‌کل  استان‌ها با تشکل‌های بخش خصوصی، تهیه و پخش برنامه‌های آموزشی با محوریت پروتکل سفر هوشمند و نیز جلب مشارکت استانداران و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط جهت تصویرسازی و اعتمادسازی مثبت در همزیستی گردشگری و کرونا نمونه‌ای از اقدامات در دست اجرا ویژه گردشگری داخلی به شمار می‌آیند.  وی در رابطه با برنامه‌های اعتمادساز و تحریک تقاضا در سطح بین‌الملل نیز گفت: نقطه نخست فعالیت گردشگری خارجی کشور از کشورهای همسایه آغاز خواهد شد. از این رو فرآیند ارتباط با هر یک از کشورها با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا، تعریف و دستورالعمل اجرایی و ابزارهای  عملیاتی متفاوتی به کار گرفته خواهد شد.  معاون گردشگری کشور تشریح کرد: برگزاری تورهای آشناسازی ویژه خبرنگاران، فعالین گردشگری، بلاگرها و اینفلوئنسرها، برگزاری هفته فرهنگی یا روز گردشگری ایران در کشورهای مقصد، برگزاری نشست‌های تخصصی به صورت دوجانبه با حضور بخش‌های خصوصی و نمایندگان بخش‌های دولتی با کشورهای هدف، تسهیل صدور روادید، استفاده از ظرفیت‌های فرابخشی بین‌المللی با هدف تصویرسازی فضای مناسب سفر با فراهم بودن امکانات و شرایط بهداشتی مناسب در کشور، بکارگیری روش‌های غیرمستقیم تبلیغات گردشگری شامل بیان تجربه‌های سفر گردشگران خارجی در شبکه‌های مجازی به منظور نشان دادن شرایط ایمن و سلامت برای سفر به ایران، تهیه ویدئو و سایر اقلام تبلیغاتی مجازی گردشگری جهت انتشار در شبکه‌های برون‌مرزی به منظور نمایش زنجیره سفر امن کشور از جمله این اقدامات به حساب می‌آید. معاون وزارت گردشگری تاکید کرد: تمامی اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها با هماهنگی کامل و در نظر گرفتن ملاحظات تمامی دستگاه‌های فرابخشی مرتبط از جمله وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی، انجام خواهد گرفت.  وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقدامات در سطح داخلی و بین‌المللی، سایر بخش‌های حوزه گردشگری نیز با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی در ایجاد پویایی و نشاط دوباره صنعت گردشگری کشور مشارکت دارند که می‌توان به تشدید نظارت بر تاسیسات گردشگری به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توجه به آموزش‌های مجازی ویژه ذی‌نفعان و آگاهی‌بخشی به گردشگران، اشاره کرد.

ایجاد شده: 10/تیر/1399       آخرین ویرایش: 10/تیر/1399     اخبار داخلی
نگاه مسئولان به گردشگری باید تغییر پیدا کند

نگاه مسئولان به گردشگری باید تغییر پیدا کند

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در دیدار و گفتگو با نایب‌رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان، اظهار داشت: هنگامی که نگاه گردشگری در بین مسئولان تغییر کند و موضوع گردشگری در اولویت دستگاه‌های دولتی قرار گیرد، آنگاه این استان به عنوان هدف و مقصد گردشگری شناخته خواهد شد. "فریدون فعالی" در این جلسه با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری باید محور توسعه استان قرار گیرد و به صورت مشخص معین اقتصادی برای آن تعریف شود، ابراز داشت: جاذبه‌های گردشگری استان به زودی از طریق راه‌اندازی کمپین گردشگری معرفی خواهند شد. نایب‌رئیس مجمع نمایندگان کرمان نیز در این دیدار گفت: باید معیارها و شاخص‌های توسعه صنعت گردشگری استان، شناسایی و اولویت‌بندی شده و برای هر یک از این موارد طرح ارائه شود. "عفت شریعتی" تصریح کرد: برای تدوین این طرح باید ظرفیت‌های گردشگری کرمان، شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان با مطالعه و برنامه‌ریزی اصولی در توسعه صنعت گردشگری منطقه نقش موثری ایفا کرد. وی در پایان گفت: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری استان، رسانه ملی و استانی باید در این زمینه تبلیغ بیشتری انجام دهند.

ایجاد شده: 9/تیر/1399       آخرین ویرایش: 9/تیر/1399     اخبار داخلی
‌تاج چینی بر سر صنعت گردشگری و هتلداری ایران و جهان

‌تاج چینی بر سر صنعت گردشگری و هتلداری ایران و جهان

این روزها حال گردشگری و هتلداری خوب نیست. نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای جهان با این معضل دست به‌ گریبانند.  همه کسب و کارها به نوعی دچار رکود شده‌اند و در این میان، بیشترین ضربه بر پیکر نحیف گردشگری در کشور ما وارد شده است. گویی این ضربات پیاپی قصد کندن ریشه‌های اقتصاد گردشگری را دارند.  آمار و ارقام منتشر شده از موسسات بین‌المللی در این مورد‌ تکان‌دهنده است. ارمغان ویروس کرونا بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی ( IATA ) چیزی حدود ۲۸ میلیارد دلار ضرر برای مشاغل مرتبط با گردشگری و هتلداری در کشورهای آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۰ بوده است. بر اساس این گزارش حدود ۱۳ درصد از تقاضای بالقوه برای سفر و گردشگری در این منطقه کاهش یافته است.  صنعت بی‌رمق‌ گردشگری ایران که به تازگی به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی‌ منطقه، دچار سردرگمی و بی‌ثباتی شده بود با ورود این مهاجم چینی به شدت سقوط کرد. به طوری که درآمد این صنعت در برخی از شهرها به صفر نزدیک شد و بیش از ۹۰ درصد هتل‌های شهرهایی مثل قم که در این زمان از سال تا ۱۰۰ درصد ظرفیت پر بودند، تعطیل شدند!  با اینکه کلیه سازمان‌ها، نهادها و حتی مردم برای مقابله بسیج شده‌اند اما باید چشم انتظار خروج این میهمان تاج‌دار ناخوانده ماند تا به دنبال آن امنیت، سلامت، توسعه و رونق‌ گردشگری دوباره به بدنه جامعه بازگردد. در این میان، خبرهای بد همچنان بدون هیچ مسکن و یا راه‌حل موثری از طرف دولتمردان از همه طرف به گوش میرسند. وجوه پرداختی گردشگران در صورت لغو سفر باید بدون جریمه مسترد شود، شرکت‌های هواپیمایی و ریلی حق دریافت هزینه ابطال بلیت قطار و هواپیما ندارند، برگزاری آزمون‌های جامع دوره‌های گردشگری به تعویق می‌افتد، بازار گردشگری ایران برای مقابله با کرونا آمادگی ندارد، کرونا اسکله‌های گردشگری قشم را تعطیل می‌کند و ورود گردشگر به قشم رو به کاهش چشم‌گیر می‌گذارد، موزه‌ها و اماکن سیاحتی و زیارتی مورد بازدید گردشگران تعطیل می‌شوند، برگزاری تورهای گروهی به شدت کاهش‌ می‌یابد، بیش از ۲۰۰۰ دفتر خدمات مسافرتی و هواپیمایی در شرف تعطیلی به سر می‌برند و سردرگم و بلاتکلیف مانده‌اند که موجب خسارت‌های جبران ناپذیر به آنها می‌شود.  خبرهایی از این دست، دلسرد کننده و البته برای سرمایه‌گذاران، ویران‌کننده است.  چه‌ کسی مقصر این خسارات عظیم به اقتصاد کشور است؟  برخی‌ می‌گویند هواپیماهایی که علی‌رغم هشدار سازمان بهداشت جهانی، باز هم‌ به‌ چین رفت و آمد دارند. برخی نیز از عدم توانایی دستگاه‌های مربوطه می‌گویند و برخی با عینک بدبینی همیشگی خود، جریان‌های فکری هدایت شده را مقصر می‌دانند!  هتلداران در‌ جمع‌های خصوصی خود بسیار تلاش می‌کنند و فعالند اما نتیجه ملموسی در‌ پی ندارد. آژانس‌ها نیز به نوبه خود در تلاش برای رفع این مشکلات هستند اما آنها نیز راه به جایی نمی‌برند. آیا حلقه مفقوده ارتباط هتلداران متخصص و مسئولین تصمیم‌ساز، می‌تواند دلیل این همه ضرر باشد؟ این حلقه مفقوده سالهاست که در مجامع بین‌المللی با تشکیل کارگروه‌های موثر متشکل از هتلداران، آژانس‌ها و مسئولین رده بالای وزارت گردشگری هر کشور حل شده است. کار گروه‌هایی که در یک طرف میز چند شرکت و هتل‌های خصوصی معتبر جای دارند و در طرف دیگر آن تنی چند از دولت. نظرات تخصصی و سازنده به راحتی در یک سوی میز ارائه و در طرف دیگر میز و تنها به فاصله چند روز اجرایی می‌شوند. آیا این یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت هتلداری کشور نیست؟ آیا تجمعات غیرتخصصی و غیرکاربردی با حضور چند نماینده، وزیر و برخی مدیران بی‌ربط و یا تجمعات تخصصی و کاملا حرفه‌ای هتلداران و آژانس‌ها بدون حضور تصمیم‌گیرندگان در دولت، صنعت گردشگری و هتلداری کشور را در مقابل هر معضل، بی‌پناه و بدون راهکار رها نکرده است؟  شاید وقت آن رسیده که به مسائل تخصصی، با دیدگاه تخصصی نگاه شود. مهدی براری - مدیر هتل‌های بین‌المللی و کریمه قم

ایجاد شده: 3/تیر/1399       آخرین ویرایش: 3/تیر/1399     مقالات و یادداشت ها
راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل هفتم؛ تجربۀ مواد غذايى و آشاميدنى

راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل هفتم؛ تجربۀ مواد غذايى و آشاميدنى

روش 112 تست منوى جديد غذا را براى كارمندان ايجاد كنيد؛ اطلاعات آنها بايد به نحوى باشد كه كارمند پذيرش با اعتماد به نفس بالا نسبت به ارائه پيشنهاد و فروش خدمات اقدام كند. براى اين منظور، كارمندان را به صورت دوره‌اى به تست غذاها دعوت كنيد. روش 113 در فضاى خدماتى آينه نصب كنيد ؛ يك آينه تمام قد در خروجى آشپزخانه نصب كنيد تا مهمانداران بتوانند در حين شيفت كاريشان وضعيت ظاهرى خود را چك كنند . روش 114 در هنگام ارزيابى ميز مشتريان از سؤالات مناسب استفاده كنيد؛ گارسون‌ها نبايد از مشتريان رستوران اين گونه سؤال كنند: آيا همه چيز خوب است؟ پاسخ "خوب است" نشانه استاندارد پائين است و باعث ارتقا يا حتى بيان فرهنگ تعالى نيست. به جاى اين گونه سؤالات كلى، گارسون بايد سؤال جزئى‌ترى در مورد سفارش مشترى بپرسند. براى مثال "املت شما چطور بود؟" در صورتى كه طرح سؤال خاصى از سفارش مشترى امكان‌پذير نباشد، مى‌توان همان سؤال كلى "آيا همه چيز خوب است؟" را پرسيد. روش 115 نقاط ازدحام در بوفه صبحانه را شناسايى كنيد؛ با توجه به تعداد بالاى میهمانانى كه از صبحانه هتل استفاده مى‌كنند، تعيين زمان دقيق صرف غذا امر مهمى است. در مورد نحوه چيدمان ميز صبحانه، مديريت بايد مرتب نقاط پر ازدحام ميز را در مدت فعاليت بوفه به دقت رصد كند. جهت كاهش ازدحام مى‌توان با علامت‌گذارى صحيح، تغيير چيدمان ميز بوفه يا جابه‌جا كردن بعضى از خوراكى‌ها به حل مشكل دست يافت. روش 116 كارايى ميز سفارش املت را ارتقا دهيد ؛ تجربه نشان داده است كه يكى از نقاط پر ازدحام در تجربه صبحانه هتل ميز سفارش املت است . معمولاً اين ازدحام به علت عدم آموزش صحيح آشپز مربوطه رخ مى دهد . آشپزخانه بايد به محض مشاهده مهمانى كه به سمت ميز سفارش مى آيد ماهيتابه خود را گرم كند . در ضمن مواد افزودنى بايد به خوبى قطعه قطعه شده باشند تا سريع تر سرخ شوند . زمانى كه هيچ مهمانى مقابل ميز نباشد ، او مى تواند با يك قطعه نان سرعت و دقت مهارت زيرو رو كردن ماهرانه املت را تمرين كند . متصدى مربوطه بايد مقدار كافى سفيده تخم مرغ يا پودر تخم مرغ آماده داشته باشد ، زيرا با افزايش تعدادكودكان تقاضا نيز بالا مى رود . آشپز ماهر آشپزى است كه هم زمان سه سفارش را آماده كند ( هميشه يك كپسول آتش نشانى كنار ميز داشته باشيد ). روش 117 كارايى ميز وافل بلژيكى را بهبود بخشيد؛ يكى از نقاط پر ازدحام در بوفه صبحانه ميز وافل بلژيكى است. تعويض دستگاه وافل‌ساز معمولى با وافل‌سازى كه در آن بتوان چهار واحد وافل كوچک درست كرد، مى‌تواند موجب كاهش ازدحام شود. همچنين به ازاى برداشتن يک وافل بزرگ ( كه معمولاً براى مهمانانى كه مى خواهند از غذاهاى ديگر تست كنند زياد است ) میهمانان مى‌توانند دو قطعه كوچك وافل بردارند. روش 118 امكان صبحانه بيرون‌بر را داشته باشيد؛ اگر مهمانى مى‌خواهد زودتر بيدار شود يا قبل از شروع سرو صبحانه رستوران تاكسى بگيرد، مى‌توانيد يک سينى صبحانه كه شب قبل مهيا شده است براى او آماده كنيد. سينى صبحانه بيرون‌بر مى‌تواند شامل يك كيک مافين، شكلات انرژى، سيب، يک بطرى آب و چيزهايى از اين دست باشد. اين بسته بيرون‌بر نيز مى‌تواند به صورت رايگان در اختيار مهمانان قرار نگيرد. انجام اين كار حسن نيت شما را در دراز مدت نشان مى‌دهد. روش 119 به كودكان كلاه هاى آشپز با قابليت رنگ كردن پيشنهاد كنيد ؛ مديريت رستوران مى تواند به جاى كلاه استاندارد رنگى آشپز كلاه هاى كاغذى سفيدى براى خردسالان تهيه كند كه بتوانند آنها را رنگ آميزى كرده و تزيين كنند . روش 120 بسته هاى اوريگامى به كودكان ارائه دهيد ؛ مديريت رستوران مى تواند به جاى سفره هاى رنگى استاندارد الگوهاى بازى ساختنى مخصوص كودكان ( بسته هاى اوريگامى ) به آنها ارائه دهد . روش 121 به كودكان اجازه دهيد با خمير بازى كنند؛ اگر رستوران از خمير نان، شيرينى يا پيتزا استفاده مى كند، وقتى مهمان كودكى به همراه دارد و منتظر سفارش است، يک قطعه كوچک خمير روى يک بشقاب كاغذى به كودک او بدهيد تا با آن بازى كند. روش 122 داخل فنجان قهوه پيام غافلگيركننده حك كنيد؛ مى‌توانيد در داخل بعضى از فنجان‌هاى قهوه رستوران، پيام "اميدوارم از اقامت در هتل ما رضايت داشته باشيد" را حک كنيد. روش 123 براى خوشامدگويى مهمانان از واژه هاى مناسب استفاده كنيد؛ متصديان رستوران هرگز نبايد با ديدن تعداد اندک ميزهاى رزروشده از طرف میهمانان هتل از كلمه "فقط" استفاده كنيد. براى مثال وقتى فقط يک يا دو نفر براى رزرو ميز مى‌آيند، استفاده از اين لغت باعث كاهش ارزش میهمانان مى‌شود. براى هر تعداد از میهمانان خوشامدگويى يكسانى به كار ببريد. روش 124 از مهمانان خاص به طور ويژه دعوت كنيد ؛ اگر يك نفر از اهالى محلى براى صرف شام به رستوران مى آيد ، او را به عنوان مهمان ويژه براى تست منوى آينده يا تست نوشيدنى جديدتان دعوت كنيد . روش 125 دالى بازى كنيد؛ به گارسون‌ها بايد آموزش داده شود كه يكى از روش‌هاى شادى‌آور براى كودكان "دالى بازى" است كه گارسون مى‌تواند سر ميز میهمان اجرا كند. روش 126 نظافت و مرتب كردن ميز را به صورت پر بازده اى ترقى دهيد ؛ در روزهاى پر ازدحام صبحانه ، به علت ناكارايى كاركنان ، نظافت و مرتب كردن و چيدمان ميز سريع انجام نمى شود . تعداد متصديان نظافت ميز بايد زياد باشد و دستمزد خوبى نيز به آنها داده شود ( با جعبه جمع آورى انعام ) . هم چنين بايد به كاركنان واحدهاى ديگر آموزش داده شود تا در مواقع ازدحام با تيم رستوران همكارى كنند . وسايل كافى براى چيدمان ميزها نيز بايد در دسترس باشد . معمولاً وقتى ساير كاركنان از واحدهاى ديگر براى كمك مى آيند ، در انجام نظافت و تميز كردن و حتى چيدمان ضعيف عمل مى كنند و آن قدر به كندى كار مى كنند كه كمك كردنشان ناكارا و بى بهره است . مديران و سرپرستان ميز صبحانه رستوران بايد فهرست طبقه بندى شده اى از تمامى وسايل مورد نياز داشته باشند و قبل از شروع هر شيفت همه طبقات را بر اساس آن چك كنند . روش 127 صندوق گنج كودكان در دسترس داشته باشيد؛ كودک میهمانان را با صندوق گنجى از هديه‌ها غافلگير كنيد. هتل بودجه زيادى براى هزينه اسباب‌بازى ندارد. اين اسباب‌بازى‌ها را مى‌توان از فروشگاه‌هاى ارزان قيمت تهيه كرد. اجازه دهيد كودک اسباب‌بازى را همراه خود ببرد، در اين صورت هم كودک خوشحال و ذوق زده مى‌شود و هم بزرگسالان از اين حركت شما قدردانى مى‌كنند. اين روش، روش كم هزينه‌اى براى نشان دادن سطح بالاى خدمات ويژه به میهمانان در زمان صرف غذاست. روش 128 براى فروش دِسِر از بيان مناسبى استفاده كنيد؛ "آيا براى دسر جا داريد؟" هنگامى كه گارسون اين سؤال را مى‌پرسد به نظر مى‌رسد میهمان دِسِر نمى‌خواهد و او مى‌خواهد هر چه سريع‌تر میهمان رستوران را ترک كند و ميز خالى شود. در واقع اين حالت پايان مثبتى براى میهمانان نخواهد بود. پس به گارسون‌ها آموزش دهيد تا دِسِر را با چنين سؤالاتى بفروشند: "ما دِسِر بسيار خاصى داريم"، "اميدوارم شما براى ميل دِسِر اتاقتان را ترك كرده باشيد" و "اجازه دهيد در مورد دِسِرمان توضيحاتى برايتان بدهم".

ایجاد شده: 14/خرداد/1399       آخرین ویرایش: 23/مرداد/1399     مدیریت هتلداری
چرا تعطیل کردن کار و فعالیت

چرا تعطیل کردن کار و فعالیت

در این شرایط و در این بحران و شیوع و اپیدمی کرونا ویروس، آیا می‌توان بیمارستان‌ها، وزارتخانه‌ها، جلسات هیات دولت و بانک‌ها را تعطیل کرد؟ آیا می‌توان به رانندگان عزیز اتوبوس و تاکسی و کلیه وسایل نقلیه گفت که دست از کار بکشید؟ آیا می‌توان به زحمتکشان حقیقی و کارگران شهرداری گفت کار را تعطیل کنید و زباله‌ها را جمع‌آوری نکنید؟ در شرایطی که شهری و استانی قرنطینه نشده است، می توان دستور داد هتل‌ها را تعطیل کنید؟ مسافر و میهمانی که وارد شهر می‌شود چه کند؟ آیا می‌توان دادگستری و مرکز دادخواهی را تعطیل کرد و به قضّات عزیز گفت در خانه بمانید؟ به یقین چنین تصمیماتی پسندیده نیست. حتی در این شرایط، ساعت کاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی را نیز نمی‌توان کاهش داد. حال جهت پیشگیری پیشنهاد می‌شود در خانه بمانید و به یقین اولین کسانی که به این پیشنهاد لبیک گفتند، دستگاه قانون‌گذاری و مجلس محترم شورای اسلامی بود و لذا تعطیل کردند و در خانه ماندند تا دیگران محیطی امن ساخته و پرداخته کنند و آنها مجدد جمع شوند و به کار خود بپردازند!! آنهم دقیقاً در زمانی که به قانون نیازمندیم. تا چه زمانی باید در انتظار بمانیم تا شرایط عادی شده و سلامت شما را تضمین کنیم؟ عزیزان و بزرگواران قوه مقننه، آیا آمار فوت شدگان و آن جوانان عزیز کارمند بانک را به اطلاع شما رسانده‌اند؟ آیا به شما گفته‌اند چه تعداد پزشک و پرستار و کادر درمانی بیمارستان‌ها به ویروس کشنده مبتلا شده‌اند و چه تعداد از این سرمایه‌های کشور عزیزمان را از دست داده‌ایم ؟ آیا می‌دانید چه تعداد از فعالان اقتصادی در کارگاه‌های کوچک و بزرگ تولیدی و خدماتی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند؟ در حال حاضر نیازمند طرح‌های دو فوریتی و چند فوریتی هستیم. اینک نیازمند این هستیم که شما خود را در خانه ملت قرنطینه کنید و کمیسیون‌های مختلف را تشکیل داده و قوانینی را مصوب کنید جهت اینکه این ملت عزیز و بزرگوار بتوانند دوران گذار را با آسودگی بیشتری طی کنند. به یقین باید موارد بهداشتی را مو به مو تحت نظارت کارشناسان رعایت کرده و با فاصله تعیین شده در صندلی‌های خود نشسته و با دقت مسائل و مشکلات مردم را بررسی فرمائید.  یقین بدانید این چند ماهه آخر ماموریت خود را به سلامت طی خواهید کرد. شاید هم در انتظار هستید که روزی، روزگاری بعد از آنکه این اقتصاد بیمار در برابر مرگ تسلیم شد و شرایط عادی شد به مستند خود برگردید و به جستجوی مقصر، این وزیر و آن وزیر را استیضاح کنید؟ هر روز مسئولین، استانداران و فرمانداران مجبور هستند جهت آرامش مردم دستوراتی را صادر کنند. هر وزیر و مسئولی با توجه به درجه اختیارات خود مواردی را بیان می‌کند اما در اجرا نیازمند قانون است.  اگر پیشنهاداتی به بانک‌ها جهت تسهیل و امهال وام‌ها و یا پیشنهادی به سایر دستگاه‌های اجرایی همانند وزارت رفاه و امور اجتماعی در خصوص بیمه‌های کارفرمایی و یا وزارت نیرو در خصوص آبونمان و مصارف آب، برق و گاز و یا وزارت اقتصاد و امور دارایی در خصوص مالیات‌ها داده می‌شود، نیازمند قانون است. لذا امیدوارانه در انتظار بازگشت شما به خانه ملت می‌باشیم. سید علی معین‌زاده - کارشناس و فعال صنعت گردشگری و هتلداری

ایجاد شده: 13/خرداد/1399       آخرین ویرایش: 13/خرداد/1399     مقالات و یادداشت ها
محدودیتی برای اجرای تورهای گردشگری وجود ندارد

محدودیتی برای اجرای تورهای گردشگری وجود ندارد

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون گردشگری کشور و دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا تاکید کرد: محدودیتی برای برنامه‌ریزی، ساماندهی و اجرای تورهای گردشگری توسط فعالین بخش خصوصی این حوزه وجود ندارد.  "ولی تیموری" با اعلام این خبر، اظهار داشت: در حال حاضر تمامی حلقه‌های زنجیره خدمات گردشگری کشور اعم از مراکز اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی، سایت‌ها و مراکز فرهنگی - تاریخی و طبیعت‌گردی، فعال هستند.  "تیموری" ابراز داشت: به زودی طبق رایزنی‌های صورت گرفته با ستاد ملی کرونا و دستگاه‌های فرابخشی مربوطه، زمان و سازو‌کار لازم برای ورود گردشگران خارجی نیز اعلام خواهد شد.  وی تصریح کرد: برقراری کلیه فرآیندهای حوزه گردشگری بر اساس پروتکل‌های تعریف شده در قالب سفر هوشمند و رعایت ضوابط بهداشتی انجام می‌گیرد.   معاون گردشگری کشور در خصوص آخرین وضعیت اعطای تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری نیز گفت: در حال حاضر مدارک آن دسته از شاغلین صنعت گردشگری که دارای کد کارگاهی و بیمه تامین اجتماعی هستند، پیرو دریافت پیامک مربوطه در حال ارسال به بانک‌های عامل است. وی افزود: آن دسته افرادی که تاکنون پیامک دریافت نکرده‌اند نیز باید مشخصات و مدارک خود را در سامانه وزارت کار جهت رسیدگی مجدد ثبت نمایند.  دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا ادامه داد: همچنین شاغلینی از جمله فعالین حوزه بوم‌گردی، راهنمایان گردشگری و هنرمندان صنایع ‌دستی نیز در این صنعت وجود دارند که متاسفانه از امکان کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی بی‌بهره هستند، با این حال برابر رایزنی‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفته، ساز و کار اجرایی لازم برای اعطای تسهیلات به این گروه نیز در قالب تفاهم نامه مشترک میان وزارت گردشگری و وزارت کار در دست اقدام است که انشالله به زودی اعلام می‌شود. 

ایجاد شده: 10/خرداد/1399       آخرین ویرایش: 10/خرداد/1399     اخبار داخلی
شورای سیاست‌گذاری گردشگری با افزایش تعطیلات عید فطر مخالفت کرد

شورای سیاست‌گذاری گردشگری با افزایش تعطیلات عید فطر مخالفت کرد

رئیس جامعه هتلداران ایران در مصاحبه اختصاصی با هتل‌نیوز ، اعلام کرد: در حال حاضر از سوی ستاد ملی کرونا و وزارت گردشگری هیچ محدودیتی برای فعالیت هتل‌ها و مراکز اقامتی وجود ندارد و فقط در چند استان مانند خوزستان که در وضعیت قرمز قرار دارد، همچنان محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس جامعه هتلداران ایران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: باید به این نکته اشاره کرد که برخی از هتل‌ها در شهرهای مختلف کشور به دلیل مسائل مالی و اینکه بازگشایی در شرایط فعلی عملاً توجیه اقتصادی ندارد، همچنان تعطیل هستند ولیکن الزامی به تعطیلی وجود ندارد. "جمشید حمزه‌زاده" در رابطه با وضعیت سفرها در تعطیلات چند روز اخیر نیز گفت: در حال حاضر برآورد و آمار و ارقامی از ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی پس از بازگشایی موجود نیست و طی روزهای آینده با دریافت گزارش از استان‌ها می‌توان در این خصوص نظر داد. "حمزه‌زاده" با تاکید بر اینکه باید به زندگی با کرونا عادت کرد، ابراز داشت: این ویروس حداقل طی 6 ماه تا یکسال آینده و تا زمانی که واکسن آن تولید شود با ما خواهد بود پس در نتیجه مردم و تاسیسات گردشگری و اقامتی باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. وی تصریح کرد: خوشبختانه هتل‌ها و مراکز اقامتی پروتکل‌های بهداشتی را به نحو احسن انجام می‌دهند و علاوه بر آموزش پرسنل، مواد ضدعفونی و تجهیزاتی مانند دستگاه تب‌سنج و ... نیز در تمامی واحدها تعبیه شده است. دبیر مجمع تشکل‌های ملی گردشگری کشور در ادامه به مخالفت اعضای این مجمع با افزایش زمان تعطیلات عید فطر اشاره کرد و گفت: تصمیم گرفتیم تا این تعطیلات را به بازه زمانی دیگری مانند تابستان یا پائیز منتقل کنیم زیرا اگر این تعطیلات در حال حاضر اجرا می‌شد و به دلیل وضعیت فعلی سفری صورت نمی‌گرفت، این فرصت عملاً از بین می‌رفت. وی در این خصوص افزود: با تصمیم اعضای شورای سیاست‌گذاری گردشگری و موافقت شخص وزیر گردشگری، قرار شد تا واریز سهیمه بنزین سفر نیز به زمان اجرای این تعطیلات موکول شود. رئیس جامعه هتلداران ایران در پایان گفت: هتل‌ها و مراکز اقامتی هیچ مشکلی در خصوص اجرای پروتکل‌های اعلام شده برای شروع مسابقات لیگ برتر فوتبال ندارند و اتفاقاً از این موضوع نیز استقبال می‌کنند.

ایجاد شده: 6/خرداد/1399       آخرین ویرایش: 6/خرداد/1399     اخبار داخلی
دستور وزیر گردشگری در خصوص نحوه فعالیت هتل‌ها و مراکز اقامتی

دستور وزیر گردشگری در خصوص نحوه فعالیت هتل‌ها و مراکز اقامتی

به گزارش هتل‌نیوز ، وزیر گردشگری در رابطه با آغاز فعالیت تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی اظهار داشت: تمامی مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، واحدهای پذیرایی و گردشگری در سراسر کشور برای شروع فعالیت دوباره خود در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام و پروتکل‌های بهداشتی را دریافت کرده‌اند. "علی‌اصغر مونسان" ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: همه تأسیسات گردشگری در مناطق سفید باید آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی به مسافران احتمالی در تعطیلات عید فطر را داشته باشند. "مونسان" در ادامه گفت: از هفته گذشته نظارت‌ها و بازدیدهای میدانی ما در سطح استان‌ها و کشور شروع شده است و مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری به شکل مرتب کنترل می‌شوند.  وی افزود: وزارت بهداشت نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده و ابلاغیه‌ای را به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، ارسال و تمامی بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای خود را برای این نظارت بسیج کرده است. وزیر گردشگری تصریح کرد: در حال حاضر بخش قابل‌ توجهی از سفرهای داخلی مردم با اهداف معنوی، زیارت و کار در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود همزمان با عید سعید فطر، حجم این سفرها افزایش پیدا کند. به این منظور دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور، آمادگی لازم برای مدیریت هوشمند این سفرها را دارد. "علی‌اصغر مونسان" در ادامه گفت: در مناطق و استان‌هایی که وزارت بهداشت وضعیت سفید اعلام کرده است به مدیران کل استان‌ها طی نامه‌ای ابلاغ کردیم تا مراکز و تأسیسات گردشگری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خدمات شایسته به مردم ارائه کنند. وی در پایان گفت: با هماهنگی که با جامعه هتلداران کشور انجام شده است، تمامی هتل‌ها برای ارائه خدمات ایمن همراه با حفظ سلامتی مسافران اعلام آمادگی کرده‌اند.

ایجاد شده: 31/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 31/اردیبهشت/1399     اخبار داخلی
معرفی اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy + لینک دانلود

معرفی اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy + لینک دانلود

به گزارش هتل‌نیوز ، اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy برنامه موبایل گروه هتل‌های بین‌المللی Marriott است که امکان رزرو بیش از 4000 هتل و اقامتگاه از 30 برند هتل این گروه هتلداری در 78 کشور دنیا را بسیار آسان و سریع کرده است. اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy به کاربران خود امکان می‌دهد که نه تنها یک اتاق را رزرو، بلکه تمامی برنامه سفر خود را با یک دستگاه تلفن همراه مدیریت کنند. کاربران Marriott Bonvoy می‌توانند از طریق اپلیکیشن با یکی از هتل‌های Marriott تماس بگیرند و موارد مورد نیاز خود را از لیست پیشنهادی انتخاب کنند. همچنین می‌توانند نقشه‌ها، راهنمای شهر و امکانات هتل را نیز مشاهده کنند. کاربران اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy می‌توانند از مزایای عضویت نیز بهره‌مند شوند و در هر زمان، کمترین قیمت هر یک از هتل‌های گروه هتلداری Marriott را دریافت کنند. آنها می‌توانند از طریق این اپلیکیشن جزئیات سفر خود را ذخیره کنند و برای هر رزرو، امتیاز کسب کنند. ورود به سیستم از طریق موبایل و انجام تمام فرایندهای مربوط به رزرو اتاق، سفارش‌ها، ورود و خروج و ... که باعث صرفه‌جویی در وقت کاربران می‌شود، یکی از مزایای اصلی اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy به حساب می‌آید. کاربران اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy همچنین می‌توانند از قابلیت کلید تلفن همراه نیز به عنوان جایگزینی برای کلیدهای معمولی اتاق استفاده کنند. اطلاعات بیشتر در خصوص اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy را از طریق لینک زیر و در وب‌سایت این شرکت مشاهده فرمائید. وب‌سایت اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy  جهت دانلود اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy برای استفاده در سیستم عامل‌های Android و‌ IOS از طریق لینک‌های زیر اقدام فرمائید. دانلود اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy برای سیستم عامل Android دانلود اپلیکیشن هتلداری Marriott Bonvoy برای سیستم عامل IOS

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1399     اپلیکیشن‌های هتلداری
چهل و هشتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر

چهل و هشتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر

به گزارش هتل‌نیوز ، چهل و هشتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و چهارمین نشست کمیته اماکن گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی کرونا با حضور معاون گردشگری کشور و اعضای دستگاه‌های عضو در سالن فجر وزارت گردشگری، برگزار شد. معاون گردشگری کشور در این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات وزارت بهداشت در کنترل و مدیریت شیوع کرونا، اظهار داشت: اولویت اول، حفظ سلامتی مردم است و در این راستا تاکنون سه پروتکل بهداشتی به مراکز و تاسیسات گردشگری ابلاغ شده است. "ولی تیموری" ابراز داشت: از زمانی که تردد میان استان‌ها آغاز شد، بازگشایی تدریجی تاسیسات گردشگری برای سفرهای اضطراری و کاری نیز انجام شده است. "تیموری" با اشاره به بازگشایی تعدادی از اماکن مذهبی همزمان با شب‌های قدر، گفت: باید برای سفرهای معنوی افراد به عنوان دستگاه‌های خدمان‌رسان در قالب سفر هوشمند فکری شود تا در مراکز اقامتی مجوزدار اقامت کنند. معاون گردشگری در ادامه تاکید کرد: بازگشایی تاسیسات گردشگری به هیچ عنوان اجباری نیست و تنها افرادی که تمایل دارند می‌توانند مراکز اقامتی خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باز کنند. وی در پایان افزود: پروتکل‌های بهداشتی عمومی در حوزه گردشگری را آماده و تهیه کردیم و اگر حوزه‌ای در زنجیره سفر درگیر است، باید پروتکل‌های تخصصی را تهیه کند. در این جلسه مصوب شد، پروتکل‌های بهداشتی تهیه شده در اختیار تمام ذی‌نفعان قرار بگیرد و اطلاع‌رسانی گسترده و آگاهی‌بخشی لازم در این زمینه نیز توسط صدا و سیما صورت پذیرد تا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، کمک شود. همچنین مصوب شد تا دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و ... نظارت‌های لازم برای سفرهای احتمالی مردم بعد از ماه مبارک رمضان را انجام دهند تا افراد سودجو با نتوانند با اقداماتی از جمله اجاره مراکز اقامتی غیربهداشتی باعث پیچیده‌تر شدن سفرها شوند. گزارش تصویری این جلسه را در ادامه مشاهده می‌نمائید.

ایجاد شده: 24/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 24/اردیبهشت/1399     اخبار داخلی
در واکنش به اظهارات اخیر رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران

در واکنش به اظهارات اخیر رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران

جناب آقای مونسان آیا واقعاً گوشه‌ای از کار وزارتخانه لنگ است که انتقادات کارشناسان و بزرگان بخش خصوصی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد؟! آیا حقیقتاً به دلیل انباشته شدن مشکلات است که به صورت عیان مدیران اول شما را متهم می‌کنند و با این سهولت از مافیای گردشگری نام می‌برند؟!  به یقین در این مورد خاص، مسئولیت اظهارات و اثبات آن به عهده اتهام‌زنندگان است امّا جناب آقای وزیر با توجه به تمامی تلاش‌ها و کوشش‌هایی که صورت می‌گیرد، حق است که چنین هجمه‌ای به گوش رسد؟! آیا سیستم دقیق‌تری جهت آمارگیری وجود ندارد؟ با توجه به گسترش و وجود سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای نوین و تکنولوژی جدید، هماهنگی و استخراج و تجزیه و تحلیل آماری در هر زمینه‌ای از فعالیت‌های تاسیسات و صنعت گردشگری این همه پیچیده و مشکل است؟!  آیا تدوین و تنظیم یک دستورالعمل جامع‌الشمول مبنی بر چگونگی تشکیل تشکل‌های تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها که بر طبق مصوبات قانونی و ابلاغیه هیات محترم دولت، سازمان اسبق و وزارت متبوع را موظف به اجرای آن کرده همچنان بایست در هاله‌ای از ابهام و مورد مناقشه دولت و بخش خصوصی قرار گیرد؟!  آیا حجم اقدامات اشتباه شرکت‌های مادر تخصصی و مورد حمایت دولت باید به چه میزان باشد تا آنها را هوشیار نموده و به ایشان گوشزد کنید تا رحمی به حال پدر و مادر بخش خصوصی کنند؟! تفاوت نمی‌کند در بخش اقامت، هتل، خانه‌مسافر و رزرواسیون باشد یا در بخش نمایشگاهی و چگونگی برنامه‌ریزی در برگزاری انواع نمایشگاه‌های گردشگری در داخل و خارج کشور و یا اینکه مستقیماً به برگزاری تورهای خاص اقدام شود. این مهم در حالیست که اصولاً پس از تصویب مواد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و فرهنگی عملاً می‌بایست بعضی از وظایف حاکمیتی وزارتخانه به تشکل‌های حرفه‌ای تفویض اختیار شده و فعالیت شرکت‌های مادر تخصصی به حداقل ممکن برسد. شما خود بهتر می‌دانید که تشکل‌های بخش خصوصی پا به پای شما و همراه و همگام مدیران اول شما برای تبدیل سازمان به وزارتخانه تمامی سعی و تلاش خود را به کار بردند و از قبول مسئولیت وزارت به وسیله جنابعالی، حمایت کامل خود را اعلام کردند و حال انتظار داشتند در ساختار سازمانی و وزارتخانه جدید نیز گوشه چشمی به آنها داشته و در چارت سازمانی نقطه نظرات آنها را نیز مد نظر قرار دهید و حداقل با در اختیار گرفتن نیروهای تازه نفس، مجرب و جوان باعث شوید که تعامل بیشتری با بخش خصوصی و خاصه تشکل‌های کوچک و بزرگ تاسیسات گردشگری به وجود آید. این همه تلاش، تبلیغ و تخصیص منابع و تسهیلات برای زیر ساخت‌ها و تعیین بودجه جهت هتل‌های با ستاره بالا در جای جای مملکت؛ آیا حق نبود جهت بازسازی و بهسازی هتل‌ها و تاسیسات قدیمی نیز تسهیلاتی در خور و شایسته تعیین می‌فرمودید که در مقابل هر هتل تازه تاسیس در انتظار تعطیلی هتلی قدیمی نباشیم. و امّا به عنوان کوچکترین و ضعیف‌ترین فعال و کارشناس صنعت گردشگری جسارت کرده و به کسانی که با در اختیار داشتن تریبون‌های مختلف، اینچنین مدیران اول وزارتخانه را متهم می‌کنند یک توصیه دارم. چرا تهدید؟! چرا مجلس قانون‌گذاری را به رخ وزارتخانه می‌کشید؟! اگر به حقیقت شما دارای تشکلی قانونمند و نمایندگی و مسئولیتی بزرگ جهت حفظ منافع اعضای خود دارید بر شما واجب است با در دست داشتن مدارک و مستندات مبنی بر فعالیت خلاف قانون یک مدیر در یک دستگاه اجرایی به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کرده و احقاق حق نمائید نه اینکه با تهدید ضمن زیر سوال بردن سایر تشکل‌ها به خود وجهه قانونی داده و تقاضاهای خارج از عرف نمائید. باید به عرض برسانم که یکی از وظایف حاکمیتی و نظارتی دولت و وزارتخانه این است که می‌تواند به صورت قانونی تشکلی را به عنوان نماینده تاسیسات گردشگری بپذیرد و یا نپذیرد. هر چند این تشکل قدیمی باشد و یا بر اساس سایر قوانین جاری کشور تاسیس شده باشد. آری ما نیز با شما موافقیم و بارها در جلسات گوناگون عنوان کردیم که سازمان اسبق و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمی‌تواند پروانه فعالیت یک تشکل حرفه‌ای را صادر نماید.  بر اساس قوانین مدنی و تجاری هر نوع تشکلی می‌تواند مردم نهاد و به صورت سمن باشد و یا سیاسی و حزبی که وزارت کشور پروانه صادر می‌کند و یا صنفی و اتحادیه که وزارت صمت مسئولیت صدور پروانه را دارد. همچنین می‌تواند تجاری و یا غیرانتفاعی باشد و بر اساس قوانین قوه قضائیه و در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسد و در نهایت نیز می‌توان تشکلی صنفی، کارگری و کارفرمایی که بر اساس مشترکات فعالیت صنفی و شغلی است، انجمن‌های صنفی تابع قوانین وزارت کار و رفاه اجتماعی تشکیل داد. البته تشکل‌های دیگری نیز وجود دارد که بر اساس فعالیت‌های اقتصادی و یا علاقه‌مندی‌هایی خاص تشکیل می‌شود و تابع وزارتخانه‌های دیگر هستند مانند کانون وکلا، کانون سردفتران اسناد رسمی، نظام پزشکی و نظام‌های مهندسی و حتی اتاق‌های بازرگانی، تعاونی و یا انجمن‌های هنری. حال به دلیل این همه تنوع و این تعداد تشکل‌، سازمان اسبق و وزارتخانه خودمان می‌بایست جهت وحدت رویه، نوعی تشکل جامع‌الشمول که نماینده هریک از تاسیسات گردشگری باشد را به رسمیت شناسد. لذا ابتدا بر اساس پیشنهاد به دولت، لایحه‌ای تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و بر اساس مصوبات قانون برنامه ششم توسعه، مقرر گردید که تاسیسات گردشگری تابع قانون نظام صنفی واتحادیه‌های صنفی نیستند و سپس در همان قانون تاکید شد که این تاسیسات می‌توانند تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی داشته باشند. پس از ابلاغ این قانون، روند یک دستورالعمل که ریاست سازمان وقت طی بخشنامه به مدیران کل ابلاغ نموده بود، آغاز شد. آری حق با انتقاد کنندگانی چون شماست. بسیاری از مواد دستورالعمل نه تنها صحیح نیست بلکه قابلیت اجرا نیز ندارد! آری اساسنامه‌های تیپ که یکی پس از دیگری مصوب شد کاملاً کارشناسی نیست و نیاز به بررسی مجدد دارد امّا نمی‌توان برای هدف نهایی ایراد و نقدی قانونی گرفت چون بخشنامه در نهایت اعلام می‌کند آن دسته از تشکل‌های استانی و کشوری مورد قبول است که در قوه قضائیه و نزد سازمان ثبت استاد و املاک کشور به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی به ثبت قانونی برسد و سپس پروانه بهره‌برداری خود را از وزارتخانه تحویل بگیرد و باز هم آری این نقد نیز صحیح است که وزارتخانه خودمان نمی‌تواند پروانه بهره برداری صادر کند و ای کاش عنوان‌ می‌شد پس از طی این مسیر قانونی، مجوز فعالیت تشکل حرفه‌ای صادر می‌شود و نه پروانه بهره‌برداری. در پایان باید به استحضار برسانم که چون در تمامی قوانین وآئین‌نامه‌های مربوط به صنعت گردشگری، پایه و اساس و اشاره به تاسیسات گردشگری و مکان صنفی می‌باشد و سپس صلاحیت فرد صنفی خواه مدیر و خواه سرمایه‌گذار را ارزیابی و پروانه فعالیت صادر می‌نماید و در نتیجه به یک حقیقت غیر قابل انکار می‌رسیم که طبق قانون، دفاتر خدمات مسافرتی پروانه فعالیت خود را که تکیه بر فرد و مدیرانی دارد که دوره‌های کارشناسی طی کرده باشند از وزارت راه و ترابری دریافت می‌کنند. گروهی با در اختیار داشتن مجوز بند ب از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پروانه دریافت می‌کنند و گروهی نیز از سازمان و حج و زیارت و گروهی نیز هر سه پروانه و مجوز را دریافت کرده‌اند.  لذا آیا صحیح است فقط از مزایای تحت پوشش بودن وزارتخانه و یا سازمانی استفاده کرد امّا به مقررات و دستورالعمل‌های آن بی‌توجه بوده و آن را مردود دانست؟!  سید علی معین‌زاده - فعال و کارشناس صنعت گردشگری و هتلداری کشور 

ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1399     مقالات و یادداشت ها
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...