نتایج جستجو...
بهره‌مندی از فرصت جام‌جهانی قطر با ارائه جاذبه‌های متمایز گردشگری ایران

بهره‌مندی از فرصت جام‌جهانی قطر با ارائه جاذبه‌های متمایز گردشگری ایران

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور روز گذشته ۴ آبان ۱۴۰۰ در جمع روسای صنوف، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی که با هدف بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از فرصت رویداد بین‌المللی جام‌جهانی ۲۰۲۲ برگزار شده بود؛ گفت: «برگزاری رویداد جام‌جهانی در همسایگی ایران فرصتی مطلوب برای بهره‌مندی از این مهم فراهم آورده است که تمرکز و برنامه‌ریزی در مورد این موضوع می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی برای بخش‌های مختلف به ویژه فعالان حوزه گردشگری کشور به همراه داشته باشد.» معاون گردشگری کشور افزود: «با توجه به وسعت جغرافیایی و جاذبه‌های متمایز گردشگری کشور، ایران می‌تواند در جذب تماشاگران جام جهانی اقدام کند؛ به همین منظور تجمیع ظرفیت‌های بخش خصوصی با سیاست‌گذاری و مدیریت صحیح می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از این رویداد در زمینه‌های مختلف شود.» شالبافیان با اشاره به زمان برگزاری رویداد جام‌جهانی ۲۰۲۲ در فصل پاییز یادآور شد: «با توجه به اینکه مدت زمان برگزاری مسابقات در ایام غیرپیک گردشگری ایران است؛ از این رو ارائه بسته‌های سفر متشکل از محصولات متمایز همانند اقدامات ماجراجویانه، ورزش‌های زمستانی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشورمان می‌تواند سبب جذب تماشاگران و عامل ورود گردشگرانی شود که در ایام برگزاری جام جهانی به کشور قطر سفر خواهند کرد.»

ایجاد شده: 5/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام؛ اولویت شهرداری تهران در حوزه گردشگری

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام؛ اولویت شهرداری تهران در حوزه گردشگری

به گزارش هتل نیوز ، " سید احمد علوی " رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در نشست هم‌اندیشی کمیته گردشگری شورای ششم تهران با متخصصان حوزه گردشگری گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کمیته گردشگری این دوره شورای شهر، شناسایی پروژه‌های نیمه‌‌تمام، در حال انجام و یا معطل مانده حوزه شهری در حوزه میراث‌ فرهنگی و گردشگری تهران است. وی با بیان اینکه مدیریت چندگانه گردشگری تهران دغدغه ما نیز هست، تصریح کرد: اما باید اولویت را بر سامان دادن مدیریت بخش‌هایی بگذاریم که مربوط به شهرداری می‌شود و بعد به سراغ دستگاه‌های دیگر برویم. به گفته علوی، پیگیری احیا و معرفی جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری و دیدنی تهران با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای تخصصی این عرصه، به عنوان راهنمای تهران‌گردی توسط مجموعه‌های مربوطه در شهرداری تهران نیز از برنامه‌های کوتاه مدت و جاری این کمیته است. در ادامه این نشست علیرضا عالم‌نژاد متخصص حوزه تهران‌گردی نیز گفت: یکی از اماکن مهم گردشگری در تهران مسجد تاریخی این شهر مانند مسجد مدرسه عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار که متأسفانه به دلیل کاربری‌هایی که دارند گردشگر نمی‌تواند از آنان بازدید کند. متأسفانه متولیان خانه‌های تاریخی و فرهنگی نگاه اداری به این امکان دارند و روزهای تعطیل در خانه را می‌بندد و به تعطیلات می‌روند. محمد یزدانی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری نیز بیان کرد: چرا ما از این همه ظرفیت و این همه شهروندی که به عنوان توریست از شهر خارج می‌شوند به عنوان مبلغ برای معرفی تهران و جاذبه‌هایش به دیگران استفاده نکنیم ؟ برنامه‌ریزی جذب گردشگر را برای زمانی که تهران خلوت می‌شود داشته باشیم تا اصناف در تعطیلات متضرر نشوند. همچنین نصرالله حدادی تهران شناس با بیان این موضوع که متأسفانه اصرار عجیبی در پشت پرده برای فراموشی هویت تهران وجود دارد اظهار کرد: به طور مثال در طول 40 سال گذشته هیچ ساختمانی در تهران با معماری ایرانی-اسلامی ساخته نشده است. مادامی که متولی گردشگری در تهران یک دستگاه مشخص نباشد و ما همچنان شاهد این مدیریت چندگانه باشیم، مشکلات حل نمی‌شود. رضا دبیری نژاد مدیر موزه ملک نیز گفت: از 700 موزه‌ای که در کشور داریم، 150 مورد در تهران مستقر هستند اما جز یکی دو مورد مابقی ارتباطی به تاریخ تهران ندارند. متأسفانه بسیاری از متولیان موزه‌ها ‌تنها به درآمد و سود و زیان موزه‌ها توجه می‌کنند در حالی که ما باید گردش مالی که یک موزه برای محله یا شهر خود می آورد در نظر بگیریم. در انتها نیز احمد ابوحمزه  استاد تاریخ ری و تهران بیان کرد: دژ رشکان قدمت 3 هزار ساله دارد اما بعد از حدود 20 سالی که از کشف آن می‌گذرد به کجا رسیده است؟ متأسفانه دوستان ما به دنبال ثبت جهانی خیابان ولی‌عصر رفته‌اند اما برای ثبت دژ رشکان و چشمه علی با آن سابقه چند هزار ساله هیچ کاری نکرده‌اند.

ایجاد شده: 5/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
برند اصنهان برای اصفهان

برند اصنهان برای اصفهان

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، اصفهان به عنوان یکی از مقاصد مهم توریستی ایران در برندسازی پیشتاز شد و از برند «اصنهان» با ۲۰۰ فیلم کوتاه رونمایی کرد و برای نخستین‌بار فعالان حوزه گردشگری در تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی را با تنوع محصولات گردشگری هم‌پا و همراه کرد. مینی نقش جهان محله اروپایی اصفهان در قلب جلفا، این‌بار با داستان‌های جدید از تاریخ پرفراز و نشیب ارامنه ایران به معرفی شکل جدیدی از خود برآمده و هویت جدیدی به محله ارامنه نشین اصفهان بخشیده است. داستان‌هایی که از بطن جامعه و به‌ صورت شفاهی نسل به نسل انتقال یافته و اینک نه تنها در میان مردم کوچه و بازار اصفهان بلکه به گوش تمام جهان می‌رسد. داستان‌ها و روایاتی که نه تنها برای جلفا بلکه برای جای جای اصفهان نقل شده و لایه‌های پنهان اصفهان را در معرض نمایش گذاشته است. داستان‌های نهانی که در دل کوچه پس کوچه‌های اصفهان، خانه‌های قدیمی و گرمابه‌ها، بازارهای قدیمی، میدان‌ها، بناهای تاریخی نهفته بود و اینک آن را به برند اصفهان تبدیل کرده است. اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری شرکت خصوصی توسعه گردشگری با ایجاد هویت رقابتی برای شهر از برند گردشگری اصفهان با عنوان «اصنهان» رونمایی کرد و اصفهان را به پایه‌گذار برندسازی گردشگری در ایران تبدیل کرده است.«اصنهان» که اینک در قالب ۲۰۰ فیلم کوتاه یک دقیقه‌ای به کارگردانی مجید عرفانیان، جهانگرد فیلمساز، از ناگفته‌های اصفهان می‌گوید و شکل جدید و متفاوتی از اصفهان در قالب داستان و روایت را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته است.  پس از همه‌گیری کرونا و رکود بی‌سابقه در صنعت گردشگری، با توجه به تغییر سبک سفرها و ذائقه سفر گردشگران و مسافران، جهان از اواخر ۲۰۲۰ به سمت تغییر و ایجاد برندهای جدید شهری رفت که براساس آن جاذبه‌های گردشگری یک شهر به شکلی متفاوت و باتوجه به فناوری‌های جدید و دیجیتالی به تمام دنیا معرفی شود. سازمان جهانی گردشگری در یکی از توصیه‌های خود، داستان و روایات را روشی برای برندسازی و معرفی مقصد درنظر گرفته است. از این رو، برند «اصنهان» را شاید بتوان نخستین برند جدید شهری پس از همه‌گیری کرونا دانست که هویتی جدید به یک شهر بخشیده و به شکلی متفاوت، داستان‌هایی برگرفته شده از دل جامعه در قالب فیلم‌های کوتاه به نمایش گذاشته شده است.برندسازی نقش اساسی و مهمی در هویت‌بخشی به یک شهر در راستای جذب گردشگر، سرمایه‌گذاری، اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری، توسعه اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار دارد. بحران کرونا فرصت پرداختن به زیرساخت‌های گردشگری و ساخت برند اصفهان را فراهم کرد تا اصفهان همپای مقاصد برتر جهان پیش برود و به محیطی برای کسب و کار گردشگری، توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذار تبدیل شود و به جای ارائه صرف اطلاعات میراثی، به داستان‌های پشت آنها، طراحی تورهای ناگفته، ایجاد وب‌سایت، صفحات شبکه‌های اجتماعی با تولید محتوا به ۱۰ زبان زنده دنیا پرداخته است. همچنان که جهان پس از همه‌گیری در مسیر دیجیتالی شدن در عرصه برندسازی و بازاریابی مقاصد پیش رفته است، اصفهان نیز از این روش برای معرفی برند خود بهره گرفته، زیرا رسانه و شبکه‌های اجتماعی میزان اثرگذاری به مراتب بیشتر و بارزتری را در معرفی برند و جذب گردشگری به اصفهان خواهد داشت. این الگو می‌تواند برای دیگر استان‌ها نیز به‌کار رود و برندسازی شهرهای سراسر کشور به مقصدسازی تبدیل شود. با بررسی شهرهای بزرگ و گردشگرپذیری همچون پاریس، لندن، بانکوک، رم، نیویورک و بسیاری از شهرهای دیگر، یک ویژگی مشترک و مهم را می‌توان برای تبدیل شدن این شهرها به مقاصد اصلی گردشگری جهان درنظر گرفت و آن داشتن برند شهری است. برندسازی، شهر را به‌سمت توسعه پایدار سوق می‌دهد و منجر به ایجاد اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری و درنتیجه توسعه اقتصادی شهر و کشور می‌شود. آنچه که برند «اصنهان» را متمایز و مهم کرده را می‌توان در چهار پارادایم مهم بررسی کرد. ویژگی مهم و بارز این برندسازی در ابتدا همان هویت‌بخشی و به نمایش گذاشتن شکل جدیدی از اصفهان با استفاده از داستان‌های کوتاه در قالب فیلم است که اصفهان را از نگاه صرف تاریخی مکتوب به سمت‌ داستان‌هایی سوق می‌دهد که در آن غذا، صنایع‌دستی، روایت‌ها، فرهنگ، لالایی‌های و آداب خانوادگی نقش اصلی در معرفی هویت اصفهان دارند و این امر می‌تواند یک مقصد گردشگری را به اوج برساند. روایت داستان‌ها از اتاق چله‌نشینی وانک، موزه موسیقی ارامنه، کاخ سفید، دیر راهبه‌ها، کلیسای بیت لحم، خانه شیخ بهایی، گرمابه‌ها، مناره علی، عصارخانه، خانه جواهری و دیگر مواردی که تاریخ و فرهنگ اصفهان را به‌گونه‌ای کاملا متفاوت نشان می‌دهد و اصالت و سنت اصفهان را به رخ می‌کشد؛ در کنار اینها، داستان‌هایی از شهرک سلامت، سیتی سنتر، شهرک دانش هویتی متفاوت از اصفهان را نشان می‌دهد که در حین حفظ سنت‌ها در مسیر مدرن شدن نیز گام برداشته و توانسته به قطب برتر توریسم سلامت در خاورمیانه تبدیل شود. مجموعه‌ای که جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پزشکی و بیمارستانی را جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها در اختیار دارد. دومین پارادایم اهمیت بخش ایجاد این برند را می‌توان در همکاری و هماهنگی تمامی بخش‌های مربوط به حوزه گردشگری اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی دانست که به گفته حمید غفاری راد، مدیر راهبردی برند اصنهان، نخستین همکاری کامل و جامع در طول تاریخ اصفهان بوده است.در این طرح علاوه بر همراه و هم‌پا بودن نهادهای دولتی و شهرداری، اتاق بازرگانی اصفهان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در راستای تحقق این امر سرمایه‌گذاری کردند و در مسیری مشترک برای رسیدن اصفهان به توسعه پایدار گام برداشتند. نکته قابل توجه در این است که هرگاه دولت به نقش اصلی خود که همان نظارت و تسهیل‌سازی برای فعالیت‌های بخش خصوصی و همکاری با سرمایه‌گذاران بپردازد، گردشگری و اقتصاد به سمت توسعه پیش می‌رود. سومین پارادایم بسیار مهمی که می‌توان برای این طرح در نظر گرفت، تمرکز بر گردشگری داخلی است.۱۰۰ فیلم اول کامل به زبان فارسی است که به معرفی داستان‌های ناگفته اصفهان به مردم سراسر کشور می‌پردازد تا مقصدسازی اصفهان در ابتدا برای گردشگران داخلی تحقق یابد. پس از همه‌گیری کرونا که سفرهای بین‌المللی تقریبا به حالت تعطیل درآمد، گردشگری داخلی تبدیل به هدف اصلی بسیاری از کشورها جهت بازیابی صنعت گردشگری شد و کشورهایی همچون چین و روسیه حتی توانستند از میزان گردشگران داخلی پیش از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ فراتر روند. این طرح می‌تواند اصفهان را  به یک مقصد مهم سفر برای مردم ایران تبدیل کندکه به‌دنبال ناشناخته‌های اصفهان، چند روزی را در این شهر اقامت کنند.البته شرط ضروری و لازم برای مسافران دائمی به اصفهان همان‌گونه که علی کرباسی‌زاده، دبیر اتاق بازرگانی اصفهان مطرح کرده، به اجرا درآمدن تعطیلات آخر هفته دو روزه است که تعطیلات در تمام سال پخش شود و امکان سفر در همه فصول فراهم شود و تنها منوط به تعطیلات مناسبتی همچون نوروز نشود. اگرچه معاون گردشگری در نشست رونمایی از برند «اصنهان» پیگیری این موضوع در سطح مقامات عالی کشور را مطرح کرده است. در نهایت آنچه برند «اصنهان» را بسیار ارزشمند کرده، به‌کارگیری فعالان متفکر و متخصص بخش گردشگری است که منجر به اشتغال‌زایی و ایجاد کسب و کار جدید شده است. جامعه هتلداران و تورگردانان اصفهان که در تحقق این برند نقش فعال و جدی داشتند برای تورهای ناگفته‌های اصفهان، آموزش، آمادگی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی، توسعه پایدار و...افراد بسیاری را وارد بازار کار حوزه گردشگری کردند. قیصریه در نقش جهان که پس از مرمت اینک محلی برای تماشای نقش جهان از بالا است، در کنار آن به محل کسب درآمد عده‌ای از جوانان نیز تبدیل شده است. همچنان که در مجموعه سیتی‌سنتر، شهرک سلامت و شهرک دانش حدود ۱۳هزار نفر مشغول به‌کار هستند و با گسترش این روند این اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد.

ایجاد شده: 4/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
تعامل پایین وزارت گردشگری و وزارت علوم در آموزش نیروی تخصصی حوزه گردشگری

تعامل پایین وزارت گردشگری و وزارت علوم در آموزش نیروی تخصصی حوزه گردشگری

به گزارش هتل نیوز " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در یک نشست هم‌اندیشی که با حضور چندی از صاحب‌نظران حوزه گردشگری برگزار شده بود، گفت: سالی که در آن قرار گرفته‌ایم بنا به تعریف سازمان جهانی گردشگری سال رشد فراگیر توریسم دنیا لقب گرفته است و بدون شک این شعار پس از پاندمی اخیر که جهان را متأثر ساخته، به دنبال ایجاد تحرک و الزام کشورهای مختلف به هماهنگی‌، هم‌افزایی و بازگشت به شرایط مطلوب و ایده آل به گردشگری است. به اعتقاد وی، شیوع و پاندمی کرونا شرایط عجیبی را در دنیا رقم زده که بخش اعظمی از توان گردشگری و اکوتوریسم را منفعل ساخته و متأسفانه شاهد تعطیلی بنگاه‌ها و مؤسسات گردشگری و همچنین بیکاری فزاینده فعالان این بخش در سراسر  دنیا هستیم که لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش تاب‌آوری و بازگشت مجدد تمامی فعالان و بازگشایی تمامی بنگاه‌های گردشگری لازم و ضروری به نظر می‌رسد. جواهرزاده ادامه داد: شایسته‌  است با مغتنم شمردن برگزاری همایش‌های علمی و استفاده از نقطه نظرات صاحبان اندیشه و فن با ایجاد ارتباط بین پژوهشگران و آشنا ساختن آنان با آخرین دستاوردهای نظری و عملی برای تحرک بخشی به فعالیت‌های گردشگری از جمله بازشناسی اقدامات مشترک پسا‌کرونا بین دولت بخش خصوصی و مردم و ظرفیت تمامی کنشگران صنعت گردشگری برای بهبود وضعیت موجود استفاده کرده تا ضمن بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورها اقدامات مقتضی را فراهم کنیم. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعت‌گردی و ورزشی، گرایش بی‌حد و حصر و غیرمتعارف دانش‌آموزان متوسطه به تحصیل در دانشگاه‌های علوم تجربی و عدم گرایش و علاقه به رشته‌های علوم انسانی و بین رشته‌ای در چند سال اخیر را از دغدغه چند سال گذشته متخصصان حوزه مدیریت و علوم اجتماعی و از جمله مدیریت گردشگری دانست.  جواهرزاده اما شرایط پیش رو را بسیار نگران‌کننده‌تر دانست و تصریح کرد: نگرانی بیش از پیش از افزایش جذب دانشجویان بدون کنکور علاوه بر رشته‌های کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد هم آغاز شده است، که بیم آن می‌رود که به تربیت دانشجویان کم مایه منجر شود که باز لازم است تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود و با هم فکری همه همکاران فرهیخته بتوان اقدامات مؤثری در جهت جلوگیری از افت کیفیت آموزشی رشته‌های گردشگری و از جمله طبیعت‌گردی برداشت. وی در ادامه بیان کرد: جایگاه توانمندسازی نیروی بخش گردشگری، یعنی نهاد ترویج علم و پژوهش در حوزه گردشگری نیز سالیان سال است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است. پر واضح است که نقش آموزش آن در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مشخصاً در دانشگاه‌های کشور و که بخش حرفه‌ای آن بر دوش سازمان آموزشی فنی و حرفه‌ای است، متأسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایین‌ترین سطح تعامل با آن قرار گرفته است و نهاد‌های مذکور هر کدام به اصطلاح ساز خود را می‌زنند و وقعی به تصمیمات و برنامه‌های میراث نمی‌گذارند. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران اظهار کرد: در شرایط امروز که دولت محترم با تأکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری در پی رفع کاستی‌های اقتصادی و ارزش آفرینی در حوزه اقتصاد از جمله اشتغال است، استفاده از متخصصان و پیشکسوتانی که در دهه‌های گذشته اهتمام جدی خود را صرف اعتلای گردشگری کرده‌اند اهمیت بیشتری میابد و در این خصوص همراهی علمای اعلام به ویژه ائمه جمعه، جماعت و مدیران عالی حوزه‌های علمی کشور فرصت بی‌بدیلی را برای هم‌افزایی و هم‌گرایی دست اندرکاران و متولیان گردشگری و صاحبان تریبون‌های مقدس به وجود آورده است که لازم است از این فرصت نهایت بهره‌برداری را به عمل آورد و در این وفاق ملی ظرفیت تحمل‌پذیری جامعه برای افزایش سطح آگاهی‌ها عمومی و فراهم شدن زیر ساخت‌های توسعه بنیادین و همه جانبه گردشگری در کشور را فراهم ساخت. بنا به گفته جواهرزاده، تمرکز دولت محترم به مقوله گردشگری خانواده محور و گردشگری داخلی از جهات مختلف نیز قابل بررسی است: از آنجایی‌ که سبک سفر بخش عمده‌ای از ایرانیان هزینه‌ای به جز هزینه بنزین و مقداری هزینه اسکان عملاً هزینه دیگری بر گردشگر تحمیل نمی‌کند و در نتیجه فراز و نشیب‌ها و بحران‌های اقتصادی کشور در این بخش بی‌تاثیر و یا دست‌کم کم‌تأثیر است و از آنجایی‌که این رویکرد برای تحرک بخشی به فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت اشتغال در مقاصد مختلف روستایی و نظایر آن در نظر گرفته می‌شود، توسعه و ترویج گردشگر داخلی باید به دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار بگیرد و به صورت جدی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.  وی از پژوهش‌های صورت گرفته در قالب پیمایش ملی گردشگری خبر داد که نشان می‌دهد بسیاری از گردشگران از واحد‌های اقامتی غیر رسمی استفاده کرده و با توجه با استفاده حداکثری گردشگری از وسیله نقلیه شخصی حداکثر هزینه سفر صرف بنزین و استهلاک خودرو است. همچنین قریب به سه چهارم گردشگران هیچ مبلغی را صرف بازدید از جاذبه‌های گردشگری نمی‌کنند و 77 درصد از گردشگران هیچ وعده غذایی را از رستوران‌ها و یا مراکز تهیه و توزیع غذا دریافت نکرده‌اند و از هر 5 نفر گردشگر داخلی 4 نفر هیچ کالای را به عنوان سوغات خریداری نکرده‌اند. بر این اساس لازم است در حوزه توسعه گردشگری داخلی به عنوان یکی از راهبردهای اساسی معاونت گردشگری وزارت در دولت جدید تجدید نظر اساسی صورت پذیرد. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران با بیان این موضوع که مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود مبنی بر نحو گذراندن اوقات فراغت و اوضاع گردشگری خانواده با تفکیک مراکز اقامتی، سهم طبیعت‌گردی را 2/6 دهم درصد اعلام کرده است، افزود: این در حالی است که این رقم در بسیاری از کشورهای جهان بین 10 تا 15 درصد است. مقایسه این دو نرخ ریز نقش بودن طبیعت‌گردی در ایران را می‌رساند که با فرض احتساب تورهای مجاز و غیر رسمی باز هم آمار طبیعت‌گردی در ایران پایین است. همانطور که داده‌های آماری مرکز آمار ایران از عدد 2 میلیون طبیعت‌گرد حکایت دارد اما بخشی از آمار پایین طبیعت‌گردی را به وضعیت نابسامان تورهای طبیعت‌گردی باید مرتبط دانست و اینکه 79 درصد بازار طبیعت ‌گردی متأسفانه در دست غیر مجاز‌ها است؛ جواهرزاده ضمن تأکید بر این موضوع گفت: متأسفانه خانواده‌ها با دیدن عکس‌هایی از طبیعت‌گردی تصور می‌کنند که مناسب بچه‌ها نیست در حالی که تورها در اقسام مختلف شامل تورهای ویژه خانواده و حتی ویژه افراد با سن بالاتر طراحی شده است که آرامش را در حین سفر مد نظر قرار داده است. به عقیده وی عرصه طبیعت‌گردی نشان می‌دهد فقدان آموزش و حضور مدیریت شده بخش خصوصی در کنار  عدم نظارت بر تورهای غیرمجاز گردشگری، طبیعت‌گردی را در ذیل اقسام گردشگری در ایران قرار داده است و تحرک زمانی در این بخش مقدور خواهد بود که چالش‌های ذکر شده مرتفع گردد. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: در طی دوره گذشته بازنگری سیاست‌های اجرایی طبیعت‌گردی کشور تا اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته است و با دعوت از متخصصین و ذی‌نفعان لزوم توجه به بخش گردشگری با همکاری و هم‌فکری مجتمع علمی دانشگاهی و فعالیت بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای بازنگری قوانین و مقرراتی که در این حوزه موجود است در قالب سند ملی توسعه طبیعت‌گردی در جریان بود اما متأسفانه علیرغم این اقدامات هیچ گاه به ثمر ننشست.   جواهرزاده یکی از مهم‌ترین موضوعات که در این سند مورد توجه و اهتمام اعضای آن وجود داشت یک پارچه ساختن زیرساخت‌های موجود در زمینه طبیعت‌گردی و جلوگیری از پراکندگی و موازی‌کاری در این حوزه‌ها و ساماندهی بخش خصوصی و حل موضوعی آن و مشکلات بخش خصوصی دانست که بر اساس سند ملی توسعه طبیعت‌گردی و ملی کشور در سال 95 تنظیم و بازنگری گردید و در یکی دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفت اما همچنان در انتظار طرح در هیأت دولت است. وی در پایان ضمن بیان این مطلب که با توجه به بررسی مرکز تجارت جهانی در خصوص اولویت‌های گردشگری که طبیعت‌گردی و توریسم جامعه محور را در کنار گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت در پساکرونا پیش بینی می‌کند خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آیین نامه و سند توسعه طبیعت‌گردی بتواند نقشه راه توسعه این نوع از گردشگری در کشور محسوب  شود. لذا لازم است اقدامات و پیگیری لازم از سوی معاونت گردشگری به منظور طرح موضوع در هیأت دولت انجام شود.

ایجاد شده: 1/آبان/1400       آخرین ویرایش: 1/آبان/1400     اخبار داخلی
بخش گردشگری در مجمع تقریب مذاهب راه‌اندازی شود

بخش گردشگری در مجمع تقریب مذاهب راه‌اندازی شود

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " سید عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست مهمانان خارجی شرکت‌کننده در سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که شامگاه جمعه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، بیان کرد: «در حال حاضر در دنیا استکبار جهانی تلاش می‌کند عظمت و قدرت را از ما بگیرد.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: «گردشگری یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای پیاده کردن افکار و بستر وحدت است. گردشگری حق همه مردم دنیاست و نیاز همه آحاد مردم است.»  مهندس ضرغامی ادامه داد: «حق گردشگری یک مطالبه فطری است. جهان اسلام باید از این موقعیت استفاده کند. بنابراین به دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد می‌دهم که در این مجمع، بخش گردشگری اسلامی را راه‌اندازی کنند تا بتوانیم از این طریق، در جهان اسلام وفاق ایجاد کنیم.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در ادامه گفت: «متاسفانه کشورهای اسلامی از موقعیت گردشگری یکدیگر اطلاع ندارند و باید تعاملات ایجاد شود.»  او اضافه کرد: «ایران‌هراسی که به طور مکرر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور پیاده شده است یکی از نقشه‌های دشمن است. هر توریستی که به ایران می‌آید، کلا نظرش درباره ایران عوض می‌شود و این به یک ایران دوستی مبدل شده است.»  مهندس ضرغامی یادآور شد: «گردشگران وقتی می‌آیند، می‌بینند که کشور به خوبی اداره می‌شود، به ما می‌گویند مگر شما تحریم نبودید؟»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «زمینه‌های اعتقادی و علقه‌های مشترک ما زیاد است. همان طور که غذای حلال در دنیا تبدیل به برند جهانی شده است، در حوزه گردشگری خانواده‌محور نیز می‌توانیم فعالیت کنیم.»  مهندس ضرغامی اضافه کرد: «اکنون خانواده‌ها در کشورهای اسلامی می‌خواهند انواع تفریحات نشاط‌آور سالم را داشته باشند. در جمهوری اسلامی همه این موارد فراهم شده است و امکانات ویژه رفاهی برای خانواده‌ها و بانوان فراهم است.»

ایجاد شده: 30/مهر/1400       آخرین ویرایش: 30/مهر/1400     اخبار داخلی
سرعین گل سرسبد گردشگری کشور است

سرعین گل سرسبد گردشگری کشور است

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " عزت‌الله ضرغامی " در بازدید از آبدرمانی قهوه‌سویی سرعین با انتقاد از نبود زیرساخت‌های لازم نظیر راه در شهر توریستی سرعین بیان کرد: «متاسفانه نبود چنین زیرساخت‌هایی سبب شده تا سرعین در ایام حضور بالای گردشگران در این شهر به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شود و این یکی از مشکلات جدی است.»  او با اشاره به آسیب‌های کرونا در بخش گردشگری افزود: «حال گردشگری کشور متاثر از کرونا خوب نیست اما در شهر گردشگری سرعین که سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش گردشگری آن انجام شده باید حمایت‌های لازم انجام شود.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: «با توضیحات ارائه شده و موافقت رئیس جمهوری و براساس تصویب ستاد ملی کرونا، مجوز استمهال بدهی‌ها در بخش گردشگری تصویب شد و حتی مفاصا حساب‌های مالیاتی به دلیل نبود درآمد این مراکز تا پایان آذرماه به تاخیر می‌افتد.»  مهندس ضرغامی با قول مساعدت در مورد حمایت سیستم بانکی کشور از مراکز اقامتی به ویژه در شهر سرعین عنوان کرد: «سرعین یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور به ویژه گردشگری سلامت بوده که باید این بخش با توجه به ظرفیت‌های موجود در سرعین تقویت شود تا شاهد جذب گردشگران خارجی و داخلی در این قطب گردشگری باشیم.»  او تاکید کرد: «این امر مستلزم تامین زیرساخت‌های مورد نیاز است و باید با توجه به موقعیت توریستی سرعین توجه ویژه به آن شود.» مهندس ضرغامی در مورد ظرفیت‌های سرعین برای جذب گردشگر در حوزه ورزش تصریح کرد: «دو قهرمان ورزشی ویژه بین‌المللی در اردبیل، استاد حسین رضازاده و علی دایی افتخار کشور هستند. سرعین ظرفیت سرویس دادن به بخش‌های مختلف گردشگری را دارد و باید برای میزبانی از رویدادهای ورزشی و کمپین‌های ملی مهیا شود.»  او در مورد تاثیرات پیمان شانگهای بر بخش گردشگری گفت: «به دنبال این پیمان در تاجیکستان، برای کشورهای مختلف بسته‌های متنوع گردشگری تهیه و با وزیر میراث‌فرهنگی تاجیکستان به عنوان‌ نخستین کشور در این زمینه صحبت‌های اولیه انجام شده است و در مورد چارچوب همکاری با بقیه کشورها در حال تحقیق هستیم.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی افزود: «پیمان شانگهای و ارتباط در حوزه گردشگری با کشورهای عضو به طور قطع در ارتقای جایگاه گردشگری کشور موثر خواهد بود که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.»

ایجاد شده: 30/مهر/1400       آخرین ویرایش: 30/مهر/1400     اخبار داخلی
بخش خصوصی نباید از دولت عقب بماند

بخش خصوصی نباید از دولت عقب بماند

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا " حرمت‌الله رفیعی " رئیس هیات مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی با بیان اینکه مهندس ضرغامی از زمان روی کارآمدن زیر میز همه کسانی زده که در برابر گردشگری قد علم کرده بودند، بیان کرد: «طی این مدت چندین خواسته مهم بخش خصوصی تحقق پیدا کرد، برگشت مجدد گردشگر به کشور و از سرگیری صدور روادید مهم‌ترین خواسته‌ای بود که عملیاتی شد.»  او افزود: «آمدن گردشگر به کشور از این‌رو که می‌تواند چرخه گردشگری را به حرکت درآورد دارای اهمیت است.»  رفیعی به تفاهمنامه میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: «بخش خصوصی مجری و دولت تسهیل‌گر حوزه گردشگری است، پیش‌بینی من این است که در تفاهمنامه مذکور نقش بخش خصوصی پررنگ دیده شده باشد.»  رییس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی ادامه داد: «طی این مدت در تمام سفرهای استانی ریاست‌جمهوری، مهندس ضرغامی نیز حاضر بود که این موضوع اهمیت گردشگری را بین استاندارن افزایش می‌دهد.»  او دولت را در کلام و اقدام برای راه‌اندازی صنعت گردشگری دارای عزم راسخ دانست و افزود: «همان‌طور که دولت در حال پیگیری، تسهیل امور و ایجاد فضای مناسب است، بخش خصوصی نیز نباید عقب بماند و هم‌راستا با دولت باید گام بردارد و جلو برود.»  رفیعی تصریح کرد: «با توجه به از سرگیری صدور روادید، بخش خصوصی باید به سرعت برنامه‌ریزی کند، بازارهای هدف را رصد و بسته‌های مناسب ارائه دهد.»  رییس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی همچنین حضور پررنگ بخش خصوصی در اکسپو را برای تبلیغات و جذب گردشگر به کشور الزامی دانست.

ایجاد شده: 29/مهر/1400       آخرین ویرایش: 29/مهر/1400     اخبار داخلی
وزارت گردشگری به‌دنبال ایجاد هماهنگی بین‌بخشی است

وزارت گردشگری به‌دنبال ایجاد هماهنگی بین‌بخشی است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، روز دوم نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با حضور " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور و جمعی از کارشناسان در عرصه صنعت گردشگری روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.  برای نتایج بلند مدت نیاز به وحدت و ساماندهی قوانین است به گفته شالبافیان، اگر ما به دنبال ساماندهی قوانین و مقررات در حوزه گردشگری نباشیم نتیجه قطعی بلندمدت نخواهیم داشت.  او از نبود وحدت و نبود ساماندهی در بخش‌های گردشگری به‌عنوان یکی از نقاط ضعفی که در این نابسامانی‌ها وجود دارد، نام برد.  ایجاد هماهنگی بین‌بخشی، نخستین رویکرد وزارتخانه او ادامه داد: «نخستین رویکردی که از سوی وزارت گردشگری دنبال شد ایجاد حداکثرسازی هماهنگی بین‌بخشی است. در واقع اگر دست اندرکاران این حوزه با یکدیگر هماهنگ نباشند نتیجه مورد نظر هم محقق نخواهد شد.»  معاون گردشگری کشور از هماهنگی با نیروی انتظامی، مناطق آزاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه به‌عنوان اقداماتی که تاکنون از سوی این وزارتخانه انجام شده نام برد و گفت: «برای هر کدام یک طرحی بیرون آمده است البته حتماً این همکاری باید در چارچوب قوانین و وظایف این دستگاه‌ها باشد.»  ارتباط با جامعه محلی برای توسعه بوم‌گردی او همچنین از توسعه بوم‌گردی به‌عنوان یکی از موضوعاتی نام برد که در وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته است و ادامه داد: «در واقع نوعی ارتباط با جامعه محلی مورد ارزیابی قرار گرفته است.»  به گفته شالبافیان حداکثرسازی استفاده از قابلیت‌های فناوری اطلاعات هم دیگر اقدامی است که تاکنون از سوی این وزارتخانه انجام شده است.  شناسایی ۶ سامانه در راستای شفافیت و تسهیل فرایندها معاون گردشگری کشور ادامه داد: «شش سامانه کلیدی را شناسایی کرده‌ایم که موجب شفاف‌سازی و تسهیل امور می‌شود. در واقع می‌خواهیم به ایجاد شفافیت در فرآیند‌ها از طریق فناوری اطلاعات برسیم.»  شالبافیان همچنین به اهمیت برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: «بنا به فرمایش پیامبر اسلام باید سفر کنید تا سالم بمانید. از نظر من یکی از اقدامات مهمی که در حوزه گردشگری انجام شد، برگزاری این رویداد است. محتوایی که در صنعت گردشگری تولید می‌شود ناظر بر چیزی است که به صورت مستقیم مربوط به کشور ما نمی‌شود.»  محتوای تولیدشده در سمپوزیوم می‌تواند تحلیل شود او ادامه داد: «محتوایی در سمپوزیوم تولید شد که در گذشته شاهد آن نبودیم. این محتوا شایسته تحلیل است و کاملاً به درد حال صنعت گردشگری ما می‌خورد. افرادی که در این سمپوزیوم به صحنه آمدند بسیاری از کارشناسان با تجربه این حوزه بودند که تاکنون استفاده زیادی از آن‌ها نمی‌شد. البته شاید انگیزه ارائه دانش و تجربه خود را تاکنون نداشتند.» 

ایجاد شده: 29/مهر/1400       آخرین ویرایش: 29/مهر/1400     اخبار داخلی
استبداد، دوقطبی‌سازی و تحریف بلای جان گردشگری است

استبداد، دوقطبی‌سازی و تحریف بلای جان گردشگری است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا " عزت الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تبریک صدمین سال تأسیس گردشگری در ایران بیان کرد: «حال گردشگری خوب نیست و شما بهتر از من می‌دانید. کرونا هم مزید بر علت شده است.»  او با اشاره به مزیت‌های گردشگری کشور نسبت به دنیا، افزود: «به هیچ وجه وضع موجود درشان وضعیت گردشگری کشور نیست. باید علل عقب ماندگی‌مان را روشن و موانع را رفع کنیم. باید این بیمار را امروز احیا کنیم و به حاشیه نرویم.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «ما باید به هم فرصت بحث کارشناسی دهیم، استبداد در کلام ورفتار دیکتاتوری را کنار بگذاریم تا فضای خدمت باز شود.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «با همفکری و همیاری مشکلات حل می‌شود نه با تحریف، دو قطبی‌سازی بلای جان گردشگری است. ما نوکر استدلال و عبد و عبید حرف حسابیم. باید آزاداندیشی در حوزه گردشگری حاکم شود.»  او ادامه داد: «فعالان این سه حوزه جزو روشنفکران جامعه هستند و باید باهمکاری و درک متقابل زمینه رشد و پیشرفت هر سه بخش را فراهم کنیم.»  مهندس ضرغامی از راه‌اندازی نمایشگاه صنایع‌دستی در محوطه بیرونی موزه فرش گفت و تاکید کرد: «برای حضور دوره‌ای هنرمندان صنایع دستی استان‌ها در این نمایشگاه و عرضه اثارشان، هتل لاله تهران را محل اقامتشان در نظر گرفتیم.»  او با اشاره به اینکه با توسعه فضای کسب و کار برای هنرمندان صنایع دستی، مانع فعالیت دلال‌ها می‌شوم، بیان کرد: «در حوزه صنایع‌دستی مشکل عرضه وجود دارد. سیاست ما در این حوزه تسهیل در عرضه و تحریک تقاضا است. در سفرهای استانی شاهد تولید گسترده صنایع‌دستی دستی بودم، اما جایی برای عرضه وجود ندارد و طرح و برنامه جدی برای رونق بازار صنایع دستی دارم.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: «همه ما خواهان حفظ میراث‌فرهنگی هستیم و با تمام وجود می‌خواهیم میراث‌فرهنگی را حفظ کنیم. حفظ میراث فرهنگی با حل مشکلات مردم منافاتی ندارد.»

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
مخالفت‌ها با گردشگری فروکش کرده‌ است

مخالفت‌ها با گردشگری فروکش کرده‌ است

به گزارش هتل نیوز، در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران " محمدحسین ایمانی خوشخو " دبیر سمپوزیم یکصدسال گردشگری ایران و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: ما برای آینده گردشگری حتماً باید گذشته را مد نظر قرار می‌دادیم به همین دلیل در سمپوزیوم گردشگری باید تحقیق خوبی در ۱۰۰ سال قبل انجام می‌شد. باید بدانیم چه کارهایی نشده و چه کارهایی انجام شده است. به همین دلیل با سلوک گردشگری برنامه‌ریزی کردیم. وی افزود: همه ما می‌گوییم گردشگری فرابخشی است، اما کمتر به آن عمل می‌کنیم، خاطره‌ای از ماهاتیر محمد می‌خواندم، می‌دانید که مالزی منابع نفت ندارد، برای همین هم ذهن‌ها در این کشور به سمت گردشگری رفت و مسؤولیت در حد معاون اول برای گردشگری ایجاد شد و با این دیدگاه، مالزی گردشگری را می‌چرخاند. دبیر سمپوزیوم یکصدسال گردشگری با بیان این‌که ۹۰ درصد از فعالیت‌های گردشگری به عهده بخش خصوصی و نظارت بر فعالیت‌ها به عهده دولت‌ها باید باشد، اظهار کرد: بخش‌های گردشگری با هم پیوستگی لازم را ندارند. به عنوان مثال گردشگری مذهبی از مدار گردشگری خارج است. شاید وقت مطرح کردن الحاق اوقاف همین حالا باشد. در گردشگری همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید به کمک هم بیایند. مثلا ما گردشگری پزشکی نداریم، بلکه بیمار بین‌المللی داریم. فعالان گردشگری پزشکی ما در واقع رانندگان تاکسی فرودگاه امام هستند. او مدیریت گردشگری در دوران پساکرونا را سخت‌تر دانست و با اشاره به شلوغی جاده‌ها در پایان هر هفته، گفت: ما تقاضای نهفته داریم، اگر برنامه نداشته باشیم، این تقاضا به سونامی تبدیل می‌شود. ایمانی ‌خوشخو ادامه داد: فرصت طلایی در حوزه گردشگری وجود دارد. زمانی که آقای ضرغامی وزیر گردشگری شد احساس کردم فرصت طلایی در حوزه گردشگری به وجود آمده است. تاریخچه فعالیت‌های او را بررسی کنید. برنامه‌های پربیننده صدا و سیما در دوره او ساخته شد. چه زمانی سراغ داشتید که سه وزیر بهداشت، خارجه و میراث فرهنگی در کنار یکدیگر درباره گردشگری تصمیم بگیرند؟ با این تخصص و ارتباط، حتماً اتفاقات خوبی برای صنعت گردشگری می‌افتد. دولت سیزدهم عزم دارد که از ظرفیت‌های مغفول استفاده کند و زمینه‌های آن نیز فراهم است. سال ٨٣ که کار می‌کردیم طیفی مخالف گردشگری بودند که الان فروکش کرده است و برای اولین‌بار رییس حوزه‌های علمیه کشور در روز جهانی گردشگری پیام داد، یعنی نگرش‌ها درحال تغییر است. یقین دارم اگر دست به دست بدهیم روزهای طلایی رقم می‌خورد

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
نشست مشترک وزیر گردشگری با فرمانده نیروی انتظامی

نشست مشترک وزیر گردشگری با فرمانده نیروی انتظامی

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در دیدار با سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت تقویت همکاری این وزارتخانه و نیروی انتظامی گفت: «این وزارتخانه با ناجا تقاطع‌های زیادی دارد و برای انجام ماموریت‌های وزارتخانه همکاری و مساعدت نیروی انتظامی نقش کلیدی دارد. خوشبختانه امروز نیروی انتظامی ما هوشمند و مقتدر است و در حوزه‌های مختلف کارآمدی بالایی دارد.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: «در حوزه میراث‌فرهنگی و در مسائلی مانند حفظ بناهای تاریخی، جلوگیری از حفاری غیرمجاز و قاچاق اشیای تاریخی نیارمند همکاری با نیروی انتظامی هستیم، همچنین در حوزه گردشگری به‌ویژه بخش گردشگران خارجی و ورود آن‌ها به کشور، ماموریت وزارتخانه با ماموریت‌های ناجا مرتبط است.»  او اظهار کرد: «به‌عنوان مثال یکی از مهم‌ترین این همکاری‌ها تامین امنیت گردشگران است که برای ما اهمیت دارد.»  مهندس ضرغامی خاطرنشان کرد: «حوزه‌های مختلفی برای همکاری با ناجا داریم پیش از این بحث‌های مقدماتی را انجام دادیم و در این جلسه دوباره آن‌ها بررسی کردیم و به جمع‌بندی رسیدیم. جزئیات این نشست مکتوب می‌شود و در قالب یک تفاهم نامه به امضای دو دستگاه خواهد رسید و در آینده بر اساس آن رفتار می‌شود.»  وظایف ناجا در ارتباط با وزارتخانه باید شفاف باشد سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز در این دیدار گفت: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی جزو مجموعه‌هایی هستند که باید ارتباط و تعامل بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته باشند، نوع کار این دو مجموعه به گونه‌ای است که این تعامل را ایجاب می‌کند.»  او تصریح کرد: «میراث‌فرهنگی و ابنیه تاریخی میراث کشورمان بوده و گویای فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست که باید از آن حراست شود. نیروی انتظامی می‌تواند در زمینه حفاظت از این اماکن تاریخی اقدامات خوبی انجام دهد.»  فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «یگان حفاظت میراث‌فرهنگی را در این وزارتخانه داریم که وظایف بزرگی بر عهده آن است. انشالله با حضور مهندس ضرغامی وظایف یگان شفاف‌تر شود و حمایت‌های بیشتری از آن‌ها انجام شود.»  او ادامه داد: «ایران یکی از کشورهایی است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد، باید برای زمانی که گردشگران از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند، تسهیلات مناسبی در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند با امنیت و آرامش در سراسر کشور تردد کنند.»  سردار سرتیپ پاسدار اشتری بیان کرد: «امروز خوشبختانه امنیت خوبی را در اقصی نقاط کشور داریم و برای حفظ امنیت گردشگران خارجی، باید برنامه‌ریزی خوبی انجام دهیم.»  او اظهار کرد: «ما در خدمت این مجموعه خواهیم بود تا صنعت بزرگ گردشگری رونق بیشتری بگیرد و خیر و برکت آن برای مردم عزیزمان و افتخاری برای ایران اسلامی ما باشد.»

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
توسعه صنعت گردشگری از اولویت‌های قم است

توسعه صنعت گردشگری از اولویت‌های قم است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " بهرام سرمست " در آیین تجلیل از خیران حوزه گردشگری در تالار کرامت استانداری طی سخنانی با اشاره به شیوع کرونا، اظهار داشت: حوزه گردشگری و خدمات بیشترین لطمه را در شرایط کرونایی متحمل شد. استاندار قم با اشاره به اهتمام مدیریت استان برای حل مشکل‌های بخش گردشگری افزود: تلاش کرده ایم تا با ارسال نظرهای کارشناسی حوزه  گردشگری به دستگاه های ملی به تصویب قوانین به نفع فعالان این بخش گام برداریم. سرمست با اشاره به جایگاه خوب قم در زمینه  جذب اعتبارها و تسهیلات مرتبط با کرونا خاطرنشان کرد: با این حال تسهیلات ارائه شده و مالیات‌هایی که استمهال شدند نتوانسته اند مشکل‌های حوزه گردشگری را به اندازه کافی مرتفع کنند. وی بیان کرد: برغم اینکه سرمایه گذاران بخش گردشگری و خدمات در استان در دوران کرونا متضرر شدند، اما در کمک به نیازمندان در خط مقدم کار خیر بودند. استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توسعه گردشگری سلامت در قم تصریح کرد: در این راستا بخش های مختلف از جمله مراکز درمانی، مجتمع‌های گردشگری و بوم گردی، هتل ها و مجتمع های بین راهی باید به صورت مکمل یکدیگر  عمل کنند. سرمست ادامه داد: بسیار از مردم کشور، استان قم را منحصرا دارای ویژگی زائرپذیری می دانند، در حالیکه به لحاظ بوم گردی، گردشگری‌های فرهنگی، علمی، طبیعی و سلامت ظرفیت‌های خوبی داریم و در زمینه فعال سازی این پتانسیل‌ها گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...