به گزارش هتل نیوز ، " سید ناصرالدین طباطبایی " عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران ایران افزود: از قبل از عید ۱۴۰۰ یکسری رایزنیها بین جامعه حرفهای هتلداران ایران با معاونت گردشگری در ارتباط با مساله استمهال مالیات و ... آغاز شد. آقای دکتر تیموری هم با آقای دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور جلساتی داشتند که خروجی آن جلسات شد تمدید ۶ ماهه معافیتها که همان حرف رئیس جمهور است. بعد از آن بانک مرکزی یکسری ایرادات به موضوع داشت و همکاری نمیکرد. جلسات متعددی بین آقای دکتر تیموری و تیم ایشان با آقای دکتر نهاوندیان برگزار شد. در آن زمان آقای دکتر تیموری بخشنامهای به فعالین و همچنین استانها ابلاغ کردند مبنی بر اینکه ما داریم این کار را جلو می بریم و هرکس پیشنهاد یا ایدههای دارد مطرح کند. در پیشنهادها مسائل مختلفی مطرح شد از جمله مساله جرایم. وزارت گردشگری درخواست را این طور مطرح کرده است که کلیه استمهالها بدون جریمه باشد یعنی جرایم بخشیده شود و معافیتها هم تا پایان شهریور ادامه داشته باشد. پیشنویس تهیه شده بود و ظاهراً یکی دو ایراد جزئی نگارشی داشت که دوستان در وزارت گردشگری آن را اصلاح کردند و به دولت برگرداندند. انشاءالله در همین هفته ابلاغ خواهد شد. او با بیان اینکه تلاش شده است حداکثر آن چیزی که مدنظر فعالان صنعت گردشگری است انجام شود، عنوان کرد: باید صبر کرد و منتظر ابلاغیه دولت ماند تا ببینیم تا چه اندازه به خواستههای ما نزدیک است. بدیهی است که دولت مشکلات و محدودیتهای خودش را دارد و جامعه حرفهای هتلداران ایران به این مشکلات و محدودیتها واقف است. انتظار ما این است که تا جایی که امکان دارد به صنعت گردشگری کمک بشود. میدانیم بضاعت دولت هم بضاعت خیلی زیادی نیست. با این حال آقای دکتر تیموری با وجود این بضاعت کم این اواخر بیشترین همکاری را داشتند. پیشبینی من این است که بخش زیادی از پیشنویس در ابلاغیه دولت خواهد آمد و انجام خواهد شد. یعنی اگر نه همه آن بلکه بخش زیادی از آن انجام خواهد شد. مهمترین عامل بازدارنده در این مدت برای انجام شدن این مصوبات بانک مرکزی بود که همکاری نکرد. طباطبایی گفت: امیدواریم در این ابلاغیه شاهد اتفاق خوبی برای صنعت گردشگری باشیم. اتفاقی که اگر نه همه مشکلات صنعت گردشگری بلکه بخشی از این مشکلات را برطرف کند و یک التیام حداقلی بر زخمهای این صنعت باشد.
ایجاد شده: 11/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 11/خرداد/1400 اخبار داخلی
با نزدیک شدن فصل سفرهای تابستانی، در بسیاری از کشورها دیپلماسی گردشگری بر پایه واکسن را آغاز کردهاند. در ایران هنوز برنامه مشخصی برای ورود گردشگران خارجی وجود ندارد و مرزها حدود ۱۵ ماه است که به روی گردشگران بسته است. به گزارش هتل نیوز، اتحادیه اروپا که مدتها است فقط به شهروندان هفت کشور اجازه داده برای تعطیلات یا به دلایل غیرضروری به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه سفر کنند، با نزدیک شدن فصل پرسفر تابستان تصمیم گرفته مرزهایش را به روی مسافران از مبدأ کشورهای کمخطر به لحاظ شیوع ویروس کرونا، باز کند. از سوی دیگر «گواهی دیجیتالی کووید» را برای رفت و آمد گردشگران و شاغلان در بین کشورهای اتحادیه صادر کند. پیش از این توافق کلی اروپا، بسیاری از کشورها که اقتصادشان بر پایه گردشگری است، تصمیم به بازگشایی مرزهای خود به روی گردشگران واکسینهشده و یا از مبدأ کشورهای کمخطر کرونا گرفته بودند؛ امارات متحده عربی، روسیه، یونان، اسپانیا، ایتالیا، قبرس و مالدیو از جمله این کشورها هستند. کشورهای آفریقایی از جمله کنیا، ماداگاسکار و تانزانیا نیز مدتهاست پذیرش گردشگران با دو تست کووید، هنگام ورود و خروج را آغاز کردهاند. در بین کشورها، چین بیشتر از سایرین برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران و سفرهای غیرضروری ملاحظه و مقاومت نشان میدهد. البته که اقتصاد گردشگری داخلی در چین از رونق و گسترش فراوانی برخوردار است. وزارت حمل و نقل این کشور گزارش کرده که در تعطیلات عید بهاره چینی در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵۰ میلیون نفر در داخل این کشور سفر کردهاند. دولت چین که پیشبینی میکرد بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون چینی در آن تعطیلات به سفر روند، از مردم خواست از مسافرت خودداری کنند. در چین تا کنون نزدیک به ۴۶۷ میلیون دوز واکسن کووید تزریق شده است. دولت این کشور اعلام کرده که روزانه به ۱۴ میلیون نفر واکسن تزریق میکند. سرعت در واکسیناسیون باعث شده در تعطیلات پنجروزه ماه می، همزمان با روز جهانی کارگر، بیش از ۲۰۰ میلیون چینی در داخل این کشور سفر کنند. ترکیه نیز درحالیکه حدود ۱۴ درصد از جمعیتش را واکسینه کرده، از دیپلماسی گردشگری بر پایه ایمنی واکسن خبر داده است. مهدی عباسی ـ کارشناس گردشگری و مدیر پیشین گردشگری منطقه آزاد ارس ـ در اینباره به ایسنا میگوید: با آغاز فصل گردشگری تابستان، وزارت فرهنگ و گردشگری و وزارت امور خارجه ترکیه، تماسهای فشرده و مکرری را با کشورهای گردشگرفرست، از جمله روسیه، آلمان و انگلیس با هدف تشریح «الزامات گواهی گردشگری ایمن» آغاز کرده است. این اقدام برای نجات صنعت گردشگری در ترکیه انجام میشود. او با استناد به گزارش روزنامههای ترکیه، اظهار میکند: روند واکسیناسیون کارکنان بخشهایی که با گردشگران در ارتباط هستند، تا پایان ماه جاری به پایان میرسد. واکسیناسیون کارکنان حوزه گردشگری از ۷۰ درصد فراتر رفته است. عباسی میگوید: نمایندگان حوزه گردشگری ترکیه معتقدند با تکمیل واکسیناسیون کارکنان صنعت گردشگری در این کشور، آنها در سطح بینالملل، یک مزیت رقابتی کسب میکنند. موبررا ارسین ـ رییس اتحادیه هتلداران ترکیه (TÜROB) ـ نیز با اشاره به اینکه مقامات دولتی این کشور تلاش گستردهای برای گشودن ترافیک گردشگری در سطح بینالمللی آغاز کردهاند، به یک روزنامه ترک گفته است: پایان واکسیناسیون نیروهای فعال در بخش گردشگری ترکیه، سبب روحیهای مضاعف برای این بخش خواهد شد. ضمن اینکه ابزار بازاریابی بسیار مهمی برای گردشگری ترکیه در سطح بینالمللی محسوب میشود. ارسین با بیان اینکه آنها انتظار دارند در پایان قرنطینه کامل ترکیه، تعداد افراد مبتلا به کرونا در این کشور کاهش یابد، اظهار کرد: از آوریل ۲۰۲۱ واکسیناسیون کامل کارکنان فعال در بخش گردشگری آغاز شده است. برنامه واکسیناسیون شامل راهنماهای حرفهای و همچنین کارمندان شرکتهای هواپیمایی، فرودگاهها، مراکز اقامتی، آژانسهای مسافرتی، رستورانها، کافهها، وسایل نقلیه تور و ترانسفر، مراکز تفریحات دریایی، پارکهای موضوعی، مراکز برگزاری کنفرانس و مراکز هنری است. برنامهریزی شده است که واکسیناسیون تمام پرسنل گردشگری در ترکیه تا پایان ماه می به پایان برسد. واکسیناسیون کارکنان این بخش اطمینان زیادی را در مهمانان داخلی و خارجی به وجود میآورد. هدیه گورال گور ـ مدیرعامل یک گروه هتلی در ترکیه ـ نیز امیدوار است با واکسیناسیون کامل فعالان صنعت گردشگری در این کشور، سیگنالهای گشایش سفرها از ابتدای تابستان دریافت شود. او به یک روزنامه چاپ ترکیه گفته است: ما در تلاش هستیم تا سریعا کار را آغاز کنیم. یونان و اسپانیا مهمترین رقبای ترکیه هستند، ما از نزدیک وضعیت رقبا را دنبال میکنیم و با شور و اشتیاق در حال مشاهده اقدامات بجای دولت ترکیه در این زمینه هستیم. نقش صنعت گردشگری را در کاهش کسری بودجه به نفع اقتصاد ترکیه میدانیم. احیای دوباره صنعت گردشگری بسیار مهم است. کشوری مثل مصر که سهم اندکی در بازار گردشگری داشته و جایگاه چندانی در رزرواسیون سفر و هتل نداشته، حالا توانسته مورد توجه گردشگران اروپایی قرار گیرد، ما میخواهیم با واکسیناسیون و صدور گواهی گردشگری ایمن، خود را از چنین رقبایی متمایز کنیم. شکیب آوداگیچ ـ رییس اتاق بازرگانی استانبول ـ هم با این پیشبینی که با آغاز سفرهای تابستانه به ترکیه، درآمد ماهانه گردشگری در این کشور به ۷.۵ میلیارد دلار میرسد، گفت: ضروری است برای تسریع در جذب گردشگران خارجی، تعداد مبتلایان کرونا به کمتر از پنجهزار نفر در روز برسد. او با اشاره به برنامه ترکیه برای جذب ۳۰ میلیون گردشگر، اظهار کرد: اکنون و پس از پایان قرنطینه کامل، اگر اقدامات را رعایت نکنیم، میتوانیم با ۴۰ هزار و یا ۵۰ هزار مبتلا به کرونا مواجه شویم. ممکن است با دشواریهایی روبهرو شویم که فراتر از مشکلات امروز باشد. بنابراین ما باید با همدلی و تلاش، بر این روند به موثرترین روش غلبه کنیم. در ایران نیز فعالان گردشگری از دولت درخواست کرده بودند واکسیناسیون صنعت گردشگری را در اولویت قرار دهد. معاون گردشگری در همین رابطه گفته است: موضوع در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا ویژه فعالان گردشگری از طریق دو مسیر وزارت بهداشت و شرکتهای تولیدکننده واکسن داخلی در حال پیگیری است. تیموری همچنین گفته که درباره اجازه ورود به اتباع کشورهایی که واکسینه شدهاند و به نوعی تهدید و نگرانی برای جامعه ایرانی ایجاد نمیکنند، با وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و رییسجمهوری مکاتباتی داشته است. درخواست برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران واکسینهشده از سال گذشته مطرح شده، اما هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده است. ایران همزمان با شیوع ویروس کرونا صدور ویزای توریستی را برای اتباع خارجی متوقف کرده است. فعالان گردشگری میگویند نداشتن برنامه مشخص برای بازگشایی مرزها و ازسرگیری دوباره صدور ویزا باعث شده بسیاری از گردشگران که قبلا قصد سفر به ایران داشتند، مقاصد دیگری را جایگزین کنند. منبع : ایسنا
ایجاد شده: 1/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 1/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید ناصرالدین طباطبایی " عضو هیئت مدیره جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: خواستههای صنعت گردشگری از بخش دولتی تغییر نکرده است؛ ما از دولت آینده همان خواستههایی را داریم که از دولت جاری داشتیم؛ خواستههایی که بخش اعظمشان به دلیل مشخص نبودن ساختار و قوانین، تحقق پیدا نکرد و اجرایی نشد. طباطبایی افزود: در کشورهایی که صنعت گردشگری در زمره صنایع اول آنهاست، در هر اتفاقی که در حوزه اقتصاد رخ میدهد یک پیوست گردشگری در نظر گرفته میشود. در ایران هم باید به این سمت برویم و همانطور که مثلاً در هر صنعتی پیوست فرهنگی، پیوست محیط زیستی و ... وجود دارد، پیوست گردشگری هم باید وجود داشته باشد. قانونگذار هم در قوانینی که مصوب میکند، باید نگاه گردشگری را دخیل کند. او با تصریح این مطلب که خواسته مشخص و روشن صنعت گردشگری از دولت آینده، داشتن یک وزیر متخصص است، گفت: ما نمیگوییم که وزیر آینده حتماً باید هتلدار، آژانسدار، راهنمای گردشگری و ... بوده باشد. میگوییم باید ساختار گردشگری را بشناسد؛ حرفهای غیرکارشناسی نزند؛ اینطور نباشد که امروز طی یک دیدار با کسی به نتایجی چنان قطعی برسد که صبح فردا بدون شناخت، همان حرفها را در مراسمی رسمی تکرار کند. ما میگوییم وزیر باید چارچوب گردشگری و ذینفعان آن را بشناسد؛ به مشکلات آن آگاه باشد؛ برای آنها راهحل داشته باشد. انتخاب وزیر گردشگری باید فارغ از خطوط سیاسی باشد. عضو جامعه حرفهای هتلداران ایران با بیان اینکه همه کاندیداهای ریاست جمهوری باید پلان خود را برای گردشگری اعلام کنند، عنوان کرد: باید به گردشگری به عنوان پدیدهای فراتر از مسائل جناحی و سیاسی نگاه کنند؛ اقتصاد که جناح نمیشناسد! وقتی اقتصاد جناحی میشود، همان بلایی سر مملکت میآید که امروز آمده است. ما کاری به جناحهای سیاسی نداریم؛ میگوییم گردشگری را که امروز یکی از صنایع مهم دنیاست، حمایت کنید و توسعه دهید؛ ما امروز باید از کسانی که میخواهند برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری وارد رقابت شوند، برنامه بخواهیم. اگر برنامهای ندادند، تکلیف روشن میشود و میفهمیم گردشگری نمیخواهند. طباطبایی در ادامه افزود: کسی که قرار است در دولت آینده، وزیر گردشگری شود، باید بداند بعد از کرونا چه میخواهد بکند. باید نقشه راه داشته باشد. باید معاون و مدیرانش را با ملاکهای مشخص و راهبردی انتخاب کند. باید کارشناسان ارشدی را که برای صنعت گردشگری تصمیم میگیرند، از حالا بشناسد؛ این کارشناسان ارشد چه کسانی خواهند بود؟ همین هایی که حالا هستند؟! او عدم هماهنگی دستگاههای مختلف در ارتباط با صنعتی فرابخشی مانند گردشگری را یکی از معضلات مهم این صنعت برشمرد و توضیح داد: بحث پیوستهای گردشگری که مطرح شد در اینجا بسیار اهمیت دارد؛ باید به همه دستگاهها در برنامه ابلاغ شود که ضرورتاً پیوست گردشگری داشته باشند. مثلاً وقتی که وزارت راه دارد یک کار بزرگ انجام می دهد، پیوسته گردشگری آن هم مانند سایر پیوستها باید مشخص باشد. وقتی دستگاهها پیوست گردشگری داشته باشند، معنایش این است که مثلاً به وزارت رفاه بگوییم هتلداران تا پایان کرونا بر نمیگردند؛ در حالیکه بقیه بخشها بر میگردند و وارد بازار میشوند. پیوست گردشگری از بسیاری از خسارتها و بازدارندگیهای این صنعت پیشگیری خواهد کرد. عضو جامعه حرفهای هتلداران ایران در بخشی از اظهارات خود توضیح داد که اگرچه به بدنه وزارتخانه انتقادات زیادی دارد اما این انتقاد معنایش نفی تلاشهای انجامشده نیست: کسانی هم بودند که فعالیتهای زیادی کردند و این، نباید نادیده گرفته شود؛ مثلا آقای دکتر تیموری در این مدت تلاشهای زیادی کردند؛ ولی حرف ما این است که با بدنه فعلی گردشگری در وزارتخانه ما راه به جایی نخواهیم برد. اگر میخواهیم صنعت گردشگری را به اهدافی که برای آن متصور شدهایم، نزدیک کنیم، برای اولین بار باید آدمهای صنعت وارد وزارتخانه شوند. کسی که برای هتلدار تصمیم میگیرد باید هتلداری را بشناسد. باید متوجه باشد که وقتی تصمیم اشتباه میگیرد، هزینه آن را کسان دیگری میپردازند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان یزد در پایان درخصوص وضعیت صنعت گردشگری و هتلداری در این استان هم گفت: گردشگری یزد عمدتاً بر پایه گردشگری تاریخی و فرهنگی بنا شده و به این دلیل در کرونا بیشترین لطمه را خورده است و باید نگاه ویژهای برای احیای گردشگری تاریخی فرهنگی به وجود بیاید. انشاالله بعد از کرونا برگشت خوبی داشته باشیم و سرمایه گذاران و فعالان این عرصه حفظ شده باشند. با وضعیت موجود که بخشی از بدنه کارشناسی ما از این صنعت خارج شدهاند، نگرانی وجود دارد که خدای ناکرده این روند ادامه پیدا کند! اگرچه من همکارانم را در این صنعت عاشق میبینم و میدانم که تا امروز عاشقانه جلو رفتهاند و همه تلاش خود را به خرج دادهاند. ما باید به فکر جلوگیری از خسارت بیشتر در این صنعت باشیم. امیدواریم با انجام واکسیناسیون هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود تا به روزهای خوبمان برگردیم.
ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " ابراهیم پور فرج " رئیس جامعه تورگردانان کشور با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا در صنعت گردشگری شاهد شکلگیری یک سوءتفاهم بودیم، میگوید: ناآگاهی نسبت به این صنعت باعث شد نهتنها تصمیمهای درستی در این زمینه گرفته نشود بلکه در مواردی شاهد بودیم با استدلال مقابله با شیوع کرونا، متولیان و مسوولان تصمیمهایی گرفتند که در نهایت به شیوع بیشتر بیماری انجامید و در عین حال خسارتهای جدی به صنعت توریسم وارد کرد. پورفرج میافزاید: ما از ابتدای پاندمی از طریق وزارت گردشگری به ستاد کرونا اعلام کردیم باید گردشگری داخلی تحت عنوان گردشگری امن با رعایت تمام پروتکلها و از طریق آژانسها صورت بگیرد. این شیوه از گردشگری نهتنها ارزان است بلکه قادر است خدمات حرفهای به گردشگر ارائه دهد ضمن اینکه ابتلا به ویروس را هم تا حد زیادی کنترل کند. او ادامه میدهد: در تورها، رانندگان و راهنمایان دورهها و آموزشهای لازم را دیده و تست کرونا هم دادهاند. در این سفرها همچنین ماشینها پیش از ورود گردشگران ضدعفونی شده و راهنما در انتخاب و شیوه پذیرایی در رستورانهای بینراهی و درونشهری هم تمام مسائل را پیشبینی کرده است. توجه داشته باشیم که از شیوع کرونا بیش از یکسال میگذرد و مردم دیگر توان ماندن در خانه و قرنطینه را ندارند و برای این نیاز باید سفرهای امن در این ماهها تدارک دیده میشد. در عوض شاهد بودیم نهتنها برنامهای برای این کار ارائه نشد بلکه در عوض در هر تعطیلات شهروندان بدون آموزشهای لازم سفر کردند که شاهد آن ترافیک جادهها بهویژه جادههای شمالی بود. رئیس جامعه تورگردانان در این باره که این جامعه برای اقناع وزارت بهداشت در این زمینه چه کرده است، از درخواستهای متعدد جامعه تورگردانان از وزارت گردشگری برای ترتیب این ملاقات خبر میدهد و میگوید: متاسفانه این درخواست مورد قبول قرار نگرفت و ما تنها از طریق مطبوعات و سایر رسانهها خواستههای خود را با وزارت بهداشت مطرح کردیم هر چند گفتوگوی رودررو میتوانست به تفاهم بیشتر در این زمینه منجر شود. او با اشاره به اینکه صنعت گردشگری پیش از کرونا و از پاییز ۱۳۹۸ دچار وقفه شده است، عنوان میکند: این مدت طولانی صنعت گردشگری را به یک صنعت ورشکسته تبدیل کرده که بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال ضرر دیده است. علاوه بر آن در این صنعت نیروی انسانی، سرمایه اصلی است. برای آموزش و دوره دیدن این نیروها زمان زیادی صرف شده و این قشر برای بازاریابی گردشگری ایران به کشورهای مختلف هم سفر کردهاند. متاسفانه با رکود شکل گرفته در صنعت توریسم ما درحال از دست دادن این نیروها هستیم و بهترین راهنمایانمان دارند از این صنعت خارج میشوند که با خروج آنها حتی به فرض اتمام پاندمی و عادی شدن شرایط ما با چالشهای جدی مواجه خواهیم بود. پورفرج ضمن انتقاد از برخی تصمیمگیریهای مسوولان اضافه میکند: متاسفانه در این دوره ما شاهد اجرای برنامههای متعدد بودیم که برای اجرای آنها عنوان میشد پروتکلها رعایت میشود اما هر گاه نوبت به توریسم میرسید دغدغه شیوع کرونا مطرح میشد، حالا هم حتی با وجود واکسیناسیون اجازه حضور گردشگر به ایران را نمیدهند. او میافزاید: بحث الان ما این است که لااقل به کسانی که پاسپورت واکسن دارند ویزا بدهند. این توریستها میخواهند جاده ابریشم را طی کنند که بخش عمده آن در ایران واقع شده و از کشورمان خود را به ترکیه برسانند. اگر این گردشگران نتوانند به ایران بیایند و ما مسیر جاده ابریشم را از دست بدهیم دیگر نمیتوانیم گردشگران را به کشورمان برگردانیم و این توریستها سراغ مقاصد جایگزین خواهند رفت. رئیس جامعه تورگردانان میگوید: گردشگری که میخواهد طبیعت ایران را ببیند، واکسن زده است، دو روز پیش هم برای احتیاط تست کرونا داده و ارتباطش در ایران هم با افراد محدودی است چرا نباید اجازه ورود داشته باشد؟ توجه داشته باشیم که تصمیماتی که بدون استدلال گرفته میشود تنها به تعطیلی صنعت گردشگری منجر میشود. او در این باره که کدام کشورها جایگزین ایران خواهند شد به همسایههای کشورمان اشاره کرده و میافزاید: جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیجفارس میتوانند بازار ما را تصاحب کنند و پس از آن بازگرداندن مسافران بسیار دشوار خواهد بود. درحالحاضر هر کشوری که به امارات وارد میشود واکسن دریافت میکند و آنها از همین گزینه برای جلب بیشتر توریست استفاده میکنند. از این رو ما باید با توجه به جذابیتهای فرهنگی و طبیعی کشورمان تلاش مضاعف داشته باشیم که آنها را برای ورود به ایران ترغیب کنیم نه اینکه جلوی پایشان انواع موانع را بگذاریم. منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " کریم بیگی " رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان اصفهان افزود: عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی دلیل اصلی شیوع ویروس کروناست و فرقی نمیکند که پروتکل در جریان سفر نقض شود و یا در شهر محل زندگی. متاسفانه مسئولان ما معمولاً میخواهند به جای حل کردن مشکل، صورت مسئله را پاک کنند. چه بسا عدم رعایت پروتکل در شهر محل زندگی بیشتر هم باشد. چون ما در شهر محل زندگیمان مواجهات گستردهتری داریم. چه برای انجام امور اداری و چه دیگر مسایل روزمره و دیدوبازدیدهای خانوادگی. اینها بسیار پُرخطرتر از سفرهای برونشهری هستند. بنابراین انداختن تقصیرها به گردن صنعت گردشگری فقط پاک کردن صورت مسئله و نوعی عوامفریبی است. او در ادامه گفت: خطر انتقال ویروس توسط ساکنان یک شهر به همدیگر دو برابره خطر انتقال ویروس از طریق مسافران است. متاسفانه مسئولان ذیربط توجه ندارند که با ممنوعیت سفر نه تنها مشکل را حل نمیکنند بلکه یک صنعت را نابود میکنند. آنها با این ممنوعیتها زمینههای بسیار مساعد یک صنعت برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی را از بین میبرند. باید توجه داشته باشیم که سفر با دورهمی فرق میکند. در دورهمیها و مهمانیها و جشنها افراد زیادی در یک مکان جمع میشوند و زمینه انتقال ویروس را فراهم میکنند اما سفر یک خانواده -فرض کنید- چهار نفری که در خانه هم در کنار هم زندگی میکنند و حالا تصمیم گرفتهاند در ماشین کنار هم بنشینند و راهی سفر شوند و در مقصد هم به هتل بروند، چه خطری دارد؟ هتلها هم که از نظر رعایت پروتکل بهداشتی ایمنترین اقامتگاه هستند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران اصفهان با بیان اینکه بعد از عید امسال اکثر شهرهای ایران قرمز شدند، افزود: آیا کل شهرهای کشور مقاصد گردشگری بودند؟ میدانیم که نه! این نشان میدهد که موضوع اصلاً سفر نبوده بلکه عدم رعایت پروتکلها در مهمانیها و دورهمیهای خانوادگی و مسائلی از این دست بوده است؛ در حالیکه مسئولان ذیربط سعی کردند همه کاسهکوزهها را بر سر صنعت گردشگری بشکنند. استدعای ما این است که مسئولان ذیربط در زمینه صنعت گردشگری قدری دست از این عوامفریبی بردارند و کارشناسانهتر برخورد کنند. بیگی در پایان واکسیناسیون کارکنان صنعت گردشگری از جمله هتلها را بسیار مهم دانست و یادآور شد که برای حفظ ایمنی سفرها لازم است این امر در اولویت قرار گیرد. او در پایان ضریب اشغال هتلهای اصفهان را در نوروز امسال زیر ۱۰ درصد عنوان کرد و این را در تاریخ صنعت هتلداری –به جز نوروز سال گذشته- بیسابقه دانست.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " محمدتقی مستقیمی " رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان قم گفت: گردشگری در قم همانطور که میدانید، گردشگری زیارتی است؛ یعنی زائران حضرت معصومه هستند که به این شهر سفر میکنند و هدفشان زیارت است. کسب و کار هتلها بستگی تام به حضور زائران در این شهر دارد؛ در وضعیت کرونا متاسفانه گردشگری زیارتی هم تاثیر بسیار زیادی پذیرفت و سبب شد که هتلهای قم تعطیل شوند. هتل خود من از ابتدای کرونا تاکنون تعطیل است و این باعث شده است که بسیاری از کارکنان هتلها بیکار شوند. او در ادامه با بیان اینکه کرونا یک مصیبت جهانی است، گفت: امیدوارم به لطف خدا شاهد پایان این مصیبت در دنیا باشیم؛ در این مدت دیدیم که مقامات اعم از وزیر و وکیل و غیره جلسات مختلف داشتند تا مشکل گردشگری را حل کنند اما بیشتر شاهد حرف و شعار بودیم و نتیجهای برای صنعت گردشگری و هتلداری حاصل نشد. رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان قم حل شدن مسئله واکسیناسیون کرونا را در سطح کشور و همینطور در صنعت گردشگری مهمترین مسئله حال حاضر دانست و در ادامه گفت: در قم ۶۸ هتل داریم و اکثر آنها از جمله هتلهای بزرگ تعطیل هستند؛ چون همانطور که گفتم زائران بعد از کرونا به این شهر نیامدند. در چنین شرایطی که هتلها تعطیل شدهاند و در عین حال هزینههای زیادی دارند و نیروهای متخصص خود را هم از دست دادهاند، طبعاً باید شاهد کمکهایی به این صنعت باشیم؛ در حالی که ما به جز حرف و وعده و برنامههایی که تنها در سطح گفتار میشنویم شاهد هیچ اقدام عملی راهگشایی در این مدت نبودیم.
ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 25/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، جلسه ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا عصر روز چهارشنبه ٢٢ اردیبهشت با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از اعضا انجمن کارآفرینان و سرمایه گذاران جزیره کیش با محوریت خرید واکسن کرونا برگزار شد. مدیرعامل انجمن کار آفرینان و سرمایه گذاران کیش در این جلسه گفت: دولت روشی برای توزیع واکسن در کشور دارد و چون در کشور ما زمانبندی این موضوع نسبت به سایر کشورها عقبتر بود بسیاری از هموطنان ما تصمیم گرفتند که برای انجام واکسیناسیون به خارج از کشور سفر کنند که همیًن امر انگیزهای را ایجاد کرد تا در کیش اینکار انجام شود و با مجوزی که از سوی دولت صادر شد به سرعت پیگیریهای لازم انجام شد. وی با بیان سه هدف عمده برای انجام این فعالیت تصریح کرد: هدف اول ما این بود که اگر بتوانیم تعدادی واکسن در جزیره کیش برای افرادی که در قالب تورهای سلامت به کیش سفر میکنند تهیه کنیم بار دولت را تا حدودی کاهش داده و یک هدف عام برای کشور و دولت را در پیش گرفته ایم. هدف دوم ما معطوف به ایرانیانی بود که فقط برای تزریق واکسن به خارج از کشور سفر میکردند که با این کار ازخروج ارز از کشور جلوگیری یه عمل خواهد آمد. سومین و مهم ترین هدف ما این بود که با این کار موجب رونق گردشگری و تورهای سلامت درکیش شویم. وی ادامه داد: شرکت مدیفارم کیش به لحاظ صلاحیت حرفهای در این کار انتخاب و در گام اول مجوز تهیه ۱ میلیون دوزواکسن آستارزنکا از کشور ترکیه گرفته شد و پس از آن مجوز وزارت بهداشت با همکاری و مساعدت دکتر آهنگران دریافت شد که با این مرحله امتیاز ویژهای برای واردات این تعداد واکسن در اختیار داریم. معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به این مورد که چند بحث برای توزیع واکسن در جزیره کیش وجود دارد گفت: مجوزها در این خصوص دریافت شده است و باید منابع مالی تامین و سپس ضمانت نامه های لازم برای ارسال این محموله به جزیره کیش و اعمال مدیریت توزیع آن در منطقه صادر شود. سعید پورعلی چگونگی نام نویسی گردشگران علاقمند به دریافت واکسن از طریق سفر به کیش مقوله بعدی است که باید مباحثی چون قیمت گذاری،هماهنگی با بخشهای گردشگری متقاضی و مشارکت با برخی از مجموعههایی که در این امر همراهی خواهند کرد را مشخص کرد. وی گفت: عملیات اجرایی در جزیره مرحله آخر است که باید در بعضی موارد ورود پیدا کرده و آمادگی لازم را داشته باشیم که در هر دوصورت. واکسیناسیون محلی و ویژه ساکنان و یا ارائه خدمات واکسیناسیون به گردشگران آمادگی اجرایی آن را داشته باشیم . وی افزود: بحث تضامین مالی باید به صورت جدی دنبال شود و برای انجام فعالیتهایی در این خصوص تیمهای مختلفی تشکیل شود. ناصر آخوندی معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش گفت: واردات واکسن کرونا به جزیره کیش اتفاق خوبی است که علاوه برآرامش خاطر هموطنان و حفظ سلامت آنها موجب تقویت گردشگری سلامت هم خواهد بود. وی افزود: این محموله در دو مرحله و به تعداد ۵۰۰ هزار دوز در هر مرتبه وارد کیش می شود که برآورد مالی در حدود ۲۶۰ میلیارد تومانداشته و هفته آینده در خصوص تامین مالی برای تهیه این مبلغ با یکی از بانکها رایزنیهایی خواهد شد. آخوندی همچنین عنوان کرد: میتوان از محل پیش فروش و پیش ثبت نام بخشی از هزینه اجرای طرح را پیش دریافت کرد.
ایجاد شده: 24/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 24/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " ابراهیم پورفرج " رییس جامعه تورگردانان ایران در گفتوگویی که در کلابهاوس با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، با امیدواری نسبت به آینده گردشگری ایران و ازسرگیری ورود گردشگران خارجی به ایران پس از یک دوره توقف بلندمدت، اظهار کرد: آموزش هر نیروی متخصص در گردشگری دستکم سه سال زمان میبرد، خروج این نیروها به گردشگری خسارت جبراننشدنی تحمیل میکند. با این وجود، دولت نه تنها به پیشنهادهای ما برای حفظ نیروی شاغل گوش نمیکند، که طولانی شدن این وضعیت را هم پیشبینی نکرده و برنامهای برای مدیریت بحران ندارد، که این بیتدبیری به خروج حجم زیادی از نیروی شاغل در گردشگری منجر شده است. او بیشترین خروج نیروهای متخصص گردشگری را مربوط به راهنمایان و رانندههای وسایل نقلیه گردشگری دانست و افزود: شاید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز متوجه نشده موفقیت صنعت گردشگری به خاطر وجود راهنمایان وفادار، باسواد و توانمند است. البته مخاطب نقد ما فقط این وزارتخانه نیست، چون توان آن برای کمک حدی دارد، هرچند هنوز کمک قابل ذکری هم نکرده است. به هر حال، بیانصافی است نیروی متخصص را رها کنیم و بگوییم هر کجا میخواهید بروید. به این فکر کردهایم وقتی شرایط عادی شد، این نیروها را چگونه و از کجا میخواهیم برگردانیم!؟ پورفرج با اشاره به بیتوجهی دولت به پیشنهادهای بخش خصوصی برای زنده کردن گردشگری، اظهار کرد: از همان اوایل شیوع ویروس کرونا با ارائه طرحی به دولت درخواست کردیم ویزای توریستی را صادر کند تا ما با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی، گردشگر خارجی وارد کنیم، با این کار هم افسردگی جامعه کم میشد، هم بخشی از نیروی شاغل، حفظ و امید تزریق میشد. اما اصلا به این طرح گوش نکردند. از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خواهش کردیم از ستاد ملی کرونا وقت بگیرد تا ما با آنها حرف بزنیم، شاید دولت با دولت نتواند بدون تعارف حرف بزند. من خیلی اصرار کردم و پیگیر شدم، اما آقای وزیر این وقت را نگرفت. او در واکنش به اظهارنظر برخی حاضران در این گفتوگو درباره مسؤولیت نداشتن وزارت بهداشت برای توجه به حفظ نیروی شاغل در گردشگری، اظهار کرد: درست است که هر وزارتخانهای وظیفه دفاع از بخش خود را دارد، ولی فراموش نکنیم وظیفه آسیب رساندن به بخش دیگر را هم ندارد. ما فقط میخواهیم این ستاد حرفهای ما را بشنوند، اگر اشتباه بود حذف کنند. او اضافه کرد: درست است که همه دنیا گرفتار کرونا شده است، ولی هیچ کجا و هیچ بخشی به اندازه گردشگری ایران گرفتار نیست. گردشگری ما از آبان ۹۸ تعطیل شده است. حق آن بود که دولت کمک کند. یک بار در طول تاریخ بخش خصوصی به دولت نیاز پیدا کرد، اما چه کمکی شده است؟ به هر نفر نیروی متخصص ۱۶ میلیون تومان وام با سود ۱۲ درصد دادهاند، که حالا دوره تنفس این وام تمام شده است. قرار بود اقساط آن امهال شود، ولی دارند اقساطش را میگیرند. یک سال پیش وضعیت شاغلان گردشگری خیلی هم بد نبود و میتوانستند اقساط وام را بپردازند، اما الان که وضع بدتر شده بانکها فشار بیشتری میآوردند. متوجهیم بانکها تاجر هستند و به این پول بیشتر از ما نیاز دارند، ولی کمی هم انصاف داشته باشید، یک شش ماه دیگر مهلت بدهید. پورفرج بیان کرد: ما از دولت انتظار و توقع داریم. دولت انگار گردشگری را نمیشناسد، ۱۶ میلیون تومان وام داده، فکر میکند حقوق یک سالشان را پرداخت کرده است، درحالی که حقوق یک نیروی متخصص و حرفهای در گردشگری در یک ماه کمتر از ۲۰ میلیون تومان نیست. رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اقداماتی که بخش خصوصی برای زنده کردن گردشگری انجام داده است، گفت: تا کنون دو جلسه با وزارت امور خارجه داشتهایم، طرح و پیشنهاد هم دادهایم. درخواست کردیم دستکم به تورهای طبیعتگردی ویزا بدهند، چون این گروهها اصلا وارد شهر نمیشوند که جای نگرانی باشد، اما هنوز قبول نکردهاند. او اضافه کرد: ستاد ملی کرونا از گردشگری اطلاعات دقیق ندارد، متوجه نیست گردشگری یعنی چه. یک بار به حرفهای ما گوش دهد اگر اشتباه بود آن را نادیده بگیرد. توریست اعلام میکند واکسن زده و میخواهد از جاده ابریشم بگذرد، سوال میکند، همه کشورها ویزا میدهند جز ایران. چرا ویزا به روی این گردشگران بسته است؟ تصور ما این است چنین تصمیمی به عمد گرفته نشده؛ بلکه از روی ناآگاهی نسبت به گردشگری است. این ناآگاهی باعث میشود خسارت سنگین به کشور وارد شود. او با این هشدار که اگر تکلیف صدور ویزا مشخص نشود، گردشگرانِ متقاضی سفر به ایران، سراغ کشورهای دیگر در همین منطقه میروند، گفت: دستکم یک برنامه زمانی مشخص به ما بدهند، تا حدقل ما به گردشگران و آژانسهای خارجی جواب درست و قانعکنندهای بدهیم. آنها میپرسند ایران کی ویزا میدهد و ما نمیدانیم بگوییم شش ماه، یک سال یا یک قرن دیگر!؟ پورفرج گفت: مطمئنم وقتی مرزها به روی گردشگران باز شود، ورود تورها دوباره رونق میگیرد، چون ایران کشوری است که خیلی کم دیده شده و علاقهمند زیاد دارد. از طرف دیگر، ایران کشور ارزانی است و اقتصاد مردم جهان هم در یک سال گذشته افت کرده، پس میتوان تعداد زیادی گردشگر جذب کرد. خیلیها ترکیه را برای ما مثال میزنند، اما نباید فراموش کرد توریست به ترکیه میرود، اما این آژانسهای ایرانی هستند که توریست را وارد کشور میکنند، آژانسهای ایرانی بسیار قدرتمند عمل میکنند. او همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که اختیارات ویزای گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود، که البته با هماهنگی وزارت خارجه صادر شود و اگر خطایی سر زد، با آن برخورد کنند. پورفرج همچنین از دولت درخواست کرد مشاغل گردشگری را مانند سایر گروههای شغلی در اولویت واکسن کووید قرار دهند.
ایجاد شده: 24/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 24/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
نشست جامعه هتلداران کشور با حضور وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و معاون گردشگری کشور به منظور بررسی آخرین وضعیت همکاریهای موجود میان این تشکل حرفهای و معاونت گردشگری عصر روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد. بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " علیاصغر مونسان " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این نشست ضمن تشکر از جامعه هتلداران به دلیل همکاری که در زمان شیوع ویروس کرونا داشتند، بیان کرد: «فشار زیادی به جامعه هتلداران کشور وارد شده است، ما نیز تمام تلاش خود را با توجه به شرایط اقتصادی دولت و بودجهای کشور کردیم تا در کمیسیونهای مختلف و صحن دولت هر کاری که میشود انجام دهیم، انصافا نیز انجام دادیم.» او افزود: «موضوع کرونا و حفظ جان مردم برای ما مهم است. تمام تلاش خود را کردیم تا از ظرفیتی که وجود دارد با رعایت پروتکلهای بهداشتی استفاده کنیم.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تصریح کرد: «هدف ما از برگزاری این نشست، مشارکت عمده جامعه هتلداران کشور است.» میانگین ضریب اشغال هتلهای کشور زیر ۵ درصد شده است " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه هتلداران کشور در ادامه این جلسه بیان کرد: «متأسفانه وضعیت ما به شدت خراب شده و میانگین ضریب اشغال هتلهای کشور زیر ۵ درصد شده است، در ایام نوروز ۱۴۰۰ بر اساس آماری که گرفتیم میانگین کشوری ضریب اشغال هتلها ۲۵ درصد بود. مسافرتهایی که در ایام نوروز انجام شده، گردشگری نبوده است. گردشگر تعریف دارد یعنی در جایی اقامت و هزینه کند. آنها عمدتا به دیدار اقوام و بستگان رفتند و ربطی به گردشگری نداشته است.» او افزود: «یکی از مشکلات ما بحث افزایش ۳۹ درصد حقوق کارکنان است با توجه به اینکه درآمد هتلها و مراکز گردشگری به حداقل رسیده، تأمین آن سخت است. یکی از پیشنهادهایمان این است که تا پایان کرونا، سازمان تأمین اجتماعی سهم بیمه کارمند را برای حفظ اشتغال دریافت نکند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجبور میشویم تعدیل نیرو داشته باشیم.» حمزهزاده تصریح کرد: «اگر تعطیلات ادامه پیدا کند ضربه محکم دیگری به جامعه هتلداران کشور وارد میشود. همچنین تقاضا داریم با توجه به شرایط شغلی کارمندان، هتلها و در معرض خطر قرار گرفتن آنها، در گروه اولویت واکسن کرونا قرار بگیرند.» رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: «در بستههای حمایتی که تصویب شد، متأسفانه سازمان امور مالیاتی کشور موضوع امهال را نادیده گرفت و در ماههای اسفند ۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ برای اخذ مفاصا حساب مجبور شدیم ۱۰ درصد جریمه پرداخت کنیم در صورتی که مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اینگونه بود. همچنین در مورد بیمه نیز همینطور و حدود ۲ درصد جریمه پرداخت کردیم.»
ایجاد شده: 21/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 21/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، بعد از سالها تحقیق و بررسی و چند بار تأخیر، شرکت بلواوریجین زمان اعزام اولین جهانگرد فضایی را از طریق فضاپیمای نیوشفرد به فضا مشخص کرد. فضاپیمای مذکور در تاریخ ۲۰ جولای یعنی بیش از دو ماه دیگر جهانگردی فضایی را به خارج از جو زمین منتقل میکند. علاقمندان برای خرید بلیط این سفر باید در یک مزایده آنلاین شرکت کرده و صندلی یادشده به کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد بدهد اعطا میشود. مزایده مذکور از امروز آغاز شده و علاقمندان باید با مراجعه به وب سایت بلواوریجین به صورت خصوصی در این مزایده شرکت کنند. بعد از پایان مزایده، پیشنهادهای ارائه شده توسط بلواوریجین بررسی شده و با برگزاری یک مراسم زنده در تاریخ ۱۲ ژوئن تکلیف این صندلی مشخص میشود. بلو اوریجین به جف بزوس مؤسس آمازون تعلق دارد. بلواوریجین که با حضور فضانوردان حرفهای و یک جهانگرد فضایی به پرواز درمی آید تنها ۱۰۰ کیلومتر از کره زمین دور میشود. در این شرایط تجربه بی وزنی و مشاهده کره زمین از دور ممکن خواهد شد. علاوه بر بلواوریجین شرکتهای دیگری مانند اسپیس ایکس نیز به دنبال اعزام جهانگرد به فضا هستند.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " جمشید معینی " سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ضمن گرامیداشت روز شیراز، به خبرنگاران گفت: راهاندازی تاکسیهای گردشگری با توجه به ظرفیتهای شیراز نه تنها در توسعه گردشگری بلکه در زمینه اشتغالزایی هم تاثیرگذار خواهد بود. او ادامه داد: در واقع تاکسیهای گردشگری از زیرساختهای مهم در صنعت گردشگری است و جایخالی چنین زیرساختی در استان به خصوص شهر شیراز همچنان احساس میشود. معینی گفت: طبق پیشبینیها با توجه به اینکه شیراز شهر توریستی و یکی از اولین اولویتها و مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی محسوب میشود، فعال شدن تاکسی گردشگری در این شهر یک ضرورت است. او گفت: در واقع رانندگان تاکسیهای گردشگری نخستین افرادی هستند که با گردشگران ارتباط برقرار کرده و هم کلام میشوند بنابراین مسلط بودن این افراد به یک یا چند زبان خارجی، نیاز محسوب میشود. معینی با بیان اینکه نصب تاکسیمتر و مانیتور برای معرفی بهتر جاذبههای گردشگری از موارد مد نظر در تاکسیهای گردشگری است، گفت: سالها قبل رنگ تاکسیهای شیراز سفید و سبز بود که در بین مردم شهر به تاکسیهای ماست و خیاری معروف بودند و بعدها با گذشت زمان رنگ تاکسیها تغییر کرد و زرد رنگ شد، لذا با توجه به اینکه رنگ تاکسیهای قدیمی شیراز برای مردم این شهر و حتی گردشگران نوستالژی و خاطرهانگیز است در نظر داریم تاکسیهای گردشگری با همان شکل و شمایل قدیمی فعالیت کنند. سرپرست میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه محل استقرار و فعالیت تاکسیهای گردشگری در مبادی ورودی شهر و کنار جاذبههای گردشگری خواهد بود، گفت: در نظر داریم فعالیت این تاکسیها را به صورت کاملاً حرفهای و تخصصی برنامهریزی و دنبال کنیم و این مهم تنها با همکاری شرکتها و سازمانها و ارگانهای فرهنگی و اجرایی شهری و گردشگری مربوطه حاصل میشود و در اینراه همکاری جدی و مؤثر این نهادها را خواستاریم.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " کامیار اسکندریون " دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: ما سالهاست که مطالبات زیادی از بخش دولتی داریم و همیشه هم این مطالبات را به طور رسمی و شفاف مطرح کردهایم اما هیچ وقت تحقق پیدا نکرده است. اخیراً بعضی از کسانی که اعلام کاندیداتوری کردند، گفتند گردشگری را در اولویت برنامههای خود قرار دادهاند. ما به عنوان فعالان صنعت گردشگری که سالها چنین وعدههایی را از سویی مقامات شنیدهایم اما نتیجهای ندیدهایم، طبیعی است که فکر کنیم این حرفها صرفاً مصرف انتخاباتی دارد. بخش زیادی از مطالبات امروز ما همان مطالباتی هستند که ما در ادوار گذشته هم پیگیر آنها بودیم و مدتهای زیادی است که همچنان آنها را به عنوان اصلیترین خواستههای صنعت گردشگری مطرح میکنیم و هنوز به نتیجه نرسیدهایم. او سالهای گذشته را بدترین دوران گردشگری و از آن جمله صنعت هتلداری دانست و گفت: گردشگری به سبب اتفاقاتی که افتاد دو سال خاموش را سپری کرد و اگر امروز نگوییم نابود شده است، در خوشبینانهترین حالت باید بگوییم که این صنعت رو به نابودی است. امروز بیش از آنکه به مطرح شدن نام گردشگری در شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری نیاز داشته باشیم به ارائه راهکارهایی نیاز داریم که تضمین اجرایی برنامهها و وعدههای کاندیداها را اثبات کند. اسکندریون با بیان اینکه ما از مشکلات و تنگناهای دولت بی اطلاع نیستیم، عنوان کرد: انتظار ما این بود که دولت در چنین شرایطی حداقل امیدواری کاذب به فعالان صنعت گردشگری ندهد. یعنی بهتر بود میگذاشتند گردشگری مسیر طبیعی خودش را طی کند دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران در مورد جلسات جامعه در سال جاری هم گفت: در سال جاری جلساتی ترتیب دادیم که متاسفانه به دلیل حاد شدن شرایط کرونایی، لغو شد. آخرین آنها جلسهای بود که هفته گذشته با مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با حضور وزیر و اعضای هیئت مدیره داشتیم که دو روز قبل از برگزاری جلسه منتفی شد. لغو شدن جلسات امری اجتنابناپذیر و خارج از اختیار ماست. آخرین جلسهای که داشتیم، دو، سه روز قبل از آغاز سال جاری بود که در اصفهان در خدمت دوستان بودیم؛ گرچه در سال جاری به دلیل موج جدید کرونا رسما جلسهای نداشتیم اما اعضای هیئت مدیره از طریق فضای مجازی با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند. ما صرفاً به دلیل رعایت پروتکلها و دشواری رفت و آمد اعضا که از نقاط مختلف ایران به تهران میآیند، مدتی جلسات حضوری را متوقف کردیم تا اوضاع تا حدی بهتر شود و جلسات را دوباره از سر بگیریم. اسکندریون خاطرنشان کرد: وظایف جامعه حرفهای هتلداران ایران در سالهای گذشته گسترش پیدا کرده است. حوزه وظایف و اختیارات جامعه هتلداران ایران دیگر مانند چند سال پیش محدود به مسائلی مانند نرخگذاری، درجهبندی و اموری مانند اینها نیست؛ بلکه حوزه کار ما فراتر رفته است. امروز ما مطالبات زیادی از دولت داریم و پیگیر این مطالبات در سالهای گذشته بخش زیادی از انرژی و وقت جامعه حرفهای هتلداران ایران را مصروف خود کرده است. مطالباتی در حوزههای مختلف از جمله مالیات، بیمه، هزینههای حاملهای انرژی، تسهیلات و مانند آنها. در دو سال گذشته بارها در جلسات این مسایل را مطرح کردیم و مورد بحث و بررسی قرار دادیم به دفعات در ارتباط با آنها با مقامات ذیربط جلسه داشتیم اما هنوز تا حصول نتیجه فاصله زیادی داریم. او در پایان عنوان کرد: اگر چه در این سالها نه از مجلس و نه از دولت، آبی گرم نشده اما جا دارد که مجلس فعلی زمینهای برای تشکیل فراکسیون مستقل گردشگری فراهم کند. همانطور که پیشتر همکارمان جناب آقای بذری هم متذکر شدند، ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری میتواند دستاورد مجلس فعلی باشد. گردشگری صنعت مهمی است و طبعاً وجه اقتصادی پررنگی دارد. صنعتی با این مختصات چرا باید زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی مجلس باشد؟ ما خواستار تشکیل کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس هستیم.
ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی