نتایج جستجو...
انسجام در جامعه حرفه ای هتلداران ایران

انسجام در جامعه حرفه ای هتلداران ایران

در طول این بیش از 25 سال تشکیل و تاسیس جامعه هتلداران ایران تا اینک که تبدیل به جامعه حرفه ای هتلداران ایران شده است به مرور و گام به گام هر زمان مجمع عمومی ، عادی و یا فوق العاده تشکیل شده به وضوح انسچام تشکیلاتی و رشد و بالندگی بخش خصوصی کاملاً مشهود و قابل لمس بوده است و خاصه این آخرین مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده که باید به تک، تک اعضاء حاضر دراین مجمع عمومی تبریک گفت ، همچنین باید قدر شناس رئیس و اعضاء محترم هیئت مدیره باشیم که مدتها جهت تشکیل این جلسه برنامه ریزی کردند . یکی از ویژگی های این مجمع با توجه به وجود انواع نرم افزارها و سخت افزارهای نوین این بود که بسیاری از نمایندگان استانها و اعضاء محترم مجمع در آن واحد زمانیکه بحث بر سر یکی از مواد اساسنامه جدید بود به وسیله تلفن های همراه خود و یا سایر سخت افزارها با کارشناسان و مشاوران و اعضاء هیئت مدیره خود به صورت برخط تماس برقرار کرده و سپس  نتیجه گیری و رای خود را اعلام می کردند و انشاالله به چنان پیشرفتی برسیم که بتوانیم بیشتر از امکانات و تکنولوژی های روزدنیا  سود ببریم. و امّا در خصوص تغییرات مهمی که در اساسنامه جدید افتاد و به یقین این تصمیمات و مصوبات برای آینده جامعه حرفه ای هتلداران ایران بسیار کارساز و مهم می باشد ، در حال حاضر اعضاء مجمع عمومی 33 نفر هستند و در آینده به بیش از 40 نفر خواهند رسید و به همین دلیل می طلبید اعضاء هیئت مدیره از 7 نفر به 9 نفر ارتقاء پیدا کنند به طور کلی هیچ منع قانونی برای افزایش تعداد اعضاء هیئت مدیره وجود ندارد و خاصه آنکه برای جامعه بزرگی و با فراوانی تعداد فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی آن ایکاش امکانات اجازه می داد و از افراد بیشتری در هیئت مدیره سود برده می شد و اگر عقیده بر آن است که تعداد کمتری در هیئت مدیره باشند فقط جهت آنکه فرایند تشکیل جلسات و تصمیم گیری ها با سرعت و سهولت بیشتری صورت گیرد امّا چون در حقیقت بازرسان در هیئت مدیره حق رای ندارند بسیار پسندیده است تعداد بیشتری در خصوص مشکلات به بحث نشسته و در خصوص تصمیم گیری های مهم با اختلاف نظرها روبرو شده و به یقین با رای گیری  نتیجه مطلوبتری به بار خواهد آمد، فارغ از تمامی این مسائل کارشناسی باید از مهمترین مورد که همانا انسجام و هماهنگی بوجود آمده بین بزرگترین و موثرین زیرساخت صنعت گردشگری یعنی هتلداران کشور بوجود آمده است نام برد و این نزدیکی و انسجام به این سادگی ها به دست نیامده که با اندک تلنگری وسیله بعضی از کسانی که به دنبال منافع شخصی هستند دچار نابسامانی شود ، افرادی که خود را کارشناس مسائل هتلداری و صنعت گردشگری می دانند امّا با توجه به توان اجرائی هنوز نتوانسته اند جامعه استانی خود را به سوی حرفه ای شدن هدایت کنند و یا کسانی که هنوز امضاء رئیس تشکل استانی خود که با رای مثبت در این اساسنامه جدید خشک نشده به عنوان یکی از ارکان جنبی تشکل آن استان و با استفاده از واژه های حقوقی غیر مرتبط، ساز مخالفت کوک می کنند ، بدانند که نمی توانند تنش ایجاد کرده و باعث تشویش اذهان اعضاء شوند. از تمامی همکاران و فعالان و کارشناسان و دلسوزان صنعت گردشگری و هتلداری کشور خالصانه تقاضا می کنیم با تمام توان و به دور از پرداختن به حواشی سعی نمایند با تعامل با بدنه دولت و با انسجام و همیاری با یکدیگر اثبات نمایند ، بخش خصوصی حاضر در این حوزه به آن حد از توان علمی و عملیاتی رسیده که با در اختیار گرفتن بخشی از اختیارات دولت به صورت قانونی می تواند با اقتدار در سرنوشت خود سهیم باشد و راهکارهای مناسب را به اجرا گذارد. سید علی معین زاده  |   مشاور هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران

ایجاد شده: 25/تیر/1400       آخرین ویرایش: 25/تیر/1400     مقالات و یادداشت ها
وزیر آینده گردشگری چه کسی باشد

وزیر آینده گردشگری چه کسی باشد

جناب آقای رئیسی رئیس جمهور آینده کشور عزیزمان ایران ما فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری ضمن آنکه با آغوش باز از ریاست شما بر کرسی هیئت دولت استقبال کرده و حامی تفکر و اقدامات شما هستیم و ضمن احترام به روسا ی سازمان و وزیرو مدیران اول ادوار گذشته میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی عقیده داریم کارهای مثبتی که تا کنون انجام شده نسبت به اقدامات موثری که می بایست انجام شود به مراتب قلیل و اندک بوده و انتقادات بسیاری بر آن داریم ، چه در دولت های هفتم و هشتم دولت اصلاحات و چه در دولت جناب آقای احمدی نژاد و چه دولت یازدهم و دوازدهم ، دولت تدبیر و امیدِ جناب آقای روحانی و لذا دولت سیزدهم را نقطه عطف دانسته و می خواهیم باور داشته باشیم که هنوز نقطه امیدی وجود دارد ، شما خود  به خوبی بخش خصوصی واقعی را می شناسید و به یقین به آن اهمیت خواهید داد . جناب آقای رئیسی با توجه به اندیشه و تفکر شما و با استناد به شعارهای انتخاباتی و استنباط از سخنرانی ها و تاکید شما بر مردمی بودن اعضاء هیئت دولت و وزرای آینده ، بزرگترین تشکل صنعت گردشگری کشور یعنی مجمع ملی گردشگری ایران پس از نشست و برخاست های بسیار و بحث بررسی در خصوص آینده صنعت گردشگری برای اولین بار با یک اجماع و نظرسنجی و رای گیری ، سه نفر را با گرایش های خاص امّا نزدیک به تفکر شما ، برای پست وزارتخانه مهم صنعت گردشگری برگزیده و معرفی کرده اند با این تصور که ستاد جنابعالی نیز تحقیق و بررسی نمایند و در حد امکان یکی از این سه گزینه به عنوان وزیر آینده معرفی نمائید  و حال روی سخن با فعالان و دلسوزان این صنعت و به نوعی آن قسمت از بخش خصوصی که نمایندگان ومنتخبین خود را بدون پرداختن به گرایش های سیاسی دور یک میز گرد آورده ، به نام مجمع ملی صنعت گردشگری و ماموریت داشتند تا از بین بیش از ده نفر افراد برجسته با نگاهی کارشناسی سه گزینه را انتخاب و معرفی کنند ، ضمن تبریک که توانستند به یک توافق گروهی برسند تقاضا می کنم به نکات زیر توجه مبذول دارید 1- یکی از ارزشمند ترین افراد جناب آقای دشتی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون گردشگری که در همین مدت کوتاه در مجلس اثبات کردند مدافع صنعت گردشگری می باشند امّا آیا انتظار دارید شخص قدرتمند و صاحب رای و دارای تریبون و کرسی در قوه مقننه و مجلس قانونگذاری را که تا کنون کار اجرائی قابل قبولی را نداشته اند آقای رئیسی به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنند ؟! به یقین باید بپذیریم چنین نیروی ارزشمندی در مجلس قانونگذاری بسیار مفیدتر برای صنعت گردشگری می باشند تا در پست یک مدیر و رئیس دستگاه اجرائی . 2- جناب آقای شالبافان استاد و مدرس دانشگاه ، قانون شناسی برجسته و به نوعی همکار و پژوهشگری که صنعت گردشگری و وزارت خانه مربوطه به شدت نیازمند ایشان می باشد و این را نیز باید بپذیریم که هر چند ممکن است از بین اساتید و پژوهشگران افراد ذیصلاحی وجود داشته باشند تا بتوان  مدیریت یک دستگاه اجرائی را به آنها سپرد امّا آیا باید به دنبال یک آزمون و خطائی دیگر باشیم و پسندیده تر نیست افراد ی را انتخاب کنیم که مدتها قبل این مراحل را طی کرده باشند ؟! 3- و امّا آخرین گزینه جناب آقای حمزه زاده با پیشنیه و تجربه کار در دستگاه اجرائی سازمان اسبق میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و اینک نیز با قرار داشتن در مدیرعاملی یکی از بزرگترین گروه هتلهای زنجیره ای کشور و یکی از معروفترین برندهای صنعت هتلداری کشور و ریاست جامعه هتلداران ایران و همچنین عهده دار ریاست مجمع ملی گردشگری کشور ، نمی خواهم به سادگی در تائید و یا نفی این گزینه مطلبی به عرض برسانم امّا اشاره ای می کنم به اینکه از بین این سه فرد که هرکدام شایستگی های بسیار دارند به هر حال باید ارجحیت را برای یک نفر قائل باشیم و این فرد باید کسی باشد که تا حدودی قبلاً مورد آزمایش قرار گرفته باشدو هرچند ممکن است عملکرد هر کدام دارای نقد نیز باشد به جستجوی عملکرد و فعالیت کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری نیستم و پرداختن به آن مقالی دیگر را می طلبد فقط از دو کشور نام می برم یکی ترکیه که یک کشور آسیائی و اروپائی است و دیگری یک کشور کاملاً اروپائی مانند اسپانیا که هر دو موفقیت های بزرگی در این صنعت داشتند و یکی از دلائل پیشرفت آنها این است که وزرای گردشگری هر دو کشور از بدنه فعالان این صنعت بوده و خود دارای هتل می باشند و یقین بدانید این گونه افراد هرچند با دولت تعامل دارند امّا خود را آلوده به سیاست بازی نخواهند کرد و همچنین مبارزان خوبی برای جلوگیری کردن از نفوذ رانت دولتی هستند و همچنین با شناخت کافی از رانت بخش خصوصی که به مراتب از رانت دولتی خطرناک تر هستند می توانند حافظ منافع تمامی فعالان صنعت و نماینده خوبی برای بدست آوردن توسعه پایدار و پیشرفت اقتصادی مردم کشور در این حوزه باشند . حال کلاه خود را قاضی کرده و انتخابی اصلح داشته باشید . باز می گردیم به همان مخاطب اول و رئیس جمهور منتخب و آینده کشور ، جناب آقای رئیسی انتخاب شما هر چه باشد چه از بین این افراد و چه فرد اصلح دیگری از نگاه شما امّا یادآوری می کنیم که ما فعالان نظر خود را دادیم و انتظار داریم هر وزیری برای این وزارتخانه مهم انتخاب می فرمائید از نظر خواهی و مشورت با فعالان واقعی بخش خصوصی گریزان نباشید و به هر حال با تعامل و همکاری امور این وزارتخانه انجام خواهد شد امّا اجازه دهید ما خودمان در سرنوشت کاری خودمان بیشتر سهیم باشیم و حداقل شما در این دولت مردمی بخش خصوصی را بیشتر باور کرده و راه رشد و پویایی را برای آنها فراهم نمائید.  با احترام سید علی معین زاده

ایجاد شده: 14/تیر/1400       آخرین ویرایش: 14/تیر/1400     مقالات و یادداشت ها
دولت با طرح واکسن گردشگری در کیش مخالفت کرد

دولت با طرح واکسن گردشگری در کیش مخالفت کرد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " مسیح اله صفا " رییس هیات مدیره جامعه هتلداران کیش با اشاره به آخرین وضعیت هتل‌های جزیره کیش گفت: از لحاظ حضور مسافر و اشغال هتل‌ها، هتل‌های جزیره کیش در بدترین شرایط موجودند و ضریب اشغال هتل‌ها در جزیره کیش زیر ۴۰ درصد است. البته بعضی هتل ها که به صورت گارانتی و برای چارترکننده‌ها هستند ضریب اشغالشان بالای ۶۰ درصد است. ولی بقیه هتل‌ها که آزاد هستند حتی به ۲۰ درصد نیز نمی‌رسند. وی با اشاره به اینکه فعالیت هتلداران در وضعیت کنونی توجیه اقتصادی ندارد گفت: تورمی که در جزیره کیش وجود دارد از مایحتاج عمومی، ارزاق دستمزد کارگران و مواردی دیگر بسیار بیشتر از تورمی است که در سرزمین اصلی وجود دارد. به طور مثال در تهران یک کارگر یک حقوق ثابت می‌گیرد و بعد از پایان ساعت کارش به منزل می‌رود ولی ما در جزیره کیش باید علاوه بر حقوق مصوب، اسکان، تغذیه و سایر نیازمندی‌های او را نیز برآورده کنیم و همین مساله باعث افزایش دو برابری هزینه‌ها می‌شود. وی ادامه داد: هتلداران باید مواد مصرفی خود را اعم از مواد اولیه رستوران‌ها و پذیرایی را از استان‌های مختلف در سرزمین اصلی خریداری کنند و بعد به جزیره کیش منتقل کنند که این انتقال هزینه زیادی دارد و باعث افزایش قیمت می‌شود و اگر هم بخواهند این کار را نکنند و مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل جزیره بخواهند تهیه کنند باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. وی با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیماها گفت: گران شدن بلیت هواپیماها، گران شدن هزینه‌های انرژی و افزایش قیمت همه خدمات باعث شده تا سفر به کیش گران تمام شود. وی با اشاره به اینکه با وجود کرونا هتلداران تلاش کردند به فعالیت‌ها و وظایف خود عمل کنند گفت: خوشبختانه تمامی هتلداران کیش پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت می‌کنند و خوشبختانه درصد مبتلایان  به بیماری کرونا مسدر جزیره کیش در بین مسافرانی که از هتل‌ها استفاده می‌کنند بسیار پایین است. وی با اشاره به اینکه هر کسی که به کیش می‌آید مختار است که در هتل ویا  هر جایی که دوست دارد  اقامت کند گفت: نمی‌توانیم مسافران را مجبور کنیم که در کجا و چگونه اقامت کنند اما توصیه می‌کنیم که از اقامت در محل‌های غیر استاندارد همچون پلاژها، اماکن عمومی و پارک‌ها خودداری کنند زیرا با توجه به شرایط کرونا حفظ بهداشت و اجرای پروتکل‌ها در این مراکز بسیار سخت است. صفا با اشاره به اینکه هم اکنون کشورهای مانند ترکیه، روسیه به گردشگران خود و کسانی که به این کشور وارد می‌شوند واکسن تزریق می‌کنند گفت:‌ می‌توانیم چنین طرح‌هایی را در جزیره کیش اجرا کنیم فعالان جزیره کیش با همکاری بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش این آمادگی را دارند که واکسن وارد کنند و تمام گردشگرانی را که به جزیره کیش وارد می‌شوند در بدو ورود واکسینه کنند و حتی تمامی کیشوندان را به صورت رایگان واکسینه کنند اما متاسفانه به رغم آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش، بخش خصوصی و فراهم شدن شرایط دولت با اجرای ا ین طرح مخالفت کرد و اعلام شد که اگر کسی می‌تواند در جزیره کیش واکسن وارد کند باید آ‌ن را تحویل وزارت بهداشت بدهد و وزارت بهداشت با صلاحدید خود واکسن‌ها را توزیع کند. صفا ادامه داد: اگر طرح واکسیناسیون گردشگران در جزیره کیش به محض ورود اجرا شود قطعا تاثیر بسیار خوبی بر روی حضور گردشگران و همچنین مبارزه با کرونا خواهد داشت و باعث رونق اقتصادی جزیره کیش می‌شود ضمن آنکه هیچ هزینه‌ای نیز دولت نیاز نیست پرداخت کند و دلیل مخالفت دولت  با این طرح معلوم نیست. وی ادامه داد: با اجرای این طرح نه تنها واکسینه شدن رایگان کیشوندان را انجام می‌دادیم بلکه می‌توانستیم تمام کسانی که در بندر لنگه و چارک زندگی می‌کنند را رایگان واکسینه کنیم اما متاسفانه موافقت نشد.

ایجاد شده: 14/تیر/1400       آخرین ویرایش: 14/تیر/1400     اخبار داخلی
حال و روز صنعت گردشگری در ایام کرونا

حال و روز صنعت گردشگری در ایام کرونا

🔷 آخرین ضربه را محکم تر بزن ... ✍🏻" امیر کلالی" کارشناس و فعال گردشگری ◽️ ظرفیت های بالقوه گردشگری ایران هیچگاه در قامت واقعی خود ظهور و بروز نکرده است.  ◽️ گردشگری می توانست موتور محرک صنایع دیگر در توسعه اقتصادی و افزایش درآمد و اشتغال کشور باشد  ◽️ صنعت گردشگری در ایران با بروز اتفاقات متعدد سیاسی، طبیعی و اقتصادی به پیکر نیمه جانی می ماند که برای تحمل نکردن درد بیشتر و مردن و راحت شدن، منتظر ضربه ای محکمتر است. ◽️ بروز و ظهور پاندمی کرونا ،مختصر درآمد و اشتغال از این صنعت را در ایران به ورطه نابودی کشانده و نبود برنامه ای مشخص از سوی مراکز تصمیم گیری آینده گردشگری در ایران را غیر قابل توجیه و مبهم ساخته است.  ◽️ رها شدگی شاغلین با تجربه و آموزش دیده و هجوم آنها در این بیکاری عظیم به صنایع دیگر،  آینده ارائه کیفیت مطلوب خدمات را به معضلی جدی بدل ساخته است. ◽️ معضلات مکانیزم نحوه محاسبات مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی،  قطعی گسترده برق و آب تاسیسات گردشگری ، استمهال وام های پرداخت شده ، عدم پوشش اجتماعی مناسب برای شاغلین بیکار شده و کمبود حمایت های دولتی دغدغه های جدی و اساسی سرمایه گذاران بخش خصوصی از گذشته تا حال بوده  است که توجه ویژه قانون گذاران و مدیران اجرایی در دولت آینده را مطالبه می نماید.  ◽️ دولت جدید در آغاز فعالیت خود با این دستاورد کرونایی ، کاری بسیار سخت و پیچیده در احیاء صنعت گردشگری در پیش روی خود خواهد داشت که این مهم با استفاده از ظرفیت های فنی و مشاوره ای جوامع و تشکل های حرفه ای قابل برنامه ریزی و اجرا خواهد بود.

ایجاد شده: 11/تیر/1400       آخرین ویرایش: 11/تیر/1400     مقالات و یادداشت ها
تکذیب خبر آغاز گردشگری واکسن در ابوظبی

تکذیب خبر آغاز گردشگری واکسن در ابوظبی

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در روزهای اخیر خبر شروع گردشگری واکسن در ابوظبی پایتخت کشور امارات در اغلب رسانه های دنیا دیده می شد و شرکتهای برگزارکننده تورها هم برای جذب مشتری در این اوضاع بحرانی از این خبر استفاده می کردند تا مردم را ترغیب به سفر کنند. بر مبنای گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده بود، توریستهایی که به ابوظبی پایتخت امارات سفر می کردند امکان دریافت واکسن های فایزر یا سینوفارم را به انتخاب خود داشتند  و برای دریافت واکسن هیچ هزینه ای پرداخت نمی کردند. این خبر برای کشورهای اطراف امارات که اغلب با محدودیت عرضه واکسن روبرو هستند و سرعت واکسیناسیون در آنها پایین است، خبر خوبی بود ولی این خبر به سرعت تکذیب شد. طبق این خبر که یک هفته قبل توسط آسوشیتدپرس منتشر شد، افراد می توانستند بعد از دریافت واکسن  گواهی واکسیناسیون یا پاسپورت دیجیتال و کاغذی واکسن نیز دریافت کنند تا از این طریق بتوانند برای سفرهای بین المللی از آن استفاده کنند. در این رسانه ها دلیل برگزاری گردشگری واکسن در امارات جبران کاهش درامد این کشور از صنعت توریسم در جریان بحران کرونا اعلام شد ولی مقامات دولتی این کشور به سرعت اقدام به تکذیب این خبر کردند. نکته جالب این جاست که این تکذیبیه در رسانه های دنیا بازخورد چندان زیادی نداشت و تنها رسانه های رسمی امارات آن را منتشر کردند. امارات به توریستها واکسن تزریق نمی کند نشریه گلف بیزینس در روز گذشته گزارشی منتشر کرد و رسما اعلام کرد خبر تزریق رایگان واکسن به توریستها در امارات نادرست است. این رسانه از توییت رییس کمیته بحران امارات نقل قول کرد و نوشت: «رییس کمیته بحران ابوظبی در حساب توییتری خود رسما اعلام کرده است که این امارت برنامه ای برای واکسیناسیون توریستها ندارد ولی افرادی که در ابوظبی ساکن هستند ولی  تاریخ انقضای ویزای آنها گذشته است یا ویزای اقامت بلند مدت انها منقضی شده اند می توانند برای دریافت واکسن به مراکز رسمی واکسیناسیون مراجعه کنند. » او در  ادامه نوشت: «در شرایط فعلی واکسیناسیون  تنها برای ساکنان کشور به صورت رایگان انجام می شود و واکسیناسیون  افرادی که با ویزای های منقضی شده در کشور ساکن هستند به دلیل حفظ سلامتی ساکنان کشور است. این بیماری به تمامی مردم اسیب وارد می کند و تمامی افرادی که در این کشور ساکن هستند باید واکسینه شوند تا هم به بیماری مبتلا نشوند و هم ویروس را منتقل نکنند.» طبق گزارش گلف نیوز افرادی که با ویزاهای توریستی وارد امارات می شوند یا ویزاهای انها اخیرا صادر شده است مشمول این قانون نمی شوند و نمی توانند از واکسن های عرضه شده در امارات استقاده کنند. طبق گزارشهای رسمی تا کنون بالغ بر ۷۰ درصد از ساکنان امارات واکسن کرونا دریافت کرده اند و مقامات رسمی  تاکید کرده اند به ازای هر ۱۰۰ نفر ساکن امارات ۱۵۱ دوز واکسن تزریق شده است. این کشور تا اوایل ماه اوت تمامی مردم را در مقابل کرونا واکسینه خواهد کرد و با افزایش حجم تولید واکسن در کشور زمینه برای صادرات به دیگر کشورها نیز فراهم خواهد شد. جهش دلتا موجب نگرانی اماراتی ها شده است اما با وجود نرخ بالای واکسیناسیون در این کشور، موج همه گیری با جهش دلتای ویروس کرونا نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. طبق گزارشهای ارایه شده توسط کمیته بحران امارات، ۹۳ درصد از افراد مبتلا به کرونا در این کشور به جهش دلتا مبتلا هستند ولی نکته مهم این است که نرخ بستری و مرگ افراد واکسینه شده در مواجهه با این جهش تازه ویروس بسیار پایین است. در روز گذشته امارات خبر از ابتلای بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ نفر به ویروس جهش یافته دلتا دارد ولی تنها ۶ نفر از افراد در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند این در حالیست که در زمان شروع همه گیری با جهش دلتا در هند، نرخ مرگ و میر بسیار بالا بود. کمیته بحران امارات تاکید کرد: «تنها مساله امیدوارکننده در شرایط فعلی این است که واکسن ها در مقابل این جهش ویروس کارایی دارد. به همین دلیل اگر دنیا سرعت واکسیناسیون را افزایش دهد، می توان امیدوار بود از این موج تازه با مرگ و میر کمتری عبور کنیم.»  تاکنون بالغ بر سه میلیارد دوز واکسن کرونا در دنیا تزریق شده است و در بسیاری از کشورها واکسیناسیون نوجوانان هم شروع شده است.

ایجاد شده: 8/تیر/1400       آخرین ویرایش: 8/تیر/1400     اخبار خارجی
مقصد تابستانی توریست‌های اروپایی

مقصد تابستانی توریست‌های اروپایی

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، واکسیناسیون سراسری در اروپا، رونقی اساسی به بازار گردشگری اروپا بخشیده و نزدیک به ۶۰ درصد مردم سفرهای تابستانی را پس از یک‌سال رکود تجربه خواهند کرد‌. در این میان فرانسه و ایتالیا پیشتاز سفرهای تابستانی خواهند بود. براساس نظرسنجی شرکت تحقیقات جهانی بازار ایپسوس (Ipsos) که مقر آن در پاریس است، انتظار می‌رود اکثریت مردم اروپا یعنی ۵۷‌درصد در این تابستان سفر کنند. این نظرسنجی که از بین ۱۴ هزار نفر در ۱۴ کشور و سه قاره از ۵ تا ۲۰ مه ۲۰۲۱ انجام شده، روند سفرهای جهانی را ارزیابی کرده و سال ۲۰۲۱ را با توجه به تاثیر همه‌گیری کرونا در چندین زمینه از جمله نگرش به سفر بررسی کرده است. اتحادیه اروپا طی دو دهه اخیر از شرکت ایپسوس حمایت مالی کرده بر این اساس آن را مهم‌ترین نهاد نظرسنجی به‌شمار می‌آورد. اگرچه تاثیرات همه‌گیری کرونا در دومین تابستان نیز قابل مشاهده است اما خوش‌بینی بسیاری به بازگشت سفرهای تابستانی وجود دارد. حتی چند کشور اروپایی انتظار دارند سفرهای تابستانی نسبت به تعداد سفرهای ۲۰۱۹ افزایش یابد. فرانسه و ایتالیا با ۶۷ درصد انتظار دارند تعطیلات تابستانی عادی خود را بگذرانند.  البته نزدیک به ۷۰ درصد مردم اروپا معتقدند سفرها طی سه سال آینده به حالت عادی برمی‌گردد. محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا طی سال گذشته بر عادات شهروندان اروپایی تاثیر گذاشته است. براساس نظرسنجی در تعطیلات امسال حدود ۵۸ درصد از افراد به‌ویژه در ایتالیا، لهستان، فرانسه و اتریش دیدن و به آغوش گرفتن خانوده‌هایشان را هدف سفر خود قرار داده‌اند و حدود ۴۰ درصد به فعالیت‌های ساده مانند غذا خوردن در رستوران‌ها می‌پردازند. به‌طور کلی، ۵۷ درصد از مردم اروپا انتظار مسافرت در تعطیلات تابستان را دارند که البته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد. اما با توجه به این کاهش، انتظار سفر در اروپایی‌ها به نسبت آمریکایی‌ها با ۵۰ درصد، چینی‌ها با ۵۳ درصد و تایلندی‌ها با ۴۴ درصد بیشتر است. باوجود میل سفر در مردم اروپا، برخی از کشورها کاهش دو‌رقمی در برنامه‌های سفر تابستانی دارند. آلمان ۲۱ امتیاز منفی، انگلستان ۱۴ امتیاز منفی و بلژیک ۱۲ امتیاز منفی را ثبت کرده است. در مقابل سایر کشورهای اروپایی شاهد افزایش میل سفر از جمله ایتالیا با ۶ امتیاز و لهستان ۵ امتیاز هستند. براساس آمارها، بودجه سفر اروپایی‌ها در مقایسه با همتایان آمریکایی خود با آسیب بیشتری مواجه شده است. به‌طور کلی بودجه‌های سفر اروپا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است اما بودجه سفر آمریکا تنها ۲ درصد کاهش یافته است. بیشترین افت در اسپانیا با کاهش ۳۰ درصدی بوده و پس از آن فرانسه با افت ۲۶‌درصدی، آلمان با کاهش ۲۵ درصدی و اتریش با سقوط ۲۱ درصدی همراه بوده است. پرتغال تنها کشوری در نظرسنجی است که بودجه‌های سفر آن در مقایسه با سال ۲۰۱۹ ثابت مانده است. همچنین انگلیسی‌ها، بلژیکی‌ها و آمریکایی‌ها خوش‌بینی بیشتری به سفرها نسبت به دیگر کشورها دارند، زیرا بیشتر مردم این کشورها بازگشت سفرها به حالت عادی را در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ می‌دانند. در این نظرسنجی سفر به سواحل در راس سایر مناطق گردشگری قرار گرفت و حدود ۵۸ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی سفر به سواحل را برگزیدند و سهم سفر به روستا ۲۶ درصد و کوهستان ۲۴ درصد بوده است. اما با وجود این دو منطقه اخیر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ توانستند چهار امتیاز کسب کنند و فاصله خود را کاهش دهند.  همچنین اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در داخل کشور بگذرانند. افرادی هم که به خارج از کشور سفر می‌کنند کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند. در واقع با توجه به تاریخ انتخاب مقاصد، سه کشور اول سفر همچنان مورد انتخاب اروپاییان خواهد بود. همچنین برخی از کشورهایی که به‌طور سنتی علاقه‌مند به سفرهای خارجی بوده‌اند، اینک تمایل به گذران تعطیلات تابستانی در مرزهای خود دارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش چشمگیری داشته است. بلژیکی‌ها با ۳۲ درصد رشد توانستند ۱۷ امتیاز کسب کنند. گردشگران سوئیسی با افزایش ۱۵ امتیازی و پاسخ‌دهندگان انگلیسی با صعود ۱۶ امتیازی همراه بودند. اگرچه نظرسنجی‌ها تمایل افراد به سفر را نشان می‌دهد اما رزرو بسته‌های سفر چندان با استقبال مواجه نشده و تنها ۳۵ درصد پاسخ‌دهندگان اروپایی سفرهای تابستانی خود را رزرو کرده‌اند. این درحالی است که این رقم برای آمریکایی‌ها ۴۷ درصد، چینی‌ها ۳۷‌درصد و پاسخ‌دهندگان تایلندی ۵۰ درصد بوده است. ایتالیایی‌ها جزو معدود کسانی هستند که سفر تعطیلات تابستانی خود را با ۲۳ درصد رزرو کرده‌اند درحالی‌که ساکنان انگلیس با ۵۶ درصد در اروپا پیشتاز هستند. یکی از نکات مهم دیگری که در این نظرسنجی به آن پرداخته شده است تمرکز بیشتر افراد بر بیمه سفر به‌دلیل همه‌گیری است. بیش از ۴۵ درصد اروپایی‌ها اعلام کردند در نتیجه بحران کرونا پوشش بیمه سفر خود را افزایش می‌دهند. همچنین واکسن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و حدود ۸۱ درصد از مردم اروپا اعلام کردند برای بازگشت سفرها آماده واکسیناسیون هستند. شاید بتوان یکی دیگر از تغییر عادات و ذائقه افراد برای سفرها را توجه بیشتر به محیط‌‌زیست دانست. اکثر پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی به‌دنبال وارد کردن توجه و تاثیرات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی سفر به عادت‌های خود هستند تا با تغییر رفتارهای خود احترام بیشتری به محیط اطراف خود بگذارند. حدود ۸۹ درصد از مردم اروپا استفاده از بطری مسافرتی را جایگزین پلاستیک یک‌بار مصرف کرده‌اند. در گذشته این رقم ۵۷ درصد بوده و اکنون جهشی ۳۲ درصدی داشته است. همچنین ۸۸ درصد حاضرند با تغییر رفتارهای خود از اتلاف منابع محلی جلوگیری کنند. این تعداد از مسافران حاضرند با خوردن غذا و خرید در مقاصد متعلق به مردم بومی و اقامت در اماکن محلی به اقتصاد جوامع محلی کمک کنند. منبع : دنیای اقتصاد

ایجاد شده: 7/تیر/1400       آخرین ویرایش: 7/تیر/1400     اخبار خارجی
حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد

حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، اواخر سال گذشته قرارداد استقرار حساب‌های اقماری گردشگری در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری بین این وزارتخانه و مرکز آمار ایران به‌منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال‌زایی و محاسبه گردشگری در حساب‌های ملی کشور به امضا رسید و به‌دنبال اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جهانی جهان‌گردی، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، شرایط لازم به‌منظور پیاده‌سازی و استقرار حساب‌های اقماری گردشگری فراهم شد و این موضوع از امروز وارد فاز اجرایی شد. در همین خصوص در نشستی که امروز با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران و جمعی از مدیران دو دستگاه برگزار شد، بررسی نهایی فاز مطالعاتی و فاز پایلوت حساب‌های اقماری گردشگری بررسی و در خصوص فاز اجرایی این سیستم دستورهای لازم صادر و تصمیم‌گیری نهایی انجام شد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: «تا قبل از شیوع کرونا، گردشگری داخلی و خارجی در کشور ما رونق فراوانی داشت و روند رو به رشدی را طی می‌کرد. این صنعت در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که محرک سایر صنوف است و با رونق حوزه گردشگری شاهد رونق در کسب‌و‌کار سایر صنوف هستیم.» دکتر مونسان افزود: «یکی از موضوعاتی که دنیا به سمت آن رفته است استفاده از هوش مصنوعی است، پیش‌بینی ما این است که در جریان هوشمندسازی فعالیت‌ها در صنوف مختلف، بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع دستخوش تغییراتی شوند و برخی از آن‌ها زیان ببینند؛ با این حال صنعت گردشگری تنها صنعتی است که در فرآیند هوشمند‌سازی نیز رونق خود را حفظ می‌کند.» او ادامه داد: «در حال حاضر گردشگری صنعت سوم دنیا است اما پیش‌بینی می‌شود این صنعت به صنعت اول دنیا تبدیل شود.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نقش گردشگری در تولید ملی ناخالص اشاره کرد و افزود: «در کشور ما تا قبل از شیوع کرونا سهم گردشگری در تولید ملی ناخالص ۱۱,۸ میلیارد دلار بوده است که این سهم باید به خوبی معرفی شود اما از آنجایی که حساب‌های اقماری گردشگری وجود نداشت، این سهم به خوبی دیده نشده است.» دکتر مونسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از تلاش دستگاه‌های مختلف برای اجرایی شدن حساب‌های اقماری گردشگری از جمله مرکز آمار ایران، خاطر‌نشان کرد: «گردشگری یک موضوع ملی است و همه دستگاه‌ها برای رونق هرچه بیشتر این صنعت باید کمک کنند.» تحقق اقتصاد بدون نفت با رونق گردشگری جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تهیه حساب‌های اقماری گردشگری گفت: «خوشبختانه امروز بعد از سال‌ها تلاش شاهد این هستیم که پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شده و این موضوع در صنعت گردشگری بسیار با اهمیت است.» او در ادامه به اهمیت صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: «در اقتصاد بدون نفت به طور حتم گردشگری نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند.» رئیس مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: «حساب‌های اقماری گردشگری یک آرزوی ۲۰ ساله بود که خوشبختانه این آرزو امروز به واقعیت تبدیل شده و وارد فاز اجرایی می‌شود.» ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست در سخنانی به پیشینه پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری و اهمیت آن پرداخت و گفت: «از حدود ۲۰ سال پیش این موضوع مطرح شد و به‌عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت. در دو برنامه توسعه پنج‌ساله در کشور نیز به این موضوع پرداخته شده است و خوشبختانه بعد از تلاش‌های فراوان با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز آمار ایران امروز به نتایج بسیار خوبی در این پروژه رسیدیم و مراحل و فازهای مختلف آن را طی کردیم تا به فاز اجرا رسیدیم.» او خاطرنشان کرد: «این پروژه امروز در مسیر مطمئنی قرار گرفته و با اجرای آن به طور حتم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در صنعت گردشگری و معرفی هرچه بیشتر اهمیت و نقش این صنعت خواهیم بود.» سازمان ملل متحد (از طریق کمیسیون آمار)، سازمان آماری اروپا، سازمان جهانی گردشگری و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه از جمله سازمان‌های بین‌المللی هستند که مجموعه‌ای از تعاریف و طبقه‌بندی‌ها را تحت عنوان حساب اقماری گردشگری برای این صنعت برقرار کرده‌اند. هدف کلی تهیه حساب اقماری گردشگری، سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور به‌صورت سالانه است. حساب‌های اقماری گردشگری، این امکان را فراهم می‌کند که جنبه‌های اقتصادی گردشگری در حساب‌های ملی کشور به‌طور مجزا بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. با اجرای این طرح و توجه به اهمیت نقش گردشگری زمینه بهتری برای تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در اقتصاد و تصمیم‌گیری‌ها درباره گردشگری فراهم می‌شود.

ایجاد شده: 7/تیر/1400       آخرین ویرایش: 7/تیر/1400     اخبار داخلی
از مدیران متخلف شکایت می‌کنیم

از مدیران متخلف شکایت می‌کنیم

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سیدامیرناصر طباطبایی " خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و رئیس جامعه هتلداران یزد ضمن انتقاد به وضعیت حاکم در اجرای مصوبات ستاد کرونا اظهار کرد: با وجود مصوباتی که منجر به اعمال محدودیت‌های متعدد شد و با توجه به این که یزد جزو شهرهایی بود که از ابتدا به صورت خودجوش توسط اصناف گردشگری تعطیل شد و سپس بیشترین همراهی را این صنف و صنعت داشت، مصوبات حمایتی ستاد کرونا به خوبی در این باره برای این بخش اجرایی نشد. وی با گلایه از کوتاهی در اجرای مصوبات حمایتی کرونا در استان تصریح کرد: ستاد ملی کرونا در بخش تسهیلات، وام‌ها و شرایطی را برای بخش گردشگری در نظر گرفت اما با بیشترین چالش‌ها در این حوزه روبرو شدیم. این مسئول با بیان این که برخورد بانک‌ها بسیار بد بود، تصریح کرد: نه تنها بانک‌ها بلکه دستگاه‌های خدمات‌رسان هم به مصوبات کرونا بی‌توجهی کردند. وی با بیان این که دستگاه‌ها و بانک‌ها نسبت به مصوبات حمایتی ستاد کروان اظهار بی اطلاعی می‌کنند، گفت: حتی زمانی که نیروهایمان نیز بیکار بودند، بیمه آن‌ها طبق موعد پرداخت شد و نسبت به پرداخت حقوق پرسنل و سایر شرایط به وجود آمده اقدام کردیم اما با وجود همه جلسات و هماهنگی‌ها، مصوبات را زیر پا گذاشتند و مدیر دستگاه‌های مربوطه هم اظهار بی‌اطلاعی کرد. این مسئول با بیان این که اجرای مصوبات اختیاری نیست، نسبت به عملکرد دستگاه ها ابراز ناراحتی کرد و با بیان این که تاکنون 35 درصد از شاغلان این صنف و صنعت از گردشگری خارج شده‌اند، تصریح کرد: با این عملکرد در قبال این صنعت، گردشگری را از بین خواهید برد. خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و رئیس جامعه هتلداران استان یزد، خاطرنشان کرد: باتوجه به وضعیت نامطلوب حاکم بر هتل‌ها، اگر این روند ادامه پیدا کند، از طریق محاکم قضایی از مدیران متخلف شکایت می‌کنیم.

ایجاد شده: 5/تیر/1400       آخرین ویرایش: 5/تیر/1400     اخبار داخلی
غار علیصدر بازگشایی شد

غار علیصدر بازگشایی شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " مهدی مجیدی " مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر پ اظهار کرد: همزمان با ولادت امام رضا(ع) غار علیصدر پس از هفت ماه تعطیلی به صورت رسمی و با موافقت ستاد مدیریت کرونا بازگشایی شد. وی با بیان اینکه فردا غار علیصدر میزبان پرچم حرم رضوی است افزود: پس از تعطیلی هفت ماهه و عدم درآمدزایی این غار، طبق مکاتبه با ستاد کرونا و موافقت آنها، از اول تیرماه نسبت به بازگشایی آن اقدام شد تا شاهد حضور گردشگران همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم. مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه با بازگشایی غار علیصدر میزبان مسافران تابستانه خواهیم بود افزود: امیدواریم بازگشایی موجب رونق گردشگری شده و بتوانیم بخشی از آسیب‌های وارده را جبران کنیم. وی با تاکید بر اینکه علیصدر ۱۵ ماه سخت را گذراند و هیچ مجموعه‌ای چنین روزهایی را تجربه نکرد گفت: علیصدر به طور میانگین سالانه ۶۰۰ هزار بازدیدکننده داشت که در سال ۹۹ به ۸۰ هزار نفر رسید. مجیدی عنوان کرد: در سال ۹۸ درآمد شرکت علیصدر ۲۲ میلیارد بود که در سال ۹۹ به ۳ میلیارد رسید اما فشارها را تحمل کردیم تا به روزهای اوج برسیم. وی با بیان اینکه در شرایط سختی که داشتیم، ۲۰ درصد پرسنل علیصدر بازنشسته شدند افزود: پرسنل غار جزو مشاغل سخت و زیان‌آور بودند و بازنشسته شدند که باید سنوات آنها را پرداخت می‌کردیم اما با توجه به توان مالی شرکت تنها ۷۰ درصد سنوات پرداخت شد و ۳۰ درصد آن باقی مانده است. مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه در سال گذشته حمایت‌های خوبی با پرداخت وام صورت گرفت عنوان کرد: با توجه به اینکه بازپرداخت وام‌ها آغاز شده، انتظار می‌رود برای پرداخت آنها استمهال یک ساله قائل شوند تا درآمد بالاتری داشته باشیم. وی با بیان اینکه در سال ۹۹، برای بهره‌برداران علیصدر تخفیف ۹۰ درصدی در نظر گرفته شد گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی خوب نیست، همین انتظار را داریم که با ما نیز برای بازپرداخت وام استمهال صورت گیرد. مجیدی با تاکید بر اینکه اشتغال و معیشت پرسنل علیصدر مهم است و امیدواریم زود رونق یابد‌ گفت: در سال ۹۸ هزینه‌کرد شرکت ۱۹ میلیارد تومان بود اما در سال ۹۹ به ۱۳ میلیارد تومان کاهش یافت که با کاهش اضافه کار و پرداخت صرفا حقوق پایه صرفه‌جویی داشتیم. وی با اشاره به اینکه در دوران تعطیلی غار علیصدر ۱۵۰ نفر از همکاران را در مقطع هفت ماهه به بیمه بیکاری معرفی کردیم گفت: همین هفت ماه بیمه بیکاری توانست بار سنگینی را از دوش شرکت علیصدر بردارد. مدیرعامل شرکت علیصدر خاطرنشان کرد: آژانس مسافرتی علیصدر فعلا تعطیل است و برای جبران بخشی از درآمد شرکت، محل آژانس در رهن صنف دیگری است که پس از بهبود شرایط مجدد آژانس برقرار می‌شود. وی با اشاره به اینکه از سال ۸۹ تا ۹۸ شرکت علیصدر بر اساس آرای قانونی محاکم قضایی موظف به پرداخت هزینه و اجاره است گفت: این مبلغ از سال ۸۹ تا ۹۸ پرداخت نشده و با در نظر گرفتن تخقیف موظف به پرداخت ۱۷ میلیارد تومان است که در هیات مدیره نیز تصویب شده و همین هم فشارهایی را بر شرکت وارد کرده است.

ایجاد شده: 2/تیر/1400       آخرین ویرایش: 2/تیر/1400     اخبار داخلی
کلیدی که درهای گردشگری را باز نکرد

کلیدی که درهای گردشگری را باز نکرد

به گزارش هتل نیوز، در سال ۹۲ حسن روحانی رسماً رئیس جمهور ایران شد و مردمی که به او رأی دادند و آنها که به او رأی ندادند همگی چشم انتظار تحقق وعده‌ها و شعارهای روحانی بودند. اما این شعارها و وعده‌ها چه بود و از سال ۹۲ که ۸ سال می‌گذرد تا کنون چه تعداد از آنها عملی شد؟ روحانی در وعده‌های انتخاباتی خود طی دو دوره و سال‌های ۹۲ و ۹۶ وعده‌هایی را در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری داد که مهمترین آنها، تسهیل بازگشت ایرانیان، لغو ویزای عراق، افزایش هر سال یک میلیون نفر به تعداد گردشگران خارجی، جذب بیشتر گردشگران خارجی، بازگرداندن اعتبار به گذرنامه ایرانی و برداشتن موانع سفر اساتید به خارج بود. وعده‌هایی که فعالان گردشگری تصور می‌کردند با انتخاب او می‌توانند به این اهداف دست پیدا کنند اما حالا با پایان دولت روحانی باید دید چقدر از این وعده‌ها محقق شده است. حسن روحانی خرداد همان سال وضع موجود اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور را نقد کرد و به مردم وعده داد وقتی بر سر کار آمد، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مانند بیکاری و گرانی را حل کرده و مطالبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مردم را محقق کند. سال ۹۲ همزمان با مناظره ۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در صدا و سیما، ۱۶ پرسش مطرح شد که یکی از این سوالات درباره اقدام مؤثر در تقویت و توسعه صنعت گردشگری در کشور بود. سوالی که مشخصاً در حوزه گردشگری بوده ولی امسال در میان سوالات به آن پرداخته نشد. اگر بتوانیم در طول یک سال ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم، ۱۳.۶ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنیم بخشی از پاسخی که سال ۹۲ حسن روحانی به آن داد این بود: «اگر ما بتوانیم در طول یک سال ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم، ۱۳.۶ میلیارد (دلار) درآمد کسب می‌کنیم و این مجموعه گردشگر چهار میلیون شغل ایجاد می‌کند. در حال حاضر ما سه و نیم میلیون نفر بیکار در کشور داریم که اگر ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور شوند مشکل اشتغال کاملاً حل خواهد شد. در صنعت توریسم باید زیربناها مثل هتل، فرودگاه و حمل و نقل را درست کنیم و همه اینها به راحتی امکان‌پذیر است. حتی اگر سرمایه‌گذار داخلی نداشته باشیم – که داریم – سرمایه‌گذار خارجی آماده است برای ما هتل بسازد و بعد از پول آن هتل برداشت می‌شود و به کشور واگذار می‌شود. فرودگاه‌های ما قابل توسعه است. مهم‌ترین مشکلی که داریم و باید حل کنیم، بحث بانکی و مسائل مالی است که به خاطر تحریم مشکل داریم و دولت باید برنامه‌ریزی کند تا پول گردشگران به نحو مناسب وارد کشور شود.» از سال ۹۲ تا کنون رقم ورود گردشگر خارجی به ایران با حرکت لاکپشتی رو به رو بود. به نحوی که تا کنون حدود ۸ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمده است. این تعداد با شیوع ویروس کرونا عملاً به زیر صد نفر رسید. ضمن اینکه در طول ۸ سال اخیر هیچ اقدامی در جهت سرمایه گذاری، سرمایه گذاران خارجی در ایران و به خصوص در بخش اقامتی انجام نشد. مسائل مالی و حمایت‌های بانکی نیز همچنان گریبان سرمایه گذاران را می‌گیرد. روحانی در همان سال‌های اولیه ریاست جمهوری زمانی که بیشتر درباره گردشگری سخن می‌گفت بیان کرد: اگر فکر ما این است که اگر گردشگری وارد کشور شود فضای جامعه فاسد می‌شود مثل این است که ما به خودمان شک داریم. بنابراین ما نباید به جوان‌هایمان شک کنیم همه این‌ها فرهنگ‌دوست و مسلمان هستند و تحت تأثیر این‌گونه فسادها قرار نخواهند گرفت. او همچنین گفته بود که دولت تدبیر، گرانی را با فکر و برنامه کنترل و کاهش خواهد داد و بیکاری را با روش‌هایی چون توجه به صنعت، کشاورزی و گردشگری کاهش خواهد داد و بیکاری را به نُرم جهانی خواهد رساند. چهارمین مرتبه جاذبه توریسمی دنیا از آن ایران است، اما صنعت گردشگری فعال نشده است. نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی هم نیست سرمایه خارجی هم جذب می‌شود اگر توریست وارد کشور شود. کردستان می‌تواند قطب گردشگری ایران باشد روحانی همچنین در سفری که به سنندج، ارومیه و تبریز داشت، گفته بود: اگر صنعت گردشگری در کردستان احیا شود مساله بیکاری به طور کامل حل خواهد شد. کردستان می‌توان قطبی ازقطب‌های گردشگری ایران عزیز باشد و باید کاری کنیم که صادرکننده کالا و خدمت به کشور همسایه‌مان عراق باشیم. هدیه تقلبی که روحانی از آمریکایی‌ها گرفت هفتم مهر سال ۹۲ درست چند ماه پس از اینکه روحانی روی صندلی ریاست جمهوری نشست، به نیویورک رفت و پس از بازگشت خبر از هدیه‌ای ارزشمند داد که آمریکایی‌ها به ملت ایران هدیه داده‌اند و هدف از بازپس دادن آن را بهتر شدن روابط فرهنگی ایران و آمریکا دانست. این شیردال که یک جام سیمین بود و محمد علی نجفی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که احتمالاً متعلق به دوره هخامنشی باشد. اما پس از چند روز کارشناسان میراث فرهنگی گفتند که این شیء تقلبی است و هیچ ارزشی ندارد! برگرداندن سر سرباز هخامنشی در پی سفر دوم روحانی به نیویورک نیز در سال ۹۷ اتفاق افتاد. تعداد زیادی هتل تا پایان سال ۹۳ به بهره‌برداری می‌رسد روحانی پنجم خرداد سال ۹۳ پس از اینکه به دیدار معاونان سازمان میراث فرهنگی وقت رفت گفت: در بخش صنایع دستی بانوان ما می‌توانند بخش بزرگی از این صنایع دستی را در داخل خانه انجام بدهند، در کنار وظیفة مادری‌شان می‌توانند بار این بخش را برای درآمد خود و عظمت کشور و هم برای صادرات بر دوش بگیرند. دولت در همة زمینه‌ها اقداماتی باید انجام بدهد و در زمینة جذب گردشگران خارجی بخشی از آن باید به عنوان صنایع توریستی مورد توجه قرار بگیرد اعم از فرودگاه‌ها، قطار، جاده‌ها، هتل‌ها و زمینه‌های جذب توریسم از لحاظ تبلیغاتی، سیاسی و اقداماتی که برای ویزا باید انجام بگیرد، در همه این زمینه‌ها دولت فعال خواهد بود، اما عمدتاً بخش خصوصی باید سرمایه‌گذاری انجام بدهد. این سازمان می‌تواند با برنامه‌هایی که دارد برای صادرات، معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی، اسلامی و انقلابی ما و هم برای رونق صنایع دستی، فعال بشود. ارزآوری ما بیشتر خواهد شد. اشتغال افزایش پیدا خواهد کرد و همان فرهنگ و اقتصادی که امسال باید بیشتر مورد توجه باشد، تحقق پیدا خواهد کرد. اتفاقاً این سازمان می‌تواند در زمینه فرهنگ و اقتصاد فعال باشد و در اجرای اقتصاد مقاومتی این سازمان باید به وظایف خودش عمل بکند. قرار بود تا ساختار مناسبی برای این وزارتخانه تبیین شود اما با گذشته دو سال و چندین بار تغییر در ساختار، هنوز به شاکله اصلی نرسیده و هنوز ساختاری متناسب با وزارت میراث فرهنگی شکل نگرفته است ما می‌توانیم در سایه فعالیت این سازمان و بخش خصوصی شرایط بهتری را برای جذب گردشگر و صادرات بیشتر صنایع دستی و هم برای اشتغال بیشتر جوان‌های عزیز فراهم کنیم. برای اینکه از همه این آثار چه مذهبی، چه تاریخی به خوبی استفاده کنیم، دولت باید سرمایه‌گذاری کند؛ هم برای حفظ و مرمت این آثار و معرفی این آثار به دنیا که مردم بشناسند و جذب بشوند و هم زمینه برای حضور و ورود گردشگران از لحاظ سیاسی (مسائل مربوط به ورود و خروج آنها به کشور) و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش حمل و نقل و اسکان باید انجام بگیرد. دولت در این زمینه مصمم است و اقدامات خوبی شروع شده است. ان‌شاءالله تعداد زیادی هتل تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. برای سال‌های آینده از سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف مخصوصاً بخش‌های خصوصی در این حوزه دعوت می‌کنم. دولت هم در این زمینه از طریق صندوق کمک خواهد کرد برای اینکه بتوانیم زمینه را فراهم بکنیم و ان‌شاءالله همین‌طور که در دو ماهه اول شاهد ۳ برابر شدن در بخشی از زمینه‌ها برای جذب گردشگر هستیم، در ادامه سال هم بتوانیم این روند را ادامه بدهیم. سالی یک میلیون گردشگر اضافه می‌شود اردیبهشت سال ۹۶ روحانی که قصد داشت برای دولت دوازدهم هم کاندید شود در اولین برنامه تبلیغاتی خود وعده دیگری داد و گفت: تصمیم دولت بر این است که سالانه یک میلیون نفر بر گردشگری کشور بیافزاید. سال ۹۶ او گفت: بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یکی از وعده‌های حسن روحانی رئیس دولت یازدهم به مردم بود. وی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خطاب به مردم ایران گفت: به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود. مخالفت با وزارت شدن سازمان میراث فرهنگی در مدتی که روحانی رئیس جمهور بود، محمد علی نجفی، مسعود سلطانی فر، زهرا احمدی پور، علی اصغر مونسان به عنوان رؤسای سازمان میراث فرهنگی انتخاب شدند. همچنین با اینکه دولت اصلاً قصد نداشت که سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شود و دلیل خود را هم بزرگ شدن دولت می‌دانست اما در نهایت با تصویب نمایندگان مجلس، سازمان میراث فرهنگی در مرداد سال ۹۸ به وزارت تبدیل شد و علی اصغر مونسان هم به عنوان وزیر در آن فعالیت کرد. از آن زمان قرار بود تا ساختار مناسبی برای این وزارتخانه تبیین شود اما با گذشته دو سال و چندین بار تغییر در ساختار، هنوز به شاکله اصلی نرسیده و هنوز ساختاری متناسب با وزارت میراث فرهنگی شکل نگرفته است چون یک بار به عنوان مثال گردشگری با معاونت سرمایه گذاری ترکیب می‌شود و بار دیگر جدا کار می‌کند هنوز هم خیلی از کارمندان این وزارتخانه نمی‌دانند در نهایت ساختار این وزارت به چه شکل و شمایلی رسید. مشکلات یک قرن گذشته در دولت دوازدهم ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با تبریک به ابراهیم رئیسی به عنوان منتخب مردم گفت که ۴۵ روز دیگر پایان مأموریت دولت دوازدهم خواهد بود. من افتخار می‌کنم در دولتی بودیم که سخت‌ترین ایام تاریخ ایران را شاهد بودیم و بار مسئولیت را در طول یک قرن گذشته حمل کردیم و روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم. منظور روحانی از روزهای سخت، موضوعاتی از قبیل تحریم‌ها و همزمانی آن با شیوع ویروس کرونا بود. غیر از آن اتفاقاتی مانند سیل و سقوط هواپیما و شهادت سردار سلیمانی نیز موجب شد تا از سال ۹۸ تا کنون صنعت گردشگری ایران زمین بخورد و فعالان صنایع دستی نیز به بدترین وضعیت دچار شوند. آخرین وعده رئیس جمهور دولت دوازدهم در آخرین وعده‌های خود در زمینه گردشگری گفته است: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ هم با مشکلاتی روبرو هستیم اما در عین حال این نوید را می‌دهم که وضع گردشگری در ماه‌های پایانی امسال وقتی واکسیناسیون در سراسر کشور انجام بگیرد شرایط جدیدی می‌شود و همه این زحماتی که مردم و بخش دولتی و خصوصی کشیدند در پایان امسال شاهد بهره برداری خواهند بود. رئیسی و گردشگری حالا سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شده است. رئیس جمهوری که ۴۴ روز دیگر بر این صندلی خواهد نشست، تاکنون هیچ وعده‌ای در شعارهای انتخاباتی خود در حوزه گردشگری نداشته است جز اینکه کمیته گردشگری در ستاد انتخاباتی دارد و این کمیته هم هر از گاهی یک برنامه تبلیغاتی تهیه کرده و کارشناسان قدیمی سازمان میراث فرهنگی را دور هم جمع کرده تا بتواند ساختاری دیگر برای وزارت میراث فرهنگی تعریف و پیشنهاد کند. البته باید دید وعده رئیسی درباره اینکه ترکیب کابینه او ارتباطی با ستادهای انتخاباتی او ندارد در حوزه گردشگری چه خواهد شد؟ اکنون باید منتظر ماند و دید که دولت رئیسی چه برنامه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری و تقویت میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران دارد چون تا کنون برنامه مشخصی از سوی وی ارائه نشده است.

ایجاد شده: 30/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 30/خرداد/1400     اخبار داخلی
دریافت هزینه عضویت برای تمدید کارت راهنمایان گردشگری را معلق کردایم

دریافت هزینه عضویت برای تمدید کارت راهنمایان گردشگری را معلق کردایم

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سوات تورال " رییس انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه (TUREB)  گفت : راهنمایان گردشگری ترکیه به دلیل کاهش گردشگر، یکی از بخش‌هایی است که تحت‌تأثیر اپیدمی کرونا، ۱۹ ماه با بیکاری دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. تورال با یادآوری این‌که همه‌گیری کرونا، اگرچه جهان را تحت تأثیر قرار داد، ولی بیشترین ضربه را به گردشگری وارد کرد، به‌طوری که تنها افرادی برای طولانی مدت بیکار ماندن، راهنمایان گردشگری بودند. وی افزود: با توجه به این‌که در پنج ماه آخر سال ۲۰۱۹ فصل گردشگری به پایان رسیده بود، در حقیقت روند بیکاری راهنمایان گردشگری پنج ماه قبل از همه‌گیری کرونا شروع شده بود. با این تفاسیر فعالان گردشگری ما تقریباً ۱۹ ماه است که با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تورال اظهار کرد: با تلاش‌های انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه و حمایت محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه مقرر شده بود تمامی راهنمایان از کمک مالی مربوط به راهنمایان گردشگری بهره مند شوند، ولی تداوم کاهش گردشگر باعث شده است که یک سوم از کسانی که متقاضی دریافت وام پشتیبانی برای راهنمایان گردشگری در آوریل ۲۰۲۰ بودند، با تداوم هفت ماه بیکاری نتوانند اقساط این وام را به دولت برگردانند. وی ادامه داد: انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه در این دوران دریافت هزینه عضویت برای تمدید کارت راهنمایان گردشگری را معلق کرد. آن‌ها سعی دارند به هر نحوی از همکاران خود پشتیبانی کنند و با کمترین هزینه آن‌ها را از حرفه اصلی‌شان منحرف نکنند. رییس انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه تأکید کرد: بیشتر راهنمایان گردشگری حرفه خود را به عنوان خوداشتغالی انجام می‌دهند و در تعریف اصناف قرار نمی‌گیرند و بیشتر آن‌ها نیز در چتر تأمین اجتماعی قرار ندارند. بنابراین امکان استفاده این قشر از کمک هزینه اعلام شده برای اصناف میسر نیست. وی افزود: راهنمایان گردشگری ترکیه که از مهمترین قدرت‌های نرم این کشور هستند و یکی از ارکان اساسی صنعت گردشگری به شمار می آیند و به تعویق پرداخت وام و دریافت کمک هزینه نیاز دارند. ما می‌بینیم که کشور ما حمایت‌هایی را اعلام و برنامه‌ریزی هم کرده است. تورال گفت: تعداد راهنمایان ترکیه به ۹ هزار نفر می‌رسد، امیدواریم رییس‌جمهور ترکیه دستورالعمل‌هایی را به عنوان کمک هزینه هایی به راهنمایان تخصیص دهد و بازپرداخت وام آن ها به تعویق افتد. کمک هزینه‌ای که در این دوره اعطا خواهد شد، هم روحیه همکاران را افزایش می‌دهد و هم امیدها را زنده نگه می‌دارد و به همکاران ما اجازه می‌دهد در این بخش بمانند.

ایجاد شده: 29/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 29/خرداد/1400     اخبار خارجی
پاسخی به حواشی بیمه راهنمایان گردشگری

پاسخی به حواشی بیمه راهنمایان گردشگری

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، به دنبال اعتراض جامعه راهنمایان ایرانگردی در ارتباط با به انحصار کشیدن مصوبه مجلس درباره بیمه راهنمایان توسط دیگر تشکل‌های خصوصی راهنمایان گردشگری، " ولی تیموری " معاون گردشگری کشور تاکید کرد: طبق مصوبه مجلس  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبق مصوبه مجلس، متولی و کارفرمای بیمه راهنمایان گردشگری محسوب می‌شود و ۲۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند. با وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی هم صحبت شده که کار با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود و اجازه نمی‌دهیم به حاشیه کشیده نشود. او افزود: شاخص‌های بیمه با حضور دو تشکل خصوصی گردشگری تهیه شده و نمایندگان هر دو گروه در جلسات مربوطه حضور داشتند. اسامی دوهزار راهنمای گردشگری نیز بر اساس همین شاخص‌ها از سوی اداره‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان‌ها تهیه شده که هفته گذشته نیز به سازمان تامین اجتماعی داده شد و به‌زودی بیمه آن‌ها به جریان می‌افتد. معاون گردشگری افزود: بخشی از بودجه بیمه در سال ۹۹ به صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز شده و قرار است بخشی از بودجه بیمه در سال ۱۴۰۰ هم دریافت شود تا وقفه‌ای در کار بیمه راهنمایان ایجاد نشود. او درباره اعتراض‌ها نسبت به توافق انجمن‌های صنفی با سازمان تامین اجتماعی و محرومیت اعضای دیگر تشکل خصوصی و راهنمایان مستقل از بیمه، تاکید کرد: با وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی صحبت شده که کار با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود و وارد حاشیه‌های دیگر هم نمی‌شویم.

ایجاد شده: 27/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 27/خرداد/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...