به گزارش هتلنیوز ، فعال حوزه گردشگری سلامت کشور با انتقاد از اظهارات معاونین وزارت بهداشت در نشست با مدیران عامل بیمارستانها و شرکتهای تسهیلگر دارای مجوز گردشگری سلامت، اظهار داشت: ما در این شرایط سخت با اعتبار شخصی در حال جذب گردشگران سلامت به ایران هستیم ولیکن گویا افرادی قصد دارند همین میزان کم را نیز قطع کنند. "عبدالرضا خدادادی" با طرح این پرسش که نقش وزارت گردشگری در حوزه گردشگری سلامت چیست، ابراز داشت: در شرایط بحرانی که گردشگری کشور در آن قرار دارد، موازیکاری وزارت بهداشت در زمینه گردشگری سلامت، اوج بد سلیقگی و نوعی خودزنی است. "خدادادی" بیان داشت: اظهارات مطرح شده از سوی معاون درمان وزارت بهداشت، بیانگر سلطه کامل بیمارستانها و مراکز درمانی بر گردشگری سلامت کشور است. پس وزارت گردشگری کجای این معادله قرار دارد و اصلا چرا به سلامت پیشوند گردشگری اضافه میشود؟ وی افزود: هنوز تعریف دقیق و مشخصی از دلال و دلالپروری در حوزه گردشگری سلامت بعمل نیامده است. گاهی اوقات ملاحظه میشود که حتی شرکتهای تسهیلگر نیز با استفاده از رانتهای خاص خود تبدیل به دلال میشوند. رییس هیاتمدیره شرکت "سراج متحده" که در زمینه اعزام گردشگران سلامت کشور عمان فعالیت میکند در ادامه گفت: با بررسی گذشته و سابقه فعالیت گردشگری سلامت در ایران، متوجه میشویم که افراد و شرکتها در کشور مبدا، اقدام به اعزام بیماران به ایران نمودهاند و اکثر گردشگران سلامت از طریق این افراد و شرکتها وارد کشور میشوند. وی ادامه داد: این در حالیست که شرکتهای تسهیلگر با دریافت مبلغی به عنوان سهم شرکت یا بیمارستان از افراد، همین کار را انجام میدهند. در واقع پول زوری است که باید به شرکتهای دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، پرداخت نمایند. "عبدالرضا خدادادی" با تحلیل وضعیت صنعت گردشگری در کشور، گفت: در شرایط بحرانی کنونی که اکثر تورهای ورودی به کشور، کنسل شده و تعداد گردشگران خارجی به حداقل رسیده است، این مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت دارای سابقه و اعتبار نزد متقاضیان در کشورهای هدف هستند که با اعتمادسازی در حال جذب گردشگران سلامت هستند. وی تصریح کرد: پرداختن به موضوع حذف این دلسوزان و گمنامان عرصه گردشگری سلامت در این برهه زمانی، نوعی کجسلیقگی و خودزنی است. "عبدالرضا خدادادی" در پایان گفت: اگر قرار است بیمارستانها به طور مستقیم، جذب گردشگران سلامت را انجام دهند پس نقش وزارت گردشگری چیست و در این دور باطل ضرر اصلی متوجه چه کسی خواهد بود؟
ایجاد شده: 29/دی/1398 آخرین ویرایش: 29/دی/1398 اخبار داخلی
دولت باید نظارت عالیه داشته باشد امّا نباید آن را با دخالت عالیه اشتباه گیرد. جناب آقای "مونسان" وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ آیا وقت آن نرسیده به یک خانهتکانی درون سازمانی بپردازید؟! آیا وقت آن نرسیده که بدون آنکه هزینهای به دولت تحمیل کنید تفکر حاکم بر صنعت گردشگری که در این وزارتخانه نهادینه شده را به وسیله نیروهای جوانتر با افکار سازندهتر بیازمائید؟!! ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی، کم کم به تاریخ میپیوندد و در این مدت طولانی همان کسانی که با تبصره "ث" این ماده مخالف بودند به جای آنکه با کمک بخش خصوصی آئیننامهها و دستورالعملها را با تصویب جنابعالی به لایحه و سپس پیشنهاد قانونی تبدیل کنند، به دنبال تضعیف تشکلهای حرفهای بخش خصوصی هستند. عمر و تجربه بعضی از تشکلهای منسجم تاسیسات گردشگری که به صورت خودجوش در استانها و کشور توسط فعالان حقیقی تاسیسات گردشگری به وجود آمده از مجموع فعالیت سازمان ایرانگردی و جهانگردی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارتخانه متبوع بیشتر است. حال معاونین و مدیران کل شما با یکدیگر نیز نمیتوانند به توافق برسند و دستورالعملهای غیر کارشناسی یکدیگر را لغو میکنند. صرفا برای اینکه اجازه ندهند تا تشکلهای بخش خصوصی به رشد و تکامل برسند. جناب آقای وزیر؛ ما هم عقیده داریم وظیفه ذاتی و قانونی دولت و دستگاه اجرائی جنابعالی، نظارت عالیه است امّا چرا این نظارتها به گونهای دیگر تعبیر و تفسیر میشود؟ آنچنان اشتباهات انباشته شده که سایر دستگاههای دولتی نیز به جمع منتقدان آن وزارتخانه برآمده و عضو هیاتمدیره صندوق توسعه ملی میفرمایند ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، آماده پرداخت داریم و وزارت گردشگری نتوانسته است آن را جذب کند چون برنامه ندارد. با هزاران زحمت و امید، سرمایهگذار جذب میشود و ناگهان یکی از مسئولین شما در یکی از شهرها مانند قزوین ایشان را تهدید میکند!!! سپس اظهار میفرمایند که این سرمایهگذاران اهلیت ندارند!!! با توهین، افترا، اتهام زدن و تهدید چه موضوعی را میخواهند ثابت کنند؟! میخواهند سلب مسئولیت نمایند؟! چرایی اینکه در مقابل، سرمایه آماده و تسهیلات آماده امّا فرار سرمایهگذار صورت میگیرد فقط به دلیل ترس از بازگشت سرمایه است. آیا پای درد دل سرمایهگذاران نشستهاند؟ بدون نیازسنجی، مکانیابی و داشتن آمار صحیح و فقط با شعارهای گوناگون مبنی بر اینکه زیرساخت نداریم، هر فرد و هر مشتاق این صنعت را ترغیب به سرمایهگذاری کردهاند. در یک بازه زمانی در یکی از شهرهای زیارتی و یا سیاحتی دو شب به کمبود اتاق گرفتار میشوند و دستورالعمل سراسری و کشوری صادر کرده و با این شعار که گردشگر حق انتخاب دارد، مجوز خانهمسافر را در هر کوی و بازار ارائه میدهند ولی برای ساماندهی آنها به هزاران مشکل بر میخورند. مبتکری عزیز در گوشهای از سرزمین پهناور ایران با هنرمندی تمام، خانه و کاشانه خود را در روستا تبدیل به محل اقامت میکند و احسنت به او که مکانی مورد پسند گردشگران ایرانی وخارجی فراهم مینماید و سپس وامصیبتا!!! مدیران کل استانها به رقابت پرداخته و روستائیان عزیز را تشویق به ساخت بومگردی کرده و بدون مطالعه میدانی، آمار میدهند و حتی توجه به ماهیت و هویت بومی آنها نیز ندارند و فقط به کمیت میاندیشند و حجم و تعداد آنها را افزایش میدهند. خداوند متعال خود کمکی کند تا این عزیزان بتوانند حداقل اقساط بانکی خود را بپردازند. آنچنان این آش شور میشود که وزیر محترم آموزش و پرورش نیز به ساخت و ساز بومگردی میپردازد. از میهمانسراهای دولتی و واحدهای غیرقانونی نمیگوئیم که حکایتی است کهنه و فراموش شده. آیا پسندیدهتر نیست از تشکلهای گردشگری حمایت بیشتری نمائید؟ هرچند کاملاً واقف هستیم که به معاونت گردشگری، ادارات نظارتی و مدیران کل خود دستور دادهاید در صورت رعایت مفاد قانونی و دستورالعملها در روند انتخابات هیاتمدیرهها دخالتی نکنند امّا تصور میفرمائید این مهم رعایت میشود؟ تقاضا میکنم اجازه دهید خودمان نمایندگان خودمان را انتخاب کنیم. تحقیق فرمائید که چگونه با درایت معاونت گردشگری و چشمپوشی دستگاه نظارتی، مجوز فعالیت به تشکل حرفهای تازه تاسیسی در یکی استانها دادهاند که هیاتمدیره آن بازرس ندارد چون خودخواسته بازرس را به نایبرئیس تبدیل کردند. عضوی دیگر پروانه بهرهبرداری ندارد و سابقه مدیریت بعضی از اعضای آن به یک سال و دو سال نیز نمیرسد. آن دیگری با صفر رای که حتی خودش نیز به خودش رای نداده است. این طنز نیست. یک حقیقت تلخ است. یا استانی دیگر که تا حد .فروپاشی تشکل قدیمی پیش رفتهاند به حقیقت چرا حتی یک مورد کوچک از اختیارات خود را با میل و رغبت نمیخواهید به بخش خصوصی بسپارید؟ چرا این همه مقابله؟ وزیر عزیز، جناب آقای مونسان؛ آنجا که فریاد کردیم برای تاسیس وزارتخانه و اینجا که تقاضا میکنیم برای تعامل بیشتر، هر دو را بدون هیچ حُب و بغض و فقط به منظور رونق صنعت گردشگری میخواستیم. لذا اگر نمایندگان آگاه و حقیقی بخش خصوصی را در کنار خود به مشاورهای واقعی طلب کنید، یقین بدانید یک شبه ره صد ساله خواهید رفت. سید علی معینزاده - فعال حوزه گردشگری و هتلداری کشور
ایجاد شده: 24/دی/1398 آخرین ویرایش: 24/دی/1398 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتلنیوز ، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران با اعلام افزایش 28 درصدی اقامت گردشگران در این استان طی 9 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، گفت: بدون شک اگر سیل و سیلاب نبود ما شاهد رشد 40 درصدی در این زمینه بودیم. "مهران حسنی" ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: در این مدت، 75 میلیون و 722 هزار شب اقامت در سطح استان به ثبت رسیده است که از این میان، گردشگران خارجی 535 هزار شب در اقامتگاههای رسمی استان اقامت داشتهاند. وی ابراز داشت: استان مازندران ظرفیت پذیرایی و اقامت برای 1 میلیون و 242 هزار و 937 نفر گردشگر در شب را داراست. معاون گردشگری استان مازندران با اشاره به سرمایهگذاریهای صورت گرفته در حوزه گردشگری استان نیز گفت: در 9 ماهه امسال، 22 پروژه سرمایهگذاری شامل هتل، هتلآپارتمان، آژانس مسافرتی، اقامتگاه بومگردی، مجموعه تفریحی، اقامتگاه گردشگری و ... با حجم سرمایهگذاری 251 میلیارد و 500 میلیون تومان به بهرهبرداری رسیده که برای 1500 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است. وی افزود: همچنین از ابتدای سال تاکنون 760 مورد پروانه بهرهبرداری انواع هتل، مُتِل، واحد پذیرایی و دیگر مجموعههای گردشگری با حجم سرمایهگذاری 276 میلیارد تومان و 108 مورد موافقت اصولی با حجم سرمایهگذاری 1790 میلیارد تومان، صادر شده است. "مهران حسنی" در پایان گفت: 22 پروژه گردشگری استان مازندران به میزان 51 میلیارد تومان از تسهیلات دولت در حوزه گردشگری بهرهمند شدهاند.
ایجاد شده: 22/دی/1398 آخرین ویرایش: 22/دی/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس اتحادیه هتلها و هتلآپارتمانهای استان تهران با اظهار تاسف از کاهش چشمگیر میزان سفرهای داخلی و ابراز نگرانی از بروز آسیبهای جبرانناپذیر بر بدنه صنعت هتلداری کشور، گفت: چنانچه تمهیدات لازم برای تسهیل سفر داخلی از طریق حمایت از زیرساختهای گردشگری اعم از هتل و حمل و نقل اندیشیده نشود در آمار سفرهای زمستانی و حتی ایام نوروز نیز کاهش را شاهد خواهیم بود. "محمدعلی فرخمهر" اظهار داشت: پیشبینیها حاکی از دشورای سودآوری هتلها در آینده است و آنچه صنعت هتلداری در شرایط فعلی به آن نیاز دارد، تابآوری در شرایط سخت است که جز با حمایت، تسهیل فضای کسب و کار و تقویت این صنعت، مسیر نیست. "فرخمهر" مهمترین چالشهای صنعت هتلداری در شرایط فعلی را نوسانات ارزی و ریالی، بلایای طبیعی و قطعی اینترنت، معرفی کرد و ابراز داشت: پس از امضای برجام، امید زیادی به حوزه گردشگری تزریق شد و انتظار میرفت تا نقطه عطفی در عرصه صنعت هتلداری کشور باشد که البته با خروج آمریکا از برجام و آغاز مجدد تحریمها، روند معکوسی پیدا کرد. وی تصریح کرد: صنعت گردشگری در انتظار تحقق سیاستهای حمایتی کارآمد است و فرصتها از دست میرود. این در حالیست که همچنان با شعار اقتصاد مقاومتی به دنبال جایگزینی منابع درآمدی غیرنفتی در اقتصاد هستیم. رئیس اتحادیه هتلها و هتلآپارتمانهای استان تهران با اشاره به نقش شورای عالی میراث فرهنگی به عنوان بازوی عملکردی در سیاستگذاریهای حوزه گردشگری، ادامه داد: 7 وزیر کابینه و 3 رئیس از نهادهای تاثیرگذار، عضو شورای عالی میراث فرهنگی هستند و به همیت دلیل توقع فعالان گردشگری از این نهاد در مرحله اول، صیانت از تشکلهای گردشگری است. "محمدعلی فرخمهر" افزود: شورای عالی میراث فرهنگی موظف است با نگاهی فرابخشی و فراجناحی، مسائل و چالشهای حوزه گردشگری کشور را مدیریت کند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: باید در زمینه مقررات مربوط به شهرداری، بیمه، مالیات و ارزش افزوده، بازپرداخت وامهای بانکی، تقسیط تسهیلات دریافتی و ... راهکارهایی طراحی شود. رئیس اتحادیه هتلها و هتلآپارتمانهای استان تهران در ادامه به اقدامات مدیران وزارت گردشگری طی یکسال اخیر، اشاره کرد و گفت: تحرکات سازنده و خوبی در سطح مدیریت ارشد وزارت گردشگری دیده شده که البته کافی نیست. وی در پایان گفت: با وجود سیاستگذاریهای انجام شده و کمیسیونهای مختلفی که در وزارت گردشگری شکل گرفته، دوام و قوام بخشیدن به راهکارهای ارائه شده تنها با حضور بخش خصوصی و قالب آئیننامه و مصوبات قابل اجرا، میسر است.
ایجاد شده: 14/دی/1398 آخرین ویرایش: 14/دی/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز با صدور حکمی از سوی معاون توسعه مدیریت وزارت گردشگری، جناب آقای "محمدحسین عسگرپور" به سمت مدیر کل دفتر تسهیلات و تامین منابع این وزارتخانه، منصوب شد. وی که سابقه فعالیت به عنوان مدیر کل پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت و مدیر کل دفتر برنامهریزی و بودجه وزارت گردشگری را در کارنامه اجرایی خود دارد در این سمت جایگزین جناب آقای "محمدحسن اسدی" شده است.
ایجاد شده: 11/دی/1398 آخرین ویرایش: 11/دی/1398 انتصابات
به گزارش هتلنیوز ، نشست مشاور سازمان جهانی گردشگری با فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران در راستای تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور با حضور معاونان گردشگری برخی استانها و همچنین مدیران و نمایندگانی از دستگاههای دولتی، برگزار شد. مدیر کل دفتر برنامهریزی و حمایت از توسعه گردشگری در این نشست با اشاره به اهمیت تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری بر ضرورت مشارکت بخشهای مختلف، فعالان و ذینفعان بخش خصوصی و دولتی در تدوین هر چه بهتر این برنامه تاکید کرد. "علیرضا رحیمی" ابراز داشت: امیدواریم در پایان سفر "مارچلو نوتاریانی" مشاور سازمان جهانی گردشگری به ایران و با همکاری یکدیگر بتوانیم به چشمانداز جامعی از تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری دست یابیم. "مارچلو نوتاریانی" مشاور سازمان جهانی گردشگری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تدوین این برنامه به تشریح ظرفیتهای گردشگری کشورمان در حوزه گردشگری پرداخت و اظهار داشت: امیدوارم که در پایان این نشستها بتوانیم به یک نتیجه جامع و کامل دست یابیم تا شاهد بهبود شرایط گردشگری ایران باشیم. مشاور سازمان جهانی گردشگری ابراز داشت: این امید را دارم تا با کمک هم در این حوزه یک گام به جلو برداریم. در حوزه گردشگری همه مهم هستند و باید نقش مهم و عملیاتی ایفا کنند. بخش خصوصی مانند موتور یک ماشین است و به نظر من این یک فرصت استثنایی است که وزیر گردشگری ایران نیز از بخش خصوصی صنعت گردشگری حمایت میکند. وی ادامه داد: اکنون و در شرایط فعلی، فرصت مناسبی به وجود آمده تا چالشهای صنعت گردشگری را با یکدیگر، بررسی و در قالب تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری، بتوانیم به رونق این صنعت در ایران کمک کنیم. "مارچلو نوتاریانی" با تاکید بر توجه به موضوع سرمایهگذاری در تدوین این برنامه، گفت: این موضوعی است که با وزیر گردشگری نیز مورد بحث و بررسی قرار دادیم و اعتقاد من بر این است که در ایران ظرفیتهای خوبی در این خصوص وجود دارد. " نوتاریانی" افزود: با توجه به علاقهمندی و حمایت شخص آقای مونسان به عنوان وزیر گردشگری از تدوین این برنامه به نظر میرسد بتوانیم گامهای موثری در این خصوص برداریم. حتی اگر 50 درصد این برنامه نیز اجرایی شود، شاهد اتفاق بسیار مهم و نتایج بسیار خوب در حوزه گردشگری ایران خواهیم بود. وی در ادامه به ظرفیتهای عالی و فراوان ایران در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: ایران از نظر نیروهای انسانی نیز ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری دارد و مطمئن هستم با همکاری یکدیگر میتوانیم گامهای خوبی برداریم زیرا یک اراده مصمم برای تدوین این برنامه وجود دارد. وی تصریح کرد: هر دپارتمان نقش و جایگاه خود را در این برنامه جامع دارد. اولویتها به ترتیب آموزش، قوانین و مقررات ( استاندارد )، بحثهای مالی و جذب سرمایه برای توسعه گردشگری، بازاریابی و تبلیغات، موضوعات مرتبط با ویزا و تسهیلات ورود گردشگران، مدیریت مقاصد، مدیریت تجربه و ایجاد تجربه منحصربفرد، گردشگری روستایی و مباحث مربوط به جوامع محلی است. مشاور سازمان جهانی گردشگری یادآور شد: یکی از نکات دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، مدیریت ریسک است. زیرا بحرانها و حوادث طبیعی ممکن است به وجود بیایید و باید برنامهای برای مدیریت ریسک نیز داشته باشیم. وی در پایان گفت: برنامهریزی، پروسهای زمانبر و شکلپذیر است و باید از تجربیات تخصصی برای این برنامهریزی استفاده شود. هر پیشنهادی که وجود دارد را به ما منعکس کنید تا در برنامه لحاظ شود.
ایجاد شده: 18/آذر/1398 آخرین ویرایش: 18/آذر/1398 اخبار داخلی
بنده و جنابعالی كه در این صنعت فعالیت مینمائیم كم كم باورمان میشود كه قرار نیست بخت صنعت گردشگری ما باز شود و فعالین این بخش روی خوشی به خود ببینند. امید بود تا بعد از به بن بست رسیدن صادرات نفت كشور و تغییر جایگاه حوزه گردشگری در دولت و شكلگیری وزارتخانه جدید، عنایت ویژهای به صنعت پیشران گردشگری برای تولید اشتغال و درآمد مناسب و پایدار شده و با تعدیل تراز منفی خروج از كشور، زمینه توسعه گردشگری داخلی بیش از پیش فراهم شود. دیر زمانی از افزایش بیش از سه برابرى نرخ ارز در بازار داخلى نمىگذرد كه به یكباره شوک جدیدی بر اعتماد و اعتبار اقتصادی و معیشتی مردم در نیمه شب آخرین جمعه آبانماه فرود آمد و صبحگاهان تلخی را برای مردم بیخبر از همه جا به ارمغان آورد. با افزایش چند برابری نرخ ارز در سال گذشته و كاهش ارزش پول ملى، صرف نظر از مزایا و مضرات سفرهاى شهروندان ایرانى براى سیاحت و گذران اوقات فراغت در خارج از مرزهاى سیاسى، این امید ایجاد شد كه شهروندان عزیز با توجه به كاهش قدرت خرید خانوار از این به بعد سفرهای داخلی را بر سفرهای خارجی ترجیح داده و راهی ایرانگردی و ایرانشناسی شوند تا این اتفاق میمون در كشور شكل گیرد. البته ایرانیان از گذشته فرهنگ سفر خاص خود را دارند و اغلب ترجیح میدهند به جای مسافرت با تورهای مسافرتى و با خودروهاى جمعى گازوئیلسوز، با وسیله نقلیه شخصی خود سفر كنند. صد البته بایستى به این نكته توجه داشت كه با افزایش سه برابرى قیمت بنزین، هزینههاى سفر با وسیله نقلیه شخصى به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت و اقتصاد و درآمد بخش بزرگى از خدماتدهندگان به گردشگران درمقاصد گردشگرى را با بحران جدى مواجهه كند. صد البته بایستى به این نكته توجه داشت كه با افزایش سه برابرى قیمت بنزین، هزینههاى سفر با وسیله نقلیه شخصى به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت و اقتصاد و درآمد بخش بزرگى از خدماتدهندگان به گردشگران درمقاصد گردشگرى را با بحران جدى مواجهه كند. هماكنون تعداد قابل توجهى از سرمایهگذاران این بخش به امید توسعه گردشگرى داخلى اقدام به سرمایهگذارى در این فعالیت نموده و با أخذ تسهیلات از بانكها، براى خود بدهى و دیون قابل توجهى ایجاد كردهاند. اگر این شرایط بدون در نظرگیری ملاحظات این قشر از سرمایهگذاران و كارآفرینان ادامه یابد، قطعا اثرات جبرانناپذیرى را بر صنعت گردشگرى داخلى و به دنبال آن به خطر انداختن جریان ورود گردشگران خارجى به همراه دارد. توجه بفرمائید به عنوان نمونه تاكنون تعداد قابل توجهى از شهروندان تهرانى براى گذران تعطیلات آخر هفته خود و یا سپرى كردن بخشی از اوقات فراغت خود و خانواده در خانه دوم و یا خانه پدرى به استانهاى مركزى و یا نوار ساحلى دریاى خزر با وسیله شخصى خود سفر مىكردند كه نقش بسیار زیادى در رونق اقتصاد جامعه میزبان و توسعه این مراكز خدماتى از جمله هتلها، مراكز خدمات رفاهى بین راهى، فروشندگان صنایع دستى و محصولات محلی بومى داشتند. حال با افزایش چند برابرى هزینههاى سفر بایستی بررسی شود كه چه اتفاق ناگوارى براى این قشر از هموطنان ما خواهد افتاد كه جاى بسى تامل دارد!؟ روشن است كه مراكز خدمات اقامتی و پذیرایی گردشگری كشور برای تهیه و تامین مایحتاج روزانه و هفتگی مسافران و میهمانان خود از جمله مواد پروتئینی، میوه، سبزیجات و اقلام بهداشتی و نظافتی و ... از كامیونهای گازوئیلسوز استفاده نمیكنند بلكه از خودرو شخصی و وانتبارها بهره میبرند كه از هیچگونه سهمیهای برخوردار نبوده و مجبورند افزایش چند برابری هزینهها را متوجه میهمان نموده و در نهایت با نارضایتی و عدم استقبال گردشگران مواجه شوند. قطعا همه میدانیم دولت با عائله هشتاد و چند میلیونی و درآمد نفتی تقریبا معادل صفر، دوره بسیار سختی را در بخش منابع و مصارف سپری میكند و اداره كشور با تحریمهای همهجانبه و این همه یارانه پیدا و پنهان، كار دشوار و بزرگی است. و نیک میدانیم كه هیچ ایرانى وطنپرستى راضى به مفتفروشى و ارزانفروشى بنزین و سایر مشتقات آن به بهاى نابود كردن ذخایر و ثروت بین نسلى و همچنین تخریب و آلودگى محیط زیست خود نیست. اما عدم توجه به وضعیت معیشت مردم به ویژه قشر متوسط به پائین جامعه و عدم بها دادن به خواست و نیازهاى آنان با این تصمیم غیرمتعارف و وارد نمودن شوک معاش به زندگى آنان، عواقب غیرقابل پیشبینى شدهاى را متصور است. آیا دولت براستی توانایی مقابله و مهار تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین را كه متوجه دستگاههای زیرمجموعه خود میشود را دارد؟ دولت امروز ما گرچه خود بزرگترین تولیدكننده خدمات در كشور است ولی خود نیز بزرگترین مصرفكننده خدمات و محصولاتی است كه بایستی از بازار داخلی با نرخ بنزین سه هزارتومانی تهیه كند. جای شبهه است كه از طریق افزایش بهای بنزین دولت بتواند دردی از دردهای كهنه و پنهان خود را دوا كند. این نگرانی وجود دارد كه تمام درآمد ناشی از این صرفهجویی، صرف افزایش هزینههای جاری دستگاههای عریض و طویل دولتی شود. گران شدن سفر داخلی و روى آوردن مجدد مردم به سفرهاى خارجى با توجه به تثبیت نرخ ارز، افزایش هزینههای تورگردانان داخلی و افزایش چند برابری نرخ تمام شده متصدیان تولید برنامه سفر در ایران در مقابل بازار رقابتی كشورهای همسایه، حكایت دیگری است كه در سطح كلان ملی، ورود گردشگران خارجی به كشور را با اما و اگرهای بسیاری مواجه میكند. شاید دولت با گران كردن تدریجی قیمت بنزین، تولید و واردات خودروهای هیبریدی و الكتریكی با برخورداری از معافیت سود بازرگانی و عوارض گمركی، تعطیل كردن خطوط تولید به اصطلاح خودروهای ملی، كاهش بار ترافیكی شهرهای بزرگ با اصلاح ساختاری و زیربنایی مسیرهای تردد شهری و بین شهری و صرفه جویی از مابهالتفاوت كاهش مصرف روزانه بنزین و صادرات آن خیلی بهتر میتوانست این بحران خودساخته را مدیریت كند...؟؟ دکتر علی رحیمپور - كارشناس گردشگرى
ایجاد شده: 13/آذر/1398 آخرین ویرایش: 13/آذر/1398 مقالات و یادداشت ها
جناب آقای دکتر "حسن روحانی" رئیس جمهور عزیز و محترم. شاید میبایست خیلی زودتر از اینها این مکتوب را خدمتتان میفرستادم امّا چون اصولاً انسان صبوری هستم، مدتی طول کشید و از این باب پوزش میخواهم امّا در این برهه، فرصت را بسیار مغتم دانسته و با خلوص نیت و بدون هیچ حب و بغضی از شما طلب عفو میکنم و باید من را که یک فعال کوچک اقتصادی در حوزه بزرگ صنعت گردشگری کشور هستم را مورد بخشش قرار دهید. اگر خاطر مبارک باشد، حدود شش سال قبل که آن سفرهای پُر ماجرای شما بر پایه و اساس دولت تدبیر و امید آغاز میشد، من و بسیاری از یاران و فعالان این صنعت مهم با جان و دل، تمامی نقش و نگار زیبایی که از تدبیر و کوشش دولتمردان خود و امید برای پیشرفت صنعت گردشگری را ترسیم کردی، پذیرفتیم و گام به گام به توصیهها و رهنمودهایت عمل کردیم و حال در این زمان به یک حقیقت رسیدیم که متاسفانه بسیاری از ما دیگر نمیتوانیم به آن امیدی که خواستار آن بودی و از آن میگفتی و میگفتیم، پایبند باشیم. ما را رفیق نیمهراه قلمداد نکن امّا بر ما ببخش عدم پایبندی به آن قول و قراری که گذاشتیم! البته میدانیم و یقین داریم که شما و هیات دولت همراه به تدبیر خود ادامه داده و این راه پر فراز و نشیب را ادامه خواهید داد امّا بپذیر که امیدواری قدرتمندی که داشتیم را به سهولت از ما گرفتی! آن زمان که گفتیم و حتی فریاد برآوردیم هتلداری را به سخره گرفتهاند و هر خانه و کاشانهای را به مکانی جهت اقامت تبدیل کرده و با مجوز و بدون مجوز به کسب و کار اقامت و پذیرایی وارد شدهاند در جواب اعلام شد که زیرساخت نداریم و مردم حق انتخاب دارند! در همین سخنرانیهای آخر خود در شهر یزد با یک هیجان وصفناپذیری از رونق صنعت گردشگری سخن به میان آوردید امّا در مقابل چنان با نکتهسنجی و اشارات ظریف و در عمل با بازی با ارقام و اعداد به کمبود بودجه وعدم صادرات نفت و نداشتن منابع مالی و الزام به جبران آن از طریق درآمد ملت و مالیات اشاره فرمودهاید که قانونگذاران عزیز و مجلسیان محترم در اولین اقدام خود، پیشنویس خط خوردن معافیت مالیاتی سرمایهگذاری در تاسیسات گردشگری را تهیه و متعاقب آن تصویب معافیت مالیات ارزش افزوده هتلها را متوقف و با ارسال آن به کمیسیون اقتصادی، این مصوبه مهم را در هالهای از ابهام قرار دادند. سوختیم و ساختیم و هنوز نفس تازه نکرده بودیم که به ناگاه بنزین را گران کردید. هرچند نرخ و قیمت بنزین در یک اقتصاد سالم میبایست افزایش پیدا کند امّا آیا میدانید برای گردشگری داخلی این کار یک فاجعه است؟! آیا برای جبران آن اندیشه و راهکاری تنظیم کرده بودید؟! میدانیم و آگاه هستیم که اگر هنوز از هدفمند کردن یارانهها برای صنعت گردشگری کشور سهمخواهی کنیم، راه به جایی نخواهیم برد و خوشخیالی است!! اگر از تسهیلات بانکی کمبهره و حتی بلاعوض فقط برای بقا بگوئیم به یقین آن را طنز تلقی کرده و پاسخی دندانشکن گرفته که از شما واجبتر نیز هست!! آقای رئیسجمهور اگر شما به همین اندک گردشگر خارجی و درآمد ارزی حاصل از آن و چند صباحی با دیدن جنب و جوش در گردشگری داخلی، راضی شده و هنوز با چیدمان جدول و نمودارهای متنوع از افق بیست ساله و امید به آینده دور خبر میدهید، بدانید و آگاه باشید که بسیاری از ما به همین فردای خود نیز امیدی نداریم! نمیدانیم از برقراری مجدد اینترنت در کل کشور خشنود باشیم و یا از قطع چند روزه آن تاسف بخوریم امّا به هر صورت به گردشگری ضربهای وارد کرد و جبران آن مدتها طول خواهد کشید. جناب آقای دکتر روحانی، بدان و آگاه باش که از مدیر و کارکنان عزیز آن مهمانپذیر بیستاره تا آن هتل پر ستاره و کل خانواده بزرگ گردشگری کشور به نظام جمهوری اسلامی و میهن عزیزمان پایبند هستند و اگر اینگونه نبود یقین بدان تاکنون همانند فرار مغزها با فرار سرمایههای آنها نیز روبهرو میشدید! در این روزها و در این سالهای پایان دوره دولت خود، طریقی اتخاذ کن تا چند برگی درخشان و مثالزدنی همانند آنچه در ابتدای شروع دولت تدبیر و امید شاهد بودیم به کتاب تاریخ صنعت گردشگری ایران عزیز افزوده شود. علی معینزاده - فعال صنعت گردشگری و هتلداری
ایجاد شده: 13/آذر/1398 آخرین ویرایش: 13/آذر/1398 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتلنیوز ، نشست هماندیشی مدیران هلدینگها و گروههای هتلداری کشور به دعوت مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، عصر دیروز ( یکشنبه 26 آبان ) با حضور "سید جواد موسوی" مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات وزارت گردشگری، "علی جیرفتی" مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران و "جمشید حمزهزاده" رئیس جامعه هتلداران ایران در محل هتل لاله تهران، برگزار شد. "پرهام جانفشان" در این نشست با اشاره به اینکه بالاترین میزان تاسیسات گردشگری در بین استانهای کشور به تهران تعلق دارد، اظهار داشت: کوچکترین اقدام و تصمیم مثبت، میتواند در تمام تاسیسات گردشگری کشور بسط و گسترش پیدا کند. "جانفشان" پس از شنیدن صحبتها و مشکلات مدیران عامل گروههای هتلداری، ابراز داشت: بسیاری از مطالبات در کارگروه تسهیل و رفع موانع استانداری، قابل بحث و رسیدگی است و هدف از برگزاری چنین نشستهایی نیز استماع مشکلات هتلداران برای انعکاس و پیگیری در جلسات و کارگروههای استانی است. مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در ادامه تصریح کرد: بالا بردن ضریب اشغال مراکز اقامتی پایتخت در ایام نوروز، تعطیلات آخر هفته و برگزاری رویدادهای ملی نظیر جشنوارههای فجر از جمله برنامههایی است که اداره کل به دنبال سیاستگذاری و تحقق آن است. وی افزود: برای اجرایی شدن این برنامهها، نیازمند برگزاری چنین نشستهایی برای هماندیشی و همافزایی بین مدیران تاسیسات گردشگری هستیم که به صورت مستمر و ماهانه تا پایان سال 98 برگزار میشود. وی در پایان خطاب به مدیران عامل گروههای هتلداری گفت: فضای رقابتی سالم به معنای تلاش برای بالا بردن کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران همراه با افزایش ضریب اشغال در مراکز اقامتی استان تهران است.
ایجاد شده: 27/آبان/1398 آخرین ویرایش: 27/آبان/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، تفاهمنامه همکاری گردشگری ایران و سوئیس در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور که با مسئولیت وزارت بهداشت ایران در سوئیس برگزار شد به امضای "ولی تیموری" معاون گردشگری ایران و "سوماروگا" رئیس بخش بازارهای نوظهور گردشگری سوئیس رسید. براساس این تفاهمنامه 8 بندی که به مدت یک سال اعتبار دارد، طرفها در چارچوب توانمندی و تسهیلات خود، همکاریهای مشترک در زمینه گردشگری را بر اساس اصل برابری و منافع متقابل و طبق قوانین کشورهای عضو و معاهدات بینالمللی کنونی، تقویت و توسعه خواهند داد. مسئولان گردشگری ایران و سوئیس در این تفاهمنامه متعهد شدند که اطلاعات مربوط به حضور در نمایشگاهها، کنگرهها، روزهای گردشگری و سمینارهای کشور خود را به طرف دیگر اطلاعرسانی و نهادهای دولتی خود را به همکاری در حوزه گردشگری تشویق کنند. همچنین بر اساس این تفاهمنامه، دو طرف اطلاعات مربوط به حوزه گردشگری شامل قانونگذاری و سایر اسناد حقوقی مربوط به آمار گردشگری، تجارب مربوط به بهبود کیفیت خدمات گردشگری و تجارب مربوط به تنظیم عملکرد نهادهای گردشگری را تبادل خواهند کرد.
ایجاد شده: 19/آبان/1398 آخرین ویرایش: 19/آبان/1398 اخبار داخلی
رئیس جامعه هتلداران ایران در رابطه با وضعیت زیرساختهای گردشگری در کشور، اظهار داشت: در کشور ما به ویژه در کلانشهرها زمین برای ساخت هتل، گران و تامین منابع مالی برای ساخت آن دشوار است. به گزارش هتلنیوز ، رئیس جامعه هتلداران ایران در خصوص دلیل بالا بودن هزینههای ساخت هتل در ایران نیز ابراز داشت: سرمایهگذار درصدی از سرمایه را با خود میآورد و مابقی را از طریق دریافت تسهیلات از منابع بانکی تامین اعتبار میکند اما در ایران نرخ بهره در قیاس با سایر کشورها گرانتر است. "جمشید حمزهزاده" همچنین گفت: از سوی دیگر عدم مطالعات نیازسنجی در ساخت هتل در کشور، موجب شده تا زیرساختهای گردشگری در بحث اقامت، دور از مطلوب مورد نظر باشد. در واقع وقتی ما ندانیم شهری با میراث فرهنگی و گردشگری موجودش به چه هتلی نیاز دارد، چطور میتوانیم ظرفیتسنجی لازم را داشته باشیم؟ "حمزهزاده" ادامه داد: به همین دلیل است که یک شهر به قدری هتل ساخته میشود که بسیاری از شاغلان این صنعت متضرر میشوند و در مقابل در شهری با کمبود هتل مواجه هستیم و گردشگران در مضیقه قرار میگیرند. رئیس جامعه هتلداران ایران تصریح کرد: ممکن است در شهری نیز هتل موجود باشد اما همه 4 یا 5 ستاره باشند درحالیکه این شهر نیازی بیشتری به هتل 2 یا 3 ستاره برای طبقات متوسط و متوسط رو به پائین داشته باشد. وی با تاکید مجدد بر لزوم نیازسنجی اولیه برای ساخت هتل در سطح کشور، افزود: بررسی چنین ظرفیتهایی در قالب مطالعات نیازسنجی مشخص میشود که ما فاقد چنین تحقیقاتی هستیم. رئیس جامعه هتلداران ایران در ادامه به بیان مهمترین مشکلات و چالشهای حوزه صنعت هتلداری در کشور پرداخت و گفت: تحمیل مالیاتهای سنگین، گران بودن حاملهای انرژی به ویژه آب که نسبت به سالهای گذشته 4 برابر شده، دریافت عوارض مختلف از سوی شهرداری مانند پسماند، تابلو، جرایم بیمهای و بانکی، توسعه بیرویه مراکز اقامتی غیررسمی مانند مسافرخانهها، میهمانسراهای دولتی و مدارس دولتی، شاغلان این صنعت را با چالش مواجه کرده و متاسفانه نیز مسئولان نسبت به آن بیتوجه هستند. وی در ادامه گفت: صنعت هتلداری و گردشگری باید با سازمانهای مربوطه تعامل خوبی داشته باشد اما نگاههای جزیرهای و سلیقهای که گاهی اعمال میشود، مشکلات عدیدهای را بهوجود آورده است. این سازمانها منافع خودشان را در اولویت قرار میدهند که در عمل به روند هتلداری در کشور لطمه زده است. رئیس جامعه هتلداران ایران در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: اگر در کشوری که سازمان جهانی گردشگری به طور رسمی در آمار خود اعلام کرده، مقصد ارزان برای گردشگران خارجی است، زیرساختها فراهم شود بیش از ظرفیت موجود میتواند در افزایش گردشگران موفق عمل کند. "جمشید حمزهزاده" درپایان گفت: توریست خارجی میتواند در ایران با 3 دلار بهترین غذا را صرف کند و با پرداخت 50 قادر به تامین اقامتگاه خواهد بود. این در حالیست که در هتلهای خارج از کشور این مبلغ حداقل 300 دلار است. در حقیقت ما به گردشگران خارجی یارانه میدهیم.
ایجاد شده: 14/آبان/1398 آخرین ویرایش: 14/آبان/1398 اخبار داخلی
"محمدابراهیم لاریجانی" مدیر کل دفتر تبلیغات و بازاریابی وزارت گردشگری در گفتگو با خبرنگار هتلنیوز از برگزاری سومین نشست کمیته فنی همکاریهای گردشگری ایران و عمان در جریان سفر وزیر گردشگری جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به این کشور، خبر داد. به گزارش هتلنیوز ، مدیر کل دفتر تبلیغات و بازاریابی وزارت گردشگری ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: در این نشست، برنامه اجرایی 4 ساله در 7 ماده و 30 بند با موضوع همکاریهای مشترک گردشگری میان جمهوری اسلامی و عمان، تدوین و مقرر شد جدول زمانبندی این برنامه تا پایان سال 2019 میلادی، نهایی شود. به گفته مدیر کل دفتر تبلیغات و بازاریابی وزارت گردشگری از جمله مهمترین مفاد این برنامه اجرایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد. 1 - برگزاری تورهای تلفیقی به منظور سفر به مناطق آزاد و سایر استانهای کشور 2 - برگزاری تورهای کشتی کروز با استفاده از ظرفیتهای موجود در خلیج فارس و بندر چابهار 3 - تسهیل ورود خودروی گردشگران عمانی به ایران 4 - تدوین ساز و کارهای مشترک بیمههای ملی 5 - برگزاری دورههای آموزشی گردشگری و هتلداری 6 - انتشار کتاب گردشگری ایران و عمان در تیراژ بالا و توزیع در نمایشگاهها و بازارهای گردشگری مشترک 7 - برگزاری هفتههای فرهنگی و گردشگری در کشورهای ایران و عمان 8 - حضور در نمایشگاههای گردشگری کشورهای ایران و عمان 9 - همکاری رسانههای دو کشور در معرفی ظرفیتهای گردشگری
ایجاد شده: 1/آبان/1398 آخرین ویرایش: 1/آبان/1398 اخبار داخلی