شیوهنامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در هتلها و واحدهای اقامتی در سال 1395 و به استناد ماده 25 آئیننامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها و با توجه به لزوم هماهنگی و حفظ وحدت رویه در ذخیره و ابطال واحدهای اقامتی و در راستای قانونمند کردن و صیانت از حقوق مسافران، توسط اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، تهیه و تنظیم شد. این شیوهنامه شامل بخشهای شرایط عمومی، شرایط اختصاصی رزروهای انفرادی، شرایط اختصاصی رزروهای گروهی و شرایط ابطال رزرو هتلها و واحدهای اقامتی است. جهت دانلود فایل PDF از طریق لینک زیر اقدام فرمائید. شیوهنامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در هتلها و واحدهای اقامتی
ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1398 ضوابط
به گزارش هتلنیوز ، چهاردهمین همایش آموزشی مدیران و حسابداران گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی از صبح روز چهارشنبه ( 11 اردیبهشت ) با حضور مدیرعامل، قائممقام، معاونین و مدیران ستادی، مدیران کل و مالی هتلهای زیرمجموعه، حسابداران شرکت سرمایهگذاری ایرانگردی و جهانگردی و مدیرعامل شرکت سفر کارت ملی در هتل جهانگردی دیزین، آغاز بکار کرد. "مهرداد تاوتلی" مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری ایرانگردی و جهانگردی ضمن خوشامدگویی به تمامی حاضرین در این همایش و تشکر ویژه از تمامی کارکنان و پرسنل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی سراسر کشور، اظهار داشت: در ابتدای حضور در این مجموعه، شعار سازمانی مبتنی بر افزایش درآمد، کنترل هزینه و ارتقای کیفیت را مورد مطالعه بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدیم که این مثلث سودآور، میتواند این بنگاه اقتصادی را کاملا هوشمندانه، مدیریت کند. "مهرداد تاوتلی" ابراز داشت: با آموزشهایی که واحد آموزش، طرحریزی، اجرا و پیاده کرده است از لحاظ رشد کیفی با معدل خوبی مواجه هستیم. از سوی دیگر تغییرات عمدهای در موضوع صدای مشتری صورت گرفته است که در نتیجه آن، شاهد تغییر در فرهنگ، افزایش انگیزه در پرسنل و بازخورد مثبت از سوی میهمانان بودهایم. مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به رویکرد این مجموعه در سال جدید، گفت: سیاستهای تازهای را تدوین نموده و سعی داریم تا با همت مضاعف تمامی همکاران، تلاش خود را در جهت بازاریابی و فروش اتاقها بکار گیریم. وی تصریح کرد: در سالی که تحت عنوان رونق تولید نامگذاری شده است، بایستی نگرش جدیدی به بحث بازاریابی اینترنتی داشته باشیم. مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری ایرانگردی و جهانگردی در پایان صحبتهای خود ضمن اشاره به پیشرفت چشمگیر در زمینه کنترل هزینهها، افزود: تمامی کارکنان، کارمندان و پرسنل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی باید دانش تخصصی خود را همسو با استانداردهای روز دنیا، افزایش دهند تا این مجموعه در کورس رقابت صنعت هتلداری، عقب نیافتد. صحبتهای معاون اجرایی، معاون اداری و مالی، مدیر روابطعمومی، مدیر حقوقی و مدیر منطقه شمال و البرز گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی نیز بخشی دیگر از این همایش بود که هر یک از به ارائه گزارش در خصوص عمکلرد و تشریح مهمترین برنامههای سال جاری حوزه تحت مدیریت خود پرداختند. همچنین در حاشیه چهاردهمین همایش آموزشی مدیران و حسابداران گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی، هتلهای دیزین، خوی، آستارا، چلندر، کرمان شعبه 1، دلوار بوشهر، سنندج، نائین، شاهرود و سیرجان به عنوان 10 هتل برتر این مجموعه از نظر شاخصهایی نظیر رشد درصد اشغال و درآمد نسبت به عملکرد دوره قبل و بودجه، معرفی و انتخاب شدند.
ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1398 اخبار داخلی
در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی، به شرح مزایای این شغل میپردازیم. این شغل با وجود ویژگیهایی همچون خستگی مفرط، میهمانان غیر قابل کنترل و انتظارات شغلی فراوان، مزایایی نیز دارد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر میشود: مزایای پولی ساعات کاری انعطافپذیر تماس با مردم حداقل سرمایهگذاری در ابتدای کار محیط دوست داشتنی رضایت شغلی یکی از مزایای استفاده از این شغل این است که اگر خدمات خوبی به میهمان یدهید، میتوانید انتظار داشته باشید که به خوبی از شما تقدیر خواهد شد. یک میزبان در رستورانهای شیک و لاکچری میتواند با انعام و مجموع حقوقی که میگیرد، درآمدی بیش از یک آشپز، مدیر اجرایی، افسر پلیس، میهماندار هواپیما و یا یک معلم داشته باشد. یک میزبان از رستورانی که در آن کار میکند، گاهی تخفیفهای خوبی هم خواهد داشت و گاهی وعدههای غذای مجانی هم دریافت خواهد کرد. داشتن شیفتهای شب یا بعد از ظهر و یا آخر هفته باعث میشود که میزبان بتواند به دنبال یک شغل دیگر بوده و یا به خانواده خود بیشتر بپردازد. یکی دیگر از مزایای شغل میزبانی این است که ممکن است افراد جالبی را نیز ملاقات کنید. یک میزبان فرصت همکلامی با افراد در سنین مختلف و با تجربیات مختلف را دارد که این شغل را جذاب میکند. بر خلاف دیگر مشاغل که نیاز به هزینه اضافی در نوع لباس و پوشش دارد، این شغل نیاز به چند یونیفرم و کفشهای راحت دارد. برای برخی از میزبانان نیز فضا و محیط کار میتواند جالب باشد. مثلا بسیاری از رستورانها دکوراسیون بسیار دقیق و منحصر بفردی دارند. میزبان فرصت چشیدن انواع غذاهای مختلف را نیز دارد. انعام و تحسین از طرف میهمانان و کلمات تشویقی از طرف مدیر نیز میتوانند جوایز خوبی در قبال ارائه خدمات خوب باشند. نکته پایانی اینکه مهارت و دانشی را که در این شغل به دست میآورید در تمام جنبه های زندگی شما تاثیرگذار خواهد بود.
ایجاد شده: 9/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 12/اردیبهشت/1398 میزبانی
به گزارش هتلنیوز ، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در صحن علنی مجلس، قرائت کرد. در گزارش کمیسیون اصل 90 با تاکید مجدد بر لزوم تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، آمده است: با توجه به شکایات متعدد واصله به کمیسیون، موارد ارجاعی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و لزوم بررسی عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ویژه در حوزه حفظ و نگهداری از میراث گرانبهای تاریخی و عدم جذب گردشگر علیرغم جاذبههای فراوان موجود در کشور، هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 با تعیین استانهای فارس، اصفهان، همدان، خراسان رضوی و جنوبی و آذربایجان شرقی به عنوان نمونه برای بررسی وضع موجود؛ به کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون ماموریت داد با حضور در این استانها از نزدیک مشکلات مطروحه در شکایات و گزارشها را بررسی کنند. کمییسون اصل 90 مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد: این گزارش حاصل بررسیهای میدانی کمیسیون برای شناسایی ضعفها نه تنها در سطح سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بلکه مشکلات فراسازمانی به منظور نیل به نگرش جامع است و از اینرو مهمترین ضعفها و مشکلات به تفکیک در سه حوزه میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بر حسب ارتباط با سازمان میراثفرهنگی، ارتباط با سایر دستگاهها و سازمانها، ارتباط میان سازمانها، دستگاهها و قوا و حوزه قوانین و مقررات، احصا شده است. در ادامه نگاهی داریم به گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری عملکرد حوزه گردشگری از نگاه آمار و ارقام کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گزارش خود با بررسی وضعیت کشور از نگاه آمار در حوزه گردشگری، اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار اعلامی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، تعداد گردشگر ورودی به کشور طی ۱۰ سال گذشته بیش از دو برابر و آمار گردشگر خروجی نیز نزدیک به دو برابر افزایش یافته است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، افزوده است: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، رتبه ایران که در سال ۲۰۱۱ از بین ۱۳۹ کشور ۱۱۴ بود در سال ۲۰۱۷ از بین ۱۳۶ کشور به ۹۳ صعود داشت و همچنین در بین کشورهای خاورمیانه از جایگاه نهم در سال ۲۰۱۵ به جایگاه هشتم در سال ۲۰۱۷ ارتقا یافته است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی آماری خود، افزوده است: متوسط دریافتی ایران به ازای هر گردشگر ۶۶۵٫۱ دلار بوده و این در حالی است که میانگین درآمد حاصل از هر گردشگر خارجی براساس برآوردهای سازمان جهانی گردشگری برای منطقه جنوب آسیا که ایران نیز جزو آن است، ۱۳۴۰ دلار است. براساس آنچه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده است؛ صنعت گردشگری کشور در حال حاضر با ارزش افزوده حدود ۱۰٫۱ میلیارد دلار سهم ۲٫۵ درصدی از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده و با ۴۷۶ هزار شغل، سهم ۱٫۹ درصدی از کل اشتغال را به خود اختصاص میدهد. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با استناد به گزارش مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود از وضعیت سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی وگردشگری اعلام کرد: اولویت صنعت گردشگری برای دولت ۱۳۵ و رتبه آموزش برای کارکنان در این حوزه ۱۳۴ است که جزو ضعیفترین گویههای ایران به شمار میرود. براساس این گزارش، بدترین رتبه ایران در بین مولفههای شاخص رقابتپذیری سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ مربوط به پایداری محیطی و پس از آن اولویتبخشی سفر و گردشگری و زیرساخت خدمات گردشگری است. همچنین بهترین رتبه ایران در رقابتپذیری قیمتها و پس از آن نیز منابع فرهنگی است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین به موضوع کمبود نیرو در سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اشاره داشته و در گزارش خود به صحن علنی مجلس تاکید کرد: آمار پرسنل این سازمان در کل کشور بیانگر کمبود نیرو در این حوزه با توجه به حساسیتهای خاص به خصوص در بخش میراثفرهنگی است. ضمن اینکه در حال حاضر به ازای هر ۵ کارشناس در سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری یک مدیر مشغول به فعالیت است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه و اعتبارات سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز تصریح کرد: اعتبارات هزینهای این سازمان طی ۱۰ سال اخیر تقریبا ۴ برابر و اعتبارات تملکی نیز ۲ برابر شده است ضمن اینکه در سال ۹۶، درصد تحقق اعتبار ابلاغی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در بخش اشتغال و ترویج صنایعدستی، صفر بوده است. مشکلات اساسی سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در ادامه گزارش خود از عملکرد سازمان میراث فرهنگی در بخش گردشگری به بررسی 40 مشکل احصا شده و ضعفهای این حوزه پرداخت و اعلام کرد: عدم تبادل تجارب و اطلاعات بین مدیران استانها، عدم تشکیل کمیتههای اجرایی به منظور جذب گردشگر، عدم وجود اختیارات قانونی برای الزام دستگاههای دیگر برای همکاری با سازمان میراثفرهنگی در بخش گردشگری، عدم استفاده مطلوب از فضای مجازی برای ارائه اطلاعات به گردشگران و هماهنگسازی خدمات سفر در قبل، حین و پس از سفر، عدم تعیین تکلیف دفاتر و سایتهای مجازی فعال خدمات گردشگری به لحاظ جایگاه قانونی و صنفی و ایجاد تعامل بین دفاتر سنتی و مجازی، عدم بهرهمندی از نیروی متخصص و مرتبط با حوزه گردشگری، کمبود راهنمایان گردشگری و سردرگمی گردشگران، عدم ارائه اقدامات حمایتی نظیر آموزش و توانمندسازی جوامع روستایی به منظور بومگردی، عدم انطباق رویههای موجود با استانداردهای جهانی و عدم ابداع روشهای منطبق با فرهنگ اسلامی - ایرانی برای جذب گردشگران بیشتر، بخشی از مشکلات احصا شده در این حوزه است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه اعلام کرد: فقدان بانک اطلاعاتی قابل اطمینان از آمار گردشگران ورودی و خروجی برای برنامهریزی شایسته، فقدان برنامهریزی متناسب با تعطیلات سایر کشورها و تبلیغ به هنگام گردشگری در آن کشورها، ضعف در ساماندهی، کنترل و نظارت بر محلهای اسکان غیررسمی، فقدان برنامه مناسب برای قرارگیری تمام استانهای دارای جاذبه گردشگری در مسیر گردشگری داخلی و خارجی با تعیین بستههای تشویقی برای گردشگران و تورگردانان، عدم ارتباط فعال و موثر بین ادارات میراث فرهنگی استانها به منظور انتقال تجربیات، استفاده از ظرفیتهای مکمل و هماهنگی در جهت افزایش میانگین زمان اقامت گردشگر در کشور، عدم کفایت تبلیغ و تشویق مردم به گردشگری داخلی به خصوص در ایام خارج از زمان اوج سفر از طریق برگزاری جشنوارهها، تخفیفهای ویژه و سایر مشوقها برای توسعه گردشگری، عدم توجه و برنامهریزی مناسب برای جذب گردشگران در حوزههای مختلف، عدم آموزش موثر کارکنان و مدیران سازمان در راستای ارتقای کیفیت فعالیتها به ویژه تقویت نظام پیشنهادات و حمایت از ایدههای نو، عدم بکارگیری راهکارهای درآمدزا به جای بودجهخواری از منابع عمومی، عدم ساماندهی مراکز اقامتی ارزانقیمت برای گردشگران خاص خارجی و عدم برخورداری از استانداردهای لازم برخی از مراکز اقامتی رسمی و هتلها بخش دیگری از ضعفهای بخش گردشگری در سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی وگردشگری است. رئیس کمیسیون کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه قرائت گزارش این کمیسیون از عملکرد سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی وگردشگری به مشکلات مرتبط با وظایف سایر دستگاهها، سازمانها و قوا در حوزه گردشگری با سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: عدم استفاده از شبکههای تلویزیونی ( داخلی و برون مرزی ) برای معرفی جاذبههای کشور به گردشگران، عدم نگرش صحیح مدیران استانی به مقوله گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا، عدم تناسب وضعیت شهری از حیث زیباسازی و خدمات عمومی برای گردشگران، فراهم نبودن زیرساختها در زمینه بومگردی، نامطلوب بودن فرآیند جذب، سفر، اقامت و سایر شرایط لازم برای رفاه گردشگران، عدم کفایت اقدامات رایزنان فرهنگی و سفرای ایران در کشورهای مختلف جهت روشنگری در برابر موج گسترده ایرانهراسی و القای عدم امنیت در ایران، ورود تخصصی و غیرتخصصی دستگاههای دولتی به مقوله گردشگری با اهداف مختلف از جمله خدمات رفاهی برای کارکنان، ایجاد درآمد ( مانند اختصاص فضاهای دولتی و مدارس به گردشگران داخلی با قیمت بسیار نازل ) که ضمن ایجاد رقابت نابرابر منجر به تضعیف سرمایهگذاران و تورگردانان رسمی و مجوزدار میشود و فقدان برنامه منسجم در معرفی جاذبههای استانها به گردشگران خارجی در فصول مختلف از جمله دیگر مشکلات بخش گردشگری کشور است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در توضیح مشکلات ناشی از عدم هماهنگی بین قوا، دستگاهها و سازمانها در حوزه گردشگری نیز اعلام کرد: عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی در جذب گردشگران و حمایت از صنعت گردشگری، عدم همکاری برخی سازمانهای دولتی در استفاده نکردن از ظرفیت هتلها در ایام اوج سفر، عدم هماهنگی مناسب بین شهرداریها و سازمان میراثفرهنگی برای اعطای مجوز ساخت به هتلها، عدم مدیریت مناسبتهای مختلف و توزیع حضور گردشگران، ضعف در جذب توریست سلامت علیرغم وجود زیرساختهای لازم در برخی از استانها، مشکلات مرتبط با حوزه قوانین، مقررات و آئیننامهها در حوزه میراث و گردشگری و عدم وجود سیاست مشخص کلان در حوزه گردشگری و لزوم تدوین و ابلاغ سیاستهای کلی و تدوین سند جامع گردشگری از دیگر مشکلات بخش گردشگری کشور است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: لزوم بازنگری در قوانین و مقررات سختگیرانه در جذب سرمایه، اخذ مجوز احداث و پروانههای فعالیت و بهرهبرداری اماکن اقامتی که به طولانی شدن غیر منطقی این فرایند و فرار سرمایه میانجامد. ( به عنوان مثال در یک نمونه به طور میانگین برای اخذ مجوز هتل، استعلام از ۲۰ مرجع، ۱۷۸۰ امضا و صرف حدود ۲ سال زمان گزارش گردید)، عدم شفافیت برخی قوانین از جمله قانون توسعه گردشگری چنانچه برخی مشاغل مرتبط با گردشگری در این قانون ذکر نشده است، عدم اعمال به موقع و یا قطع مشوقها از قبیل جوایز صادرات برای فعالان گردشگری و صنایعدستی، وجود مشکلات عدیده در مناطق نمونه گردشگری ( مشکلات حقوقی در واگذاری واحدهای ثبت شده، توسعه، ابهامات قانونی، اعتبارات واگذاری )، عدم توجه به تخصیص اعتبار استانی براساس حجم گردشگر ورودی و میزان جمعیت هر استان ( بودجهریزی عملیاتی )، مشکلات فراوان مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان صنعت گردشگری ( هتلها، آژانسهای فروش بلیط و … ) و تحمیل هزینه اضافه به گردشگران که باعث بالا رفتن هزینه سفر و در نهایت دفع گردش به جای جذب آن میشود از دیگر مهمترین ضعفها و مشکلات حوزه گردشگری در سازمان میراثفرهنگی و دستگاههای کشور است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گزارش خود از عملکرد سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به وضعیت فعالان و تشکلهای مردم نهاد حوزههای مرتبط با این سازمان پرداخت و اعلام کرد: علیرغم اینکه در بند ث، ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه بر لزوم واگذاری برخی از امور به تشکلهای حرفهای و تخصصی تاکید شد، اما تدبیری برای واگذاری این فعالیتها وجود ندارد. علاوه بر این مواردی را میتوان در سطحی فراتر از جایگاه سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز در نظر گرفت. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: عدم حمایت از انجمنهای غیردولتی در حوزه صنایعدستی، گردشگری و میراثفرهنگی، لزوم بازنگری در قوانین موجود مرتبط ( قوانین متراکم، محدود کننده ) و همچنین وضع قوانین حمایتی جدید در خصوص تشکلهای مردمنهاد، فقدان تعریف واحد در خصوص نحوه ارتباط تشکلها با سازمان میراثفرهنگی، جلوگیری از سیاسی شدن، دولتی شدن و در حاشیه قرار گرفتن تشکلها، عدم تفکیک بین تشکلهای مردمنهاد، انجمنهای صنفی و خیریهها با توجه به تعریف آن در قانون از جمله کاستیهای موجود در سازمان میراثفرهنگی در ارتباط با تشکلهای مردمنهاد در سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری است. جمعبندی، نتیجهگیری و پیشنهادات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارش عملکرد سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در جمعبندی این گزارش و در ۱۲ بند پیشنهاد اصلاح وضعیت موجود را ارائه کرده و در خاتمه این گزارش، تشکیل وزارتخانه میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ضروری خوانده است. جمعبندی و نتیجهگیری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گزارش عملکرد حوزه گردشگری سازمان میراثفرهنگی به شرح زیر است؛ 1 - بر اساس بند الف ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مکلف به تنظیم سند راهبردی توسعه گردشگری و ارائه آن به هیات وزیران در سال اول برنامه ششم توسعه شده بود که تاکنون این مهم انجام نشده است. لذا لازم است به قید فوریت این تکلیف قانونی انجام و عملیاتی شود و گزارش آن ظرف ۳ ماه به کمیسیون فرهنگی و اصل نود مجلس شورای اسلامی ارائه گردد. 2 - با توجه به نقش بیبدیل صنعت گردشگری در تولید ناخالص ملی و ایجاد تحریک اقتصادی کشور، لازم است تا تمام دستگاهها و مسئولین در توجه و اهمیت به حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی با عزمی راسخ، همنوا شوند و در سطح کلان در این خصوص تصمیمگیری شود. به همین منظور پیشنهاد میگردد به فوریت، کارگروهی زبده از نمایندگان سه قوه تشکیل و گزارش دقیق مشکلات برای تصمیمگیری در سطح سران قوا ارائه و نتایج آن به مجلس شورای اسلامی اعلام گردد. 3 - استفاده از شبکههای تلویزیونی ( داخلی و برون مرزی ) برای معرفی جاذبههای کشور توسط سازمان صدا و سیما میتواند در راستای جذب گردشگر خارجی و هدایت گردشگران داخلی به سمت جاذبههای ارزشمند کشور بسیار موثر باشد. لذا پیشنهاد میگردد، سازمان صداوسیما با تعیین زمانی ثابت در یکی از شبکههای موجود به معرفی آثار و جاذبه های گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی، فرهنگسازی عمومی در جهت استقبال از گردشگران خارجی و … با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بپردازد. 4 - در خاتمه، این کمیسیون با عنایت به مشکلات متعدد مذکور در این گزارش، تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه را از هر نظر علیالخصوص از حیث مدیریت و برنامهریزی و امکان نظارت بهتر مجلس بر آن را مطلوب ارزیابی میکند و از اهتمام مجلس شورای اسلامی به این امر مهم تشکر مینماید.
ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، نمایشگاه بینالمللی تجهیزات هتل و رستوران عربستان سعودی با عنوان The Hotel Show Saudi Arabia به عنوان یک رویداد برجسته تجاری در حوزه غذا و میهماننوازی طی روزهای 21 تا 23 آوریل سال 2019 ( اول تا سوم اردیبهشتماه 98 ) در مرکز نمایشگاه و رویدادهای شهر "جده" برگزار میشود. در این دوره از نمایشگاه بینالمللی تجهیزات هتل و رستوران عربستان سعودی، بیش از 100 برند جهانی از 20 کشور مختلف جهان حضور دارند که به نمایش محصولات خود در زمینه فضای داخلی، طراحی، نورپردازی، فناوری، امنیت، آشپزخانه، تجهیزات لباسشویی و .... میپردازند و از سوی دیگر بیش از 6500 نفر از اهالی حرفهای صنعت هتلداری و میهماننوازی شامل صاحبان، مالکان، مدیران، سرمایهگذاران، طراحان، معماران، مدیران اجرایی، سرآشپزان و دیگر فعالان این حوزه نیز حضور خواهند داشت. از دیگر ویژگی و مزایای برجسته Hotel Show Saudi Arabia برگزاری کنفرانس تائید شده CPD به صورت رایگان و سومین مسابقه آشپزی بین هتلها از سوی انجمن سرآشپزهای جهانی و عربستان سعودی در حاشیه نمایشگاه، خواهد بود. در پایان بایستی گفت، هدف اصلی از برگزاری این رویداد بینالمللی دستیابی به یک پلتفرم همهجانبه در حوزه صنعت میهماننوازی و ارائه دیدی جامع از بازار صنعت غذا و میهماننوازی است.
ایجاد شده: 31/فروردین/1398 آخرین ویرایش: 26/خرداد/1398 رویدادها و نمایشگاهها
به گزارش هتلنیوز ، نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی و بینالمللی هتلداری، صبح روز چهارشنبه مورخ 21 فروردینماه 98 در محل سالن ملل هتل هویزه تهران، برگزار شد. در این نشست خبری که با حضور گسترده خبرنگاران و اصحاب رسانههای جمعی همراه بود، جناب آقای "محمد حسن اسدی" مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه، جناب آقای "علی عباس کمری" مدیرعامل گروه هتلهای کوثر به عنوان حامی مالی این نمایشگاه، مدیرعامل شرکت منیر تجهیز امین به عنوان مجری و برگزارکننده نمایشگاه، مدیر اجرایی شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب و جمعی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری دومین نمایشگاه تخصصی هتلداری، حضور داشتند.
ایجاد شده: 26/فروردین/1398 آخرین ویرایش: 26/فروردین/1398 رویدادهای برگزار شده
نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی و بینالمللی هتلداری، صبح روز چهارشنبه مورخ 21 فروردینماه 98 در محل سالن ملل هتل هویزه تهران، برگزار شد. به گزارش هتلنیوز در این نشست خبری که با حضور گسترده خبرنگاران و اصحاب رسانههای جمعی همراه بود، جناب آقای "محمد حسن اسدی" مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه، جناب آقای "علی عباس کمری" مدیرعامل گروه هتلهای کوثر به عنوان حامی مالی این نمایشگاه، مدیرعامل شرکت منیر تجهیز امین به عنوان مجری و برگزارکننده نمایشگاه، مدیر اجرایی شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب و جمعی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری دومین نمایشگاه تخصصی هتلداری، حضور داشتند. "محمد حسن اسدی" مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی هتلداری طی روزهای 3 تا 5 اردیبهشت در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب تهران، اظهار داشت: در این نمایشگاه تلاش میکنیم تا به استانداردی که جای آن در کشور خالی است، برسیم یا حداقل نزدیک شویم. رئیس شورای سیاستگذاری دومین نمایشگاه تخصصی هتلداری، عامل اصلی در تفاوت استانداردهای داخلی با جهانی را عدم سرمایهگذاری چشمگیر بینالمللی در صنعت هتلداری کشور دانست و ابراز داشت: در این دوره از نمایشگاه، کشورهای دیگر نیز مشارکت دارند "مهدی اسماعیلی" مدیر اجرایی شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب نیز با اشاره به اینکه هنوز بخشهایی از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، تکمیل نشده است از برنامهریزی برای احداث 2 هتل بزرگ در این مجموعه خبر داد و گفت: از تمامی فعالان عرصه هتلداری کشور دعوت میکنیم تا در شهر آفتاب تهران، سرمایهگذاری کنند. "علیاصغر کوکبزاده" مدیرعامل و رئیس هیاتمدیره شرکت منیر تجهیز امین به عنوان مجری برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی و بینالمللی هتلداری نیز از دیگر حاضرین در این نشست خبری بود که در اظهاراتی کوتاه، گفت: نمایشگاه امسال از نظر کمی و متراژ نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش داشته و پیشبینی میکنیم از نظر سطح کیفی برگزاری نیز رشد 70 درصدی را تجربه کنیم. "علیرضا دژبد" دبیر شورای سیاستگذاری و مدیر اجرایی دومین نمایشگاه بینالمللی تخصصی هتل ( HODEC EXPO ) نیز از حضور 50 شرکت شامل شرکتهای ایرانی و نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، سوئیس، آلمان، مالزی، چین و آفریقای جنوبی در این دوره از نمایشگاه خبر داد. اظهارات "علی عباس کمری" مدیرعامل گروه هتلهای کوثر و حامی مالی دومین نمایشگاه تخصصی هتلداری نیز پایان بخش این نشست خبری بود. وی با اشاره به وضعیت فعلی صنعت هتلداری در کشور، گفت: میانگین ضریب اشغال هتلها در استانهای سراسر کشور طی ایام نوروز با کاهش 21 درصدی در مقایسه با سال گذشته مواجه بوده است و این در حالیست که میانگین ضریب اشغال هتلهای زیرمجموعه گروه هتلداری کوثر در این ایام نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 5 درصد افزایش یافته است. دومین نمایشگاه تخصصی و بینالمللی هتلداری با موضوع مدیریت، آموزش، تجهیزات و اقلام مصرفی، سرمایهگذاری، طراحی مهندسی و ساخت طی روزهای 3 تا 5 اردیبهشتماه سال جاری در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب تهران، برگزار خواهد شد. گزارش تصویری مربوط به این مراسم را در ادامه مشاهده مینمایید.
ایجاد شده: 21/فروردین/1398 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1398 اخبار داخلی
ایجاد شده: 1/فروردین/1398 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1398 TV
مدیرعامل و رئیس هیاتمدیره هلدینگ صبامهر در گفتگوی اختصاصی با هتلنیوز به تشریح جزئیات اجرای طرح کاهش هزینهها و مدیریت تخفیف در مراکز گردشگری سراسر کشور، پرداخت و اظهار داشت: این طرح ملی برای اولین بار در کشور تحت عنوان باشگاه دوستداران چابهار به منظور مدیریت تخفیف در منطقه آزاد چابهار، سایر سازمانهای منطقه آزاد و در نهایت سراسر کشور به وجود آمده است. "حسین پاکنژاد" ضمن اشاره به این نکته که اجرای این طرح منجر به کاهش 20 درصدی هزینههای گردشگری خواهد شد، ابراز داشت: تصور عموم این است که کاهش هزینههای گردشگری الزاما به معنای ارزان شدن هتل و پرواز است ولیکن در این طرح ملی، تخفیف و کاهش هزینهها در داخل تمامی مراکز مرتبط با موضوع گردشگری به وقوع پیوسته است. "پاکنژاد" تصریح کرد: در حقیقت با استفاده از این طرح، هزینه افراد در محلی که اقامت دارند، مدیریت میشود و در نتیجه کاهش مییابد. مدیرعامل و رئیس هیاتمدیره هلدینگ صبامهر، افزود: این طرح هماکنون در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و تبریز، راهاندازی شده و در سال 98 نیز در تمامی شهرهای کشور اجرایی میشود. وی ادامه داد: در زمینه هتلها و مراکز اقامتی، هماکنون بیش از 1700 مرکز در سراسر کشور تحت پوشش این طرح قرار دارد و همچنین در حوزه پروازهای داخلی و خارجی نیز طی قراردادی که با چارترکنندهها منعقد شده، استفادهکنندگان این طرح از تخفیفی بالاتر از آنچه چارتر ارائه میدهد، برخوردار خواهند بود. مدیرعامل و رئیس هیاتمدیره هلدینگ صبامهر در پایان گفت: از دیگر موارد استفاده این طرح میتوان به فروشگاههای زنجیرهای، رستورانها، حوزه خوراک و درمان اشاره کرد که میتواند هزینههای افراد در تمامی سطوح زندگی را مدیریت و شامل تخفیف کند.
ایجاد شده: 27/اسفند/1397 آخرین ویرایش: 27/اسفند/1397 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، آخرین جلسه اعضای کمیته برنامهریزی جامعه هتلداران ایران در سال 97 روز دوشنبه مورخ 20 اسفندماه در محل هتل "باباطاهر" تهران و با حضور جمعی از اعضا، برگزار شد. در ابتدای این نشست "مسعود منتجبی" دبیر کمیته برنامهریزی جامعه هتلداران ایران با تشریح جزئیات و ارائه گزارشی از عملکرد این کمیته در سال 97، اظهار داشت: طی یکسال گذشته مجموعا 10 جلسه کمیته برنامهریزی جامعه هتلداران ایران، تشکیل شده و حاصل آن 60 مصوبه بوده که بیش از 80 درصد از مصوبات نیز اجرایی و اعمال شده است. "جمشید حمزهزاده" رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به یکی از مهمترین مصوبات کمیته برنامهریزی مبنی بر تشکیل کمیتههای تخصصی در جامعه هتلداران ایران از اجرای این مصوبه در ابتدای سال 98 خبر داد و ابراز داشت: فراخوان، مدارک مورد نیاز، نحوه عضویت، شرابط احراز و سایر جزئیات مربوط به حضور در کمیتههای تخصصی جامعه هتلداران ایران طی روزهای آینده از طریق پورتال رسمی جامعه هتلداران ایران به نشانی www.Hoteldaran.com و هتلنیوز به نشانی www.iranhotelnews.com اعلام خواهد شد. در ادامه این جلسه "مهدی حسینی" دبیر کمیته اطلاعرسانی و تبلیغات جامعه هتلداران ایران نیز با اشاره به تصویب برگزاری جشنواره ملی هتل به صورت سالیانه و تشکیل دبیرخانه دائمی این نمایشگاه از سوی اعضای هیاتمدیره جامعه هتلداران ایران از برگزاری نخستین دوره این رویداد در خردادماه سال آینده، خبر داد. مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره ملی هتل همچنین با اشاره به کاندیدا شدن سه گزینه به عنوان محل برگزاری نخستین جشنواره ملی هتل، گفت: جزئیات بیشتر و نحوه شرکت طی روزهای آینده از طریق پورتال رسمی جامعه هتلداران ایران، اعلام و اطلاعرسانی خواهد شد. وی افزود: وبسایت جدید جامعه هتلداران ایران به عنوان مرجعی برای هتلداران سراسر کشور به حساب میآید که تمامی اطلاعات از جمله اخبار، اطلاعیهها، گزارشات، مصوبات، ضوابط و ... مرتبط در آن منتشر میشود. "شهرام شیروانی" نایبرئیس جامعه هتلداران ایران ضمن تاکید بر حضور و عضویت بزرگترین تشکل هتلداری فعال در کشور به اهمیت برگزاری جشنواره ملی هتل، اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره غذاهای محلی نیز یکی از محورهای اصلی این جشنواره خواهد بود. "کامیار اسکندریون" دبیر جامعه هتلداران ایران نیز با اشاره به دایره شمول فعالیت این جامعه در سراسر کشور، تصریح کرد: تمامی هتلها، هتلآپارتمانها و میهمانسراهای کشور تحت پوشش و زیرمجموعه جامعه هتلداران ایران قرار دارند. "عباس بیدگلی" مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران با تائید اهمیت عضویت این تشکل در مجامع جهانی و بینالمللی مانند سازمان جهانی گردشگری ( UNWTO ) از حضور جامعه هتلداران ایران در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری و هتلداری در سال آینده، خبر داد. در پایان این جلسه "محسن مصلحی" عضو کمیته برنامهریزی جامعه هتلداران ایران نیز طی اظهاراتی کوتاه، هوشمندسازی و بهرهگیری از ساختارهای سبز را از ضروریات صنعت هتلداری ایران معرفی کرد. گزارش تصویری مربوط به این جلسه را از طریق لینک زیر و در وبسایت جامعه هتلداران ایران، مشاهده فرمائید. گزارش تصویری آخرین نشست اعضای کمیته برنامهریزی جامعه هتلداران ایران در سال 97
ایجاد شده: 22/اسفند/1397 آخرین ویرایش: 22/اسفند/1397 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران از تعطیلی و یا ورشکستگی برخی هتلها در کشور خبر داد و اظهار داشت: آمار دقیقی از میزان هتلهای تعطیل شده در کشور وجود ندارد ولیکن مراکز اقامتی غیرمجاز که هیچ مالیاتی به دولت نمیدهند و تنها با تبلیغات در فضای مجازی و سایتهای اینترنتی، مسافر پذیرش میکنند و همچنین فعالیت مراکز اقامتی سازمانها و ارگانهای دولتی بر حاشیه سود صنعت هتلداری کشور تاثیر منفی داشته و هتلهای زیادی را در معرض ورشکستگی قرار داده است. رئیس اتحادیه هتلها و هتلآپارتمانهای پایتخت با اشاره به نرخ مراکز اقامتی استان تهران در ایام تعطیلات نوروز، ابراز داشت: نرخ هتلها در نوروز تا 50 درصد تخفیف دارد زیرا تعداد مسافران تهران در این روزها با کاهش شدیدی همراه است. وی تصریح کرد: البته هتلها و هتلآپارتمانها از شهریورماه مجاز بودهاند که نرخهای خود را تا 15 درصد افزایش دهند ولیکن به دلیل رکورد حاکم بر صنعت هتلداری کشور، نرخها در طول سال با تخفیف 20 تا 60 درصدی همراه بوده است. "محمدعلی فرخمهر" در خصوص افزایش نرخ واحدهای اقامتی در برخی شهرها نیز گفت: اعمال افزایش قیمت در هتلهای برخی شهرها تهلف نیست زیرا در فصلهای کم مسافر، افزایش قیمت مجاز را انجام ندادهاند و این موضوع را به ماههای پیک موکول کردهاند. هتلها در ایام پیک و غیر پیک و برای داشتن توجیه اقتصادی، تلاش میکنند تا نرخهای خود را به گونهای تنظیم کنند که پاسخگوی هزینهها باشد. وی افزود: برای مثال شهر تهران معمولا مسافرپذیر نیست و در نوروز نیز با کاهش ورودی مسافر همراه است اما در فصلهای دیگر، مسافرانی با اهداف تجاری یا افرادی که کار اداری دارند به آن سفر میکنند و به همین دلیل اعضای اتحادیه هتلداران تصمیم گرفتهاند که نرخها نسبت به ایام سال با تخفیف 50 درصدی همراه باشد تا بتوانند حقوق و دستمزد پرسنل خود تا پایان فروردین را تامین کنند. "فرخمهر" بیان داشت: اقتصاد هتلها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با رکود مواجه شده است. از سوی دیگر رستوران هتلها نیز به دلیل افزایش قیمت گوشت، وضع بسیاری بدی را تجربه میکنند. بدون شک افزایش قیمت گوشت و مواد اولیه خوراکی مورد نیاز رستوران بر کاهش تعداد مسافران، تاثیرگذار است. وی افزود: درخواست هتلها برای تامین گوشت وارداتی به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده اما تاکنون به نتیجهای نرسیده است. رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران ضمن اشاره به روزهای جنگ تحمیلی و تامین گوشت مورد نیاز هتلها و رستورانها، گفت: در آن زمان هیچ رانتی برای واردات وجود نداشت ولیکن اکنون با وجود اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات گوشت، تامین آن برای مصرف مردم و سایر مصارف با نابسامانیهایی همراه است. دولت بایستی مجوز واردات گوشت به سایر بخشها مانند هتلها را نیز ارائه کند تا بتوانند با ارز صادراتی، گوشت مورد نیاز خود را تامین کنند. "فرخمهر" صنعت هتلداری را مهمترین زیرساخت مورد نیاز گردشگری، معرفی کرد و گفت: بدون رشد و توسعه صنعت هتلداری هیچ رشدی در صنعت گردشگری قابل تصور نیست. این فعال صنعت هتلداری در ادامه به رزرو پایین هتلهای پایتخت در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: تنها 10 درصد هتلهای پایتخت برای نوروز 98 رزرو شده که رقم بسیار پایینی است. وی افزود: در شرایطی که میانگین ورود گردشگران خارجی به کشور در سال 97 نسبت به سال 96 با افزایش همراه بوده است اما تعداد ورودی به هتلها با کاهش 30 درصدی همراه است که این موضوع نشان دهنده فعالیت مراکز غیرمجاز مانند آپارتمانهای مبله یا خانههای مسکونی بدون مجوز است. "محمدعلی فرخمهر" فعالیت مراکز اقامتی ارگانها، سازمانها و دستگاههای دولتی را نیز یکی دیگر از عوامل موثر در اقتصاد هتلداری کشور دانست و گفت: در هیچ کجای دنیا، سازمانها مجاز به ساختن هتل و مراکز اقامتی برای خود نیستند و معمولا با قراردادهایی که با هتلها منعقد میکنند، مراکز اقامتی را برای سفر یا ماموریت کارکنان خود تامین میکنند. وی تصریح کرد: فعالیت مراکز اقامتی غیرمجاز، مراکز اقامتی دستگاههای دولتی و در پایان ورود آموزش و پرورش به موضوع اسکان گردشگران و مسافرانی نوروزی و تابستانی، مهمترین دلایل کاهش شدید ضریب اشغال هتلها در سراسر کشور است. رئیس اتحادیه هتلها و هتلآپارتمانهای استان تهران در پایان گفت: اقتصادی هتلداری کشور به وضعیت اقتصادی گره خورده است و باید سیاستهایی تدوین و اجرایی شود تا حاشیه سود صنعت هتلداری روز به روز کاهش نداشته باشد.
ایجاد شده: 14/اسفند/1397 آخرین ویرایش: 14/اسفند/1397 اخبار داخلی
شهر مشهد به واسطه ورود بالغ بر 25 تا 30 میلیون گردشگر داخلی و خارجی ( زیارتی - سلامت و ...) و وجود مضجع مطهر امام رضا ( ع ) و همچنین سایر جاذبههای تاریخی و فرهنگی، تجاری و انسانساخت ضمن برخورداری از زیرساختهای شاخص حمل و نقل هوایی، ریلی و جادهای و ... مقصدی بیبدیل و رقابتناپذیر در عرصه گردشگری است. ولیکن تلاشها در جهت کیفیسازی ورود گردشگران و بهرهبرداری بهینه و موثر از حضور آنها مهمتر از کمیت حضور ورود ایشان است. این تجربهای است که سایر کشورها و شهرهای گردشگرپذیر دنیا نیز آن را اصل و اساس کار خود قرار میدهند تا ظرفیت تحمل گردشگری مقاصد، تحت تاثیر ورود بیبرنامه و غیر هدفمند گردشگران قرار نگیرد و مقاصد گردشگری که فضاهایی جذاب، آرامشبخش و امید بخش هم برای گردشگران و هم برای مجاوران که میزبانان اصلی هستند، باشند. لذا تعداد بالای ورود گردشگر به هر مقصد گردشگری به ویژه مقاصدی که نهایی هستند هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید. فرصتی جهت افزایش درآمد پایدار، پویایی اقتصادی، نشاط اجتماعی، رشد فرهنگی و اجتماعی، افزایش اعتبار و برندسازی مقاصد، اشتغالزایی پایدار، رونق سرمایهگذاری و... و تهدید به دلایل امنیتی، ریسک سرمایهگذاری، کاهش ماندگاری، فشار غیر قابل تحمل بر زیرساختهای مقصد، کاهش سهم شهروندان از خدمات شهری، افزایش هزینههای خدمات شهری و ... پر واضح است که ارزش افزوده یکی از مزایای پروژههای گردشگری و هتلداری به ویژه در مقاصدی همچون مشهد مقدس است و بین این ارزش افزوده با نزدیکی و دوری از حرم مطهر رضوی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی وجود دارد. یعنی هر چه پروژهها به حرم مطهر رضوی نزدیکتر میشوند، ارزش افزوده بالا میرود و بالعکس هر چه دورتر میشوند، کمتر میشود. به دفعات مشاهده میگردد که هتلدار عزیزی از کاهش درصد اشغال اتاقهای در حال بهرهبرداری خود در موقعیتهای مختلف مینالد اما همزمان در حال توسعه فیزیکی هتل و افزایش ظرفیت تخت و فضاهای دیگر آن است!!! این موضوع حکایت از اصل ارزش افزوده این قبیل پروژهها به ویژه در شهرهایی همچون مشهد دارد و همچنین اهمیت بازاریابی نوین و هدفمند در افزایش درصد اشغال اتاق و سایر فضاهای خدماتی هتلها. ضمن آنکه اصول سرمایهگذاری حکم میکند که سرمایهگذار قبل از هرگونه اقدام اجرایی و عملیاتی سرمایهگذاری در بخش گردشگری و هتلداری، دست به بررسی، تحقیق و تحلیل بازار، ویژگیهای سرمایهگذاری در مقصد مورد نظر، تهیه طرح توجیهی و تجاری، کسب مشورت از دست اندرکاران و ... بزند و پس از حاصل شدن یقین جهت توجیه سرمایهگذاری، دست به این عمل بزند. سازمانی همچون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی اصلی گردشگری و هتلداری در کشور است نقش سیاستگذاری، صدور مجوزهای لازم احداث و بهرهبرداری، نظارت بر عملکرد و نحوه ارائه خدمات و ارائه مشاورههای فنی و تخصصی و هدایتگری و راهنمایی سرمایهگذاران را بر عهده دارد تا به سمت و سوی سرمایهگذاریهای معقول و دارای توجیه مناسب اقتصادی حرکت کنند و لذا هدایتگری مهمتر از اصل صدور مجوز است و این خود سرمایهگذار است که با بررسیهای اشاره شده در سطرهای فوق و اخذ راهنماییهای لازم از دستگاه متولی، تشخیص میدهد در چه حوزهای مجوزهای لازم را دریافت نماید. لذا مدیریت و ساماندهی سرمایهگذاری و نوع آن بسیار مهمتر از تعداد سرمایهگذاری است. دقیقا همچون مبحثی که در تعداد گردشگران ورودی به آنها اشاره شد. پس باید پشت هر سرمایهگذاری در عرصه گردشگری یک تفکر علمی و منطقی و خارج از هرگونه هیجان به واسطه جذابیتهای این صنعت لوکس، حساس و ظریف باشد و بازاریابی نوین و هدفمند محور اصلی فعالیتها پس از بهرهبرداری قرار گیرد. در غیر اینصورت ما ایجاد کنندگان یا موسسین خوبی خواهیم بود تا بهرهبرداران و مدیران بهرهبرداری خوب و اثر بخش ! واقعیت این است که زمین تا آسمان فرق است بین هتلساز و هتلدار ...!!! هتلسازی بدون هتلداری اقدامی عبث و بیاثر خواهد بود. هتلداری یک تفکر و نگاه خاص به سرمایهگذاری در عرصه واحدهای اقامتی است و صرفا مالکیت نمیتواند دلیل محکمی برای موفقیت شما باشد. زمانه تغییر کرده ما هم باید تغییر کنیم. احمد دیناری – معاون سرمایهگذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی
ایجاد شده: 7/اسفند/1397 آخرین ویرایش: 7/اسفند/1397 مقالات و یادداشت ها