نتایج جستجو...
کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر حضور محمود احمدی‌نژاد در اکسپوی دبی و انتشار عکس‌هایش در شبکه‌های مجازی باعث شد تا نام این رویداد بارها تکرار شود. اکسپو یک رویداد مهم جهانی است که بعد از جام‌جهانی فوتبال و المپیک از آن به‌عنوان سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا نام می‌برند. اکسپو هر پنج‌سال یک‌بار برپا می‌شود و به مدت ۶ماه میزبان گردشگران علاقه‌مند بسیاری است. آخرین اکسپو در سال ۲۰۱۷ در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و حالا بعد از پنج سال این رویداد در دبی رقم خورده و جدیدترین دستاوردها، خلاقیت‌ها و اختراعات بشری کشورهای شرکت‌کننده به نمایش درآمده‌اند. اکسپوی دبی به مدت ۶ماه از نهم مهرماه ۱۴۰۰ تا یازدهم فروردین ۱۴۰۱میزبان کشورهای جهان است؛ رویدادی که قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به‌دلیل شیوع کرونا به امسال موکول شد. موضوع و تِم اصلی اکسپوی ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده است و رشد و مطرح شدن ایده‌های خلاقانه را دنبال می‌کند. یکی از نکات جالب توجه که بیانگر اهمیت اکسپوهای جهانی است، معرفی خلاقیت‌ها، ایده‌ها، اختراعات و سازه‌های مشهور و مهم بشری است. هزینه بازدید از اکسپوی دبی بازدید از فضای ۴کیلومتر مربعی و همه غرفه‌های حاضر در اکسپوی دبی یک هفته زمان می‌برد. همچنین بازدیدکنندگان ۱۸ تا ۵۹ سال باید بلیت ۹۵ درهمی (معادل ۴۳/ ۲۷دلار) تهیه کنند. اما بازدید از اکسپو برای افراد ۶ تا ۱۷ سال و همچنین شهروندان بالای ۶۰ سال و دانشجویان رایگان است. البته باید توجه داشت محل برپایی اکسپوی دبی از شهر فاصله زیادی دارد و اگر بازدیدکننده‌ای قصد داشته باشد خود را با تاکسی به اکسپو برساند، باید حدود ۲۷۰ درهم (معادل ۲میلیون تومان) هزینه کند.بنابراین بهتر است از مترو استفاده کند و با هزینه ۱۵درهمی و پس از حدود ۹۰دقیقه، خود را مقابل اکسپو ببیند. با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازدید از نمایشگاه منوط به داشتن تست PCR منفی است که بازدیدکنندگان در صورتی که کمتر از ۴۸ ساعت از ورودشان به دبی گذشته باشد، می‌توانند جواب تست رایگان گرفته‌شده در فرودگاه را ارائه کنند. بازدیدکنندگان پس از ورود به نمایشگاه بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا از غرفه‌های بیشتری بتوانند بازدید کنند. ضمن اینکه در این میان برخی غرفه‌های کشورها مانند روسیه و کره جنوبی، پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌ای دارند و تعداد افراد محدودی را به‌طور همزمان به داخل غرفه (پاویون) هدایت می‌کنند. بنابراین برای بازدید باید داخل صف ایستاد. وضعیت غرفه ایران؛ خوب یا بد؟ برسی کارنامه حضور ایران در نمایشگاه‌های مهم گذشته بیانگر این مهم است که هیچ‌گاه به درستی و به شکل حرفه‌ای شاهد معرفی داشته‌های غنی و متنوع کشورمان نبوده‌ایم. اساسا بخش خصوصی به تنهایی عهده‌دار این مسوولیت بوده و به‌دلیل نبود حمایت‌های دولت، در حد و اندازه ایران ظاهر نشده است. معرفی ایران و جلب‌توجه جهانی کار بخش خصوصی نیست و در تمام کشورهای موفق دنیا این رسالت را دولت‌ها برعهده می‌گیرند. کار بخش خصوصی بهره‌گیری از فرصت‌های خلق‌شده برای حضور گردشگران خارجی است. در اکسپوی دبی مساحت پاویون ایران ۲۰۱۴متر است که در همسایگی فرانسه و شیلی واقع شده است. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران که عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها BIE است، در بهمن ماه ۱۳۹۷ به‌عنوان مسوول سازماندهی، اجرا و بهره‌برداری پاویون جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. سال ۱۳۹۸ گام‌های احداث پاویون ایران در اکسپوی دبی با برگزاری مسابقه‌ بین طراحان، معماران و شرکت‌های طراحی در کشور برداشته شد و در مردادماه همان سال از میان ۳۰ شرکت راه‌یافته به مرحله اول این مسابقه و ۱۰ شرکت راه‌یافته به دور دوم این مسابقه، طرح یک شرکت به عنوان برنده مسابقه اعلام شد.  در گام دوم، ۳ پیمان‌کار طراح، مشاور طرح و پیمان‌کار ساخت پاویون ایران انتخاب شدند و اجرا را هم یک شرکت انجام داد. آن‌طور که مجله «آرشیتکچرال دایجست» نوشته، غرفه ایران با الهام از قصه‌های هزار و یک شب ساخته شده و شامل فضاهای جداگانه در یک محوطه به‌جای ساختمانی یکپارچه است. هر فضا با پرده‌ای از مهره‌های برنزی‌رنگ تعیین شده که به گفته سازنده‌اش، استعاره‌ای از تضاد بین آسمان و زمین است. در توضیحات سازنده آمده: «پاویون ایران به‌جای یک ساختار محکم، یک شبکه ریزوماتیک از ارتباطات است که روایت‌های متفاوتی از تاریخ معاصر ایران ارائه می‌دهد. با این‌حال، روایت مبهم است، از جهاتی مانند تاریخ پرتلاطم خود این کشور. این بستگی به مسیر خاصی دارد که بازدیدکنندگان تصمیم می‌گیرند در پیش بگیرند که نشان‌دهنده نسخه خاص خودشان از تاریخ معاصر ایران است.» سردر غرفه ایران عبارت «ایران، تمدنی کهن و استوار، تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» نقش بسته است؛ اما برخلاف دیگر کشورها که روی موضوعاتی نظیر آینده، دانش و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند، غرفه ایران برای جذب مخاطب روی سنت‌ها نظیر قالی، ظروف تاریخی و عروسک‌های محلی تمرکز دارد. ضمن اینکه همزمان با افتتاحیه، بافت فرش «همدلی برای صلح» هم در غرفه ایران آغاز شده است و بازدیدکنندگان زیر نظر یک استادکار، در بافت این فرش مشارکت می‌کنند تا پس از تکمیل طی ۶ ماه آتی به موزه اکسپو اهدا شود. به گفته برخی بازدیدکنندگان اکسپوی دبی، طراحی و خلاقیت غرفه کشورهای قطر، تاجیکستان و ایران نسبت به دیگر کشورها ضعیف‌تر است و بازدیدکننده چندانی ندارند. در شبکه‌های مجازی نیز انتقادهای فراوانی درباره چگونگی حضور ایران در این رویداد مطرح شده است. اهداف اکسپوی دبی مسوولان اکسپوی دبی پیش‌بینی کرده‌اند طی ۶ ماه برپایی این رویداد، حدود ۲۵میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کنند. چراکه نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی با جشن‌های کریسمس، دیوالی هند، سال نو چینی، شب سال نو و روز ملی امارات متحده عربی همزمان است و برای هر یک از این رویدادها، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها صورت‌گرفته توسط امارات، قرار است ۸۰درصد زیرساخت نمایشگاه اکسپوی دبی بعد از این رویداد هم قابل استفاده باشد. به‌عنوان نمونه، شرکت زیمنس اعلام کرده است که مقر تجهیزات خود را در این منطقه مستقر خواهد کرد. گفته می‌شود امارات طی پنج سال اخیر ۱۵میلیادر درهم برای بیش از ۱۵ پروژه زیربنایی که به نمایشگاه دبی خدمات می‌دهند، هزینه کرده است. تقویت روابط بین‌الملل در یک موضوع مشترک، به اشتراک‌گذاشتن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع جهانی، نمایش توانمندی‌ها، تاریخ، تمدن، آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص، تقویت و حمایت از اکسپوها به عنوان آزمایشگاه‌های تجارب آتی، افزایش و ارتقای رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی، ایجاد رونق اقتصادی و بازسازی شهر میزبان و ایجاد درآمد و ثروت برای کشورها مشارکت‌کننده» از جمله اهداف برگزاری اکسپوها عنوان شده‌اند و جشن‌های مختلف هم بخشی از این هدف است. همچنین انتهای هر غرفه هم رستوران غذای مخصوص آن کشور برپاست تا بازدیدکنندگان در صورت تمایل بتوانند با بیش از ۵۰ غذای متنوع از سراسر جهان آشنا شوند.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
از دانش و ظرفيت‌‌های مديران با تجربه در وزات گردشگری استفاده شود

از دانش و ظرفيت‌‌های مديران با تجربه در وزات گردشگری استفاده شود

به گزارش هتل نیوز، " فریدون رییسی دهكردی " بازرس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران عنوان كرد: وضعیت گردشگری كشور به خاطر مشكلات سال‌های گذشته بسیار وخیم است و برون‌رفت از این وضعیت وخیم ملاحظاتی دارد كه پیش‌تر خودم و همكارانم به آنها اشاره كردیم. خود من در همان روز اولی كه وزیر محترم گردشگری كارش را شروع كرد، در قالب یادداشتی ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان نوشتم كه دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست. نوشتم ایشان به عنوان مدیری باسابقه در عرصه‌های دیگر، حالا كه به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده‌اند، لااقل معاون و مدیران مرتبط با گردشگری را از افرادی انتخاب كنند كه متعلق به همین حوزه باشند؛ یعنی از دل صنعت گردشگری آمده باشند. البته نمی‌خواهم بگویم آقای مهندس ضرغامی در انتخاب‌ها به این مهم بی‌توجه بودند اما بدون رودربایستی ما افراد قوی‌تر و دردآشناتری در صنعت گردشگری داشتیم كه می‌توانستند كمك‌های زیادی به جناب وزیر و به طور كلی به صنعت گردشگری بكنند. او افزود: به هر حال امیدوارم این دوران اولیه –كه من اسمش را می‌گذارم «دوران كارآموزی»- زودتر تمام بشود؛ اما تا اینجای كار متاسفانه دیدیم خیلی از مدیرانی كه انتخاب شدند، افراد نزدیك به خودشان بودند؛ یعنی ملاك انگار این نزدیكی بوده تا چیز دیگر. بازرس جامعه هتلداران ایران در اشاره به ظرفیت‌های دولت قبل در بخش گردشگری گفت: ما در دو لت قبل مدیران خوبی هم داشتیم كه هم آلودگی مالی نداشتند و هم از كوله‌باری از تجربه برخوردار بودند. می‌شد از تجربه آن مدیران استفاده‌های بسیار خوبی كرد. خیلی از آن مدیرانِ باتجربه هنوز در بدنه مدیریت گردشگری كشور حضور دارند و ترس من از این است كه به مرور همه آنها كنار بروند و افراد تازه‌كار و نا‌آشنایی سر كار بیایند كه سال‌ها طول می‌كشد تا از تجربه لازم برخوردار شوند. ریسی دهكردی كه ریاست جامعه حرفه‌ای هتلداران چهارمحال و بختیاری را بر عهده‌دارد، در پاسخ به پرسشی دربار واكسیناسیون كاركنان هتل‌‌های آن استان از واكسینه شدن بیش از 90 درصد از آن‌ها خبر داد. او همچنین به سفر گروهی از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان چهارمحال و بختیاری به دعوت نماینده شهركرد اشاره كرد و توضیح داد: اگرچه خوشحالم كه یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های این نمایندگان، مسایل مربوط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود اما راستش را بخواهید چندان خوشبین نیستم؛ چون برنامه‌هایشان هم خیلی كوتاه بود و هم آن‌طور كه شایسته بود به عمق كار نمی‌پرداخت؛ البته ما پیشنهاد‌هایی نوشتیم و به این دوستان دادیم و امیدواریم بتوانند آن برنامه‌‌ها را در صحن مجلس مطرح كنند تا شاید بخشی از مشكلاتی كه گردشگری و به طور اخص صنعت هتلداری با آن‌ها دست به گریبان است، حل شود.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
بازدید ۲۵۰ هزار اسرائیلی از امارات پس از عادی‌سازی روابط

بازدید ۲۵۰ هزار اسرائیلی از امارات پس از عادی‌سازی روابط

وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی از سفر ۲۵۰ هزار نفر از شهروندان این رژیم به امارات متحده عربی پس از امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط خبر داده است. به گزارش هتل نیوز و به نقل از العهد، این اظهارات در دیدار بین یوئیل رازوزوف و رئیس شورای گردشگری امارات، احمد الفلاسی و در حاشیه افتتاح غرفه رژیم صهیونیستی، در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی بیان شد. خبرگزاری امارات اعلام کرده است که الفلاسی و وزیر رژیم صهیونیستی در مورد اقدامات عملی مشترک برای حمایت از تبادل گردشگری و افزایش پروازهای مستقیم بین شهرهای دو کشور با هدف حمایت از رشد اقتصادی هر دو طرف در همه زمینه‌ها توافق کرده‌اند. وی تصریح کرد که دو طرف بر توسعه بخش گردشگری تأکید دارند. دولت امارات متحده عربی با وجود انتقادات فراوان زمینه حضور رژیم صهیونیستی در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ را فراهم آورد و برخی از وزرای کابینه این رژیم نیز علیرغم اظهارات تروریستی و جنایتکارانِ علیه فلسطینیان در این نمایشگاه حضور یافتند و مورد استقبال مقامات اماراتی قرار گرفتند. نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ با هدف ایجاد تحولی در اقتصاد امارات متحده عربی راه‌اندازی و انتظار داشت با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تأثیر اقتصادی آن از ۱,۵ درصد تولید ناخالص داخلی فراتر رود. بااین‌حال کارشناسان معتقدند که این اهداف با توجه به شرایط شکننده اقتصاد جهانی در نتیجه کرونا و همچنین محدودیت‌های سفر در تعداد زیادی از کشورهای جهان دور از دسترس هستند. پارلمان اروپا نیز در اقدامی که می‌توان آن را ضربه‌ای بزرگ به تلاش دبی برای جذب میلیون‌ها بازدیدکننده از نمایشگاه توصیف کرد، از کشورهای عضو و شرکت‌های خود خواست در اعتراض به سابقه حقوق بشر در امارات متحده عربی نمایشگاه را تحریم کنند. پارلمان اروپا تصریح کرده است که امارات متحده عربی سابقه بدی از سرکوب سیستماتیک مدافعان حقوق بشر روزنامه‌نگاران، وکلا و معلمانی دارد که مورد مسائل سیاسی و حقوق بشر در امارات صحبت می‌کنند. همچنین از شیوهای غیرانسانی در عامل با بسیاری از کارگران مهاجر نیز انتقاد شده است.

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار خارجی
شصت و پنج درصد مسافران هوایی، نیروهای دولتی هستند

شصت و پنج درصد مسافران هوایی، نیروهای دولتی هستند

به گزارش هتل نیوز وبه نقل از تسنیم؛ " حرمت الله رفیعی " رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در گفت‌و‌گوی آنلاین با اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران با موضوع بررسی نقش ایرلاین‌ها و حمل‌و‌نقل هوایی در توسعه گردشگری در خصوص آثار کرونا و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی و چگونگی انعکاس آن در زمینه سفر و گردشگری گفت:کرونا آسیب جدی به تمام صنایع  بالاخص گردشگری وارد کرد و باعث مشکلات زیادی شد، به طوری‌که می‌توان گفت به دلیل عدم دانش مسئولین و اتخاذ تصمیمات نامناسب و در نظر نگرفتن منافع صنعت گردشگری تقریباً فعالیت این حوزه را به صفر رساند. تصمیمات غیرکارشناسی دولت و عدم مشورت با بخش خصوصی موجب سقوط صنعت گردشگری را در ایام کرونا شد وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های کارشناسانه ایجاد هر شغل در صنعت گردشگری حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد تصریح کرد: درحالی‌که در کشورهای دیگر دولت‌ها با اعطای تسهیلات بلاعوض سعی در حفظ مشاغل گردشگری داشتند؛ مسئولین امر با درک شرایط دولت با پیشنهاد متخصصین مبنی بر اعطای وام‌های کم‌بهره از سوی دولت مخالفت کردند و باید گفت دود حاصل از این مخالفت و تصمیمات نادرست به چشم همه مردم رفت و همگان و نه فقط بخش صنعت گردشگری متضرر شدند. این مقام مسئول اظهار داشت: در اثر بی‌توجهی به درخواست‌های بخش خصوصی برای حفظ پرسنل تعداد زیادی از نیروهای شاغل در این حوزه بیکار شده و اقدام به مطالبه بیمه بیکاری کردند که بار اصلی هزینه‌ها در این ارتباط بر عهده دولت بود و این امر منجر به خالی شدن خزانه دولت و تحمیل هزینه‌های سربار به دولت شد. رفیعی همچنین بیان کرد: شخصاً در جلساتی که با حضور معاون اول وقت ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی برگزار می‌شد بنده با پرداخت وام به صورتی که بازپرداخت آن با تنفس سه ماهه باشد مخالفت کردم و آن را در توسعه و کمک به صنعت گردشگری بی‌رمق قلمداد کردم و مشابه ارز 4200 تومانی فسادبرانگیز توصیف کردم اما به هیچ عنوان به این نظرات توجه نمی‌شد. به اعتقاد وی در حوزه‌های دیگر به غیر از مسائل اقتصادی نیز به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست، صنعت گردشگری متضرر شد؛ مثلاً وزیر بهداشت وقت مدام از مردم درخواست عدم انجام سفر را داشت درحالی که ضریب احتمال ابتلا به این بیماری در مراکز اقامتی بسیار پایین‌تر از مراکز بهداشتی بود و مراکز گردشگری کاملاً شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. به طوری‌که در بسیاری از کشورها و به صورت مشخص در کشور ترکیه تمام سفرها برقرار و مراکز اقامتی در طول دوره کرونا فعال بودند و به فعالیت خود ادامه می‌دانند و مدیریت کرونا نیز به خوبی انجام شد. رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: این انتظار وجود داشت که دولت با استفاده از فرصت کرونا حداقل به بازسازی و تجهیز ناوگان هوایی کشور بپردازد که از مجموع 250 تا 300 فروند هواپیمای موجود در کشور فقط چیزی در حدود 110 فروند از آن در حال حاضر فعال است و پرواز می‌کند؛ این اتفاق حاصل نشد و درمجموع  باید گفت متأسفانه دولت در طول دوسال گذشته به هیچ عنوان همراه و هم‌یار صنعت گردشگری نبوده و همواره موجب ایجاد چالش و و ورود آسیب به این حوزه می‌شد.  این مقام مسئول همچنین افزود: همه این‌ها در حالی بود که هرچند سال 98 سال پرحادثه و پرچالش بود و در آن با حوادث نظیر سیل، گرانی بنزین، شهادت سرادار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی مواجه بودیم اما با این حال آمارهای ورودی و خروجی گردشگر در وضعیت نسبتاً مناسبی در مقایسه با ایام همه‌گیری کرونا قرار داشت و دلیل آن را نیز باید دخالت کمتر دولت در حوزه گردشگری دانست و این مطالبه همیشگی بخش خصوصی گردشگری بوده است که دولت اقدام به دخالت مخرب نکند. وی تأکید کرد: در حالی که هم اکنون در کشور صحبت از احتمال وقوع پیک ششم و عدم انجام سفر می‌شود که کشور‌های همجوار در اوج کرونا با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب  اقدام به برگزاری بزرگترین رویداد اقتصادی جهان تحت عنوان اکسپو کرده‌اند. به اعتقاد رفیعی سرمایه‌گذاری در گردشگری به مانند قالب یخ آب نیست که بعد از مدتی هدر رفته و از بین برود اما متأسفانه این دیدگاه غالب در نگاه دولت‌مردان نیست و کاملاً متضاد و مخالف این رویکرد است. عامل گرانی بلیط هواپیما، تعیین نرخ دستوری برای پرواز‌ها است رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی یکی از نمونه‌های دخالت بی مورد دولت در امر گردشگری را تعیین نرخ دستوری برای پروازهای اربعین دانست که موجب فساد، سردرگمی و افزایش چندبرابر قیمت این پرواز در بازار سیاه در ایام مبارک اربعین شد و همگان شاهد بودند مردم دچار سختی در راستای تهیه بلیت و انجام سفر شدند. این فعال صنفی گردشگری همچنین ادامه داد: در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مسئولین مدام از زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها صحبت می‌شود درحالی که سوال اساسی اینجاست که اگر این موضوع صحت دارد چرا تعداد ایرلاین‌ها اینقدر زیاد بوده و هر روز مجوز جدیدی برای یک شرکت به ظاهر خصوصی در این رابطه صادر می‌شود؟ وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به استناد اشتباه برخی از مسئولین به صحبت‌های مقام معظم رهبری در زمینه لوکس بودن صنعت گردشگری و هواپیمایی و استفاده از آن برای کسب درآمد از این حوزه گفت: طبق آماری که مسئولین اعلام می‌کنند کمتر از یک درصد مردم با هواپیما سفر می‌کنند و مطابق همین آمار بالغ بر 65 درصد از همین یک درصد استفاده کنندگان از حمل و نقل هوایی، بخش دولتی است. حال سوالی که وجود دارد این است که اگر این آمار صحت دارد دلیل پرداخت یارانه از جیب 99 درصد مابقی مردم در زمینه سوخت هوایی و ... چیست و چرا باید دولت با دست کردن در جیب مردم برای این صنعت که استفاده کننده اصلی آن خودش است یارانه و ارز دولتی بپردازد؟ وی همچنین با اشاره به جلسه خود با سفیر تونس بیان کرد: در این جلسه ایشان خواستار ارسال گردشگر از ایران بودند اما در مقابل درخواست ما مبنی بر ارسال متقابل گردشگر از تونس به ایران، گردشگری در ایران را پرهزینه دانست که به نظر این موضوع علیرغم تنزل ارزش پول ملی به دلیل گران بودن پرواز و هتل و .‌‌.. صحیح است؛ در حالیکه به دلیل وضعیت نامناسب صنعت هوایی با وجود آنکه کشور ما حداقل جز 10 کشور برتر دنیا در زمینه جاذبه‌های گردشگری است حجم سفرهای داخلی و خارجی برای بازدید از این جاذبه‌ها اصلاً مناسب نبوده و انطباقی ندارد. رفیعی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز اظهارکرد: در تمام دنیا نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این موضوع اگر به درستی اتفاق بیفتد قابل دفاع بوده و با رقابتی شدن شرایط بین شرکت‌های هواپیمایی موجب افزایش کیفیت سطح خدمات سفر به مسافران می‌شود در حالی که تعیین کف و سقف قیمت کاملاً متضاد با این موضوع است. صدور مجوز جدید آژانس‌های مسافرتی از طرف دولت موجب کلاهبرداری و رانت‌بازی می‌شود رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در خصوص آخرین شرایط آژانس‌های مسافرتی و صدور مجوز فعالیت نیز افزود: وقتی چیزی در حدود 50 درصد از آژانس‌ها در شرف انحلال و تعطیلی هستند صدور مجوز جدید با این هدف که فقط اعلام شود صدور مجوز در راستای ایجاد شغل انجام گرفته بی معنا بوده و صحیح نیست و انتظاری که از دولت وجود دارد هم‌یاری و همراهی برای جلوگیری از تعطیلی آژانس‌های موجود و صدور مجوزها به شیوه صحیح و با نظارت لازم است. رفیعی با انتقاد از اعطای مجوز فعالیت آژانس‌های مسافرتی توسط دولت و بدون مشورت با بخش خصوصی و تخصصی گردشگری تصریح کرد: در شرایط فعلی صدور هر مجوز جدیدی کاملا اشتباه بوده و صرفاً شائبه رانت‌بازی و کلاهبرداری دارد. به گفته این فعال صنفی گردشگری در حال حاضر بالغ بر 5000 آژانس مجوز فعالیت دارند اما اگر بررسی دقیقی صورت پذیرد  چیزی در حدود 2000 دفتر فعالیت واقعی ندارند و بقیه دفاتر به نوعی راکد بوده و عملاً فعالیتی ندارند و خواسته ما انجام بازرسی‌های دقیق و مستمر توسط دولت و واگذاری موضوع صدور مجوز و در مجموع اقدامات تصدی‌گرایانه به معنای دقیق کلمه به بخش خصوصی برابر قانون است. وی در انتها خاطرنشان کرد: آژانس‌های مسافرتی صرفاً عامل فروش خدمات هستند و هیچ نقشی در تعیین قیمت و  یا گران فروشی ندارند و این وظیفه نهادهای نظارتی است که مانع فروش بلیت به قیمت غیرقانونی و گران شوند‌.

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
نشست مشترک وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزیر امور خارجه، و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نشست مشترک وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزیر امور خارجه، و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، نشست مشترک مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه برگزار شد.  مهندس ضرغامی در این نشست گفت: «در هفته‌های گذشته واکسیناسیون عوامل مرتبط با گردشگری کلید زده شد و این روند به‌سرعت رو به اتمام است.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «حدود ۲۰ ماه است صدور ویزای گردشگری متوقف شده است و با توجه به اهمیت گردشگری، ان‌شاءالله با رعایت پروتکل‌ها بتوانیم گردشگری را در کشور از سر بگیریم.»  او تصریح کرد: «صدور ارزش‌های فرهنگی ما از طریق گردشگری انجام می‌شود. اگر زمینه‌های لازم در کشور به درستی فراهم شود در آینده نزدیک شاهد از سرگیری صدور روادید گردشگری در همه حوزه‌ها خواهیم بود.»  توسعه گردشگری از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: «از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی توسعه گردشگری در عرصه‌های مختلف از جمله گردشگری سلامت، گردشگری زیارتی، گردشگری عام و دیگر حوزه‌ها است.»  او افزود: «ما در این جلسه جمع شده‌ایم که در مورد تقویت گردشگری در کشور و رفع موانع آن رایزنی و گفت‌وگو کنیم. رونق گردشگری در کشور علاوه بر ارزآوری یک اقدام ماندگار فرهنگی است و ان شاءالله بتوانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.»  امیرعبداللهیان تصریح کرد: «در این زمینه رایزنی‌های مشترک با آقایان ضرغامی و عین‌اللهی از روز اخذ رای اعتماد آغاز شده است که چگونه می‌توانیم ظرفیت سه وزارتخانه را در این حوزه تجمیع کنیم.»  وزیر امورخارجه با بیان اینکه در دولت گفت‌وگوهای خوبی در این زمینه انجام شده و هماهنگی‌های مناسبی وجود دارد، بیان کرد: «امیدواریم بتوانیم حوزه‌های مختلف گردشگری در کشور از جمله گردشگری سلامت، زیارتی و گردشگری به معنای عام را تقویت کنیم و با برگزاری این گونه نشست‌ها بتوانیم یک ریل‌گذاری جدید در این حوزه در دولت سیزدهم داشته باشیم.»  زمینه برای ورود مهمانان خارجی به کشور فراهم شده همچنین در این نشست بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند واکسیناسیون انجام شده در کشور گفت: «در حال حاضر زمینه برای ورود مهمانان خارجی به کشور فراهم شده و در این خصوص نگرانی وجود ندارد و افراد می‌توانند به کشور ما سفر کنند و از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند.»  او افزود: «لازم است یک سازماندهی بین وزارت امور خارجه و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام دهیم تا ورود این میهمانان با تسهیلات بهتری انجام شود و خدمات پزشکی بهتری به آن‌ها داده شود.»  عین اللهی تصریح کرد: «توافقاتی قبلا انجام شده که باید بازنگری شود. در هر کشوری خدمات پزشکی طبقه‌بندی شده است و دوست داریم افرادی که به ایران سفر می‌کنند از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند.»  وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بیان کرد: «در شهرهای بزرگ هم با توجه به وضعیت ترددهای هوایی می‌توانیم پذیرای گردشگر خارجی از کل دنیا باشیم.»

ایجاد شده: 26/مهر/1400       آخرین ویرایش: 26/مهر/1400     اخبار داخلی
تزریق دو دُز واکسن، شرط ورود به ایران

تزریق دو دُز واکسن، شرط ورود به ایران

به گزارش هتل نیوز، " بهرام عین‌اللهی " وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز در نشست مشترک وزیران امور خارجه، میراث فرهنگی و گردشگری و بهداشت و درمان که در محل وزارت خارجه با محوریت گردشگری برگزار شد، با ارائه آماری از میزان واکسیناسیون صورت گرفته در کشور در دو دوز اول و دوم گفت: علیرغم واکسیناسیون صورت گرفته و ادامه آن، مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند تا روند شیوع ویروس در کشور کند شود. وی با بیان اینکه هر کسی که می‌خواهد وارد کشور شود باید حتما دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشد، گفت: ما تلاش‌مان این است که با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت گردشگری موضوع دیپلماسی سلامت را تقویت کنیم و بتوانیم خدمات بیشتری را به کسانی که به کشورمان برای دریافت تسهیلات بهداشتی مراجعه می‌کنند، ارائه کنیم. عین‌اللهی با بیان اینکه ارائه مناسب خدمات بهداشتی به گردشگران سلامت باعث تبلیغ در مورد خدمات بهداشتی ایران خواهد بود و این موضوع منافع خوبی را برای کشور به همراه دارد، گفت: ما به تمام دانشکده‌های علوم پزشکی در مرز‌ها اعلام کرده‌ایم که موضوع گردشگری سلامت را راه بیاندازند. در شهر‌های بزرگ نیز ظرفیت‌های خوبی برای گردشگری سلامت وجود دارد و می‌توانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. وی گفت: امیدواریم در این جلسه بتوانیم تصمیمات خوبی در عرصه گردشگری و توسعه آن از جمله گردشگری سلامت با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و آیین‌نامه‌های مربوطه در این زمینه اخذ کنیم.

ایجاد شده: 26/مهر/1400       آخرین ویرایش: 26/مهر/1400     اخبار داخلی
همکاری البرز و هلند در راستای توسعه توریسم کشاورزی

همکاری البرز و هلند در راستای توسعه توریسم کشاورزی

به گزارش هتل نیوز ، " فریدون محمد‌ی " مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به اینکه جشنواره‌های گل از گذتشه تا کنون برقرار بوده است، گفت: مردم خود علاقه به راندازی جشنواره‌های کل در استان داشته اند که درخشان‌ترین آن سال گذشته در مجموعه کندر رقم خورد. امسال نیز در دیزین شاهد راه‌اندازی جشنواره گل بوده‌ایم. این مقام مسؤول با اشاره به اینکه کشور هلند با «گل» در دنیا برند و مطرح شده است، تصریح کرد: البرز نیز شرایط و‌ظرفیت این را دارد با این عنوان در کشور برند و مطرح شود. باید تا حدی در این زمینه فعالیت کنیم که نام گل به ویژه انواع گل لاله بعد از نام استان البرز و کلانشهر کرج بیاید. وی ظرفیت گردشگری کشاورزی در البرز را بی‌بدیل خواند ویادآور شد: یکی از شاخه‌های گردشگری حوزه کشاورزی است که هیچ نوع مزاحمت برای جهاد کشاورزی ندارد، همچنین در این طرح نیازی به تغییر کاربری هم نیست. محمدی افزود: در این راستا با یک شرکت بخش خصوصی که در حوزه گل با کشور هلند همکاری دارند آشنا شدیم و پس از برگزاری چند جلسه مقرر همکاری صورت گیرد، در این راستا در جلسه دامی تهران با نماینده هلند صحبت و گفت‌وگو شد. مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص روند همکاری واجرای طرح گردشگری کشاورزی در البرز، گفت: کار طبق چهارچوب مدنظر توسط بخش خصوصی درحال انجام است که بسیار از این مهم رضایت داریم؛ تفاهم نامه سند بالادستی در این میان آماده شده و امضا خواهد شد.

ایجاد شده: 24/مهر/1400       آخرین ویرایش: 24/مهر/1400     اخبار داخلی
درخواست تسهیل بازپرداخت تسهیلات کرونایی جامعه هتلداران

درخواست تسهیل بازپرداخت تسهیلات کرونایی جامعه هتلداران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از تسنیم در طول دو سال گذشته و از زمان آغاز همه‌گیری کرونا یکی از صنایعی که به‌صورت مستقیم به شدت متحمل ضرر و زیان‌های فراوان شد، صنعت گردشگری و به صورت مشخص مؤسسات گردشگری نظیر هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری بودند.  جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه حرفه‌ای هتل داران  ایران در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به بهبود شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا در پی شدت گرفتن واکسیناسیون همگانی و آغاز صدور روادید برای گردشگران خارجی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به رونق مجدد گردشگری و برطرف شدن نسبی زیان تأسیسات گردشگری از ارسال نامه‌ای با همین محتوا و طرح چند درخواست با هدف کمک مالی به این تأسیسات و تاب‌آوری لازم به معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.  وی با توجه بر این موضوع که اگر به درخواست‌ها برای کمک به این تأسیسات گردشگری با در نظر گرفتن شرایط حاد دو سال گذشته توجه نشود وضعیت نامناسب گردشگری همچنان ادامه خواهد یافت، گفت: یکی از درخواست‌های مهم در این نامه موافقت و تسهیل شرایط بازپرداخت وام‌های کرونایی از نیمه سال 1401 با سود 12 درصد و به‌ مدت سه سال بدون اخذ هرگونه دیرکرد یا جریمه است. طبق گفته‌های حمزه‌زاده امهال پرداخت قبوض آب، برق و گاز تأسیسات گردشگری تا نیمه دوم سال 1401 نیز از درخواست‌های است که کمک شایانی را به تأسیسات گردشگری می‌کند. رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران در این نامه خواستار پرداخت حق بیمه پرسنل تأسیسات گردشگری تا پایان نیمه اول سال 1401 به صورت پرداخت 10 درصد سهم کارفرما و موافقت با پرداخت بدهی‌های قبلی از ابتدای سال 1402 به همراه عدم دریافت جرایم دیرکرد احتمالی شده است. علاوه بر آن وی بخشودگی اجاره بهای سال‌های 99 و 1400 تأسیساتی که به هر نحوی متعلق به یکی از نهادها و ارگان‌های دولتی و عمومی نظیر شهرداری‌ها و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است را به دلیل عدم انتفاع در طول مدت مذکور به واسطه شرایط کرونا و همپنین موافقت با بخشودگی کلیه عوارض شهرداری در طول سال‌های 99 و 1400 و انتقال زمان پرداخت مالیات ارزش افزوده دو فصل از سال 1400 به فصل دوم سال 1401 به صورت اقساط را از دیگر محورهای مهم درخواست‌ها برشمرد. وی همچنین خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از تأسیسات گردشگری در طول دوسال گذشته ناگزیر به دریافت تسهیلات شده‌اند، درخواست ما این است که در خصوص این وام‌ها نیز مساعدت شده و ضمن تسهیل در روند بازپرداخت و بازنگری سودهای متعلقه مهلت پرداخت حداقل تا پایان سال 1400 تمدید شود.

ایجاد شده: 22/مهر/1400       آخرین ویرایش: 22/مهر/1400     اخبار داخلی
اعطای ویزا قرقیزستان به 250 دانشجوی افغانستانی

اعطای ویزا قرقیزستان به 250 دانشجوی افغانستانی

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از فارس، وزارت امور خارجه قرقیزستان بنا به در خواست آکادمی سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) و دانشگاه آمریکایی آسیای مرکزی در بیشکک، برای دانشجویان افغان ویزا صادر خواهد کرد. به گفته وزارت امور خارجه قرقیزستان، پیشتر درباره صدور 250 ویزای به دانشجویان افغانستانی با نهادهای دولتی مربوطه موافقت شده و ویزای تحصیلی برای اتباع افغان به روش مقرر در حال صدور است. پیشتر «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در سخنرانی ویدئویی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که آماده است تا به دانشجویان افغانستان اجازه دهد در قرقیزستان تحصیل کنند. این پیشنهاد بعداً در تعدادی از جلسات بین المللی مطرح شد و از تصمیم دولت قرقیزستان برای صدور روادید به دانشجویان افغان برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور  بسیار استقبال شد. شایان ذکر است که اکثر دانشجویان بین المللی قرقیزستان از ازبکستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، هند، قزاقستان، افغانستان و چین هستند. در حال حاضر در این کشور بالغ بر 13 هزار شهروند هندی مشغول تحصیل هستند.

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     اخبار خارجی
برنامه اقدام گردشگری در پسا کرونا

برنامه اقدام گردشگری در پسا کرونا

صدمات اقتصادی، مالی و انسانی شیوع بیماری ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کشور، گرچه بسیار مخرب بوده و است ولی مقطعی و گذرا است. آنچه برای توسعه درازمدت و پایدار این صنعت مهم و اثرگذار است توسعه ارتباطات منطقه ای و بین المللی با جهان، رفع تنش های منطقه ای، حضور و مشارکت در پیمان های جهانی و بهره گیری از ظرفیت های اقتصای، سیاسی و فرهنگی آنها به نفع منافع ملی است. در دوره شیوع بیماری کرونا اقتصاد گردشگری کشور در رکود مطلق قرار گرفته است. درک رکود و اضمحلال گردشگری ایران موضوع پیچیده ای نیست. عدم تقاضا برای سفر مدیریت بنگاه های گردشگری را با بحران بی سابقه ای مواجه کرده است.  از این منظر نجات این صنعت در شرایط جدید نیاز به برنامه ای مدون و مصوب و اجرایی دارد. این برنامه می تواند در دو سطح ملی و  بین المللی همزمان بایستی پیش رود:  الف: در سطح بین المللی(سیاست ها و برنامه های کلان دولت) :  1- اعتماد سازی و توجه ویژه به دیپلماسی گردشگری در منطقه برای میزبانی از گردشگران کشورهای منطقه( مذاکره با عربستان و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها) – بالغ بر 60 میلیارد دلار هزینه سفر اتباع کشوهای عرب حوزه خلیج فارس.  2- خارج کردن ایران از تنگنای ژئوپلیتیکی:  هم اکنون موازنه ژئوپلیتیکی در منطقه به نفع دشمنان ایران است و تحریم های اقتصادی اثرات این تغییر موازنه بر ایران را دوچندان نموده است. گرفتاری در تنگنای ژئوپلیتیکی محدودیت های متعددی از جمله اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی را به خاطر نوع تفکر و شیوه حکمرانی در کشور و فشار ایالات متحده امریکا و همراهی کشورهای منطقه با ایجاد محدودیت های ژئوپلیتیکی بر مردم تحمیل کرده است. سالهاست که مردم ایران متحمل هزینه های زیادی برای خنثی سازی برنامه ها و اقدامات سیاسی و امنیتی اسرائیل و امریکا برعلیه کشورمان شده اند که بخش عمده ای از تاکتیک های آنان توسط کشورهای همسایه جنبه اجرایی به خود گرفته است. بدون شک تحریم های ظالمانه آرامش روانی شهروندان و ثبات اقتصادی جامعه را به هم ریخته و راه گریز سرمایه از ایران را فراهم کرده است. مجموع این اقدامات اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور و به نوبه خود بر توسعه کسب و کار گردشگری در کنار شیوع بیماری کرونا از خود بجای گذاشته است. 3- مذاکره بدون واسطه با امریکا: مذاکره بین ایران و آمریکا و لغو تحریم ارتباط تنگانگی با توسعه صنعت گردشگری ایران دارد. بایستی نفت بفروشیم و پول وارد کشور کنیم. طرح های عمرانی راه بیفتد، سرمایه گذار داخلی رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد و سرمایه گذار خارجی به ایران بیاید. تحریم ها مردم ایران را فقر کرده است و بیش از 1000 میلیارد دلار به کشور آسیب رسانده است. بیش از 60 میلیون نفر از شهروندان ایرانی زیرخط فقر زندگی می کنند. این جمعیت کثیر مشکل معیشت دارند و لذا مردم فقیر که نمی توانند سفر کنند. ایران بایستی بنشیند و مشکلاتش را یکبار برای همیشه با ایالات متحده حل کند. 4- افزایش درآمدهای عمومی و توجه ویژه به سلامت و درمان مردم بویژه کارگران، کارمندان و جوانان ازدواج کرده فاقد شغل. دولت بایستی در یک برنامه پنج ساله تلاش کند درآمد عمومی مردم افزایش یافته و درمان و سلامت مردم در اولویت قرارگیرد. توسعه سفرهای داخلی نشات گرفته از افزایش درآمدهای عمومی مردم منجر به راه اندازی مجدد سفرهای داخلی فراگیر شده که سلامت  روحی و جسمی شهروندان را به همراه خواهد داشت.  5- امید بایستی مجددا به کشور برگردد، دسترسی به حداقل نیازمندی ها برای جوانان از جمله کار، مسکن، ازدواج و داشتن وسیله نقلیه حداکثر در یک دوره زمانی 5 ساله فراهم شود.  6- بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت کلیدی برای گشودن قفل تبادلات بانکی و اجرایی شدن استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی و به دنبال آن رونق انتقال پول به کشور توسط گردشگران و فروش صنایع دستی در ایران 7- ضرورت تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی. در سال 2019 حدود  59 درصد سفرها از طریق هوایی و 35 درصد از طریق زمینی انجام شده است. با توجه به ناوگان فرسوده هوایی و همچنین ریلی کشور نمی توان انتظار زیادی برای توسعه گردشگری کشور داشت. ب: در سطح ملی(برنامه های اقدام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری):  1- تعریف و اجرای تاکتیک های بازاریابی:  - برگزاری تورهای آگاه سازی و آشناسازی با همکاری جامعه تورگردانان ایران - برگزاری نمایشگاه های تخصصی گردشگری در کشورهای هدف - رسانه ای کردن همه اقدمات سازندگی و پیشرفت داخلی در سطح بین المللی 2- حضوری قوی در اکسپو دبی. پیش بینی شده است در طول شش ماه برگزاری اکسپو دبی بیش از 25 میلیون نفر از این رخداد دیدن کنند. این فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و تمدن و دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور است. حضور بخش کنسولی سفارت ایران در دبی به همراه تورگردانان ایران در این رخداد و صدور روادید آنلاین برای گردشگران خارجی که به آنان تور چند روزه دیدار از دبی و اکسپو فروخته شده است برای دیداری حداقل 3 روزه از بخشی از جاذبه های گردشگری کشور با توجه به فاصله زمانی و ارزانی سفر در ایران تجربه بسیار خوبی خواهد بود تا بتوانیم خود را برای میزبانی از گردشگران رخداد جام جهانی فوتبال قطر آماده کند. 3- توجه ویژه به بازار چین: در سال 2019 بیش از 120 میلیون گردشگری چینی به دنیا سفر کرده اند، چینی¬ ها بیشترین خرید را از مقاصد گردشگری می کنند و جزء کم آزارترین گردشگران دنیا هستند. بازار گردشگری ایران با توجه به ارزانی سفر و  سایت های متعدد فرهنگی در مسیر جاده ابریشم می تواند مقصد مهمی برای گردشگران این کشور هم در بخش ترانزیت و هم به عنوان مقصد اصلی سفر مورد توجه قرارگیرد. عضویت ایران در پیمان منطقه ای شانگهای نیز فرصت جدیدی را برای توسعه گردشگری این کشور فراهم کرده است.  4- تامین غرفه رایگان و تقبل بخشی از هزینه های ارزی تورگردانان برای حضور در نمایشگاه های بین المللی: در پی شیوع بیماری کرونا درآمد ناشی از فعالیت تورگردانی شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری کشور به شدت آسیب دیده است و در موارد بسیاری منجر به تعطیلی این شرکتها شده است. ضروریست تا به منظور حمایت از بازگشت مجدد کسب و کار این شرکت ها برای حضور در بازارهای بین المللی گردشگری، دستگاه متولی این صنعت حمایت های مالی لازم را از فعالین این بخش بعمل آورد. 5- تدوین طرح اجرایی تسهیل ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور: تعریف تشکیلاتی جدید در جامعه تورگردانان ایران با حمایت دستگاه قضایی و وزارت امورخارجه برای تسهیل ورود آنان و توجه ویژه به ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور و نسل های دوم، سوم آنان   6-  اختصاص اعتبار لازم سفر و گردشگری به امور رفاهی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای عمومی به عنوان تکلیف برای کمک به رونق گردشگری داخلی با توجه به تدوین فصل بودجه 7-  راه اندازی صندوق زیارت: برای هموطنان کم بضاعت برای زیارت اماکن مقدسه با استفاده از ظرفیت های وقف و نذورات و کمک های مردمی( داخلی و خارجی) 8- تعریف رخدادهای منطقه ای:  - برگزاری رالی بزرگ بین المللی خودرو بندر امام تا مشهد مقدس با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی - برگزاری جایزه بزرگ اسکی در ایران با محوریت استان تهران و البرز - برگزاری حراجی بزرگ صنایع دستی و هنرهای ملی - برگزاری نمایشگاه منطقه ای گردشگری کشورهای عضو پیمان شانگهای به میزبانی ایران ✍️  علی رحیم پور - مدیر عامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا)

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     مقالات و یادداشت ها
اعلام شروط ویزای توریستی پنج ساله امارات

اعلام شروط ویزای توریستی پنج ساله امارات

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از اسکای روم، اداره فدرال هویت و شهروندی امارات متحده عربی به افراد خارجی این امکان را فراهم کرده که برای ویزای توریستی ۵ ساله اقدام کنند. بر اساس شرایط اعلامی ۴ شرط لازم برای دریافت ویزای ۵ ساله شامل: گردش حساب بانکی در ۶ ماه گذشته با مانده ۴۰۰۰ دلار یا معادل آن با ارزهای خارجی، بیمه درمانی، کپی گذرنامه و یک عکس رنگی است. مقامات اماراتی اعلام کرده‌اند که این ویزای توریستی برای همه افراد از هر ملیتی قابل درخواست است. بر این اساس آن فرد اجازه ورود برای چندین سفر را برای مدت ۵ سال دریافت می‌کند، مشروط بر اینکه بیش از ۹۰ روز در یک سال در امارات اقامت نداشته باشد. شروع ویزا از تاریخ ورود محاسبه می‌شود. اگر شخصی مایل به تمدید مدت اقامت سالانه برای بیش از ۹۰ روز و کمتر از ۱۸۰ روز باشد، می‌تواند درخواست تمدید مدت اقامت در داخل کشور امارات ارائه دهد. از متقاضیان این ویزا خواسته شده تا در هنگام پر کردن فرم‌ها، از صحت همه موارد، به‌ویژه شغل، نام پدر و مادر، تلفن‌های مورد استفاده، ایمیل در صورت وجود و آدرس، اطمینان حاصل کنند. در صورت احراز خطا در این موارد، درخواست ویزا رد می‌شود. نکته قابل توجه این است که در حال حاضر امارات ویزای توریستی برای یک یا چند ورود صادر می‌کند و ویزای کوتاه‌مدت گردشگری اجازه اقامت ۳۰ روزه در این کشور را می‌دهد. در حالی که ویزای توریستی بلندمدت اجازه اقامت ۹۰ روزه را می‌دهد. ویزای توریستی می‌تواند دو بار بدون نیاز به خروج از کشور تمدید شود. البته این تسهیلات جدید برای کسانی مفید است که با توجه به ملیتشان، برای ورود به امارات به ویزا نیاز دارند. هم‌اکنون شهروندان برخی از کشورها، نیاز به درخواست ویزا در مبدا ندارند و در همان بدو ورود برایشان اجازه ورود صادر می‌شود. طبق تصمیم هیئت دولت امارات در جولای ۲۰۱۸، گردشگران می‌توانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود، بدون پرداخت هزینه ویزای ورود دریافت کنند. البته دوره معافیت از پرداخت ویزا فقط در طول تعطیلات تابستانی از ۱۵ ژوئیه تا ۱۵ سپتامبر هر سال اعمال می‌شود. همچنین ویزای ۵ ساله توریستی پس از پایان اعتبار قابل تمدید است و می‌توان مجدداً برای ۵ سال دیگر درخواست ویزا ارائه کرد.

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     اخبار خارجی
هشت محرک سفر در نسخه جهانی گردشگری

هشت محرک سفر در نسخه جهانی گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، گردشگری داخلی اولویت نخست سازمان جهانی گردشگری برای بهبود و رشد مقاصد در آسیا و اقیانوسیه در پانزدهمین برنامه آموزشی سالانه با عنوان «استراتژی گردشگری بلندمدت ملی و بین‌المللی» قرار گرفت. از این رو در نشست مقامات توریسم کشورهای آسیایی ۸ محرک سفر به عنوان یک نسخه جهانی برای توسعه گردشگری مطرح شد. پانزدهمین برنامه آموزشی سازمان جهانی گردشگری در آسیا و اقیانوسیه در زمینه سیاست و استراتژی گردشگری در قالب ترکیبی برگزار شد. طرحی که از سال ۲۰۰۶ توسط سازمان جهانی گردشگری به‌صورت سالانه برگزار می‌شود. این برنامه آموزشی تنها برنامه در منطقه است که به‌دلیل محتوای محرک و بحث‌های قابل تامل از شهرت برخوردار است. هر ساله این برنامه با موضوع مجزایی برگزار می‌شود و امسال به‌دلیل اهمیت بازگشت «گردشگری داخلی» در منطقه و رکود گردشگری بین‌المللی، محور برنامه آموزشی حول موضوع گردشگری داخلی و درون منطقه‌ای برگزار شد و در آن متولیان گردشگری کشورهای شرکت‌کننده به ارائه طرح‌ها و پیشنهادهایی برای بهبود گردشگری داخلی پرداختند. در سال گذشته این نشست در شهرگویلین چین با موضوع احیا و تحول گردشگری برگزار شد ،زیرا در سال ۲۰۲۰ شاهد همه‌گیری ناگهانی کووید-۱۹ در سراسر جهان بودیم از این رو صنعت گردشگری با رکود شدیدی مواجه شد و در حالت تعطیلی قرار گرفت، از این رو بازیابی این صنعت در اولویت کشورهای این منطقه و در واقع کل جهان قرار داشت. اگرچه این نشست هر ساله در یک کشور برگزار می‌شود اما می‌توان دلیل انتخاب میزبانی مالدیو برای سال ۲۰۲۱ را در «عملکرد موفقیت آمیز این کشور در بازگشایی و بازیابی گردشگری» دانست که تقریبا از ژوئن ۲۰۲۰ اقدام به بازگشایی مرزهای خود و پذیرش گردشگران بین‌المللی کرد و پس از بستن چندماهه در اواخر سال ۲۰۲۰، شروع چشمگیری از سال ۲۰۲۱ داشته و پس از آغاز واکسیناسیون در جهان به‌ویژه در مالدیو شرایط پذیرش گردشگران خارجی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.  این برنامه آموزشی در پانزدهمین سال خود، به عنوان بستری پیشرو با حضور رهبران گردشگری منطقه جهت ایجاد شبکه، تدوین استراتژی و حرکتی رو به جلو با محور گردشگری داخلی در کشور مالدیو در مدت ۳ روز برگزار شد. در این رویداد ۲۵ کشور گردهم آمدند اما با توجه به شرایط کرونا تنها شش کشور افغانستان، بنگلادش، ایران، سریلانکا، مغولستان و نپال با میزبانی مالدیو به صورت حضوری در جلسات آموزشی شرکت کردند. در این گردهمایی محور آموزش‌ها بر نوآوری و مشارکت بخش خصوصی جهت توسعه بازار گردشگری داخلی بوده است و راه‌اندازی گردشگری داخلی را بر گردشگری بین‌المللی ارجح می‌داند، نه تنها در آسیا و اقیانوسیه بلکه در سراسر جهان. این سازمان در واقع معتقد است که مقاصد مختلف باید تمرکز خود را برای به اجرا درآوردن این روند بگذارند. در جلسات افتتاحیه نمایندگان دولت‌ها به ارائه مطالبی درباره موضوع برنامه پرداختند تعدادی از کشورها همچون بنگلادش، کامبوج، هنگ‌کنگ، چین، اندونزی، ایران، مغولستان، پاکستان، سریلانکا و ویتنام بر مدیریت مقصد متمرکز بودند و محوریت بحث خود را بر نحوه مدیریت در احیای مقاصد پرداختند. پس از آن نمایندگان کشورهای بوتان، ماکائو، چین، مالدیو، میانمار، فیلیپین، ساموآ و هندتمرکز خود را بر موضوعاتی با محوریت نقش نوآوری و مشارکت بخش خصوصی، در رشد گردشگری داخلی گذاشتند. نکته قابل توجه اینکه این کشورها، در دوران پس از همه‌گیری با سقوط صنعت گردشگری تمرکز خود را بر ترویج گردشگری داخلی گذاشته و کشوری همچون چین نه تنها توانست به سطح پیش از کرونا در سال ۲۰۱۹ برسد بلکه اکنون به رشدی فراتر از آن دست یافت. اقتصاد مالدیو نیز با توجه به وابستگی عمیق به گردشگری بین‌المللی پس از بازگشایی مرزهای خود برای مسافران خارجی در سال ۲۰۲۰ و افزایش ورودی‌های خود، در فوریه ۲۰۲۱ با آژانس بین‌المللی همکاری ژاپن (جایکا) توافق‌نامه‌ای را برای اجرای پروژه بازیابی گردشگری مالدیو امضا کرد و دولت و بخش‌خصوصی در راه‌اندازی مجدد ایمن و پایدار بخش گردشگری به همکاری پایاپای پرداختند. زوراب پولیکاشویلی رئیس‌سازمان جهانی گردشگری مدیران و متولیان گردشگری را در توسعه گردشگری به‌ویژه گردشگری داخلی موثرترین و مهم‌ترین نقش معرفی کرده است. به‌طوری‌که معتقد است: آنچه که یک کشور را در پیشبرد بهتر و عملکرد موفقیت‌آمیز در بازیابی و سپس بهبود گردشگری به‌ویژه گردشگری داخلی پیش می‌برد وجود مدیران و متولیانی است که به‌سان یک رهبر بتوانند ایده‌هایی را که تفاوت ایجاد می‌کنند را بشناسند، نوآور بوده و از کارآفرینان و شرکت‌های نوپا حمایت کنند. برنامه آموزشی به شرکت‌کنندگان که عمدتا افراد رده بالای سیاسی یک کشور در آن حضور دارند فرصتی را ایجاد می‌کند تا مهارت‌های استراتژیک گردشگری خود را بهبود ببخشند و از طریق شبکه جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای به توسعه این مهارت‌ها در آینده ادامه دهند. این برنامه به‌طور خاص برای حمایت از سیاست‌گذاران و مدیران گردشگری طراحی شده و هدف آن تقویت سیاست‌ها و استراتژی‌های موثر و پاسخگو است که باید با تغییر اولویت‌ها و نگرانی‌ها در سطح ملی و بین‌المللی مقاصد سازگار باشد. اهداف کلی برنامه آموزشی درک مشارکت‌کنندگان از تاثیرات همه‌گیری کرونا بر گردشگری داخلی و چگونگی توسعه گردشگری داخلی با تمرکز بر ۸ محور به شرح زیر است: پتانسیل گردشگری داخلی برای کمک به بهبود اقتصادی مقاصد چگونگی تحرک‌بخشی مدیران گردشگری برای افزایش تقاضا و توسعه عرضه خدمات مطابق با اهداف توسعه پایدار شناخت چالش‌های پیش رو در مسیر توسعه محصول و تجاری‌سازی و اولویت قرار دادن و سرعت بخشیدن به توسعه گردشگری در مناطق روستایی نحوه ترویج سیاست‌های گردشگری از جمله برنامه‌ها و ابتکارات جدید چگونگی همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی جهت رشد و توسعه گردشگری داخلی به‌منظور ایجاد شغل‌های عادلانه و مناسب به‌ویژه برای زنان و جوانان چگونگی تشویق مردم برای سفر توسط بخش‌های دولتی و خصوصی با مدیریت مقاصد و کشف جلوه‌های جدید از کشور خود در زمان عادی شدن شرایط چگونگی به‌کارگیری فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای نظارت بر تاثیرات و ترویج مقاصد چگونگی کاهش تاثیرات کووید-۱۹ بر گردشگری داخلی و نحوه پیشبرد روند بهبودی این بخش. در کنار این موضوعات اصلی، برنامه آموزشی درصدد آن است تا کشورهای آسیایی و کشورهای اقیانوسیه عضو سازمان جهانی گردشگری را قادر سازد که شیوه‌های نوین و موفقیت آمیزی در زمینه گردشگری داخلی را به اشتراک بگذارند.زیرا هدف نهایی تقویت ظرفیت مقاصد در سطح منطقه‌ای، ملی و محلی است.

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     اخبار خارجی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...