به گزارش هتل نیوز، سازمان جهانی گردشگری در دهمین گزارش خود مبنی بر میزان محدودیتهای سفر، تغییرات مثبتی را در روند کاهشی محدودیتها نشان داده است که در آن گردشگران واکسینهشده با کمترین محدودیت در سفر به کشورهای دیگر مواجه هستند. همهگیری بیماری کووید-۱۹ اثرات بیسابقهای برای جوامع، اقتصادها و گردشگری بههمراه داشته است، به گونهای که از ۱۱ مارس ۲۰۲۰ دولتها بهمنظور جلوگیری از شیوع بیشتر و مهار کرونا اقدامات بهداشتی حداکثری را درنظر گرفتند که مهمترین آن محدودیتهای سفر بهویژه خارج از مرزها بوده است. محدودیتهای سفر همچنان به عنوان یکی از شیوههای اصلی مقصدها برای محدود کردن شیوع کرونا مورد استفاده قرار میگیرد اما نسبت به گذشته با تغییرات بسیاری همراه شده و از بسته بودن کامل 75 درصد مرزها در مه 2020 به 29 درصد در ژوئن 2021 رسیده است که شاید بتوان عمده دلیل این کاهشها را در توزیع واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای جهان دانست که در ایجاد حس امنیت جمعی تاثیرگذار بوده است. با توجه به وضعیت همهگیری در سراسر جهان، دولتها در هر زمانی احتمال کاهش محدودیتهای سفر یا افزایش آن را دارند که میتواند از یک مقصد به مقصد دیگر باتوجه به اقدامات و ملزومات مختلف ملی از جمله سیاست خارجی، مهاجرت و گردشگری یک کشور متفاوت باشد. براساس تحقیقات صورت گرفته با توجه به ارائه اطلاعات قابل اعتماد، دسترسی آسان به روشهای سفر برای گردشگری بینالمللی در اکثر مقاصد با بهبود همراه بوده است. عامل مهمی که تاثیر قابلتوجهی در کاهش محدودیتهای سفر خواهد داشت، افزایش تعداد مسافران واکسینه شده است. سفر برای مسافران واکسینه شده در سراسر جهان با کمترین محدودیت همراه است. تنها در 17 درصد از کل مقاصد جهان، محدودیتهای سفر را برای واکسینهها اعمال کردهاند که از این میان در برخی کشورها تمامی محدودیتها برای مسافران واکسینه اعمال میشود و در برخی موارد، محدودیتها برداشته میشوند. در کنار محدودیتها در بسته شدن مرزها، اقداماتی اضافی در صورت باز شدن مرزها اعمال شده است که میتوان به اجازه ورود بدون محدودیت واکسینهشدهها در اکثر مقاصد، فرمهای خوداظهاری برای شناسایی مسافران به شکل کاغذی یا دیجیتالی، ارائه تست منفی کرونا در بدو ورود، درخواست تاییدیهها و مجوزهای سلامت قبل از رسیدن به مقصد، درخواست مدارک مربوط به پوشش بیمهای و ایجاد کریدورهای مسافرتی و خطوط سبز اشاره کرد. پس از یک دوره محدودیت حداکثری سفر در اوایل همهگیری، مقاصد شروع به کاهش محدودیتهای سفر و فراهم کردن امکان جابهجایی مردم و بازیابی مجدد فعالیتهای اقتصادی از جمله گردشگری کردند. بهطوری که در نوامبر 2020 به کمترین میزان محدودیتهای سفر تنها با 27 درصد از بسته بودن کامل مرزها در سراسر جهان رسید و ارائه تست منفی کرونا به مهمترین روش ایمنی و بهداشتی برای سفر تبدیل شد. اما پس از شیوع ویروسهای جهشیافته جدید روند کاهش محدودیتهای سفر نیز کند شد و با حفظ وضع موجود مواردی اضافی برای سفرها افزوده شد. پیشرفت مداوم واکسیناسیون منجر به رویکردی متفاوتتر در کشورها میشود که در آن مسافران واکسینه شده از امتیازات خاص سفر برخوردارند. این پیشرفت در کاهش محدودیتهای سفر ناشی از کرونا تاثیر خواهد گذاشت. همچنین برآورد میشود با توسعه راههای مختلف مسافرتی، تحرکات بینالمللی در مسیر بهبود قرار گیرد. اما با این حال، با توجه به غیرقابل پیشبینی بودن شرایط و عملکردهای مختلف در هر مقصد، چالشی جدی جهت بهبود کامل گردشگری وجود دارد. البته دولتها بهطور مداوم باتوجه به وضعیت همهگیری در کشور خود، مقاصد نزدیک، بازارهای اصلی و در سطح جهانی محدودیتهای سفر را تنظیم میکنند که باتوجه به پیشرفت چشمگیر واکسیناسیون و تلاشهای دیجیتالیسازی مربوط به این موضوع هدف عمده دولتها تسهیل در تحرکات بینالمللی است. با گذشت زمان، بسیاری از مقاصد محدودیتهای سفر بینالمللی را کاهش داده و شیوههای جدیدی از جمله ارائه آزمایش در بدو ورود را جایگزین کردند. با وجود این، درحالحاضر تنها سه کشور در جهان (آلبانی، کاستاریکا و جمهوری دومینیکن) تمامی محدودیتهای سفر را به طور کامل برداشتهاند. در آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری از تاریخ یک ژوئن 2021، در مجموع 136 مقصد بهطور کامل یا جزئی مرزهای خود را برای گردشگران بینالمللی بستهاند که از این میان 62 مقصد (29 درصد از کل مقاصد جهان) بهطور کامل و 73 مقصد (34 درصد از کل مقاصد جهان) بهطور جزئی مرزهای خود را بستند. این درحالی است که در گزارش قبلی در تاریخ فوریه 2021 این رقم 142 مقصد بوده است. حدود 78 کشور جهان یعنی حدود 36 درصد از کل مقاصد، ارائه نتایج تست منفی کرونا هنگام ورود به مقصد را درنظر گرفتهاند که برخی با قرنطینه کردن مسافران همراه است. حدود 16 درصد از کل مقاصد سراسر جهان با 35 مقصد، علاوه بر سایر محدودیتهای ورود، قرنطینه اجباری را برای همه گردشگران خارجی بدون در نظر گرفتن مبدأ اعمال میکنند. علاوه بر این، حدود 92 مقصد جهان محدودیتهای خاصی از جمله بسته شدن مرزها، تعلیق پروازها و قرنطینه اجباری را برای مقاصد دارای موارد ویروسهای جهشیافته درنظر گرفتهاند. در اعمال محدودیتها یا کاهش آن، اختلاف قابلتوجهی در مناطق جهان دیده میشود. مثلا ارائه تست منفی کرونا در 66 درصد از مقاصد قاره آمریکا اعمال میشود درحالیکه این رقم برای آسیا و اقیانوسیه تنها 9 درصد است. در مقابل 70 درصد از 46 مقصد آسیا و اقیانوسیه مرزهای خود را همچنان بر روی گردشگران بینالمللی کاملا بستهاند. وضعیت همهگیری جهانی بهویژه ظهور و گسترش ویروسهای جهشیافته منجر به رویکرد محتاطانه دولتها در کاهش محدودیت سفرهای بینالمللی شده است. با این حال انتظار میرود با پیشرفت واکسن و دیجیتالیسازی، محدودیتهای سفر با کاهش فزایندهای روبهرو شود. درحالحاضر تعداد قابلتوجهی از مقاصد همچنان مرزهای خود را کاملا بستهاند که اکثر آنها در آسیا و اقیانوسیه قرار دارند که در دیگر قارهها کمتر به چشم میخورد. بخش قابلتوجهی از کشورهایی که مرزهای خود را بهطور کامل بستهاند در گروه کشورهای در حال توسعه، توسعهنیافته یا کشورهای کوچک جزیرهای قرار دارند. در بین این مقاصد 34 مقصد حداقل 57 هفته مرزهای خود را بستهاند که بیش از نیمی از آنها در آسیا و اقیانوسیه قرار دارند. مرزهای اقتصادهای پیشرفته با استانداردهای بالای بهداشتی و عملکرد محیطی با کاهش بیشتری در محدودیتها همراه بوده و اروپا در پایان سال 2020 بیشترین کاهش منطقهای در محدودیتها را تجربه کرده است. همچنین تجزیه و تحلیلهای علمی سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد مقاصدی که از اول ژوئن اقدام به بستن کامل مرزهای خود کردهاند در گروه اقتصادهای در حال ظهور هستند که از استانداردهای بهداشتی و رتبه عملکرد محیطی پایینی برخوردارند همچنین کمترین وابستگی را به گردشگری در اقتصاد خود دارند. همچنین در این تجزیه و تحلیل نقش واکسیناسیون در یک مقصد و ارتباط بالقوه آن با محدودیتهای سفر بررسی شده است که براساس آن اکثر کشورهایی که مرزهای خود را بستهاند سهم کمتری در دریافت واکسن از کل جمعیت خود داشتهاند. از نظر منطقهای از بین 63 مقصدی که مرزهای خود را کاملا بستهاند، حدود 51 درصد با 32 مقصد در آسیا و اقیانوسیه قرار دارند و پس از آن 16 درصد با 10 مقصد در آفریقا و آمریکا، 11 درصد با 7 مقصد در اروپا و 6 درصد با 4 مقصد در خاورمیانه هستند. مرزهای 20 کشور کوچک جزیرهای یعنی حدود 32 درصد از کل مقاصد بسته شدهاند و این رقم در کشورهای توسعهنیافته 14 مقصد و در کشورهای درحال توسعه 5 مقصد بوده است که آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند. در این کشورها سهم افراد واکسینه شده از کل جمعیت کمتر از 20 درصد است. البته بیشتر از نیمی از این مقاصد پایین بودن میزان مبتلایان را نشان میدهند. ارزیابیها نشان میدهد، 70 درصد از مقاصد با مرزهای بسته (33 مقصد از 47 مقصد) وابستگی کم یا متوسطی به گردشگری دارند که سهم آن در تولید ناخالص داخلی کمتر از 10 درصد است. از لحاظ وضعیت اقتصادی، 89 درصد از مقاصدی که مرزهای خود را بستهاند به اقتصادهای نوظهور تعلق دارند و سهم اقتصادهای پیشرفته تنها 11 درصد است. سازمان جهانی گردشگری در این گزارش خود به عملکرد 10 بازار برتر جهان نیز پرداخته است که براساس آن، از اول ژوئن سه بازار اصلی یعنی چین، کانادا و روسیه مرزهای خود را بهطور کامل بستهاند درحالیکه دیگر مقاصد برتر با محدودیت کمتری همراه بوده است. 6 کشور از این 10 بازار اصلی جهان شامل آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و هلند به شکل متفاوتی شهروندان خود را به سفر به مقاصد کمخطر توصیه میکنند. این کشورها اطلاعات مقاصد را براساس سه رده خطر بالا، متوسط و کمخطر برای شهروندان خود طبقهبندی کردند. درحالیکه چهار مقصد دیگر یعنی کانادا، چین، هنگکنگ و روسیه به شهروندان خود توصیه میکنند از هرگونه سفر به خارج از کشور خودداری کنند. برخی کشورها اقداماتی اضافه همچون ارائه تست منفی کرونا و قرنطینه را نیز اعمال میکنند. چهار کشور آمریکا، چین، هنگکنگ و کانادا از تمام گردشگران ورودی میخواهند نتیجه تست کرونا را ارائه دهند یا قرنطینه اجباری داشته باشند. گردشگران بینالمللی از این چهار مقصد که در سال 2018 حدود 338 میلیون گردشگر ورودی (25 درصد از کل گردشگران ورودی جهان) را به خود اختصاص داده از اول ژوئن الزامات قرنطینه اجباری بدون درنظر گرفتن مبدأ را اعمال کردهاند. روسیه اما از مه 2021 قانون قرنطینه اجباری را لغو کرد و بهجای آن ارائه تست PCR را الزامی کرده و پنج روز پس از ورود تست مجدد انجام میدهد. آمریکا قرنطینه اجباری برای واکسینهها را برداشته اما دیگر مقاصد هنوز تصمیم مشخصی در این زمینه اتخاذ نکردهاند. در انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند، قرنطینه اجباری تنها درصورت ورود از کشورهای پرخطر نیاز است و برای سایر مقاصد کمخطر ارائه آزمایش منفی کافی است که در صورت واکسیناسیون کامل در برخی موارد ارائه تست هم نیاز نیست.منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 27/تیر/1400 آخرین ویرایش: 27/تیر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از شهرآرا، " امیر سزاوار " رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی، با اشاره به اینکه قطعی برق هتلهای مشهد بدون روند کارشناسی صورت گرفت، گفت: شرکت توزیع نیروی برق ابلاغیهای صادر کرد مبنی بر اینکه برق هتلهایی که مصرف بیشتری دارند، قطع شود. متاسفانه این اقدام ضربه زیادی به صنعت هتلداری مشهد زد. امیر سزاوار با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مسافران خارجی، رزرو هتل خود را برای عید قربان لغو کرده اند، بیان کرد: ضریب اشغال هتلهای مشهد در این فصل از سال، باید تا ۹۵ درصد باشد، اما اکنون کمتر از ۳۰ درصد است. وی اظهار کرد: امسال با وجود تداوم وضعیت کرونا، در پیش بودن تعطیلات عید قربان در کشورهای عربی سبب شده بود تقاضا برای رزرو هتلها در مشهد افزایش بیابد. همچنین تا قبل از قطعی برق، ضریب اشغال هتلهای مشهد به بیش از ۵۰ درصد رسیده بود. اما قطعی برق درکنار شیوع کرونا سبب شد ضریب اشغال هتلهای شهر به ۳۰ درصد کاهش بیابد، این درحالی است که پیش بینی میکردیم امسال وضعیت هتلداران بهتر از سال گذشته باشد. وی بیان کرد: هرچند باید در تیر و مرداد تا ۹۰ درصدی ظرفیت هتلها پر شود، در شرایط کنونی اشغال ۵۰ تا ۶۰ درصد هم برای ما پذیرفتنی بود که قطعی برق سبب شد این مسئله محقق نشود. وی با اشاره به انتشار اخباری در کشورهای همسایه درباره قطعی برق در ایران و مشهد بیان کرد: هیچ مسافر خارجی حاضر نیست به کشوری سفر کند که چندین ساعت برق نداشته باشد. وقتی این شایعه میپیچد که هتلهای مشهد برق ندارند و هوا گرم است و وسایل سرمایشی کار نمیکنند، رغبتی برای سفر در آنها باقی نمیماند. قطعی برق درست در زمان تعطیلات طولانی مدت عید قربان کشورهای اسلامی رخ داد و این مسئله زیان هتلداران مشهدی را دوچندان کرد. سزاوار گفت: بعد از اینکه چندبار برق را قطع کردند، با استانداری صحبت کردیم و مشکلات تاحدی برطرف شد، ولی متاسفانه، چون برق صنایع را شرکت توزیع نیروی برق قطع میکند، با تحلیل خودش هتلها را نیز جزو صنعت میداند و این درصورتی است که برخی مواقع که ما میگوییم جزو صنعت هستیم، این موضوع را قبول نمیکنند، اما وقتی کار به قطعی برق میرسد، هتلها نیز جزو صنایع محسوب میشوند. وی با بیان اینکه قطعی برق به تاسیسات گردشگری ضربه جبران ناپذیری وارد کرد، افزود: برخی هتلها مجبور شدند هزینه زیادی را صرف ترمیم خسارتهای واردشده به تاسیسات خود کنند. رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی بیان کرد: صنعت گردشگری استان و مشهد با حداقل نیرو اداره میشود و حتی از استانداردها هم کمتر نیرو دارند؛ چون هزینهها و درآمدها با هم همخوانی ندارد. وی گفت: از ۱۰۰ درصد هتلهای مشهد حدود ۶۰ درصد بازگشایی شده اند و این اقدام به دلیل وعدههای وزارت بهداشت بود که میگفتند از ابتدای خرداد واکسیناسیون گسترده شروع میشود، اما همچنان ۴۰ درصد هتلها از اسفند سال ۹۸ تاکنون، بازگشایی نشده اند و این ۶۰ درصد هم با ضریب اشغال بسیار ناچیزی کار میکنند.
ایجاد شده: 26/تیر/1400 آخرین ویرایش: 26/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، جلسه ای با محوریت "تحقق سازمان مشارکتی، بازنگری در توسعه زیرساخت ها، سفر ارزان به کیش، حکمروایی محلی، معافیت های مالیاتی، گسترش فعالیت های رسانه ای صدا و سیما، تسریع در فرایندهای اداری" با حضور مدیرعامل، معاونین و برخی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و تعدادی از سرمایه گذاران جزیره در هتل آرامیس پلاس برگزار شد. " جعفر آهنگران " رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش فعالان اقتصادی را ذینفعان اصلی سازمان مشارکتی عنوان کرد و اظهار داشت: بهره گیری از تجارب و دانش فنی فعالان اقتصادی در تغییر ساختارها می تواند این منطقه را به یک شرایط مطلوب برساند. آهنگران بر ضرورت بازنگری زیرساخت های مختلف جزیره کیش اشاره داشت و گفت: توسعه زیر ساخت های انرژی،کاهش نرخ بلیت هواپیما، واردات خودرو از جمله برنامه های مهم سازمان منطقه آزاد کیش است. به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در چهار چوب قوانین و مقرارت؛ تمام زیرساخت ها در بخش های مختلف جزیره توسعه خواهد یافت. رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که هیچ برهه زمانی با دهه نخست شکل گیری منطقه آزاد کیش قابل مقایسه نیست، گفت: در راستای دستیابی به اهداف و سیاست های کلان سازمان گام های موثری جهت ارتقا سطح کیفی خدمات و استاندارد سازی در حوزه های مختلف برداشته خواهد شد. وی از تدوین برنامه مدون برای ترسیم آینده روشن کیش و تغییر اساسی در رویکرد و ساختار مناطق آزاد خبر داد و افزود: در آینده نزدیک شاهد اقدامات موثر و کارآمدی در منطقه آزاد کیش خواهیم بود. جعفر آهنگران یکی از مهمترین موضوعات سازمان منطقه آزاد کیش را خانه های سازمانی عنوان کرد و اظهار داشت: با گفتمان و بررسی شیوه های کارآمد می توانیم موفق تر عمل کنیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش حکمروایی موثر محلی در جزیره کیش را به عنوان یک الگوی برتر در سطح کشور معرفی کرد و گفت: نهادهای مدنی، انجمن ها و سرمایه گذاران نقش مهمی در تحقق این امر مهم دارند. آهنگران اولویت شمردن جزیره کیش به منافع شخصی را از مولفه های مهم حمکروایی محلی عنوان کرد و بیان داشت: دغدغه اصلی تمام فعالان اقتصادی در گرو منافع جزیره است و این اقدام ارزشمند سبب فراهم شدن زمینه توسعه و پیشرفت کیش خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: برگزاری جلسات مداوم مانع زدایی رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. جعفر آهنگران بر نقش موثر صدا و سیمای مرکز کیش در جذب سرمایه گذاران به این منطقه تاکید کرد و گفت: گستره فعالیت های صدا و سیمای کیش می تواند ظرفیت ها و پتانسیل های این منطقه را در سطح ملی و بین المللی معرفی کند. شایان ذکر است در این جلسه علی عرب معاون عمرانی و زیربنایی، ناصر آخوندی معاون توسعه مدیریت، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی، معراج نادری فصیح معاون اقتصادی و سرمایه گذاری و محمود افتاده مدیر حقوقی، امور قراردادها و املاک در راستای مانع زدایی راه کارها و شیوه های کارآمد برای مرتفع کردن مشکلات پیش رو فعالان اقتصادی ارائه دادند.
ایجاد شده: 24/تیر/1400 آخرین ویرایش: 24/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زاهد شفیعی با بیان اینکه چهاردهمین دوره جشنواره کارآفرینان برتر توسط وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی در سال جاری برگزار میشود؛ گفت: «در این دوره از جشنواره صنعت گردشگری نیز وارد عرصه رقابت شده و کارآفرینان خود را انتخاب خواهد کرد.» وی افزود: «در حال حاضر مراحل ثبتنام داوطلبان این رویداد از طریق سایت karafarinanebartar.mcls.gov.ir در حال انجام است و داوران استانی نیز به تفکیک هر استان معرفی و تعیین شدهاند.» شفیعی یادآور شد: «علیرغم شرایط ناشی از کرونا و رکود در بخش گردشگری همه کشورهای جهان، برگزاری اینگونه از رویدادهای رقابتآفرین میتواند برای سالهای آتی تجارب موثری در مشارکت و رقابت واحدهای مختلف گردشگری به شمار آید.» در ادامه مدیرکل دفتر برنامهریزی، آموزش و مطالعات گردشگری درباره شاخصهای انتخاب کارآفرین برتر گفت: «بکارگیری ایدههای خلاقانه و روشهای جدید در جذب گردشگران، استفاده از فناوریهای بروز و جدید در عرضه خدمات و محصولات گردشگری، کاهش آسیبهای محیطزیست و توسعه گردشگری پایدار، جذب همکاریها و مشارکت با ذینفعان گردشگری و جوامع محلی، متنوعسازی خدمات و محصولات گردشگری در جهت ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار خود، افزایش درصد اشغال تخت و یا میزان جذب گردشگران داخلی و خارجی، توجه به کیفیت ارایه خدمات گردشگری و جلب رضایت گردشگران از جمله معیارهای در نظر گرفته شده برای انتخاب کارآفرین برتر به شمار میآید.» گفتنی است ثبتنام در این جشنواره از اول تیرماه آغاز شده و تا دهم مردادماه ۱۴۰۰ ادامه دارد و کارآفرینان با مراجعه به وبگاه karafarinanebaeertar.ir یا karafarinanebaeertar.mcls.ir میتوانند فرایند ثبتنام خود را تکمیل کنند. این جشنواره بیشتر با هدف شناسایی، انتخاب و معرفی کارآفرینان برتر در سراسر کشور انجام میشود.
ایجاد شده: 24/تیر/1400 آخرین ویرایش: 24/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " مسعود غلامی " مدرس دانشگاه و فعال حوزه هتلداری در گفتگوی اختصاصی و در پاسخ به این سوال که چه نظری در خصوص سه گزینه پیشنهادی مجمع ملی تشکل گردشگری برای پست وزارت گردشگری به دولت سیزدهم دارید گفت : از نظر بنده شخصی باید به عنوان وزیر انتخاب شود که هم دارای تحصیلات باشد و هم تجربه کار در وزارتخانه و سازمان میراث فرهنگی را داشته باشد، بدنه سازمان را بشناسد و با آن ارتباط برقرار کرده باشد و از همه مهمتر مورد قبول جامعه گردشگری و هتلداری ایران باشد. وی افزود : پس از آن که آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب انتخاب شدند، بعنوان "مسوول ستاد مردمی فعالان حوزه گردشگری " در جلسات مختلفی که با برخی از اعضای تیم اصلی ایشان داشتم ، نسبت به معرفی آقای " حمزه زاده " اقدام گردید. چرا که ایشان از بدنه سازمان، مدرس گردشگری و از نقاط قوت و ضعف این مجموعه بسیار آگاهی دارند و مورد قبول اغلب بدنه هتلداران ایران هستند. وی ادامه داد : ما باید ارتباط خودمان را در حوزه گردشگری با کشورهای دیگر توسعه دهیم، توجه به زیرساختهای صنعت گردشگری اعم از حمل و نقل هتل ها جاده ها و امکانات دیگر. توجه به این عوامل برای کشور می تواند بسیار کمک کننده باشد تا صنعت گردشگری و هتلداری به خوبی فعالیت داشته باشند. این کارشناس هتلداری گفت : از نظر بنده جناب آقای حمزهزاده فردی بسیار سالم، کارآمد و مفید هستند. امیدواریم که دولت آقای رئیسی خارج از سیاسی بازی به این صنعت توجه خاصی داشته باشند. از ریاست جمهوری تقاضا داریم تا از دکتر حمزه زاده دعوت به عمل آورند تا ایشان نیز نقطه نظرات خود در خصوص این صنعت را اعلام و نسبت به دیگر کاندیده ها مقایسه شوند. غلامی تاکید کرد : در سال های اخیر در حوزه صنعت گردشگری مدیرانی سیاسی سر کار بودند و هیچ تخصصی در زمینه گردشگری نداشتند. مسعود غلامی در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه های دولت سیزدهم نشستی همانند نشستی که برای ریاست جمهوری برگزار شد وجود خواهد داشت تا کاندیداها بتوانند حرف ها و نظرات خودشان را اعلام کنند، گفت : بله قطعاً همین طور خواهد بود. کارگروههایی تشکیل شده که در آن کسانی که معرفی و واجد شرایط هستند را بررسی خواهند کرد. غلامی در پایان تاکید کرد : از بدنه گردشگری و هتلداری خواهشی داریم و آن این است که در حال حاضر زمان آن نیست که ما منفعل باشیم باید فعال باشیم و شخص مورد نظر را به دولت معرفی کنیم.
ایجاد شده: 22/تیر/1400 آخرین ویرایش: 22/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از برنا، " اسماعیل برات " معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور گفت: تور واکسن کرونا را غیر مجاز اعلام کردیم، چرا که این تورها با سلامت مردم سروکار دارند و بحث سلامت مردم اولویت اصلی به هر حال هر دستگاه اجرایی است. او افزود: متولی قانونی این موضوع در کشور وزارت بهداشت است، به همین دلیل وزارت بهداشت هیچ نوع تاییدیه برای برگزاری این تورها نداده است، ما این تورها را مجاز اعلام نمیکنیم. برات ادامه داد: در واقع اطمینان از واکسن کرونا در کشور مقصد نداریم. او تاکید کرد: تزریق واکسن توسط کشورهای اطراف مورد تایید وزارت بهداشت نیست. کشورهای خارجی برای سفیر و کاردارها در کشور ما واکسن تزریق میکنند اما برای کارمندان ایرانی که در سفارتخانهها کار میکنند مجوز ندارند که از واکسن خودشان یعنی واکسنی که کشور متبوعشان داده تزریق کنند. برات تصریح کرد: وزارت بهداشت در زمینه تزریق واکسن احتیاط میکند. به باور بنده اگر وزارت بهداشت نوع خاص واکسن کرونا را تایید و آژانسهای مسافربری دارای مجوز تاییدیه از وزارت بهداشت برای برگزاری تور واکسن داشته باشد هیچگونه مشکلی بروز نمی کند و باید این اقدام مورد تایید سازمان بهداشت و درمان باشد. او افزود: تاکنون هیچ گونه تاییدیهای صادر نشده است. هرچند مسئولان امر در این باره بخشنامه صادر و آن را غیرمجاز عنوان کردند. بنابراین اگر دفاتری اقدام کنند تخلف است. معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور گفت: از طرفی واکسن دو دز دارد و فاصله بین تزریق دو واکسن و مسائل بهداشتی آن باید رعایت شود. در این شرایط برگزاری یک تور میسر نمیشود. او ادامه داد: برخی آژانسها مردم را از طریق تبلیغات تشویق به شرکت در این تورها میکنند. بنابراین تاکنون برای این تورها از سوی وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاییدیهای صادر نکردیم. در واقع این اقدام را غیر مجاز اعلام میکنیم. معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور افزود: تاکنون موردی از برگزاری تورهای واکسن از دفاتر دارای مجوز ما گزارش نداشتیم که تورها برای تزریق واکسنی فعالیت کنند که ما بخواهیم برخورد کنیم. هرچند عمدتا موارد تبلیغ شده غیرمجاز بوده و در چهارچوب قوانین برخورد شده است. او تاکید کرد: بر اساس ماده 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی هم محل فعالیت این تورها از طریق مراجع قضائی تعطیل میشود و هم به جرایم نقدی پیش بینی شده در قانون محکوم میشوند. برات افزود: اگر دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن تورها را به صورت غیرقانونی تبلیغ و اجرا کنند از یک تا سه ماه جواز فعالیت آنها تعلیق میشود و قطعا با تور متخلف برخورد خواهد شد.
ایجاد شده: 16/تیر/1400 آخرین ویرایش: 16/تیر/1400 اخبار داخلی
جناب آقای رئیسی رئیس جمهور آینده کشور عزیزمان ایران ما فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری ضمن آنکه با آغوش باز از ریاست شما بر کرسی هیئت دولت استقبال کرده و حامی تفکر و اقدامات شما هستیم و ضمن احترام به روسا ی سازمان و وزیرو مدیران اول ادوار گذشته میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی عقیده داریم کارهای مثبتی که تا کنون انجام شده نسبت به اقدامات موثری که می بایست انجام شود به مراتب قلیل و اندک بوده و انتقادات بسیاری بر آن داریم ، چه در دولت های هفتم و هشتم دولت اصلاحات و چه در دولت جناب آقای احمدی نژاد و چه دولت یازدهم و دوازدهم ، دولت تدبیر و امیدِ جناب آقای روحانی و لذا دولت سیزدهم را نقطه عطف دانسته و می خواهیم باور داشته باشیم که هنوز نقطه امیدی وجود دارد ، شما خود به خوبی بخش خصوصی واقعی را می شناسید و به یقین به آن اهمیت خواهید داد . جناب آقای رئیسی با توجه به اندیشه و تفکر شما و با استناد به شعارهای انتخاباتی و استنباط از سخنرانی ها و تاکید شما بر مردمی بودن اعضاء هیئت دولت و وزرای آینده ، بزرگترین تشکل صنعت گردشگری کشور یعنی مجمع ملی گردشگری ایران پس از نشست و برخاست های بسیار و بحث بررسی در خصوص آینده صنعت گردشگری برای اولین بار با یک اجماع و نظرسنجی و رای گیری ، سه نفر را با گرایش های خاص امّا نزدیک به تفکر شما ، برای پست وزارتخانه مهم صنعت گردشگری برگزیده و معرفی کرده اند با این تصور که ستاد جنابعالی نیز تحقیق و بررسی نمایند و در حد امکان یکی از این سه گزینه به عنوان وزیر آینده معرفی نمائید و حال روی سخن با فعالان و دلسوزان این صنعت و به نوعی آن قسمت از بخش خصوصی که نمایندگان ومنتخبین خود را بدون پرداختن به گرایش های سیاسی دور یک میز گرد آورده ، به نام مجمع ملی صنعت گردشگری و ماموریت داشتند تا از بین بیش از ده نفر افراد برجسته با نگاهی کارشناسی سه گزینه را انتخاب و معرفی کنند ، ضمن تبریک که توانستند به یک توافق گروهی برسند تقاضا می کنم به نکات زیر توجه مبذول دارید 1- یکی از ارزشمند ترین افراد جناب آقای دشتی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون گردشگری که در همین مدت کوتاه در مجلس اثبات کردند مدافع صنعت گردشگری می باشند امّا آیا انتظار دارید شخص قدرتمند و صاحب رای و دارای تریبون و کرسی در قوه مقننه و مجلس قانونگذاری را که تا کنون کار اجرائی قابل قبولی را نداشته اند آقای رئیسی به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنند ؟! به یقین باید بپذیریم چنین نیروی ارزشمندی در مجلس قانونگذاری بسیار مفیدتر برای صنعت گردشگری می باشند تا در پست یک مدیر و رئیس دستگاه اجرائی . 2- جناب آقای شالبافان استاد و مدرس دانشگاه ، قانون شناسی برجسته و به نوعی همکار و پژوهشگری که صنعت گردشگری و وزارت خانه مربوطه به شدت نیازمند ایشان می باشد و این را نیز باید بپذیریم که هر چند ممکن است از بین اساتید و پژوهشگران افراد ذیصلاحی وجود داشته باشند تا بتوان مدیریت یک دستگاه اجرائی را به آنها سپرد امّا آیا باید به دنبال یک آزمون و خطائی دیگر باشیم و پسندیده تر نیست افراد ی را انتخاب کنیم که مدتها قبل این مراحل را طی کرده باشند ؟! 3- و امّا آخرین گزینه جناب آقای حمزه زاده با پیشنیه و تجربه کار در دستگاه اجرائی سازمان اسبق میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و اینک نیز با قرار داشتن در مدیرعاملی یکی از بزرگترین گروه هتلهای زنجیره ای کشور و یکی از معروفترین برندهای صنعت هتلداری کشور و ریاست جامعه هتلداران ایران و همچنین عهده دار ریاست مجمع ملی گردشگری کشور ، نمی خواهم به سادگی در تائید و یا نفی این گزینه مطلبی به عرض برسانم امّا اشاره ای می کنم به اینکه از بین این سه فرد که هرکدام شایستگی های بسیار دارند به هر حال باید ارجحیت را برای یک نفر قائل باشیم و این فرد باید کسی باشد که تا حدودی قبلاً مورد آزمایش قرار گرفته باشدو هرچند ممکن است عملکرد هر کدام دارای نقد نیز باشد به جستجوی عملکرد و فعالیت کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری نیستم و پرداختن به آن مقالی دیگر را می طلبد فقط از دو کشور نام می برم یکی ترکیه که یک کشور آسیائی و اروپائی است و دیگری یک کشور کاملاً اروپائی مانند اسپانیا که هر دو موفقیت های بزرگی در این صنعت داشتند و یکی از دلائل پیشرفت آنها این است که وزرای گردشگری هر دو کشور از بدنه فعالان این صنعت بوده و خود دارای هتل می باشند و یقین بدانید این گونه افراد هرچند با دولت تعامل دارند امّا خود را آلوده به سیاست بازی نخواهند کرد و همچنین مبارزان خوبی برای جلوگیری کردن از نفوذ رانت دولتی هستند و همچنین با شناخت کافی از رانت بخش خصوصی که به مراتب از رانت دولتی خطرناک تر هستند می توانند حافظ منافع تمامی فعالان صنعت و نماینده خوبی برای بدست آوردن توسعه پایدار و پیشرفت اقتصادی مردم کشور در این حوزه باشند . حال کلاه خود را قاضی کرده و انتخابی اصلح داشته باشید . باز می گردیم به همان مخاطب اول و رئیس جمهور منتخب و آینده کشور ، جناب آقای رئیسی انتخاب شما هر چه باشد چه از بین این افراد و چه فرد اصلح دیگری از نگاه شما امّا یادآوری می کنیم که ما فعالان نظر خود را دادیم و انتظار داریم هر وزیری برای این وزارتخانه مهم انتخاب می فرمائید از نظر خواهی و مشورت با فعالان واقعی بخش خصوصی گریزان نباشید و به هر حال با تعامل و همکاری امور این وزارتخانه انجام خواهد شد امّا اجازه دهید ما خودمان در سرنوشت کاری خودمان بیشتر سهیم باشیم و حداقل شما در این دولت مردمی بخش خصوصی را بیشتر باور کرده و راه رشد و پویایی را برای آنها فراهم نمائید. با احترام سید علی معین زاده
ایجاد شده: 14/تیر/1400 آخرین ویرایش: 14/تیر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز ، رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به تزریق واکسن کرونا برای جذب گردشگران در دیگر کشورها، گفت: اکثر کشورها به دنبال راهی برای جبران خسارت ناشی از کرونا هستند، اما کشور ما از این ظرفیت بالا برای رشد و توسعه غافل مانده است! " ابراهیم پورفرج " رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری ورشکسته شده و نباید بیش از این به آن آسیب وارد کرد، به جام جم آنلاین گفت: طبق آمار منتشر شده، صنعت گردشگری بزرگترین قربانی ویروس کرونا است. البته کاهش گردشگران ورودی به ایران به پیش از همه گیری کرونا یعنی از زمان اعتراضات به گران شدن بنزین، قضایای شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی برمی گردد، اما کرونا دیگر به طور کامل گردشگری را به کما برد و معلوم نیست این خسارت کی جبران می شود و آیا اصلا قابل جبران شدن است یا خیر! او با اشاره به مشکلات و نبود نگاه جدی به حوزه گردشگری اعلام کرد: بیش از یکسال است که از گسترش ویروس کرونا می گذرد و امروز با ساخت و توزیع انواع و اقسام واکسن های مختلف، اکثر کشورها به دنبال راهی برای جبران خسارات ناشی از کرونا در حوزه های گوناگون هستند. به عنوان مثال بعضی از کشورها با سیاست افزایش گردشگر به توریست ها خدمات رایگان ارائه می دهند. در کشور ما اما، هنوز که هنوز است حتی تور طبیعت گردی هم نداریم! تور طبيعت گردي طرحي است که در آن مسافر از مرز با وسیله نقلیه خودش وارد می شود و به جاذبه هاي طبيعي کشور مقصد می رود. با به کارگیری تور طبیعت گردی بسیاری از کشورها بخش هنگفتی از درآمد خود را از طبیعت گردان خارجی تأمین میکنند. چرا که گردشگری از نظر اقتصادی به عنوان یکی از منابع مهم درآمدزایی و ارزآوری برای رشد و توسعه کشور محسوب میشود و کشور ما با وجود بهره مندی از کویرها، غارها، جنگل ها و جغرافیای بسیار زیبا از این مهم غافل است! رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران خواستار برگزاری جلسه متخصصان حوزه گردشگری با مسئولان ستاد مبارزه با کرونا شد و اظهار داشت: آشنایی و آگاهی درباره صنعت گردشگری بسیار اندک است. معلوم نیست چرا مسوولان ستاد ملی کرونا چنین می اندیشند که مهمترین راه کنترل همهگیری کرونا ممنوعیت ورود و خروج گردشگران است! این در حالی است که اگر کلیه سفرها، حتی سفرهای داخلی به متخصصان این حوزه سپرده شود، قطعا از شیوع بیماری جلوگیری شود. افرادی آگاه و سالم که تست کرونا دادهاند، پروتکلهای بهداشتی را رعایت می کنند و... . به شخصه بارها در خصوص وضعیت گردشگری و برگزاری تورهای مسافرتی درخواست دیدار با ستاد ملی کرونا را داشتم که محقق نشده. بدیهی است در صورت برگزاری جلسه و همکاری میان متخصصان گردشگری و مسئولان ستاد مبارزه با کرونا، میتوان از سود گردشگری در ایران بهره برد. امیدوارم دکتر نمکی به جای کنترل کردن مردم و محدود کردن رفت و آمدها به دنبال کنترل کردن ویروس باشند. الان انواع و اقسام واکسن کرونا تولید شده، اما متاسفانه...!
ایجاد شده: 14/تیر/1400 آخرین ویرایش: 14/تیر/1400 اخبار داخلی
🔷 آخرین ضربه را محکم تر بزن ... ✍🏻" امیر کلالی" کارشناس و فعال گردشگری ◽️ ظرفیت های بالقوه گردشگری ایران هیچگاه در قامت واقعی خود ظهور و بروز نکرده است. ◽️ گردشگری می توانست موتور محرک صنایع دیگر در توسعه اقتصادی و افزایش درآمد و اشتغال کشور باشد ◽️ صنعت گردشگری در ایران با بروز اتفاقات متعدد سیاسی، طبیعی و اقتصادی به پیکر نیمه جانی می ماند که برای تحمل نکردن درد بیشتر و مردن و راحت شدن، منتظر ضربه ای محکمتر است. ◽️ بروز و ظهور پاندمی کرونا ،مختصر درآمد و اشتغال از این صنعت را در ایران به ورطه نابودی کشانده و نبود برنامه ای مشخص از سوی مراکز تصمیم گیری آینده گردشگری در ایران را غیر قابل توجیه و مبهم ساخته است. ◽️ رها شدگی شاغلین با تجربه و آموزش دیده و هجوم آنها در این بیکاری عظیم به صنایع دیگر، آینده ارائه کیفیت مطلوب خدمات را به معضلی جدی بدل ساخته است. ◽️ معضلات مکانیزم نحوه محاسبات مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی، قطعی گسترده برق و آب تاسیسات گردشگری ، استمهال وام های پرداخت شده ، عدم پوشش اجتماعی مناسب برای شاغلین بیکار شده و کمبود حمایت های دولتی دغدغه های جدی و اساسی سرمایه گذاران بخش خصوصی از گذشته تا حال بوده است که توجه ویژه قانون گذاران و مدیران اجرایی در دولت آینده را مطالبه می نماید. ◽️ دولت جدید در آغاز فعالیت خود با این دستاورد کرونایی ، کاری بسیار سخت و پیچیده در احیاء صنعت گردشگری در پیش روی خود خواهد داشت که این مهم با استفاده از ظرفیت های فنی و مشاوره ای جوامع و تشکل های حرفه ای قابل برنامه ریزی و اجرا خواهد بود.
ایجاد شده: 11/تیر/1400 آخرین ویرایش: 11/تیر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در روزهای اخیر خبر شروع گردشگری واکسن در ابوظبی پایتخت کشور امارات در اغلب رسانه های دنیا دیده می شد و شرکتهای برگزارکننده تورها هم برای جذب مشتری در این اوضاع بحرانی از این خبر استفاده می کردند تا مردم را ترغیب به سفر کنند. بر مبنای گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده بود، توریستهایی که به ابوظبی پایتخت امارات سفر می کردند امکان دریافت واکسن های فایزر یا سینوفارم را به انتخاب خود داشتند و برای دریافت واکسن هیچ هزینه ای پرداخت نمی کردند. این خبر برای کشورهای اطراف امارات که اغلب با محدودیت عرضه واکسن روبرو هستند و سرعت واکسیناسیون در آنها پایین است، خبر خوبی بود ولی این خبر به سرعت تکذیب شد. طبق این خبر که یک هفته قبل توسط آسوشیتدپرس منتشر شد، افراد می توانستند بعد از دریافت واکسن گواهی واکسیناسیون یا پاسپورت دیجیتال و کاغذی واکسن نیز دریافت کنند تا از این طریق بتوانند برای سفرهای بین المللی از آن استفاده کنند. در این رسانه ها دلیل برگزاری گردشگری واکسن در امارات جبران کاهش درامد این کشور از صنعت توریسم در جریان بحران کرونا اعلام شد ولی مقامات دولتی این کشور به سرعت اقدام به تکذیب این خبر کردند. نکته جالب این جاست که این تکذیبیه در رسانه های دنیا بازخورد چندان زیادی نداشت و تنها رسانه های رسمی امارات آن را منتشر کردند. امارات به توریستها واکسن تزریق نمی کند نشریه گلف بیزینس در روز گذشته گزارشی منتشر کرد و رسما اعلام کرد خبر تزریق رایگان واکسن به توریستها در امارات نادرست است. این رسانه از توییت رییس کمیته بحران امارات نقل قول کرد و نوشت: «رییس کمیته بحران ابوظبی در حساب توییتری خود رسما اعلام کرده است که این امارت برنامه ای برای واکسیناسیون توریستها ندارد ولی افرادی که در ابوظبی ساکن هستند ولی تاریخ انقضای ویزای آنها گذشته است یا ویزای اقامت بلند مدت انها منقضی شده اند می توانند برای دریافت واکسن به مراکز رسمی واکسیناسیون مراجعه کنند. » او در ادامه نوشت: «در شرایط فعلی واکسیناسیون تنها برای ساکنان کشور به صورت رایگان انجام می شود و واکسیناسیون افرادی که با ویزای های منقضی شده در کشور ساکن هستند به دلیل حفظ سلامتی ساکنان کشور است. این بیماری به تمامی مردم اسیب وارد می کند و تمامی افرادی که در این کشور ساکن هستند باید واکسینه شوند تا هم به بیماری مبتلا نشوند و هم ویروس را منتقل نکنند.» طبق گزارش گلف نیوز افرادی که با ویزاهای توریستی وارد امارات می شوند یا ویزاهای انها اخیرا صادر شده است مشمول این قانون نمی شوند و نمی توانند از واکسن های عرضه شده در امارات استقاده کنند. طبق گزارشهای رسمی تا کنون بالغ بر ۷۰ درصد از ساکنان امارات واکسن کرونا دریافت کرده اند و مقامات رسمی تاکید کرده اند به ازای هر ۱۰۰ نفر ساکن امارات ۱۵۱ دوز واکسن تزریق شده است. این کشور تا اوایل ماه اوت تمامی مردم را در مقابل کرونا واکسینه خواهد کرد و با افزایش حجم تولید واکسن در کشور زمینه برای صادرات به دیگر کشورها نیز فراهم خواهد شد. جهش دلتا موجب نگرانی اماراتی ها شده است اما با وجود نرخ بالای واکسیناسیون در این کشور، موج همه گیری با جهش دلتای ویروس کرونا نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. طبق گزارشهای ارایه شده توسط کمیته بحران امارات، ۹۳ درصد از افراد مبتلا به کرونا در این کشور به جهش دلتا مبتلا هستند ولی نکته مهم این است که نرخ بستری و مرگ افراد واکسینه شده در مواجهه با این جهش تازه ویروس بسیار پایین است. در روز گذشته امارات خبر از ابتلای بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ نفر به ویروس جهش یافته دلتا دارد ولی تنها ۶ نفر از افراد در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند این در حالیست که در زمان شروع همه گیری با جهش دلتا در هند، نرخ مرگ و میر بسیار بالا بود. کمیته بحران امارات تاکید کرد: «تنها مساله امیدوارکننده در شرایط فعلی این است که واکسن ها در مقابل این جهش ویروس کارایی دارد. به همین دلیل اگر دنیا سرعت واکسیناسیون را افزایش دهد، می توان امیدوار بود از این موج تازه با مرگ و میر کمتری عبور کنیم.» تاکنون بالغ بر سه میلیارد دوز واکسن کرونا در دنیا تزریق شده است و در بسیاری از کشورها واکسیناسیون نوجوانان هم شروع شده است.
ایجاد شده: 8/تیر/1400 آخرین ویرایش: 8/تیر/1400 اخبار خارجی
رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به آنکه این روزها وضعیت ضریب اشغال هتلها در حال افزایش است از افزایش نرخ هتلها از مهرماه سال جاری خبر داد. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه هتلداران ایران، با اشاره به آنکه با آغاز تابستان و به تبع آن آغاز سفرهای تابستانه شاهد بهتر شدن وضعیت اشغال هتلها هستیم، گفت: هتلهایی که در استانهای شمالی و غرب کشور فعال هستند این روزها وضعیت بهتری به لحاظ ضریب اشغال نسبت به سایر هتلها دارند. میتوان گفت شاهد افزایش سفرهای داخلی هستیم چراکه گردشگر خارجی نداریم. او ادامه داد: تا زمانی که کرونا باشد شاهد کاهش و گاهی افزایش ضریب اشغال هتلها خواهیم بود. اکنون نیزمیتوان گفت، میانگین ضریب اشغال هتلهای کشور اگر در چند ماه گذشته حدود ۱۰ درصد بود اکنون حدود ۱۵ درصد است. در این میان میانگین ضریب اشغال هتلهای استانهای شمالی و استانهای آذربایجان شرقی و غربی درحدود ۳۰ درصد است. وضعیت هتلهای مشهد نیز رو به بهبود است. البته برخی از هتلها به صورت داوطلبانه تعطیل کردند و با بهبود وضعیت بازگشایی میشوند. این فعال گردشگری همچنین از رغبت سرمایهگذاران داخلی برای ساخت هتل خبر داد و گفت: سرمایهگذاران این حوزه به آینده نگاه دارند و امیدوار هستند با کاهش شیوع کرونا، وضعیت بهتر شود. از این رو تعداد سرمایهگذاران داخلی رو به افزایش است اما از سرمایه گذار خارجی خبری نیست. به گفته او؛ در بیشتر موارد هتلداران خارجی تمایل دارند برندفروشی کنند که این امر در ایران و توسط هتلداران ایرانی مورد استقبال قرار نمیگیرد چراکه باید هزینه هنگفتی برای برند انجام دهند که در نهایت آوردهای برای آنها نخواهد داشت. از یکسو گردشگران خارجی به برند هتلها توجه خاصی ندارند و از دیگر سو خرید برند هتلهای خارجی با مسائل زیادی از جمله مشکلاتی که برای انتقال پول وجود دارد، روبه روست. رئیس جامعه هتلداران ایران درخصوص خسارتی که شیوع ویروس کرونا به هتلداران کشور وارد کرده، گفت: میتوان گفت کرونا تا خردادماه سال جاری حدود ۱۸ هزار و دویست میلیارد تومان به هتلهای کشور خسارت رسانده. به گفته حمزهزاده، مهرماه امسال همچون سالهای گذشته شاهد افزایش نرخ هتلها خواهیم بود. این افزایش نرخ نسبت به تورم جامعه از ۱۰ تا ۲۵ درصد اعمال میشود و هر هتل با توجه به شرایط موجود و پذیرش مسافر، نرخ خود را اعلام میکند. در این میان ممکن است برخی از هتلها هیچ افزایش نرخی نداشته باشند و برخی دیگر تا سقف موجود، نرخ خود را افزایش دهند. او در ادامه ازعدم حمایت دولت از هتلدارن در شرایط شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: سازمان امور مالیات درخصوص دریافت جریمه امهالها سلیقهای عمل میکند، چنانکه در برخی از استانها مانند تهران از هتلداران جریمه خواسته و در برخی از استانها از چنین جریمهای خبری نیست. گرفتن جریمه از امهالها غیر قانونی است و اینگونه به نظر میرسد که حتا سازمان مالیاتی نیز تکلیف خود را در این خصوص نمیداند. بستههایی که دولت برای بخش خصوصی گردشگری در شرایط کرونا در نظر گرفته بود هیچ دردی از ما دوا نکرد. اینگونه به نظر میرسد که بخش خصوصی به حال خود رها و فراموش شده است. حمزه زاده تاکید کرد: گردشگری در بدترین دوران خود به سر میبرد و دولت نیز به وعدههایش عمل نکرده. رئیس جامعه هتلداران ایران درخصوص انتظاراتی که فعالان این بخش از دولت سیزدهم و به تبع آن وزیر میراث و گردشگری جدید دارند، گفت: وزیر باید متخصص، توانمند، بانفوذ باشد و نسبت به بخشهای فعال در این حوزه آگاه باشد. درعین حال باید شخصی باشد که مدیران را از بدنه وزارتخانه انتخاب کند نه آنه نیروهای خود را به صورت تیم قطار کند و با خود به وزارتخانه بیاورد و در نهایت چندین سال طول بکشد تا الفبای گردشگری را بیاموزند. او تصریح کرد: از آنجایی که شعار ابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب، دولت مردمی است معتقد هستم در انتخاب وزیر از بدنه صنف مرتبط بهره خواهد جست.
ایجاد شده: 8/تیر/1400 آخرین ویرایش: 8/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، واکسیناسیون سراسری در اروپا، رونقی اساسی به بازار گردشگری اروپا بخشیده و نزدیک به ۶۰ درصد مردم سفرهای تابستانی را پس از یکسال رکود تجربه خواهند کرد. در این میان فرانسه و ایتالیا پیشتاز سفرهای تابستانی خواهند بود. براساس نظرسنجی شرکت تحقیقات جهانی بازار ایپسوس (Ipsos) که مقر آن در پاریس است، انتظار میرود اکثریت مردم اروپا یعنی ۵۷درصد در این تابستان سفر کنند. این نظرسنجی که از بین ۱۴ هزار نفر در ۱۴ کشور و سه قاره از ۵ تا ۲۰ مه ۲۰۲۱ انجام شده، روند سفرهای جهانی را ارزیابی کرده و سال ۲۰۲۱ را با توجه به تاثیر همهگیری کرونا در چندین زمینه از جمله نگرش به سفر بررسی کرده است. اتحادیه اروپا طی دو دهه اخیر از شرکت ایپسوس حمایت مالی کرده بر این اساس آن را مهمترین نهاد نظرسنجی بهشمار میآورد. اگرچه تاثیرات همهگیری کرونا در دومین تابستان نیز قابل مشاهده است اما خوشبینی بسیاری به بازگشت سفرهای تابستانی وجود دارد. حتی چند کشور اروپایی انتظار دارند سفرهای تابستانی نسبت به تعداد سفرهای ۲۰۱۹ افزایش یابد. فرانسه و ایتالیا با ۶۷ درصد انتظار دارند تعطیلات تابستانی عادی خود را بگذرانند. البته نزدیک به ۷۰ درصد مردم اروپا معتقدند سفرها طی سه سال آینده به حالت عادی برمیگردد. محدودیتهای ناشی از همهگیری کرونا طی سال گذشته بر عادات شهروندان اروپایی تاثیر گذاشته است. براساس نظرسنجی در تعطیلات امسال حدود ۵۸ درصد از افراد بهویژه در ایتالیا، لهستان، فرانسه و اتریش دیدن و به آغوش گرفتن خانودههایشان را هدف سفر خود قرار دادهاند و حدود ۴۰ درصد به فعالیتهای ساده مانند غذا خوردن در رستورانها میپردازند. بهطور کلی، ۵۷ درصد از مردم اروپا انتظار مسافرت در تعطیلات تابستان را دارند که البته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش ۶ درصدی را نشان میدهد. اما با توجه به این کاهش، انتظار سفر در اروپاییها به نسبت آمریکاییها با ۵۰ درصد، چینیها با ۵۳ درصد و تایلندیها با ۴۴ درصد بیشتر است. باوجود میل سفر در مردم اروپا، برخی از کشورها کاهش دورقمی در برنامههای سفر تابستانی دارند. آلمان ۲۱ امتیاز منفی، انگلستان ۱۴ امتیاز منفی و بلژیک ۱۲ امتیاز منفی را ثبت کرده است. در مقابل سایر کشورهای اروپایی شاهد افزایش میل سفر از جمله ایتالیا با ۶ امتیاز و لهستان ۵ امتیاز هستند. براساس آمارها، بودجه سفر اروپاییها در مقایسه با همتایان آمریکایی خود با آسیب بیشتری مواجه شده است. بهطور کلی بودجههای سفر اروپا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است اما بودجه سفر آمریکا تنها ۲ درصد کاهش یافته است. بیشترین افت در اسپانیا با کاهش ۳۰ درصدی بوده و پس از آن فرانسه با افت ۲۶درصدی، آلمان با کاهش ۲۵ درصدی و اتریش با سقوط ۲۱ درصدی همراه بوده است. پرتغال تنها کشوری در نظرسنجی است که بودجههای سفر آن در مقایسه با سال ۲۰۱۹ ثابت مانده است. همچنین انگلیسیها، بلژیکیها و آمریکاییها خوشبینی بیشتری به سفرها نسبت به دیگر کشورها دارند، زیرا بیشتر مردم این کشورها بازگشت سفرها به حالت عادی را در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ میدانند. در این نظرسنجی سفر به سواحل در راس سایر مناطق گردشگری قرار گرفت و حدود ۵۸ درصد از افراد شرکتکننده در این نظرسنجی سفر به سواحل را برگزیدند و سهم سفر به روستا ۲۶ درصد و کوهستان ۲۴ درصد بوده است. اما با وجود این دو منطقه اخیر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ توانستند چهار امتیاز کسب کنند و فاصله خود را کاهش دهند. همچنین اروپاییها ترجیح میدهند تعطیلات خود را در داخل کشور بگذرانند. افرادی هم که به خارج از کشور سفر میکنند کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا را بهعنوان مقصد سفر خود انتخاب کردهاند. در واقع با توجه به تاریخ انتخاب مقاصد، سه کشور اول سفر همچنان مورد انتخاب اروپاییان خواهد بود. همچنین برخی از کشورهایی که بهطور سنتی علاقهمند به سفرهای خارجی بودهاند، اینک تمایل به گذران تعطیلات تابستانی در مرزهای خود دارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش چشمگیری داشته است. بلژیکیها با ۳۲ درصد رشد توانستند ۱۷ امتیاز کسب کنند. گردشگران سوئیسی با افزایش ۱۵ امتیازی و پاسخدهندگان انگلیسی با صعود ۱۶ امتیازی همراه بودند. اگرچه نظرسنجیها تمایل افراد به سفر را نشان میدهد اما رزرو بستههای سفر چندان با استقبال مواجه نشده و تنها ۳۵ درصد پاسخدهندگان اروپایی سفرهای تابستانی خود را رزرو کردهاند. این درحالی است که این رقم برای آمریکاییها ۴۷ درصد، چینیها ۳۷درصد و پاسخدهندگان تایلندی ۵۰ درصد بوده است. ایتالیاییها جزو معدود کسانی هستند که سفر تعطیلات تابستانی خود را با ۲۳ درصد رزرو کردهاند درحالیکه ساکنان انگلیس با ۵۶ درصد در اروپا پیشتاز هستند. یکی از نکات مهم دیگری که در این نظرسنجی به آن پرداخته شده است تمرکز بیشتر افراد بر بیمه سفر بهدلیل همهگیری است. بیش از ۴۵ درصد اروپاییها اعلام کردند در نتیجه بحران کرونا پوشش بیمه سفر خود را افزایش میدهند. همچنین واکسن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و حدود ۸۱ درصد از مردم اروپا اعلام کردند برای بازگشت سفرها آماده واکسیناسیون هستند. شاید بتوان یکی دیگر از تغییر عادات و ذائقه افراد برای سفرها را توجه بیشتر به محیطزیست دانست. اکثر پاسخدهندگان در این نظرسنجی بهدنبال وارد کردن توجه و تاثیرات زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی سفر به عادتهای خود هستند تا با تغییر رفتارهای خود احترام بیشتری به محیط اطراف خود بگذارند. حدود ۸۹ درصد از مردم اروپا استفاده از بطری مسافرتی را جایگزین پلاستیک یکبار مصرف کردهاند. در گذشته این رقم ۵۷ درصد بوده و اکنون جهشی ۳۲ درصدی داشته است. همچنین ۸۸ درصد حاضرند با تغییر رفتارهای خود از اتلاف منابع محلی جلوگیری کنند. این تعداد از مسافران حاضرند با خوردن غذا و خرید در مقاصد متعلق به مردم بومی و اقامت در اماکن محلی به اقتصاد جوامع محلی کمک کنند. منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 7/تیر/1400 آخرین ویرایش: 7/تیر/1400 اخبار خارجی