به گزارش هتل نیوز ، " مهران فاطمی " استاندار یزد در حاشیه آیین افتتاح مجموعه پلیس توریسم، از حوزه گردشگری به عنوان یکی اولویت های اساسی استان یادکرد و گفت: مهمترین اقدام در حال انجام در این حوزه، راه اندازی شورای ویژه توسعه گردشگری استان است که در راس اولویت های استان، این مهم پیگیری می شود. وی با اشاره به نشست اخیر با فعالین گردشگری و موضوع امنیت بافت تاریخی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های آنها، اظهارداشت: پیرو این مسئله با فرمانده انتظامی استان مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد مجموعه پلیس توریسم گردشگری احیا و موقتا به صورت کانکسی راه اندازی شود. استاندار یزد خاطرنشان کرد: در ماه های آینده محل استقرار دائمی پلیس بافت تاریخی راه اندازی می شود تا شاهد محیط امن، آرام و در شان شهر میراث جهانی باشیم.
ایجاد شده: 24/مهر/1400 آخرین ویرایش: 24/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، سید عزتالله ضرغامی شامگاه پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در جلسه شورای اداری استان فارس که در سالن استانداری فارس برگزار شد، اظهار کرد: «فارس به نسبت وضعیتهای نسبی فوقالعادهای که در امر گردشگری و میراثفرهنگی دارد بسیار دچار عقبماندگی است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «مقام معظم رهبری سالها پیش در سفری که به استان فارس داشتند فرمودند اگر گردشگری درستکار کند این استان هیچ نیازی به هیچ بودجهای ندارد، هم گردشگری داخلی و هم خارجی، در میراثفرهنگی رتبه نخست راداریم.» به گفته وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در انواع ۱۷گانه گردشگری بهویژه گردشگری سلامت در همه اینها فارس جایگاه ویژهای را دارا است، ازاینرو رقم ۸۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص دادهشده است. او خاطرنشان کرد: «بودجه ۸۰ میلیاردی را توزیع کردهایم که بخشی از آن به مرمت و بازسازی را اختصاص دادهایم و مقدار کمی را برای مجموعههای کوچک در شهرستانها اختصاص دادهایم، این مبلغ توزیعشده و دردی را دوا نخواهد کرد.» ضرغامی در خصوص حافظیه نیز گفت: «حافظیه آبروی جهانی است، طرح توسعه آن سه هکتار است و دو پروژه مهم دارد، مقداری تسهیلاتی بانکی نیاز دارد که استاندار انشالله کمک خواهد کرد، ما در حوزه گردشگری و در حوزه بومگردی احتیاج به کمک داریم.» او افزود: «همه جای استان در خصوص ساختوساز در بخش حریمها دچار مشکل است، امروز مردم پاسارگاد به دلیل مقبره کوروش نمیتوانند کشاورزی کنند، چاه بزنند باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریمها را مقداری انقباض پیدا کند.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همچنین در خصوص اجرای طرح حرم به حرم گفت: «خانههای میان این دو حرم ازمیانرفته و داغون است و برای گردشگری زیارتی شیراز مهم است.» او در پاسخ به منتقدان سفرهای استانی نیز اضافه کرد: «اگر امروز در خانههای مردم حضور پیدا نمیکردم نمیتوانستم مشکلات را حس کنم، درجاهایی زندگی میکنند که واقعاً قابل زندگی کردن نیست نه پول برای ساختن دارند و نه میتوانند کاری کنند من این مشکل را برطرف میکنم.»
ایجاد شده: 23/مهر/1400 آخرین ویرایش: 23/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از تسنیم در طول دو سال گذشته و از زمان آغاز همهگیری کرونا یکی از صنایعی که بهصورت مستقیم به شدت متحمل ضرر و زیانهای فراوان شد، صنعت گردشگری و به صورت مشخص مؤسسات گردشگری نظیر هتلها و اقامتگاههای گردشگری بودند. جمشید حمزهزاده رئیس جامعه حرفهای هتل داران ایران در گفتوگو با تسنیم با اشاره به بهبود شرایط ناشی از همهگیری کرونا در پی شدت گرفتن واکسیناسیون همگانی و آغاز صدور روادید برای گردشگران خارجی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به رونق مجدد گردشگری و برطرف شدن نسبی زیان تأسیسات گردشگری از ارسال نامهای با همین محتوا و طرح چند درخواست با هدف کمک مالی به این تأسیسات و تابآوری لازم به معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد. وی با توجه بر این موضوع که اگر به درخواستها برای کمک به این تأسیسات گردشگری با در نظر گرفتن شرایط حاد دو سال گذشته توجه نشود وضعیت نامناسب گردشگری همچنان ادامه خواهد یافت، گفت: یکی از درخواستهای مهم در این نامه موافقت و تسهیل شرایط بازپرداخت وامهای کرونایی از نیمه سال 1401 با سود 12 درصد و به مدت سه سال بدون اخذ هرگونه دیرکرد یا جریمه است. طبق گفتههای حمزهزاده امهال پرداخت قبوض آب، برق و گاز تأسیسات گردشگری تا نیمه دوم سال 1401 نیز از درخواستهای است که کمک شایانی را به تأسیسات گردشگری میکند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران در این نامه خواستار پرداخت حق بیمه پرسنل تأسیسات گردشگری تا پایان نیمه اول سال 1401 به صورت پرداخت 10 درصد سهم کارفرما و موافقت با پرداخت بدهیهای قبلی از ابتدای سال 1402 به همراه عدم دریافت جرایم دیرکرد احتمالی شده است. علاوه بر آن وی بخشودگی اجاره بهای سالهای 99 و 1400 تأسیساتی که به هر نحوی متعلق به یکی از نهادها و ارگانهای دولتی و عمومی نظیر شهرداریها و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است را به دلیل عدم انتفاع در طول مدت مذکور به واسطه شرایط کرونا و همپنین موافقت با بخشودگی کلیه عوارض شهرداری در طول سالهای 99 و 1400 و انتقال زمان پرداخت مالیات ارزش افزوده دو فصل از سال 1400 به فصل دوم سال 1401 به صورت اقساط را از دیگر محورهای مهم درخواستها برشمرد. وی همچنین خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از تأسیسات گردشگری در طول دوسال گذشته ناگزیر به دریافت تسهیلات شدهاند، درخواست ما این است که در خصوص این وامها نیز مساعدت شده و ضمن تسهیل در روند بازپرداخت و بازنگری سودهای متعلقه مهلت پرداخت حداقل تا پایان سال 1400 تمدید شود.
ایجاد شده: 22/مهر/1400 آخرین ویرایش: 22/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، پس از گذشت حدود ۲ سال از آغاز همه گیری کرونا که تاکنون پنج موج را پشت سر گذاشت ، صنعت گردشگری در مسافر خیزترین استان کشور تا مرز ورشکستگی رفت و در این بین فقط آزادسازی های میان موجی همچون تنفسی کوتاه باعث تداوم حیات این صنعت در مازندران بود. صنعت گردشگری مازندرانی که سالانه میزبان رسمی حدود ۳۰ میلیون مسافر داخلی و خارجی بود از اسفند ماه سال ۹۸ ورود کرونا به کما رفت ، ویروسی که نه تنها بسیاری از سرمایه گذاری های تازه شکوفا شده را متوقف کرد، بلکه بسیاری از فعالان این بخش را نیز از گردونه اقتصاد توریسم استان خارج نمود ، اما اکنون پس از پایان موج پنجم ، گسترش و تسریع در واکسیناسیون عمومی باعث برداشته شدن محدودیت ها و آغاز فصل تازه گردشگری در مازندران شد که آغازش را شهروندان مازندرانی با تعطیلات هفته گذشته شاهد بودند. بسیاری از شهروندان مازندران بویژه در مناطق مرکزی و غربی طی تعطیلات پایان ماه صفر شاهد حضور انبوهی از مسافران بودند که در نقاط مختلف چادرشان را برپا کردند ؛ گویی به پیک نیک آمده بودند. بسیاری از کارشناسان چادرخوابی را مهم ترین ویروس صنعت گردشگری این استان می دانند ، ویروسی که حالا با کم رنگ شدن کرونا بار دیگر خود را نشان داده است. نخستین گام عمومی مسافران به مازندران پس از حدود ۲۰ ماه آن هم با چادر خوابی علاوه بر اینکه نشان از بیمار بودن صنعت گردشگری دارد، بلکه اساساً هیچ کمکی نیز به بخش های سرمایه گذاری استان نمی کند. مشاهدات خبرنگار ایرنا در شهر ساحلی محمودآباد که یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای استان مازندران است حاکی از حضور انبوه مسافرانی بود که چادرهایشان را در پیاده روهای خیابان های این شهر برپا کرده بودند. چادرخوابی مسافران چنان فراگیر بود که آه از نهاد شهروندان محمودآبادی برآورد چون در شهر خودشان برای عبور و مرور دچار مشکل بودند.البته چادر خوابی در این شهرستان تنها به پیاده روها ختم نشد و مسافران حتی در ساختمان های نیمه تمام چادر زدند. شهروندان محمود آبادی بر این اعتقاد بودند که بر پا کردن چادر در پیاده روهای شهرشان گذشته از آسیب های ناشی از مخاطرات طبیعی و قرار گیری در سرقت ، باعث نادیده گرفتن حق و حقوق شهروندیشان شد چرا که عبور و مرورشان را دچار اختلال کرد. بر اساس قوانین حقوق شهروندی پیاده روها بخشی از حریم عمومی شهری و برای سهولت عبور مرور هستند که نباید به هر دلیل در آنها موانع قرار گیرد.علاوه بر این برخی افراد آسیب پذیر جامعه همچون معلولان و سالمندان به دلیل عدم توانایی عبور از خیابان ها از مهم ترین کاربران پیاده روها هستند که در ایام تعطیلات به لطف اسکان مسافران در پیاده روها حتی از حق رفت و آمد نیز محروم می شوند. گذشته از این بسیاری از واحدهای صنفی در مجاورت پیاده روها قرار دارند و چادرهای مسافران حتی کسب و کار این افراد را نیز با مشکل مواجه می کند که همگی مصداق بارز نقض حقوق شهروندی است.
ایجاد شده: 20/مهر/1400 آخرین ویرایش: 20/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، صنعت هتلداری بیش از سایر اقامتگاهها مورد آسیب قرار گرفت، زیرا از ابتدای همهگیری کرونا و بسته شدن مرزها دیگر هیچ مسافر خارجی به ایران نیامده و در نتیجه هتلها بیش از دو سوم میهمانان خود را از دست دادهاند.هتلهای بزرگ و چند ستاره عمدتا میزبانان مسافران خارجی بوده و مسافران داخلی بسیار کمی هتلهای چند ستاره را به عنوان محل اقامت خود برمیگزینند. مهمترین دلیل عدم انتخاب هتل به عنوان محل اقامت در سفر برای بسیاری از شهروندان را میتوان در هزینه بالای اقامت در هتل دانست که با توجه به شرایط اقتصادی مردم و وضعیت معیشتی ضعیف خانوارها، انتخاب هتل تنها برای اقشار مرفه و پردرآمد امکانپذیر است. از این رو بیشتر مردم در سفرها یا در خانههای اقوام اقامت میکنند یا به دنبال اقامتگاههای بومگردی، خانههای شخصی ارزان یا هتلهایی با استانداردهای پایین هستند. با همهگیری کرونا هتلها، علاوه بر از دست دادن میهمانان اصلی خود یعنی همان مسافران خارجی حتی مسافران داخلی را نیز از دست دادند و به تناسب لغو سفرها و رزروها، هتلها با خسارتهای مالی بیسابقهای مواجه شدند و در ابتدا برای کاهش هزینهها اقدام به تعدیل نیرو یا فرستادن کارکنان خود به مرخصی بدون حقوق کردند اما با طولانی شدن روند محدودیت سفرها، بحران کرونا و هزینههای کمرشکن برخی از هتلها اقدام به تعطیلی موقت و برخی دائم کردند.طی یک سال و نیم گذشته شاهد به مزایده گذاشتن برخی از هتلها و آگهی فروش آنها بودیم حتی برخی از هتلها اقدام به تغییر کاربری کرده تا از این طریق برای تامین هزینهها درآمد کسب کرده و از تعطیلی دائم آن جلوگیری کنند. حتی برداشتن محدودیتهای سفرهای داخلی نیز تاثیری در رزرو هتلها در تعطیلات نداشته و در تعطیلات نوروز تنها ۳ درصد از مسافران در اقامتگاههای رسمی اقامت کردند و باقی مسافران در اقامتگاههای غیررسمی، خانههای شخصی، ویلاها، خانههای بومگردی یا کمپ زدن در طبیعت اقامت کردند. انتخاب نکردن هتلها برای اقامت صرفا بهدلیل بیاعتمادی به اماکن عمومی ناشی از بحران کرونا نیست بلکه براساس دیدگاهی است که طی سالیان در تفاوت قیمتها در اذهان نقش بسته است و با وجود آنکه هتلها از سال گذشته تخفیفات ویژهای برای جذب مسافران درنظر گرفتهاند اما آنچنان مورد اقبال قرار نگرفته است. با توجه به مشاهدات میدانی با قاطعیت میتوان گفت که هتلها یکی از مراکز امن و ایمن برای اقامت مسافران بهویژه در ایام کرونا محسوب میشوند و حتی میزان هزینه اجاره اتاقها در بسیاری از هتلها به سطح دیگر اقامتگاهها یا حتی برخی کمتر رسیدهاند و این نشان دهنده تغییر سبک و روش هتلها از جذب گردشگران خارجی به گردشگران داخلی است. از این رو هتلها با بهرهگیری از سه شیوه تخفیف، هماهنگی با دیگر مراکز تفریحی و دو نرخی کردن تعرفهها امکان بازیابی و احیای خود را فراهم میکنند. اگرچه تخفیف در اجارهبهای اقامت در هتلها میتواند در جذب تدریجی مسافران تاثیرگذار باشد و در آینده منجر به اعتمادسازی در میان اقشار مختلف درآمدی شود؛اما علاوه بر آن هتلها جهت بازگشت به مسیر احیای بازار خود نیازمند اقداماتی فراتر از این هستند. یکی از اقداماتی که میتواند منجر به جذب گردشگر به هتلها شود، هماهنگی با مراکز تفریحی جذاب برای قرار گرفتن در گزینههای انتخاب هتل است. با این روش هتلها در کنار تخفیفات ویژه میتوانند گزینه استفاده از مراکز تفریحی خاص برای مسافران را از آپشنهای ویژه رزرو درنظر بگیرند. زیرا این روش به مسافران این امکان را میدهد هم از امتیاز هتل بهرهمند شوند و هم از مراکز تفریحی استفاده کنند و از هزینه چند برابری برای استفاده جداگانه جلوگیری شود. تغییر سبک در عملکرد هتلها در اعتمادسازی و جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار خواهد بود. از دیگر اقداماتی که شاید بتواند در جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار باشد دو نرخی کردن هزینه اقامت در هتلها است.این واقعیت را نباید فراموش کرد که هزینه هتلها در مقایسه با دیگر مراکز اقامتی بسیار بالا است و آنها باید هزینه کارکنان خود را براساس حقوق و قوانین کار پرداخت کنند و علاوه بر این، هزینههای گسترده دیگری از مالیات بالا گرفته تا هماهنگی با دیگر نهادها بر آنها تحمیل شده است.از این رو هتلها نسبت به دیگر اقامتگاهها گرانتر بهنظر میرسند و شاید یکی از عوامل تمرکز صرف برخی هتلها در جذب گردشگران خارجی، کسب درآمد بیشتر برای تامین هزینهها باشد. اما غفلت از گردشگران داخلی منجر به بحرانی شده که اکنون گریبان هتلها را گرفته و دیگر مسافری برای دریافت خدمات وجود ندارد. با توجه به اینکه مجوز صدور ویزا به گردشگران خارجی به زودی اجرایی میشود، بهترین شیوه جذب گردشگران داخلی در شرایط کنونی نرخگذاری جدید براساس وضعیت اقتصادی خانوارها است و تعرفهها با دو نرخی شدن برای مسافران داخلی و خارجی، هم میتواند به جبران خسارتهای وارده بر هتلها تاثیر بگذارد و هم به افزایش تقاضای مسافران داخلی از هتلها منجر شود. نکته بسیار مهمی که از زمان همهگیری کرونا تا به امروز بر بازار گردشگری ایران قابل توجه بوده، این است که گردشگری داخلی بیش از گردشگری خارجی در درجه اهمیت قرار دارد و در صورت نادیده گرفتن آن، صدمات غیرقابل جبرانی بر این صنعت وارد خواهد شد، زیرا در صورت از دست دادن گردشگران خارجی به هر دلیلی، در صورت ضعف در گردشگری داخلی و نداشتن زیرساختهای لازم در این بخش، بازار گردشگری در تمامی بخشها با آسیبهای گستردهای همراه میشود. همانند آنچه که در بحران کرونا به وجود آمد بسیاری از هتلها تعطیل شدند و بهدلیل نبود مسافر ظرفیت پذیرش آن حتی به زیر ۵ درصد رسید و در حال حاضر با درنظر گرفتن تخفیفات بسیار، باز شدن سفرها و افزایش روند واکسیناسیون به زیر ۳۰ درصد رسیده است. این امر در دیگر بخشهای صنعت گردشگری همانند صنعت حمل و نقل بهویژه در بخش هوایی اتفاق افتاده و بازگشت آنها در کوتاهمدت امکان پذیر نیست و عمده دلیل آن را میتوان در بیاعتمادی مسافران داخلی در ارائه خدماتی که متکی بر گردشگران خارجی است، دانست.
ایجاد شده: 20/مهر/1400 آخرین ویرایش: 20/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، یافتههای تحقیقی در مادرید و در حاشیه نمایشگاه Iberseries Platino Industria، بزرگترین رویداد بینالمللی برای متخصصان مرتبط با صنعت سمعی و بصری به زبان اسپانیایی و پرتغالی، ارائه شد. هدف نهایی این گزارش حمایت از سیاستگذاران و سهامداران اصلی در بخش گردشگری برای اجرای سیاستهایی است که مقاصد گردشگری را برای تولیدکنندگان سینما و تلویزیون جذاب جلوه میدهد. در عین حال، هدف آن کمک به ایجاد استراتژیهای متمرکز بر ترویج گردشگری و فرهنگ محلی، سرمایهگذاری در مهارتها و آموزش برای توسعه فیلمهای محلی و بخشهای خلاق برای اطمینان از وجود سطح بالایی از استعدادها، ایجاد زیرساختها و افزایش ظرفیت تولید و ادغام گردشگری و فرهنگ و نمایش آن در جشنوارههای سینمایی بینالمللی برای بالا بردن دانش مخاطبان جهانی است. کار مشترک سازمان جهانی گردشگری و نتفلیکس به کشورهایی که مقاصد توریستی بسیاری دارند کمک میکند تا مزایای بالقوه نمایش صنعت توریسم بر روی پرده نقرهای را درک کنند. زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل UNWTO میگوید: «هر دو بخش گردشگری و گروههای سینمایی فرهنگ را جشن گرفته و آن را ترویج میدهند، از مشاغل حمایت کرده و در مکانهای مختلف فرصتی برای دیده شدن ایجاد میکنند. این حرکت در راستای درک مزیت بالای نمایش گردشگری در سینما است.» دین گارفیلد، مسئول بخش سیاست عمومی کمپانی نتفلیکس، میگوید: «همانطور که در این تحقیق مشخص شد، ما توانستهایم آنچه را که قبلا به طور غریزی باور داشتیم قاطعانه نشان دهیم، یعنی اینکه در کنار میل به سفر و بازدید از مقاصد توریستی، قرار گرفتن در معرض محتوای سینمایی نیز منجر به علاقه بیشتر به میراث، فرهنگ، زبان و توسعه روابط بین افراد میشود. این امر نشان میدهد که صنایعدستی، تبادلات فرهنگی، قصه گویی و گردشگری همه به هم پیوستهاند و میتوانند درک و ارتباط جوامع با یکدیگر را تغییر دهند.» پس از ارائه گزارش جهانی، کارشناسان گردشگری و صنعت سینما دانش و بینش خود را درباره تغییر روند گردشگری بر روی پرده سینما و تأثیرات مثبت آن در تقویت قرابت فرهنگی و نقش خدمات آنلاین در ارتقای گردشگری و قرابت فرهنگی بین مردم جهان، فرهنگها و کشورهای منطبق با برنامه جهانی ۲۰۳۰ به اشتراک گذاشتند. این رویداد همچنین تأکید کرد که چگونه مشارکتهای دولتی و خصوصی میتوانند از مقاصد گردشگری حمایت کنند تا خود را به عنوان مکانهایی جذاب برای تولیدکنندگان محصولات سینمایی، معرفی کنند.
ایجاد شده: 19/مهر/1400 آخرین ویرایش: 19/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی وزارت میراثفرهنگی، " سیدامین قاسمی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان گفت: «با پیگریهای مستمر و جلسات متعدد در راستای ساماندهی قلعه تاریخی فلکالافلاک سند کاداستر ششدانگ عرصه و اعیان این قلعه تاریخی بهنام وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی صادر شد.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان عنوان کرد: «سند قلعه فلک الافلاک به مساحت قریب ۲۰۳ هزار مترمربع برابر ماده ۲۱ قانون ثبت تحت پلاک ۴۰۳ اصلی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صادر شده است.» او ادامه داد: «نقشه برداری قلعه فلکالافلاک توسط نقشه برداران اداره کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان انجام شده است.» آقای قاسمی خاطرنشان کرد: «این بنا بارزترین اثر تاریخی استان لرستان است که در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»
ایجاد شده: 19/مهر/1400 آخرین ویرایش: 19/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " امیر سزاوار " رئیس هیئت مدیره جامعه حرفهای هتل داران خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هتلهای استان ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده اند، گفت: باتوجه به اینکه بیشتر هتلهای خراسان رضوی در مشهد مستقر هستند، هتل داران این شهر بیشترین خسارت را از شیوع کرونا متحمل شده اند.امیر سزاوار افزود: ضریب اشغال ناچیز هتلها سبب شده است برخی از آنها برای جذب مسافر و تامین هزینههای جاری، اقدام به قیمت شکنی کنند و درنتیجه هزینه اقامت در برخی هتلهای مشهد حتی از هزینه اجاره بهای یک واحد مسکونی هم کمتر باشد.وی ادامه داد: بررسیهای ما نشان میدهد که اکنون نرخ اقامت در هتلهای مشهد بسیار کمتر از نرخ اقامت در سایر جاها مانند کیش، شیراز و اصفهان است. به عنوان نمونه هفته گذشته که چند روز کشور تعطیل بود، نرخ اقامت در هتلهای سایر شهرها زیاد بود، اما در مشهد هتلها با نرخ کمتر از نرخ رسمی خدمات میدادند.وی بیان کرد: با وجود اینکه هتلها ضریب اشغال کمی دارند، هزینههای جاری آنها در ۶ ماه اول امسال افزایش یافته و همین مسئله فشار بر آنها را بیشتر کرده است.سزاوار با بیان اینکه صنعت هتل داری برای احیا نیازمند حمایت است، گفت: در مشهد میلیاردها تومان در بخش هتل داری سرمایه گذاری شده و این بخش فرصتهای شغلی زیادی را برای افراد مختلف فراهم کرده است. بر این اساس انتظار میرود که مسئولان مربوط به منظور جبران خسارتهای واردشده بر این بخش، اقدامات حمایتی جدی را انجام دهند.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " غلامرضا منتظری " نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در موردصدور روادید گردشگری از ابتدای آبان ماه گفت: صنعت گردشگری در کشور جزء یکی از منابع درآمدزایی محسوب میشود که با ظرفیتهای گسترده کشور ما در زمینه گردشگری و تقویت آن میتواند به ارز آوری ختم شود. باید تلاش کنیم گردشگری را به صنعت درجه اول کشور تبدیل کنیم. در حال حاضر در عمل این اتفاق رخ نداده است؛ در بیشتر کشورها این صنعت به پر درآمدترین ظرفیت منابع مالی مبدل شده که با تقویت زیرساختهای آن شاهد توسعه یافتگی این صنعت هستند. نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: برای جدایی از تک محصولی و وابستگی به نفت باید گردشگری را از تمام جهات تقویت کنیم. به دلیل اپیدمی کرونا بسیاری از مراکز دیدنی و گردشگری تاریخی، مذهبی، زیارتی و... از رونق افتادهاند و بازدید کنندهای نداشتهاند. وی ادامه داد: باز شدن مرزها و صدور مجدد روادید برای گردشگران در جلسه ستاد ملی مقابله کرونا بارقه امید و احیای تدریجی کسب و کارهای صنعت گردشگری را ایجاد خواهد کرد. باز شدن مرزها و صدور مجوز گردشگری به معنای پایان بیماری کرونا نیست بلکه باید رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی زیر نظر وزارتخانههای مختلف از جمله وزارت بهداشت و درمان و همچنین وزارتخانه گردشگری صورت بپذیرد تا شاهد موج جدید بیماری کرونا نباشیم. منتظری یادآور شد: صنعت گردشگری در حوزه تقویت روابط بین المللی در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میتواند نقش بسیاری پررنگی داشته باشد؛ بی شک حوزه میراث فرهنگی میتواند، میراث تمام نمایی ظرفیتهای فرهنگی، ادبی و هنری باشد که منجر به تقویت روابط بینالملی میشود. نماینده مردم در مجلس یازدهم در مورد فرهنگ دیپلماسی گفت: دیپلماسی فرهنگی به عنوان ابزار سیاست خارجی کشورها است که هنر ترویج و توسعه فرهنگ را برعهده دارد، در فراهم آوردن زمینههای همکاریهای مشترک و شناساندن فرهنگها و تبادل ارزشهای فرهنگی و تحکیم و تثبیت روابط حسنه میان دولتها تاثیر موثری دارد.منتظری در پایان خاطر نشان کرد: مجلس براساس نیازها و کمبودها در مسئلهای ورود پیدا میکنند؛ در مورد گردشگری و تقویت ظرفیتهای فرهنگی و هنری در کشور اگر نهادها و وزراتخانهها کمبودهای مربوطه را در قالب طرح به مجلس ارائه کنند؛ نمایندگان ورود پیدا خواهد کرد.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، وجود کاهش چشمگیر بازار گردشگری بینالمللی در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱، افزایش سفرها در دو ماه ژوئن و ژوئیه، قرار گرفتن صنعت گردشگری در مسیر بهبودی را نشان میدهد. ورود گردشگران بینالمللی در هفت ماه نخست سال 2021 حدود 40 درصد کمتر از سطح 7 ماهه سال 2020 ارزیابی شده و همچنین در مقایسه با سال 2019 یعنی سال پیش از همهگیری کرونا حدود 80 درصد کاهش یافته است. این کاهش نشاندهنده از دست دادن 677 میلیون توریست بینالمللی نسبت به هفت ماه مشابه سال 2019 یا 110 میلیون نفر در مقایسه با سال 2020 است. اما به رغم شروع ضعیف در اوایل سال، گردشگری بینالمللی در ماههای ژوئن و ژوئیه به ویژه در اروپا پیشرفت چشمگیری در مسیر بهبودی داشته است. گردشگری بینالمللی در ژوئن و ژوئیه 2021 به دلیل واکسیناسیون و بازگشایی مرزها بهبودی جزئی نشان میدهد. دو دلیل اصلی منجر به این پیشرفت کوچک در این دو ماه بوده است. نخست میتوان به بازگشایی بسیاری از مقاصد برای سفرهای بینالمللی به ویژه در قاره اروپا و آمریکا اشاره کرد و دیگر آنکه این کاهش محدودیتهای سفر ناشی از افزایش واکسیناسیون و پیشرفت تولید واکسن کووید-19 در جهان بوده است. در واقع افزایش تعداد افراد واکسینه شده منجر به کاهش محدودیتهای سفر، افزایش بازگشت اعتماد مصرفکنندگان و بازگشت تدریجی سفرهای ایمن در اروپا و دیگر نقاط جهان میشود. در مقابل، اکثر مقاصد در آسیا همچنان برای سفرهای غیرضروری بسته هستند. براساس دادههای ارائه شده، ماههای ژوئن و ژوئیه 2021 نسبت به ماههای مشابه 2020 شاهد افزایش متوسطی در ورود گردشگران بینالمللی بوده است. کشورهای جزایر کوچک در کارائیب، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به همراه چند مقصد کوچک اروپایی بهترین عملکرد را در ماههای ژوئن و ژوئیه به ثبت رساندهاند بهطوری که حتی به ورود گردشگران به سطوح پیش از همهگیری نزدیک شده و گاهی از آن فراتر رفتهاند. براساس این آمارها آلبانی توانست خود را به منفی 2 درصد برساند و جزایر کوچک دیگر همچون سنت مارتن با کاهش 4 درصدی، آروبا با منفی 9 درصد، جمهوری دومنیکن با منفی 13 درصد، آمنتیگوا و باربودا با منفی 14 درصد، کوراسائو با منفی 22 درصد، مونتهنگرو با منفی 33 درصد، مالدیو با منفی 36 درصد و سیشیل با منفی 39 درصد بهترین مقاصد طی این دو ماه در مقایسه با سال 2019 بوده است. این آمار نشان میدهد کشورهای کوچک جزیرهای به مقصد اول توریستهای خارجی تبدیل شده و تغییراتی را در وضعیت بازارهای اصلی جهان ایجاد کرده است. براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، ماه ژوئیه با کاهش 67 درصدی بهتر از ژوئن با کاهش 77 درصدی عمل کرده و آن را به بهترین ماه از آوریل 2020 تاکنون تبدیل کرده است. تخمین زده میشود که 54 میلیون گردشگر در ماه ژوئیه از مرزها عبور کردهاند در حالی که این رقم در سال 2020 حدود 34 میلیون نفر بوده که البته در مقایسه با رقم 164 میلیون نفری در سال 2019 بسیار کمتر است. البته شرایط افت و خیز در مناطق مختلف متفاوت بود و آسیا و اقیانوسیه همچنان ضعیفترین نتایج را در ژانویه تا ژوئیه 2021 تجربه کرده و با کاهش 95 درصدی گردشگران ورودی در مقایسه با سال 2019 مواجه شده است. تنها سفرهای ضروری در بسیاری از مقاصد آسیایی ثبت شد، زیرا اکثر کشورها بسته بودند. پس از آن خاورمیانه با کاهش 82 درصدی دومین میزان افت بزرگ در جهان را ثبت کرده است و اروپا و آفریقا هر دو با 77 درصد کاهش و قاره آمریکا با افت 68 درصدی، کاهش کمتری را شاهد بودند. براساس گزارشهای منطقهای، اروپا و آمریکا کاهش کمتری در ورودی بینالمللی در دو ماه ژوئن و ژوئیه البته به دلیل پشتیبانی از تقاضای درونمنطقهای داشتهاند. چند مقصد بزرگ در این نتایج تاثیرگذار بودند و حتی برخی به سطح 80 درصدی از سال 2019 دست یافتند و در مسیر بازیابی کامل قرار گرفتند که میتوان به مکزیک (کاهش 19 درصدی)، کرواسی (کاهش 22 درصدی)، ترکیه (کاهش 33 درصدی)، یونان (کاهش 50 درصدی) و اسپانیا (کاهش 55 درصدی) اشاره کرد. در مناطق فرعی نیز کارائیب با رساندن خود به کاهش 52 درصدی در مقایسه با سال 2019 بهترین عملکرد را طی این دو ماه به ثبت رسانده است. سفرهای رو به رسد در ایالات متحده به مقاصد کارائیب، آمریکای مرکزی و همچنین مکزیک بسیار تاثیرگذار بوده است. کارائیب با رشد 11 درصدی و اروپای جنوبی و مدیترانهای با رشد یک درصدی تنها مناطق فرعی بودند که در ژانویه تا ژوئیه 2021 نسبت به مدت مشابه خود در سال 2020 مسیر رو به رشد را ثبت کردند. اکثر مناطق فرعی در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن نتایج بهتری را شاهد بودند زیرا اروپای جنوبی و مدیترانهای، آمریکای مرکزی و کارائیب در ژوئیه به کمتر از کاهش 50 درصدی رسیدند. با وجود این، اگرچه براساس گزارشهای ارائه شده میزان درآمدهای مقاصد گردشگری بینالمللی در هفت ماه اول سال 2021 بسیار ضعیف بوده است، اما چند کشور در ماههای ژوئن و ژوئیه پیشرفت متوسطی را ثبت کردند و برخی حتی از درآمد سال 2019 پیشی گرفتند. در بین مقاصد بزرگ، مکزیک توانست تقریبا همان میزان درآمد گردشگری را به دست آورد و درآمدها در ماه ژوئن همانند سال 2019 و در ماه ژوئیه افزایش 3 درصدی را به ثبت رسانده است. درباره سفرهای خروجی نیز این امر صدق میکند. در میان بازارهای بزرگتر فرانسه با رساندن خود به کاهش 35 درصدی در مقایسه با سال 2019 و آمریکا با رسیدن به کاهش 49 درصدی در ژوئیه شاهد جهش قابل توجهی بودند. پرتغال و اوکراین نیز با رسیدن کاهش به زیر 35 درصد در ماه ژوئیه بهبودی چشمگیری را تجربه کردند اگرچه درآمدهای گردشگری هنوز بسیار کمتر از سطح 2019 است. رومانی جزو کشورهایی بوده که در ماه ژوئیه درآمد خود را از گردشگران برونشهری به سطح 2019 رسانده است. در مقابل، سفرهای داخلی به بهبود گردشگری در چند مقصد بهویژه در بازارهای بزرگ داخلی منجر شده است. در چین و روسیه ظرفیت صندلی هواپیماها در سفرهای داخلی فراتر از سطح 2019 بوده است. اما با این حال، بازگشت سفرهای داخلی در بسیاری از بازارها، کاهش چشمگیر گردشگری بینالمللی را جبران نکرده است. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که با وجود پیشرفت نسبی نسبت به سطوح پایین سال 2020، گردشگری بینالمللی بسیار کمتر از سطح 2019 باقی مانده است. همچنین ارزیابیهای سازمان جهانی گردشگری در ماه سپتامبر، نتایج متفاوتی را برای دوره مه تا آگوست 2021 نشان میدهد. وضعیت گردشگری بینالمللی برای ماههای باقی مانده از 2021 با دو سناریو همراه است. بر این اساس در سناریوی اول آغاز احیای بازار گردشگری و قرار گرفتن در مسیر بهبودی از ماه ژوئیه برآورد شده و احتمال کاهش گردشگری جهان در مقایسه با سال 2019 به 63 درصد در کل سال ارزیابی میشود. براساس این سناریو در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 35 درصد میرسد. اما سناریوی دوم احیای بازار گردشگری را از ماه سپتامبر برآورد میکند که کاهش به مراتب بیشتری تا منفی 75 درصد در سال 2021 را لحاظ میکنند و در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 55 درصد میرسد. با نگاهی به آینده، اکثر کارشناسان برآورد میکنند که در سال 2022 جهان بهدلیل افزایش ناگهانی تقاضا، بهویژه در سه ماه دوم و سوم سال، شاهد رشد چشمگیری باشد. حدود یکسوم کارشناسان نیز بازگشت احتمالی را برای سال 2023 برآورد کردند که اروپا احتمالا در سال 2023 به سطح پیش از کرونا بازگردد. البته همچنان بیش از نیمی از کارشناسان بازگشت بازار گردشگری به سطح 2019 را در سال 2024 یا بعدتر میدانند. کارشناسان بازگشت آسیا و اقیانوسیه به سطح پیش از کرونا را بعد از سال 2024 ارزیابی میکنند.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران گفت ؛ گردشگری یک صنعت جهانی است و همه کشورها تلاش میکنند در این صنعت تا جایی که با آداب ، سنن و فرهنگشان مغایرت نداشته باشد از استانداردهای جهانی تبعیت میکنند. کلمه هتل که مخالف شرع، قوانین و زبان ما نیست در همه جای دنیا جای افتاده است و اگر بخواهیم آن را با عنوان و اسم دیگری جایگزین کنیم متوجه خواهیم شد که اسم جایگزین شده یکجورهایی بیمفهوم میشود. هتلآپارتمان هم برگرفته از کلمه هتل است. اگر ما بخواهیم نام آن را با اسم منزلگاه جایگزین کنیم متوجه خواهیم شد که در هیچ جای دنیا چنین اصطلاحی وجود ندارد. به نظر من وارد کردن اصطلاحهای جدیدی چون منزلگاه در ادبیات گردشگری لطفی به حال فعالان صنعت گردشگری و مردم کشورمان ندارد و مشکلی را حل نمیکند. اقشار مختلف مردم از داخل و خارج از کشور از هتلها استفاده میکنند. خوشبختانه با پیگیریهای وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و سایر تشکلها بالغ بر 70درصد از کارکنان هتلها هر دو دز واکسن کرونا را زدهاند و روند واکسیناسیون افراد باقیمانده نیز با سرعت پیش میرود.از اول آبان ماه صدور ویزا برای خارجیها آزاد میشود و مسافران خارجی همچون مردم کشورمان ترجیح میدهند از هتلی استفاده کنند که کارکنانش واکسن زده باشند. در دوره همهگیری ویروس کرونا تلاش کردیم همه دستورالعملهای بهداشتی را در هتلها رعایت کنیم. برنامههایی را هم برای اجرا در دوران پساکرونا مطرح کرده و در نظر داریم. ما هماکنون با همکاری وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برای فراهم کردن شرایط لازم برای انجام سفرهای همگانی و ارزانقیمت در دوره پساکرونا برنامهریزی میکنیم.هتلداران نیز اعلام آمادگی کردهاند که در جهت ارزانسازی سفر با حفظ تمامی کیفیتها گام بردارند تا سفر کردن برای آحاد مردم میسر شود.وقتی از سفر صحبت میکنیم متوجه میشویم که مفهوم این کلمه نسبی است یعنی کلمه سفر نسبت به هر قشری با هر طبقه تعریف میشود. اصل این است که همه هتلها خدمات با کیفیتی را به مسافرانشان ارائه بدهند. ما تلاش میکنیم با ارائه آموزشهای ضمن خدمت به کارکنان هتلها به ارتقای کیفیت خدمات هتلها برسیم.از طرف دیگر سعی میکنیم خدمات متنوعی را در هتلها به مسافران ارائه بدهیم. ما با جامعه تورگردانان تفاهم جدی داریم که مجددا برای ورود گردشگران خارجی به کشورمان برنامهریزی شود و هتلها نیز از هر جهت آمادگی پذیرش و پذیرایی از این گردشگران را با توجه به سلایق و علایقشان و تا جایی که با موازین شرعی ما منافات نداشته باشند، داشته باشند.
ایجاد شده: 17/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، دانشمندان در بررسیهای جدید خود دریافتند روشنایی سیاره زمین به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده، اما چرا زمین در حال تاریک شدن است؟ گروهی از دانشمندان در بررسیهای جدید خود دریافتند روشنایی سیاره زمین به شکل غیر منتظرهای در حال کاهش است. این محققان تغییرات آب و هوایی را دلیل تاریک شدن زمین دانستند و تاکید کردند گرم شدن آب اقیانوسها در کاهش روشنایی زمین تاثیر قابل توجهای داشته است. محققان با بررسی اطلاعاتی را که از رصدخانه خورشیدی بیگبیر (Big Bear) در کالیفرنیای جنوبی به دست آوردند اعلام کردند سیاره زمین هماکنون نسبت به دو دهه قبل حدود نیموات نور کمتر در متر مربع را منعکس میکند که نسبت به سه سال اخیر بیشترین کاهش محسوب میشود. گفتنی است از چندین سال گذشته تا به امروز نور زمین یا همان نور منعکس شده زمین که سطح ماه را روش میکند همواره توسط ماهوارههای تحقیقاتی مورد اندازهگیری قرار گرفته است و اکنون گروهی از محققان به سرپرستی موسسه فناوری نیوجرسی با استفاده از این دادهها دریافتند میزان بازتاب زمین یا آلبدو که همان درصد بازتاب نور از سطح یک جسم محسوب میشود طی دو دهه اخیر به مقدار زیادی کاهش یافته است. از آنجایی که بیشترین کاهش روشنایی زمین (۰.۵ درصد) طی سه سال اخیرا اتفاق افتاده برای محققان بسیار غیر منتظره بوده است. گفتنی است زمین حدود ۳۰ درصد از نور خورشید که روی آن تابیده میشود را بازتاب میکند. فیلیپ گود، محقق این تحقیق در موسسه فناوری نیوجرسی عنوان کرد حدود ۱۷ سال است که میزان بازتاب زمین یا همان آلبدو بدون تغییر مانده و این میزان تغییر طی سه سال گذشته برایمان بسیار شگفتانگیز بوده است. نور خورشید که به زمین تابیده میشود تحت تاثیر روشنایی خورشید و بازتاب زمین قرار میگیرد. دانشمندان اعلام کردند با توجه به این که تغییرات اخیر در آلبدو زمین به تغییرات روشنایی خورشید مربوط نمیشود، باید دلیل این تغییرات را روی سطح زمین جستجو کرد. این محققان طی بخشی از طرح ابرهای ناسا و سیستم انرژی تابشی زمین (CERES) به اندازهگیری ماهوارهای پرداختند و دریافتند ابرهای درخشان و بازتابنده کم ارتفاع در شرق اقیانوس آرام به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. بررسیهای بیشتر نشان میدهد دلیل کاهش این ابرهای بازتابنده به افزایش دمای سطح اقیانوس در ارتباط با تغییرات آبوهوایی مربوط میشود. دانشمندان طی سالهای گذشته بر این باور بودند که با گرمتر شدن زمین شاهد افزایش ابرها و همچنین افزایش آلبدو خواهند بود که چنین موضوعی برای کاهش گرمای زمین و متعادلسازی آب و هوا بسیار موثر است، اما اکنون بررسیهای جدید برای این دانشمندان بسیار غیر منتظره و ناامیدکننده بوده است. به بیانی دیگر تاریک شدن زمین باعث خواهد شد تا انرژی خورشیدی اضافی در جو و اقیانوسهای زمین جذب شود که نتیجه آن افزایش گرمای زمین و تشدید تغییرات آب و هوایی خواهد بود.
ایجاد شده: 15/مهر/1400 آخرین ویرایش: 15/مهر/1400 اخبار خارجی