صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / دل‌نوشته‌ای برای موزه ملی ایران و بازدیدی که واکنش‌های متعددی را در بر داشت
دل‌نوشته‌ای برای موزه ملی ایران و بازدیدی که واکنش‌های متعددی را در بر داشت - تصویر 1

دل‌نوشته‌ای برای موزه ملی ایران و بازدیدی که واکنش‌های متعددی را در بر داشت

ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1401       آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1401

نکته اول بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مخزن موزه ملی ایران واکنش‌های متعددی را به همراه داشته و این نشان از احساس مسئولیت جامعه به میراث فرهنگی و اخبار مرتبط با آن است و این ضامن صیانت از یک هویت ملی کهن و جای بسی خرسندی است و از آن‌ها قدردانی می‌کنم.

نکته دوم بازدید وزیر از مخزن با هدف آشنایی و بررسی وضعیت این مکان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی صورت گرفته و وقتی که با غنا و تعداد بالای آثار در مخزن روبرو شدند، با نگاهی ویژه این پیام ویدیویی را اعلام کردند: «آثار فراوانی داریم و فضای موجود برای نمایش پاسخگو نیست». 

در واقع این پیام را هم برای مسئولان و هم برای مردم مخابره کردند تا با یاری همدیگر بتوانیم با یک همت عالی آثار بیشتری را نمایش دهیم. نکته‌ای که باید آن را یک خواست و برنامه ملی تلقی کرد. 

نکته سوم در این بازدید آقای وزیر موضوعات دیگری از مشکلات بنیادی موزه را از نزدیک مشاهده نمودند. مانند ضرورت بازسازی موزه ایران باستان، تقویت زیرساخت‌های سایبری موزه ها، ادامه استانداردسازی مخازن و خبرهای خوشی که متعاقبا درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

مطالب مهمی که در متن پیام ایشان بود که باید مورد توجه قرارگیرد و از اصل موضوع و آرزوهای دیرینه همه دوستداران میراث فرهنگی برای موزه ملی فاصله نگیریم و بهتر است همگی کمک کنیم تا موزه ملی ایران روز به روز به وضعیت بهتر و مطلوب‌تری برسد. چرا که همه ما وظیفه داریم میراث بان و حافظ خوبی برای یک گذشته پرافتخار باشیم و آن را به نسل‌های بعد بسپاریم. 

در توضیح آثاری که ایشان در دست داشتند: وزیر با هماهنگی امنای اموال حاضر، با پوشش دستکش و صرفا آثاری را که امکان داشت با دست و باقی را در محل خود و روی میز مشاهده کردند. و آقای وزیر کاملا همراه برای رعایت مقررات در زمان بازدید بودند. 

نکته چهارم آقای وزیر پس از این بازدید با حساسیت موضوع حفاظت از اشیا فرهنگی و تاریخی را در موزه دنبال می‌نماید. و همچنین موضوعات کلیدی مغفول مانده موزه را نیز مورد عنایت ویژه قرار می‌دهند. 

امیدوارم ساختمانی در خور موزه در قرن جدید بسازیم و موزه فعلی را استاندارد کنیم. 

از وزیر محترم سپاسگزاریم با این بازدید فرصتی برای دیده شدن مشکلات موزه ملی ایران فراهم کرد و ازهمه کسانی که با نقدهای دلسوزانه نشان دادند حامی موزه ملی ایران هستند از آن‌ها هم قدردانی می‌کنیم.

جبرئیل نوکنده | رئیس کل موزه ملی ایران


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...