بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور روز گذشته شنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۰ با بیان این مطلب در نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ویژه نوروز ۱۴۰۱ با بیان این مطلب افزود: «اولین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر را از خراسان رضوی آغاز کردم چون علاوه بر بحث معنویت به دلیل بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع)، این استان الگویی برای کشور است و به دلیل شوق زائران برای حضور در این استان جایگاه ویژهای دارد که لزوم برنامهریزی را مضاعف میکند.» رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور ادامه داد: «با شیوع پاندمی کرونا اگر چه ستاد خدمات سفر در کشور تعطیل نشده بود اما به واسطه کاهش حجم کار، فعالیت آن نیز کمتر شده بود و اکنون در شرایطی قرار خواهیم گرفت که سفرها از زمان قبل کرونا نیز بیشتر خواهد شد و به هماهنگی بیشتری نیاز داریم.» شالبافیان ادامه داد: «بخش گردشگری از منظر اقتصادی و زیرساختی از جمله نیروی انسانی به شدت آسیب دیده است، که ارائه تمهیدات زیرساختی به تلاشی مضاعف نیاز دارد.» معاون گردشگری کشور تاکید کرد: «تمهیداتی که باید اندیشیده شود فقط مربوط به حوزه زائران داخلی نیست چون بعد از ۲۰ ماه بسته بودن مرزها، از سرگیری صدور روادید، تقاضای زیادی را ایجاد کرده است.» شالبافیان یادآور شد: «با توجه به همزمانی مناسبتهای ماه رجب و شعبان و عید نوروز تقاضای سفر زائران داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت.» او تصریح کرد: «براساس گزارشهای دریافتی از برخی نمایندگیهای ایران در کشورهای پاکستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال خوبی از سفر به ایران در پیش داریم.» معاون گردشگری کشور بر ضرورت فعالیت دائمی و در طول سال ستاد اجرایی خدمات سفر تاکید کرد و گفت: «پیش بینی میشود روند افزایشی ورود زائران به مشهد حداقل تا پایان شهریور ماه تداوم داشته باشد، برنامهریزیها باید با این نگاه باشد.» شالبافیان با بیان این خراسان رضوی یک الگو برای کشور است، افزود: «طرح مبدا تا مبدا را به عنوان الگو به استانهای دیگر نیز ارائه و بهطور متناسب نظارت نیز خواهیم کرد، خراسان رضوی نیز نقش محوری دارد.» رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور با بیان اینکه دستگاههای دولتی با برخی محدودیتها مواجهاند، اظهار کرد: «استفاده از ظرفیت داوطلبان و نهادهای مردمی باید در دستور کار قرار گیرد و با توجه به این که بحث خدمت به زائران در استان خراسان رضوی مطرح است امکان بهرهمندی از این ظرفیتها بیشتر است.» شالبافیان تاکید کرد: «استاندار خراسان رضو ی با استانداریهایی که در مسیر تشرف زائران قرار دارند، برای خدمات رسانی به زائران هماهنگیهای لازم را انجام دهند.» او ادامه داد: «از شهرستانهای استان نیز غفلت نشود و فرمانداریها نیز فعال شوند و از ظرفیت آنها استفاده شود.»
ایجاد شده: 7/آذر/1400 آخرین ویرایش: 7/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالامگ، اسپیسایکس برای نخستین بار با پژوهشگران ناسا و چندین مؤسسهی دیگر آمریکا همکاری کرده تا بهطور عمومی دربارهی چگونگی استفاده از استارشیپ برای ساخت پایگاه آلفا مریخ توضیح دهد. صرف نظر از نمونههای انگشتشمار و پراکندهای از نظرات منتشر شده دربارهی اسپیسایکس و تمرکز اصلی مدیرعامل آن «ایلان ماسک» (Elon Musk)، یعنی خود «استارشیپ» (Starship)، مدیران این شرکت تقریبا هرگز بهطور خاص دربارهی چگونگی استفاده از موشکهای نسل بعدی کاملا قابل بازیابی برای ایجاد پایگاه دائمی انسانی در مریخ صحبت نکردهاند. در بیشتر مواقع تمرکز واضح بر شیوهی گذر از موانع کوتاهمدت دشوار است. نیم قرن تجزیهوتحلیل عمدتا تئوریک، کاملا مشخص کرده است که ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و پایدار در مریخ، بدون کاهش شدید هزینهی دسترسی به فضا غیرممکن است. برای چندین دهه، ناسا نسخههای گوناگون طرحی را که برای فرستادن همزمان چند فضانورد به مریخ برای چند ماه، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، مطالعه و بررسی کرده است. به بیان ساده، بدون یک انقلاب در زمینهی حملونقل فضایی، حتی حضور موقت انسان در مریخ که ساکنان آن عمدتا به کالاهای وارداتی از زمین وابسته خواهند بود، غیرممکن است؛ مگر اینکه اکتشاف مریخ به یک اولویت ملی یا بینالمللی با سرمایهگذاری در ابعاد دهها میلیارد دلار در سال تبدیل شود. در طول ۸۰ تا ۹۰ سالی که پروازهای فضایی بهطور جدی تحلیل شدهاند، دهها گروه، مقاله، مطالعه و آژانسهای فضایی بررسی کردهاند که این انقلاب میتواند چگونه باشد و از این جهت اسپیسایکس برای ارائهی یک راه حل برای مشکلی قدیمی، منحصربهفرد نیست. این شرکت نخستین بخش از فهرست طولانی مدعیان است که نه تنها راهحلی را برای حرکت در این مسیر پیشنهاد میکند بلکه هم منابع قابلتوجهی در آن سرمایهگذاری میکند و هم بسیار تلاش میکند تا این چشمانداز را به واقعیت تبدیل کند. دو سال پس از اینکه اسپیسایکس قصد خود را برای ساخت نسل بعدی سامانهی حملونقل فضایی اعلام کرد، ایلان ماسک تغییری اساسی در طراحی را نشان داد و کار بر روی نمونهی اولیهی فولادی استارشیپ آغاز شد. سه سال بعد، اسپیسایکس ۹ پرواز آزمایش استارشیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت که شامل چهار جهش کوتاه و پنج پرواز بالای ۱۰ کیلومتر بود. تنها در سال ۲۰۲۱ اسپیسایکس چهار نمونه از آن آزمایشهای پرواز در ارتفاع بالا را انجام داد و برای نخستین بار یک نمونه را از آزمایش ارتفاع بالا، بهصورت سالم بازیابی کرد، نخستین فضاپیمای کلاس مداری و نمونهی اولیهی بوستر موشک را ساخت، آزمایش آن را آغاز کرد و تقریبا نخستین سکوی پرتاب مداری استارشیپ را هم کامل کرد. اسپیسایکس همچنین موفق به دریافت قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت فرودگر انسانی ماه طی برنامهی آرتمیس شد. هرچند این موفقیت با چالشهایی هم همراه شد و حتی تأخیر در توسعهی آن و همچنین شکایت رقبا باعث عقب افتادن برنامهی بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ گشت. به زبان ساده، اسپیسایکس و اکنون ناسا در کنار آن، پایهای استوار گذاشتهاند که تقریبا با اطمینان زیادی، استارشیپ برای سفر به مریخ بر اساس آن توسعه خواهد یافت. هرچند هنوز کارهای زیادی باقی مانده است اما اسپیسایکس کموبیش بسیاری از موانع فنی اصلی که چند سال پیش در مسیر توسعهی ITS یا BFR اولیه، و استارشیپ فعلی داشت را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از آزمایشهای زمینی و پروازی استارشیپ کاملا نشان داده است که ساختارهای موشک، سیستمهای اویونیک، موتورهای رپتور، روشهای عجیب تقرب و فرود و سوخت انتخابی که قبلا آزمایش پروازی نداشته است، همگی اکنون برای پرواز مداری آماده هستند. با این وجود اسپیسایکس همچنان نیاز دارد که فناوری سپر حرارتی عظیم، سرامیکی و غیرفرسایشی استارشیپ را اثبات کند، روشها و فناوریهای سوختگیری موشک مداری را تکمیل کند و در نهایت همهی موارد فوق را عملیاتی کند تا بتواند یک پرتاب پرشتاب با قابلیت استفادهی مجدد و سوختگیری بزرگترین موشک تاریخ را عادی و روزمره تبدیل کند. چیزی که اسپیسایکس با کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ ثابت کرده است توانایی انجام آن را دارد. به سوی سیارهی سرخ اسپیسایکس با کمک متخصصانی از ایمز ناسا، ستی (SETI) و نیمی از دانشگاهها و مؤسسههای معتبر آمریکا، پاسخدهی دقیق به این پرسش را در سپیدنامه یا اوراق سفید (White Paper) سال ۲۰۲۱ که برای برنامهی بعدی تحقیقات دههای علوم سیارهای و اختربیولوژی آکادمیهای ملی منتشر شده، آغاز کرده است. در حالی که این پویش دههای بهتنهایی میتواند روی برنامههای ناسا اثرگذار باشد و این آژانس آماده میشود تا برنامهی دههی آیندهی علوم فضایی خود را ترسیم و بودجهبندی دهها میلیارد دلار دولتی را تعیین کند که نتایج بسیار گستردهای بههمراه خواهند داشت، اما اسپیسایکس هم از این سپیدنامه برای توصیف برنامههای خود پیرامون مأموریتهای اولیه به مریخ با جزئیات بیسابقه، استفاده کرده است. همانطور که همیشه در برنامه بوده است، اسپیسایکس فرآیند ساخت شهرهای پایدار در مریخ را با چند مرحلهی (نسبتا) ساده پیش خواهد برد. احتمالا در اواسط دههی ۲۰۲۰ اسپیسایکس پرتاب بدون سرنشین فضاپیماهای استارشیپ را آغاز خواهد کرد تا هم تکمیل نهایی و آمادگی این سامانه را تأیید کند و هم میزان قابل توجهی از محمولهها را پیش از رسیدن انسان به سطح مریخ ببرد. این مأموریتهای اولیه به احتمال زیاد با تکیه بر طیف گستردهای از فعالیتهای رباتیک، به اسپیسایکس کمک خواهند کرد تا منابع محلی، تجهیزات مرحلهای، آزمایش فناوریها برای عملیات طولانیمدت سطح مریخ و شروع توسعهی زیرساختها را از جمله یک نیروگاه تولید انرژی که احتمالا ضروریترین نیاز خواهد بود، ساماندهی کند. هیچ کدام از اینها تعجبآور نیست اما کارهای بیشتری هم وجود دارد. به گفتهی نویسندگان که شامل چندین مهندس فعلی و پیشین اسپیسایکس میشوند، برنامهریزی مأموریت کنونی اسپیسایکس که بر مأموریتهای باری بدون سرنشین اشاره دارد، تجهیزاتی را برای افزایش تولید نیرو، استخراج آب، تولید اکسیدکنندهی اکسیژن مایع و سوخت متان، سکوهای فرود از پیش آماده شده، محافظت در برابر تشعشعات زیانبار، تجهیزات کنترل گردوغبار، پناهگاههای بیرونی برای انسانها و تحهیزات و لوازم دیگر شامل همهی سختافزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نخستین پایگاه انسانی را فراهم میکند. علاوه بر این با تأیید آنچه سالها تصور میشد، در طرح اسپیسایکس، انسانها احتمالا برای چند سال اول در فضاپیماهای استارشیپ زندگی خواهند کرد تا زمانی که زیستگاههای اضافی ساخته شوند. نخستین گروه استارشیپهای بدون سرنشین هم میتوانند برای پشتیبانی از انسانها روی سطح، بهعنوان داراییهای ارزشمند برای انبار کردن، سکونت، آزمایشگاههای علمی و منبعی از سازهها و منابع فلزی خالص ضروری جابهجا و یا تغییر کاربری داده شوند. این «وایت پیپر» همچنین بیان میکند که اسپیسایکس بهشدت در حال توسعهی استارشیپ برای انجام پروازهای آزمایشی اولیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ است که حتی احتمال پرتاب اولین استارشیپها به مریخ پیش از نخستین موشک به سوی ماه را افزایش میدهد. بدین ترتیب سپس در حالی که اسپیسایکس یک مأموریت جداگانهی ماه را پیش میبرد و استارشیپ متفاوتی را روی ماه فرود میآورد، فضاپیماهای مریخ در حال رفتوآمد به این سیاره خواهند بود. این نخستین بار است که اسپیسایکس یا افراد آشنا با برنامههای این شرکت، اصول اولیهی نخستین مأموریتهای استارشیپ سرنشیندار و بدون سرنشین را به مریخ، به صورت واضح بیان کردهاند و این توضیح گمانهزنیهای قبلی زیادی را تأیید میکند. برای نمونه بهنظر میرسد که اسپیسایکس قصد دارد حتی نخستین فضاپیماهایی که به مریخ میروند را با تجهیزات خاصی همراه کند تا حتی اگر شمار زیادی از آنها به زمین بازنگردند، نخستین مهاجران مریخی که در گروههای ۱۰ تا ۲۰ نفره همراه بیش از ۱۰۰ تن محموله، به فضا میروند، بتوانند از همهی استارشیپهای بازیابی شده بهعنوان زیستگاهها، محل ذخیرهی مواد اولیهی خام و انبارهای از پیش مستقر شده استفاده کنند. محمولههای اولیه بر تولید نیرو، آب و سوخت و همچنین پناهگاهها، محافظت در برابر تشعشعات و ساخت سکوهای فرود آماده متمرکز خواهند بود. جای تعجب نیست که ساکنان اولیهی مریخ احتمالا استارشیپهایی که آنها را به مریخ میبرند، بهعنوان اولین خانههای خود در سیارهی سرخ برگزینند و از یک حجم ۱۱۰۰ متر مکعبی که برای زنده نگه داشتن دهها نفر در اعماق فضا تجهیز شده است، برای ماهها بهعنوان نخستین اقامتگاه خود در سطح سیارهی سرخ استفاده کنند.
ایجاد شده: 7/آذر/1400 آخرین ویرایش: 7/آذر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، رئیس اسلوونیایی شورای اتحادیه اروپا، گردشگری را در برنامه کاری خود گنجانده و اهمیت این بخش از صنعت را برای بهبود فراگیر و پس از همهگیری کرونا مهم دانسته است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، خطاب به وزیران، از رهبران اروپایی به خاطر محافظت از مشاغل گردشگری و ایفای نقش پیشرو در بازگرداندن اعتماد به سفرهای بینالمللی از طریق قوانین و پروتکلهای هماهنگ و معرفی گواهی سلامت دیجیتال بیماری کووید اتحادیه اروپا، تشکر کرد. در همین حین، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری یک خلاصه کلی از فعالیتهای خود در واکنش این سازمان به بحران، و همچنین دستاوردهای اخیر در پیشبرد اقدامات اقلیمی گردشگری، به تمامی وزرای اتحادیه اروپا ارائه کرد. مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا، نقش فعالی در کمیته بحران جهانی گردشگری UNWTO ایفا کرد، که برای متحد کردن بخشهای مختلف و ارائه توصیههای شفاف و هماهنگی برای بهبود در کارهای مرتبط ایجاد شده است. او همچنین از مقر UNWTO در مادرید به صورت حضوری با دبیرکل این سازمان دیدار کرده است. این دیدارهای اخیر روابط بین UNWTO و مؤسسات اروپایی را بیشتر تقویت میکند و بر اساس برنامههای هماهنگشده پیش از بیماری همهگیری کرونا است. در فوریه ۲۰۲۰، مسئولان UNWTO از بروکسل بازدید کردند و علاوه بر سخنرانی در پارلمان اروپا، دبیرکل این سازمان همچنین با وزرای خارجه گردشگری کشورهای اروپایی دیدار کرد و نقش این بخش را در پیشبرد رشد فراگیر در سراسر منطقه و در پیشبرد و ارتقای تعاملات سبز اروپا، بیان کرد. مدیریت UNWTO در ماه اکتبر به بروکسل بازگشت و با اعلام دستورکار جدید، تفکر عمیقتر با تمرکز بر جایگاه گردشگری در بهبود و رشد آینده برای اقتصادها و جوامع اروپایی را مدنظر قرار داد. پس از نشست غیررسمی وزرای مسئول گردشگری اتحادیه اروپا، UNWTO همچنین در بیستمین مجمع گردشگری اروپا که در کنار ریاست اسلوونی بر شورای اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت کرد که پس از آن وزرای گردشگری اروپا بخشی از مجمع عمومی آتی UNWTO خواهند بود که قرار است از ۳۰ نوامبر تا ۳ دسامبر در مادرید، اسپانیا برگزار شود.
ایجاد شده: 5/آذر/1400 آخرین ویرایش: 5/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیروز پنجشنبه چهارم آذر ماه ۱۴۰۰ در همایش فعالان صنعت گردشگری ایران و عراق که در محل هتل پردیسان مشهد در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: «از فرصت برگزاری این همایش نه فقط برای توسعه مناسبات مشترک با خراسان رضوی بلکه برای همه استانها استفاده خواهد شد.» او ادامه داد: «مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور عراق از هفته گذشته در ایران مهمان ما بودهاند و با بخش خصوصی و دولتی در استانهای کردستان و کرمانشاه و اکنون در خراسان رضوی میزبانی این دوستان هستیم.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: «میزبانی از مدیران شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری عراق بعد از این همایش نیز استمرار خواهد داشت و در هفته آینده در استان گلستان میزان آنها خواهیم بود.» شالبافیان با بیان این که مدیران کل برخی استانهای کشور نیز در این همایش حضور دارند، یادآور شد: «مسئولان انجمنهای دفاتر خدمات مسافرتی استانهای تهران، اصفهان، تبریز، فارس و ایلام نیز حضور دارند که با همافزایی با مدیران کل استانها برای توسعه مناسبات از این فرصت استفاده کنند.» همچنین سعید ولیزاده رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با خیر مقدم به میهمان این همایش گفت: «امیدوارم با برگزاری این همایش زمینه برگزاری تورهای گروهی در ایران بهویژه خراسان رضوی را فراهم کنیم.» او ادامه داد: «هدف از برگزاری این گردهمایی رفاه و خدمات بیشتر به زائران عراقی است.» همچنین عزیز تمیمی نماینده شرکتهای گردشگری عراق نیز با ابراز خرسندی از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، استاندار خراسان رضوی و مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی برای برگزاری این همایش قدردانی کرد. او ادامه داد: «اشتراکات فرهنگی زیادی داریم که برای تعامل بیشتر استفاده خواهد شد تا منافع اقتصادی برای مردم دو کشور ایجاد کند که لازم است همکاریهای بیشتری صورت گیرد.» این همایش با حضور معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هتل پردیسان مشهد در حال برگزاری است. مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایران و عراق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت امور خارجه و فعالان بخش خصوصی گردشگری در این همایش حضور دارند.
ایجاد شده: 5/آذر/1400 آخرین ویرایش: 5/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، یکی از دغدغههای مهم برای مسافرانی که به خارج از کشور سفر میکنند، امکان رزرو هتل است. بر اساس آخرین گزارشها، سفر و اقامت هتل در سراسر جهان طی دو سال آینده گرانتر خواهد شد. این موضوع یکی از نتایج هفتمین پیشبینی سالانه سفر تجاری جهانی است که توسط گروه CWT و انجمن جهانی سفر تجاری (GBTA) منتشر شده است. این گزارش دلایل اصلی افزایش قیمت هتلها را افزایش تقاضا، محدودیت ظرفیت، تقاضای مسافران و همچنین هزینههای نیروی کار و تأمین منابع انرژی میداند. به گفته "میشل مککینی فرامیر" مدیر عامل گروه CWT سیر صعودی سفرهای کاری نوسان کامل دارد؛ این تغییر پس از کاهش ۳۱ درصدی نرخ بلیط هواپیما برای سفرهای کاری ایجاد شد. بر اساس این گزارش کارشناسان انتظار دارند نرخ بلیت هواپیما در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب حدود ۳.۳ و ۳.۴ درصد افزایش یابد. انتظار میرود با افزایش قیمت ۱۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ و ۱۰ درصد بیشتر در سال ۲۰۲۳ افزایش قیمت جهانی هتلها از این میزان نیز پا را فراتر بگذارد. بر اساس بررسیهای جدید برداشته شدن محدودیتهای کرونایی و افزایش تقاضاها برای برگزاری جلسات در محیطهای محصور منجر به سفر افراد بیشتری میشود. انتظار میرود این وضعیت در سال ۲۰۲۲ تغییر کند. پیشبینی میشود میزان تقاضا برای برگزاری جلسات و رویدادها در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۵۳ درصد افزایش یابد.
ایجاد شده: 4/آذر/1400 آخرین ویرایش: 4/آذر/1400 اخبار خارجی
سال هاست که نرخ و قیمت خدمات اقامتی هتل ها با چالش و انتظارات متفاوت برای دریافت کنندگان خدمات همانند شرکت های گردشگری ، سازمانها ، موسسات و میهمانان مستقیم هتلها مطرح بوده و عملا انتظار دریافت تخفیفات غیر متعارف تبدیل به یک عادت شده است. اهمیت این موضوع از آنجا برای صنعت هتلداری نگران کننده میشود که به جهت عدم رشد مناسب و متناسب نرخ خدمات هتل به ویژه در حوزه اقامتی موجب ایجاد فاصله معناداری با نرخ سرمایه گذاری در صنایع و حوزه های دیگر شده و عملا توجیه سرمایه گذاری را در این رشته کاهش داده و چنانچه پیش بینی نرخ تورم بر دارایی و ملک را از ساخت هتل جدا نمائیم یقینا نرخ سود آوری برای سرمایه گذاران جذاب نخواهد بود. از آنجا که هتل و محل اقامت از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز توسعه گردشگری پایدار میباشد چگونه میتوان انتظار رشد و بالندگی صنعت گردشگری را بدون سرمایه گذاری و ساخت هتل داشت. بررسی ها نشان می دهد نرخ خدمات اقامتی نه تنها با نرخ تورم رشد نداشته است بلکه با توجه به اعمال غیر متعارف تخفیفات میانگین نرخ اقامت به نرخ پایه سال 1396 کاهش نیز داشته است، با چه انگیزه و درآمدی از صاحبان و مدیران هتل ها انتظار بازسازی و نوسازی داریم ، مدام هتل های داخل کشور را با موارد مشابه هتل های منطقه و جهان مقایسه میکنیم !!! وصحبت از عدم رعایت استاندارد های بین المللی می نمائیم !!! یقینا با شرح فوق نه تنها در بخش ساختمان و تجهیزات و تاسیسات امکان اورهال و به روز نمودن هتل ها نخواهد بود بلکه در بخش ارائه خدمات به جهت کاهش قابل توجه نیروی انسانی باید باز هم شاهد ایجاد فاصله بیشتر با استاندارد های لازم باشیم. با توجه به اینکه بخش قابل توجه هتل های توریست پذیر کشور در اختیار دولت ، نهادها و ارگان ها می باشد و متاسفانه ملاک سنجش توان و قدرت مدیریت توسط صاحبان در این گروه از هتلها درصد اشغال بوده نه میانگین نرخ و درآمد که این خود عاملی برای ایجاد یک رقابت بسیار ناسالم به منظور فروش و اشغال هتل به هر بهایی شده است. براستی آیا در چنین شرایطی بخش خصوصی قدرت رقابت و کنترل نرخ را دارد ؟ نقش و اثربخش بودن جامعه هتلداران ایران در جهت دهی چنین موضوع با اهمیتی به چه میزان است ؟ با توجه به بررسی انجام شده در مدل های نرخ گذاری در کشورهای مختلف پیشنهاد می گردد وزارت گردشگری و صنایع دستی و جامعه هتلداران ایران با تشکیل کارگروه تخصصی بجای تعیین سقف نرخ ، کف نرخ خدمات اقامتی را مشخص نموده و فروش کمتر از این کف نرخ را ممنوع نمایند و بسته به کیفیت خدمات ، هتلها مجاز به فروش بالاتر از کف نرخ باشند ، شاید با این نگاه بتوان کمی منافع هتل ها را تامین نمود تا در آینده شاهد فروپاشی این صنعت با اهمیت نباشیم . یونس یحیی - فعال و کارشناس گردشگری
ایجاد شده: 2/آذر/1400 آخرین ویرایش: 2/آذر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، همکاری با اینستاگرام بخشی از تغییر گسترده سازمان جهانی گردشگری به سمت استفاده از قدرت نوآوری دیجیتال برای راهاندازی مجدد گردشگری، به ویژه گردشگری محلی و پایدار است. همچنین این همکاری نشاندهنده به رسمیت شناخته شدن گردشگری به عنوان یک مهیا کننده معاش و فرصتهای جهانی توسط اینستاگرام است و سازمان جهانی گردشگری از همکاری با این پلتفرم به عنوان ابزاری برای بهبود بخشیدن به صنعت گردشگری استقبال میکند. این همکاری در حاشیه World Travel Market در لندن، نمایشگاه تجاری ممتاز گردشگری که در آن سازمان جهانی گردشگری رهبران سیاسی و تجاری را گرد هم میآورد، و پس از واکنش جدی این سازمان به وضعیت اضطراری آب و هوا در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، COP۲۶، در گلاسکو اعلام شد. مشارکت سازمان جهانی گردشگری با اینستاگرام نشان میدهد که سفر ایمن و مسئولانه امکانپذیر است و چگونه فقط یک گردشگر میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. دستورالعمل بازیابی مقاصد گردشگری، اطلاعاتی در مورد استفاده حداکثری از اینستاگرام را ارائه میدهد، از تولید ویدئوهای کوتاه برای نمایش مقاصد گرفته، تا استفاده از راهنماها و ابزارهای دیگر برای نشان دادن اینکه چگونه این مقاصد آماده استقبال از گردشگران به صورت کاملا ایمن و مسئولانه است. همچنین، این اقدام بهترین راهها برای تشویق مجدد سفرهای محلی را بررسی میکند و در عین حال آگاهیهای زیستمحیطی را افزایش میدهد. در کنار بهترین روشها و نکاتی در مورد روایت موثر گردشگری، این نشریه همچنین دارای مطالعات موردی در مورد مشاغل کوچک و مقاصدی است که از اینستاگرام برای ارتباط با مخاطبان کلیدی در طول همهگیری کرونا استفاده کرده و موفق شدهاند. " زوراب پولولیکاشویلی " دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در پیشگفتار خود برای کتاب بازیابی گردشگری میگوید: «در حالی که بخشهایی از جهان دوباره با احتیاط به روی مردم باز میشوند، اکنون زمان نشان دادن چرایی اهمیت گردشگری برای افراد، جوامع و سیاره ما است.» " آسیه کیسلیوک " مدیر برنامههای سیاستگذاری اینستاگرام، گفت: «ما میدانیم که تعداد بیشماری از مشاغل کوچک و مقاصد آماده استقبال از جهانیان هستند. اینستاگرام مفتخر است که دستورالعمل بازیابی گردشگری را برای مردم فراهم کند تا در زمان مناسب در شرایطی ایمن و پایدار به وقوع بپیوندد.» این اولین همکاری با اینستاگرام مبتنی بر چرخش سازمان جهانی گردشگری به سمت استفاده بیشتر از ابزارهای دیجیتال و روایت بصری برای روشن کردن ارتباط و اهمیت گردشگری برای اقتصادها، جوامع و سیاره زمین است. سازمان این تغییر را در تلاشهای خود برای تقویت پشتیبانی از اعضا و توانمندسازی آنها برای استفاده بهتر از مزایای پلتفرمهای ارتباطات دیجیتال تسریع کرده است.
ایجاد شده: 2/آذر/1400 آخرین ویرایش: 2/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " علی صدرنیا " رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در واکنش به انتشار خبر افزایش 30 درصدی قیمت ارائه خدمات توسط هتلها ضمن انتقاد از عدم وجود برنامهریزی مدون و منسجم در حوزه جذب گردشگر خارجی و قیمت گذاری دستوری در خصوص ارائه خدمات توسط هتلها اظهار کرد: لغو ممنوعیت صدور ویزا برای گردشگران خارجی و ازسرگیری صدور روادید را به هیچ عنوان نباید به معنای رونق دوباره گردشگری خارجی تلقی کرد و دست از کار و تلاش برای توسعه دوباره گردشگری کشید. وی ادامه داد: باید بدانیم در حوزه گردشگری بازگشت به دوران قبل از همهگیری کرونا و به صورت مشخص قبل از سال 1398 فرآیند و پروسهای پیچیده و زمانبر است. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، علت این پیچیدگی و زمانبر بودن این است که صنعت گردشگری در ایران حدود دو سال است که کاملاً از نفس افتاده و استراتژی ما باید به این صورت باشد که در گام اول آن را احیا کنیم و سپس در راستای فربهسازی آن گام برداریم. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، تحقق این مهم را در گرو انجام اقدامات دقیق و برنامهریزی شدهای دانست که از جمله مهمترین آنها قطعا انجام تبلیغات و بازاریابی مناسب در سطح بین المللی است. صدرنیا یادآور شد: برهمین اساس، دولت و متولی اصلی این امر که به صورت مشخص وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است باید ابتدا در سطح کلان و به صورت گسترده با استفاده از بستر فضای مجازی در بازارهای جهانی، ظرفیتهای بکر و جذاب گردشگری ایران را معرفی و شناسایی کند تا در وهله بعدی، بخش خصوصی به اتکای این شناسایی اولیه، با حمایت دولت از طریق بازاریابی و تبلیغات در سطح خرد در نمایشگاهها و سایر رویدادهای بین المللی به یاری توسعه و رشد گردشگری از طریق جذب گردشگر خارجی بشتابد. وی همچنین با اشاره به خبر افزایش قیمت هتلها اظهار کرد: متاسفانه با توجه به وجود تورم در کشور و به تبع آن افزایش صعودی و مکرر قیمت خدمات مسافرتی، در فاصله زمانی که تور مورد نظر تبلیغ شده و سپس به آژانسها فروخته شده است، تا زمانی که گردشگر وارد ایران میشود، قیمتها دچار افزایش میشوند. این فعال بخش خصوصی علت ایجاد چنین مسائل را ناشی از عدم وجود سیاست واحد و یکپارچهای دانست که در واقع با انجام مدیریت جزیرهای و غیرمتحد، صنعت گردشگری ایران را امروز تماماً به شکل شعارگونه و بدون وجود هیچگونه برنامهای مدون و منسجم در مسیری ناصحیح و نامناسب حرکت میکند. رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ضمن اشاره به این موضوع که در موارد بسیاری میتوان با یک هدفگذاری دقیق و برنامهریزی مشخص از سیاستها و رویکرد کشورهای پیشرو در زمینه صنعت گردشگری اقتباس و گرتهبرداری کرد، تصریح کرد: برای نمونه سیاستگذاری کشور مالزی به منظور جذب گردشگر همزمان با سقوط شاخص بورس این کشور در حدود دو دهه قبل، یکی از نمونههای موفق است. صدرنیا با بیان اینکه کشور مالزی به دنبال سقوط بورس و با هدف جلوگیری از آسیب به صنعت گردشگری این کشور، اقدام به طراحی یک سناریو سازنده کرد که براساس آن اقامت در هتلهای این کشور تا 4 شب رایگان بود، گفت: از سوی دیگر باید در نظر داشت که اغلب گردشگران ورودی این کشور، حداقل تا یک هفته در این کشور اقامت داشتند. وی ادامه داد: کشور مالزی به لطف و کمک این موضوع توانست اقتصاد کشور خود را در آن ایام از طریق بهبود و رشد حوزه گردشگری، سرپا نگه داشته و از سقوط آن جلوگیری کند. این فعال بخش خصوصی همچنین ضمن تاکید بر این موضوع که در بسیاری از کشورهای پیشرو در امر گردشگری، هزینه اقامت در هتل به ازای چهار شب، ارزانتر از مواردی است که شخص اقامت کمتری نظیر دو و یا سه شب دارد، توضیح داد: فلسفه این موضوع این است که معولاً اصل سود هتلها از ارائه خدمات جانبی دیگر نظیر سرو غذا در رستوران، استفاده از استخر، پارکینگ و ... تامین شده و هزینه دریافتی از بابت اقامت به ازای هر شب در اتاقها، سهم اندکی را در این خصوص به خود اختصاص میدهد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی متذکر شد: متأسفانه در ایران بدون الگو قرار دادن تجربه سازنده سایر کشورها، صرفاً اقدام به افزایش نرخ خدمات مسافرتی هتلها شده است که این امر قطعاً موجب ایجاد ضرر و زیان به آژانسهای مسافرتی میشود چرا که اغلب این آژانسها، تورهای خود را با قیمت تمام شده از حدود یک یا دوسال پیش فروختهاند و اکنون ملزم خواهند بود که مابه التفاوت ناشی از افزایش قیت هتلها را پوشش دهند. صدرنیا تعیین نرخ ارائه خدمات توسط هتلها به صورت دستوری و غیر رقابتی را نادرست دانست و افزود: باید متولیان حوزه گردشگری ضمن انجام نظارت و اتخاذ سیاستهای لازم به دنبال ایجاد شرایطی باشند که قیمت هتلها در بازار و در شرایطی رقابتی توسط خود آنان تعیین شود چرا که نتیجه این موضوع منجر به ارائه خدمات با کیفیتتر و ارزانتر به گردشگران و مسافران خواهد شد. وی با تاکید بر این که بخش خصوصی در واقع خط مقدم صنعت گردشگری محسوب میشود و از آنجاییکه منافع مالی خود را در توسعه و رشد همه جانبه این صنعت میداند، با تمام توان و استفاده از همه ظرفیتهای خود در این میدان بازی خواهد کرد، یادآور شد: در دوران مدیریت یکی از مدیران وقت گذشته سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تکیه بر بخش خصوصی و انجام مشورت و همفکری از این بخش مهم از صنعت گردشگری، اقدامات سازنده و موثری انجام شد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی خاطرنشان کرد: با این اوصاف، شرایط فعلی گردشگری ایجاب میکند که متولیان دولتی با اتکا به اصل اساسی لزوم بهرهمندی از همکاری و همفکری با بخش خصوصی که کاملاً نسبت به اصول و قواعد این حوزه اشراف دارد، نسبت به انجام برنامهریزیهای لازم در تمامی حوزههای گردشگری اعم از تبلیغات، تصمیمگیریهای کلان و ... با هدف به حرکت درآوردن موتور گردشگری اقدام کند.
ایجاد شده: 29/آبان/1400 آخرین ویرایش: 29/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، جلسه بررسی پیشنهادات شرکت ایتالیایی بهمنظور تجهیز سامانههای کمکناوبری شرکت فرودگاهها با حضور راهبر معاونت عملیات هوانوردی برگزار شد. این جلسه با حضور نمایندگان یک شرکت ایتالیایی از یک سو و محمد امیرانی عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی، امیرحسین صادقچه مدیرکل کنترل ترافیک هوایی، سیامک بهنام مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی، موسی مشازمینی مدیرکل تدارکات و تامین تجهیزات و همچنین بیاتی، مشاور معاون عملیات هوانوردی از سوی دیگر برگزار شد. " محمد امیرانی " در این نشست، با بیان اینکه ایران از همکاری با این شرکت استقبال میکند، گفت: شرکت فرودگاهها همواره سعی بر آن داشته با شرکتهای معتبر و پیشرو در صنعت هوایی و تجهیزات ناوبری در تعامل و همکاری باشد و امیدواریم این همکاری به درستی تحقق یابد. نوسازی حوزه ناوبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران محور این نشست و از پیشنهادات شرکت ایتالیایی بود که در حوزههای مختلف نوسازی سیستم رادار مرکز کنترل و سایر حوزهها و همچنین راهکارهای سختافزاری و نرمافزاری مرتبط با حوزه ناوبری شرکت فرودگاهها مطرح شد. این در حالی است که پیشنهادات خوبی هم در حوزه سایبر سکیوریتی و امنیت سایبری حوزه ATM یا مدیریت ترافیک هوایی مطرح شد که بر این اساس، مقرر شد شرکت مذکور جزئیات آن را جهت بررسی در اختیار شرکت فرودگاهها قرار دهد. در طول این جلسه و پس از بحث و بررسی جزئیات فنی، جهت همکاری شرکت ایتالیایی با ایران، مقرر شد این شرکت بعد از رایزنی با دولت کشور خود، در زمینه چگونگی مقابله با مسائل تحریمی ایران، همکاریهای لازم انجام شود. پیشنهاد این شرکت نیز به طور مشخص بحث روزآوری تجهیزات ناوبری ایران بود که مقرر شد هیچکدام از بخشهای تجهیزات، از قطعات تکنولوژی آمریکایی یا تکنولوژیهای مرتبط با تحریم نباشد و از نظر قانونی مشکلی برای تجارت با ایران ایجاد نکند.
ایجاد شده: 28/آبان/1400 آخرین ویرایش: 28/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " محمد قاسمی " مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اعلام این خبر گفت: « تا کنون فرایندهای مربوط به صدور مجوز، به صورت فیزیکی و خارج از سامانه انجام میشد و این مسئله موانع و مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد کرده بود.» او با اشاره به الزام ادارات کل استانی برای صدور مجوز از طریق سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) افزود: «بهمنظور رفع محدودیتها و برای تکریم ارباب رجوع، همچنین تسهیل در صدور مجوزها، موضوع سامانهمحور شدن صدور مجوز گردشگری کشاورزی در دستور کار دفتر توسعه گردشگری داخلی قرار گرفت.» قاسمی به همکاری با دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری برای فراهم کردن شرایط برای ثبت درخواست متقاضیان از طریق سامانه جانا و دریافت پروانه اشاره کرد و افزود: «از این پس متقاضیان و ادارات کل استانی میتوانند با مراجعه به این سامانه، در بخش تاسیسات گردشگری، با انتخاب مصداق محیطهای گردشگری روستایی و عشایری(گردشگری کشاورزی) نسبت به ارائه درخواست و صدور مجوز اقدام کنند.» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی خاطرنشان کرد: «در سال ۱۳۹۹، طی جلسات متعدد با صاحبنظران و دستگاههای اجرایی، دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی تهیه و به ادارات کل میراثفرهنگی، گردشگی و صنایعدستی کشور برای مراجع صدور مجوز، ابلاغ شد.» قاسمی با اشاره به صدور ۵۰ مجوز گردشگری کشاورزی در استانها، ادامه داد: «پایشهای ما نشان دهنده استقبال کمنظیر بخش خصوصی و علاقهمندان به این حوزه بوده و تعداد زیادی پرونده متقاضیان، در دست بررسی برای صدور مجوز است.» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: « یکی از مزیتهای این مجوز، علاوه بر ایجاد زمینه مشارکت کشاورزان و جامعه روستایی همچنین ایجاد درآمد مکمل برای آنها در حوزه گردشگری، سهلالوصول بودن دریافت آن از لحاظ زمان ارائه درخواست از سوی متقاضی تا صدور مجوز توسط ادارهکل است که در کمترین زمان در مقایسه با سایر مجوزهای مشابه در حوزه گردشگری صادر میشود.» او در پایان با اشاره به سیاستهای معاونت گردشگری برای تنوعبخشی به محصولات گفت: «طی سالهای اخیر با توجه به تمرکز معاونت گردشگری بر تخصص محور کردن گردشگری موضوعات مختلف و مورد علاقه گردشگران شناسایی و سیاستگذاری کلان برای توسعه محصولات متنوع گردشگری انجام شد. بر اساس بررسیهای انجام شده گردشگری کشاورزی یکی از مهمترین موضوعات مورد علاقه گردشگران محسوب میشود.»
ایجاد شده: 28/آبان/1400 آخرین ویرایش: 28/آبان/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز " عزتالله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز پنجشنبه ۲۷ آبانماه ۱۴۰۰ در میان خبرنگاران و مسئولان سلطانیه در تربتخانه و محوطه گنبد سلطانیه گفت: «گنبد سلطانیه نماد و نشانه فرهنگ و ارزش مردم است. مرمتگران قدیمی این شهر که در گنبد سلطانیه هنرنمایی کردند، جزو افتخارات این شهر هستند و باید بهعنوان اشخاص برتر نام و نشان آنها به یادگار باقی بماند.» او ادامه داد: «مرمت این بنای فاخر بهدرستی و زیبایی انجام شده و امیدواریم به همین روال و با سرعت بیشتر ادامه یابد.» مهندس ضرغامی افزود: «مشکل شهرستان سلطانیه فقط نبود اقامتگاه نیست بلکه فقدان اقامتگاههای بومگردی، امکانات رفاهی و تفریحی از اساسیترین مشکلات این شهرستان است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بیان کرد: «افزایش حضور گردشگران در سالهای اخیر به جز این دو سال، در گنبد سلطانیه محسوس بوده است و امیدواریم تأثیر مطلوبی بر گردشگری منطقه بگذارد.» او اظهار کرد: « باید تلاش کرد با ایجاد محوطه و فضاسازی مناسب در ارگ سلطانیه و تسهیل در بخش حرایم و تزریق اعتبارات لازم به این بنا و محوطه فاخر جهانی، هر آنچه بهعنوان مانع برای مردم و شهر شناخته میشود را مرتفع کرد و باید ترمیم اعتماد ازدسترفته مردم را در اولویت قرار داد.» در این نشست مهندس ضرغامی با مرمتگران و پرسنل بازنشسته گنبد سلطانیه دیدار کرد.
ایجاد شده: 27/آبان/1400 آخرین ویرایش: 27/آبان/1400 اخبار داخلی
پس از توقف صنعت گردشگری در جهان بر اثر شیوع بیماری کرونا و صدمات غیر قابل جبران اقتصادی و روانی به صاحبان، فعالان و حتی گردشگران، و گذشت قریب به ۲ سال از این بحران بین المللی، و کاهش این همه گیری در حال حاضر در سطح دنیا و داخل کشورمان پس از واکسیناسیون گسترده دولت سیزدهم، و گزارشات بین المللی مبنی بر فروکش اثرات ویروس کرونا در کشورها و روند رشد گردشگری داخلی نشان از برگشت تقاضای سفر، بین کشورها و و در داخل کشور میباشد. لذا توجه وزارت میراث و سازمانهای مسئول در بررسی وضعیت جاری بسیار حائز اهیمت میباشد. بدیهی است برگشت شرایط سفر به حالت عادی یا انجام سفر با رعایت پروتکل های بهداشتی ، برای کشورها زنگ رقابت را به صدا در آورده است و زمین تشنه و خشک گردشگری در کشورهای مختلف، تشنه آب حیاط مسافرینی است که آنها نیز پس از مدتها محدودیت در سفر، مشتاقانه و با ولعی دو چندان در برنامه ریزی و انتخاب مقصد گردشگری در جستجو، مابین تبلیغات و گزینه های پیش رو خود میباشند. حال مسئولین مربوطه آیا برای پسا کرونا برنامه و گزینه های مورد نیاز و متنوعی را مطابق با نیازها ، خواسته ها و تقاضاهای مشتریان بالقوه در بازارهای گردشگری بین المللی و داخلی آماده کرده اند؟ آیا مباحث بهداشتی را در تمامی جوانب بررسی و دستورالعملهای لازم را به بخشهای مختلف ابلاغ نموده اند؟ آیا انسجامی در بین فعالان و ذینفغان در صنعت گردشگری ایجاد شده است؟ یا هر کدام باید تنها به فکر منافع خودشان باشند و در نهایت هیچ انسجامی در بین بردارهای فعال در محیط گردشگری داخلی ایجاد نخواهد شد؟ جای دارد وزارت میراث و فعالان صنعت گردشگری، یکبار برای همیشه دست در دست یکدیگر، تلاشی ماندگار را پایه گداری نمایند، که در غیر اینصورت مشخص نیست بر سر سرمایه های ملی و بخش خصوصی کشورمان، با توجه به فعالیت وسیع سایر کشورها در جذب گردشگران در دنیا، چه خواهد آمد . ✍️ مجید قلیچ خوانی - فعال و کارشناس گردشگری
ایجاد شده: 26/آبان/1400 آخرین ویرایش: 26/آبان/1400 مقالات و یادداشت ها