به گزارش هتل نیوز، پس از اینکه در پاییز سال گذشته بزرگان گردشگری بهدلیل رکود سنگین فعالیتهای خود ناشی از بحران کرونا استعفا دادند، موج دوم آن در بهار امسال نیز آغاز شده و برخی از هتلها بهمنظور فرار از رکود اقدام به حراج مراکز خود کردهاند. برنامه فروش دو مرکز گردشگری در گیلان که به شکل مزایده برگزار شده، هشداری برای متولیان گردشگری درباره سقوط کامل بازار گردشگری کشور است که در صورت عدم اقدامات مناسب و ارائه ندادن تسهیلات مالی به فعالان گردشگری صنعت گردشگری ایران متحمل شکست سنگینی خواهد شد. با وجود گذشت بیش از یکسال از همهگیری کرونا در ایران و بازگشت بسیاری از مشاغل به سمت بهبود اقتصادی، بخش گردشگری همچنان روند نزولی خود را پشتسر میگذارد. با توجه به اینکه هتلها بیشترین میزان سرمایهگذاری را در بخش گردشگری دارند و در مقایسه با دیگر بخشها هزینههای جاری بالاتری دارند، در بحران کرونا با بیشترین میزان آسیب و خسارت مواجه شدهاند. در پاییز سال گذشته بهدلیل نبود مسافر داخلی و خارجی در استانهای پرسفر، هتلها با بیشترین میزان خسارت و آسیب مواجه شدند. برخی از آنها بهدلیل بدهیها و هزینههای جاری بسیار سنگین نگهداری هتل اقدام به فروش آن کردند. انتظار میرفت پس از رکود سنگین بخش گردشگری بهویژه صنعت هتلداری و تلاش بازار گردشگری جهان در جهت بازیابی این صنعت شرایط برای فعالان گردشگری در ایران نیز بهبود یابد. نهتنها صنعت هتلداری در مسیر بهبود قرار نگرفته بلکه بسیاری از مراکز گردشگری نیز بهدلیل اعمال محدودیتهای گسترده سفر، از دست دادن مشتریان و بدهیهای گسترده به بانکها اقدام به فروش مراکز خود کردهاند. فروش دو مرکز گردشگری در گیلان، با توجه به موقعیت مکانی و ارزش واقعی ملک به نظر میرسد ارزان قیمتگذاری شده است. مرکز گردشگری با ابعاد بیش از هزار مترمربع با قیمت حدود سه میلیارد تومان به فروش گذاشته شده و یک هتل حدود ۹۰۰ مترمربع در یک منطقه بسیار گردشگرپذیر زیر یک میلیارد تومان نرخگذاری شده است. این نشاندهنده آسیب جدی و طولانیمدت بر فعالان گردشگری است که آیندهای برای ادامه فعالیتهای خود در این بخش متصور نیستند.، از اینرو اقدام به واگذاری فعالیت خود کردهاند. این درحالی است که سال گذشته هتلها تقریبا به اندازه ارزش واقعی به فروش گذاشته شده بودند. اگرچه در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ سفرها بار دیگر برقرار شد اما سهم هتلها و مراکز اقامتی رسمی تنها سه درصد از حجم کل مسافران بوده و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت هتلها همچنان خالی مانده و تنها ۱۵۰ هزار خانوار از اقامتگاههای رسمی همچون هتل استفاده کردهاند. در واقع بازگشت سفرها تاثیری بر روند بهبودی این مراکز نداشته است که میتوان براساس دو عامل بررسی کرد. نخست به دلیل هزینهها و گران بودن اقامتگاهها نسبت به سطح اقتصادی و درآمدی خانوارها و دیگر اینکه افراد اقامتگاههای عمومی را از نظر پروتکلهای بهداشتی امن نمیدانند. این امر ناشی از بیاعتمادی گردشگران به استفاده از مراکز عمومی و تغییر سبک سفرها به سمت بومگردی و کمپ زدن است که با توجه به نگرانیهای ناشی از ابتلا به کرونا کاملا طبیعی است و در تمام جهان این نگرانیها و اقامت در مراکز شخصی وجود دارد. اما تفاوت عمده، در تلاش دولتها در حفاظت از مشاغل و نحوه مدیریت بحران است. بسیاری از کشورها پس از بحران کرونا، اقدامات سریع و مهم در جهت حمایت از فعالان گردشگری را ضروری و لازم دانسته و از سقوط این بازار جلوگیری کردند. بسیاری از کشورها از جمله چین، سنگاپور، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، پرتغال، انگلیس، کانادا، ایسلند، فرانسه و... با در پیش گرفتن سه سیاست حمایتی شامل حمایت مالی از کارگران، حمایت مالی از شرکتها و فعالان گردشگری و ایجاد نقدینگی در راستای نجات بازار گردشگری خود گام برداشتند و حداقل در بهبود بازار گردشگری داخلی خود موفق بودهاند. محدودیتهای گردشگران بینالمللی که همچنان در بسیاری از کشورهای جهان برقرار است منجر به حذف توریسم بینالمللی و درآمدهای حاصل از آن در کوتاهمدت شده است. اما بازیابی و بهبود گردشگری داخلی در حال حاضر بهترین فرصت را برای فعالان گردشگری در جهت جبران خسارتهای سنگین و بازگشت مجدد به ادامه فعالیتهای آنان بهوجود آورده است. از این رو بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر که اقتصادشان وابسته به درآمدهای صنعت گردشگری است، با مدیریت صحیح و ارائه برنامههای راهبردی و اعطای تسهیلات لازم به فعالان توریسم علاوه بر بازیابی گردشگری داخلی، گامی مهم و جدی در جهت بهبودی آن برداشتهاند. آمارها نشان میدهد که برخی از کشورها موفقیت چشمگیری در بهبود توریسم داخلی خود داشتهاند، بهطوریکه تا سال ۲۰۲۲ به شرایط پیش از کرونا (۲۰۱۹) بازخواهند گشت. این در حالی است که در ایران علاوه بر حذف توریستهای خارجی، بهدلیل اعمال محدودیتهای سفر داخلی طی بازه زمانی طولانی، بخش گردشگری حتی بازار داخلی خود را از دست داده و روند افولی و شکست فعالیتهای این بخش همچنان ادامه دارد. بنابراین، علاوه بر هتلها دیگر مراکز گردشگری نیز در وضعیت متلاشی شدن قرار دارند که این امر میتواند آینده بازار گردشگری ایران را با بحرانی جدی مواجه کند و حتی به مرحله فروپاشی برساند، از این رو نخستین راه نجات بازار گردشگری از رکود کامل، حمایت همه جانبه دولت از این صنعت است که با الگوگیری مناسب از سایر کشورها و عمل به توصیههای سازمانهای بینالمللی مرتبط امکانپذیر خواهد شد. باتوجه به اینکه بسیاری از مشاغل از ادامه مسیر فعالیت خود بازماندند و تعدادی در معرض تعطیلی قرار دارند و همچنین بسیاری از کارکنان این بازار شغل خود را از دست دادهاند تنها با مدیریت صحیح و ارائه برنامههای راهبردی و اعطای تسهیلات لازم به فعالان توریسم میتوان از سقوط کامل بازار گردشگری ایران جلوگیری کرد. فروش مراکز گردشگری هشداری جدی به سیاستگذاران کشوری است که درصورت عدمحمایتها و اقدامات لازم بدترین سناریوهای ممکن برای بازار گردشگری اتفاق خواهد افتاد و در صورت ادامه این روند بیش از دو سوم فعالان این بخش، امکان فعالیت در این بخش را نخواهند داشت و در حال حاضر پل داخلی گردشگران خارجی در آستانه تخریب قرار گرفته و لیدرها و فعالان گردشگری بهدلیل ادامه آسیبها از فعالیت در بازار گردشگری فرار میکنند و روند به حراج گذاشتن مراکز گردشگری نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه افزایش خواهد یافت. همچنین اشتغال بسیاری دیگر در معرض خطر قرار گرفته و اقتصاد بخش گردشگری با رکود گستردهتری همراه میشود. منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 17/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 17/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، مدیرعامل یک شرکت گردشگری از مسئولان نظام بانکی و متولیان اقتصاد کشور درخواست کرد به تخلفات بانک ها در موضوع وام کرونای کسب وکارها رسیدگی کنند. وی با بیان این که صنف گردشگری جزو آسیب دیده ترین اصناف از بیماری کرونا به شمار میروند، اظهار کرد: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و هیات دولت در سال 1399، تسهیلات کم سود با هدف کمک به کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا به برخی اصناف تعلق گرفت و شرکت ما نیز به عنوان یک شرکت باسابقه بخش گردشگری جزو کسب وکارهایی بود که مشمول این وام قرار گرفت و تسهیلات مذکور را اخذ کرد. این فعال بخش گردشگری با بیان این که وام کرونا در این شرکت در راستای جلوگیری از بیکار شدن پرسنل و جلوگیری از تعطیلی شرکت هزینه شده است، افزود: مشکلی که اکنون با آن روبرو هستیم این است که طبق مصوبات بانک مرکزی و ستاد ملی کرونا، بانکها باید وام کرونای کسب وکارها را تا انتهای شهریورماه 1399 امهال کنند اما بانکها از این کار خودداری می کنند و حتی اگر پولی در مهلتی که قانونا شرکت ها نباید قسط بپردازند به حساب شرکت واریز شود این پول را به عنوان قسط وام کرونا از حساب شرکت خارج می کنند. وی درباره تخلف دیگری که بانکها در مورد وام کرونا انجام می دهند، اظهار کرد: مشکل دیگری که بانک ها برای شرکت های دریافت کننده وام کرونا ایجاد می کنند این است که به جای امهال تسهیلات طبق مصوبات قانونی، تسهیلات را استمهال می کنند. مدیرعامل این شرکت گردشگری در توضیح تفاوت امهال و استمهال وام کرونا و مشکلی که این تفاوت برای شرکت های وام گیرنده ایجاد می کند، بیان کرد: تفاوت استمهال و امهال وام کرونا در این است که وقتی بانکها به جای آنچه قانونا باید انجام دهند یعنی امهال تسهیلات کرونا، وام کرونای دریافت شده توسط کسب وکارها را استمهال میکنند علاوه بر سود مصوب تسهیلات، جریمه سنگینی هم به وام گیرنده تحمیل می شود که بانک ها این جریمه را بدون هیچ اغماضی دریافت میکنند. وی در ادامه توضیح داد: برای مثال اگر وام کرونا با سود 12 درصد و امهال 6 ماهه به یک شرکت پرداخت شده باشد، بانک ها با استمهال این وام اعمال جریمه ، سود تسهیلات مذکور را به صورت متخلفانه به 19 درصد و 20 درصد میرسانند! این فعال صنعت گردشگری با اشاره به موردی که برای شرکت تحت مدیریت خود وی ایجاد شده است، گفت: بابت استمهال وام 240 میلیونی کرونای پرداخت شده به شرکت تحت مدیریت اینجانب از آبان ماه 1399 به فروردین 1400، علاوه بر سود مصوب، 15 میلیون تومان جریمه نیز به شرکت تحمیل شده است که با این اوصاف این وام با چنین سود سنگینی نه تنها از هدف اصلی خود که حمایت از اصناف آسیب دیده از کرونا بوده، منحرف شده بلکه زیان مضاعفی نیز به آنها تحمیل می کند. وی در پایان با بیان این که اعتراض اصناف و شرکت ها به این تخلفات بانک ها بی نتیجه مانده است، خواستار رسیدگی مسئولان به اجحاف بانک ها در حق فعالان گردشگری شد. منبع : ایسنا
ایجاد شده: 12/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 12/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، دستمزد روزانه راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰ اعلام شد. براساس آن راهنمایان فرهنگی روزانه حداقل ۶۳۰ هزار تومان و راهنمایان طبیعت روزانه حداقل ۷۸۵ هزار تومان دستمزد خواهند داشت. این دستمزد چطور تعیین شده و درحالیکه کرونا صنعت گردشگری را فلج کرده و تورها یا کنسل شده یا مشتری ندارد، راهنمایان با چه چالشهایی مواجهند؟ پاندمی باعث شده در یک سال و نیم اخیر بخش بزرگی از نیروهای انسانی کارآمد گردشگری که همان راهنمایان گردشگری هستند از بازار توریسم ایران خارج شوند، تبعات این خروج پس از رونقگیری مجدد و خروج گردشگری از کما خود را نشان خواهد داد، آن زمان که تورهای ورودی دوباره برگزار شده و آژانسها نتوانند راهنمایان باتجربه را به کار گیرند. گفته میشود گردشگر با یک تجربه خوب سفر میتواند، ۵ تا ۷ نفر را تشویق به خرید تور همان مقصد کند و در عوض یک تجربه بد و ناخوشایند به انصراف ۱۱ نفر منجر میشود. چنین آمارهایی اهمیت نیروی انسانی را بیش از پیش نشان میدهد زیرا راهنمایان هستند که در نهایت میتوانند با وجود هر اشکال و کمبودی تجربه خوب را برای گردشگران رقم بزنند. محسن حاجیسعید رئیس هیاتمدیره کانون انجمنهای صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور با بیان اینکه نرخنامه کف دستمزد و حقوق راهنمایان گردشگری نه براساس شرایط بحرانی بلکه بر مبنای کف مصوب شورایعالی کار تعیین میشود، میگوید: گردشگری صفر مطلق نیست اما تعداد گردشگر۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. درحالحاضر گردشگردرمانی در کشور فعال است، بنابراین راهنمایانی که در این بخش کار میکنند از کانون و انجمنها خواسته بودند سریعتر نرخ را برای اعلام به آژانس و دفاتر و گردشگرانی که به آنها مراجعه میکنند، اعلام کنند. او میافزاید: بخش دیگری از راهنمایان، تورهای داخلی را اجرا میکنند، آنها هم از ما خواسته بودند زودتر این نرخها را مشخص کنیم، علاوه بر آن ما امیدواریم با واکسیناسیون عمومی سفرهای داخلی سرعت گرفته و شرایط برای صدور ویزای گردشگری هم فراهم شود. برخی از آژانسها از پرداخت نرخهای مصوب سر باز میزنند و در این میان راهنمایانی هم پیدا میشوند که زیر نرخ کار کرده و بازار را برای دیگران خراب میکنند. رئیس هیاتمدیره کانون انجمنهای صنفی کارگری راهنمایان گردشگری در این باره عنوان میکند: اگرکسی زیر نرخ کار کند یا آژانسی متعهد به پرداخت نرخنامه کانون نباشد رفتار غیرحرفهای دارد و این تنها به حوزه گردشگری خلاصه نمیشود. در همه بخشهای کارفرمایی و کارگری که راهنمایان و دفاتر خدمات سفر هم جزئی از آن هستند این مسائل پیش میآید که برخی افراد با چنین رفتارهایی نرخشکنی میکنند. او اضافه میکند: اگر بخواهیم افراد حرفهای را در صنعت گردشگری نگه داشته و نیروی انسانی برای اجرای تورها قابل اتکا باشد باید آژانسهای مسافرتی مطابق مصوبات عمل کنند. آنچه ما اعلام کردهایم کف نرخ است، راهنمای گردشگری در کل سال تور ندارد و مجبور است بخشی از سال را که شامل low season یا همان ایام کمسفر طولانی است بیکار بماند. برای همین دستمزدش در روزهای محدودی در سال که کار میکند باید بهگونهای باشد که روزهای دیگر را با آن امرارمعاش و گذران عمر کند. حاجیسعید با اشاره به اینکه اگر رفتار حرفهای بین همکاران و دفاتر خدمات سفر وجود نداشته باشد در درازمدت میبینیم این رفتار به کل زنجیره گردشگری تسری پیدا میکند، میگوید: امیدوارم اهالی صنعت متوجه باشند ما بهدنبال این نیستیم نرخی را اعلام کنیم که آنها زیر آن کار کنند یا آژانسها پایینتر از آن را پرداخت کنند. این نرخ کارشناسی شده و محاسبات آن توسط زیرمجموعه کانون طوری انجام شده که میانگین روزهای کاری راهنمایان در سال لحاظ شده باشد. او درباره اجرایی شدن این نرخنامه عنوان میکند: اگر راهنمایان گردشگری برای اجرایی شدن این نرخ متحد باشند آینده خود را به چالش نمیکشند. اما چنانچه به این موضوع که برای یک دفتر خدمات مسافرتی با مبلغی پایینتر و با ۲۰ درصد کمتر کار کنند، اکتفا کنند در زمان پرداخت هم با مشکل مواجه میشوند. اگر همه راهنمایان خود را مکلف بدانند رفتار حرفهای در اجرای نرخنامه داشته باشند آن وقت چنانچه دفاتر خدمات سفر به ۱۰ نفر زنگ بزنند و ملاحظه کنند نرخ همین است پرداختها نیز بر همین اساس انجام میشود. رئیس هیاتمدیره کانون انجمنهای صنفی کارگری راهنمایان گردشگری به نمونه این اتحاد در برخی استانها اشاره و اضافه میکند: در این استانها راهنمایان زیر نرخ کار نکرده و به تبع آن آژانسها هم به این رویه عادت کردهاند. آنها خودشان هم از این بابت خوشحالند که نگرانی بابت اجرای تور ندارند زیرا کسی که با نرخ کمتر اجرای تور را به عهده میگیرد ضعف اجرای خود را با نرخ پایینتر جبران میکند. او درباره مشکلات راهنمایان در دوره کرونا میگوید: عمدهترین چالش، کنسلی پیاپی تورها در سال ۹۸ و حتی سال گذشته بهواسطه مشکلاتی که پیش آمد بود که تقریبا به شکل کامل این صنعت را تعطیل کرد. انتظار راهنمایان این است که بتوانند کمک بلاعوض از دولت بگیرند و متاسفانه این امر تا امروز محقق نشده است. آنها وامهایی در این مدت دریافت کردهاند که باید بازپرداخت کنند و در این حوزه شاهد بودیم که حتی برخی بانکها خود را متعهد به مصوبات ستاد کرونا ندانستند. راهنمایان گردشگری در این مدت بهواسطه محدودیتهایی که برای این صنعت اتفاق افتاد مجبور شدند ناخواسته در خانه بمانند و از آنجا که حمایت بیمه بیکاری را هم ندارند کمک بلاعوض دولت میتوانست و میتواند بخشی از چالشهای آنها را برطرف کند. حاجیسعید از لغو روادید گردشگری به عنوان دیگر خواسته راهنمایان گردشگری نام میبرد و اضافه میکند: درخواست ما این است که متولیان دست از سماجت برداشته تا براساس مجموعه پروتکلهایی ایران هم مانند سایر کشورها روادید برای گردشگران صادر کند. مسلم است وقتی توریستی واکسن زده و تست منفی کرونا هم دارد ناقل این ویروس نیست، بنابراین دلیل این اصرار که از حضور توریست خارجی جلوگیری شود قابل قبول نیست. او ادامه میدهد: در ایران با صدور ویزای تجاری و سایر اقسام ویزاها جز گردشگری موافقت میشود و در مواردی هم شاهدیم ویروس جهشیافته با فاصله کمی از مبدأ انتشار در کشورمان شیوع پیدا کرده است، چنانچه در این بخش مشکلی هست باید برطرف شده و نگذاریم گردشگری ورودی کشور تعطیل بماند. رئیس هیاتمدیره کانون انجمنهای صنفی کارگری راهنمایان گردشگری میگوید: ما باید تستها و پروتکلها را درست کرده و ویزای گردشگری را هم بدهیم. راهنمایان دنبال این نیستند که با گرفتن تسهیلات و برگرداندن آن با سود ۱۲ درصد به بانک خودشان را بیش از پیش زیر بار هزینه و اقساط بانکی ببرند، در مقابل بهتر است شرایط برای کار کردن راهنمایان مهیا شود زیرا آنها میخواهند کارشان را از سر بگیرند. او با اشاره به اینکه اگر این نوع مدیریت برای گردشگری تا ۶ ماه دیگر ادامه پیدا کند ما مطمئنیم بیش از ۷۰ درصد راهنمایان در این شغل نخواهند بود عنوان میکند: براساس آمارهایی هم که داریم درحالحاضر ۵۰ درصد راهنمایان از این شغل خارج شده و در سایر مشاغل مشغول کار هستند. این امر برای شروع مجدد گردشگری بسیار خطرناک است و ما بارها این را به مسوولان گردشگری گوشزد کردهایم. حاجیسعید در اینباره که این راهنمایان از تورهای ورودی یا خروجی بودهاند، بیان میکند: راهنمایان ما تفکیک شده نیستند، راهنمایانی که تورهای ورودی یا خروجی داشتند در مواردی که درخواست تور داخلی داشتند میپذیرفتند هرچند ترجیحشان تورهای ورودی یا خروجی بود. درحالحاضر راهنمایانی که با گردشگر خارجی کار میکردند بیشترین آسیب را دیدند زیرا هیچ تقاضایی در این بخش وجود نداشت. در مقابل راهنمایانی که در حوزه تور داخلی کار میکردند در فواصل زمانی کوتاه مثل عید نوروز و برخی ایام تعطیل توانستند کار کنند. ولی اگر ما آمار گردشگری داخلی نوروز سال ۹۸ و ۱۴۰۰ را با هم قیاس کنیم میبینیم که با کاهش ۹۰ درصدی تورها در سالجاری مواجه بودیم، به تبع این حجم کاهش اجرای تور، ۹۰درصد فرصت شغلی هم از راهنمایان تورهای داخلی گرفته شده است، بنابراین در همین نوروز ۱۴۰۰ هم همه راهنمایان منتفع نشده و تعداد محدودی توانستند برای چند روز کار کنند. منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 11/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 11/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " آیت الله لطف الله دژکام " نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز روز دوشنبه در دیدار با علیاصغر مونسان،وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی،افزود: شیراز و استان فارس در مسائل فرهنگی و گردشگری دارای ویژگی های خاصی است و این تقاضا وجود دارد که نسبت به این شهر و خصوصا حرم مطهر شاهچراغ (ع) از سوی مدیران ملی توجه بیشتری شود. امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر آمارهای مربوط به بازدید از فضاهای گردشگری شیراز را بررسی کنیم خود نشان می دهد که کدام قسمت باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد. وی اضافه کرد: حرم مطهر شاهچراغ (ع) یکی از پربازدیدترین و گردشگر پذیرترین مناطق کشور است و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. آیت الله دژکام در ادامه گفت: در جوار حرم شاهچراغ حسینیه نجفی ها و حسینیه کربلایی ها وجود دارد که به صورت مستمر از کشور عراق زائرانی به این مکان می آیند و بحرینی هایی نیز در این محل حسینیه دارند. نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: گردشگران داخلی و خارجی بسیاری با تنوع بسیار از گردشگر مذهبی تا گردشگران تاریخی به شیراز می آیند و علیرغم تفاوت های دینی و مذهبی، این اماکن برای آنها مهم است و از این جهت از وزیر میراث فرهنگی درخواست میشود که یک سند ویژهای طراحی شود تا بتوان حرم شاهچراغ را به عنوان یک مرکز مهم گردشگری معرفی کرده و سرویس ها و امکانات لازم را در این خصوص فراهم کرد. وی با اشاره به بعضی نگاههای سختگیرانه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: این خواسته وجود دارد که طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم مطهر شاهچراغ با لحاظ تمام جوانب قانونی و میراثی و با حفظ میراث گذشتگان به نتیجه رسیده و بیش از این معطل نماند. امام جمعه شیراز با بیان اینکه در خصوص طرح توسعه حرم و بافت تاریخی شیراز می توان کار درست و اصولی انجام داد،گفت: ۱۳۰ سال از ساخت مسجد نصیر الملک بیشتر نمی گذرد و در ۱۳۰ سال پیش و در دوره قاجار که اوج انحطاط سیاسی حکومت ایران بوده، چنین کار فاخری در شیراز ساخته شده اما در عهد طلایی و شکوفای جمهوری اسلامی آیا نمی توانیم یک لایه گذاری به تناسب نیازهای معماری شهری خود داشته باشیم؟ آیت الله دژکام افزود: این انتظار وجود دارد که در آینده هر کسی به شیراز بیاید متوجه باشد که چطور یک شهر باستانی با وجود حفظ آثار و نگاه باستانی، از آن استفاده و کاربریهای جدیدی نیز وجود دارد.وی تاکید کرد: باید کار دقیق علمی و کارشناسی در شیراز حول حرم و بافت تاریخی شیراز انجام داد تا نهایتا به جایی برسیم که بگوییم الگوی شیراز الگوی قابل تقلیدی برای شهرهای دیگر است بگونهای که این شهر در عین نگاه به گذشته، متناسب با نیازهای امروز نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی، وزارت مسکن و شهرسازی و حرم مطهر شاهچراغ به عنوان ۳ ضلع این قضیه باید جلسه کارشناسی مشترک گرفته و در این خصوص به تفاهم برسند. وی عنوان کرد: اینکه کار براساس دل بخواهی باشد درست نیست بلکه کارشناسی دقیق مسئله مطرح است و هرجا نیز تفاوت دیدگاه وجود دارد باید بحث علمی کرد تا به نتیجه و تفاهم رسید.
ایجاد شده: 11/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 11/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " محمد حسن ذیبخش " سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص آخرین وضعیت و شرایط سفرهای خارجی افزود: محدودیت پروازهای خارجی بدون تغییر هنوز ادامه دارد. وی گفت: فقط کشور انگلیس از فهرست محدودیت ها خارج شده است و پروازها به این انگلستان برقرارشد. پروازها به عراق نیز به ضرورت و با رعایت پروتکل های ویژه در حال انجام است. به گفته ذیبخش به دلیل شیوع کرونا تغییری در وضعیت سفر به کشورهای پرخطر و ویژه به وجود نیامده است. سخنگوی سازمان هواپیمایی توضیم داد: اکنون سفر به هند، پاکستان، فرانسه، بوتسوانا، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا به عنوان کشورهای دارای شرایط ویژه ممنوع است. وی گفت: برای این کشورها ممنوعیت پذیرش مسافر چه با پرواز مستقیم چه غیرمستقیم داریم که استثنائی برای دیپلماتها و نمایندگان سازمانهای بینالمللی با رعایت شرایط و پروتکلهای کرونا قائل هستیم. ذیبخش گفت: فهرست ۲۷ کشور نیز که به عنوان کشورهای پرخطر با شرایط خاص مسافر پذیرش می شود شامل آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، استونی، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونته نگرو، مقدونیه، فلسطین، سنت لوسیا، صربستان، سیشل، اسلونی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی اعلام می شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: کشورهای پرخطر که با بروز بالای بیماری شناخته شدهاند، دارای شرایط عدم منع تردد با الزام ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدأ و انجام تست مجدد پس از ورود به کشور برای مسافران بالای ۸ سال هستند. اگرچه پرواز مستقیمی به برخی از کشورهای نامبرده وجود ندارد اما ستاد کرونا با این استدلال که مسافر از طریق پرواز کانکشن در مسیرهای ذکر شده جابجا و وارد ایران شود، نام برخی کشورها را که ایران پرواز مستقیمی به آن ندارد در فهرست کشورهای ممنوع و پرخطر آورده است. یبخش افزود: همه اتباع ایرانی و خارجی که قصد سفر به ایران را دارند، ملزم به ارائه گواهی تست مولکولی(RT-PCR) منفی از نظر کووید ۱۹ با مدت اعتبار حداکثر ۹۶ ساعت از آزمایشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت کشور مبدا به زبان انگلیسی یا مورد تایید کنسولگری پیش از سوار شدن به هواپیما در فرودگاه مبدا هستند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: مسافران باید فرم خوداظهاری عدم ابتلا به کووید۱۹ را در فرودگاه مبدا قبل از صدور کارت پرواز تکمیل و به نماینده شرکت هواپیمایی ارائه کنند و همچنین فرم تعهد مسافر را در طول پرواز تکمیل و در فرودگاه مقصد به نماینده وزارت بهداشت مستقر در فرودگاه تحویل دهند.منع و محدودیت سفرهای خارجی با توجه به وضعیت کرونایی کشورهای مقصد با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا و ابلاغ آن از سوی سازمان هواپیمایی انجام میشود. اکنون پروازهای انگلیس به دلیل عادی شدن شرایط در این کشور برقرار است، اما سفر به هند و پاکستان ممنوع و بلیت فروشی در این مسیرها نیز غیرقانونی اعلام شده است.
ایجاد شده: 11/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 11/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " امیر سزاوار " رییس جامعه حرفهای هتلداران استان خراسان رضوی افزود: گردشگری در شهر مشهد کاملاً وابسته به گردشگری زیارتی است. کمتر مسافرانِ هتلهای مشهد را گردشگران صنعتی و یا انواع دیگری به جز گردشگرانِ زیارتی تشکیل میدهند. بنابراین کرونا و رکود گردشگری زیارتی ضربه بزرگی به صنعت هتلداری در استان خراسان رضوی و شهر مشهد زد. او با بیان اینکه وضعیت هتلهای استان خراسان رضوی اسفناک است، افزود: هتل هایی هم که هنوز تعطیل نشدهاند، هیچگونه سودآوری ندارند بلکه صرفاً به دلیل تامین همان نیازهای محدود این شهر به اقامتگاه فعالیتهایشان را متوقف نکردهاند. میدانیم که دایر بودن هتلها هزینههای جاری مشخص و عمدتا ً سنگینی دارد؛ این هزینهها در صورتی که ضریب اشغال هتلها حداقل ۵۰ درصد باشد و نرخهای مصوب از مسافران دریافت شود، تامین خواهد شد؛ یعنی تازه در آن صورت ما از پس هزینههای جاری برمیآیم و باز هم به سودآوری و درآمدزایی نمیرسیم. بگذریم از اینکه هزینه استهلاک و -به اصطلاح- خواب سرمایهای را که در هتلهای بیرونق متوقف شده است، من در این محاسبه ندیدهام و تنها به هزینههای جاری هتلها اشاره کردهام. رییس جامعه حرفهای هتلداران خراسان رضوی درباره سخنان اخیر رییس جمهور در ارتباط عملکرد دولت در قبال صنعت گردشگری گفت: نمیدانم آقای رئیسجمهور از چه منظری به صنعت گردشگری نگاه میکنند که اخیراً از عملکرد دولت در این بخش ابراز رضایت کردهاند! کاش میدانستیم ایشان چه چیزی را به عنوان موفقیت مد نظر دارند! زمانی میتوانیم در مورد این عملکرد این طور قاطعانه سخن بگوییم که آمارهای دقیق، آن هم آماری که حاصل کار کارشناسی گروههایی بیرون از بدنه دولت باشد، موفقیت دولت در بخش گردشگری را تایید کند. در یک سال و چند ماه گذشته که کشور با معضل کرونا روبرو بوده است، دولت چه کمکی به خسارتدیدگان این صنعت کرد؟ آیا بستههای حمایتی را باید ملاک قرار دهیم؟ همان بستههایی که خیلی از آنها اصلا اجرا نشد و آنهایی هم که اجرا شد، راه به جایی نبرد؟ من اسم این بستهها را به جای بستههای حمایتی، میگذارم بستههای خجالتی. سزاوار در ادامه عنوان کرد: گاهی میبینم که در جراید و رسانهها گفته میشود که باید راهکارهایی برای بازگشتن صنعت گردشگری به قبل از شیوع کرونا به وجود آوریم! پرسش من این است که آیا اوضاع صنعت گردشگری قبل از شیوع کرونا اوضاع مطلوبی بود؟ آیا قبل از شروع کرونا گردشگری ایران با کشورهای دیگر، همین کشورهای منطقه مانند ترکیه و ...، قابل قیاس بود. سزاوار در بیان مهمترین موضوعی که دولت آینده در بخش گردشگری باید به آن توجه داشته باشد، گفت: در دهههای گذشته تجربه نشان داده است که دولت در هر بخشی که سعی کرده خودش امور را در دست بگیرد و متصدی اجرای طرحهای توسعه آن باشد، شکست خورده است؛ بنابراین اولین کار باید این باشد که تصدیگری دولت در بخش گردشگری به طور کامل حذف شود. تصدیگری دولت در بخش گردشگری نه تنها کاری را از پیش نمیبرد بلکه مانع از پیشرفت این صنعت میشود؛ کما اینکه در تمام سالهای گذشته در دولتهای مختلف، شاهد عدم موفقیت این صنعت در کشور بودهایم. او به معضل اقامتگاههای دولتی اشاره کرد و گفت: بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی و گردشگری در کشور و از جمله در استان خراسان رضوی و شهر مشهد در اختیار بخش خصوصی نیست! از ارگانهای نظامی و انتظامی گرفته تا نیمهدولتیهایی مانند بیمه و تامین اجتماعی و دادگستری و ... در چنین شرایطی چه جایی برای فعالیت بخش خصوصی میماند؟ ضمن اینکه آن ارگانها و سازمانها هم هیچ کدام موفق نبودند و سودآوری نداشتند. یعنی نه خودشان به موفقیت درآمدزایی رسیدند و نه فضا و بازار را در اختیار بخش خصوصی که باید موتور محرک صنعت گردشگری باشد، قرار دادند.
ایجاد شده: 11/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 11/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " سید ناصرالدین طباطبایی " عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران ایران افزود: از قبل از عید ۱۴۰۰ یکسری رایزنیها بین جامعه حرفهای هتلداران ایران با معاونت گردشگری در ارتباط با مساله استمهال مالیات و ... آغاز شد. آقای دکتر تیموری هم با آقای دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور جلساتی داشتند که خروجی آن جلسات شد تمدید ۶ ماهه معافیتها که همان حرف رئیس جمهور است. بعد از آن بانک مرکزی یکسری ایرادات به موضوع داشت و همکاری نمیکرد. جلسات متعددی بین آقای دکتر تیموری و تیم ایشان با آقای دکتر نهاوندیان برگزار شد. در آن زمان آقای دکتر تیموری بخشنامهای به فعالین و همچنین استانها ابلاغ کردند مبنی بر اینکه ما داریم این کار را جلو می بریم و هرکس پیشنهاد یا ایدههای دارد مطرح کند. در پیشنهادها مسائل مختلفی مطرح شد از جمله مساله جرایم. وزارت گردشگری درخواست را این طور مطرح کرده است که کلیه استمهالها بدون جریمه باشد یعنی جرایم بخشیده شود و معافیتها هم تا پایان شهریور ادامه داشته باشد. پیشنویس تهیه شده بود و ظاهراً یکی دو ایراد جزئی نگارشی داشت که دوستان در وزارت گردشگری آن را اصلاح کردند و به دولت برگرداندند. انشاءالله در همین هفته ابلاغ خواهد شد. او با بیان اینکه تلاش شده است حداکثر آن چیزی که مدنظر فعالان صنعت گردشگری است انجام شود، عنوان کرد: باید صبر کرد و منتظر ابلاغیه دولت ماند تا ببینیم تا چه اندازه به خواستههای ما نزدیک است. بدیهی است که دولت مشکلات و محدودیتهای خودش را دارد و جامعه حرفهای هتلداران ایران به این مشکلات و محدودیتها واقف است. انتظار ما این است که تا جایی که امکان دارد به صنعت گردشگری کمک بشود. میدانیم بضاعت دولت هم بضاعت خیلی زیادی نیست. با این حال آقای دکتر تیموری با وجود این بضاعت کم این اواخر بیشترین همکاری را داشتند. پیشبینی من این است که بخش زیادی از پیشنویس در ابلاغیه دولت خواهد آمد و انجام خواهد شد. یعنی اگر نه همه آن بلکه بخش زیادی از آن انجام خواهد شد. مهمترین عامل بازدارنده در این مدت برای انجام شدن این مصوبات بانک مرکزی بود که همکاری نکرد. طباطبایی گفت: امیدواریم در این ابلاغیه شاهد اتفاق خوبی برای صنعت گردشگری باشیم. اتفاقی که اگر نه همه مشکلات صنعت گردشگری بلکه بخشی از این مشکلات را برطرف کند و یک التیام حداقلی بر زخمهای این صنعت باشد.
ایجاد شده: 11/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 11/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، شصتونهمین برنامه افتتاح طرحهای ملی برای جهش تولید که روز پنجشنبه ۶ خرداد برگزار شد به طرح های ملی وزارت میراث فرهنگی اختصاص داشت. در این آیین با دستور حجتالاسلاموالمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، بهرهبرداری از ۵۲۶ طرح میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در سراسر کشور با ارزش سرمایهگذاری ۲هزار و ۵۳۷ میلیاردتومان آغاز شد. افتتاح این طرحها علاوه بر آنکه منجر به بازگشت بناهای تاریخی به چرخه بهرهبرداری و توسعه زیرساختهای گردشگری میشود، برای ٢ هزار و ۶٩٧ نفر اشتغال ایجاد کرده و گام استواری دیگر در توسعه اقتصاد گردشگری خواهد بود. در این برنامه که به صورت ویدئو کنفرانس و همزمان در سراسر کشور برگزار شد علیاصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی از استان گیلان، ولی تیموری معاون گردشگری کشور از استان لرستان و محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور از استان خراسان جنوبی گزارش هایی از روند اجرای طرحها به رییس جمهوری ارائه کردند. بازگشت رونق به صنعت گردشگری با واکسیناسیون عمومی کرونا حجتالاسلاموالمسلمین حسن روحانی در این آیین پس از دریافت گزارشهای اجرای طرح ها، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ و ایام نوروز سال آینده (۱۴۰۱) با واکسیناسیون عمومی که انجام میگیرد و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، شرایط جدیدی را در کشور شاهد باشیم و صنعت گردشگری رونق پیدا کند. رییسجمهوری با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد کشور، اظهار داشت: صنعت گردشگری یک اقتصاد بسیار پررونق برای کشور و منبعی تجدیدپذیر است و مثل چاه نفت تمامشدنی نیست؛ گردشگری و میراثفرهنگی منابع ارزشمند و ثروتآفرین هستند که خلق ثروت و اشتغال میکنند و هویت ایرانی و اسلامی ما را به جهانیان نشان میدهند. رییس جمهور تصریح کرد: تخت جمشید بیش از ۲ هزار سال بوده و هزاران سال دیگر هم خواهد ماند و یا آثار تاریخی دیگری که داریم که منابع ارزشمند ثروتآفرین تجدیدپذیر هستند که با یک مرمت ۵۰ تا ۱۰۰ سال دیگر میمانند بنابراین باید به عنوان آثاری که خلق ثروت و اشتغال می کند از آنها حفاظت کنیم. میراثفرهنگی و گردشگری، کارنامه افتخارآمیز برای دولت تدبیر و امید روحانی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید با هدف تنوعبخشی به حوزه گردشگری، اقدامات بسیار زیادی در زمینه توسعه روستاها انجام شده که به راحتی قابل مشاهده است، گفت: امروز روستاهای ما برای ماندگاری جاذبه دارند و در حوزه اشتغال روستایی اقدامات بسیار زیادی انجام شده است. وی با اشاره به برنامهها و اقدامات انجام شده در ۸ سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم احقاق حقوق مردم در بخش میراثفرهنگی و بخش گردشگری است که به آن میبالیم و افتخار میکنیم. رییس جمهوری استرداد ۲ هزار و۷۲۳ شیء و آثار تاریخی از کشورهایی مثل آمریکا و اروپا، توسعه زیرساختها، آبادانی روستاها از گازرسانی، برقرسانی و آبرسانی تا توسعه زیرساختهای ارتباطاتی، جادهای و احداث مدارس و خانههای بهداشتی و تبدیل روستاها به جاذبه گردشگری را در چارچوب احقاق حقوق مردم ارزیابی و تاکید کرد که همه مناطق کشور ظرفیت تبدیل شدن به جاذبههای گردشگری را دارند. روحانی با تاکید بر این که تنوعبخشی به بخش گردشگری بسیار ارزشمند است، گفت: تنها آثار تاریخی و فرهنگی نیست که جاذبه دارد البته آثار تاریخی و فرهنگی ارزش خود را دارند اما میتوانیم روستاها و مناطق مختلف را با ایجاد بومگردیها به جاذبه های گردشگری تبدیل کنیم. مرمت بیش از ۳۴هزار شی تاریخی و ثبت ملی بیش از ۴۸۰ اثر فرهنگی در دولت دوازدهم علیاصغر مونسان که به استان گیلان سفر کرده است، در این آیین افتتاح این طرحها، بازگشت بناها و بافتهای تاریخی به حیات زندگی شهری، ارتقای کیفیت شهری و رونق گردشگری و صنایع مرتبط را از اهداف طرحهای اجرایی این وزارتخانه دانست. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خاطرنشان کرد: امروز گردشگری کشور صرفاً متکی به گردشگری تاریخی و فرهنگی نیست، بلکه گردشگری دریایی و معدنی نیز به این مقولهها افزوده شده و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. وی به تصویب سند راهبردی گردشگری کشور و سند برند ملی گردشگری برای توسعه گردشگری در دولت دوازدهم اشاره کرد و افزود: نظام جامع آموزش گردشگری کشور یکی از نیازمندیهای این صنعت بود که با تدوین سند راهبردی گردشگری در این دولت، تحول خاصی در این خصوص روی خواهد داد. مونسان گفت: تعداد تختهای اقامتی تا قبل از دولت تدبیر و امید در کشور حدود ۲۰۰ هزار تخت بود و اکنون به ۴۶۵ هزار تخت رسیده است و تعداد مراکز اقامتی از یکهزار و ۵۴۱ باب به ۲ هزار و ۳۴۲ باب افزایش یافته است و همچنین ۲ هزار و ۲۰۰ واحد بومگردی نیز به مجموعه اقامتگاهها افزوده شده و باعث ایجاد شغل و نشاط در مناطق مختلف کشور شده است. به گفته وزیر میراثفرهنگی در حال حاضر ۱۷۵ باب هتل با ستارههای چهار و پنج در کشور وجو دارد و ۶۷۰ هتل دیگر نیز درحال ساخت است که ۱۷۵ مورد دارای درجه استاندارد چهار و پنج ستاره هستند و ۲هزار و ۵۰۰ طرح دیگر نیز با حجم سرمایه گذاری ۱۶۰ هزار میلیاد تومان در حال اجر است. مونسان اظهار داشت: از ابتدای دولت دوازدهم هفت اثر ملموس و غیرملموس در فهرست جهانی به ثبت رسیده است. همچنین ثبت کریدور شمال و جنوب نیز به واسطه کرونا به تعویق افتاده که در حال پیگیری است؛ علاوه براین ۱۸۰ موزه در دولت تدبیر و امید بهرهبرداری شده است. بیش از ۳۴ هزار شی تاریخی در این دولت مورد مرمت قرار گرفت و بیش از ۴۸۰ اثر فرهنگی تاریخی نیز به ثبت ملی رسانده ایم. وی ادامه داد: هفت هزار میلیارد تومان ردیف اعتبار برای حمایت از بخشهای آسیبپذیر از کرونا در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده و فعالانی که اغلب به صورت خانوادگی آمده و سرمایه گذاری کرده اند امیدواریم مورد حمایت دولت قرار بگیرند گردشگری کشاورزی رویکرد مهم وزارت میراثفرهنگی ولی تیموری که برای افتتاح طرح ۳۳ طرح به استان لرستان سفر کرده است، در ارتباط تصویری ضمن ارائه گزارش از وضعیت صنعت گردشگری کشور گفت: گردشگری کشاورزی به عنوان یکی از رویکردهای این وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توجه است که در استان لرستان هم دنبال میشود. به گفته معاون گردشگری کشور اجرای طرحهای گردشگری کشاورزی و مدیریت پایدار، فرصت مستقیمی برای ارائه محصولات گردشگری فراهم کرده است. طرحهای متنوع میراث فرهنگی و گردشگری لرستان هرکدام کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منحصر به فردی دارند و ارزش افزوده گردشگری آنها به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی استان وارد می شود. تیموری خاطر نشان کرد: امروز ۳۳ طرح میراث فرهنگی و گردشگری لرستان با اعتبار یک هزار و ۳۲۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و ظرفیت اشتغالزایی ۵۰۰ نفر بهره برداری شد، که شامل مرمت مکان های تاریخی و فرهنگی استان است و با احیای آنها بهره برداری و ارزش افزوده گردشگری استان ارتقا خواهد یافت. کارگاههای مرمت میراث فرهنگی در دوران کرونا تعطیل نشد محمدحسن طالبیان هم که برای افتتاح ۴۲ طرح به استان خراسان جنوبی کرده است در در ارتباط تصویری ضمن ارائه گزارش از وضعیت میراث فرهنگی کشور گفت: این ظرفیت وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم به شرط تخصیص اعتبار تعداد ۵۰۰ طرح دیگر در حوزه میراث فرهنگی به بهرهبرداری برسد. معاون میراث فرهنگی کشور به افتتاح ۳۲۰ طرح میراث فرهنگی با دستور رییس جمهوری در چند ماه پیش اشاره کرد گفت: امروز علیرغم کمبود اعتبارات ۵۰۰ طرح از ۵۲۶ طرح اعلام شده از سوی وزیر میراث فرهنگی با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه میراثفرهنگی به بهرهبرداری رسید. به گفته وی کارگاههای مرمت میراث فرهنگی در ایام سخت کرونا تعطیلی نشدند و اکنون در خراسان جنوبی ۴۲ طرح مرمت، احیا و بهرهبرداری از بناهای تاریخی در شهرستانهای مختلف استان افتتاح می شود که این طرح ها با مشارکت بخش خصوصی و اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۲۲۸ نفر با دستور رییس جمهوری در خراسان جنوبی به بهرهبرداری میرسد. طالبیان افزود: گسترده جغرافیای تاریخی فرهنگی ایران و سابقه طولانی زیست در ایران ما را میراثدار هزاران اثر ملموس و ناملموس ملی، منطقهای و جهانی کرده است. تهیه پروندههای ثبت جهانی مشترک مانند نوروز ۱۲ کشوری، هنر نگارگری ایرانی، کمانچه و دانش پخت نان تخت، آیین زیارت کلیسای تادئوس و در حال حاضر جشن مهرگان، یلدا، ترکمن دوزی، نوغانداری و ابریشم دوزی باعث نزدیکی کشورها و تقویت صلح شده است. معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: پرونده خوشنویسی، تکریم زوار و فرهنگ زیارت امام رضا (ع) نشان از غنای فرهنگی و معنوی این مرز و بوم دارد. وی گفت: رویکرد مردمی کردن مرمت و احیای بناهای تاریخی ناشی از تعلق و دلبستگی مردم به عناصر هویتساز است و سرمایهگذاری در حوزه میراث فرهنگی به شکوفایی اقتصاد فرهنگی، تداوم دانش فرهنگ و تاریخی ایران، نشاط و شادی برای مردم و بهویژه به توسعه پایدار کمک میکند. طالبیان اضافه کرد: انجام حدود ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه مرمتی و حدود ۲ هزار کارگاه فعال مرمتی که بالغ بر ۹۰ درصد توسط بخش خصوصی و مردم انجام شده، رشد ۴۰۰ درصدی موزههای خصوصی در کشور، استرداد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از خارج کشور، شکلگیری ۸۰ پایگاه ملی و جهانی به عنوان قطبهای علمی و فنی و ایجاد سامانههای جامع و هوشمند میراث فرهنگی گوشهای از این تلاشها در دولت تدبیر و امید است. خراسان جنوبی؛ سرزمین کویرها و روستاهای شگفتانگیز طالبیان از خراسانجنوبی به عنوان سرزمین کویرها و روستاهای شگفتانگیز با جاذبههای پر رمز و راز یاد کرد و گفت: این استان مردمان با فرهنگ، خویشتندار و سختکوش دارد و دارای جاذبههای طبیعی کمنظیر چون بیابان لوت و روستای خراشاد به عنوان دومین روستای جهانی صنایع دستی است. معاون میراث فرهنگی کشور گفت: خراسان جنوبی اکنون دارای ۹۴۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است و سه اثر ثبت شده جهانی در حوزه میراث فرهنگی دارد که این آثار از غار خونیک قاین با ۲۵ هزار سال قدمت آغاز و تا دوره معاصر را شامل میشود. وی با اشاره به ثبت ۲۰۷ اثر در فهرست آثار ملی و ۲ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی طی هشت سال گذشته افزود: مرمت ۱۲۰ بنای تاریخی، راهاندازی پنج موزه، ایجاد هشت هزار شغل، راهاندازی ۲۱ تعاونی، صدور هزار و ۶۴۵ پروانه تولید صنایع دستی، اعطای ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بخش گردشگری، راهاندازی ۲ هتل سه و چهار ستاره و ایجاد ۸۰ اقامتگاه بومگردی، یک هتل کاروان، ۲ بوتیک هتل، یک دهکده گردشگری در بیرجند و سه کمپ بیابان در نهبندان و سرایان تنها بخش کوچکی از اقدامات دولت دوازدهم در این استان است.
ایجاد شده: 7/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 7/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علیاصغر زبردست " رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری استان همدان، در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: هتلها، خانه مسافرها و مراکز تفریحی و تاسیسات گردشگری به دلیل ممنوعیت سفر و کاهش درآمد قادر به پرداختن بسیاری از هزینه های جاری نیستند و نیاز به کمک دارند. او گفت: اگر چه حمایت هایی از جانب دولت برای مشاغل گردشگری صورت گرفت اما این حمایتها باید مستمر باشد زیرا این بخش هنوز هم از کرونا آسیب می بیند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری استان همدان خاطرنشان کرد: شهرداری ها می توانند با معافیت تاسیسات گردشگری از پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به ادامه فعالیت این واحدها کمک کنند. زبردست تصریح کرد: فعالان گردشگری خواستار معافیت سهم ۲۳ درصدی کارفرما از تامین شدند تا از این طریق بتوانند کارکنان خود را حفظ کرده و مجبور به تعدیل نیرو نشوند. وی همچنین خواهان بخشودگی هزینه حامل های انرژی برای تاسیسات اقامتی شد و گفت: این مراکز از سال گذشته گردشگر نداشته و با رکود مالی مواجه هستند و ادارات خدمات رسان می توانند با بخشودگی و اعمال تخفیف آنها را یاری دهند. رئیس اتاق بازرگانی استان همدان به معضل کارتن به دستها اشاره کرد و گفت: وجود خانه مسافرهای غیرمجاز کسب و کار تاسیسات گردشگری مجوزدار را مختل کرده و نیازمند ساماندهی است. او تاکید کرد: افراد کارتن به دست در اطراف هتلها و مراکز اقامتی با قیمتهای پایین تر مسافران را جذب می کنند که این روند باید در چارچوب قانون سر و سامان بگیرد.
ایجاد شده: 7/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 7/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، ظهور وسایل نقلیه هوایی جدید مانند هواپیماهای بدون سرنشین و تاکسیهای پرواز و عملیات هواپیماهای جدید در حال تغییر شیوه پیکربندی و مدیریت آسمان ما است. مدیریت ترافیک بدون سرنشین اکنون یک مولفه مهم برای فعال کردن این وسایل نقلیه هوایی جدید است تا با خیال راحت وارد فضای هوایی ما شوند. فضای هوایی امروز شلوغ تر از همیشه است. بیش از 1.2 میلیون نفر در هر لحظه در سراسر جهان به پرواز در میآیند که این بیشتر از جمعیت سانفرانسیسکو یا استکهلم است! به لطف فناوریهای پیشرفته، اکنون انواع جدیدی از وسایل نقلیه هوایی در حال توسعه هستند و با سرعت وارد آسمان میشوند. این وسایل نقلیه اشکال و قابلیتهای جدیدی دارند و در ارتفاعات بسیار پایینتری کار میکنند که همه فضای هوایی فعلی برای رسیدگی به آن طراحی نشده است. به عنوان مثال، هواپیماهای بدون سرنشین باری در حال حاضر بستهها را سریعتر و کارآمدتر از کشتی به ساحل منتقل میکنند و وسایل نقلیه عمود برخاست برقی نشان از توانایی انتقال افراد از نقطه A تا B در داخل شهرها به جای ساعتها در راه بودن دارند. اما چگونه این وسایل نقلیه هوایی جدید که اکثر آنها بدون سرنشین هستند (یعنی بدون خلبان) میتوانند با خیال راحت وارد فضای هوایی فعلی شوند؟ و چگونه میتوانند با یکدیگر و کاربران فضای هوایی فعلی و همچنین با استفادههای بعدی که هنوز تعریف نشدهاند هماهنگ باشند؟ پاسخ به این سؤالات در حال حاضر مورد بررسی قرار میگیرد که دیجیتالی شدن و استقلال نقش مهمی در نوسازی و مدیریت ایمنی فضای هوایی آینده ما دارند. نوسازی مدیریت ترافیک با مدیریت ترافیک بدون سرنشین امروزه، هواپیماها با کنترل ایمنی حمل و نقل هوایی با خلبانان از طریق رادیو، سیستمی هدایت میشوند که به سیستم مدیریت هوایی معروف است. این ارتباط مستقیم، از نقطه به نقطه، بینایی بین یک اپراتور و هواپیما، روش استاندارد صنعت است. اما برآوردها نشان میدهد که رشد ترافیک هوایی تجاری در نهایت از ظرفیت یک سیستم انسانی محور فراتر خواهد رفت و این فقط برای پروازهایی که توسط انسان هدایت میشوند، انجام میشود. همانطور که عملیات بدون سرنشین و خلبان همچنان به تکثیر خود ادامه میدهد، سیستمهای مدیریت هوایی باید به یک مدل مقیاس پذیرتر تغییر پیدا کنند: یک سیستم دیجیتالی که میتواند بر افزایش فعالیت نظارت و مدیریت کند. به این سیستم مدیریت ترافیک بدون سرنشین یا مجموعه خدمات شبکهای گفته میشود که براساس قوانین مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. چارچوبهای مدیریت ترافیک بدون سرنشین به جای تکیه بر کنترل متمرکز در سراسر جهان از اصل اختیارات توزیع شده استفاده میکند، که این سیستم برای ارائه دهندگان، خدمات بیشتری میدهد که می توانند با تحول بازار سازگار شوند و نیاز به تغییر دارند. خدمات مدیریت ترافیک بدون سرنشین واقعی در حال حاضر شروع به اجرا شده است. سیستمی که امروز و طی چند سال آینده راهاندازی میشود، یکی از سیستمهای موجود برای دهههای آینده خواهد بود. این بر نسل بعدی افرادی که از سیستم کنترل ترافیک هوایی استفاده میکنند نیز تأثیر میگذارد. در عمل، مدیریت ترافیک بدون سرنشین به این معنی است که هواپیما دیگر نیازی به صحبت با یک موجود واحد مانند یک کنترل کننده ترافیک هوایی اختصاصی ندارد. درعوض، قادر به برقراری ارتباط آزادانه با چندین تأمین کننده خدمات خواهد بود. این تأمینکنندگان مطابق با استانداردهای ایمنی، امنیتی و عملکردی مربوطه برپا میشوند و قادر خواهند بود با بقیه شبکه هماهنگ شوند تا تصمیمگیریهای کارآمد را بر اساس اهداف خاص پرواز انجام دهند. این انتقال به صورت تدریجی انجام خواهد شد، اما موردی است که برای حیات آتی سیستم جهانی حمل و نقل هوایی مهم است. نسل بعدی مدیریت ترافیک هوایی در سراسر جهان، اصول اساسی و رویکردهای مربوط به چارچوبهای مدیریت هوایی بدون سرنشین در توسعه بسیار مشابه هستند. در اروپا، سیستمی که توسطU-Space (SESAR) تهیه شده است، انتظار میرود در سال 2020 از بین برود و در آمریکا، ناسا در حال توسعه یک مدل خصوصی موسوم به "تهیهکنندگان خدمات سیستمهای هواپیمای بدون سرنشین" است که توسط اداره هواپیمایی فدرال (FAA) تأیید شده است. مدیریت هوایی بدون سرنشین ایرباس، مسئول توسعه این زیرساختهای مدیریت ترافیک دیجیتال، در حال ساخت راه حلهایی برای کمک به چارچوبهای مدیریت هوایی بدون سرنشین است. این ارائه دهنده خدمات، مجوز پرواز در ارتفاع کم و قابلیت پیمایش در هوای ایالات متحده را دارا میباشد، به این معنی که مدیریت هوایی بدون سرنشین ایرباس میتواند مجوزهای FAA را برای پروازهای سیستم هواپیمای بدون سرنشین در نیز ارائه دهد. به گفته جو پولاستر (رئیس مدیریت محصولات هوایی بدون سرنشین ایرباس)، انتقال کامل به یک سیستم مدیریت هوایی بدون سرنشین از طریق مراحل کوچک پیشرفت خواهد کرد. این شامل پیادهسازی برنامههای کاربردی کوچک و گرفتن بازخورد در مورد زنده بودن آنها است که این صنعت را قادر میسازد تا در دراز مدت خدمات را افزایش دهد. در انتها، جو میگوید: "خدمات واقعی مدیریت هوایی بدون سرنشین را از قبل شروع به اجرای آن کردهاند. سیستمی که امروز و در چند سال آینده راهاندازی کردهایم، دستگاهی خواهد بود که برای دهههای بعد در دست است. این بر نسل بعدی افرادی که از سیستم کنترل ترافیک هوایی استفاده میکنند نیز تأثیر میگذارد." منبع : کن نیوز
ایجاد شده: 6/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 6/خرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا حجت الاسلام " احد آزادیخواه " نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در آیین بهرهبرداری از طرح های ارتباطات و فناوری روستایی استان همدان با بیان اینکه در بحث ولایتپذیری ما نیاز داریم الفاظ را بیشتر بخوانیم و یاد بگیریم، اظهار داشت: در بسیاری از مواقع ما به اسم نگاه انقلابی هزینههای اضافی به بار میآوریم که اشتباه است و مانع پیشرفت ما میشود. وی با بیان اینکه خوش به حال آن تفکری که برای اینکه تفکرش انقلابیتر باشد گوشش به لبان گهربار رهبر معظم انقلاب باشد و منویات ناگفته رهبری را اقتباس کند و فرا بگیرد، افزود: ما در بحث ولایت باید گیرنده خوبی باشیم نه فرستنده. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز شفافترین نگاه ولایی که از فرمایشات مقام معظم رهبری اقتباس میشود تعامل و امید دادن به مردم و گشایش است. وی با بیان اینکه هر دولت و تفکری بخواهد این سرفصلها را انجام دهد به اسم تفکر انقلابی شناخته میشود، خاطرنشان کرد: اگر غیر از این باشد به خود و مردم و اصل ولی فقیه جفا کردهایم. آزادیخواه با بیان اینکه در حضور وزیر در یک روستای مرزی استان همدان و افتتاح پروژه در کنار مردم، نگاه انقلابی است، تصریح کرد: برای ما نظام مهم است نظامی که شهید «حججی»ها، شهید «سلیمانی»ها و شهید «همدانی» را برای آزادی بشر نثار کرد. وی با بیان اینکه افتتاح پروژهها در روستاها خدمات نظام است، ادامه داد: روستاییان از خدمت جدید نظام بهرهمند شدهاند که امروز از این دست کارها آن چیزی است که مردم و رهبری را خوشحال و دشمن را ناکام میکند و باید توسعه و ادامه پیدا کند و به مردم بازگو شود. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این مسیر هر چقدر ما بیشتر اولویتهایمان را باهم یکی کنیم سرعت کار بیشتر خواهد شد که به معنی فضای تعاملی است. وی بیان کرد: حدود ۵ ماه پیش جلسه نمایندگان استان در محل دفتر وزیر ارتباطات برگزار شد و مطالبات استان در راستای ارتباطات عنوان شد که امروز نتیجه آن جلسه تعاملی است که باید این خدمات را رشد داد. آزادیخواه با بیان اینکه استان همدان، استان ویژه با مختصات مشخص، توریستپذیر و مستعد در جذب گردشگر است، گفت: یکی از زیرساختها پهنای باند و توسعه اینترنت است و از وزیر ارتباطات میخواهیم یک بار دیگر قبل از اتمام عمر این دولت جلسه مشابهی داشته باشیم.
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار بزرگ اسکندر از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوههای گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه داشت اما در حال حاضر بخش زیادی از این دیوار از میان رفته و قسمتهایی از آن در زیر خاک مدفون باقی مانده است. این دیوار تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد پس از دیوار چین با طول ۶ هزار کیلومتر و دیوار سمیز آلمان به طول ۵۴۸ کیلومتر بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. برخی کارشناسان معتقدند که دیوار تاریخی گرگان همزمان با دیوار چین ساخته شده و هر دوی این بناها برای مقابله با گروهی از مهاجمان به نام هپتالها که از شمال وارد میشدهاند بنا گردیده است. بیشتر تاریخنگاران براین باورند انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا نهاده اما گردیزی جغرافیدان و تاریخنگار ایرانی نیمه اول قرن پنجم هجری در "زین الخبار" آغاز بنای آن را به یزدگرد اول و اتمام آن را به انوشیروان نسبت میدهد. دیوار دفاعی گرگان پس از دوران شکوه و عظمت خود آرام آرام از کاربری اصلی فاصله گرفت و بخش هایی از آن تخریب و قسمت های دیگر در زیر خاک مدفون شد و از خاطره ها رفت. پس از قرن ها سکوت و فراموشی، اریک اشمیت باستانشناس آمریکایی که در سال ۱۳۱۵ با هواپیمای خود مشغول عکاسی از نقاط باستانی ایران بود در منطقه گرگان دیوار قرمز رنگی را دید که از سمت دریای خزر به طرف کوههای گلیداغ امتداد دارد؛ او از این دیوار عکس گرفت و راز بزرگ مدفون شده تاریخ گلستان را بار دیگر از خاک بیرون آورد. در گذشته ساکنان روستاهای حاشیه این اثر تاریخی با دستاندازی به بخشی از بستر و حریم آن، مبادرت به کشت گندم و جو در این محدوده کرده و با استفاده از تراکتور، ستونهای معرف حریم این اثر تاریخی را واژگون و یا جابهجا میکردند. علاوه بر آن در گذشته و درنتیجه نظارت و کنترل ضعیف، صدها هزار قطعه از آجرهای این دیوار تاریخی برای ساختوساز بناهای مسکونی مناطق پیرامونی مورد استفاده قرار گرفت بهگونهای که کمتر خانهای با عمر بیش از ۳۰ سال این مناطق را میتوان یافت که حداقل چند صد آجر از آجرهای دیوار تاریخی گرگان را در خود جای نداده باشد. آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان چندی قبل احیای دیوار تاریخی این شهر را نیازمند مدیریت صحیح بیان کرد و گفت: به دلیل مدیریت های ضعیف گذشته، بسیاری از آجرها و خشت های این اثر تاریخی به سرقت رفته و در بسیاری از منازل برای دیوارسازی استفاده شده است. وی گفته بود: دیوار دفاعی گرگان یکی از مجموعه های ارزشمند فرهنگی است که حتی با احیای یک کیلومتر آن می توان گردشگران بسیاری را جذب کرد و این دیوار بدون شک برای دنیا جاذبه بسیاری دارد. سال ها پس از کشف دوباره این دیوار، تلاش برای مرمت و تبدیل این دیوار تاریخی به مقصدی برای گردشگران آغاز شد که در آخرین نمونه آن در سفر استانی سال ۹۷ دولت به گلستان با تامین اعتبار، مطالعه و نقشه برداری از دیوار دفاعی گرگان انجام شده و معرفی آن به یونسکو برای ثبت جهانی مراحل پایانی را می گذراند. معرفی اصالت فرهنگی ایران به جهانیان، قرار گرفتن این اثر به عنوان یکی از مقاصد سفر گردشگران خارجی، تزریق اعتبارات بین المللی برای مرمت و احیا، امکان بهرهمندی از تسهیلات صندوق حمایتی یونسکو از جمله مزایای ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان است. میراث جهانی یونسکو نام پیماننامهای بینالمللی است که در سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسانهای زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در این پیوند گفت: پارسال برای انجام مطالعات ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان از محل اعتبارات سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان، ۷۰ میلیارد ریال اختصاص یافت. احمد تجری افزود: در حال حاضر کارشناسان این اداره کل در حال پردازش تصویر برداری انجام شده از دیوار دفاعی گرگان و مشخص شدن تعیین حریم اثر و راه اندازی پایگاه برای آن هستند. استاندار گلستان هم در آذر سال ۹۹ در دیدار با معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گرگان خواستار تسریع در فرآیند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان شده بود. هادی حق شناس وعده داد که با کمک منابع استانی و منابع ملی در راستای اتمام نقشهبرداری و مستند سازی دیوار دفاعی گرگان تلاش خواهیم کرد. معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفته بود: ثبت دیوار دفاعی گرگان با قدمت چند هزار ساله در فهرست جهانی یونسکو با وجود برخی موانع داخلی کار دشواری نیست. محمد حسین طالبیان ادامه داد: تلاش بیشتر برای مدیریت و حفاظت از بقایای این دیوار تاریخی میتواند توجیه خوب و قابل قبولی برای یونسکو در مسیر ثبت جهانی این اثر باشد. دیوار دفاعی گرگان با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است. طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر بود و در طول مسیر از تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد و کانال های هدایت آب برخوردار بود. کارشناسان گردشگری حوزه تاریخی در گلستان معتقدند: دیوار دفاعی گرگان ظرفیت رونق اقتصادی برای استاد دارد و با ثبت این بنای با ارزش در یونسکو، اجرای طرح های مرتبط با جذب گردشگر رونق یافته و راه حضور گردشگران بیشتر به گلستان باز خواهد شد. در حال حاضر جنگل هیرکانی و برج قابوس ۲ اثر ثبت جهانیشده گلستان در یونسکو است.
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400 اخبار داخلی