به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از اسپوتنیک، روز چهارشنبه دفتر خبری وزارت خارجه اسرائیل در این خصوص در بیانیه ای خبر داد ؛ آذربایجان قصد دارد در سال ۲۰۲۱ در اسرائیل نمایندگی تجاری با وضعیت دیپلماتیک و نمایندگی رسمی برای توسعه توریسم افتتاح کند. در این بیانیه آمده است: « آذربایجان قصد دارد امسال در اسرائیل نمایندگی تجاری با وضعیت دیپلماتیک افتتاح کند. وزیر خارجه اسرائیل هیات اسرائیلی را در جلسه ی مجازی امروز با آذربایجان در ارتباط با توسعه روابط دوجانبه و تجارت بین دو کشور سرپرستی می کرد. رئیس هیات اذربایجان در این جلسه، وزیر اقتصاد کشور بیان داشت که در جریان دیدار اعلام کرد که آذربایجان قصد دارد امسال در اسرائیل نمایندگی رسمی توسعه توریسم و نمایندگی تجاری با وضعیت دیپلماتیک افتتاح کند.» وزیر خارجه اسرائیل در این جلسه خاطر نشان کرد که آذربایجان متحد، دوست و ارسال کننده اصلی منابع انرژی اسرائیل است. ما کار بر روی توسعه ارتباطات مهم با آذربایجان را ادامه داده و آنها را در زمینه های جدید توسعه و بسط می دهیم.
ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیز و به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، " سمانه یوسفی " مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات گفت: با انعقاد قرارداد بین شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات و شرکت هواپیمایی لوفت هانزا، از این پس شرکت مذکور برای اقامت کروی پروازی خود از هتل های فرودگاهی استفاده می کند. وی افزود: همچنین هتلهای فرودگاهی به دلیل رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی درخصوص مقابله با کرونا و همچنین انجام تبلیغات مفید و موثر در ایام نوروز امسال نسبت به سال گذشته، مورد استقبال چشمگیر مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) قرار گرفت. یوسفی ادامه داد: مسافران پروازهای فرودگاه امام(ره) با وجود تعداد پایین پروازها، نوروز امسال هتل های فرودگاهی را به عنوان مکانی برای حفظ آرامش و دارا بودن امنیت برای گذراندن ساعات قبل و یا بعد از پرواز خود انتخاب کردند که این موضوع منجر به افزایش ضریب اشغال هتل نسبت به نوروز سال گذشته شد. وی تصریح کرد: هتلهای فرودگاهی به علت نزدیکی به درگاه خروجی کشور و رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح مطلوب، مکان مناسبی برای ورود مسافر به حساب می آید؛ لذا وفور رفت و آمدها نشان دهنده جریان خون تازه در ضریب اشغال هتلهای فرودگاهی است. یوسفی افزود: شرکت آریازیگورات علاوه بر لوفت هانزا با چند شرکت دیگر هواپیمایی معتبر نیز مذاکره کرده که این شرکتها نیز به دلیل نزدیک بودن هتلهای “ایبیس” و “نووتل” به فرودگاه بینالمللی امام (ره)، هتلهای فرودگاهی را برای اقامت کروی پروازی خود انتخاب کرده یا در حال برنامهریزی در این زمینه هستند. وی ضمن تشکر از همکاری شرکت شهر فرودگاهی با هتلهای فرودگاهی گفت: با برگزاری جلسات مستمر با مسئولان شهر فرودگاهی با همافزایی(سینرژی) بوجود آمده، تبلیغات محیطی پیرامون هتل و در پایانه اصلی فرودگاه بین المللی امام(ره) صورت پذیرفت که در نظرسنجی از مسافران هتل فرودگاهی، تمام کسانی که از فرودگاه امام(ره) به هتل آمده بودند، اذعان داشتند که تبلیغات صورت گرفته پیرامون فرودگاه در انتخاب این هتل موثر بوده است. شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات وابسته به شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) از زیرمجموعه های گروه مالی گردشگری است.
ایجاد شده: 8/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 8/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
در سالگرد فاجعه چرنوبیل روایتی تصویری از این مکان که برای ثبت در میراث جهانی یونسکو معرفی شده منتشر شده است.به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از گاردین، در سی و پنجمین سالگرد فاجعه هستهای چرنوبیل، «گلب گارانیج»، عکاس رویترز تصاویری را از محوطه نیروگاه هستهای متروکه چرنوبیل ثبت کرده است. یک نیروگاه هستهای بدون استفاده محصور در میان زمین بایر، آوار و ساختمانهای متروکه چیزی نیست که اغلب مردم از یک میراث جهانی یونسکو در ذهن دارند اما اوکراین خواستار ثبت چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو است. دولت اوکراین به امید اینکه به رسمیت شناخته شدن چرنوبیل به عنوان میراث جهانی یونسکو بودجه و گردشگران بیشتری برای این مکان فراهم خواهد کرد روند درخواست اضافه شدن چرنوبیل به این فهرست را آغاز کرده است. تلفات اولیه این حادثه ۳۱ کارگر کارخانه و آتشنشان بود که اغلب به دلیل مشکلات حاد ناشی از تشعشعات جان خود را از دست دادند. هزاران نفر نیز بعدها به دلیل بیماریهای مرتبط با تشعتشات جانشان را از دست دادند؛ با این حال در مورد شمار دقیق مرگ و آسیبهای جسمی بلندمدت ناشی از این حادثه اختلاف نظر وجود دارد. وزیر فرهنگ اوکراین بیان کرده است: « معتقدیم اضافه کردن چرنوبیل به فهرست جهانی یونسکو مهمترین و نخستین قدم به سوی تبدیل کردن این مکان به عنوان مقصدی محبوب برای تمام بشریت است.» به گفته وزیر این کشور، پیش از آنکه درخواست ثبت مکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ارسال شود باید مکان مورد نظر ابتدا در فهرست میراث تاریخی و ملی کشور قرار بگیرد. بنابراین اخیرا روند اضافه کردن یک رادار نظامی عظیم که در دهه ۷۰ میلادی در نزدیکی چرنوبیل ساخته شده به فهرست ملی این کشور آغاز شده است. بخش اعظمی از محوطه اطراف این نیروگاه هستهای را ساختمانهای متروکه تشکیل میدهد. اکنون تمام ساختمانهای «پریپیات» شهر ارواحی که زمانی خانه ۵۰هزار نفر بود به بازسازی احتیاج دارند. وزیر فرهنگ اوکراین درباره بازگشت دوباره گردشگران به چرنوبیل ابراز امیدواری کرده است. پیش از آنکه همهگیری ویروس کرونا سفرهای بینالمللی را متوقف کند چرنوبیل به مکان محبوبی برای گردشگران ماجراجو تبدیل شده بود. مینیسریال «اچ بی او» نیز در افزایش بازدیدکنندگان از نیروگاه چرنوبیل و محوطه اطراف آن بسیار تاثیرگذار بود.
ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، رئیس دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا (EU) در مصاحبه روز یکشنبه خود با این روزنامه اعلام کرد که گردشگران آمریکایی که به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده باشند، می توانند در طول تابستان امسال وارد این اتحادیه شوند. به گفته این روزنامه، سرعت بالای واکسیناسیون در ایالات متحده و سطح پیشرفته مذاکرات بین مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد چگونگی صدور گواهینامه های واکسن به عنوان مدرکی برای اثبات ایمن بودن گردشگران، کمیسیون اروپا را قادر خواهد ساخت تا پیشنهاد تغییر سیاست در مورد از سرگیری سفرهای تابستانی فرا آتلانتیک را ارائه دهد. اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز یکشنبه در مصاحبه با تایمز در بروکسل گفت: آمریکایی ها، تا آنجا که من می بینم، از واکسن های مورد تأیید آژانس دارویی اروپا استفاده می کنند. این امکان حرکت آزاد و سفر به اتحادیه اروپا را فراهم می کند. وی افزود: زیرا یک چیز واضح است: همه 27 کشور عضو، بدون قید و شرط همه کسانی را که با واکسن های مورد تأیید این آژانس دارویی واکسینه می شوند را می پذیرند. بر اساس این گزارش، آژانس دارویی اروپا هر سه واکسن مورد استفاده در ایالات متحده را تأیید کرده است یعنی واکسن مدرنا، واکسن مشترک فایزر و بایونتک و واکسن جانسون و جانسون. فن در لاین درباره جدول زمانی سفر گردشگران به اتحادیه اروپا یا نحوه وقوع آن جزئیاتی را ارائه نداد. اما سخنان وی اظهارات سطح بالایی است که نشان می دهد محدودیت های فعلی سفر در این اتحادیه بر اساس گواهینامه های واکسیناسیون تغییر خواهد کرد. بر اساس نظرات فن در لاین، کمیسیون اروپا تغییر در سیاست سفر را توصیه می کند اگرچه هر یک از کشورهای عضو این اتحادیه ممکن است این حق را برای خود محفوظ دارند که محدودیت های سختگیرانه تری را داشته باشند. اما کشورهایی مانند یونان، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و کرواسی که هر ساله از میلیون ها گردشگر آمریکایی استقبال می کنند و از نظر درآمد و شغل بسیار به آنها وابسته هستند، قرار است از این فرصت دوباره برای بازگشایی بازار جهانگردی آمریکا استفاده کنند.
ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، در حالی که ساختههای رباتیک دست بشر مریخ را برای یافتن نشانههای حیات باستانی و بررسی و آزمون شرایط حیات کاوش میکنند، برنامههای سکونت انسان روی مریخ هم ابعاد تازهتری به خود میگیرد. در این زمینه بهتازگی یک شرکت با نام «آبیبو» (ABIBOO) از طرح خود برای ساخت نخستین شهر مریخی رونمایی کرده است. شرکت معماری «آبیبو» طراحی کاملی از برنامهی خود برای ساخت اولین شهر مریخی انجام داده است. نخستین شهرک بزرگ مریخی که «شهر نووآ» (Nüwa City) نامیده میشود، میتواند ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد و در امتداد و درون یک صخرهی عظیم ساخته خواهد شد. جایی که مردم بدون قرارگیری در معرض خطر تابش مرگبار کیهانی، به نور خورشید دسترسی خواهند داشت. دالانهای عظیم ماه و مریخ؛ مکانی مناسب برای سکونت انسان طبق اعلام شرکت آبیبو ساختوساز این شهر مریخی میتواند تا سال ۲۰۵۴ آغاز شود و اولین مهاجران بالقوهی آن احتمالا تا سال ۲۱۰۰ به آن نقل مکان خواهند کرد. اینطور که در رندرهای این شهر دیده میشود، فضای داخلی اتاقهای لوکس نووآ را نشان میدهد و فارغ از اینکه آیا هدف قرار دادن سال ۲۱۰۰ واقعگرایانه است یا خیر، بسیار تماشایی هستند. به گفتهی آبیبو این شرکت تمهیدات لازم را برای چگونگی فعالیت مستقل یک شهر مریخی و تأمین نیازهای خود درنظر دارد. قرار داشتن در کنار یک صخره باعث میشود تا مهاجران در خانههای شخصی زندگی کنند و بخشهای دیگر شهر برای کشاورزی، دامپروری و تأمین انرژی مانند استفاده از آرایههای خورشیدی، استفاده شود. هدف این است که یک تمدن پایدار در سطح مریخ ساخته شود و بتواند بدون نیاز به حملونقل پیوسته با زمین به حیات خود ادامه دهد. با این وجود هنوز برنامهی دقیقی برای چگونگی عملی شدن این ایده وجود ندارد. قطعا ادامهی مسیر دشوار خواهد بود. فشار جو در مریخ ۱ درصد فشار زمین، دما بسیار سرد و تابش پرتوهای کیهانی بالاست به گونهای که هر پوست بدون محافظی در معرض آن قرار بگیرد خواهد سوخت. «آلفردو مونوز» (Alfredo Muñoz) بنیانگذار استودیوی معماری آبیبو گفت: «ما مجبور شدیم تا بسیاری از تحقیقات را بر اساس محاسبه و کار با دانشمندان انجام دهیم تا بفهمیم که در مریخ با چه شرایطی روبهرو خواهیم شد. روشن است که باید با چالشهایی روربهرو شویم که کاملا مختص شرایط مریخ است و یکی از آنها فعالیت در گرانش تنها یک سوم گرانش زمین است.» با وجود این چالشها اما خوشبختانه کربن دیاکسید و آب در سطح مریخ وجود دارد. مونوز افزود: «آب یکی از مزیتهای بزرگی است که در مریخ داریم و کمک میکند تا بتوانیم مواد مناسب برای ساختوساز را بهدست آوریم. اساسا با آب و کربن دیاکسید میتوانیم کربن بسازیم و با کربن میتوانیم فولاد تولید کنیم.» علاوه بر این تلاشهایی مانند تولید اکسیژن از جو مریخ که برای نخستینبار توسط ابزار ماکسی مریخنورد پشتکار انجام شد، امیدها به حضور پایدار در مریخ را افزایش داده است. طرح آبیبو این است که فقط از مواد تهیه شده از مریخ برای ساخت نخستین شهرک مریخی استفاده کند. پروژهی شهر جدید نووآ در مریخ بخشی از یک برنامهی علمی بزرگتر است که توسط انجمن مریخ (Mars Society) و با همکاری شبکهی سانت (SONet) که یک تیم بینالمللی از دانشمندان و دانشگاهیان است، سازماندهی میشود. مونوز توضیح داد: «آنچه که با حرکت در مسیر توسعهی یک شهر کاملا پایدار در مریخ میآموزیم، ایدهها و بینش خوبی دربارهی کارهایی که میتوانیم به صورت متفاوت در زمین انجام دهیم برای ما به ارمغان میآورد.» بسیاری از مردم علاقهی زیادی به حضور پایدار انسانی در مریخ دارند. از «کارل ساگان» (Carl Sagan) گرفته تا «رابرت زوبرین» (Robert Zubrin) و از علاقهمندن مریخ گرفته تا «ایلان ماسک» (Elon Musk) مدیرعامل اسپیسایکس، این علاقه بسیار شدید است. در حالی که بهنظر میرسد برخی از تخمینهای ایلان ماسک خیلی بلندپروازانه باشد، اما این اتفاق نظر در حال افزایش است که هر شهر آینده در مریخ در نهایت باید خودکفا باشد. در غیر این صورت مردم ساکن در سیارهی سرخ هرگز مستقل از زمین نخواهند بود.
ایجاد شده: 6/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 6/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " عیسی قبادی " معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین افزود: با پشتیبانی و حمایت مسؤولان استان قزوین، پروژه گردشگری دریاچه اوان در بخش رودبار الموت شرقی، کار خودش آغاز کرده است. وی با بیان اینکه این پروژه با ساماندهی دریاچه الموت باعث ایجاد بسترهای گردشگری و توریستی منطقه میشود، اظهار داشت: با تکمیل فاز نخست این پروژه، شاهد رونق مسافر و افزایش کسب و کارهای گردشگری در این منطقه خواهیم بود. به گفته قبادی، سرمایه گذار این پروژه بخش خصوصی بوده و با برنامههایی که برای این دریاچه تدارک دیده، دورنمای روشنی را در جذب گردشگران داخلی و خارجی شاهد خواهیم بود. این مسؤول اقتصادی به فازبندی طرح گردشگری دریاچه اوان اشاره و یادآور شد: نظارتهای لازم با هدف پیشبرد روند طرح در دستور کار قرار دارد تا در فازهای بعدی بتوانیم براساس ظرفیتها و بازخوردهای منطقه به تکمیل تمام پروژه اقدام کنیم. قبادی خاطرنشان کرد: استان قزوین علاوه بر حوزه صنعت و کشاورزی در بخش گردشگری از ظرفیتهای کم نظیری برخوردار بوده که اگر مورد توجه مدیران این حوزه قرار بگیرد بدون شک شاهد رونق گردشگری منطقه نیز خواهیم بود. معاون امور اقتصادی استاندار قزوین، اقتصاد گردشگری را یکی از مولفههای مهم در توسعه مناطق بومی و محلی دانست و افزود: تقویت این موضوع میتواند آهنگ توسعه در مناطق محروم و کم برخوردار و یا حتی مناطق روستایی را شتاب ببخشد.
ایجاد شده: 4/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 4/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، مدیر عامل یکی از استارت آپ های فروش بلیط هواپیما خبر داد ؛ در پی کاهش حجم سفرهای هوایی، نرخ بلیط هواپیما در حدود 20 درصد کاهش یافت. وی گفت: طی یک ماه اخیر به دلیل سرعت گرفتن انتشار ویروس کرونا شاهد کاهش حجم سفرهای هوایی و در پی آن ارزان شدن قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی هستیم. وی افزود: «در حال حاضر میانگین نرخ بلیط هواپیما برای مسیرهای داخلی از حدود 700 هزار تومان به 500 هزار تومان رسیده است و این نشان دهنده کاهش حدود 200 هزار تومانی قیمت بلیط هواپیما در مدت اخیر است.» به گفته وی بررسی مسیرهای پرتردد بین شهری گویای این موضوع است که در حال حاضر بیشتر سفرها هوایی، تجاری و در مسیرهای تهران-مشهد-تهران، تهران-اهواز-تهران، تهران-شیراز-تهران و تهران-بندر عباس- تهران انجام شده است.
ایجاد شده: 2/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 2/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، شورای جهانی گردشگری بازگشت بازار گردشگری به سطح پیش از شیوع کرونا در بخشخصوصی را در سال ۲۰۲۲ برآورد کرده است. پیشتر سازمان جهانی گردشگری پیشبینی کرده بود نبض سفرهای خارجی از ۲۰۲۴ عادی میشود و حجم مسافرتها در بازار گردشگری در آن سال به وضعیت ۲۰۱۹ یعنی قبل از شیوع کرونا برمیگردد اما الان به دلیل سرعت واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، سرعت احیای مسافرتهای خارجی در پیشبینیهای جهانی نیز افزایش پیدا کرده و تقریبا زمان احیای توریسم به نصف برآورد سال گذشته تغییر یافته است. براساس تحقیقات شورای جهانی گردشگری (WTTC)، بخش جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ بهدلیل تاثیرات کووید-۱۹ متحمل خسارت حدود ۴/ ۵ تریلیون (هزار میلیارد) دلاری شده است. طبق این گزارش سهم بازار سفر و جهانگردی در سال ۲۰۲۰ کاهش ۴۹ درصدی را تجربه کرده است. اگرچه تهدیدات گستردهای مشاغل این بخش را درمعرض خطر قرار داده، اما طرحهای حفاظت از مشاغل منجر به نجات میلیونها شغل شده است. اقدامات سریع در جهت بازیابی و بهبود بازار گردشگری بینالمللی میتواند به بازگشت مشاغل و رشد تولید ناخالص داخلی جهان به سطح سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۲ منجر شود. شورای جهانی گردشگری براساس گزارش سالانه موسسه تحقیقات اقتصادی خود بر تاثیرات ویرانگر همهگیری کووید-۱۹ در بخش سفر و جهانگردی در سال گذشته اشاره میکند که با خسارت ۴/ ۵ هزار میلیارد دلاری مواجه شده است. این موسسه که به ارزیابی فعالیتهای بخشخصوصی جهانگردی و سفر در جهان میپردازد، نشان میدهد سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی جهان کاهش ۱/ ۴۹ درصدی داشته است درحالیکه در بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ تولید ناخالص داخلی جهان تنها ۷/ ۳ درصد کاهش داشته است. خسارتهای سنگین طی سال ۲۰۲۰ همچنان رو به افزایش است و بخش گردشگری برای زنده ماندن در برابر محدودیتهای فلجکننده سفر و قرنطینهها تلاش گستردهای داشته اما با این حال بهبود فوری اقتصاد جهانی همچنان مورد تهدید قرار دارد. در سال ۲۰۲۰ سهم بازار گردشگری با ۷/ ۴ هزار میلیارد دلار حدود ۵/ ۵ درصد از اقتصاد جهانی را شامل شد و این درحالی است که در سال ۲۰۱۹ سهم این بازار از اقتصاد جهانی ۴/ ۱۰ درصد معادل ۲/ ۹ هزار میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۹ که سفر و جهانگردی از رونق چشمگیری برخوردار بوده از هر چهار شغل جدید در سراسر جهان یک شغل مربوط به بخش گردشگری بوده است و بخش گردشگری با ۳۳۴ میلیون شغل حدود ۶/ ۱۰ درصد از شغل در جهان را به خود اختصاص داده بود. با این حال در سال گذشته، با شیوع همهگیری و تاثیرات منفی آن در بازار سفر و جهانگردی، نزدیک به ۶۲ میلیون شغل در جهان از بین رفت که نشاندهنده افت ۵/ ۱۵ درصدی است که براین اساس تنها ۲۷۲ میلیون شغل در صنعت گردشگری جهان باقی مانده است. کسب و کارهای کوچک و متوسط که حدود ۸۰ درصد از مشاغل بازار توریسم را تشکیل میدهد بیشترین تاثیر را از بحران کرونا داشته و از دست دادن شغلها در کل سیستم سفر و جهانگردی مربوط به این مشاغل بوده است و با این اوصاف جوانان، زنان و اقلیتها بیشترین آسیب را متحمل شدهاند. این تهدیدها همچنان ادامه دارد زیرا بسیاری از مشاغل در جهان طی یک سال اخیر تنها از حمایتهای دولتی برخوردار بودند و درصورت عدم بهبود کامل سفر و گردشگری احتمال از بین رفتن این مشاغل وجود دارد. با توجه به شرایط بحرانی موجود، شورای جهانی سفر و گردشگری اقدامات گستردهای را در جهت بازگرداندن تحرک بینالمللی و بازسازی اعتماد جهانی گردشگران در پیشبرد بخشخصوصی داشته که در این راستا دولتهای سراسر جهان حمایتهای سریع و گستردهای را از بخشخصوصی انجام دادهاند. با این حال، این نگرانی برای نهاد جهانی گردشگری وجود دارد که دولتها نتوانند حمایتهای خود را بهصورت نامحدود از مشاغل مورد تهدید ادامه دهند. بنابراین معتقدند دولتها باید پشتیبانیهای لازم از بخشخصوصی در جهت بهبود بازار گردشگری را داشته باشند که این امر با صرفهجویی در مشاغل، ایجاد مشاغل جدید موردنیاز و بازگرداندن شغل میلیونها نفر که معیشتشان به بخش گردشگری وابسته است به احیای اقتصاد جهانی منجر میشود. این گزارش سالانه همچنین از خسارت تکاندهنده در درآمدهای سفر بینالمللی حکایت دارد که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۴/ ۶۹ درصد کاهش داشته است و درآمدها در سفرهای داخلی کاهش ۴۵ درصدی را تجربه کرده است که این روند کاهشی کمتر، ناشی از احیای خفیف سفرهای داخلی در برخی کشورها بوده است. با وجود این، بهرغم ویرانگر بودن بازار سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ و زمستان ۲۰۲۱ و تعطیلی میلیونها شغل در سراسر جهان، تحقیقات شورای جهانی سفر و گردشگری نشان میدهد که اگر تحرک و سفر بینالمللی تا ژوئن سال ۲۰۲۱ از سر گرفته شود، تولید ناخالص داخلی و شغلها را به میزان قابلتوجهی افزایش خواهد داد. براساس این تحقیق، سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۱ میتواند افزایش چشمگیری داشته باشد و نسبت به سال گذشته حدود ۵/ ۴۸ درصد رشد یابد. همچنین سهم آن میتواند در سال ۲۰۲۲ با افزایش سالانه ۳/ ۲۵ درصدی به همان سطح سال ۲۰۱۹ برسد. شورای جهانی سفر همچنین برآورد میکند که اگر روند جهانی واکسیناسیون با سرعت بیشتری ادامه یابد و محدودیتهای سفر تا قبل از فصل شلوغ گردشگری تابستان کاهش یافته یا برداشته شود، ۶۲ میلیون شغل از دست رفته در سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۲ بازگردانده میشود. بنابراین بهشدت از از سرگیری سفرهای ایمن بینالمللی از ژوئن سالجاری حمایت میکند و دولتها با بهکارگیری چهار اصل از جمله تستهای بینالمللی هماهنگ قبل از خروج همه مسافران غیر واکسینه شده، برداشتن قرنطینهها، ارائه مجوزهای سلامت دیجیتال، تغییر ارزیابی ریسک سفرها به مسافرتهای فردی و شخصی بهجای سفرهای گروهی به بهبودی بازار گردشگری خود کمک میکنند که این امر تنها با پشتیبانی مداوم از بخش گردشگری در ابعاد مالی، نقدینگی و حمایت از کارکنان امکانپذیر است. این نهاد جهانی ضمن پشتیبانی از «گواهی سبز دیجیتال»، خواستار ارائه نقشه راه مشخص و اثرگذار دولتهای سراسر جهان است که به کسبوکارها فرصت داده تا فعالیتهای خود را افزایش دهند تا از این شرایط بحرانی و ویرانگر رها شوند.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
گردشگری سلامت گرچه در گذشته بیشتر جنبه پزشکی و فرهنگی داشت، اما امروزه با صنعت دانستن آن و داشتن چشمانداز و اقدامات متناسب در این راستا میتوان درآمدزایی، کارآفرینی و ارزآوری بالایی به کشور داشت. بر همین اساس، از یکسو داشتن برتری نسبی در حوزه پزشکی و نیروی متخصص نسبت به کشورهای همسایه و از سوی دیگر جاذبههای طبیعی یاریرسان و مکمل حوزه درمان همچون چشمههای جوشان آب گرم، طب سنتی و نمک درمانی نیز میتواند کشور را در حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی و داشتن درآمدهای پایدار ناشی از گردشگری سلامت سوق دهد. بر همین اساس گردشگری را میتوان یکی از راههای تحقق سیاستهای اقتصادمقاومتی دانست. در واقع گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت پولساز دنیا محسوب میشود که یکی از زیر شاخههای آن به گردشگری سلامت ارتباط دارد. آنچه حوزه گردشگری سلامت را برای کشورهای تحت تحریم مانند جمهوری اسلامی ایران جذاب و بااهمیت میکند، تأثیر پذیری اندک این صنعت از سیاستهای تحریمی کشورهای دیگر است. همچنین گردشگری سلامت در شرایط تحریمی نهتنها میتواند در بهبود صنعت توریسم و ارتباطات فرهنگی و انسانی میان ایران با همسایگان و دیگر کشورها مؤثر باشد بلکه از طریق آن اقتصاد کشور در برابر محدودیتها و فشارهای اقتصادی، مقاوم و مستقل از نفت خواهد بود. بدینترتیب گردشگری سلامت دارای حوزههایی همچون گردشگری پزشکی، طبیعتدرمانی، تندرستی و طب سنتی است. در زیر شاخه گردشگری پزشکی، پیشگامی کشورمان در حوزه زیبایی، جراحیهای پیچیده، حوزه قلب و عروق، ناباروری، مغز و اعصاب، ارتوپدی و ارزانبودن چنین خدمات درمانی موجب شده ایران مقصد گردشگران سلامت از کشورهای اطراف باشد. در همین راستا دکتر محمد پناهی، نایبرئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران در اظهاراتی در این باره گفته است: «ایران در سال ۹۵ از محل گردشگری سلامت درآمد تقریبی ۲/۱میلیارد دلاری داشت و این مهم ارزش و اهمیت توسعه هدفمند گردشگری سلامت را در سطح کلان و استانها نشان میدهد و درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است». وی اضافه کرد: «تسریع در فرایند اعطای مجوزهای لازم گردشگری سلامت از موضوعهای مهم است و دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور باید در همگامی با مسئولان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، وزارت امورخارجه و اتاق بازرگانی در ایجاد شبکههای قوی و باکیفیت توانمندیهای سلامت را به کشورهای دیگر بشناسانند و این ظرفیتها را به شیوه هدفمند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بارور کنند». با توجه به اهمیت گردشگری سلامت در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن، کشورمان در چشمانداز ۲۰ساله در نظر دارد بخش زیادی از گردشگران ۲۰میلیون نفری هدفگذاری شده کشور را به گردشگران سلامت اختصاص دهد و در این بین تسهیل مقدمات سفر و پذیرش گردشگران سلامت، نقش مهمی در تحقق چشماندازهای ترسیم شده خواهد داشت. با این حال آنچه رونق گردشگری سلامت و نیز حرکت آن در مسیر اقتصاد مقاومتی را تسریع میبخشد، فراهمسازی بسترها و زیرساختهای لازم، سرمایهگذاری و تأمین مالی مورد نیاز، اطمینانبخشی به سرمایهگذاران و بخش خصوصی نسبت به بازدهی آن و معرفی و شناساندن ظرفیتهای حوزه پزشکی کشور است. منبع : قدس آنلاین
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " احمد حمزه زاده " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی اظهار کرد: این پروژهها شامل ۱۷ هتل و چهار هتل آپارتمان و مهمانپذیر، ۲۴ واحد سفرهخانه سنتی، ۲۸ مجتمع گردشگری، هشت اردوگاه گردشگری، هفت اقامتگاه بومگردی، ۲ اقامتگاه سنتی، یک طرح مربوط به ایجاد محیطها و پارکهای طبیعتگردی و گردشگری، سه واحد پذیرایی و انواع غذاخوریهای منفرد بینراهی، سه طرح مجتمع تفریحی و سرگرمی، یک مجموعه تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمعهای خدماتی و رفاهی بینراهی و ۲ مرکز آبدرمانی است. وی خاطرنشان کرد: مراحل اجرایی این پروژهها با سرمایه مورد نیاز ۱۰ هزار میلیارد تومان در شهرستانهای تبریز، مرند، مراغه، شبستر، هشترود، بستانآباد، اهر، کلیبر، سراب، بناب، اسکو و هریس پس از طی مراحل لازم، آغاز خواهد شد. ۱۹۳ قلم، شی تاریخی در آذربایجان شرقی مرمت و ساماندهی شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد: ۱۹۳ قلم، شی تاریخی و فرهنگی استان در سال گذشته حفاظت، مرمت و ساماندهی شده است. حمزه زاده گفت: با توجه به اهمیت و ارزش محتوایی آثار موجود در موزههای تحت پوشش اداره کل و ایجاد بستر مناسب برای بازدیدهای کیفی، اقداماتی نوین در تمامی موزههای آذربایجان شرقی طی سال گذشته انجام شده است. وی با اشاره به اجرای سیستمهای الکترونیکی و حفاظتی در موزههای استان، گفت: تمامی موزههای تحت پوشش میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سطح استان به سیستمهای الکترونیکی و حفاظتی مجهز شدند. حمزه زاده اظهار کرد: از جمله موزههای مجهز شده به بلیت الکترونیکی میتوان به موزههای آذربایجان، مشروطه، قاجار، سنجش، عصر آهن، کبود، قرآن و کتابت در کلانشهر تبریز و موزه ایلخانی مراغه، باغ مزار شیخ شهابالدین اهری، موزه عشایر سراب، کلیسای سنت استپانوس، موزه صفوی بناب اشاره کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته حفاظت و مرمت ۷۰ قلم اشیا و ساماندهی و مستندسازی ۱۲۳ قلم اشیای فرهنگی تاریخی توسط کارشناسان این اداره کل انجام شده است. حمزه زاده همچنین از مرمت و بازسازی سفال باستانی سایت موزه عصر آهن خبر داد. وی گفت: محوطه باستانی عصر آهن در زیر چندین متر رسوب و لایههای زمینشناسی قرار گرفته و گورستانی متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است که در کاوشهای انجام شده گورهایی متعلق به عصر آهن حاوی اسکلتهای انسانی و ظروف سفالی، اشیاء تزئینی و فلزی و استخوانی از آن به دست آمده است. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی ادامه داد: حفاظت و نگهداری تخصصی از این سایت موزه و اشیای متعلق به آن همواره توسط متخصصان حوزه باستان شناسی این اداره کل در حال انجام است که از اقدامات اخیر می توان به مرمت و بازسازی سفال باستانی این سایت موزه که بصورت جزئی دچار آسیب شده بود، اشاره کرد. حمزه زاده اظهار کرد: این سفال خاکستری از ناحیه دسته و نوک آبریز دچار شکستگی و ترک شده بود که توسط متخصصان حوزه باستان شناسی پس از پاکسازی مورد استحکام بخشی، بازسازی و باز پیدایی قرار گرفت و به محل موزه بازگردانده شد.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
طی سال گذشته شرکتهای هواپیمایی ایرانی مانند دیگر همتایان خارجیشان زیان بسیاری از کرونا دیدند و حواشی و اتهامات بسیاری را هم تحمل کردند که از ورود کرونا به ایران تا عامل گسترش و پراکندگی ویروس در کشور متنوع بود، ادعاهایی که به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ وجه درست نیست. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، از همان روزهای شیوع ویروس کرونا در چین و ورود آن به ایران حاشیهها برای شرکتهای هواپیمایی مخصوصا آنهایی که از چین و به این کشور پرواز داشتند، بیشتر و بیشتر شد و برخی در فضای مجازی آنها را عامل ورود این ویروس به کشور میدانستند. پس از این ماجرا و در پی گسترش این ویروس در کشورد در قالب چهار موج کرونا و قرمز و نارنجی شدن چندین باره شهرهای کشور، باز هم انگشت اتهام به سمت ایرلاینها و پروازهایی که البته برخی از آنها پروتکلهای بهداشتی را نادیده میگرفتند، نشانه رفت. البته برخی از مسئولان نیز در این باره که پروازهای داخلی و خارجی در گسترش ویروس کرونا موثر هستند، صحبت کردند اما بعدها این مسائل از سوی محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی – رد شد و این مقام مسئول ادعا کرد که پروتکلهای بهداشتی در همه بخشهای حمل و نقل اجرایی و عملیاتی شده و با متخلفان برخورد شده است. در همین راستا تورج دهقان زنگنه –رئیس سازمان هواپیمایی کشوری – این حواشی و اتهامات را از اساس رد کرد و اظهار کرد: طی ۱۴ ماه گذشته که ویروس کرونا در کشور شروع پیدا کرده تعداد کروی پروازی که به این ویروس مبتلا شدهاند به انگشتان دست هم نمی رسد و تنها یک مورد فوتی در این زمینه داشتیم، این مسئله نشان میدهد که پروتکلهای بهداشتی ابلاغ شده به درستی و با دقت در صنعت هوانوردی رعایت میشود. بنابراین نمیتوان همه تقصیر را در زمینه شیوع ویروس کرونا یا گسترش آن در کشور به گردن دیگران (صنعت هوانوردی) انداخت. وی افزود: با وجود آن که میدانیم رعایت محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در هواپیماها که برای پروازهای داخلی اعلام شده است، درست نیست، تابع ستاد کرونا هستیم و این مصوبه را تاکنون با دقت اجرا کردهایم و با هر شرکتی که در این زمینه قصوری مرتکب شده، برخورد کردهایم. تا کنون نتنها پروازهای بسیاری را برای برخی شرکتهای متخلف لغو کردهایم بلکه نام آنها را منتشر کرده و تعداد شکایات مردم و نتایج آن را گزارش و منتشر کردهایم. اما این که دائماً در وضعیتی که کشور با مشکل مواجه میشود یا آن که شیوع ویروس کرونا گسترش پیدا میکند، به دنبال مقصر باشیم درست نیست و نمی توان مسافران ایرانی را که به کشورهای مختلف رفتهاند، به علت شیوع ویروس کرونا ممنوع الورود کرد.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبر آنلاین، " کامران هارونی " مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان، درگفت وگویی اظهار داشت: چند روزی است که با پایان یافتن سفرها و قرمز شدن استان اصفهان وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی زیرمجموعه در استانها تقصیر موج چهارم کرونا را گردن مسافران و سفرها انداخته اند. وی افزود: این در حالی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون کمال همکاری را با سایر دستگاه های مربوطه داشته است و ضمن ابلاغ دستورالعمل های سفر هوشمند به تمام تاسیسات گردشگری و با تحقق شعار سفرهای ایمن مسئولانه به نحو احسن مسافرت ها را هدایت کرده است. مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان تصریح کرد: در برخی از استانهای کشور از جمله اصفهان با همکاری و نظارت مستقیم مراکز بهداشت برای هتل ها گواهی نامه ایمن صادر شد تا مسافر بتواند با فراغ بال و خیالی آسوده مسافرت کند. وی اضافه کرد: درطول تعطیلات نوروزی از ۲۸ اسفندماه تا سیزدهم فروردین ۴۰ گروه کارشناسی بیش از سه هزار بازرسی از واحدهای اقامتی و پذیرایی انجام دادند و نکته مهم این جاست که از ۱۲۰ هزار مسافر اقامت کننده تنها ۵ شکایت وصول شد که نشان دهنده مدیریت شرایط است. هارونی با تاکید بر تخصیص ظرفیت ۵۰ درصدی مراکز گردشگری ایمن به گردشگران گفت: این موضوع بر عدم تراکم گردشگران در واحدهای ایمن گردشگری حکایت دارد. وی افزود: شهرستان گلپایگان و خوانسار در ۳۰ اسفندماه در وضعیت قرمز قرار داشتند و حتی یک گردشگر هم در شهرستان تیران و کرون در ایام عید حضور نداشت و مسافران در واحدهای اقامتی مجوزدار در شهرستانهای نجف آباد و دهاقان کمتر از ۱۰۰ نفر بودند قرمز شد. مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان گفت: رئیس جمهور هم از ۵ عامل دخیل در شیوع موج چهارم کرونا یاد کردند که انجام سفرها بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی را به عنوان عامل آخر موج چهارم کرونا دانستند که قطعا اقامت این مسافران در مراکز رسمی انجام نشده است و باید حساب گردشگر را از سفرهای فامیلی و استقرار در منازل استیجاری غیرمجاز که بهداشت رعایت نکردند انجام گرفته است.
ایجاد شده: 30/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400 اخبار داخلی