نتایج جستجو...
ملاحظاتی در باب نمایشگاه گردشگری تهران

ملاحظاتی در باب نمایشگاه گردشگری تهران

نمایشگاه‌های گردشگری در تمام دنیا –خصوصا در کشورهای پیشرفته و تراز اول این صنعت- از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. نمایشگاه‌ها فرصت‌هایی هستند برای معرفی جاذبه‌ها، امکانات و ظرفیت‌های صنعت. با این حال نتایج برگزاری این رویداد زمانی مطلوب خواهد بود که ملاحظات تخصصی و حرفه‌ای در آن‌ لحاظ شود؛ چنان که در نمایشگاه‌های مشهور گردشگری دنیا مانند آی تی بی برلین، فیتور اسپانیا و... شاهد آن بوده و هستیم. کشور عزیز ما ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای برخوردار از جاذبه‌های گردشگری، ضرورتا باید از فرصتی مانند نمایشگاه گردشگری برخوردار باشد. با این حال، این‌که این نمایشگاه چگونه و با چه ساز و کاری برگزار شود تا بتواند بیشترین نتایج را برای صنعت گردشگری کشور حاصل کند، بسیار اهمیت دارد. بی‌تعارف که باشیم باید بگوییم که اگرچه هر ساله نمایشگاه گردشگری برگزار می‌شود اما نتایج موردانتظار از آن به دست نمی‌آید. این عدم توفیق در نتیجه‌گیری از نمایشگاه‌های گردشگری، دلایلی دارد که عمدتا از دو دلیل اصلی ناشی می‌شوند. اول این‌که نمایشگاه‌های تخصصی باید از نمایشگاه‌های عمومی تفکیک شوند؛ چرا که جامعه هدف هر کدام با دیگری متفاوت است. در نمايشگاه‌هاى تخصصى بر خلاف نمايشگاه‌هاى عمومى تعداد عرضه‌کنندگان محصولات –و در اینجا محصولات خدماتی صنعت گردشگری- کمتر و دامنه حضور بازدیدکنندگان هم کمتر است. چرا که تنها افراد ذی‌ربط صنعت در آن حضور پیدا می‌کنند. مثال‌های آن هم روشن و متعددند و نمایشگاه مربوط به تجهیزات هتلی هم از آن جمله‌اند. در چنین نمایشگاهی صرفا هتلداران و فعالان صنعت هتلداری حضور می‌یابند و محصولات خود را عرضه می‌کنند. در حالی که در نمایشگاه عمومی گردشگری، عموم مردم به عنوان مخاطب در نظر گرفته می‌شوند و نه فقط متخصصین و افراد فعال در صنعت. بی‎شک هر دو شکل نمایشگاه‌ها –هم تخصصی و هم عمومی- کارکرد خاص خود را دارند. صنعت گردشگری هم به سبب گستردگی‌اش و این‌که با طیف‌های مختلف جامعه سر و کار دارد، نیازمند نمایشگاه‌های عمومی هم هست؛ منتهای مراتب از دیدگاه کارشناسی و از نظر کسانی که به طور تخصصی در این صنعت کار می‌کنند و ذی‌نفع هستند، باید میان نمایشگاه‌های عمومی و نمایشگاه‌های تخصصی تفکیک قائل بود. در ایران به عنوان کشوری که گردشگری در سند چشم‌انداز و برنامه توسعه آن نقش مهمی دارد و قرار است در آینده یکی از منابع اصلی درآمدی کشور باشد، باید نگاه‌ها به این صنعت تغییر کند. یکی از جلوه‌گاه‌های این تغییر دیدگاه می‌تواند همین نمایشگاه‌ها باشد. متاسفانه نمایشگاه گردشگری تهران هر ساله با هزینه‌ای هنگفت برگزار می‌شود اما نه تنها نتایجی متناسب با این هزینه نمی‌گیرد بلکه عملا از بین رفتن بخش زیادی از این منابع  را شاهد هستیم. به عنوان مثال گفته شده نمایشگاه امسال با هزینه‌ای هنگفت برگزار شده است؛ این هزینه آیا از دیدگاه بهره‌وری مقرون به صرفه است؟ به جای مصرف این منابع برای نمایشگاهی که خروجی چندانی ندارد، آیا نمی‌شد با کار کارشناسی درست و دقیق راه‌های دیگری را آزمود تا شاهد نتیجه‌بخش شدن هزینه انجام‌شده باشیم؟ در حالی که بخش خصوصی سال‌هاست جای خالی تبلیغات بین‌المللی برای صنعت گردشگری کشور را از رسانه‌های مختلف فریاد می‌زند و بر لزوم توجه دولت به این مساله تاکید دارد، دولت به جای توجه به این تاکیدهای مهم و حیاتی، همچنان راه و روش سابق خود را دنبال می‌کند تا صرفا گفته شود نمایشگاهی هم برگزار شده و بودجه‌ای هم هزینه شده است! گردشگری به عنوان یکی از ارزآورترین صنایع کشور که بالقوه می‌تواند بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، نیازمند توجه بیشتر و نگاه تخصصی‌تر دولت است؛ آنچه امروز می‌بینیم با آنچه نیاز صنعت گردشگری ایران است، فرسنگ‌ها فاصله دارد. امروز بسیاری از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، هتل‌ها و سایر تاسیسات گردشگری به خاطر بدهی‌هایی بالنسبه ناچیز در شرف تعطیلی‌اند؛ بسیاری از تاسیسات به خاطر مبالغی در حد 100 میلیون تومان قادر به ادامه فعالیت نیستند؛ در چنین وضعیتی آیا سرپا نگه داشتن این تاسیسات بر برگزاری نمایشگاهی بی‌ثمر ارجحیت ندارد؟ تبلیغات، لازمه صنعت گردشگری در همه‌جای دنیاست و تجربه کشورهای پیشرفته در این صنعت گواه این امر است؛ اما در ایران هرگز دولت خود را موظف به جبران خلاء تبلیغاتی برای جاذبه‌ها و توانمندی‌های گردشگری کشور در سطح دنیا ندیده است. نمایشگاه گردشگری تهران همواره با حضور بخش خصوصی برگزار شده؛ اما حضوری که بیشتر بر پایه نوعی اجبار رقم خورده تا اختیار! گردشگری ایران با توانمندی‌هایی که دارد، بیش از پیش نیازمند کار تبلیغاتی است که در همه‌جای دنیا بر عهده دولت است، نه بخش خصوصی. برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به صورت کارشناسی‌شده و بر طبق استانداردهای جهانی، یکی از راه‌های توسعه گردشگری ایران است. همچنین ایران با جاذبه‌هایی که دارد، می‌تواند محل مراجعه بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری باشد. نمایشگاه تهران در نهایت آیا توانسته به جذب سرمایه در این بخش کمک کند؟ اگر نتوانسته چرا برگزار می‌شود؟ نکته دیگر این‌که نمایشگاه با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه‌ای که در آن برگزار می‌شود، باید در بهترین موقع برگزار شود. چرا که هدف نمایشگاه جذب بازدیدکنندگانی است که به عنوان مخاطب تعریف شده‌اند. مخاطب تخصصی برای نمایشگاه تخصصی و مخاطب عمومی برای نمایشگاه عمومی. نمایشگاه بین‌المللی تهران از بی‌توجهی به این مباحث تخصصی لطمه خورده است؛ چراکه اولا در فصل زمستان -که نامناسب‌ترین فصل برای برگزاری نمایشگاه عمومی است- برگزار می‌‎شود؛ و ثانیا همزمان می‌خواهد هم تخصصی باشد و هم عمومی؛ یعنی می‌خواهد هر دو هدف را همزمان حاصل کند که تجربه نشان داده است چنین چیزی میسر نیست و در نتیجه نمایشگاه از رسیدن به نتایج مطلوب در هر دو زمینه باز می‌ماند. ✍️ جمشید حمزه‌زاده - رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران

ایجاد شده: 24/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 24/بهمن/1401     مقالات و یادداشت ها
گرانی هتل‌ها، بزرگترین مانع در مسیر رونق گردشگری

گرانی هتل‌ها، بزرگترین مانع در مسیر رونق گردشگری

بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس ؛ بزرگترین مانع  در مسیر رونق گردشگری و توریسم در ایران، مسئله ی گرانی مراکز اقامتی است. با بررسی هزینه های مربوط به گردشگران مشخص می شود سهم اصلی در سبد هزینه ها، مربوط به هزینه ی اجاره ی اسکان است. از طرفی به دلیل کمبود مکان اقامتی در ایام پیک مسافرت شاهد چادر زدن افراد در پارک ها و خیابان ها هستیم. در پی حل مشکلات مربوط به مجوز کسب و کار، بعد از تصویب قانون تسهیل صدور مجوز ها و ابلاغ آن توسط مجلس شورای اسلامی، مجوز خانه ی مسافر در زمره ی مجوز های ثبت محور قرار گرفت. این اقدام به معنای آن است که  افراد می توانند با ثبت اطلاعات خود در سامانه بدون اتلاف وقت و هزینه کار خود را آغاز کنند. با ثبت محور شدن مجوز خانه ی مسافر به مرور بازار مکان های اقامتی متنوع، ارزان، گسترده و شفاف می شود، گردشگران می توانند قبل از عزیمت به شهر مقصد، خانه های مدنظر خود را مشاهده و رزرو کنند.

ایجاد شده: 22/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 22/بهمن/1401     اخبار داخلی
چک این تلفن همراه در هتل ( Mobile check-in ) بخش سوم

چک این تلفن همراه در هتل ( Mobile check-in ) بخش سوم

بخش سوم معایب موبایل چک این کاربرانی که  باتری تلفنشان کم است یا اغلب تلفن خود را فراموش میکنند ، ممکن است بخواهند یک نسخه از کلید کارتی را از پذیرش دریافت کنند و از آنجایی که بیشتر هتل‌ها برای تحویل کلید اتاق به کارت شناسایی عکس‌دار نیاز دارند، این امر می‌تواند منجر به ایجاد مشکل برای ورود به  اتاق شود. اتصال بد اینترنت در راهروها و قطع برق می تواند منجر به مشکل باز کردن درب اتاق مهمان از طریق تلفن هوشمند شود پس هتل‌هایی که خدمات موبایل چک این  را اجرا می‌کنند باید روی پوشش بی‌سیم و برق اضطراری هتل به اندازه کافی سرمایه‌گذاری کنند. همچنین تعامل بین مهمان و کارکنان هتل کم میشود و در نتیجه مهمانان یک تجربه شخصی‌سازی شده از سمت هتل را از دست میدهند. کارمندانی که بدون آموزش کامل پذیرش یا رزرواسیون  ، گزینه‌های چک‌این دیجیتالی را فعال   می‌کنند،  می‌توانند مهمان های چک این آنلاین  را  بینند که اتاق‌های موجود را زودتر از میهمانان در صف میز پذیرش رزرو می‌کنند و این باعث اختلال در کار پذیرش می‌شود.

ایجاد شده: 12/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 24/بهمن/1401     فرانت آفیس
چشم انداز ۲۰۳۰ گردشگری و مهمان نوازی در عربستان

چشم انداز ۲۰۳۰ گردشگری و مهمان نوازی در عربستان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ،‌ گردشگری یکی از بزرگترین و پویاترین بخش‌های اقتصاد جهانی است. در پادشاهی عربستان سعودی، رشد گردشگری توسط سطوح سرمایه‌گذاری به صورت بی سابقه‌ای تقویت می‌شود و در واقع، نظام پادشاهی عربستان بزرگترین سرمایه‌گذار گردشگری در جهان است. چنین رشد عظیمی در گردشگری، در سال‌های آینده طیف وسیعی از فرصت‌ها را برای مردان و زنان به همراه خواهد داشت. هدف چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان، کاهش نرخ بیکاری به ۷ درصد در هشت سال آینده، ارتقای سطح مشارکت جامعه در گردشگری و تمرکز بر آموزش و پرورش برای ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان  در همه جای کشور خواهد بود. " احمد الخطیب " وزیر گردشگری عربستان در اکتبر ۲۰۲۰، استراتژی توسعه سرمایه انسانی در بخش گردشگری را اعلام کرد. این استراتژی شامل ۲۰ برنامه است که ۱۵ مورد از آنها شامل برنامه‌های آموزشی و توانبخشی می‌شود. اهداف این برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و کارمندانی است که یا در این حوزه فعالیت می‌کنند و یا می‌خواهند در آن وارد کار شوند. این استراتژی به دنبال توسعه سرمایه انسانی برای تکمیل یک میلیون شغل در ده سال آینده است. چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، توسعه بخش گردشگری و تقویت نقش آن به عنوان محرک تولید ناخالص داخلی را در اولویت قرار می دهد. یکی از قابل توجه ترین بخش های نسخه شهروندی از بودجه ۲۰۲۲، راه اندازی پلت فرم " آموزش گردشگری الکترونیکی " توسط وزارت گردشگری این کشور بود که از طریق آن ۲۲۶,۰۰۰ نفر ثبت نام کرده و ۱۳۷,۰۰۰ کارمند و کارمند بالقوه نیز از آموزش‌های مرتبط با این بخش بهره‌مند شدند. در ژوئن ۲۰۲۲، وزارت گردشگری عربستان برنامه پیشرو "پیشگامان گردشگری" را اجرایی کرد. هدف این برنامه  توسعه توانایی های ۱۰۰,۰۰۰ مرد و زن جوان سعودی در زمینه توسعه مهارت ها در بخش گردشگری برای انطباق با نیاز این بخش با استعدادهای محلی است. همچنین این برنامه فرصت های آموزشی عملی را برای جوانان عربستانی فراهم می کند تا مهارت های خود را بهبود بخشند و از رشد و فرصت های شغلی در این بخش حمایت کنند. این برنامه جوانان عربستانی را  آماده می کند تا مسیر شغلی خود را آغاز کنند و یک عنصر اساسی در بخش گردشگری پررونق در پادشاهی باشند. آموزش با کیفیت، در گردشگری و مهمان‌نوازی به ایجاد مسیرهای شغلی و قرار دادن جوانان در مسیر آینده‌ای موفق و روشن کمک می‌کند. ترجمه شده توسط گروه رسانه‌ای هتل‌نیوز

ایجاد شده: 11/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 11/بهمن/1401     اخبار خارجی
کسادی هتل‌های کرمانشاه در فصل سرما

کسادی هتل‌های کرمانشاه در فصل سرما

به گزارش هتل نیوز ؛ " سیروس گل عنبر " نایب رئیس جامعه هتلداران استان کرمانشاه گفت : هر ساله در ایام فصل سرد سال و با توجه به کاهش مسافرت‌ها، ضریب  اشغال تخت هتل‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. او ادامه داد : در حال حاضر ضریب اشغال تخت هتل‌ها در کرمانشاه به حدود ۲۰ درصد کاهش یافته که شرایط خوبی برای هتل داران نیست. وی افزود : هتلداران استان در طرح‌های زمستانی خود برای مسافران تخفیف قائل شده‌اند که میزان این تخفیف در هتل‌ها و مراکز اقامتی مختلف متفاوت است. " گل عنبر " تاکید کرد : وضعیت هتل ها در شرایط فعلی خوب نیست و به حمایت نیاز دارند. نایب رئیس جامعه هتلداران استان کرمانشاه افزود : علیرغم اینکه میراث فرهنگی و نیروی انتظامی برای شناسایی و پلمب آنها همکاری خوبی دارند، اما کماکان فعالیت بسیاری از  آنها ادامه دارد و این نیازمند برخورد جدی دستگاه قضایی است.

ایجاد شده: 11/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 11/بهمن/1401     اخبار داخلی
معرفی هتل آتلانتیس رویال، جدیدترین هتل دبی

معرفی هتل آتلانتیس رویال، جدیدترین هتل دبی

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، هتل " آتلانتیس رویال " دبی را می‌توان یکی از زیباترین هتل‌های این شهر دانست که معماری ویژه آن در لحظه اول هر رهگذری را به خود جذب می‌کند. این هتل پنج ستاره لوکس در جزیره " پالم جمیرا " شهر دبی واقع شده و چشم انداز بی‌نظیر و ابدی آن مشرف به خلیج فارس و طبیعت زیبای این منطقه است. افتتاحیه هتل " آتلانتیس " در ماه ژانویه ۲۰۲۳ در یک مراسم مجلل و خاص با حضور مهمانانی برجسته از سراسر جهان برگزار شد. این هتل پنج ستاره مجلل در زمینی به وسعت ۸۷ هزار مترمربع در ۴۳ طبقه بنا شده است. مسافران این هتل به امکاناتی از قبیل استخرهای روباز، کلوب ساحلی، ۱۷ رستوران، کافه، بزرگترین پارک آبی خاورمیانه، ساحل اختصاصی، سینما اختصاصی، صرافی، سالن جلسات و همایش‌ها و سالن‌های ورزشی در مدت اقامت دسترسی خواهد داشت. در این هتل خدمات اسپا و ماساژ هم در فضایی جذاب ارائه می‌شود و مسافران هتل " آتلانتیس " می‌توانند از این محیط جذاب برای رفع خستگی روزمره و تجدید انرژی با پرداخت هزینه استفاده کنند.

ایجاد شده: 6/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 6/بهمن/1401     اخبار خارجی
بیش از ۸۰ درصد از توریست‌های زیارتی را از دست داده‌ایم

بیش از ۸۰ درصد از توریست‌های زیارتی را از دست داده‌ایم

به گزارش هتل نیوز،‌" علی اکبر علیزاده قناد " رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت ؛ خراسان رضوی عمدتا پذیرای زائران زیادی از کشورهای همجوار عراق، حوزه خلیج فارس و حتی آسیای میانه بود، اما در حال حاضر ۸۰ درصد از تعداد این افراد به دلیل مسائل سیاسی و قطعی اینترنت کاسته شده است. او ادامه داد ؛  اقتصاد خراسان و به ویژه مشهد تا حدود زیادی زیر سایه گردشگری است و حدود ۶۰ درصد از اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد. " قناد " افزود ؛ بیش از ۵۰درصد هتل‌های ایران در مشهد است و با توجه به اینکه چرخ اقتصاد مشهد روی محور زائران و گردشگران می‌چرخد، افت تعداد گردشگران منجر به افت شدید وضعیت اقتصادی می‌شود. وی گفت ؛ خراب شدن راحت است اما آباد کردن بسیار سخت است و برگرداندن اعتماد از دست رفته زائران و توریست ها بسیار سخت است.  رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد ؛ تبعات منفی این وضعیت بسیار گسترده است و تاثیر زیادی دارد.

ایجاد شده: 5/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 5/بهمن/1401     اخبار داخلی
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی : استقبال از نمايشگاه امسال دوبرابر شده است

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی : استقبال از نمايشگاه امسال دوبرابر شده است

"ا سید مصطفی فاطمی " مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در مصاحبه‌ای اختصاصی با هتل نیوز در خصوص برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران گفت ؛ نمایشگاه‌ها برآیند هر صنعت هستند و  اگر صنعت در رکود باشد، نمایشگاه آن هم ركود خواهد شد. او ضمن اعلام اینکه بیش از ٦٧٠٠٠ مترمربع براى فضاى نمايشگاه امسال اختصاص داده شده از رويكرد متفاوت نمایشگاه در  حوزه گردشگرى خوراك نیز خبر داد و گفت امسال در نمایشگاه پخت و پز نخواهیم داشت، بیشتر به فرآیندها و بسته‌بندی در حوزه خوراک در کشور خواهیم پرداخت. او ادامه داد ؛ حجم شرکت‌کنندگان داخلی و بین‌المللی نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. " فاطمی " با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ متر فضای نمایشگاهی امسال در اختیار شرکت‌های خارجی است گفت ؛ كشورهاى ونزوئلا، لبنان،عراق، روسيه، قطر، مالزى، تركيه و ژاپن در نمايشگاه امسال حضور خواهند داشت. وی افزود ؛ نمایشگاه امسال همچون سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی از جمله فیتور به صورت منطقه‌اى و استان محور برگزار خواهد شد. مدیرکل توسعه گردشگری داخلی ضمن اعلام اینکه هتل‌ها سالن اختصاصى ندارند تاکید کرد ؛ نمایشگاه صنایع دستی به صورت سالن‌های جداگانه از بخش گردشگری خواهد بود.

ایجاد شده: 1/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 1/بهمن/1401     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...