به گزارش هتلنیوز ، نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با حضور وزیر گردشگری در جلسه اخیر این کمیسیون، اظهار داشت: وزیر گردشگری در این کمیسیون بر ضرورت تقویت اعتبارات ایجاد زیرساختهای گردشگری و حمایت از ایجاد بازارچههای صنایع دستی تاکید کرد. "حجتالاسلام محمدرضا میرتاجالدینی" ابراز داشت: وزیر گردشگری همچنین درباره بودجه وزارتخانه متبوع خود نقطه نظراتی را مطرح کرد و اظهار داشت که این وزارتخانه کمترین بودجه را دارد. "میر تاجالدینی" افزود: مونسان در این جلسه تاکید کرد که بیشترین کارهای این وزارتخانه مشارکتی است و به صورت مردمی و با کمک بخش خصوصی انجام میشود. وی همچنین گفت: طبق گفته وزیر گردشگری، سهم ما در گردشگری به نُرمهای جهانی نزدیک میشود و در حال حاضر سهم ۶.۸ درصدی از GDP را داریم که نُرم جهانی ۱۰ درصد است.
ایجاد شده: 12/مهر/1399 آخرین ویرایش: 12/مهر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت در رابطه با "ُسفر کارت" اظهار داشت: هر فرد برای استفاده از تسهیلات "سفر کارت" بانک ملت ۱۵۰ روز مهلت و پس از استفاده برای بازپرداخت این تسهیلات یک ماه تنفس دارد. اقساط به مدت ۱۸ ماه با سود تسهیلات ۴ درصد دریافت میشود. "هادی سپانلو" ابراز داشت: مهمترین نکته در استفاده از "سفر کارت" انجام سفر هوشمند با رعایت شیوهنامههای بهداشتی مورد تائید ستاد ملی کروناست. وی افزود: به زودی شرایطی ایجاد میشود تا افراد بتوانند در محیط "وب" برای دریافت سفر کارت تقاضا بدهند.
ایجاد شده: 12/مهر/1399 آخرین ویرایش: 13/مهر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، در مراسمی با حضور وزیر گردشگری و مدیرعامل بانک ملت، تفاهمنامه استفاده از سفر کارت بانک ملت به عنوان راهکاری برای رونق بازار سفر، منعقد شد. در این مراسم همچنین از سفر کارت بانک ملت با اعتبار ۲۰ میلیون تومان برای هر نفر با بازپرداخت ۱۸ ماهه و سود تسهیلات ۴ درصدی، رونمایی شد. سفر کارت ملت به هر فرد متقاضی سفر اعطا میشود و افراد میتوانند برای خرید تور از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز، اقامت در مراکز اقامتی رسمی و تحت نظارت میراثفرهنگی و مراکز رسمی فروش صنایعدستی، از این سفر کارت که مهلت اعتبار آن ۵ ماهه است، استفاده کنند. وزیر گردشگری کشور در این مراسم با اشاره به اینکه "سفر کارت ملت" با نمونههای مشابه قبلی متفاوت خواهد بود، اظهار داشت: پروسهای که تاکنون طی شده نشاندهنده این است که این طرح موفق خواهد بود. "علیاصغر مونسان" در این خصوص اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگیهای "سفر کارت ملت" این است که نرخ سود آن ۴ درصد است که نرخ بسیار پائینی است. وی همچنین گفت: اجرای این طرح میتواند زنجیرهای از مشاغل را شامل شود و با توجه به این که گردشگری یک زنجیره وسیع است، سفر کارت میتواند موجب رونق اقتصادی در بخشهای مختلف شود. مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ایران نیز با تاکید بر این موضوع که سفر کارت ملت نسبت به نمونههای قبلی نرخ سود کمتری دارد، اظهار داشت: پیش از این نیز تجربه اجرای سفر کارت را داشتهایم اما سفر کارتهای قبلی نرخ بهره بالایی داشت به گونهای که گاهی به ۱۸ درصد میرسید. "حسین اربابی" همچنین گفت: اجرای این طرح، یک محرک جدید در بازار سفر ایجاد خواهد کرد و میتواند باعث رونق سفر و گردشگری در کشور شود.
ایجاد شده: 9/مهر/1399 آخرین ویرایش: 9/مهر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، مراسم رسمی روز جهانی گردشگری در ایران، یکشنبه 6 مهرماه با حضور وزیر گردشگری و معاونان، جمعی از مدیران، دستاندرکاران و فعالان حوزه گردشگری در بخشهای دولتی و خصوصی و همچنین اصحاب رسانه در محل هتل "ارم" تهران، برگزار شد. در ادامه، گزیدهای از مهمترین اظهارات "علیاصغر مونسان" وزیر گردشگری کشور در این مراسم را مشاهده مینمائید. با وجود پیگیریهای متعدد، نتوانستیم آنطور که باید با حجم بالا به طور مستقیم و پررنگتر از صنعت گردشگری حمایت کنیم. شیوع ویروس کرونا، سختترین شرایط را برای گردشگری جهانی ایجاد کرد و صدها میلیارد دلار خسارت فقط به بخش گردشگری وارد شده است. ارتقای جایگاه صنعت گردشگری کشور و همگرایی بین همه بخشها و فعالان حوزه گردشگری کشور، دو اتفاق مهم بود که در چند سال گذشته در صنعت گردشگری کشور اتفاق افتاد. هم در بخش نرمافزاری و هم در بخش سختافزاری شاهد رشدهای خوبی در بخش گردشگری کشور بودیم. در بخش نرمافزار، محصولات جدیدی به چرخه گردشگری، اضافه و گردشگری بومگردی در کشور به طور جدی دنبال شد و رونق پیدا کرد. گردشگری به عنوان یک موضوع جدید در حوزه گردشگری جزو محورهای برنامههای وزارتخانه قرار گرفته و به زودی تفاهمنامهای برای حمایت از این بخش با وزیر جهاد کشاورزی به امضا خواهیم رساند. چند سالی است که روی موضوع جدیدی با عنوان گردشگری معدن تمرکز کردهایم و خوشبختانه نخستین مجوز گردشگری معدنی در زنجان صادر شد. کاروانسراهای کشور به عنوان بناهای تاریخی ارزشمند و هویتی کشور که رها شده و در حال تخریب بودند در اختیار صنعت گردشگری قرار گرفتند. سند توسعه گردشگری حدود یک سال و نیم در بخشهای مختلف دولت و کمیسیونها در حال بررسی بود و در آن برای ۱۷ یا ۱۸ دستگاه اجرایی، حکم تعیین شده و آنها را موظف به همکاری با صنعت گردشگری کرده است. سند اقدام ملی نیز با مشارکت سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تهیه و تنظیم است که امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم آن را به اتمام برسانیم و رونمایی کنیم. بیش از ۲۴۰۰ طرح گردشگری در کشور با هزینهای بالغ بر ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در حال اجراست که فضاهای اقامتی، گردشگری و تفریحی کشور را تکمیل میکند. در دولت تدبیر و امید، ۴۹۷ هتل و اقامتگاه با ظرفیت ۱۰۰ هزار تخت به مجموعههای اقامتی و گردشگری کشور اضافه شد.
ایجاد شده: 7/مهر/1399 آخرین ویرایش: 7/مهر/1399 اخبار داخلی
🔴 مالیات اشغال هتل (Hotel Occupancy Tax ( HOT )) مالیاتی که توسط دولتهای محلی و ایالتی در ایالات متحده تعیین میشود. این مالیات برای اقامت در هر شب در هتل وضع میشود. این مالیات بر اجاره اتاقهایی است که بر اساس شهر، بخش، ایالت و یا کشور ممکن است تعیین شود. این امر به طور کلی به دلیل قیمت اقامتگاهها یا هرگونه هزینه اضافی مانند نظافت یا میهمان اضافی است. مالیات اشغال گاهی با نامهای مالیات محل اقامت، مالیات اتاق، مالیات فروش، مالیات گردشگری یا مالیات هتل نیز نامیده شود. این مالیات مانند سایر مالیاتها به عنوان راهی برای افزایش درآمدهای دولت ایجاد شده است. البته دولتهای ایالتی و محلی در آمریکا به جای افزایش مالیات بر ساکنان محلی، برای مسافران و افراد غیر بومی مالیات وضع کردهاند. برای مثال مسافران هنگام اقامت در شهر نیویورک، برای یک سوئیت متوسط که قیمت آن ۲۵۰ دلار است باید ۳۷ دلار مالیات بپردازند که رقمی چشمگیر است.
ایجاد شده: 4/مهر/1399 آخرین ویرایش: 4/مهر/1399 مدیریت هتلداری
گروه آموزشی هتلنیوز - کتاب تحلیل مدیریتی در هتلداری ( The Analytic Hospitality Executive ) به تجزیه و تحلیل هدفمند فرصتهای منحصربفرد در هتلداری میپردازد. مفاهیم این کتاب به تصمیمگیران کمک میکند تا دادههای بزرگ و ارزش آنها در این صنعت را درک کنند. این کتاب توسط یک متخصص برجسته و تحلیلگر مشاغل و کارشناس خبره در صنعت هتلداری و گردشگری نوشته شده است و ارتباط مستقیمی بین دادههای بزرگ و هتلداری برقرار میکند و به شما نشان میدهد که چگونه میتوانید تجزیه و تحلیلها را در مدیریت استراتژیک یک هتل، استفاده کنید. شما میآموزید که کدامیک از انواع دادهها مهم هستند، چگونه منابع دادهها را شناسایی کنید و چگونه میتوانید تجزیه و تحلیلها را در چندین فرایند تجاری ادغام کرده و یک فرهنگ تحلیلی کلی ایجاد کنید که اطلاعات را به بینش تبدیل کند. مطالب این کتاب شامل موارد زیر میشود؛ درک دادهها و تجزیه و تحلیل اطلاعات ادغام تجزیه و تحلیل.ها در فرآیندهای تجاری موجود شناسایی با ارزشترین منابع داده جهت دریافت فایل PDF این کتاب از طریق گزینه ثبت سفارش اقدام فرمائید.
ایجاد شده: 29/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 29/شهریور/1399 کتابخانه بین المللی
به گزارش هتلنیوز ، وزیر گردشگری کشور با حضور در برنامه تلویزیونی "پایش" به تشریح برنامههای وزارت گردشگری در دوران پساکرونا پرداخت و توضیحات را در خصوص برخی سوالات در حوزههای مختلف گردشگری کشور را ارائه کرد. سرفصل اظهارات "علیاصغر مونسان" وزیر گردشگری کشور در برنامه تلویزیونی "پایش" به شرح ذیل است؛ بودجه وزارت گردشگری در سال جاری دو برابر شده و از ۷۰۰ میلیارد به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. با این وجود سهم وزارت گردشگری از بودجه کشور، ۷۰ درصد کمتر از آخرین وزارتخانه است. با وجود ۲۴ اثر ثبت جهانی، ۳۲ هزار اثر ثبت ملی و بیش از یک میلیون سابت تاریخی، دریافتی حوزه میراث فرهنگی در سال گذشته فقط ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است. به دلیل بودجه بسیار پائین وزارت گردشگری، سهم آثاری مانند تخت جمشید که در دنیا بینظیر است از این بودجخ فقط ۵ میلیون تومان میشود. با همکاری وزارت بهداشت و صحبتهای انجام شده با شخص وزیر بهداشت در حال آمادهسازی مقدمات و برنامهریزی برای ورود تورهای گروهی خارجی به کشور هستیم. گردشگری دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی در جامعه است و نقش بسیار موثری در ایجاد نشاط اجتماعی ایفا میکند. در حوزه زیرساختها و ایجاد مفاهیم جدید گردشگری از جمله اکوتوریسم، بوتیک هتلها، گردشگری سلامت، گردشگری کشاورزی و ... اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است. سعی کردیم از همه منابع و ظرفیتهای موجود در کشور استفاده کنیم تا گردشگری را از حالت تک بُعدی خارج کنیم که خوشبختانه با استقبال خوب گردشگران داخلی و خارجی هم مواجه شد. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری و بانک مرکزی، گردشگری در سال گذشته سهم 11.7 میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی ( GDP ) در کشور داشته است. ساخت سد، نیروگاه، پالایشگاه و دیگر پروژههای بزرگ هیچ تاثیری در جذب گردشگر ندارد. اقتصاد گردشگری مردم محور است و با کوچکترین توجه به جزئیات میتوان نتایج بزرگی را در این زمینه به ارمغان آورد. به تمامی معاونین و مدیران کل در سراسر كشور تاکید کردهام که در زمینه صدور مجوزها، سختگیری و مانع تراشی نکنند. بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، وزارت گردشگری جزو سه دستگاه اجرایی برتر کشور از نظر میزان رضایت فعالان بخش خصوصی قرار دارد.
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 اخبار داخلی
ریاست محترم جمهور، حجتالاسلام دکتر حسن روحانی؛ به جستجوی مقصر و گناهکار نیستیم، نمیخواهیم نقد کنیم، نمیخواهیم دوباره از اوضاع نابسامان صنعت گردشگری و صنعت هتلداری بگوئیم. آنچنان در یک بحران و فاجعه اقتصادی گرفتار آمده و آمدهایم که هر چه گوئیم جز نمک بر زخم پاشیدن نیست. گفتنیها را میدانید و به خوبی آگاه هستید امّا چرا هر چه پیش میرویم و هر راهکاری ارائه میفرمائید نه تنها راهگشای مشکلات این صنعت نیست بلکه متاسفانه گاهی به مشکلات نیز میافزاید!! آقای رئیس جمهور؛ آیا مملکت ملکالطوایفی است؟! دستگاههای اجرایی فرمانبردار دستورات کدام مرکز، ستاد بحران، شورای کرونا و ... هستند؟! در استانی و در گوشهای از این مملکت پهناور اعلام میکنند که هتلها میتوانند تا ۳۰ درصد ظرفیت خود میهمان بپذیرند و در استانی دیگر، هتلی تا مرحله پلمپ پیشمی رود فقط به دلیل آنکه چهار اتاقش مهمان داشته است!!! با کدام ناظر و نظارتی چنین دستوراتی صادر می شود؟ بر اساس کدام مستندات قابل اطمینانی چنین شیوهنامههایی تدوین میشود؟ مگر چند هتل در بین این چند هزار واحد، پذیرش مسافر دارند؟ فقط آمار، عدد و رقم است که سلسلهوار اعلام میشود و در مقابل، شک و شبهه ایجاد میکند. مگر هتل دکّان بقّالی است که کرکرهاش را پائین بکشند؟ آیا تحقیق کردهاید چه حجم کالایی در سردخانههای هتلها و در انبارهای خشک و تَر در انتظار پایان یافتن تاریخ مصرفشان وجود دارد و باید به زودی به سطل زباله ریخته شود؟ شاید در مواقع حساس بتوان تا حدودی در هزینههای سربار صرفهجویی کرد امّا آیا هتلها میتوانند از هزینههای جاری جلوگیری کنند؟ مگر تعطیل کردن هتل معنا دارد؟ رعایت مسائل بهداشتی خاصّه در این شرایط، وظیفه اخلاقی و اجتماعی هر مدیر هتل است. چرا اینگونه تبلیغ میشود که بعضی از هتلها فلان پروتکل بهداشتی را رعایت نمیکنند و جان خود و میهمانشان را به خطر میاندازند؟ سفر و گردش ممنوع است امّا مسافری که به هر دلیل وارد شهر میشود چه باید بکند؟ زحمات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادارات کل در سراسر استانها و کوششهای نیروی انتظامی و تلاشهای قوه قضائیه جهت پلمپ واحدهای غیرقانونی را پاس میداریم امّا هر مسافری گردشگر نیست و باید برای اینگونه میهمانان نیز اندیشهای مناسب داشت. تمامی تورها کنسل میشود، همایشها، سمینارها و هر نوع مراسم و گردهمایی تعطیل می شود ، رزروهای فردی و گروهی یک به یک باطل میشود. با تهدید، ارعاب و انواع شیوهنامهها و دستورات فورس ماژور، هتلها را مجبور میکنند و یا با صلاحدید مدیران بزرگوارشان بدون دریافت کوچکترین ضرر و زیان، وجوه دریافتی حاصل از این رزروها را عودت میدهند و حال که صندوق و ذخیره مالی هتلها به انتها رسید با تبلیغات گسترده از مردم تقاضا میکنند تا رزروهای خود را باطل نکنید و اجازه دهید در زمانی دیگر این تاسیسات اقامتی و پذیرایی، میهماندار شما باشند. نوشدارو پس از مرگ سهراب!! جناب آقای رئیسجمهور؛ هر آنچه در حال حاضر از مصاحبههای شما برداشت شده است و کورسویی از امید در آن وجود دارد امّا در عمل آنچنان این صنعت از آن منتفع نمیشود!! در این زمان، نقدینگی یکی از بزرگترین چالشهای هتلهاست و لذا از یک سو شما فرمودید به کارگاههای بزرگ و کوچک در صورتی که کارگری را اخراج نکنند وام میدهید با بهره و دو ساله!!! به چند و چون و میزان پرداختی، زمان بازپرداخت و ضریب کارمزد آن کاری نداریم و لطف شما را در این شرایط با جان و دل میپذیریم امّا وزارت کار و تعاون اعلام میفرمایند به کارگران شما بیمه بیکاری تعلق میگیرد و در فلان سایت ثبت نام کنید. حال آیا این عمل حکم اخراج کارگر را پیدا نمیکند؟! میگوئیم نقدینگی نداریم و فرصتی دهید جهت پرداخت آبونمان حاملهای سوخت، میگویند فقط قسطبندی و تاخیر در پرداخت. آبونمان شامل مصرفکنندگان خانگی است!!! میگوئیم کارگاههای کوچک و اکثر هتلهای یک و دوستاره دچار کمبود نقدینگی هستند و در خصوص پرداخت حق بیمههای کارفرمایی فرصتی دهید، میفرمایند برای کارگاههای با بیش از ده کارگر تسهیلاتی قائل شدیم و شامل کارگاههای کوچک نمیشود!!! تقاضا کردیم چون فقط تا پایان فروردینماه فرصت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است لذا تسهیلاتی قائل شوید، فرمودند اشکال ندارد تا پایان اردیبهشت پرداخت کنید!!! آیا قرار است معجزهای رخ دهد با این یک ماه فرصت؟! آیا در خصوص مالیات عملکرد و تکلیفی اندیشهای شده است؟ با عوارضهای گوناگون شهری و کشوری که مستلزم مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارد و حتی اعتنایی به مصوبات ملی نیز ندارند چه باید کرد؟! جناب آقای "حسن روحانی" رئیس جمهور محترم؛ انشاالله به زودی با همّت و کوشش تمامی مردم عزیز ایران بر این کرونا ویروس غلبه کرده و با افتخار اعلام کنید که شرایط عادی است و کسب و کار آغاز میشود امّا از آن زمان به بعد که تمامی مشاغل و تولیدکنندگان و واحدهای خدماتی با کوششی مضاعف مشکلات خود را یک به یک مرتفع میکنند و با علم به اینکه تمامی اصناف و فعالان اقتصادی در این شرایط متضرر شدهاند، خود را تافته جدا بافته نمیدانیم. مهمترین مسئله اینکه وقتی این جانفشانیها و از خود گذشتگیهای دانشگاهها و دانشکدههای پزشکی و ایثار پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستانها را شاهد هستیم، زبانمان به لکنت میافتد که تقاضای مالی داشته باشیم امّا چه کنیم که به شدت در تنگنای اقتصادی گرفتار آمدهایم و حداقل یک سال طول میکشد تا شرایط برای صنعت گردشگری و صنعت هتلداری به شرایط نه چندان خوبِ قبل از این بحران برگردد. در این برهه، اگر انتظار کمک بلاعوض داشته باشیم، سخنی به گزاف نیست لذا اگر دولت توانایی این محبت را دارد، دریغ نفرمائید و در غیر این صورت، سهم صنعت گردشگری را از هر آنچه شما نام آن را تسهیلات و کمک میگذارید چه به صورت وام و چه به صورت سایر تسهیلات، جداگانه اعلام فرمائید. همچنین در ابلاغ این مصوبات، دستور فرمائید تعجیل کنند و یا راهکاری ارائه دهید که بتوانیم با کمترین صدمه جانی و مالی این دوران گذار را طی کنیم. سیّد علی معینزاده - فعال صنعت گردشگری و هتلداری کشور
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها
در چند ماه اخیر با توجه به حوادث سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار بر کل کره خاکی از بسیاری از همکاران و فعالین صنعت گردشگری شنیدم که گردشگری ایران برای همیشه کام مرگ رفت. باید پذیرفت تا زمانی که نسل بشر از روی کره خاکی پاک نشده، صنعت گردشگری بر خلاف سایر صنایع به علت ذات خویش همواره در حال حیات، رشد و گاها با برنامهریزیهای صحیح در حال توسعه میباشد. فضای کنونی برای دست اندرکاران بیشباهت به دوران ۸ ساله دفاع مقدس نیست و همانطور که پس از اتمام جنگ، شاهد رونق گردشگری ( هرچند با سرعت کم ) در این بازار پر سود جهانی بودیم، باید زمان حال را غنیمت شمرده و از هماکنون با مرور تجربیات و از طریق روشهای مختلف مختلف مانند نوسازی هتلها، افزودن امکانات رفاهی جدید بر اساس نیاز روز مشتریان، نمادسازیهای مدرن، طرح جذابیتهای جدید، توجه بیشتر به گردشگری سلامت و گرشگری سیاه و هزاران روش ابتکاری و نوآورانه دیگر، باعث طرح پکیجهای متنوع و جذاب گردشگری در کشور شده و تعداد بیشتری از توریستهای علاقهمند از سراسر جهان را جذب کنیم. با علم به آماده نبودن زیرساختهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایهگذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه، بیخبر بودن سرمایهگذاران خارجی از پتانسیلهای جغرافیایی و فرهنگی موجود در ایران و تبلیغات غیر هدفمند در بازارهای جهانی و همچنین کشمکشهای سیاسی با بعضی کشورهای غربی و دیگر موانع در مسیر رشد صنعت گردشگری ایران، هنوز هم این صنعت مولد و اشتغالزا که به صورت غیرمستقیم ۶.۱ درصد تولید ناخالص ملی و نیم درصد اشتغال را به عهده دارد، میتواند با برنامهریزی صحیح کشور را از بحران اقتصادی خارج سازد. آنچه این امر را میسر میکند، توجه جدی حاکمیت به ظرفیتهای رها نشده و انعطافپذیری گردشگری و صنایع وابسته آن است. بهرهوری و استفاده بهینه از ظرفیتهای گردشگری کشور، سیاستگذاری و برنامهریزیهای راهبردی و کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت جهت افزایش تحرک در تولید و توزیع، ایجاد مشاغل و خدمات گوناگون و کمک به سرعت گردش پول باید در الویت کار برنامهریزان قرار گیرد تا به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک کند. اگر گردشگری به یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشور تبدیل شود، موتور محرک توسعه خواهد بود و ضمن اشتغالزایی و توزیع ثروت، در تمام نقاط پهنه گسترده کشورمان باعث تقویت بنیانهای سیاسی و اجتماعی خواهد شد. مهران امیرحسینی - عضو کمیته اطلاعرسانی، تبلیغات و روابط بینالملل جامعه هتلداران ایران
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها
گردشگری ذاتاً تجربه اجتماعی است که معمولاً شامل مسافرت با دوستان و اقوام میشود و این روابط اجتماعی هستند که تجربه مصرف را شکل میدهند. در واقع، سفر کم شتاب زمان بیشتری را برای گذراندن در سفر در اختیار قرار میدهد تا افراد در آن فرصت، گردهم آیند و به روابط خانوادگی و دوستیهای خود استحکام بخشند. در بررسی اصالت روابط و ارتباطات بین فردی میتوان گفت که خانوادهها هنگام دور بودن از خانه، انگار در خانه خود هستند. گردشگران از مکانها استفاده میکنند و به این ترتیب نوعی گردهمایی خاص را ایجاد می کنند. به نظر میرسد که گردشگری بیشتر به همراهی دستهجمعی گرایش پیدا کرده و سفر به قصد بازدید صرف از ناشناختهها، کمتر صورت میگیرد. سفر کم شتاب بخش متفاوتی از تجسم دوباره گردشگری است که توجه بیشتری به اجتماع دارد و این توانایی را ایجاد میکند تا گردشگر با افراد و مکانها درگیر شود. مسافران سفر کم شتاب علاوه بر رفت و آمد با دوستان و اقوام، تمایل دارند با مردمی که در طول سفر با آنها مواجه میشوند نیز ارتباط برقرار نمایند. سفر کم شتاب به معنای لذت بردن از رفتن به مقاصد جدید، کشف فرهنگهای هر منطقه، احترام به محیط زیست، همدم شدن با بومیان و استفاده از سفر به صورت بهینه و گاهی به معنای کاهش هزینهها است. سفر کردن با آهنگ آهسته و برقراری ارتباط با مناطق در طول مسیر سفر امر جدیدی نیست. پیش از استفاده گسترده از خودروها و سفرهای هوایی، بخش عمدهای از گردشگری به شکل کم شتاب صورت می گرفته و دلیل آن هم کمبود امکانات حمل و نقل پیشرفته بوده که سفرها را به مسافتهای کوتاه و در طول یک روز محدود میکردهاند. به عنوان مثال مسافرتها به صورت پیاده یا با حیوانات ( اسب، شتر، الاغ ) تنها روشهای سفرهای زمینی بودند. امروزه سفر کم شتاب البته نه برای همه ولی برای اغلب افراد، سفری متفاوت میباشد زیرا پربار بودن تجربه سفر با حضور در محیطهای بومی و محلی مقصد برای برخی از مهمترین بخشهای سفر به حساب میآید. سفر کم شتاب، جایگزینی برای سفر هوایی و سفر با خودرو پیشنهاد میدهد که در آن گردشگر میتواند در طول سفر تجربه کسب کند. از ماهیت سفر کم شتاب میتوان به افزایش تجربه کلی مسافران از سفر، اقامت در خانه های تاریخی و محلی، استفاده از این زمان برای شناسایی اماکن نزدیک به آن محل، به دست آوردن اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ و شیوههای زندگی محلی را نام برد. در سفر کم شتاب، بیشتر به لذت بردن از سفر هم در طول مسیر و هم در مقصد، اجتناب از پروازهای ارزانقیمت و سفرهای کوتاهمدت به مکانهای خیلی دور و گرایش بیشتر به مسافرتهایی با قطار، اتوبوس، دوچرخه، قایق و یا پیاده همراه با اقامت شبانه، گشت و گذار با دوچرخه و اقامت در خانههای تاریخی و محلی، تاکید میشود. سفر کم شتاب در حال حاضر به بازار بکری تبدیل شده است که قشر متوسط در کشورهای توسعه یافته و گروههایی با موقعیت اجتماعی - اقتصادی پائینتر را به خود جلب کرده که امکان کمتری در انتخاب جایگزینهای این نوع از سفر پیش رو دارند. با این حال، گردشگری کم شتاب نیز جایگاهی مانند گردشگری جایگزین، اکوتوریسم و گردشگری مسئولانه پیدا خواهد کرد. اولین طرفداران سفر کم شتاب، شرکت های خدمات مسافرتی کوچک، سفرنامهنویسان، بلاگرها و کولهپشتیها که نظرات خود را عمدتاً از طریق اینترنت، فضاهای مجازی و رسانههای مربوط به سفر بیان میکردند، هستند. همانطور که در ابتدا گفته شد، سفر و گردشگری کم شتاب یک سبک جدید نیست بلکه مقابله با فرهنگی جدید است که هدف اصلی سفر و گردش را به فراموشی سپرده است. فرهنگی که در آن رسیدن به مقصدهای متعدد، اهمیت بیشتری از خودِ مقصد و انسانهای ساکن در آن دارد. فرهنگی که عکس گرفتن از مشاهده، شناخت و حضور در جاذبههای گردشگری مهمتر است و در آن صرفاً سیر شدن بدون اهمیت به غذایی که خورده میشود، ترجیح داده میشود. هرچند نمیتوان بین سفر کم شتاب و سفر پرشتاب مرزی قائل شد و یکی را بهتر از دیگری معرفی کرد اما مسلم است که هر فردی علاقه دارد بعد از سفر، تکاملی را در خود احساس کند و این هدف، تنها با تعمق و ارتباط حاصل میشود. با توجه به شرایط اپیدمی ویروس کرونا، پیش بینی میشود در پساکرونا شاهد استقبال قابل توجهی از گردشگری داخلی باشیم. بنابراین به عنوان یکی از شیوههای شناخته شده گردشگری در دنیا، میتوانیم سفر و گردشگری کم شتاب را به بخشی از افراد جامعه که قصد سفر دارند، پیشنهاد نمائیم. فرزاد زارع - کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها
ظهور و بروز ویروس کرونا و تاثیر بر صنایع مختلف از جمله صنعت نوپای گردشگری و احتمال بیکاری حداقل ۷۰ درصد نیروهای شاغل در این صنعت، مخاطرات فراوانی را برای فعالین این حوزه به وجود آورده است. برای خروج فعالین بخش گردشگری از این بحران، پیشنهادی به شرح زیر تقدیم وزارت گردشگری و سایر مسئولین محترم میگردد. بر اساس قوانین کار و مقررات حاکم بر آن در صورت بیکاری نیروهای انسانی، آنها میتوانند بر اساس سوابق خود از بیمه بیکاری استفاده نمایند. آنچه که آشکار و مبرهن است، بار مالی و روانی این موضوع میباشد. به طور طبیعی هجوم تعداد کثیری از بیکاران در پایان فروردین به اداره کار و لزوم پرداخت مقرری از طرف بیمه در این شرایط و برای مدت طولانی بسیار سنگین خواهد بود. با فرض مهار این ویروس تا پایان خردادماه، پیشنهاد اینجانب مبنی بر پرداخت حقوق نیروهای بنگاههای اقتصادی از طرف تامین اجتماعی بر اساس آخرین لیست بیمه این بنگاهها صورت پذیرد تا کارکنان دچار مشکل اقتصادی در تامین نیازهای اولیه خود نباشند. این پرداختی در اصل به صورت قرضالحسنه صورت پذیرد و پس از اتمام این بحران در طول پنج برابر مدت زمان بحران ( ۱۵ ماه ) توسط کارگران به تامین اجتماعی بازپرداخت گردد. بدیهی است که ضمانت بازپرداخت این وجوه با کارفرمایان خواهد بود و کارفرمایان از حقوق نیروهای انسانی کسر و به بیمه پرداخت خواهند کرد. انجام این کار هم مشکل نیروها را حل خواهد کرد و هم بار مالی برای تامین اجتماعی ایجاد نخواهد کرد. محمد آرا - مدیر هتل بینالمللی تبریز
ایجاد شده: 25/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 25/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها
ایجاد انگیزه در فراگیران دورههای آموزشی به همراه افزایش سطح کیفی و کاربردی آموزش به عنوان دغدغههای اصلی مدیران آموزش در صنعت گردشگری کشور در عصر حاضر، مطرح میباشد. محتوای قدیمی و غیر کاربردی، طرح مسائل تکراری، استفاده از روشهای سنتی تدریس، عدم ایجاد خلاقیت، فقدان نظام تربیت مدرس، عدم بکارگیری متدهای جدید آموزشی و ابزارهای الکترونیکی وابسته به آن، به عنوان مشکلات اساسی نظام آموزش در صنعت گردشگری کشور قلمداد میگردند. عناصر اصلی در برنامههای آموزشی در هر رشتهای شامل اهداف، محتوای آموزشی، استفاده از تکنولوژی، روشهای تدریس متنوع و ارزشیابی نحوه برگزاری دورههای آموزشی، میباشند. در تربیت نسل جدید، انتخاب ابزارهای آموزشی و روشهای خلاقانه تدریس به عنوان چالش اصلی آموزشهای نوین به حساب میآید. نوآوری در روشهای تدریس و متناسبسازی محتوا و شیوههای آموزش با پیشرفتهای علمی و تکنولوژیهای نوین، ضرورتی انکارناپذیر است. پیشرفتهای تکنولوژی در قرن ۲۱ کلیه جنبههای زندگی را تحتالشعاع خود قرار داده است. پیشرفت سریع سرعت اینترنت و دسترسی عمومی آن در کنار متحول شدن پلتفرمهای وابسته به آن، ضرورت تغییر در محتوای آموزشی و روشهای برگزاری دورههای آموزشی را بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار داده است. یادگیری در بستر اینترنت که از آن به عنوان "آموزش مجازی" یاد میشود، شامل آموزش و یادگیری در سامانه یادگیری الکترونیک ( LMS ) و آموزش آنلاین بوده که این روش از آموزش، یادگیری فعال و هوشمندی است که ضمن ایجاد انگیزه در فراگیران، زمینه ایجاد همکاری گروهی را در محیط آنلاین و چند رسانهای در مکان و زمان مناسب فراهم میسازد. به طور خاص LMS برای مدیریت دورههای آنلاین، توزیع مواد آموزشی و همکاری بین فراگیر و مدرس طراحی شده است. این سامانهها به مدیران و برنامهریزان آموزشی اجازه میدهد تا تمام جنبههای یک دوره آموزشی را مدیریت کرده و ضمن ثبت نام الکترونیکی فراگیران در دورههای آموزشی، امکان برگزاری دوره، ارائه تکالیف و تمرینهای ارائه شده در دورههای آموزشی و همچنین برگزاری آزمونهایشان و نظر سنجیهای نحوه برگزاری آن دورهها را نیز به صورت الکترونیکی برگزار نمایند. کاهش هزینههای آموزشی، افزایش بهرهوری، افزایش رضایتمندی شغلی برای مدیران و کارکنان شاغل به دلیل عدم نیاز به ترک محل کار برای یادگیری، دسترسی همیشگی به منابع آموزشی، امکان طرح بحث و گفتگو در گروههای مجازی و اینترنتی، راحتی و آرامش ناشی از عدم الزام به حضور در کلاسهای فیزیکی در زمان و مکان مشخص، از جمله مزایای بهرهمندی از سیستم یادگیری مجازی به حساب میآید. اتفاقات ناگواری چون اپیدمی بیماریهای واگیر مانند کرونا، ضرورت توجه به این واقعیت را بیش از پیش برای ما آشکار ساخته است. ابزار آموزش مجازی میتوانست در صورت بسترسازی مناسب در این شرایط که به توصیه پزشکان کلیه فعالیتهایی که نیازمند حضور افراد در یک محیط بسته میباشد را غدغن کرده به عنوان جایگزینی مناسب برای استفاده بهینه از فرصت موجود و تبدیل تهدید به فرصت را فراهم سازد. امیر کلالی - سرپرست دفتر آموزش گردشگری خراسان رضوی
ایجاد شده: 25/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 25/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها