به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " بهرام سرمست " در آیین تجلیل از خیران حوزه گردشگری در تالار کرامت استانداری طی سخنانی با اشاره به شیوع کرونا، اظهار داشت: حوزه گردشگری و خدمات بیشترین لطمه را در شرایط کرونایی متحمل شد. استاندار قم با اشاره به اهتمام مدیریت استان برای حل مشکلهای بخش گردشگری افزود: تلاش کرده ایم تا با ارسال نظرهای کارشناسی حوزه گردشگری به دستگاه های ملی به تصویب قوانین به نفع فعالان این بخش گام برداریم. سرمست با اشاره به جایگاه خوب قم در زمینه جذب اعتبارها و تسهیلات مرتبط با کرونا خاطرنشان کرد: با این حال تسهیلات ارائه شده و مالیاتهایی که استمهال شدند نتوانسته اند مشکلهای حوزه گردشگری را به اندازه کافی مرتفع کنند. وی بیان کرد: برغم اینکه سرمایه گذاران بخش گردشگری و خدمات در استان در دوران کرونا متضرر شدند، اما در کمک به نیازمندان در خط مقدم کار خیر بودند. استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توسعه گردشگری سلامت در قم تصریح کرد: در این راستا بخش های مختلف از جمله مراکز درمانی، مجتمعهای گردشگری و بوم گردی، هتل ها و مجتمع های بین راهی باید به صورت مکمل یکدیگر عمل کنند. سرمست ادامه داد: بسیار از مردم کشور، استان قم را منحصرا دارای ویژگی زائرپذیری می دانند، در حالیکه به لحاظ بوم گردی، گردشگریهای فرهنگی، علمی، طبیعی و سلامت ظرفیتهای خوبی داریم و در زمینه فعال سازی این پتانسیلها گامهای بسیار خوبی برداشته شده است.
ایجاد شده: 27/مهر/1400 آخرین ویرایش: 27/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " سید عزتالله ضرغامی " در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوریهای نرم، صنایعفرهنگی و خلاق در جمع خبرنگاران گفت: کارهای متنوع و خیلی خوبی را معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری انجام داده است و نکته قابل توجه این است که عمده اینها مسیر کاربردی و عملیاتی دارند که در واقع نیاز کشور به حساب میآیند. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، افزود: خوشبختانه در حوزههای مختلفی که نیاز امروز وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است در این نمایشگاه کارهای مرتبط انجام شده، من امروز در این بازدید دیدم که برخی از حلقههای مفقودهای که داریم در این نمایشگاه وجود دارد. خوشبختانه نیروهای جوان، خلاق و با انگیزه، دانشمند و خستگیناپذیر بسیار خوب در این نمایشگاه حضور دارند و در این حوزهها فعالیت میکنند. آشنایی من امروز با این بخش و نیز آشنایی همکاران و معاونان من بسیار میتواند در ادامه فعالیتهایی که ما در وزارت خانه داریم موثر باشد. او ادامه داد: ما داشتههای فراوانی داریم اما این داشتهها را نمیتوانیم درست عرضه کنیم. تسهیل در عرضه و در کنار آن تقویت تقاضا خصوصا در حوزه صنایعدستی بسیار مهم است. اینها از جمله مشکلات ما است. بهطور مشخص استفاده از فناوریهای جدید و زیرساختهایی در این حوزه وجود دارد و هرکسی در هر کجای کشور فعالیت میکند دغدغه ارتباط با مشتری و مخاطب خود را نباید نداشته باشد. ضرغامی اضافه کرد: ما اگر بتوانیم این مسائل را حل کنیم خیلی از مشکلات ما برطرف میشود، بخش داخلی مهم است و بخش صادرات نیز اهمیت فراوانی دارد. اکنون فضای مجازی این ارتباط جهانی را فراهم کرده و همه جای دنیا افراد میتوانند به محصولات و داشتههای ما از دورترین نقاط کشور حتی در روستاها و بومگردیها دسترسی پیدا کنند. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، اظهار کرد: خوشبختانه من امروز با شرکتهایی آشنا شدم که همه جوان و با انگیزه هستند. برخی از مواردی که دنبال راه اندازی آنها بودیم در کشور موجود است و باید همانها را تجمیع کرد و با توجه به ظرفیتهایی که در خانههای خلاق در سراسر کشور ایجاد شده باید بتوانیم ماموریتهای وزارتخانه را به شکل بهتری جلو ببریم. استمهال وام های گردشگری تا پایان سال او درباره برنامههای خود در حوزه گردشگری نیز گفت: در مورد گردشگری در آینده نزدیک به صورت وسیع اعلام خواهم کرد، در حوزههای مختلف کارهای خوبی دارد انجام میشود. اول باید این مریضی را که دارد نفسش قطع میشود را احیا کرد. بهعنوان مثال مصوبهای را دیروز از ستاد ملی کرونا گرفتیم که بسیار مهم است. بر اساس این مصوبه وامهایی که مراکز گردشگری دریافت کردند و به خاطر کرونا در پرداخت آن دچار مشکل هستند استمهال آنها تا آخر سال مصوب شد و در خصوص مالیات نیز با موافقت ستاد ملی کرونا قرار شد تا یک تاریخی مفاصاحساب مالیاتی آنها به تاخیر بیفتد. ضرغامی ادامه داد: فردا در یک جلسه با حضور وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت بهطور رسمی موضوع صدور روادید گردشگری خارجی را اعلام خواهیم کرد. آییننامه را در این باره تنظیم کردیم. این آییننامه به صورت دقیق در معاونت گردشگری تهیه شده است. امیدواریم بتوانیم با حفظ همه پروتکلها تعطیلی ۲۰ ماهه ورود گردشگر خارجی را که برای مجموعه عوامل گردشگری، مراکز اقامتی، تورگردانها و آژانسها مهم است، تمام کنیم. (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه خبر داده بود صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی که از فروردین سال ۹۹ متوقف شده ، با دستور رئیسجمهور از آبانماه امسال از سر گرفته میشود.) استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در وزارت میراثفرهنگی ضرغامی ضمن بازدید از تمام غرفههای این نمایشگاه با تک تک غرفهداران و شرکتکنندگان از نزدیک گفتوگو و با قدردانی از تلاشهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر حمایتهای همه جانبه دولت سیزدهم از فناوریهای نوین و شرکتهای دانشبنیان تاکید کرد و از برنامهریزیهایی برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در این وزارتخانه خبر داد. وی در بازدید از غرفه بستهبندی صنایعدستی ضمن ابراز خرسندی از وجود چنین شرکتهایی گفت: یکی از دلایلی که صنایعدستی ما آنطور که باید به رشد واقعی خود نرسیده است، مشکلاتی است که در حوزه بستهبندی دارد اما خوشبختانه اکنون چنین شرکتهایی به وجود آمده و به طور حتم از این ظرفیتها استفاده خواهیم کرد. او همچنین در بازدید از غرفه اجاره آنلاین اقامتگاهها بر تقویت ارتباطات شرکتهای دانش بنیان در این حوزه با معاونت گردشگری تاکید کرد. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بخش دیگری از بازدید خود از این نمایشگاه و در گفتوگو با هنرمندانی که در حوزه صنایعدستی و گردشگری با عنوان شرکتهای دانش بنیان فعالیت دارند از ایدههای آنان استقبال کرد و از برنامهریزیها برای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیتها و تقویت ارتباطات بین وزارتخانه متبوع خود با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد. نمایشگاه فناوریهای نرم، صنایع فرهنگی و خلاق با هدف نمایش محصولات دانشبنیان که دارای ظرفیت صادراتی هستند در محل سالن ۳۷A نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شده است.
ایجاد شده: 27/مهر/1400 آخرین ویرایش: 27/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز وبه نقل از تسنیم؛ " حرمت الله رفیعی " رئیس هیئت مدیره انجمن حرفهای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در گفتوگوی آنلاین با اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران با موضوع بررسی نقش ایرلاینها و حملونقل هوایی در توسعه گردشگری در خصوص آثار کرونا و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر صنعت حملونقل هوایی و چگونگی انعکاس آن در زمینه سفر و گردشگری گفت:کرونا آسیب جدی به تمام صنایع بالاخص گردشگری وارد کرد و باعث مشکلات زیادی شد، به طوریکه میتوان گفت به دلیل عدم دانش مسئولین و اتخاذ تصمیمات نامناسب و در نظر نگرفتن منافع صنعت گردشگری تقریباً فعالیت این حوزه را به صفر رساند. تصمیمات غیرکارشناسی دولت و عدم مشورت با بخش خصوصی موجب سقوط صنعت گردشگری را در ایام کرونا شد وی با اشاره به اینکه طبق بررسیهای کارشناسانه ایجاد هر شغل در صنعت گردشگری حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد تصریح کرد: درحالیکه در کشورهای دیگر دولتها با اعطای تسهیلات بلاعوض سعی در حفظ مشاغل گردشگری داشتند؛ مسئولین امر با درک شرایط دولت با پیشنهاد متخصصین مبنی بر اعطای وامهای کمبهره از سوی دولت مخالفت کردند و باید گفت دود حاصل از این مخالفت و تصمیمات نادرست به چشم همه مردم رفت و همگان و نه فقط بخش صنعت گردشگری متضرر شدند. این مقام مسئول اظهار داشت: در اثر بیتوجهی به درخواستهای بخش خصوصی برای حفظ پرسنل تعداد زیادی از نیروهای شاغل در این حوزه بیکار شده و اقدام به مطالبه بیمه بیکاری کردند که بار اصلی هزینهها در این ارتباط بر عهده دولت بود و این امر منجر به خالی شدن خزانه دولت و تحمیل هزینههای سربار به دولت شد. رفیعی همچنین بیان کرد: شخصاً در جلساتی که با حضور معاون اول وقت ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی برگزار میشد بنده با پرداخت وام به صورتی که بازپرداخت آن با تنفس سه ماهه باشد مخالفت کردم و آن را در توسعه و کمک به صنعت گردشگری بیرمق قلمداد کردم و مشابه ارز 4200 تومانی فسادبرانگیز توصیف کردم اما به هیچ عنوان به این نظرات توجه نمیشد. به اعتقاد وی در حوزههای دیگر به غیر از مسائل اقتصادی نیز به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست، صنعت گردشگری متضرر شد؛ مثلاً وزیر بهداشت وقت مدام از مردم درخواست عدم انجام سفر را داشت درحالی که ضریب احتمال ابتلا به این بیماری در مراکز اقامتی بسیار پایینتر از مراکز بهداشتی بود و مراکز گردشگری کاملاً شیوه نامههای بهداشتی را رعایت میکردند. به طوریکه در بسیاری از کشورها و به صورت مشخص در کشور ترکیه تمام سفرها برقرار و مراکز اقامتی در طول دوره کرونا فعال بودند و به فعالیت خود ادامه میدانند و مدیریت کرونا نیز به خوبی انجام شد. رئیس هیئت مدیره انجمن حرفهای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: این انتظار وجود داشت که دولت با استفاده از فرصت کرونا حداقل به بازسازی و تجهیز ناوگان هوایی کشور بپردازد که از مجموع 250 تا 300 فروند هواپیمای موجود در کشور فقط چیزی در حدود 110 فروند از آن در حال حاضر فعال است و پرواز میکند؛ این اتفاق حاصل نشد و درمجموع باید گفت متأسفانه دولت در طول دوسال گذشته به هیچ عنوان همراه و همیار صنعت گردشگری نبوده و همواره موجب ایجاد چالش و و ورود آسیب به این حوزه میشد. این مقام مسئول همچنین افزود: همه اینها در حالی بود که هرچند سال 98 سال پرحادثه و پرچالش بود و در آن با حوادث نظیر سیل، گرانی بنزین، شهادت سرادار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی مواجه بودیم اما با این حال آمارهای ورودی و خروجی گردشگر در وضعیت نسبتاً مناسبی در مقایسه با ایام همهگیری کرونا قرار داشت و دلیل آن را نیز باید دخالت کمتر دولت در حوزه گردشگری دانست و این مطالبه همیشگی بخش خصوصی گردشگری بوده است که دولت اقدام به دخالت مخرب نکند. وی تأکید کرد: در حالی که هم اکنون در کشور صحبت از احتمال وقوع پیک ششم و عدم انجام سفر میشود که کشورهای همجوار در اوج کرونا با برنامهریزی دقیق و مناسب اقدام به برگزاری بزرگترین رویداد اقتصادی جهان تحت عنوان اکسپو کردهاند. به اعتقاد رفیعی سرمایهگذاری در گردشگری به مانند قالب یخ آب نیست که بعد از مدتی هدر رفته و از بین برود اما متأسفانه این دیدگاه غالب در نگاه دولتمردان نیست و کاملاً متضاد و مخالف این رویکرد است. عامل گرانی بلیط هواپیما، تعیین نرخ دستوری برای پروازها است رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی یکی از نمونههای دخالت بی مورد دولت در امر گردشگری را تعیین نرخ دستوری برای پروازهای اربعین دانست که موجب فساد، سردرگمی و افزایش چندبرابر قیمت این پرواز در بازار سیاه در ایام مبارک اربعین شد و همگان شاهد بودند مردم دچار سختی در راستای تهیه بلیت و انجام سفر شدند. این فعال صنفی گردشگری همچنین ادامه داد: در مصاحبهها و اظهارنظرهای مسئولین مدام از زیانده بودن ایرلاینها صحبت میشود درحالی که سوال اساسی اینجاست که اگر این موضوع صحت دارد چرا تعداد ایرلاینها اینقدر زیاد بوده و هر روز مجوز جدیدی برای یک شرکت به ظاهر خصوصی در این رابطه صادر میشود؟ وی در بخشی از صحبتهای خود با اشاره به استناد اشتباه برخی از مسئولین به صحبتهای مقام معظم رهبری در زمینه لوکس بودن صنعت گردشگری و هواپیمایی و استفاده از آن برای کسب درآمد از این حوزه گفت: طبق آماری که مسئولین اعلام میکنند کمتر از یک درصد مردم با هواپیما سفر میکنند و مطابق همین آمار بالغ بر 65 درصد از همین یک درصد استفاده کنندگان از حمل و نقل هوایی، بخش دولتی است. حال سوالی که وجود دارد این است که اگر این آمار صحت دارد دلیل پرداخت یارانه از جیب 99 درصد مابقی مردم در زمینه سوخت هوایی و ... چیست و چرا باید دولت با دست کردن در جیب مردم برای این صنعت که استفاده کننده اصلی آن خودش است یارانه و ارز دولتی بپردازد؟ وی همچنین با اشاره به جلسه خود با سفیر تونس بیان کرد: در این جلسه ایشان خواستار ارسال گردشگر از ایران بودند اما در مقابل درخواست ما مبنی بر ارسال متقابل گردشگر از تونس به ایران، گردشگری در ایران را پرهزینه دانست که به نظر این موضوع علیرغم تنزل ارزش پول ملی به دلیل گران بودن پرواز و هتل و ... صحیح است؛ در حالیکه به دلیل وضعیت نامناسب صنعت هوایی با وجود آنکه کشور ما حداقل جز 10 کشور برتر دنیا در زمینه جاذبههای گردشگری است حجم سفرهای داخلی و خارجی برای بازدید از این جاذبهها اصلاً مناسب نبوده و انطباقی ندارد. رفیعی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز اظهارکرد: در تمام دنیا نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و این موضوع اگر به درستی اتفاق بیفتد قابل دفاع بوده و با رقابتی شدن شرایط بین شرکتهای هواپیمایی موجب افزایش کیفیت سطح خدمات سفر به مسافران میشود در حالی که تعیین کف و سقف قیمت کاملاً متضاد با این موضوع است. صدور مجوز جدید آژانسهای مسافرتی از طرف دولت موجب کلاهبرداری و رانتبازی میشود رئیس هیئت مدیره انجمن حرفهای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در خصوص آخرین شرایط آژانسهای مسافرتی و صدور مجوز فعالیت نیز افزود: وقتی چیزی در حدود 50 درصد از آژانسها در شرف انحلال و تعطیلی هستند صدور مجوز جدید با این هدف که فقط اعلام شود صدور مجوز در راستای ایجاد شغل انجام گرفته بی معنا بوده و صحیح نیست و انتظاری که از دولت وجود دارد همیاری و همراهی برای جلوگیری از تعطیلی آژانسهای موجود و صدور مجوزها به شیوه صحیح و با نظارت لازم است. رفیعی با انتقاد از اعطای مجوز فعالیت آژانسهای مسافرتی توسط دولت و بدون مشورت با بخش خصوصی و تخصصی گردشگری تصریح کرد: در شرایط فعلی صدور هر مجوز جدیدی کاملا اشتباه بوده و صرفاً شائبه رانتبازی و کلاهبرداری دارد. به گفته این فعال صنفی گردشگری در حال حاضر بالغ بر 5000 آژانس مجوز فعالیت دارند اما اگر بررسی دقیقی صورت پذیرد چیزی در حدود 2000 دفتر فعالیت واقعی ندارند و بقیه دفاتر به نوعی راکد بوده و عملاً فعالیتی ندارند و خواسته ما انجام بازرسیهای دقیق و مستمر توسط دولت و واگذاری موضوع صدور مجوز و در مجموع اقدامات تصدیگرایانه به معنای دقیق کلمه به بخش خصوصی برابر قانون است. وی در انتها خاطرنشان کرد: آژانسهای مسافرتی صرفاً عامل فروش خدمات هستند و هیچ نقشی در تعیین قیمت و یا گران فروشی ندارند و این وظیفه نهادهای نظارتی است که مانع فروش بلیت به قیمت غیرقانونی و گران شوند.
ایجاد شده: 27/مهر/1400 آخرین ویرایش: 27/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، نشست مشترک مهندس سیدعزتالله ضرغامی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، و بهرام عیناللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه برگزار شد. مهندس ضرغامی در این نشست گفت: «در هفتههای گذشته واکسیناسیون عوامل مرتبط با گردشگری کلید زده شد و این روند بهسرعت رو به اتمام است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «حدود ۲۰ ماه است صدور ویزای گردشگری متوقف شده است و با توجه به اهمیت گردشگری، انشاءالله با رعایت پروتکلها بتوانیم گردشگری را در کشور از سر بگیریم.» او تصریح کرد: «صدور ارزشهای فرهنگی ما از طریق گردشگری انجام میشود. اگر زمینههای لازم در کشور به درستی فراهم شود در آینده نزدیک شاهد از سرگیری صدور روادید گردشگری در همه حوزهها خواهیم بود.» توسعه گردشگری از برنامههای مهم دولت سیزدهم است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: «از برنامههای مهم دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی توسعه گردشگری در عرصههای مختلف از جمله گردشگری سلامت، گردشگری زیارتی، گردشگری عام و دیگر حوزهها است.» او افزود: «ما در این جلسه جمع شدهایم که در مورد تقویت گردشگری در کشور و رفع موانع آن رایزنی و گفتوگو کنیم. رونق گردشگری در کشور علاوه بر ارزآوری یک اقدام ماندگار فرهنگی است و ان شاءالله بتوانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.» امیرعبداللهیان تصریح کرد: «در این زمینه رایزنیهای مشترک با آقایان ضرغامی و عیناللهی از روز اخذ رای اعتماد آغاز شده است که چگونه میتوانیم ظرفیت سه وزارتخانه را در این حوزه تجمیع کنیم.» وزیر امورخارجه با بیان اینکه در دولت گفتوگوهای خوبی در این زمینه انجام شده و هماهنگیهای مناسبی وجود دارد، بیان کرد: «امیدواریم بتوانیم حوزههای مختلف گردشگری در کشور از جمله گردشگری سلامت، زیارتی و گردشگری به معنای عام را تقویت کنیم و با برگزاری این گونه نشستها بتوانیم یک ریلگذاری جدید در این حوزه در دولت سیزدهم داشته باشیم.» زمینه برای ورود مهمانان خارجی به کشور فراهم شده همچنین در این نشست بهرام عیناللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند واکسیناسیون انجام شده در کشور گفت: «در حال حاضر زمینه برای ورود مهمانان خارجی به کشور فراهم شده و در این خصوص نگرانی وجود ندارد و افراد میتوانند به کشور ما سفر کنند و از خدمات پزشکی بهرهمند شوند.» او افزود: «لازم است یک سازماندهی بین وزارت امور خارجه و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی انجام دهیم تا ورود این میهمانان با تسهیلات بهتری انجام شود و خدمات پزشکی بهتری به آنها داده شود.» عین اللهی تصریح کرد: «توافقاتی قبلا انجام شده که باید بازنگری شود. در هر کشوری خدمات پزشکی طبقهبندی شده است و دوست داریم افرادی که به ایران سفر میکنند از خدمات پزشکی بهرهمند شوند.» وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بیان کرد: «در شهرهای بزرگ هم با توجه به وضعیت ترددهای هوایی میتوانیم پذیرای گردشگر خارجی از کل دنیا باشیم.»
ایجاد شده: 26/مهر/1400 آخرین ویرایش: 26/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " فریدون محمدی " مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به اینکه جشنوارههای گل از گذتشه تا کنون برقرار بوده است، گفت: مردم خود علاقه به راندازی جشنوارههای کل در استان داشته اند که درخشانترین آن سال گذشته در مجموعه کندر رقم خورد. امسال نیز در دیزین شاهد راهاندازی جشنواره گل بودهایم. این مقام مسؤول با اشاره به اینکه کشور هلند با «گل» در دنیا برند و مطرح شده است، تصریح کرد: البرز نیز شرایط وظرفیت این را دارد با این عنوان در کشور برند و مطرح شود. باید تا حدی در این زمینه فعالیت کنیم که نام گل به ویژه انواع گل لاله بعد از نام استان البرز و کلانشهر کرج بیاید. وی ظرفیت گردشگری کشاورزی در البرز را بیبدیل خواند ویادآور شد: یکی از شاخههای گردشگری حوزه کشاورزی است که هیچ نوع مزاحمت برای جهاد کشاورزی ندارد، همچنین در این طرح نیازی به تغییر کاربری هم نیست. محمدی افزود: در این راستا با یک شرکت بخش خصوصی که در حوزه گل با کشور هلند همکاری دارند آشنا شدیم و پس از برگزاری چند جلسه مقرر همکاری صورت گیرد، در این راستا در جلسه دامی تهران با نماینده هلند صحبت و گفتوگو شد. مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص روند همکاری واجرای طرح گردشگری کشاورزی در البرز، گفت: کار طبق چهارچوب مدنظر توسط بخش خصوصی درحال انجام است که بسیار از این مهم رضایت داریم؛ تفاهم نامه سند بالادستی در این میان آماده شده و امضا خواهد شد.
ایجاد شده: 24/مهر/1400 آخرین ویرایش: 24/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " مهران فاطمی " استاندار یزد در حاشیه آیین افتتاح مجموعه پلیس توریسم، از حوزه گردشگری به عنوان یکی اولویت های اساسی استان یادکرد و گفت: مهمترین اقدام در حال انجام در این حوزه، راه اندازی شورای ویژه توسعه گردشگری استان است که در راس اولویت های استان، این مهم پیگیری می شود. وی با اشاره به نشست اخیر با فعالین گردشگری و موضوع امنیت بافت تاریخی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های آنها، اظهارداشت: پیرو این مسئله با فرمانده انتظامی استان مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد مجموعه پلیس توریسم گردشگری احیا و موقتا به صورت کانکسی راه اندازی شود. استاندار یزد خاطرنشان کرد: در ماه های آینده محل استقرار دائمی پلیس بافت تاریخی راه اندازی می شود تا شاهد محیط امن، آرام و در شان شهر میراث جهانی باشیم.
ایجاد شده: 24/مهر/1400 آخرین ویرایش: 24/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در دیدار با " رضا نقیپور " مدیرکل تشریفات نهاد ریاست جمهوری که با هدف احصای بسترهای مساعد همکاری دو سویه تشکیل شده بود؛ گفت: «حضور مقامات رسمی و بینالمللی کشورهای مختلف در ایران فرصتی مطلوب برای آشنایی عمیق با ظرفیتهای گردشگری کشور به شمار میآید که با تشکیل کارگروهی مشترک میتوان ضمن آگاهی از رویدادها و زمان میزبانیهای پیش رو از این امکان برای معرفی داشتههای گردشگری کشور استفاده کرد.» وی همچنین با پیشنهاد همکاری در تنظیم سفر مهمانان خارجی به ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: «این امکان وجود دارد که در برنامه سفر مقامات علاوه بر بازدید از یکی از استانهای مطرح در حوزه گردشگری کشور، استانهای کمتر شناخته شده نیز در برنامه سفرگنجانده شود.» شالبافیان همچنین برگزاری جشنهای آیینی و رویدادهای فرهنگی را نیز یکی دیگر از ابزارهای معرفی ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی ایران اسلامی به مهمانان ریاست جمهوری عنوان کرد و تاکید کرد میتوان محل کاخ موزههای تاریخی کشور را به این منظور تعیین کرد. معاون گردشگری در ادامه بهرهمندی از سایر ظرفیتهای موجود همانند استفاده از خوراکهای محلی در منوی ضیافت مقامات، استفاده از صنایعدستی ایران به عنوان هدیه و سوغات مهمانان، ارائه اقلام تبلیغاتی همانند کتابچههای جیبی معرفی ظرفیتهای گردشگری ایران و به طور کل احصای فرصتهای مستعد همکاری استقبال کرد. همچنین پیرو نتایج برگزاری دیدار مذکور تصمیم بر آن شد تا از محوطههای داخلی و بیرونی نهاد ریاست جمهوری که محل تردد و یا برگزاری جلسات مقامات بینالمللی است؛ با برپایی نمایشگاههای محدود، نمایش تابلوها و اقلام تبلیغاتی مرتبط امکان ارتباط عمیقتر نسبت به شناخت ابعاد مختلف و متنوع جاذبههای گردشگری ایران فراهم شود.
ایجاد شده: 23/مهر/1400 آخرین ویرایش: 23/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، سید عزتالله ضرغامی شامگاه پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در جلسه شورای اداری استان فارس که در سالن استانداری فارس برگزار شد، اظهار کرد: «فارس به نسبت وضعیتهای نسبی فوقالعادهای که در امر گردشگری و میراثفرهنگی دارد بسیار دچار عقبماندگی است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «مقام معظم رهبری سالها پیش در سفری که به استان فارس داشتند فرمودند اگر گردشگری درستکار کند این استان هیچ نیازی به هیچ بودجهای ندارد، هم گردشگری داخلی و هم خارجی، در میراثفرهنگی رتبه نخست راداریم.» به گفته وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در انواع ۱۷گانه گردشگری بهویژه گردشگری سلامت در همه اینها فارس جایگاه ویژهای را دارا است، ازاینرو رقم ۸۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص دادهشده است. او خاطرنشان کرد: «بودجه ۸۰ میلیاردی را توزیع کردهایم که بخشی از آن به مرمت و بازسازی را اختصاص دادهایم و مقدار کمی را برای مجموعههای کوچک در شهرستانها اختصاص دادهایم، این مبلغ توزیعشده و دردی را دوا نخواهد کرد.» ضرغامی در خصوص حافظیه نیز گفت: «حافظیه آبروی جهانی است، طرح توسعه آن سه هکتار است و دو پروژه مهم دارد، مقداری تسهیلاتی بانکی نیاز دارد که استاندار انشالله کمک خواهد کرد، ما در حوزه گردشگری و در حوزه بومگردی احتیاج به کمک داریم.» او افزود: «همه جای استان در خصوص ساختوساز در بخش حریمها دچار مشکل است، امروز مردم پاسارگاد به دلیل مقبره کوروش نمیتوانند کشاورزی کنند، چاه بزنند باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریمها را مقداری انقباض پیدا کند.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همچنین در خصوص اجرای طرح حرم به حرم گفت: «خانههای میان این دو حرم ازمیانرفته و داغون است و برای گردشگری زیارتی شیراز مهم است.» او در پاسخ به منتقدان سفرهای استانی نیز اضافه کرد: «اگر امروز در خانههای مردم حضور پیدا نمیکردم نمیتوانستم مشکلات را حس کنم، درجاهایی زندگی میکنند که واقعاً قابل زندگی کردن نیست نه پول برای ساختن دارند و نه میتوانند کاری کنند من این مشکل را برطرف میکنم.»
ایجاد شده: 23/مهر/1400 آخرین ویرایش: 23/مهر/1400 اخبار داخلی
صدمات اقتصادی، مالی و انسانی شیوع بیماری ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کشور، گرچه بسیار مخرب بوده و است ولی مقطعی و گذرا است. آنچه برای توسعه درازمدت و پایدار این صنعت مهم و اثرگذار است توسعه ارتباطات منطقه ای و بین المللی با جهان، رفع تنش های منطقه ای، حضور و مشارکت در پیمان های جهانی و بهره گیری از ظرفیت های اقتصای، سیاسی و فرهنگی آنها به نفع منافع ملی است. در دوره شیوع بیماری کرونا اقتصاد گردشگری کشور در رکود مطلق قرار گرفته است. درک رکود و اضمحلال گردشگری ایران موضوع پیچیده ای نیست. عدم تقاضا برای سفر مدیریت بنگاه های گردشگری را با بحران بی سابقه ای مواجه کرده است. از این منظر نجات این صنعت در شرایط جدید نیاز به برنامه ای مدون و مصوب و اجرایی دارد. این برنامه می تواند در دو سطح ملی و بین المللی همزمان بایستی پیش رود: الف: در سطح بین المللی(سیاست ها و برنامه های کلان دولت) : 1- اعتماد سازی و توجه ویژه به دیپلماسی گردشگری در منطقه برای میزبانی از گردشگران کشورهای منطقه( مذاکره با عربستان و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها) – بالغ بر 60 میلیارد دلار هزینه سفر اتباع کشوهای عرب حوزه خلیج فارس. 2- خارج کردن ایران از تنگنای ژئوپلیتیکی: هم اکنون موازنه ژئوپلیتیکی در منطقه به نفع دشمنان ایران است و تحریم های اقتصادی اثرات این تغییر موازنه بر ایران را دوچندان نموده است. گرفتاری در تنگنای ژئوپلیتیکی محدودیت های متعددی از جمله اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی را به خاطر نوع تفکر و شیوه حکمرانی در کشور و فشار ایالات متحده امریکا و همراهی کشورهای منطقه با ایجاد محدودیت های ژئوپلیتیکی بر مردم تحمیل کرده است. سالهاست که مردم ایران متحمل هزینه های زیادی برای خنثی سازی برنامه ها و اقدامات سیاسی و امنیتی اسرائیل و امریکا برعلیه کشورمان شده اند که بخش عمده ای از تاکتیک های آنان توسط کشورهای همسایه جنبه اجرایی به خود گرفته است. بدون شک تحریم های ظالمانه آرامش روانی شهروندان و ثبات اقتصادی جامعه را به هم ریخته و راه گریز سرمایه از ایران را فراهم کرده است. مجموع این اقدامات اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور و به نوبه خود بر توسعه کسب و کار گردشگری در کنار شیوع بیماری کرونا از خود بجای گذاشته است. 3- مذاکره بدون واسطه با امریکا: مذاکره بین ایران و آمریکا و لغو تحریم ارتباط تنگانگی با توسعه صنعت گردشگری ایران دارد. بایستی نفت بفروشیم و پول وارد کشور کنیم. طرح های عمرانی راه بیفتد، سرمایه گذار داخلی رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد و سرمایه گذار خارجی به ایران بیاید. تحریم ها مردم ایران را فقر کرده است و بیش از 1000 میلیارد دلار به کشور آسیب رسانده است. بیش از 60 میلیون نفر از شهروندان ایرانی زیرخط فقر زندگی می کنند. این جمعیت کثیر مشکل معیشت دارند و لذا مردم فقیر که نمی توانند سفر کنند. ایران بایستی بنشیند و مشکلاتش را یکبار برای همیشه با ایالات متحده حل کند. 4- افزایش درآمدهای عمومی و توجه ویژه به سلامت و درمان مردم بویژه کارگران، کارمندان و جوانان ازدواج کرده فاقد شغل. دولت بایستی در یک برنامه پنج ساله تلاش کند درآمد عمومی مردم افزایش یافته و درمان و سلامت مردم در اولویت قرارگیرد. توسعه سفرهای داخلی نشات گرفته از افزایش درآمدهای عمومی مردم منجر به راه اندازی مجدد سفرهای داخلی فراگیر شده که سلامت روحی و جسمی شهروندان را به همراه خواهد داشت. 5- امید بایستی مجددا به کشور برگردد، دسترسی به حداقل نیازمندی ها برای جوانان از جمله کار، مسکن، ازدواج و داشتن وسیله نقلیه حداکثر در یک دوره زمانی 5 ساله فراهم شود. 6- بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت کلیدی برای گشودن قفل تبادلات بانکی و اجرایی شدن استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی و به دنبال آن رونق انتقال پول به کشور توسط گردشگران و فروش صنایع دستی در ایران 7- ضرورت تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی. در سال 2019 حدود 59 درصد سفرها از طریق هوایی و 35 درصد از طریق زمینی انجام شده است. با توجه به ناوگان فرسوده هوایی و همچنین ریلی کشور نمی توان انتظار زیادی برای توسعه گردشگری کشور داشت. ب: در سطح ملی(برنامه های اقدام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری): 1- تعریف و اجرای تاکتیک های بازاریابی: - برگزاری تورهای آگاه سازی و آشناسازی با همکاری جامعه تورگردانان ایران - برگزاری نمایشگاه های تخصصی گردشگری در کشورهای هدف - رسانه ای کردن همه اقدمات سازندگی و پیشرفت داخلی در سطح بین المللی 2- حضوری قوی در اکسپو دبی. پیش بینی شده است در طول شش ماه برگزاری اکسپو دبی بیش از 25 میلیون نفر از این رخداد دیدن کنند. این فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و تمدن و دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور است. حضور بخش کنسولی سفارت ایران در دبی به همراه تورگردانان ایران در این رخداد و صدور روادید آنلاین برای گردشگران خارجی که به آنان تور چند روزه دیدار از دبی و اکسپو فروخته شده است برای دیداری حداقل 3 روزه از بخشی از جاذبه های گردشگری کشور با توجه به فاصله زمانی و ارزانی سفر در ایران تجربه بسیار خوبی خواهد بود تا بتوانیم خود را برای میزبانی از گردشگران رخداد جام جهانی فوتبال قطر آماده کند. 3- توجه ویژه به بازار چین: در سال 2019 بیش از 120 میلیون گردشگری چینی به دنیا سفر کرده اند، چینی¬ ها بیشترین خرید را از مقاصد گردشگری می کنند و جزء کم آزارترین گردشگران دنیا هستند. بازار گردشگری ایران با توجه به ارزانی سفر و سایت های متعدد فرهنگی در مسیر جاده ابریشم می تواند مقصد مهمی برای گردشگران این کشور هم در بخش ترانزیت و هم به عنوان مقصد اصلی سفر مورد توجه قرارگیرد. عضویت ایران در پیمان منطقه ای شانگهای نیز فرصت جدیدی را برای توسعه گردشگری این کشور فراهم کرده است. 4- تامین غرفه رایگان و تقبل بخشی از هزینه های ارزی تورگردانان برای حضور در نمایشگاه های بین المللی: در پی شیوع بیماری کرونا درآمد ناشی از فعالیت تورگردانی شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری کشور به شدت آسیب دیده است و در موارد بسیاری منجر به تعطیلی این شرکتها شده است. ضروریست تا به منظور حمایت از بازگشت مجدد کسب و کار این شرکت ها برای حضور در بازارهای بین المللی گردشگری، دستگاه متولی این صنعت حمایت های مالی لازم را از فعالین این بخش بعمل آورد. 5- تدوین طرح اجرایی تسهیل ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور: تعریف تشکیلاتی جدید در جامعه تورگردانان ایران با حمایت دستگاه قضایی و وزارت امورخارجه برای تسهیل ورود آنان و توجه ویژه به ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور و نسل های دوم، سوم آنان 6- اختصاص اعتبار لازم سفر و گردشگری به امور رفاهی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای عمومی به عنوان تکلیف برای کمک به رونق گردشگری داخلی با توجه به تدوین فصل بودجه 7- راه اندازی صندوق زیارت: برای هموطنان کم بضاعت برای زیارت اماکن مقدسه با استفاده از ظرفیت های وقف و نذورات و کمک های مردمی( داخلی و خارجی) 8- تعریف رخدادهای منطقه ای: - برگزاری رالی بزرگ بین المللی خودرو بندر امام تا مشهد مقدس با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی - برگزاری جایزه بزرگ اسکی در ایران با محوریت استان تهران و البرز - برگزاری حراجی بزرگ صنایع دستی و هنرهای ملی - برگزاری نمایشگاه منطقه ای گردشگری کشورهای عضو پیمان شانگهای به میزبانی ایران ✍️ علی رحیم پور - مدیر عامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا)
ایجاد شده: 21/مهر/1400 آخرین ویرایش: 21/مهر/1400 مقالات و یادداشت ها
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در جمع فعالین اقامتگاههای بومگردی کشور گفت: «توسعه بیملاحظه و صرفاً کمی اقامتگاههای بومگردی، آفتی جدی در حوزه گردشگری کشور به شمار میآید و نیاز است با تقویت ابعاد کیفی و فرهنگی، جایگاه بومی این نوع از تاسیسات گردشگری کشور حفظ و ارتقا یابد.» به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ظهر امروز در نشست با اعضای هیات مدیره جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی کشور و جوامع بومگردی استانی پس از دریافت گزارش و بررسی مشکلات اعضای حاضر گفت: «اقامتگاههای بومگردی به عنوان یکی از مهمترین تاسیسات گردشگری کشور با دارا بودن استعداد ذاتی در راستای معرفی و انعکاس فرهنگ، هنر، تاریخ و اصالت فرهنگی به گردشگران از جایگاه مهمی میان مراکز اقامتی کشور برخوردار است؛ لذا توسعه صرفاً کمی و بیملاحظه، آفتی جدی در این حوزه به شمار میآید و نیاز است رویکرد کنونی به سوی حفظ و ارتقای جایگاه کیفی تغییر یابد.» وی با بیان اینکه تلاش در راستای رفع و یا کاهش آسیبهای بحران کووید - 19 به اقتصاد اقامتگاههای بومگردی کشور از دغدغههای روزانه ایشان به شمار میآید؛ افزود: «یکی از اصلیترین اولویتها که همزمان با تقویت ابعاد کیفی این نوع از تاسیسات گردشگری بدان پرداخته خواهد شد؛ موضوع امهال پرداخت تسهیلات کرونا و جلب حمایتهای مالی و پشتیبانی مورد نیاز در این حوزه است.» او در ادامه پرداختن به موضوع آموزش و به روزرسانی دانش تخصصی اعضا و جامعه محلی، پایداری و ظرفیت قابل تحمل روستاها، جلب مشارکتهای فرابخشی همانند شهرداریها، ارزیابی و نظارت خدمات، توسعه و تنوع محصولات و رونق همزمان گردشگری روستایی به عنوان دیگر اولویتهای کاری مورد توجه در این حوزه نام برد. همچنین در این نشست اکبر رضوانیان، نایبرییس جامعه بومگردی کشور به نمایندگی از اعضای حاضر پس از جمعبندی دغدغهها و چالشهای پیش روی فعالین این حوزه گفت: «بومگردی دارای ماهیتی از نوع آسایش و اصالت خانه است و اقامتگاه صرف به شمار نمیآید.» وی افزود: «واحدهای بومگردی هر سه ماموریت و ماهیت عناوین تخصصی وزارت یعنی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی را با خود به همراه دارند؛ به گونهای که بومگردی با احیای بناهای تاریخی قدیمی و نیز تکیه بر فرهنگ و اصالت منطقه و نیز تولید یا فروش صنایعدستی و هنرهای سنتی مناطق بومی کشور فرصت جذب گردشگران و تجربیات جدید را ایجاد میکند.» وی یادآور شد: «خواسته ما قرار گرفتن اقامتگاههای بومگردی در اولویت و رءوس نگاه تصمیمسازان این حوزه است و نیاز داریم این نگاه کیفی باشد و در آن تفاوتهای ساختاری و ابعاد فرهنگی و اصالت بومگردیها نسبت به سایر تاسیسات گردشگری لحاظ شود.»
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " غلامرضا منتظری " نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در موردصدور روادید گردشگری از ابتدای آبان ماه گفت: صنعت گردشگری در کشور جزء یکی از منابع درآمدزایی محسوب میشود که با ظرفیتهای گسترده کشور ما در زمینه گردشگری و تقویت آن میتواند به ارز آوری ختم شود. باید تلاش کنیم گردشگری را به صنعت درجه اول کشور تبدیل کنیم. در حال حاضر در عمل این اتفاق رخ نداده است؛ در بیشتر کشورها این صنعت به پر درآمدترین ظرفیت منابع مالی مبدل شده که با تقویت زیرساختهای آن شاهد توسعه یافتگی این صنعت هستند. نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: برای جدایی از تک محصولی و وابستگی به نفت باید گردشگری را از تمام جهات تقویت کنیم. به دلیل اپیدمی کرونا بسیاری از مراکز دیدنی و گردشگری تاریخی، مذهبی، زیارتی و... از رونق افتادهاند و بازدید کنندهای نداشتهاند. وی ادامه داد: باز شدن مرزها و صدور مجدد روادید برای گردشگران در جلسه ستاد ملی مقابله کرونا بارقه امید و احیای تدریجی کسب و کارهای صنعت گردشگری را ایجاد خواهد کرد. باز شدن مرزها و صدور مجوز گردشگری به معنای پایان بیماری کرونا نیست بلکه باید رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی زیر نظر وزارتخانههای مختلف از جمله وزارت بهداشت و درمان و همچنین وزارتخانه گردشگری صورت بپذیرد تا شاهد موج جدید بیماری کرونا نباشیم. منتظری یادآور شد: صنعت گردشگری در حوزه تقویت روابط بین المللی در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میتواند نقش بسیاری پررنگی داشته باشد؛ بی شک حوزه میراث فرهنگی میتواند، میراث تمام نمایی ظرفیتهای فرهنگی، ادبی و هنری باشد که منجر به تقویت روابط بینالملی میشود. نماینده مردم در مجلس یازدهم در مورد فرهنگ دیپلماسی گفت: دیپلماسی فرهنگی به عنوان ابزار سیاست خارجی کشورها است که هنر ترویج و توسعه فرهنگ را برعهده دارد، در فراهم آوردن زمینههای همکاریهای مشترک و شناساندن فرهنگها و تبادل ارزشهای فرهنگی و تحکیم و تثبیت روابط حسنه میان دولتها تاثیر موثری دارد.منتظری در پایان خاطر نشان کرد: مجلس براساس نیازها و کمبودها در مسئلهای ورود پیدا میکنند؛ در مورد گردشگری و تقویت ظرفیتهای فرهنگی و هنری در کشور اگر نهادها و وزراتخانهها کمبودهای مربوطه را در قالب طرح به مجلس ارائه کنند؛ نمایندگان ورود پیدا خواهد کرد.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران در خصوص نامه این جامعه به رئیس امور فرهنگی و گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، گفت: از نظر این جامعه، جزء ۲ بند الف ماده ۹۸ قانون برنامه ششم کشور (تأسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثنای معافیتهای مالیاتی و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی است) از جمله احکام تنظیمی بوده و به نظر می رسد مشمول دوره زمانی خاصی قرار نگیرد و دائم باشد. وی افزود: جوامع حرفهای هتلداری استانی در بیشتر استانها و نیز جامعه حرفهای هتلداران ایران منطبق بر قانون مذکور طی سالهای گذشته با هزینه و انرژی فراوان تشکیل شده و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فعالیت میکند بر این اساس ضمن تاکید بر نیاز صنعت گردشگری کشور به دائم بودن این بند خواهش میکنیم در خصوص بند ث ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه نیز دائمی بودن موضوع مد نظر قرار بگیرد. وی با توجه به شرایط حاکم بر صنعت کشور و گردشگری کشور گفت: پیشنهاد داریم در تدوین قانون برنامه هفتم توسعه این نکات در نظر گرفته شود: یکی از این موارد با توجه به پراکندگی قوانین و مقررات مربوط به حوزه گردشگری پیشنهاد می شود تضمین قانون جامع صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته و وزارت گردشگری مکلف شود ظرف سال اول برنامه پیش نویس قانون جامع صنعت گردشگری را با تاکید بر تنظیم مناسبات دولت و بخش خصوصی و تشکل ها ارائه کند. حمزهزاده در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص پیشنهاد برای تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: از آنجا که ذات صنعت گردشگری شکننده بوده و به شدت تحت تاثیر موضوعات مختلف است، بنابراین پیشنهاد میشود ساختار مناسب برای حمایت دولت از این صنعت به شکل صندوق حمایت از صنعت گردشگری با مدیریت ترکیبی دولت و تشکلهای بخش خصوصی تشکیل شود و دولت مکلف شود تا طی سال های برنامه هفتم توسعه، سالانه مبالغی را به این صندوق تخصیص دهد. حمزه زاده با توجه به نیاز صنعت گردشگری کشور به ایجاد بستری برای هماهنگی کامل و دقیق تشکل های مرتبط، گفت: پیشنهاد میشود تشکیل اتاق گردشگری ایران نیز در برنامه قانون برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار گیرد. همچنین تخصیص بودجه رفاهی دستگاه اجرایی به سفرهای داخلی نیز در شرایط بحران کنونی میتواند گوشهای از مشکلات بسیار جدی دست اندرکاران صنعت را طی سالهای برنامه هفتم مرتفع کند.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی