نتایج جستجو...
 حسابداری مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک تنها راه نجات صنعت هتلداری ایران

حسابداری مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک تنها راه نجات صنعت هتلداری ایران

وقتی صحبت از هدف‌گذاری و پیاده‌سازی استراتژی مطرح می‌شود به سختی می‌توان حالتی متصور شد که مدیر یک شرکت یا سازمان بدون در دست داشتن اطلاعات کافی از وضعیت فعلی جایگاه در بازار و رقبا، اقدام به هدف‌گذاری و یا تدوین استراتژی نماید. به بیان دیگر یک مدیر موفق با استفاده از اطلاعات کافی و موثر از سازمان و وضعیت آن، اقدام به تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و هدف‌گذاری می‌نماید و ترجیح می‌دهد به جای آن که نتیجه تصمیمات خود را در غالب گزارشات مختلف مشاهده کند از گزارشات موثر، استفاده کند و تصمیم بگیرد. این مثال تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریت است. در حسابداری مالی، گزارشات و صورت‌های مالی برای استفاده افراد درون و برون‌سازمانی و بعضا دولت و سازمان‌های دولتی تهیه می‌شود. نگاه این گزارشات به اطلاعات و وقایع گذشته بوده و با توجه به استانداردهای حسابداری و بر اساس قوانین موضوعه تهیه می‌شود.  اما در حسابداری مدیریت، گزارشات تنها برای مدیران سازمان تهیه می‌شود و لزومی به رعایت استانداردهای حسابداری یا قوانین دولتی نیست. نگاه به آینده بوده و هدف آن، یاری مدیران جهت برنامه‌ریزی، کنترل و تصمیم‌گیری است. در صنعت هتلداری ایران به علت ترکیب خاص بازار که هتل‌ها عمدتا متعلق به شرکت‌های دولتی و شبه دولتی هستند به سختی می‌توان گزارشات عملکرد یا فعالیت حداقل 10 درصد از هتل‌های فعال کشور را بررسی و مورد مطالعه قرار داد. در این فضا به روشنی عدم وجود حسابداری مدیریت قابل رویت است و این موضوع زمانی نمود پیدا می‌کند که روش‌های علمی تدوین استراتژی و الزامات ابتدای آن را مورد بررسی قرار دهیم. استراتژی چیست؟ پيشرفت سريع و تغييرات پرشتاب محيطی در جهان معاصر، آگاهی از تحولات را ضروری كرده است. عدم اطمينان ناشی از تغييرات محيطی و كسب سود بيشتر، موجب شده تا برنامه‌ريزی به صورت يک ضرورت انكارناپذير تلقی شود. از جمله انواع برنامه‌ريزی سازمانی می‌توان به "برنامه‌ريزی استراتژيک" اشاره كرد.  واژه "استراتژيک" به معنی هر چيزی است كه به استراتژی مربوط باشد. واژه "استراتژی" از كلمه يونانی "استراتگوس" به معنای رهبری گرفته شده است. تعاريف مختلفی برای برنامه‌ريزی استراتژيک بيان شده است. در يكی از تعاريف مذكور، برنامه‌ريزی استراتژيک فرايندی برای بازسازی و انتقال سازمانی تلقي شده است. در برنامه بلندمدت اهداف و پيش‌بينی‌ها بر اساس فرض ثبات سازمانی است. در حاليكه در برنامه‌ريزی استراتژيک، نقش سازمان در محيط آن بررسی می‌شود.  برنامه‌ريزی استراتژيک موجب می‌شود تا سازمان، فعاليت‌ها و خدمات خود را برای رفع نيازهای در حال تغيير محيط تطبيق دهد. اين برنامه‌ريزی نه تنها چارچوبی برای بهبود برنامه تدوين می‌كند بلكه چارچوبی برای ساختاردهی مجدد برنامه‌ها، مديريت و همكاری‌ها و نيز برای ارزيابی پيشرفت سازمان در اين زمينه‌ها را ارائه می‌كند. مزايای برنامه‌ريزی استراتژيک بكارگيری برنامه‌ريزی استراتژيک، مزايای بسياری برای سازمان‌ها دارد كه در ادامه برخی از آن‌ها بيان می‌شود. 1 - قبل از بروز مشكلات احتمالی از وقوع آنها خبر می‌دهد. 2 - تغييرات را مشخص می‌كند و شرايط عكس‌العمل در برابر تغييرات را فراهم می‌سازد. 3 - برای دستيابی به اهداف از پيش تعيين شده، بستر مناسب ايجاد می‌كند. 4 - به مديران كمک می‌كند كه درک روشن‌تری از سازمان داشته باشند. 5 - شناخت فرصت‌های بازارهای آينده را آسانتر می‌كند. 6 - قالبی برای بازنگری اجرای برنامه و كنترل فعاليت‌ها ارائه می‌دهد. 7 - به مديران كمک می‌كند تا در راستای اهداف تعيين شده، تصميمات اساسی اتخاذ كنند. 8 - به نحو مؤثرتری زمان و منابع را به فرصت‌های تعيين شده تخصيص می‌دهد. 9 - زمان و منابعی را كه بايد صرف تصحيح تصميمات نادرست و عاری از ديد بلندمدت شوند را به حداقل می‌رساند. 10 - ترتيب‌دهی اولويت‌ها را در قالب زمانی برنامه فراهم می‌كند. 11 - مزيتی برای سازمان در مقابل رقيبان ايجاد می‌كند. 12 - مبنايی برای تعيين مسئوليت افراد ارائه می‌كند و به تبع آن موجب افزايش انگيزش می‌شود. 13 - تفكر آينده‌نگر را تشويق می‌كند. 14 - برای داشتن روشی هماهنگ و يكپارچه همراه با اشتياق لازم از سوی افراد سازمان در برخورد با مسائل و فرصت‌ها، انگيزش ايجاد می‌كند. روش SWOT يكي از روش‌های مورد استفاده در برنامه‌ريزی استراتژيک برای سازمان‌ها، روش ماتريس SWOT است. با استفاده از اين روش، نقاط قوت ( S )، نقاط ضعف ( W )، فرصت‌ها ( O ) و تهديدها ( T ) سازمان يا شركت تعيين می‌شود كه يكی از مراحل تحليل برای مطالعه موردی سازمانهاست.  در این روش برای تعيين راهبردها، ابتدا نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهديدها با نگاهي به فضای داخلی و عوامل بيرونی، بررسی و راهبردها بر مبنای آن و با استفاده از ماتريس SWOT استخراج می‌شوند. نقش حسابداری مدیریت در بررسی وضعیت سازمان در روش SWOT سازمان از دو بُعد درونی و برونی، تجزیه و تحلیل و بررسی می‌شود. نتیجه بررسی درونی سازمان، استخراج نقات قوت و ضعف است. به جرات می‌توان گفت هیچکدام از گزارشات حسابداری مالی، توانایی شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف سازمان به صورت جامع و کامل را نداشته و حسابداری مدیریت با ارائه ابزاری چون شاخص‌های کلیدی عملکرد ( Key Performance Indicators ) می‌تواند به صورت کامل مدیران را در جریان نقاط ضعف و قوت سازمان قرار دهد. واحد حسابداری مالی در هتل‌ها به علت انجام امور روزمره و شرح وظایف ذاتی، رسالتی در قبال انجام فعالیت‌های فوق ندارند و بدیهی است انجام آنها منوط به وجود واحد حسابداری مدیریت و بررسی مستمر جایگاه هتل و سایر شاخص‌های کلیدی است. در دنیای امروز و با توجه به شرایط خاص کشور مانند تحولات گسترده سیاسی، تغییر مداوم نرخ ارز، تورم و ... به نظر می‌رسد توجه به مقوله حسابداری مدیریت و تصمیم‌گیری استراتژیک، تنها راه بهبود وضعیت و مدیریت علمی هتل‌هاست. محمد ملک‌آباد - کارشناس ارشد مدیریت مالی و فعال صنعت هتلداری

ایجاد شده: 23/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 23/اردیبهشت/1399     مقالات و یادداشت ها
انتصاب جناب آقای "جهانگیر حسن‌زاده" به عنوان مدیرعامل جدید گروه هتل‌های هما

انتصاب جناب آقای "جهانگیر حسن‌زاده" به عنوان مدیرعامل جدید گروه هتل‌های هما

به گزارش هتل‌نیوز ، با حکمی از سوی مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی ( هگتا )، جناب آقای "جهانگیر حسن‌زاده" به عنوان عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل جدید گروه‌های هما، منصوب و جایگزین "اصغر خیامیان" در این سمت شد. وی پیش از این مدیر کل پشتیبانی گروه هتل‌های هما و مدیرعامل هلدینگ گردشگری بیمه ایران، بوده است. "اصغر خیامیان" به مدت ۳ سال سمت مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره گروه هتل‌های هما را بر عهده داشت و پس از ۳۳ سال خدمت و فعالیت در حوزه گردشگری کشور به مقام بازنشستگی نائل شد. همچنین جناب آقای "امیر پویان رفیعی شاد" به عنوان عضو هیات‌مدیره، جایگزین جناب آقای "اصغر شالبافیان" شد. آقای "اصغر شالبافیان" به عنوان مشاور امور برنامه‌ریزی و اقتصادی مدیرعامل هگتا در این شرکت ادامه خدمت خواهد داد.

ایجاد شده: 21/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 21/اردیبهشت/1399     انتصابات
فدراسیون گردشگری ایران تشکیل می‌شود

فدراسیون گردشگری ایران تشکیل می‌شود

به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه مقدمات اجرایی تشکیل فدراسیون گردشگری زیر نظر اتاق ایران در حال اجراست، اظهار داشت: منتظر هستیم تا هیات‌رئیسه اتاق ایران پس از ارزیابی موضوع، نظرات خود را مطرح کند و به جمع‌بندی برسیم. "علی‌اکبر عبدالملکی" در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار هتل‌نیوز ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: در حال حاضر تعداد 17 انجمن و تشکل از بخش‌های مختلف حوزه گردشگری از جمله هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، تورگردانان، راهنمابان گردشگری، ایرلاین‌ها، گردشگری الکترونیک، حمل و نقل ریلی، مناطق آزاد و ویژه، بوم‌گردی، صنایع دستی و ... در اتاق بازرگانی دارای جایگاه و ساز و کار مشخص هستند و تشکیل فدراسیون گردشگری می‌تواند هماهنگی بیشتر در اجرای موضوعات مختلف را در پی داشته باشد. "عبدالملکی" بیان داشت: البته در ابتدای کار مقاومت‌هایی با پیشنهاد کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مبنی بر تشکیل فدراسیون گردشگری، صورت گرفت اما پس از برگزاری جلسات متعدد با فعالان گردشگری و با رایزنی‌های انجام شده، هم‌اکنون اکثریت تشکل‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های فعال در صنعت گردشگری ایران از این موضوع استقبال می‌کنند. وی تصریح کرد: مخالفین و منتقدین این موضوع در ابتدای امر عقیده داشتند که تشکیل فدراسیون گردشگری، باعث تضعیف جایگاه و قدرت آنها خواهد شد اما اکنون متقاعد شده‌اند که بالعکس از این طریق می‌توانند یکپارچگی و انسجام بیشتری داشته باشند و در مجامع مختلف از حق و حقوق خود دفاع کنند. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران به نمونه‌ای از تشکیل فدراسیون‌ها زیر نظر اتاق ایران در گذشته اشاره کرد و گفت: 540 تشکل و انجمن در بخش‌های مختلف زیرنظر اتاق ایران حضور دارند که اکثریت آنها نیز در بخش صادرات فعالیت می‌کنند. اتاق بازرگانی است ایران پس از تشکیل فدراسیون صادرات، موفق شد تا آن را بین‌المللی و به کنفدراسیون صادرات، تبدیل کند. این فعال صنعت گردشگری کشور در ادامه گفت: صنعت گردشگری 12 سال است که دارای جایگاه و کمیسیون در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است و در حال حاضر که وزارت گردشگری نیز در دولت تشکیل شده، می‌توانیم با قدرت بیشتری رو به جلو حرکت کنیم. "علی‌اکبر عبدالملکی" در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ایجاد صندوق حمایت از گردشگری، یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی به منظور حمایت از فعالان و ذی‌نفعان این بخش است.  وی با اشاره به دلایل و ضرورت‌های ایجاد صندوق حمایت از گردشگری، گفت: تا چه زمانی باید دست به دعا باشیم که دولت برای حمایت از ما کاری انجام دهد و آیا پس از اتمام بحران کرونا، برای مقابله با دیگر بحران‌های احتمالی برنامه‌ای داریم؟ رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در ادامه توضیح داد: وقتی که صندوق حمایت از گردشگری تشکیل شود، هر یک از ذی‌نفعان بخش گردشگری می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند و اتاق بازرگانی نیز به نسبت این سرمایه‌گذاری، چندین برابر کمک خواهد کرد. در مرحله بعدی و پس از ثبت رسمی صندوق حمایت از گردشگری و تبدیل آن به شهرک سهامی عام و عرضه آن در بورس و فرابورس، تمامی مردم می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند. "علی‌اکبر عبدالملکی" بخش پایانی اظهارات خود را به پیشنهاد تشکیل بانک ایده در حوزه صنعت گردشگری اختصاص داد و گفت: با راه‌اندازی این بانک ایده، تمامی فعالان گردشگری می‌توانند ایده‌های پیشنهادی خود را مطرح کنند و اتاق بازرگانی نیز در مقابل این ایده‌ها را خریداری می‌کند و یا با حمایت از ایده‌پردازان، آن را به مرحله اجرایی می‌رساند. وی افزود: بسیاری از افراد فعال در بخش‌های مختلف گردشگری کشور با وجود فکر و ایده‌های خوب، بی‌نظیر و خلاقانه، بنابر دلایلی ناشناس و گمنام مانده‌اند که تشکیل بانک ایده می‌تواند به این گروه از افراد کمک کند تا نقش موثرتری را ایفا کنند. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: اجرایی شدن این سه پیشنهاد یعنی تشکیل فدراسیون گردشگری، صندوق حمایت از گردشگری و بانک ایده گردشگری در نهایت می‌تواند نقش و تاثیرگذاری فعالان و ذی‌نفعان این بخش را متحول و از هر گونه احتیاجی به دولت، بی‌نیاز کند.

ایجاد شده: 17/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1399     اخبار داخلی
نشست همفکری معاون گردشگری با فعالان کسب و کارهای نو در حوزه گردشگری

نشست همفکری معاون گردشگری با فعالان کسب و کارهای نو در حوزه گردشگری

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون گردشگری کشور در نشست همفکری با فعالان کسب و کارهای نو در حوزه گردشگری که روز گذشته در محل محل معاونت گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: تنوع‌سازی زمینه‌های فعالیت کسب و کارهای نو و پرداختن به فعالیت‌های ابتکاری نظیر گردشگری خلاقانه، بازاریابی دیجیتالی، تحقیقات هوشمند بازار و ... در کنار ارائه خدمات فروش از ضروریات فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری کشور است که در دوران گردشگری پساکرونا اهمیتی حیاتی دارد.  "ولی تیموری" ابراز داشت: آنچه از سال 2010 به عنوان یکی از بیانه‌های سازمان جهانی گردشگری در دستور کار کشورهای عضو قرار گرفته است، ورود جدی به حوزه فناوری اطلاعات و پیوند صنعت گردشگری با کسب و کارهای نو در این زمینه است. به گونه‌ای که اگر چنین اقدامی صورت نگیرد و از شرایط سنتی عبور نشود عملاً زمینه حذف از این عرصه ایجاد خواهد شد. "تیموری" خاطرنشان کرد: همواره مقاومت بسیاری از سوی فعالین گردشگری در بخش سنتی نسبت به فعالیت‌های مجازی و کسب و کارهای جدید در این حوزه وجود داشته است اما پیرو جلسات و نشست‌های متعدد با هر دو گروه در حال حاضر پس از برطرف شدن مسائل حقوقی و ساختاری، دستور‌العمل سازو‌کار فعالیت و ارائه مجوز در فضای مجازی و کسب و کارهای جدید از جمله استارت‌آپ‌ها، مراکز رشد و فناوری و ... وجود دارد و سال گذشته از طریق وزیر محترم به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.  معاون گردشگری کشور افزود: همچنین هماهنگی با پلیس فتا جهت پایش دائمی روند فعالیت‌های نو در این عرصه نیز انجام گرفته که این اقدام نیز رو به تقویت و تکمیل شدن است. وی در ادامه به شرایط بحرانی صنعت گردشگری در پی شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت بحرانی کنونی از یک سو و از سویی دیگر توجه به الگوی سه مرحله‌ای توصیه‌ای سازمان جهانی گردشگری با عنوان "حمایت از مشاغل و اقتصاد از طریق سفر و گردشگری" و همچنین نیاز جامعه و عموم مردم به دریافت خدمات مجازی و مدرن، زمینه مشارکت و الزام همکاری بیش از پیش فعالین کسب و کارهای جدید مشاهده می‌شود.   "ولی تیموری" تصریح کرد: آنچه سبب تکامل این همکاری خواهد شد، توجه به ضرورت ضابطه‌مند شدن این قبیل کسب و کارها و اخذ استانداردهای تخصصی وزارت گردشگری است که قطعاً با همکاری و مشارکت بیش از پیش فعالان این حوزه محقق خواهد شد.  "تیموری" شکل‌گیری ساختار و تشکلی منسجم را نیز در برقراری ارتباط و تعامل بیشتر فعالین این عرصه با یکدیگر و همچنین بهره‌وری افزون، موثر دانست و گفت: ساختار مورد نظر باید ضمن دارا بودن ظرفیت دفاع از حقوق اعضا، منافع همه بخش‌های مرتبط را در نظر بگیرد و مشمولیت داشته باشد و از سویی بتواند با تقسیم‌بندی موضوعات مختلف امکان فعالیت در زمینه‌های تخصصی متنوع از جمله آموزش، بازاریابی، توسعه گردشگری و ... را ایجاد کند.  معاون وزارت گردشگری کشور در بخش پایانی اظهارات خود بر تقویت تعامل حقوقی و رفع اختلافات میان فعالین سنتی و کسب و کارهای نو در صنعت گردشگری، تاکید کرد و گقت: با توجه به اینکه بروزرسانی آئین‌نامه دفاتر خدمات مسافرتی بعد از 20 سال در دستور کار قرار دارد، لذا با در نظر گرفتن منتخبی از فعالین کسب و کارهای نو در قالب کارگروه تخصصی می‌توان جایگاه این حوزه را در آئین‌نامه تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، لحاظ و زمینه تسهیل فعالیت در این عرصه را ایجاد کرد. 

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1399     اخبار داخلی
راهنمایان گردشگری در بحران کرونا آنطور که باید، دیده نشده‌اند

راهنمایان گردشگری در بحران کرونا آنطور که باید، دیده نشده‌اند

به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگری با اشاره به جلسه روسا و نمایندگان تشکل‌ها و صنوف گردشگری با معاون گردشگری کشور، اظهار داشت: متاسفانه راهنمایان گردشگری به شکلی که مورد انتظار است، دیده نشده‌اند و اعتراض اصلی ما در جلسه نیز این بود که چرا راهنمایان گردشگری به عنوان یک شغل شناخته نشده‌اند. "علی صدرنیا" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هتل‌نیوز ، ابراز داشت: بخش عمده‌ای از کار اجرایی مربوط به تورهای گردشگری را راهنمایان انجام می‌دهند و این درست نیست که این قشر را به عنوان مشاغل غیررسمی در نظر بگیریم. رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگری همچنین گفت: تفاوت اصلی کار ما با صنوفی مانند هتل، آژانس و ... در فصلی بودن آن است. یک راهنمای گردشگری ممکن است فقط در ایام و فصول خاص، فعالیت داشته باشد اما این نکته را فراموش نکنیم که در همان بازه زمانی به اندازه دو شیفت کاری، فعالیت می‌کند و این موضوع تعادل لازم در خصوص ساعات کاری را به وجود می‌آورد. وی تصریح کرد: علاوه بر این، کار یک راهنمای گردشگری بر اساس تحقیق، مطالعه و پژوهش است و حتی در زمان‌هایی که سفر یا تور گردشگری نیز وجود ندارد در حال کار علمی است. "صدرنیا" در ادامه به آسیب‌ها و خسارت‌های ویروس کرونا به صنعت گردشگری دنیا از جمله ایران، اشاره کرد و افزود: نباید فراموش کنیم که صنعت گردشگری ایران قبل از شیوع ویروس کرونا نیز شرایط مطلوبی نداشت اما در هر حال بازگشت به همان شرایط پیش از کرونا نیز حداقل یک سال و نیم، زمان خواهد برد. وی تاکید کرد: راهنمایان گردشگری متضررترین صنف فعال در حوزه گردشگری هستند زیرا هتل‌ها و آژانس‌ها با وجود مشکلات زیاد به هر صورت دارای عقبه مالی هستند و حداقل می‌توانند حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند اما شرایط برای راهنمایان کاملاً متفاوت است. در واقع تا زمانی که سفری وجود نداشته باشد، راهنمایان نیز بیکار خواهند بود و بالطبع درآمدی نیز نخواهند داشت. این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: در جلسه با معاون گردشگری کشور نیز موضوع جدیدی مطرح نشد و مجدداً قول همکاری و پیگیری مسائل را دریافت کردیم. رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگری در رابطه با اختصاص وام و تسهیلات حمایتی به راهنمایان گردشگری نیز گفت: تا این لحظه هیچ وامی برای راهنمایان گردشگری در نظر گرفته نشده است. البته طی روزهای گذشته سامانه‌ای برای ثبت‌نام راهنمایان گردشگری، معرفی شد اما باید بدانیم که این سامانه از قبل نیز وجود داشته و صرف ثبت‌نام در آن به معنی اختصاص و دریافت وام نیست. وی در پایان گفت: اگر قرار باشد وامی برای راهنمایان گردشگری اختصاص داده شود، بدون شک یکی از معیارهای راستی‌آزمایی برای تشخیص راهنمایان فعال و حرفه‌ای، اطلاعات ثبت شده در این سامانه خواهد بود.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1399     اخبار داخلی
اتفاق نظر جمعی خانواده صنعت گردشگری به منظور تحقق سفر هوشمند

اتفاق نظر جمعی خانواده صنعت گردشگری به منظور تحقق سفر هوشمند

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون گردشگری کشور در نشست با روسا و نمایندگان تشکل‌ها، صنوف و فعالین بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور با اشاره به ابلاغ اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر بازگشایی مسیرهای رفت آمد فی‌ما‌بین استان‌ها و شهرستان‌های کشور و نیز ضرورت پرهیز از سفرهای غیرضروری به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بر اتفاق نظر جمعی خانواده صنعت گردشگری کشور به منظور تحقق سفر هوشمند و بازگشایی تدریجی تاسیسات گردشگری، تاکید کرد.   "ولی تیموری" ضمن کسب نظرات و بررسی آمادگی هر یک از صنوف برای ارائه خدمات محدود، هوشمند و ضابطه‌مند جهت ارائه پروتکل مورد توافق جمعی، اظهار داشت: نیاز است در فرآیند بازگشایی تدریجی بخش‌های مربوط به حوزه صنعت گردشگری از جمله واحدهای اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی، بوم‌گردی‌ها و ... تعامل هوشمندانه سفر با رعایت الزامات بهداشتی و سلامت به طور جد، لحاظ شود.  "تیموری" ابراز داشت: با توجه به ماهیت این نشست که کارشناسی و تخصصی به شمار می‌آید، بهره‌مندی از الگوی توصیه‌ای سازمان جهانی گردشگری ( UNWTO ) با عنوان "حمایت از مشاغل و اقتصاد از طریق سفر و گردشگری" در قالب فراخوانی بین‌المللی برای اقدام جهت کاهش اثرات اقتصادی و اجتماعی کرونا و تسریع بهبود که با همکاری ۲۱۷ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و نیز ۱۲ سازمان بین‌المللی در قالب سه رویکرد کلی تهیه شده است، می‌تواند نقشه راهی مطمئن جهت برداشتن گام‌های اصولی در شرایط بحران پیش رو منطبق با الگوی بین‌المللی و دستاوردهای وبینارهای اخیر با سازمان جهانی گردشگری باشد.   معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه بررسی نقشه راه بین‌المللی مذکور، موقعیت‌یابی شفافی از وضعیت کنونی صنعت گردشگری کشور، اقدامات انجام شده و تدابیر آینده ارائه می‌کند، افزود: بررسی سه بخش اصلی الگوی مذکور شامل مدیریت بحران و کاهش اثرات، ایجاد محرک‌ها و تسریع در بهبودی و آماده شدن برای آینده، مبین این است که هم اکنون صنعت گردشگری کشور در مرز باریکی از بخش‌های ۲ و ۳ قرار گرفته است به گونه‌ای که با اقدامات صورت گرفته شامل گنجاندن گردشگری در رسته مشاغل آسیب دیده از کرونا، امهال پرداخت اقساط، مالیات، عوارض و ... تلاش جهت تسریع در بهبودی در حال تحقق است و از سویی دیگر باید با رصد مستقیم شرایط، مسیری به سوی تسهیل‌سازی سفرهای هوشمند و بازگشایی تدریجی تاسیسات گردشگری گشود.   وی همچنین گفت: توصیه‌های سازمان جهانی گردشگری ( UNWTO ) بر مبنای اصول حمایت از گردشگری، حمایت از مشاغل و معیشت و نیز گردشگری دارای ظرفیت اثبات شده برای بازگشت سریع و هدایت بازیابی سایر بخش‌هاست تا بر اساس آن توصیه‌هایی شامل مدیریت بحران و کاهش اثرات، ایجاد محرک‌ها و تسریع در بازیابی بهبود و نیز آماده شدن برای فردا، ارائه شود.   "ولی تیموری" تصریح کرد: در شرایط مهم پساکرونا که در قالب آماده شدن برای آینده، مطرح شده است از اهمیت کمیّت در سفر در سطح بین‌الملل کاسته می‌شود و جای آن را کیفیت خدمات منطبق با اصول سلامت، پر خواهد کرد و تاکید عمده و رقابت روی ارائه خدمات استاندارد بهداشتی جهت متقاعد کردن مشتری خواهد بود.   معاون گردشگری کشور، تهیه سازو‌کار ورود صنعت گردشگری به ساختار مدیریت بحران کشور را نیز یکی دیگر از دستاورهای حاصل از تغییر نگاه در شرایط پساکرونا، اعلام کرد تا بر اساس آن همانند وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، این صنعت نیز به پروتکل حمایتی در شرایط بحران تجهیز شود.   وی در ادامه تغییر نگاه، ایجاد تنوع در محصولات گردشگری و نیز تنوع در نوع سفر را نیز از سایر پنجره‌های گشوده شده در ساختار پسا‌کرونا معرفی کرد تا بر اساس ساختار اجرایی سفر هوشمند و ایجاد خلاقیت در محصولات شاید سفرها نیز به سوی سفرهای خانوادگی ( FIT ) پیش رود.   معاون گردشگری در پایان، پرداخت تسهیلات به فعالین صنعت گردشگری کشور را حداکثر ظرفیت حمایتی دولت دانست و تاکید کرد: آنچه ما به دنبال آن هستیم تهیه بسته تشویقی برای این حوزه است تا با تجمیع خدمات هوشمند، امکان بهره‌مندی خانواده‌ها از سفر و گردشگری فراهم شود.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1399     اخبار داخلی
صندوق ذخیره و تامین اجتماعی ویژه صنعت گردشگری راه‌اندازی شود

صندوق ذخیره و تامین اجتماعی ویژه صنعت گردشگری راه‌اندازی شود

به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس جامعه هتل و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران عدم پرداخت بیمه بیکاری از سوی تامین اجتماعی به پرسنل هتل‌ها و تاسیسات گردشگری را نوعی خیانت در امانت معرفی کرد. "محمدعلی فرخ‌مهر" در مصاحبه با خبرنگار هتل‌نیوز ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: هتلداران بیش از ۳۰ سال است که ماهیانه حق بیمه سه درصدی به عنوان بیمه بیکاری را به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند و اکنون حق دارند که از آن استفاده کنند. "فرخ‌مهر" تصریح کرد: بسیاری از کارفرمایان در صنوف مختلف این سه درصد را پرداخت نکرده‌اند و پرسنل آنها نیز بیمه بیکاری دریافت نمی‌کنند اما استفاده از بیمه بیکاری حق طبیعی هتلداران است. در واقع این مورد را نمی‌توان جزو بسته‌های حمایتی دولت به حساب آورد. رئیس جامعه هتلداران پایتخت در ادامه پیشنهادی در این خصوص ارائه کرد و گفت: با توجه به وضعیت فعلی، پیشنهاد من این است که هتلداران، آژانس‌داران و ... حق بیمه را به حساب تامین اجتماعی واریز نکنند. وی افزود: اگر این مبالغ در حساب جداگانه‌ای ویژه فعالان صنعت گردشگری واریز شود، می‌توان اقدامات بسیاری از جمله پرداخت تسهیلات، دریافت سود و ... را انجام داد. "محمدعلی فرخ‌مهر" در پایان با اشاره به نقش فعالان و تشکل‌های گردشگری در احقاق حق پرسنل، گفت: جامعه هتلداران ایران مى‌تواند تا در جلسه با مسئولان کشور این موضوع را پیگیری کند.

ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1399     اخبار داخلی
پیشنهاد ارائه خدمات سفر منفرد و هوشمند در پی آغاز تردد بین استان‌ها

پیشنهاد ارائه خدمات سفر منفرد و هوشمند در پی آغاز تردد بین استان‌ها

به گزارش هتل‌نیوز ، سومین جلسه کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به ریاست "ولی تیموری" معاون گردشگری و دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با حضور تمامی نمایندگان دستگاه‌های عضو در محل معاونت گردشگری تشکیل شد.  در این نشست، اعضا ضمن تشریح گزارشی از اقدامات انجام شده به بررسی آخرین وضعیت کسب‌‌وکارهای مرتبط با ماموریت کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی پرداخته و پیشنهاداتی را برای طرح در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، آماده و ارائه کردند.  "ولی تیموری"  با اشاره به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر آغاز تردد بین استان‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه و ضرورت توجه هوشمندانه به ابعاد اقتصادی این بیماری به موازات رعایت کامل الزامات بهداشتی، اظهار داشت: تمهید مقدمات و شرایط لازم برای سفرهای ضروری و کاری مردم از قبیل تهیه بلیت و مراکز اقامتی مجاز در شرایط جدید پیش آمده که به طور حتم به روند مدیریت بیماری کرونا در کشور کمک خواهد کرد.  "تیموری" ابراز داشت: به هر حال فردی که برای گذران امور شخصی یا شغلی ناگزیر به سفر است، باید خدمات استاندارد و تحت نظارتی را دریافت نماید. البته مغفول ماندن آثار و تبعات اقتصادی کرونا در شرایط خاص کشور، صدمات و لطمات به مراتب بیشتری از تبعات بهداشتی می‌تواند به دنبال داشته باشد.  دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا در ادامه ضمن ارائه گزارشی از آخرین پیگیری‌های بعمل آمده در کمیته بررسی آثار اقتصادی بیماری کرونا برای حمایت از کسب و‌ کارهای موضوع ماموریت کمیته از نهایی شدن دستور‌العمل پرداخت تسهیلات بانکی و ابلاغ قریب‌الوقوع آن به دستگاه‌ها، ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی مربوط به ارائه خدمات گردشگری منفرد و هوشمندانه به فعالان گردشگری، فراهم شدن بازدیدهای مجازی از بیش از شش هزار جاذبه مهم گردشگری، عدم توقف فعالیت‌های اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و آموزشی گردشگری، درخواست وزارت گردشگری از مراجع ذی‌ربط برای بازبینی و تجدید نظر در فهرست مراکز کسب‌ و‌ کار پر خطر و خارج شدن مراکز اقامتی دارای مجوز از این وزارت از فهرست مذکور و همچنین تشدید نظارت‌های تخصصی بر مراکز گردشگری همزمان با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا برای آغاز تردد بین استان‌ها، خبر داد.  همچنین فهرست ده گانه‌ای از پیشنهادات کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی، تهیه و برای تائید و ارسال به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اختیار وزیر گردشگری به عنوان رئیس کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، قرار گرفت. 

ایجاد شده: 31/فروردین/1399       آخرین ویرایش: 31/فروردین/1399     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...