نتایج جستجو...
نگاهی به گردشگری مازندران در سال 98

نگاهی به گردشگری مازندران در سال 98

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران با اعلام افزایش 28 درصدی اقامت گردشگران در این استان طی 9 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، گفت: بدون شک اگر سیل و سیلاب نبود ما شاهد رشد 40 درصدی در این زمینه بودیم. "مهران حسنی" ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: در این مدت، 75 میلیون و 722 هزار شب اقامت در سطح استان به ثبت رسیده است که از این میان، گردشگران خارجی 535 هزار شب در اقامتگاه‌های رسمی استان اقامت داشته‌اند. وی ابراز داشت: استان مازندران ظرفیت پذیرایی و اقامت برای 1 میلیون و 242 هزار و 937 نفر گردشگر در شب را داراست. معاون گردشگری استان مازندران با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه گردشگری استان نیز گفت: در 9 ماهه امسال، 22 پروژه سرمایه‌گذاری شامل هتل، هتل‌آپارتمان، آژانس مسافرتی، اقامتگاه بوم‌گردی، مجموعه تفریحی، اقامتگاه گردشگری و ... با حجم سرمایه‌گذاری 251 میلیارد و 500 میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده که برای 1500 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است. وی افزود: همچنین از ابتدای سال تاکنون 760 مورد پروانه بهره‌برداری انواع هتل، مُتِل، واحد پذیرایی و دیگر مجموعه‌های گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری 276 میلیارد تومان و 108 مورد موافقت اصولی با حجم سرمایه‌گذاری 1790 میلیارد تومان، صادر شده است. "مهران حسنی" در پایان گفت: 22 پروژه گردشگری استان مازندران به میزان 51 میلیارد تومان از تسهیلات دولت در حوزه گردشگری بهره‌مند شده‌اند.

ایجاد شده: 22/دی/1398       آخرین ویرایش: 22/دی/1398     اخبار داخلی
نشست اعضای هیات‌مدیره جوامع هتلداری استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود

نشست اعضای هیات‌مدیره جوامع هتلداری استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود

به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس جامعه هتلداران ایران اظهار داشت: نشست اعضای هیات‌مدیره جوامع هتلداری استان‌های سراسر کشور، ۱۲ اسفندماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود. "جمشید حمزه‌زاده" ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت: روسا و مدیران عامل گروه‌های هتلداری بخش‌های دولتی و خصوصی کشور نیز در این نشست یک روزه حضور خواهند داشت. وی افزود: در این نشست، موانع و مشکلات صنعت هتلدارای کشور مورد بررسی و تبادل نظر حاضرین قرار خواهد گرفت. رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به تعویق زمان برگزاری جشنواره ملی هتل نیز گفت: برگزاری جشنواره ملی هتل به دلیل همزمانی با ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران به اوایل سال آینده موکول شد. وی در پایان در رابطه با تذکر اخیر معاون قضایی دادستان کل کشور به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در رابطه با بازرسی و حسابرسی شرکت‌های بخش خصوصی نیز گفت: اقدام بسیار خوبی صورت گرفته است زیرا بسیاری فعالان بخش خصوصی از جمله هتلداران از این موضوع گله‌مند بودند که سازمان تامین اجتماعی در بازرسی‌ها، کلیه حساب‌های مالی 10 سال گذشته را مورد بررسی قرار می‌داد ولی اکنون فقط مجاز به حسابرسی سال آخر است.

ایجاد شده: 17/دی/1398       آخرین ویرایش: 18/دی/1398     اخبار داخلی
چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت گردشگری برگزار شد + گزارش تصویری

چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت گردشگری برگزار شد + گزارش تصویری

به گزارش هتل‌نیوز ، چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت گردشگری عصر  روز سه‌شنبه 26 آذرماه با حضور "علی‌اصغر مونسان" وزیر گردشگری کشور، روسای تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری، معاون و مدیران کل ستادی معاونت گردشگری، برگزار شد. وزیر گردشگری کشور در ابتدای صحبت‌های خود در این جلسه با اشاره به نقش، جایگاه و تاثیر بسزای فعالان حوزه گردشگری در تقویت این وزارتخانه، اظهار داشت: کار اجرایی نباید در ستاد وزارتخانه انجام شود بلکه باید به ادارات کل سپرده شود و معاونت‌ها باید کارشان برنامه‌ریزی و کنترل باشد. "علی‌اصغر مونسان" با اشاره به جلسات برگزار شده و اقدامات صورت گرفته در راستای تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری ایران، ابراز داشت: این سند تکالیف این وزارتخانه را در حوزه گردشگری با وزارتخانه‌های دیگر مشخص می‌کند. "مونسان" در ادامه بر اهمیت نظارت بر تاسیسات گردشگری، تاکید کرد و گفت: باید نظارت‌ها را آنلاین کنیم تا هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی بتوانند یک نظارت جامع بر روی تأسیسات گردشگری، تورهای ورودی و خارجی داشته باشند. وی تصریح کرد: راهنمایان گردشگری نیز می‌توانند ناظران افتخاری تأسیسات گردشگری و خدمات آن‌ها باشند. وزیر گردشگری کشور در پایان به اقدامات معاونت گردشگری در زمینه ورود ایفلوئنسرها به کشور، اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم تا به اینفلوئنسرهایی که تمایل دارند درباره جاذبه‌های گردشگری ایران مستند بسازند، مجوز بدهیم. در ادامه این جلسه "علیرضا رحیمی" مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری به ارائه توضیحاتی در خصوص اهداف و تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری ایران، پرداخت. "ولی تیموری" معاون گردشگری کشور نیز گزارشی در خصوص حساب‌های اقماری که قرار است با همکاری وزارت گردشگری، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، تهیه گردد را ارائه کرد. "محمد ابراهیم لاریجانی" مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت گردشگری نیز از سفر دو اینفلوئنسر و منتقد مشهور غذا ( تستر ) به ایران طی دو ماه اخیر، خبر داد و گفت: این سفرها با حمایت معنوی دفتر بازاریابی و تبلیغات و با هدف معرفی ایران با استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ، انجام شده است. گزارش تصویری این جلسه را در ادامه مشاهده می‌نمائید.

ایجاد شده: 27/آذر/1398       آخرین ویرایش: 27/آذر/1398     اخبار داخلی
آخرین وضعیت پروژه تدوین برند ملی گردشگری کشور

آخرین وضعیت پروژه تدوین برند ملی گردشگری کشور

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون گردشگری کشور از اتمام موفقیت‌آمیز بخش پژوهش پروژه برند ملی گردشگری در قالب مطالعات "شناخت محیط استراتژیک برند گردشگری کشور" خبر داد و اظهار داشت: روند پروژه در قالب تحلیل موقعیت، تدوین پلتفرم استراتژیک برند، طراحی هویت حسی برند، طراحی برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند و در نهایت مدیریت تجربه مشتری، جای می‌گیرد. "ولی تیموری" اظهار داشت: دستیابی به الگوی بهینه و بومی‌سازی شده طراحی و توسعه برند ملی گردشگری ایران از طریق مطالعه الگوهای موفق بین‌المللی و با دعوت از دانشگاهیان، صاحب‌نظران، کارشناسان و فعالان بخش دولتی و خصوصی از بهمن‌ماه سال گذشته، آغاز شد و طی این مدت مدل‌های گوناگون، ارائه و چگونگی فرایند انجام کار مورد تحلیل قرار گرفت. "تیموری" ادامه داد: در نهایت الگوی اجرایی بر پایه سه محور خلق، مخابره و ارائه ارزش در چهار مرحله مورد تائید و مبنای کار قرار گرفت.  وی تصریح کرد: این مراحل عبارت است از شناخت محیط استراتژیک رقابتی و تدوین سند راهبردی برند ملی گردشگری که به خلق ارزش منتهی می‌شود، مدیریت تجربه مشتری و در نهایت طراحی و اجرای برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند که سبب ارائه و مخابره ارزش می‌شود. معاون گردشگری کشور، افزود: به منظور شناخت محیط استراتژیک رقابتی، فاز اول پروژه بر مبنای الگوی طراحی و توسعه برند ملی گردشگری ایران از خردادماه 98 بر پایه روش علمی و با گردآوری و تحلیل داده‌های کمی و کیفی به شیوه میدانی و کتابخانه‌ای، آغاز شد و در حال حاضر پس از پایان فاز اول ( مرحله شناخت ) در مرحله پیشبرد فاز دوم ( طراحی ) قرار دارد. وی تصریح کرد: در بخش پژوهش کمی، نتایج حاصل از مطالعات پیمایشی از طریق توزیع و گردآوری پرسشنامه در میان بیش از 500 گردشگر خارجی و فعالین و کارشناسان داخلی حوزه گردشگری، استخراج شده است. در بخش پژوهش‌های کیفی نیز نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه‌های عمیق، جلسات هم‌اندیشی گروهی و متن کاوی در فضای وب ارائه شده است. معاون گردشگری کشور همچنین گفت: تاکنون بیش از 150 ساعت مصاحبه ویدئویی با پرسش شوندگان در سه سطح مقامات عالی، صاحب‌نظران و فعالان حوزه گردشگری و کارشناسان علمی و دانشگاهی، انجام شده است. "ولی تیموری" بیان داشت: بر اساس برنامه زمان‌بندی، تدوین سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری تاکنون بیش از 70 درصد پیشرفت داشته است و با پایان فعالیت‌های مرتبط با فازهای شناخت و تدوین پلتفرم استراتژیک برند، گزارش تدوین شده در شورای عالی برند ملی گردشگری ایران، مطرح و استراتژی‌های کلی در این زمینه مورد بحث و تصویب قرار می‌گیرد. معاون گردشگری کشور در پایان گفت: همزمان با این موضوع و ضمن در نظر گرفتن اصول راهبردی برند گردشگری، عناصر هویت حسی برند از جمله نشان ملی و شعار گردشگری ایران، طراحی و تدوین می‌شود و نتایج حاصل از آن در قالب سند جامع راهبردی هویت برند ملی گردشگری ارائه خواهد شد. به گفته "ولی تیموری" معاون گردشگری کشور بر اساس زمان‌بندی موجود، سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری در دهه فجر رونمایی خواهد شد.

ایجاد شده: 25/آذر/1398       آخرین ویرایش: 25/آذر/1398     اخبار داخلی
نشست جمع‌بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با حضور مشاور سازمان جهانی گردشگری + گزارش تصویری

نشست جمع‌بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با حضور مشاور سازمان جهانی گردشگری + گزارش تصویری

به گزارش هتل‌نیوز ، نشست جمع‌بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با حضور مدیر کل برنامه‌ریزی معاونت گردشگری، مشاور سازمان جهانی گردشگری و نمایندگان بخش خصوصی و دولتی، برگزار شد. مدیر کل برنامه‌ریزی معاونت گردشگری در این نشست، اظهار داشت: وزارت گردشگری به سمتی می‌رود که برای موضوع گردشگری یک برنامه جامع داشته باشد و به همین دلیل قصد داریم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. "علیرضا رحیمی" ابراز داشت: امیدواریم همه دست‌اندرکاران حوزه صنعت گردشگری کشور در این مسیر همراه با باشند تا این برنامه، تهیه و اجرایی شود. در این مرحله قرار است تا چهارچوب اولیه این برنامه با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو تهیه شود. "رحیمی" همچنین گفت: مشاور سازمان جهانی گردشگری در یک هفته گذشته و پس از دیدار با وزیر و معاون گردشگری با ذینفعان بخش خصوصی نیز دیدار کردند و از ظرفیت‌های استان‌ها بازدید کردند. مشاور سازمان جهانی گردشگری نیز در این جلسه، اظهار داشت: طی هفته اخیر و با تلاش و همکاری معاونت گردشگری، توانستیم یک ایدخ از مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران بگیریم، با برخی چالش‌ها و موانع آشنا شویم و 5 جلسه با بیش از 60 نفر از دست‌اندرکاران گردشگری ایران برگزار کنیم. مشاور سازمان جهانی گردشگری ادامه داد: ماموریت اصلی ما بروزرسانی برنامه جامع گردشگری ایران است و اطلاعاتی که در این نشست‌ها و بازدیدها به دست آوردیم، نقشه راه ما در این برنامه خواهد بود. در ابتدا لازم است به چند سوال مهم پاسخ دهیم و بدانیم که کجا هستیم، به کجا می‌خواهیم برویم و چگونه قرار است به این اهداف برسیم. مشاور سازمان جهانی گردشگری در ادامه به تشریح اهداف اصلی تدوین برنامه جامع گردشگری ایران پرداخت و گفت: تعریف یک نگرش پایدار برای گردشگری ایران، ایجاد توسعه هماهنگ برای همه بخش‌های گردشگری، ارتقای ساختارها و خدمات گردشگری و ایجاد چهارچوب مناسب بین بخش دولتی و خصوصی به منظور توسعه پایدار گردشگری از مهمترین اهداف این برنامه است. "نوتاریانی" در ادامه به بیان نقاط قوت گردشگری در ایران پرداخت و گفت: میزبانی ایرانی‌ها یک نکته مهم است که دارای گرم‌ترین میزبانی در دنیا هستند. گردشگری ایران به دلیل جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی در دنیا شناخته می‌شود. همچنین ایران دارای جاذبه‌های بسیاری در حوزه طبیعی است و البته آشپزی و مکان‌های مذهبی را نیز نباید فراموش کرد. "نوتاریانی" ادامه داد: مراکز اقامتی دارای تنوع و قیمت‌ها در ایران رقابتی‌تر شده است و تمام بخش‌های حمل و نقل کیفیت خوبی دارد. اجرای موسیقی سنتی در مکان‌های اقامتی از سوی جوانان یک نقطه مثبت است و باید استفاده از میراث معنوی و سنتی در مسیر بازدید گردشگران افزایش پیدا کند. مشاور سازمان جهانی گردشگری در ادامه و در خصوص نقاط ضعف گردشگری ایران نیز گفت: تصویری که از ایران در دنیا وجود دارد، تصویری قوی نیست. در حقیقت بازاریابی در حوزه گردشگری وضعیت خوبی ندارد. از سوی دیگر گردشگران در ایران مشکلاتی برای انتقال پول دارند. وی افزود: تمرکز ایران بیشتر در حوزه گردشگری داخلی است و محصولات گردشگری برای گردشگران خارجی به میزان کافی وجود ندارد. محصولات گردشگری موجود نیز سنتی است و با اصول گردشگری مدرن همخوانی ندارد. "نوتاریانی" در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که توزیع گردشگران به خوبی انجام نمی‌شود، ابزارها برای مدیریت گردشگری به درستی فعالیت نمی‌کنند و قیمت نیز بر اساس تقاضا و فصل مدیریت نمی‌شود. وجود زباله در سایت‌های گردشگری نیز از دیگر نقاط ضعف است. مشاور سازمان جهانی گردشگری در ادامه تشریح چالش‌های صنعت گردشگری در ابران گفت: کیفیت مدیریت سایت‌های تاریخی در برخی مناطق ضعیف است. این نقاط ضعف باید برطرف شود زیرا وجود آنها می‌تواند تجربه خوب گردشگران را از بین ببرد. مشاور سازمان جهانی گردشگری در ادامه پیشنهاداتی را برای حل مشکلات و چالش‌ها و بهبود وضعیت صنعت گردشگری در کشور مطرح کرد و مهمترین آنها به شرح زیر است. انتقال پیام وجود امنیت در ایران به سراسر جهان پاسخگویی به برخی سوالات مانند تعداد گردشگران، مبدا گردشگران، میزان ماندگاری، علایق گردشگران و ... ارائه اطلاعات به گردشگران در مرزها به منظور بازاریابی و افزایش تعداد گردشگران توجه به میراث ناملموس در برنامه سفر گردشگران به ایران مانند گردشگری غذا در استان گیلان برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های مشترک با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه استفاده از ظرفیت بخش گردشگری روستایی، غذاهای ارگانیک و همچنین استفاده از آب‌های گرم معدنی افزایش همکاری‌ها بین بخش خصوصی و دولتی به منظور هماهنگی بیشتر میان اجزای زنجیره تولید همکاری در زمینه تقسیم هزینه‌ها و ریسک ایجاد ارزش افزوده در حوزه گردشگری ایجاد و افزایش خلاقیت در حوزه گردشگری  افزایش همکاری بین دستگاهی و همچنین همکاری استان‌ها برای پیشبرد این برنامه توجه به ارائه محصولات رقابتی و منحصربفرد در حوزه گردشگری تا تحسین گردشگران را در پی داشته باشد ارتقای زیرساخت‌های گردشگری بازاریابی بهتر در حوزه گردشگری و ارتقای تصویر ایران در دنیا برنامه‌ریزی به منظور جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی مشاور سازمان جهانی گردشگری ادامه داد: مهمترین بخش گردشگری ایران، بخش فرهنگی و تاریخی است. گردشگری مذهبی در رده دوم است و گردشگری سلامت و درمان در رده بعدی قرار دارد. گردشگری تجاری و طبیعت‌گردی نیز در این رتبه‌بندی وجود دارد. وی افزود: از دیگر مواردی که باید در این برنامه 10 ساله گنجانده شود، لزوم داشتن تعهد بین اجزای گردشگری کشور است. همه صاحبنظران حوزه گردشگری برای بهره‌وری بیشتر باید کنار هم قرار گیرند و ارتباط میان طرفین افزایش پیدا کند. وی در پایان تاکید کرد: تدوین این برنامه نیازمند مشارکت و همکاری تمام ذینفعان بخش خصوصی و دولتی گردشگری است. گزارش تصویری مربوط به این نشست را در ادامه مشاهده می‌نمائید.

ایجاد شده: 24/آذر/1398       آخرین ویرایش: 25/آذر/1398     اخبار داخلی
دیدار و گفتگوی مشاور سازمان جهانی گردشگری با فعالان بخش خصوصی گردشگری ایران

دیدار و گفتگوی مشاور سازمان جهانی گردشگری با فعالان بخش خصوصی گردشگری ایران

به گزارش هتل‌نیوز ، نشست مشاور سازمان جهانی گردشگری با فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران در راستای تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور با حضور معاونان گردشگری برخی استان‌ها و همچنین مدیران و نمایندگانی از دستگاه‌های دولتی، برگزار شد. مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری در این نشست با اشاره به اهمیت تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری بر ضرورت مشارکت بخش‌های مختلف، فعالان و ذی‌نفعان بخش خصوصی و دولتی در تدوین هر چه بهتر این برنامه تاکید کرد. "علیرضا رحیمی" ابراز داشت: امیدواریم در پایان سفر "مارچلو نوتاریانی" مشاور سازمان جهانی گردشگری به ایران و با همکاری یکدیگر بتوانیم به چشم‌انداز جامعی از تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری دست یابیم. "مارچلو نوتاریانی" مشاور سازمان جهانی گردشگری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تدوین این برنامه به تشریح ظرفیت‌های گردشگری کشورمان در حوزه گردشگری پرداخت و اظهار داشت: امیدوارم که در پایان این نشست‌ها بتوانیم به یک نتیجه جامع و کامل دست یابیم تا شاهد بهبود شرایط گردشگری ایران باشیم. مشاور سازمان جهانی گردشگری ابراز داشت: این امید را دارم تا با کمک هم در این حوزه یک گام به جلو برداریم. در حوزه گردشگری همه مهم هستند و باید نقش مهم و عملیاتی ایفا کنند. بخش خصوصی مانند موتور یک ماشین است و به نظر من این یک فرصت استثنایی است که وزیر گردشگری ایران نیز از بخش خصوصی صنعت گردشگری حمایت می‌کند. وی ادامه داد: اکنون و در شرایط فعلی، فرصت مناسبی به وجود آمده تا چالش‌های صنعت گردشگری را با یکدیگر، بررسی و در قالب تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری، بتوانیم به رونق این صنعت در ایران کمک کنیم. "مارچلو نوتاریانی" با تاکید بر توجه به موضوع سرمایه‌گذاری در تدوین این برنامه، گفت: این موضوعی است که با وزیر گردشگری نیز مورد بحث و بررسی قرار دادیم و اعتقاد من بر این است که در ایران ظرفیت‌های خوبی در این خصوص وجود دارد. " نوتاریانی" افزود: با توجه به علاقه‌مندی و حمایت شخص آقای مونسان به عنوان وزیر گردشگری از تدوین این برنامه به نظر می‌رسد بتوانیم گام‌های موثری در این خصوص برداریم. حتی اگر 50 درصد این برنامه نیز اجرایی شود، شاهد اتفاق بسیار مهم و نتایج بسیار خوب در حوزه گردشگری ایران خواهیم بود. وی در ادامه به ظرفیت‌های عالی و فراوان ایران در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: ایران از نظر نیروهای انسانی نیز ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری دارد و مطمئن هستم با همکاری یکدیگر می‌توانیم گام‌های خوبی برداریم زیرا یک اراده مصمم برای تدوین این برنامه وجود دارد. وی تصریح کرد: هر دپارتمان نقش و جایگاه خود را در این برنامه جامع دارد. اولویت‌ها به ترتیب آموزش، قوانین و مقررات ( استاندارد )، بحث‌های مالی و جذب سرمایه برای توسعه گردشگری، بازاریابی و تبلیغات، موضوعات مرتبط با ویزا و تسهیلات ورود گردشگران، مدیریت مقاصد، مدیریت تجربه و ایجاد تجربه منحصربفرد، گردشگری روستایی و مباحث مربوط به جوامع محلی است. مشاور سازمان جهانی گردشگری یادآور شد: یکی از نکات دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، مدیریت ریسک است. زیرا بحران‌ها و حوادث طبیعی ممکن است به وجود بیایید و باید برنامه‌ای برای مدیریت ریسک نیز داشته باشیم. وی در پایان گفت: برنامه‌ریزی، پروسه‌ای زمان‌بر و شکل‌پذیر است و باید از تجربیات تخصصی برای این برنامه‌ریزی استفاده شود. هر پیشنهادی که وجود دارد را به ما منعکس کنید تا در برنامه لحاظ شود.

ایجاد شده: 18/آذر/1398       آخرین ویرایش: 18/آذر/1398     اخبار داخلی
گردشگرى داخلى با بنزين ٣٠٠٠ تومانى!!!

گردشگرى داخلى با بنزين ٣٠٠٠ تومانى!!!

بنده و جنابعالی كه در این صنعت فعالیت می‌نمائیم كم‌ كم باورمان می‌شود كه قرار نیست بخت صنعت گردشگری ما باز شود و فعالین این بخش روی خوشی به خود ببینند. امید بود تا بعد از به بن‌ بست رسیدن صادرات نفت كشور و تغییر جایگاه حوزه گردشگری در دولت و شكل‌گیری وزارتخانه جدید، عنایت ویژه‌ای به صنعت پیشران گردشگری برای تولید اشتغال و درآمد مناسب و پایدار شده و با تعدیل تراز منفی خروج از كشور، زمینه توسعه گردشگری داخلی بیش از پیش فراهم شود. دیر زمانی از افزایش بیش از سه برابرى نرخ ارز در بازار داخلى نمى‌گذرد كه به یكباره شوک جدیدی بر اعتماد و اعتبار اقتصادی و معیشتی مردم در نیمه شب آخرین جمعه آبان‌ماه فرود آمد و صبحگاهان تلخی را برای مردم بی‌خبر از همه جا به ارمغان آورد. با افزایش چند برابری نرخ ارز در سال گذشته و كاهش ارزش پول ملى، صرف نظر از مزایا و مضرات سفرهاى شهروندان ایرانى براى سیاحت و گذران اوقات فراغت در خارج از مرزهاى سیاسى، این امید ایجاد شد كه شهروندان عزیز با توجه به كاهش قدرت خرید خانوار از این به بعد سفرهای داخلی را بر سفرهای خارجی ترجیح داده و راهی ایرانگردی و ایرانشناسی شوند تا این اتفاق میمون در كشور شكل گیرد. البته ایرانیان از گذشته فرهنگ سفر خاص خود را دارند و اغلب ترجیح می‌دهند به جای مسافرت با تورهای مسافرتى و با خودروهاى جمعى گازوئیل‌سوز، با وسیله نقلیه شخصی خود سفر كنند. صد البته بایستى به این نكته توجه داشت كه با افزایش سه برابرى قیمت بنزین، هزینه‌هاى سفر با وسیله نقلیه شخصى به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت و اقتصاد و درآمد بخش بزرگى از خدمات‌دهندگان به گردشگران درمقاصد گردشگرى را با بحران جدى مواجهه كند. صد البته بایستى به این نكته توجه داشت كه با افزایش سه برابرى قیمت بنزین، هزینه‌هاى سفر با وسیله نقلیه شخصى به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت و اقتصاد و درآمد بخش بزرگى از خدمات‌دهندگان به گردشگران درمقاصد گردشگرى را با بحران جدى مواجهه كند. هم‌اكنون تعداد قابل توجهى از سرمایه‌گذاران این بخش به امید توسعه گردشگرى داخلى اقدام به سرمایه‌گذارى در این فعالیت نموده و با أخذ تسهیلات از بانك‌ها، براى خود بدهى و دیون قابل توجهى ایجاد كرده‌اند. اگر این شرایط بدون در نظرگیری ملاحظات این قشر از سرمایه‌گذاران و كارآفرینان ادامه یابد، قطعا اثرات جبران‌ناپذیرى را بر صنعت گردشگرى داخلى و به دنبال آن به خطر انداختن جریان ورود گردشگران خارجى به همراه دارد. توجه بفرمائید به عنوان نمونه تاكنون تعداد قابل توجهى از شهروندان تهرانى براى گذران تعطیلات آخر هفته خود و یا سپرى كردن بخشی از اوقات فراغت خود و خانواده در خانه دوم و یا خانه پدرى به استان‌هاى مركزى و یا نوار ساحلى دریاى خزر با وسیله شخصى خود سفر مى‌كردند كه نقش بسیار زیادى در رونق اقتصاد جامعه میزبان و توسعه این مراكز خدماتى از جمله هتل‌ها، مراكز خدمات رفاهى بین راهى، فروشندگان صنایع دستى و محصولات محلی بومى داشتند. حال با افزایش چند برابرى هزینه‌هاى سفر بایستی بررسی شود كه چه اتفاق ناگوارى براى این قشر از هموطنان ما خواهد افتاد كه جاى بسى تامل دارد!؟ روشن است كه مراكز خدمات اقامتی و پذیرایی گردشگری كشور برای تهیه و تامین مایحتاج روزانه و هفتگی مسافران و میهمانان خود از جمله مواد پروتئینی، میوه، سبزیجات و اقلام بهداشتی و نظافتی و ... از كامیون‌های گازوئیل‌سوز استفاده نمی‌كنند بلكه از خودرو شخصی و وانت‌بارها بهره می‌برند كه از هیچگونه سهمیه‌ای برخوردار نبوده و مجبورند افزایش چند برابری هزینه‌ها را متوجه میهمان نموده و در نهایت با نارضایتی و عدم استقبال گردشگران مواجه شوند. قطعا همه می‌دانیم دولت با عائله هشتاد و چند میلیونی و درآمد نفتی تقریبا معادل صفر، دوره بسیار سختی را در بخش منابع و مصارف سپری می‌كند و اداره كشور با تحریم‌های همه‌جانبه و این همه یارانه پیدا و پنهان، كار دشوار و بزرگی است. و نیک می‌دانیم كه هیچ ایرانى وطن‌پرستى راضى به مفت‌فروشى و ارزان‌فروشى بنزین و سایر مشتقات آن به بهاى نابود كردن ذخایر و ثروت بین نسلى و همچنین تخریب و آلودگى محیط زیست خود نیست. اما عدم توجه به وضعیت معیشت مردم به ویژه قشر متوسط به پائین جامعه و عدم بها دادن به خواست و نیازهاى آنان با این تصمیم غیرمتعارف و وارد نمودن شوک معاش به زندگى آنان، عواقب غیرقابل پیش‌بینى شده‌اى را متصور است. آیا دولت براستی توانایی مقابله و مهار تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین را كه متوجه دستگاه‌های زیرمجموعه خود می‌شود را دارد؟ دولت امروز ما گرچه خود بزرگترین تولیدكننده خدمات در كشور است ولی خود نیز بزرگترین مصرف‌كننده خدمات و محصولاتی است كه بایستی از بازار داخلی با نرخ بنزین سه هزارتومانی تهیه كند. جای شبهه است كه از طریق افزایش بهای بنزین دولت بتواند دردی از دردهای كهنه و پنهان خود را دوا كند. این نگرانی وجود دارد كه تمام درآمد ناشی از این صرفه‌جویی، صرف افزایش هزینه‌های جاری دستگاه‌های عریض و طویل دولتی شود. گران شدن سفر داخلی و روى آوردن مجدد مردم به سفرهاى خارجى با توجه به تثبیت نرخ ارز، افزایش هزینه‌های تورگردانان داخلی و افزایش چند برابری نرخ تمام شده متصدیان تولید برنامه سفر در ایران در مقابل بازار رقابتی كشورهای همسایه، حكایت دیگری است كه در سطح كلان ملی، ورود گردشگران خارجی به كشور را با اما و اگرهای بسیاری مواجه می‌كند. شاید دولت با گران كردن تدریجی قیمت بنزین، تولید و واردات خودروهای هیبریدی و الكتریكی با برخورداری از معافیت سود بازرگانی و عوارض گمركی، تعطیل كردن خطوط تولید به اصطلاح خودروهای ملی، كاهش بار ترافیكی شهرهای بزرگ با اصلاح ساختاری و زیربنایی مسیرهای تردد شهری و بین شهری و صرفه جویی از مابه‌التفاوت كاهش مصرف روزانه بنزین و صادرات آن خیلی بهتر می‌توانست این بحران خودساخته را مدیریت كند...؟؟ دکتر علی رحیم‌پور - كارشناس گردشگرى

ایجاد شده: 13/آذر/1398       آخرین ویرایش: 13/آذر/1398     مقالات و یادداشت ها
سخنی بی‌پرده با رئیس‌جمهور!!!

سخنی بی‌پرده با رئیس‌جمهور!!!

جناب آقای دکتر "حسن روحانی" رئیس جمهور عزیز و محترم. شاید می‌بایست خیلی زودتر از این‌ها این مکتوب را خدمتتان می‌فرستادم امّا چون اصولاً انسان صبوری هستم، مدتی طول کشید و از این باب پوزش می‌خواهم امّا در این برهه، فرصت را بسیار مغتم دانسته و با خلوص نیت و بدون هیچ حب و بغضی از شما طلب عفو می‌کنم و باید من را که یک فعال کوچک اقتصادی در حوزه بزرگ صنعت گردشگری کشور هستم را مورد بخشش قرار دهید. اگر خاطر مبارک باشد، حدود شش سال قبل که آن سفرهای پُر ماجرای شما بر پایه و اساس دولت تدبیر و امید آغاز می‌شد، من و بسیاری از یاران و فعالان این صنعت مهم با جان و دل، تمامی نقش و نگار زیبایی که از تدبیر و کوشش دولتمردان خود و امید برای پیشرفت صنعت گردشگری را ترسیم کردی، پذیرفتیم و گام به گام به توصیه‌ها و رهنمودهایت عمل کردیم و حال در این زمان به یک حقیقت رسیدیم که متاسفانه بسیاری از ما دیگر نمی‌توانیم به آن امیدی که خواستار آن بودی و از آن می‌گفتی و می‌گفتیم، پایبند باشیم. ما را رفیق نیمه‌راه قلمداد نکن امّا بر ما ببخش عدم پایبندی به آن قول و قراری که گذاشتیم! البته می‌دانیم و یقین داریم که شما و هیات دولت همراه به تدبیر خود ادامه داده و این راه پر فراز و نشیب را ادامه خواهید داد امّا بپذیر که امیدواری قدرتمندی که داشتیم را به سهولت از ما گرفتی! آن زمان که گفتیم و حتی فریاد برآوردیم هتلداری را به سخره گرفته‌اند و هر خانه و کاشانه‌ای را به مکانی جهت اقامت تبدیل کرده و با مجوز و بدون مجوز به کسب و کار اقامت و پذیرایی وارد شده‌اند در جواب اعلام شد که زیرساخت نداریم و مردم حق انتخاب دارند! در همین سخنرانی‌های آخر خود در شهر یزد با یک هیجان وصف‌ناپذیری از رونق صنعت گردشگری سخن به میان آوردید امّا در مقابل چنان با نکته‌سنجی و اشارات ظریف و در عمل با بازی با ارقام و اعداد به کمبود بودجه وعدم صادرات نفت و نداشتن منابع مالی و الزام به جبران آن از طریق درآمد ملت و مالیات اشاره فرموده‌اید که قانون‌گذاران عزیز و مجلسیان محترم در اولین اقدام خود، پیش‌نویس خط خوردن معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری در تاسیسات گردشگری را تهیه و متعاقب آن تصویب معافیت مالیات ارزش افزوده هتل‌ها را متوقف و با ارسال آن به کمیسیون اقتصادی، این مصوبه مهم را در هاله‌ای از ابهام قرار دادند. سوختیم و ساختیم و هنوز نفس تازه نکرده بودیم که به ناگاه بنزین را گران کردید. هرچند نرخ و قیمت بنزین در یک اقتصاد سالم می‌بایست افزایش پیدا کند امّا آیا می‌دانید برای گردشگری داخلی این کار یک فاجعه است؟! آیا برای جبران آن اندیشه و راهکاری تنظیم کرده بودید؟! می‌دانیم و آگاه هستیم که اگر هنوز از هدفمند کردن یارانه‌ها برای صنعت گردشگری کشور سهم‌خواهی کنیم، راه به جایی نخواهیم برد و خوش‌خیالی است!! اگر از تسهیلات بانکی کم‌بهره و حتی بلاعوض فقط برای بقا بگوئیم به یقین آن را طنز تلقی کرده و پاسخی دندان‌شکن گرفته که از شما واجب‌تر نیز هست!! آقای رئیس‌جمهور اگر شما به همین اندک گردشگر خارجی و درآمد ارزی حاصل از آن و چند صباحی با دیدن جنب و جوش در گردشگری داخلی، راضی شده و هنوز با چیدمان جدول و نمودارهای متنوع از افق بیست ساله و امید به آینده دور خبر می‌دهید، بدانید و آگاه باشید که بسیاری از ما به همین فردای خود نیز امیدی نداریم! نمی‌دانیم از برقراری مجدد اینترنت در کل کشور خشنود باشیم و یا از قطع چند روزه آن تاسف بخوریم امّا به هر صورت به گردشگری ضربه‌ای وارد کرد و جبران آن مدت‌ها طول خواهد کشید. جناب آقای دکتر روحانی، بدان و آگاه باش که از مدیر و کارکنان عزیز آن مهمانپذیر بی‌ستاره تا آن هتل پر ستاره و کل خانواده بزرگ گردشگری کشور به نظام جمهوری اسلامی و میهن عزیزمان پایبند هستند و اگر این‌گونه نبود یقین بدان تاکنون همانند فرار مغزها با فرار سرمایه‌های آنها نیز روبه‌رو می‌شدید! در این روزها و در این سال‌های پایان دوره دولت خود، طریقی اتخاذ کن تا چند برگی درخشان و مثال‌زدنی همانند آنچه در ابتدای شروع دولت تدبیر و امید شاهد بودیم به کتاب تاریخ صنعت گردشگری ایران عزیز افزوده شود. علی معین‌زاده - فعال صنعت گردشگری و هتلداری 

ایجاد شده: 13/آذر/1398       آخرین ویرایش: 13/آذر/1398     مقالات و یادداشت ها
تبدیل مدارس خالی به اقامتگاه بوم‌گردی توجیه کارشناسی ندارد

تبدیل مدارس خالی به اقامتگاه بوم‌گردی توجیه کارشناسی ندارد

به گزارش هتل‌نیوز ، نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران با تاکید بر لزوم توجه به پیوست‌های فرهنگی در طرح‌های گردشگری و انتقاد از پیشنهاد و برنامه‌ریزی‌های بدون کارشناسی در حوزه تاسیسات اقامتی، اظهار داشت: تبدیل مدارس خالی به اقامتگاه بوم‌گردی توجیه کارشناسی ندارد. "شهرام شیروانی" ابراز داشت: فقدان طرح، برنامه و مطالعات کارشناسانه در بخش‌های مختلف از مشکلات گردشگری است چون متولیان خارج از گود گردشگری نمی‌توانند استانداردها و منافع فعالان گردشگری و گردشگران را به صورت یکسان ببینند. "شیروانی" با ابراز تاسف از دخالت هر ارگان، سازمان و وزارتخانه در حوزه گردشگری کشور، گفت: استفاده از ظرفیت کلاس‌های مدارس برای اسکان مسافران نوروزی و تابستانی حتی در ایام پیک سفر نیز تصمیم غیر اصولی بود زیرا که این خدمات در وهله اول قرار بود به جامعه فرهنگیان ارائه شود اما به تدریج تبدیل به یک بخش اقامتی برای اکثریت شد. وی ادامه داد: اظهارنظر جدید وزیر آموزش و پرورش در خصوص تبدیل برخی مدارس به اقامتگاه بوم‌گردی در شرایطی مطرح شده که آموزش و پروش سالهاست با مشکل کمبود مدارس مواجه است و از سوی دیگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارای ضوابط مشخصی هستند. نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران تصریح کرد: هر چند این ضوابط نیز تاکنون رعایت نشده اما اقدام برای تبدیل مدارس به اقامتگاه بوم‌گردی در کنار دخالت و تصدی‌گردی دولت در بازار بخش خصوصی، زیر پا گذاشتن ضوابط اقامتی است. رئیس جامعه هتلداران استان همدان در ادامه عدم وجود پیوست‌های فرهنگی در طرح‌های گردشگری را یکی از مشکلات این حوزه معرفی کرد و گفت: متاسفانه پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در برنامه‌ها رعایت و لحاظ نمی‌کنیم. "شهرام شیروانی" همچنین گفت: کیفیت ارائه خدمات در اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرها و روستاها به حدی پائین است که نمی‌توان آنها را رقیبی برای هتلداران دانست اما مدافع حقوق مشتری و گردشگر هستیم. وی در پایان گفت: مخالف این نیستیم که یک خانه سنتی را به اقامتگاه سنتی تبدیل کنند اما وقتی گردشگر به یک مدرسه خالی شده و فاقد امکانات مراجعه می‌کند، نمی‌توانیم به آنجا اقامتگاه بوم‌گردی بگوئیم.

ایجاد شده: 12/آذر/1398       آخرین ویرایش: 12/آذر/1398     اخبار داخلی
تطبیق و استانداردسازی هتل‌ها؛ ماموریت جدید شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی

تطبیق و استانداردسازی هتل‌ها؛ ماموریت جدید شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل سالن فجر وزارت گردشگری برگزار شد به ارائه گزارش و تشریح عملکرد شش ماه اخیر پرداخت. "خشایار نیکزاد" در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی کاملا دولتی است، اظهار داشت: این شرکت به عنوان بازوی توانمند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حساب می‌آید.وزیر گردشگری کشور نیز در نامه‌ای به وزیر اقتصاد درخواست کرده است تا این شرکت به عنوان یک مجموعه دولتی باقی بماند. "خشایار نیکزاد" ابراز داشت: وظایف و دستورالعمل‌هایی برای شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در نظر گرفته شده است که حسب قانون، آنها را اجرایی می‌کنیم. همچنین اقدامات مهمی را در دستور کار داریم که یکی از آنها برای گروه‌های ورودی پنج نفر به بالا از روسیه است که با توجه به موضوع لغو روادید با روسیه در آینده نزدیک بر عهده این شرکت قرار گرفته است. "نیکزاد" ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که بر عهده این شرکت قرار گرفته، موضوع مشارکت در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی است که بهمن‌ماه امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، برگزار خواهد شد. برای این نمایشگاه برنامه‌های متعددی را در دستور کار داریم و نمایشگاه خوبی را برگزار خواهیم کرد. وی در ادامه موضوع احداث سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی را یکی از ماموریت‌های قدیمی شرکت متبوع خود معرفی کرد و با اشاره به مشکلات به وجود آمده در مسیر اجرای این طرح از جمله تهیه زمین، گفت: طی ماه‌های گذشته این موضوع را پیگیری کرده و به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم. برای اجرای این طرح با کمک یک مشاور در حال تهیه گزارش دقیقی از وضعیت از اجرای این پروژه در استان‌های مختلف هستیم. وی در ادامع گفت: تامین ساز و کار ارائه بلیط الکترونیکی در اماکن گردشگری کشور نیز یکی دیگر ماموریت‌های این شرکت است و در حال حاضر توانسته‌ایم این موضوع را در 75 مجموعه تاریخی و موزه‌ای تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اجرایی کنیم. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در ادامه به موضوع ساماندهی خانه‌های مسافر پرداخت و گفت: این موضوع را به صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهیم و در حال حاضر یک سامانه در این رابطه تهیه شده است. وی تصریح کرد: مجری طرح و صاحبخانه می‌توانند به سامانه ساماندهی خانه‌مسافر دسترسی داشته باشند. البته موضوع رزرواسیون با ساماندهی تفاوت دارد و سامانه‌ای که ما طراحی کرده‌ایم ویژه ساماندهی خانه‌های مسافر است و در خصوص رزرواسیون نیز سامانه‌ای را دست طراحی و اقدام داریم. "خشایار نیکزاد" تطبیق و استانداردسازی هتل‌ها را یکی از ماموریت‌های جدید شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی معرفی کرد که از طریق معاونت گردشگری واگذار شده است و افزود: این موضوع پیش از این توسط یک شرکت خصوصی انجام می‌شد اما اکنون این کار به ما واگذار شده است و اقدامات خوبی نیز در این خصوص در حال اجراست. وی در پایان در رابطه با ساماندهی فعالان حوزه گردشگری سلامت، گفت: در این حوزه شاهد فعالیت دلالان هستیم که به حوزه گردشگری سلامت کشور ضربه وارد می‌کند. به دنبال ساماندهی این وضعیت هستیم تا این حوزه نیز قانون‌مند شود و شاهد سوء استفاده نباشیم.

ایجاد شده: 11/آذر/1398       آخرین ویرایش: 11/آذر/1398     اخبار داخلی
دیدار و گفتگوی معاون گردشگری با سفیر و مدیر بازارهای نوظهور کشور سوئیس در ایران

دیدار و گفتگوی معاون گردشگری با سفیر و مدیر بازارهای نوظهور کشور سوئیس در ایران

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون گردشگری کشور در دیدار و نشست با "چنتل دلی" سفیر سوئیس در ایران و "فدریکو سوماروگا" مدیر بازارهای نوظهور و پروژه‌های خاص گردشگری کشور سوئیس در رابطه با چشم‌انداز همکاری عملیاتی دو کشور در حوزه گردشگری به بحث و تبادل نظر پرداخت. معاون گردشگری کشور در این نشست‌ها پس از تشریح و تبیین پروژه‌های کلان در دست اقدام از جمله بازبینی برنامه توسعه گردشگری کشور، برند ملی گردشگری کشور، تدوین نظام جامع آموزش گردشگری و همچنین توضیح در خصوص روند فعالیت‌های بخش دولتی و خصوصی از امکان تبادل تجربیات و مشاوره‌های تخصصی و فنی، استقبال کرد. "ولی تیموری" امکان برخورداری از تجربیات موفق کشور سوئیس در حوزه بازاریابی دیجیتال، کسب و کارهای نوظهور، استارت‌آپ‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط را از جمله تعاملات قابل انتظار در روابط گردشگری دو کشور، عنوان کرد و گفت: بازار موفق و پویای کشور سوئیس در حوزه گردشگری، امکانی برای تبادل تجربیات و دانش به ویژه در شاخه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری کوهستان، روستایی، اکوتوریسم و سلامت است. "تیموری" با اشاره به اینکه 91 درصد جمعیت کشور سوئیس در سال 2016 حداقل یک سفر داشته‌اند و بیش از 22 میلیون سفر انجام شده است، افزود: پیرو سند همکاری گردشگری دو کشور که اخیرا امضا شده است، احصای محورهای همکاری برای تدوین برنامه اجرایی نیز در دستور کار قرار گرفت. معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نتایج تحلیل ساختار گردشگری کشور سوئیس و همچنین ارتباط بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر را در روند شکل‌‌گیری ساختار جدید حوزه گردشگری، موثر دانست و از پیشنهاد طرف سوئیسی برای ارسال سند توسعه گردشگری کشور و جزئیات ساختار فعالیت آن به منظور بهره‌یرداری‌های لازم در این زمینه استقبال کرد. برگزاری کمیته فنی گردشگری مشترک دو کشور در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در بهمن‌ماه امسال، یکی دیگر از توافق طرفین در این جلسه بود. همچنین طرف سوئیسی با ابراز خرسندی از دیدار مجدد معاون گردشگری ضمن تشریح نتایج سفر و نشست با بخش خصوصی در طول سفر پنج روزه به ایران بر اجرایی شدن سند همکاری امضا شده میان دو کشور، تاکید و برای هرگونه همکاری در حوزه گردشگری، اعلام آمادگی کرد. "فدریکو سوماروگا" مدیر بازارهای نوظهور و پروژه‌های خاص گردشگری کشور سوئیس، حضور 30 نفر از توراپراتورهای این کشور در تور آشناسازی ایران طی هفته جاری و مذاکره با بخش‌های مرتبط را فرصتی مغتنم برای ارتباط بخش خصوصی دو کشور، عنوان کرد تا پس از بررسی و شناسایی زمینه‌های همکاری، برنامه‌های عملیاتی اتخاذ شود.

ایجاد شده: 2/آذر/1398       آخرین ویرایش: 2/آذر/1398     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...