نتایج جستجو...
آیا متولی گردشگری می‌تواند از فرصت جام جهانی قطر بهره بگیرد؟

آیا متولی گردشگری می‌تواند از فرصت جام جهانی قطر بهره بگیرد؟

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲، بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار می‌شود. این نخستین جام جهانی است که در منطقه غرب آسیا برگزار می‌شود و صعود تیم ملی ایران هم به جام جهانی با توجه به وضعیت فعلی تیم ملی در مسابقات انتخابی قطعی است. آنچه در جام جهانی ۲۰۲۲ صعود تیم ملی کشورمان به این مسابقات را برای فوتبال‌دوستان جذاب‌تر می‌کند این است که با توجه به فاصله کم ایران تا محل برگزاری جام جهانی امکان تماشای مسابقات نیز بیش از دوره‌های قبل وجود دارد و این موضوع بسیار شگفت‌انگیز می‌تواند موجب توسعه اقتصادی صنعت گردشگری کشور نیز شود. البته اگر برنامه‌‌ریزی شده عمل کنیم. یکی از گزینه‌های موجود جزیره کیش است که می‌تواند به هاب ترانسفر و جذب گردشگران این رویداد مهم ورزشی برای کشورمان مبدل شود. مسافت بین جزیره کیش تا دوحه قطر ۲۷۵ کیلومتر است؛ یعنی با پرواز هوایی این مسیر کمتر از یک ساعت و با کشتی حدود دو ساعت زمان می‌‌برد و ضمن اینکه فوتبال‌دوستان و گردشگران ایرانی می‌توانند برای نخستین‌بار تجربه رفتن در محل بازی‌های جام جهانی را پیدا کنند و تماشای مسابقات جام جهانی برای بسیاری از ایرانیان با توجه به این موقعیت زمانی و مکانی می‌تواند خاطره زیبایی را برای آنها تداعی کند. باید توجه داشته باشیم جام جهانی محدود به استادیوم‌‌های مسابقات نیست و بسیاری برنامه‌های متنوع در حاشیه مسابقات برگزار می‌شود که علاقه‌‌مندان زیادی به خود جذب می‌کند و می‌توان با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی در منطقه آزاد کیش با توجه به مزیت‌‌های سفری که دارا است نسبت به جذب گردشگران اقدام کرد. در حالی‌که کمتر از یک سال به برگزاری جام جهانی قطر باقی مانده، ایران با توجه به روابط خوب سیاسی و اقتصادی با قطر، می‌تواند زیر‌ساخت‌‌های آن را مهیا کند و جزیره کیش با همیاری مسوولان منطقه آزاد کیش و حضور فعالان صنعت گردشگری کشور به مرکز تبادل گردشگر میان ایران و قطر تبدیل شود. راه‌‌اندازی مسیر پروازی بین کیش و دوحه با توجه به بین‌المللی بودن فرودگاه شهر کیش و همچنین راه‌‌اندازی مسیر دریایی بین کیش و قطر کار دشواری نیست. ایران با توجه به داشتن بنادر که ظرفیت پهلو گرفتن کشتی‌های مسافربری را دارند همچنین کشتی‌‌‌‌های خوب برای جابه‌جایی مسافر، کار دشوار و هزینه‌بر زیادی پیش رو ندارد. اگر با برنامه‌‌ریزی صحیح عمل کنیم و نگاه منطقی و به دور از رویاپردازی داشته باشیم می‌توانیم حداکثر استفاده را از فرصت پیش رو داشته باشیم و علاوه بر ترانسفر فوتبال‌دوستان و گردشگران ایرانی برای ترانسفر گردشگران از کشورهای همسایه نیز اقدام کنیم. گردشگران ایرانی و خارجی می‌توانند به کیش بیایند و پس از اقامت در این جزیره با کشتی یا هواپیما به قطر بروند و بازی‌های جام جهانی را تماشا کنند و به دلیل نزدیکی کیش به قطر، لازم نیست مسافران در هتل‌‌های قطر اقامت و هزینه ارزی پرداخت کنند؛ علاقه‌‌مندان می‌توانند صبح به قطر بروند و بعد از تماشای بازی به کشور برگردند و منطقه آزاد کیش را با ایجاد حال و هوای فرهنگی-ورزشی خاص پذیرای گردشگران ایرانی خارجی کرد که در مسیر کیش-قطر و برعکس ترانسفر می‌شوند و ضمن تماشای این مسابقات و سفر کوتاه به قطر در جزیره کیش اقامت دارند.

ایجاد شده: 22/دی/1400       آخرین ویرایش: 22/دی/1400     اخبار داخلی
گردشگری ابزاری برای حل مسائل اجتماعی است

گردشگری ابزاری برای حل مسائل اجتماعی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید محمد مقیمی همچنین عصر امروز در اولین کنفرانس «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» که در محل دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد، با برشمردن مزیت‌های ایران در گونه‌های مختلف گردشگری اعم از گردشگری مذهبی، سلامت، ورزشی، فرهنگی و میراثی و …، اظهار کرد: درآمد‌های ارزی گردشگری برای کشور خیلی محدود است و با وجود زمینه‌های خوبی که در زمینه گردشگری در کشورمان وجود دارد، اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود. وی مباحث مربوط به گردشگری را از منظر حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: اگر با رویکرد کارآفرینی به گردشگری نگاه کنیم، می‌توانیم به احیای ظرفیت‌های مغفول‌مانده این حوزه بپردازیم. نگاه به گردشگری از دریچه کارآفرینی، می‌تواند برای اشتغال و توسعه فرصت‌های شغلی در کشور مؤثر باشد. مقیمی با بیان اینکه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به نوعی رهبری علمی امر کارآفرینی را در کشور برعهده دارد، یادآور شد: دانشکده گردشگری که به تازگی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، می‌تواند در زمینه کارآفرینی با رویکرد گردشگری، مکمل دانشکده کارآفرینی باشد. استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بخش عمده‌ای از اشتغال کشور با نگاه کارآفرینانه از طریق گردشگری محقق شود، افزود: فعالیت‌های کارآفرینانه خوبی در حوزه گردشگری شکل گرفته و برخی افراد حتی در مناطق محروم و دورافتاده توانسته‌اند فعالیت‌های حوزه گردشگری را توسعه دهند و برای جذابیت‌های حوزه گردشگری محل خود اقدام کنند. وی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم گردشگری را با توجه رویکرد کارآفرینی اجتماعی توسعه دهیم، اظهار کرد: برای این منظور لازم است توسعه سرمایه اجتماعی از منظر کارآفرینی را مدنظر قرار دهیم؛ اگرچه توسعه اقتصادی هم از این منظر محقق می‌شود. مقیمی در ادامه به آورده‌های گردشگری از جهت درآمدزایی ارزی برای کشور، درآمدزایی محلی و توسعه اجتماعی در روستا‌ها و شهر‌ها و رونق صنایع وابسته به آن اعم از حمل‌ونقل و اسکان و … اشاره کرد و گفت: کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه می‌تواند حوزه گردشگری را به نقطه مطلوب خود نزدیک کند. رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که در نتیجه رشد گردشگری در کشور، سطح رفاه و معیشت و درآمدزایی مردم در سطوح مختف جامعه ارتقا پیدا کند. بر طبق این گزارش، جهانگیر یدالهی، رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در نخستین کنفرانس ملی «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» با اشاره به اهمیت کارآفرینی اجتماعی، گفت: هدف از کارآفرینی اجتماعی، فقط انتفاع مالی نیست بلکه حل مشکلات اجتماعی به عنوان هدف اصلی آن مطرح است. رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به تنوع اقلیمی و قومی ایران، تاکید کرد: به اندازه وسعت ایران، ظرفیت برای ایجاد کارآفرینی گردشگری وجود دارد و باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و فقرزدایی از مناطق مختلف بهره ببریم. یدالهی، گردشگری را بهترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی دانست و افزود: جلوه‌های متنوعی که حوزه‌های مختلف گردشگری در کشور وجود دارد، مورد غفلت قرار گرفته است؛ درحالیکه این تنوع می‌تواند منبعی برای حل مشکلات جامعه‌های محلی در کشور باشد. وی فعالیت اثربخش کارآفرینی در کشور را نیازمند توجه به گردشگری دانست و تاکید کرد: نهصت کارآفرینی اجتماعی باید از دانشگاه آغاز شود.

ایجاد شده: 22/دی/1400       آخرین ویرایش: 22/دی/1400     اخبار داخلی
منطقه الفهیدی دبی، تبدیل به مقصد گردشگری می‌شود

منطقه الفهیدی دبی، تبدیل به مقصد گردشگری می‌شود

به‌گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، این استراتژی که بر تغییر محله تاریخی الفهیدی، متعلق به قرن نوزدهم، متمرکز است، یکی از دو حرکتی است که به حفظ میراث فرهنگی محلی در کشور امارات کمک می‌کند.  شیخ حمدان بن‌محمد بن‌راشد آل مکتوم، ولیعهد و رئیس شورای اجرایی دبی، گفت: «بازسازی و احیای راهبرد محله تاریخی الفهیدی میراث اصیل معماری و شهری ملت ما را برجسته خواهد کرد».  این ابتکار در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی، محله الفهیدی را به بستری برای رشد و تعالی جوانان تبدیل می‌کند تا استعدادهای خلاق خود را به نمایش بگذارند و علاوه بر آن، میزبان شرکت‌های استارتاپی در بخش فرهنگی باشد.  همچنین، این پروژه ظاهر کلی و زیرساخت منطقه را بهبود می‌بخشد و در عین حال هویت فرهنگی، هنری، خلاقیت، نوآوری و میراث کشور را ارتقا خواهد داد.  محله الفهیدی، که در گذشته با عنوان منطقه بستکیه شناخته می‌شد، از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های امارات در جوار خور دبی به شمار می‌رود. گفته می‌شود تجار پارچه و مروارید منطقه این محله را در قرن نوزدهم بنا نهاده‌اند و امروزه با ثبت یکی از بناهای آن در فهرست میراث‌فرهنگی جهانی یونسکو، یکی از محله‌های جذاب دبی به شمار می‌رود. وجود بادگیرهایی که بی‌شباهت به بادگیرهای یزد نیستند، نشان از نبوغ معماران این محله دارد. شهرداری دبی در سال ۲۰۰۵ پروژه‌ای را برای احیا و نوسازی این محله شروع کرده است که با موفقیت زیادی همراه بوده است. 

ایجاد شده: 21/دی/1400       آخرین ویرایش: 21/دی/1400     اخبار خارجی
توسعه پایدار گردشگری، تنها راه نجات اصفهان است

توسعه پایدار گردشگری، تنها راه نجات اصفهان است

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " علیرضا ایزدی " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان عصر روز گذشته ۱۸ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ با اعلام این مطلب گفت: «پس از نزدیک به ۳۰ سال فعالیت در این مجموعه، یکی از بزرگ‌ترین افتخاراتم، همکاری با بخش خصوصی در راستای توسعه پایدار گردشگری است.» مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان ادامه داد: «به‌راستی بخش خصوصی پیشران صنعت گردشگری است، لذا با وجود بخش خصوصی است که صنعت گردشگری معنا می‌یابد، با این وصف معتقدم تعامل میان بخش دولتی و بخش خصوصی در صنعت گردشگری باید شکل گیرد، زیرا تنها راه نجات اصفهان از بحران‌های زیست محیطی پیش رو، توسعه پایدار گردشگری است.» او افزود: «معتقدم فعالان گردشگری در سال‌های گذشته آسیب‌های فراوانی را متحمل شده‌اند، لذا امروز همه باید تلاش کنیم تا از یک‌سو در دو سطح ملی و استانی مشکلات این عزیزان را تا حد ممکن کاهش داده و از سوی دیگر سرمایه‌های سرگردان را به‌سمت توسعه گردشگری استان اصفهان سوق دهیم.» ایزدی تصریح کرد: «تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا نام اصفهان را همان‌گونه که هست بزرگ کنیم، لذا در اولین گام، با نظارت معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، به‌سمت تفویض اختیارات خود به جوامع هفت‌گانه گردشگری استان حرکت کرده و تلاش می‌کنیم تمامی مشکلات قانونی را از طریق مقام محترم وزارت و معاون مربوطه در وزارتخانه پیگیری و حل و فصل کنیم.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تاکید کرد: «ما از بخش خصوصی هیچ انتظاری نداریم بلکه این بخش خصوصی است که باید از ما انتظار داشته باشد، لذا از همکاران می‌خواهم تا دیدگاه‌های خود را بر این مبنا منطبق سازند، زیرا معتقدم گردشگری با حمایت از بخش خصوصی شکل می‌گیرد.» پیش از سخنان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مدیران جوامع هفت‌گانه گردشگری استان به تبیین نظارت خود پرداختند و در پایان مقرر شد طرح منطقی اقامت در واحدهای اقامتی استان با پیشنهاد جوامع گردشگری و تایید کارشناسان معاون گردشگری استان در تمامی شهرستان‌های اصفهان به گردشگران ارائه شود.

ایجاد شده: 19/دی/1400       آخرین ویرایش: 19/دی/1400     اخبار داخلی
خودروی پرنده‌ی تک‌نفره‌ی اسکای‌درایو رونمایی شد

خودروی پرنده‌ی تک‌نفره‌ی اسکای‌درایو رونمایی شد

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در نمایشگاه CES 2022 اسکای‌درایو، یک استارت‌آپ فناوری هوایی در توکیو و با پشتیبانی تویوتا، از وسیله‌ی نقلیه‌پرنده‌ی فوق سبک و جمع‌وجور خود، مدل SD-03 که آزمایش پرواز خلبانی را کامل کرده‌، رونمایی کرد. این نخستین بار است که این شرکت SD-03 خود را در مقیاس کامل در کشوری به جز ژاپن به نمایش می‌گذارد. خودروی پرنده‌ی «اسکای‌درایو» (SkyDrive) برای برخاستن و فرود عمودی با پایداری بسیار زیاد طراحی شده است و با آلایندگی صفر، حمل‌ونقل سریع و ایمن را در همه جا، ازجمله برای نجات اضطراری، امکان‌پذیر می‌سازد. این هواگرد عمودپرواز شهری الکتریکی با بیشینه وزن برخاست ۴۰۰ کیلوگرم از ۸ ملخ استفاده می‌کند و دارای حداکثر سرعت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر مدل نمایش داده شده، مدل SD-05 هم‌اکنون در دست توسعه است و به‌عنوان یک تاکسی هوایی برای عرضه در نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵ در اوساکا ژاپن درنظر گرفته شده است. اسکای‌درایو اخیرا پس از تأیید گواهینامه‌ی مدل پرنده‌ی خود توسط وزارت حمل‌ونقل ژاپن، به سمت تجاری‌سازی محصول خود حرکت کرده است. نقطه عطفی که هیچ توسعه‌دهنده‌ی وسیله‌ی نقلیه‌ی پرنده‌ی شهری دیگری در ژاپن به آن دست نیافته است. «تاکهیرو ساتو» (Takehiro Sato) مدیر عملیات اسکای‌درایو گفت: «مدل SD-03 نقطه اوج تخصص ما در فناوری‌های ربات‌های پرنده و مهندسی آیرودینامیک است. چیزی که می‌خواهیم در آینده ببینیم این است که وسایل نقلیه‌ی بدون آلایندگی اسکای‌درایو از پارکینگ و پدهای بالگرد در بالای ساختمان‌ها بلند می‌شوند و در آن‌ها فرود می‌آیند و در نهایت سفر هوایی نقطه-به-نقطه را به یک انتخاب واقعی برای حمل‌ونقل روزانه‌ی شهری تبدیل می‌کنند.» او افزود: «ما سخت‌تر و سریع‌تر از همیشه کار می‌کنیم تا این انقلاب حوزه‌ی حمل‌ونقل را که هر قرن یک بار روی می‌دهد، به واقعیت تبدیل کنیم.» شرکت اسکای‌درایو در جولای ۲۰۱۸ با مأموریت راهبری یک انقلاب حمل‌ونقل برای یک بار در قرن، تأسیس شد. از آن زمان این شرکت تحت حمایت تویوتا، توسعه‌ی خود را در زمینه‌ی خودروهای پرنده و پهپادهای باری بیشتر کرده است و با مشارکت دیگران برای ترویج چشم‌انداز مشترک دنیای آینده، که در آن مردم می‌توانند از حمل‌ونقل هوایی به عنوان یک راه دردسترس در جابه‌جایی‌های روزانه استفاده کنند، فعالیت دارد.

ایجاد شده: 18/دی/1400       آخرین ویرایش: 18/دی/1400     اخبار خارجی
بازگشایی غار علیصدر در نوروز سال ۱۴۰۱

بازگشایی غار علیصدر در نوروز سال ۱۴۰۱

به گزارش هتل نیوز، " علی محمد عنایتی اکمل " مدیر عامل شرکت علیصدر همدان گفت: طبیعتا کرونا عامل اصلی این وضعیت بود، اما نکته اینجاست که در استان نگاه جامع گردشگری از سوی اغلب مسئولان وجود ندارد، کشور ما کمترین درآمد را در صادرات نفتی داشت و گردشگری می‌توانست کمک حال ارزآوری به کشور باشد که با توجه به شیوع ویروس کرونا دردی هم به دردهایمان اضافه شد. عنایتی گفت: کرونا بر پیکره شرکت علیصدر آسیب زیادی وارد کرد. شرکت علیصدر خود درآمدی است و اعتبار دولتی ندارد بنابراین با تعطیلی غار نیز طبیعی است که وضع درآمدی نیز دچار مشکل شد. به گفته او علیصدر چندین بار تعطیل و مجدد بازگشایی شد، اما با توجه به اعمال محدودیت‌های سفر، مسافر چندانی هم نداشتیم و همین بازگشایی و تعداد مسافر کم و هزینه‌های نگهداری غار و ارائه خدماتی که با هزینه‌ها همخوانی نداشت، موجب تحمیل هزینه‌های بیشتری می‌شد به شکلی که هزینه روزانه غار ۵۰ میلیون تومان بود و درآمد ۱۰ میلیون تومان، این وضعیت نه تنها شرکت را یاری نمی‌کرد بلکه هزینه‌هایی را نیز تحمیل می‌کرد در نتیجه بعد از سه ماه و اوج‌گیری کرونا، مصوبه ستاد کرونای استان با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت، دستور بر بسته شدن غار داده شد. بر این اساس شهریورماه طبق مصوبه کرونا که اعلام شد غار تعطیل شود، با توجه به بدهی به تامین اجتماعی، بانک و حقوق کارکنان این بار کل همکاران با بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی شدند. عنایتی گفت: ۲۳۰ نفر از همکاران به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند، اما بدهی که به بانک‌ها وجود دارد، برای شرکت همچنان سخت است و حل این مشکل این نیازمند همکاری استانداری است. مدیر عامل شرکت علیصدر همدان گفت: در حال حاضر بدهی علیصدر ۲۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ است که ۱۱ میلیارد تومان آن داخلی و ۱۷ میلیارد تومان دولتی است که بازپرداخت این بدهی در شرایطی که کار عمرانی نداشته باشیم، طی چهار سال قابل پرداخت است. او در ادامه گفت: برای سال جدید با قدرت ورود می‌کنیم تا گردشگری این بخش جانی دوباره بگیرد و بتوانیم نوروز پرشوری داشته باشیم. عنایتی گفت: در نوروز ۱۴۰۱ در صورت برداشته شدن محدودیت‌های سفر تبلیغات گسترده‌ای خواهیم داشت همچنین بلیت اینترنتی راه‌اندازی می‌شود تا مسافر بتواند از طریق سایت بلیت خریداری و رزرو کند و این موضوع به منظور رعایت نکات بهداشتی و ممانعت از شلوغی در خرید بلیت و در سهولت بازدید مسافران از غار نیز تاثیرگذارخواهد بود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، زمان بازگشایی غار در ایام نوروز مشخص شده، اما از ابتدای بهمن ماه مقدمات بازگشایی انجام می‌شودو قرار است در بیشتر استان‌ها برنامه تبلیغی داشته باشند البته این موضوع میسر نمی‌شود مگر با فروکش کردن تب کرونا به گفته مدیر عامل شرکت علیصدر همدان هم اکنون در حال تعمیر و راه اندازی تجهیزات غار علیصدر هستند تا با آغاز سال جدید آماده پذیرایی از مسافران داخلی و خارجی باشند.

ایجاد شده: 17/دی/1400       آخرین ویرایش: 17/دی/1400     اخبار داخلی
 جذابیت ۸۵۰۰ بقعه متبرکه در ایران برای توریست ها

جذابیت ۸۵۰۰ بقعه متبرکه در ایران برای توریست ها

به گزارش هتل نیوز؛ " محمدتقی نقدعلی " نماینده مردم خمینی شهر و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت توجه به توریسم مذهبی در کشور گفت: امروزه دنیا به علت کسب درآمد به سمت گسترش توریسم روی آورده است. کشور ما در ورود توریسم یکسری فرهنگ‌های ملی و دینی خود را الزام‌آور می‌داند و این الزام برای عده از مردم جهان جذابیت دارد با اینکه برای بعضی ها خاصیت پس زنندگی دارد بسیاری از انسان‌ها در سراسر گیتی این التزام به احکام دین را جذاب به شمار می‌آورند. وی با اشاره به اینکه انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها بود افزود: ماموریتی که این انقلاب برای ما تعریف کرده اقتضا دارد که در راستای انتقال فرهنگ روی توریسم مذهبی مخصوصا مذهب شیعه و برای زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و زیارت حضرت معصومه (س) و دیگر بقاع متبرکه تلاش کنیم. نقدعلی ادامه داد: در سرتاسر کشور بیش از 8هزار و 500 بقعه متبرکه وجود دارد که این بقاع متبرکه ظرفیت بالایی برای توریسم مذهبی دارند. لذا رویکرد توریسم مذهبی هم با ارزش‌های ما سازگار است و هم جزو مسئولیت ها و ماموریت های تعریف شده انقلاب است.  عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنبه اقتصادی این امر خاطرنشان کرد:  وقتی توریسم مذهبی به سمت کشور سرازیر شود یقینا برای خدمت رسانی، حمل و نقل، اسکان و بسیاری موارد دیگر نیاز به خدمات دارد بنابراین ارز وارد کشور می شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا حذف ویزا در این خصوص تاثیر دارد بیان کرد: هر چقدر تسهیل‌گری در این راستا صورت گیرد و سیاست رفع روادید را در این راستا طی کنیم در تسهیل شدن حضور توریسم مذهبی موثر خواهد بود. نقدعلی در پایان تصریح کرد: علی القاعده نظام و وزارت امورخارجه بایستی در این راستا قدم بردارند کما اینکه در سال‌های گذشته برای برخی کشورها ماسیست لغو روادید را اعمال کردیم.

ایجاد شده: 16/دی/1400       آخرین ویرایش: 16/دی/1400     اخبار داخلی
سایه سنگین تور‌های کشور ترکیه بر سر جاذبه‌های گردشگری ایران

سایه سنگین تور‌های کشور ترکیه بر سر جاذبه‌های گردشگری ایران

به گزارش هتل نیوز، همزمان با کاهش ارزش پول ملی ترکیه و به تبع افت قیمت لیر در بازار ارز کشور، تعداد سفر‌های توریستی گردشگران ایرانی به شهر‌های تفریحی استانبول، وان و آنتالیا طی یک ماه اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به اذعان بسیار از کارشناسان کاهش شیوع ویروس کرونا در دو کشور ایران و ترکیه نیز عللی دیگر در افزایش سفر‌های توریستی از مبدا ایران به مقصد ترکیه محسوب می‌شود. بر اساس آخرین گزارش‌های ارائه شده از سوی «مهمت نوری ارسوی» وزیر فرهنگ و گردشگری کشور ترکیه، تعداد توریست‌هایی بازدید کننده از شهر‌های تفریحی این کشور در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۲۰۲۰ قریب به ۱۱۱.۵ درصد افزایش یافته است. در میان توریست‌های خارجی، ایران با ۱۳۶ هزار و ۹۵۰ نفر گردشگر پس از کشور‌های روسیه، بلغارستان و آلمان در جایگاه چهار و بالاتر از کشور عراق قرار دارد؛ درحال حاضر  سفر گردشگران ایرانی به ترکیه به دو شکل‌های سفر‌های انفرادی و گروهی انجام(تور) انجام می‌شود شده است. در این میان شهر استانبول، با ۵۷ درصد و پس از آن، شهر‌های تفریحی آنتالیا و ادرنه واقع در سواحل اقیانوس مدیترانه از یک سوی و شهر بازرگانی وان در شرق ترکیه، از جمله مهم‌ترین شهر‌های توریست خیز این کشور محسوب می‌شوند که هر سال به دلیل همسایگی ایران و ترکیه پذیرای گردشگران ایرانی بسیار زیادی هستند. همان گونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، همزمان با کاهش ارزش پولی ملی ترکیه به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی اردوغان رئیس جمهوری این کشورطی یک ماه اخیر و کاهش مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کرونا ; باعث افزایش سفر گردشگران ایرانی به ترکیه و در نتیجه بی توجهی به جاذبه‌های گردشگری کشور شده است. افزایش ورود گردشگر خارجی به ترکیه به حدی رسیده بود که حتی در آن مقطع زمانی، باعث بروز واکنش‌های قابل تاملی از سوی رسانه‌هایی همچون گاردین و ایندیپندنت شد چرا که کاهش ارزش لیر در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ تبدیل به انگیزه‌ی اصلی برای سفر گردشگران به این کشور قلمداد می‌شد. اکنون و پس از گذشت ۲۰ سال یعنی همزمان با پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی این سناریو در ساختار اقتصاد و صنعت گردشگری ترکیه برای باری دیگر در حال تکرار شدن است؛ در بوحبه بحران‌ اقتصادی ترکیه، دولتمردان آنکارا شاهد ورود غیر قابل منتظره‌ای از گردشگران خارجی به شهر‌های توریستی خود بودند که می‌توانند از آن به عنوان یک فرصت یاد کنند؛ در این میان شهر تجاری_ بازرگانی وان به دلیل پایین بودن هزینه‌های سفر به نسبت شهر‌های استانبول و آنتالیا، تبدیل به یک شهر تفریحی ایده‌آل برای توریست‌های ایرانی شد. با توجه به این امر گزارش‌هایی نیز پیرامون هجوم گردشگران ایرانی به شهر وان ارائه شده است که همزمان با وقوع این امر هتل‌های شهر وان حتی یک اتاق خالی هم برای اجاره به دیگر گردشگران خارجی نداشتند. شهر وان به مانند آنتالیا و استانبول جاذبه گردشگری ندارد بلکه هدف عمده ایرانیان برای سفر به شهر وان  عمدتا برای خرید اجناس ترک با قیمتی ارزان و به صرفه است.طبیعی است که با کاهش ارزش لیر، تعداد مسافران ایرانی به این شهر نیز افزایش پیدا کند. درحال حاضر خروج ۱۷ هزار ایرانی برای حضور در «جمعه سیاه ترکیه» از طریق مرز‌های زمینی مشترک میان دو کشور، آخرین خبر شوکه کننده‌ای بود که چند هفته پیش بسیاری از مخاطبان را شگفت زده کرد؛ اکنون و با توجه به تشدید سفر‌های توریستی به ترکیه پیش بینی می‌شود که ورود اقلامی همچون لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دیگر کالا‌های مصرفی با حجم کوچک، با استفاده از قاچاق چمدانی از سوی کشور ترکیه تشدید شود و در نهایت این اجناس قاچاق به راحتی روانه بازار ایران شوند.

ایجاد شده: 14/دی/1400       آخرین ویرایش: 14/دی/1400     اخبار داخلی
اعضای هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران کردستان انتخاب شدند

اعضای هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران کردستان انتخاب شدند

به گزارش هتل نیوز، " آرمان وطن‌دوست " معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان اظهار داشت: خوشبختانه فعالان حوزه گردشگری استان از جمله هتل‌داران با ارائه خدمات مناسب به جامعه‌هدف، در تمامی فصول سال توانسته‌اند به‌عنوان عاملی مهم نقش بسزایی در توسعه صنعت‌توریسم داشته باشند. معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان ضمن تقدیر از رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اقامتی استان اظهار داشت:بی‌تردید با عبور از شرایط کنونی، دوباره شاهد رونق گردشگری در استان خواهیم بود و معتقدیم بهداشت محیطی باید همواره سرلوحه کار فعالان این بخش قرار بگیرد. وی یادآور شد:هم اکنون 58 مرکز اقامتی شامل هتل، هتل‌آپارتمان و میهمان‌پذیردراستان کردستان فعالیت دارند. وطن‌دوست بیان داشت:امیدواریم با همکاری دوجانبه، در راستای ارائه خدمات بهتر به گردشگران و تحکیم زنجیره گردشگری دراستان گام‌های مثبتی برداریم. معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان در ادامه عنوان کرد:با برگزاری انتخابات جامعه حرفه‌ای هتل‌داران کردستان، اعضای هیأت مدیره این جامعه برای مدت دو سال آینده معرفی شدند. وی افزود:از کل آرای ماخوذه، عبدالحمید حمیدی با حداکثر آرا به عنوان رئیس جامعه هتلداران، مصطفی هدایت مظهری نائب رئیس،  علی اکبر یارویسی خزانه دار ،  همایون آریا بازرس و آقایان هیوا محمودی و عبدالله زارعی بعنوان اعضای علی البدل جامعه انتخاب شدند. وطن‌دوست اظهار داشت: در این جلسه از خانواده مرحوم حاج قادر شیرزادی پیشکسوت صنعت هتلداری استان و مدیرعامل هتل زریوار مریوان ، به پاس خدمات ارزنده و ماندگارشان در توسعه صنعت‌ گردشگری این شهرستان قدردانی شد. گفتنی است؛ انتخابات جامعه حرفه‌ای هتل‌داران استان کردستان با حضور حاجی ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان، آرتیکاس اقبال فرماندار شهرستان مریوان ، مهندس آراس قاسمی پور شهردار مریوان ، آرمان وطن‌دوست معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان، فریاد حدادیان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی مریوان و مدیران هتل‌های استان در محل هتل جهانگردی شهرستان مریوان برگزار شد.

ایجاد شده: 13/دی/1400       آخرین ویرایش: 13/دی/1400     اخبار داخلی
افزایش نرخ بلیط هواپیما از امروز

افزایش نرخ بلیط هواپیما از امروز

به گزارش هتل نیوز، از ۱۳ دی ماه سال جاری ( امروز ) براساس قانون مالیات ارزش افزوده بلیت هواپیما مشمول مالیات ارزش افزوده خواهد شد و شرکت‌های هواپیمایی براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلفند ۹ درصد مالیات ارزش افزوده دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. " مقصود اسعدی سامانی " دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهارداشت: باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض شهرداری برروی بلیت هواپیما پیش بینی نشده و بخشی از ۹ درصد مالیات برارزش افزوده به‌عنوان سهم شهرداری منظور می شود لذا با حذف شدن عوارض شهرداری از ۱۳ دی ماه ۴ درصد به قیمت بلیط پروازهای داخلی و ۹ درصد به قیمت بلیط پروازهای خارجی به‌عنوان مالیات برارزش افزوده اضافه خواهد شد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: تاکید می‌کنم که مالیات برارزش افزوده دریافتی از مسافر به جیب ایرلاین نمی‌رود و مستقیماً باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود و شرکت‌ها در راستای تدبیر دولت محترم برای کاهش هزینه سفرهای هوائی با مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه تسهیلات و تخفیفات داشته‌اند از اول آذر ماه حدود ۱۵% نرخ های خود را کاهش دادند و سقف نرخ جدید مسیرهای مختلف پروازی تعیین و همه شرکت‌ها از اول آذر سقف های نرخی جدید را رعایت می‌کنند. وی افزود: تصویب قوانین برای وضع عوارض های مختلف برروی بلیط و یا مالیات برارزش افزوده عملاً موجب افزایش قیمت بلیط می شود و ایرلاین های کشور بدون اینکه نفعی ببرند مأمور وصول عوارض های مختلف برای برخی از دستگاه های کشور شده‌اند.

ایجاد شده: 13/دی/1400       آخرین ویرایش: 13/دی/1400     اخبار داخلی
شرکت در نمایشگاه فیتور با ۱۴ فعال بخش خصوصی

شرکت در نمایشگاه فیتور با ۱۴ فعال بخش خصوصی

به گزارش هتل نیوز، " هادی سجادی‌راد " مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی درباره حضور ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا بیان کرد: «با توجه به محدود شدن سالن‌های نمایشگاه فیتور غرفه ۱۲۰ متر مربعی ایران، امسال برخلاف سال‌های گذشته از سالن دو که محل استقرار شرکت‌کننده‌های خاورمیانه بود به سالن چهار منتقل شده است و در سالن کشورهای اروپایی قرار دارد.»  سجادی‌راد به برگزاری جلسات متعدد با انجمن‌های صنفی گردشگری در راستای حضور هرچه بهتر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «مدیرعامل کانون با طرح دغدغه‌ها از سوی رؤسای صنوف و برای همراهی با آن‌ها همچنین با رویکردی حمایتی ۱۰درصد هزینه‌های مربوط به غرفه و زمین را از محل درآمدهای عمومی متقبل شد.»  مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، افزود: «این تخفیف ۱۰درصدی که با استقبال از سوی جوامع مواجه شد، موجب دلگرمی بیشتر آن‌ها برای حضور در نمایشگاه شد.»  او به واگذاری غرفه‌ها در کمترین زمان ممکن اشاره کرد و گفت: «با همراهی خوبی که شکل گرفت، ظرف کم‌تر از یک هفته ظرفیت ۱۴ غرفه تکمیل و اقدامات بعدی از جمله اخذ دعوت‌نامه و تعیین وقت سفارت با سرعت آغاز شد.»  سجادی‌راد درباره طرح غرفه ایران در این دوره فیتور توضیح داد: «با توجه به مدت باقیمانده به برگزاری نمایشگاه همچنین تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی در نهایت یکی از طرح‌های پیشنهادی که معرف معماری ایرانی‌اسلامی باشد و قابلیت اجرا در این بازه زمانی محدود را داشته باشد، انتخاب و وارد فاز اجرایی شد.»  مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در تشریح طراحی غرفه ایران، گفت: «بخش عمومی سازه از ستون‌ها و سرستون‌هایی تشکیل شده که معرف معماری اصیل ایرانی است. تعدادی از سرستون‌ها با الگوبرداری از دوره هخامنشی و تعدادی برگرفته از المان‌هایی مربوط به دوره صفویه طراحی شده است.»  او به اهمیت نورپردازی در طراحی انجام شده به‌منظور جلوه هر چه بیشتر غرفه ایران اشاره کرد و افزود: «غرفه متشکل از ۱۴ غرفه، چایخانه و بخش وی‌آی‌پی است که در مرکز آن بخشی به‌عنوان پرشین روم قرار دارد. در بالای این بخش که مزین به یکی از فرش‌های فاخر ایرانی می‌شود، سازه گنبدی شکلی مزین به لوسری شکیل طراحی شده است.»  او با اشاره به عرضه صنایع‌دستی فاخر ایرانی در این رویداد بیان کرد: «تعاملات خوبی با چندین کارگاه و مجموعه صنایع‌دستی همچنین بنیاد تعاون زندانیان در راستای توانمندسازی افراد تحت آموزش و حمایت از هنر زندانیان داشته‌ایم.»  سجادی‌راد با اشاره به همکاری با سفارت ایران در اسپانیا برای برگزاری دو برنامه شب ایرانی و ایران‌شناسی، گفت: «با توجه به ابلاغیه فیتور تمامی شرکت‌کننده‌ها از اجرای برنامه‌هایی که باعث تجمع شود، منع شده‌اند. بر همین اساس اجرای گروه موسیقی، نمایش‌های آیینی و فعالیت‌های این چنینی در این رویداد امکان‌پذیر نیست.»  مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی افزود: «با وجود برنامه‌ریزی و آمادگی برای اجرای چنین مراسمی آن‌ها را از برنامه خارج کردیم.»  نمایشگاه فیتور اسپانیا ۱۹ تا ۲۳ ژانویه برابر با ۲۹ دی تا ۳ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی IFEMA در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار می‌شود.

ایجاد شده: 11/دی/1400       آخرین ویرایش: 11/دی/1400     اخبار داخلی
حمایت از انتصاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان

حمایت از انتصاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان

باعرض سلام و ادب خدمت مردم شریف و فرهنگ دوست و هنر پروراستان اصفهان، محضر مبارک حضرت آیت الله طباطبایی نمایندۀ محترم ولی فقیه و امام جمعۀ محترم اصفهان و همچنین حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعۀ موقت اصفهان، جناب آقای مهندس ضرغامی مقام عالی وزارت  و مجمع نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی و تمامی تشکل‌ها و ذی‌نفعان سه حوزۀ، دوستداران میراث‌فرهنگی، دست اندرکاران صنعت گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی وخصوصا کارکنان خدوم و زحمت کش اداره کل استان اصفهان. بدین‌وسیله مراتب سپاس خود را از همۀ تلاش‌ها و زحمات خالصانه و صادقانۀ شما در حمایت از تفکرِ حفاظت میراث گذشتگان تقدیم می‌دارم چراکه قدر مسلم، حمایت شما از یک شخص یا یک نگاه ناسیونالیستی نبوده و تنها حمایتی مبتنی بر تفکر صیانت از ارزش‌های میراث فرهنگی و رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و گردشگری پایدار است. نگاهی منبعث از نگرانی آحاد مردم اصفهان و حتی کشور در راستای حفاظت از میراث فرهنگی هفت‌هزارسالۀ اصفهان و وظیفۀ خطیری که بر عهدۀ همگان گذارده شده است.  شهری که میراث آن همواره به بهانه‌های مختلف و به‌ویژه توسعۀ شهری قربانی شده است، رویکردِ توسعه‌ایِ بدون برنامه‌ریزی همه‌جانبه، که درنهایت تخریب بافت و آثار ارزشمند تاریخی، آلودگی هوا، خشکی زاینده‌رود و بسیاری از مشکلات دیگر را رقم‌زده است. رویکردِ توسعه‌ای ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط و حکمرانی اشتباه  و به عبارت دیگر توسعه‌ای ناپایدار که نه تنها به نسل‌های آینده پاسخگو نیست، بلکه قطعاً مورد تائید هیچ انسان فرهیخته‌ای نیز نیست. این که گفته می‌شود میراث فرهنگی اصفهان باید راه جدیدی برای تعامل با دیگر دستگاه‌ها پیش بگیرد نیز سیاست کاملاً اشتباهی است. آنچه امروزدرشهرهای تاریخی جهان رخ می‌دهد براین اساس استواراست که دستگاه‌های مدیریت شهری راههای خلاقانه برای تعامل با میراث فرهنگی و حفظ ارزش‌های تاریخی در پیش می‌گیرند چراکه فلسفۀ وجودی میراث فرهنگی بر اساس تعامل بین انسان، محیط و فعالیت‌های گوناگون نهاده شده است. به عبارت دیگر، حل مسائل مرتبط با بافت های تاریخی با انجام مطالعات علمی و بهره‌گیری از تجارب سایر کشورهای پیشرو به آسانی امکان پذیر است و به سهولت می‌توان حفاظت و توسعه را نه در مقابل هم بلکه در کنار هم لحاظ نمود، مقوله‌ای که از آن با عنوان حفاظت و بازآفرینی یکپارچه یاد می‌شود. مسلماً اتخاذ این رویکرد و سیاستِ مبتنی بر توسعۀ پایدار، تعامل مثبت تمامی دستگاه‌های مدیریت شهری و همچنین تلاش در راستای آگاهی مردم از ارزش بافت‌های تاریخی به‌عنوان سرمایه‌ای گرانبها، آن است که می‌بایست برای حفاظت از میراث فرهنگی این استان اندیشید و نهایت توان و تلاش را در راستای حفظ آن صرف نمود. میراثی بس گرانبها که یک روز خدمت در این حوزۀ ، فرد را آغشته به چنان عشقی می‌نماید که می‌بایست تاوان این عشق را با هر بهایی بپردازد، حتی اگر بهای این عشق، کنار گذاشتن از مسئولیت باشد....البته آنچه مهم است مانا ماندن و پایداری میراث فرهنگی، این معشوق همیشگی مردم ایران‌زمین و جهان .... در پایان از تمام عزیزان و دوستداران میراث فرهنگی جوامع هنرمندان، تشکل‌ها و ذینفعان سه حوزه، درخواست می‌نمایم که به انتخاب مقام محترم وزارت احترام گذارده و با نهایت حمایت و همکاری همه‌جانبه با مدیرکل منتخب جناب آقای دکتر ایزدی،  دوست و همکار دیرینه‌ام،  فضایی توأم با وحدت و همدلی را  فراهم آورند، به امید آن‌که همواره اصفهانی مانا و پایدار داشته باشیم.  ✍️  محسن مصلحی -  فعال گردشگرى و استاد دانشگاه

ایجاد شده: 11/دی/1400       آخرین ویرایش: 11/دی/1400     مقالات و یادداشت ها
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...