نتایج جستجو...
وزیر آینده صنعت گردشگری باید مورد قبول جامعه گردشگری و هتلداری کشور باشد

وزیر آینده صنعت گردشگری باید مورد قبول جامعه گردشگری و هتلداری کشور باشد

به گزارش هتل نیوز ، " مسعود غلامی " مدرس دانشگاه و فعال حوزه هتلداری در گفتگوی اختصاصی و در پاسخ به این سوال که چه نظری در خصوص سه گزینه پیشنهادی مجمع ملی تشکل گردشگری برای پست وزارت گردشگری به دولت سیزدهم دارید گفت : از نظر بنده شخصی باید به عنوان وزیر انتخاب شود که هم دارای تحصیلات باشد و هم تجربه کار در وزارتخانه و سازمان میراث فرهنگی را داشته باشد، بدنه سازمان را بشناسد و با آن ارتباط برقرار کرده باشد و از همه مهمتر مورد قبول جامعه گردشگری و هتلداری ایران باشد. وی افزود : پس از آن که آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب انتخاب شدند، بعنوان "مسوول ستاد مردمی فعالان حوزه گردشگری " در جلسات مختلفی که با برخی از اعضای تیم اصلی ایشان داشتم ، نسبت به معرفی آقای " حمزه زاده " اقدام گردید. چرا که ایشان از بدنه سازمان، مدرس گردشگری و از نقاط قوت و ضعف این مجموعه بسیار آگاهی دارند و مورد قبول اغلب بدنه هتلداران ایران هستند. وی ادامه داد : ما باید ارتباط خودمان را در حوزه گردشگری با کشورهای دیگر توسعه دهیم، توجه به زیرساخت‌های صنعت گردشگری اعم از حمل و نقل هتل ها جاده ها و امکانات دیگر. توجه به این عوامل برای کشور می تواند بسیار کمک کننده باشد تا صنعت گردشگری و هتل‌داری به خوبی فعالیت داشته باشند. این کارشناس هتلداری گفت : از نظر بنده جناب آقای حمزه‌زاده فردی بسیار سالم، کارآمد و مفید هستند. امیدواریم که دولت آقای رئیسی خارج از سیاسی بازی به این صنعت توجه خاصی داشته باشند. از ریاست جمهوری تقاضا داریم تا از دکتر حمزه زاده دعوت به عمل آورند تا ایشان نیز نقطه نظرات خود در خصوص این صنعت را اعلام و نسبت به دیگر کاندیده ها مقایسه شوند. غلامی تاکید کرد : در سال های اخیر در حوزه صنعت گردشگری مدیرانی سیاسی سر کار بودند و هیچ تخصصی در زمینه گردشگری نداشتند. مسعود غلامی در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه های دولت سیزدهم نشستی همانند نشستی که برای ریاست جمهوری برگزار شد وجود خواهد داشت تا کاندیداها بتوانند حرف ها و نظرات خودشان را اعلام کنند، گفت : بله قطعاً همین طور خواهد بود. کارگروه‌هایی تشکیل شده که در آن کسانی که معرفی و واجد شرایط هستند را بررسی خواهند کرد. غلامی در پایان تاکید کرد : از بدنه گردشگری و هتلداری خواهشی داریم و آن این است که در حال حاضر زمان آن نیست که ما منفعل باشیم باید فعال باشیم و شخص مورد نظر را به دولت معرفی کنیم.

ایجاد شده: 22/تیر/1400       آخرین ویرایش: 22/تیر/1400     اخبار داخلی
خواسته ما انتخاب وزیر گردشگری با نظر بخش خصوصی است

خواسته ما انتخاب وزیر گردشگری با نظر بخش خصوصی است

به گزارش هتل نیوز ، " کریم بیگی " رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان گفت: مهمترین مسئله‌ای که صنعت گردشگری در حال حاضر با آن روبروست، انتخاب وزیر گردشگری است. انتخابی که در آینده این صنعت در کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود. کریم بیگی افزود: خواسته ما از رییس دولت سیزدهم این است که در انتخاب وزیر دقت شود و کسی به عنوان وزیر معرفی شود که تجربه و شناخت کافی از این صنعت داشته باشد؛ با توجه به تغییرات اساسی که در دولت آینده شاهد آن خواهیم بود، اگر بتوانیم نگرش حاکمیت و دولت را نسبت به صنعت گردشگری تغییر بدهیم، کار بسیار مهمی انجام داده‌ایم؛ یعنی نگاه حاکمیت و دولت به گردشگری باید از آن حالت سنتی بیرون بیاید. او در ادامه عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که بخش مهمی از اقتصاد دنیا امروزه روی صنعت گردشگری می‌چرخد. بسیاری از مشکلاتی که امروز در کشور ما وجود دارد، اعم از کمبود اشتغال، مشکلات ارزی، درگیری‌هایی که در حوزه صنعت با بعضی از کشورها پیدا می‌کنیم و ... در سایه توسعه صنعت گردشگری می‌تواند بر طرف شود. در واقع صنعت گردشگری می‌تواند ما را از گزند این مشکلات رها کند. رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران خاطرنشان کرد: نظیر فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران در هیچ جای دنیا وجود ندارد؛ این به ما موقعیت خاصی داده است و ما باید از آن بهره ببریم. ما ویژگی‌هایی در حوزه گردشگری داریم که ما را از همه دنیا مستثنا می‌کند؛ به همین دلیل جا دارد که در شرایط فعلی توجه خاصی به صنعت گردشگری بشود؛ این توجه در گرو تغییر نگرش دولت و حاکمیت به صنعت گردشگری است. این تغییر نگرش در سایه همکاری و تعامل وزیر با بخش خصوصی صورت می‌گیرد؛ یعنی دولت و حاکمیت باید از این صنعت حمایت کنند و سدهایی را که پیش روی توسعه این صنعت وجود دارد، از میان بردارند. بیگی همچنین گفت: این بسیار مهم است که ۷۰ درصد از درآمد صنعت گردشگری مستقیماً در مویرگ های جامعه جاری می‌شود. اشتغالی که در صنعت گردشگری به وجود می‌آید می‌تواند بخش‌های مختلف کشور را به حرکت دربیاورد؛ با توجه به این‌که بحث اشتغال بحث بسیار مهمی در جامعه ماست، گردشگری می‌تواند راهکاری برای حل این مشکل باشد. با توجه به شرایط کرونایی موجود، بسیاری از سرمایه گذاران صنعت گردشگری دچار مشکل شدند و بسیاری از آنها در پی تغییر شغل و روش سرمایه‌گذاری خود هستند. این اتفاق بسیار نامبارک است و می‌تواند آینده این صنعت را تباه کند. او در پایان ابراز امیدواری کرد که با انتخاب وزیری متناسب با نیازهای صنعت گردشگری، بخش مهمی از مشکلات این صنعت برطرف شود و اضافه کرد: درخواست ما این است که وزیری انتخاب شود که از خرد جمعی برآمده باشد و مطابق نظر بخش خصوصی باشد. همچنین امیدواریم که علاوه بر وزیر در انتخاب معاونین و سایر مدیران وزارتخانه هم همین متر و معیارها رعایت شود تا شاهد دوره‌ای موفق در این وزارتخانه باشیم.

ایجاد شده: 22/تیر/1400       آخرین ویرایش: 22/تیر/1400     اخبار داخلی
رئیس جامعه هتلداران، وزیری دردکشیده، پرتلاش و کاربلد خواهند بود

رئیس جامعه هتلداران، وزیری دردکشیده، پرتلاش و کاربلد خواهند بود

به گزارش هتل نیوز ، " حسن سیادتان " عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران کشور گفت : این روزها انتخاب وزیر گردشگری دغدغه همه صنوف و بخش‌های این صنعت است؛ چراکه با توجه به وضعیتی که این صنعت در بیش از دو سال گذشته داشته، بسیار اهمیت دارد که چه کسی سکان وزارتخانه را در دست بگیرد. به نظر لازم است که برگردیم و مروری داشته باشیم به سابقه مدیریت صنعت گردشگری در دولت‌های قبل و بعد از انقلاب. در سال ۱۳۱۴ اداره  داخله وزارت کشور به نام اداره سیاحان خارجی برای تبلیغات تاسیس شد؛ کار این اداره چاپ نشریات بود و کتابچه‌های راهنمای گردشگری ایران. بعدها در سال ۱۳۴۲ هیئت وزیران تاسیس سازمان جلب سیاحان را تصویب کرد درسال ۱۳۵۳ با الحاق آن به وزارت اطلاعات و جهانگردی هر آنچه به نفع صنعت گردشگری ایران بود تدوین و به آن وزارتخانه ملحق شد. در سال ۱۳۵۸ یعنی یک سال بعد از انقلاب این وزارتخانه به وزارت ملی و در سال ۱۳۵۹ به ارشاد اسلامی تبدیل شد. حال پرسش مهم این است که جایگاه گردشگری در این میان کجا بود؟ واقعیت این است که جایگاه گردشگری شامل دو وجه سیاحتی و زیارتی شد؛ یعنی دو معاونت، یکی سیاحتی و دیگری زیارتی تعریف شد و چند سالی به این صورت ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۶۴ به موجب قانون مصوب مجلس و تاییدیه شورای نگهبان، سازمان میراث فرهنگی تاسیس شد که سازمانی بود وابسته به وزارت ارشاد اسلامی (فرهنگ و آموزش عالی). در سال ۱۳۸۲ با تصویب مجلس شورای اسلامی وقت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شکل گرفت؛ یعنی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد و با تمام اختیارات زیر نظر رئیس جمهور قرار گرفت. در سال ۱۳۸۵ هم صنایع دستی به این سازمان اضافه شد و با این ادغام، نام سازمان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر کرد. در سال ۱۳۹۸ پس از پیگیری‌ها و زحمت‌های فراوانی که بخش خصوصی گردشگری متحمل شد، بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، گردشگری باردیگر به یک وزارتخانه تبدیل شد. صنعت گردشگری یک صنعت نامرئی است؛ در تمام کشورهایی که زیرساخت‌های گردشگری را مهیا کرده‌اند و زمینه‌ساز توسعه این صنعت شده‌اند، می‌بینیم که رشد اقتصادی چشمگیر شده. طوری که امروزه می‌توان گفت این صنعت به راحتی می‌تواند با صنعت نفت مقابله کند. گردشگری صنعتی سرشار از ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و ارزآوری است؛ به شرطی که زیرساخت‌های مورد نیاز آن فراهم شود. این زیرساخت‌ها مختلف هستند و از فرودگاه‌ها و جاده‌ها و مسیرهای ریلی تا واحدهای اقامتی و هر آن چیزی را که متضمن معنای زیرساخت گردشگری باشد، شامل می‎شود. کسی که می‌خواهد وزیر گردشگری شود به عقیده من خودش باید درد کشیده باشد؛ یعنی درد و رنج‌های این صنعت را بی‌واسطه لمس کرده باشد؛ به جرأت می‌توانم بگویم از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۸ طی ۴۰ سال، اشخاصی که بر مسند نهادهای متولی گردشگری نشستند، کسانی بودند که از صنعت گردشگری و ظرفیت‌های آن چیزی نمی‌دانستند. عمدتاً کسانی بودند که از نهادها و سازمان‌های دیگر برای مدیریت این سازمان ماموریت داشتند؛ چنین مدیرانی تا بیایند الفبا و بدیهیات کار را یاد بگیرند و مطالعات اولیه را انجام دهند، زمانی قابل‌توجه سپری می‌شود و معمولاً بعد از آن هم عوض می‌شوند؛ این، یکی از بزرگ‌ترین لطماتی بود که به این صنعت و سرمایه گذاران آن وارد می‌شد. مشکل البته در قوانین مرتبط با صنعت گردشگری ریشه داشت و این موضوع مهمی بود. به هر حال پس از پیگیری‌های بخش خصوصی و علیرغم مخالفت‌های دولت بالاخره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه شد. آقای مونسان به عنوان اولین وزیر گردشگری کشور از آنجایی که چند سالی در این حوزه کار کرده بودند، برنامه‌هایی داشتند و تا حدی انجام دادند؛ حالا در آستانه معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس هستیم و به وزیری نیاز داریم که سال‌ها در این صنعت زحمت کشیده باشد و مشکلات و دردهای این صنعت را بشناسد. کسی که بتواند گردشگری را در ایران به صنعتی باشکوه تبدیل کند و زمینه ورود گردشگران را -آن‌طور که در برنامه توسعه پیش‌بینی شده است- فراهم آورد. واقعیت این است که ما از کشورهای همسایه خود در زمینه گردشگری عقب مانده ایم؛ آن‌ها با سرعتی قابل ملاحظه پیش رفتند و حالا به نقطه‌ای رسیده‎اند که گردشگری منبع بزرگ درآمدی آنهاست. بگذریم از اینکه کرونا برای صنعت گردشگری در تمام دنیا مشکل و مانع ایجاد کرده است اما صرف نظر از این موضوع کشورهای همسایه ما خصوصاً ترکیه رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه صنعت گردشگری داشته. چیزی که با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران، ابدا در کشور ما دور از دسترس نیست. حالا مجمع تشکل‌های گردشگری به پیشنهاد رئیس محترم دولت سیزدهم، گزینه‌هایی را به عنوان افراد شایسته برای تصدی وزارت گردشگری معرفی کرده است. به نظر من در این میان آقای دکتر جمشید حمزه‌زاده که انسان پرتلاش و کاربلدی هستند، می‌توانند صنعت گردشگری کشور را در کابینه دولت سیزدهم نمایندگی کنند؛ ایشان با توجه به سوابق علمی و مدیریتی برای اداره وزارت گردشگری شایستگی لازم را دارند. من به عنوان کسی که هم خودم و هم پدر و جدم کارمان گردشگری بوده معتقدم کسی باید وزیر گردشگری شود که درک و فهم و اعتقاد به ضرورت توسعه صنعت گردشگری داشته باشد. چنین مختصاتی را به وضوح در شخصیت آقای دکتر حمزه‌زاده می‌بینیم؛ امیدوارم ایشان وزیر گردشگری شوند تا بتوانیم پتانسیل‌های این صنعت را به بهترین نحو مورد استفاده قرار دهیم. یکی از بزرگترین مشکلات گذشته وزارتخانه و پیش از آن سازمان میراث فرهنگی این بود که اتاق فکری برای بخش خصوصی صنعت گردشگری نداشتند. بنابراین در تصمیم‌گیری‌هایشان نظر بخش خصوصی منعکس نبود. امیدوارم با وزیر شدن آقای دکتر حمزه‌زاده اتاق فکر بخش خصوصی در وزارت گردشگری تعبیه و منشاء خدمات موثر شود. بخش خصوصی یکی از محورهای سرمایه‌گذاری این صنعت است باید حضور پررنگ‌تری در راهبردهای صنعت و ترسیم چشم‌انداز آینده آن داشته باشد. چشم‌اندازی که می‌تواند درخشان و با موفقیت‌های بسیار مهم و موثری همراه باشد.

ایجاد شده: 22/تیر/1400       آخرین ویرایش: 22/تیر/1400     اخبار داخلی
تقاضا داریم وزیر گردشگری از بین فعالان این صنعت انتخاب شود

تقاضا داریم وزیر گردشگری از بین فعالان این صنعت انتخاب شود

به گزارش هتل نیوز ، " جعفر بذری " بازرس جامعه هتلداران ایران گفت: به زودی لیست پیشنهادی وزرای کابینه دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و در این میان صنعت گردشگری هم به اندازه یک وزارتخانه سهم دارد؛ انتظاری که فعالان صنعت گردشگری کشور از شخص آقای رئیسی به عنوان رئیس دولت دارند این است که در انتخاب وزیر نظرات فعالان صنعت گردشگری، فعالان تشکل‌های ملی و همین‌طور فعالان گردشگری در استان‌ها را در نظر بگیرند. توقع این است که نظرات سرمایه‌گذاران و همه کسانی که در این صنعت حضور دارند و موثر هستند و در رشد و شکوفایی این صنعت نقش دارند، مورد توجه باشد. جعفر بذری در بیان مهم‌ترین خواسته فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری در این مقطع از رییس دولت سیزدهم عنوان کرد: تقاضای ما فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری از جناب آقای رییسی این است که وزیر گردشگری را از بین فعالان این صنعت انتخاب کنند. او در ادامه خاطرنشان کرد: جناب آقای دکتر حمزه‌زاده از نظر من گزینه اصلح برای تصدی وزارت گردشگری هستند. ایشان یکی از مدیرانی هستند که هم در بدنه دولت فعالیت داشته و هم در بدنه بخش خصوصی صنعت گردشگری فعال بوده و هستند؛ همچنین وجه علمی و دانشگاهی قابل‌ملاحظه‌ای دارند و به واسطه این تجربه‌ها با تمامی موانع موجود بر سر راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آشنایی دارند. در واقع آقای دکتر حمزه‌زاده به موانع و چالش‌های این صنعت آگاهند و همین‌طور ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی را که در این صنعت وجود دارد و می‌تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند، می‌شناسند. با اتکا به مجموعه این ویژگی‌ها و خصلت‌ها به جرأت می‌توان گفت که آقای دکتر حمزه‌زاده مدیری توانمند هستند که در صورت انتخاب ایشان از سوی جناب آقای رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی گردشگری ما می توانیم شاهد رشد و شکوفایی این صنعت در کشور باشیم. بازرس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران عنوان کرد: ویژگی دیگری که آقای دکتر حمزه زاده دارند و بسیار مهم است و باید مد نظر قرار بگیرد، جوان بودن ایشان است. ایشان با جود این جوانی سال‌هاست در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی فعالیت دارند. سال‌ها است که آقای دکتر حمزه‌زاده در تشکل های مختلف، منتخب سرمایه‌گذاران این عرصه بوده‌اند. اینها را بگذاریم در کنار مدیریت و زندگی بی‌حاشیه ایشان که هیچ وقت دچار هیچ حاشیه نبوده‌اند و همواره در نهایت دلسوزی تمام تلاش و تمرکز خود را بر سر رفع مشکلات صنعت گردشگری گذاشتند.

ایجاد شده: 22/تیر/1400       آخرین ویرایش: 22/تیر/1400     اخبار داخلی
وزیر آینده گردشگری چه کسی باشد

وزیر آینده گردشگری چه کسی باشد

جناب آقای رئیسی رئیس جمهور آینده کشور عزیزمان ایران ما فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری ضمن آنکه با آغوش باز از ریاست شما بر کرسی هیئت دولت استقبال کرده و حامی تفکر و اقدامات شما هستیم و ضمن احترام به روسا ی سازمان و وزیرو مدیران اول ادوار گذشته میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی عقیده داریم کارهای مثبتی که تا کنون انجام شده نسبت به اقدامات موثری که می بایست انجام شود به مراتب قلیل و اندک بوده و انتقادات بسیاری بر آن داریم ، چه در دولت های هفتم و هشتم دولت اصلاحات و چه در دولت جناب آقای احمدی نژاد و چه دولت یازدهم و دوازدهم ، دولت تدبیر و امیدِ جناب آقای روحانی و لذا دولت سیزدهم را نقطه عطف دانسته و می خواهیم باور داشته باشیم که هنوز نقطه امیدی وجود دارد ، شما خود  به خوبی بخش خصوصی واقعی را می شناسید و به یقین به آن اهمیت خواهید داد . جناب آقای رئیسی با توجه به اندیشه و تفکر شما و با استناد به شعارهای انتخاباتی و استنباط از سخنرانی ها و تاکید شما بر مردمی بودن اعضاء هیئت دولت و وزرای آینده ، بزرگترین تشکل صنعت گردشگری کشور یعنی مجمع ملی گردشگری ایران پس از نشست و برخاست های بسیار و بحث بررسی در خصوص آینده صنعت گردشگری برای اولین بار با یک اجماع و نظرسنجی و رای گیری ، سه نفر را با گرایش های خاص امّا نزدیک به تفکر شما ، برای پست وزارتخانه مهم صنعت گردشگری برگزیده و معرفی کرده اند با این تصور که ستاد جنابعالی نیز تحقیق و بررسی نمایند و در حد امکان یکی از این سه گزینه به عنوان وزیر آینده معرفی نمائید  و حال روی سخن با فعالان و دلسوزان این صنعت و به نوعی آن قسمت از بخش خصوصی که نمایندگان ومنتخبین خود را بدون پرداختن به گرایش های سیاسی دور یک میز گرد آورده ، به نام مجمع ملی صنعت گردشگری و ماموریت داشتند تا از بین بیش از ده نفر افراد برجسته با نگاهی کارشناسی سه گزینه را انتخاب و معرفی کنند ، ضمن تبریک که توانستند به یک توافق گروهی برسند تقاضا می کنم به نکات زیر توجه مبذول دارید 1- یکی از ارزشمند ترین افراد جناب آقای دشتی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون گردشگری که در همین مدت کوتاه در مجلس اثبات کردند مدافع صنعت گردشگری می باشند امّا آیا انتظار دارید شخص قدرتمند و صاحب رای و دارای تریبون و کرسی در قوه مقننه و مجلس قانونگذاری را که تا کنون کار اجرائی قابل قبولی را نداشته اند آقای رئیسی به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنند ؟! به یقین باید بپذیریم چنین نیروی ارزشمندی در مجلس قانونگذاری بسیار مفیدتر برای صنعت گردشگری می باشند تا در پست یک مدیر و رئیس دستگاه اجرائی . 2- جناب آقای شالبافان استاد و مدرس دانشگاه ، قانون شناسی برجسته و به نوعی همکار و پژوهشگری که صنعت گردشگری و وزارت خانه مربوطه به شدت نیازمند ایشان می باشد و این را نیز باید بپذیریم که هر چند ممکن است از بین اساتید و پژوهشگران افراد ذیصلاحی وجود داشته باشند تا بتوان  مدیریت یک دستگاه اجرائی را به آنها سپرد امّا آیا باید به دنبال یک آزمون و خطائی دیگر باشیم و پسندیده تر نیست افراد ی را انتخاب کنیم که مدتها قبل این مراحل را طی کرده باشند ؟! 3- و امّا آخرین گزینه جناب آقای حمزه زاده با پیشنیه و تجربه کار در دستگاه اجرائی سازمان اسبق میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و اینک نیز با قرار داشتن در مدیرعاملی یکی از بزرگترین گروه هتلهای زنجیره ای کشور و یکی از معروفترین برندهای صنعت هتلداری کشور و ریاست جامعه هتلداران ایران و همچنین عهده دار ریاست مجمع ملی گردشگری کشور ، نمی خواهم به سادگی در تائید و یا نفی این گزینه مطلبی به عرض برسانم امّا اشاره ای می کنم به اینکه از بین این سه فرد که هرکدام شایستگی های بسیار دارند به هر حال باید ارجحیت را برای یک نفر قائل باشیم و این فرد باید کسی باشد که تا حدودی قبلاً مورد آزمایش قرار گرفته باشدو هرچند ممکن است عملکرد هر کدام دارای نقد نیز باشد به جستجوی عملکرد و فعالیت کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری نیستم و پرداختن به آن مقالی دیگر را می طلبد فقط از دو کشور نام می برم یکی ترکیه که یک کشور آسیائی و اروپائی است و دیگری یک کشور کاملاً اروپائی مانند اسپانیا که هر دو موفقیت های بزرگی در این صنعت داشتند و یکی از دلائل پیشرفت آنها این است که وزرای گردشگری هر دو کشور از بدنه فعالان این صنعت بوده و خود دارای هتل می باشند و یقین بدانید این گونه افراد هرچند با دولت تعامل دارند امّا خود را آلوده به سیاست بازی نخواهند کرد و همچنین مبارزان خوبی برای جلوگیری کردن از نفوذ رانت دولتی هستند و همچنین با شناخت کافی از رانت بخش خصوصی که به مراتب از رانت دولتی خطرناک تر هستند می توانند حافظ منافع تمامی فعالان صنعت و نماینده خوبی برای بدست آوردن توسعه پایدار و پیشرفت اقتصادی مردم کشور در این حوزه باشند . حال کلاه خود را قاضی کرده و انتخابی اصلح داشته باشید . باز می گردیم به همان مخاطب اول و رئیس جمهور منتخب و آینده کشور ، جناب آقای رئیسی انتخاب شما هر چه باشد چه از بین این افراد و چه فرد اصلح دیگری از نگاه شما امّا یادآوری می کنیم که ما فعالان نظر خود را دادیم و انتظار داریم هر وزیری برای این وزارتخانه مهم انتخاب می فرمائید از نظر خواهی و مشورت با فعالان واقعی بخش خصوصی گریزان نباشید و به هر حال با تعامل و همکاری امور این وزارتخانه انجام خواهد شد امّا اجازه دهید ما خودمان در سرنوشت کاری خودمان بیشتر سهیم باشیم و حداقل شما در این دولت مردمی بخش خصوصی را بیشتر باور کرده و راه رشد و پویایی را برای آنها فراهم نمائید.  با احترام سید علی معین زاده

ایجاد شده: 14/تیر/1400       آخرین ویرایش: 14/تیر/1400     مقالات و یادداشت ها
از نظر ستاد کرونا مهمترین راه کنترل کرونا ممنوعیت ورود گردشگران است

از نظر ستاد کرونا مهمترین راه کنترل کرونا ممنوعیت ورود گردشگران است

به گزارش هتل نیوز ، رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به تزریق واکسن کرونا برای جذب گردشگران در دیگر کشورها، گفت: اکثر کشورها به دنبال راهی برای جبران خسارت ناشی از کرونا هستند، اما کشور ما از این ظرفیت‌ بالا برای رشد و توسعه غافل مانده است! " ابراهیم پورفرج " رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری ورشکسته شده و نباید بیش از این به آن آسیب وارد کرد، به جام جم آنلاین گفت: طبق آمار منتشر شده، صنعت گردشگری بزرگترین قربانی ویروس کرونا است. البته کاهش گردشگران ورودی به ایران به پیش از همه گیری کرونا یعنی از زمان اعتراضات به ‌گران شدن بنزین، قضایای شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی برمی گردد، اما کرونا دیگر به طور کامل گردشگری را به کما برد و معلوم نیست این خسارت کی جبران می شود و آیا اصلا قابل جبران شدن است یا خیر! او با اشاره به مشکلات و نبود نگاه جدی به حوزه گردشگری اعلام کرد: بیش از یکسال است که از گسترش ویروس کرونا می گذرد و امروز با ساخت و توزیع انواع و اقسام واکسن های مختلف، اکثر کشورها به دنبال راهی برای جبران خسارات ناشی از کرونا در حوزه های گوناگون هستند. به عنوان مثال بعضی از کشورها با سیاست افزایش گردشگر به توریست ها خدمات رایگان ارائه می دهند. در کشور ما اما، هنوز که هنوز  است حتی تور طبیعت گردی هم نداریم! تور طبيعت گردي طرحي است که در آن مسافر از مرز با وسیله نقلیه خودش وارد می شود و به جاذبه هاي طبيعي کشور مقصد می رود. با به کارگیری تور طبیعت گردی بسیاری از کشورها بخش هنگفتی از درآمد خود را از طبیعت گردان خارجی تأمین می‌کنند. چرا که گردشگری از نظر اقتصادی به عنوان یکی از منابع مهم درآمدزایی و ارزآوری برای رشد و توسعه کشور محسوب می‌شود و کشور ما با وجود بهره مندی از کویرها، غارها، جنگل ها و جغرافیای بسیار زیبا از این مهم غافل است! رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران خواستار برگزاری جلسه متخصصان حوزه گردشگری با مسئولان ستاد مبارزه با کرونا شد و اظهار داشت: آشنایی و آگاهی درباره صنعت گردشگری بسیار اندک است. معلوم نیست چرا مسوولان ستاد ملی کرونا چنین می اندیشند که مهمترین راه کنترل همه‌گیری کرونا ممنوعیت ورود و خروج گردشگران است! این در حالی است که اگر کلیه سفرها، حتی سفرهای داخلی به متخصصان این حوزه سپرده شود، قطعا از شیوع بیماری جلوگیری شود. افرادی آگاه و سالم که تست  کرونا داده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کنند و... . به شخصه بارها در خصوص وضعیت گردشگری و برگزاری تورهای مسافرتی درخواست دیدار با ستاد ملی کرونا را داشتم که محقق نشده. بدیهی است در صورت برگزاری جلسه و همکاری میان متخصصان گردشگری و مسئولان ستاد مبارزه با کرونا، می‌توان از سود گردشگری در ایران بهره برد. امیدوارم دکتر نمکی به جای کنترل کردن مردم و محدود کردن رفت و آمدها به دنبال کنترل کردن ویروس باشند. الان انواع و اقسام واکسن کرونا تولید شده، اما متاسفانه...!

ایجاد شده: 14/تیر/1400       آخرین ویرایش: 14/تیر/1400     اخبار داخلی
حال و روز صنعت گردشگری در ایام کرونا

حال و روز صنعت گردشگری در ایام کرونا

🔷 آخرین ضربه را محکم تر بزن ... ✍🏻" امیر کلالی" کارشناس و فعال گردشگری ◽️ ظرفیت های بالقوه گردشگری ایران هیچگاه در قامت واقعی خود ظهور و بروز نکرده است.  ◽️ گردشگری می توانست موتور محرک صنایع دیگر در توسعه اقتصادی و افزایش درآمد و اشتغال کشور باشد  ◽️ صنعت گردشگری در ایران با بروز اتفاقات متعدد سیاسی، طبیعی و اقتصادی به پیکر نیمه جانی می ماند که برای تحمل نکردن درد بیشتر و مردن و راحت شدن، منتظر ضربه ای محکمتر است. ◽️ بروز و ظهور پاندمی کرونا ،مختصر درآمد و اشتغال از این صنعت را در ایران به ورطه نابودی کشانده و نبود برنامه ای مشخص از سوی مراکز تصمیم گیری آینده گردشگری در ایران را غیر قابل توجیه و مبهم ساخته است.  ◽️ رها شدگی شاغلین با تجربه و آموزش دیده و هجوم آنها در این بیکاری عظیم به صنایع دیگر،  آینده ارائه کیفیت مطلوب خدمات را به معضلی جدی بدل ساخته است. ◽️ معضلات مکانیزم نحوه محاسبات مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی،  قطعی گسترده برق و آب تاسیسات گردشگری ، استمهال وام های پرداخت شده ، عدم پوشش اجتماعی مناسب برای شاغلین بیکار شده و کمبود حمایت های دولتی دغدغه های جدی و اساسی سرمایه گذاران بخش خصوصی از گذشته تا حال بوده  است که توجه ویژه قانون گذاران و مدیران اجرایی در دولت آینده را مطالبه می نماید.  ◽️ دولت جدید در آغاز فعالیت خود با این دستاورد کرونایی ، کاری بسیار سخت و پیچیده در احیاء صنعت گردشگری در پیش روی خود خواهد داشت که این مهم با استفاده از ظرفیت های فنی و مشاوره ای جوامع و تشکل های حرفه ای قابل برنامه ریزی و اجرا خواهد بود.

ایجاد شده: 11/تیر/1400       آخرین ویرایش: 11/تیر/1400     مقالات و یادداشت ها
تکذیب خبر آغاز گردشگری واکسن در ابوظبی

تکذیب خبر آغاز گردشگری واکسن در ابوظبی

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در روزهای اخیر خبر شروع گردشگری واکسن در ابوظبی پایتخت کشور امارات در اغلب رسانه های دنیا دیده می شد و شرکتهای برگزارکننده تورها هم برای جذب مشتری در این اوضاع بحرانی از این خبر استفاده می کردند تا مردم را ترغیب به سفر کنند. بر مبنای گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده بود، توریستهایی که به ابوظبی پایتخت امارات سفر می کردند امکان دریافت واکسن های فایزر یا سینوفارم را به انتخاب خود داشتند  و برای دریافت واکسن هیچ هزینه ای پرداخت نمی کردند. این خبر برای کشورهای اطراف امارات که اغلب با محدودیت عرضه واکسن روبرو هستند و سرعت واکسیناسیون در آنها پایین است، خبر خوبی بود ولی این خبر به سرعت تکذیب شد. طبق این خبر که یک هفته قبل توسط آسوشیتدپرس منتشر شد، افراد می توانستند بعد از دریافت واکسن  گواهی واکسیناسیون یا پاسپورت دیجیتال و کاغذی واکسن نیز دریافت کنند تا از این طریق بتوانند برای سفرهای بین المللی از آن استفاده کنند. در این رسانه ها دلیل برگزاری گردشگری واکسن در امارات جبران کاهش درامد این کشور از صنعت توریسم در جریان بحران کرونا اعلام شد ولی مقامات دولتی این کشور به سرعت اقدام به تکذیب این خبر کردند. نکته جالب این جاست که این تکذیبیه در رسانه های دنیا بازخورد چندان زیادی نداشت و تنها رسانه های رسمی امارات آن را منتشر کردند. امارات به توریستها واکسن تزریق نمی کند نشریه گلف بیزینس در روز گذشته گزارشی منتشر کرد و رسما اعلام کرد خبر تزریق رایگان واکسن به توریستها در امارات نادرست است. این رسانه از توییت رییس کمیته بحران امارات نقل قول کرد و نوشت: «رییس کمیته بحران ابوظبی در حساب توییتری خود رسما اعلام کرده است که این امارت برنامه ای برای واکسیناسیون توریستها ندارد ولی افرادی که در ابوظبی ساکن هستند ولی  تاریخ انقضای ویزای آنها گذشته است یا ویزای اقامت بلند مدت انها منقضی شده اند می توانند برای دریافت واکسن به مراکز رسمی واکسیناسیون مراجعه کنند. » او در  ادامه نوشت: «در شرایط فعلی واکسیناسیون  تنها برای ساکنان کشور به صورت رایگان انجام می شود و واکسیناسیون  افرادی که با ویزای های منقضی شده در کشور ساکن هستند به دلیل حفظ سلامتی ساکنان کشور است. این بیماری به تمامی مردم اسیب وارد می کند و تمامی افرادی که در این کشور ساکن هستند باید واکسینه شوند تا هم به بیماری مبتلا نشوند و هم ویروس را منتقل نکنند.» طبق گزارش گلف نیوز افرادی که با ویزاهای توریستی وارد امارات می شوند یا ویزاهای انها اخیرا صادر شده است مشمول این قانون نمی شوند و نمی توانند از واکسن های عرضه شده در امارات استقاده کنند. طبق گزارشهای رسمی تا کنون بالغ بر ۷۰ درصد از ساکنان امارات واکسن کرونا دریافت کرده اند و مقامات رسمی  تاکید کرده اند به ازای هر ۱۰۰ نفر ساکن امارات ۱۵۱ دوز واکسن تزریق شده است. این کشور تا اوایل ماه اوت تمامی مردم را در مقابل کرونا واکسینه خواهد کرد و با افزایش حجم تولید واکسن در کشور زمینه برای صادرات به دیگر کشورها نیز فراهم خواهد شد. جهش دلتا موجب نگرانی اماراتی ها شده است اما با وجود نرخ بالای واکسیناسیون در این کشور، موج همه گیری با جهش دلتای ویروس کرونا نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. طبق گزارشهای ارایه شده توسط کمیته بحران امارات، ۹۳ درصد از افراد مبتلا به کرونا در این کشور به جهش دلتا مبتلا هستند ولی نکته مهم این است که نرخ بستری و مرگ افراد واکسینه شده در مواجهه با این جهش تازه ویروس بسیار پایین است. در روز گذشته امارات خبر از ابتلای بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ نفر به ویروس جهش یافته دلتا دارد ولی تنها ۶ نفر از افراد در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند این در حالیست که در زمان شروع همه گیری با جهش دلتا در هند، نرخ مرگ و میر بسیار بالا بود. کمیته بحران امارات تاکید کرد: «تنها مساله امیدوارکننده در شرایط فعلی این است که واکسن ها در مقابل این جهش ویروس کارایی دارد. به همین دلیل اگر دنیا سرعت واکسیناسیون را افزایش دهد، می توان امیدوار بود از این موج تازه با مرگ و میر کمتری عبور کنیم.»  تاکنون بالغ بر سه میلیارد دوز واکسن کرونا در دنیا تزریق شده است و در بسیاری از کشورها واکسیناسیون نوجوانان هم شروع شده است.

ایجاد شده: 8/تیر/1400       آخرین ویرایش: 8/تیر/1400     اخبار خارجی
مقصد تابستانی توریست‌های اروپایی

مقصد تابستانی توریست‌های اروپایی

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، واکسیناسیون سراسری در اروپا، رونقی اساسی به بازار گردشگری اروپا بخشیده و نزدیک به ۶۰ درصد مردم سفرهای تابستانی را پس از یک‌سال رکود تجربه خواهند کرد‌. در این میان فرانسه و ایتالیا پیشتاز سفرهای تابستانی خواهند بود. براساس نظرسنجی شرکت تحقیقات جهانی بازار ایپسوس (Ipsos) که مقر آن در پاریس است، انتظار می‌رود اکثریت مردم اروپا یعنی ۵۷‌درصد در این تابستان سفر کنند. این نظرسنجی که از بین ۱۴ هزار نفر در ۱۴ کشور و سه قاره از ۵ تا ۲۰ مه ۲۰۲۱ انجام شده، روند سفرهای جهانی را ارزیابی کرده و سال ۲۰۲۱ را با توجه به تاثیر همه‌گیری کرونا در چندین زمینه از جمله نگرش به سفر بررسی کرده است. اتحادیه اروپا طی دو دهه اخیر از شرکت ایپسوس حمایت مالی کرده بر این اساس آن را مهم‌ترین نهاد نظرسنجی به‌شمار می‌آورد. اگرچه تاثیرات همه‌گیری کرونا در دومین تابستان نیز قابل مشاهده است اما خوش‌بینی بسیاری به بازگشت سفرهای تابستانی وجود دارد. حتی چند کشور اروپایی انتظار دارند سفرهای تابستانی نسبت به تعداد سفرهای ۲۰۱۹ افزایش یابد. فرانسه و ایتالیا با ۶۷ درصد انتظار دارند تعطیلات تابستانی عادی خود را بگذرانند.  البته نزدیک به ۷۰ درصد مردم اروپا معتقدند سفرها طی سه سال آینده به حالت عادی برمی‌گردد. محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا طی سال گذشته بر عادات شهروندان اروپایی تاثیر گذاشته است. براساس نظرسنجی در تعطیلات امسال حدود ۵۸ درصد از افراد به‌ویژه در ایتالیا، لهستان، فرانسه و اتریش دیدن و به آغوش گرفتن خانوده‌هایشان را هدف سفر خود قرار داده‌اند و حدود ۴۰ درصد به فعالیت‌های ساده مانند غذا خوردن در رستوران‌ها می‌پردازند. به‌طور کلی، ۵۷ درصد از مردم اروپا انتظار مسافرت در تعطیلات تابستان را دارند که البته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد. اما با توجه به این کاهش، انتظار سفر در اروپایی‌ها به نسبت آمریکایی‌ها با ۵۰ درصد، چینی‌ها با ۵۳ درصد و تایلندی‌ها با ۴۴ درصد بیشتر است. باوجود میل سفر در مردم اروپا، برخی از کشورها کاهش دو‌رقمی در برنامه‌های سفر تابستانی دارند. آلمان ۲۱ امتیاز منفی، انگلستان ۱۴ امتیاز منفی و بلژیک ۱۲ امتیاز منفی را ثبت کرده است. در مقابل سایر کشورهای اروپایی شاهد افزایش میل سفر از جمله ایتالیا با ۶ امتیاز و لهستان ۵ امتیاز هستند. براساس آمارها، بودجه سفر اروپایی‌ها در مقایسه با همتایان آمریکایی خود با آسیب بیشتری مواجه شده است. به‌طور کلی بودجه‌های سفر اروپا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است اما بودجه سفر آمریکا تنها ۲ درصد کاهش یافته است. بیشترین افت در اسپانیا با کاهش ۳۰ درصدی بوده و پس از آن فرانسه با افت ۲۶‌درصدی، آلمان با کاهش ۲۵ درصدی و اتریش با سقوط ۲۱ درصدی همراه بوده است. پرتغال تنها کشوری در نظرسنجی است که بودجه‌های سفر آن در مقایسه با سال ۲۰۱۹ ثابت مانده است. همچنین انگلیسی‌ها، بلژیکی‌ها و آمریکایی‌ها خوش‌بینی بیشتری به سفرها نسبت به دیگر کشورها دارند، زیرا بیشتر مردم این کشورها بازگشت سفرها به حالت عادی را در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ می‌دانند. در این نظرسنجی سفر به سواحل در راس سایر مناطق گردشگری قرار گرفت و حدود ۵۸ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی سفر به سواحل را برگزیدند و سهم سفر به روستا ۲۶ درصد و کوهستان ۲۴ درصد بوده است. اما با وجود این دو منطقه اخیر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ توانستند چهار امتیاز کسب کنند و فاصله خود را کاهش دهند.  همچنین اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در داخل کشور بگذرانند. افرادی هم که به خارج از کشور سفر می‌کنند کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند. در واقع با توجه به تاریخ انتخاب مقاصد، سه کشور اول سفر همچنان مورد انتخاب اروپاییان خواهد بود. همچنین برخی از کشورهایی که به‌طور سنتی علاقه‌مند به سفرهای خارجی بوده‌اند، اینک تمایل به گذران تعطیلات تابستانی در مرزهای خود دارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش چشمگیری داشته است. بلژیکی‌ها با ۳۲ درصد رشد توانستند ۱۷ امتیاز کسب کنند. گردشگران سوئیسی با افزایش ۱۵ امتیازی و پاسخ‌دهندگان انگلیسی با صعود ۱۶ امتیازی همراه بودند. اگرچه نظرسنجی‌ها تمایل افراد به سفر را نشان می‌دهد اما رزرو بسته‌های سفر چندان با استقبال مواجه نشده و تنها ۳۵ درصد پاسخ‌دهندگان اروپایی سفرهای تابستانی خود را رزرو کرده‌اند. این درحالی است که این رقم برای آمریکایی‌ها ۴۷ درصد، چینی‌ها ۳۷‌درصد و پاسخ‌دهندگان تایلندی ۵۰ درصد بوده است. ایتالیایی‌ها جزو معدود کسانی هستند که سفر تعطیلات تابستانی خود را با ۲۳ درصد رزرو کرده‌اند درحالی‌که ساکنان انگلیس با ۵۶ درصد در اروپا پیشتاز هستند. یکی از نکات مهم دیگری که در این نظرسنجی به آن پرداخته شده است تمرکز بیشتر افراد بر بیمه سفر به‌دلیل همه‌گیری است. بیش از ۴۵ درصد اروپایی‌ها اعلام کردند در نتیجه بحران کرونا پوشش بیمه سفر خود را افزایش می‌دهند. همچنین واکسن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و حدود ۸۱ درصد از مردم اروپا اعلام کردند برای بازگشت سفرها آماده واکسیناسیون هستند. شاید بتوان یکی دیگر از تغییر عادات و ذائقه افراد برای سفرها را توجه بیشتر به محیط‌‌زیست دانست. اکثر پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی به‌دنبال وارد کردن توجه و تاثیرات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی سفر به عادت‌های خود هستند تا با تغییر رفتارهای خود احترام بیشتری به محیط اطراف خود بگذارند. حدود ۸۹ درصد از مردم اروپا استفاده از بطری مسافرتی را جایگزین پلاستیک یک‌بار مصرف کرده‌اند. در گذشته این رقم ۵۷ درصد بوده و اکنون جهشی ۳۲ درصدی داشته است. همچنین ۸۸ درصد حاضرند با تغییر رفتارهای خود از اتلاف منابع محلی جلوگیری کنند. این تعداد از مسافران حاضرند با خوردن غذا و خرید در مقاصد متعلق به مردم بومی و اقامت در اماکن محلی به اقتصاد جوامع محلی کمک کنند. منبع : دنیای اقتصاد

ایجاد شده: 7/تیر/1400       آخرین ویرایش: 7/تیر/1400     اخبار خارجی
استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در گردشگری محدود می‌شود

استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در گردشگری محدود می‌شود

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا، شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) و برنامه محیط‌زیست سازمان‌ ملل (UNEP) گزارش جدیدی در مورد مسئله پیچیده محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در گردشگری ارائه کرده‌اند. این کار در حالی انجام می‌شود که کشورهای جهان بازگشایی‌ مرزها را آغاز کرده‌اند و بخش سفرها از تاثیرات مخرب ناشی از بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ ، رو به بهبودی است. این گزارش اولین گام برای ترسیم تاثیر محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در کل زنجیره ارزش گردشگری، شناسایی نقاط مهم تولید این مواد در محیط‌زیست و ارائه توصیه‌های عملی و راهبردی برای مشاغل و سیاست‌گذاران بوده و هدف این است که به ذی‌نفعان کمک کند تا گام‌های مشترکی در جهت اقدامات و سیاست‌های هماهنگ بردارند که باعث تغییر در مدل‌های کاهش و استفاده مجدد و همچنین زیرساخت‌های فعلی و آینده زباله شود. توصیه‌های این گزارش شامل تعریف مجدد محصولات پلاستیکی غیرضروری یکبار مصرف، اولویت به تامین‌کنندگان محصولات قابل استفاده مجدد و برنامه‌ریزی پیشگیرانه برای استفاده از این محصولات برای جلوگیری از شیوع بیماری است. در این بررسی از تحقیق و نوآوری در طراحی محصول و مدل‌های خدماتی که باعث کاهش استفاده از وسایل پلاستیکی شود و همچنین تجدیدنظر درباره سیاست‌ها و استانداردهای کیفیت حمایت خواهد شد. " ویرجینیا مسینا " سرپرست اجرایی WTTC  گفت: این شورا مفتخر است که این گزارش مهم را با تمرکز بر پایداری و کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در گردشگری منتشر کرده است. بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ با توجه به مشاغل و سیاست‌گذارانی که تمرکز بیشتری بر آن دارند، برنامه پایداری را تسریع کرده است. انتظار می‌رود که مشاغل به کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در آینده ادامه دهند و نه‌تنها به‌خاطر محافظت از افراد، بلکه محاظت از کره زمین این کار را انجام می‌دهند. محققان دریافتند که در حال حاضر، مصرف‌کنندگان آگاهانه‌تر انتخاب می‌کنند و به‌طور فزاینده‌ای از مشاغل دارای پایداری حمایت می‌کنند. محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف می‌تواند تهدیدی برای محیط‌زیست و سلامت انسان باشد و بخش گردشگری می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی به این مسئله کمک کند. بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ تاثیرات منفی و مثبتی بر آلودگی پلاستیک‌های یک‌بار مصرف داشته است. تقاضا برای مواد پلاستیکی یک‌بار مصرف در بین گردشگران و خدمات حمل‌ونقل با توجه به نگرانی درباره سلامتی افزایش یافته است. بر اساس یافته‌های موسسه محیط‌زیست تایلند، زباله‌های پلاستیکی به علت تحویل موادغذایی در منزل از ۱۵۰۰ تن به رقم حیرت‌انگیز ۶۳۰۰ تن در روز رسیده است. با این حال، بیماری همه‌گیر، تقاضای مصرف‌کنندگان برای تجربه‌های گردشگری سبز در سراسر جهان را نیز تسریع کرده است و نتایج بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان نسبت به زباله‌های پلاستیکی مطلع هستند و اقداماتی برای مقابله با آن انجام می‌دهند. این گزارش نشان داد که برای رفع نگرانی درباره استفاده از محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف، راه‌حل‌های جهانی نیاز دارد که هدف آنها، هنگام بررسی انتقال به گزینه‌های پایدار حمایت از تصمیم‌گیری آگاهانه بر اساس تاثیرات احتمالی دادوستد و تغییر فشار ناخواسته است.

ایجاد شده: 7/تیر/1400       آخرین ویرایش: 7/تیر/1400     اخبار خارجی
حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد

حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، اواخر سال گذشته قرارداد استقرار حساب‌های اقماری گردشگری در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری بین این وزارتخانه و مرکز آمار ایران به‌منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال‌زایی و محاسبه گردشگری در حساب‌های ملی کشور به امضا رسید و به‌دنبال اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جهانی جهان‌گردی، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، شرایط لازم به‌منظور پیاده‌سازی و استقرار حساب‌های اقماری گردشگری فراهم شد و این موضوع از امروز وارد فاز اجرایی شد. در همین خصوص در نشستی که امروز با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران و جمعی از مدیران دو دستگاه برگزار شد، بررسی نهایی فاز مطالعاتی و فاز پایلوت حساب‌های اقماری گردشگری بررسی و در خصوص فاز اجرایی این سیستم دستورهای لازم صادر و تصمیم‌گیری نهایی انجام شد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: «تا قبل از شیوع کرونا، گردشگری داخلی و خارجی در کشور ما رونق فراوانی داشت و روند رو به رشدی را طی می‌کرد. این صنعت در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که محرک سایر صنوف است و با رونق حوزه گردشگری شاهد رونق در کسب‌و‌کار سایر صنوف هستیم.» دکتر مونسان افزود: «یکی از موضوعاتی که دنیا به سمت آن رفته است استفاده از هوش مصنوعی است، پیش‌بینی ما این است که در جریان هوشمندسازی فعالیت‌ها در صنوف مختلف، بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع دستخوش تغییراتی شوند و برخی از آن‌ها زیان ببینند؛ با این حال صنعت گردشگری تنها صنعتی است که در فرآیند هوشمند‌سازی نیز رونق خود را حفظ می‌کند.» او ادامه داد: «در حال حاضر گردشگری صنعت سوم دنیا است اما پیش‌بینی می‌شود این صنعت به صنعت اول دنیا تبدیل شود.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نقش گردشگری در تولید ملی ناخالص اشاره کرد و افزود: «در کشور ما تا قبل از شیوع کرونا سهم گردشگری در تولید ملی ناخالص ۱۱,۸ میلیارد دلار بوده است که این سهم باید به خوبی معرفی شود اما از آنجایی که حساب‌های اقماری گردشگری وجود نداشت، این سهم به خوبی دیده نشده است.» دکتر مونسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از تلاش دستگاه‌های مختلف برای اجرایی شدن حساب‌های اقماری گردشگری از جمله مرکز آمار ایران، خاطر‌نشان کرد: «گردشگری یک موضوع ملی است و همه دستگاه‌ها برای رونق هرچه بیشتر این صنعت باید کمک کنند.» تحقق اقتصاد بدون نفت با رونق گردشگری جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تهیه حساب‌های اقماری گردشگری گفت: «خوشبختانه امروز بعد از سال‌ها تلاش شاهد این هستیم که پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شده و این موضوع در صنعت گردشگری بسیار با اهمیت است.» او در ادامه به اهمیت صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: «در اقتصاد بدون نفت به طور حتم گردشگری نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند.» رئیس مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: «حساب‌های اقماری گردشگری یک آرزوی ۲۰ ساله بود که خوشبختانه این آرزو امروز به واقعیت تبدیل شده و وارد فاز اجرایی می‌شود.» ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست در سخنانی به پیشینه پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری و اهمیت آن پرداخت و گفت: «از حدود ۲۰ سال پیش این موضوع مطرح شد و به‌عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت. در دو برنامه توسعه پنج‌ساله در کشور نیز به این موضوع پرداخته شده است و خوشبختانه بعد از تلاش‌های فراوان با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز آمار ایران امروز به نتایج بسیار خوبی در این پروژه رسیدیم و مراحل و فازهای مختلف آن را طی کردیم تا به فاز اجرا رسیدیم.» او خاطرنشان کرد: «این پروژه امروز در مسیر مطمئنی قرار گرفته و با اجرای آن به طور حتم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در صنعت گردشگری و معرفی هرچه بیشتر اهمیت و نقش این صنعت خواهیم بود.» سازمان ملل متحد (از طریق کمیسیون آمار)، سازمان آماری اروپا، سازمان جهانی گردشگری و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه از جمله سازمان‌های بین‌المللی هستند که مجموعه‌ای از تعاریف و طبقه‌بندی‌ها را تحت عنوان حساب اقماری گردشگری برای این صنعت برقرار کرده‌اند. هدف کلی تهیه حساب اقماری گردشگری، سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور به‌صورت سالانه است. حساب‌های اقماری گردشگری، این امکان را فراهم می‌کند که جنبه‌های اقتصادی گردشگری در حساب‌های ملی کشور به‌طور مجزا بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. با اجرای این طرح و توجه به اهمیت نقش گردشگری زمینه بهتری برای تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در اقتصاد و تصمیم‌گیری‌ها درباره گردشگری فراهم می‌شود.

ایجاد شده: 7/تیر/1400       آخرین ویرایش: 7/تیر/1400     اخبار داخلی
یورو ۲۰۲۰ احیاگر صنعت گردشگری و جهانگردی اروپا

یورو ۲۰۲۰ احیاگر صنعت گردشگری و جهانگردی اروپا

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، مسابقات قهرمانی فوتبال اروپای یوفا ۲۰۲۰ (یورو ۲۰۲۰) از داغ‌ترین رویدادهای کلیدی تابستان امسال است که مورد توجه علاقه‌مندان به فوتبال و همچنین ورزش‌دوستان در سراسر جهان قرار گرفته است و به‌عنوان یک رویداد تاثیرگذار بین‌المللی، فرصتی برای کشورهای اروپایی خواهد بود تا سفر را از سر بگیرند و صنعت گردشگری خود را آغاز کنند. مسابقات جام ملت‌های اروپا (یورو یوفا) یک رویداد مهم ورزشی است که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و تعداد زیادی از دوستداران فوتبال در سراسر جهان را به خود جذب می‌کند و این مسابقات امسال در شرایطی برگزار می‌شود که کشورهای اروپایی در حال کاهش محدویت سفر و بازگشایی مرزها بر روی گردشگران بین‌المللی هستند، پس این رویداد می‌تواند اولین گام بهبود صنعت گردشگری اروپا باشد. علاوه بر این با افزایش تقاضای سفر در سال جاری، به نظر می‌رسد که این مسابقات نسبت به مسابقات گذشته، نقش مهمی در توسعه گردشگری داشته باشند. از ویژگی‌های مهم یورو ۲۰۲۰ در سال جاری این است که میزبان واحد ندارد پس نسبت به دوره‌های قبل مسابقات بیشتری دارد؛ مسابقات در ۱۱ استادیوم و ۱۱ کشور مختلف برگزار می‌شود، بنابراین مسابقات قهرمانی یورو امسال می‌تواند گردشگری ورزشی را در ۱۱ مقصد تقویت کند. یورو ۲۰۲۰ چگونه می‌تواند به گردشگری اروپا کمک کند؟ 1. کمک به ساخت تصویر مقصد با توجه به این‌که این مسابقات همانند سال‌های گذشته در یک یا دو کشور خاص برگزار نمی‌شود، می‌تواند فرصتی مناسب برای تبلیغ تصویر مقاصد بسیاری از اروپا پس از توقف گردشگری در بیش از یک‌سال باشد. کشورهای اروپایی می‌توانند با استفاده از فرصت ورود هواداران به ورزشگاه برای تماشای زنده و تشویق مسابقات، ایمنی مقصد را پس از بیماری همه‌گیر تایید کنند. این مورد به مقاصد کمک خواهد کرد تا اعتماد گردشگران را نسبت به سفرهای آینده به اروپا افزایش دهند. 2. بازگشت ارزش‌های اقتصادی برای مقصد در پانزدهمین قهرمانی یورو در سال ۲۰۱۶، به میزبانی کشور فرانسه با ۲.۴ میلیون هوادار (۶۱۳ هزار هوادار خارجی)، ۱.۲۲ میلیارد یورو به اقتصاد فرانسه کمک شد که ۶۲۵.۸ میلیون یورو مرتبط با فعالیت‌های گردشگری بود. البته مسابقات امسال با انتظارات بالاتری برای تقویت اقتصاد و گردشگری اروپا خواهد بود. با توجه به اجرای برنامه‌های واکسیناسیون و گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا برای سفر، اکثر کشورهای اروپایی محدودیت‌ها را کاهش داده و یا لغو کرده‌اند. البته با توجه به میزبانی ۱۱ کشور و پراکندگی آن، ارزش اقتصادی حاصل از فعالیت‌های گردشگری یورو ۲۰۲۰ هنوز یک معماست و درآمد آن تنها از طرفداران داخلی بدست خواهد آمد، زیرا گردشگران خارجی کمتر از مسابقات فصول قبلی خواهد بود. مقاصد میزبان مسابقات می‌توانند از گردشگرانی که برای تماشای مسابقات آمده‌اند درآمد گردشگری خود را افزایش دهند و به بازدیدکنندگان فرصت دهند تا درک بهتری از فرهنگ و زندگی شهری خارج از ورزشگاه کسب کنند. البته کشورهای اروپایی با توجه به برنامه‌های واکسیناسیون گسترده برای جلوگیری از شیوع مجدد بیماری همه‌گیر، همچنان باید به کنترل وضعیت توجه داشته باشند. حفظ موفقیت در مسابقات قهرمانی یورو ۲۰۲۰ اهرم بزرگی برای کشورهای منطقه و همچنین افزایش اعتماد گردشگران برای سفر به اروپا در آینده نزدیک خواهد بود. منبع : ایسنا

ایجاد شده: 6/تیر/1400       آخرین ویرایش: 6/تیر/1400     اخبار خارجی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...