صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / ماجرا جدی تر از تبلیغ است آقای شالبافیان!
ماجرا جدی تر از تبلیغ است آقای شالبافیان! - تصویر 1

ماجرا جدی تر از تبلیغ است آقای شالبافیان!

ایجاد شده: 12/دی/1401       آخرین ویرایش: 12/دی/1401

معاون گردشگری کشور از پیشنهاد اعتباری برای مقابله با ایران‌هراسی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داده و گفته است تاکنون هیچ مجوزی داده نشده که تا آخر سال پول و یا اعتبار اضافی برای تبلیغ ایران اختصاص داده شود. این خبر از جنبه های مختلف قابل بررسی و تحلیل است.

در حال حاضر در بخش گردشگری خارجی، مهمترین دستور کار دولت باید مقابله با ایران هراسی باشد. اعتراضات و اغتشاشات اخیر موجب لغو سفرهای خارجی به ایران شد‌. تلاش گسترده و کم سابقه سیاسی، رسانه ای و اجتماعی شکل گرفت تا توجه افکار عمومی دنیا به ناامنی ها در ایران جلب شود. در چنین فضایی که آشوب های داخلی و برخوردهای امنیتی در ایران محور روایت برای جهانیان است، نمی توان انتظار داشت که گردشگران خارجی کشورمان را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

در شرایط کنونی، مقابله با ایران هراسی یک موضوع جنبی و فانتزی محسوب نمی‌شود و باید کار ویژه گردشگری خارجی ایران باشد.

در سه ماه گذشته آنچه از ایران روایت شد، مبتنی بر آشوب های خیابانی و رویارویی پلیس با مردم و فضای امنیتی شدید بود.

کنار زدن این تصویر ارایه شده نیازمند تلاش شبانه روزی دستگاه های مرتبط است و نباید به تنهایی از وزارت گردشگری انتظار داشت به این موضوع مهم و راهبردی ورود پیدا کند. تحقق این مهم همکاری مشترک و منسجم میان دستگاه هایی نظیر وزارت خارجه، وزارت گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را طلب می کند.

دعوت از چهره های رسانه ای خارجی توسط وزارت ارشاد و وزارت خارجه، گام نخست و تاثیر گذاری است که تا پایان سال می بایست مورد توجه قرار گیرد. پخش این گزارش های خبری از حال و فضای ایران در تغییر نگاه گردشگران این کشورها تاثیر گذار خواهد بود. هم زمان فعالیت هدفمند رایزن های فرهنگی با رویکرد ترسیم حال و هوای کنونی ایران باید در دستور کار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار گیرد. با برگزاری چند نشست و دیدار و نمایشگاه، نمی توان توجه فراگیر گردشگران خارجی را به ایران واقعی جلب کرد.

نگاهی به سایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیانگر پرداختن به فعالیت های سنتی و کلیشه ای است که ازکارایی لازم برای مقابله با ایران هراسی برخوردار نیستند.

در هجمه ی گسترده رسانه ای، فرهنگی و سیاسی علیه ایران، تبلیغ به شیوه ی معمول و تقویمی، ره آوردی به دنبال نخواهد داشت.

محتوای ارایه شده از ایران به سایر کشورها باید هوشمندانه و مبتنی بر ترسیم امنیت داخلی برای گردشگران باشد. ابتدا باید ذهنیت شکل گرفته از نا امنی را زدود و سپس به فکر معرفی جاذبه‌ها بود. در حال حاضر دعوت از گردشگر خارجی به ایران هم چون دعوت افغانستان از گردشگر ایرانی است که ذهنیت ناامنی این کشور برایش نهادینه شده است.

با این رویکرد تمام ارکان حاکمیت موظف است به این عرصه ورود پیدا کند. بنابراین معاونت گردشگری نباید برای تبلیغ ایران درخواست بودجه کند بلکه باید در حساسیتی فرابخشی، برای رفع سیمای ناامنی از ایران، همه ی ارکان نظام را وارد ماجرا کند.

باید میان تبلیغ و بازاریابی در شرایط عادی و جنگ ترکیبی گسترده علیه ایران تفاوت قائل شد.

شدت ابعاد ایران هراسی به راحتی قابل لمس است. حتی مخاطب داخلی که در سه ماه گذشته تنها بینده و شنونده رسانه های فارسی زبان و معاند آن‌سوی مرز بوده، هر شب تصور می کرده که گویی ساختار حکومت در ایران صبح روز بعد تغییر کرده است.

اقتصاد گردشگری ایران آسیب جدی دیده و درآمد ارزی از ورود گردشگران خارجی با بحران مواجه شده است. گردشگرانی که می توانند رسانه ای تاثیر گذار و جریان ساز برای معرفی ایران و امنیت موجود در آن باشند. سطح مقابله با ایران هراسی را نباید به معرفی و تبلیغ تنزل داد و باید روسای قوا را با جدیت نسبت به این مهم حساس کرد و تمام قد پای کار آورد.

✍️  عباس مهدوی - روزنامه نگار گردشگری


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...