نتایج جستجو...
عربستان از برگزاری مراسم حج امسال خبر داد

عربستان از برگزاری مراسم حج امسال خبر داد

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، خبرگزاری واس وابسته به دولت عربستان، از عزم وزارت خارجه این کشور برای برپایی موسم حج ۱۴۰۰ خبر داد. سال گذشته به دنبال شیوع ویروس کرونا حج با حضور ۱۰ هزار نفر از ساکنان و اتباع خارجی مقیم این کشور برگزار شد. وزارت حج و عمره عربستان بدون این‌که به جزئیات بیشتر تصمیم تازه این کشور اشاره کند، اعلام کرد: نهاد‌های بهداشتی و درمانی در عربستان تدابیر لازم را برای حفاظت از سلامتی زائران مورد ارزیابی قرار می‌دهند و به‌زودی جزئیات ضوابط و برنامه‌های اجرایی حج امسال اعلام خواهد شد. به تازگی، خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه در عربستان از تصمیم مقامات سعودی برای به تعلیق درآوردن حج برای زائران خارجی خبر داده بود. پیش از آن، وزارت حج عربستان گفته بود که درحال بررسی طرح پذیرش زائران خارجی واکسینه‌شده برای موسم حج است. رویترز به نقل از منابع سعودی به اختلاف نظر‌های مقامات عربستان در مورد انواع مختلف واکسن‌ها و اثربخشی آن‌ها و همچنین خطر ابتلا به گونه‌های جدید ویروس در این کشور در جریان مراسم حج اشاره کرده بود. این کشور که مراسم عمره را پس از یک سال توقف چند ماهی است آغاز کرده، به تازگی پذیرش تدریجی زائران خارجی را از کشور‌های امن به لحاظ ویروس کرونا، شروع کرده است. عربستان از زمان بازگشایی مسجدالحرام و برگزاری عمره، بیش از هفت و نیم میلیون عمره‌گزار و نمازگزار را پذیرفته است. زائران خارجی برای شرکت در مراسم عمره، باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز تست کووید داده باشند و پس از ورود به عربستان نیز سه روز در هتل قرنطینه شوند تا پس از مشخص شدن نتیجه تست دوم کرونا، اجازه حضور در مراسم عمره را دریافت کنند. همه زائران در طول مراسم باید ماسک داشته باشند و فاصله ایمنی را رعایت کنند.

ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
برنامه تایلند برای جذب گردشگران واکسینه‌ شده

برنامه تایلند برای جذب گردشگران واکسینه‌ شده

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از رویترز، مقام‌های تایلند اعلام کردند قصد دارند از ماه اکتبر قرنطینه اجباری را برای مسافران واکسینه‌شده‌ای که به بانکوک و مقاصد گردشگری مهم این کشور سفر می‌کنند لغو کنند. حدود یک سال است که تایلند به دلیل شیوع ویروس کرونا قرنطینه ۱۴ روزه در مراکز مورد تایید دولت را برای تمامی مسافرانی که به این کشور سفر می‌کنند یا بازمی‌گردند اجباری کرده است اما بر اساس این برنامه جدید امکان سفر به بانکوک و ۱۰ استان دیگر تایلند از یکم اکتبر برای مسافرانی که علیه کرونا واکسینه شده‌اند آسان‌تر خواهد بود. برنامه جدید تایلند درحالی اعلام شده که جزیره «پوکت» در حال آماده‌ شدن برای پذیرش مسافران واکسینه‌شده از ماه جولای است. قرار است اغلب ساکنان «پوکت» پیش از بازگشایی این جزیره به روی گردشگران و پیش از آغاز واکسیناسیون سراسری تایلند علیه ویروس کرونا واکسینه شوند. گردشگری نقش مهمی در اقتصاد تایلند دارد. در سال ۲۰۱۹ تایلند میزبان ۳۹.۹ میلیون گردشگر بود که درآمد ۶۱.۳۲ میلیارد دلاری را برای این کشور به همراه داشتند. با این حال سال گذشته آمار گردشگران ۶.۷ میلیون نفر گزارش شد. به واسطه این برنامه جدید می‌توان ۳.۵ میلیون گردشگر و به دنبال آن ۹.۵۸ میلیارد دلار درآمد برای تایلند در سال جاری پیش‌بینی کرد. با این حال برای عملی شدن این برنامه دست کم ۷۰ درصد از ساکنان ۱۰ شهری که میزبان مسافران واکسینه‌شده خواهند بود باید علیه کرونا واکسینه شوند.

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
نقش خانه‌های مسافر در توسعه زیرساخت‌های اقامتی صنعت گردشگری ایران

نقش خانه‌های مسافر در توسعه زیرساخت‌های اقامتی صنعت گردشگری ایران

امروزه در کشور عزیزمان ایران، با توجه به توسعه تدریجی صنعت گردشگری و نیاز فوری به ایجاد واحدهای اقامتی از یک سو و همچنین توسعه گونه‌های مختلف سفر از سوی دیگر، از اوایل دهه نود خورشیدی (با توجه به نیاز به توسعه زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه اقامتی) واحدهای اقامتی جدیدی در حوزه خدمات اقامتی با نام «خانه کاشانه» معرفی شدند، ولی چون مبانی قانونی فعالیت آن‌ها به‌درستی تعریف نشده بود، فعالیت آن‌ها نتیجه مثبتی در راستای توسعه کیفی صنعت گردشگری در ایران در بر نداشت. با این وصف، با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به توسعه سریع صنعت گردشگری، برنامه‌ریزان گردشگری کشور در قالب طرح اصلاح آئین‌نامه تاسیسات گردشگری و به موجب ماده اول آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری، مجموعه اقامتی جدیدی را تحت عنوان «خانه مسافر» به‌عنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری همچون هتل و مهمانپذیر و در چارچوب دستورالعمل شورای وزیران ایجاد کردند.  این مجموعه‌های جدید اقامتی براساس طرح مصوب هیئت وزیران، در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۴ رسمیت یافته و فعالیت خود را براساس همین مصوبه تحت نظارت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری (پیشین) آغاز کرده و در نهایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متولی اصلی سامان‌دهی و مدیریت خانه مسافرها تعیین شد، لذا با ابلاغ مصوبه دولت توسط این وزارتخانه، ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها موظف به انتخاب مجریان استانی براساس ضوابط قانونی شده و این مجریان نیز تحت نظارت ادارات کل استان‌ها موظف به شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به خانه‌مسافرها در سراسر کشور هستند.  در یک نگاه کلی، خانه مسافر به واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی اطلاق می‌شود که براساس ویژگی‌های اقلیمی هر استان و در چارچوب یک دستورالعمل مجوز فعالیت خود را از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اخذ و در سه درجه مختلف براساس نوع خدمات دسته‌بندی شده و اقدام به پذیرش و اسکان گردشگر داخلی و خارجی می‌کنند. براساس دستورالعمل‌های ابلاغی انواع خانه‌های مسافر شامل: ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت است.  با توجه به این‌که صنعت گردشگری در کشورمان در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است نیاز به اماکن اقامتی هر روز بیشتر می‌شود. با این وصف اگر چه مجموعه‌های اقامتی تنها عامل جذب گردشگران به یک مقصد سفر نیستند، لکن نقش مهمی در افزایش ماندگاری گردشگر در مقاصد انتخابی سفردارند. فردی که به‌عنوان گردشگری وارد مقصدی می‌شود، بی‌شک در وهله اول مکانی را برای استراحت و اقامت انتخاب می‌کند، بنابراین مکان اقامت، هسته اصلی فعالیت‌های گردشگر در یک مقصد انتخابی سفر به شمار می‌رود و این در حالی است که این هسته اصلی، یعنی فرآیند انتخاب یک مجموعه اقامتی توسط گردشگر، بسته به سطح درآمد، تعداد افراد خانواده، موقعیت اجتماعی، هدف از سفر، شغل و حتی فرهنگ عمومی گردشگران متغیر است.  زمانی که هزینه اسکان در هتل برای گردشگران گران است یا گردشگران با کمبود تخت در این اماکن مواجه شوند برخی از آن‌ها مجبور به اقامت در مراکز غیرمجاز می‌شوند. از این رو زمانی که میزان این مراکز استاندارد با تنوع ارائه خدمات افزایش یابد دیگر شاهد بروز مشکلات در حوزه اقامت گردشگر در یک مقصد سفر نخواهیم بود. لازم به ذکر است که فعالیت غیرقانونی خانه‌های غیرمجاز به فعالین بخش گردشگری در حوزه اقامت، همواره آسیب وارد می‌کند.  براساس آمارهای ارائه شده ازسوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در سال ۱۳۹۷ و تا پیش از شیوع بیماری کرونا، بیش از ۳۷ درصد از گردشگران داخلی هنگام سفر در اقامتگاه‌های موقت (کمپ، کانکس و چادر) اقامت کرده‌اند و کمتر از ۵ درصد آن‌ها در هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی اقامت داشته‌اند، لذا این آمار خود اثبات کننده ضرورت سامان‌دهی وضعیت اقامت گردشگران به ویژه استانداردسازی و قانونمند کردن وضعیت اقامت گردشگران در زمینه گردشگری داخلی است.  مزایای تأسیس خانه‌های مسافر درایران یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل خانه مسافر، جلوگیری از فعالیت واحدهای استیجاری غیرمجاز در شهرها و روستاها است که رزرو آن‌ها بیشتر توسط دلال‌ها و یا مشاورین املاک انجام می‌پذیرد. بررسی‌ها در این خصوص حاکی است فعالیت‌های سازماندهی نشده مردم محلی در حوزه اقامت گردشگران علاوه بر تضعیف حقوق گردشگر به صنعت گردشگری در مقاصد سفر نیز آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات زیادی در زمینه امنیت مسافران داخلی و به ویژه خارجی و همچنین‌ احراز نشدن هویت گردشگران و همچنین صاحبان این‌گونه خانه‌ها و بروز انواع جرایم اجتماعی و فرهنگی شده که همین نکته منجر به‌ عدم اعتماد گردشگران و آسیب رسیدن جدی به ساختار گردشگری در مقاصد سفر می‌شود. با این وصف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در طرح خانه مسافر به دنبال بهبود و استانداردسازی عملکرد خانه‌های مسافر و همچنین با افزایش سطح آگاهی و علمی مدیران این واحدهای اقامتی به‌دنبال ارتقای نحوه خدمات‌رسانی به گردشگران است.  در یک نگاه کلی می‌توان گفت تاسیس خانه‌های مسافر دارای مزایای فراوانی است به گونه‌ای که که ساخت یک هتل از مرحله دریافت مجوز تا بهره‌برداری آن نیازمند صرف چندین سال زمان است، لذا ایجاد خانه‌های مسافر را باید فرصتی در راستای پاسخگویی به نیاز اقامتی گردشگران در کوتاه‌مدت دانست. همچنین تاسیس خانه‌های مسافر نقش مهمی در ارزان‌سازی سفر، ایجاد تنوع در اقامت گردشگران، حذف واحدهای اقامتی فاقد شرایط اسکان گردشگر و دسترسی آسان و الکترونیکی به انجام رزرو در واحدهای واجد شرایط دانست و همچنین برای گردشگرانی که تمایل به اقامت در خانه‌های شبیه محل سکونت خود دارند، ایجاد امنیت و آرامش خاطر خواهد داشت.  عمدتاً متقاضیان این‌گونه واحدهای اقامتی با گردشگرانی که اقامت در هتل‌ها را برمی‌گزینند، متفاوت‌اند. عده‌ای از مردم به‌دنبال اقامت راحت در منزل با امکانات مناسب هستند به ویژه گردشگرانی که در قالب خانواده و یا گروه‌های دوستی اقدام به سفر می‌کنند، در این‌گونه واحدهای اقامتی احساس آرامش و لذت بیشتری در هنگام سفر خواهند داشت.  از دیگر مزیت‌های خانه‌های مسافر می‌توان به ایام خاص سفر از جمله اعیاد مختلف مانند عید نوروز اشاره کرد. به گونه‌ای که در این ایام ظرفیت اکثر هتل‌ها و سایر مجموعه‌های اقامتی در مقاصد پر طرفدار گردشگری به سرعت تکمیل شده و این واحدها می‌توانند به‌صورت استاندارد به سایر گردشگران خدمات‌رسانی کنند. در عین حال اکثر خانه مسافرها قابلیت پذیرش تعداد بالایی از گردشگران را دارند، از این رو خانواده‌های پرجمعیت و یا گروه‌های دوستی که به‌صورت دست جمعی اقدام به سفر می‌کنند می‌توانند با هزینه کمتر و قیمت مناسب در یک مکان اقامت کنند.  با تمام این تفاصیل به‌نظر می‌رسد برخی نظرات و یا تصورات فعالان گردشگری مبنی بر این‌که خانه مسافرها در بازار اقامتی ایران تهدیدی برای هتل‌ها هستند قرین به صحت نبوده و هرگونه اقدام در راستای حذف آن‌ها از بازار رقابتی اقامت گردشگران، امری خطاست.  هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای مهم کشور خانه‌های مسافر به‌صورت استاندارد آماده پذیرایی از گردشگران هستند. بنابراین پراکندگی خانه‌های مسافر در تمام نقاط مقاصد سفر همواره مزیت خوبی برای گردشگرانی است که برای امور مختلفی از جمله موارد درمانی و یا اداری به مقصدی سفر کرده و ترجیح می‌دهند محل اقامتشان نزدیک به محلی قرار گیرد که قرار است وقت عمده آن‌ها در سفر در آنجا صرف گردد. بدین گونه هزینه و وقت کمتری را برای جابجایی صرف خواهند کرد.

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400     مقالات و یادداشت ها
خروج ۵۰ درصد متخصصان از گردشگری ایران

خروج ۵۰ درصد متخصصان از گردشگری ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حرمت‌الله رفیعی " رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در وبینار «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» که از سوی هسته علمی جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، از بی‌توجهی و سیاست‌گذاری‌های غلط برای صنعت گردشگری سخن گفت و افزود: متاسفانه بیشتر مسؤولان صنعت گردشگری را هنوز فسق و فجور می‌دانند. اگر این‌گونه بود در قرآن در چند آیه به آن اشاره و توصیه نمی‌شد. ولی مسؤولان با همان نگاهی که دارند همچنان به صنعت گردشگری بی‌توجه هستند. او با انتقاد از مدیریت گردشگری در دوران کرونا، اظهار کرد: در اوج احترام به کادر درمان و پزشکی، اما بعد از یک سال هنوز آشفته‌بازاری در مدیریت کرونا حاکم است و همچنان از مردم توقع داریم همه کسب و کار خود را تعطیل کنند و از خانه بیرون نیایند تا ویروس را مهار کنیم، درحالی که مستند به گزارش‌ها و آمار، با چنین سیاستی، در قیاس با کشورهای دیگر موفقیت چشم‌گیری به‌دست نیاورده‌ایم. رفیعی گفت: متاسفانه هیچ‌وقت بخش خصوصی را که محور اصلی گردشگری است، مورد مشاوره قرار نداده‌اند و آن‌چه تا کنون درباره کرونا تصمیم گرفته شده عینا نظر بخش دولتی بوده است، هیچ‌وقت گوش شنوایی برای بخش خصوصی وجود نداشته است، برای همین بحران کرونا را نمی‌توان مدیریت کرد. کشورهای اطراف را ببینید که همه پذیرش گردشگر را آغاز کرده‌اند، درحالی که صنعت گردشگری ایران همچنان با بحران دست به گریبان است. رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: از زمان همه‌گیری ویروس کرونا بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت متخصص و باتجربه صنعت گردشگری حذف شده‌اند، آن‌ها سرمایه‌های ملی بودند که به راحتی از دست دادیم و هیچ مسؤولی این بحران را مدیریت نکرد. ما بارها در جلسات مختلف به مسؤولان دولتی برای حفظ آن سرمایه و صنعت گردشگری راه‌کار ارائه کرده‌ایم، ولی چون دردی نداشتند، گفتند با هر شعار صنعت گردشگری کرونا شدت گرفته است. او در ادامه بیان کرد: گردشگری نه تنها عامل شیوع ویروس کرونا نیست، بلکه سوپاپ اطمینان برای مهار است، چون تمام مراکز گردشگری کنترل‌شده هستند و با رعایت فاصله اجتماعی و مطابق آن‌چه ستاد کرونا تصویب کرده فعالیت می‌کنند، حتی یک مورد ابتلا در مراکز گردشگری نداشته‌ایم. اما آیا مراکز دیگر چنین بوده است؟ آیا دورهمی‌ها، ترددهای شبانه، حضور در مراکز خرید و ... با وجود محدودیت‌های ستاد ملی کرونا متوقف شد؟ چه نظارتی وجود داشت؟ مجموعه ستاد ملی کرونا بیشتر از یک سال است که برای مردم تصمیم می‌گیرد و فقط از مردم توقع دارد. او اضافه کرد: به عنوان شخصی که دغدغه گردشگری دارم به متولی این بخش (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز نقد دارم که در سال گذشته وقتی ویروس کرونا پدیدار شد بخشنامه کرد با کنسل شدن سفرها پول مردم بی‌کم و کاست برگردانده شود، درحالی که بخشی از آن هزینه‌ها مثل ویزا یا تورهای خارجی قابل بازگشت نبود و آن دستور فقط ما را در برابر مردم قرار داد. متولیان صنعت گردشگری که در امر درمان و گردشگری هیچ‌وقت متبحر و کارشناس نبوده‌اند و در این یک سال هم فقط حرف‌هایی زده‌اند که صنعت گردشگری را متضرر کرده است. رفیعی گفت: کشورهای حاشیه ایران را بررسی کنید و ببینید چقدر به صنعت گردشگری خود کمک بلاعوض کرده‌اند. مسؤولان ما هم می‌گویند وام داده‌اند، اما چه وامی دادید که از آن استقبال نشد؟ دولت این وام را با پیش‌فرض این‌که کرونا سه چهارماهه تمام می‌شود، پرداخت کرد. بعد هم که ویروس طولانی شد اقساط آن را امهال کرد، ولی سودش را همچنان می‌گیرد. این وام به مثابه همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که به تاراج رفت. همان موقع هم که قرار شد وام بدهند با صراحت این موضوع را گفتم ولی گوش شنوایی نبود. تسهیلاتی که به صنعت گردشگری دادند کاذب بود، فقط منبعی برای برخی سودجویی‌ها شد. بیمه و دارایی چه تسهیلاتی دادند، هیچ‌یک به مصوبات ستاد ملی کرونا قائل نبودند. الان سازمان امور مالیاتی از بخش گردشگری مالیات بر ارزش افزوده می‌خواهد؛ مگر ما خدماتی فروختیم و درآمدی داشتیم که مالیات آن را می‌خواهند بگیرند؟ این مدیر آژانس هواپیمایی با اشاره به افزایش نرخ بلیت سفرهای هوایی پس از تعیین ظرفیت ۶۰ درصد در پروازها در دوران کرونا، اظهار کرد: بررسی کنید کدام کشورها ۶۰ درصد ظرفیت برای پرواز تعیین کرده‌اند؟ ما با هواپیمایی که فقط ۶۰ درصد ظرفیتش تکمیل شده به شیراز می‌رویم، بعد با همان هواپیما که تمام صندلی‌هایش کامل پُر شده به ترکیه می‌رویم، چون متقاعد شده‌ایم استاندارد جهانی همین است و مشکلی هم وجود ندارد، اما در داخل همان پرواز پُر مشکل دارد. با آن تصمیمی که گرفته شد ۳۰۰ درصد هزینه بلیت پروازهای داخلی گران شد، درحالی که از خدمات سفرهای هوایی مثل کترینگ کسر شد. حق نداشتیم این هزینه را روی دوش مردم بگذاریم. او بیان کرد: در یک سال و چند ماه گذشته، هیچ تصمیم منطقی‌ای در مجموعه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره گردشگری گرفته نشده که به عنوان بخش خصوصی به آن ببالم. من بخشی از مردم هستم و این ستاد هم برای مردم تشکیل شده است. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه این وبینار با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی در گردشگری، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در گردشگری همواره با آن مواجهیم این است که بیشتر گردشگران با نگرانی وارد ایران می‌شوند. این حرف فعالان گردشگری کشورهای دیگر هم هست. مثلا خیلی وقت‌ها می‌شنویم که نگران وقوع جنگ در ایران هستند و ... . شناخت درباره ایران ضعیف است که مساله آن به متولیان وزارت خارجه برمی‌گردد و باید پاسخ داشته باشند که چرا بعد از ۴۰ سال هنوز ایران درست معرفی نشده و روابط کشور، فقط سیاسی و به چند کشور محدود بوده است. او در ادامه بحث بحران مدیریت در گردشگری از ورود سازمان‌ها و نهادهای دولتی به حوزه گردشگری انتقاد کرد و درحالی که نماینده وزارت بهداشت نیز در این وبینار حضور داشت، گفت: این دوائر که دغدغه گردشگری ندارند به کسب درآمد فکر می‌کنند، البته انتقاد ما فقط متوجه این وزارتخانه نیست، خود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کار بخش خصوصی را می‌کند و هتل و آژانس دارد. رفیعی بیان کرد: متاسفانه در دولت‌های قبل وقتی وزیری رأی مجلس را نمی‌آورد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌شد و این سازمان (وزارت کنونی) حیاط خلوت دولت‌ها بود. امیدواریم به گونه‌ای پیش رویم که مسؤول و متولی مناسبی در این صنعت داشته باشیم.

ایجاد شده: 17/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
ضربه مهلک موج دوم کرونا در هند به گردشگری کشمیر

ضربه مهلک موج دوم کرونا در هند به گردشگری کشمیر

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری میراث آریا، به گفته مسئولان گردشگری محلی، فصل گردشگری از اکتبر سال گذشته به تدریج روند افزایشی مناسبی را در پیش گرفته بود. بارش شدید برف در زمستان گذشته هزاران گردشگر را به کشمیر، به‌ویژه منطقه گلمارگ، جذب کرد، جایی که رویداد بزرگ ورزشی «خلو هند» توسط دولت برگزار شد. افتتاح باغ لاله در ماه مارس سال جاری هم باعث افزایش بیشتر هجوم بازدیدکنندگان به این منطقه شد. رئوف ترامبو، رئیس اتحادیه تورهای ماجراجویی کشمیر، گفت: «ما در ماه نوامبر و دسامبر سال گذشته با ورود گردشگران می‌توانستیم پرتویی از امید را ببینیم. همه سهامداران خوشحال بودند. از ژانویه تا مارس چنین بود و تقاضای زیادی برای اقامت در گلمارگ داشتیم. تمام اقامتگاه‌ها تا آوریل رزرو شده بود و صنعت گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار داشت.» آقای ترامبو اضافه کرد:‌ «صنعت گردشگری یکی ار ارکان مهم اقتصاد محسوب می‌شود و پتانسیل زیادی برای اشتغال‌زایی هزاران نفر دارد. ما انتظار داشتیم در ماه‌های آینده گردشگران زیادی را جذب کنیم، اما موج دوم کووید ۱۹ در کشور اوضاع را تغییر داده است. همه ذینفعان از جمله هتلداران، صاحبان قایق‌های مسکونی، آژانس‌های مسافرتی‌، صاحبان شیکارا (نوعی قایق چوبی سنتی) و... به دلیل لغو ۹۰درصدی رزروها در این دره نگران هستند. فقط آن دسته از گردشگرانی که قبلاً برای ماه آوریل رزرو خود را انجام داده بودند، به کشمیر سفر کردند که تعدادشان بسیار کم بوده است». به گفته راتنا، یکی از گردشگرانی که به کشمیر سفر کرده است، این دره از آنچه انتظار داشته زیباتر بوده است، اما او نتوانسته تمام و کامل از آن لذت ببرد، چون از شیوع کرونا می‌ترسیده است. راتنا می‌گوید: «دره واقعا زیباست. اما من به دلیل Covid-۱۹ ترسیده‌ام. همه جا محدودیت‌های جلوگیری از شیوع کرونا رعایت می‌شود. در همه جا امکانات ضدعفونی وجود دارد.» زولیفکار، یکی از مسئولان یک آژانس مسافرتی در کشمیر، عنوان کرد: «بعد از اکتبر و نوامبر سال گذشته، تعداد زیادی از گردشگران به اینجا آمده بودند. حتی به دلیل ازدحام زیاد گردشگران، منطقه با کمبود محل اقامت مواجه شده بود. پروتکل‌های کرونا به طور دقیق در اینجا اجرا می‌شود و همه هتل‌ها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها آنها را رعایت می‌کنند، اما بعد از موج دوم کرونا در هندوستان، ورودی گردشگران تقریباً ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است». بلال احمد، صاحب یک  قایق مسکونی در کشمیر، گفت: «تعداد گردشگران ورودی به کشمیر بعد از بارش برف در ماه دسامبر هر روز بیشتر می‌شد، اما در ماه آوریل، به خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور همه‌ چیز تغییر کرد و حالا همه‌جا سوت و کور است».

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
تاکسی‌های گردشگری در شیراز فعال خواهند شد

تاکسی‌های گردشگری در شیراز فعال خواهند شد

به گزارش هتل نیوز، " جمشید معینی " سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ضمن گرامیداشت روز شیراز، به خبرنگاران گفت: راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری با توجه به ظرفیت‌های شیراز نه تنها در توسعه گردشگری بلکه در زمینه اشتغال‌زایی هم تاثیرگذار خواهد بود. او ادامه داد: در واقع تاکسی‌های گردشگری از زیرساخت‌های مهم در صنعت گردشگری است و جای‌خالی  چنین زیرساختی در استان به خصوص شهر شیراز همچنان احساس می‌شود. معینی گفت: طبق پیش‎‌بینی‎‌ها با توجه به اینکه شیراز شهر توریستی و یکی از اولین اولویت‌‎ها و مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود، فعال شدن تاکسی‎ گردشگری در این شهر یک ضرورت است. او گفت: در واقع رانندگان تاکسی‌های گردشگری نخستین افرادی هستند که با گردشگران ارتباط برقرار کرده و هم کلام می‌شوند بنابراین مسلط بودن این افراد به یک یا چند زبان خارجی، نیاز محسوب می‌شود. معینی با بیان این‌که نصب تاکسی‌متر و مانیتور برای معرفی بهتر جاذبه‌های گردشگری از موارد مد نظر در تاکسی‌های گردشگری است، گفت: سال‌ها قبل رنگ تاکسی‌های شیراز سفید و سبز بود که در بین مردم شهر به تاکسی‌های ماست و خیاری معروف بودند و بعدها با گذشت زمان رنگ تاکسی‌ها تغییر کرد و زرد رنگ شد، لذا با توجه به اینکه رنگ  تاکسی‌های قدیمی شیراز برای مردم این شهر و حتی گردشگران نوستالژی و خاطره‌انگیز است در نظر داریم تاکسی‌های گردشگری با همان شکل و شمایل قدیمی فعالیت کنند. سرپرست میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه محل استقرار و فعالیت تاکسی‌های گردشگری در مبادی ورودی شهر و کنار جاذبه‌های گردشگری خواهد بود، گفت: در نظر داریم فعالیت این تاکسی‌ها را به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی برنامه‌ریزی و دنبال کنیم و این مهم تنها با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی و اجرایی شهری و گردشگری مربوطه حاصل می‌شود و در این‌راه همکاری جدی و مؤثر این نهادها را خواستاریم.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
صنعت گردشگری جزیره قشم نیازمند برندسازی است

صنعت گردشگری جزیره قشم نیازمند برندسازی است

به گزارش هتل نیوز، " علی درویش پور " رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این جلسه که ظهر روز چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای جامعه هتلداران جزیره برگزار شد، عنوان داشت: برای ساخت برند جزیره، باید همه ساختارها و برنامه‌های حاکم بر منطقه، در این راستا جهت‌دهی شده و فعالان این عرصه با استانداردسازی، کیفیت خدمات خود را ارتقا دهند. وی افزود: طراحی رویدادها، جشنواره‌ها و برنامه‌هایی که به خلق خاطرات خوب در یاد و خاطر گردشگران کمک کند، بخشی از جریان سازی به سمت برند گردشگری شدن جزیره است. به گفته درویش پور،  قشم با داشتن جاذبه‌های نادر در دنیا، باید به نخستین مقصد گردشگری ایران تبدیل شود و سهم عمده‌ای در سبد سفرهای مردم کشور داشته باشد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تقدیر از همراهی اعضای جامعه هتلداران گفت: توسعه گردشگری، توسعه اقتصاد همه قشرهای جزیره است که با برنامه‌ریزی اصولی و تعامل و همت خود ما تحقق پیدا می‌کند. در  ادامه این جلسه، اعضای حاضر به ارائه گزارشی از وضعیت حضور گردشگران در جزیره پرداختند و خواستار حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و طراحی یک برنامه اصولی و منسجم برای معرفی ظرفیت‌های جزیره و جذب گردشگر در تمامی فصول سال شدند.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
ساخت مرتفع‌ترین هتل جهان در دبی

ساخت مرتفع‌ترین هتل جهان در دبی

مرتفع‌ترین هتل جهان به نام هتل سی‌یل (Ciel) در منطقه دبی مارینا (تفرجگاه ساحلی دبی) در امارات درحال ساخت است. براساس گزارش‌ها، به‌تازگی سرمایه‌گذاران اسرائیلی نیز برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، هتل سی‌یل با ارتفاع ۳۶۵ متر و یک‌هزار و ۲۴ اتاق و سوئیت در ۸۲ طبقه، در اوایل سال ۲۰۲۳ افتتاح می‌شود و رکورد مرتفع‌ترین هتل جهان را خواهد شکست؛ این رکورد، در حال حاضر در کتاب رکورد‌های جهانی گینس متعلق به هتل دیگری در شهر دبی است: هتل گیوورا (Gevora یا به عربی: جیفورا) با ارتفاع ۳۵۶ متر در جاده شیخ زاید دبی. ساخت این هتل مجلل در منطقه دبی مارینا را شرکت توسعه‌دهندگان املاک گروه اول ز سال ۲۰۱۶ آغاز کرده است. به گفته راب برنز، مدیرعامل گروه اول، برای ساخت این هتل بیش از ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.  درپی توافق ابراهیم میان اسرائیل و امارات و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور، اسرائیلی‌ها نیز قصد دارند در سرمایه‌گذاری این هتل مشارکت کنند.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
انتظار معجزه برای صنعت توریسم ترکیه

انتظار معجزه برای صنعت توریسم ترکیه

 کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه ۱۸ روزه، خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیون‌ها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمتر از یک هفته از قرنطینه ۱۸ روزه ترکیه سپری شده و شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه، با کاهش چشمگیری مواجه شده است. با این حال، شمار تلفات بالاست و تناقض واقعی اینجاست که وضعیت کنونی نمی تواند همچون یک قرنطینه و تعطیلی جدی تلقی شود. چرا که چند میلیون نفر از شهروندان فعال در بخش های صنعت، تولید و خدمات، برای ادامه کار همیشگی خود، مجوز تردد دریافت کرده اند و به گواه گزارشگران شبکه های تلویزیونی ترکیه، در اغلب کلانشهرها و به ویژه در استانبول، آنکارا، ازمیر و چندین شهر دیگر، هنوز هم ازدحام نگران کننده ای در خیابان ها و وسایل حمل و نقل عمومی مشاهده می شود و در مترو، اتوبوس و مینی بوس ها، می توان ده ها هزار شهروند ترکیه ای را مشاهده کرد که به صورت ایستاده و به هم چسبیده، هدف اصلی قرنطینه و اصل فاصله گذاری را به چالش می کشند. آمارها چه می گویند؟ در ایام اوج و رکوردزنی شیوع کرونا در ترکیه، مقامات بهداشتی این کشور، ابتلای 67 هزار نفر به کرونا در بازه زمانی 24 ساعته را ثبت کردند که رقمی بسیار نگران کننده بود. اما حالا این رقم به مرز 25 هزار نفر در شبانه روز رسیده که یک کاهش ابتلای جدی و چشمگیر است، اما مساله نگران کننده اصلی این است که با وجود کاهش آمار مبتلایان، شمار تلفات بالاست و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 347 بیمار کرونایی، جان خود را از دست داده اند. وزارت بهداشت ترکیه در روزها اخیر، همواره شمار بالایی از انجام تست را ثبت کرده و این عدد بین 245 هزار مورد تا 300 هزار مورد در شبانه روز، در نوسان بوده و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 244 هزار تست کرونا انجام شده و از آغاز شیوع کرونا در ترکیه تا امروز، جمعاً 48 میلیون تست انجام شده که با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری ترکیه، رقم قابل توجهی است. از آغاز دوران شیوع کرونا تاکنون در ترکیه 4 میلیون و 900 هزار نفر مبتلا شده و شمار فوت به عدد 41 هزار و 191 نفر رسیده است. ترکیه و حواشی سیاسی و عقیدتی کرونا در اثنای اعمال تعطیلی 18 روزه کرونایی در ترکیه، دولت دستور داد که فروش مشروبات الکلی در کلیه فروشگاه ها حتی به صورت بطری و بسته بندی و به منظور انتقال به منازل، ممنوع شود. این تصمیم دولت، واکنش های منفی فراوانی به دنبال آورد و برخی از احزاب مخالف دولت، اعلام کردند این هم ترفند جدیدی از سوی حزب عدالت و توسعه برای از بین بردن لائیسم و حکمفرما کردن یک ساختار سیاسی و اجرایی مبتنی بر حکومت دینی در ترکیه است. اما مقامات دولت اردوغان اعلام کرده اند که ممنوع کردن فروش مشروبات الکلی، دلیل دیگری دارد و کشورهایی همچون هندوستان، فرانسه، تایلند و آفریقای جنوبی نیز دست به چنین اقدامی زده اند. توجیه و استدلال این کشورها، این است که به طور معمول، درصدی از مصرف کنندگان مشروبات الکلی، یا دچار مسمومیت و بیهوشی شده و به بیمارستان می روند و یا بر اثر نزاع و درگیری به بیمارستان می روند و در نتیجه، بیمارستان ها و مراکز درمانی که به شدت با کرونا درگیر هستند، با بار اضافی و مشکلات مضاعف روبرو می شوند. یکی دیگر از حواشی اخیر قرنطینه 18 روزه در ترکیه، سرپیچی برخی از گروه های دینی از ممنوعیت اجتماع در مساجد است. دولت ترکیه تصمیم گرفت، اقامت نمازهای شبانه تراویح در مساجد ممنوع شود و برای ایام اعتکاف نیز، امکان تجمع وجود نداشته باشد. اما گروه دینی فرقان به رهبری آلپ ارسلان کویوتلو از پیروان خود خواست در مساجد کلانشهر آدانا اجتماع کنند و اعتکاف را همچون سالیان گذشته انجام دهند. خود کویوتلو و پسرش نیز در این مراسم شرکت کردند و اجتماع صدها تن از هواداران او در چند مسجد آدانا و همچنین در گازی عنتاب، کار را به جایی رساند که پلیس برای متفرق کردن مردم، از نیروی ویژه ضربت استفاده کرده و حتی در شبستان مسجد، گاز خردل به کار بگیرد. کویوتلو نیز همراه با فرزند و چند تن از همراهانش، بازداشت و به پاسگاه پلیس منتقل شد. توریست ها بیایند، یا بمانند پشت در؟ ترکیه در دو سال اخیر با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شده که البته بنا به نظر کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی ترکیه، تنها بخشی از این مشکلات به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا است و از دست رفتن منابع ارزی بانک مرکزی، به خاطر سوءتدبیر دولتمردان و مسئولان اقتصادی است. اما در هر حال، مساله این است که ترکیه به شدت نیازمند ارز است و درآمدهای بخش گردشگری، یکی از مهم ترین سرچشمه های تامین ارز برای دولت ترکیه است. در نتیجه یکی از اهداف و انگیزه های مهم اعلام تعطیلی و قرنطینه 18 روزه، این بود که ترکیه هر چه زودتر با بهبود نسبی و بهتر شدن وضعیت عمومی، برای پذیرایی از میلیون ها توریست خارجی مهیا شود. کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه 18 روزه، مبتنی بر یک نگرش خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیون ها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. روزنامه قرار امروز در تیتر و عکس صفحه نخست به این موضوع پرداخته و نوشته است: «هدف، معجزه در 12 روز». در توضیح گزارش این روزنامه، به این مساله اشاره شده که رساندن میزان ابتلا به کرونا از 67 هزار نفر در شبانه روز به عدد 25 هزار نفر، یک پیروزی ارزشمند است. اما اردوغان و وزیر فرهنگ و گردشگری، هر دو اعلام کرده اند که در روز آخر قرنطینه 18 روزه، شمار مبتلایان به 5 هزار نفر در 24 ساعت خواهد رسید و در این صورت، ترکیه می تواند پذیرای میلیون ها گردشگر از کشورهای مختلف جهان شود. اما کارشناسان معتقدند که فقط 12 روز به پایان مدت قرنطینه مانده و بسیار بعید است که میزان ابتلا به یک باره از عدد 25 هزار نفر، با کاهش 80 درصدی به عدد 5 هزار نفر برسید و چنین چیزی به این معنی است که مقامات بهداشتی و سیاسی ترکیه در انتظار یک معجزه بزرگ نشسته اند که به شکل ناگهانی و باورنکردنی، صنعت توریسم ترکیه را نجات دهد.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
آغاز گردشگری بدون قرنطینه در یونان

آغاز گردشگری بدون قرنطینه در یونان

یونان محدودیت‌های قرنطینه را برای گردشگرانی که واکسینه شده‌ و یا گواهی منفی کرونا همراه داشته باشند، برداشت. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا یونان شهروندان کشورهایی را که در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و یا قبل از ورود، پاسخ آزمایش کرونای آن ها منفی باشد، به مدت یک هفته از قرنطینه معاف می‌کند. انگیزه یونان از این کار فقط رونق گردشگری است. البته این مقررات فعلا برای اتباع ایالات متحده آمریکا، کشورهای حوزه شینگن، انگلستان، امارات متحده عربی، صربستان، اسرائیل، روسیه، استرالیا، نیوزیلند، کره جنوبی، سنگاپور و اتباع کشورهای دارای اقامت دائم در اتحادیه اروپا برقرار شده است. شهروندان این کشورها با ارائه کارت واکسن کووید ـ با دو دوز کامل ـ و یا جواب منفی تست کرونا، دیگر ملزم به رعایت قرنطینه یک‌هفته‌ای در یونان نخواهند بود. یورونیوز نیز در گزارشی اعلام کرد شهروندان سایر کشورها از ۱۵ ماه می (۲۵ اردیبهشت ماه) امسال می‌توانند با در دست داشتن کارت تزریق واکسن و یا جواب منفی تست کرونا بدون قرنطینه و صرفا برای اهداف گردشگری وارد کشور یونان شوند. عباسی با استناد به گزارش‌ها و اخبار موجود و با اشاره به مرگ بیش از ۱۰ هزار نفر در یونان بر اثر کرونا، گفت: این کشور که اقتصاد آن عمدتا به صنعت گردشگری وابسته است و به دلیل اقدامات اپیدمی متحمل خسارات اقتصادی زیادی شده، قصد دارد در فصل تابستان میزبان گردشگران خارجی بی‌شماری باشد. پیشنهاد پذیرش گردشگران واکسینه‌شده نیز به تازگی روی میز اتحادیه اروپا گذاشته شده است. کشورهای این حوزه بیشتر از یک سال است رفت و آمدهای درون‌منطقه‌ای داشته‌اند و ورود گردشگران خارج از این حوزه را محدود کرده‌اند. بنا بر گزارش یورونیوز، ۲۷ کشور اروپایی طبق مقررات حاکم، تنها به شهروندان هفت کشور اجازه می‌دهند برای تعطیلات یا به دلایل غیرضروری دیگر به خاک آن‌ها سفر کنند، اما کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است آن دسته از شهروندان خارج از اتحادیه که به طور کامل در برابر کرونا واکسینه شده و نیز افرادی که از کشورهایی با وضعیت همه‌گیری کم‌خطر می‌آیند، بدون محدودیت اجازه سفر به اتحادیه اروپا را پیدا کنند.

ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
شرط و شروط اتحادیه اروپا برای گردشگری

شرط و شروط اتحادیه اروپا برای گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اتحادیه اروپا قبلاً برنامه‌هایی را برای ارائه گواهی دیجیتالی به منظور مجاز بودن سفرشان اعلام کرده بود. این مجوز شامل هر کسی می‌شود که واکسن کرونا را گرفته باشد یا نتیجه تست کرونایش منفی باشد و یا به تازگی از بیماری کرونا بهبود یافته باشد. کمیسیون اروپا کاهش محدودیت سفر‌های غیرضروری از خارج از حوزه این اتحادیه را، توصیه کرده است. براساس طرح‌های ارایه شده، هر کسی که حداقل دو هفته قبل (از سفرش) آخرین دوز واکسن مورد تأیید اتحادیه اروپا را دریافت کرده باشد، مجاز به سفر به داخل حوزه اتحادیه خواهد بود. بحث و گفتگو درباره این توصیه‌ها از امروز آغاز می‌شود. اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در توییتی نوشت: "زمان احیای صنعت جهانگردی اتحادیه اروپا و برقراری مجدد دوستی‌های فرامرزی، رسیده است. " در حال حاضر اتحادیه اروپا فقط سفر‌های غیرضروری از هفت کشور را مجاز می‌داند. این طرح‌ها در عین حال حاوی "ترمز اضطراری" است، که به کشور‌های عضو اجازه می‌دهد تا در واکنش به انواع جدید ویروس کرونا و یا وخیم‌تر شدن وضعیت بهداشت در کشور‌های غیر اتحادیه اروپا، این سفر‌ها را به سرعت محدود کنند. این طرح هر دو هفته یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد. اتحادیه اروپا قبلاً برنامه‌هایی را برای ارائه گواهی دیجیتالی به منظور مجاز بودن سفرشان اعلام کرده بود. این مجوز شامل هر کسی می‌شود که واکسن کرونا را گرفته باشد یا نتیجه تست کرونایش منفی باشد و یا به تازگی از بیماری کرونا بهبود یافته باشد. پیشنهاد‌های تازه چه هستند؟ کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد، کشور‌های عضو قادر به پذیرش گردشگران از خارج از اتحادیه اروپا هستند به شرطی که واکسن مورد تأیید این اتحادیه را دریافت کرده باشند؛ اگرچه این واکسن‌ها می‌تواند شامل واکسن‌هایی هم شود که روند فهرست استفاده اضطراری سازمان بهداشت جهانی را طی کرده باشند. کمیسیون اروپا گفته است کشور‌هایی (در داخل اتحادیه) که مقرراتی برای انجام آزمایش منفی کووید یا قرنطینه برای افراد واکسینه شده در داخل کشور خود ندارند، باید این استثنا‌ها را هم برای مسافران خارج از اتحادیه اروپا اعمال کنند. علاوه بر این، کودکانی که قادر به دریافت واکسن نیستند باید بتوانند با والدین خود سفر کنند به شرطی که آزمایش کرونای آن‌ها منفی باشد، اگرچه ممکن است در بدو ورود هم ناچار شوند که تست‌های بیشتری انجام دهند. کمیسیون اروپا افزوده تا زمانی که "گواهی سبز دیجیتال" اتحادیه اروپا اجرا شود "کشور‌ها باید بتوانند مجوز‌های کشور‌های غیراتحادیه اروپا را براساس قوانین ملی قبول کنند". این برنامه‌ها همچنین تعداد موارد ابتلا به کرونا را در کشور‌هایی که از آن‌ها مجاز به سفر هستند از ۲۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر به ۱۰۰ مورد افزایش می‌دهد. در این طرح گفته شده که این رقم هنوز هم بسیار کمتر از میانگین موارد ابتلا در اتحادیه اروپا است که در حال حاضر بیش از ۴۲۰ مورد در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. این اقدامات بر قوانین موجود در مورد سفر‌های ضروری یا شهروندان اتحادیه اروپا و افراد مقیم در این اتحادیه و یا خانواده‌های آن‌ها تأثیر نخواهد گذاشت. گواهی اتحادیه اروپا چیست؟ هفته گذشته، قانون گذاران اروپایی برنامه‌هایی را برای تصویب گواهی دیجیتال در سراسر اتحادیه اروپا برای شروع مجدد سفر‌ها در آستانه تعطیلات تابستانی تصویب کردند. این گواهی داری یک کد کیو آر (QR)، یک کد گرافیکی قابل خواندن توسط ماشین است، که از مربع‌های سیاه و سفید تشکیل شده است و حاوی داده‌های شخصی است و کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید از امنیت و ایمنی برخوردار است. این اتحادیه به همراه سازمان بهداشت جهانی در تلاش است تا اطمینان یابد این گواهی فراتر از مرز‌های اروپا هم معتبر شناخته می‌شود.۲۷ کشور عضو همچنین می‌خواهند کشور‌های غیر اتحادیه اروپا مانند نروژ، ایسلند و سوئیس را نیز شامل این طرح بکنند. مقامات در اوایل این هفته گفتند که مسافران واکسینه شده از ایالات متحده نیز می‌توانند تابستان امسال به اروپا سفر کنند. با این حال، نگرانی‌های عملی همچنان وجود دارد، از جمله مسایلی مانند مدت دوام ایمنی پس از ابتلا به کرونا و اینکه آیا در میان گسترش سریع انواع مسری‌تر ویروس کرونا نیازی به دوز‌های بعدی واکسن هست یا نه؟ مسائل دیگر شامل این است که چه داده‌هایی برای اثبات این که فردآلوده به ویروس کرونا نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین مسائلی در مورد حفظ اطلاعات خصوصی افراد مطرح است. تعدادی از کشور‌ها هم که در حال بازگشایی هستند، مجوز‌ها و گواهی‌های خود را اعلام کرده‌اند. از جمله در دانمارک، از اپلیکیشن "پاسپورت کرونا" استفاده می‌شود تا بتواند به مشتریانی که واکسینه شده‌اند یا از این بیماری بهبود یافته‌اند، اجازه دهد وارد ، رستوران‌ها و موزه‌ها شوند.

ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
محدودیت‌های صدور ویزای گردشگری ناکارآمد است

محدودیت‌های صدور ویزای گردشگری ناکارآمد است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سیدمحسن حاجی‌سعید " رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور، اظهار کرد: ویروس کرونا در کشور شایع شده و صدور ویزا برای سفرهای گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است اما متاسفانه همزمان، ویزای سفرهای درمانی، تجاری و سیاسی در حال صدور است و سفر از این طریق ادامه دارد. وی با بیان این که در زمینه‌های مختلفی مانند انتقال واکسن و مراودات سیاسی شاهد برقراری روابط بین المللی هستیم، تصریح کرد: این رفت و آمدها نشان می‌دهد که جلوگیری از انتشار ویروس با بستن شهرها و قرنطینه نمی‌تواند جوابگو باشد. این مسئول با اشاره به این که قرنطینه و محدودیت بیش از یک سال جوابگو نیست، گفت: هر بار گونه‌های متفاوتی از ویروس جهش یافته کرونا منتسب به ملیت‌های مختلف از جمله انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و اخیراً هند در حال انتشار است و می‌بینیم که محدودیت‌های صدور ویزای گردشگری ناکارآمد بوده است. وی در تکمیل گفته ی خود تصریح کرد: نظارت بر سلامت افرادی که وارد کشور می‌شوند، غیراصولی است و ایران بلافاصله درگیر انواع جهش یافته ویروس می‌شود اما حال که در مدیریت ورود ویروس به کشور ناتوان هستیم، نباید فشار را بر روی اقشار و اصناف و صنعت گردشگری با تعطیلی‌های متوالی و عدم صدور صرفا ویزای گردشگری بیشتر کنیم. وی با بیان این که باید مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند، گفت: به نظر می‌رسد باید در منع تردد شبانه، قرنطینه هفتگی و بستن مرزهای استان‌ها بازیینی شود، هرچند لازم است گروه‌های مختلفی دور هم تحلیل کنند و با سنجیدن همه جوانب به نفع مردم اقدام کنند. این مسئول با اشاره به این که وزارت بهداشت متوجه خسارت اقتصادی و از بین رفتن مشاغل نیست، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این دستگاه، ساده‌ترین راهکار (قرنطینه) را به دولت تحمیل می‎کند و دولت نیز با ورود موجی از بیماری ناگزیر به تن دادن به این توصیه‌هاست. وی افزود: لازم است در تصمیمات ستاد کرونا نه فقط سلامت مردم بلکه اقتصاد کشور، تمام اقشار و مشاغل در نظر گرفته شوند تا از اسیب جبران ناپذیر به ساختار اقتصادی کشور جلوگیری شود. حاجی سعید مجددا به سیاست غلط صدور ویزاها اشاره کرد و گفت: اگر قرار بر تعطیلی است تمام انواع ویزا را ببندند و کشور را قرنطینه کنند، باید چیستی و پشتوانه فکری صدور انواع ویزا و منع صدور ویزای گردشگری واکاوی شود. وی با اشاره به الزماات و تعریف پروتکل‌هایی مانند تست کرونا، قرنطینه تا زمان مشخص شدن نتیجه تست و موارد دیگر گفت: اگر چنین الزاماتی برای سایر سفرها امکان دارد، پس میتواند برای گردشگری نیز امکان پذیر باشد و اگر مدیریت در این بخش ممکن نیست امکان آن برای سایر سفرها نیز نمی‌تواند وجود داشته باشد. این فعال گردشگری به بی برنامگی و مدیریت غیرتخصصی مسئولان سلامت کشور اشاره کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از مردم دنیا واکسن زده‌اند، اما چرا ما در این باره برنامه نداریم و صرفا می‌خواهیم گردشگری را مقصر جلوه دهیم و سفر را عامل تهدید سلامت مردم می‌دانیم. وی با اشاره به این که در شیوع انواع کرونا باید با دقت و موشکافانه به دنبال مقصر اصلی باشیم، گفت: باید به مردم یاد بدهیم که قرار است با گونه‌‍های جدید و جهش یافته ویروس در سال‌های آتی مواجهه شوند و راهکار منطقی بدهیم نه این که بخواهیم آن‌ها را محدود کنیم چرا که در این صورت این نحوه مدیریت، به عنوان بدترین شیوه مدیریت در تاریخ ثبت خواهد شد. وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه اطراف ما اقداماتی اساسی برای راه اندازی گردشگری رقم خورده که از اولویت دادن به فعالان گردشگری تا تزریق رایگان واکسن به گردشگران ورودی را شامل میشود. این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس تزریق واکسن به اهالی گردشگری کشور باید در اولویت قرار گیرد، درغیر اینصورت باید بپذیریم که دولت شناختی از اقتصاد دنیای امروز و مراودات مالی حاصل از گردشگری ندارد و قطعا ایران در شروع دوباره گردشگری از دنیا عقب خواهد افتاد.

ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...