صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / بازاریابی دیجیتال، اعجازی در صنعت هتلداری - قسمت اول
بازاریابی دیجیتال، اعجازی در صنعت هتلداری - قسمت اول - تصویر 1

بازاریابی دیجیتال، اعجازی در صنعت هتلداری - قسمت اول

ایجاد شده: 30/مهر/1402       آخرین ویرایش: 30/مهر/1402

بر کسی پوشیده نیست که اینترنت یکی از برجسته‌ترین و بی‌بدیل‌ترین ابداعات بشر در زمینه ارتباطات در طول تاریخ است.

بعد از سال ۲۰۲۰ و شیوع ویروس کرونا که شاهد تغییرات عظیمی در سفرهای مشتریان بوده‌ایم؛ مسافران ترجیح می‌دهند تمام ملزومات سفر خود، اعم از خرید بلیط، رزرو هتل و رزرو رستوران را با استفاده از اینترنت برنامه‌ریزی کنند.

این امر باعث شده است که تغییرات چشمگیری در نحوه بازاریابی هتل‌ها نیز ایجاد شود که آنها را به سمت آنلاین شدن و به روز شدن سوق می‌دهد.

بنابراین در عصر دیجیتال امروزی، حضور هتل‌ها به صورت آنلاین و امکان دسترسی و تعامل با میهمانان از طریق وب و رسانه‌های اجتماعی بسیار ضروری می‌باشد .

استراتژی بازاریابی دیجیتال طرحی است که به موجب آن هتل می‌تواند از کانال‌ها و ابزارهای دیجیتال برای دسترسی و تعامل با میهمانان خود جهت افزایش رزرو و درآمد استفاده کند. اگرچه بدون بازاریابی دیجیتال هم ممکن است همچنان میهمانان هتل شما را انتخاب کنند اما به احتمال زیاد به دلیل پراکندگی در کانال‌های توزیع، این رزرو از طریق شخص ثالث مانند آژانس‌های مسافرتی آنلاین انجام خواهد شد.

پس برای اینکه هتل بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص بدهد و در این بازار شلوغ رقابتی باقی بماند باید اولویت اصلی خود را روی فروش مستقیم بگذارد.

حتی اگر به تازگی شروع به کار کرده‌اید و یا به دنبال ارتقاء فروش در هتل خود هستید، این نکات کلیدی می‌تواند به شما کمک شایانی کند:

۱) برای هتل خود وب سایت ایجاد کنید:

وب سایت می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین استراتژی بازاریابی دیجیتال عمل کند.

سایت هتل شما می‌تواند هویتی برای برند شما ایجاد کند؛ در عین حال شما می‌توانید از طریق آن محتوای ارزشمند به اشتراک بگذارید.

این محتوا می‌تواند شامل اطلاعاتی باشد که میهمانان باید درباره هتل بدانند. به عنوان مثال: پیشنهاد اقامت، معرفی جاذبه‌های محلی، ارائه اطلاعات از پکیج‌ها و سیاست‌هایی که می‌تواند به میهمانان در انتخاب هتل کمک کند و بازدید کنندگان را راغب کند تا گام بعدی را برداشته و اتاق خود را در مجموعه شما رزرو کنند.

رزرو ها از طریق وب سایت شما می‌توانند بدون واسطه و فقط صرف لینک شدن به برنامه هتلداری مجموعه به صورت مستقیم روی اتاق، در تاریخ مورد نظر میهمان قرار گیرد که پیرو آن، تاییدیه رزرو نیز در سایت برای آنها قابل مشاهده است و به این ترتيب، دیگر نیازی به وصول مطالبات هم نمی‌باشد زیرا با راهیابی مهمانان به درگاه بانکی، پرداخت توسط آنها و به صورت آنلاین انجام می‌شود .

۲) از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید:

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند موجب محبوبیت نام تجاری شما شده و به این واسطه منتج به ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبین باشند و بالطبع احتمال اینکه مجدد هتل شما مورد اقبال مهمانان قرار گرفته و آنها به مشتریان دائمی تبدیل شوند هم بیشتر می‌شود.

شما می‌توانید آنها را به سوی وب سایت خود راهنمایی کرده و در آنجا پایگاه مشتریان وفادار ایجاد کنید.

ابتدا باید دریابید که مخاطبان شما از کدام پلتفرم‌ها بیشترین استفاده را دارند تا حضور خود را در آنجا پررنگ‌تر کنید.

در سال‌های اخیر فیسبوک و اینستاگرام، محبوب‌ترین پلتفرم‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تعریف شده اند و کانال‌های خوبی برای تعامل با میهمانان و تبلیغ هستند.طبق آمارها، ۷۴ درصد از تقریباً ۳ میلیارد کاربر فعال در فیسبوک هر روز از این پلتفرم استفاده می‌کنند و از هر ۱۰ کاربر اینستاگرام ۶ نفر حداقل یک بار در روز در اینستاگرام فعالیت دارند.

با اشتراک گذاری عکس‌ها، فیلم‌ها و اطلاعات در مورد امکانات و خدمات و برجسته کردن جاذبه‌های محلی هتل می توانید پیشنهادات خود را برای میهمانان به نمایش گذاشته یا از این رسانه‌ها برای پاسخگویی به سوالات آنها استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که محتوای خود را باید متناسب با مخاطبان هدف خود طراحی و تولید کرده و مرتباً آنها را به روز رسانی کنید تا مخاطبان همچنان شوق دنبال کردن مطالب و محتوای شما را داشته باشند. 

شما می‌توانید از تجربه مهمانان خود در طول مدت اقامتشان در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و آنها را به اشتراک بگذارید تا بدین ترتیب مخاطبان بیشتر به اینکه همواره هتل شما را انتخاب کنند، راغب شوند.

۳) از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید:

ایمیل مارکتینگ می‌تواند ابزار موثری برای برقراری ارتباط با میهمانان قبلی و جدید هتل باشد. از طریق این روش می‌توان برای ارسال خبرنامه‌ها، ایمیل‌های هدفمند و کدهای تخفیف استفاده کرد.

شما نمی‌توانید بازاریابی ایمیلی را بدون داشتن برنامه‌ای شروع کنید؛زیرا شما باید با تعیین مخاطبان هدف مطمئن شوید که ایمیل‌های شما در زمان درست به دست آنها می‌رسد. نمی‌توان یک نوع ایمیل را برای تمامی مخاطبان ارسال کرده و انتظار موفقیت در این استراتژی را داشته باشید.پایگاه داده شما بر اساس علایق مخاطبین باید به چند دسته تقسیم شود. محتوای عمومی جایی در بازاریابی ایمیلی ندارد و شما باید از اطلاعات میهمانان خود برای ارائه محتوای گوناگون استفاده کنید و توجه آنها را جلب کنید. این ایمیل‌ها باید ارزش واقعی و منحصر به فرد داشته باشند.

۴) از آژانس های مسافرتی آنلاین استفاده کنید: 

آژانس‌های مسافرتی آنلاین با نمایش هتل شما در سایت خود و ارائه اطلاعات از تخفیفات و با نمایش تبلیغات به پایگاه مشتریان خود می توانند به جذب میهمانان و فروش بیشتر شما کمک کنند.

۵)از نظرات و رتبه‌بندی آنلاین استفاده کنید: 

نظرات و رتبه بندی‌ها میتوانند به طور قابل توجهی بر تصمیم میهمانان شما برای اقامت در هتل تاثیر بگذارند. 

برای استفاده از این مزیت، هتل باید مهمانانی که تجربه اقامت داشته‌اند را تشویق کند تا در سایت‌های محبوب مانند تریپ ادوایزر نظر خود را به اشتراک بگذارند. این روش میتواند به شهرت برند و افزایش رزرو توسط مهمانان غیربومی کمک کند.

این مسئله را به خاطر داشته باشید؛ بسیار مهم است که به نظرات منفی کاربران به موقع و به صورت حرفه‌ای پاسخ بدهید. نظرات منفی کاربران می‌تواند در وهله اول ناامید کننده باشد اما پاسخ دادن به آنها آن هم به روش سازنده می‌تواند نشانگر این باشد که هتل به تجربه مهمانان خود اهمیت می‌دهد و برای کیفیت خدماتی که به آنها ارائه می‌کند ارزش قائل بوده و مایل است به تمامی مشکلات احتمالی رسیدگی کند.

 علاوه بر آن ،این فرصت را می‌دهد از میهمانانی که تجربه اقامت بدی داشتند عذرخواهی کنید و چه بسا به جبران آن همت گمارید.

توصیه می شود هتل‌ها با کنار گذاشتن استراتژی‌های قدیمی، با برنامه‌ریزی دقیق و دانش نوین، خود را به روز کنند؛ زیرا بازاریابی دیجیتال می تواند ابزار قدرتمندی برای دسترسی به بازار جدید و حفظ وفاداری مهمانان و رشد کسب و کار باشد و مسیری امن و مقرون به صرفه، پیش پای هتلداران برای افزایش درآمد در این بازار رقابتی قرار داده است.

✍🏻 ملیکا قاضی، فعال گردشگری


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...