صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت هتلداری
تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت هتلداری - تصویر 1

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت هتلداری

ایجاد شده: 30/مهر/1402       آخرین ویرایش: 30/مهر/1402

امروزه هوش مصنوعی ، نقل و نبات در هر محفلی است و صحبت از کاربری های جدید و شگفت انگیز آن است.صنعت هتلداری و گردشگری این میان از این تحولات تکنولوژی بی بهره نبوده است. صنعت مهمان‌نوازی و گردشگری اخیراً تحت تأثیر تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات به لطف نوآوری‌ها در هوش مصنوعی و ابزارهای آن، دچار تحول عمیقی شده است.انقلابی که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود آمد، تغییرات شگرفی را در صنعت گردشگری و هتلداری ایجاد کرد. 

هوش مصنوعی چیست ؟

 هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence که به طور مخفف آن را AI نیز می‌نامند، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.تاریخچه هوش مصنوعی به سال های جنگ جهانی دوم بر می‌گردد. زمانی که نیروهای آلمانی برای رمز نگاری و ارسال ایمن پیام ها از ماشین enigma استفاده می کردند و دانشمند انگلیسی، آلن تورینگ در تلاش برای شکست این کدها برآمد. 

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هتلداری ( مهمان نوازی )

درک این نکته مهم است که هوش مصنوعی یک سکه دو رو است. هتلدارانی که می دانند چگونه از ابزارهای هوش مصنوعی برای کارآمدتر و موثرتر استفاده کنند، با رشد چشم انگیزی نسبت به گذشته روبرو خواهند شد. کسانی که با هوش مصنوعی همگام نمی شوند ، ممکن است در موقعیت چالش برانگیزی قرار بگیرند

 حال بیایید بررسی کنیم که چگونه هر بخش در یک هتل تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می گیرد.

1. عملیات هتل

هوش مصنوعی (AI) می‌تواند با خودکار کردن کارهای تکراری مانند فرآیندهای رزرو و ورود بدون تماس، عملیات هتل را تا حد زیادی بهبود بخشد، و کارکنان را آزاد کند تا بر ارائه خدمات شخصی به مهمانان تمرکز کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند خدمات مشتریان را از طریق استفاده از چت‌بات‌ها و دستیاران مجازی که می‌توانند به مهمانان در رزرواسیون، پاسخ به سؤالات و ارائه توصیه‌ها کمک کنند، افزایش دهد. علاوه بر این، هوش مصنوعی با استفاده از حسگرها و دوربین‌ها برای نظارت و کنترل دما، روشنایی و امنیت اتاق‌های مهمان، بهینه‌سازی قیمت‌گذاری و مدیریت درآمد از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده، و بهبود بهره‌وری انرژی با استفاده از ساختمان‌های هوشمند، می‌تواند تکالیف اتاق نظافت و نگهداری را بهبود بخشد. سیستم های. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تقاضا، مدیریت موجودی و بهینه‌سازی لجستیک، کارایی کلی عملیات هتل را بهبود بخشد و در نهایت با ارائه توصیه‌ها و تجربیات شخصی‌تر، تجربه مهمان را افزایش دهد.

2. مدیریت درآمد هتل

هوش مصنوعی (AI) می‌تواند مدیریت درآمد هتل را با استفاده از مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده برای تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی و پیش‌بینی تقاضا و درآمد آینده، بهینه‌سازی قیمت‌گذاری و در دسترس بودن برای به حداکثر رساندن درآمد، به طور قابل‌توجهی افزایش دهد. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به تعیین قیمت‌های پویا بر اساس تقاضا، اشغال و سایر عوامل کمک کند و با دریافت هزینه بیشتر برای اتاق‌ها در دوره‌های اوج مصرف و کمتر در دوره‌های خارج از پیک، درآمد را افزایش دهد. 

3. بازاریابی هتل

انتظار می‌رود هوش مصنوعی با فعال کردن کمپین‌های بازاریابی هدفمند و شخصی‌شده‌تر بر اساس ترجیحات مهمانان، رفتار گذشته و جمعیت‌شناسی، بازاریابی هتل را تغییر دهد. هوش مصنوعی کارهای تکراری و وقت گیر مانند تجزیه و تحلیل داده ها، تقسیم بندی مشتریان و مدیریت کمپین را خودکار انجام می دهد و به بازاریابان هتل اجازه می دهد تا بر فعالیت های استراتژیک تر تمرکز کنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی بازاریابان هتل را قادر می‌سازد تا مقادیر زیادی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده برای پیش‌بینی رفتار مشتری و روند بازار استفاده کنند، 

4. فروش هتل 

مدیران فروش هتل‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی (AI) برای جذب مسافران تجاری بیشتر با استفاده از تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده برای پیش‌بینی تقاضای آینده برای فروش گروهی استفاده کنند، و به آنها اجازه می‌دهد تا مسافران تجاری بالقوه را هدف قرار دهند و تغییرات تقاضا را پیش‌بینی کنند. موتورهای شخصی‌سازی و توصیه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به ایجاد مجموعه‌ها و بسته‌های فروش سفارشی متناسب با نیازهای خاص مسافران تجاری کمک کنند. 

5. تجربه مهمان

هوش مصنوعی قرار است با ارائه خدمات شخصی و کارآمدتر از طریق استفاده از موتورهای شخصی سازی و توصیه، اتوماسیون کارهای تکراری، دستیاران مجازی، فناوری اتاق هوشمند و خدمات دربان، تجربه مهمانان هتل را در 10 سال آینده متحول کند. هوش مصنوعی همچنین با نظارت بر تهدیدات احتمالی و ارائه پیشگیرانه خدمات و امکانات رفاهی مورد نظر مهمانان، ایمنی و امنیت را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، هوش مصنوعی با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ادغام خواهد شد تا تجربیات همه جانبه ای مانند تورهای مجازی، انتخاب اتاق مجازی و رویدادهای مجازی را برای مهمانان فراهم کند. 

6. منابع انسانی و کار

انتظار می رود هوش مصنوعی (AI) استخدام، نیروی کار و منابع انسانی در صنعت هتلداری را از طرق مختلف تغییر دهد. یکی از راه‌ها از طریق خودکار کردن کارهای تکراری مانند غربالگری رزومه، زمان‌بندی مصاحبه و انجام بررسی پیشینه است. این امر باعث صرفه جویی در زمان و منابع برای متخصصان منابع انسانی می شود .

هتلدارانی که همگام نشوند، عقب خواهند ماند

هتلدارانی که با هوش مصنوعی (AI) همگام نشوند، در معرض خطر عقب ماندن در صنعت مهمان‌نوازی هستند. با افزایش استفاده از هوش مصنوعی در صنعت مهمان‌نوازی، هتل‌دارانی که نتوانند از این فناوری استقبال کنند، مزایایی را که می‌تواند برای کسب‌وکارشان به همراه داشته باشد، از دست خواهند داد. 

هیلتون یکی از نمونه‌های یک شرکت هتل‌داری است که با استفاده از دستیارهای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Connie در میز پذیرش و اتاق‌های هتل و همچنین استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود رضایت و حفظ مشتری، از فناوری هوش مصنوعی استقبال کرده است.

اBooking.com، در ماه ژوئن از برنامه‌ریزی سفر هوش مصنوعی در برنامه تلفن همراه خود رونمایی کرد. این شرکت گفت که این پلتفرم سوالاتی در مورد مقاصد و اقامتگاه‌ها ارائه خواهد کرد. Booking.com همچنین اشاره کرد که برنامه‌ریز سفر آن علاوه بر ابزارهای هوش مصنوعی خود، از Chat GPT به عنوان پایه و اساس خود استفاده می‌کند.

✍🏻 زهرا فرمانی - فعال هتلداری و گردشگری


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...