صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / خانه‌داران هتل، قهرمانان گمنام
خانه‌داران هتل، قهرمانان گمنام - تصویر 1

خانه‌داران هتل، قهرمانان گمنام

ایجاد شده: 23/شهریور/1401       آخرین ویرایش: 23/شهریور/1401

کسب و کار میهمان‌نوازی قهرمانان گمنام بسیاری دارد. خانه داری قلب هتل محسوب می شود؛ چرا که در ارتباط مستقیم با میهمان و مهم تر از آن وسایل میهمان است. هفته بین المللی خانه داری مبارک!

هفته بین المللی خانه داران و خدمات محیطی که هر ساله در دومین هفته سپتامبر (11 تا 17) برگزار می شود، هفته ای است که به قدردانی از تلاش های کارکنان زحمت کش اختصاص دارد. در طول این بیماری همه گیر جهانی، ما این قهرمانان گمنام را در خط مقدم دیده ایم تا امکانات را برای کسانی که در آنجا کار می کنند و البته میهمانان هتل فراهم کنند و هتل را تمیز و ایمن نگه دارند.

بسیاری از مردم وقتی وارد هتل می شوند، به فکر خانه دارها نیستند. با این حال، خانه داری به عنوان یک شغل می تواند کار سنگینی باشد که هیچ پاداشی هم ندارد. از آنجایی که بیشتر کارفرمایان و حتی میهمانان متوجه کار سخت خانه داری نمی شوند، به همین دلیل است که هفته خانه داری وجود دارد تا به مردم این فرصت را بدهد که از خانه داران برای تلاش هایشان در مرتب و ایمن نگه داشتن همه چیز برای مردم تشکر کنند. 

در طول تاریخ، خانه داری به عنوان حرفه زنان تلقی شده است و برای بیشتر شهروندان طبقه متوسط تا بالا، داشتن خانه دار و خدمتکار معمول بوده است. در ابتدا از دوشیزگان یا کنیزان به جای خانه دار استفاده می شد؛ زیرا زنان با کارفرمای خود زندگی و به ندرت ازدواج می کردند. خانواده های بسیار مرفه اغلب بیش از یک خدمتکار را استخدام می کردند و علاوه بر آن، باغبان، راننده، خدمتگار و آشپز استخدام می کردند. خانه دار در بالای سلسله مراتب قرار می گرفت و بر خدمتکار خانم، خدمتکاران سالن و خدمتکاران لباسشویی نظارت می کرد.

حدود 100 سال پیش، خانه داری یک کار بسیار وقت گیر بود. کارهایی که ما آن‌ها را ساده و سریع می‌دانیم اغلب روزها طول می‌کشید، زیرا آنقدر وقت‌گیر بودند که یک روز کامل از هفته را برای تکمیل آنها اختصاص می‌دادند. تولید کالاهایی مانند صابون، شمع و سایر مواد شوینده نیز به عنوان خانه داری در نظر گرفته می شد. هنگامی که این وظایف در ظهور انقلاب صنعتی برون سپاری شد و زنان شروع به کار در کارخانه ها کردند، خانه داری کاهش یافت و به کارهای خانواده محور تبدیل شد.

با ایجاد خدمات حرفه ای خانه داری و افزایش زنان طبقه کارگر، پرسنل خانه داری همچنان مورد تقاضا هستند. امروزه، زندگی به قدری شلوغ است که به سختی می توان برای انجام کارهای خانه وقت پیدا کرد، بنابراین نیاز به خدمات نظافت حرفه ای در چند سال گذشته افزایش یافته است.

در واقع بدون خانه دار، بیماری ها گسترش پیدا کرده و بهره وری کاهش می یابد. به همین دلیل است که ما باید این هفته را جشن بگیریم! هفته خانه داران تقریباً 42 سال است که توسط ارزیابی یکپارچه محیط زیست و سلامت حمایت و هر ساله با موفقیت برگزار می شود. خانه داری یک حرفه جدایی ناپذیر است. هتل ها، رستوران ها، بیمارستان ها و سایر موسسات به سادگی نمی توانند بدون این خدمات کار کنند.

خانه داران اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند. کار سخت در پشت صحنه بدون تمجید یا شناسایی می تواند به سرعت منجر به فرسودگی شغلی شود. ۷۷ درصد از خانه دارهای اجرایی می گویند شغلشان استرس زا است. با توجه به فشاری که از سمت میهمانان، کارمندان و مدیریت همراه است.

خانه داران نیز مستعد دردهای فیزیکی هستند. ایستادن مداوم روی پاها، جابجایی اثاثیه و خم شدن می تواند بر بدن آسیب وارد کند. برخی از خطرات همراه با شستن کف های مرطوب و استفاده از مواد شیمیایی قوی است. بسیاری از خانه دارها نیز نگران وضعیت مالی خود هستند - اگر حاضر نشوند، حقوقی دریافت نمی کنند. عدم دسترسی به مراقبت از نوزادشان نیز یک چالش رایج در میان خانه دارهاست.

خانه داران ضربان قلب خانه و صنعت هتلداری هستند. خانه دارانی که همانند جادویی پشت صحنه عمل می کنند و عنصر کلیدی جهت ایجاد یک تجربه باورنکردنی برای میهمان.

هر یک از کارکنان صنعت میهمان نوازی، از کارکنان خط مقدم گرفته تا پشت صحنه، رضایت میهمان را ممکن می سازند. با این حال، لذت بی نظیری که همه ما هنگام بازگشت به یک اتاق تمیز و مرتب شده احساس می کنیم که با وسواس خاص و توجه به جزئیات و عشق نظافت شده را مدیون خانه داران هستیم. این عمل نهایی میهمان‌نوازی است که اغلب بدیهی تلقی می‌شود، اما بدون آن غیرقابل تصور است.

در محیط امروزی، خانه دارها خدماتی بیش از راحتی و آسایش به ما ارائه می دهند. در واقع آنها از ما محافظت می کنند. آنها خود را در معرض خطر قرار می دهند تا کار ما را کاهش دهند. ما مدیون ایثار و تعهد آنها به ایمنی هستیم. یادمان باشد که بازگشت دوباره صنعت هتلداری بدون خانه داران عزیز غیرممکن بود. ما برای همیشه از این قهرمانان خاموش سپاسگزاریم.

اکنون نوبت ماست که قدر بدانیم حضورشان را. بیاییم با قدردانی از خانه دارهای خود تفاوت و تمایز ایجاد کنیم.

هفته خانه داری را جشن بگیریم.

✍️ الهام محمدی - فعال گردشگری 

جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...