صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / همه چیز بازاریابی و بازاریابی همه چیز در تاسیسات گردشگری است!!!
همه چیز بازاریابی و بازاریابی همه چیز در تاسیسات گردشگری است!!! - تصویر 1

همه چیز بازاریابی و بازاریابی همه چیز در تاسیسات گردشگری است!!!

ایجاد شده: 22/آبان/1398       آخرین ویرایش: 22/آبان/1398

دکتر احمد روستا چه زیبا می‌گوید: شناسایی، شناساندن، رضایت؛ کند بازاریابی را حکایت / دریغا قدر آن را کس نداند؛ در این آشفته بازار ولایت

در حقیقت در این شعر کوتاه، ماموریت اصلی و به عبارتی دیگر اهداف اصلی بازاریابی در ۳ حوزه مهم ذیل تعیین شده است.

- شناسایی ( شناسایی مشتریان یا بازارهای هدف و نیازها و خواسته هایشان )

- شناساندن ( معرفی و تبلیغ کالا و خدمات قابل عرضه در یک کسب و کار به بازار هدف یا مخاطبان )

- جلب رضایت مشتری یا مخاطب

بنابراین تاکید بازاریابی نوین گردشگری نیز بر شناخت بازارهای هدف و نیازهای آن و سپس تولید کالا و خدمات بر اساس نیاز جامعه مخاطب و استفاده از ابزارهای موثر جهت معرفی، جذب و جلب رضایت مشتری است به نحوی که منجر به افزایش سود در کسب و کارهای گردشگری گردد.

متاسفانه با شدت گرفتن رقابت در بازار گردشگری و افزایش رقبا و همچنین تحول در تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، هنوز هم بسیاری از صاحبان کسب و کارهای گردشگری اندر خم یک کوچه بوده و به اهمیت بخش بازاریابی و فروش پی نبرده‌اند و همچنان این بخش را به عنوان بخشی هزینه‌بر، قلمداد کرده و به دنبال سودهای مقطعی می باشند. 

بخش بازاریابی با انجام تحقیقات بازار، تهیه برنامه‌های عملیاتی بازاریابی و ... تلاش می‌کند تا از فروش تاسیسات گردشگری، پشتیبانی و به افزایش درصد اشغال اتاق واحدهای اقامتی و سود سایر تاسیسات گردشگری کمک کند. 

به تعبیری، قوام و دوام کسب و کارهای گردشگری به شدت وابسته به بکارگیری ابزارها و روشهای نوین بازاریابی است و بدون آن ادامه حیات کسب و کار میسر نخواهد بود. 

به قول پیتر دراکر؛ همه چیز بازاریابی است و بازاریابی همه چیز است. لذا به کلیه مدیران و صاحبان تاسیسات گردشگری توصیه می‌شود تا قدرت بازاریابی را در کسب و کارهای خود دست کم نگرفته و تا می‌توانند این بخش را تقویت و حمایت کنند. بدون شک نتیجه مثبت این رویکرد و عملکرد در مدت زمانی کوتاه در کسب و کارشان نمایان خواهد شد.

احمد دیناری 

مشاور، سخنران و نویسنده مهارت‌های بازاریابی، فروش و برندسازی گردشگری / دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...