صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / همیشه حق با میهمانان هتل نیست
همیشه حق با میهمانان هتل نیست - تصویر 1

همیشه حق با میهمانان هتل نیست

ایجاد شده: 16/فروردین/1401       آخرین ویرایش: 16/فروردین/1401

مشتریان و میهمانان حرف اول را نمی زنند؛ بلکه کارمندان در اولویت هستند. اگر شما از کارمندان خود مراقبت کنید، آنها از مشتریان و میهمانان شما نیز مراقبت خواهند کرد." ریچارد برانسون

مطمئنا با عبارت «همیشه حق با مشتری است» بارها و بارها در کتاب ها، مجلات و مقالات مواجه شده اید و البته از زبان اساتید شنیده اید؛ این عبارت معمولاً توسط هتل‌ها برای جذب میهمانان به هتل و متقاعد کردن هتل‌داران استفاده می‌شود که همیشه به مشتریان و میهمانان خود خدمات خوبی ارائه دهند.

سوال اینجاست آیا همیشه حق با میهمان است؟ هم بله و هم نه. این موضوعی است که بسیاری از هتلداران با آن دست وپنجه نرم می کنند. ضرب المثل «همیشه حق با مشتری است» لزوماً به این معنا نیست که باید کار و کسب خود را طبق هر چیزی که آنها می گویند مدیریت کنید. چگونه یک هتل میتواند بدون دانستن درست بودن یا نبودن نظر میهمان کار کند؟ آیا مسئولیت یک هتل این است که با خواسته های میهمانان خود هماهنگ باشد؟ 

پارادوکس بزرگی در عبارت «همیشه حق با مشتری است»، وجود دارد. 

من فکر می‌کنم هتل‌ها باید این عبارت را کنار بگذارند؛ چرا که در برخی موارد منجر به رفتارهای بد میهمان و مشتری می‌شود.

بنابراین، چگونه می توان با چنین موقعیتی برخورد کرد؟ 

بگذارید تجربه ای از خودم در هتل را برایتان بگویم: 

کار من نظارت بر خانه دارها و حفظ آراستگی و زیبایی هتل بود. یک روز که در طبقات پرسه می زدم و در حال چک کردن اتاق ها بودم، خانواده ای ٤ نفره از اتاق شان بیرون آمدند. با خوش رویی سلام کردم و صبح بخیر گفتم. اینکه جوابم را ندادند بماند!

پدر خانواده دکمه آسانسور را زد و دستمال کاغذی مچاله شده ی درون دستش را جلوی پایم انداخت! این در حالی بود که سطل زباله دقیقا کنار آسانسور قرار داشت.

کمی عصبی شدم؛ اما سعی کردم به اعصابم مسلط باشم. شعار هتل در گوشم موج میزد:

 "مهمان نوازی به سبکِ ... از خانواده ای صمیمی" ، از طرفی هم صحبت های مدیرِ کاربلدِ هتل در گوشم زمزمه می شد: "شما سفیران هتل هستید"

نشستم و دستمال را برداشتم. کاملا خونسرد و با اعتماد بنفس. پدر خانواده هم نگاهی به سر تا پایم انداخت و مرا با افکارم تنها گذاشت و رفت.

در مدتی که کلاس های مختلف گردشگری و میهمان‌داری را گذراندم، مربیانم همواره تاکید داشتند که همیشه حق با میهمان است!

من امروز می خواهم جسارت کنم و این حرف‌شان را نقض کنم. همیشه حق با میهمان یا مشتری نیست؛ 

عبارت «همیشه حق با مشتری است» و معادل فرانسوی آن «le client a toujours raison» (مشتری هرگز اشتباه نمی کند) از اساس اشتباه است.

وقتی به میهمانانِ غیرمنطقی هتلی برخورد می کنید که نمی توانید آن ها را راضی کنید، وفاداری شما باید با کارکنانتان باشد. شما باید در وهله اول کارکنان خوب را استخدام کنید و سپس برای کارمندان خود ارزش قائل شوید.

هنگامی که یک انتخاب بین حمایت از کارکنانتان است، (کسانی که هر روز با شما کار می کنند و از هتل شما مراقبت می کنند) با میهمان شاکی، شما طرف چه کسی هستید؟ کارکنانتان یا میهمانانتان؟

شما باید به کارکنان خود نسبت به میهمانان غیرمنطقی هتل اعتماد کنید.

استفاده از شعار "همیشه حق با مشتری است" یا شعار ژاپنی (お客様は神様です)، به معنای "مشتری یک خداست"، یا تلفظ "der Kunde ist König" (میهمان پادشاه است)، عبارتی که اغلب در آلمان استفاده می شود، کار کارمندان هتل را سخت‌تر و سخت تر می‌کند و حتی توهین‌آمیز است. 

این همیشه برای من اشتباه به نظر می‌رسید. برخی از هتل ها فکر می کنند که هرچه مشتری و میهمان بیشتر باشد بهتر است و این در حالی است که اتفاقا برخی از مشتریان برای هتل ها بد هستند.

وقتی کارکنان خود را در اولویت قرار می دهید، آن ها در کار خوشحال خواهند شد. کارمندانی که در محل کار راضی هستند، به راحتی خدمات بهتری به میهمانان و مشتریان ارائه می دهند؛ زیرا انرژی و انگیزه بیشتری دارند.

از سوی دیگر، اگر مدیران هتل این کار را انجام ندهند و به جای کارکنان دائماً در کنار میهمانان و مشتریان باشند، این پیام واضح است که کارکنان هتل ارزشی ندارند و باید هر رفتاری را از مشتریان تحمل کنند.

وقتی این نگرش غالب شود، کارکنان به خدمات اهمیت نمی دهند. در واقع، خدمات خوب واقعی تقریباً غیرممکن است. می دانید که منظور من چیست! فقط در ظاهر مودب.

واقعیت این است که هتل‌ها بدون بعضی از میهمانان و مشتریان وضعیت بهتری دارند و اگر مدیران هتل‌ها با مشتریان غیرمنطقی به جای کارمندان خوب خود کنار بروند، ایده بسیار بدی است که منجر به خدمات بدتر به میهمانان و مشتریان می‌شود.

بنابراین به زبان ساده «همیشه حق با مشتری نیست». کارکنان خوب خود را در اولویت قرار دهید و تماشا کنید که آنها مشتریان و میهمانان هتل را در اولویت قرار می دهند.

اصلا چطور می شود از میهمان بد شکایت کرد؟ به کجا شکایت کرد؟ به فرض هم که این اتفاق ممکن شود، آیا رسیدگی می شود؟ آیا می توان قانونی وضع کرد که همیشه حق با میهمان نیست؟ که میهمان هم وظایفی دارد و رسم ادب را باید به جا آورد!


✍️ الهام محمدی - فعال گردشگری


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...