مقالات و یادداشتهای تخصصی کارشناسان و صاحب نظران صنعت هتلداری در این بخش از سایت قابل مشاهده و دانلود میباشد.
فرودگاهها صرفاً محل عبور نیستند؛ آنها دروازهی ورود به کشور و خروج از آن هستند. در این فضاهای چندعملکردی، که تلاقی امنیت، کارآمدی، زیبایی و نظم است، هر عنصر از طراحی داخلی نقش تعیینکنندهای دارد. کفپوش، بهعنوان بستری که همهچیز بر آن جریان مییابد، از مهمترین اجزای این تجربه محسوب میشود. چرا کفپوش در فرودگاه اهمیت دارد؟ انتخاب کفپوش برای فرودگاهها، تنها یک تصمیم طراحی نیست؛ بلکه یک انتخاب استراتژیک است. این فضاها نیاز به متریالی دارند که همزمان زیبا، مقاوم، آرامبخش و متناسب با تردد سنگین باشند. کفپوش مناسب باید حرکت چمدانها را تسهیل کند، آلودگی صوتی را کاهش دهد و بهراحتی نگهداری شود. موکتهایی برای فرودگاهها باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟ فرودگاهها از جمله فضاهایی هستند که حجم بالای تردد، تغییرات دمایی، جابجایی چمدانها، نظافت آسان و امنیت بالا در آنها اهمیت دارد. بنابراین موکتهایی که برای این فضاها انتخاب میشوند، باید ویژگیهای زیر را داشته باشند: • مقاومت بالا در برابر سایش و فشار مقاومت بالای موکت در فرودگاهها از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که در این فضای پرتردد چرخ چمدانها و وسایل حمل بار مرتباً در حال عبورند. • پایداری ابعاد و عدم تغییر شکل در طول زمان در فضاهای پرترددی مانند فرودگاه محصول باید به گونهای باشد که در برابر تردد با انواع کفشها، در اصطکاک با چرخ چمدانها، عوامل محیطی و گذر زمان تغییر شکل ندهد. چرا که این فضاها نمیتوانند در بازه زمانی کوتاه کفپوش را تعویض کنند. • قابلیت جذب صوت در فضای پر ازدحامی مانند فرودگاه محصولی مورد نیاز است که بتواند در فضاهای VIP و CIP از اضطراب سفر بکاهد و آرامش خاصی را در محیط منعکس کند. • ایمنی بالا در برابر حریق تمام فضاهای عمومی و پرتردد نیازمند محصولی هستند که استانداردهای بینالمللی و تائید شده در مراکز ذیصلاح را داشته باشند. برخورداری از گواهیهای بینالمللی ضد حریق و عدم تولید دود سمی در شرایط اضطراری برای این محصولات اهمیت زیادی دارد تا در شرایط اضطراری مسافران در معرض خطر کمتری قرار گیرند. • آسانی در نظافت و نگهداری در فضاهای پرتردد کفپوش در معرض آلودگی قرار دارد بنابراین برای این فضاها کفپوشی مناسب است که امکان پاکسازی سریع و مؤثر در مواقع نیاز را داشته باشد. • سطحی مناسب برای حرکت چمدانها فرودگاهها در فضاهای خود نیازمند موکتی هستند که دارای بافت درشت نبوده و با کمترین اصطکاک با چرخ چمدان ها در حرکت باشند. • ثبات رنگ و مقاومت در برابر نور حفظ زیبایی محصول در فضاهای عمومی مانند تمامی فضاها از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین عوامل محیطی مانند نورهای شدید مصنوعی یا طبیعی نباید روی زیبایی و رنگ آنها تاثیری داشته باشد. • طراحی هماهنگ با معماری داخلی رنگ و طرح موکت برای فضایی مانند فرودگاه تجربه بصری خوبی را برای مسافران به همراه دارد و این محصول به صورت ناخودآگاه در ذهن آنها به یادگار میماند. بنابراین انتخاب طرح و رنگ مناسب برای فضایی مانند فرودگاه یک ضرورت محسوب میشود. استانداردهای لازم برای موکتهای اجرا شده در فرودگاهها برای انتخاب موکت مناسب در فضاهای فرودگاهی، تنها توجه به ظاهر و دوام کافی نیست؛ بلکه رعایت مجموعهای از استانداردهای فنی و تخصصی الزامی است که تضمینکنندهی عملکرد بلندمدت و ایمنی در چنین محیطهایی باشند. برخی از مهمترین این استانداردها عبارتاند از: 1. استاندارد حریق (Fire Classification) موکتهای فرودگاهی باید دارای تأییدیههای رسمی مقاومت در برابر آتش باشند. این استاندارد معمولاً بر اساس آزمونهایی مانند EN 13501-1 )در اروپا( یا ASTM E648) و E662 در ایالات متحده( سنجیده میشود. موکت باید به گونهای طراحی شده باشد که در صورت وقوع آتشسوزی، شعلهور نشود و دود سمی تولید نکند. 2. استاندارد دوام در برابر سایش (Wear Classification) موکتهای استفادهشده در فضاهای پرتردد نظیر فرودگاه باید دارای رتبهبندیهای بالای دوام باشند. در استاندارد EN 1307، کلاس تردد 33 یا 34 برای فضاهای تجاری سنگین توصیه میشود. این موکتها قادر به تحمل حجم بالای رفتوآمد بدون افت کیفیت ظاهری و عملکردی هستند. 3. استاندارد جذب صوت (Acoustic Insulation) در بسیاری از فرودگاهها، کنترل آلودگی صوتی یک اولویت مهم است. موکتهای مناسب باید قابلیت جذب صدا (Noise Reduction Coefficient – NRC) را داشته باشند تا هم از انعکاس صدا جلوگیری کنند و هم محیطی آرامتر و دلپذیرتر فراهم کنند، بهویژه در سالنهای انتظار، فضاهای VIP و اتاقهای کنفرانس. 4. استاندارد مقاومت در برابر لغزش (Slip Resistance) سطح موکت باید به گونهای طراحی شده باشد که در برابر لغزش مقاوم باشد، بهخصوص در مناطق با ریسک بالا مانند ورودیها، راهروهای پرتردد یا اطراف رستورانها و کافهها. 5. استاندارد پایداری ابعاد (Dimensional Stability) در فضاهایی با نوسانات دمایی و تغییرات رطوبتی، مثل فرودگاهها، ثبات ابعاد موکت بسیار حیاتی است. موکت باید بهگونهای باشد که دچار جمعشدگی، انبساط یا تغییر شکل نشود و در طول زمان ظاهر خود را حفظ کند. 6. استاندارد بهداشت و ضد حساسیت با توجه به حضور طولانیمدت مسافران از گروههای مختلف، موکت فرودگاهی باید از مواد ضد حساسیت تولید شده باشد، قابلیت جلوگیری از تجمع گردوغبار و باکتریها را داشته باشد و با استانداردهای بهداشت محیطی هماهنگ باشد. 7. دوستدار محیط زیست (Eco-Friendly Certification) بسیاری از فرودگاههای بینالمللی در راستای سیاستهای توسعه پایدار، از متریالهایی استفاده میکنند که دارای گواهیهای زیستمحیطی مانند Cradle to Cradle, Green Label Plus یا GUT باشند. نگاهی به سه کالکشن کاربردی از موکتهای رویا برای فرودگاهها Creative Spark ، جرقهای برای حرکت این کالکشن با الهام از انرژی و حرکت، فضا را زنده و منظم میکند. طراحان با انتخاب رنگهای پرانرژی و بافتی نرم، محیط سالنهای انتظار و گیتها را به فضایی آرام، بیصدا و در عین حال پویا تبدیل میکنند. حرکت چرخ چمدانها روی این سطح روان و بیصداست. Basalt ، قدرت در سکوت طراحان این مجموعه با الهام از استحکام سنگهای آتشفشانی، حس اعتماد و وقار را به فضا میآورند. رنگهای خنثی و بافت میکرولول، این کالکشن را برای مسیرهای پرتردد مثل لابیها ایدهآل میکند. این موکت در برابر سایش بسیار مقاوم است و ظاهر خود را برای مدت طولانی حفظ میکند. Expantion Point ، راهی به مقصد این کالکشن با خطوطی الهامگرفته از نقشههای راه، مسافران را در فضا هدایت میکند. طراحان با استفاده از فرمهای جهتدار، راهروها و مسیرهای اتصال بین ترمینالها را به فضاهایی کاربردی و در عین حال جذاب تبدیل کردهاند. این مجموعه بهجز زیبایی، کارکردی راهبردی نیز دارد. انتخابی حرفهای برای فضاهای خاص تمامی این کالکشنها مطابق با استانداردهای بینالمللی طراحی و تولید شدهاند. مقاومت بالا، جذب صوت، ایمنی در برابر حریق و سطحی مناسب برای حرکت روان چمدانها، از ویژگیهایی است که این محصولات را برای فرودگاهها به انتخابی مطمئن تبدیل میکند. در کنار این ویژگیهای فنی، هماهنگی با سایر عناصر طراحی داخلی مانند نورپردازی و مبلمان نیز در آنها بهخوبی در نظر گرفته شده است. دعوت به تجربهای نوین این مجموعهها حاصل تجربهای گسترده در طراحی فضاهای عمومی و پرتردد هستند. اگر بهدنبال ارتقای تجربهی حرکت در فرودگاه، و ایجاد فضایی بهیادماندنی برای مسافران هستید، این سه کالکشن میتوانند نقطهی شروعی برای تحولی معمارانه باشند. برای مشاهده جزئیات بیشتر، دریافت کاتالوگها و مشاوره جهت انتخاب محصولش، به سایت شرکت رویا طرح داخلی مراجعه کنید: www.royaco.com
ایجاد شده: چهار روز قبل آخرین ویرایش: چهار روز قبلبه گفته وزیرمحترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود ۳۵ میلیون و ۸۷۱ هزار نفر در ایام نوروز امسال در کشورمان سفر کرده اند. بر این اساس از ۲۷ میلیون خانوار ایرانی بیش از ۱۱ میلیون خانوار سفر رفتهاند و از مجموع ۸۶ میلیون نفر جمعیت کشور، حدود ۴۰ درصد سفر رفتند و ۶۰ درصد هم سفر نکردهاند! با توجه به این واقعیت و تمرکز حجم بالای سفر در بازه 20 روزه تعطیلات نوروزی به نظر می رسد بتوان سفر ایرانیان در نوروز را نمونه ای استثنایی درسطح جهان برشمرد و آن را با تعطیلات روز ملی در چین یا تعطیلات جشن چند روزه دیوالی در هند مشابه دانست. اما این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که در هردو رویداد مذکور 40 درصد مردم آن کشورها همزمان به سفر نمی روند و از این جهت رویداد سفرهای نوروزی ایرانیان در نوع خود مشابه ای ندارد! از سوی دیگر هرساله شاهد اتفاقات زیادی در جریان سفرهای نوروزی هستیم که مفهوم توسعه پایدار گردشگری رابه خودی خود به چالش می کشد: همچون ناهنجاری هایی که نوروز امسال به وضوح بیشتری دیده شد از جمله برداشت خاک در جزیره هرمز یا یادگارنویسی های تخت جمشید که اینها تنها بخش بسیار کوچکی از مشکلات و مصایب سفرهای نوروزی به حساب می آیند. در کنار این موضوعات نباید از کشته شدن 880 تن و مجروح شدن بیش از بیست هزار نفر از هم میهنانمان در تصادفات جاده ای غفلت کنیم. در کنار این موارد ترافیک شدید در مسیرهای منتهی به مقاصد گردشگری ، مصرف بی رویه بنزین که هرساله در نوروز رکورد می زند، آلودگی های زیست محیطی ناشی از هجوم بی رویه گردشگران به مناطق توریستی و تزاحم با جامعه بومی و محلی که در برخی از اوقات گزارش هایی از مقاومت و مشکلات جوامع میزبان به گوش می رسد نیز به کرات مشاهده شد . همه این موارد در کنار کمبود بلیت حمل و نقل در کنار گرانی شدید آن بخاطر عدم توازن در عرضه و تقاضا بویژه در صنعت حمل و نقل هوایی و ریلی را هم بایستی به این موارد اضافه کرد که در کنار خطرات و نابسامانی هایی که در زمینه کمبود ظرفیت اسکان در بسیاری از مناطق کشوررخ می دهد و در نتیجه استقرار در واحدهای غیر رسمی و فاقد استانداردهای لازم برای بخشی از ایرانیان پیش می آید اشاره کرد که در کل به پایین آمدن کیفیت سفر در نوروز می انجامد. در همین زمینه بد نیست اشاره ای به موضوع مهم تغییر اقلیم و پیامدهای آن در کشور نیز اشاره کنیم که از جمله انها رخدادهای آب و هوایی نظیر بارش باران های سیل آسا و صدور هشدارهای قرمز و نارنجی توسط سازمان هواشناسی کشور در ایام نوروز است که نسبت به سالیان قبل بیشتر و تقریبا به یک اقدام عادی و فراگیر تبدیل شده و نشان از این دارد که دیگر فروردین ماه را نمی توان به لحاظ آب وهوایی بهاری دانست و احتمال مواجه در این ایام با آب و هوای زمستانی بسیار است. از منظر عدالت اجتماعی نیز تعطیلات نوروزی 15 روزه برای بخشی از بدنه کارگری کشور که به اصطلاح روزمزد هستند و با انواع بحران های مالی و معیشتی همراه می شوند بسیار عذاب آور و شکننده است و از طرفی استفاده خاص بخشی از کارکنان دولت و نهادها از اماکن اقامتی - مهمانسراها و زایرسراهای ویژه کارکنان دولت و فرهنگیان و ... مورد انتقاد اکثریت مردم قرار گرفته و تولید کنندگان و کار آفرینان کشور نیز همواره نسبت به تعطیلات طولانی این ایام که عملا یک ماه از سال کشور تعطیل و اغلب فعالیت ها بلاتکلیف می مانند شکوه و گلایه دارند. پرواضح است در این شرایط بهترین مدلی که می توان این روند راتغییر داده و شرایط سفر ایرانیان را متحول و مشکلات را کاهش دهد تغییر سبک سفر ایرانیان و خارج کردن ایام نوروز به عنوان پیک مسافرتی است و برای این مهم کاهش تعطیلات نوروزی و تقلیل آن به 4-5 روز که در تقویم رسمی کشور هم پیش بینی شده مورد انتظار است و برنامه ریزی برای انتقال پیک سفر به فصل تابستان به عنوان فصل مسافرت برای همه افراد و خانواده ها و مشابه اغلب کشورهای دنیا پیشنهاد می شود. براین اساس چنانچه دولت بتواند ضمن تبیین این موضوع به آحاد مردم ایام تعطیلات نوروزی را به سمت تعطیلات کوتاه مدت تقلیل داده و سفر ایرانیان در این ایام متمرکز بر دیدار از فامیل و بستگان ( گردشگری وی اف آر) شود و از تبلیغات بی رویه سفر نیز خودداری گردد ستادهای خدمات سفر در کشور جمع و جور شده و بسیج امکات دولتی محدودتر خواهد شد و مسلما هزینه های سربار هم کاهش خواهد یافت و مشکلات پیش گفته به حدقابل توجهی کاهش و رفع خواهد شد. بیاییم برای حفظ جان هم میهنانمان و حفظ آبرو و عزت ایرانیان و پایداری زیست محیطی در کشور و مسافرت های نوروزی طرحی نو در اندازیم. ✍️ فرید جواهرزاده - رییس دوره اول و دوم انجمن علمی طبیعت گردی ایران
ایجاد شده: 22/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1404وقتی فهم کارگزاران و مسئولان از توانمندی های کشور ناقص است. وقتی برنامه ای برای توسعه گردشگری کشور به عنوان مهمترین اولویت اقتصادی و فرهنگی وجود ندارد. وقتی هدایت سرمایه ها و منابع ملی براساس آمایش سرزمین نیست. وقتی دعوای نمایندگان حوزه های انتخابیه و استانداران برای اختصاص و اخذ بودجه های ملی و هزینه و مصرف آن در صنایع آب بر بدون توجه به اقلیم، منابع آبی و سرزمینی است. وقتی مسابقه بر سر احداث داشتن کارخانه های ذوب فلزات، پتروشیمی، سیمان و سرامیک در بین نمایندگان مجلس شروع می شود و داشتن این صنایع آب بر به افتخاری برای نماینده حوزه های انتخابیه و مسئولان شهر بدون توجه به عواقب آلودگی زیست محیطی، منابع آبی و خاکی، تامین انرژی و بازارهای فروش و حمل و نقل و ترانزیت، تبدیل می شود. همین شده است که در شهرهایمان ذوب آهن ، سیمان و سنگ و سرامیک داریم ولی آبی برای نوشیدن و هوایی برای نفس کشیدن نداریم. و این یعنی فاجعه و بی خردی تام در حکمرانی و حکمروایی بد و زشت در اداره مملکت. یکی بر سر شاخ و بُن می برید!؟! امروزه همان رخ می دهد که در استان های اصفهان و یزد فارس و ارومیه می بینیم. عدم درک توانمندی ها و ظرفیت های توسعه ای و اولویت بندی تخصیص و هدایت سرمایه ها بر اساس اصل هزینه و فایده منطقه ای و عدم پایبندی به اصول توسعه پایدار و علم اقتصاد در صادرات و واردات و شعارهای بی محتوای خودکفایی صنعتی و کشاورزی و تولیدات ملی به هر قیمتی. تاسف. بعد از ۴۵ سال هم وابسته تر شده ایم و هم محیط زیست مان را نابود کرده ایم و هم دشمن تراشی و تنفر در داخل را در حوزه های جغرافیایی و منطقه ای افزایش داده ایم و هم مردم را به جان یکدیگر انداخته ایم. حکایت تخریب تاسیسات آب انتقالی شرب یزد در شرق اصفهان از همین نوع است. براستی اولویت توسعه در مرکز کشور و فلات مرکزی ایران با توجه به اقلیم و منابع آبی موجود چه بوده و می باشد؟ بجز گردشگری!؟! شهرهایی که هم اکنون به لحاظ ظرفیت ها و منابع برتر میراث عظیم فرهنگی و طبیعی و انسانساخت خود می بایستی به مهمترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل و درآمد چند هزار برابری تولیدات صنایع مخرب استقرار یافته کنونی برای ساکنان این مناطق می شدند، اکنون بر روی زمین سوخته به دنبال آب برای شرب و زمین هایی می گردند که دچار فرسایش و فرونشست روزمره شده اند. شما نام این بلایی که حاکمان و برنامه ریزان بر سر آنان آورده اند چه می گذارید؟ بجز جهل و بی سوادی و کج فهمی؟ اگر فهم درستی در کشور حاکم بود هم اکنون استانهای اصفهان و یزد و قم و فارس و کرمان بایستی برای جذب هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی کنسرسیوم ها و اتحادیه هایی برای مدیریت مقصد و افزایش سهم بیشتر از بازار تجارت گردشکران خارجی برای دیدار از دستاوردهای تمدن کهن ایرانی و اسلامی اقدام می کردند نه دعوا برای انتقال آب جهت شرب و مصرف در صنایع مخرب! آبی که بایستی در زاینده رود جاری و شهر را زنده و سفره های آبی زیر زمینی را تغذیه و تالاب ها را سیراب کند تا انبوه گردشگران دنیا را میزبان شایسته ای باشد و صنایع دستی، سوغات و محصولات محلی را شکوفا نماید هم اکنون اصفهان را خشک و آلوده و یزد را بی آب و وابسته به آسمان و زمین کرده است. بله این بی تدبیری نیست. این ظلم به میهن است. این ناترازی نیست. این ورشکستکی حکمرانی است. اگر اولویت نظام و کشورداری بر اساس اقتصاد فرهنگ بنا می شد هم اکنون می بایستی سرزمین ایران و البته استان یزد یکی از برترین قطب های گردشگرپذیر جهان و تولید و فروش برتر صنایع دستی، هنرهای بومی و سوغات محلی می شد نه وابسته به آب زاینده رود برای تولید آهن و فولاد و کاشی و سرامیک. بله آب زاینده رود برای کسری آبشرب مردمان شریف و نجیب و صرفه جوی استان یزد مورد استفاده قرار می گیرد ولی منابع آبی خود استان صرف چه صنایع آب بری می شود که بر اثر سیاست های غلط مکان گزینی و سهم خواهی ضد پایداری محیطی و گردشگری در این استان و استان اصفهان و البته در استانهای مرکزی و بی آب ایران استقرار یافته اند. درآمد ذوب آهن و کارخانجات و صنایع آب بر اصفهان چند میلیارد دلار است که هم هوا، هم آب و هم روحیه سرزندگی مردم اصفهان را تباه کرده است؟ سالیانه چند میلیون گردشگر داخلی و خارجی را برای دیدن دستاوردهای تمدن اسلامی در شهر اصفهان و کرانه های زیبای زاینده رود می توانیم میزبانی کنیم؟ که هم درآمد چند صدبرابری این صنایع مخرب را داشته باشد، هم صنایع دستی و هنرهای ملی و بومی را شکوفا کند و هم از فرونشست زمین و فرونشست جاذبه ها و تخریب بناهای تاریخی اصفهان پیشگیری کند. برنامه ریزان بی سواد اعم از دولت و نمایندگان مجلس با دستان خودشان جنگ آب را در داخل کشور رقم زده اند که قطعا عواقب آن همانند نابودی معیشت کشاورزان و باغداران بومی، تشدید مهاجرت، افزایش حاشیه نشینی، افزایش ناامنی، بیکاری، تنفر اجتماعی و نابودی محیط زیست و افزایش ریزگردها و آلودگی هوا و در نهایت انسجام ملی را خدشه دار خواهد کرد. این وضعیت برای دریاچه ارومیه و تالاب میانکاله به خاطر سدسازی بی رویه و هدایت حق آبه دریاچه و تالاب برای کشاورزی همچنین انتقال فاضلاب صنعتی و شهری به تالاب انزلی و سایر منابع آبی داخلی نیز صادق است! سیاست های غلط کشور و حکمرانی بد...!؟! ✍️ علی رحیم پور - کارشناس گردشگری
ایجاد شده: 20/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 20/فروردین/1404نسل Z در حال جایگزینی با نسل هزاره (میلینیالها) به عنوان جوانترین گروه در بازار کار است و رویکردهای جدیدی را به دنیای کار معرفی میکند. طبق گزارش وزارت کار ایالات متحده، این نسل اکنون ۱۸٪ نیروی کار را تشکیل میدهد و این رقم با ورود فارغالتحصیلان جدید به بازار کار افزایش خواهد یافت. با هر نسل جدید، چالشهایی برای نسلهای قبل ایجاد میشود. بزرگترین چالش کارفرمایان در رابطه با نسل Z، نرخ بالای ترک کار آنهاست. مطالعات نشان دادهاند که ۶۵٪ از کارمندان این نسل در سال اول شغل خود را ترک میکنند. اما با اجرای سیاستهای مناسب، میتوان این نرخ را کاهش داد. تعادل بین کار و زندگی یکی از اولویتهای اصلی نسل Z در محیط کار، تعادل بین کار و زندگی است. طبق گزارش HR Brew، ۳۲٪ از کارمندان نسل Z این تعادل را مهمترین عامل در انتخاب شغل میدانند. برخلاف نسلهای قبلی که بیشتر به حقوق و مزایا اهمیت میدادند، نسل Z به انعطافپذیری در کار توجه بیشتری دارد. برای ایجاد این تعادل، امکان دورکاری یا کار ترکیبی را فراهم کنید. این موضوع نشاندهنده اعتماد به کارکنان و احترام به سبک زندگی آنهاست. همچنین، افزایش روزهای مرخصی با حقوق (PTO) نسبت به استاندارد دو هفتهای، میتواند وفاداری این نسل را افزایش دهد. نسل Z علاقه زیادی به سفر و تجربههای جدید دارد، بنابراین مرخصی بیشتر به آنها کمک میکند تا با انگیزه و انرژی بهتری به کار بازگردند. فرهنگ سازمانی جذاب فرهنگ سازمانی قوی یکی از عوامل اصلی در حفظ استعدادهای نسل Z است. برگزاری فعالیتهای تیمسازی (Team Building) میتواند به تقویت روابط بین کارکنان کمک کند، اما این برنامهها نباید اجباری باشند. همچنین، سیاست درهای باز به کارکنان این امکان را میدهد که دغدغهها و مشکلات خود را بدون ترس از عواقب با مدیران در میان بگذارند. این موضوع باعث میشود قبل از استعفا، مشکلات حل شوند و نیروی کار حفظ شود. پیشرفت شغلی و توسعه مهارتها یکی از دلایل اصلی ترک شغل توسط نسل Z، کمبود فرصتهای پیشرفت است. شرکتها باید برنامههایی مانند دورههای آموزشی، برنامههای منتورینگ (مربیگری) و مسیرهای رشد شغلی را فراهم کنند. کارکنان باید احساس کنند که در این شرکت امکان رشد دارند و برای ترفیع، نیازی به ترک شغل خود ندارند. استخدام از داخل شرکت بهجای جذب نیروی جدید، انگیزه کارکنان را افزایش میدهد و باعث ماندگاری طولانیمدت آنها میشود. فناوری و نوآوری نسل Z به عنوان بومیان دیجیتال، بیش از هر نسل دیگری به فناوری وابسته است. استفاده از سیستمها و ابزارهای مدرن و کارآمد، رضایت این کارکنان را افزایش میدهد. پلتفرمهایی مانند Beekeeper میتوانند به بهبود ارتباطات داخلی و تقویت حس همکاری میان تیمهای مختلف کمک کنند. قدردانی و بازخورد مستمر ارائه بازخورد تنها در جلسات سالانه ارزیابی عملکرد کافی نیست. نسل Z به بازخوردهای مداوم و آنی نیاز دارد. جلسات بازخورد هفتگی، ماهانه یا فصلی به کارکنان کمک میکند که رشد کنند، پیشرفت خود را ببینند و انگیزه بیشتری برای ماندن داشته باشند. همچنین، تقدیر از موفقیتها و تلاشهای کارکنان تأثیر زیادی در افزایش رضایت شغلی دارد. یک تشکر ساده برای یک کار خوب میتواند حس ارزشمندی را در کارکنان تقویت کند و از فرسودگی شغلی جلوگیری کند. حمایت از سلامت روان و رفاه کارکنان ایجاد برنامههای حمایتی برای کارکنان (مانند مشاوره روانشناسی، مدیریت استرس و کمکهای مالی) نشان میدهد که شرکت به رفاه کارکنان، فراتر از محیط کار، اهمیت میدهد. این حمایتها باعث کاهش استرس و در نتیجه افزایش بهرهوری و ماندگاری کارکنان میشود. نتیجهگیری شناخت و درک نیازهای نسل Z، کلید اصلی حفظ این نیروهای مستعد در شرکتهاست. این نسل به دنبال تعادل بین کار و زندگی، فرصتهای پیشرفت، فرهنگ سازمانی مثبت و فناوریهای نوین است. ایجاد تغییرات کوچک اما مؤثر در سیاستهای شرکت، تأثیر بزرگی در افزایش رضایت شغلی و کاهش نرخ ترک کار خواهد داشت. ✍️ هدر برتی - معاون ارشد منابع انسانی گروه هتلهای Arlo
ایجاد شده: 15/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 15/فروردین/1404صنعت گردشگری در ایران بهعنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی و فرهنگی همواره مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است. این صنعت با برخورداری از ظرفیتهای بینظیر طبیعی، تاریخی و فرهنگی، میتواند نقش تعیینکنندهای در ارتقای جایگاه ایران در عرصه جهانی ایفا کند. با این حال، دستیابی به این اهداف مستلزم برنامهریزی دقیق، همافزایی میان دولت و بخش خصوصی و بهرهگیری از فناوریهای نوین است. در این مسیر، دولت باید نقش خود را از دخالت مستقیم در امور اجرایی به سمت سیاستگذاری، نظارت و ایجاد زیرساختهای لازم تغییر دهد تا بستری مناسب برای رشد و توسعه پایدار این صنعت فراهم شود. دولت بهعنوان نهاد سیاستگذار و ناظر، باید با ایجاد زیرساختهای الکترونیکی و دیجیتالی، زمینه استفاده از فناوریهای پیشرفته را در صنعت گردشگری فراهم کند. هوش مصنوعی بهعنوان یکی از ابزارهای تحولآفرین، میتواند در ارتقای کیفیت خدمات، مدیریت دادهها و ارائه تجربههای منحصربهفرد به گردشگران نقش کلیدی ایفا کند. سرمایهگذاری در توسعه سامانههای رزرو آنلاین، راهاندازی پلتفرمهای مدیریت سفر و استفاده از ابزارهای تحلیل داده مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله اقداماتی است که میتواند به بهبود عملکرد این صنعت کمک کند. همچنین، ایجاد شبکههای ارتباطی پایدار، امنیت سایبری و گسترش اپلیکیشنهای گردشگری از ضروریاتی است که مرزهای سنتی این صنعت را درنوردیده و افقهای جدیدی را ترسیم میکند. یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری ایران، دخالت مستقیم دولت در مدیریت مکانهای تفریحی و گردشگری است. این رویکرد اغلب با ناکارآمدی، بروکراسی پیچیده و کاهش جذابیت خدمات همراه بوده است. به همین دلیل، خروج دولت از بنگاهداری و واگذاری امور عملیاتی به بخش خصوصی، گامی ضروری برای افزایش بهرهوری و جلب مشارکت گستردهتر است. دولت باید با تدوین سیاستهای شفاف و تسهیل فرآیند سرمایهگذاری، انگیزه لازم را برای ورود بخش خصوصی به عرصههای جدیدی مانند توسعه زیرساختهای گردشگری، تأسیس هتلها و مراکز اقامتی هوشمند و ارائه خدمات شخصیسازیشده فراهم کند. بخش خصوصی نیز میتواند با راهاندازی پلتفرمهای دیجیتال، برندسازی و بازاریابی بینالمللی، جاذبههای ایران را به جهانیان معرفی کند و تجربه گردشگران را از ورود تا خروج به کشور بهینهسازی نماید. سرمایهگذاری مداوم در بخشهای کلیدی صنعت گردشگری، از جمله حملونقل ریلی، جادهها، فرودگاهها، بنادر و مراکز تفریحی، رفاهی و فرهنگی، از وظایف مهم دولت در این مسیر است. زیرساختهای الکترونیکی نیز نقش حیاتی در عملیاتی کردن سیاستها دارند. گسترش پرداختهای دیجیتالی، یکپارچگی اطلاعات و امنیت گردش مالی، میتواند تجربه گردشگران داخلی و خارجی را بهطور چشمگیری ارتقا بخشد. استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رفتار گردشگران، پیشبینی نیازها و مدیریت منابع، به شرکتهای فعال در این حوزه امکان میدهد تا با دقت بیشتری خدمات را طراحی کنند و رضایت مشتریان را افزایش دهند. دولت همچنین میتواند با حمایت از استارتاپهای خلاقانه در زمینه گردشگری هوشمند، فضای لازم برای ارائه خدمات نوآورانه را فراهم کند. موفقیت در صنعت گردشگری ایران در سال 1404 تنها با خروج دولت از مسئولیتهای عملیاتی و ایجاد فرصت واقعی برای نقشآفرینی بخش خصوصی محقق خواهد شد. دولت باید نقش تسهیلگری و نظارت را بهطور کامل بپذیرد و از طریق برنامهریزی راهبردی، استانداردسازی خدمات و برندسازی بینالمللی، ایران را در میان مقاصد گردشگری برجسته دنیا قرار دهد. بخش خصوصی نیز در این مسیر انتظار دارد در فضایی امن، شفاف و حمایتشده، اقدام به سرمایهگذاری و توسعه زیرساختهای هوشمند کند و از قدرت فناوری برای خلق تجربههای بهیادماندنی استفاده نماید. هماهنگی کامل میان این دو بخش و بهرهگیری از فناوریهای مدرن، راه را برای رشد صنعت گردشگری و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی هموار خواهد کرد. امید است صنعت گردشگری ایران با بهرهگیری از ظرفیتهای بینظیر خود و استفاده از فناوریهای نوین، به یکی از قطبهای مهم گردشگری در منطقه و جهان تبدیل گردد. تحقق این هدف مستلزم همکاری همهجانبه دولت و بخش خصوصی، سرمایهگذاری در زیرساختها و ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات باکیفیت و منحصربهفرد به گردشگران است. ✍️ مهران امیرحسینی - فعال گردشگری
ایجاد شده: 7/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 7/فروردین/1404به دلیل افزایش تقاضا برای اقامت در این ایام و همچنین اهمیت مهماننوازی در این فصل خاص نیازمند برنامهریزی و اقدامات ویژهای است. در اینجا به برخی از مهمترین اقدامات برای آمادگی هتلها برای ایام نوروز اشاره میکنم: 1. برنامهریزی و رزرو پیشرفته رزروهای پیشبینیشده: از آنجایی که تقاضا برای اقامت در ایام نوروز به طور قابل توجهی افزایش مییابد، هتلها باید برنامهریزی دقیقی برای مدیریت رزروها داشته باشند. پیشنهاد میشود که سیستم رزرو آنلاین بهروزرسانی شود و ظرفیت پذیرش به دقت ارزیابی شود. تعریف بستههای ویژه نوروزی: هتلها میتوانند برای جذب مسافران بیشتر، بستههای ویژه نوروزی با تخفیف یا خدمات اضافی مانند پذیرایی ویژه، برنامههای تفریحی یا تورهای گردشگری در نظر بگیرند. 2. بهینهسازی خدمات و امکانات تمیزکاری و تعمیرات: قبل از شروع ایام نوروز، هتلها باید تمامی اتاقها و فضاهای عمومی را به دقت نظافت و سرویس کنند. همچنین، هرگونه تعمیرات جزئی باید انجام شود تا مهمانان از اقامت راحت و بدون مشکل برخوردار باشند. آمادهسازی اتاقها: دکوراسیون اتاقها باید مناسب ایام نوروز باشد. استفاده از تزئینات نوروزی (مانند سفره هفتسین یا گلهای بهاری) میتواند تجربه مهمانان را بهبود بخشد. 3. آمادهسازی پرسنل آموزش و آگاهی دادن به پرسنل: پرسنل هتل باید از هرگونه تغییرات و برنامهریزیهای ویژه ایام نوروز آگاه باشند. آموزشهایی مانند نحوه برخورد با مهمانان، برقراری ارتباط موثر و حل مشکلات مهمانان باید انجام شود. افزایش تعداد پرسنل: به دلیل حجم بالای مسافران، ممکن است نیاز به افزایش تعداد پرسنل، بهویژه در بخشهای پذیرش، رستوران و خدمات اتاقها باشد. 4. ارائه خدمات ویژه نوروزی پذیرایی ویژه: در ایام نوروز، هتلها میتوانند برای جذب مهمانان بیشتر، منوی ویژه نوروزی با غذاهای محلی یا خاص این ایام ارائه دهند. همچنین، میتوانند خدمات صبحانه یا عصرانه خاصی برای مهمانان فراهم کنند. برنامههای تفریحی و سرگرمی: برگزاری برنامههای تفریحی برای مهمانان مانند کنسرتهای محلی، نمایشهای سنتی، کلاسهای آشپزی نوروزی یا بازیهای گروهی میتواند تجربهای خاص و جذاب برای مهمانان ایجاد کند. تورهای گردشگری: ا رائه تورهای نوروزی به جاذبههای گردشگری محلی یا برنامهریزی برای بازدید از مکانهای تاریخی میتواند جذابیت بیشتری برای مسافران به همراه داشته باشد. 5. ارتقاء ارتباط با مهمانان اطلاعرسانی مناسب: هتلها باید از قبل برای مهمانان خود برنامهها و خدمات ویژه نوروزی را اطلاعرسانی کنند. این میتواند از طریق ایمیل، پیامک یا شبکههای اجتماعی انجام شود. پشتیبانی 24 ساعته: مهمانان در ایام نوروز ممکن است نیاز به خدمات بیشتری داشته باشند. فراهم آوردن امکان پشتیبانی 24 ساعته از طریق تلفن یا سیستم آنلاین میتواند به افزایش رضایت مهمانان کمک کند. 6. نظارت بر کیفیت خدمات بازخورد از مهمانان: هتلها باید به طور مرتب نظرسنجی از مهمانان انجام دهند تا از کیفیت خدمات مطمئن شوند و در صورت لزوم اصلاحات انجام دهند. بررسی رضایت مهمانان: تیمهای نظارتی باید نظارت دقیقی بر کیفیت خدمات داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که همهچیز طبق برنامه پیش میرود و مهمانان راضی هستند. 7. تهیه تجهیزات و امکانات لازم موجودی اقلام ضروری: هتلها باید موجودی اقلام ضروری مانند شامپو، حوله، ملحفه و سایر لوازم بهداشتی را بررسی کرده و از کافی بودن آنها در ایام شلوغ نوروز اطمینان حاصل کنند. تأمین تجهیزات سرگرمی: اگر هتل برای خانوادهها و کودکان برنامهریزی کرده است، باید از تهیه اسباببازی، کتابهای سرگرمکننده یا تجهیزات ورزشی مانند استخر یا باشگاه اطمینان حاصل کند. 8. بازاریابی و تبلیغات ویژه نوروزی تبلیغات در شبکههای اجتماعی و وبسایت: هتلها میتوانند از رسانههای اجتماعی و وبسایت خود برای تبلیغات ویژه نوروزی استفاده کنند. این تبلیغات باید شامل تخفیفها، خدمات ویژه و تجربیات منحصر به فرد برای مهمانان باشد. همکاری با آژانسهای مسافرتی: همکاری با آژانسهای مسافرتی و تورهای گردشگری میتواند به جذب بیشتر مسافران و معرفی هتل به گردشگران کمک کند. 9. توجه به محیط زیست استفاده از مواد قابل بازیافت و مصرف بهینه منابع: هتلها میتوانند در این ایام اقدامات سبز بیشتری انجام دهند، مانند استفاده از مواد قابل بازیافت، کاهش مصرف انرژی و آب و معرفی راهکارهای سبز به مهمانان. با رعایت این نکات و برنامهریزی دقیق، هتلها میتوانند تجربهای عالی برای مهمانان نوروزی فراهم کنند و موجب جلب رضایت بیشتر آنها شوند. ✍️رضا جعفری - معاون اجرایی گروه هتلهای هما
ایجاد شده: 28/اسفند/1403 آخرین ویرایش: 28/اسفند/1403صنعت هتلداری، با ماهیتی خدماتی و تعاملی، همواره در معرض فشارهای گوناگون قرار دارد. این فشارها، که از انتظارات بالای مشتریان، حجم کاری فشرده، ساعات کاری طولانی و شیفتی و همچنین تنوع بالای کارکنان با پیشینهها و فرهنگهای مختلف نشأت میگیرند، میتوانند محیطی پرتنش را در هتلها ایجاد کنند. در چنین محیطی، بروز تعارضات بین کارکنان امری اجتنابناپذیر است. این تعارضات، اگر به درستی مدیریت نشوند، میتوانند به کاهش بهرهوری، افزایش غیبت و ترک کار کارکنان و در نهایت، آسیب به شهرت و سودآوری هتل منجر شوند. بنابراین، مدیریت مؤثر تعارضات بین کارکنان، یکی از مهمترین وظایف مدیران منابع انسانی در هتلهاست. تعارضات بین کارکنان میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله سوءتفاهمات کوچک و اختلاف نظرهای جزئی، تا مشاجرات لفظی شدید و حتی درگیریهای فیزیکی. این تعارضات میتوانند ناشی از عوامل متعددی باشند، از جمله تفاوتهای شخصیتی، سوءتفاهمات ارتباطی، رقابت برای منابع محدود (مانند ساعات کاری بهتر یا مسئولیتهای پرمنفعتتر)، تفاوت در ارزشها و باورها، و تبعیض یا نابرابری در رفتار با کارکنان. در محیطهای پر تنش هتلها، این عوامل میتوانند به طور مضاعف بر شدت و فراوانی تعارضات بیفزایند. به عنوان مثال، در زمانهای شلوغی هتل، فشار کاری بالا و کمبود زمان میتواند منجر به سوءتفاهمات ارتباطی و افزایش احتمال بروز تعارضات شود. همچنین، در محیطهایی که تبعیض یا نابرابری وجود دارد، کارکنان ممکن است احساس ناامنی و نارضایتی کنند، که این امر میتواند منجر به افزایش تنشها و تعارضات شود. مدیریت تعارضات بین کارکنان، فرایندی پیچیده و چندوجهی است که نیازمند مهارتهای ارتباطی قوی، توانایی حل مسئله و درک عمیق از روانشناسی رفتار انسانی است. مدیران باید قادر باشند به طور فعال به شکایات و نگرانیهای کارکنان گوش دهند، ریشه اصلی تعارضات را شناسایی کنند و راهکارهای مناسب برای حل آنها را ارائه دهند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد که مدیران به عنوان میانجی بین طرفین درگیر در تعارض عمل کنند و به آنها کمک کنند تا به یک توافق قابل قبول دست یابند. در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد که مدیران تصمیمات قاطعانه بگیرند و اقداماتی انضباطی را علیه کارکنانی که رفتار نامناسبی داشتهاند، اعمال کنند. مهمترین نکته این است که مدیران باید به طور عادلانه و منصفانه با همه کارکنان رفتار کنند و از اعمال هرگونه تبعیض یا نابرابری اجتناب کنند. یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از بروز تعارضات، ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت و حمایتی است. در چنین فرهنگی، کارکنان احساس ارزشمندی و احترام میکنند و به آنها فرصت داده میشود تا نظرات و نگرانیهای خود را به راحتی بیان کنند. همچنین، در یک فرهنگ سازمانی مثبت، ارتباطات شفاف و باز و همچنین آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله، از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیران باید به طور فعال در ایجاد و ترویج چنین فرهنگی نقش داشته باشند و به عنوان الگوهای رفتاری مثبت برای کارکنان عمل کنند. آموزش مهارتهای ارتباطی، مدیریت استرس و حل مسئله به کارکنان، میتواند به آنها کمک کند تا بهتر با فشارهای کاری مقابله کنند، سوءتفاهمات را کاهش دهند و به طور مؤثرتری با یکدیگر همکاری کنند. همچنین، ایجاد فرصتهایی برای تفریح و تعاملات اجتماعی بین کارکنان، میتواند به تقویت روابط بین آنها و کاهش تنشها کمک کند. در نهایت، مدیریت تعارضات بین کارکنان در محیطهای پر تنش هتلها، نیازمند یک رویکرد جامع و فعال است. مدیران باید به طور مداوم به دنبال شناسایی و رفع عوامل زمینهساز تعارضات باشند و راهکارهای مناسب برای حل آنها را ارائه دهند. با ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت و حمایتی، ارائه آموزشهای لازم به کارکنان و مدیریت عادلانه و منصفانه، میتوان به کاهش فراوانی و شدت تعارضات، و در نتیجه، بهبود محیط کار، افزایش رضایت کارکنان، و بهبود عملکرد هتل کمک کرد. ✍️ فرزاد زارع - فعال گردشگری
ایجاد شده: 18/اسفند/1403 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1403تبلیغات، این روزها به بخشی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است. از بیلبوردهای غولپیکر در خیابانها گرفته تا پیامهای پنهانی در شبکههای اجتماعی، همه جا ردپای آن دیده میشود. اما پشت این زرقوبرقها و پیامهای جذاب، چهرهای دیگر از تبلیغات نیز پنهان است؛ چهرهای که کمتر دیده میشود و گاهی پیامدهای ناخوشایندی برای جامعه و مصرفکنندگان به همراه دارد. در این مطلب، به بررسی آن روی سیاه تبلیغات میپردازیم؛ جایی که هدف دیگر اطلاعرسانی یا ایجاد انگیزه نیست، بلکه بهرهبرداری، اغراق و حتی گمراهی در پس آن نهفته است. در بازاریابی مبحثی داریم با عنوان «آن روی سیاه تبلیغات» که به تبلیغات گمراهکننده و فریبنده اشاره دارد، “dark side of advertising” یا “deceptive advertising” است. هر دو این عبارتها به روشهای تبلیغاتی اشاره دارند که به طور عمدی یا ناخودآگاه موجب فریب و گمراه کردن مشتریان میشوند. • عبارت Dark side of advertising: این اصطلاح به جنبههای منفی و غیر اخلاقی تبلیغات اشاره دارد، جایی که برندها ممکن است از تاکتیکهای فریبکارانه یا اغراقآمیز برای جلب توجه استفاده کنند. • عبارت Deceptive advertising: این عبارت به تبلیغاتی اشاره دارد که در آنها اطلاعات نادرست یا گمراهکننده به مخاطبان ارائه میشود تا آنها را به خرید یا استفاده از محصول ترغیب کنند. برخی از ویژگیهای آن روی سیاه تبلیغات: 1. استفاده از وعدههای غیرواقعی: تبلیغاتی که وعدههایی میدهند که نمیتوانند بهطور واقعی برآورده شوند، مانند «خدمات رایگان» بدون توضیح شرایط یا «پیشنهاد ویژه» که در واقع شرایطش بهطور واضح مشخص نیست. 2. گمراهکننده بودن اطلاعات: این نوع تبلیغات بهطور عمدی اطلاعاتی را به شکل ناقص یا گمراهکننده نمایش میدهند. بهعنوان مثال، فقط جنبه مثبت یک محصول یا خدمات را نشان میدهند بدون اینکه عواقب منفی یا هزینههای پنهانی آن را ذکر کنند. 3. استفاده از ترس یا اضطراب: تبلیغاتی که از احساس ترس یا اضطراب برای تحریک خرید استفاده میکنند، مثلاً با اعلام تهدیدهای مبهم مانند «اگر همین حالا اقدام نکنید، فرصت برای همیشه از دست خواهد رفت». 4. تبلیغات غیرشفاف: در این نوع تبلیغات، مشتریان اغلب متوجه نمیشوند که چه هزینههایی یا محدودیتهایی در کار است، مثل «رایگان» بودن تنها برای برخی خدمات خاص یا شرایط محدود. خطرات آن روی سیاه تبلیغات: • آسیب به اعتبار برند: در بلندمدت، این نوع تبلیغات میتوانند منجر به آسیب به برند شوند. مشتریانی که احساس کنند فریب خوردهاند، احتمالاً دیگر به برند اعتماد نکرده و از آن استفاده نخواهند کرد. • مخاطره با قوانین و مقررات: در بسیاری از کشورها، تبلیغات گمراهکننده ممکن است بهعنوان نقض قوانین ضدفریبکاری شناخته شده و به جریمههای قانونی و کاهش شهرت برند منجر شود، که در پایان به چند مثال واقعی اشاره خواهم کرد. • دوری از مخاطب وفادار: مشتریانی که با چنین تبلیغاتی برخورد کنند، نه تنها از خرید محصولات و خدمات برند مذکور منصرف میشوند، بلکه احتمالاً نظرات منفی و تجارب بد خود را به دیگران منتقل میکنند. برای ملموستر شدن موضوع مطرح شده، در زیر به چند نمونه واقعی اشاره می کنم که نشان میدهد استفاده از کلمه «رایگان» و کلمات و یا شعارهای مبهم در تبلیغات چطور میتواند به برند آسیب بزند. به عنوان مثال شرکتی که استفاده از کلمه «رایگان» به ضررش تمام شده، می توان به شرکت Spirit Airlines، یکی از بزرگترین ایرلاینهای ارزانقیمت آمریکا اشاره کرد. شرکت Spirit Airlines در تبلیغات خود بارها از عبارت «رایگان» برای جذب مشتریان استفاده کرده است، بهویژه برای خدماتی مانند « یک چمدان دستی رایگان» یا « انتخاب صندلی رایگان»، اما در حقیقت این «رایگان»ها با هزینههای پنهانی همراه بودند که بعداً مشتریان متوجه میشدند. بهطور مثال،Spirit Airlines تبلیغاتی منتشر کرده بود که عنوان میکرد « یک چمدان دستی رایگان »، اما در واقع این شرکت هزینههای اضافی برای چمدانهای دیگر یا خدمات اضافی از جمله اولویت در سوار شدن از مشتریان میگرفت. این امر باعث شد که بسیاری از مسافران احساس کنند که این ایرلاین آنها را فریب داده است، بهویژه زمانی که متوجه میشدند که هزینه نهایی سفر بسیار بیشتر از آنچه که ابتدا اعلام شده، میشود. چرا این باعث ضرر شد؟ 1. بیاعتمادی مشتریان: استفاده از کلمه «رایگان» بهطور مکرر به عنوان یک تاکتیک تبلیغاتی باعث بیاعتمادی میان مشتریان شد. وقتی مصرفکنندگان متوجه شدند که هزینههای اضافی بهصورت مخفیانه در بلیتها گنجانده شده، این امر باعث شد که به این برند بهعنوان یک شرکت فریبکار نگاه کنند. 2. آسیب به اعتبار برند: Spirit Airlines بهدلیل استفاده از کلمات مبهم و فریبنده در تبلیغات خود، اعتبار برند خود را در معرض خطر قرار داد. حتی زمانی که این شرکت سعی کرد شفافتر شود، هنوز تصور عمومی بر این بود که برای جلب مشتری از تکنیکهای فریبکارانه استفاده میکند. 3. نظرات منفی و کاهش فروش: در پی این مشکلات، Spirit Airlines با انتقادات زیادی از سوی مشتریان و رسانهها روبرو شد، که تأثیرات منفی شدیدی بر تصویر برند داشت و باعث کاهش فروش و اعتماد مشتریان به برند گردید. شرکت Spirit Airlines یک نمونه بارز از اشتباه استفاده از کلمه «رایگان» در تبلیغات است. این شرکت نشان میدهد که استفاده از کلمات جذاب مانند «رایگان» باید با دقت و شفافیت کامل صورت گیرد، زیرا اگر خدمات یا محصولات بهصورت واقعی رایگان نباشند، نه تنها به برند آسیب میزنند، بلکه مشتریان وفادار را از دست خواهید داد. این مثال نشان میدهد، که حتی برندهای بزرگ و معتبر هم اگر از این کلمه بهطور نادرست استفاده کنند، میتوانند خسارات جدی ببینند. شرکت “Nutella” در تبلیغات خود ادعا میکرد، یک محصول سالم و مغذی برای صبحانه است، تبلیغات نشان میداد که نوتلا میتواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد، چون حاوی مواد اولیهای مثل شیر، فندق و کاکائو است اما در حقیقت محتوای قند و چربی آن بسیار بالا بود و این باعث شد که شرکت تحت فشار قرار بگیرد. مشکل: این ادعاها بهوضوح جنبهی فریبنده داشتند زیرا: • نوتلا مقدار زیادی شکر و چربیهای اشباعشده دارد، که آن را به یک محصول پرکالری تبدیل میکند. • بسیاری از متخصصان تغذیه با این ادعا که نوتلا “مغذی” است، مخالف بودند. نتیجه: • در سال 2012، یک مادر آمریکایی شکایتی علیه Ferrero (شرکت سازنده نوتلا) مطرح کرد و گفت که تبلیغات شرکت باعث شده فکر کند نوتلا برای کودکانش سالم است. • دادگاه حکم داد که تبلیغات نوتلا فریبنده بودهاند و شرکت Ferrero مجبور شد مبلغ 3 میلیون دلار جریمه پرداخت کند. این مثال نشان میدهد که حتی برندهای محبوب باید دقت زیادی در ارائه اطلاعات واقعی در تبلیغات خود داشته باشند، چون مصرفکنندگان بهراحتی فریب نمیخورند. شرکتSkechers ادعا میکرد که کفشهای Shape-Ups به دلیل طراحی خاصشان، مثل کفیهای منحنی، میتوانند: • کالری بسوزانند. • عضلات بدن را تقویت کنند. • به کاهش وزن و بهبود وضعیت بدن کمک کنند. این تبلیغات بسیار جذاب بود و مشتریان زیادی را به خرید این کفشها ترغیب کرد. مشکل: تحقیقات علمی و بررسیهای قانونی نشان داد که هیچ شواهد محکمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. طراحی کفشهای Shape-Ups هیچ تأثیر ویژهای بر سوزاندن کالری یا تقویت عضلات نداشت که با کفشهای معمولی قابل مقایسه باشد. نتیجه: • در سال 2012، Skechers توسط کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) به تبلیغات گمراهکننده متهم شد. • این شرکت مجبور شد 40 میلیون دلار جریمه پرداخت کند و پول مشتریانی را که این کفشها را با این امید خریده بودند، برگرداند. این مثال یکی از برجستهترین موارد تبلیغات فریبنده است که نشان میدهد شرکتها نمیتوانند بدون شواهد علمی ادعاهای بزرگ و جذاب کنند. مثال دیگر دربارهی شرکت Red Bull است و شعار معروفش: “Red Bull gives you wings”. "ردبول به شما بال می دهد " شرکت Red Bull سالها در تبلیغات خود از این شعار استفاده میکرد، به شکلی که باعث شده بود برخی مصرفکنندگان باور کنند این نوشیدنی تواناییهای فیزیکی و ذهنی فوقالعادهای به آنها میدهد، مانند افزایش انرژی، تمرکز، و عملکرد بهتر. مشکل: • در سال 2014، یک گروه از مشتریان شکایت کردند و ادعا داشتند که این شعار و تبلیغات آن گمراهکننده است، چون Red Bull هیچ تأثیر ویژهای فراتر از نوشیدنیهای کافئیندار معمولی ندارد. • آنها به این نکته اشاره کردند که هیچگونه “بال” یا انرژی شگفتانگیزی از مصرف این نوشیدنی بهدست نمیآید. نتیجه: • شرکت Red Bull مجبور شد مبلغ 13 میلیون دلار در قالب جریمه و بازپرداخت به مشتریان پرداخت کند. • این پرونده باعث شد شرکت در تبلیغاتش بیشتر محتاط باشد، هرچند شعار “Red Bull gives you wings” همچنان به عنوان یک شعار تبلیغاتی باقی مانده است، اما با افزودن توضیحات و رفع سوءتفاهمها. این مثال نشان میدهد که حتی یک شعار طنزآمیز اگر درک درستی ایجاد نکند، میتواند به پیامدهای قانونی منجر شود. نتیجه گیری : تبلیغات، ابزاری قدرتمند است که میتواند مسیر تصمیمگیریهای ما را تغییر دهد و تأثیر عمیقی بر جامعه بگذارد. اما همانطور که دیدیم، این ابزار گاهی بهجای خدمت به مخاطب، به ابزاری برای گمراهی و سوءاستفاده تبدیل میشود. آگاهی از این جنبههای پنهان تبلیغات به ما کمک میکند تا در مواجهه با پیامهای تبلیغاتی هوشمندانهتر عمل کنیم و انتخابهایی آگاهانهتر داشته باشیم. در نهایت، مسئولیتپذیری در تولید تبلیغات و دقت در مصرف آن، میتواند این ابزار قدرتمند را به جای تهدید، به فرصتی برای رشد و پیشرفت جامعه تبدیل کند. استفاده از چنین نمونه هایی میتواند بهخوبی نشان دهد که برندهای موفق چطور با دقت کلمات را انتخاب میکنند تا هم مخاطب جذب کنند و هم اعتبار برند خود را حفظ کنند. ✍️ احمد حشمت نژاد - نائب رییس جامعه حرفه ای هتل آپارتمان داران خراسان رضوی
ایجاد شده: 16/اسفند/1403 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1403ازجمله مهارتهای نرم یک ویتر(گارسن) حرفه ای : الف.مهارتهای ارتباطی توانایی برقراری ارتباط مؤثر با مهمانان و همکاران. شنونده فعال بودن و درک نیازهای مهمانان. و ب. خدمات مشتری ارائه خدمات با کیفیت و برآورده کردن انتظارات مهمانان وتوانایی حل مشکلات و پاسخگویی به شکایات به شیوهای حرفه ای میباشد. واز جمله روشهای آموزش مهارتهای نرم به ویترها ،برگزاری کارگاههای تعاملی است که در آنها ویترها میتوانند مهارتهای خود را تمرین کنند. استفاده از سناریوهای واقعی برای شبیهسازی موقعیتهای مختلف دراین کارگاهها نیز مهمترین قسمت این آموزش است . در ذیل با نمونه ای از این سناریو آشنا میشویم: سناریو: مهمان ناراضی ۱. وضعیت اولیه محیط: رستوران هتل، شخصیتها: مهمان: فردی ناراضی که به دلیل یک مشکل خاص به ویتر مراجعه کرده است. ویتر: کارمند هتل که مسئول رسیدگی به شکایات و ارائه خدمات است. ۲. مشکل مشکلات ممکن: خدمات به تأخیر افتاده است (مثلاً غذا یا سرویس اتاق) یا امکانات هتل مطابق با تبلیغات نیستند یا رفتار نامناسب پرسنل. ۳. اجرای سناریو مهمان وارد میشود: مهمان با حالت ناراضی به سمت ویتر میآید و شروع به بیان مشکل خود میکند. ویتر باید گوش دهد: ویتر باید با دقت به مشکل مهمان گوش دهد و نشان دهد که به احساسات او اهمیت میدهد. سوالات clarifying : ویتر میتواند سوالاتی بپرسد تا جزئیات بیشتری درباره مشکل بدست آورد و مطمئن شود که دقیقاً متوجه شده است. ۴. پاسخگویی و راهحل عذرخواهی: ویتر باید به طور مؤدبانه عذرخواهی کند و احساسات مهمان را تأیید کند. ارائه راهحل: ویتر باید راهحلهای ممکن را ارائه دهد، مانند: ارائه یک وعده غذایی یا نوشیدنی یا دسر رایگان. تخفیف در فاکتور. تأیید و پیگیری: ویتر باید مطمئن شود که آیا راهحل پیشنهادی مورد قبول مهمان است و در صورت نیاز، پیگیریهای لازم را انجام دهد. ۵. ارزیابی و بازخورد بررسی نتایج: پس از اجرای سناریو، گروه میتواند در مورد عملکرد ویتر بحث کند و نکات قوت و ضعف را شناسایی کند. بازخورد: ارائه بازخورد سازنده برای بهبود مهارتها و تکنیکهای مورد استفاده. ۶. نکات کلیدی برای ویترها مهارتهای ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مؤثر و همدلی با مهمانان. مدیریت استرس: حفظ آرامش در شرایط دشوار و فشار. حل مسئله: توانایی شناسایی و ارائه راهحلهای مناسب و عملی. اجرای این سناریو به کارکنان کمک میکند تا در مدیریت نارضایتی مهمانان مهارت پیدا کنند و تجربهای مثبت برای مهمانان ایجاد کنند، حتی در مواقعی که مشکلاتی پیش میآید. ✍️ سینا ظفریان - فعال گردشگری
ایجاد شده: 11/اسفند/1403 آخرین ویرایش: 11/اسفند/1403ایجاد اولین برداشت خوب نه تنها مهم است، بلکه نیازمند ظرافت است. زمانی که مهمانان وارد هتل شما می شوند، امکانات پذیرایی عناصری کلیدی هستند که تفاوت ایجاد می کنند و به آن ها احساس ویژه بودن و استقبال گرم می دهند. این فرصتی برای هتل است تا مراقبت و خدمات توجه آمیز خود را نشان دهد و در نتیجه روابط طولانی مدت و مثبتی با مهمانان برقرار کند. بیایید بهترین روش ها برای تحت تأثیر قرار دادن مهمانان در هنگام ورود را بررسی کنیم! چرا امکانات پذیرایی مهم هستند؟ • ایجاد اولین برداشت: اولین برداشت ها تأثیر قوی و ماندگاری دارند. حتی کوچکترین امکانات پذیرایی می توانند باعث شوند که مهمانان از همان لحظه اول احساس احترام و مراقبت کنند. یک بسته هدیه کوچک، یک کارت خوش آمدگویی شخصی یا یک نوشیدنی خنک در پذیرش می تواند به مهمانان حس مهمان نوازی هتل را القا کند. • ارتقای تجربه مهمان: امکانات پذیرایی نه تنها راحتی را فراهم می کنند، بلکه تجربه کلی مهمان را نیز ارتقا می دهند. زمانی که مهمانان از لحظه ورود احساس راحتی و رضایت کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که از نواقص جزئی چشم پوشی کنند و از اقامت خود نهایت لذت را ببرند. امکانات پذیرایی رایج و نحوه اجرای آن ها • نوشیدنی های خوش آمدگویی: یک لیوان آبمیوه تازه یا آب یا شربت خنک در پذیرش می تواند باعث شود که مهمانان پس از یک سفر طولانی احساس شادابی کنند. • بسته های هدیه خوش آمدگویی: بسته های هدیه خوش آمدگویی اغلب شامل اقلامی محلی مانند شیرینی، میوه های تازه یا سوغاتی های کوچک هستند. این هدایا نه تنها مهمان نوازی را نشان می دهند، بلکه به مهمانان در کشف فرهنگ محلی نیز کمک می کنند. • کارت های خوش آمدگویی شخصی: یک کارت خوش آمدگویی دست نویس یا نمایش متن در صفحه تلوزیون هوشمند داخل اتاق با نام مهمان، یک ارتباط شخصی و دوستانه ایجاد می کند. (نام مهمان را ذکر کنید و برای آنها آرزوی اقامتی دلپذیر در هتل داشته باشید). بهینه سازی امکانات پذیرایی برای انواع مختلف مهمانان • برای خانواده هایی که با کودکان سفر می کنند، امکاناتی مانند کتاب های داستان، اسباب بازی های کوچک یا تنقلات برای کودکان تهیه کنید. اتاق های خانوادگی را می توان به تخت خواب های اضافی یا وسایل ضروری برای کودک مجهز کرد. • برای مسافران تجاری، امکانات مفیدی مانند فضای کار راحت، دستگاه قهوه ساز، سیستم کامپیوتری، پرینتر، شارژرهای چند دستگاهه و اطلاعات اتاق جلسات در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که هتل شما دارای اتصال Wi-Fi قوی و پایدار است. • مسافران لوکس انتظار امکانات برتر و منحصر به فرد دارند. اقلام ممتازی مانند لباس خواب ابریشمی، محصولات مراقبت از پوست درجه یک، یک اتوموبیل همراه با راننده در اختیار، و لیستی از خدمات اسپا یا سلامتی را آماده کنید. پیشنهادات ویژه برای هتل ها • یک هتل ۵ ستاره می تواند با یک بسته هدیه خوش آمدگویی شامل میوه های تازه و شیرینی، غذاهای محلی و یک کارت خوش آمدگویی شخصی به همراه دسته گل، مهمانان را تحت تأثیر قرار دهد. آنها همچنین خدمات انتقال فرودگاهی رایگان و یک جلسه ماساژ رایگان در اسپا ارائه می دهند. • یک هتل بوتیک می تواند با تهیه یک ست چای و شیرینی های سنتی در اتاق، امتیازاتی کسب کند. آنها همچنین محصولات مراقبت از پوست طبیعی و یک راهنمای دقیق از جاذبه های اطراف را ارائه می دهند. • یک هتل خانوادگی می تواند با تهیه یک سبد هدیه کودکان، شامل کتاب های داستان، اسباب بازی و تنقلات، تاثیر مثبتی ایجاد کند. آنها همچنین خدمات پرستاری کودک و فعالیت های مناسب خانواده را ارائه می دهند. نتیجه گیری ایجاد اولین برداشت عالی با مهمانان از طریق امکانات پذیرایی، یک استراتژی حیاتی برای ارتقای تجربه مهمان و ایجاد روابط طولانی مدت است. این امکانات نه تنها باعث می شوند که مهمانان از همان ابتدا احساس راحتی و رضایت کنند، بلکه لحظات خاطره انگیزی را ایجاد می کنند که آنها را تشویق می کند تا به هتل شما بازگردند و آن را به دیگران توصیه کنند. ✍️ سینا ظفریان - فعال گردشگری
ایجاد شده: 30/بهمن/1403 آخرین ویرایش: 30/بهمن/1403نمایشگاه فیتور امسال نشان از تغییر آمارها و جهش فوق العاده تعداد ، تنوع و کیفیت گردشگری در جهان بود. سالن های کشورهای اسپانیولی زبان در هر ۵ روز به قدری مملو از جمعیت و مشتاقان به سفر بود؛ که تردد در سالن ها و حتی ورود به آنها به سختی صورت میگرفت. پاویون کشورهایی مانند ترکیه ، مصر ، ژاپن ، کره و کشورهای اسکاندیناوی به سختی فرصت پاسخگویی و جلسات b2b را داشته و هنگام مراجعه وقت ملاقات را به روزهای آینده موکول می کردند . پاویون باشکوه عمان در کنار ایران، که نشان از ورود به عرصه بازارهای جهانی در ارائه خدمات سفر داشت. اما ایران! پاویونی با شکوه با حضور دفاتر خدمات مسافرتی و تورگردانانی که سال هاست در خط مقدم تبلیغ و جذب توریست با هزینه های هنگفت، ضمن متحمل شدن زیان های فراوان در سال های شیوع ویروس کرونا و پس از آن باز هم سعی کرده اند پابرجا بمانند و تا حد امکان نیروی انسانی خود را حفظ نمایند؛ تا اسم ایران را در عرصه بین المللی صنعت گردشگری بر زبان ها آورند. متاسفانه مراجعه کننده جدید بسیار کم و همکاران و شرکای تجاری گذشته منتظر تغییر در روند وزارت خانه های امور خارجه کشور خود از قرمز و اعلام هشدار خطر هستند و اذعان داشته که مسافر و مشتاق برای ایران آماده دارند و فقط منتظر این تغییر رنگ هستند. سال هاست وزارت گردشگری با کشورهای زیادی به دنبال لغو ویزا و توسعه ارتباط و همکاری برای جایگزینی توریست اروپایی ، آمریکایی و انگلیسی و استفاده از خدمات سفر برای مردم آن کشورهاست. اما چیزی که بدنه تخصصی گردشگری ایران میداند ، سود و درآمد مستقیم از سفر کشورهای غربی و کشورهای دارای رشد اقتصادی بالاست. به اصطلاح میتوان گفت مردمی که دستشان به دهانشان میرسد توریست واقعی در ایران هستند. باید دید در آینده سیاست های دولت با کشورهای غربی میتواند همچون سال های برجام دفاتر خدمات مسافرتی، هتل ها، راهنمایان تور و تورگردانان، صنایع دستی، حمل و نقل و در نهایت بازار اقتصادی حاصل از گردشگری را فعال نماید؛ یا همچنان در این بازار صعودی و رکورد شکن نظاره گر خواهیم بود … ✍️ امیر مسعود لوافان - فعال گردشگری
ایجاد شده: 14/بهمن/1403 آخرین ویرایش: 14/بهمن/1403روابط میان ایران و آمریکا در طول دهههای اخیر همواره با پیچیدگیها و تنشهای فراوانی همراه بوده است. اما اکنون، با تغییرات اخیر در فضای سیاسی هر دو کشور و شکلگیری شرایطی جدید، فرصتی فراهم آمده که میتواند بهعنوان نقطه عطفی در بهبود روابط دیپلماتیک دو کشور محسوب شود. در این میان، گردشگری میتواند بهعنوان یکی از مؤثرترین ابزارها برای کاهش تنشها و تقویت دیپلماسی فرهنگی عمل کند. گردشگری، بهویژه در قالب ارتباطات مردمبامردم، این پتانسیل را دارد که به افزایش اعتماد و درک متقابل بین دو ملت کمک کند. زمانی که افراد از فرهنگها و پیشینههای مختلف با یکدیگر روبهرو میشوند، فرصتی برای از بین بردن سوءتفاهمها و شکلگیری درک عمیقتر از یکدیگر پدید میآید. این نوع تعاملات میتواند تصورات منفی و کلیشههای شکلگرفته در رسانهها و افکار عمومی را تضعیف کرده و زمینهساز ارتباطات مثبت و صلحآمیز باشد. در حقیقت، گردشگری میتواند نقش یک کانال غیررسمی دیپلماسی را ایفا کند و بدون نیاز به پیچیدگیهای رایج در روابط دیپلماتیک، پیوندهای انسانی و اجتماعی بین دو ملت را مستحکمتر سازد. زمانی که مردم از کشورهای مختلف با یکدیگر تعامل میکنند، بهطور طبیعی درک بهتری از تفاوتها و شباهتهای فرهنگی خود پیدا میکنند. این موضوع میتواند به کاهش تنشها و رفع بیاعتمادیها بین دو ملت کمک کند. برای ایران و آمریکا، که در طول سالیان متمادی زیر فشارهای سیاسی و تبلیغات رسانهای بودهاند، گردشگری میتواند دریچهای نو به سوی برقراری ارتباطات دوستانه بگشاید. سفر شهروندان آمریکایی به ایران میتواند فرصتی باشد تا از نزدیک با واقعیتهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ایران آشنا شوند و بر اساس تجربههای شخصی خود، تصویر دقیقتری از این کشور بسازند، نه صرفاً از دریچه اخبار و رسانهها. استفاده از گردشگری بهعنوان یک کلیدواژه در روابط خارجی، میتواند زمینهساز بازگشایی راههای فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور باشد. این روابط، از طریق تعاملات انسانمحور، میتواند به توسعه و گسترش روابط صلحآمیز میان دو ملت کمک کند. از منظر اقتصادی، گردشگری بهویژه برای کشورهایی که دارای جاذبههای تاریخی، فرهنگی و طبیعی متنوعی هستند، میتواند بهعنوان یک موتور محرک اقتصادی عمل کند. ایران با بهرهمندی از میراث فرهنگی غنی، مناظر طبیعی خیرهکننده و آثار تاریخی بینظیر، ظرفیت جذب گردشگران خارجی، بهویژه از آمریکا، را داراست. این صنعت میتواند بهعنوان یکی از راهکارهای مؤثر برای ارزآوری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور در شرایط تحریمها و محدودیتهای اقتصادی عمل کند. گردشگری نهتنها میتواند سرمایهگذاری خارجی را جذب کند، بلکه به تقویت اشتغال داخلی و ارتقاء سطح رفاه اجتماعی نیز کمک خواهد کرد. در صورتی که موانع سیاسی کاهش یابد و شرایط سفر تسهیل شود، گردشگری میتواند بهعنوان یک صنعت پایدار و سودآور برای ایران مطرح شود؛ بهویژه در شرایطی که کشور بهدنبال راهکارهایی برای جبران مشکلات اقتصادی ناشی از تحریمها و بهبود معیشت مردم است. افزون بر این، توسعه صنعت گردشگری میتواند نقشی کلیدی در حل معضلات داخلی ایفا کند. مسائلی همچون افزایش بیکاری، رشد فزاینده تورم، و نابرابری در توزیع ثروت، میتواند با توجه ویژه به گردشگری در سیاستهای داخلی، بهطور موثری مدیریت و مهار شود. این امر نهتنها به رونق اقتصادی کمک میکند، بلکه به بهبود رفاه اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی مردم نیز میانجامد. ✍️ مهران امیرحسینی - فعال گردشگری
ایجاد شده: 13/بهمن/1403 آخرین ویرایش: 13/بهمن/1403