نتایج جستجو...
افرادی که می خواهند واکسن پولی بزنند به کیش سفر کنند

افرادی که می خواهند واکسن پولی بزنند به کیش سفر کنند

به گزارش هتل نیوز، جلسه ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا عصر روز چهارشنبه ٢٢ اردیبهشت با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از اعضا انجمن کارآفرینان و سرمایه گذاران جزیره کیش با محوریت خرید واکسن کرونا برگزار شد. مدیرعامل انجمن کار آفرینان و سرمایه گذاران کیش در این جلسه گفت: دولت روشی برای توزیع واکسن در کشور دارد و چون در کشور ما زمانبندی این موضوع نسبت به سایر کشورها عقب‌تر بود بسیاری از هموطنان ما تصمیم گرفتند که برای انجام واکسیناسیون به خارج از کشور سفر کنند که همیًن امر انگیزه‌ای را ایجاد کرد تا در کیش اینکار انجام شود و با مجوزی که از سوی دولت صادر شد به سرعت پیگیری‌های لازم انجام شد. وی با بیان سه هدف عمده برای انجام این فعالیت تصریح کرد: هدف اول ما این بود که اگر بتوانیم تعدادی واکسن در جزیره کیش برای افرادی که در قالب تورهای سلامت به کیش سفر می‌کنند تهیه کنیم بار دولت را تا حدودی کاهش داده و یک هدف عام برای کشور و دولت را در پیش گرفته ایم. هدف دوم ما معطوف به ایرانیانی بود که فقط برای تزریق واکسن به خارج از کشور سفر می‌کردند که با این کار ازخروج ارز از کشور جلوگیری یه عمل خواهد آمد. سومین و مهم ترین هدف ما این بود که  با این کار موجب رونق گردشگری و تورهای سلامت درکیش شویم. وی ادامه داد: شرکت مدیفارم کیش به لحاظ صلاحیت حرفه‌ای در این کار انتخاب و در گام اول مجوز تهیه  ۱ میلیون دوزواکسن آستارزنکا از کشور ترکیه گرفته شد و پس از آن مجوز وزارت بهداشت با همکاری و مساعدت دکتر آهنگران دریافت شد که  با این مرحله امتیاز ویژه‌ای برای واردات این تعداد واکسن در اختیار داریم. معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به این مورد که چند بحث برای توزیع واکسن در جزیره کیش وجود دارد گفت: مجوزها در این خصوص دریافت شده  است و باید منابع مالی تامین و سپس ضمانت نامه های لازم برای ارسال این محموله به جزیره کیش و اعمال مدیریت توزیع آن در منطقه صادر شود. سعید پورعلی چگونگی نام نویسی گردشگران علاقمند به دریافت واکسن از طریق سفر به کیش مقوله بعدی است که باید مباحثی چون قیمت گذاری،هماهنگی با بخش‌های گردشگری متقاضی و مشارکت با برخی از مجموعه‌هایی که در این امر همراهی خواهند کرد را مشخص کرد. وی گفت: عملیات اجرایی در جزیره  مرحله آخر است که باید  در بعضی موارد ورود پیدا کرده و آمادگی لازم  را داشته باشیم که در هر دوصورت. واکسیناسیون محلی و ویژه ساکنان و یا ارائه خدمات واکسیناسیون به گردشگران  آمادگی اجرایی آن را داشته باشیم . وی افزود: بحث تضامین مالی باید به صورت جدی دنبال شود و برای انجام فعالیت‌هایی در این خصوص تیم‌های مختلفی تشکیل شود. ناصر آخوندی معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش گفت: واردات واکسن کرونا به جزیره کیش اتفاق خوبی است که علاوه برآرامش خاطر هموطنان و حفظ سلامت آنها موجب تقویت گردشگری سلامت هم خواهد بود. وی افزود: این محموله در دو مرحله و به تعداد ۵۰۰ هزار دوز در هر مرتبه وارد کیش می شود که برآورد مالی در حدود ۲۶۰ میلیارد تومانداشته و هفته آینده در خصوص تامین مالی برای تهیه این مبلغ با یکی از بانک‌ها رایزنی‌هایی خواهد شد. آخوندی همچنین عنوان کرد: می‌توان از محل پیش فروش و پیش ثبت نام بخشی از هزینه اجرای طرح  را پیش دریافت کرد.

ایجاد شده: 24/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 24/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
انتقاد شدید فعالان گردشگری از سه وزارتخانه

انتقاد شدید فعالان گردشگری از سه وزارتخانه

فعالان گردشگری با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا، سیاست وزارتخانه‌های امور خارجه و بهداشت را در محدود کردن ویزای ایران به چالش کشیدند و از رها کردن نیروهای متخصص گردشگری به حال خود گله کردند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وام‌های حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالت‌های بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاه‌های خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بی‌توجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغه‌هایی بود که فعالان گردشگری در گفت‌وگویی حدودا پنج‌ساعته در کلاب‌هاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکل‌های خصوصی به بحث گذاشتند. در این گفت‌وگوی چالشی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نوعی تنها مدیر دولتی حاضر بود که خود نیز نسبت به بی‌توجهی‌های حاکمیت به موضوع گردشگری انتقاد کرد. امیدوارم یک رفت و روب اساسی انجام دهیم " حرمت‌الله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ، در این گفت‌وگو که با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، تخمینی گفت: مجموع نیروی انسانی که مستقیم در گردشگری شاغل است احتمالا به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد که اکنون نیمی از آن‌ها از صنعت گردشگری خارج شده‌اند. ما بیشتر از ۵۰ درصد نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت را از دست داده‌ایم که بازگرداندن آن‌ها سخت خواهد بود. تقاضای ما این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار کند. تشکل‌های خصوصی هم باید توجه کنند تا ید واحد نشوند نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند. او ادامه داد: گردشگری لطمه بزرگی خورده، در همه دنیا از آن حمایت شده است، ولی اینجا پای این صنعت را گرفته‌ایم و کشان‌کشان می‌بریم که زخم دیگری به آن وارد شود. رفیعی همچنین از ورود و نفوذ بخش‌های غیرمرتبط به حوزه گردشگری انتقاد کرد و با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای برخورد انحصاری در صدرو ویزای ایران و محدود کردن آن فقط به بیماران خارجی، اظهار کرد: صدور ویزای توریستی بیشتر از یک سال است که متوقف شده و درحال حاضر ویزا فقط برای شرکت‌های تسهیل‌گر وزارت بهداشت صادر می‌شود. بررسی کنید افرادی که ویزای درمانی ایران را درخواست کرده‌اند، برای چه به ایران آمده‌اند. امیدوارم روزی در محکمه‌ای پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: به بهانه نام‌های مختلفی که روی گردشگری گذاشته‌اند، همه دستگاه‌ها وارد این حوزه شده‌اند؛ از وزارت ورزش گرفته تا بهداشت. هر گردشگری که به ایران می‌آید قطعا برای سلامت روان خود سفر کرده، پس یعنی کار آن را باید وزارت بهداشت انجام دهد!؟ این دخالت‌ها مخل درآمد اقتصادی گردشگری و معضلی برای ما شده است. او با اشاره به اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در همایش دانشگاه امام صادق درباره فرایند جذب بیمار خارجی، اظهار کرد: آیا همه آن دغدغه‌هایی که وزارت بهداشت برای بیمار خارجی دارد و از قبل تا بعد از سفر، وضعیت او را رصد می‌کند، برای بیمار ایرانی هم دارد؟ رفیعی مدعی شد: شواهد و گزارش‌ها نشان می‌دهد این وزارتخانه بیشتر دنبال کسب‌وکار و منافع مادی خود است. او عملکرد معاونت گردشگری در دوران کرونا را نیز به نقد کشید و بیان کرد: به نظرم این معاونت دغدغه‌ای برای کار ندارد و اتفاقا دنبال آینده کاری خود با پایان عمر دولت است. متاسفانه در این دوران سخت، به اندازه ارزنی به گردشگری کمک نشده است. چه حمایتی کردند؟ چه وامی دادند؟ همه بدهکارتر شده‌اند. از اول هم گفته بودم که این وام عده‌ای سودجو را پروار می‌کند. قبول داریم که متولی توان حمایت ندارد. به هر حال، باید این یکی دو ماه را صبر کنیم و امیدواریم جاروی خوبی دستمان باشد تا بعد یک رفت و روب اساسی انجام دهیم. او سپس با این شعر که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، گفت: ما نباید از دولت خواهش کنیم که به گردشگری کمک کند، بخش خصوصی باید دستور بدهد، با استدعا کار پیش نمی‌رود. تا بخش خصوصی به این نتجیه نرسد که ولی نعمت گردشگری است، وضع تغییر نمی‌کند و همه وزارتخانه‌ها برای ما تصمیم می‌گیرند. بی‌توجهی حاکمیت به گردشگری  " حسین اربابی " مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی ، که جزو مجموعه‌های اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار می‌آید، در دفاع از عملکرد این وزارتخانه در دوران کرونا با بیان این‌که هر کاری از دست این وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برآمده انجام داده است، مشکل را متوجه بی‌توجهی حاکمیت به صنعت گردشگری دانست و با ذکر یک مثال گفت: زمانی که می‌خواستیم ویزای ایران را برای عمان لغو کنیم، به شدت با بدنه وزارت امور خارجه درگیر بودیم، چون اعتقادی به این کار نداشت و عاقبت آقای ظریف و مونسان پشت درهای بسته، تفاهم‌نامه لغو ویزای ایران برای عمان را امضا کردند. او ادامه داد: تجربه ما نشان می‌دهد در مجموعه حاکمیتی هیچ اولویتی برای گردشگری وجود ندارد. همه می‌دانند کسب و کار گردشگری خراب است، اما آیا سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارمندان می‌گذرد؟ وقتی گفته می‌شود تعطیل کنید آیا دولت حاضر است درآمد بخش تعطیل گردشگری را تامین کند؟ واقعیت این است که اهمیتی ندارد. زمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوجه شدیم همه دستگاه‌ها از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کنند، ما هم گزارشی در حوزه خود تهیه کردیم و گفتیم اگر یک میلیارد یورو در این صنعت تزریق شود بسیاری از مشکلات را می‌توان حل کرد، اما آن درخواست ما در پیچ و خم آب و برق و نان گم شد. وقتی برنامه ششم توسعه را آماده کردند، هیچ اثری از گردشگری نبود، با کمک یکسری دلسوز صنعت گردشگری، چند ماده به این سند اضافه شد. اربابی نقد ظریفی هم به بخش خصوصی کرد و افزود: این بخش تنها است. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دولت است، یک گردشگر هم وارد نکرده. ما حلقه مفقوده داریم، با این حال فکر می‌کنیم سیاست‌مان عالی بوده است. این حلقه مفقوده در ارتباط با بخش خصوصی است. اعتقادم بر این است که سیستم معیوب است و بخش خصوصی از آنچه هست باید قوی‌تر شود تا بر دولت غالب شود. بخش خصوصی گردشگری باید رشد کند. رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در ادامه این اظهارات که با واکنش تند فعالان بخش خصوصی حاضر در این گفت‌وگو مواجه شد، گفت: دولت اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی بلند شود. همه گرفتاری ما از این است. پای ما را گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند بلند شویم. یک جا را درست می‌کنیم، در جای دیگر سنگ می‌اندازند. همین دولت که به بخش خصوصی انتقاد می‌کند چرا بیشتر گردشگر از کشور خارج می‌کند، مگر خودش مجوزهای آژانس‌ها را نداده است؟ خودش ۹۹.۵ درصد آژانس‌ها را خروجی کار کرده و نیم درصد را ورودی کار کرده است، حالا که سه‌هزار آژانس بنا به سیاست غلط بخش دولتی، در گردشگری خروجی فعال شده‌اند، ایراد می‌گیرد. دولت عامل این اتفاق بوده، نه بخش خصوصی. اربابی هم در پاسخ گفت: اصلا همین پافشاری و مطالبه‌گری بخش خصوصی باعث شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مربوط به صدور مجوز را اصلاح کند و فرآیند صدور مجوز آژانس را تغییر دهد. وقتی مطالبه از سوی بخش خصوصی قوی باشد، دولت در مقابل مجبور به سر خم کردن است. رفیعی به این اقدام هم اعتراض کرد و سوال پرسید بخش خصوصی کجای تدوین چنین بخشنامه‌ای بوده است، و در ادامه گفت: زمانی که برنامه گردشگری را به مجلس دادند، این نمایندگان مجلس بودند که به بخش خصوصی خبر دادند. آن برنامه از نظر ما هیچ ارزشی ندارد، وقتی در تدوین آن هیچ نظری از ما گرفته نشده است. " ابراهیم پورفرج" رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ، نیز در ادامه درباره دخالت دولت در گردشگری، گفت: زمانی برگزاری نمایشگاه‌های خارجی بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و این جامعه تقسیم مسؤولیت شده بود، اما چرا سال ۹۸ با زور و دستور حاکمیتی همان چند نمایشگاه را از ما گرفتند و به یک شرکت دیگر دادند، نمایشگاه هم برگزار نشد و پول آژانس‌ها را هم بعد از دو سال هنوز برنگردانده‌اند. این همان دخالتی است که پای ما را گرفته. بعد از ۴۰ سال چه پیش‌بینی‌هایی برای مدیریت بحران شده؟ " سهراب شرفی" از اتاق بازرگانی استان فارس  نیز گفت: بخش خصوصی به اندازه‌ای که قوانین اجازه داده، سرمایه‌گذاری کرده است. این وزارتخانه است که از ابزار و دانش باید استفاده کند. وزارتخانه‌ای که نمی‌داند چگونه از ابزار موجود استفاده کند، وجودش چه معنایی دارد؟ وزارتخانه باید در بدنه دولت قدرت داشته باشد که جریان را هدایت کند. این وزارتخانه که تازه متولد شده و گرفتار پیچیدگی‌های چند ده ساله نیست، از آن انتظار می‌رود در مجلس با قدرت و شهرت بیشتری حضور پیدا کند و بتواند صنایع دیگر را متقاعد کند که روی گردشگری تاثیر بگذارند. او استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زیر سوال برد و افزود: از زمانی که سازمان به وزارت تبدیل شده هیچ برنامه و استراتژی توسعه‌ای نداشته و تحولی ایجاد نکرده است. اگر ۵۰ درصد آن نگاهی که در ترکیه و مالزی به گردشگری دارند، در ایران وجود داشت وضع ما این‌گونه نبود و این صنعتِ ارزشمند به کما نمی‌رفت. " محمدرضا اکبری " کارشناس ارشد و پژوهشگر گردشگری ، نیز این سوال را پرسید که بعد از گذشت ۴۰ سال چه پیش‌بینی‌هایی برای مدیریت بحران در گردشگری شده است، و در ادامه گفت: با این‌که سند راهبردی توسعه گردشگری اوایل همه‌گیری کرونا تصویب شد، ولی متاسفانه در آن، برنامه‌ای برای مدیریت بحران درنظر گرفته نشده است، چه از جانب بخش خصوصی و دولتی. ما سال‌هاست در حوزه گردشگری کار می‌کنیم و همیشه نقد کرده‌ایم حالا باید راه‌کاری برای خروج از بحران داشته باشیم. او درباره مطالبه بخش خصوصی برای مذاکره با ستاد ملی کرونا با هدف تغییر سیاست‌ها، اظهار کرد: وظیفه وزیر بهداشت دفاع از بهداشت کشور است، آقای نمکی مسؤول دفاع از گردشگری نیست. این موضوع به ما برمی‌گردد که تا کنون به کجا برنامه داده‌ایم و حقانیت خود را چگونه اثبات کرده‌ایم که اگر مردم سفر بروند به مشکل برنمی‌خوریم. اگر برنامه ‌داشتیم می‌توانستیم آن‌ها را قانع کنیم. " محمدرضا پوینده " مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی  متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز درباره تعطیلی و بیکاری گسترده در گردشگری، اظهار کرد: وزارت بهداشت تصویر درستی از گردشگری ندارد، چرا سایر صنایع شاهد تعطیلی‌های گسترده نبودند، چون در سطح حاکمیت و دولت جایگاه تعریف‌شده‌ای دارند که حتی وزارت بهداشت هم نمی‌تواند مانع آن‌ها شود. او همچنین تبلیغات و بازاریابی گردشگری را نقطه صفر دانست و با طرح این سوال که در دوران کرونا، کدام دستگاه چه بازاریابی‌ای داشته است، گفت: بازاریابی گردشگری به حضور چند نمایشگاه خارجی و شرکت انحصاری ۱۰۰ آژانس واردکننده توریست محدود شده است. گردشگری باید به گفتمان ملی تبدیل شود. پورفرج، رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما سالی ۱۱ نمایشگاه خارجی می‌رویم که پول آن را خودمان می‌دهیم. دو سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت پول زمین را می‌دهد و ما غرفه را برپا کنیم. وقتی نمایشگاه برگزار شد و هزینه صرف‌شده را مطالبه کردیم، پول را ندادند. بازاریابی گردشگری وسیع‌تر از نمایشگاه است. بعضی از آژانس‌ها سالی ۲۰ سفر می‌روند تا شرکت خارجی را ببینند و گفت‌وگو کنند. نمایشگاه فقط یکی از ابزارهای کار ما است. بخش دولتی این را بداند، نمایشگاه ابزار خوبی برای بازاریابی گردشگری است. آیا در آلمان همه ۲۰۰ کشور که در نمایشگاه شرکت می‌کنند، اشتباه کرده‌اند و فقط ما درست فکر می‌کنیم که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را زیر سوال می‌بریم!؟ خروج ۹۰ درصد راننده‌ها از صنعت گردشگری " حسین بهرامی " مدیر یک شرکت خدمات حمل و نقل توریستی  هم با اشاره به موضوع این گفت‌وگو، اظهار کرد: از یک سال پیش، ۹۰ درصد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل گردشگری تغییر حرفه داده‌اند، وامی هم به این بخش تعلق نگرفته است. بیشتر ماشین‌ها هم اقساطی بودند که فقط سه ماه تعویق در پرداخت وام داشتند. این صنف که یادی هم از آن نمی‌شود، با همه زحمتی که برای آموزش راننده‌های ترمینالی آن کشیده بودیم، از بین رفته است. " سهند عقدایی " عضو جامعه تورگردانان  نیز با اشاره به دغدغه جهانی برای افزایش حجم تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲، گفت: محرومیت مردم از سفر به مدت دو سال، واکسیناسیون و بازگشت به برجام، مجموعه عواملی است که احتمال افزایش تقاضا برای سفر به ایران را در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ مطرح کرده و به تبع آن، این نگرانی وجود دارد که با بی‌برنامگی اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود، که قیمت هتل‌ها با سرازیر شدن گردشگران به ایران، یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر، با کمبود زنجیره تأمین خدمات مواجه شویم. باید از حالا فکری برای آینده داشته باشیم. همچنین " علیرضا رییسی" عضو جامعه هتلداران اصفهان ، نگاهی داشت به محدودیت‌هایی که در این استان بر اثر تصمیم‌های سلیقه‌ای اعمال شده است و گفت: با این‌که هتل‌ها در یک سال گذشته پروتکل‌ها را به‌درستی رعایت کردند و حتی کارت ایمنی تهیه شده، ولی متاسفانه اداره بهداشت با سیستم گردشگری جنگ دارد. از طرفی، اقساط وام‌ها که امهال نشد، مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است. اداره برق هم اگر یک ماه پول نگیرد، سریع برق هتل را قطع می‌کند. حمایت‌ها فقط در حد شعار بوده است. " امیرمسعود لوافان، عضو دیگر جامعه هتلداران اصفهان  نیز این سوال را مطرح کرد که بعد از کوچ متخصصان گردشگری چه اتفاقی خواهد افتاد و پروژه‌هایی که در پایه متوقف شده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، و در ادامه گفت: وزیری که در آینده می‌آید لطف کند کاری با تشکل‌های خصوصی گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد کار کنیم. او با اشاره به توقف آموزش‌ها به‌ویژه در هتل‌ها همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی گردشگری ادامه داد: واکسن برای گردشگری خیلی مهم است و مشاغل این حوزه باید در اولویت قرار گیرند. چرا کارشناسِ هتل نباید واکسن بزند اما همان نیرو وقتی به کارخانه کنسروسازی می‌رود، واکسن می‌زند. وقتی همکاران ما می‌بینند در این حوزه آینده‌ای نیست، برای خروج از آن تردید نمی‌کنند. " محمدابراهیم لاریجانی " مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ، هم درباره خروج نیروهای متخصص از گردشگری، گفت: شنیده‌ام برخی از نیروها در املاک مسکن مشغول شده‌اند و کسی را که طعم پول املاک را چشیده باشد مگر می‌شود به گردشگری برگرداند؟  او همچنین خواست درباره افرادی که در بخش دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی شده‌اند شفاف‌تر صحبت شود و گفت: بخش خصوصی از یک طرف از حمایت‌های دولت تشکر می‌کند و از طرف دیگر آن را عامل نفاق می‌داند. شفاف بگوید آن‌هایی که دست و پای این بخش را بسته‌اند چه کسانی هستند. " فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران  و دکترای اقتصاد گردشگری نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع کرونا بسیار منفعل عمل کرد، اما تشکل‌ها چه کار شایسته‌ای انجام دادند؟ در تشکل‌ها یک‌دستی و یک‌صدایی نداشتیم. چرا وقتی وام حمایتی کرونا را دادند با علم به مشکلات بعد، بنگاه‌ها زیر بار آن تسهیلات رفتند و مقاومت نکردند؟ او درباره پیشنهاد انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: وزیر گردشگری باید از حالت شعاری خارج شود. تا وقتی گردشگری برای دولت دغدغه و اولویت نیست، وزیر چه از بیرون و یا دورن باشد، فرقی نمی‌کند. "عطا فرزام " از فعالان گردشگری  هم درخواست کرد انتظاری از بخش دولتی نداشته باشند و روی آینده متمرکز شوند، چرا که مذاکرات برجام، تغییراتی را در حجم تقاضای سفر به ایران ایجاد کرده است. او گفت: باید آمادگی پذیرش را پیدا کنیم. جدی فکر کنیم اگر با رشد زیاد گردشگر مواجه شدیم چه کنیم؟ اگر همان اتفاق برجام در سال ۹۲ دوباره تکرار شود چه برنامه‌ای داریم؟ همچنین " هومر برقانی" نماینده بازاریابی وازت گردشگری تایلند در ایران  پیشنهاد کرد روی ظرفیت گردشگری ایران بیشتر کار شود، در شرایطی که از دولت نمی‌توان انتظار حمایت و کمک داشت، همان‌طور که در چهار دهه اخیر کاری برای این صنعت نکرده است. بخش خصوصی فکری به حال گردشگری کند. پیشنهاد استفاده از سهمیه ویزای تجاری در شرایط توقف صدور ویزای توریستی برای برگزاری تورهای آشناسازی، خلاء آمار نیروی شاغل در گردشگری که سنجش اثر اقتصادی این صنعت را بی‌اعتبار کرده است، برنامه بخش خصوصی برای واکسیناسیون نیروی انسانی شاغل در این حوزه خارج از برنامه دولت، دستمزد راهنمایان و تلاش برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در کابینه بعدی توسط بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادها و مباحثی بود که از سوی دیگر فعالان گردشگری مطرح شد.

ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
تصمیم امارات به دادن گذرنامه به خارجی‌های ثروتمند

تصمیم امارات به دادن گذرنامه به خارجی‌های ثروتمند

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، به نقل از فایننشال تایمز،اقدام امارات متحده عربی به صدور گذرنامه برای خارجی‌ها در ماه‌های اخیر تغییری چشمگیر در روش سنتی این کشور در مواجهه با اتباع خارجی است که عمدتا پس از انقضای تاریخ ویزای کارشان ترغیب به ترک کشور می‌شوند. اکنون پس از موفقیت برنامه واکسیناسیون همگانی علیه کووید-۱۹ دولت امارات امیدوار است که در تلاش برای افزایش خرج کردن پول توسط مردم و همچنین تثبیت قیمت املاک، بتواند اتباع خارجی پردرآمد را به ماندن ترغیب کنند. بر اساس این گزارشف  محمد الشرفا الحمادی، رییس اداره توسعه اقتصادی امارات متحده عربی نوشت:‌ «ما میخواهیم افراد ابوظبی را خانه خود بدانند. این که شما برای کوتاه‌مدت اینجا نیستید، اینجا هستید تا رشد کنید و تا بازنشستگی زندگی کنید.» اولین گذرنامه‌ها قرار است از جمله به سر تیم کلارک، مدیر خطوط هوایی امارات در دبی، و تونی داگلاس، مدیر اجرایی خطوط هوایی اتحاد در ابوظبی، اهدا شود. میشل سالگادو، فوتبالیست اسپانیایی که در دبی مدیر یک باشگاه است نیز گذرنامه امارات دریافت کرده است. بنیانگذاران دو استارت‌آپ موفق در امارات نیز گذرنامه این کشور را دریافت کردند:‌ اپ تاکسی «کریم»‌ که توسط اوبر خریداری شده، و «سوک» که یک گروه تجاری است و شرکت آمازون آن را خریده است. اتباع امارات می‌توانند بدون نیاز به ویزا به تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کنند و در تمامی نقاط امارات املاک و مستغلات بخرند. همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات، دولت این کشور از یک رشته اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خبر داده که هدف از آنها تغییر شکل این کشور برای آینده پس از همه‌گیری و برای نیم قرن آینده است. کوچ نیروی کار خارجی در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا که بنا به تخمین‌ها حدود هشت‌ونیم درصد از جمعیت دبی را تشکیل می‌دهند، هشداری بود برای خانواده‌های خارجی مبنی بر این که اگر منبع اصلی درآمد خانواده شغلش را از دست بدهد، در خطر اخراج از امارات قرار می‌گیرند. صدور «ویزای طلایی» ۱۰ ساله برای هزاران خارجی متخصص و خانواده‌هایشان از دیگر اقدامات دولت امارات است. نیروی کار خارجی در حال حاضر، دست‌کم هر سه سال یک بار حدود دو هزار دلار برای ویزای اقامت و تست اچ‌آی‌وی-ایدز هزینه می‌کنند. در مقررات جدید اتباع خارجی می‌توانند در امارات بازنشسته شوند و خارجی‌ها می‌توانند برعکس گذشته، بدون نیاز به داشتن شریک اماراتی، مجوز کسب‌وکار بگیرند. جرم‌زدایی از همجنس‌گرایی و باز کردن کازینوها برای توسعه بخش توریسم از تغییرات احتمالی بعدی در امارات متحده عربی است. این دو تصمیم تابوشکنانه ممکن است انتقاد اماراتی‌های محافظه‌کار را برانگیزد. برخی شهروندان اماراتی نگران آن هستند که دادن شهروندی به خارجی‌ها کشور را دگرگون کند چرا که اتباع خارجی ۹۰ درصد از جمعیت ده میلیونی امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد که دولت امارات در اجرای اصلاحات عزم راسخ دارد. فایننشال‌تایمز می‌گوید مخالفت عمومی مردم در امارات بسیار نادر است.

ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
موافقت اصولی ساخت ۴ هتل در تهران صادر شد

موافقت اصولی ساخت ۴ هتل در تهران صادر شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا،‌ " پرهام جانفشان " مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تهران گفت: در جلسه کمیته فنی صدور موافقت اصولی تاسیسات گردشگری برای ساخت ۴ هتل در پایتخت، و ۲ اقامتگاه بوم گردی موافقت صادر شد. جانفشان افزود: برای ساخت ۴ هتل در تهران و ۲ اقامتگاه بوم‌گردی در دماوند و فیروزکوه موافقت اصولی صادر شده است. مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تهران عنوان کرد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران یکی از اهداف این اداره کل در سال‌های اخیر بوده است. وی بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های اقامتی در تهران از نظر تنوع و سلیقه گردشگران نظیر بوم‌گردی، اقامتگاه سنتی، هتل‌آپارتمان و هتل در حال انجام است. گفتنی است،‌ استان تهران دارای ۱۲۰ هتل و هتل آپارتمان است که ظرفیت تختی آن بیش از ۶۰ هزار تخت است.

ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
افق‌های روشن گردشگری در سند همکاری ایران و چین

افق‌های روشن گردشگری در سند همکاری ایران و چین

به گزارش هتل نیوز و به نقل از مهر، هفتم فروردین ۱۴۰۰ وزرای امور خارجه ایران و چین سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را امضا کردند. این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» ثبت شد و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و… را شامل شده است. در این سند بر افزایش شناخت متقابل از طریق ارتقا تبادلات مردمی (گردشگری)، رسانه‌ای، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های دوستی و همکاری دانشگاهی تاکید شده است. همچنین سرمایه‌گذاری و کمک به تکمیل زیرساخت‌های لازم برای ارتقا همکاری‌های فرهنگی از جمله گردشگری را مدنظر قرار داده‌اند. در بخش عناوین اصلی همکاری‌های همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و در ضمیمه دوم این سند بر مشارکت در ساخت شهرهای گردشگری تاکید شده است. بند «ه» سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در بخش همکاری‌های مالی، اقتصادی و تجاری نیز درباره همکاری مشترک در زمینه گردشگری و میراث‌فرهنگی براساس مفاد ضمائم سند، است. در ضمیمه سوم نیز بخشی با عنوان «اقدامات اجرایی کوتاه‌مدت» دارد که در بند چهارم آن بر موضوعاتی همچون «همکاری در صنعت گردشگری با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها»، «تسهیل جذب گردشگر از دو کشور»، «توسعه محصولات و خدمات گردشگری»، «پیشبرد همکاری‌ها در زمینه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی»، «برگزاری منظم جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی دو کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد» و «تقویت انجمن‌های دوستی چین و ایران» تاکید شده است. اینها نشان می‌دهد که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به صورت مستقیم و غیر مستقیم یا روی گردشگری تأثیر گذار است و یا آن را مورد تاکید قرار می‌دهد. در این باره، یکی از کارشناسان حوزه گردشگری و اقتصادی به پژوهش در این باره پرداخته و آن را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده است. علی اصغر شالبافیان عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: نگاهی به توافقنامه همکاری ایران و چین؛ نشان می‌دهد این توافقنامه حداقل در سطح فعلی به مزیت‌های دو کشور از جمله اشتراکات فرهنگی توجه نموده است. در این میان، باید دید که از آن چطور می‌توان به نفع گردشگری استفاده کرد. وقتی با این نگاه آن را کاوش می‌کنیم؛ می‌بینیم شاید واژه‌هایی که در آن استفاده شده می‌توانند کدهایی بدهند که حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی از آن بهره مند می‌شوند. این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی درباره اشتراکات فرهنگی تاکید می‌شود؛ از آن می‌توان محصولات گردشگری یا جاذبه‌های مشترک مثل جاده ابریشم نیز استخراج شود که هم محل توجه دو کشور است. پس یک رویکرد، استفاده از واژگان است و اینکه چگونه از ظرفیت واژگان توافقنامه؛ به نفع گردشگری بتوان بهره برد. به اعتقاد شالبافیان؛ گردشگری یکی از مهمترین بخشهایی است که می‌تواند در این توافقنامه نقش آفرینی کند. او افزود: به طور مشخص، در بند دوم مأموریت‌های این توافقنامه، یکی از مأموریت‌ها؛ تأثیر گذاری در حوزه گردشگری دو کشور قلمداد شده است. پس می‌توان گفت یکی از محورهای توافقنامه که به صورت مستقیم به آن اشاره شده؛ گردشگری است. در برخی از بخش‌های این توافقنامه هم گفته که زیرساختهای گردشگری کشور را تقویت کنیم. طبیعی است یکی از موضوعاتی که می‌تواند به وضعیت گردشگری کشور کمک کند، تکمیل، تجهیز و تقویت زیرساختهای گردشگری است. این استاد دانشگاه گفت: بارها سرمایه گذاران خارجی از طریق وزارت گردشگری و سازمان کمک‌های فنی و اقتصادی ذیل وزارت اقتصاد؛ به دنبال توسعه سهم سرمایه گذاری خارجی در گردشگری بوده اند بنابراین این توافقنامه می‌تواند زمینه توسعه سهم سرمایه گذاری ایران و چین را تسهیل و کمک کند. این کارشناس گردشگری گفت: در برخی از حوزه‌ها هم الزاماً اسم گردشگری بیان نشده اما گردشگری هم می‌تواند از آن استفاده کند. به عنوان مثال یکی از بخش‌های برجسته توافقنامه؛ تقویت زیرساختهای حمل و نقل دریایی و ریلی است. این زیرساختها اگر تقویت شود به این معناست که حوزه گردشگری نیز منتفع خواهد شد. در واقع توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی اول به گردشگری داخلی کمک می‌کند تا حمل و نقل ایمن و آسان و شاید ارزان داشته باشیم، حوادث جاده‌ای کمتر شود و دسترسی ما را به مقاصد دورتر داخلی آسان کند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه این توافقنامه به ورود گردشگران چینی به ایران نیز اشاره می‌کند ادامه داد: چین یکی از سریع‌ترین رشدها را در حوزه گردشگری برون مرزی و گردشگر فرستی داشته است. توانمندشدن چینی‌ها و رونق اقتصاد این کشور از جمله دلایل آن بوده است. اکنون نیز می‌بینیم غالب کشورهای جهان خصوصاً اتحادیه اروپا، کشورهای شرق آسیا، خاورمیانه و کانادا برنامه مدون برای جذب گردشگران چینی دارند و به واسطه اینکه چین بازار جذابی است، آن را در اولویت جذب گذاشته اند. وی افزود: اما چین، گردشگران برون مرزی خود را به راحتی در اختیار بقیه کشورها نمی‌گذارد. بلکه تمهیداتی ازجمله تفاهمنامه همکاری بین این کشور و کشورهای مقصد، به نام ADS (مقاصد مورد تأیید کشور چین) امضا می‌شود. یعنی دولت چین برای هدایت اتباع خودش به سفرهای برون مرزی، دارای یک برنامه، استراتژی و نظام نامه است و کشورهای مختلف تلاش می‌کنند الزامات آن را محقق کنند. به رغم اینکه بخش خصوصی در چین نقش پررنگی دارد اما دولت در جهت دهی کسب و کارها نیز نقش حساسی ایفا می‌کند به همین دلیل امضای این توافقنامه می‌تواند موجب تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران شود. یعنی دولت چین براساس این توافقنامه، ایران را جزو مقاصدی قرار دهد که اتباع خود را برای سفر به ایران ترغیب می‌کند. شالبافیان گفت: یکی از برنامه‌های کمیسیون گردشگری اتحادیه اروپا نیز برای جذب گردشگران چینی؛ قرارگیری در این فهرست است تا دولت چین مانع سفر اتباعش به اتحادیه اروپا نشود. البته هم اکنون نیز این کشور یکی از بازارهای مورد هدف ایران است و وجود این توافقنامه می‌تواند به تحقق اهداف این بازار کمک بیشتری کند. این توافقنامه موجب تقویت گردشگری کسب و کار از چین به ایران نیز خواهد شد. چون لازمه محقق نمودن اهداف توافقنامه در حوزه‌های مختلف، انجام سفرهای تجاری است. بنابراین اجرای این توافقنامه در کوتاه مدت، افزایش سهم گردشگران کسب و کار به ایران را به دنبال خواهد داشت. وی ادامه داد: اگر برای این توافقنامه، سندهای اجرایی پشتیبان و درستی تدوین شود؛ قطعاً به گردشگری کمک می‌کند. در این زمینه ملاحظات متعددی را باید در نظر گرفت. آنچه از این توافقنامه منتشر شده این است که توافقنامه، زمینه‌های کلی همکاری را برجسته کرده است. از نظر من گردشگری یکی از محورهایی است که می‌تواند بخش بزرگی از همکاری ایران و چین باشد. پس باید برای آن برنامه ریزی کرد و نهادهای مسئول و مراکز فکری و پژوهشی نیز آن را مورد بررسی قرار دهند.

ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
آشیانگردی

آشیانگردی

آشیانگردی معادلی برای واژۀ  Staycation  که برگرفته از دو واژۀ “stay” و “vacation”  در زبان انگلیسی است که در فارسی معادل »اقامت « و »تعطیلات « می باشد.  واقعیت این است هنوز واژه ای رسمی از سوی فرهنگستان برای این مفهوم مشخص نشده است. اخیرا بنده با مشارکت همکار و دوست عزیزم خانم دکتر مرضیه بختیاری در حال انجام پژوهشی در این حوزه هستیم که امیدوارم این پژوهش بتواند بینش های جدید و ارزشمندی برای صنعت گردشگری ایجاد نماید. از آنجا که نیاز داشتیم واژه ای معادل برای این مفهوم بیابیم از نظر خبرگان و اساتید این حوزه بهره مند شدیم .برای یافتن معادل مناسب برای این مفهوم از گروه «اندیشه سرا» ی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران کمک گرفتیم. مفاهیمی همچون«گردشگری بومی، گردشگری محلی، نزدیک گردی، گردشگری نزدیک، مسافرت یک روزۀ داخلی، میهن گردی، پیراگردی ، گردشگری داخلی، سفر نمایی، خانه مانی، حوالی گردی و زادگاه گردی» پیشنهاد گردید که بنا به نظر ارزشمند پروفسور نظام الدین فقیه و تایید غالب فرهیختگان واژه » آشیانگردی« را معادل واژۀ  Staycation در نظر گرفته ایم. مفهوم «آشیانگردی» ، اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط تری مسی به کار برده شده و تعاریف و نامهای مختلفی برای آن موجود است؛ از جمله تعریف یساویچ در سال ۲۰۱۰ که آن را سفری حداقل با یک اقامت تفریحی شبانه در شعاع ۵۰ مایلی خانه معرفی نمود که البته محل زندگی فرد را نیز شامل میشود. در واقع هدف این نوع گردشگری آشنایی با محیط و فرهنگ پیرامون یک فرد در طول تعطیلات با استفاده از جاذبه های گردشگری موجود در محیط زندگی و فعالیتهای روزمرۀ وی به فعالیتهای آرامش بخش و تفریحی می باشد. این نوع گردشگری یک مفهوم نسبتاً ناشناخته است و کمتر در تحقیقات و مقالات دانشگاهی دیده شده است و می توان گفت هنوز وارد ادبیات داخلی ما نشده است. مثال هایی از فعالیت های آشیانگردی را نام ببرید : هر آنچه که فرد در سفرهای دور انجام می دهد در آشیانگردی هم صورت میپذیرد اما با این تفاوت که در محیط زندگی فرد شکل میگیرد. به طور کلی هر تغییر در فعالیت های روزمره که فرد با هدف کسب آرامش و تفریح انجام می دهد را شامل می شود مثلاً :  فاصله گرفتن از فضای مجازی و اخبار که به طور روزمره به آنها می پرداختید و تمرکز روی خود و افراد مهم در وزندگی گذران وقت در فضای باز و طبیعت اطراف  برنامه ریزی برای فعالیت ها و تمرینات ورزشی که همیشه انجام آنها را در سر داشته اید مانند پیاده روی دوچرخه سواری نرمش و ورزش در پارک  تجربه اردو و شب مانی در مکانی مناسب و تماشای ستارگان، اقامت در هتلها و اقامتگاههای اطراف محل زندگی رفتن به تئاتر جشنواره ها کنسرت های موسیقی و فعالیت های هنری و جذاب  فواید این مدل گردشگری و تفریحی چیست؟  مطالعات نشان داده حس لذت تفریح و رفاه (welbeing)  درافراد مورد آزمایش که کارمندانی بودند که آخر هفته را در منزل به استراحت و تفریح و فراغت از کار و مسئولیت سپری کردند،  تفاوت چندانی با سفر دور ندارد .  در آشیانگردی ، تفریح و تجدید قوا با صرف زمان و هزینه ی اندک می تواند کیفیت مطلوب و آرامش خاطر برای شهروندانیک منطقه به بار آورد و  از طرفی این مدل گردشگری با افزایش میزان تقاضا موجب توسعه و رونق صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن در منطقه می گردد. به عبارتی « جامعۀ محلی برای جامعۀ محلی». آیا آشیانگردی در بحران کرونا کارکردی داشته و هتل ها چه نقشی در این بین دارند؟ این سوال را من با مثالهایی از چند کشور و مقصدهای گردشگری پاسخ می دهم ؛ اسلوونی دولت اسلوونی با مشاوره کارشناسان و دانشمندان، کوپنهای اقامتگاهی را معرفی کرد که بر اساس آن، هر شهروند یک کوپن به ارزش ۲۰۰ یورو دریافت کرد. از طریق این طرح ، دولت ۳۵۰ میلیون یورو برای آشیانگردی به ساکنان یارانه پرداخت نمود. نتایج اولیه مثبت اعلام شد. در هفت هفتۀ  اول ، تقریباً ۱۵ ٪از کوپنها استفاده شد. نمایندگان صنعت گردشگری اسلوونی از این استراتژی راضی هستند چراکه در شرایط بحران کرونا پیش بینی می شد این صنعت با ۷۰ ٪افت برای سال ۲۰۲۰ مواجه باشد که با کاربرد این استراتژی این رقم به ۴۰ ٪رسید. سنگاپور نمونه ی دیگر، کشور سنگاپور است.مردم سنگاپور به شدت به تفریح و مسافرت علاقمندند در شرایط حال حاضر با توجه به بحران کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی، مردم جهت برآوردن نیاز خود به تفریح و گردش این سبک گردشگری را تجربه کردند.  در این طرح دولت و جامعه محلی با مشارکت، موجب رونق و بازگشایی ۶۵ تا ۷۰ درصد هتل ها شدند. بعلاوه در راستای این طرح ، فعالیتهای گوناگون مانند رستوران، جلسات یوگا، برنامه های پیوند خانوادگی، شنا، کلاسهای آشپزی، آبگرم و...از جانب هتلها برای خانواده ها فراهم گردید. هنگ کنگ در هنگ کنگ نیز دولت با کمک بخش خصوصی بازار تبلیغاتی خود را با ساخت چند ویدیوی جذاب با آهنگ های محبوب و با محوریت شهر و جاذبه های دیدنی و معرفی رستورانها و سرآشپزهای معروف انگیزۀ گردشهای محلی و آشیانگردی را ایجاد نمود. برای تشویق مردم به گردش محلی، بسته های تخفیف و حمایتهای مالی و ارائۀ کارتهای اقامت در نظر گرفته شد.  چین چین نیز در جزیره ماکائو برای مقابله با رکود ناشی از کووید۱۹،کارزار تبلیغاتی وسیع مشتریان محلی را هدف قرار داده است و تبلیغات محلی با محوریت گردشگری نوپای «تعطیلات و غذا» (foodcation) که البته بیشتر بر اقامت در هتلهای محل زندگی افراد تمرکز دارد، صورت پذیرفت. آشیانگردی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟  بیراه نیست اگر بگوییم در فرهنگ ایرانی از دیرباز این نوع سفر و تفریح، با عنوان گردش وجود داشته است. همانطور که می دانیم محوریت مراسم و جشنهای ما از گذشته های دور (ملی و دینی)، منزل و طبیعت و پرداختن به خود و اطرافیان است. با داشتن این پیشینه و قرابت، و از سوی دیگر وجود پتانسیل های فراوان موجود در هر شهر ( تهران به تنهایی بیش از ۲۰۰۰ جاذبه دارد ) و منطقه ای،  قطعاً با برنامه ریزی های منسجم از سوی دولت ، شهرداری ها و صاحبان کسب و کارها، با رویکرد آشیانگردی، می توان رونق و شادابی را به شهرها و کسب و کارها آورده و هر منطقه را یک مقصد گردشگری برای مردم همان منطقه تعریف نمود. حتی پس از همه گیری کرونا با ابزار آشیانگردی  به عنوان یک استراتژی، برای رونق اقتصادی و توسعۀ عدالت اجتماعی گامی برداشت. ✍🏻 به قلم س. مفخمی  ▫️  کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400     مقالات و یادداشت ها
نقش خانه‌های مسافر در توسعه زیرساخت‌های اقامتی صنعت گردشگری ایران

نقش خانه‌های مسافر در توسعه زیرساخت‌های اقامتی صنعت گردشگری ایران

امروزه در کشور عزیزمان ایران، با توجه به توسعه تدریجی صنعت گردشگری و نیاز فوری به ایجاد واحدهای اقامتی از یک سو و همچنین توسعه گونه‌های مختلف سفر از سوی دیگر، از اوایل دهه نود خورشیدی (با توجه به نیاز به توسعه زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه اقامتی) واحدهای اقامتی جدیدی در حوزه خدمات اقامتی با نام «خانه کاشانه» معرفی شدند، ولی چون مبانی قانونی فعالیت آن‌ها به‌درستی تعریف نشده بود، فعالیت آن‌ها نتیجه مثبتی در راستای توسعه کیفی صنعت گردشگری در ایران در بر نداشت. با این وصف، با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به توسعه سریع صنعت گردشگری، برنامه‌ریزان گردشگری کشور در قالب طرح اصلاح آئین‌نامه تاسیسات گردشگری و به موجب ماده اول آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری، مجموعه اقامتی جدیدی را تحت عنوان «خانه مسافر» به‌عنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری همچون هتل و مهمانپذیر و در چارچوب دستورالعمل شورای وزیران ایجاد کردند.  این مجموعه‌های جدید اقامتی براساس طرح مصوب هیئت وزیران، در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۴ رسمیت یافته و فعالیت خود را براساس همین مصوبه تحت نظارت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری (پیشین) آغاز کرده و در نهایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متولی اصلی سامان‌دهی و مدیریت خانه مسافرها تعیین شد، لذا با ابلاغ مصوبه دولت توسط این وزارتخانه، ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها موظف به انتخاب مجریان استانی براساس ضوابط قانونی شده و این مجریان نیز تحت نظارت ادارات کل استان‌ها موظف به شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به خانه‌مسافرها در سراسر کشور هستند.  در یک نگاه کلی، خانه مسافر به واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی اطلاق می‌شود که براساس ویژگی‌های اقلیمی هر استان و در چارچوب یک دستورالعمل مجوز فعالیت خود را از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اخذ و در سه درجه مختلف براساس نوع خدمات دسته‌بندی شده و اقدام به پذیرش و اسکان گردشگر داخلی و خارجی می‌کنند. براساس دستورالعمل‌های ابلاغی انواع خانه‌های مسافر شامل: ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت است.  با توجه به این‌که صنعت گردشگری در کشورمان در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است نیاز به اماکن اقامتی هر روز بیشتر می‌شود. با این وصف اگر چه مجموعه‌های اقامتی تنها عامل جذب گردشگران به یک مقصد سفر نیستند، لکن نقش مهمی در افزایش ماندگاری گردشگر در مقاصد انتخابی سفردارند. فردی که به‌عنوان گردشگری وارد مقصدی می‌شود، بی‌شک در وهله اول مکانی را برای استراحت و اقامت انتخاب می‌کند، بنابراین مکان اقامت، هسته اصلی فعالیت‌های گردشگر در یک مقصد انتخابی سفر به شمار می‌رود و این در حالی است که این هسته اصلی، یعنی فرآیند انتخاب یک مجموعه اقامتی توسط گردشگر، بسته به سطح درآمد، تعداد افراد خانواده، موقعیت اجتماعی، هدف از سفر، شغل و حتی فرهنگ عمومی گردشگران متغیر است.  زمانی که هزینه اسکان در هتل برای گردشگران گران است یا گردشگران با کمبود تخت در این اماکن مواجه شوند برخی از آن‌ها مجبور به اقامت در مراکز غیرمجاز می‌شوند. از این رو زمانی که میزان این مراکز استاندارد با تنوع ارائه خدمات افزایش یابد دیگر شاهد بروز مشکلات در حوزه اقامت گردشگر در یک مقصد سفر نخواهیم بود. لازم به ذکر است که فعالیت غیرقانونی خانه‌های غیرمجاز به فعالین بخش گردشگری در حوزه اقامت، همواره آسیب وارد می‌کند.  براساس آمارهای ارائه شده ازسوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در سال ۱۳۹۷ و تا پیش از شیوع بیماری کرونا، بیش از ۳۷ درصد از گردشگران داخلی هنگام سفر در اقامتگاه‌های موقت (کمپ، کانکس و چادر) اقامت کرده‌اند و کمتر از ۵ درصد آن‌ها در هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی اقامت داشته‌اند، لذا این آمار خود اثبات کننده ضرورت سامان‌دهی وضعیت اقامت گردشگران به ویژه استانداردسازی و قانونمند کردن وضعیت اقامت گردشگران در زمینه گردشگری داخلی است.  مزایای تأسیس خانه‌های مسافر درایران یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل خانه مسافر، جلوگیری از فعالیت واحدهای استیجاری غیرمجاز در شهرها و روستاها است که رزرو آن‌ها بیشتر توسط دلال‌ها و یا مشاورین املاک انجام می‌پذیرد. بررسی‌ها در این خصوص حاکی است فعالیت‌های سازماندهی نشده مردم محلی در حوزه اقامت گردشگران علاوه بر تضعیف حقوق گردشگر به صنعت گردشگری در مقاصد سفر نیز آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات زیادی در زمینه امنیت مسافران داخلی و به ویژه خارجی و همچنین‌ احراز نشدن هویت گردشگران و همچنین صاحبان این‌گونه خانه‌ها و بروز انواع جرایم اجتماعی و فرهنگی شده که همین نکته منجر به‌ عدم اعتماد گردشگران و آسیب رسیدن جدی به ساختار گردشگری در مقاصد سفر می‌شود. با این وصف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در طرح خانه مسافر به دنبال بهبود و استانداردسازی عملکرد خانه‌های مسافر و همچنین با افزایش سطح آگاهی و علمی مدیران این واحدهای اقامتی به‌دنبال ارتقای نحوه خدمات‌رسانی به گردشگران است.  در یک نگاه کلی می‌توان گفت تاسیس خانه‌های مسافر دارای مزایای فراوانی است به گونه‌ای که که ساخت یک هتل از مرحله دریافت مجوز تا بهره‌برداری آن نیازمند صرف چندین سال زمان است، لذا ایجاد خانه‌های مسافر را باید فرصتی در راستای پاسخگویی به نیاز اقامتی گردشگران در کوتاه‌مدت دانست. همچنین تاسیس خانه‌های مسافر نقش مهمی در ارزان‌سازی سفر، ایجاد تنوع در اقامت گردشگران، حذف واحدهای اقامتی فاقد شرایط اسکان گردشگر و دسترسی آسان و الکترونیکی به انجام رزرو در واحدهای واجد شرایط دانست و همچنین برای گردشگرانی که تمایل به اقامت در خانه‌های شبیه محل سکونت خود دارند، ایجاد امنیت و آرامش خاطر خواهد داشت.  عمدتاً متقاضیان این‌گونه واحدهای اقامتی با گردشگرانی که اقامت در هتل‌ها را برمی‌گزینند، متفاوت‌اند. عده‌ای از مردم به‌دنبال اقامت راحت در منزل با امکانات مناسب هستند به ویژه گردشگرانی که در قالب خانواده و یا گروه‌های دوستی اقدام به سفر می‌کنند، در این‌گونه واحدهای اقامتی احساس آرامش و لذت بیشتری در هنگام سفر خواهند داشت.  از دیگر مزیت‌های خانه‌های مسافر می‌توان به ایام خاص سفر از جمله اعیاد مختلف مانند عید نوروز اشاره کرد. به گونه‌ای که در این ایام ظرفیت اکثر هتل‌ها و سایر مجموعه‌های اقامتی در مقاصد پر طرفدار گردشگری به سرعت تکمیل شده و این واحدها می‌توانند به‌صورت استاندارد به سایر گردشگران خدمات‌رسانی کنند. در عین حال اکثر خانه مسافرها قابلیت پذیرش تعداد بالایی از گردشگران را دارند، از این رو خانواده‌های پرجمعیت و یا گروه‌های دوستی که به‌صورت دست جمعی اقدام به سفر می‌کنند می‌توانند با هزینه کمتر و قیمت مناسب در یک مکان اقامت کنند.  با تمام این تفاصیل به‌نظر می‌رسد برخی نظرات و یا تصورات فعالان گردشگری مبنی بر این‌که خانه مسافرها در بازار اقامتی ایران تهدیدی برای هتل‌ها هستند قرین به صحت نبوده و هرگونه اقدام در راستای حذف آن‌ها از بازار رقابتی اقامت گردشگران، امری خطاست.  هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای مهم کشور خانه‌های مسافر به‌صورت استاندارد آماده پذیرایی از گردشگران هستند. بنابراین پراکندگی خانه‌های مسافر در تمام نقاط مقاصد سفر همواره مزیت خوبی برای گردشگرانی است که برای امور مختلفی از جمله موارد درمانی و یا اداری به مقصدی سفر کرده و ترجیح می‌دهند محل اقامتشان نزدیک به محلی قرار گیرد که قرار است وقت عمده آن‌ها در سفر در آنجا صرف گردد. بدین گونه هزینه و وقت کمتری را برای جابجایی صرف خواهند کرد.

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400     مقالات و یادداشت ها
برجام و هواپیماهای نویی که به ایران می‌آیند

برجام و هواپیماهای نویی که به ایران می‌آیند

در پی پیشرفت مذاکرات وین بین ایران و کشورهای ۱+۴ و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان هوانوردی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایرلاین‌ها، شرکت‌های هواپیمایی منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها هستند تا بتوانند هواپیماهای نو خریداری کرده و ناوگان خود را نوسازی کنند. به گزارش هتل نیوز، در پی از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین برای احیای برجام و پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایرلاین ها مکلف به نوسازی ناوگان هستند و آماده ایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی اقدام کنیم. وی خاطر نشان کرد: تحریم ها باعث شده بود شرکت های سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند و تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار شده بود اما امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود همه شرکت های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند. در این راستا، مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی - در گفت و گویی اظهار کرد: نوسازی ناوگان هوانوردی بسته به نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم ها است و همه شرکت های هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند. وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور داریم که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند و بعضی از آن ها باید از رده خارج شوند و براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را ۳۶۰ فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین به نتیجه برسد و شرکت های هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: امیدواریم با تجربه ای که از برجام گذشته و قرارداد خرید هواپیما داریم در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بتوانیم با برنامه ریزی و تدبیر مناسب هواپیماهای خوبی بخریم و از این طریق ناوگان هوانوردی خودمان را نوسازی و بهسازی کنیم. اسعدی سامانی گفت: گرچه ساخت و تولید هواپیما در دنیا براساس سفارش انجام می شود و ممکن است ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در نوبت کارخانه های بزرگ ساخت هواپیماهای مسافری قرار گرفته و چندین سال خرید و واردات آن ها طول بکشد اما می توانیم در مقطع فعلی و برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه از هواپیماهای دست دوم و با سن پایین خریداری کنیم چرا که هم اکنون سن ناوگان ما بالاست و برخی از هواپیماهای مسافری کشور باید از رده خارج شوند. منبع | ایسنا

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
میانگین ضریب اشغال ۵۲٫۵ درصدی هتل‌های جزیره در سال ۹۹

میانگین ضریب اشغال ۵۲٫۵ درصدی هتل‌های جزیره در سال ۹۹

به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، "خسرو نشان" معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه شورای معاونان آن سازمان که با حضور حمیدرضا مومنی دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور عصر چهار شنبه ۱۵ اردیبهشت در مرکز همایشهای بین المللی کیش برگزار شد ، ضمن تشریح عملکرد مقایسه ای این معاونت در سال های ۹۸ و ۹۹ گفت: مقایسه ضریب اشغال هتل ها با رقم ۶۵٫۱ درصد در سال ۹۸ به ۵۲٫۵ درصد در سال ۹۹ کاهش یافته که نشانگر کاهش میزان ورود گردشگر به دلیل اعمال محدودیت ها در شیوع ویروس کرونا است. به گفته خسرو نشان آمارها نشانگر این است که شیوع بیماری کرونا تاکنون خسارت های زیادی را به کسب و کارهای حوزه گردشگری در سطح بین المللی وارد کرده ، و تقاضای گردشگری در سطح جهان بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کاهش ۷۰درصدی مواجه بوده است. معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه این مطلب اظهار داشت: در این میان جزیره کیش با کاهش حدود ۲۷درصدی ورود مسافر و گردشگر شرایط خوبی را در این بازه زمانی سپری کرد و در مجموع چشم انداز اقتصادی گردشگری در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ چشم انداز بهتری خواهد بود. خسرو نشان تصریح کرد: آنچه که می تواند فرصت گردشگری در سال ۱۴۰۰ را بهبود دهد، امید به واکسیناسیون ۱۹-covid در سطح کشور است و در صورتیکه جزیره کیش در تامین واکسن ساکنان و گردشگران ورودی اقدام کند و پیشگام باشد سال درخشانی از نظر اقتصادی در حوزه گردشگری کیش شاهد خواهیم بود. وی با ارائه گزارشی از فعالیت های مدیریت های زیر مجموعه این معاونت اعم از مدیریت توسعه گردشگری، مدیریت نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری، مدیریت بازاریابی و تبلیغات در خصوص تأسیسات گردشگری ایجاد شده سال ۱۳۹۹  از بهره برداری ۴ طرح تأسیسات مراکز اقامتی و تفریحی گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۱۲ هزار و دویست میلیارد ریال و اشتغال ۶۰۰ نفر و همچنین ۱۲ طرح تأسیسات مراکز پذیرایی با حجم سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود ۱۰۰ نفر خبر داد. نشان همچنین در تشریح رویکردهای کلان معاونت گردشگری کیش بر مبنای سند راهبردی عنوان کرد: این معاونت اهتمام جدی جهت تحقق جایگاه کیش به عنوان مقصد اول گردشگری سیاحتی و رویداد محور کشور، کسب سهم مناسب از بازار گردشگران داخلی و کمک به اقتصاد ملی در جایگزینی مقصد کیش به جای مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان را در دستور کار دارد. جایگزنی کیش و جزایر پیرامونی به عنوان یکی از مقاصد سفر در حوزه منطقه ای و بین المللی با تاکید بر ارتقاء مزیت های گردشگری کیش و توجه ویژه به کشور های پیرامونی و حوزه خلیج فارس و استفاده ازمزیت های برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک ایران و چین در منطقه آزاد از دیگر مواردی بود که معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد. خسرو نشان همچنین ارتقاء سطح خدمات و آموزش گردشگری و حرکت به سمت صدور دانش و متخصص گردشگری به سرزمین اصلی و کشور های منطقه را از دیگر برنامه های مد نظر این معاونت برشمرد. توسعه و ترویج انواع گردشگری موضوعی با توجه به زیر ساخت ها و ویژگی های اختصاصی جزیره کیش به ویژه  گردشگری در زمینه های ورزشی ، سلامت ، پزشکی ، دریا پایه ، نمایشگاهی ، فرهنگی و هنری ، تفریحی و اوقات فراغت، ارتقا جزیره کیش به عنوان شهری هوشمند ، خلاق و گردشگر پذیر با لحاظ تمامی اختصاصات آن، از جمله ارتقا منظر بصری ، ایجاد تنوعات موضوعی و تصویر خوشایند و ایجاد هویت بصری اختصاصی در عرصه ملی و بین المللی، تبدیل کیش به قطب دوم گردشگری فرهنگی کشور با تاسیس موزه ها و برگزاری رویداد های هنری فرهنگی از دیگر برنامه های معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش است که خسرونشان در جلسه شورای معاونان به تشریح آن پرداخت.

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
فرود موفقیت آمیز فضاپیمای استارشیپ SN15

فرود موفقیت آمیز فضاپیمای استارشیپ SN15

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، نمونه‌ی اولیه‌ی فضاپیمای استارشیپ، غول ۵۰ متری اسپیس‌ایکس ساعتی پیش برای نخستین بار موفق شد پس از دستیابی به ارتفاع بالا با موفقیت روی سطح زمین فرود بیاید و یک گام بلند برای تکمیل این پروژه‌ی مهم در آینده‌ی بشر بردارد. اسپیس‌ایکس امروز تازه‌ترین نمونه‌ی اولیه‌ی خود «استارشیپ اس‌ان ۱۵» (Starship SN15) را از پایگاه «استاربیس» (Starbase) این شرکت در روستای «بوکا چیکا» (Boca Chica) در جنوب تگزاس پرتاب کرد. فضاپیما در پرتاب امروز باز هم تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری بالا رفت اما بر خلاف آزمایش‌های قبلی، برای نخستین بار با موفقیت روی سکو فرود آمد. کل پرواز امروز ۶ دقیقه و ۰۸ ثانیه طول کشید و پس از فرود، همچنان شعله‌های آتش در محل موتورها دیده می‌شد اما تیم کنترل این موضوع را در آزمایش‌ها عادی عنوان کرد و در نهایت دقایقی پس از فرود، ایلان ماسک فرود کامل و ایمن بودن فضاپیما را اعلام کرد. این پرتاب در پنجره‌ی پرتاب ۱۳:۰۰ و ۲۱:۰۰ منطقه‌ی زمانی شرقی (۲۱:۳۰ تا ۰۵:۳۰ به وقت تهران) برنامه‌ریزی شده بود و سرانجام با پاکسازی روستا و بسته شدن جاده‌های اطراف و در نهایت پاکسازی سایت پرتاب و بررسی‌های نهایی، استارشیپ در ساعت ۱۸:۲۴ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۲:۵۴ به وقت تهران) پرتاب شد. پیش از این آزمایش‌های قبلی استارشیپ شامل SN8 تا SN14 با انفجار هنگام بازگشت مواجه شده بودند اما اسپیس‌ایکس تصمیمی برای توقف آزمایش‌های خود ندارد. این بار هم اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) پس از بررسی کامل روند پرتاب‌های نمونه‌های اولیه‌ی قبلی، مجوز لازم برای پرتاب امروز را صادر کرده بود. علاوه بر پرتاب امروز، اداره‌ی هوانوردی فدرال در هفته‌ی گذشته اعلام کرد که مجوز پرواز نمونه‌های اولیه‌ی SN16 و SN17 را هم برای پرتاب در هفته‌های آینده صادر کرده است. این مجوز چندگانه به این دلیل صادر می‌شود که اسپیس‌ایکس هر بار تغییرات کمی در وسیله‌ی پرنده ایجاد می‌کند و برای محاسبه‌ی میزان خطر برای عموم، به روش تأیید شده‌ی FAA تکه دارد. SN15 پنجمین نمونه‌ی استارشیپ است که در کمتر از ۵ ماه پرواز می‌کند. آزمایش اولیه‌ی این موشک ابتدای این هفته انجام شده بود تا برای پرتاب امروز آماده باشد. این آزمایش‌ها به‌طور معمول شامل تأیید عملکرد مجموعه‌ی موشک، پر کردن و فشارسنجی مخازن با نیتروژن گازی پیش از پیشبرد آزمایش‌های برودتی با نیتروژن مایع است. آزمایش آتش ایستای موتورهای موشک به شماره‌های SN54 و SN61 و SN66 بدون هیچ مشکلی انجام و به دقت بررسی شده بود. هم‌اکنون استارشیپ از سه موتور قدرتمند «رپتور» (Raptor) بهره می‌برد اما در نمونه‌ی نهایی تعداد موتورها به ۶ عدد خواهد رسید. پس از چندین جهش کوتاه موفق، نخستین نمونه‌ی آزمایشی فضاپیمای استارشیپ که تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری بالا رفت، با نام SN8 در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۰ آذر ۱۳۹۹) پرتاب شد و پرواز خوبی تا ارتفاع برنامه‌ریزی شده‌ی نهایی داشت اما هنگام فرود سقوط کرد و منفجر شد. پس از آن هر سه پرواز نمونه‌های اولیه‌ی SN9 و SN10 و SN11 سرنوشت مشابهی داشتند. هرچند SN10 حتی توانست روی سکوی فرود بنشیند اما چند دقیقه بعد منفجر شد. اسپیس‌ایکس با این پرتاب‌های بدون سرنشین، در حال توسعه‌ی استارشیپ به‌عنوان بخشی از سیستم پرتاب‌های فضایی سنگین قابل استفاده‌ی مجدد است. در نسخه‌ی نهایی استارشیپ بر روی بوستر عظیمی با نام «سوپر هوی» (Super Heavy) سوار می‌شود. به گفته‌ی ایلان ماسک این موشک هسته‌ی اصلی سفرهای اسپیس‌ایکس به اعماق فضا مانند ماه و مریخ خواهد بود. استارشیپ؛ غول ۱۲۰ متری اسپیس‌ایکس برای فتح مریخ این شرکت در سال‌های گذشته هم برای توسعه‌ی موشک فالکون ۹ چالش‌های مشابهی را پشت سر گذاشته است و اکنون این موشک با اثبات توانایی‌های خود نقش پررنگی در پیشبرد برنامه‌های فضایی، از جمله رساندن فضانوردان و محموله‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد. چندی پیش هم ناسا اسپیس‌ایکس را به‌عنوان برنده‌ی قرارداد ساخت ماه‌نشین انتخاب کرد؛ با وجود اینکه این قرارداد با توجه به اعتراض دو شرکت دیگر فعلا معلق شده است اما همچنان شانس استارشیپ برای استفاده در مأموریت بازگشت به ماه آرتمیس بیش از دیگر فضاپیماهاست.

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
تاکسی‌های گردشگری در شیراز فعال خواهند شد

تاکسی‌های گردشگری در شیراز فعال خواهند شد

به گزارش هتل نیوز، " جمشید معینی " سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ضمن گرامیداشت روز شیراز، به خبرنگاران گفت: راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری با توجه به ظرفیت‌های شیراز نه تنها در توسعه گردشگری بلکه در زمینه اشتغال‌زایی هم تاثیرگذار خواهد بود. او ادامه داد: در واقع تاکسی‌های گردشگری از زیرساخت‌های مهم در صنعت گردشگری است و جای‌خالی  چنین زیرساختی در استان به خصوص شهر شیراز همچنان احساس می‌شود. معینی گفت: طبق پیش‎‌بینی‎‌ها با توجه به اینکه شیراز شهر توریستی و یکی از اولین اولویت‌‎ها و مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود، فعال شدن تاکسی‎ گردشگری در این شهر یک ضرورت است. او گفت: در واقع رانندگان تاکسی‌های گردشگری نخستین افرادی هستند که با گردشگران ارتباط برقرار کرده و هم کلام می‌شوند بنابراین مسلط بودن این افراد به یک یا چند زبان خارجی، نیاز محسوب می‌شود. معینی با بیان این‌که نصب تاکسی‌متر و مانیتور برای معرفی بهتر جاذبه‌های گردشگری از موارد مد نظر در تاکسی‌های گردشگری است، گفت: سال‌ها قبل رنگ تاکسی‌های شیراز سفید و سبز بود که در بین مردم شهر به تاکسی‌های ماست و خیاری معروف بودند و بعدها با گذشت زمان رنگ تاکسی‌ها تغییر کرد و زرد رنگ شد، لذا با توجه به اینکه رنگ  تاکسی‌های قدیمی شیراز برای مردم این شهر و حتی گردشگران نوستالژی و خاطره‌انگیز است در نظر داریم تاکسی‌های گردشگری با همان شکل و شمایل قدیمی فعالیت کنند. سرپرست میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه محل استقرار و فعالیت تاکسی‌های گردشگری در مبادی ورودی شهر و کنار جاذبه‌های گردشگری خواهد بود، گفت: در نظر داریم فعالیت این تاکسی‌ها را به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی برنامه‌ریزی و دنبال کنیم و این مهم تنها با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی و اجرایی شهری و گردشگری مربوطه حاصل می‌شود و در این‌راه همکاری جدی و مؤثر این نهادها را خواستاریم.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
صنعت گردشگری جزیره قشم نیازمند برندسازی است

صنعت گردشگری جزیره قشم نیازمند برندسازی است

به گزارش هتل نیوز، " علی درویش پور " رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این جلسه که ظهر روز چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای جامعه هتلداران جزیره برگزار شد، عنوان داشت: برای ساخت برند جزیره، باید همه ساختارها و برنامه‌های حاکم بر منطقه، در این راستا جهت‌دهی شده و فعالان این عرصه با استانداردسازی، کیفیت خدمات خود را ارتقا دهند. وی افزود: طراحی رویدادها، جشنواره‌ها و برنامه‌هایی که به خلق خاطرات خوب در یاد و خاطر گردشگران کمک کند، بخشی از جریان سازی به سمت برند گردشگری شدن جزیره است. به گفته درویش پور،  قشم با داشتن جاذبه‌های نادر در دنیا، باید به نخستین مقصد گردشگری ایران تبدیل شود و سهم عمده‌ای در سبد سفرهای مردم کشور داشته باشد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تقدیر از همراهی اعضای جامعه هتلداران گفت: توسعه گردشگری، توسعه اقتصاد همه قشرهای جزیره است که با برنامه‌ریزی اصولی و تعامل و همت خود ما تحقق پیدا می‌کند. در  ادامه این جلسه، اعضای حاضر به ارائه گزارشی از وضعیت حضور گردشگران در جزیره پرداختند و خواستار حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و طراحی یک برنامه اصولی و منسجم برای معرفی ظرفیت‌های جزیره و جذب گردشگر در تمامی فصول سال شدند.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...