بهگزارش هتل نیوز ، " علیرضا ارجمندی " سرپرست ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قم اظهار کرد: «اگر بخواهیم به صنعت گردشگری نگاه حرفهای داشته باشیم جلب رضایت مسافران نقش بزرگی در تدوام این صنعت خواهد داشت.» او بیان کرد: «حل مشکلات انجمن حرفهای مهمانپذیر استان قم در زمینه استانداردسازی واحدهای اقامتی، پرداخت یارانه تسهیلات از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین از طریق ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم قابل طرح و پیگیری است.» او با تاکید بر لزوم پیگیری مسائل و مشکلات انجمنها تصریح کرد: «تنها طرح مشکلات کافی نیست بلکه لازم است اهداف را تا حصول نتیجه پیگیری و دنبال کنیم.» همچنین در این دیدار حسین جزینی رئیس انجمن حرفهای مهمانپذیران استان قم با اشاره به مشکلات پیش روی این انجمن گفت: «در مجموع در استان قم ۷۰مهمانپذیر با ۳هزار تخت وجود دارد که وضعیت ۲هزار تخت مطلوب است.» او تصریح کرد: «هم اکنون هزار تخت در مهمانپذیریهای قم نیاز به بازسازی دارد، اما موانع موجود مانند عدم همکاری بانکها در ارائه تسهیلات از جمله مشکلات محسوب میشود.»
ایجاد شده: 21/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " عبدالمالک شنبه زاده " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ایلام اظهار کرد: « بر اساس مصوبات کمیته بحران مقابله با ویروس کرونا و با اعلام وضعیت جدی در سطح استان ایلام و شهرستان های تابعه تا اطلاع ثانوی تمامی تاسیسات گردشگری ، مجتمع های گردشگری ساحلی، مجتمع آبدرمانی، مجتمعهای تفریحی ، بازارچه های صنایع دستی ، رستوران ها ( در صورت امکان فقط به صورت بیرون بر) و ...تعطیل شدند. وی همچنین از فعالیت ۵۰ درصدی هتل های استان با نصب اپلیکیشن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی خبر داد و گفت : همه صاحبان تاسیسات گردشگری ، مجتمعهای اقامتی، تفریحی و گردشگری ملزم به اجرای این مصوبه هستند و در صورت عدم رعایت این دستورالعمل، با متخلفین برابر قانون برخورد و به مدت دو هفته پلمب خواهند شد. شنبه زاده از تشکیل گروه نظارتی برای رصد اقدامات بهداشتی در تأسیسات گردشگری ایلام خبر داد و اضافه کرد: «طرح بازدید و نظارت بر تأسیسات گردشگری بهمنظور پیشگیری از شیوع کرونا در این ایام بهصورت ویژه انجام میشود و در صورت تعطیل نشدن و برگزاری مراسم عروسی ، همایش ها و هرگونه فعالیتی برخلاف هشدارهای این اداره کل، با این مراکز برخورد قانونی میشود.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ایلام تصریح کرد: «مدیران ادارات شهرستانهای تابعه نیز نسبت به کنترل و رعایت دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه بهداشتی درزمینهٔ کرونا ویروس، در نظارتهای عالیه مکلف هستند.
ایجاد شده: 21/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400 اخبار داخلی
تا به کجا می رود این سریال تکراری و این امواج شماره گذاری در جهت مهار این ویروس و این کووید 19 ؟! تا چه زمانی به رنگبندی و رنگارنگ کردن استان ها و شهرها می پردازید ؟! خدایا ، خداوندا ، تا به کی باید شماره کنیم و ببینیم چگونه پر ، پر میشوند عزیزانمان روی تخت های بیمارستان ؟! آیا دیگر فردی و گروهی وکسبه ای و فعالیتی مانده که مورد اتهام قرار نگرفته باشد و نفرموده باشید که یافتیم و ایشان باعث شیوع ویروس هستند ؟! از آن استاد سلمانی و آن کسبه بازار روز و آن حراج کننده کیف و کفش و آن مرغ فروش تا مراسم عروسی و مهمانی های خانوادگی و دور همی های معمول ؟! و اینک چه زمان مناسبی که چهارشنبه سوری و دید و بازدیدهای عید و سفر های نوروزی و از همه مهمتر گردشگری را با تمام قدرت بکوبیم و به ریشه زنی بپردازیم و های و هوی کنیم و وامصیبتا سر دهیم که چرا تحمل نمی کنید و احساسات را برانگیزیم که کادر بیمارستانها و دکتر و پرستاران عزیز خسته و درمانده شدند !! جناب آقای حریرچی ، دیگر این بهانه ها و این توجیه کردن های تکراری را ادامه ندهید و این آمارها را به رخ ما نکشید و بدانید تحمل ما از شما بیشتر است و مهم آن است که دیگر باورتان نداریم !! تصور می فرمائید فقط شما هستید که رفتار دیگر کشورها را در مقابله با این بیماری می شناسید ؟! زهی خیال باطل ،که ما نه تنها تمام اخبار را رصد می کنیم بلکه با توجه به این تنوع فضای مجازی و این همه شبکه های اطلاع رسانی خیلی بهتر و سریعتر از شما به گزارش های روز دنیا دسترسی داریم ، عینک خود را عوض کرده و چشمان خود بیشتر باز کنید و ببینید چگونه حتی کشورهای همسایه ، هم این بیماری را مهار کردند و هم گردشگری خود را به مسیر درست هدایت کردند و شما بعد از گذشت بیش از یک سال از خواب بیدار شده و توصیه می فرمائید باید تحمل کنید. در تمام این مدت طولانی ، آمار واقعی در دست شما بود ، تمامی کادر درمان با تمام توان و قدرت در چنگال شما اسیر بود ، برنامه ریزی ها وسیله شما پیشنهاد می شد و عواقب را به خوبی می شناختید ، امّا چند سوال کوچک ، آیا فعالیت اقتصادی را می شناسید ؟ آیا هزینه های جاری را می دانید ؟ آیا با هزینه های سربار آشنائی دارید ؟! آیا تا حال به بیکاری و اشتغال کلاً فکر کرده اید ؟! برای یک بار هم شده نظری به بودجه دولت انداخته اید ؟! پای درد دل ذیحساب وزارت خانه خودتان نشسته اید ؟! آیا می دانید مالیات تنها آن عددی نیست که در فیش حقوقی شما در پایان ماه ذکر میشود ؟! آیا تا به حال گذرتان به وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی خورده است ؟! آیا صف کارگران در انتظار استفاده از بیمه بیکاری را مشاهده کرده اید ؟! آیا می دانید در وزارت خانه امور اقتصادی و دارائی و همچنین سازمان تامین اجتماعی یک واحد کوچکی دارند به نام اجرائیات که این روزها بسیار فعال هستند و می توانند با قوانین محکم یک فعال اقتصادی را به فلاکت برسانند ؟! اگر پاسخ شما به تمام این سوالات مثبت هم باشد امّا یقین دارم کوچکترین توجه ای به آن ندارید در حالیکه مجریان و مدیران اول کشورهائی که مورد نظر شما می باشند نه تنها تمامی این موارد را می شناسند بلکه برایشان از اهمیت بالائی برخوردار است و به هر بهانه ای مانع بهم خوردن توازن بین فعالیت اقتصادی و مهار این ویروس منحوس شدند ، ابتدا با قرنطینه صحیح و سپس از کمک های بلاعوض گرفته تا کمک وسیله بسته های ارزاق عمومی تا وام های کم بهره و بدون بهره طویل المدت و بدون نیاز به امهال و تا شناخت و برآورد کردن کوچکترین نیازهای مردمشان و با احترام به آنها به دلیل تحملشان !! و اینک با واکسیناسیون مناسب . حریرچی عزیز شما که توان پذیرش هیچ انتقادی را ندارید به خود بیائید که به شدت نیاز به خانه تکانی دارید و نیاز به تفکر بهتر ، نیاز به اندیشه کارساز ، نیاز به مشاوره بیشتر و نیاز به انتخاب راهی مناسب که در خور این ملت عزیز و بزرگوار است . با احترام سید علی معین زادهبه تاریخ 20/1 /1400
ایجاد شده: 21/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز ، " حرمت الله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: تاکنون هیچ بخشنامه و دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت سفر و تعطیلی دفاتر گردشگری و مراکز اقامتی به انجمن ابلاغ نشده است. وی درباره مصوبه ممنوعیت برگزاری تورهای خارجی مقصد کشور ترکیه افزود: بر اساس مصوبه برگزاری تورهای گردشگری کشور ترکیه ممنوع است این مصوبه در حالی است که هیچ کدام از پروازها به مقصد ترکیه لغو نشده و این مصوبه تنها مربوط به تورهای گردشگری است. آقای رفیعی تصریح کرد: چطور ممکن است پرواز و سفر انجام شود، اما تور برگزار نشود هر پرواز و هر مسافری که به مقصد ترکیه میرود مرکز اقامت و هتل میخواهد پس از کجا میتوان تشخیص داد که گردشگر است یا خیر. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری از مصوبه وزارت کشور انتقاد کرد و گفت: یک وزارتخانه غیر مرتبط مصوبهای را اعلام کرده است که در اصل باید این مصوبه توسط ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ابلاغ میشد. آقای رفیعی افزود: متأسفانه در هیچکدام از مصوبات ستاد ملی کرونا از دیدگاهها و نظرات بخش خصوصی کمکی گرفته نشده است. وی ادامه داد: چگونه ممکن است که با ممنوعیت تورهای گردشگری به مقصد ترکیه با وجود باز بودن پروازها انتظار داشت که شیوع بیماری از این مسیر کنترل شود. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری افزود: پیش از آغاز تعطیلات نوروزی هیچ مصوبهای مبنی بر ممنوعیت سفر به انجمن و مسؤولان مرتبط با گردشگری ابلاغ نشد. آقای رفیعی گفت: معتقدم چنان چه سفر در سبد گردشگری با رعایت دستورالعملها و نظارت حوزه گردشگری انجام شود نقشی در شیوع بیماری ندارد چنان که شاهدیم شهرهایی قرمز شد که هیچکدام مقاصد گردشگری نبود و بسیاری از شهرهای استانهای شمالی که مقصد گردشگری نبود امروز درگیر شیوع کرونا است. وی افزود: مصوبه اخیر وزارت کشور در خصوص ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری به مقصد ترکیه سبب سردرگمی مردم و دفاتر خدماتی شده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری گفت: تا زمانی که پروازها به مقصد کشور ترکیه انجام میشود نمیتوان از کشور مورد نظر انتظار داشت که پول دفاتر و گردشگران را بازگرداند. آقای رفیعی تصریح کرد: دفاتر خدماتی هتلها و مراکز اقامتی را برای گردشگران رزرو کرده اند و تا زمانی که پروازها به مقصد این کشور برگزار میشود و مصوبه روشن و دقیقی مبنی بر ممنوعیت کامل پروازها صادر نشود پس گرفتن پول از هتلها و مراکز اقامتی ترکیه مقدور نیست. وی ادامه داد: هم اکنون پول مردم سرگردان است چطور ممکن است که به دفاتر گردشگری اعلام کنند بلیت برای تور نفروشند، اما برای سفر به ترکیه بلیت هواپیما بفروشند این سردرگمی سبب میشود تا مانند سال گذشته مبالغ سنگین مردم تا مدتها پرداخت نشود. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری تأکید کرد: مصوبه ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری به مقصد ترکیه غیر کارشناسی است چطور میشود که پرواز به مقصد ترکیه انجام شود، اما تور برگزار نشود شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به دفاتر گردشگری میگویند پروازها انجام میشود پس دلیلی ندارد که پول بلیت را برگردانیم بنابراین پول را نمیدهند. آقای رفیعی گفت: در مصوبه باید تمام جوانب را در نظر گرفت اگر گردشگری عامل شیوع کرونا است باید تمام مسیرهای سفر را ببندید. وی افزود: دفاتر خدماتی در کشور ترکیه هتل رزرو کردیم بلیت پرواز با هواپیمایی ترکیه را گرفتیم بدون بستن مرز هوایی بازپس گیری پول و هزینه گردشگران و دفاتر خدماتی امکان پذیر نیست. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری تأکید کرد: از تمام گردشگران طبق دستورالعملهای بهداشتی آزمایشهای پی سی آر برای تشخیص بیماری کرونا در خروج و ورود به کشور ترکیه انجام شده است. آقای رفیعی گفت: قبول داریم که رفت و آمدها به هر حال باعث شیوع بیماری میشود، اما امروز شاهدیم که تهران در شرایط قرمز قرار گرفته مگر تهران مقصد گردشگری است. وی تصریح کرد: تا پیش از تعطیلات نوروز در بازارها و مراکز خرید شاهد حضور و حجم زیادی از مردم بودیم بنابراین میتوان نتیجه گرفت آنچه که امروز در تهران شاهدیم نتیجه اتفاقات پیش از تعطیلات است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری افزود: به هر صورت منافع ملی و منافع مردم بر هر چیز اولویت دارد و چنان چه در مصوبات ممنوعیت سفر و تعطیلی دفاتر در نظر باشد حتما باید رعایت میکنیم.
ایجاد شده: 19/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 19/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میزان، " ولی تیموری " معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تاثیر سفرهای نوروزی بر افزایش آمار مبتلایان و فوتیهای کرونا گفت: حوزه گردشگری هم در بدنه دولت و هم همکاران ما در بخش خصوصی انصافا بیشترین همکاری را در طول یک سال گذشته با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته اند. من به جرات میتوانم بگویم هیچ حوزهای به اندازه ما در رعایت الزامات حاکمیتی که براساس آن لازم بوده فعالیتها متوقف یا تعطیل شود و ممنوعیت سفر اعمال شود از خود پایبندی نشان نداده است. وی ادامه داد: به نحوی که هنوز بعد از گذشت بیش از یک سال از آغاز شیوع بیماری کرونا ما همچنان ممنوعیت ورود گردشگران خارجی را داریم. درواقع بعد از گذشت یک سال به دلیل اینکه با دستور وزارت بهداشت ویزای گردشگری توسط وزارت امور خارجه صادر نمیشود همکاران ما در دفاتر خدمات مسافرتی هنوز نمیتوانند گردشگران خارجی را وارد کشور کنند. تیموری خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه براساس برآورد کلی ما برای سال گذشته فعالان بخش خصوصی ما در حوزه گردشگری حدود سی و دو هزار میلیارد تومان متحمل خسارت شدند. با همه این خسارتها و بر اساس گزارشهایی که به دست وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هم رسیده بیشترین آسیب، زیان و خسارت در حوزه گردشگری اتفاق افتاده است. یعنی با اینکه ما بیشترین خسارتها را داشته ایم و هنوز هم ما ممنوعیت فعالیتهای گردشگری را داریم بیشترین همکاری را هم با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا داشته ایم. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: درباره سفرهای نوروزی امسال هم باید این نکته را متذکر شوم که این سفرها در چارچوب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که دو ماه در کمیتههای مختلف بر روی آن بررسیهای کارشناسی صورت گرفت و نهایتا تصویب شد به صورت خیلی محدود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی این سفرها انجام شد. اینکه حجم این سفرها چقدر بوده ما این را هم اعلام کرده ایم که یک میلیون نفر در ایام نوروز سفر کرده اند. این یک میلیون نفر را اگر ما بر سی و یک استان کشور تقسیم کنیم به طور متوسط حدود سی هزار نفر در هر استان به سفر رفته اند. ضرر و زیان کرونا برای گردشگری طبیعی است وی افزود: همین آمار را اگر بر شهرهای هر استان هم بخواهیم تقسیم کنیم خواهیم دید که واقعا این تعداد سفرها به اندازهای نیست که تصور کنیم سفرهای نوروزی زیاد بوده است. اگر آمار سفرهای نوروزی امسال را با عدد سفرهای نوروزی در سال ۹۸ که هنوز کرونا اتفاق نیفتاده بود مقایسه کنیم معلوم خواهد شد حجم سفرهای امسال چقدر بوده است. تعداد سفرهای نوروزی در سال ۹۸ بیست و دو میلیون نفر بود. حالا امسال این عدد به یک میلیون نفر رسیده است. تیموری با اشاره به روند نظارت بر مراکز گردشگری در ایام نوروز گفت: درکنار مساله تعداد ناچیز سفرهای نوروزی علاوه بر وزارت گردشگری خود وزارت بهداشت در طول ایام نوروز به صورت روزانه در قالب تیمهای تخصصی از مراکز گردشگری ما بازدید نظارتی داشته است. درواقع علاوه براینکه خود ما بازدیدهای تخصصی داشتیم وزارت بهداشت هم در مراکز گردشگری ما نظارت هایش را اعمال میکرد. پس بنابراین اگر اعلام کرده باشند در مراکز گردشگری پروتکلهای بهداشتی ابلاغ شده رعایت نشده ما میپذیریم. اما واقعا موردی دیده نشده است. حتی بعضا مواردی را که خود ما مشاهده میکردیم اعلام میکردیم و تا مرحله تعلیق هم کار را پیش میبردیم؛ بنابراین ما آن پروتکلهایی که لازم بود تا سفرهای نوروزی اتفاق بیفتد را کاملا رعایت کردیم. وی اذعان داشت: هم خود ما به عنوان ناظر در طول این ایام نظارت کردیم و هم وزارت بهداشت روزانه نظارت هایش را اعمال میکرد. هر دستوری هم در سطح ستاد ملی کرونا ابلاغ شده بلافاصله ما ابلاغ و اجرا کردیم و خودمان را برای اجرای این دستورالعملها موظف و مکلف میدانیم. چون ما خودمان هم جزو دستگاههایی هستیم که عضو ستاد ملی مقابله با کرونا محسوب میشود. از این بابت هر تصمیمی که در چارچوب ستاد اتخاذ بشود ما خود را موظف به انجامش میدانیم.
ایجاد شده: 19/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 19/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " حسن حسینی " معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، گفت: «سمینار مدیکال توریسم ویژه راهنمایان گردشگری سلامت و فعالان این حوزه در اراک برگزار میشود.» معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: «این سمینار در راستای توسعه گردشگری سلامت استان و توانمندسازی راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و توسعه صنعت گردشگری سلامت برگزار میشود که ضمن آموزش گروه هدف، استفاده از بخش و تختهای IPD (واحد بیماران بینالمللی) و توضیحات لازم دراین رشته ارائه میشود.» او هدف از برگزاری این سمینار را شناسایی مناطق مستعد گردشگری سلامت و توسعه زیرساختهای گردشگری سلامت استان دانست و گفت: «این سمینار برای خردادماه برنامهریزی شده است که همزمان به صورت وبینار نیز برگزار میشود.» حسینی بیان کرد: «این سمینار با حضور برندهای گردشگری سلامت کشور، مراکز توسعه فنآوریهای هوشمند گردشگری سلامت شامل کمیته خدمات الکترونیکی گردشگری پزشکی، کمیته خدمات الکترونیکی گردشگری طبیعت درمانی و تندرستی، کمیته خدمات الکترونیکی گردشگری طب سنتی و دکتر پناهی دبیر کمیته گردشگری سلامت کشور ترتیب داده شده است.» معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری صنایعدستی استان مرکزی اظهار کرد: «استان مرکزی در شهرستانهای تفرش، دلیجان، محلات و شازند به دلیل شرایط جغرافیایی، پوشش گیاهی، آب و هوایی و جاذبههای طبیعی قابلیت توسعه صنعت گردشگری سلامت را دارد و میتوان با توسعه این صنعت، گردشگری سلامت استان را تقویت کرد.»
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، " فریدون فعالی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان با اشاره به شعار نوروز ۱۴۰۰ مبنی بر سفر مسئولانه و ایمن اظهار کرد: «گردشگران ورودی به استان کرمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و دستورالعملهای ابلاغی در مراکز اقامتی استان کرمان اعم از هتل، مهمانپذیر، پانسیون، خانه مسافر و اقامتگاههای بومگردی اسکان داشتند.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان افزود: «در ایام نوروز ۱۴۰۰ اقامت مسافران نوروزی استان کرمان تنها در مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای پروانه بهرهبرداری از سوی این اداره کل فراهم شد و سایر اماکن اقامتی از جمله مدارس، مهمانسرای ادارات و دستگاههای اجرایی اجازه هیچگونه اقامتی را نداشتند.» او به بازدید ۸۵ هزار گردشگر از موزهها و اماکن تاریخی و ۲۷۹ هزار گردشگر از جاذبههای طبیعی این استان اشاره و بیان کرد: «این استان دارای بیش از ۲۰ موزه مشارکتی و غیرمشارکتی، ۷ اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ملی و ۷ هزار اثر شناخته شده است که در سالهای گذشته میزبان تعدادی زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی بود.» فعالی خاطرنشان کرد: «با توجه به تداوم کرونا در ایام نوروز برای حفظ بیشتر سلامت گردشگران و همچنین جامعه میزبان، هیچ توصیه و دعوتی برای حضور گردشگر در استان نداشتیم اما تاسیسات گردشگری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی به مسافرانی که به این استان سفر کردند، خدمات مورد نیاز را ارائه کردند.»
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
🔹 مراسم «رژه زرین» شنبه شب در میدان معروف تحریر قاهره، پایتخت، و در حضور عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر برگزار شد. 🔹 رامسس، فرعون معروف مصر باستان به همراه دیگر فراعنه بار دیگر با همان شکوه شاهانه و سوار بر مرکبهای زرین و درخشان و بلکه مجللتر از زمان خودشان خیابانهای قاهره را پیمودند. 🔹 در این مراسم که برای انتقال اجساد مومیایی شده ۱۸ پادشاه و ۴ ملکه مصر باستان از موزه قدیمی ملی به موزه جدید تمدن برگزار شد، نوازدگان زیادی برنامه اجرا کردند.
ایجاد شده: 17/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 17/فروردین/1400 TV
به گزارش هتل نیوز ، حدود یک سال از واردات هتلهای کپسولی به ایران میگذرد، اما از آنها نه در فرودگاهها اثری دیده میشود و نه در شهرهایی که قرار بود مستقر شوند. حالا مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی میگوید: هتلهای کپسولی (وارداتی) به انبار فرستاده شدهاند. ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۹ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رونمایی اولین نمونۀ هتل کپسولی وارداتی به ایران خبر داد و اعلام کرد که این کپسولها به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به کشور وارد شده و قرار است تحت نظارت این کانون در استانهای مختلف کشور بهعنوان شکل جدیدی از مراکز اقامتی استفاده شود. در همان خبر از هادی سجادیراد، مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نقل شده بود که در فاز اول قرار است ۲۰۰ دستگاه از این هتلهای کپسولی در شهرهای مختلف از جمله، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز راهاندازی شود تا بهعنوان یک محل اقامت و استراحت کوتاهمدت برای گردشگران مورد استفاده قرار گیرد. علیاصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در مراسم رونمایی خصوصی از نمونه این هتلها گفته بود: یکی از مزایای این اماکن اقامتی این است که باعث تحول در اکو کمپها خواهد شد و بهعنوان یک محل اقامتی مناسب و بصرفه میتواند در اماکنی مانند کمپهای مختلف، فرودگاهها، پایانههای مسافربری، راهآهن و… در اختیار گردشگران قرار گیرد.واردات این هتلهای کپسولی در شرایطی که صنعت گردشگری با همهگیری ویروس کرونا دچار چالشهای اقتصادی بسیار شده و تا آن وقت از حمایت مالی بهرهمند نشده بود، انتقادهای زیادی را متوجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرد. واردکنندگان این هتلها معتقدند بودند استفاده از این کپسولها برای گردشگری مزیت اقتصادی است و به محیط زیست کمک خواهد کرد. برنامه کانون جهانگردی و اتومبیلراتی طبق آنچه در مراسم رونمایی این کپسولها اعلام شد تولید پنجهزار کپسول در داخل کشور در فاصله شش ماه تا دو سال با الگوگیری از نمونههای وارداتی و استقرار آنها در بیش از ۸۰ نقطه شناساییشده بود.آن زمان حواشی زیادی درباره هزینه ارزی که برای واردات انبوه این محصول صرف شده ایجاد شد، با این وجود نه از تعداد هتلهای کپسولی وارداتی آماری داده شد و نه از هزینه ارزی که صرف خرید آنها شده بود. در مردادماه ۹۹ حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ در مصاحبهای واردات گسترده هتل کپسولی به ایران را تکذیب کرد و گفت که حدود ۱۰ مورد از این هتلها توسط بخش خصوصی به کشور وارد و رونمایی شده است. اما در شهریورماه ۹۹ سجادیراد، مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره تعداد هتلهای کپسولی واردشده به کشور گفت: فقط پنج کپسول وارد شده و قرار است در فرودگاه استفاده شوند. سوای اینکه هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه تعداد از هتلهای کپسولی به کشور وارد شده و چه میزان ارز برای آنها هزینه شده است، اکنون سرنوشت نامعلوم کپسولهای واردشده و خط تولید داخلی وعده دادهشده مساله است.حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ درباره سرنوشت هتلهای کپسولی اطلاعات زیادی نمیدهد؛ فقط در گفتوگویی کوتاه با ایسنا به چنین جملاتی بسنده میکند: هر چیز جدیدی را برای مردم و مسؤولان بخواهید جا بیاندازید، آنقدر سختی و مشقت دارد که حد و حساب ندارد. مثلا آخرین رفت و برگشتهای ما با جامعه هدف فرودگاهها به بیش از ۵۰ جلسه رسید.هادی سجادیراد ـ مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ نیز درباره سرانجام کپسولهای واردشده به ایسنا میگوید: پنج یونیت در وزارت گردشگری نمایش داده شد که ظرفیت ۱۰ نفر را داشت. ما از ابتدا هم بنای واردات نداشتیم. آن پنج یونیت هم حالا در انبار هستند. او گِره کار هتلهای کپسولی را که قرار بود خط تولید داخلی داشته باشند و در کمپهای کویری، فرودگاه و بیمارستان مستقر شوند در خارج از این کانون میبیند و توضیح میدهد: بنا به درخواست شرکت فرودگاهها، نمونهای از محصول واردشده را در ساختمان اداری آن مستقر کردیم، چون خیلی از رؤسای فرودگاهها هفتگی در آن مکان حضور دارند و به این شکل، کپسولها در معرض دید آنها قرار میگرفت. بسیاری از رؤسای فرودگاهها کار را دیدهاند و بسیار مشتاقاند. اگر موانع را در سیستم خودمان برطرف کنیم آمادگی داریم حداقل در پنج فرودگاهی که از ابتدای امر مدنظرمان بود آنها را مستقر کنیم، اما بروکراسی اداری که وجود دارد، متاسفانه اذیت میکند. او یادآوری میکند: نگاهمان درباره هتل کپسولی ارائه سرویس لاکچریِ گرانقیمت نبوده است. از روز اول هم گفتهایم در تمام دنیا زیرساخت اقامتی ارزانقیمت وجود دارد. سجادیراد اضافه میکند: وقتی میخواهید سرویسی را با قیمت اقتصادی در اختیار مخاطبان قرار دهید، طبیعتا چارچوبهای اقتصادی پروژه متفاوت میشود. مثلا در طرح توجیهی هتلهای کپسولی، هزینهای که در نظر گرفته شده برای اقامت مصرفکننده در ساعت اول ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود که مبلغ آن با افزایش ساعت اقامت به صورت پلکانی کاهش پیدا میکرد، به طوری که بعد از چهار ساعت، هزینه به پنجهزار تومان به ازای هر ساعت اقامت میرسید.او درباره اینکه چرا با وجود بروکراسی فرودگاهها، این پروژه ـ همانطور که در روز رونمایی گفته شده بود ـ از طریق مراکز و یا اماکن دیگر پیگیری نشد، میگوید: ما با بیمارستانها هم مذاکراتی داشتیم، با وجود اینکه در ابتدای امر خیلی استقبال کردند؛ چرا که برای ساماندهی همراهان بیماران خیلی میتوانست موثر باشد، ولی وقتی وارد کار شدیم با عدم همکاری این بخشها مواجه شدیم. سجادیراد تاکید میکند: نگاه ما تسهیلگرانه است. این کار را به عنوان منبع درآمد درنظر نگرفتهایم. هدف این است باگهایی که در سیستم اقامتگاهی کشور وجود دارد با نگاه حمایتی وزارتخانه برطرف شود، ولی از نظر دستگاههای دیگر اگر پروژهای سودآوری داشته باشد وارد آن میشوند. دغدغه خدماتدهی وجود ندارد. اگر منافع زیادی داشته باشد همراهی میکنند.او ادامه میدهد: دغدغه خدماتدهی باید وجود داشته باشد، چون درحال حاضر ۱۵ سرویس خدماتی اقامتی نسبت به استاندارد جهانی عقبیم. باید این سرویسها در فرودگاهها و حتی به مراکز درمانی اضافه شود. در کشورهای دیگر معمولا مشکل اقامت کمتر وجود دارد، ولی در ایران حتی اقامت همراه بیمار مساله است. مسؤولان یکی از بیمارستانها اذعان میکردند از ساعت ۱۲ شب به بعد باید از بین درختها همراهان بیمار را پیدا و از محوطه بیمارستان خارج کنند. حتی وقتی در بیمارستان را میبندند صبح میبینند همان افراد از دیوار وارد محوطه بیمارستان شدهاند، چون جایی برای اقامت ندارند. وقتی با همان مجموعه درمانی برای استقرار این سیستم اقامتی ارزان صحبت میکنیم میگویند بودجه نداریم، بعد که ما وارد عمل میشویم و میخواهیم زیرساخت این اقامت را برای آنها تامین کنیم، متوجه میشویم مشکل اصلا بودجه نبوده است. این پروژه فعلا در چنین گیر و دارهایی گرفتار است. مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که چطور یک وزارتخانه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) قدرت و نفوذ برای استقرار این چند کپسول و یا راهاندازی خط تولید آن را ندارد؟ اظهار میکند: در اکثر شئونات کشور زمانی که موضوع بین دو شخصیت حقوقی مستقل مطرح میشود، حتی زمانی که منافع مشترک دارند و همسو هستند، این امکان همچنان مطرح است که دغدغه مشترک نداشته باشند.سجادیراد درباره اینکه درحال حاضر روی تولید چه تعداد هتل کپسولی برنامهریزی شده است؟ میگوید: هتل کپسولی مثل تولیدات دیگر نیست، براساس پروژهای که تعریف میشود این آمادگی وجود دارد تعداد مورد نظر تولید و در اختیار گذاشته شود. مثلا طی مذاکراتی که با شرکت فرودگاهها داشتیم قرار شد در پنج فرودگاه، ۱۰ هتل کپسولی مستقر شود. او درباره شرکتهایی که ساخت را باید انجام دهند نیز توضیح میدهد: در همان روزهای نخست از طریق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برای تولید این محصول در داخل اطلاعرسانی انجام دادیم. چند شرکت دانشبنیان مراجعه کردند و گفتند دو ماه دیگر نمونههایی را ارائه میدهند، اما بیشتر در حد حرف بود، چون بعد تلفنشان را هم جواب ندادند. شرکتهای دیگر اما مطالعاتی را انجام دادند و حتی کارخانههایی را که میتوانند مواد اولیه تولید کنند نیز شناسایی کردهاند. الان تمام اجزای خط تولید در داخل فراهم است، ولی آن شرکت دانشبنیان یک عدد مشخص برای تولید نیاز دارد تا کار را شروع کند، اینکه محصولی تولید شود و مستقیم به انبار برود که منطقی نیست.مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از واردات چنین محصولی، مطالعه و نیازسنجی در داخل انجام شده بوده و اگر اینطور بوده چرا هنوز سایر بخشها متقاعد نشدهاند و چرا هنوز بعد از یک سال در هیچ کجا این هتلهای کپسولی مستقر نشده است؟ میگوید: برای این که نگاهمان متفاوت است. نیاز نبود قبل از واردات صحبت شود. لازم بود ابتدا تلنگر وارد شود. البته آن تلنگر به بدنه جامعه یا ذینفعان وارد شد، اما نگاهمان با آنهایی که باید همراه میشدند، متفاوت است. ما فکر میکنیم آنها توجیه هستند و حتی نمونههایی را در کشورهای دیگر دیدهاند، اما وقتی میخواهیم کار را با هم شروع کنیم، توقع دارند مطابق استانداردهای آنها عمل کنیم و مواردی مثل حقالارض و حقالسهم طلب میکنند. سجادیراد در پاسخ به اینکه آیا میتوان نتیجه گرفت که این پروژه به لحاظ اقتصادی جذاب نبوده است؟ اظهار میکند: پروژه زمانی که تعریف میشود جدولهای اقتصادی دارد که میزان سرمایهگذاری اولیه، هزینه بهرهبرداری سالانه و درصد سود برای سرمایهگذاری در آن مشخص است. به هر حال باید کاری کنیم که شرکت دانشبنیان در انتها متضرر نشود. مثلا در پروژههای عمرانی یا شهرداریها برای ترغیب بخش خصوصی حداقل باید ۴۰ درصد سود درنظر گرفته شود که سرمایهگذار را وارد کار کند. اما نظر شرکت فرودگاهها این بود که حداقل سود ۲۵ درصد باشد. با این شرایط هیچ سرمایهگذاری وارد نمیشد. با این حال، شرکتهای دانشبنیان را متقاعد کردیم که هر پروژه دانشبنیانی لزوما به تولید حجم زیادی پول ختم نمیشود و در واقع قرار است یک خدمات جدید ارائه شود. تمام اهتماممان را گذاشتیم که این شرکت دانشبنیان را همراهی کنیم اما فضای کلی همراه نیست و طرفهای مقابل علیرغم اینکه در نامههایشان ابراز تمایل میکنند، اما در مذاکره و عمل به نقطه مشترک نرسیدهایم.
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان، " فریدون الهیاری " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اصفهان، گفت: «در نوروز امسال و در راستای رعایت دستورالعملهای بهداشتی، از مجموع ۳۵هزار تخت در استان تنها ۵۰درصد ظرفیت اقامت واحدهای اقامتی به گردشگران نوروزی اختصاص پیدا کرد.» او با اشاره به کاهش ظرفیت اقامت استان اصفهان در نوروز امسال، افزود: «در نوروز امسال از ظرفیت هتلها، اقامتگاههای سنتی، اقامتگاههای بومگردی، مهمانپذیرها و خانهمسافرها به شرط رعایت دستورالعملهای بهداشتی استفاده و از ظرفیت بیش از ۵هزار کلاس آموزشوپرورش و کمپهای موقت در راستای حفظ سلامت گردشگران نوروزی چشمپوشی شد.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اصفهان ادامه داد: «بررسی نهایی آمار اقامت گردشگران نوروزی در واحدهای اقامتی مورد تأیید این ادارهکل حاکی است که اقامت گردشگران با کاهش ۹۵درصدی در مقایسه با نوروز ۱۳۹۸ و پیش از شیوع بیماری کرونا رقمی معادل ۱۲۱هزار نفر را در بر میگیرد.» او گفت: «براساس تحلیل آمارهای گردشگران در دبیرخانه ستاد سفر استان، از این تعداد ۳۳,۴۷درصد در هتلها، ۳۲.۱۲درصد در اقامتگاههای بومگردی، ۸۴.۴درصد در هتلآپارتمانها، ۵.۹درصد در مهمانپذیرها، ۳۰.۱درصد در مجتمعهای گردشگری و کمتر از یک درصد در خانهمسافرهای رسمی اقامت داشتهاند.»
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان زنجان، "امیر ارجمند " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی زنجان، اظهار کرد: «در طول تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، تعداد ۷۲۴۳ نفر در استان زنجان اقامت داشتند و ۹۸هزار و ۷۸۱ گردشگر از جاذبههای گردشگری و مراکز تاریخی بازدید به عمل آوردند.» ارجمند اظهار داشت: «تأسیسات گردشگری بهویژه مراکز اقامتی در این مدت با توجه به تداوم کرونا با رعایت دستورالعملهای بهداشتی ابلاغی به گردشگران خدمات ارائه کردند.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی زنجان گفت: «با توجه به تداوم کرونا در راستای حفظ سلامت گردشگران و شهروندان، امسال هیچ توصیه و دعوتی برای حضور گردشگر در استان نداشتیم اما تأسیسات گردشگری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی به مسافرانی که به زنجان سفر کردند، خدمات مورد نیاز را ارائه دادند.» او ادامه داد: «امکان اقامت مسافران، تنها در مراکز اقامتی و تأسیسات دارای پروانه بهرهبرداری استان وجود دارد و سایر اماکن ازجمله مهمانپذیرهای ادارات و دستگاههای اجرایی این اجازه را ندارند.» ارجمند گفت: «خوشبختانه در این ایام فقط یک شکایت از تأسیسات گردشگری استان داشتهایم و باوجود نظارتها شرایط بسیار مناسبی برای حضور مسافران نوروزی در استان فراهم شد.»
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، "ولی تیموری " معاون گردشگری کشور با اشاره به کاهش ۹۶ درصدی گردشگران نوروزی در سال جاری گفت: امسال بیشتر مردم بر اساس توصیه ها به سفر نرفتند. وی با اشاره به ممنوعیت سفر در نوروز ۹۹ گفت: از ۲۸ اسفند ۹۹ تا سیزدهم فروردین سال جاری دو میلیون ۵۵۷ هزارو ۸۴۱ نفر شب اقامت در مراکز تحت نظارت وزارت گردشگری اقامت کردند که با احتساب دو و نیم شب اقامت در این مدت حدود یک میلیون نفر در نوروز به سفر رفته اند. وی گفت: این آمار در مقایسه با سال ۹۸ کاهش شدیدی داشته است. بر اساس آمار در مدت مشابه در سال ۹۸، ۷۲ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۵۷ نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است. تیموری متوسط ضریب اشغال مراکز اقامتی تحت نظر وزارت گردشگری را ۳۷ درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس آمارهای رسیده ۲۳ میلیون بازدید از جاذبه های گردشگری کشور توسط گردشگران داخلی به ثبت رسیده است. وی در توضیحی درباره این میزان بازدید کننده گفت: امسال بسیاری گردشگران نوروز به سفر کوتاه رفتند و شب به منزلشان بازگشتند و اقامتی در مراکز اقامتی نداشتند. تیموری با اشاره به اینکه بیشترین میزان گردشگر به استان مازندران متعلق است گفت: خوزستان (در شهرهای آبی و زرد) میزبان کمترین مسافر در نوروز ۱۴۰۰ بوده است. بر اساس آمار تنها کمتر از ۷۰۰ نفر به خوزستان سفر کردند. بازدیدهای نظارتی به صورت مرتب انجام می شد. در این مدت ۵۹ هزار و ۴۱۰ بازدید نظارتی انجام شد و در مجموع ۳ هزارو ۱۸۱ مجموعه تذکر اخطار و تعلیق شدند. شیوع کرونا از سال ۹۸ بیش از هر چیز به صنعت گردشگری آسیب زد. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضرر صاحبان این مشاغل را تنها در ۹ ماه سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. دولت تلاش داشت با دو بسته حمایتی بخشی از ضررها را جبران کند، که البته مورد رضایت فعالان این عرصه واقع نشد. نوروز ۹۹ سفر ممنوع بود؛ امسال اما ممنوعیت وجود نداشت و علاقمندان سفر می توانند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در شهرهای سفید، آبی و زرد به سفر روند.
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی