درباره اجلاس جهانی گردشگری جوانان ( GYTS ) اجلاس جهانی گردشگری جوانان , یک پلتفرم جدید است که توسط سازمان جهانی گردشگری برای تقویت توانمندسازی و مشارکت جوانان در بخش گردشگری ایجاد شده است. این مجموعه ای از رویدادهای بین المللی، کارگاه ها، طرح های آموزشی خواهد بود که به کودکان و جوانان بستری منحصر به فرد برای به اشتراک گذاشتن و بحث درباره ایده ها، چشم اندازها و پیشنهادات آنها برای آینده گردشگری پایداری در دستور کار سال ٢٠٣٠ برای توسعه پایدار می دهد. چه کسانی را شامل میشود؟ این رویداد کودکان و جوانان ١٢ تا ١٨ سال را با سازمان ملل و مقامات دولتی، نمایندگان صنعت گردشگری، مشاهیر شناخته شده جهانی، کارشناسان و سایر سهامداران اصلی گرده هم می آورد. به شرکت کنندگان جوان بستری برای تبادل دانش، افزایش آگاهی، تحریک گفت و گو و شبکه سازی داده می شود. این به آنها این اجازه را می دهد تا صلح، درک متقابل و توسعه پایدار را از طریق گردشگری ترویج دهند. چرا اجلاس جهانی گردشگری جوانان ؟ جهان میزبان بزرگترین نسل جوان در تاریخ خود است و انتظار می رود که به رشد خود ادامه دهد. این امر ضرورت ایجاد بسترهای جدید برای کار با جوانان در سطح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی را به همراه داشته است. نسل جوان به عنوان یکی از سهامداران مهم در تلاش برای دستیابی به SDG (اهداف توسعه پایدار) در نظر گرفته می شود. جوانان که به عنوان یک نیرو اصلی برای توسعه و تغییرات اجتماعی شناخته می شوند، پتانسیل ایجاد توسعه پایدار در بخش گردشگری را دارند. با توجه به رشد سریع گردشگری جوانان در دهه گذشته و همچنین تاثیرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی آن، مشارکت مستقیم جوانان در بحث و اقدامات مربوط به توسعه پایدار و آینده صنعت گردشگری ضروری است. برای جوانان ، سفر نوعی یادگیری است، راهی برای ملاقات با افراد دیگر و کشف فرهنگ های دیگر، وسیله ای برای رشد خود و بخشی ضروری از زندگی روزمره است. گردشگری جوانان، درک اجتماعی و فرهنگی متنوعی ایجاد میکند و تعامل روزانه بین جوانان و میزبان آنها را تقویت میکند. شما با تبدیل شدن به شریک GYTS ، از سازماندهی اولین رویدادهای جهانی که منحصرا به جوانان و گردشگری اختصاص دارد ، حمایت خواهید کرد. شما صدای رهبران گردشگری فردا را خواهید داشت و حمایت از GYTS شما را به عنوان حامی کودکان و جوانان ، گردشگری مسئولانه و توسعه پایدار با دید جهانی وفرصت هایی برای تقویت همکاری ها و مشارکت های بیشتر در شبکه سازی با رهبران جهانی صنعت گردشگری، بخش دولتی و خصوصی از جمله وزرای ۱۵۰ کشور عضو سازمان جهانی گردشگری، مقامات بلند پایه سازمان ملل و سفیران گردشگری مسئول سازمان جهانی جهانگردی قرار میدهد. از طریق کانال های ارتباطی ما، شناخت و قدردانی از شما بسیار فراتر از جامعه گردشگری جهانی خواهد بود و شما را در کنار برند جهانی UNWTO قرار میدهد. شما آگاهی از برند خود را افزایش داده و تصویر خود را در جامعه بینالمللی تقویت خواهید کرد. این فرصت شماست تا همسویی برند خود را با ارزش های ملل متحد تکرار کنید. این فرصت برای کمک به اجرای دستور کار سال ۲۰۳۰ و دستیابی SDGS است.
ایجاد شده: 13/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 13/اسفند/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز، " مهران فاطمی " استاندار یزد در نشست هماندیشی با رئیس موسسه فرهنگی سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت ؛ تقویت گردشگری در کشورها و ممالک مختلف علاوه بر از بین بردن ذهنیتهای ساختگی رسانهها از کشورها و واقعی کردن ذهنیتها، سبب فراهمسازی بستر انجام همکاریهای اقتصادی بین کشورها میشود. گردشگری درگاهی برای تحقق امنیت پایدار، اقتصاد زنده و پویا، تقویت روابط سیاسی بین کشورها و نیز تحقق اهداف موسسه فرهنگی اکو است. استاندار یزد گفت ؛ از این منظر همکاری با موسسه اکو و ارتباط تنگاتنگ با این مجموعه برای استان یزد مغتنم است و گزارشهای مربوطه در دیدار با رئیسجمهور، وزیر کشور و وزیر گردشگری ارائه خواهد شد. " مهران فاطمی " افزود ؛ در نشست مشترک استانهای مثلث گردشگری کشور، موضوع ارتباط و همکاری استان یزد با موسسه فرهنگی اکو را، بهعنوان یک موضوع مشترک مطرح خواهیم کرد تا از ظرفیت این موسسه در راستای تقویت این مثلث و اجرای پروژههای مشترک کلان بهره ببریم. استاندار یزد در پایان تاکید کرد ؛ فرصتهای سرمایهگذاری استان باید احصاء و زیرساختهای لازم برای انجام سرمایهگذاری در استان فراهم شود.
ایجاد شده: 12/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 12/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " عزت الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مناسبت روز جهانی راهنمایان گردشگری در پیامی ویدئویی به گردهمایی مجازی راهنمایان گردشگری گفت ؛ خش مهمی از جامعه گردشگری را راهنمایان گردشگری تشکیل میدهند و آنها سفرای فرهنگی کشور محسوب میشوند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی راهنمایان گردشگری را یکی از حلقههای ارتباط بین کشورها که دارای ماموریت مهمی در بعد ملی هستند دانست و گفت ؛ با وجود کارنامه خوب، اما راهی دراز و مهم را پیش رو داریم. ایران اسلامی کشور بزرگی است و امروز در دنیا جایگاه برجستهای نسبت به گذشته دارد. او اشاره کرد ؛ امپراطوری رسانهای با تمام قوا تلاش میکند که ایران را به گونهای دیگر نشان دهد. ایران هراسی امروز در دستور کار همه شبکههای استکباری قرار دارد، بنابراین هر چه که روایتگران و راهنمایان گردشگری از تاریخ کشور برای گردشگران خارجی مطرح کنند به وظیفه بزرگ ملی خود عمل کردهاند. " ضرغامی " افزود ؛ سعی کردیم در بخشهای مختلف گردشگری ظرفیتهای متنوعی را تقویت کنیم، بهطور حتم در کنار این ظرفیتها روایتگری و راهنمایی گردشگران نقش محوری دارد. وزیر گردشگری در پایان ابراز امیدواری کرد که راهنمایان گردشگری در دوره جدید با درکی بهتر از شرایط کشور و آینده گردشگری در ایران ماموریتهای خود را با موفقیت انجام دهند.
ایجاد شده: 2/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 2/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، نشست تخصصی " آب و گردشگری در ایران " با همکاری گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی و «گروه دانش بنیاد آشیان» روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فضای مجازی برگزار می شود. «جغرافیای آب»، «مدیریت آب» و همچنین «گردشگری و آب در ایران» از محورهای اصلی بحث شرکتکنندگان در نشست خواهد بود. " محمود ضیائی " دبیر این رویداد علمی، در تشریح دلیل برگزاری این نشست گفت: توسعۀ گردشگری به طور مستقیم با منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور ارتباط دارد. امروزه گردشگری یکی از مصرف کنندگان اصلی منابع آبی است، لذا استفاده بهینه از این منابع مشترک، لازمۀ توسعه پایدار گردشگری در ایران است و بدین سبب حکمروایی آب، به یکی از دغدغههای اصلی مدیران مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. " ضیائی " با تأکید بر اینکه با توجه به قرار گرفتن ایران در کمربند بیابانی جهان و وضعیت فعلی بیلان آب کشور، مدیریت آب در گردشگری اهمیت دوچندانی یافته است، ابراز امیدواری کرد نکته نظرات علمی، تجربی و سخنان شرکت کنندگان این نشست به شناخت هرچه بیشتر مسئله و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت بهتر مصرف منابع آبی در گردشگری کشور بینجامد. " مجید لباف خانیکی " عضو هیئت علمی دانشگاه نزوی عمان و پژوهشگر حوزه نظام های بومی مدیریت منابع آب، " مصطفی طالشی " عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران و پژوهشگر حوزه برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه منابع آبی، " علی رحیم پور " عضو هیات مدیره هگتا و عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران و " آرمین نوربخش " موسس و مدیرعامل خانه آب ایران، دیگر سخنرانان این نشست تخصصی خواهند بود. این نشست روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت: ۱۶ الی ۱۸ در آدرس https://www.skyroom.online/ch/ashiaan_2022/water-tourism برگزار می شود.
ایجاد شده: 2/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 2/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، نشست تخصصی «آب و گردشگری در ایران» با همکاری گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی و «گروه دانشبنیاد آشیان»، در روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فضای مجازی برگزار خواهد شد. «جغرافیای آب»، «مدیریت آب» و همچنین «گردشگری و آب در ایران» از محورهای اصلی بحث شرکتکنندگان در نشست خواهد بود. " محمود ضیائی " عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر نشست «آب و گردشگری در ایران» در رابطه با اهمیت و ضرورت برگزاری نشستی با محوریت آب و گردشگری گفت: توسعه گردشگری به طور مستقیم با منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور ارتباط دارد، نه تنها بسیاری از فعالیتهای گردشگری به طور مستقیم به منابع آب وابسته است بلکه آب به طورغیرمستقیم، شرط لازم برای توسعه سایر محصولات گردشگری نیز به شمار میآید. امروزه گردشگری یکی از مصرفکنندگان اصلی منابع آبی کشور است، لذا استفاده بهینه از این منابع لازمه توسعه پایدار گردشگری است و بدین سبب، به یکی از دغدغههای اصلی مدیران مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. وی با تأکید بر اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و بخصوص وضعیت فعلی بیلان آب کشور، این موضوع اهمیت دوچندانی یافته است، ابراز امیدواری نمود نکته نظرات علمی، تجربی و حرفهای شرکتکنندگان این نشست به شناخت هرچه بیشتر مسئله و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت بهتر مصرف منابع آبی در گردشگری کشور بینجامد.
ایجاد شده: 28/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 28/بهمن/1400 اخبار داخلی
🔵 در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران 🎥 مصاحبه اختصاصی هتلنیوز با " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران
ایجاد شده: 20/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 20/بهمن/1400 TV
به گزارش هتل نیوز، " سید عزت الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صایع دستی روز شنبه در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران اظهار داشت: تا آخر سال اقدام مهمی تحت عنوان «نهضت تفویض اختیار» اجرایی و بسیاری از اختیارات که در ستاد وزارتخانه موانع ایجاد میکند شناسایی و برداشته میشود. ضرغامی گفت: بوروکراسی موانع جدی برای گردش درست فرایندها ایجاد کرده است، ستادی به ریاست قائم مقام وزارت میراث تشکیل شده، ده ها مسئولیت و وظیفه انباشته شده در ستاد وزارتخانه که باعث کندی کار و بوروکراسی خسته کننده و ناامیدکننده شده برداشته میشود. وزیر میراث فرهنگی گفت: در معاونت صنایع دستی در مورد بسیاری از مجوزهای تولید در مشاغل خانگی کوچک مجوز حذف خواهد شد و لازم نیست از وزارت خانه مجوز و سند بگیرند و فرایندی را طی کنند انشالله با آیین نامه ای که تدوین میشود هرجای کشور هر مجموعه ای که برای تولید صنایع دستی دارد به مجوز ما نیاز ندارد فقط در سامانهای که معرفی میشود اعلام میکند. ضرغامی گفت: کاهش و حذف بوروکراسی ناامیدکننده برای مردم و کشور سود خواهد داشت، کارگاه های بزرگ شرایط خاص خود را دارند اما اگر چند نفر شغل خانگی ایجاد کردند اعلامشان کفایت میکنند همچنین اگر کسی میتواند برای نمایش و فروش عرضه کالای صنایعدستی فعالیتی انجام دهد برای کمک به او تلاش خواهد شد و معاونت صنایعدستی تلاش خواهد کرد در یک سطحی موانع پیش روی آنها را بردارد تا تولید رونق بگیرد. وزیر میراث فرهنگی گفت: در حوزه گردشگری بوم گردی ها باید بسیار توسعه پیدا کند، بوم گردی فرهنگیترین فعالیت و حرکت برای ما در صنعت گردشگری است، اما نظارت هم باید بشود. باید به کیفیت سرویس و خدماتی عمومی که به مردم ارایه میشود نظارت شود و این فعالیت ها باید قابل کنترل باشد. وی خاطرنشان کرد: گردشگران میخواهند با مردم ایران با تاریخ رویدادهای قرون گذشته و معاصر ملت ایران مظلوم آشنا شوند. ضرغامی گفت: با اصطلاحاتی که مردم را به قشر سفید و خاکستری تقسیم میکنند مخالفم، مردم همه نور هستند، همین تقسیمبندی ها ما را گرفتار کردهاند مردم باید این سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را حفظ کنند، همه رسانهها عوامل اجرایی وزارت میراثفرهنگی هستند و به ما کمک میکنند. وی بر ضرورت مشارکت مردم در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد و گفت: در وزارتخانه به دنبال برداشتن موانع و فراهم کردن تسهیلات برای فعالان و متخصصان هر سه حوزه هستیم. وزیر میراثفرهنگی با اشاره به وجود ٣۵ هزار ابنیه ثبت شده تاریخی در کشور گفت: در سال های آینده برنامههایی برای قدردانی از رسانه ها برگزار می کنیم، ما از هیچ فرد و رسانهای شکایت نداریم باید توجه داشته باشیم با گلهگذاری چیزی حل نمیشود هر رسانه نقد کند و اشکالات ما را بگوید استقبال می کنیم وظیفه و رسالت رسانه اش را انجام داده و نیاز ماست و به ما کمک کرده است. وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اجرای رقص آیینی کردی در مراسم گفت: رقص کردی سنندجی نماد وحدت و نشاط ایرانی است، امسال اورامانات/ هورامان به ثبت جهانی رسید، این منطقه صخرهای و سخت است و مردم آن از نقاط مختلف خاک را جمعآوری و باغ ایجاد و محصول تولید میکنند، این روحیه نشان از سختکوشی مردم کردستان و کرمانشاه است. ضرغامی گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران که امروز افتتاح شد کمتر از فیتور اسپانیا نیست، ما در ایران همه چیز داریم مزیت های نسبی ایران فوق العاده است، بجز ابنیه تاریخی و باستانی اکوتوریسم کشورما هم فوق العاده است، در ٢٠ حوزه مهم در میان کشورهای منطقه و همسایه مزیت نسبی داریم و از بسیاری از کشورهای دارای رتبه های ورودی و در آمد گردشگری بالا از نظر ظرفیت و مزیت در جایگاه بالاتری قرار داریم. ضرغامی گفت: مذکرات B2B در این نمایشگاه بسیار ارزشمند است گفتگو برای همکاری با فعالان و میهمانان خارجی که بیش از ١٠٠ نفر هستند، حاصل شود و باید تداوم داشته باشد زیرا فعالیت ارزشمند و پایدار است از طرف ارتباط مستقیم «مردم با مردم» هم باید شکل بگیرد. وزیر میراث فرهنگی گفت: حلقه گمشده کشور در ۴٢ سال گذشته گردشگری است، به صنایع دستی و میراث فرهنگی هم توجه نشده است باید عقب ماندگی ها جبران شود ، در چند ماه گذشته به سمت زیرساخت ها رفته ایم و میخواهیم موانع توسعه و تولید را برداریم و حضور و نقش آفرینی مردم را در این حوزه ها را افزایش دهیم.
ایجاد شده: 9/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " محمدرضا دشتی اردکانی " رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری تهران گفت؛ شاید بتوانیم سالی را که در پیش داریم سال رونق صنعت گردشگری بنامیم چرا که با مهار نسبی ویروس کرونا صنعت گردشگری هم میتواند در مسیر رشد قرار گیرد. وی تاکید کرد؛ رسیدگی به حال نامساعد این صنعت در روزهای کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. اردکانی افزود؛ پیشنهاد میکنم در سال آینده هر وزارتخانه یک غرفه با موضوع تخصصی خود در نمایشگاه گردشگری داشته باشد. رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در پایان گفت؛ یگانه زبان ملت ایران برای ارتباط با جهانیان گردشگری است و میتوان چهره این کشور را به جهانیان عرضه کرد و واسطه بیشتر اقوام ایرانی با یکدیگر باشد.
ایجاد شده: 9/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایعوابسته و سیوپنجمین نمایشگاه ملی صنایعدستی صبح امروز سهشنبه ۵ بهمنماه ۱۴۰۰ با حضور " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری، " پویا محمودیان " معاون صنایعدستی در سالن فجر وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد. شالبافیان با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر و زن بیان کرد: «با وجودتوفیقات حاصل شده در حوزه واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از کرونا، هنوز نگرانیها درباره سویه جدید اُمیکرون برطرف نشده است و این موضوع از ابتدای برنامهریزی برای نمایشگاه مدنظر ما بود. در همین راستا نیز نمایشگاه با رعایت چارچوبهای ستاد ملی کرونا برگزار میشود.» او با اشاره به آسیبهای وارد شده به دو حوزه گردشگری و صنایعدستی افزود: «این نمایشگاه با رویکرد حمایتی و تخصصی برنامهریزی شده است.» شالبافیان تصریح کرد: «تلاشمان بر این بوده نمایشگاه محل ملاقات ذینفعان گردشگری و همافزایی و انسجام بین استانها و انواع گردشگری باشد.» او با اشاره به حضور شهرداریها و اتاقهای بازرگانی در غرفه استانها، افزود: «بروز ایدهها از جمله فعالیتهای زیست محیطی از دیگر نکات مورد توجه در این دوره بوده است. » حضور جامعه دانشگاهی و رونمایی از بستههای سرمایهگذاری از دیگر نکات مورد اشاره معاون گردشگری بود و افزود: «تاکیدمان بر این است که ایام نمایشگاه محلی برای ایجاد هماهنگی بین ذینفعان این حوزه باشد.» او با اشاره به تخصیص فضایی برای برگزاری نشستهای B۲B افزود: «در این ایام میزبان هیئتهای بازرگانی از کشورهای همسایه به صورت فیزیکی و مجازی هستیم.» معاون گردشگری در پایان به برگزاری سه دسته نشست تحت عنوان، کارگاههای آموزشی با محوریت افراد خلاق، نشستهای تشریک مساعی و اشتراکگذاری تجربهها همچنین پنلهای تخصص با رویکرد استفاده از ظرفیتهای بخشخصوصی اشاره کرد. شالبافیان در پاسخ به انتقادی درخصوص نحوه اطلاعرسانی و ثبتنام در نمایشگاه گفت: «تعداد مشارکتکنندگان داخلی و خارجی نشانگر این است که مشکل اساسی در این مورد وجود نداشته است.» او درباره ادغام همیشگی نمایشگاه دو حوزه صنایعدستی و گردشگری بیان کرد: «سیاست قطعی وزارتخانه همافزایی و استفاده از ظرفیتهای مشترک حوزههاست. برگزاری توامان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این همافزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابیها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته میشود.» معاون گردشگری درباره حمایتهای انجام شده از کسبوکارهای گردشگری توضیح داد: «در این دوره حضور کسبوکارهای گردشگری در نمایشگاه تسهیل شده و همچنین امکان حضور تشکلها و انجمنهای حرفهای به صورت رایگان مهیا شده است. ارتباط و طرح مشکلات بخش خصوصی با بخشهای دولتی ذیربط نیز از دیگر اقدامات برنامهریزی شده است.» شالبافیان تصریح کرد: «سیاست اصلی وزارتخانه تسهیلگیری، رفع موانع کسب و کارها و هماهنگیهای بینبخشی است. این سیاست را نیز طی این مدت با برگزاری نشستهای تجاری و فمتورها به میزبانی هشت استان انجام دادهایم. همچنین تمام تلاشمان این است که بین کسب و کارهای داخلی با شرکای خارجی پیوند ایجاد کنیم.» معاون گردشگری با تاکید بر ادامه این سیاست افزود: «حضور در قالب نمایشگاه تخصصی در کشورهای همسایه در حوزه گردشگری سلامت و زیارتی همچنین هماهنگی با رایزنان اقتصادی و فرهنگی برای حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی از دیگر اقدامات در این راستاست.» شالبافیان درباره بخش بینالمللی نمایشگاه توضیح داد: «هیئتهای تجاری از کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و عمان در نمایشگاه حضور دارند. همچنین برگزاری نشستهای b۲b نیز با حضور شرکتهایی از چین و برخی کشورهای اروپایی بهخصوص در حوزه گردشگری سلامت برنامهریزی شده است.» او همچنین در ارتباط با حمایت برای حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه بیان کرد: «تمام ادارات کل استانی موظف شدهاند که امکان حضور آسیبدیدگان از کرونا را در نمایشگاه فراهم کنند.» معاون گردشگری همچنین به برپایی جشنوارهها و نمایشگاههای منطقهای در راستای توسعه و رونق گردشگری داخلی اشاره کرد و گفت: «صرفا برگزاری نمایشگاه تهران آسیب کرونا را جبران نمیکند، به همین دلیل برای تسهیل گردشگری داخلی رویدادهای منطقهای تدارک دیده شده و از تقویم این رویدادها در نمایشگاه رونمایی میشود.» او با اشاره به تاکید به ادارات کل استانی برای حمایت از استارتآپها افزود: «تلاشمان در چهارماه گذشته رفع موانع بوده است. ما استارتآپها را رقیب کسب و کارهای سنتی نمیدانیم بلکه آنها را مکمل و همیار آنها میبینیم.» معاون گردشگری تصریح کرد: «در این زمینه نیز در حوزه صدور مجوز و پیگیری از سایر دستگاهها اقدام کردهایم. همچنین در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری حمایتهای مالی از استارتآپهای نوپا انجام گرفته است. تاکید مهندس ضرغامی نیز ورود استارتآپها برای ارائه راه حلهای جدید در این حوزه است.» او درباره مدیریت برنامهریزی برای سفرهای نوروزی توضیح داد: «ستاد خدمات سفر استانها به جز پنج استان به ریاست استانداران تشکیل شده است. همچنین طی هماهنگی با وزارت کشور تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است. گردهمایی مدیران کل استانی و حضور برخی استانداران بهعنوان هماهنگکنندگان دولتی سفرها نیز در نمایشگاه برنامهریزی شده است.» او با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه به صورت تخصصی افزود: «به طور حتم بین واژه تخصصی و خصوصی تفاوت قائل هستیم. قائل به این نکتهایم که اقدامات به نمایش درآمده در نمایشگاه شأن گردشگری بین مردم را کاهش ندهد، به همین دلیل تمامی برنامهریزیها از جمله ارائه خوراک استانها با رویکرد تخصصی انجام شده است.» شالبافیان درباره بستههای سرمایهگذاری گردشگری بیان کرد: «۲۰ بسته سرمایهگذاری در حوزه جنگلها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگلها و سازمان حفاظت از محیطزیست آماده کردهایم و در نمایشگاه در قالب دفترچهای رونمایی میشود.» معاون گردشگری نبود مشکلات محیطزیستی و مسائل بینبخشی را بهعنوان ویژگی اصلی این بستهها اعلام کرد و افزود: «در سطح استانی نیز مدیران کل استانی فرصتهای سرمایهگذاری را شناسایی و در نمایشگاه ارائه میدهند. همچنین استفاده از منابع تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ طرح گردشگری با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد شناسایی و معرفی شدهاند.» شالبافیان ادامه داد: «با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه تاکنون در جذب منابع مالی تبصره ۱۸ موفق عمل کردیم. در صورتیکه اعتبارات موجود تماما جذب شود، میتوان از دولت برای اختصاص منابع مالی در بازسازی تاسیسات گردشگری نیز درخواستهایی را مطرح کنیم.» شالبافیان همچنین به ۲۸۳ پروژه قابل افتتاح در ۳۱ استان در دهه فجر اشاره کرد و افرود: «بیمه راهنمایان گردشگری محمل قانونی پیدا کرده است و امیدواریم این حداقل خواسته آنها استمرار پیدا کند.» او همچنین ساعت برگزاری نمایشگاه را از ساعت ۸ تا ۱۷ اعلام کرد و در پاسخ به انتقادات در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه نیز گفت: «نگرانیهای ستاد کرونا برای ازدحام جمعیت موجب شد روزهای پنجشنبه، جمعه و ساعات شلوغ برای نمایشگاه در نظر گرفته نشود. رعایت دقیق پروتکلها موضوع مهمی است که مد نظر قرار دارد. از عموم کسانی که به نمایشگاه میآیند نیز درخواست داریم پروتکلها را رعایت کنند.» او ابراز امیدواری کرد نمایشگاه سال آینده با در نظر گرفتن تمامی پیشنهادها و مرتفع شدن کرونا در شرایط بهتری برگزار شود.
ایجاد شده: 5/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 5/بهمن/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست «هماندیشی با شهرهای جهانی» گفت: «گردشگری ابزار مؤثری برای دفاع از تصویر واقعی کشور است و همچنین، میتواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایجاد کند.» او ادامه داد: «یکی از حوزههایی که در اساسنامه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهعنوان ابزاری برای تحقق مأموریتهایش نمود پیدا کرده، گردشگری است.» شالبافیان با اشاره به ظرفیتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی، عنوان کرد: «خوشبختانه رایزنان فرهنگی ایران و پایگاههایی که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، میتوانند به مثابه یک قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند.» معاون گردشگری کشور با اشاره به دیگر ظرفیتها و نمایندگیها در خارج از کشور، اظهار کرد: «جلساتی را نیز با رایزنان اقتصادی داشتهایم، همچنین وزارت صمت نمایندگانی در خارج از کشور دارد اما رایزنان فرهنگی میتوانند به عنوان مرکز ثقل عمل کنند.» او نقش کلیدی حوزه گردشگری در رشد و توسعه شهرها و معرفی داشتههای فرهنگی ایران به جهانیان را یادآور شد و گفت: «حوزه گردشگری در شناساندن داشتههای فرهنگی ما در سراسر جهان نقشآفرینی خواهد کرد.» معاون گردشگری کشور تأکید کرد: «شبکه شهرهای جهانی در ایران به یک انسجام نیاز دارند. اگر بخواهیم گردشگری ایران را به کشورهای دیگر معرفی کنیم باید اول سفر ایرانیها را در ایران ترویج کنیم. چون فرآیند سفر محملی برای شناساندن است.» شالبافیان اضافه کرد: «بنابراین باید گفت، برای معرفی شهرهای جهانی به کشورهای دیگر باید اول مردم ایران آنها را بشناسند، همچنین باید بتوانیم شبکهای از شهرهای جهانی داشته باشیم تا اشتراکات، تجربیات و برندینگ شهری اتفاق بیافتد. شهرهای جهانی میتوانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند.» شالبافیان در پایان سخنانش، از تفاوت نوروز ۱۴۰۱ با نوروز سالهای قبل سخن گفت و ادامه داد: «این نوروز به این دلیل متفاوت است که وارد قرن جدید میشویم، مفهوم نوسده محور همکاری همه شهرهای جهانی در نوروز امسال است.»
ایجاد شده: 28/دی/1400 آخرین ویرایش: 28/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری، در آیین افتتاح دفتر نمایندگی انجمن علمی طبیعت گردی ایران در مازندران اظهار کرد: نبود تفکر علمی و دانش بنیان اصلی ترین مشکل زیرساختی در توسعه طبیعت گردی و گردشگری محسوب می شود. وی با اشاره به اینکه نبود دانش و پژوهش های کاربردی عمدتا موجب عقب ماندگی گردشگری شده است، افزود: در توسعه گردشگری هرجا که پژوهش و مطالعه اولیه نبوده است موجب بروز چالش و مشکل عمده شده است. رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری کشور، صدور بی رویه مجوزهای تاسیسات گردشگری در سنوات گذشته را یکی از چالش های عمده برشمرد و گفت: در برخی مناطق با ازدیاد و یا کمبود واحدهای بومگردی، آژانس گردشگری و هتل مواجهیم که این مهم نشان دهنده این است که کار علمی و مطالعه لازم بر مبنای آینده پژوهی آنگونه که باید و شاید انجام نشده است. جواهرزاده آغاز به کار انجمن علمی طبیعت گردی ایران را سال ۹۵ عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ درصد اعضای هیئت موسس این انجمن از اساتید دانشگاه با درجه علمی دانشیار و استاد تمام هستند. بر این اساس انجمن در حکم مرجعیت علمی و تحقیقاتی و نشر دانش بنیان عرصه طبیعت گردی ایفای نقش می نماید. وی با اشاره به فعالیت انجمن در دوران کرونا از برگزاری سومین کنفرانس ملی اکوتوریسم همانند سال های گذشته در اوایل اسفندماه سال جاری در قشم خبر داد و گفت: ژئو پارک قشم دومین ژئو پارک دنیا است، چندی پیش یونسکو اخطار در معرض خطر بودن ژئو پارک قشم را صادر کرد که با همت سمن ها و دوستداران محیط زیست و همکاری دستگاه قضایی خوشبختانه این اثر مهم از خطر خروج از فهرست یونسکو نجات یافت. رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تنها راه چاره توسعه اکوتوریسم را علمی شدن گردشگری دانست و اعلام کرد: متاسفانه در کشور بخش حرفه ای ارتباط خوبی با بخش علمی و آکادمیک ندارد یعنی این دو در بحث گردشگری غالبا یکدیگر را قبول ندارند که باید هرچه زودتر این پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت بصورت جدی برقرار شود. جواهرزاده با بیان اینکه همه تلاش ما در انجمن، برقراری ارتباط بین بخش حرفه ای و آکادمیک است، خاطرنشان کرد: همه سعی ما بر این است دفاتری که از انجمن راه اندازی می شود هم به صورت حرفه ای و هم در تعامل با دانشگاه باشد. اگر قرار است محورهای مختلف استان در حوزه گردشگری مدیریت شوند نیاز به نزدیکی با بخش علمی و پژوهشی است. جواهرزاده با اشاره به تغییر و تحولات در وزارت گردشگری گفت: امید است وزارت گردشگری بیش از گذشته در مباحث اکوتوریسم وارد شود.
ایجاد شده: 26/دی/1400 آخرین ویرایش: 26/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " سید محمدرضا هاشمی " استاندار سمنان روز سهشنبه ۲۱ دیماه ۱۴۰۰ در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاههای استان سمنان بیان کرد: «ارتباط بین دانشگاه، صنعت و گردشگری استان یک ضرورت است که باید با اقدامات مناسب ارتباط بین این بخشها تقویت شود.» استاندار سمنان افزود: «با تقویت ارتباط بین دانشگاهیان و کارگروههای حوزههای مختلف استان سمنان بهویژه گردشگری، از علم، توان و ظرفیت کارشناسان دانشگاهی برای پیشبرد بهتر امور استفاده شود.» هاشمی بیان کرد: «واحدهای صنعتی و تولیدی برای جلوگیری از تعطیلی و کاهش ظرفیت تولیدی، نیاز است تا با استفاده از یک کارشناس اهل فن، نحوه ارتباط با دانشگاه را تقویت کنند و تولید خود را رونق بخشند.» او گفت: «گردشگری یک صنعت زودبازده در جهان توسعه یافته و در حال توسعه امروز است و به واسطه تعدد اثرهای ثبت شده استان سمنان در فهرست ملی، نیاز است تا زیرساختهای گردشگری مورد توجه قرار گیرد.»
ایجاد شده: 21/دی/1400 آخرین ویرایش: 21/دی/1400 اخبار داخلی