نتایج جستجو...
 تبدیل سکوی نفتی به شهربازی در عربستان

تبدیل سکوی نفتی به شهربازی در عربستان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عربستان سعودی در صدد است با تبدیل یک سکوی نفتی عظیم در خلیج فارس به یک پارک تفریحی، بر جاذبه‌های گردشگری خود بیفزاید. قرار است این پارک تفریحی که «دکل» نام دارد، در سال ۲۰۲۵ افتتاح شود؛ هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است. شهر بازی دکل، در مساحتی بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع، با سه هتل و ۱۱ رستوران، مجموعه متنوعی از بازی‌های تفریحی و ورزش‌های آبی از جمله غواصی را ارائه می‌کند. عربستان سعودی امیدوار است که با راه‌اندازی اولین مجموعه تفریحی ساخته شده بر یک سکوی نفتی، سالانه تا یک میلیون توریست را جذب کند و به رقابت با امارات متحده عربی، که طیف متنوعی از جاذبه‌های گردشگری را به گردشگران پیشنهاد می‌کند، بپردازد. راه‌اندازی پارک تفریحی دکل، بخشی از برنامه‌های بلندمدت عربستان سعودی برای جذب توریست بیشتر و کاهش وابستگی این کشور به نفت است و بودجه آن از محل صندوق عمومی سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی تامین می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پروژه، یک جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد برای گردشگران از سراسر جهان و از جمله کشورهای منطقه خلیج فارس خواهد بود. اولین پروژه تبدیل یک سکوی نفتی به مقصدی برای گردشگران، در راستای برنامه استراتژیک ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای تبدیل این کشور به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری جهان و ایجاد تنوع در منابع درآمدی ریاض طراحی شده است. عربستان سعودی امیدوار است با اجرای این برنامه، سالانه یک صد میلیون توریست را تا پایان دهه ۲۰۳۰ جذب کند. سی ان ان، در گزارشی در همین زمینه نوشته است با آنکه عربستان سعودی سالانه میزبان میلیون‌ها زائر است، اما قوانین برخی محافظه‌کارانه، باعث شده که این کشور کار دسواری برای جذب گردشگردان سراسر جهان داشته باشد. شاهزاده محمد بن بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در سال‌های اخیر طرح‌های متعددی را برای تغییر این وضعیت به مرحله اجرا درآورده و از شدت سختگیر‌ی‌ها به‌ویژه برای زنان کاسته است. خبر احداث پارک تفریحی دکل، تنها چند ماه پس از اعلام ساخت پارک شش پرچم در القدیه، در حومه ریاض، پایتخت عربستان سعودی، منتشر شده است. این پارک، بخشی از پروژه احداث یک شهر جدید در نزدیکی ریاض است و قرار است در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود. پارک شش پرچم، از جمله دارای سریع‌ترین رولر کاستر جهان خواهد بود.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار خارجی
امیدواریم گردشگری بتواند پس از کرونا اثر خوشایندی در زندگی مردم بگذارد

امیدواریم گردشگری بتواند پس از کرونا اثر خوشایندی در زندگی مردم بگذارد

به گزارش هتل نیوز، در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران " سعید هاشمی " رییس دانشگاه علم و فرهنگ، نیز گفت: شاید پاندمی کرونا کرونا باعث شده باشد صنعت گردشگری آسیب جدی ببیند، اما به طور قطع صنعت گردشگری جای خود را حفظ کرده است. از آن‌جایی که بسیاری از کشورها عملاً توسعه اجتماعی و اقتصادی خود را مدیون گردشگری هستند، امیدواریم این سمپوزیوم و رویدادهای مشابه در آینده بتواند راهکار جدی برای دولت جدید ارائه دهد. او افزود: در این مسیر صدساله، کشور ما شاید مشکلات متعددی در صنعت گردشگری داشته است که آن به هماهنگی و همکاری بین نهادهای علمی و سیاست‌گذاری برمی‌گردد.  در واقع به همین دلیل بوده است که نتوانستیم از آن بهره لازم را با وجود پتانسیل‌های خوب ببریم. در این هم‌افزایی می‌خواهیم به این پتانسیل‌ها رنگ واقعیت ببخشیم. ناگفته نماند که بخش خصوصی در این حین بسیار خوب عمل کرده است. هاشمی ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های مهم در توسعه صنعت گردشگری سیاست ملی در نظام گردشگری است که باید با تدوین اسناد معتبر فضای بهبوددهنده‌ای را ایجاد کنیم. در واقع شکوفایی کشور به توسعه اقتصادی و اجتماعی وابسته است که صنعت گردشگری پایه مهمی برای رسیدن به این هدف است، امیدواریم که گردشگری بتواند در زندگی مردم اثر خوشایندی بعد از این بیماری منحوس بگذارد.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
از دانش و ظرفيت‌‌های مديران با تجربه در وزات گردشگری استفاده شود

از دانش و ظرفيت‌‌های مديران با تجربه در وزات گردشگری استفاده شود

به گزارش هتل نیوز، " فریدون رییسی دهكردی " بازرس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران عنوان كرد: وضعیت گردشگری كشور به خاطر مشكلات سال‌های گذشته بسیار وخیم است و برون‌رفت از این وضعیت وخیم ملاحظاتی دارد كه پیش‌تر خودم و همكارانم به آنها اشاره كردیم. خود من در همان روز اولی كه وزیر محترم گردشگری كارش را شروع كرد، در قالب یادداشتی ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان نوشتم كه دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست. نوشتم ایشان به عنوان مدیری باسابقه در عرصه‌های دیگر، حالا كه به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده‌اند، لااقل معاون و مدیران مرتبط با گردشگری را از افرادی انتخاب كنند كه متعلق به همین حوزه باشند؛ یعنی از دل صنعت گردشگری آمده باشند. البته نمی‌خواهم بگویم آقای مهندس ضرغامی در انتخاب‌ها به این مهم بی‌توجه بودند اما بدون رودربایستی ما افراد قوی‌تر و دردآشناتری در صنعت گردشگری داشتیم كه می‌توانستند كمك‌های زیادی به جناب وزیر و به طور كلی به صنعت گردشگری بكنند. او افزود: به هر حال امیدوارم این دوران اولیه –كه من اسمش را می‌گذارم «دوران كارآموزی»- زودتر تمام بشود؛ اما تا اینجای كار متاسفانه دیدیم خیلی از مدیرانی كه انتخاب شدند، افراد نزدیك به خودشان بودند؛ یعنی ملاك انگار این نزدیكی بوده تا چیز دیگر. بازرس جامعه هتلداران ایران در اشاره به ظرفیت‌های دولت قبل در بخش گردشگری گفت: ما در دو لت قبل مدیران خوبی هم داشتیم كه هم آلودگی مالی نداشتند و هم از كوله‌باری از تجربه برخوردار بودند. می‌شد از تجربه آن مدیران استفاده‌های بسیار خوبی كرد. خیلی از آن مدیرانِ باتجربه هنوز در بدنه مدیریت گردشگری كشور حضور دارند و ترس من از این است كه به مرور همه آنها كنار بروند و افراد تازه‌كار و نا‌آشنایی سر كار بیایند كه سال‌ها طول می‌كشد تا از تجربه لازم برخوردار شوند. ریسی دهكردی كه ریاست جامعه حرفه‌ای هتلداران چهارمحال و بختیاری را بر عهده‌دارد، در پاسخ به پرسشی دربار واكسیناسیون كاركنان هتل‌‌های آن استان از واكسینه شدن بیش از 90 درصد از آن‌ها خبر داد. او همچنین به سفر گروهی از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان چهارمحال و بختیاری به دعوت نماینده شهركرد اشاره كرد و توضیح داد: اگرچه خوشحالم كه یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های این نمایندگان، مسایل مربوط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود اما راستش را بخواهید چندان خوشبین نیستم؛ چون برنامه‌هایشان هم خیلی كوتاه بود و هم آن‌طور كه شایسته بود به عمق كار نمی‌پرداخت؛ البته ما پیشنهاد‌هایی نوشتیم و به این دوستان دادیم و امیدواریم بتوانند آن برنامه‌‌ها را در صحن مجلس مطرح كنند تا شاید بخشی از مشكلاتی كه گردشگری و به طور اخص صنعت هتلداری با آن‌ها دست به گریبان است، حل شود.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
شصت و پنج درصد مسافران هوایی، نیروهای دولتی هستند

شصت و پنج درصد مسافران هوایی، نیروهای دولتی هستند

به گزارش هتل نیوز وبه نقل از تسنیم؛ " حرمت الله رفیعی " رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در گفت‌و‌گوی آنلاین با اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران با موضوع بررسی نقش ایرلاین‌ها و حمل‌و‌نقل هوایی در توسعه گردشگری در خصوص آثار کرونا و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی و چگونگی انعکاس آن در زمینه سفر و گردشگری گفت:کرونا آسیب جدی به تمام صنایع  بالاخص گردشگری وارد کرد و باعث مشکلات زیادی شد، به طوری‌که می‌توان گفت به دلیل عدم دانش مسئولین و اتخاذ تصمیمات نامناسب و در نظر نگرفتن منافع صنعت گردشگری تقریباً فعالیت این حوزه را به صفر رساند. تصمیمات غیرکارشناسی دولت و عدم مشورت با بخش خصوصی موجب سقوط صنعت گردشگری را در ایام کرونا شد وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های کارشناسانه ایجاد هر شغل در صنعت گردشگری حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد تصریح کرد: درحالی‌که در کشورهای دیگر دولت‌ها با اعطای تسهیلات بلاعوض سعی در حفظ مشاغل گردشگری داشتند؛ مسئولین امر با درک شرایط دولت با پیشنهاد متخصصین مبنی بر اعطای وام‌های کم‌بهره از سوی دولت مخالفت کردند و باید گفت دود حاصل از این مخالفت و تصمیمات نادرست به چشم همه مردم رفت و همگان و نه فقط بخش صنعت گردشگری متضرر شدند. این مقام مسئول اظهار داشت: در اثر بی‌توجهی به درخواست‌های بخش خصوصی برای حفظ پرسنل تعداد زیادی از نیروهای شاغل در این حوزه بیکار شده و اقدام به مطالبه بیمه بیکاری کردند که بار اصلی هزینه‌ها در این ارتباط بر عهده دولت بود و این امر منجر به خالی شدن خزانه دولت و تحمیل هزینه‌های سربار به دولت شد. رفیعی همچنین بیان کرد: شخصاً در جلساتی که با حضور معاون اول وقت ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی برگزار می‌شد بنده با پرداخت وام به صورتی که بازپرداخت آن با تنفس سه ماهه باشد مخالفت کردم و آن را در توسعه و کمک به صنعت گردشگری بی‌رمق قلمداد کردم و مشابه ارز 4200 تومانی فسادبرانگیز توصیف کردم اما به هیچ عنوان به این نظرات توجه نمی‌شد. به اعتقاد وی در حوزه‌های دیگر به غیر از مسائل اقتصادی نیز به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست، صنعت گردشگری متضرر شد؛ مثلاً وزیر بهداشت وقت مدام از مردم درخواست عدم انجام سفر را داشت درحالی که ضریب احتمال ابتلا به این بیماری در مراکز اقامتی بسیار پایین‌تر از مراکز بهداشتی بود و مراکز گردشگری کاملاً شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. به طوری‌که در بسیاری از کشورها و به صورت مشخص در کشور ترکیه تمام سفرها برقرار و مراکز اقامتی در طول دوره کرونا فعال بودند و به فعالیت خود ادامه می‌دانند و مدیریت کرونا نیز به خوبی انجام شد. رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: این انتظار وجود داشت که دولت با استفاده از فرصت کرونا حداقل به بازسازی و تجهیز ناوگان هوایی کشور بپردازد که از مجموع 250 تا 300 فروند هواپیمای موجود در کشور فقط چیزی در حدود 110 فروند از آن در حال حاضر فعال است و پرواز می‌کند؛ این اتفاق حاصل نشد و درمجموع  باید گفت متأسفانه دولت در طول دوسال گذشته به هیچ عنوان همراه و هم‌یار صنعت گردشگری نبوده و همواره موجب ایجاد چالش و و ورود آسیب به این حوزه می‌شد.  این مقام مسئول همچنین افزود: همه این‌ها در حالی بود که هرچند سال 98 سال پرحادثه و پرچالش بود و در آن با حوادث نظیر سیل، گرانی بنزین، شهادت سرادار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی مواجه بودیم اما با این حال آمارهای ورودی و خروجی گردشگر در وضعیت نسبتاً مناسبی در مقایسه با ایام همه‌گیری کرونا قرار داشت و دلیل آن را نیز باید دخالت کمتر دولت در حوزه گردشگری دانست و این مطالبه همیشگی بخش خصوصی گردشگری بوده است که دولت اقدام به دخالت مخرب نکند. وی تأکید کرد: در حالی که هم اکنون در کشور صحبت از احتمال وقوع پیک ششم و عدم انجام سفر می‌شود که کشور‌های همجوار در اوج کرونا با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب  اقدام به برگزاری بزرگترین رویداد اقتصادی جهان تحت عنوان اکسپو کرده‌اند. به اعتقاد رفیعی سرمایه‌گذاری در گردشگری به مانند قالب یخ آب نیست که بعد از مدتی هدر رفته و از بین برود اما متأسفانه این دیدگاه غالب در نگاه دولت‌مردان نیست و کاملاً متضاد و مخالف این رویکرد است. عامل گرانی بلیط هواپیما، تعیین نرخ دستوری برای پرواز‌ها است رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی یکی از نمونه‌های دخالت بی مورد دولت در امر گردشگری را تعیین نرخ دستوری برای پروازهای اربعین دانست که موجب فساد، سردرگمی و افزایش چندبرابر قیمت این پرواز در بازار سیاه در ایام مبارک اربعین شد و همگان شاهد بودند مردم دچار سختی در راستای تهیه بلیت و انجام سفر شدند. این فعال صنفی گردشگری همچنین ادامه داد: در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مسئولین مدام از زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها صحبت می‌شود درحالی که سوال اساسی اینجاست که اگر این موضوع صحت دارد چرا تعداد ایرلاین‌ها اینقدر زیاد بوده و هر روز مجوز جدیدی برای یک شرکت به ظاهر خصوصی در این رابطه صادر می‌شود؟ وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به استناد اشتباه برخی از مسئولین به صحبت‌های مقام معظم رهبری در زمینه لوکس بودن صنعت گردشگری و هواپیمایی و استفاده از آن برای کسب درآمد از این حوزه گفت: طبق آماری که مسئولین اعلام می‌کنند کمتر از یک درصد مردم با هواپیما سفر می‌کنند و مطابق همین آمار بالغ بر 65 درصد از همین یک درصد استفاده کنندگان از حمل و نقل هوایی، بخش دولتی است. حال سوالی که وجود دارد این است که اگر این آمار صحت دارد دلیل پرداخت یارانه از جیب 99 درصد مابقی مردم در زمینه سوخت هوایی و ... چیست و چرا باید دولت با دست کردن در جیب مردم برای این صنعت که استفاده کننده اصلی آن خودش است یارانه و ارز دولتی بپردازد؟ وی همچنین با اشاره به جلسه خود با سفیر تونس بیان کرد: در این جلسه ایشان خواستار ارسال گردشگر از ایران بودند اما در مقابل درخواست ما مبنی بر ارسال متقابل گردشگر از تونس به ایران، گردشگری در ایران را پرهزینه دانست که به نظر این موضوع علیرغم تنزل ارزش پول ملی به دلیل گران بودن پرواز و هتل و .‌‌.. صحیح است؛ در حالیکه به دلیل وضعیت نامناسب صنعت هوایی با وجود آنکه کشور ما حداقل جز 10 کشور برتر دنیا در زمینه جاذبه‌های گردشگری است حجم سفرهای داخلی و خارجی برای بازدید از این جاذبه‌ها اصلاً مناسب نبوده و انطباقی ندارد. رفیعی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز اظهارکرد: در تمام دنیا نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این موضوع اگر به درستی اتفاق بیفتد قابل دفاع بوده و با رقابتی شدن شرایط بین شرکت‌های هواپیمایی موجب افزایش کیفیت سطح خدمات سفر به مسافران می‌شود در حالی که تعیین کف و سقف قیمت کاملاً متضاد با این موضوع است. صدور مجوز جدید آژانس‌های مسافرتی از طرف دولت موجب کلاهبرداری و رانت‌بازی می‌شود رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در خصوص آخرین شرایط آژانس‌های مسافرتی و صدور مجوز فعالیت نیز افزود: وقتی چیزی در حدود 50 درصد از آژانس‌ها در شرف انحلال و تعطیلی هستند صدور مجوز جدید با این هدف که فقط اعلام شود صدور مجوز در راستای ایجاد شغل انجام گرفته بی معنا بوده و صحیح نیست و انتظاری که از دولت وجود دارد هم‌یاری و همراهی برای جلوگیری از تعطیلی آژانس‌های موجود و صدور مجوزها به شیوه صحیح و با نظارت لازم است. رفیعی با انتقاد از اعطای مجوز فعالیت آژانس‌های مسافرتی توسط دولت و بدون مشورت با بخش خصوصی و تخصصی گردشگری تصریح کرد: در شرایط فعلی صدور هر مجوز جدیدی کاملا اشتباه بوده و صرفاً شائبه رانت‌بازی و کلاهبرداری دارد. به گفته این فعال صنفی گردشگری در حال حاضر بالغ بر 5000 آژانس مجوز فعالیت دارند اما اگر بررسی دقیقی صورت پذیرد  چیزی در حدود 2000 دفتر فعالیت واقعی ندارند و بقیه دفاتر به نوعی راکد بوده و عملاً فعالیتی ندارند و خواسته ما انجام بازرسی‌های دقیق و مستمر توسط دولت و واگذاری موضوع صدور مجوز و در مجموع اقدامات تصدی‌گرایانه به معنای دقیق کلمه به بخش خصوصی برابر قانون است. وی در انتها خاطرنشان کرد: آژانس‌های مسافرتی صرفاً عامل فروش خدمات هستند و هیچ نقشی در تعیین قیمت و  یا گران فروشی ندارند و این وظیفه نهادهای نظارتی است که مانع فروش بلیت به قیمت غیرقانونی و گران شوند‌.

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
واکسیناسیون ۱۰۰درصدی کارکنان هتل‌ها تا پایان مهرماه

واکسیناسیون ۱۰۰درصدی کارکنان هتل‌ها تا پایان مهرماه

به گزارش هتل نیوز، " جمشید حمزه‌زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران در گفت‌وگو با ابراز خوشحالی از صدور مجدد روادید و ورود گردشگر از آبان‌ماه، بیان کرد: «با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از حدود یک سال و نیم شاهد ورود گردشگر خواهیم بود، مقاصد گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند به شهرهای خاص از جمله مشهد، قم، تبریز، شیراز، یزد، اصفهان و در درجه دوم تبریز و اهواز است، و برای برگشتن به رقم ۸میلیون و ۸۷۰هزار گردشگر ورودی پیش از کرونا، نیاز به برنامه‌ریزی جدی داریم.»  رئیس جامعه هتلداران ایران تصریح کرد: «پس از باز شدن مرزها با سرعت شاهد ورود گردشگر از عراق خواهیم بود، اما جذب گردشگران اروپایی با توجه به اینکه آن‌ها از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند نیاز به زمان بیشتری دارد. همچنین باید تبلیغات خارج از کشور در رسانه‌ها و مطبوعات خارجی، فضای مجازی و استفاده از بلاگرهای مطرح بین‌المللی با برنامه و جدیت انجام شود.»  الزام برای چک کردن تأییدیه رزرو هتل و سایر مراکز اقامتی گردشگران انفرادی در مرز یکی از پیشنهادهای مطرح شده از سوی رئیس جامعه هتلداران ایران بود.  حمزه‌زاده با اشاره به واکسیناسیون ۹۰درصدی کارمندان هتل‌ها، افزود: «۱۰درصد باقی مانده هم به دلایل شخصی واکسن نزده‌اند که البته تا پایان مهرماه برای کارکنان هتل‌های زنجیره‌ای فرصت معین شده است و در صورت‌ رعایت نشدن، عذرشان خواسته می‌شود.» رئیس جامعه هتلداران ایران با تاکید بر به حداقل رساندن دغدغه گردشگران، تصریح کرد: «برای اعتمادسازی تمام پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌ها رعایت می‌شود و هزینه‌های سنگینی برای خرید مواد ضدعفونی صرف می‌شود.»  او همچنین با اشاره به اینکه در کنار گردشگری خارجی نباید از گردشگری داخلی غافل شد، گفت: «در تعطیلات اخیر با افزایش ۱۰درصدی، میانگین ضریب اشغال هتل‌ها از ۱۵ به ۲۵درصد افزایش پیدا کرد.»

ایجاد شده: 26/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
تشکیل کارگروه مشترک وزارت گردشگری و نهاد ریاست جمهوری

تشکیل کارگروه مشترک وزارت گردشگری و نهاد ریاست جمهوری

به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در دیدار با " رضا نقی‌پور " مدیر‌کل تشریفات نهاد ریاست جمهوری که با هدف احصای بسترهای مساعد همکاری دو سویه تشکیل شده بود؛ گفت: «حضور مقامات رسمی و بین‌المللی کشورهای مختلف در ایران فرصتی مطلوب برای آشنایی عمیق با ظرفیت‌های گردشگری کشور به شمار می‌آید که با تشکیل کارگروهی مشترک می‌توان ضمن آگاهی از رویدادها و زمان میزبانی‌های پیش رو از این امکان برای معرفی داشته‌های گردشگری کشور استفاده کرد.»     وی همچنین با پیشنهاد همکاری در تنظیم سفر مهمانان خارجی به ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: «این امکان وجود دارد که در برنامه سفر مقامات علاوه بر بازدید از یکی از استان‌های مطرح در حوزه گردشگری کشور، استان‌های کمتر شناخته شده نیز در برنامه سفرگنجانده شود.»   شالبافیان همچنین برگزاری جشن‌های آیینی و رویدادهای فرهنگی را نیز یکی دیگر از ابزارهای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی ایران اسلامی به مهمانان ریاست جمهوری عنوان کرد و تاکید کرد می‌توان محل کاخ موزه‌های تاریخی کشور را به این منظور تعیین کرد.    معاون گردشگری در ادامه بهره‌مندی از سایر ظرفیت‌های موجود همانند استفاده از خوراک‌های محلی در منوی ضیافت مقامات، استفاده از صنایع‌دستی ایران به عنوان هدیه و سوغات مهمانان، ارائه اقلام تبلیغاتی همانند کتابچه‌های جیبی معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران و به طور کل احصای فرصت‌های مستعد همکاری استقبال کرد.  همچنین پیرو نتایج برگزاری دیدار مذکور تصمیم بر آن شد تا از محوطه‌های داخلی و بیرونی نهاد ریاست جمهوری که محل تردد و یا برگزاری جلسات مقامات بین‌المللی است؛ با برپایی نمایشگاه‌های محدود، نمایش تابلوها و اقلام تبلیغاتی مرتبط امکان ارتباط عمیق‌تر نسبت به شناخت ابعاد مختلف و متنوع جاذبه‌های گردشگری ایران فراهم شود. 

ایجاد شده: 23/مهر/1400       آخرین ویرایش: 23/مهر/1400     اخبار داخلی
درخواست تسهیل بازپرداخت تسهیلات کرونایی جامعه هتلداران

درخواست تسهیل بازپرداخت تسهیلات کرونایی جامعه هتلداران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از تسنیم در طول دو سال گذشته و از زمان آغاز همه‌گیری کرونا یکی از صنایعی که به‌صورت مستقیم به شدت متحمل ضرر و زیان‌های فراوان شد، صنعت گردشگری و به صورت مشخص مؤسسات گردشگری نظیر هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری بودند.  جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه حرفه‌ای هتل داران  ایران در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به بهبود شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا در پی شدت گرفتن واکسیناسیون همگانی و آغاز صدور روادید برای گردشگران خارجی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به رونق مجدد گردشگری و برطرف شدن نسبی زیان تأسیسات گردشگری از ارسال نامه‌ای با همین محتوا و طرح چند درخواست با هدف کمک مالی به این تأسیسات و تاب‌آوری لازم به معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.  وی با توجه بر این موضوع که اگر به درخواست‌ها برای کمک به این تأسیسات گردشگری با در نظر گرفتن شرایط حاد دو سال گذشته توجه نشود وضعیت نامناسب گردشگری همچنان ادامه خواهد یافت، گفت: یکی از درخواست‌های مهم در این نامه موافقت و تسهیل شرایط بازپرداخت وام‌های کرونایی از نیمه سال 1401 با سود 12 درصد و به‌ مدت سه سال بدون اخذ هرگونه دیرکرد یا جریمه است. طبق گفته‌های حمزه‌زاده امهال پرداخت قبوض آب، برق و گاز تأسیسات گردشگری تا نیمه دوم سال 1401 نیز از درخواست‌های است که کمک شایانی را به تأسیسات گردشگری می‌کند. رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران در این نامه خواستار پرداخت حق بیمه پرسنل تأسیسات گردشگری تا پایان نیمه اول سال 1401 به صورت پرداخت 10 درصد سهم کارفرما و موافقت با پرداخت بدهی‌های قبلی از ابتدای سال 1402 به همراه عدم دریافت جرایم دیرکرد احتمالی شده است. علاوه بر آن وی بخشودگی اجاره بهای سال‌های 99 و 1400 تأسیساتی که به هر نحوی متعلق به یکی از نهادها و ارگان‌های دولتی و عمومی نظیر شهرداری‌ها و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است را به دلیل عدم انتفاع در طول مدت مذکور به واسطه شرایط کرونا و همپنین موافقت با بخشودگی کلیه عوارض شهرداری در طول سال‌های 99 و 1400 و انتقال زمان پرداخت مالیات ارزش افزوده دو فصل از سال 1400 به فصل دوم سال 1401 به صورت اقساط را از دیگر محورهای مهم درخواست‌ها برشمرد. وی همچنین خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از تأسیسات گردشگری در طول دوسال گذشته ناگزیر به دریافت تسهیلات شده‌اند، درخواست ما این است که در خصوص این وام‌ها نیز مساعدت شده و ضمن تسهیل در روند بازپرداخت و بازنگری سودهای متعلقه مهلت پرداخت حداقل تا پایان سال 1400 تمدید شود.

ایجاد شده: 22/مهر/1400       آخرین ویرایش: 22/مهر/1400     اخبار داخلی
اعطای ویزا قرقیزستان به 250 دانشجوی افغانستانی

اعطای ویزا قرقیزستان به 250 دانشجوی افغانستانی

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از فارس، وزارت امور خارجه قرقیزستان بنا به در خواست آکادمی سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) و دانشگاه آمریکایی آسیای مرکزی در بیشکک، برای دانشجویان افغان ویزا صادر خواهد کرد. به گفته وزارت امور خارجه قرقیزستان، پیشتر درباره صدور 250 ویزای به دانشجویان افغانستانی با نهادهای دولتی مربوطه موافقت شده و ویزای تحصیلی برای اتباع افغان به روش مقرر در حال صدور است. پیشتر «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در سخنرانی ویدئویی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که آماده است تا به دانشجویان افغانستان اجازه دهد در قرقیزستان تحصیل کنند. این پیشنهاد بعداً در تعدادی از جلسات بین المللی مطرح شد و از تصمیم دولت قرقیزستان برای صدور روادید به دانشجویان افغان برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور  بسیار استقبال شد. شایان ذکر است که اکثر دانشجویان بین المللی قرقیزستان از ازبکستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، هند، قزاقستان، افغانستان و چین هستند. در حال حاضر در این کشور بالغ بر 13 هزار شهروند هندی مشغول تحصیل هستند.

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     اخبار خارجی
برنامه اقدام گردشگری در پسا کرونا

برنامه اقدام گردشگری در پسا کرونا

صدمات اقتصادی، مالی و انسانی شیوع بیماری ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کشور، گرچه بسیار مخرب بوده و است ولی مقطعی و گذرا است. آنچه برای توسعه درازمدت و پایدار این صنعت مهم و اثرگذار است توسعه ارتباطات منطقه ای و بین المللی با جهان، رفع تنش های منطقه ای، حضور و مشارکت در پیمان های جهانی و بهره گیری از ظرفیت های اقتصای، سیاسی و فرهنگی آنها به نفع منافع ملی است. در دوره شیوع بیماری کرونا اقتصاد گردشگری کشور در رکود مطلق قرار گرفته است. درک رکود و اضمحلال گردشگری ایران موضوع پیچیده ای نیست. عدم تقاضا برای سفر مدیریت بنگاه های گردشگری را با بحران بی سابقه ای مواجه کرده است.  از این منظر نجات این صنعت در شرایط جدید نیاز به برنامه ای مدون و مصوب و اجرایی دارد. این برنامه می تواند در دو سطح ملی و  بین المللی همزمان بایستی پیش رود:  الف: در سطح بین المللی(سیاست ها و برنامه های کلان دولت) :  1- اعتماد سازی و توجه ویژه به دیپلماسی گردشگری در منطقه برای میزبانی از گردشگران کشورهای منطقه( مذاکره با عربستان و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها) – بالغ بر 60 میلیارد دلار هزینه سفر اتباع کشوهای عرب حوزه خلیج فارس.  2- خارج کردن ایران از تنگنای ژئوپلیتیکی:  هم اکنون موازنه ژئوپلیتیکی در منطقه به نفع دشمنان ایران است و تحریم های اقتصادی اثرات این تغییر موازنه بر ایران را دوچندان نموده است. گرفتاری در تنگنای ژئوپلیتیکی محدودیت های متعددی از جمله اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی را به خاطر نوع تفکر و شیوه حکمرانی در کشور و فشار ایالات متحده امریکا و همراهی کشورهای منطقه با ایجاد محدودیت های ژئوپلیتیکی بر مردم تحمیل کرده است. سالهاست که مردم ایران متحمل هزینه های زیادی برای خنثی سازی برنامه ها و اقدامات سیاسی و امنیتی اسرائیل و امریکا برعلیه کشورمان شده اند که بخش عمده ای از تاکتیک های آنان توسط کشورهای همسایه جنبه اجرایی به خود گرفته است. بدون شک تحریم های ظالمانه آرامش روانی شهروندان و ثبات اقتصادی جامعه را به هم ریخته و راه گریز سرمایه از ایران را فراهم کرده است. مجموع این اقدامات اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور و به نوبه خود بر توسعه کسب و کار گردشگری در کنار شیوع بیماری کرونا از خود بجای گذاشته است. 3- مذاکره بدون واسطه با امریکا: مذاکره بین ایران و آمریکا و لغو تحریم ارتباط تنگانگی با توسعه صنعت گردشگری ایران دارد. بایستی نفت بفروشیم و پول وارد کشور کنیم. طرح های عمرانی راه بیفتد، سرمایه گذار داخلی رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد و سرمایه گذار خارجی به ایران بیاید. تحریم ها مردم ایران را فقر کرده است و بیش از 1000 میلیارد دلار به کشور آسیب رسانده است. بیش از 60 میلیون نفر از شهروندان ایرانی زیرخط فقر زندگی می کنند. این جمعیت کثیر مشکل معیشت دارند و لذا مردم فقیر که نمی توانند سفر کنند. ایران بایستی بنشیند و مشکلاتش را یکبار برای همیشه با ایالات متحده حل کند. 4- افزایش درآمدهای عمومی و توجه ویژه به سلامت و درمان مردم بویژه کارگران، کارمندان و جوانان ازدواج کرده فاقد شغل. دولت بایستی در یک برنامه پنج ساله تلاش کند درآمد عمومی مردم افزایش یافته و درمان و سلامت مردم در اولویت قرارگیرد. توسعه سفرهای داخلی نشات گرفته از افزایش درآمدهای عمومی مردم منجر به راه اندازی مجدد سفرهای داخلی فراگیر شده که سلامت  روحی و جسمی شهروندان را به همراه خواهد داشت.  5- امید بایستی مجددا به کشور برگردد، دسترسی به حداقل نیازمندی ها برای جوانان از جمله کار، مسکن، ازدواج و داشتن وسیله نقلیه حداکثر در یک دوره زمانی 5 ساله فراهم شود.  6- بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت کلیدی برای گشودن قفل تبادلات بانکی و اجرایی شدن استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی و به دنبال آن رونق انتقال پول به کشور توسط گردشگران و فروش صنایع دستی در ایران 7- ضرورت تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی. در سال 2019 حدود  59 درصد سفرها از طریق هوایی و 35 درصد از طریق زمینی انجام شده است. با توجه به ناوگان فرسوده هوایی و همچنین ریلی کشور نمی توان انتظار زیادی برای توسعه گردشگری کشور داشت. ب: در سطح ملی(برنامه های اقدام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری):  1- تعریف و اجرای تاکتیک های بازاریابی:  - برگزاری تورهای آگاه سازی و آشناسازی با همکاری جامعه تورگردانان ایران - برگزاری نمایشگاه های تخصصی گردشگری در کشورهای هدف - رسانه ای کردن همه اقدمات سازندگی و پیشرفت داخلی در سطح بین المللی 2- حضوری قوی در اکسپو دبی. پیش بینی شده است در طول شش ماه برگزاری اکسپو دبی بیش از 25 میلیون نفر از این رخداد دیدن کنند. این فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و تمدن و دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور است. حضور بخش کنسولی سفارت ایران در دبی به همراه تورگردانان ایران در این رخداد و صدور روادید آنلاین برای گردشگران خارجی که به آنان تور چند روزه دیدار از دبی و اکسپو فروخته شده است برای دیداری حداقل 3 روزه از بخشی از جاذبه های گردشگری کشور با توجه به فاصله زمانی و ارزانی سفر در ایران تجربه بسیار خوبی خواهد بود تا بتوانیم خود را برای میزبانی از گردشگران رخداد جام جهانی فوتبال قطر آماده کند. 3- توجه ویژه به بازار چین: در سال 2019 بیش از 120 میلیون گردشگری چینی به دنیا سفر کرده اند، چینی¬ ها بیشترین خرید را از مقاصد گردشگری می کنند و جزء کم آزارترین گردشگران دنیا هستند. بازار گردشگری ایران با توجه به ارزانی سفر و  سایت های متعدد فرهنگی در مسیر جاده ابریشم می تواند مقصد مهمی برای گردشگران این کشور هم در بخش ترانزیت و هم به عنوان مقصد اصلی سفر مورد توجه قرارگیرد. عضویت ایران در پیمان منطقه ای شانگهای نیز فرصت جدیدی را برای توسعه گردشگری این کشور فراهم کرده است.  4- تامین غرفه رایگان و تقبل بخشی از هزینه های ارزی تورگردانان برای حضور در نمایشگاه های بین المللی: در پی شیوع بیماری کرونا درآمد ناشی از فعالیت تورگردانی شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری کشور به شدت آسیب دیده است و در موارد بسیاری منجر به تعطیلی این شرکتها شده است. ضروریست تا به منظور حمایت از بازگشت مجدد کسب و کار این شرکت ها برای حضور در بازارهای بین المللی گردشگری، دستگاه متولی این صنعت حمایت های مالی لازم را از فعالین این بخش بعمل آورد. 5- تدوین طرح اجرایی تسهیل ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور: تعریف تشکیلاتی جدید در جامعه تورگردانان ایران با حمایت دستگاه قضایی و وزارت امورخارجه برای تسهیل ورود آنان و توجه ویژه به ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور و نسل های دوم، سوم آنان   6-  اختصاص اعتبار لازم سفر و گردشگری به امور رفاهی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای عمومی به عنوان تکلیف برای کمک به رونق گردشگری داخلی با توجه به تدوین فصل بودجه 7-  راه اندازی صندوق زیارت: برای هموطنان کم بضاعت برای زیارت اماکن مقدسه با استفاده از ظرفیت های وقف و نذورات و کمک های مردمی( داخلی و خارجی) 8- تعریف رخدادهای منطقه ای:  - برگزاری رالی بزرگ بین المللی خودرو بندر امام تا مشهد مقدس با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی - برگزاری جایزه بزرگ اسکی در ایران با محوریت استان تهران و البرز - برگزاری حراجی بزرگ صنایع دستی و هنرهای ملی - برگزاری نمایشگاه منطقه ای گردشگری کشورهای عضو پیمان شانگهای به میزبانی ایران ✍️  علی رحیم پور - مدیر عامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا)

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     مقالات و یادداشت ها
هشت محرک سفر در نسخه جهانی گردشگری

هشت محرک سفر در نسخه جهانی گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، گردشگری داخلی اولویت نخست سازمان جهانی گردشگری برای بهبود و رشد مقاصد در آسیا و اقیانوسیه در پانزدهمین برنامه آموزشی سالانه با عنوان «استراتژی گردشگری بلندمدت ملی و بین‌المللی» قرار گرفت. از این رو در نشست مقامات توریسم کشورهای آسیایی ۸ محرک سفر به عنوان یک نسخه جهانی برای توسعه گردشگری مطرح شد. پانزدهمین برنامه آموزشی سازمان جهانی گردشگری در آسیا و اقیانوسیه در زمینه سیاست و استراتژی گردشگری در قالب ترکیبی برگزار شد. طرحی که از سال ۲۰۰۶ توسط سازمان جهانی گردشگری به‌صورت سالانه برگزار می‌شود. این برنامه آموزشی تنها برنامه در منطقه است که به‌دلیل محتوای محرک و بحث‌های قابل تامل از شهرت برخوردار است. هر ساله این برنامه با موضوع مجزایی برگزار می‌شود و امسال به‌دلیل اهمیت بازگشت «گردشگری داخلی» در منطقه و رکود گردشگری بین‌المللی، محور برنامه آموزشی حول موضوع گردشگری داخلی و درون منطقه‌ای برگزار شد و در آن متولیان گردشگری کشورهای شرکت‌کننده به ارائه طرح‌ها و پیشنهادهایی برای بهبود گردشگری داخلی پرداختند. در سال گذشته این نشست در شهرگویلین چین با موضوع احیا و تحول گردشگری برگزار شد ،زیرا در سال ۲۰۲۰ شاهد همه‌گیری ناگهانی کووید-۱۹ در سراسر جهان بودیم از این رو صنعت گردشگری با رکود شدیدی مواجه شد و در حالت تعطیلی قرار گرفت، از این رو بازیابی این صنعت در اولویت کشورهای این منطقه و در واقع کل جهان قرار داشت. اگرچه این نشست هر ساله در یک کشور برگزار می‌شود اما می‌توان دلیل انتخاب میزبانی مالدیو برای سال ۲۰۲۱ را در «عملکرد موفقیت آمیز این کشور در بازگشایی و بازیابی گردشگری» دانست که تقریبا از ژوئن ۲۰۲۰ اقدام به بازگشایی مرزهای خود و پذیرش گردشگران بین‌المللی کرد و پس از بستن چندماهه در اواخر سال ۲۰۲۰، شروع چشمگیری از سال ۲۰۲۱ داشته و پس از آغاز واکسیناسیون در جهان به‌ویژه در مالدیو شرایط پذیرش گردشگران خارجی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.  این برنامه آموزشی در پانزدهمین سال خود، به عنوان بستری پیشرو با حضور رهبران گردشگری منطقه جهت ایجاد شبکه، تدوین استراتژی و حرکتی رو به جلو با محور گردشگری داخلی در کشور مالدیو در مدت ۳ روز برگزار شد. در این رویداد ۲۵ کشور گردهم آمدند اما با توجه به شرایط کرونا تنها شش کشور افغانستان، بنگلادش، ایران، سریلانکا، مغولستان و نپال با میزبانی مالدیو به صورت حضوری در جلسات آموزشی شرکت کردند. در این گردهمایی محور آموزش‌ها بر نوآوری و مشارکت بخش خصوصی جهت توسعه بازار گردشگری داخلی بوده است و راه‌اندازی گردشگری داخلی را بر گردشگری بین‌المللی ارجح می‌داند، نه تنها در آسیا و اقیانوسیه بلکه در سراسر جهان. این سازمان در واقع معتقد است که مقاصد مختلف باید تمرکز خود را برای به اجرا درآوردن این روند بگذارند. در جلسات افتتاحیه نمایندگان دولت‌ها به ارائه مطالبی درباره موضوع برنامه پرداختند تعدادی از کشورها همچون بنگلادش، کامبوج، هنگ‌کنگ، چین، اندونزی، ایران، مغولستان، پاکستان، سریلانکا و ویتنام بر مدیریت مقصد متمرکز بودند و محوریت بحث خود را بر نحوه مدیریت در احیای مقاصد پرداختند. پس از آن نمایندگان کشورهای بوتان، ماکائو، چین، مالدیو، میانمار، فیلیپین، ساموآ و هندتمرکز خود را بر موضوعاتی با محوریت نقش نوآوری و مشارکت بخش خصوصی، در رشد گردشگری داخلی گذاشتند. نکته قابل توجه اینکه این کشورها، در دوران پس از همه‌گیری با سقوط صنعت گردشگری تمرکز خود را بر ترویج گردشگری داخلی گذاشته و کشوری همچون چین نه تنها توانست به سطح پیش از کرونا در سال ۲۰۱۹ برسد بلکه اکنون به رشدی فراتر از آن دست یافت. اقتصاد مالدیو نیز با توجه به وابستگی عمیق به گردشگری بین‌المللی پس از بازگشایی مرزهای خود برای مسافران خارجی در سال ۲۰۲۰ و افزایش ورودی‌های خود، در فوریه ۲۰۲۱ با آژانس بین‌المللی همکاری ژاپن (جایکا) توافق‌نامه‌ای را برای اجرای پروژه بازیابی گردشگری مالدیو امضا کرد و دولت و بخش‌خصوصی در راه‌اندازی مجدد ایمن و پایدار بخش گردشگری به همکاری پایاپای پرداختند. زوراب پولیکاشویلی رئیس‌سازمان جهانی گردشگری مدیران و متولیان گردشگری را در توسعه گردشگری به‌ویژه گردشگری داخلی موثرترین و مهم‌ترین نقش معرفی کرده است. به‌طوری‌که معتقد است: آنچه که یک کشور را در پیشبرد بهتر و عملکرد موفقیت‌آمیز در بازیابی و سپس بهبود گردشگری به‌ویژه گردشگری داخلی پیش می‌برد وجود مدیران و متولیانی است که به‌سان یک رهبر بتوانند ایده‌هایی را که تفاوت ایجاد می‌کنند را بشناسند، نوآور بوده و از کارآفرینان و شرکت‌های نوپا حمایت کنند. برنامه آموزشی به شرکت‌کنندگان که عمدتا افراد رده بالای سیاسی یک کشور در آن حضور دارند فرصتی را ایجاد می‌کند تا مهارت‌های استراتژیک گردشگری خود را بهبود ببخشند و از طریق شبکه جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای به توسعه این مهارت‌ها در آینده ادامه دهند. این برنامه به‌طور خاص برای حمایت از سیاست‌گذاران و مدیران گردشگری طراحی شده و هدف آن تقویت سیاست‌ها و استراتژی‌های موثر و پاسخگو است که باید با تغییر اولویت‌ها و نگرانی‌ها در سطح ملی و بین‌المللی مقاصد سازگار باشد. اهداف کلی برنامه آموزشی درک مشارکت‌کنندگان از تاثیرات همه‌گیری کرونا بر گردشگری داخلی و چگونگی توسعه گردشگری داخلی با تمرکز بر ۸ محور به شرح زیر است: پتانسیل گردشگری داخلی برای کمک به بهبود اقتصادی مقاصد چگونگی تحرک‌بخشی مدیران گردشگری برای افزایش تقاضا و توسعه عرضه خدمات مطابق با اهداف توسعه پایدار شناخت چالش‌های پیش رو در مسیر توسعه محصول و تجاری‌سازی و اولویت قرار دادن و سرعت بخشیدن به توسعه گردشگری در مناطق روستایی نحوه ترویج سیاست‌های گردشگری از جمله برنامه‌ها و ابتکارات جدید چگونگی همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی جهت رشد و توسعه گردشگری داخلی به‌منظور ایجاد شغل‌های عادلانه و مناسب به‌ویژه برای زنان و جوانان چگونگی تشویق مردم برای سفر توسط بخش‌های دولتی و خصوصی با مدیریت مقاصد و کشف جلوه‌های جدید از کشور خود در زمان عادی شدن شرایط چگونگی به‌کارگیری فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای نظارت بر تاثیرات و ترویج مقاصد چگونگی کاهش تاثیرات کووید-۱۹ بر گردشگری داخلی و نحوه پیشبرد روند بهبودی این بخش. در کنار این موضوعات اصلی، برنامه آموزشی درصدد آن است تا کشورهای آسیایی و کشورهای اقیانوسیه عضو سازمان جهانی گردشگری را قادر سازد که شیوه‌های نوین و موفقیت آمیزی در زمینه گردشگری داخلی را به اشتراک بگذارند.زیرا هدف نهایی تقویت ظرفیت مقاصد در سطح منطقه‌ای، ملی و محلی است.

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     اخبار خارجی
آغاز گردشگری پساکرونایی در مازندران با چادرخوابی

آغاز گردشگری پساکرونایی در مازندران با چادرخوابی

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، پس از گذشت حدود ۲ سال از آغاز همه گیری کرونا که تاکنون پنج موج را پشت سر گذاشت ، صنعت گردشگری در مسافر خیزترین استان کشور تا مرز ورشکستگی رفت و در این بین فقط آزادسازی های میان موجی همچون تنفسی کوتاه باعث تداوم حیات این صنعت در مازندران بود. صنعت گردشگری مازندرانی که سالانه میزبان رسمی حدود ۳۰ میلیون مسافر داخلی و خارجی بود از اسفند ماه سال ۹۸  ورود کرونا به کما رفت ، ویروسی که نه تنها بسیاری از سرمایه گذاری های تازه شکوفا شده را متوقف کرد، بلکه بسیاری از فعالان این بخش را نیز از گردونه اقتصاد توریسم استان خارج نمود ، اما اکنون پس از پایان موج پنجم ، گسترش و تسریع در واکسیناسیون عمومی باعث برداشته شدن محدودیت ها و آغاز فصل تازه گردشگری در مازندران شد که آغازش را شهروندان مازندرانی با تعطیلات هفته گذشته شاهد بودند. بسیاری از شهروندان مازندران بویژه در مناطق مرکزی و غربی طی تعطیلات پایان ماه صفر شاهد حضور انبوهی از مسافران بودند که در نقاط مختلف چادرشان را برپا کردند ؛ گویی به پیک نیک آمده بودند. بسیاری از کارشناسان چادرخوابی را مهم ترین ویروس صنعت گردشگری این استان می دانند ، ویروسی که حالا با کم رنگ شدن کرونا بار دیگر خود را نشان داده است. نخستین گام عمومی مسافران به مازندران پس از حدود ۲۰ ماه آن هم با چادر خوابی علاوه بر اینکه نشان از بیمار بودن صنعت گردشگری دارد، بلکه اساساً هیچ کمکی نیز به بخش های سرمایه گذاری استان نمی کند. مشاهدات خبرنگار ایرنا در شهر ساحلی محمودآباد که یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای استان مازندران است حاکی از حضور انبوه مسافرانی بود که چادرهایشان را در پیاده روهای خیابان های این شهر برپا کرده بودند. چادرخوابی مسافران چنان فراگیر بود که آه از نهاد شهروندان محمودآبادی برآورد چون در شهر خودشان برای عبور و مرور دچار مشکل بودند.البته چادر خوابی در این شهرستان تنها به پیاده روها ختم نشد و مسافران حتی در ساختمان های نیمه تمام چادر زدند. شهروندان محمود آبادی بر این اعتقاد بودند که بر پا کردن چادر در پیاده روهای شهرشان گذشته از آسیب های ناشی از مخاطرات طبیعی و قرار گیری در سرقت ، باعث نادیده گرفتن حق و حقوق شهروندیشان شد چرا که عبور و مرورشان را دچار اختلال کرد. بر اساس قوانین حقوق شهروندی پیاده روها بخشی از حریم عمومی شهری و برای سهولت عبور مرور هستند که نباید به هر دلیل در آنها موانع قرار گیرد.علاوه بر این برخی افراد آسیب پذیر جامعه همچون معلولان و سالمندان به دلیل عدم توانایی عبور از خیابان ها از مهم ترین کاربران پیاده روها هستند که در ایام تعطیلات به لطف اسکان مسافران در پیاده روها حتی از حق رفت و آمد نیز محروم می شوند. گذشته از این بسیاری از واحدهای صنفی در مجاورت پیاده روها قرار دارند و چادرهای مسافران حتی کسب و کار این افراد را نیز با مشکل مواجه می کند که همگی مصداق بارز نقض حقوق شهروندی است.   

ایجاد شده: 20/مهر/1400       آخرین ویرایش: 20/مهر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...