به گزارش هتلنیوز با صدور حکمی از سوی جناب آقای "علی جیرفتی" مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران، آقای "امید آقامیری" به عنوان معاون بهرهبرداری و توسعه خدمات این شرکت، منصوب و جایگزین آقای "عباس بیدگلی" در این سمت شد.
ایجاد شده: 5/دی/1397 آخرین ویرایش: 25/دی/1397 انتصابات
به گزارش هتلنیوز با صدور حکمی از سوی جناب آقای "علی جیرفتی" مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران، آقای "عمادالدین امیری" به عنوان مدیر کل جدید هتل "لاله" تهران، منصوب و جایگزین "مهدی براتی" در این سمت شد.
ایجاد شده: 5/دی/1397 آخرین ویرایش: 8/بهمن/1397 انتصابات
به گزارش سرویس اخبار خارجی هتلنیوز ، امارات متحده عربی با توجه به افزایش 11 درصدی میزان گردشگران خارجی در بازه زمانی 9 ماه اول سال 2018 میلادی به اهداف بلند مدت جدیدی در حوزه گردشگری چشم دوخته است. مقامات سازمان توسعه گردشگری راسالخیمه تحت عنوان RAKTDA میزان رشد گردشگران بینالمللی در 9 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی را بالغ بر 11.2 درصد اعلام کردهاند. بر اساس این گزارش از ماه ژانویه تا سپتامبر امسال حدود 597000 نفر از گردشگران خارجی در راسالخیمه اقامت داشتهاند که در مجموع آمار 2.53 میلیون میهمان - شب را به دست میدهد. کشورهای آلمان، روسیه، بریتانیا، هندوستان و قزاقستان در صدر فهرست افزایش میزان گردشگران بینالمللی قرار دارند.
ایجاد شده: 4/دی/1397 آخرین ویرایش: 4/دی/1397 اخبار خارجی
نشست هماندیشی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اعضای جامعه هتلداران استان، روز پنجشنبه مورخ 29 آذرماه 1397 برگزار شد و برخی از مهمترین مسائل و مشکلات صنعت هتلداری استان مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش هتلنیوز ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این نشست با اشاره به ارائه خدمات مطلوب از سوی هتلداران به گردشگران، اظهار داشت: هتلهای استان از حیث خدماتدهی در وضعیت مناسبی قرار دارند ولیکن برای توسعه گردشگری بایستی با برنامهریزی جرکت کرد و از هر گردشگر در هتلها به عنوان یک فرصت برای استان، بهره گرفت. "علیرضا ایزدی" ابراز داشت: حفظ شأن و جایگاه هتلها یک اصل در گردشگری است زیرا هر گردشگر، مقدار زیادی از تصور، امنیت و رفاه و خدماتی را که به عنوان یک مبلغ به استانهای دیگر میبرد را هتلها میگیرد و آن را تسری میبخشد. "ایزدی" افزود: اجرای برنامههای کیفی کوتاه و بلندمدت در راستای خدمات، تبلیغات و تورهای منسجم، یک اصل اساسی در این حوزه است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه با تشریح وضعیت فعلی صنعت گردشگری کشور، گفت: متاسفانه در این حوزه به شعار دادن دلخوش کردهایم در حالیکه برای برای بزرگ شدن در گردشگری باید بزرگ فکر کرد نه اینکه شعار بزرگ داد. وی در ادامه بیان کرد: با تمام قوا، حامی و پشتیبان هتلها و دیگر تاسیسات گردشگری استان هستیم اما این به معنای نادیده گرفتن قوانین، مقررات و عدم نظارت نیست. "ایزدی" در پایان گفت: جامعه هتلداران به عناون جامعهای هدفمند و قانونی بایستی برای تقویت، استواری و هدفمندی بیشتر خود تلاش کند و بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی در این حوزه باشد.
ایجاد شده: 1/دی/1397 آخرین ویرایش: 1/دی/1397 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، مجمع عمومی جامعه صنفی تاسیسات اقامتی استان اردبیل روز گذشته با حضور "نادر فلاحی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در محل سالن اجتماعات هتلآپارتمان "قهوهسویی" برگزار شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در این مجمع، اظهار داشت: اداره کل در راستای توسعه صنعت گردشگری استان و با هدف تحقق شعار زمستان بیدار و ارتقای کمی و کیفی خدمات در کنار جامعه صنفی تاسیسات اقامتی است. "نادر فلاحی" ابراز داشت: با توجه به اینکه استان اردبیل و شهرستان سرعین جزو شهرهای برتر به لحاظ برخورداری از مراکز اقامتی است، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور پر کردن خلا اساسنامه، اقدام به تدوین اساسنامه تیپ و ابلاغ آن به جامعه صنفی تاسیسات اقامتی نموده است. وی ادامه داد: اساسنامه تیپ تدوین شده با شفافسازی به تمامی مشکلات و دغدغههای موجود، پاسخ گفته و از این پس عملکرد مجموعه هر شش ماه یکبار منعکس خواهد شد. وی در پایان گفت: ضروری است تا نامزدهای مجمع، برنامههای خود با هدف بهبود عملکرد جامعه صنفی تاسیسات اقامتی را به اداره کل پیشنهاد دهند. لازم به ذکر است در این مجمع به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا، اساسنامه جامعه حرفهای هتلداران استان به تصویب نرسید و اعضای هیاتمدیره و مدیرعامل به ارائه گزارش عملکرد و طرح نظرات و پیشنهادات پرداختند. "جعفر بذری" مدیرعامل جامعه صنفی تاسیسات اقامتی استان اردبیل در این خصوص اظهار داشت: برای تصویب اساسنامه جامعه حرفهای هتلداران بایستی حداقل دو سوم اعضا حضور داشته باشند که روز گذشته و به دلیل غیبت برخی اعضا این امر امکانپذیر نشد. وی افزود: پس از تصویب اساسنامه جامعه حرفهای هتلداران، مجمع عمومی و انتخابات هیاتمدیره برگزار خواهد شد.
ایجاد شده: 18/آذر/1397 آخرین ویرایش: 18/آذر/1397 اخبار داخلی
نخستین هتل هوشمند کشور با نام "ساران" واقع در منطقه نمونه گردشگری شهمیرزاد، شب گذشته به دستور رئیسجمهور از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور "علیاصغر مونسان" معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به طور رسمی افتتاح شد. به گزارش هتلنیوز ، این هتل 4 ستاره با زیربنای 3500 متر مربع در 7 طبقه با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد تومان و با مشارکت بانک ملی ایران به بهرهبرداری رسیده و با 24 واحد اقامتی شامل اتاق و سوئیت از ظرفیت پذیرش 150 نفر را داراست. از دیگر امکانات این هتل میتوان به دو طبقه سالن پذیرایی چند منظوره با ظرفیت 1000 نفر، یک طبقه سالن غذاخوری و رستوران، کافیشاپ، فروشگاه صنایع دستی و پارکینگ خودرو، اشاره کرد. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بهرهبرداری از این هتل چهار ستاره، زمینه اشتغال 25 نفر فراهم شده است. "محمد جهانشاهی" با اشاره به مهمترین ویژگیهای این هتل هوشمند، اظهار داشت: تمامی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی این هتل به صورت هوشمند با کنترل از راه دور، تحت شبکه در سراسر مجموعه قابل استفاده و کنترل است. وی ابراز داشت: برخورداری از شبکه تصفیه فاضلاب حاصل از مصرف آب هتل و سامانه کنترل هوشمند از ویژگیهای منحصر بفرد این هتل محسوب میشود و آب حاصل از تصفیه فاضلاب هتل برای مصارف کشاورزی، باغداری و فضای سبز مورد استفاده قرار میگیرد. معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این مراسم ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه زیرساختهای گردشگری، گفت: تا پیش از آغاز بکار دولت یازدهم مجموعا 8 واحد اقامتی در استان سمنان فعالیت داشت که در دولت یازدهم، دو واحد اقامتی و در دولت فعلی نیز 5 واحد به این تعداد اضافه شده است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، بیان داشت: در حال حاضر نیز 4 هتل در سطح استان سمنان در حال احداث است و تلاش میکنیم ظرفیت اقامتی استان را از 2570 تخت به 4400 تخت افزایش دهیم. وی افزود: با اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری، درصد اشغال هتلهای استان از متوسط 34 درصد در سال گذشته به 70 درصد در سال جاری افزایش یافته که این روند نشاندهنده رشد و توسعه گردشگری در این استان است. "علیاصغر مونسان" با اشاره به افتتاح 18 واحد بومگردی و 3 پروژه گردشگری تا پایان سال در سمنان، تصریح کرد: عملیات اجرایی یک هتل پنج ستاره در شهرستان مهدیشهر به زودی آغاز میشود و تلاش میکنیم این هتل تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
ایجاد شده: 14/آذر/1397 آخرین ویرایش: 14/آذر/1397 اخبار داخلی
به گزارش سرویس اخبار خارجی هتلنیوز ، گروه هتلها و استراحتگاههای Centara با همکاری مشترک شرکت Asia Investment, Development & Construction Sole قرارداد مدیریتی سه هتل جدید را به امضا رساند. این گروه هتلداری قصد دارد تا دو هتل جدید در سایت میراث جهانی Luang Prabang و یک هتل دیگر تحت برند Cosi را به عنوان سبکی جدید در ارائه خدمات به مسافران، احداث کند. دولت "لائوس" طی سالهای گذشته، گردشگری را به عنوان یک اولویت برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته و این قراردادهای مدیریتی نیز همزمان با آغاز برنامههای توسعه طلبانه و بلند پروازانه این کشور در این زمینه به امضا رسیده است. دولت لائوس با راهاندازی کمپینی با شعار "ساده زیبا" امیدوار است در سال 2018 میلادی حدود 5 میلیون نفر گردشگر را جذب و در سالهای آتی نیز تعداد بیشتری را به چرخه اقتصادی کشور وارد کند. براساس آخرین گزارش انجمن اقتصاد جهانی، کشور لائوس در میان 136 کشور دنیا از نظر شاخص رقابتپذیری قیمتها، رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده است.
ایجاد شده: 12/آذر/1397 آخرین ویرایش: 12/آذر/1397 اخبار خارجی
دیر زمانی نیست که تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی با برخورداری از سیاستها و برنامههای تشویقی و حمایتی حزب حاکم در حداقل زمان ممکن بازار تجارت بینالمللی دنیا را به تسخیر خود در آوردهاند. پولدار شدند و سفر به خارج از کشور برای آنان تبدیل به مُد شد و تعریف خاطرات سفرهای خارجی برای آنان همراه شد با شانیت و ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی. قشر متوسط و تحصیلکرده چینی برخلاف اسلاف محافظهکار و محتاط خود، به شدت دچار پدیده چشم و هم چشمی، تظاهر، کنجکاوی، کسب تجربیات جدید و دارای روحیات بروندادی شدهاند. عکاسی در کنار یادمانها، لند مارکها، چشماندازهای طبیعی، خرید از برندهای مشهور و تهیه سوغات برای اقوام، دوستان و همکاران در سفرهای خارجی برای تائید و مستندسازی سفر، جزو لاینفک زندگی آنان شده است. هم اکنون بازار سفر سودمند جهان با حدود ١٤٠میلیون گردشگر چینی ( رتبه اول جهان )، متوسط اقامت ٧ روز و هزینه بیش از 3000 دلار در هر سفر با بیشترین خرید در اختیار این بخش از مردمان کهنزیست جنوب شرق آسیاست. آنان با میزبانی بیش از ٦٥ میلیون گردشگر ورودی در سال 2017 به زودی رتبه اول دنیا را از آنِ خود خواهند کرد. پیشبینی دپارتمان گردشگری چین برای سال ٢٠٢٠ خروجى١٨٠ میلیون گردشگر چینی و ٢٢٠ میلیون نفر برای سال ٢٠٢٥ است. جالب است که بیش از 70 درصد گردشگران چینی، گروهی و در قالب تور سفر می کنند. عمدهترین فعالیت آنان در طول سفر دیدار از جاذبهها و یادمانهای فرهنگی و هنری و تهیه عکس از یادمانها، موزهها و بافتهای تاریخی است. آرامش و امنیت، آگاهی از مقصد و معرفی جاذبهها توسط خود چینیها به یکدیگر ( بازاریابی دهان به دهان ) مهمترین دلایل و ایجاد انگیزه برای انتخاب محل سفرآنان است. علاقهمندند در طی سفر از چند کشور و مقصد گردشگری حتی برای چند ساعت دیدار و عکاسی کنند. مهمترین ضعف آنان عدم آشنایی به زبان انگلیسی و ترس از فقدان راهنما و یا مترجم چینی در کشور مقصد است. حضور در این بازار استراتژیک با توجه به سفر سالیانه حدود 140 هزار گردشگر ایرانی به قصد سیاحت و تجارت به این کشور و برنامهریزی برای جذب حداقل 3 درصد گردشگران خروجی این کشور برای سفر به ایران در یک دوره کوتامدت 5 ساله، به نظر میرسد یک ضرورت برای توسعه گردشگری ایران و نیازمند تدوین برنامهای جامع، مبتنی بر راهاندازی کمپین تبلیغاتی و بازاریابی، تسهیلات و خدمات ورود و خروج، اقامت و پذیرایی استاندارد و تورگردانی حرفهای مطابق علائق و سلایق گردشگران آن بازار است که قطعا دور از دسترس نیست. اما در شرایط کنونی برای رونق سفرگردشگران چینی به مقصد ایران چه باید کرد؟ به نظر اینجانب تمرکز بر پروازهای ترانزیت و کانکشین گردشگران چینی در فروگاه امام تهران میتواند در حداقل زمان، میزان گردشگران ورودی چینی را به دو برابر وضعیت فعلی افزایش دهد. در کنار سایر ایرلاینهای خارجی حامل گردشگران چینی به مقصد فرودگاه امام، هماکنون هواپیمایی ماهان دارای ١٩ پرواز برنامهای در طول هفته ( رفت و برگشت ) به شهرهای پکن، شانگهای و گوانجو است که بالغ بر 60 هزار نفر را در طول سال به صورت ترانزیت به فرودگاه امام منتقل میکنند. کافی است با ورود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری معاونت امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران و هماهنگی اداره کل اتباع امور خارجه ناجا، شرایط ورود مسافران و گردشگران چینی ورودی به سالن ترانزیت را ساده و روان کنند. گردشگران چینی بدون نیاز به اخذ روادید و پرداخت وجه بتوانند تا 72 ساعت از جاذبههای گردشگری تهران و شهرهای همجوار دیدار کنند. با توجه به علاقه ویژه گردشگران چینی به استفاده از تورهای تلفیقی، هم آنان قادر خواهند بود از جاذبههای گردشگری ایران دیدن کنند و هم ما توانستهایم وقت بلا استفاده آنان را در سالن ترانزیت مدیریت نموده و از این طریق درآمد قابل توجهی را برای متصدیان گردشگری کشور ایجاد کنیم. دیدن ایران حتی برای چند ساعت میتواند تقاضای آنان را برای سفر طولانی مدت به مقصد ایران فراهم کند. ( این برنامه برای اتباع سایر کشورها نیز میتواند اجرایی شود ) این تجربهای است که هم اکنون قطر، بحرین، امارات، عمان، ترکیه و سایر کشورهای همسایه ما در کمترین زمان ممکن انجام میدهند. بدون نیاز به صدور روادید و غالبا بدون اخذ وجه و فقط با اخذ گذرنامه و صدور برگ کارتکس ورود، شما می توانید وارد آن کشور شوید. در همه فرودگاههای بینالمللی کشورهای یاد شده این امکان نیز فراهم است تا با خودرو بدون راننده ( رنت کار ) در مدت تعیین شده سفر کنید. هدف، ارائه تسهیلات برای خرج کردن پول بیشتر توسط گردشگران و ارتقای سطح رضایتمندی آنان برای سفر مجدد است. به نظر میرسد از این بازار به راحتی نمیتوان گذشت. خیلی هم سخت نیست! کمی پیگیری میخواهد. هماهنگی، تبیین و توجیه دستگاههای مرتبط و حضور با برنامه ذینفعان در بخش غیر دولتی! در انتظار اقدام خواهیم ماند...
ایجاد شده: 1/آذر/1397 آخرین ویرایش: 1/آذر/1397 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتلنیوز ، توجه به توسعه زيرساختها برای توسعه گردشگری بسیار ضروری است ولیکن در اين بين برخي از مسئولان استان قم در زمينه تقويت زيرساختها صرفاً به موضوع هتلسازی توجه کرده و در توجه به ديگر ظرفيتها موفق نبودهاند. از مصادیق بارز این موضوع میتوان به وجود 35 هتل، 27 هتلآپارتمان، 55 میهمانپذیر، 170 خانهمسافر و 97 واحد مجتمع بینراهی اشاره کرد ولیکن با این وجود استان قم در برخی ایام سال مانند نوروز و مناسبتهای مذهبی با کمبود تخت اقامتی مواجه است. از سوی دیگر، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در حالی از در دست احداث بودن 50 هتل جدید در سطح این استان خبر داده که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بیش از 50 درصد از ظرفیت هتلهای قم را خالی دانسته است و معتقد است احداث هتلهای جدید در قم به هیچ عنوان منطقی نیست. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، اظهار داشت: توجه صرف به هتلسازی در شهر قم دردی از ضعف بخش گردشگری آن کم نکرده و برای تقویت این بخش بایستی تدابیر لازم برای اقامت حداکثری مسافران و افزایش مدت ماندگاری آنان اندیشید.
ایجاد شده: 28/آبان/1397 آخرین ویرایش: 28/آبان/1397 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز و در راستای دعوت استانداری اردبیل و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، تفاهمنامه همکاری شرکت توسعه گردشگری ایران و دانشگاه آزاد اسلامی این استان با هدف مشارکت در راهاندازی مرکز آموزش گردشگری اردبیل در شهر سرعین، امضا شد. به نقل از روابطعمومی شرکت توسعه گردشگری ایران، این مرکز با هدف آموزش پرسنل مراکز ارائه خدمات گردشگری و تاسیسات گردشگری مانند هتل، رستوران، آژانس مسافرتی، مجموعههای پذیرایی، مجتمعهای تفریحی توریستی، وسایل نقلیه و سایر فعالین حوزه گردشگری، فعالیت خواهد نمود. برنامههای آموزشی این مرکز در دورههای کوتاه مدت و میانمدت، برگزار خواهد شد و به افراد دانشآموخته نیز گواهینامه معتبر ارائه خواهد شد. لازم به ذکر است بر اساس اعلام شرکت توسعه گردشگری ایران، امکانات هتل لاله سرعین برای آموزش عملی در اختیار دانشآموختگان این دورهها قرار خواهد گرفت.
ایجاد شده: 28/آبان/1397 آخرین ویرایش: 28/آبان/1397 اخبار داخلی
بازرس جامعه هتلداران ایران، اظهار داشت: استانهای شمالی مانند مازندران، گیلان و اردبیل به دلیل نزدیکی به مرکز، جزو مقاصد مهم گردشگری در کشور به حساب میآیند و بایستی با تدوین برنامههای هدفمند از پتانسیل این استانها در راستای توسعه گردشگری، بهره برد. "جعفر بذری" با اشاره به اهمیت هتلها و مراکز اقامتی به عنوان زیرساختهای اصلی در حوزه گردشگری کشور، ابراز داشت: سرمایهگذاریهای صورت گرفته در زمینه احداث هتل در استانهای شمالی، نقش بسزایی در توسعه صنعت گردشگری کشور ایفا مینماید. به گزارش هتلنیوز ، مدیرعامل جامعه صنفی تاسیسات اقامتی استان اردبیل در ادامه گفت: با توجه به سیاستهای اتخاذ شده از سوی مسئولین گردشگری کشور در گذشته، صنعت هتلداری هماکنون دچار مشکلات زیادی شده است و فعالان این صنف علیرغم سرمایهگذاری سنگین در زمینه زیرساختهای اقامتی نتوانستهاند بهرهای ببرند. وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بایستی دیدگاه خود نسبت به صنعت هتلداری را تغییر دهد و در راستای رفع مشکلات این صنعت، گام بردارد. عضو هیاتمدیره جامعه هتلداران ایران، گفت: وجود مراکز اقامتی غیرمجاز مانند خانههای مسافر، سالهاست که از مشکلات اصلی صنعت هتلداری و هتلداران به حساب میآید که ناشی از سیاستهای دولتهای قبلی و مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. وی با اشاره به عدم توانایی هتلداران با خانههای مسافر، گفت: دولت بایستی از مراکز اقامتی رسمی که با سرمایهگذاری کلان در پی کارآفرینی هستند، حمایت کند. وی در پایان گفت: چنانچه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص مشکلات و دغدغههای هتلداران چارهای نیندیشد با توجه به نوسانات ارزی که وجود دارد، صنعت هتلداری با چالش جدی مواجه خواهد شد.
ایجاد شده: 24/آبان/1397 آخرین ویرایش: 24/آبان/1397 اخبار داخلی
با توجه به گران شدن نرخ دلار نسبت به ریال و ارائه راهکارهای جبرانی برای کاهش این شکاف و همچنین انتشار مصاحبههایی از جانب برخی از صنوف گردشگری در خصوص آثار دو نرخی شدن نرخ هتلها و موضعگیریهایی که مسئولین محترم دولتی و خصوصی در روزهای اخیر داشتهاند به نظر میرسد که میشود مطابق قاعده "الجمع مهما امکن اولی من الطرح" با این موضوع رفتار کرد یعنی مدیران محترم هتلها بدون آنکه به بحث دو نرخی شدن قیمت اتاقها برای ایرانیها و خارجیها وارد شوند، میبایست موضوع تعیین نرخ دلاری خدمات اقامتی را پیگیری نمایند. لازم است هنگامی که نرخنامه ریالی هتلها در سال 96 اعلام میشد، نرخ دلاری اتاقها نیز تعیین میشد زیرا که خدمات هتلداری هم برای ایرانیها و هم برای خارجیها ارائه میشود. به فرض مثال نرخ ریالی اتاق دو ستاره در استان گیلان حدودا 250000 تومان بود که با نرخ دلار 4200 تومانی، اتاق دو تخته برای میهمان خارجی 60 دلار اعلام میشد که البته به دلیل شمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ممنوعیت اخذ دلار، معادل ریالی آن که همان 250000 تومان بود از میهمان خارجی اخذ میشد اما در ابتدای سال 97 که نرخ دلار نسبت به ریال افزایش و از طرف دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافت این امر بدین معنا نبود که قیمت ریالی یا دلاری اتاق کاهش یافته است. تعیین نرخ ریالی و نرخ دلاری برای اتاقها، مشابه قیمتگذاری برای تمامی کالاها و خدماتی که هم به مصرف داخلی میرسند و هم با قیمت دلاری به خارج از کشور صادر میشوند، واجب و ضروری است. به نظر میرسد طرح موضوع دو نرخی کردن قیمتها از جایی نشات میگیرد که در سالهای قبل امکان اخذ عین ارز از میهمان خارجی وجود نداشت و هتلها ناچار بودند دلار را به ریال تبدیل کنند اما خوشبختانه با سیاستهای جدید ارزی دولت این محدودیت برداشته شده و بنا به بخشنامه اخیر بانک مرکزی تحت عنوان بسته جدید سیاستهای ارزی دولت که اتفاقا مردم و بنگاههای اقتصادی تشویق به دریافت ارز شدهاند، هتلها نیز میتوانند برای هر معامله تا سقف 10000 دلار عین دلار را دریافت کنند. بنابراین با بخشنامه اخیر بانک مرکزی، موضوع دو نرخی کردن قیمت اتاقها موضوعیت ندارد و تشکلها باید با توجه به ماهیت صادراتی بودن خدمات هتلداری علاوه بر تعیین قیمت ریالی اتاقها، موضوع تعیین قیمت دلاری یا قیمت جهانی اتاقها را نیز پیگیری نمایند و در نرخنامه درج نمایند. مضاف بر اینکه این منطقی و عاقلانه نیست که گردشگران خارجی از یارانههایی که دولت برای ارزانسازی سفرهای داخلی برای ایرانیها پرداخت میکند، بهرهمند شوند زیرا ایران به اندازه کافی مقصد ارزان برای خارجیها میباشد. بنابراین عدالت اقتصادی نیست درحالیکه خارجیها از توان اقتصادی بالایی برخوردارند از یارانهای که برای اقشار کم درآمد جامعه و شهروندان ایرانی و توسعه گردشگری داخلی در نظر گرفته شده است، بهرهمند شوند. در غیر اینصورت پیشنهاد مینمایم بر روی تابلوی هتلها که بنگاه اقتصادی هستند به انگلیسی نوشته شود "بنگاه خیریه" تا شاید دغدغه مسئولان محترم دفاتر خدمات مسافرتی نیز رفع گردد.
ایجاد شده: 19/آبان/1397 آخرین ویرایش: 1/آذر/1397 مقالات و یادداشت ها