به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، سازمان تنظیم مقررات غذا و داروی اندونزی (BPOM) استفاده از یک واکسن "کووید-۱۹" تولیدی در کشور چین به نام واکسن Zifivax را مجاز اعلام کرد. این واکسن را یکی از واحدهای شرکت محصولات بیولوژیک "چونگ کینگ" چین تولید کرده است.این واکسن اکنون برای استفاده اضطراری در اندونزی به عنوان چهارمین کشور پرجمعیت جهان با ۲۷۵ میلیون جمعیت مجاز اعلام شده است. مسئولان سازمان غذا و داروی اندونزی گفته اند که تاثیرگذاری گزارش شده این واکسن در برابر ویروس کرونای دلتا بیش از ۷۷ درصد بوده است.استفاده از این واکسن چینی در حالی است که وضعیت همه گیری کرونا در اندونزی تغییری به سمت مثبت داشته و شمار موارد ابتلا به میزان چشمگیری کاهش یافته است.در همین حال اندونزی قصد دارد از هفته آینده اجازه فرود هواپیماهای خارجی در "بالی" را صادر کند.به گزارش نیویورک تایمز، اندونزی درصدد بازگشایی کشور به روی گردشگران خارجی است و در همین ارتباط از هفته آینده برای اولین بار در مدت ۱۸ ماه گذشته پروازهای خارجی وارد بالی اندونزی می شوند.هواپیماهای خارجی از کشورهایی شامل چین، ژاپن، نیوزیلند، کره جنوبی و امارات عربی متحده می توانند از روز ۱۴ اکتبر پروازها به بالی را از سر بگیرند. با این حال افراد ورودی مشمول هشت روز قرنطینه در هتل با خرج خودشان خواهند بود.بالی مهمترین مقصد گردشگری اندونزی است و بسته شدن آن به روی گردشگران خارجی موجب ضربه شدیدی به اقتصاد اندونزی شده است.
ایجاد شده: 20/مهر/1400 آخرین ویرایش: 20/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، صنعت هتلداری بیش از سایر اقامتگاهها مورد آسیب قرار گرفت، زیرا از ابتدای همهگیری کرونا و بسته شدن مرزها دیگر هیچ مسافر خارجی به ایران نیامده و در نتیجه هتلها بیش از دو سوم میهمانان خود را از دست دادهاند.هتلهای بزرگ و چند ستاره عمدتا میزبانان مسافران خارجی بوده و مسافران داخلی بسیار کمی هتلهای چند ستاره را به عنوان محل اقامت خود برمیگزینند. مهمترین دلیل عدم انتخاب هتل به عنوان محل اقامت در سفر برای بسیاری از شهروندان را میتوان در هزینه بالای اقامت در هتل دانست که با توجه به شرایط اقتصادی مردم و وضعیت معیشتی ضعیف خانوارها، انتخاب هتل تنها برای اقشار مرفه و پردرآمد امکانپذیر است. از این رو بیشتر مردم در سفرها یا در خانههای اقوام اقامت میکنند یا به دنبال اقامتگاههای بومگردی، خانههای شخصی ارزان یا هتلهایی با استانداردهای پایین هستند. با همهگیری کرونا هتلها، علاوه بر از دست دادن میهمانان اصلی خود یعنی همان مسافران خارجی حتی مسافران داخلی را نیز از دست دادند و به تناسب لغو سفرها و رزروها، هتلها با خسارتهای مالی بیسابقهای مواجه شدند و در ابتدا برای کاهش هزینهها اقدام به تعدیل نیرو یا فرستادن کارکنان خود به مرخصی بدون حقوق کردند اما با طولانی شدن روند محدودیت سفرها، بحران کرونا و هزینههای کمرشکن برخی از هتلها اقدام به تعطیلی موقت و برخی دائم کردند.طی یک سال و نیم گذشته شاهد به مزایده گذاشتن برخی از هتلها و آگهی فروش آنها بودیم حتی برخی از هتلها اقدام به تغییر کاربری کرده تا از این طریق برای تامین هزینهها درآمد کسب کرده و از تعطیلی دائم آن جلوگیری کنند. حتی برداشتن محدودیتهای سفرهای داخلی نیز تاثیری در رزرو هتلها در تعطیلات نداشته و در تعطیلات نوروز تنها ۳ درصد از مسافران در اقامتگاههای رسمی اقامت کردند و باقی مسافران در اقامتگاههای غیررسمی، خانههای شخصی، ویلاها، خانههای بومگردی یا کمپ زدن در طبیعت اقامت کردند. انتخاب نکردن هتلها برای اقامت صرفا بهدلیل بیاعتمادی به اماکن عمومی ناشی از بحران کرونا نیست بلکه براساس دیدگاهی است که طی سالیان در تفاوت قیمتها در اذهان نقش بسته است و با وجود آنکه هتلها از سال گذشته تخفیفات ویژهای برای جذب مسافران درنظر گرفتهاند اما آنچنان مورد اقبال قرار نگرفته است. با توجه به مشاهدات میدانی با قاطعیت میتوان گفت که هتلها یکی از مراکز امن و ایمن برای اقامت مسافران بهویژه در ایام کرونا محسوب میشوند و حتی میزان هزینه اجاره اتاقها در بسیاری از هتلها به سطح دیگر اقامتگاهها یا حتی برخی کمتر رسیدهاند و این نشان دهنده تغییر سبک و روش هتلها از جذب گردشگران خارجی به گردشگران داخلی است. از این رو هتلها با بهرهگیری از سه شیوه تخفیف، هماهنگی با دیگر مراکز تفریحی و دو نرخی کردن تعرفهها امکان بازیابی و احیای خود را فراهم میکنند. اگرچه تخفیف در اجارهبهای اقامت در هتلها میتواند در جذب تدریجی مسافران تاثیرگذار باشد و در آینده منجر به اعتمادسازی در میان اقشار مختلف درآمدی شود؛اما علاوه بر آن هتلها جهت بازگشت به مسیر احیای بازار خود نیازمند اقداماتی فراتر از این هستند. یکی از اقداماتی که میتواند منجر به جذب گردشگر به هتلها شود، هماهنگی با مراکز تفریحی جذاب برای قرار گرفتن در گزینههای انتخاب هتل است. با این روش هتلها در کنار تخفیفات ویژه میتوانند گزینه استفاده از مراکز تفریحی خاص برای مسافران را از آپشنهای ویژه رزرو درنظر بگیرند. زیرا این روش به مسافران این امکان را میدهد هم از امتیاز هتل بهرهمند شوند و هم از مراکز تفریحی استفاده کنند و از هزینه چند برابری برای استفاده جداگانه جلوگیری شود. تغییر سبک در عملکرد هتلها در اعتمادسازی و جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار خواهد بود. از دیگر اقداماتی که شاید بتواند در جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار باشد دو نرخی کردن هزینه اقامت در هتلها است.این واقعیت را نباید فراموش کرد که هزینه هتلها در مقایسه با دیگر مراکز اقامتی بسیار بالا است و آنها باید هزینه کارکنان خود را براساس حقوق و قوانین کار پرداخت کنند و علاوه بر این، هزینههای گسترده دیگری از مالیات بالا گرفته تا هماهنگی با دیگر نهادها بر آنها تحمیل شده است.از این رو هتلها نسبت به دیگر اقامتگاهها گرانتر بهنظر میرسند و شاید یکی از عوامل تمرکز صرف برخی هتلها در جذب گردشگران خارجی، کسب درآمد بیشتر برای تامین هزینهها باشد. اما غفلت از گردشگران داخلی منجر به بحرانی شده که اکنون گریبان هتلها را گرفته و دیگر مسافری برای دریافت خدمات وجود ندارد. با توجه به اینکه مجوز صدور ویزا به گردشگران خارجی به زودی اجرایی میشود، بهترین شیوه جذب گردشگران داخلی در شرایط کنونی نرخگذاری جدید براساس وضعیت اقتصادی خانوارها است و تعرفهها با دو نرخی شدن برای مسافران داخلی و خارجی، هم میتواند به جبران خسارتهای وارده بر هتلها تاثیر بگذارد و هم به افزایش تقاضای مسافران داخلی از هتلها منجر شود. نکته بسیار مهمی که از زمان همهگیری کرونا تا به امروز بر بازار گردشگری ایران قابل توجه بوده، این است که گردشگری داخلی بیش از گردشگری خارجی در درجه اهمیت قرار دارد و در صورت نادیده گرفتن آن، صدمات غیرقابل جبرانی بر این صنعت وارد خواهد شد، زیرا در صورت از دست دادن گردشگران خارجی به هر دلیلی، در صورت ضعف در گردشگری داخلی و نداشتن زیرساختهای لازم در این بخش، بازار گردشگری در تمامی بخشها با آسیبهای گستردهای همراه میشود. همانند آنچه که در بحران کرونا به وجود آمد بسیاری از هتلها تعطیل شدند و بهدلیل نبود مسافر ظرفیت پذیرش آن حتی به زیر ۵ درصد رسید و در حال حاضر با درنظر گرفتن تخفیفات بسیار، باز شدن سفرها و افزایش روند واکسیناسیون به زیر ۳۰ درصد رسیده است. این امر در دیگر بخشهای صنعت گردشگری همانند صنعت حمل و نقل بهویژه در بخش هوایی اتفاق افتاده و بازگشت آنها در کوتاهمدت امکان پذیر نیست و عمده دلیل آن را میتوان در بیاعتمادی مسافران داخلی در ارائه خدماتی که متکی بر گردشگران خارجی است، دانست.
ایجاد شده: 20/مهر/1400 آخرین ویرایش: 20/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، وجود کاهش چشمگیر بازار گردشگری بینالمللی در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱، افزایش سفرها در دو ماه ژوئن و ژوئیه، قرار گرفتن صنعت گردشگری در مسیر بهبودی را نشان میدهد. ورود گردشگران بینالمللی در هفت ماه نخست سال 2021 حدود 40 درصد کمتر از سطح 7 ماهه سال 2020 ارزیابی شده و همچنین در مقایسه با سال 2019 یعنی سال پیش از همهگیری کرونا حدود 80 درصد کاهش یافته است. این کاهش نشاندهنده از دست دادن 677 میلیون توریست بینالمللی نسبت به هفت ماه مشابه سال 2019 یا 110 میلیون نفر در مقایسه با سال 2020 است. اما به رغم شروع ضعیف در اوایل سال، گردشگری بینالمللی در ماههای ژوئن و ژوئیه به ویژه در اروپا پیشرفت چشمگیری در مسیر بهبودی داشته است. گردشگری بینالمللی در ژوئن و ژوئیه 2021 به دلیل واکسیناسیون و بازگشایی مرزها بهبودی جزئی نشان میدهد. دو دلیل اصلی منجر به این پیشرفت کوچک در این دو ماه بوده است. نخست میتوان به بازگشایی بسیاری از مقاصد برای سفرهای بینالمللی به ویژه در قاره اروپا و آمریکا اشاره کرد و دیگر آنکه این کاهش محدودیتهای سفر ناشی از افزایش واکسیناسیون و پیشرفت تولید واکسن کووید-19 در جهان بوده است. در واقع افزایش تعداد افراد واکسینه شده منجر به کاهش محدودیتهای سفر، افزایش بازگشت اعتماد مصرفکنندگان و بازگشت تدریجی سفرهای ایمن در اروپا و دیگر نقاط جهان میشود. در مقابل، اکثر مقاصد در آسیا همچنان برای سفرهای غیرضروری بسته هستند. براساس دادههای ارائه شده، ماههای ژوئن و ژوئیه 2021 نسبت به ماههای مشابه 2020 شاهد افزایش متوسطی در ورود گردشگران بینالمللی بوده است. کشورهای جزایر کوچک در کارائیب، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به همراه چند مقصد کوچک اروپایی بهترین عملکرد را در ماههای ژوئن و ژوئیه به ثبت رساندهاند بهطوری که حتی به ورود گردشگران به سطوح پیش از همهگیری نزدیک شده و گاهی از آن فراتر رفتهاند. براساس این آمارها آلبانی توانست خود را به منفی 2 درصد برساند و جزایر کوچک دیگر همچون سنت مارتن با کاهش 4 درصدی، آروبا با منفی 9 درصد، جمهوری دومنیکن با منفی 13 درصد، آمنتیگوا و باربودا با منفی 14 درصد، کوراسائو با منفی 22 درصد، مونتهنگرو با منفی 33 درصد، مالدیو با منفی 36 درصد و سیشیل با منفی 39 درصد بهترین مقاصد طی این دو ماه در مقایسه با سال 2019 بوده است. این آمار نشان میدهد کشورهای کوچک جزیرهای به مقصد اول توریستهای خارجی تبدیل شده و تغییراتی را در وضعیت بازارهای اصلی جهان ایجاد کرده است. براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، ماه ژوئیه با کاهش 67 درصدی بهتر از ژوئن با کاهش 77 درصدی عمل کرده و آن را به بهترین ماه از آوریل 2020 تاکنون تبدیل کرده است. تخمین زده میشود که 54 میلیون گردشگر در ماه ژوئیه از مرزها عبور کردهاند در حالی که این رقم در سال 2020 حدود 34 میلیون نفر بوده که البته در مقایسه با رقم 164 میلیون نفری در سال 2019 بسیار کمتر است. البته شرایط افت و خیز در مناطق مختلف متفاوت بود و آسیا و اقیانوسیه همچنان ضعیفترین نتایج را در ژانویه تا ژوئیه 2021 تجربه کرده و با کاهش 95 درصدی گردشگران ورودی در مقایسه با سال 2019 مواجه شده است. تنها سفرهای ضروری در بسیاری از مقاصد آسیایی ثبت شد، زیرا اکثر کشورها بسته بودند. پس از آن خاورمیانه با کاهش 82 درصدی دومین میزان افت بزرگ در جهان را ثبت کرده است و اروپا و آفریقا هر دو با 77 درصد کاهش و قاره آمریکا با افت 68 درصدی، کاهش کمتری را شاهد بودند. براساس گزارشهای منطقهای، اروپا و آمریکا کاهش کمتری در ورودی بینالمللی در دو ماه ژوئن و ژوئیه البته به دلیل پشتیبانی از تقاضای درونمنطقهای داشتهاند. چند مقصد بزرگ در این نتایج تاثیرگذار بودند و حتی برخی به سطح 80 درصدی از سال 2019 دست یافتند و در مسیر بازیابی کامل قرار گرفتند که میتوان به مکزیک (کاهش 19 درصدی)، کرواسی (کاهش 22 درصدی)، ترکیه (کاهش 33 درصدی)، یونان (کاهش 50 درصدی) و اسپانیا (کاهش 55 درصدی) اشاره کرد. در مناطق فرعی نیز کارائیب با رساندن خود به کاهش 52 درصدی در مقایسه با سال 2019 بهترین عملکرد را طی این دو ماه به ثبت رسانده است. سفرهای رو به رسد در ایالات متحده به مقاصد کارائیب، آمریکای مرکزی و همچنین مکزیک بسیار تاثیرگذار بوده است. کارائیب با رشد 11 درصدی و اروپای جنوبی و مدیترانهای با رشد یک درصدی تنها مناطق فرعی بودند که در ژانویه تا ژوئیه 2021 نسبت به مدت مشابه خود در سال 2020 مسیر رو به رشد را ثبت کردند. اکثر مناطق فرعی در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن نتایج بهتری را شاهد بودند زیرا اروپای جنوبی و مدیترانهای، آمریکای مرکزی و کارائیب در ژوئیه به کمتر از کاهش 50 درصدی رسیدند. با وجود این، اگرچه براساس گزارشهای ارائه شده میزان درآمدهای مقاصد گردشگری بینالمللی در هفت ماه اول سال 2021 بسیار ضعیف بوده است، اما چند کشور در ماههای ژوئن و ژوئیه پیشرفت متوسطی را ثبت کردند و برخی حتی از درآمد سال 2019 پیشی گرفتند. در بین مقاصد بزرگ، مکزیک توانست تقریبا همان میزان درآمد گردشگری را به دست آورد و درآمدها در ماه ژوئن همانند سال 2019 و در ماه ژوئیه افزایش 3 درصدی را به ثبت رسانده است. درباره سفرهای خروجی نیز این امر صدق میکند. در میان بازارهای بزرگتر فرانسه با رساندن خود به کاهش 35 درصدی در مقایسه با سال 2019 و آمریکا با رسیدن به کاهش 49 درصدی در ژوئیه شاهد جهش قابل توجهی بودند. پرتغال و اوکراین نیز با رسیدن کاهش به زیر 35 درصد در ماه ژوئیه بهبودی چشمگیری را تجربه کردند اگرچه درآمدهای گردشگری هنوز بسیار کمتر از سطح 2019 است. رومانی جزو کشورهایی بوده که در ماه ژوئیه درآمد خود را از گردشگران برونشهری به سطح 2019 رسانده است. در مقابل، سفرهای داخلی به بهبود گردشگری در چند مقصد بهویژه در بازارهای بزرگ داخلی منجر شده است. در چین و روسیه ظرفیت صندلی هواپیماها در سفرهای داخلی فراتر از سطح 2019 بوده است. اما با این حال، بازگشت سفرهای داخلی در بسیاری از بازارها، کاهش چشمگیر گردشگری بینالمللی را جبران نکرده است. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که با وجود پیشرفت نسبی نسبت به سطوح پایین سال 2020، گردشگری بینالمللی بسیار کمتر از سطح 2019 باقی مانده است. همچنین ارزیابیهای سازمان جهانی گردشگری در ماه سپتامبر، نتایج متفاوتی را برای دوره مه تا آگوست 2021 نشان میدهد. وضعیت گردشگری بینالمللی برای ماههای باقی مانده از 2021 با دو سناریو همراه است. بر این اساس در سناریوی اول آغاز احیای بازار گردشگری و قرار گرفتن در مسیر بهبودی از ماه ژوئیه برآورد شده و احتمال کاهش گردشگری جهان در مقایسه با سال 2019 به 63 درصد در کل سال ارزیابی میشود. براساس این سناریو در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 35 درصد میرسد. اما سناریوی دوم احیای بازار گردشگری را از ماه سپتامبر برآورد میکند که کاهش به مراتب بیشتری تا منفی 75 درصد در سال 2021 را لحاظ میکنند و در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 55 درصد میرسد. با نگاهی به آینده، اکثر کارشناسان برآورد میکنند که در سال 2022 جهان بهدلیل افزایش ناگهانی تقاضا، بهویژه در سه ماه دوم و سوم سال، شاهد رشد چشمگیری باشد. حدود یکسوم کارشناسان نیز بازگشت احتمالی را برای سال 2023 برآورد کردند که اروپا احتمالا در سال 2023 به سطح پیش از کرونا بازگردد. البته همچنان بیش از نیمی از کارشناسان بازگشت بازار گردشگری به سطح 2019 را در سال 2024 یا بعدتر میدانند. کارشناسان بازگشت آسیا و اقیانوسیه به سطح پیش از کرونا را بعد از سال 2024 ارزیابی میکنند.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، وزارت امور خارجه انگلیس از ابتدای شیوع کرونا به شهروندان این کشور توصیه کرده بود که تنها در شرایط اضطراری به سایر کشورها سفر کنند. این هشدار مسافرتی امروز برای ۵۱ کشور جهان برداشته شد. چهارشنبه گذشته هم هشدار مسافرتی برای ۳۲ کشور جهان حذف شد. اینها کشورهایی هستند که در طرح پیشین نظام مسافرتی انگلیس در فهرست مناطق متوسط (زرد) بلحاظ خطر کرونایی قرار داشتند. تا ۸ روز پیش کشورها به سه دسته کم (سبز)، متوسط (زرد) و پر خطر کرونایی (قرمز) تفکیک میشدند. اما در تقسیمبندی جدید فهرست سبز و زرد با یکدیگر ادغام شده و فقط فهرست قرمز مشتمل بر ۵۴ کشور باقی مانده است. ایران طبق تقسیم بندی جدید در فهرست قرمز قرار ندارد و از دوشنبه آینده هم ۴۷ از فهرست قرمز خارج میشوند. انگلیس در نظام جدید مسافرتی همچنین مقررات ورود به این کشور را برای مسافرانی که دو نوبت واکسن ضد کرونا زده و از مبدا کشورهای قرمز وارد نمیشوند، آسان کرده است. از اواخر ماه جاری میلادی هم التزام مسافران به انجام تست گرانقیمت پیسیآر در روز دوم به آزمایش ارزان و سریع کرونا تغییر خواهد کرد. به این ترتیب فقط زمانی که نتیجه تست روز دوم مسافری مثبت شود، باید خود را قرنطینه و برای تست پیسیآر اقدام کند که برای شهروندان انگلیسی رایگان است. در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس آمده است که دولت دیگر به شهروندان توصیه نمیکند که به دلیل مسائل کرونایی به سایر کشور سفر نکنند، مگر در شرایط خاص که نظام بهداشت آن کشور تحت فشار باشد. «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت که تغییرات جدید سفر به خارج را آسانتر و تجارت، گردشگری و دورهمیهای خانوادگی و دوستانه را تقویت میکند. وی افزود که رفع هشدارهای مسافرتی باعث میشود تا مردم با مسئولیتهای شخصی به کشورهای بیشتری در جهان سفر کنند.
ایجاد شده: 17/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ناسا بهمنظور فراهم کردن شرایط بهتر برای تکمیل فضاپیمای استارلاینر، برنامهی دو خدمهی پروازهای آزمایشی بوئینگ را تغییر داد و بدین ترتیب این فضانوردان با فضاپیمای اسپیسایکس به ایستگاه فضایی خواهند رفت. فضانوردان ناسا «نیکول من» (Nicole Mann) و «جاش کاسادا» (Josh Cassada) قرار است تحت برنامهی پرتابهای خصوصی سرنشیندار، توسط مأموریت «کرو-۵» (Crew-5) و با کپسول دراگون اسپیسایکس که توانایی خود را اثبات کرده، به ایستگاه فضایی بینالمللی بپیوندند. من و کاسادا بهعنوان فرمانده و خلبان فضاپیمای مأموریت کرو-۵ خدمت خواهند کرد و دیگر فضانوردان این مأموریت هم بهزودی اعلام میشوند. انتظار میرود کپسول سرنشیندار دراگون در مأموریت کرو-۵ پاییز ۲۰۲۲ با موشک فالکون ۹ و از سکوی پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شود. «کاترین لودرز» (Kathryn Lueders) مدیر اجرایی ادارهی عملیات فضایی ناسا گفت: «نیکول و جاش تا کنون در برنامهی آموزش و پیشبرد فضاپیمای سرنشیندار استارلاینر (Starliner) بوئینگ فعالیت زیادی انجام دادهاند. آنها تجربهای کسب کردهاند که به آنها در مسیر آموزش پرواز با فضاپیمای دراگون اسپیسایکس و فعالیت در ایستگاه فضایی به آنها کمک میکند.» او با تأکید بر ادامهی همکاری با بوئینگ افزود: «ناسا خوشحال است که دو شریک تجاری دارد و به همکاری با بوئینگ و اسپیسایکس ادامه میدهد تا فضانوردان ناسا و شرکای بینالمللی آن را برای پرتاب از و به ایستگاه فضایی بینالمللی توسط یک فضاپیمای آمریکایی آماده کند.» مان و کاسادا پیش از این قرار بود بهترتیب در مأموریتهای پرواز هواپیمای بوئینگ ناسا و مأموریت استارلاینر-۱ حضور داشته باشند اما ناسا تصمیم گرفت برای کمک به بوئینگ در مسیر تکمیل فضاپیمای استارلاینر که با تأخیر طولانی مواجه شده است، تغییراتی در برنامه ایجاد کند و در عین حال تجربهی فضانوردان را برای مأموریتهای آینده افزایش دهد. با توجه به آماده شدن ناسا برای نخستین پرواز سرنشیندار بوئینگ، دیگر فضانوردان آژانس شامل «بوچ ویلمور» (Butch Wilmore)، «مایک فینکه» (Mike Fincke) و «سونیتا ویلیامز» (Suni Williams) همچنان به مشارکت در برنامهی بوئینگ ادامه میدهند. مان اهل کالیفرنیا است و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک سیالات دارد. او خلبان آزمایشی F/A-18 با بیش از ۲۵۰۰ ساعت پرواز در بیش ۲۵ هواپیما است و در سال ۲۰۱۳ بهعنوان فضانورد ناسا انتخاب شد. این نخستین سفر او به فضا خواهد بود. کاسادا هم فیزیکدان و خلبان آزمایشی نیروی دریایی آمریکا است. او دکترای خود را در مرکز شتابدهندهی ملی فرمی گرفته است و بیش از ۴۰۰۰ ساعت تجربهی پرواز در بیش ۴۵ هواپیما دارد. او هم در سال ۲۰۱۳ به ناسا پیوسته و با کرو-۵ نخستین پرواز فضایی خود را تجربه خواهد کرد. ناسا بیش از ۲۰ سال است که بهطور پیوسته فضانوردان را برای زندگی و کار به ایستگاه فضایی بینالمللی میفرستد که علم بشر را پیش میبرند، فناوریهای جدید را به نمایش میگذارند و پیشرفتهای تحقیقات روی زمین را ممکن میسازند. بهعنوان یک تلاش جهانی تا کنون ۲۴۲ نفر از ۱۹ کشور جهان از این آزمایشگاه مداری منحصربهفرد که میزبان بیش از ۳۰۰۰ پژوهش از ۱۰۸ کشور جهان بوده است، بازدید کردهاند. این ایستگاه فضایی یک بستر مهم ناسا برای درک و غلبه بر چالشهای پروازهای فضایی طولانیمدت و گسترش فرصتهای تجاری در مدار پایین زمین است. اکنون با توجه به اینکه شرکتهای خصوصی در حال گسترش ارائهی خدمات حملونقل فضایی انسان و توسعهی اقتصادی در مدار پایین زمین هستند، ناسا قصد دارد بر ساخت فضاپیما و موشک برای مأموریتهای فضایی دوردست مانند ماه و مریخ متمرکز شود.
ایجاد شده: 16/مهر/1400 آخرین ویرایش: 16/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز آیت الله " علیرضا اعرافی " عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در نشست با فعالان گردشگری با اشاره به این که گردشگری مقولهای است که اسلام در برابر آن نظر و موضع دارد، اظهار کرد: از جنبههای فلسفی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و ارزشی اسلام در برابر گردشگری نظریه دارد و منظومه فکری در اسلام در ارتباط با گردشگری است. وی با بیان این که در جامعه المصطفی فقه گردشگری به عنوان رشته پایهریزی شده است، گفت: الان در درختواره حوزه شاخههای مختلفی در ارتباط با گردشگری وجود دارد و به شکل روشن و تخصصی معارف دینی در ارتباط با این مقوله مهم باید تبیین شده و به صورت رشته در متن حرکتهای حوزوی به ان توجه شود. وی افزود: گردشگری را به شکل روشن و تخصصی دنبال میکنیم پس باید مباحث به صورت مهم ترسیم شود البته در دانشگاهها نیز این رشته وجود دارد اما امروز علوم گردشگری در حد یک فن و مهارت نیست و از حالت تک رشتهای هم بیرون آمده و به سمت علوم حرکت میکند در این حین، زیارت و سیاحت هم نیز در ادبیات دین ویژه است و با آنها هم ارتباط دارد. رئیس حوزههای علمیه کشور با تاکید بر این که گنجینه فقهی و معرفتی گردشگری به سمت توسعه دانشی و بینشی حرکت میکند، گفت: این گنجینه غنی در حوزه دانش، علوم و مباحث متعدد طیفی گسترده دارد به طوری که در همه علوم اجتماعی ردپایی از آن وجود دارد. وی با بیان این که جایگاه این پدیده انسانی در علوم و دانشگاه اسلامی به طور خاص رفیع و بلند است و باید بیشتر به آن پرداخته شود، تصریح کرد: یزد هم میتواند در حوزه دانشی وجنات بیشتری داشته باشد و به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود. آیت الله اعرافی با بیان این که گردشگری در اقتصاد کشور نقش بالایی دارد که هنوز ایفا نکرده است، گفت: پیش بینیهای برنامه ششم و پنجم در خصوص این صنعت، هنوز کامل محقق نشده و تنها بخشی از آن محقق شده است. وی افزود: از یک دهه گذشته بیان کردم که برای تحقق عدد برنامه ششم در این خصوص با توجه به فعالیت در جامعهالمصطفی در ۱۰۰ کشور پایگاه ایجاد میکنم و در هر کشور چند کانون درست کنیم و گردشگری را توسعه دهیم با این وجود، مدیریتهای قبلی پای کار نیامدند. اعرافی با بیان این که در دیدار امروز با استاندار یزد (مهران فاطمی) محور کلان استان و توجه ویژه به بخش خصوصی و گردشگری را به عنوان محورهای کلان مطرح کردم، تصریح کرد: به نظر میآید که امکان افزایش ارتقای گردشگری سازگار با فرهنگ ما وجود دارد و باید این مسئله را تحت عنوان برنامه هفتم به مجلس ببریم در عین حال، در برش استانی آماده کمک هستم. وی با تاکید بر این که صنایع دستی و گردشگری نیز جزو موارد مطرح شده و در دستور کار استاندار است، تصریح کرد: در مسائل فرهنگی باید جرات و جسارت و توانمندی داشته باشیم که با تقویت فرهنگ خود، اثرگذار باشیم. نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان این که توانمندی و اثرگذاری ما با وجود آثار متنوع تاریخی و اجتماعی در سطح دنیا امکانپذیر است، گفت: واقعا ایران حرف زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد و با توجه به ظرفیتهای متنوع مانند گردشگری، فرهنگی، مذهبی، دینی و توریسم درمانی باید با برنامه ریزی و رعایت ضوابط با آن روبرو شویم. وی با بیان این که باید بخش خصوصی برای خودش برنامه کوتاه و بلند مدت نوشته و دولت را همراه کند، به ظرفیت یزد در این خصوص اشاره کرد و گفت: این اقدام در یزد قابلیت محقق شدن دارد در عین حال دانشگاه و حوزه یزد باید به قطب مرتبط با گردشگری تبدیل شوند از طرفی باید پیوست فرهنگی را محکم کنیم و به اجماع نسبی اصحاب فرهنگ و علما برسیم تا بتوانیم راه را برای توسعه و آینده اشتغال و فعالیت در این بستر باز کنیم. اعرافی با تاکید بر این که باید در سطح کشور دامنه این افق روشن امتداد پیدا کند، گفت: دبیرخانه صادرات صنایع دستی و گردشگری را با تکیه بر ظرفیت موجود از طریق حوزه و جامعه المصطفی ایجاد کنیم. وی با اشاره به اینکه محور برنامهها باید مشاغل آسیب دیده و ساقط شده باشد، تصریح کرد:در این حین، ضمن پیگیری و مکتوب کردن مطالبات باید بر پیوست فرهنگی هم کار کنیم.
ایجاد شده: 16/مهر/1400 آخرین ویرایش: 16/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در سالهای اخیر، گردشگری فضایی از حالت فانتزی و خیالپردازانه خارج شده و بازار روبهرشدی را وعده میدهد که انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰ حداقل به ارزش ۳ میلیارد دلار برسد. در حالی که شرکتهایی مانند اسپیسایکس فناوری موشکهای قابل استفاده مجدد را آزمایش میکنند تا پروازهای فضایی را برای مردم مقرونبهصرفهتر و در دسترستر سازند، سایر شرکتهای خصوصی از جمله ویرجین گلکتیک و بلو ارجین در حال سرمایهگذاری روی گردشگری فضایی خارج از جو هستند تا اهالی زمین را به اصطلاح وارد لبه فضا کنند. انتظار میرود فقط مسافران ثروتمند و محققان در آینده نزدیک به گردشگری فضایی دسترسی داشته باشند اما در بلندمدت میتوان انتظار داشت شهروندان عادی نیز بتوانند از مواهب فناوری بهره ببرند. تکامل فناوری نقش مهمی در اعزام گردشگران بیشتر به فضا دارد و از چند جنبه تأثیرگذار بر روند آینده گردشگری فضایی اثر میگذارد. سفرهای توریستی خارج از جو سفرهای خارج از جو احتمالاً اولین بخش فرعی گردشگری فضایی خواهد بود اما احتمالاً کوتاهمدتترین آنها خواهد بود. با این حال بلو ارجین با حمایت جف بزوس روی سیستم نیوشفرد خود کار میکند. در این سیستم، گردشگران فضایی با استفاده از یک راکت به فضا منتقل میشوند. سپس راکت از کپسول جدا میشود و آنها با چتر نجات به زمین برمیگردند. شرکت ریچارد برانسون یعنی ویرجین گلکتیک نیز متکی به یک «هواپیمای فضایی» است که از یک حامل هوایی جدا شده و با یک موتور موشکی که سرعتش قابل تنظیم است مسافران را از جو خارج میکند. سیستمهای شاتلِ هر دو شرکت طوری طراحی شدهاند که مسافران را به بیش از ۵۰ مایل بالاتر از جو زمین میبرند و این امکان را میدهند تا به مدت چند دقیقه بیوزنی را تجربه کنند. بلو ارجین به تازگی این سفر را امتحان کرده است و ویرجین گلکتیک قرار است در ماه دسامبر این کار را با سفینه اسپیسشیپ-۲ انجام دهد. این پروازهای فضایی کوتاهمدت اولاً فرصتهایی را برای تحقیقات علمی فراهم میکنند و ثانیاً رویای گردشگری فضایی را به معنای حقیقی کلمه تحقق میبخشند. متداول شدن گردشگری فضایی مستلزم وضع قوانین جدید برای رصد فضا از جنبههای مختلف است. با این وجود باید به این نکته توجه داشت که عطف به هزینههای بالا و کوتاهمدت بودن سفرها، نگرانیهایی در مورد کاهش علاقه عمومی به گردشگری فضایی وجود دارد. این امر ممکن است بازار این صنعت را تحتالشعاع قرار دهد زیرا مسافران در انتظار تحولات جدید در این زمینه هستند. اما امید میرود بتوان با این ابزارها، زمینه لازم برای سفرهای تجاری درون زمین مهیا شود. برای مثال این برنامههای فضایی را میتوان با سفرهای هوایی طولانیمدت درون زمین جایگزین کرد. اسپیسایکس اعلام کرده است که قصد دارد از موشک خود برای پرواز ۱۰۰ نفر در سراسر جهان استفاده کند. براساس این روش، پرواز ۱۵ ساعته از نیویورک به شانگهای در ۳۹ دقیقه انجام خواهد شد. به گفته شرکت خدمات مالی و بانکداری یوبیاس «اگر تنها ۵ درصد از میانگین ۱۵۰ میلیون مسافری که در پروازهای ۱۰ ساعته(یا بیش از آن) سفر میکنند، ۲۵۰۰ دلار به ازای هر سفر بپردازند در این صورت ممکن است ۲۰ میلیارد دلار در سال سود به شرکت اسپیسایکس برسد.» در گزارش اخیر یوبیاس آمده است: «گردشگری فضایی همچنین میتواند مقدمه لازم را برای توسعه سفرهای طولانیمدت روی زمین فراهم کند.» سفر به فضا و تعطیلات مداری گردشگری مداری یکی دیگر از اهداف اصلی آژانسهای دولتی و شرکتهای فضایی خصوصی است که اهداف بلندمدت اقامت در ماه و مریخ را در آینده نهچنداندور در سر میپرورانند. برخلاف سفرهای رایج خارج از جو، گردشگری مداری مستلزم باقی ماندن در فضا برای حداقل یک دور چرخش کامل زمین است. شرکتهای بوئینگ، اسپیسایکس و آکسیوم اسپیس در نظر دارند تا از سال آتی شروع به اعزام منظم گردشگران به ایستگاه فضایی بینالمللی با فضاپیماهای تجاری کنند. اسپیسایکس همچنین با شرکت اسپیسادونچرز (Space Adventures) همکاری میکند تا در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ چهار گردشگر را برای چند روز به مدار نزدیک زمین اعزام کند. در حالی که روزبهروز، شرکتهای بیشتری گردشگری در فضا را در دستور کار خود قرار میدهند، به نظر میرسد تعطیلات مداری به یک روند محبوب در گردشگری فضایی تبدیل خواهد شد. البته زیرساختهای لازم برای اجرای برنامه تعطیلات مداری، از جمله احداث هتل در مدار زمین یا حتی روی ماه، به دلیل اینکه شرکتهای زیرساخت فضایی هنوز به طور کامل توسعه پیدا نکردهاند در ابتدای راه خود قرار دارد. بخش عمدهای از این زیرساختها در مراحل اولیه باقی مانده است اما ایجاد اقامتگاههایی در مدار نزدیک زمین خیلی دور از دسترس نیست. در یکی از طرحهای مطرحشده انتظار میرود مسافران با استفاده از گرانش زمین در یک بالون پر از هیدروژن با کپسول تحت فشار به فضا بروند. همچنین طراحی یا بازسازی ایستگاه فضایی برای پذیرایی از مهمانان در دستور کار قرار گرفته است. ناسا قصد دارد به طریقی از ایستگاه فضایی بینالمللی برای گردشگری تجاری استفاده کند. ایستگاه آرورا، هتلی لوکس است که قرار است در ازای ۹.۵ میلیون دلار به مدت ۱۲ روز از ۶ مهمان در مدار نزدیک زمین پذیرایی کند. طبیعتاً این رقم بالا است اما کارشناسان پیشبینی میکنند که قیمتها همچون فناوریهای کامپیوتری و تلفن همراه کاهش خواهد یافت. یکی دیگر از گزینههای سفر فضایی، زیستگاههای فضایی قابل توسعهای است که به عنوان هتلهای مداری عمل خواهند کرد. ایستگاه فضایی بادی بیگلو اسپیس یعنی B۳۳۰ یک نمونه از این زیستگاههای فضایی است. با افزایش تقاضا، شرکتهای بیشتری روی این دسته از زیستگاههای بادی سرمایهگذاری خواهند کرد. بیگلو اسپیس همچنین قصد دارد ماژول متصل به ایستگاه فضایی بینالمللی را به عنوان یکی از اولین هتلهای فضایی توسعه دهد. تعطیلات در فضا سرانجام دروازهای برای سکونت در ماه و مریخ تبدیل خواهد شد. شکوفایی صنعت فضا و اقتصاد جهانی شرکتهای خصوصی فضایی به طور اختصاصی در زمینه گردشگری فضایی سرمایهگذاری میکنند و شرکتهایی مانند یوبیاس دسترسی به فضا را برای فرصتهای گستردهتر سرمایهگذاری در نظر میگیرند. به نظر میرسد به تدریج تعداد بیشتری از مهندسان نسل بعدی برای آموزشهای فضایی تعلیم خواهند دید و در نهایت موانع عمومیت یافتن آن را کاهش میدهند که این مسئله باعث افزایش رقابت، کاهش هزینهها و در نهایت امکانپذیر شدن سفرهای فضایی برای شهروندان عادی میشود. البته عوامل ایمنی، راحتی و سلامتی بسیار مهم هستند که باید در نظر گرفته شوند. قبل از سفر گردشگران به فضا، آموزش، غربالگری پزشکی و معافیت از مسئولیت باید مورد بررسی قرار گیرد. همگانیسازی گردشگری فضایی میتواند بر بسیاری از عوامل اجتماعی و اقتصادی روی زمین تأثیر مثبت بگذارد و با ایجاد اشتغال، آموزش شهروندان در مورد فضا، احتمالاً حوزههای مرتبط با آن مانند به کارگیری انرژی خورشیدی نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
ایجاد شده: 16/مهر/1400 آخرین ویرایش: 16/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از سیمپل فلایینگ، هیدروژن کماکان یک نقطه کانونی در راستای هدف انتشار صفر گازهای آلاینده خواهد بود؛ درحالیکه انرژی الکتریکی به هواپیماها در سفرهای کوتاه کمک میکند، هیدروژن برای موج جدیدی از سفرهای متوسط و طولانی در دهههای آینده در نظر گرفته شده است. در نتیجه، سال گذشته، ایرباس از سه محصول مفهومی تجاری خود بر پایه سوخت هیدروژنی ZEROe رونمایی کرد تا بتواند تعهدات خود را پیش از تغییرات اساسی عملی کند. به دنبال اعلام ساخت این پیشرانه هیدروژنی ابتکاری، ایرباس اجرای برنامههای خود را در این رابطه آغاز کرد. قابل ذکر است، در ماه ژوئن نیز یک نیروگاه اروپایی اعلام کرد که روی مخازن فلزی برای هیدروژن مایع کار میکند. این شرکت پایگاهی با نام مرکز توسعه انتشار صفر ZEDC را در نانت فرانسه و برمن آلمان راهاندازی کرده است. ساختار مناسب با تکیه بر این پروژه، ایرباس به دنبال تولید مخازن برودتی با قیمت مناسب برای حمایت از برنامه ZEROe است. طراحی و ادغام سازههای تانک در رقابت برای دستیابی به هواپیماهای هیدروژنی امری حیاتی است. آقای سابین کلاوکه، مدیر فنی ایرباس در اجلاس ایرباس اظهار کرد: من قبلا این شانس را داشتم که از یکی از دو مرکزی که ایجاد کرده بودیم دیدن کنم، مراکز توسعه تولید گازهای گلخانهای صفر که بر مخازن و سیستم تانک در هواپیما تمرکز میکنند. ما این مراکز را در نانت و برمن ایجاد کردهایم؛ جایی که دانش گستردهای در این زمینه وجود دارد. این همان فناوری است که ما باید روی آن کار کنیم. از نظر برمن، خصوصیات این هواپیما به بخش دفاع و فضایی ایرباس و گروه ArianeGroup بسیار نزدیک است. بنابراین در اینجا ما واقعا از یک اکوسیستم که نحوه کار با هیدروژن را به خوبی میداند سود میبریم؛ زیرا در فضا همیشه از آن استفاده میکنیم. اقدامات تکمیلی در کنار ابتکارات نانت و برمن، ایرباس نیز در حال آماده سازی این فناوری در طی یک مسیر گستردهتر است. این شرکت با شرکتهای Air Liquide و VINCI Airports برای استفاده از هیدروژن در فرودگاهها همکاری میکند. این پروژه مشارکتی قصد دارد شبکه فرودگاهی اروپا را برای رفع نیازهای آینده تقویت کند. هدف لیون-سنت اگزوپری میزبانی از اولین تاسیسات هیدروژنی تا سال ۲۰۲۳ است. پس از این شرکا به دنبال توسعه این برنامه در حداقل ۴۵ فرودگاه در ۱۲ کشور هستند. در مجموع ایرباس کاملا متعهد به انقلاب هیدروژنی است. با این حال برای اینکه شرکتها و صنایع گستردهتر از این رویکرد جدید استفاده کنند، زیرساختهای مناسب موردنیاز است. با این وجود، این شرکت نشان داده که هیچگاه منتظر توسعه راهحلها توسط دیگران نمیماند. این امر بهطور فعالانه استاندارد را در دوره جدید تعیین میکند.
ایجاد شده: 15/مهر/1400 آخرین ویرایش: 15/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از مرکز روابطعمومی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، علی اصغر شالبافیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاستها و استراتژیهای گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که با موضوع «گردشگری داخلی بهعنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بینالمللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است، سیاستها و استراتژیهای ایران را به ویژه در ایام کرونا و پساکرونا تشریح کرد. در این نشست که با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور از جمله ژاپن، چین، هنگکنگ، پاکستان، اندونزی، هند، ایران و همچنین دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، مدیر منطقهای آسیا و اقیانوسیه و چندین تن از مدیران ارشد سازمان جهانی گردشگری در حال برگزاری است، معاون گردشگری ضمن تشریح ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری ایران، به محدودیتهای ایجاد شده بهواسطه پاندمی کرونا در حوزه گردشگری داخلی اشاره کرد. او ضمن بیان چالشهای پیشروی توسعه گردشگری ایران، اقداماتی که در زمان پاندمی کرونا برای کاهش اثرات منفی آن را بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ایران اتخاذ شده است، تشریح کرد. وی گفت: «با توجه به اینکه شرایط پاندمی کرونا به گونهای بود که مرزهای ورودی کشور بسته شد و سفرهای داخلی نیز طبق دستورالعملهای بهداشتی با محدودیتهای فراوانی مواجه شد، فعالان گردشگری کشور آسیبهای زیادی دیدند که اقداماتی برای حمایت از آنها و جلوگیری از تعطیلی این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایتها تا زمان از بین رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.» شالبافیان افزود: «با توجه به اینکه در این شرایط امکان صدور مجوز سفر گسترده به مقاصد گردشگری را نداریم، طی این چند سال، رویکرد توسعه و متنوعسازی محصولات گردشگری را اتخاذ کردیم که حاصل آن را میتوان صدور مجوز گردشگری کشاورزی دانست و سایر محصولات گردشگری نیز مطابق با ظرفیتهای گردشگری کشور در حال شناسایی و برنامهریزی هستند تا به سمت توسعه گردشگری تخصصی و خانواده محور پیش برویم.» معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون عموم مردم ایران و از جمله فعالان شاغل در حوزه گردشگری داخلی کشور، از چشمانداز رو به رشد گردشگری داخلی طی چند ماه آینده و رونق مجدد آن خبر داد و افزود: «در حال آمادهسازی زیرساختها و روساختهای لازم برای شروع مجدد رونق گردشگری داخلی از جمله برای رویدادهای ملی و بینالمللی شامل عید نوروز و سایر جشنوارههای موضوعی هستیم.» او گفت: «در این چند سال از ظرفیت نیروهای متخصص و علمی برای تهیه اسناد فرادست و مطالعاتی استفاده کردیم و سند راهبردی توسعه گردشگری، استراتژی ملی صادرات گردشگری و برند ملی گردشگری ایران را تهیه کردهایم.» شالبافیان خاطرنشان کرد: «بسیاری از دورههای آموزشی و توانمندسازی حوزه گردشگری را نیز در فضای مجازی توسعه داده و برای علاقهمندان اجرا کردیم.» معاون گردشگری ضمن اشاره به تهیه دستورالعمل سفر هوشمند و ایمن، از تهیه طرحهای تبلیغاتی از جمله ویدیوکلیپ و موشنگرافیک برای معرفی جاذبههای گردشگری ایران و تمرکز بر تورهای سازماندهی شده به جای سفرهای انفرادی و طولانیمدت، تمرکز بر تفریحات در مناطق باز از قبیل مزارع گردشگری و طبیعتگردی خبر داد. شالبافیان در پایان ضمن خرسندی از تشکیل این نشست، نسبت به اشتراکگذاری تجربیات و اقدامات سایر کشورها در مواجهه با پاندمی کرونا و رونق مجدد گردشگری داخلی ابراز امیدواری کرد. نمایندگان سایر کشورها نیز در روز نخست، سیاستها و اقدامات مرتبط با گردشگری خود را برای حضار تشریح کردند.
ایجاد شده: 14/مهر/1400 آخرین ویرایش: 14/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، فضاپیمای سرنشیندار سایوز دقایقی پیش طی مأموریت MS-19 با موفقیت به ایستگاه فضایی بینالمللی پیوست تا این آزمایشگاه مداری برای نخستین بار میزبان سینماگران شود. سه خدمهی فضاپیمای سایوز MS-19 را که ساعت ۰۴:۵۵ منطقهی زمانی شرقی (۱۲:۲۵ به وقت تهران) از پایگاه فضایی قزاقستان و توسط موشک «سایوز ۲.۱ای» (Soyuz 2.1a) راهی فضا شده بودند.، «کلیم شیپنکو» (Klim Shipenko) کارگردان، «یولیا پرسیلد» (Yulia Peresild) بازیگر و «آنتون شکاپلروف» (Anton Shkaplerov) فضانورد آژانس فضایی روسیه تشکیل میدادند. پس از حدود ۳ ساعت در راه بودن، کپسول سایوز در ساعت ۰۸:۲۲ منطقهی زمانی شرقی (۱۵:۵۲ به وقت تهران) با موفقیت به ماژول «راسوِت» (Rassvet) از بخش روسی ایستگاه فضایی بینالمللی پیوست. این بندرگاه پیش از این با جابهجایی کپسول سرنشیندار سایوز MS-18 برای ورود فضاپیمای جدید خالی شده بود. بدین ترتیب اکنون ایستگاه فضایی بینالمللی برای نخستین بار در طول ۲۰ سال حضور انسانی، شاهد حضور سینماگران شده است. این هنرمندان در طول اقامت کوتاه خود قرار است سکانسهایی از فیلمی داستانی به نام «چالش» (The Challenge) را فیلمبرداری کنند. داستان فیلم دربارهی پزشکی است که برای نجات جان یک فضانورد که دچار مشکل قلبی شده است، به ایستگاه فضایی بینالمللی اعزام میشود. روسیه در حالی فیلمبرداری از نخستین فیلم سینمایی داستانی در فضا را آغاز خواهد کرد که هنوز تاریخ پرتاب مشترک ناسا و اسپیسایکس برای فیلمبرداری فیلم «تام کروز» (Tom Cruise) که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ مطرح شده بود، معلوم نیست. پرسیلد و شیپنکو برای این پرواز آموزشهای اضطراری را پشت سر گذاشته بودند و ضمن فراگیری اصول اولیه برای پرواز فضایی، آماده شدن و فیلمبرداری بدون حضور دیگر عوامل فیلم مانند عوامل گریم و نورپردازی را تمرین کردهاند. با اتصال کپسول سایوز به ایستگاه فضایی بینالمللی، عملیات همفشار شدن انجام میشود و در نهایت مسافران این فضاپیما به خدمهی مأموریت «اعزام ۶۵» (Expedition 65) شامل «مارک وانده هی» ( Mark Vande Hei)، «شین کیمبرو» (Shane Kimbrough) و «مگان مکآرتور» (Megan McArthur) از ناسا به همراه «آکیهیکو هوشیده» (Akihiko Hoshide) فضانورد ژاپنی و توماس پسکی (Thomas Pesquet) فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) و «اولگ نویتسکی» (Oleg Novitskiy) و «پیوتر دوبروف» (Pyotr Dubrov) از آژانس فضایی روسیه میپیوندند. گفتنی است روز گذشته هوشیده طی مراسمی فرماندهی ایستگاه فضایی بینالمللی را به پسکی منتقل کرده بود. سینماگران روس به مدت ۱۲ روز در ایستگاه فضایی بینالمللی فعالیت خواهند داشت و سپس به همراه نویتسکی و توسط کپسول مأموریت سایوز MS-18 که به افتخار فضانورد فقید روسیه «یوری گاگارین» (Yu. A. Gagarin) نام گرفته، به زمین بازمیگردند. پرواز مأموریت سایوز MS-19 در حالی به حضور سینماگران گره خورده است که یک رویداد سینمایی-فضایی دیگر هم در روزهای آینده انجام خواهد شد و «ویلیام شاتنر» (William Shatner) بازیگر پیشکسوت آمریکایی با سفر توسط کپسول «نیو شپرد» شرکت بلو اوریجین، به مسنترین فردی تبدیل خواهد شد که سفر فضایی را تجربه میکند.
ایجاد شده: 14/مهر/1400 آخرین ویرایش: 14/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور گفت: «خوشبختانه بازدیدکنندگان، مسئولان و مقامات کشورهای مختلف استقبال بسیار خوبی از پاویون کشورمان در اکسپو داشتند و رفت و آمد مسئولان کشورهای مختلف و برگزاری نشست با آنها در روزهای آینده نیز ادامه دارد.» معاون گردشگری کشور به افتتاحیه پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود: «پاویون کشورمان با حضور مقامات کشورهای مختلف از جمله سفرای هلند، عراق، سوریه و معاون وزیر اقتصاد و صنعت دبی، رئیس هیئتمدیره نمایشگاه دبی و ایرانیان مقیم در امارات برگزار شد و خوشبختانه با طراحی نسبتا خوبی که انجام شده است، مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.» او ادامه داد: «برای بهرهبرداری هرچه بهتر از ظرفیت اکسپو یک تغییر و ساماندهی در اجرای برنامهها در حوزه گردشگری در دست انجام است و امیدواریم بتوانیم زمینه مشارکت حداکثری فعالان بخش خصوصی و کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری و صنایعدستی را فراهم کنیم.» شالبافیان اضافه کرد: «خوشبختانه دیدارهای کاری خوبی با مقامات امارات و دیگر کشورها انجام شد و در این میان کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای مورد توجه ما هستند، در این ارتباط برای تقویت روابط گردشگری کشورمان با کشورهای عضو شانگهای برنامههای بسیار خوبی را در نظر گرفتهایم.» معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: «خوشبختانه فضای بسیار خوبی برای توسعه و رونق گردشگری با کشورهای مختلف از جمله کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای فراهم شده و با توجه به سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به تاجیکستان و عضویت ایران در این سازمان این امیدواری وجود دارد تا شاهد رونق و توسعه بیش از پیش روابط گردشگری بین ایران و کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای باشیم.»
ایجاد شده: 11/مهر/1400 آخرین ویرایش: 11/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " حمیدرضا دوستمحمدی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان سمنان، در نشست هماندیشی فعالان گردشگری شهرستان شاهرود در هتل جهانگردی بسطام با تبریک هفته گردشگری، تأکید کرد: گردشگری سیاسی نیست و نباید سیاسی شود. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان سمنان افزود: رشد و توسعه گردشگری عامل ایجاد همدلی و وحدت است. او با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری فرا بخشی است، گفت: رشد و توسعه گردشگری تنها مربوط به ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیست و سایر دستگاههای اجرایی، تشکلهای مردمنهاد، مردم و رسانهها در این زمینه نقشآفرین هستند. او با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید جریانسازی انجام شود، ادامه داد: گردشگری باید از حالت شعار در آمده و عملیاتی شود. دوستمحمدی با اشاره به نقش شهرداریها در توسعه گردشگری، گفت: شهرداریها میتوانند نقش مؤثری در برند سازی و توسعه گردشگری شهری داشته باشند. او اضافه کرد: فعالیت و فرهنگسازی انجمنها و سمنها و آموزش جوامع محلی نیز اهمیت بالایی دارد و انجمنها میتوانند نقش مهمی در آموزش گردشگری داشته باشند. دوستمحمدی با اشاره به جاذبههای متعدد تاریخی و طبیعی شهرستان شاهرود و بهویژه جنگل جهانی ابر، گفت: نجات جنگل ابر نیاز به مشارکت همه دارد و طرح مدیریت گردشگری جنگل ابر در آینده نزدیک تهیه و اجرا میشود. او بر استفاده از سفال خاکستری بهعنوان المان شهری شاهرود تأکید کرد.
ایجاد شده: 9/مهر/1400 آخرین ویرایش: 9/مهر/1400 اخبار داخلی