نتایج جستجو...
آغاز نهضت تفویض اختیار وزارت گردشگری پایان سال

آغاز نهضت تفویض اختیار وزارت گردشگری پایان سال

به گزارش هتل نیوز، " سید عزت الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صایع دستی روز شنبه در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران اظهار داشت: تا آخر سال اقدام مهمی تحت عنوان «نهضت تفویض اختیار» اجرایی و بسیاری از اختیارات که در ستاد وزارتخانه موانع ایجاد می‌کند شناسایی و برداشته می‌شود. ضرغامی گفت: بوروکراسی موانع جدی برای گردش درست فرایندها ایجاد کرده است، ستادی به ریاست قائم مقام وزارت میراث تشکیل شده، ده ها مسئولیت و وظیفه انباشته شده در ستاد وزارتخانه که باعث کندی کار و بوروکراسی خسته کننده و ناامیدکننده شده برداشته می‌شود.  وزیر میراث فرهنگی گفت: در معاونت صنایع دستی در مورد بسیاری از مجوزهای تولید در مشاغل خانگی کوچک مجوز حذف خواهد شد و لازم نیست از وزارت خانه مجوز و سند بگیرند و فرایندی را طی کنند انشالله با آیین نامه ای که تدوین می‌شود هرجای کشور هر مجموعه ای که برای تولید صنایع دستی دارد به مجوز ما نیاز ندارد فقط در سامانه‌ای که معرفی می‌شود اعلام می‌کند. ضرغامی گفت: کاهش و حذف بوروکراسی ناامیدکننده برای مردم و کشور سود خواهد داشت، کارگاه های بزرگ شرایط خاص خود را دارند اما اگر چند نفر شغل خانگی ایجاد کردند اعلامشان کفایت می‌کنند همچنین اگر کسی می‌تواند برای نمایش و فروش عرضه کالای صنایع‌دستی فعالیتی انجام دهد برای کمک به او تلاش خواهد شد و معاونت صنایع‌دستی تلاش خواهد کرد در یک سطحی موانع پیش روی آنها را بردارد تا تولید رونق بگیرد.  وزیر میراث فرهنگی گفت: در حوزه گردشگری بوم گردی‌ ها باید بسیار توسعه پیدا کند،‌ بوم گردی فرهنگی‌ترین فعالیت و حرکت برای ما در صنعت گردشگری است، اما نظارت هم باید بشود. باید به کیفیت سرویس و خدماتی عمومی که به مردم ارایه می‌شود نظارت شود و این فعالیت ها باید قابل کنترل باشد.  وی خاطرنشان کرد: گردشگران می‌خواهند با مردم ایران با تاریخ رویدادهای قرون گذشته و معاصر ملت ایران مظلوم آشنا شوند.  ضرغامی گفت: با اصطلاحاتی که مردم را به قشر سفید و خاکستری تقسیم می‌کنند مخالفم، مردم همه نور هستند، همین تقسیم‌بندی ها ما را گرفتار کرده‌اند مردم باید این سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را حفظ کنند، همه رسانه‌ها عوامل اجرایی وزارت میراث‌فرهنگی هستند و به ما کمک می‌کنند. وی بر ضرورت مشارکت مردم در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد و گفت: در وزارتخانه به دنبال برداشتن موانع و فراهم کردن تسهیلات برای فعالان و متخصصان هر سه حوزه هستیم. وزیر میراث‌فرهنگی با اشاره به وجود ٣۵ هزار ابنیه ثبت شده تاریخی در کشور گفت: در سال های آینده برنامه‌هایی برای قدردانی از رسانه ها برگزار می کنیم، ما از هیچ فرد و رسانه‌ای شکایت نداریم باید توجه داشته باشیم با گله‌گذاری چیزی حل نمی‌شود هر رسانه نقد کند و اشکالات ما را بگوید استقبال می کنیم وظیفه و رسالت رسانه اش را انجام داده و نیاز ماست و به ما کمک کرده است. وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اجرای رقص آیینی کردی در مراسم گفت: رقص کردی سنندجی نماد وحدت و نشاط ایرانی است، امسال اورامانات/ هورامان به ثبت جهانی رسید، این منطقه صخره‌ای و سخت است و مردم آن از نقاط مختلف خاک را جمع‌آوری و باغ ایجاد و محصول تولید می‌کنند، این روحیه نشان از سخت‌کوشی مردم کردستان و کرمانشاه است. ضرغامی گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران که امروز افتتاح شد کمتر از فیتور اسپانیا نیست، ما در ایران همه چیز داریم مزیت های نسبی ایران فوق العاده است، بجز ابنیه تاریخی و باستانی اکوتوریسم کشورما هم فوق العاده است، در ٢٠ حوزه مهم در میان کشورهای منطقه و همسایه مزیت نسبی داریم و از بسیاری از کشورهای دارای رتبه های ورودی و در آمد گردشگری بالا از نظر ظرفیت و مزیت در جایگاه بالاتری قرار داریم.   ضرغامی گفت: مذکرات B2B در این نمایشگاه بسیار ارزشمند است گفتگو برای همکاری با فعالان و میهمانان خارجی که بیش از ١٠٠ نفر هستند، حاصل شود و باید تداوم داشته باشد زیرا فعالیت ارزشمند و پایدار است از طرف ارتباط مستقیم «مردم با مردم» هم باید شکل بگیرد.  وزیر میراث فرهنگی گفت: حلقه گمشده کشور در ۴٢ سال گذشته گردشگری است، به صنایع دستی و میراث فرهنگی هم توجه نشده است باید عقب ماندگی ها جبران شود ، در چند ماه گذشته به سمت زیرساخت ها رفته ایم و میخواهیم موانع توسعه و تولید را برداریم و حضور و نقش آفرینی مردم را در این حوزه ها را افزایش دهیم.

ایجاد شده: 9/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400     اخبار داخلی
تجلی هماهنگی دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه گردشگری رویکرد ما در نمایشگاه گردشگری تهران

تجلی هماهنگی دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه گردشگری رویکرد ما در نمایشگاه گردشگری تهران

به گزارش هتل نیوز، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری تهران  گفت ؛ به واسطه فراگیری واکسیناسیون و کاهش فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا، امید مجددی برای احیای این صنعت به وجود آمده است. معاون گردشگری کشور تاکید کرد؛ موید این موضوع استقبال گردشگران داخلی از سفرهای داخلی و همچنین گردشگرهای خارجی برای سفر به ایران، به ویژه از ابتدای آبان ماه امسال است. شالبافیان ادامه داد ؛ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با کمک سامانه هوشمند امید که تمام اماکن گردشگری را به هم متصل کرده است، روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته و همه این اماکن را رصد می‌کند. وی خاطر نشان کرد ؛ نشست با مسئولین دستگاه‌های دولتی که می‌توانند از مشکلات این صنعت گره‌گشایی کنند، نشست با مسئولین سازمان تامین اجتماعی، شرکت ملی گاز و… در دستور کار قرار گرفته است.  وی در پایان اعلام کرد؛ نمایشگاه امسال از حدود ۲۸ هزار مترمربع و ۱۰ سالن تشکیل شده است و نسبت به سال گذشته حدود دو و نیم برابر بزرگ‌تر شده است که نشان‌دهنده عزم فعالان گردشگری برای احیای امید در این صنعت است.

ایجاد شده: 9/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400     اخبار داخلی
برگزاری نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران

برگزاری نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی صبح امروز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با حضور " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری، " پویا محمودیان " معاون صنایع‌دستی در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. شالبافیان با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر و زن بیان کرد: «با وجودتوفیقات حاصل شده در حوزه واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از کرونا، هنوز نگرانی‌ها درباره سویه جدید اُمیکرون برطرف نشده است و این موضوع از ابتدای برنامه‌ریزی برای نمایشگاه مدنظر ما بود. در همین راستا نیز نمایشگاه با رعایت چارچوب‌های ستاد ملی کرونا برگزار می‌شود.» او با اشاره به آسیب‌های وارد شده به دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «این نمایشگاه با رویکرد حمایتی و تخصصی برنامه‌ریزی شده است.» شالبافیان تصریح کرد: «تلاشمان بر این بوده نمایشگاه محل ملاقات ذینفعان گردشگری و هم‌افزایی و انسجام بین استان‌ها و انواع گردشگری‌ باشد.» او با اشاره به حضور شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی در غرفه استان‌ها، افزود: «بروز ایده‌ها از جمله فعالیت‌های زیست محیطی از دیگر نکات مورد توجه در این دوره بوده است. » حضور جامعه دانشگاهی و رونمایی از بسته‌های سرمایه‌گذاری از دیگر نکات مورد اشاره معاون گردشگری بود و افزود: «تاکیدمان بر این است که ایام نمایشگاه محلی برای ایجاد هماهنگی بین ذی‌نفعان این حوزه باشد.» او با اشاره به تخصیص فضایی برای برگزاری نشست‌های B۲B افزود: «در این ایام میزبان هیئت‌های بازرگانی از کشورهای همسایه به صورت فیزیکی و مجازی هستیم.» معاون گردشگری در پایان به برگزاری سه دسته نشست تحت عنوان، کارگاه‌های آموزشی با محوریت افراد خلاق، نشست‌های تشریک مساعی و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها همچنین پنل‌های تخصص با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی اشاره کرد. شالبافیان در پاسخ به انتقادی درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام در نمایشگاه گفت: «تعداد مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی نشانگر این است که مشکل اساسی در این مورد وجود نداشته است.»  او درباره ادغام همیشگی نمایشگاه دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: «سیاست قطعی وزارتخانه هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک حوزه‌هاست. برگزاری توامان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این هم‌افزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابی‌ها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته می‌شود.»  معاون گردشگری درباره حمایت‌های انجام شده از کسب‌وکارهای گردشگری توضیح داد: «در این دوره حضور کسب‌وکارهای گردشگری در نمایشگاه تسهیل شده و همچنین امکان حضور تشکل‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای به صورت رایگان مهیا شده است. ارتباط و طرح مشکلات بخش خصوصی با بخش‌های دولتی ذیربط نیز از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده است.»  شالبافیان تصریح کرد: «سیاست اصلی وزارتخانه تسهیل‌گیری، رفع موانع کسب و کارها و هماهنگی‌های بین‌بخشی است. این سیاست را نیز طی این مدت با برگزاری نشست‌های تجاری و فم‌تورها به میزبانی هشت استان انجام داده‌ایم. همچنین تمام تلاشمان این است که بین کسب و کارهای داخلی با شرکای خارجی پیوند ایجاد کنیم.»  معاون گردشگری با تاکید بر ادامه این سیاست افزود: «حضور در قالب نمایشگاه تخصصی در کشورهای همسایه در حوزه گردشگری سلامت و زیارتی همچنین هماهنگی با رایزنان اقتصادی و فرهنگی برای حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی از دیگر اقدامات در این راستاست.»  شالبافیان درباره بخش بین‌المللی نمایشگاه توضیح داد: «هیئت‌های تجاری از کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و عمان در نمایشگاه حضور دارند. همچنین برگزاری نشست‌های b۲b نیز با حضور شرکت‌هایی از چین و برخی کشورهای اروپایی به‌خصوص در حوزه گردشگری سلامت برنامه‌ریزی شده است.»  او همچنین در ارتباط با حمایت برای حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه بیان کرد: «تمام ادارات کل استانی موظف شده‌اند که امکان حضور آسیب‌دیدگان از کرونا را در نمایشگاه فراهم کنند.»  معاون گردشگری همچنین به برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های منطقه‌ای در راستای توسعه و رونق گردشگری داخلی اشاره کرد و گفت: «صرفا برگزاری نمایشگاه تهران آسیب کرونا را جبران نمی‌کند، به همین دلیل برای تسهیل گردشگری داخلی رویدادهای منطقه‌ای تدارک دیده شده و از تقویم این رویدادها در نمایشگاه رونمایی می‌شود.»  او با اشاره به تاکید به ادارات کل استانی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها افزود: «تلاشمان در چهارماه گذشته رفع موانع بوده است. ما استارت‌آپ‌ها را رقیب کسب و کارهای سنتی نمی‌دانیم بلکه آن‌ها را مکمل و هم‌یار آن‌ها می‌بینیم.»  معاون گردشگری تصریح کرد: «در این زمینه نیز در حوزه صدور مجوز و پیگیری از سایر دستگاه‌ها اقدام کرده‌ایم. همچنین در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حمایت‌های مالی از استارت‌آپ‌های نوپا انجام گرفته است. تاکید مهندس ضرغامی نیز ورود استارت‌آپ‌ها برای ارائه راه حل‌های جدید در این حوزه است.»  او درباره مدیریت برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی توضیح داد: «ستاد خدمات سفر استان‌ها به جز پنج استان به ریاست استانداران تشکیل شده است. همچنین طی هماهنگی با وزارت کشور تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است. گردهمایی مدیران کل استانی و حضور برخی استانداران به‌عنوان هماهنگ‌کنندگان دولتی سفرها نیز در نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است.»  او با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه به صورت تخصصی افزود: «به طور حتم بین واژه تخصصی و خصوصی تفاوت قائل هستیم. قائل به این نکته‌ایم که اقدامات به نمایش درآمده در نمایشگاه‌ شأن گردشگری بین مردم را کاهش ندهد، به همین دلیل تمامی برنامه‌ریزی‌ها از جمله ارائه خوراک استان‌ها با رویکرد تخصصی انجام شده است.»  شالبافیان درباره بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری بیان کرد: «۲۰ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل‌ها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت از محیط‌زیست آماده کرده‌ایم و در نمایشگاه در قالب دفترچه‌ای رونمایی می‌شود.»  معاون گردشگری نبود مشکلات محیط‌زیستی و مسائل بین‌بخشی را به‌عنوان ویژگی اصلی این بسته‌ها اعلام کرد و افزود: «در سطح استانی نیز مدیران کل استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و در نمایشگاه ارائه می‌دهند. همچنین استفاده از منابع تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ طرح گردشگری با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد شناسایی و معرفی شده‌اند.»  شالبافیان ادامه داد: «با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه تاکنون در جذب منابع مالی تبصره ۱۸ موفق عمل کردیم. در صورتیکه اعتبارات موجود تماما جذب شود، می‌توان از دولت برای اختصاص منابع مالی در بازسازی تاسیسات گردشگری نیز درخواست‌هایی را مطرح کنیم.»  شالبافیان همچنین به ۲۸۳ پروژه قابل افتتاح در ۳۱ استان در دهه فجر اشاره کرد و افرود: «بیمه راهنمایان گردشگری محمل قانونی پیدا کرده است و امیدواریم این حداقل خواسته آن‌ها استمرار پیدا کند.»  او همچنین ساعت برگزاری نمایشگاه را از ساعت ۸ تا ۱۷ اعلام کرد و در پاسخ به انتقادات در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه نیز گفت: «نگرانی‌های ستاد کرونا برای ازدحام جمعیت موجب شد روزهای پنجشنبه، جمعه و ساعات شلوغ برای نمایشگاه در نظر گرفته نشود. رعایت دقیق پروتکل‌ها موضوع مهمی است که مد نظر قرار دارد. از عموم کسانی که به نمایشگاه می‌آیند نیز درخواست داریم پروتکل‌ها را رعایت کنند.»  او ابراز امیدواری کرد نمایشگاه سال آینده با در نظر گرفتن تمامی پیشنهادها و مرتفع شدن کرونا در شرایط بهتری برگزار شود.

ایجاد شده: 5/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 5/بهمن/1400     اخبار داخلی
خروج نبض توریسم در سال ۲۰۲۱ از کما

خروج نبض توریسم در سال ۲۰۲۱ از کما

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، ورودی توریست خارجی به کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد. آمار سازمان جهانی گردشگری از نبض توریسم، وضعیت «خروج از کما» را نشان می‌دهد اما شرایطی که آخرین سویه کرونا برای گردشگران به‌وجود آورده - محدودیت سفر در تعطیلات کریسمس- مانع بازگشت این بازار به شرایط ۲۰۱۹ شده است. جمعیت توریست‌ها ۷۲ درصد کمتر از دو سال پیش است. اگرچه گردشگری بین‌المللی در نیمسال اول 2021 بسیار ضعیف عمل کرده و از ژانویه تا سپتامبر 2021، میزان گردشگران 20 درصد کمتر از مدت مشابه خود در سال 2020 و 76 درصد کمتر از سطح 2019 بوده است، اما با احیای گردشگری در فصل تابستان، در انتهای سال 2021 نبض گردشگری در جهان با 4 درصد رشد همراه بود. با این حال این رقم همچنان بسیار پایین‌‌تر از سطح قبل از همه‌‌گیری کرونا است. گردشگری بین‌المللی در سال 2021 رشد 4 درصدی را در مقایسه با سال 2020 تجربه کرد و با 15 میلیون گردشگر بین‌المللی بیشتر، به 415 میلیون نفر در سال 2021 رسید. اما با این حال، براساس برآوردهای اولیه، ورودی‌‌های بین‌المللی هنوز 72 درصد کمتر از قبل همه‌‌گیری در سال 2019 بوده است. سال 2020 بدترین سال ثبت شده صنعت گردشگری در طول تاریخ بوده که میزان ورودی‌‌های بین‌المللی تا 73 درصد کاهش یافت.

ایجاد شده: 4/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 4/بهمن/1400     اخبار خارجی
پیش‌بینی افزایش سفرها در نوروز امسال

پیش‌بینی افزایش سفرها در نوروز امسال

به گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان " رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر، در نشست ویدئو کنفرانسی ستاد خدمات سفر خراسان شمالی  اظهار داشت:  انتظار می رود به دلیل وجود چندین مناسبت مذهبی پیش رو و تعطیلات رسمی در ایام نوروز سال ۱۴۰۱، مسافرت ها افزایش یابد.  معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم تلاش ویژه برای استقبال از نوروز سال ۱۴۰۱ تاکید کرد و افزود: با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های موجود، انتظار داریم استان های کشور برنامه مناسبی برای ورود به قرن جدید داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ غنی خراسان شمالی، تنوع اقوام و اشتراکات آن ها انتظار می رود برنامه های متنوعی توسط مسئولان این استان برای استقبال از نوروز ۱۴۰۱ و قرن جدید تدارک دیده شود. وی با بیان اینکه بخش گردشگری از منظر اقتصادی و زیرساختی از جمله نیروی انسانی بشدت آسیب دیده است، گفت: ارائه تمهیدات زیرساختی به تلاشی مضاعف نیاز دارد و از دیگر سو  بعد از ۲۰ ماه بسته بودن مرزها، از سرگیری صدور روادید، تقاضای زیادی را ایجاد کرده است. شالبافیان گفت: با توجه به هم‌زمانی مناسبت‌های ماه رجب و شعبان و عید نوروز تقاضای سفر زائران داخلی و خارجی را افزایش خواهد داد و این امر ضرورت فعالیت دائمی را در طول سال می طلبد. معاون گردشگری وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر لزوم هماهنگی استانداران در خصوص موضوعات مشابه تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال، استانداران خطه خراسان می توانند در حوزه های خدمات جاده ای و امدادرسانی با یکدیگر تبادل نظر کرده و برای برنامه های گردشگری، نشست منطقه ای برگزار کنند.

ایجاد شده: 1/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 1/بهمن/1400     اخبار داخلی
راهکار مهم توسعه گردشگری، نگاه علمی به آن است

راهکار مهم توسعه گردشگری، نگاه علمی به آن است

به گزارش هتل نیوز، " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری، در آیین افتتاح دفتر نمایندگی انجمن علمی طبیعت گردی ایران در مازندران اظهار کرد: نبود تفکر علمی و دانش بنیان اصلی ترین مشکل زیرساختی در توسعه طبیعت گردی و گردشگری محسوب می شود. وی با اشاره به اینکه نبود دانش و پژوهش های کاربردی عمدتا موجب عقب ماندگی گردشگری  شده است، افزود: در توسعه گردشگری هرجا که پژوهش و مطالعه اولیه نبوده است موجب بروز چالش و مشکل عمده شده است. رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری کشور، صدور بی رویه مجوزهای تاسیسات گردشگری در سنوات گذشته را یکی از چالش های عمده برشمرد و گفت: در برخی مناطق با ازدیاد و یا کمبود واحدهای بومگردی، آژانس گردشگری و هتل مواجهیم که این مهم نشان دهنده این است که کار علمی و مطالعه لازم بر مبنای آینده پژوهی آنگونه که باید و شاید انجام نشده است. جواهرزاده آغاز به کار انجمن علمی طبیعت گردی ایران را سال ۹۵ عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ درصد اعضای هیئت موسس این انجمن از اساتید دانشگاه با درجه علمی دانشیار و استاد تمام هستند. بر این اساس انجمن در حکم مرجعیت علمی و تحقیقاتی و نشر دانش بنیان عرصه طبیعت گردی ایفای نقش می نماید. وی با اشاره به فعالیت انجمن در دوران کرونا از برگزاری سومین کنفرانس ملی اکوتوریسم همانند سال های گذشته در اوایل اسفندماه سال جاری در قشم خبر داد و گفت: ژئو پارک قشم دومین ژئو پارک دنیا است، چندی پیش یونسکو اخطار در معرض خطر بودن ژئو پارک قشم را صادر کرد که با همت سمن ها و دوستداران محیط زیست و همکاری دستگاه قضایی خوشبختانه این اثر مهم از خطر خروج از فهرست یونسکو نجات یافت. رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تنها راه چاره توسعه اکوتوریسم را علمی شدن گردشگری دانست و اعلام کرد: متاسفانه در کشور بخش حرفه ای ارتباط خوبی با بخش علمی و آکادمیک ندارد یعنی این دو در بحث گردشگری غالبا یکدیگر را قبول ندارند که باید هرچه زودتر این پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت بصورت جدی برقرار شود. جواهرزاده با بیان اینکه همه تلاش ما در انجمن، برقراری ارتباط بین بخش حرفه ای و آکادمیک است، خاطرنشان کرد: همه سعی ما بر این است دفاتری که از انجمن راه اندازی می شود هم به صورت حرفه ای و هم در تعامل با دانشگاه باشد. اگر قرار است محورهای مختلف استان در حوزه گردشگری مدیریت شوند نیاز به نزدیکی با بخش علمی و پژوهشی است. جواهرزاده با اشاره به تغییر و تحولات در وزارت گردشگری گفت: امید است وزارت گردشگری بیش از گذشته در مباحث اکوتوریسم وارد شود.

ایجاد شده: 26/دی/1400       آخرین ویرایش: 26/دی/1400     اخبار داخلی
بوم‌گردی‌ها می‌توانند اشاعه دهنده ارزش‌های انقلاب باشند

بوم‌گردی‌ها می‌توانند اشاعه دهنده ارزش‌های انقلاب باشند

به گزارش هتل نیوز، " سید عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که عصر دیروز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ درموزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، بیان کرد: «دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مقاطع این ملت بزرگ بوده است.» وزیر گردشگری افزود: «سالگرد عملیات کربلای پنج است. دستاوردهای این عملیات زیاد بوده و هزینه‌های آن نیز کم نبوده است. برای کارهای بزرگ باید هزینه داد. در طول تاریخ کارهای بزرگی که انجام شده، هزینه‌های خودش هم داشته است. کسی‌که باید تنور این تحلیل را گرم نگاه دارد شما هستید.»  او تصریح کرد: «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مصداق تام میراث‌فرهنگی است. یعنی حاکمیت و نظام، وظیفه حفظ میراث‌فرهنگی را بر عهده دارند و مصداق بارز آن آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است.»   مهندس ضرغامی تصریح کرد: «دفاع مقدس یک پدیده تاریخی، ویژه و بی‌بدیل است که خروجی‌ها و دستاوردهای زیادی دارد که یکی از آن‌ها قطعاً وحدت و انسجام ملی است.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «اگر داریم ارزش‌های دفاع مقدس را حفظ می‌کنیم، نخست بدانیم ارزش دفاع مقدس همین انسجام و وحدت ملی است. به نام دفاع مقدس بعضی‌ها نیایند و جامعه را دچار تفرقه کنند. ما نسبت به این موضوع هم وظیفه داریم.»  مهندس ضرغامی گفت: «یک‌بار رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ با سه گروه به اقتضای همان زمان مرزبندی کردند. به جز این سه گروه، مرزبندی نداریم. فقط یک جامعه ایرانی داریم. جامعه‌ای که عاشق کشور، آب و خاک، ارزش‌ها و قهرمان‌های ملی‌اش است و مردم همین هستند.»  وزیر میراث‌فرهنگی تاکید کرد: «وقتی شما راهیان نور را راه‌اندازی می‌کنید و هفت میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند، نشان‌دهنده ارزش‌های دفاع مقدس است و تاثیرات معنوی دارد. حوزه‌ای که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کار می‌کند حوزه کاملا مقدس و متفاوت است. کوچکترین کاری که می‌کنید به تعبیر قرآن برکاتش چندین برابر است. هر بذری که می‌کارید، برکت آن به دلیل خون‌های پاک شهیدان است.»  وزیر میراث‌فرهنگی بیان کرد: «موضوع دومی که ما با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خواهیم داشت در حوزه بوم‌گردی است. این حوزه بسیار مهم است و اگر درست برنامه‌ریزی کنیم در اشاعه ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌تواند بسیار موثر باشد.»  مهندس ضرغامی تصریح کرد: «در حوزه گردشگری مشکل مراکز اقامتی داریم. برای افزایش تخت‌های اقامتی تسهیلات می‌گیریم و به این بخش کمک خواهیم کرد. دولت با وجود مشکلات اعتباری که دارد، تسهیلات و وام‌های ارزان قیمت برای فعالان در نظر گرفتند. تبصره ۱۸ یکی از راه‌های مهمی است که ما در سه ماهه اخیر آن را فعال کردیم و اولین دستگاهی که بیشترین عملکرد در مورد این تبصره داشته، وزارت میراث‌فرهنگی است.»

ایجاد شده: 22/دی/1400       آخرین ویرایش: 22/دی/1400     اخبار داخلی
رفع محدودیت های کرونا سفر کشورهای همسایه به ایران

رفع محدودیت های کرونا سفر کشورهای همسایه به ایران

به‌گزارش هتل نیوز و به‌ نقل از ایسنا، " احمد وحیدی " وزیر کشور امروز سه‌شنبه ۲۱ دی در تشریح مصوبات این جلسه گفت: «محدودیت‌های موجود با کشورهای مختلف در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت و محدودیت با کشورهای همسایه به حالت قبل برگشت، به شکلی که با داشتن تست‌های پی سی آر منفی، افراد می‌توانند وارد کشور شوند. به این ترتیب محدودیت با کشورهای همسایه حذف شد.»  او افزود: «برخی کشورها که مسافران از آن‌ها از طریق مرز هوایی وارد کشور می‌شدند و بیماری در آنجا کنترل شده نیز محدودیت‌هایشان برداشته شده، اما محدودیت‌های کشورهای اروپایی، فرانسه و انگلیس همچنان برقرار است و سایر کشورها نیز محدودیت‌هایشان در حال بررسی است. البته کشورهایی که رشد سویه امیکرون در آن‌ها روی دهد، ممکن است محدودیت‌هایشان اضافه شود.»  وحیدی اضافه کرد: «تردد در مرزهای زمینی تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن و داشتن تست پی‌سی‌آر منفی امکان‌پذیر است و گزارش‌های جلسه امروز از ارزیابی مرزها نشان داد که رعایت موارد باید بیشتر شود.»

ایجاد شده: 21/دی/1400       آخرین ویرایش: 23/دی/1400     اخبار داخلی
منطقه الفهیدی دبی، تبدیل به مقصد گردشگری می‌شود

منطقه الفهیدی دبی، تبدیل به مقصد گردشگری می‌شود

به‌گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، این استراتژی که بر تغییر محله تاریخی الفهیدی، متعلق به قرن نوزدهم، متمرکز است، یکی از دو حرکتی است که به حفظ میراث فرهنگی محلی در کشور امارات کمک می‌کند.  شیخ حمدان بن‌محمد بن‌راشد آل مکتوم، ولیعهد و رئیس شورای اجرایی دبی، گفت: «بازسازی و احیای راهبرد محله تاریخی الفهیدی میراث اصیل معماری و شهری ملت ما را برجسته خواهد کرد».  این ابتکار در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی، محله الفهیدی را به بستری برای رشد و تعالی جوانان تبدیل می‌کند تا استعدادهای خلاق خود را به نمایش بگذارند و علاوه بر آن، میزبان شرکت‌های استارتاپی در بخش فرهنگی باشد.  همچنین، این پروژه ظاهر کلی و زیرساخت منطقه را بهبود می‌بخشد و در عین حال هویت فرهنگی، هنری، خلاقیت، نوآوری و میراث کشور را ارتقا خواهد داد.  محله الفهیدی، که در گذشته با عنوان منطقه بستکیه شناخته می‌شد، از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های امارات در جوار خور دبی به شمار می‌رود. گفته می‌شود تجار پارچه و مروارید منطقه این محله را در قرن نوزدهم بنا نهاده‌اند و امروزه با ثبت یکی از بناهای آن در فهرست میراث‌فرهنگی جهانی یونسکو، یکی از محله‌های جذاب دبی به شمار می‌رود. وجود بادگیرهایی که بی‌شباهت به بادگیرهای یزد نیستند، نشان از نبوغ معماران این محله دارد. شهرداری دبی در سال ۲۰۰۵ پروژه‌ای را برای احیا و نوسازی این محله شروع کرده است که با موفقیت زیادی همراه بوده است. 

ایجاد شده: 21/دی/1400       آخرین ویرایش: 21/دی/1400     اخبار خارجی
اعلام شرایط جدید فروش ارز مسافرتی

اعلام شرایط جدید فروش ارز مسافرتی

به گزارش هتل نیوز، به تازگی بانک مرکزی در روند تخصیص ارز مسافرتی تغییراتی اعمال کرد که براساس آن، سقف مقرر این سهمیه برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی معادل ۲۰۰۰ یورو، برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به صورت زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست. بانک مرکزی هدف خود از این اقدام را ساماندهی وضعیت فروش ارز مسافرتی اعلام کرده است. در این راستا، گزارش‌های میدانی از صرافی‌ها حاکی از آن است که تغییرات در روند تخصیص ارز مسافرتی بر شیشه صرافی‌ها برای اطلاع متقاضیان همراه مدارک مورد نیاز به منظور دریافت هر یک از سرفصل‌های فروش ارز بابت مصارف ارز خدماتی نصب شده است. نکته حائز اهمیت در مشاهده وضعیت فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ها این است که صراف‌ها بر اطلاع از کشور مقصد مسافر تاکید می‌کنند و بر نیاز ارزی فرد مبتنی بر کشور مقصد پاسخ می‌دهند که تخصیص ارز برای کشورهای با ویزا در اولویت قرار دارد. همچنین، در مواردی دیده شد که صرافی‌ها به درخواست متقاضیان برای دریافت لیر ترکیه جواب رد می‌دهند و این افراد برای رفع نیاز ارزی خود به دلالان مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر، اغلب صرافی‌ها خرید و فروش ارز انجام نمی‌دادند و صرافی‌ها خلوت و صفی مقابل آن‌ها تشکیل نشده بود. علاوه براین، روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز، قیمت ارز در صرافی‌ها را پس از ۶ ماه به ۲۶ هزار تومان رساند. البته، مدارک مورد نیاز برای خرید ارز مسافرتی با بخشنامه جدید بانک مرکزی تغییری نکرده و بدین منظور مدارکی چون پاسپورت، ویزا ( برای کشورهای شامل دریافت ویزا)، عوارض خروج، اصل بلیت مهر شده توسط آژانس، کارت ملی جدید هوشمند، خط موبایل به نام شخص متقاضی، کارت بانکی به نام شخص خریدار، نشانی کامل کد پستی ۱۰ رقمی متقاضی لازم است. در صورت اینترنتی بودن کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادرکننده بلیت، روند اخذ ارز مسافرتی هفت روز مانده به تاریخ پرواز تا روز پرواز قابل انجام است.

ایجاد شده: 17/دی/1400       آخرین ویرایش: 17/دی/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...