نتایج جستجو...
استراتژی‌های بلند‌مدت گردشگری ایران در حوزه گردشگری داخلی تشریح شد

استراتژی‌های بلند‌مدت گردشگری ایران در حوزه گردشگری داخلی تشریح شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی اصغر شالبافیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که با موضوع «گردشگری داخلی به‌عنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بین‌المللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است، سیاست‌ها و استراتژی‌های ایران را به ویژه در ایام کرونا و پساکرونا تشریح کرد.  در این نشست که با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور از جمله ژاپن، چین، هنگ‌کنگ، پاکستان، اندونزی، هند، ایران و همچنین دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، مدیر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه و چندین تن از مدیران ارشد سازمان جهانی گردشگری در حال برگزاری است، معاون گردشگری ضمن تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری ایران، به محدودیت‌های ایجاد شده به‌واسطه پاندمی کرونا در حوزه گردشگری داخلی اشاره کرد.  او ضمن بیان چالش‌های پیش‌روی توسعه گردشگری ایران، اقداماتی که در زمان پاندمی کرونا برای کاهش اثرات منفی آن را بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران اتخاذ شده است، تشریح کرد.  وی گفت: «با توجه به اینکه شرایط پاندمی کرونا به گونه‌ای بود که مرزهای ورودی کشور بسته شد و سفرهای داخلی نیز طبق دستورالعمل‌های بهداشتی با محدودیت‌های فراوانی مواجه شد، فعالان گردشگری کشور آسیب‌های زیادی دیدند که اقداماتی برای حمایت از آن‌ها و جلوگیری از تعطیلی این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایت‌ها تا زمان از بین رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.»  شالبافیان افزود: «با توجه به اینکه در این شرایط امکان صدور مجوز سفر گسترده به مقاصد گردشگری را نداریم، طی این چند سال، رویکرد توسعه و متنوع‌سازی محصولات گردشگری را اتخاذ کردیم که حاصل آن را می‌توان صدور مجوز گردشگری کشاورزی دانست و سایر محصولات گردشگری نیز مطابق با ظرفیت‌های گردشگری کشور در حال شناسایی و برنامه‌ریزی هستند تا به سمت توسعه گردشگری تخصصی و خانواده محور پیش برویم.»  معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون عموم مردم ایران و از جمله فعالان شاغل در حوزه گردشگری داخلی کشور، از چشم‌انداز رو به رشد گردشگری داخلی طی چند ماه آینده و رونق مجدد آن خبر داد و افزود: «در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و روساخت‌های لازم برای شروع مجدد رونق گردشگری داخلی از جمله برای رویدادهای ملی و بین‌المللی شامل عید نوروز و سایر جشنواره‌های موضوعی هستیم.»  او گفت: «در این چند سال از ظرفیت نیروهای متخصص و علمی برای تهیه اسناد فرادست و مطالعاتی استفاده کردیم و سند راهبردی توسعه گردشگری، استراتژی ملی صادرات گردشگری و برند ملی گردشگری ایران را تهیه کرده‌ایم.»  شالبافیان خاطرنشان کرد: «بسیاری از دوره‌های آموزشی و توانمندسازی حوزه گردشگری را نیز در فضای مجازی توسعه داده و برای علاقه‌مندان اجرا کردیم.»  معاون گردشگری ضمن اشاره به تهیه دستورالعمل سفر هوشمند و ایمن، از تهیه طرح‌های تبلیغاتی از جمله ویدیوکلیپ و موشن‌گرافیک برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و تمرکز بر تورهای سازمان‌دهی شده به جای سفرهای انفرادی و طولانی‌مدت، تمرکز بر تفریحات در مناطق باز از قبیل مزارع گردشگری و طبیعت‌گردی خبر داد.  شالبافیان در پایان ضمن خرسندی از تشکیل این نشست، نسبت به اشتراک‌گذاری تجربیات و اقدامات سایر کشورها در مواجهه با پاندمی کرونا و رونق مجدد گردشگری داخلی ابراز امیدواری کرد.  نمایندگان سایر کشورها نیز در روز نخست، سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با گردشگری خود را برای حضار تشریح کردند.

ایجاد شده: 14/مهر/1400       آخرین ویرایش: 14/مهر/1400     اخبار داخلی
ایران آماده مرمت زیرساخت‌های گردشگری سوریه است

ایران آماده مرمت زیرساخت‌های گردشگری سوریه است

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، در نشست وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ و در محل غرفه سوریه برگزار شد، محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در دیدار با علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشورمان، ضرورت ادامه همکاری و هماهنگی در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور را بررسی کرد. در این ملاقات با توجه به سفر وزیر مسکن و شهرسازی ایران به سوریه که یکی از محورهای آن همکاری با طرف سوری در حوزه گردشگری بوده است، معاون گردشگری کشورمان با توجه به این ملاقات آمادگی خود را در خصوص رونق و توسعه گردشگری بین ایران و سوریه اعلام کرد. همچنین دو طرف در این نشست در خصوص تشکیل کمیته مشترک به‌منظور پیگیری همکاری‌ها توافق کردند. معاون گردشگری کشورمان در این نشست با اشاره به آسیب‌های زیرساخت‌های گردشگری و آثار فرهنگی تاریخی سوریه در جنگ با داعش گفت: «این ظرفیت از سوی ایران وجود دارد که آثار آسیب دیده سوریه را مرمت کند و تجربیات خوب ایران در این خصوص به سوریه منتقل خواهد شد.» شالبافیان در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت ارتباطات ایران و سوریه، اضافه کرد: «یکی از مهمترین ظرفیت‌های  ایران در حوزه گردشگری، توریسم سلامت و گردشگری پزشکی است و در همین ارتباط این آمادگی را داریم که گردشگران سوری از این ظرفیت در ایران استفاده کنند.» محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز در این نشست گفت: «نتایج این نشست را بررسی می‌کنیم و امیدواریم این کمیته فنی مشترک به زودی تشکیل شود.» او افزود: «گردشگران سوری علاقه خاصی برای سفر به ایران دارند و با توجه به علاقه‌مندی گردشگران سوری برای سفر به سواحل شمالی و نیز سفر به شهرهای زیارتی ایران خواستار این هستیم تا زمینه‌های لازم برای حضور گردشگران سوری به شهرهای زیارتی ایران فراهم شود.» در این نشست غسان عباس سفیر سوریه در امارات و محمد سید حسینی سفیر ایران در امارات و تعدادی از مقامات دو کشور نیز حضور داشتند.

ایجاد شده: 11/مهر/1400       آخرین ویرایش: 17/مهر/1400     اخبار داخلی
امیدواریم  با استفاده از فرصت اکسپو دبی، بازدیدکننده جذب کشور کنیم

امیدواریم با استفاده از فرصت اکسپو دبی، بازدیدکننده جذب کشور کنیم

به گزارش هتل نیوز ، " علی‌اکبر عبدالملکی " رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران می‌گوید امیدواریم بتوانیم در فرصت اکسپو دبی با پکیج‌هایی که شرکت‌های مسافرتی تدوین کرده‌اند دست‌کم ۵ درصد از ۲۵ میلیون جمعیتی که در این شش ماه وارد امارات می‌شوند را جذب کشور کرده و در مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار پذیرای آن‌ها باشیم. او با بیان این مطلب توضیح داد: بیشتر از یک سال است که هر هفته در سازمان توسعه و تجارت ایران جلسات مشترکی داشتیم و در نهایت قرار شد که برای اولین بار اتاق بازرگانی ایران کمیته‌ای به نام کمیته اکسپو تشکیل داده و مسئولیت برنامه‌ریزی و اعزام هیات‌های تجاری را بر عهده بگیرد. عبدالملکی ادامه داد: خوشبختانه کمیته اکسپو اتاق ایران برنامه‌های متعددی از جمله برگزاری جلسات B۲B مفید میان تجار ایرانی با تجار سراسر دنیا در دبی را ترتیب داده و امیدواریم بتوانیم از تجارب و دانش کشورهای دیگر در صنعت گردشگری نهایت بهره را ببریم. او با بیان اینکه قیمت بلیت نمایشگاه از حدود ۹۵ درهم شروع شده و حداکثر به ۱۵۰ درهم می‌رسد و بلیت افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال رایگان و بلیت همراهان این افراد هم با ۵۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود گفت: قرار بر این است که هر هفته از یکی از استان‌های کشور در پاویون ایران حضور داشته باشند و به مدت یک هفته جاذبه‌های قومی، محلی، صنایع دستی، موسیقی محلی، غذاهای سنتی و ... را به معرض نمایش بگذارند. عبدالملکی با بیان اینکه ایران باید فرصت برگزاری اکسپو در امارات به خصوص به دلیل نزدیکی جغرافیایی آن غنیمت دانسته و از آن نهایت استفاده را داشته باشد یادآوری کرد: پیش‌بینی‌شده ۱۹۲ کشور در این رویداد حاضر شده و فضایی بالغ بر ۵۰۰ هکتار را در بر گرفته و ۲۵ میلیون نفر در امارات از این رویداد بین‌المللی بازدید خواهند داشت. این رویداد یکی از پربازدیدترین رویدادهای فرهنگی جهان است و در نوع خود بی‌نظیر است و باعث رشد و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد.

ایجاد شده: 11/مهر/1400       آخرین ویرایش: 11/مهر/1400     اخبار داخلی
برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در اکسپو دبی

برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در اکسپو دبی

به گزارش هتل نیوز " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور گفت: «خوشبختانه بازدیدکنندگان، مسئولان و مقامات کشورهای مختلف استقبال بسیار خوبی از پاویون کشورمان در اکسپو داشتند و رفت و آمد مسئولان کشورهای مختلف و برگزاری نشست با آن‌ها در روزهای آینده نیز ادامه دارد.» معاون گردشگری کشور به افتتاحیه پاویون جمهوری اسلامی ایران در  اکسپو ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود: «پاویون کشورمان با حضور مقامات کشورهای مختلف از جمله سفرای هلند، عراق، سوریه و معاون وزیر اقتصاد و صنعت دبی، رئیس هیئت‌مدیره نمایشگاه دبی و ایرانیان مقیم در امارات برگزار شد و خوشبختانه با طراحی نسبتا خوبی که انجام شده است، مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.» او ادامه داد: «برای بهره‌برداری هرچه بهتر از ظرفیت اکسپو یک تغییر و سامان‌دهی در اجرای برنامه‌ها در حوزه گردشگری در دست انجام است و امیدواریم بتوانیم زمینه مشارکت حداکثری فعالان بخش خصوصی و کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری و صنایع‌دستی را فراهم کنیم.» شالبافیان اضافه کرد: «خوشبختانه دیدارهای کاری خوبی با مقامات امارات و دیگر کشورها انجام شد و در این میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای مورد توجه ما هستند، در این ارتباط برای تقویت روابط گردشگری کشورمان با کشورهای عضو شانگهای برنامه‌های بسیار خوبی را در نظر گرفته‌ایم.» معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: «خوشبختانه فضای بسیار خوبی برای توسعه و رونق گردشگری با کشورهای مختلف از جمله کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای فراهم شده و با توجه به سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به تاجیکستان و عضویت ایران در این سازمان این امیدواری وجود دارد تا شاهد رونق و توسعه بیش از پیش روابط گردشگری بین ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای باشیم.»

ایجاد شده: 11/مهر/1400       آخرین ویرایش: 11/مهر/1400     اخبار داخلی
طرح مدیریت گردشگری جنگل ابر در آینده نزدیک تهیه و اجرا می‌شود

طرح مدیریت گردشگری جنگل ابر در آینده نزدیک تهیه و اجرا می‌شود

به گزارش هتل نیوز، " حمیدرضا دوست‌محمدی " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، در نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری شهرستان شاهرود در هتل جهانگردی بسطام با تبریک هفته گردشگری، تأکید کرد: گردشگری سیاسی نیست و نباید سیاسی شود. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: رشد و توسعه گردشگری عامل ایجاد همدلی و وحدت است. او با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری فرا بخشی است، گفت: رشد و توسعه گردشگری تنها مربوط به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست و سایر دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردم‌نهاد، مردم و رسانه‌ها در این زمینه نقش‌آفرین هستند. او با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید جریان‌سازی انجام شود، ادامه داد: گردشگری باید از حالت شعار در آمده و عملیاتی شود. دوست‌محمدی با اشاره به نقش شهرداری‌ها در توسعه گردشگری، گفت: شهرداری‌ها می‌توانند نقش مؤثری در برند سازی و توسعه گردشگری شهری داشته باشند. او اضافه کرد: فعالیت و فرهنگ‌سازی انجمن‌ها و سمن‌ها و آموزش جوامع محلی نیز اهمیت بالایی دارد و انجمن‌ها می‌توانند نقش مهمی در آموزش گردشگری داشته باشند. دوست‌محمدی با اشاره به جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی شهرستان شاهرود و به‌ویژه جنگل جهانی ابر، گفت: نجات جنگل ابر نیاز به مشارکت همه دارد و طرح مدیریت گردشگری جنگل ابر در آینده نزدیک تهیه و اجرا می‌شود. او بر استفاده از سفال خاکستری به‌عنوان المان شهری شاهرود تأکید کرد.

ایجاد شده: 9/مهر/1400       آخرین ویرایش: 9/مهر/1400     اخبار داخلی
گردشگری مسئولانه، احترام به محیط زیست و تحقق توسعه پایدار گردشگری

گردشگری مسئولانه، احترام به محیط زیست و تحقق توسعه پایدار گردشگری

امروزه صنعت گردشگری پیشرفت بسیاری را در خود دیده، چنانکه طبق گزارش شورای جهانگردی(WTTC) در سال 2018، صنعت گردشگری بیش از 10درصد از تولید ناخالص جهان را شامل می شود، و همگام با رشد این صنعت و توجه کشورهای جهان به آن، تجربیات مفیدی در مسیر تکامل و بهره وری هر چه بهتر از این صنعت درآمدزا به دست آمده است و در این شرایط شاهد اهمیت این صنعت در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، محیطی و ... هستیم. مفاهیمی چون گردشگری خلاق، گردشگری پایدار و مانند آن خبر از مقبولیت صنعت گردشگری در جهت پیشرفت و بهبود سطح زندگی جوامع میزبان و بهبود سطح زندگی مردم و حفاظت از محیط زیست دارد.  در این میان لازم است به مفهومی مهم در تعاریف و مفاهیم گردشگری پرداخته شود: گردشگری مسئولانه((Responsible Travel. در تعریف این مفهوم می توان گفت گردشگری مسئولانه خصیصه ای رفتاری است که بر اساس اصول اولیه احترام به محیط زیست و جوامع محلی میزبان بنا نهاده شده است. می توان گفت این مفهوم به معنای نوعی خاص از گردشگری نیست بلکه رفتاری است که لازمه توسعه پایدار گردشگری در همه مناطق گردشگر پذیر است. شاخه هایی از گردشگری مانند اکوتوریسم از ابتدای امر مفهوم گردشگری مسئولانه را در خود ساری و جاری داشته اند، لیکن شرایط کنونی گردشگری در جهان و لزوم حفاظت از منابع و انواع جاذبه های گردشگری ایجاب می کند که این مفهوم در برنامه ریزی کلیه انواع گردشگری مورد توجه قرار گرفته و جریان داشته باشد. گردشگری مسئولانه به دنبال ایجاد مکانی بهتر برای زندگی افراد و مقصدی پایدار، مانا و اقتصادی برای سفر و بازدید مردم است. گردشگری مسئولانه یک کنش آگاهانه  و مسئولانه در راستای تحقق گردشگری پایدار است. گردشگری پایداری که سه حوزه اصلی را هدف قرار می دهد و سعی در ایجاد توازن بین این سه عنصر دارد که عبارتند از: اقتصاد، جامعه و محیط زیست. بنابراین تحقق این مقوله نیازمند همکاری بین عوامل مختلف دخیل در صنعت گردشگری همچون مسئولان، مدیران ، دولتمردان، فعالان صنعت گردشگری، عوامل اجرایی صنعت گردشگری و گردشگران و از همه مهم تر جامعه محلی میزبان است. توجه به این مفهوم مهم از صنعت گردشگری در سال 1966 بود که متن سیاست ملی گردشگری آفریقای جنوبی، از توافقی بر سر عبارت " گردشگری مسئولانه" خبر داد. در این سیاست فاکتور اصلی، رفاه جامعه محلی ذکر شده بود. همچنین در سال 2002 اطلاعیه کیپ تاون در خصوص گردشگری مسئولانه در مقاصد سفر منتشر شد و توافق شد که محل های زندگی افراد بهبود یابد و محل های بهتری برای بازدید گردشگران فراهم آید. ازین پس، توجه کشورهای مختلف و مردم و فعالان محیط زیست معطوف به این شیوه سفر شد تا هم گردشگران از سفرشان لذت ببرند و هم وظیفه شان را در قبال محیط زیست، جوامع بومی، کسب و کار محلی، تداوم بهبود کیفیت سطح زندگی آنها به انجام رسانند. در این مسیر بیانیه ها و شیوه نامه های مفیدی نیز مد نظر قرار گرفت و به وضع مقررات و توجهات خاصی نیز منجر شد. از جمله :  - توجه به افزایش منافع اقتصادی مردم محلی و بهبود وضع تندرستی - دخیل کردن جامعه محلی در تصمیماتی که در زندگی ایشن موثر است. - نقش های مثبت در راستای حفاظت از میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی - ایجاد ارتباطی معنی دار، آگاهی فرهنگی و درک متقابل میان گردشگران و جامعه محلی  و مواردی دیگر. توجه به گردشگری مسئولانه نیاز امروزه صنعت گردشگری ایران: اصول گردشگری مسئولانه و چهارچوب کلی آن، بهبود رفتار آگاهانه و مسئولانه در جهت استفاده از موقعیت های گردشگری و منتفع ساختن جوامع بومی و محلی را مورد تاکید قرار می دهد. امروزه با توجه به شرایط بیماری همه گیر کرونا و کاهش سفرهای بین المللی، در اکثر نقاط جهان از جمله ایران، رفتار گردشگران در استفاده از ظرفیت های داخلی بخصوص بستر طبیعت فزونی یافته و به سمت انواع طبیعت گردی، استفاده از محیط های جذاب و بکر و دورافتاده سوق پیدا کرده است. نکته ای که در مورد این نوع از گردشگری و سفر باید مدنظر قرار گیرد این است که سرلوحه قرار گرفتن گردشگری مسئولانه در استفاده از این جاذبه ها لازم است چرا که استفاده غیرمسئولانه و عدم توجه به شرایط محیطی و بومی ، خطر تخریب جاذبه ها و به هم خوردن دورنمای کلی اهداف توسعه پایدار گردشگری را به همراه خواهد داشت. اصول گردشگری مسئولانه می تواند توجه به مسائلی از قبیل شعار خوب اکوتوریست ها که " فقط در طبیعت باید ردپا باقی بماند" باشد و توجه به مواردی مانند: خرید سوغات از صنایع دستی و هنرهای بومی مردم منطقه به جهت کمک به اقتصاد محلی ، توجه و احترام به فرهنگ و آداب و رسوم و سنن مردم منطقه، عدم تولید زباله و حفظ محیط زیست منطقه از آلودگی، کمک به انتقال فرهنگ های خوب و آداب و رسوم جوامع محلی در جهت معرفی منطقه، کمک به شناسایی غذاهای محلی و استفاده ازظرفیت های غذاهای منطقه به جای رستوران های بزرگ، استفاده از وسایل حمل و نقل افراد محلی به جای وسایل نقلیه همیشگی در جهت منتفع کردن اقتصاد بومی منطقه، کمک به حفظ و نگهداری حیات جانوری و گیاهی منطقه و جلوگیری از تخریب اکوسیستم منطقه میزبان، تلاش در جهت اقامت در اقامتگاههای بوم گردی و محلی منطقه به جای لقامت در هتل ها و مسافرخانه ها و مواردی از این قبیل. نکنه حائز اهمیت دیگر در سفر مسئولانه این است که اگر به حفظ و احترام به جامعه میزبان در مناطق سفر در طبیعت و مناطق بومی و محلی توجه نشود شاهد تخریب آثار و جاذبه های طبیعی فرهنگی و محیطی خواهیم بود. متاسفانه امروزه با هجوم گسترده گردشگران به مناطق مختلف کشور شاهد تخریب مناطق طبیعی مانند برخی چشمه ها، تالاب ها، جنگلها، دشت ها و ...هستیم چرا که توجه به مفهوم سفر مسئولانه در برنامه ریزی سفر و گردشگری مورد توجه کافی قرار نگرفته است. امروزه عدم توجه به مفهوم گردشگری مسئولانه و آثار تخریبی گردشگران، از جنبه های مختلف در شهرها و مناطق مهم گردشگر پذیردنیا مانند ونیز یا بارسلون، با انبوه گردشگران ورودی به این مناطق مواجه هستیم که این انبوهی مسافر آسیب های فراوانی به این شهرها زده و مردم بومی مانند گذشته میلی به استقبال از گردشگران ندارند و همین موضوع متاسفانه باعث شده این مناطق تصمیم به گران کردن هزینه های توریستی بگیرند تا از میزان گردشگران ورودی بکاهند. در نهایت نتیجه گرفته می شود که گردشگری مسئولانه که نیاز تغییر رفتار و توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بالای صنعت گردشگری است، باید سرلوحه برنامه ریزی مسئولان و مورد توجه گردشگران و مسافران امروز قرار گیرد، تا اهداف مثبت حاصله از این رفتار آگاهانه و مسئولانه، در جهت حفظ منابع،حفظ محیط زیست، نفع جوامع محلی ، تقسیم عادلانه درآمد بین همه اقشار جامعه و مزایای مثبت دیگر، در نهایت تحقق امر توسعه پایدار گردشگری حاصل گردد.   ✍️ مسعود بهزادی راد - كارشناس ارشد گردشگری و دانشجوی دكتری برنامه ريزی شهری 

ایجاد شده: 13/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 14/مرداد/1400     مقالات و یادداشت ها
کلاهبرداری با وعده واکسن در ترکیه

کلاهبرداری با وعده واکسن در ترکیه

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا، با وجود اعلام مکرر دولت ترکیه در ارتباط با «واکسینه نکردن» گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم، اما همچنان تورهای واکسن به مقصد این کشور در ایران تبلیغ زیرزمینی و غیررسمی می‌شود. فعالان گردشگری و برخی رسانه‌های ترکیه در واکنش به این تورها آن را نوعی «دروغ و کلاهبرداری» دانسته‌اند. در برخی رسانه‌های ترکیه از یک آژانس مسافرتی ایرانی نام برده شده که در ازای دریافت ۲۷۰۰ لیر (حدود هشت میلیون تومان با محاسبه نرخ روز لیر) وعده واکسن فایزر را بدون داشتن اقامت و پاسپورت ترکیه داده است. رسانه‌های داخلی و همین‌طور برخی فعالان گردشگری این کشور به این تبلیغ واکشن نشان داده و آن را دروغین و نوعی کلاهبرداری خوانده‌اند. مقام‌های گردشگری ترکیه یادآور شده‌اند که درحال حاضر تزریق واکسن در ترکیه بدون داشتن اقامت و پاسپورت این کشور امکان‌پذیر نیست. حسین کرک، رییس جامعه گردشگری خاورمیانه در ترکیه به این تبلیغ و تور واکنش نشان داده و خواسته برای جلوگیری از تخریب چهره گردشگری ترکیه، سریع‌تر این تبلیغات و تورها متوقف شود و با اشاره به اطلاعات نادرست تبلیغ درباره دُز دوم واکسنی که با فاصله کم و دو روز بعد از دُز اول تزریق خواهد شد، گفته که «معلوم ‌نیست کدام واکسن و آمپول تقلبی را به مردم تزریق کرده‌اند. این عمل متناسب با کدام اخلاق انسانی و وجدانی است؟» پیش‌تر، فیلمی کوتاه از سطح شهر استانبول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که مردی را درحال دادزنی برای تزریق آزاد و عمومی واکسن کرونا نشان می‌داد. همین ویدئو ناقص، منبع اطلاعات و اظهارات برخی مردم، فعالان گردشگری و حتی مسؤولان شده بود که در ترکیه بدون محدودیت به گردشگران خارجی واکسن تزریق می‌کنند و دست‌مایه‌ای برای اجرای تور و سفر به ترکیه برای تزریق واکسن شده بود. این درحالی است که دولت ترکیه در برنامه جدید واکسن، صراحتا مشخص کرده فعلا برنامه‌ای برای واکسیناسیون گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم در این کشور ندارد. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در واکنش به گزارش رسانه‌های ترکیه و همچنن تبلیغ تور واکسن به ایسنا می‌گوید: تا کنون گزارشی در این‌باره به دست ما نرسیده و شکایتی هم دریافت نشده است. او تاکید می‌کند که در ترکیه به هیچ مسافر ایرانی واکسن تزریق نمی‌شود، مگر این‌که در این کشور اقامت رسمی داشته باشد. دولت ترکیه هم بارها اعلام کرده برای توریست‌ها واکسن تزریق نمی‌کند و فعلا برنامه‌ای ندارد. شاید در آینده برنامه این کشور تغییر کند، اما درحال حاضر هیچ برنامه‌ای را اعلام نکرده و واکسن هم به خارجی تزریق نمی‌کنند. رفیعی هرچند اجرای تور به کشورهایی که امکان تزریق واکسن به گردشگران و اتباع خارجی را دارند، مغایر با مقررات داخل کشور نمی‌داند، اما می‌گوید: بعید است با وجود مقررات ترکیه در خصوص واکسیناسیون کرونا، آژانس‌های ایرانی وعده واکسن داده باشند، مگر این‌که زیرزمینی اتفاق افتاده باشد. ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبلیغ و اجرای تور به نام واکسن را تایید نکرده و حتی آن را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده‌اند.

ایجاد شده: 12/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 12/مرداد/1400     اخبار داخلی
مرمت گراند هتل با معرفی سرمایه گذار جدید

مرمت گراند هتل با معرفی سرمایه گذار جدید

به گزارش هتل نیوز ، " احسان نورانی " معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: مرمت و احیای گراند هتل قزوین به دلیل مشکلات ایجاد شده برای سرمایه گذار این طرح فعلا متوقف شده است، اما اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیگیر است تا هرچه زودتر با معرفی سرمایه گذار جدید، کار مرمت و احیای این بنای تاریخی از سرگرفته شود. به گفته وی، مرمت و احیای گراند هتل قزوین در مرحله استحکام بخشی سازه است که ۸۰ درصد آن به انجام رسیده است. این مسوول گفت: پس از پایان عملیات استحکام بخشی گراند هتل قزوین، کار مربوط به تزیینات آن آغاز خواهد شد. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین افزود: قرار است گراند هتل پس از مرمت و ساماندهی با کاربری تجاری، پذیرایی و اقامتی در خدمت شهروندان و گردشگران قرار گیرد. گراند هتل قزوین از بنا‌های تاریخی شهر قزوین و مربوط به دوره قاجاریه به شمار می‌رود که در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۸۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا که از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران به سبک و سیاق هتل‌های امروزی محسوب می‌شود، به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان یکی از نماد‌های مدرن سازی ایران است.

ایجاد شده: 6/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 6/مرداد/1400     اخبار داخلی
متولی گردشگری باید با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا باشد

متولی گردشگری باید با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا باشد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، تا چند هفته دیگر متولی میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی در دولت منتخب تعیین می‌شود. این در حالی است که گفت‌وگو درباره اینکه چه کسی سکان این وزارتخانه را در اختیار خواهد گرفت همچنان ادامه دارد. " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان چند مولفه و ویژگی را برای سیاستگذار عرصه گردشگری برشمرده است. او می‌گوید: متولی این حوزه باید با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا باشد زیرا این آشنایی در تصمیم‌گیری‌های او بسیار موثر خواهد بود. شناخت اقتصاد گردشگری از دیگر مواردی است که رئیس جامعه تورگردانان آن را برای متولی حوزه گردشگری لازم می‌داند و با بیان آن می‌افزاید: صنعت گردشگری یکی از صنایعی است که می‌تواند بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص دهد و این امر با توجه به تجربه‌های جهانی هم مشخص شده است، بنابراین شناخت مسوولان گردشگری از پتانسیل‌های این صنعت برای چالش‌هایی که ما در حوزه اقتصاد و اشتغال داریم بسیار مهم است. او ادامه می‌دهد: چنانچه متولی حوزه گردشگری با مختصات روابط بین‌المللی آشنا باشد و بداند چطور با مسوولان سایر کشورها ارتباط برقرار کند خواهد توانست حتی در بهبود روابط ایران و سایر کشورها هم به نحو موثری عمل کند.   رئیس جامعه تورگردانان معتقد است سیاستگذار عرصه میراث فرهنگی و گردشگری علاوه بر این ویژگی‌ها باید قدرت رایزنی در داخل کشور با هیات‌ وزیران،‌ نمایندگان مجلس و سایر مسوولان داشته باشد تا بتواند گردشگری و جایگاهش را برای آنها شفاف کند. او می‌گوید: آشنایی مسوولان و متولیان برای آنها جایگاه گردشگری به عنوان یکی از مولفه‌های توسعه پایدار را تشریح خواهد کرد، زیرا در حال حاضر بسیاری از آنها شناخت زیادی از جایگاه گردشگری در اشتغال و درآمدزایی و رفع چالش‌هایی که در حال حاضر با آنها دست به گریبان هستیم، ندارند.  بهره‌گیری از توان بخش‌خصوصی و تعامل منطقی با این بخش از دیگر مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری بر آن تاکید و اضافه می‌کند: نباید بهره‌گیری از پتانسیل‌های بخش‌خصوصی تبدیل به یک شعار شود، زیرا در غیر این صورت مشابه تجربه‌های گذشته‌ای که در اختیار داریم،  این بخش از توریسم کنار گذاشته شده و ما از توان این بخش بی‌بهره می‌مانیم. یکی از راهکارهایی که کشورهای اروپایی در دوره کرونا امتحان کردند توسعه گردشگری داخلی بود، این در حالی است که ما در ایران چندان این موضوع را جدی نگرفتیم و همین امر باعث شد گردشگری داخلی به نقطه کوری بدل شود که چنانچه به آن نپردازیم با آسیب جدی مواجه شود.  پورفرج در این‌باره می‌گوید: تقویت گردشگری داخلی دو اثر مثبت دارد، در این شیوه منابع مالی از یک استان به استان دیگر تزریق می‌شود که در توسعه آنها نقش دارد و دوم اینکه گسترش گردشگری داخلی در نهایت به توسعه توریسم خارجی هم منتهی خواهد شد.  بهبود امکانات و کیفیت هتل‌ها و سایر اقسام اقامتگاه‌ها، بهبود وسایل حمل‌ونقل عمومی و... از مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری به عنوان نتایج توسعه گردشگری داخلی اشاره می‌کند و می‌‌گوید: با بهبود این موارد شرایط برای توریسم ورودی هم بهتر خواهد شد، زیرا گردشگری داخلی زیرساخت‌ها را برای این بخش مهیا کرده است. پورفرج از جمله منتقدان وضعیت گردشگری داخلی در دوران کرونا در ایران است. او در این باره بیان می‌کند: ما بارها سفرهای امن را پیشنهاد دادیم و گفتیم با وجود شرایط پاندمی مردم به سفر نیاز دارند، زیرا در خانه ماندن علاوه بر افسردگی به اختلافات خانوادگی هم دامن می‌زند. بحث ما این بود که با رعایت مجموعه‌ای از پروتکل‌ها،‌ سفرهای داخلی انجام شوند و آژانس‌ها هم بتوانند با رعایت استانداردها مانند تست منفی راهنما،‌ راننده،‌ ضدعفونی کردن وسیله نقلیه و... این نیاز مردم را تامین کنند.  او می افزاید: با فقدان برنامه‌ریزی و متمرکز شدن سفرها در تعطیلات شاهد ترافیک‌های سنگین در جاده‌های شمال و سایر مناطق گردشگرپذیر کشور و... بودیم که همین امر در نهایت به شیوع  بیشترکرونا منجر شد. متاسفانه گاه می‌بینیم متولیان بدون بهره‌گیری از مشاوره کارشناسان و متخصصان این حوزه تصمیم‌گیری می‌کنند که همین موضوع تبعاتی را برای جامعه و صنعت گردشگری به همراه دارد. پورفرج در بخش دیگری از سخنان به مساله بوم‌گردی به عنوان یکی از پتانسیل‌های رو به رشد در صنعت توریسم ایران اشاره کرده و می‌گوید: موضوع اقامت و گردشگری روستایی یکی از اشکال توریسم است که در دنیا سال‌هاست رونق بالایی پیدا کرده و یکی از منابع درآمدی اصلی برای کشورها است.  او می‌افزاید: این شیوه از توریسم قادر است منابع مالی و درآمدی را به مناطق کمتر برخوردار کشانده و باعث یک توسعه همه‌جانبه شود و در عین حال توزیع مکانی سفر را به همراه داشته باشد. بوم‌گردی همچنین قادر به توسعه کشاورزی و درآمدسازی برای کشاورزان‌، روستاییان و عشایر است. رئیس جامعه تورگردانان همچنین معتقد است ایرانی‌ها به این شیوه از گردشگری اقبال خوبی نشان داده‌اند. او می‌افزاید: در بوم‌گردی مردم احساس راحتی و آرامش دارند و همین موضوع باعث شده در سال‌های اخیر اقامتگاه‌ها در اغلب مناطق شکل بگیرند و بتوانند گردشگران را از سایر شهرها و استان‌ها به منطقه خود بکشانند.

ایجاد شده: 3/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400     اخبار داخلی
ادامه ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به ایران

ادامه ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " ولی تیموری " معاون گردشگری در خردادماه خبر داد که به دنبال توافق‌های اولیه، صدور ویزای گردشگری ایران از نیمه دوم تیرماه ١۴٠٠ از سر گرفته می‌شود. صدور این ویزا همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ متوقف شده است. با این وجود، ستاد ملی کرونا فقط مجوز سفرهای درمانی، تجاری و تحصیلی به ایران را داده است. طبق آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در سه ماه نخست امسال، ۲۷ هزار تبعه خارجی به انگیزه درمان به ایران سفر کرده‌اند.آمارهای گمرک نیز نشان می‌دهد سال گذشته، با وجود محدودیت‌های صدور ویزا، چهار میلیون و ۳۴۳هزار و ۱۶۳ مسافر به کشور وارد شدند که البته سه میلیون و ۳۰ هزار و ۴۶۴ نفر آن‌ها ایرانی و فقط ۵۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر دیگر خارجی بوده‌اند. انگیزه سفر این اتباع خارجی نیز به تفکیک مشخص نشده است. موافقت اولیه ستاد ملی کرونا برای ازسرگیری صدور ویزای گردشگری ایران، طبق اظهارات مقامات گردشگری از زمستان سال ۹۹ گرفته شده، اما هر بار به دلیل آن‌چه شروع پیک یا سویه جدید کرونا در کشور عنوان می‌شود، صدور مصوبه و اجرای آن به تعویق افتاده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به آخرین مذاکراتی که با کمیته‌های این ستاد داشته امیدوار بود از تابستان ۱۴۰۰ مرزها به روی گردشگران خارجی باز شود و حتی در جلسه‌ای با مدیران استان‌ها خواسته بود برای معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری ایمن اقدام کنند و نظارت جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاسیسات گردشگری داشته باشند، اما از ستاد ملی کرونا هنوز مصوبه‌ای در ارتباط با صدور ویزای توریستی بیرون نیامده است. اگرچه مرزها باز بوده و پروازهای بین‌المللی به بیش از ۲۰ کشور برقرار است.

ایجاد شده: 2/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 2/مرداد/1400     اخبار داخلی
راه‌اندازی مرکز اطلاعات گردشگری در توکیو

راه‌اندازی مرکز اطلاعات گردشگری در توکیو

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، فرمانداری کلانشهر توکیو این مرکز اطلاعاتی در پایتخت را بمنظور افزایش سطح توریستی و معرفی فرهنگ ژاپنی به حاضران در بازی‌های المپیک توکیو فعال کرد. بر این اساس، داوطلبان در میدان ورزشی توکیو در چیودا طی جلسات توجیهی درباره تاریخ و فرهنگ پایتخت توضیح می‌دهند. این پایگاه اطلاع‌رسانی فضای فعالیت را برای رسانه‌ها فراهم می‌کند تا رویدادهای خود را در این مرکز پوشش دهند و تا ۵ سپتامبر، آخرین روز بازی‌های پارالمپیک باز خواهد بود. «یوریکو کویکه»  فرماندار توکیو در این باره گفت: می‌خواهیم سنت و نوآوری ژاپن را به سراسر جهان معرفی کنیم. غرفه‌های این مرکز صنایع دستی، ربات‌ها، غذا و نوشیدنی‌های توکیو و سایر نقاط ژاپن را معرفی می‌کنند. این مرکز همچنین دارای نمایشگاه‌ها و فیلم‌هایی است که توسعه در مناطقی از شمال شرقی ژاپن متاثر از زلزله و سونامی در سال ۲۰۱۱ و استان کوماموتو در جنوب غربی ژاپن متاثر از زمین لرزه شدید در سال ۲۰۱۶ را نمایش خواهد داد.

ایجاد شده: 2/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 2/مرداد/1400     اخبار خارجی
صنعت توریسم درگیر زنده ماندن است

صنعت توریسم درگیر زنده ماندن است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، " محسن حاجی‌سعید " رئیس کانون راهنمایان گردشگری همچنان از بی‌توجهی به این حوزه گله‌مند است و آن را یکی از بزرگ‌ترین مصائب صنعت توریسم می‌داند. او همچنین درباره مولفه‌‌هایی که باید وزیر آتی گردشگری داشته باشد می‌گوید: در جلسه‌هایی که با تشکل‌های حوزه توریسم داشتیم مجموعه‌ای از شاخصه‌ها و ویژگی‌ها را مدنظر قرار دادیم. یکی از این مولفه‌ها انجام فعالیت‌های تخصصی در این حوزه است. او با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی‌‌، گردشگری و صنایع‌دستی وزارتخانه‌ای است که مسوولان آن باید توان مدیریتی بالایی داشته باشند،‌ می‌افزاید: حجم کارهایی که باید در این وزارتخانه انجام شود به اندازه سه وزارتخانه است زیرا هر کدام از حوزه‌های تخصصی گردشگری،‌ میراث فرهنگی و صنایع‌دستی آ‌نقدر اهمیت دارند که بتوانند در حد یک وزارتخانه باشند. این فعال حوزه توریسم معتقد است مسائل حوزه گردشگری باید در نهادهای حاکمیتی و دولت حل شود. او ادامه می‌دهد: وزیر جدید باید بتواند در هیات دولت، گردشگری را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه کشور پررنگ کند و گره‌های کور این صنعت را بگشاید. حاجی‌سعید از تحریم و بیکاری به‌عنوان چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم نام برده و می‌گوید: گردشگری می‌تواند فرصت‌هایی را در اختیار ما بگذارد که با استفاده از آنها بر این مسائل غلبه کنیم. اما این موضوع زمانی محقق خواهد شد که برنامه‌ریزی درستی برای گردشگری داشته باشیم. این فعال حوزه گردشگری معتقد است توسعه توریسم با حرف و شعار اتفاق نمی‌افتد و تنها با برنامه محقق می‌شود. او می‌افزاید: ما باید با برنامه عمل کرده و بودجه‌ای را برای تبلیغات و معرفی تصویر واقعی ایران کنار بگذاریم. متاسفانه این تصور وجود دارد که ما در مرکز توجه هستیم و همه ما را می‌بینند اما این برداشتی نادرست است. از این رو باید با اختصاص بودجه‌های ویژه بتوانیم ایران‌هراسی را از طریق صنعت گردشگری برطرف کنیم. حاجی‌سعید با اشاره به اینکه در مدیریت گردشگری ما بارها با شیوه‌های خلاقانه مواجه بوده‌ایم می‌گوید: اگر وزیر جدید هم بخواهد با چنین شیوه‌هایی بحث گردشگری را پیش ببرد محکوم به شکست خواهد بود. روش‌های خلاقانه جای خود را دارند اما ما نباید شیوه‌های عادی را کنار بگذاریم. او از شعارزدگی به‌عنوان یکی از موانع اصلی گردشگری نام برده و اضافه می‌کند: وزیر آتی گردشگری لازم است اطلاعات لازم را در این حوزه داشته باشد زیرا در صورت انتخاب نادرست بیش از هر کسی هزینه‌های آن را دولت می‌پردازد. حاجی‌سعید می‌گوید: مسوولان گردشگری باید از افرادی انتخاب شوند که اهالی صنعت توریسم او را بشناسند و از هر نهاد یا ارگان دیگری براساس شعارهایی که مطرح کرده است انتخاب نشود. زیرا تا افرادی که تخصص یا آشنایی با این حوزه ندارند با الفبای این حوزه آشنا شوند ما دو، سه سال را از دست داده‌ایم و گردشگری دیگر طاقت چنین هزینه‌ای را ندارد. او می‌افزاید: صنعت توریسم به واسطه بحران‌های مختلف از سال ۹۸ تاکنون درگیر زنده ماندن است،‌ بنابراین ما نمی‌توانیم آزمون و خطای دوباره داشته باشیم. وزیر جدید باید شخصیتی باشد که بداند گردشگری مبتلا به چه مصائبی است و برای آن درمانی داشته باشد. توجه داشته باشیم که توریسم مبتلا به یک سرطان وخیم نیست بلکه به بیماری بی‌توجهی مبتلاست. ما بارها در جلسات با مسوولان درباره چالش‌های گردشگری و راهکارهای آن صحبت کرده‌ایم و نیازمند گوش شنوایی هستیم که به این مسائل رسیدگی کند. حاجی‌سعید از عدم اعتماد به بخش‌خصوصی در صنعت توریسم به‌عنوان یکی از مشکلات این حوزه یاد کرده و می‌گوید: دولت در وزارت گردشگری علاقه عجیبی به امور اجرایی دارد، این درحالی است که اگر دولت بخواهد وقت خود را صرف امور اجرایی کند از برنامه‌ریزی دور می‌ماند. پیشنهاد ما این بوده که بخش‌خصوصی امور اجرایی را انجام دهد و دولت در بخش سیاستگذاری و برنامه‌ریزی متمرکز شود زیرا چنین تقسیم کاری توان این حوزه را چندین برابر کرده و به وزارتخانه این فرصت را می‌دهد که برنامه‌ریزی درست برای رفع موانع داشته باشد. متقاعد کردن لایه‌های بالایی تصمیم‌گیری درباره مشکلات حوزه گردشگری از دیگر خواسته‌های جامعه گردشگری به گفته حاجی‌سعید است که با بیان آن،‌ می‌افزاید: متاسفانه برخی نهادها نگاه بسته‌ای به گردشگری دارند و حتی آن را به‌عنوان یک آسیب فرهنگی می‌بینند. از این رو باید شخصی با جایگاه ویژه در راس وزارتخانه قرار گیرد تا بتواند درهای بسته‌ای را که برای توسعه گردشگری وجود دارد باز کند.

ایجاد شده: 28/تیر/1400       آخرین ویرایش: 28/تیر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...