به گزارش هتل نیوز ، " عبدالحمید حرمتی " عضو هیئت مدیره جامعه حرفهای هتلداران ایران عنوان کرد: طبعا در به ثمر نشستن برنامهریزیها و اجرایی شدن ایدهها و طرحها تمام دستاندرکاران صنعت و سازمانها و نهادهای دولتی دخیل هستند. باید توجه داشته باشیم که اهمیت اجرای دستورالعمل ورود گردشگران خارجی به کشور برای ما در ایران بسیار زیاد است. ، بهترین راه برای ورود ارز به کشور، گردشگریست. دولتمردان ما اعم از رییس جمهور محترم و سایر مسئولانی که خواستار رشد و شکوفایی ایران، اشتغالزایی و ایجاد درآمد ارزی برای کشور هستند، اگر با دید باز به مسایل نگاه کنند، به روشنی میبینند که بهترین راه ورود ارز به کشور، طوریکه دغدغه ومشکلی برای کشور به وجود نیاورد، گردشگریست. ورود ارز به کشور ار طریق صنعت گردشگری، نیازی به سیستم بانکی ندارد که با مانع تحریمها روبهرو شود. چون سیستم بانکی ما به سیستم بانکی جهانی اتصالی ندارد، کسانی که وارد کشور میشوند، ارز را به صورت نقد وارد کشور میکنند؛ در حالی که ورود ارز از روشهای دیگر به خاطر شرایط تحریمی مشکلات و چالشهای خودش را دارد. او با بیان اینکه فضای فرهنگی و اقتصادی کشور در شرایط کنونی باید کمی بازتر شود، افزود: اگر میخواهیم از فرصت طلایی صنعت گردشگری استفدده کنیم، باید موانع ورود گردشگران را برداریم تا از فشارهای اقتصادی سنگینی که روی مردم است، کاسته شود. ما میتوانیم تبلیغات منفی علیه کشورمان را که در بسیاری از رسانه غربی دنیا وجود دارد، به راحتی از بین ببریم. بهترین راه برای اثبات دروغین بودن این تبلیغات منفی، ایجاد فضاییست که در آن گردشگر خارجی در عین رعایت قوانین و موازین جاری در کشور، بتواند به ایران بیاید؛ آنوقت خواهیم دید که خود این گردشگران بهترین عوامل برای از بین بردن تبلیغات سوء علیه ایران هستند. آنها با دیدن ایران واقعی، خود مبلغ جذابیت، آرامش و نوعدوستی ایرانیان نزد هموطنان خود و مردم جهان خواهند بود. عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران، ایجاد اشتغال پایدار را از دستاوردهای مهم توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: نگاهی به تجربه همین کشورهای همسایه مانند امارات متحده عربی و ترکیه به خوبی نشان میدهد که گردشگری چه ظرفیت بالایی برای از بین بردن بیکاری دارد. بنابراین در کنار رشد و شکوفایی اقتصادی و ایجاد درآمد ارزی برای کشور، از بین بردن بیکاری هم دستاورد هم توسعه گردشگری خواهد بود. حرمتی خاطرنشان کرد که گردشگری بسیاری از مشکلات صنایع دیگر را ندارد و توضیح داد: در اغلب صنایع کشور، به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی، نفت، گاز و ... معضلات عدیدهای وجود دارد؛ مثلا ما برای وارد کردن تجهیزات فنی برای این صنایع ما موانع تحریمها مواجهیم؛ در حالی که صنعت گردشگری ابدا با چنین معضلی روبهرو نیست. چراکه نیازهای اولیه مورد نیاز هتلها اغلب در کشور ما وجود دارد و بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز در صنعت گردشگری هم مشمول تحریم نیستند. او تصریح کرد: مسئولان و دولتمردان کشور، از عالیترین مقامها تا ردههای دیگر، باید بپذیرند که تنها راهِ برونرفت از معضلات و مشکلات اقتصادی امروز ایران که ایجاد اشتغال و رشد درآمد ارزی را به همراه دارد، صنعت گردشگریست. پس تحول صنعت گردشگری، همان تحول اقتصاد کشور و ارتقای سطح معیشت عمومی مردم است. به صراحت میگویم که با تحول گردشگری، مشکلات اقتصادی کشور حل میشود.
ایجاد شده: 18/آبان/1400 آخرین ویرایش: 18/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی که در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: «نگاه ما به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست، بلکه ابزار و فرصت برای تبیین دستاوردها و ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی به شمار میآید. ما قبل از انقلاب در حوزه پزشکی بسیار وابسته بودیم اما از ۴٣ سال پیش به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران فرصتهای زیادی شکل گرفته است.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه بیماری کرونا نتوانست تقاضا و ورود گردشگران پزشکی را منقطع کند، یادآور شد: «بحران حاصل، ورود این شاخه از گردشگران را متوقف نکرد و در طول این دوران شیوع کرونا، صرفا شاهد صدور روادید گردشگران پزشکی بودیم.» شالبافیان یادآور شد: «بسیاری از سازوکارهای گردشگری پزشکی جهان در قالب "کسبوکار خصوصی با دولت" (B۲G) است. این کنگره و همکاریهای منطقهای فرصتی برای جذب گردشگر به صورت انبوه است و موقعیت استفاده از سازوکارهای B۲B و B۲G را فراهم میکند.» معاون گردشگری افزود: «کسب موافقت، استقرار و اجرایی کردن اعتباربخشیهای بینالمللی معمولا بسیار دشوار است. توسعه مناسبات حوزه گردشگری پزشکی میتواند اعتباربخشیهای درون کشورهای اسلامی را تسهیل کند.» او ادامه داد: «اگر توسعه اعتباربخشیهای مبتنی بر اشتراکات درون کشورها محقق شود، میتوانیم در مورد صدور اعتباربخشی و انتقال بیمهنامهها هم گفتوگو کنیم.» شالبافیان گفت: «سازوکارهای جذب بیمار در جهان و حجم عمده گردشگرانی که میفرستند، مبتنی بر اعتباربخشی بیمهنامهها است. این کنگره میتواند یک آغاز بر دایره همکاریهای فراتر از آنچه موجود است، فراهم کند.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی عنوان کرد: «تشکیل اتحادهای استراتژیک میان کسبوکارهای کشورهای اسلامی، پیوند میان آنها را به تعاملات بلندمدت تبدیل میکند و فواید بسیاری در حوزههای فرهنگی، علمی و اقتصادی دارد.» او با بیان اینکه گردشگری سلامت به دو حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی تقسیم میشود، گفت: «برای توسعه همکاریهای گردشگری تندرستی، کشورهای اسلامی باید توسعه یابد. حجم بازار گردشگری تندرستی بسیار فراتر و بزرگتر از گردشگری پزشکی است و به سرعت هم در حال رشد است، زیرا گرایش به حفظ سلامت و تندرستی، بازدارندگی و پیشگیری مهم است که بخشی از درآمد خانواده را هم به خود اختصاص داده و صرفا به بیماری و بازار پزشکی مربوط نمیشود.» معاون گردشگری بیان کرد: «گردشگری تندرستی امکان همپیوندی با سایر بخشهای گردشگری پزشکی را دارد، اما در گردشگری پزشکی این تلفیق توصیه نمیشود. اکنون در جهان مراکز درمان و سلامت جای خود را در مراکز اقامتی و هتلها هم باز کردهاند که نشاندهنده سمت و سوی بازار است.» از کسب و کارهای رسمی گردشگری سلامت حمایت میکنیم شالبافیان حمایت از کسبوکارهای رسمی گردشگری سلامت را سیاست اصلی وزارتخانه دانست و عنوان کرد: «اختلاف رویکرد میان دستگاهها و وزارتخانههای مرتبط میتواند مانع فعالیت کسبوکارهای حوزه گردشگری سلامت شود. برای تقویت باید آنها را به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی معرفی کنیم و در تریبونهای خود تقویت کنیم.» معاون گردشگری پیشنهاد کرد: «قانون جایزه صادراتی دفاتر خدمات و کسبوکارهای رسمی حوزه گردشگری باید مجدد برقرار شود، زیرا به غیر از تشویق، باید برای آنها انگیزه ایجاد کنیم. وزارت خارجه هم میتواند در راستای حمایت، صدور روادید از طریق این کسبوکارهای رسمی را پیگیری کند.» او در پایان گفت: «منکر نقصها و کمبودهای احتمالی نیستیم، اما توسعه پایدار و بلندمدت در گروی حمایت از کسبوکارهای صنعت گردشگری است.» پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی امروز دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه گردشگری، بهداشت و درمان گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکتهای خدمات گردشگری درمانی، بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحایه اروپا و برخی سازمانهای بینالمللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین روز گذشته دومین رویداد بینالمللی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در استارتآپهای سلامت و گردشگری سلامت شامل گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بومگردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت آغاز شد و قرار است پنج استارتآپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود. همزمان با این دو رویداد از صبح دیروز به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشستهای تخصصی پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکتهای خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی و بینالمللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی کرونا در سالن همایشهای بینالمللی صداو سیما در تهران برگزار میشود.
ایجاد شده: 17/آبان/1400 آخرین ویرایش: 17/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " محمدرضا دشتی اردکانی " رییس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس در پنجمین کنگره بینالمللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که دوشنبه ۱۷ آبانماه با حضور نمایندگان خصوصی و دولتهای خارجی در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه ایران کشوری ارزان برای سفر است که تجهیزات و کیفیت پزشکی در آن قابل قبول است، دارا نبودن هرم اصلی و تصمیمگیری را مهمترین نقطه ضعف این حوزه دانست و گفت: با تشکیل شورای راهبری استانی میتوان مسؤولیتها را از تهران تفویض کرد تا از مزیت استانها استفاده شود. مثلا استان خراسان رضوی با توجه به هممرزی با کشورهای دیگر، شرایط متفاوتی در قیاس با استانهای مرکزی دارد که با تفویض اختیارات و تشکیل آن شورا، یقینا میتواند اتفاقات بهتری را در حوزه گردشگری سلامت رقم بزند. او همچنین با انتقاد از اینکه ایران نتوانسته از ظرفیت کشورهای حوزه اکو در زمینه گردشگری اسلامی بهره ببرد، اظهار کرد: گردشگری سهلالصولترین راه برای ایجاد ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیت است. کشورهای اروپایی پس از مرگ میلیونها انسان در جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسیدند که با توسعه گردشگری، میتوانند امنیت را به کشورهای خود برگردانند، آنچنان که امروز شاهد حوزه پولی و مرزی مشترک در قاره اروپا هستیم. او افزود: شایسته است کشورهای اسلامی به واسطه رفت و آمدها و فرهنگ مشترکی که دارند، به توسعه این صنعت بپردازند. رییس فراکسیون گردشگری مجلس همچنین لغو روادید گردشگری سلامت را پیشنهاد کرد و گفت: با لغو این روادید ضمن کوتا کردن دست واسطهگران، نخستین گام برای تقویت روابط بین کشورهای مسلمان و همسایه برداشته میشود. مسلما هدف غایی مستلزم زمان و هزینه است، اما مسیری که میرویم در راستای رشد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی منطقه است.
ایجاد شده: 17/آبان/1400 آخرین ویرایش: 17/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز "حمیدرضا آذرپور" معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گردشگری یکی از بخش هایی است که با شیوع ویروس کووید ۱۹ و به دنبال اعلام پاندمی جهانی آسیب جدی را متحمل شد و به عنوان یکی از بخش های بسیار آسیب دیده همچنان به دلیل حفظ سلامت جامعه با محدودیت های اعمال شده همراهی کرده است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مجموعه های گردشگری به دلیل محدودیت های پروتکل های بهداشتی، بیش از ۲ هزار و ۹۳ میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری گیلان وارد شد. آذرپوراظهار داشت: از مجموع میزان خسارت به صنعت گردشگری گیلان، ۶۲۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان مربوط به ۶ ماهه نخست امسال است. وی افزود: هتلها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های تفریحی-توریستی، میهمان پذیرها، بومگردی، خانه مسافرها، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری بخش های متضرر در بحث کرونا هستند. آذرپور گفت: با شتاب واکسیناسیون قابل قبول در بسیاری از کشورهای مبدا گردشگرفرست به ایران، نگرانی در این موضوع کاهش یافته و بسیاری از کشورها با مورد ملاحظه قرار دادن پروتکل های بهداشتی به بازگشایی مرزها اقدام نموده اند. وی ادامه داد: با توجه به اثرات مثبت گردشگری بر اقتصاد کشور ،کارآفرینی و ایجاد اشتغال و در راستای حفظ بازارهای هدف گردشگری و احیای کسب و کارهای آسیب دیده این بخش و بر اساس چارچوب رعایت بهداشت عمومی و سلامت جامعه و با بهره گیری از نظرات کارشناسان و هم اندیشی با دستگاه های متولی دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط بیماری کرونا تهیه شده است. وی گفت: گردشگران خارجی حتی با وجود ارائه کارت واکسیناسیون اگر در هنگام ورود به استان دارای علائم ظاهری بیماری مشخص باشند با هماهنگی دستگاههای انتظامی به کشور مبداء بازگردانده می شوند.
ایجاد شده: 14/آبان/1400 آخرین ویرایش: 14/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا " سید موید محسننژاد " معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی فارس امروز ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: «با ابلاغ شیوهنامه وزارت ستاد ملی مبارزه با کرونا، ورود گردشگران به کشور از آبان ماه امکانپذیر شده است.» معاون گردشگری فارس بابیان اینکه اقتصاد گردشگری با سفر داخلی و خارجی گرهخورده است، ادامه داد: «در مدت ۲۰ ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا، از سفر کردن با استدلال یک عامل انتقال ویروس کرونا جلوگیری و به همین دلیل صنعت گردشگری تعطیل شد و افراد زیادی کمکار یا بیکار شدند.» محسن نژاد گفت: «با همت مسئولان، فارس نخستین استانی بود که فعالان گردشگری آن واکسینه شدند و با واکسینه شدن چرخه نیروی انسانی این صنعت، در کنار اجرای شیوهنامههای بهداشتی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در مراکز اقامتی و گردشگری، در زمانی که هنوز قرنطینه هوشمند اجرا نشده بود، زمینه پذیرش گردشگر در استان فراهم شد.» او افزود: «در زمان کرونا، مسئولان هواپیماها با فروش ۶۰ درصدی ظرفیت بلیتها و هتلها با ضدعفونی کردن کامل اتاقها، تلاش کردند از پیوست چرخه انتقال ویروس جلوگیری کنند.» محسننژاد گفت: «با تصمیمگیری ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر صدور مجوز ورود مسافران به کشور در صورت تزریق دو دُز واکسن و یا داشتن تست Pcr منفی، گردشگران توانستند با داشتن این دو شرط از طریق فرودگاه بینالمللی در سه شهر شیراز، لار و لامرد مستقیم به استان فارس سفر کنند.» او افزود: «مکانهایی برای قرنطینه افرادی که تست Pcr مثبت داشتند یا کارت تزریق دو دُز واکسن نداشتند در هر سه فرودگاه فراهمشده بود که هزینه اسکان در این اماکن نیز از آنها گرفته میشد.» معاون گردشگری فارس گفت: «با تشدید نظارت، همکاری انجمنهای مهمان پذیران، هتل داران، اقامتگاههای بومگردی، اقامتگاه گاههای سنتی و دیگر انجمنهای مرتبط با گردشگری و فراهم کردن محیطی بدون کرونا، تلاش شده است که شرایط سفری ایمن برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم و صنعت گردشگری فعال و اقتصاد استان پویا شود.» محسننژاد افزود: «هماکنون همه زیرساختها فراهم و شیوهنامه سفر هوشمند ارائهشده است و با نظارتهایی که انجام خواهد شد، علاوه بر اجرای دقیق شیوهنامهها، با متخلفان برخورد خواهد شد.» او گفت: «استان فارس با داشتن جاذبههای مختلف گردشگری از جمله طبیعی، سلامت، مذهبی، اقوام، بومگردی و تاریخی عنوان ایران کوچک را یدک میکشد و همواره بهعنوان یکی از اصلیترین مقاصد گردشگریان داخلی و خارجی بوده است.» معاون گردشگری استان فارس بابیان اینکه فارس استانی چهارفصل است که همواره در همه فصول پذیرای گردشگران از نقاط مختلف است، افزود: «هماکنون که بیش از نیمی از جمعیت هدف ایران واکسینه شدهاند و سفرها از سر گرفتهشده، شیراز در رأس سفرهای گردشگری ایرانیان است بهگونهای که در میلاد رسول اکرم گردشگران داخلی با سفر به شیراز و اقامت در اقامتگاههای فارس، ضریب اشغال تختها را افزایش دادند.» محسننژاد گفت: «استان فارس ۲۲ هزار تخت اقامتی دارد که پرداخت یارانه سفر و تسهیلات و وامهای ارزان، سبب بازگشت مردم به سفر و رونق صنعت گردشگری میشود.»
ایجاد شده: 12/آبان/1400 آخرین ویرایش: 12/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، صدور مجوز برای تردد گردشگران خارجی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اعلام این خبر گفت: این موضوع بر اساس دستور العمل اخیر ستاد کرونا در ارتباط با حضور گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی مصوب شد. وی گفت: شرط ورود گردشگران از مرز زمینی پرویز خان به کشور ارائه کارت واکسن و جواب تست پی سی آر منفی با ۹۶ ساعت اعتبار است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق گفت: گردشگران کشور همسایه عراق هم با داشتن پاسپورت میتوانند ۴۰ روز در ایران اقامت داشته باشند. صابر گفت: در صورت راه اندازی یک گیت در مرز پرویز خان راهنمایان گردشگری به افرادی که وارد کشور میشوند جاذبههای گردشگری و اقامتگاهها و هتلها را معرفی می کنند.
ایجاد شده: 12/آبان/1400 آخرین ویرایش: 12/آبان/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و بهنقل از بانک مرکزی، در بخشنامهای خطاب به همه بانکها و مؤسسات اعتباری، بند ۵ مصوبه هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد حمایت از تأسیسات و فعالان گردشگری را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه بازپرداخت همه تسهیلات بانکی اخذ شده از سوی تأسیسات و فعالان گردشگری دارای مجوز از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی باید تا پایان سال ۱۴۰۰ امهال شود و به انتهای دوره تقسیط منتقل تا پس از آخرین قسط وصول شود. براساس اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید نیز مشمول امهال این بند میشود.
ایجاد شده: 10/آبان/1400 آخرین ویرایش: 10/آبان/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و بهنقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، در جلسه هیئت وزیران که عصر یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ به ریاست آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، با طرح ساماندهی گردشگری جنگلهای شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران موافقت شد. در طرح مذکور، اهداف، سیاستها و اقدامات طرح ساماندهی گردشگری جنگلهای شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران، تعیین شده است. به موجب این طرح، وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای فرهنگسازی و تعهد به اصول توسعه پایدار گردشگری در مناطق ساحلی و جنگلی، برنامه آموزش همگانی را با رویکرد سفر مسئولانه، حداکثر طی ۶ ماه تهیه و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا میکند. همچنین بهمنظور ساماندهی بازدید گردشگران در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق جنگلی، وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تعریف میزان و نوع فعالیتهای گردشگری، طراحی مسیر و خدمات گشت منطبق با ضوابط فنی و حفاظتی اقدام میکند. این وزارتخانه همچنین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شبکه دادهها و اطلاعات گردشگری سواحل و جنگلها را در پایگاه اطلاعرسانی آن وزارتخانه ایجاد و بروزرسانی کرده و تمام دستگاههای ذیربط موظف به همکاری برای اشتراکگذاری اطلاعات هستند. با توجه به عدم انطباق شرح خدمات مطالعات پارکهای جنگلی، مصوب شورای عالی جنگلها و مراتع کشور با شرح خدمات ابلاغی مناطق نمونه گردشگری، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، نسبت به اصلاح و تدوین شرح خدمات یکپارچه، اقدام میکنند.
ایجاد شده: 10/آبان/1400 آخرین ویرایش: 10/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " سید مصطفی فاطمی "مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یزد گفت: مرکز این استان در کنار شهرهای شوشتر و ماسوله به ترتیب از استان های خوزستان و گیلان از سوی نشریه بینالمللی تخصصی"A2" بهعنوان شهر کامل انتخاب شد. فاطمی افزود: همچنین شهر یزد بهعنوان «شهر موزه تاریخی» در کنار رم، بارسلونا، سنپترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس و برخی شهرهای دیگر قرار گرفت. وی ادامه داد: مسئولان مجله، هدف از معرفی شهر کامل را رسیدن به چرخهای برای بهبود وضعیت شهرها میدانند که شهرهای واجد شرایط بهعنوان مناطق ایدهآل در جهان مطرح و معرفی میشود و این امر در برندینگ و توسعه آنها تأثیر بسزایی دارد. فاطمی در ادامه گفت: چنین موضوعی میتواند در بلندمدت به ایجاد رقابت میان شهرها برای دستیابی بهعنوان پاراگون سیتی( شهر نمونه)، از طریق بهبود شرایط شان در ابعاد مختلف شهری شده و آنها را در مسیر توسعه قرار دهد، از سوی دیگر با بررسی ویژگیهای شهرهای مطرحشده، میتوان به الگوهایی برای رفع مشکل شهرهای مشابه آنها دست پیدا کرد. این مسئول درباره چگونگی انتخاب یزد توضیح داد: یکی از مهمترین و پایدارترین مقاصد گردشگری شهر، موزههای تاریخی است که در کنار توسعهیافتگی در بخشها و محله ها ماهیت تاریخی را حفظ میکند و این موضوع بیشتر در معماری میگنجد. در یزد هم بهواسطه پیشینه تاریخی دورههای مختلف، المانهایی در مرکز شهر و بافت تاریخی از جمله مدارس، تکایا، مقبره بزرگان، دیوانخانه حکما و از این قبیل فضاها باقی است. به گفته وی در یزد میتوان در دورههای تاریخی قدم زد و ساختار سکونت و فعالیتهای اقتصادی در ادوار مختلف را بهویژه در بازار و صنایعدستی شهر دید و همین جریان تاریخی باعث شده تا یزد بهعنوان شهر کامل انتخاب شود و در فهرست شهر موزههای تاریخی در کنار رم، بارسلونا، سنپترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس قرار گیرد.
ایجاد شده: 9/آبان/1400 آخرین ویرایش: 9/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " مهران مقصودی" مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور شامگاه چهارم آبان ماه در جلسه جمع بندی سفر به شهرستان بم به آثار تاریخی این شهرستان اظهار کرد: در شهرستان بم سه اثر جهانی وجود دارد که بسیاری از استانها حتی یک اثر جهانی هم ندارند و نکته مثبت بم همین است. وی افزود: بیابان لوت یک اثر جهانی وسیع است که ۸۶۰ کیلومتر عرصه محیط این اثر جهانی است. مقصودی به آثار جهانی طبیعی اشاره و تصریح کرد: آثار طبیعی زیادی در جهان وجود دارد که هیچ کدام اینگونه نیست که شخصی بدون مجوز وارد آنها شود. ما امکانات و زیرساختهای لازم را نداریم و اگر فردی درخواست دهد یک سال بعد اجازه داده میشود، اما برای تورها اینگونه نیست؛ تورها میتوانند وارد سایت شده و درخواست خود را ثبت نمایند. مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر ورود به بیابانها برای تمام اشخاص ممنوع است، اما لوت اینگونه نیست، گفت: پایگاه جهانی لوت در بم به تازگی آغاز به کار کرده و منابع مالی برای آن در نظر گرفته نشده که باید در دستور کار قرار بگیرد تا امکان گسترش داشته باشد. وی افزود: برای جذب گردشگر باید اول ماکت لوت را به معرض دید قرار داد و میطلبد ماکت لوت در موزه تاریخی و موزه مردم شناسی و صنایع دستی به نمایش درآید. مقصودی اظهار کرد: مسیرهای تورهای سافاری و آفرود هنوز نهایی نشده اند و دستور العمل در حال نوشتن است که برای خانههای بوم گردی و ضوابط و اردوهای گردشگری نیز هست، اینکه افرادی که تور آفرود میبرند دارای چه مشخصههایی باید باشند. مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور با اشاره به ورود غیرمجاز از سایر استانها به بیابان لوت گفت: با استفاده از نصب جی پی اس و اطلاع رسانی از طریق مردم محلی میتوان از ورود این افراد جلوگیری کرد. ضمن اینکه تورهای تهران هم میتوانند وارد منطقه شوند، اما باید مجوز بگیرند. "هادی شهسوارپور" فرماندار بم نیز در این جلسه اظهار کرد: بکرترین نقاط کویری در شهرستان بم وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی است و میتوان برای صنعت گردشگری برنامه ریزی کرد. وی افزود: اگر بخواهیم به سمت درآمدزایی برویم باید زیرساختها فراهم شود و برای تسهیل در کار فعالان این حوزه نهایت تلاش انجام شود. بحث ما درگاه کویری و ساختمان پایگاه جهانی لوت است تا زودتر آماده شود.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " فریدون فعالی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان با اشاره به اینکه مراحل پایانی بازسازی و مرمت این بنا در دست انجام است گفت: کاروانسرای وکیل در آینده نزدیک به یکی از زیباترین هتلهای سنتی کشور تبدیل خواهد شد که قرارداد احیا و بازسازی آن در سال ۹۶ با سرمایهگذار بخش خصوصی منعقد شده است. وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا طی سالهای گذشته در معرض تخریب قرار داشت بیان کرد: در این هتل بوتیک تعداد ۶۰ اتاق و ۱۴۴ تخت وجود دارد که ضمن افزایش فضاهای اقامتی گردشگری کرمان، زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را نیز به صورت مستقیم فراهم خواهد کرد. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان ادامه داد: اعتبار اولیه مرمت این کاروانسرا توسط سرمایهگذار ۱۰ میلیارد تومان بوده که در اجرا افزایش یافته است. آقای فعالی تأکید کرد: قرار گرفتن کاروانسرای وکیل در بافت تاریخی و مجاورت با بناهای تاریخی شهر کرمان مانند بازار و مجموعه گنجعلیخان، موقعیت مناسبی برای اقامت و بازدید گردشگران را در این هتل فراهم میکند. فعالی ادامه داد: مرمت این بنای تاریخی با نظارت کارشناسان میراثفرهنگی بوده است و تلاش شده هویت و اصالت تاریخی و فرهنگی آن حفظ شود و سرمایهگذار نیز بهخوبی طرح را اجرا کرده است. وی اظهار کرد: پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان، مراحل تجهیز و آمادهسازی آن توسط سرمایهگذار انجام میشود که امیدواریم امسال به بهرهبرداری برسد. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان در ادامه با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد تاریخی در استان کرمان تاکید کرد: کاروانسراها ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر و کمک به رونق صنعت گردشگری استان کرمان دارند که باید برنامهریزی برای استفاده اقتصادی از آنها به مرحله تعریف و اجرا برسد. آقای فعالی گفت: ادارهکل میراثفرهنگی آمادگی دارد مرمت و استفاده از این کاروانسراهای تاریخی را پس از طی فرآیندهای قانونی به سرمایهگذاران و بخش خصوصی واگذار کند که ضمن بهرهبرداری مناسب از آنها از نابودی این بناهای ارزشمند تاریخی نیز جلوگیری میشود.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، استاندار یزد در نشستی با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گفتوگو در مورد مطالبات این استان پیرامون پیگیری اعتبارات مربوط به بافت تاریخی، تقویت نیروی انسانی، پیگیری تکمیل موزههای یزد، ارتقا و توسعه زیرساختهای بهره برداری از ظرفیت کویر یزد و همچنین پیگیری تبدیل شدن یزد به منطقه آزاد گردشگری پرداختند. «مهران فاطمی» استاندار یزد جزو اولین استانداران کشور بود که به دیدار «عزتالله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفت. در متن این دیدار، نشستی به ریاست وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل این وزارت برگزار شد که «محمدرضا دشتی» رییس فراکسیون گردشگری مجلس و «سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد و جمعی از فعالان این حوزه نیز حضور داشتند. این نشست با هدف توسعه گردشگری و اقدامات مربوط به آن در استان یزد و همچنین برنامهریزی برای سفر هر چه زودتر وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به یزد برگزار شد. پیگیری اعتبارات مربوط به بافت تاریخی، تقویت نیروی انسانی، پیگیری تکمیل موزههای یزد، ارتقا و توسعه زیرساختهای بهره برداری از ظرفیت کویر یزد و همچنین پیگیری تبدیل شدن یزد به منطقه آزاد گردشگری جزو مهمترین مسائل مطرح شده مابین وزیر و روسای استان یزد بود. گفتنی است، استانداران یزد یکی از استانداران کشور با بیشترین برنامه ارائه شده در هیات دولت پیرامون گردشگری و اقتصاد این حوزه بوده و گردشگری را یکی از محورهای اصلی توسعه استان یزد و جزو اولویتها قرار داده است.
ایجاد شده: 4/آبان/1400 آخرین ویرایش: 4/آبان/1400 اخبار داخلی