به گزارش هتل نیوز ، " امیر سزاوار " رئیس اتحادیه هتلداران مشهد، از زاویهای متفاوت به وضعیت رکود هتلداری در ایران پرداخته و کرونا را تنها دلیل بیاعتمادی مردم برای استفاده از اماکن عمومی نمیداند، بلکه سه دلیل ریشهای و اساسی را عامل اصلی رکود و تعطیلی هتلها و بیاعتمادی مردم به مراکز اقامتی رسمی بهویژه هتلها عنوان میکند. درواقع میتوان گفت مردم به مکانهای عمومی اعتماد دارند؛ اما مشکل در عملکردها، سختگیریهای نادرست برای اماکن عمومی دارای مجوز رسمی، بیبرنامگی، مدیریت ضعیف، عدم سیاستگذاری یا سیاستگذاریهای غلط، بهکارگیری افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس بخش خصوصی دارای مجوز رسمی را به آنجا رسانده که توان ارائه خدمات جذب میهمانان و توان رقابت با دیگر اقامتگاهها بهویژه غیررسمی را ندارند و همین دلیلی برای پایینتر بودن هزینه این اقامتگاهها نسبت به هتلها است و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، مردم عمدتا به سمت مراکز ارزانتر میروند. دلیل دوم رکود صنعت هتلداری را در ایران که میتوان آن را مهمترین دلیل تعطیلی هتلها دانست، باید در وجود و حضور گسترده مراکز اقامتی دولتی در کنار بخش خصوصی بررسی کرد. مراکز دولتی چندان تحت تاثیر ضررها و خسارات قرار نمیگیرند. از این رو سودآور بودن هتلها هم اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا مراکز دولتی بسیاری از پرداختها و هزینههایی که بر بخش خصوصی تحمیل میشود همچون سرمایههای اولیه و هزینه استهلاک را ندارند. در واقع سرمایهها از یک ارگان دولتی در آن مرکز بهکار گرفته شده است و نحوه بهکارگیری آن اهمیت چندانی ندارد. هزینه پرسنل مراکز دولتی نیز نصف هزینه بخش خصوصی است؛ زیرا این مراکز از نیروهای خود برای کار در اقامتگاهها استفاده میکنند. بنابراین با توجه به این شرایط نابرابر بخش خصوصی چگونه توان رقابت با این مراکز دولتی را دارد؟ در حال حاضر این امر بزرگترین چالش جامعه هتلداران است که با آن مواجه است. مراکز دولتی هتلسازی کرده و اکنون در حال هتلداری است و این در شهری همچون مشهد به وفور دیده میشود. در مشهد که در مجموع، ۲۴۰ هتل داشت، در حال حاضر، تنها ۱۳۰ هتل باز هستند. اما باز بودن بهمعنای کار کردن بنگاه اقتصادی نیست و همه با ضررهای سهمگینی مواجه هستند و تنها راه نجات خود را پایان کرونا میدانند. نیمی از هتلها رسما تعطیل هستند و عمده دلیل آنها وجود مراکز اقامتی دولتی و مراکز غیررسمی است؛ زیرا تنها با اجاره یک ساختمان چند طبقه میتوان بدون مجوز و پرداخت مالیات و نظارت به فعالیت پرداخت و نیازی به پرداخت هزینه کامل به پرسنل و رعایت حقوق آنها نیست؛ زیرا نیازی به جوابگویی به نهاد خاصی نیست. بنابراین تا زمانی که متولیان گردشگری بهصورت ریشهای به خارج کردن مراکز اقامتی دولتی از حالت گردشگری و بستن مراکز غیررسمی اقدام نکنند، صنعت هتلداری کشور از بحران کنونی نجات نخواهد یافت و در حال حاضر رسانهها مهمترین تاثیر و وظیفه را برای ریشه یابی مشکلات و اطلاعرسانی به متولیان گردشگری دارند. چالش سوم از نگاه سزاوار، مشکلات زیرساختی و ریشهای در امر هتلداری است که مانع از ورود سرمایهها در این صنعت میشود و این امر منجر به فرار سرمایهها از کشور میشود و همانگونه که مشاهده میکنیم طی چند سال اخیر بهویژه پس از تعطیلی هتلها ناشی از کرونا، سرمایهها بهسمت کشورهای دیگر بهویژه کشورهای نزدیک همچون ترکیه رفته است. سرمایهها از ایران به سمت ترکیه انتقال مییابد و در نتیجه ترکیه روند رو به رشد روزافزون خود در بخش گردشگری را ادامه میدهد و تبدیل به یکی از قدرتمندترین قطبهای هتلداری و گردشگری جهان شده است؛ زیرا برخلاف آنچه ما عمل کردیم، اقدام کرده است. متولیان گردشگری باید توجه خود را معطوف به زیرساختها، سیاستگذاریهای درست و بهکارگیری افراد متخصص کنند و به بررسی ضعفها و آسیبها و روند اجرایی طرحها بپردازند تا صنعت هتلداری را از این وضعیت بحرانی بیسابقه نجات دهند.
ایجاد شده: 14/مهر/1400 آخرین ویرایش: 14/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، همزمان با بحران کرونا در جهان، بخش گردشگری بیش از سایر فعالیتهای اقتصادی در معرض ضررو زیان قرار گرفته و صنعت هتلداری همچون صنعت هوایی بهدلیل لغو و تعطیلی سفرها بیش از سایر بخشهای گردشگری دچار آسیب شده است. بسیاری از هتلها تعطیل شده و برخی تغییر کاربری دادند یا اقدام به شیوههای جدیدی برای جذب مشتری همچون اجاره ساعتی اتاقهای هتل کردهاند. هتل زنجیرهای رد رووف در آمریکا در اواخر سال ۲۰۲۰ علاوه بر اجاره ساعتی، حتی کمپین «اکنون رزرو کن و بعدا استفاده کن» را برای تشویق مردم به سفر راهاندازی کرد. مشتریان میتوانستند با خرید برگه ۱۰۰دلاری از هتل انتخابی خود اعتباری ۱۵۰دلاری پس از ۶۰ روز دریافت کنند. حتی بسیاری از هتلها برای اطمینانبخشی به مشتریان پروتکلهای بهداشتی جدیدی را تدوین و اجرایی کردند. اما با این وجود هتلها نتوانستند اعتماد مشتریان را جلب کنند و مسافران، اقامتگاههای بومگردی را بر هتلها ارجح دانستند و سفرها با تغییر سبک به سمت طبیعتگردی و بومگردی مواجه شد. اما با وجود آسیب بسیار بر صنعت هتلداری جهان، دولتها در برخی از کشورهای پیشرو و نوظهور در جهت حفظ و بازگرداندن مشاغل و درآمدها اقدامات گستردهای همچون تسهیلسازی مالی و اعطای وامهای درازمدت یا بلاعوض را در پیش گرفتند. از این رو بسیاری از هتلها از سقوط نجات یافتند. برای صنعت هتلداری ایران نیز در بحران کرونا وضعیت همانند دیگر کشورها و حتی اسفناکتر بود؛ زیرا هتلها تا پیش از همهگیری کرونا با توجه به هزینه اقامت، بیشتر مورد توجه گردشگران خارجی یا اقشار مرفه و پردرآمد قرار میگرفت و عمده درآمد هتلها از طریق گردشگران خارجی تامین میشد؛ اما همهگیری کرونا و تعطیلی بازار گردشگری بینالمللی مانع از ورود گردشگران خارجی به ایران شد و این آغاز سقوط اقتصادی هتلها در ایران بود. هتلها علاوه بر از دست دادن گردشگران خارجی حتی مسافران حداقلی داخلی خود را نیز از دست دادند که عمده دلیل این امر بیاعتمادی افراد به استفاده از مکانهای عمومی برای سفرها بوده است. طی یکسال و نیم اخیر مسافران عمدتا در ویلاهای شخصی یا اقامتگاههای بومگردی یا غیررسمی یا به شکل کمپ و چادر زدن اقامت کردند و تقریبا هتلها از گزینههای اقامتی مسافران حذف شدند. در تعطیلات عید نوروز امسال که سفرها آزاد شد براساس آمار مرکز حملونقل کشوری حدود ۴میلیون خانوار به سفر رفتند؛ اما از این میزان تنها ۳درصد مراکز اقامتی رسمی را برای اقامت انتخاب کردند و مابقی مسافران در خانههای شخصی یا دیگر اقامتگاهها سکنی یافتند. درواقع اگرچه سفرها در مقایسه با نوروز ۹۹ افزایش حدود ۶۰ درصدی را تجربه کرده بود، اما این موضوع تاثیری در احیای نبض بازار هتلها و اقامتگاههای رسمی نداشته است. در سالهای گذشته ظرفیت هتلها بین ۸۰ تا ۱۰۰درصد تقریبا تکمیل بود؛ اما طی یکسال و نیم گذشته پس از همهگیری کرونا اتاقهای استفادهشده هتلها به کمتر از ۳۰درصد رسید و تقریبا بیش از ۶۰درصد هتلها در کشور تعطیل شدند یا به شرایط نیمهتعطیل درآمدند؛ برخی بهصورت موقت و برخی دائمی. همین امر باعث شد تا همانطور که طی یکسال اخیر مشاهده کردیم برخی از صاحبان هتلها اقدام به فروش یا تغییر کاربری هتلها کردند و آنهایی که به فعالیت خود ادامه دادهاند با هزینههای سنگینی مواجه هستند و بسیاری از کارکنان خود را از دست دادهاند؛ زیرا برای تامین هزینهها با مشکلات بسیاری همراه بودند و نبود و کاهش مسافران مشکلات را افزایش داده است. براساس آمارهای ارائهشده از سوی جامعه هتلداران میزان خسارتهای مالی کرونا بر هتلهای ایران بیش ار ۲۰هزار و دویست میلیارد تومان بوده است و حدود دو سوم کارکنان هتلها شغل خود را از دست دادند. درحالیکه بسیاری از آنها نیروهای متخصص در این حوزه بودهاند. اما این نکته را باید نظر گرفت همانطور که هتلها بسیار متضرر شدهاند و از لحاظ اقتصادی با چالشهای عظیمی مواجه هستند، مردم نیز با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحمیل فشارهای مالی گسترده ناشی از کاهش درآمدها یا از دست دادن شغلها در وضعیت معیشتی بسیار سختی قرار دارند و برای بسیاری از خانوارها سفر تقریبا از سبد آنها حذف شده است یا حداقل بهدنبال سفرهای ارزانتر هستند و با توجه به هزینه بالای اقامت در هتلها، عمدتا دیگر مراکز اقامتی مورد استفاده قرار میگیرد.
ایجاد شده: 14/مهر/1400 آخرین ویرایش: 14/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، در نشست وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی که یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ و در محل غرفه سوریه برگزار شد، محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در دیدار با علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری کشورمان، ضرورت ادامه همکاری و هماهنگی در زمینههای اقتصادی و سرمایهگذاری بین دو کشور را بررسی کرد. در این ملاقات با توجه به سفر وزیر مسکن و شهرسازی ایران به سوریه که یکی از محورهای آن همکاری با طرف سوری در حوزه گردشگری بوده است، معاون گردشگری کشورمان با توجه به این ملاقات آمادگی خود را در خصوص رونق و توسعه گردشگری بین ایران و سوریه اعلام کرد. همچنین دو طرف در این نشست در خصوص تشکیل کمیته مشترک بهمنظور پیگیری همکاریها توافق کردند. معاون گردشگری کشورمان در این نشست با اشاره به آسیبهای زیرساختهای گردشگری و آثار فرهنگی تاریخی سوریه در جنگ با داعش گفت: «این ظرفیت از سوی ایران وجود دارد که آثار آسیب دیده سوریه را مرمت کند و تجربیات خوب ایران در این خصوص به سوریه منتقل خواهد شد.» شالبافیان در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت ارتباطات ایران و سوریه، اضافه کرد: «یکی از مهمترین ظرفیتهای ایران در حوزه گردشگری، توریسم سلامت و گردشگری پزشکی است و در همین ارتباط این آمادگی را داریم که گردشگران سوری از این ظرفیت در ایران استفاده کنند.» محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز در این نشست گفت: «نتایج این نشست را بررسی میکنیم و امیدواریم این کمیته فنی مشترک به زودی تشکیل شود.» او افزود: «گردشگران سوری علاقه خاصی برای سفر به ایران دارند و با توجه به علاقهمندی گردشگران سوری برای سفر به سواحل شمالی و نیز سفر به شهرهای زیارتی ایران خواستار این هستیم تا زمینههای لازم برای حضور گردشگران سوری به شهرهای زیارتی ایران فراهم شود.» در این نشست غسان عباس سفیر سوریه در امارات و محمد سید حسینی سفیر ایران در امارات و تعدادی از مقامات دو کشور نیز حضور داشتند.
ایجاد شده: 11/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " علیاکبر عبدالملکی " رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران میگوید امیدواریم بتوانیم در فرصت اکسپو دبی با پکیجهایی که شرکتهای مسافرتی تدوین کردهاند دستکم ۵ درصد از ۲۵ میلیون جمعیتی که در این شش ماه وارد امارات میشوند را جذب کشور کرده و در مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار پذیرای آنها باشیم. او با بیان این مطلب توضیح داد: بیشتر از یک سال است که هر هفته در سازمان توسعه و تجارت ایران جلسات مشترکی داشتیم و در نهایت قرار شد که برای اولین بار اتاق بازرگانی ایران کمیتهای به نام کمیته اکسپو تشکیل داده و مسئولیت برنامهریزی و اعزام هیاتهای تجاری را بر عهده بگیرد. عبدالملکی ادامه داد: خوشبختانه کمیته اکسپو اتاق ایران برنامههای متعددی از جمله برگزاری جلسات B۲B مفید میان تجار ایرانی با تجار سراسر دنیا در دبی را ترتیب داده و امیدواریم بتوانیم از تجارب و دانش کشورهای دیگر در صنعت گردشگری نهایت بهره را ببریم. او با بیان اینکه قیمت بلیت نمایشگاه از حدود ۹۵ درهم شروع شده و حداکثر به ۱۵۰ درهم میرسد و بلیت افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال رایگان و بلیت همراهان این افراد هم با ۵۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود گفت: قرار بر این است که هر هفته از یکی از استانهای کشور در پاویون ایران حضور داشته باشند و به مدت یک هفته جاذبههای قومی، محلی، صنایع دستی، موسیقی محلی، غذاهای سنتی و ... را به معرض نمایش بگذارند. عبدالملکی با بیان اینکه ایران باید فرصت برگزاری اکسپو در امارات به خصوص به دلیل نزدیکی جغرافیایی آن غنیمت دانسته و از آن نهایت استفاده را داشته باشد یادآوری کرد: پیشبینیشده ۱۹۲ کشور در این رویداد حاضر شده و فضایی بالغ بر ۵۰۰ هکتار را در بر گرفته و ۲۵ میلیون نفر در امارات از این رویداد بینالمللی بازدید خواهند داشت. این رویداد یکی از پربازدیدترین رویدادهای فرهنگی جهان است و در نوع خود بینظیر است و باعث رشد و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد.
ایجاد شده: 11/مهر/1400 آخرین ویرایش: 11/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور گفت: «خوشبختانه بازدیدکنندگان، مسئولان و مقامات کشورهای مختلف استقبال بسیار خوبی از پاویون کشورمان در اکسپو داشتند و رفت و آمد مسئولان کشورهای مختلف و برگزاری نشست با آنها در روزهای آینده نیز ادامه دارد.» معاون گردشگری کشور به افتتاحیه پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود: «پاویون کشورمان با حضور مقامات کشورهای مختلف از جمله سفرای هلند، عراق، سوریه و معاون وزیر اقتصاد و صنعت دبی، رئیس هیئتمدیره نمایشگاه دبی و ایرانیان مقیم در امارات برگزار شد و خوشبختانه با طراحی نسبتا خوبی که انجام شده است، مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.» او ادامه داد: «برای بهرهبرداری هرچه بهتر از ظرفیت اکسپو یک تغییر و ساماندهی در اجرای برنامهها در حوزه گردشگری در دست انجام است و امیدواریم بتوانیم زمینه مشارکت حداکثری فعالان بخش خصوصی و کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری و صنایعدستی را فراهم کنیم.» شالبافیان اضافه کرد: «خوشبختانه دیدارهای کاری خوبی با مقامات امارات و دیگر کشورها انجام شد و در این میان کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای مورد توجه ما هستند، در این ارتباط برای تقویت روابط گردشگری کشورمان با کشورهای عضو شانگهای برنامههای بسیار خوبی را در نظر گرفتهایم.» معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: «خوشبختانه فضای بسیار خوبی برای توسعه و رونق گردشگری با کشورهای مختلف از جمله کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای فراهم شده و با توجه به سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به تاجیکستان و عضویت ایران در این سازمان این امیدواری وجود دارد تا شاهد رونق و توسعه بیش از پیش روابط گردشگری بین ایران و کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای باشیم.»
ایجاد شده: 11/مهر/1400 آخرین ویرایش: 11/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، برنامههای افتتاحیه پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی به مدت پنج روز ادامه دارد و در روز اول برنامههای افتاحییه پاویون کشورمان که جمعه ۹ مهر در محل برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ برگزار شد، همچنین افراد و اقوام مختلف گردشگری کشورمان به زبانهای مختلف همراه با تصویرسازی به مهمانان معرفی شدند. بخش دیگری از برنامههای روز اول پاویون جمهوری اسلامی ایران مربوط به جلوههای ایرانگردی و آژانسهای گردشگری است و یکی از نمایندگان بخش خصوصی با لباس مهمانداران هواپیماییهای مختلف از قبل کرونا تا بعد از مهار کرونا به فضاسازی گردشگری ایران میپردازد. همچنین در بخش دیگری از این برنامه یکی از مسئولان شهرداری به معرفی ظرفیتهای گردشگری پایتخت کشورمان میپردازد. رونمایی از پرواز سیمرغ مجازی، افتتاح جشنواره استارتآپها و برگزاری و اجرای مسابقه با اهدای جوایز از دیگر بخشهای روز اول افتتاحیه پاویون جمهوری اسلامی ایران در رویداد بینالمللی اکسپو ۲۰۲۰ است. پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی دارای هفت روزنه چشمی برج میلاد، برج آزادی، پل طبیعت، کاخ سعدآباد، مدرسه دارالفنون، امامزاده داود و موزه کمالالملک است.
ایجاد شده: 11/مهر/1400 آخرین ویرایش: 11/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و بهنقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، حسن زمانی با اعلام این خبر افزود: «مزیت این دوره در اکسپو ۲۰۲۰ دبی نسبت به سایر دورهها این است که در ۱۲ سالن در پاویون جمهوری اسلامی ایران پیشبینی شده است و سالنهای گردشگری، فرش دستباف، تماشاخانه، صنعت، خانه معدن، هایتک، بخش تجاری، رستوران ایرانی متشکل از فضای ایرانی، نوشیدنیهای سنتی ایران، در این نمایشگاه به چشم میخورد.» کمیسر ژنرال و نماینده ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی ادامه داد: «مسئولیت و محتواسازی هر سالن تحت نظارت ستاد اکسپو، به صورت جداگانه متعلق به شرکت و واحد مربوطه آن است.» مشاور وزیر صمت ادامه داد: «در بخش ویژه پاویون، سیمرغ پرنده اسطورهای شاهنامه فردوسی در معرض دید بازدیدکنندگان، قرار گرفته و بخشی از فرهنگ و تاریخ و ادبیات ایران را به بازدیدکنندگان معرفی میکند. همچنین بافت فرش دستباف ایرانی بهعنوان هنر بارز ایرانیان، با عنوان یک گره تا همدلی، توجه بسیاری از علاقهمندان و بازدیدکنندگان پاویون ایران را به خود جلب کرده است.» او افزود: «از تمام دستاندرکاران پاویون جمهوری اسلامی ایران و ستاد اکسپو، که با تلاش شبانهروزی خود، باعث شدند پاویون جمهوری اسلامی ایران در روز اول نمایشگاه اکسپو آغاز به کار کند و با استقبال و ازدحام بازدیدکنندگان مواجه شود، تقدیر و تشکر میکنم.»
ایجاد شده: 11/مهر/1400 آخرین ویرایش: 11/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " حمیدرضا دوستمحمدی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان سمنان، در نشست هماندیشی فعالان گردشگری شهرستان شاهرود در هتل جهانگردی بسطام با تبریک هفته گردشگری، تأکید کرد: گردشگری سیاسی نیست و نباید سیاسی شود. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان سمنان افزود: رشد و توسعه گردشگری عامل ایجاد همدلی و وحدت است. او با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری فرا بخشی است، گفت: رشد و توسعه گردشگری تنها مربوط به ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیست و سایر دستگاههای اجرایی، تشکلهای مردمنهاد، مردم و رسانهها در این زمینه نقشآفرین هستند. او با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید جریانسازی انجام شود، ادامه داد: گردشگری باید از حالت شعار در آمده و عملیاتی شود. دوستمحمدی با اشاره به نقش شهرداریها در توسعه گردشگری، گفت: شهرداریها میتوانند نقش مؤثری در برند سازی و توسعه گردشگری شهری داشته باشند. او اضافه کرد: فعالیت و فرهنگسازی انجمنها و سمنها و آموزش جوامع محلی نیز اهمیت بالایی دارد و انجمنها میتوانند نقش مهمی در آموزش گردشگری داشته باشند. دوستمحمدی با اشاره به جاذبههای متعدد تاریخی و طبیعی شهرستان شاهرود و بهویژه جنگل جهانی ابر، گفت: نجات جنگل ابر نیاز به مشارکت همه دارد و طرح مدیریت گردشگری جنگل ابر در آینده نزدیک تهیه و اجرا میشود. او بر استفاده از سفال خاکستری بهعنوان المان شهری شاهرود تأکید کرد.
ایجاد شده: 9/مهر/1400 آخرین ویرایش: 9/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سیاوش امیر مکری " سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آخرین وضعیت بررسی قیمت بلیت هواپیما به کجا ختم شد و چرا این موضوع در جلسه اخیر شورای عالی هواپیمایی به نتیجه نرسید، اظهار کرد: در شورای عالی هواپیمایی بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته کارشناسی تشکیل شد و هم اکنون آنالیز قیمت و هزینههایی که شرکتهای هواپیمایی ارائه کردهاند در این کمیته در حال بررسی است. وی افزود: در همان جلسه اعلام کردیم قیمتهایی که مسیر قانونی خودش را طی نکرده و تایید نشده است، مورد قبول ما نیست و بر همین اساس کمیته کارشناسی برای بررسی آن تشکیل شد. سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه تکلیف ایرلاینهایی که افزایش قیمت را از یک ماه نیم و گذشته تا کنون اعمال کردند و مردم چیست؟ ادامه داد: تا شورای عالی هواپیمایی نرخی را تصویب نکند، قیمت بلیت هواپیما باید مطابق با نرخهای مصوب گذشته باشد و دستگاههای نظارتی هم میتوانند با تخلفهای صورت گرفته، برخورد کنند. امیرمکری اعلام کرد: من این مساله را به صورت مستمر در طول روزها و هفتههایی که در سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت گرفتم، پیگیری کرده و میکنم و با توجه به فرآیند بررسی هزینهها و آنالیزهای مورد ادعای شرکتهای هواپیمایی به نظر میرسد در هفته آینده تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص شود اما در وهله نخست باید آنالیز ارائه شده از سوی ایرلاینها که مبنای محاسبات آنها در تعیین قیمت بلیت هواپیماست، بررسی و دقت و صحت آن مشخص شود. وی تاکید کرد: مسلما در اسرع وقت تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص میکنیم چرا که مردم باید هر چه زودتر تکلیفشان در این زمینه روشن شود. در حالی که قیمت بلیت هواپیما در طول حدود یک ماه و نیم گذشته افزایش یافته است و مقرر شده بود تا تکلیف آن به زودی مشخص شود، پس از هفتهها جلسهای در روزهای گذشته برگزار شد و نهایتا به دستور محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- کمیته کارشناسی برای تعیین هزینه هر ساعت-صندلی پرواز تشکیل شد و قرار بود بر اساس نتایج این کمیته در نشستی فوقالعاده برای نرخ بلیت هواپیما تصمیمگیری شود.
ایجاد شده: 13/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 13/مرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، تا چند هفته دیگر متولی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت منتخب تعیین میشود. این در حالی است که گفتوگو درباره اینکه چه کسی سکان این وزارتخانه را در اختیار خواهد گرفت همچنان ادامه دارد. " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان چند مولفه و ویژگی را برای سیاستگذار عرصه گردشگری برشمرده است. او میگوید: متولی این حوزه باید با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا باشد زیرا این آشنایی در تصمیمگیریهای او بسیار موثر خواهد بود. شناخت اقتصاد گردشگری از دیگر مواردی است که رئیس جامعه تورگردانان آن را برای متولی حوزه گردشگری لازم میداند و با بیان آن میافزاید: صنعت گردشگری یکی از صنایعی است که میتواند بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص دهد و این امر با توجه به تجربههای جهانی هم مشخص شده است، بنابراین شناخت مسوولان گردشگری از پتانسیلهای این صنعت برای چالشهایی که ما در حوزه اقتصاد و اشتغال داریم بسیار مهم است. او ادامه میدهد: چنانچه متولی حوزه گردشگری با مختصات روابط بینالمللی آشنا باشد و بداند چطور با مسوولان سایر کشورها ارتباط برقرار کند خواهد توانست حتی در بهبود روابط ایران و سایر کشورها هم به نحو موثری عمل کند. رئیس جامعه تورگردانان معتقد است سیاستگذار عرصه میراث فرهنگی و گردشگری علاوه بر این ویژگیها باید قدرت رایزنی در داخل کشور با هیات وزیران، نمایندگان مجلس و سایر مسوولان داشته باشد تا بتواند گردشگری و جایگاهش را برای آنها شفاف کند. او میگوید: آشنایی مسوولان و متولیان برای آنها جایگاه گردشگری به عنوان یکی از مولفههای توسعه پایدار را تشریح خواهد کرد، زیرا در حال حاضر بسیاری از آنها شناخت زیادی از جایگاه گردشگری در اشتغال و درآمدزایی و رفع چالشهایی که در حال حاضر با آنها دست به گریبان هستیم، ندارند. بهرهگیری از توان بخشخصوصی و تعامل منطقی با این بخش از دیگر مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری بر آن تاکید و اضافه میکند: نباید بهرهگیری از پتانسیلهای بخشخصوصی تبدیل به یک شعار شود، زیرا در غیر این صورت مشابه تجربههای گذشتهای که در اختیار داریم، این بخش از توریسم کنار گذاشته شده و ما از توان این بخش بیبهره میمانیم. یکی از راهکارهایی که کشورهای اروپایی در دوره کرونا امتحان کردند توسعه گردشگری داخلی بود، این در حالی است که ما در ایران چندان این موضوع را جدی نگرفتیم و همین امر باعث شد گردشگری داخلی به نقطه کوری بدل شود که چنانچه به آن نپردازیم با آسیب جدی مواجه شود. پورفرج در اینباره میگوید: تقویت گردشگری داخلی دو اثر مثبت دارد، در این شیوه منابع مالی از یک استان به استان دیگر تزریق میشود که در توسعه آنها نقش دارد و دوم اینکه گسترش گردشگری داخلی در نهایت به توسعه توریسم خارجی هم منتهی خواهد شد. بهبود امکانات و کیفیت هتلها و سایر اقسام اقامتگاهها، بهبود وسایل حملونقل عمومی و... از مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری به عنوان نتایج توسعه گردشگری داخلی اشاره میکند و میگوید: با بهبود این موارد شرایط برای توریسم ورودی هم بهتر خواهد شد، زیرا گردشگری داخلی زیرساختها را برای این بخش مهیا کرده است. پورفرج از جمله منتقدان وضعیت گردشگری داخلی در دوران کرونا در ایران است. او در این باره بیان میکند: ما بارها سفرهای امن را پیشنهاد دادیم و گفتیم با وجود شرایط پاندمی مردم به سفر نیاز دارند، زیرا در خانه ماندن علاوه بر افسردگی به اختلافات خانوادگی هم دامن میزند. بحث ما این بود که با رعایت مجموعهای از پروتکلها، سفرهای داخلی انجام شوند و آژانسها هم بتوانند با رعایت استانداردها مانند تست منفی راهنما، راننده، ضدعفونی کردن وسیله نقلیه و... این نیاز مردم را تامین کنند. او می افزاید: با فقدان برنامهریزی و متمرکز شدن سفرها در تعطیلات شاهد ترافیکهای سنگین در جادههای شمال و سایر مناطق گردشگرپذیر کشور و... بودیم که همین امر در نهایت به شیوع بیشترکرونا منجر شد. متاسفانه گاه میبینیم متولیان بدون بهرهگیری از مشاوره کارشناسان و متخصصان این حوزه تصمیمگیری میکنند که همین موضوع تبعاتی را برای جامعه و صنعت گردشگری به همراه دارد. پورفرج در بخش دیگری از سخنان به مساله بومگردی به عنوان یکی از پتانسیلهای رو به رشد در صنعت توریسم ایران اشاره کرده و میگوید: موضوع اقامت و گردشگری روستایی یکی از اشکال توریسم است که در دنیا سالهاست رونق بالایی پیدا کرده و یکی از منابع درآمدی اصلی برای کشورها است. او میافزاید: این شیوه از توریسم قادر است منابع مالی و درآمدی را به مناطق کمتر برخوردار کشانده و باعث یک توسعه همهجانبه شود و در عین حال توزیع مکانی سفر را به همراه داشته باشد. بومگردی همچنین قادر به توسعه کشاورزی و درآمدسازی برای کشاورزان، روستاییان و عشایر است. رئیس جامعه تورگردانان همچنین معتقد است ایرانیها به این شیوه از گردشگری اقبال خوبی نشان دادهاند. او میافزاید: در بومگردی مردم احساس راحتی و آرامش دارند و همین موضوع باعث شده در سالهای اخیر اقامتگاهها در اغلب مناطق شکل بگیرند و بتوانند گردشگران را از سایر شهرها و استانها به منطقه خود بکشانند.
ایجاد شده: 3/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " مقصود اسعدی سامانی" دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما و اینکه گفته میشود بحث آزادسازی نرخ بلیت مربوط به قانون برنامه پنجم است و مشمول قانون برنامه ششم توسعه نمیشود از این رو نباید سازوکار تعیین قیمت بلیت هواپیما با استناد به قانون آزادسازی باشد، اظهار داشت: بیش از دو سوم نمایندگان مجلس این قانون را تصویب کردند و این قانون در سایر برنامهها هم ساری و جاری است. اینکه گفته میشود قانون آزادسازی در برنامه پنجم بوده و در سایر برنامهها و سالها نباید به اجرا برسد مانند این است که ساخت جادهای در قانون برنامه پنجم مصوب شود و در برنامه ششم یا این پروژه را ادامه ندهند یا آن را تخریب کنند و این موضوعات منطقی نیست. وی ادامه داد: با وجود همه این ها برای اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پس از اتمام برنامه پنجم توسعه، از مجلس استفسارکردیم و رییس مجلس موضوع را به معاونت امور قوانین مجلس ارجاع داد و در نهایت اعلام شد بر اساس ماده 53 قانون برنامه ششم، آزادسازی نرخ بلیت حمل و نقل هوایی کماکان ادامه دارد. دبیر انجمن شرکتهای هوایپمایی تاکید کرد: اینکه بگوییم برنامه نجم توسعه به پایان رسیده و قوانین این برنامه در برنامه ششم ادامه ندارد و لغو میشود، دیگر قانون معنا نخواهد داشت و قانون گذار که به صورت مقطعی قوانینی را به تصویب نمیرساند. اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که سقف قیمت مصوب بلیت مسیر تهران- مشهد 727هزار تومان است اما قیمت بلیت همین مسیر تا یک میلیون و 200 هزار تومان هم افزایش یافت، آیا این افزایش قیمت قانونی است، گفت: سقف قیمت بلیت تابع عرضه و تقاضا است اما از آنجایی که شبکه توزیع ساماندهی شده نیست و در شبکه توزیع سوءاستفاده کنندگانی وجود دارند برای اینکه اجحافی به مردم نشود، شرکتهای هواپیمایی به صورت داوطلبانه یک سقف قیمتی را برای مسیرهای مختلف مشخص کردند و از این سقف قیمتی عدول نمیکنند و هر شرکتی که از آن سقف قیمتی بالاتر برود، انجمن و سایر شرکت ها با ان شرکت خاطی برخورد میکنند. وی در پاسخ به این سوال که مگر سقف قیمتی مسیر تهران- مشهد 727 هزار تومان نیست؟ اظهار داشت: خیر آن محدودیت و سقف قیمتی که شورای عالی هواپیمایی تعیین کرد، قانونی نبود و اساسا ورود شورای عالی هواپیمایی به نرخگذاری بلیت هواپیما قانونی نبوده و نیست. این اقدام خلاف قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره اظهار نظر تعزیرات مبنی بر غیرقانونی بودن افزایش نرخ بلیت هواپیما تاکید کرد: اگر بخواهیم در این باره بر اساس قانون عمل کنیم، قانون برنامه پنجم توسعه با رای دو سوم نمایندگان مجلس آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را تصویب کرده است و این قانون را همه باید بپذیریم و نباید در این باره سلیقه ای عمل کرد. اسعدی سامانی با بیان اینکه اگر تعزیرات در این باره اقدامی انجام دهد، غیرقانونی است، ادامه داد: زمانی تعزیرات میتواند در این باره اقدامی انجام دهد که سازمان حمایت از مصرف کننده قیمتی را اعلام کرده باشد و شرکتهای هواپیمایی آن قیمت را رعایت نکرده باشند. اساسا سازمان تعزیرات میتواند نرخهای اعلامی از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده را کنترل کند. وی با تاکید بر اینکه مگر حمل و نقل هوایی چه تعداد از مسافران را در کشور جابه جا میکند که چنین جوی برای قیمت بلیت هواپیما ایجاد کردهاند، گفت: در سال 94 حدود یک میلیارد و 800 میلیون نفر سفر در کشور انجام شده که سهم حمل و نقل هوایی فقط 18 میلیون نفر سفر بوده است، یعنی سهم یک درصدی داشته که از این یک درصد، 65 درصد کارکنان دولت و ماموریتی هستند و بلیت هواپیما دغدغه جامعه نیست. اسعدی سامانی افزود: شاهد آن بودیم که با تغییرات قیمت بلیت هواپیما تقاضا کاهش پیدا نکرد. باید این واقعیت را بپذیریم که کسانی که ضرورت دارند باید از هواپیما استفاده کنند و لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند. در مصاحبه اخیر وزیر راه و شهرسازی هم دیدیم که آقای اسلامی گفت قیمت بلیت هوایما براساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و از تنظیم بازار اشکالی ایجاد شود، ورود می کنیم. وی تاکید کرد: سال 90 نرخ بلیت تهران- مشهد 57 هزار تومان بوده و قیمت دلار هم حدود 1000 تومان بوده اگر همین دلار را در اختیارمان قرار دهند شرکتها هم قیمت بلیت را به قیمت سال 90 بر میگردانند.
ایجاد شده: 3/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، معمولا هر نامگذاری، داستان و ماجرای مخصوص به خودش را دارد. حالا اگر این نامگذاری برای نام رسمی یک کشور با میلیونها جمعیت انسانی باشد، داستانهای تاریخی و فرهنگی به قدمت صدها و هزاران سال خواهد داشت. نامگذاری کشورها با عوامل زیادی در ارتباط است. نام برخی از آنها مانند مصر و یونان، باستانی است و نام بعضی دیگر برای درک و پیبردن، نیازی به فکرکردن زیادی ندارد اما نام شماری از کشورها داستانها و ایدئولوژیهای دیگری دارد. در این بین بعضی کشورها در طول تاریخ نامشان به دلایل مختلف تغییر کرده است. از این کشورها بعضی مانند هلند به منظور ارتقای صنعت گردشگری اسمشان را تغییر دادهاند و بعضی کشورها با تغییر حکومتی که بر آن سرزمین فرمانروایی میکرده، در طول تاریخ نامشان عوض شده است. همچنین برخی نامها پس از یک واقعه مثل همهپرسی یا انقلاب، برای حفظ اتحاد سیاسی و قومی، نام دیگری را انتخاب کردهاند. به طور کلی عوامل سیاسی یکی از مهمترین این دلایل برای تغییر نام است. با چند کشور که با ماجراهای جالب و داستانهای مختلف نام خود را تغییر دادهاند، بیشتر آشنا میشویم. نه به سیلان، درود بر استقلال | «سیلان» به «سریلانکا» سریلانکا، جزیرهای واقع در جنوب هند است. تا پیش از سال ۱۹۷۲ نام این کشور که آن موقع مستعمره بریتانیا بوده، سیلان بوده و توسط پرتغالیها روی آن گذاشته شده است. پرتغالیها در سال ۱۵۰۵ سریلانکای فعلی را کشف کردند. این کشور بعدها به جزئی از بریتانیا تبدیل شد و در سال ۱۹۴۸ توانست استقلال خود را به دست آورد. با این حال، سالها بعد، دولت این کشور جزیرهای تصمیم به تغییر نام آن گرفت. در سال ۲۰۱۱، نام سیلان در این کشور از همه چیزهایی که هنوز نام قدیمی را داشتند، از زیرمجموعههای دولت گرفته تا شرکتها، حذف و به طور رسمی نام فعلی به آن اطلاق شد. سرزمین کمارتفاعِ قطب جهانگردی | «هلند» به «ندرلند» اگرچه در زبان فارسی هنوز از این کشور با نام هلند (Holland) یاد میشود اما نام آن در واقع به ندرلند (Netherlands) تغییر یافته است. هلند در اصل نام منطقهای در کشور ندرلند است که از این لحاظ با نام قدیمی پارس برای ایران قابل مقایسه است. نام هلند به معنی سرزمین چوب است. دو استان هلند شمالی و جنوبی در ندرلند که همچنان نام «هلند» را داشتند، با هدف یکپارچهکردن همه استانهایی که جزو ندرلند هستند و همچنین در اقدامی بازاریابانه، دیگر با عناوین هلند شمالی و جنوبی خطاب نمیشوند. از ژانویه ۲۰۲۰ آنها هم مانند بقیه استانهای این کشور، ندرلند هستند. این تغییر در بسیاری از بخشهای دیگر، مثلاً در نام تیم فوتبال آنها هم دیده می شود. حالا این کشور با نام ندرلند شناخته میشود که به معنی «سرزمین پست» و اشاره به شرایط است. تغییر نامهای بسیار و پیاپی | «کامبوچا» به «کامبوج» نام این کشور از ۱۹۵۳ تا ۱۹۹۵، پنج بار تغییر یافت و این تغییرات به شرح زیر بود: اولین تغییرات در سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۰ صورت گرفت و پادشاهی کامبوج نامیده شد، سپس این نام در ۱۹۷۰ تغییر یافت و سال ۱۹۷۵ به جمهوری خمر تبدیل شد. متعاقباً این سرزمین تحت حکومت کمونیستی قرار گرفت و نام آن به کامپوچای دموکراتیک تغییر کرد. در ادامه این کشور تحت نظارت سازمان ملل وارد مرحله انتقالی شد و بین سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ دولت کامبوج خوانده شد و در سال ۱۹۹۳ به سلطنت و نام قدیمی خود، پادشاهی کامبوج برگشت. اما خمرها - پیروان حزب کمونیست - خود را کامپوچئیها مینامند که به معنای فرزندان شاهزاده (کامپو) است. شایان ذکر است کلمه کامبوج در اصطلاح غلط فرانسوی کلمه کامپوچاست. همنامشدن با کشور همسایه | «زئیر» به «جمهوری دموکراتیک کنگو» زئیر نام قدیم کشوری در آفریقای مرکزی بود که تا قبل از استقلال از بلژیک به همین نام شناخته میشد. کلمه زئیر صورت پرتغالیشده نام رودخانه کنگو در زبان کنگویی است که به آن نزاره یا نزادی به معنای «رودی که همه رودها را میبلعد» میگویند. اما این کشور پس از آن که در سال ۱۹۶۰ از بلژیک مستقل شد، نامش به «جمهوری کنگو» که همان نام کشور همسایهاش بود، تغییر کرد. البته این تغییر نام دردسرهای خودش را داشته؛ چرا که نام آن شبیه نام کشور همسایه بوده است. در نتیجه برای تشخیص این دو کشور از نام پایتختهای آنها که کینشاسا و برازاویل بود، استفاده میشد تا تمایزی ایجاد شود تا این که چند سال بعد نام آن به «جمهوری دموکراتیک کنگو» تغییر کرد و هنوز هم با همین نام شناخته میشود. کشوری همچنان با دو نام | «برمه» به «میانمار» میانمار، نام کشوری با ۵۴ میلیون نفر جمعیت واقع در جنوب شرقی آسیاست. این کشور پیش از این با نام برمه شناخته میشده و مستعمره انگلیس بوده است. برای این که متوجه شوید هنوز هم نام برمه برای این کشور به کار میرود، کافی است به مورد اخیر اسناد رسمی منتشرشده توسط دولت بایدن رجوع کنید که از این کشور با نام برمه یاد شده است. مسئله تغییر نام از برمه یا میانمار در سال ۱۹۸۹ مطرح شد. در آن زمان دولت نظامی حاکم پس از سرکوب اعتراضات دموکراسیخواهانه و کشتهشدن هزاران نفر، نام کشور را از برمه به میانمار تغییر داد. دولت نظامی معتقد بود اصطلاح برمه تنها برمن، بزرگترین قوم میانمار را دربرمیگیرد و ۱۳۴ اقلیت قومی دیگر را شامل نمیشود و از این نظر، تبعیض نژادی محسوب میشود. همچنین معتقدند برمه که تحت حاکمیت بریتانیا نام رسمی کشور شد و پس از استقلال هم به همین نام باقی ماند، یادآور گذشتهای استعماری است. سازمان ملل متحد و برخی از کشورها مانند فرانسه و ژاپن این تغییر را به رسمیت شناختند اما آمریکا و بریتانیا این کار را نکردند. مخالفان داخلی تغییر نام معتقدند چون این تغییر بدون توجه به خواست مردم انجام شده نباید به رسمیت شناخته شود. آخرین کشوری که نامش را تغییر داد | «سوازیلند» به «اسواتینی» نام کشور اسواتینی را احتمالا کمتر کسی شنیده باشد. البته خیلی هم تعجب ندارد. این کشور یک و نیم میلیون نفری که در جنوب آفریقا و در همسایگی موزامبیک قرار دارد تازه سه سال است که تغییر نام داده و احتمالا میتوان آن را آخرین کشوری نام برد که بهتازگی نامش را تغییر داده است. این کشور پیش از این با نام سوازیلند شناخته میشده که مستعمره بریتانیا بوده است. مسواتی سوم، پادشاه این کشور کوچک واقع در جنوب آفریقا ۵۰ سال پس از استقلال (سپتامبر ۱۹۶۸ میلادی) دستور داد بار دیگر این کشور را با نام اصلی آن بخوانند. او در سخنرانی خود به مناسبت این روز اعلام کرد تمام کشورهای آفریقایی پس از استقلال به نام اصلی خود یعنی نامی که قبل از استعمار داشتند، بازگشتهاند و اکنون زمان آن است که سوازیلند هم دست به کار مشابهی بزند. این کشورِ یک و نیم میلیون نفری صاحب آخرین پادشاهی مطلقه در قارۀ آفریقاست. اسواتینی به معنی کشور مردم اسوازی است. اتیوپی، سرزمین مردمان چهرهسوخته | «حبشه» به «اتیوپی» اِتیوپی با نام رسمی جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی با نام تاریخی حبشه، کشوری محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقاست البته یونانیها از همان قدیم این سرزمین را با نام اتیوپی میشناختند که به یونانی معنی «چهرهسوخته» میدهد. نامی که به رنگ پوست آفتابسوخته مردمان این کشور اشاره دارد. اما این کشور نزد مسلمانان با نام حبشه شناخته میشده است. این کشور در سال ۱۲۷۰ وقتی تحت حکومت حبشیهای سلسله سلیمان قرار گرفت، به طور رسمی حبشه نامگذاری شد. حبشیها تا قرن بیستم بدون وقفه بر این قلمرو حکومت میکردند. هایله سلاسی از سال ۱۹۳۰ به عنوان آخرین شاه حبشه قدرت را به دست گرفت و بیش از شش دهه بر این کشور سلطنت کرد. او طی جنگ جهانی دوم، نام این کشور را رسما از حبشه به اتیوپی تغییر داد و امروز هم با همین نام شناخته میشود. خانه پدری مردم شریف ولتا | «ولتای علیا» به «بورکینافاسو» ولتای علیا تا قبل از ۱۹۸۴ سرزمینی در غرب آفریقا بود که نامش را از نام رود ولتا که در این کشور جریان دارد، گرفته بود. استمعارگران فرانسوی این نام را برایش انتخاب کرده بودند. ولتای سفید، ولتای سرخ و ولتای سیاه سه رود مهم این کشور هستند. سال ۱۹۸۳ توماس سانکارا با وقوع یک کودتا به عنوان رهبر انقلابی به ریاستجمهوری رسید. او یک سال بعد همراه با تحولات دیگری نام کشور را از ولتای علیا به بورکینافاسو تغییر داد؛ نامی که یک عبارت ترکیبی و برگرفته از دو زبان رایج در این کشور است. کلمه «بورکینا» در زبان موری به معنای «مردم شریف» است؛ در حالی که «فاسو» در زبان قوم مسلمان دیولا به معنی «خانه پدری» است. ترکیب این دو معنای «خانه پدری مردم شریف» را میدهد که بیش از سه دهه است به عنوان نام رسمی این کشور ۲۰ میلیون نفری شناخته میشود. بنین شدن برای صلح بیشتر | «داهومی» به «بنین» جمهوری بنین امروز کشوری در غرب آفریقا با زبان رسمی فرانسه و ۱۲ میلیون نفر جمعیت است. نام قدیمی این کشور تا سال ۱۹۷۵ داهومی بوده که از امپراتوری داهومی گرفته شده است. داهومی تا پیش از استعمار، پادشاهی قدرتمندی بود که در غرب آفریقا در جمهوری بنین کنونی تاسیس شد. این پادشاهی همچنین شامل منطقه توگو امروزی و برخی از مناطق جنوب غربی نیجریه بود. پس از به قدرت رسیدن ماتیو کرکو از طریق یک کودتای نظامی، او در سیام نوامبر ۱۹۷۵ با هدف بیطرفی و برقراری صلح بیشتر نام این کشور را به «بنین» تغییر داد که از نام خلیج بنین گرفته شده است. البته پیش از این، امپراتوری به نام بنین هم در این کشور در مسند قدرت بوده است. سرزمین مردمان آزاد و دور از استعمار | «سیام» به »تایلند» نام تایلند در زبان مردم محلی برگرفته از دو لغت Thi و Land و به معنای «سرزمین مردمان آزاد» یا همان «قوم تایی» است. علت این نامگذاری به قرنها پیش برمیگردد که مردمی از جنوب چین به تدریج به سوخوتای (تایلند کنونی) مهاجرت کردند و به تدریج در مناطق حاصلخیز کناره رودی در جنوب چین ساکن شدند. شاید علت دیگر چنین نامگذاری این باشد که تایلند تنها کشوری در جنوب شرق آسیاست که هرگز تحت استعمار کشوری قرار نگرفته است. آیوتایا، خوتای و تونبوری از نامهای قدیمی این کشور تا پیش از سال ۱۸۰۰ میلادی بودهاند اما این کشور بودایی که شاهراه مذهب، فرهنگ و مهاجرت آسیای جنوب شرقی بوده، صدها سال با نام سیام شناخته میشده است. سیام در زبان این کشور به معنای قهوهای یا تاریک است. تغییر نام سیام (Siam) به تایلند (Thailand) بهتازگی انجام نشده است. این اقدام در سال ۱۹۳۹ به دست پادشاه آن زمان این کشور صورت گرفت. هزینههایی که تغییر نام کشورها دارد تغییر نام کشورها به همین سادگی که روی کاغذ به نظر میرسد نیست و این کار هزینهها و مشکلات خاص خودش را دارد. همه این کشورها میلیونها دلار یا معادل آن در واحد پول رسمیشان، برای تغییر نام خود هزینه کردهاند. آن طور که ساده به نظر میرسد، این فقط یک شروع دوباره نیست. بسیاری از امور مانند قانون اساسی، متون رسمی و حتی پول یک کشور هم باید تغییر کند. به طور کلی هر چیزی که نام قدیمی را بر خود دارد مثل نقشهها، پرچمها و سرودها، باید از آن پاک و نام جدید در آنها جایگزین شود. طبیعی است این کار زمان میبرد و انرژی و هزینه خودش را دارد. همچنین در طرف دیگر ماجرا شهروندان و دیگر کشورها هستند که به خطابکردن آن کشور به نام قدیمیاش عادت کردهاند و حالا باید به گفتن و نوشتن آن عادت کنند. بسیاری از کشورها از جمله هلند هنوز مثلا برای ما با همان نام شناخته میشوند. این تغییرات یکشبه رخ نمیدهد و اگرچه بسیاری همچنان مطمئن نیستند که آیا اصلاً این تغییر ضروری بوده یا نه، اما معمولاً در نهایت با آن کنار میآیند. منبع : روزنامه خراسان
ایجاد شده: 2/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 2/مرداد/1400 اخبار خارجی