به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور به مناسبت آغاز هفته پژوهش (۲۰ تا ۲۶ آذر) در افتتاحیه نشستهای علمی گروههای پژوهشی گردشگری و میراث طبیعی پژوهشگاه وزارتخانه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به تشریح و تببین رویکردهای حوزه گردشگری در زمینه مطالعات و تحقیقات تخصصی و کاربردی مربوطه پرداخت و گفت: حوزه گردشگری نیز به عنوان یکی از زیرشاخههای علوم انسانی همانند سایر رشتههای طبیعی دارای آزمایشگاه است. منظورم از آزمایشگاه، بازار گردشگری است؛ یعنی جایی که فعل و انفعالات و تعاملات گردشگری در حال رخ دادن است. اما به دلیل وسعت موجود درک آن سختتر به نظر میآید؛ لذا پژوهشگران متخصص این حوزه باید تصویر دقیق و کلانی از آزمایشگاه خود داشته باشند. شالبافیان ادامه داد: پس از اینکه فرآیند ایجاد ارتباط دقیق میان آزمایشگاه و ذینفعان برقرار شد زمان آن است تا بر مبنای بازاریابی پژوهشی تحقیقات حاصل از قالب کتابخانهای خارج و آن را برای مخاطبان و ذینفعان قابل فهم، درک و کاربردی شود. در واقع محقق این حوزه باید ارتباط مستمری با آزمایشگاه خود یعنی بازاری که موضوعش را از بطن آن گرفته و در همان محیط نیز کارآیی دادههای حاصل را بررسی میکند؛ داشته باشد. این بخش حلقه مفقودهای است که مانع از آن میشود تا وجه عملیاتی از پژوهشهای گردشگری گرفته شود و الزام در به کار بردن آن مورد توجه قرار گیرد. معاون گردشگری تصریح کرد: آنچه باعث میشود یک پژوهش را مفید و مقوله زایدی ندانیم این است که به عنوان یک کنشگر فعال موضوع را از بیرون بگیریم و اثربخشی کار را اینگونه بررسی کنیم که نتیجه حاصل چقدر در محیط بیرون تاثیرگذار است. اگر دستاوردهای ایجاد شده تنها برای تبدیل شدن به مقاله کتابخانه کاربرد داشت؛ یعنی مسیر را اشتباه رفتهایم. شالبافیان ادامه داد: نیاز است پژوهشهای ما نیازسنجی شوند و مسالهمحور باشند. چنانچه پژوهشها با ملاک و معیار کاربردی بودن غربال شوند؛ کمک موثری به رفع چالشهای موجود خواهد شد تا تحقیقات بهروز و موثر بتوانند سبب شتاببخشی گذر از مسائل مربوطه و ارائه راهکارهای اجرایی مطلوب شوند و از طرفی با در نظر گرفتن میدانداری در پژوهش به سوی اهداف از قبل تعریف شده هدایت شوند. وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال پژوهش پیرامون موضوع مدیریت انرژی به عنوان یکی از چالشهای امروز صنعت گردشگری یا ورود به موضوعات جدید که جزو سیاستهای اجرایی وزارت گردشگری به شمار میآید؛ همانند توسعه گردشگری موضوعی یا محصولمحور از جمله گردشگری خوراک، دریایی و غیره میتوانند در ترسیم مسیریابی صحیح و شتاببخشی به دستیابی اهداف مورد نظر بسیار موثر واقع شوند. معاون گردشگری با تاکید بر اینکه در ذات پژوهش کاربردی بودن نهفته، اظهار کرد: برای فعال شدن این بخش موثر در تحقیقات حوزه گردشگری باید فرهنگسازی پژوهش در دستور کار قرار گیرد؛ بدین معنا که پژوهشکده گردشگری از اساتید و صاحبان حوزه دعوت بعمل آورند تا درباره موضوعات شاخص همانند بازارهای مهم گردشگری چین، عراق یا مسائل ترددهای مرزی از جمله مرز مهران در عناوین پایاننامهها و پژوهشهای کاربردی وارد شوند. در این صورت صاحبان کسب و کارهای تخصصی متوجه میشوند که پژوهش دستگاه متولی چه خدماتی را عرضه خواهد کرد و در نهایت سبب فرهنگسازی میان جامعه دانشگاهی و ذینفعان خواهد شد. شالبافیان فرآیند تکاملی صنعت گردشگری را گذر از ابعاد اقتصادی و جغرافیایی و گرایش به سوی جامعهشناسی عنوان کرد و گفت: آنچه در گردشگری امروز رخ داده حاصل تحولات بیرونی است و در مجموع باعث شده با تقویت ابعاد انسانشناسی و جامعهشناسی کاهش اثرات منفی زیستمحیطی و ارتقای سطح مدیریت گردشگری با در نظر گرفتن جوانب میزان پذیرش جامعه میزبان و گردشگران حاصل شود. از این رو پژوهشهای مربوطه میتوانند با رعایت جوانب فضای غالب در اثربخشی نتایج تحقیقات موثر واقع شوند.
ایجاد شده: 22/آذر/1400 آخرین ویرایش: 22/آذر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوزا، " عزتالله ضرغامی " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی امروز دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در گردهمایی روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که در محل ساختمان وزارت امور خارجه کشور و با حضور مسئولانی از دفتر مقام معظم رهبری، وزیر امور خارجه، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از سفرا برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: «امروز دیپلماسی فعال در دنیا، دیپلماسی گردشگری است و ارزشها، ظرفیتها و داشتههای هر کشور از طریق گردشگری به مردم سایر کشورها معرفی میشود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اظهار کرد: «اعتقاد ما بر این است که حتی صدور انقلاب از مسیر گردشگری امکانپذیر است چرا که بر اساس بررسیهای انجام شده بیش از ۹۰ درصد گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند، از سفر به ایران احساس رضایت دارند.» او در ادامه به نقش گردشگری در تقویت روابط با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: «به طور حتم گردشگری در این حوزه اهمیت دارد. درخواست من از شما این است که در هر کشوری که ماموریت دارید به موضوع گردشگری توجه کنید و این موضوع را بدانید که گردشگری دارای اهمیت فراوانی است.» مهندس ضرغامی در بخش دیگری از صحبتهای خود به همکاری وزارت امور خارجه با وزارت متبوع خود اشاره کرد و یادآور شد: «خوشبختانه همکاری بسیار خوبی بین این دو وزارتخانه برقرار است که از سرگیری صدور روادید که مدت ۲۰ ماه متوقف شده بود نمونهای از این همکاری خوب است.» او ادامه داد: «این تفکر اشتباه است که گمان کنیم گردشگری موضوعی لاکچری و تزئینی است. گردشگری امری حیاتی است که علاوه بر تقویت روابط فرهنگی و سیاسی، اقتصاد را نیز پویا میکند و سرشار از درآمد است.» مهندس ضرغامی گفت: «سالهاست کشورهای رقیب تلاش میکنند که صنعت گردشگری در ایران رونق نگیرد. چرا که مزیتهای نسبی تاریخی، فرهنگی، طبیعی و جاذبههای گردشگری کشور، باعث میشود بخش زیادی از سهمیه گردشگر جهانی، به ویژه در منطقه در اختیار ایران قرار بگیرد.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس به انتظارات متقابل ۲ وزارتخانه اشاره کرد و افزود: «نقش شما روسای نمایندگیهای ایران در کشورهای مختلف بسیار اهمیت دارد. انتظار ما این است که سفرا و نمایندگان در این حوزه فعالانه رفتار کنند. شناسایی و ارتباط آژانسها و تورگردانان فعال در کشورهای هدف و ایجاد ارتباط موثر با ایران از وظایف سفراست.» او افزود: «هر سفارتخانه باید فردی خلاق، با انگیزه و با دانش گردشگری را در این حوزه مسئول کند.» مهندس ضرغامی در تشریح اقدامات صورت گرفته در این زمینه در وزارتخانه گفت: «راهاندازی تورهای آشناسازی از جمله اقدامات ما در این وزارتخانه خواهد بود.» در ادامه این نشست پرسش و پاسخ انجام شد و روسای نمایندگیهای ایران در کشورهای همسایه سوالات خود را از وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مطرح کردند که با موافقت مهندس ضرغامی مقرر شد نشست دیگری در این باره برگزار شود و مسائل مطرح شده در این نشست بررسی و سوالات روسای نمایندگیهای ایران در کشورهای همسایه در آن نشست پاسخ داده شود.
ایجاد شده: 22/آذر/1400 آخرین ویرایش: 22/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " مسیح اله صفا " رییس جامعه هتلداران جزیره کیش گفت: با خروج جزیره کیش از وضعیت قرمز کرونایی وبهبود وضعیت همه گیری کرونا در حال حاضر ۸۵ درصد هتلهای کیش اشغال شده است. صفا افزود: با خروج جزیره کیش از وضعیت قرمز کرونایی و اتمام پیک پنجم هتلهای این جزیره از اول مهرامسال تا کنون روند مطلوبی را از نظر پذیرش مسافر طی میکنند. او گفت: در این مدت میانگین سطح اشغال هتلها ۸۵ درصد بوده و در برخی روزها به بالاتر از ۹۰ درصد نیز رسیده است و برخی هتلها در بعضی روزها نیز حتی شاهد پذیرش ۱۰۰ درصدی بودند. رییس جامعه هتلداران جزیره کیش گفت: اعضای این جامعه علی رغم افزایش پذیرش گردشگران، کماکان رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در دستور کار خود قرار داده اند و بازرسان جامعه نظارتهای خود را از هتلها تشدید کرده اند. صفا افزود: در این جامعه هشت بازرس به صورت مستمر بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و سایر موارد نظارت دارند و سعی میشود هر هتل به صورت هفتگی مورد بازدید و نظارت باشد. او گفت: کارکنان هتلها نیز موظف هستند در کنار ارایه خدمات هتلینگ به عنوان ناظر بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مسافران و همکاران خود فعالیت داشته باشند. هم اکنون ۵۱ هتل شامل ۱۳ هتل پنج ستاره، ۱۴ هتل چهار ستاره،۱۳ هتل سه ستاره و چهار هتل ۲ ستاره در جزیره کیش فعال است. این هتلها در مجموع دارای ۱۶ هزار و ۵۰۰ تخت و پنج هزار و ۱۵ اتاق است که جامعه هتلداران فعالیت اعضای خود در زمان حاضر را منوط به رعایت شیوه نامه های بهداشتی کرده است.
ایجاد شده: 21/آذر/1400 آخرین ویرایش: 21/آذر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و بهنقلاز پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، " آیت الله سید ابراهیم رئیسی " امروز شنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ در گردهمایی روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه در مورد نقش گردشگری در توسعه اقتصادی کشورمان گفت: «اشتیاق زیادی برای ورود به ایران برای گردشگری وجود دارد.» او تاکید کرد: «اگر اقتصاد گردشگری، دیجیتال و دریا فراهم شود باعث اشتغالزایی میشود.» آیتالله رئیسی با بیان اینکه گشایشهایی در تعاملات خارجی در حال پدیدار شدن است به نقش موثر مرزها در تعامل خارجی اشاره کرد و گفت: «مرزهای ما تهدید نیست بلکه برای کشور ایجاد فرصت میکند، راهاندازی بازارچههای مرزی یک فرصت خوب برای کشور است.» رئیس جمهوری تصریح کرد: « سیاست ارتباط با همسایگان یک حرکت استراتژیک برای ایران است. تولید داخلی باید فعال شود و وزارت خارجه نیز در همین مورد باید نقش خود را ایفا کند. باید سرکنسولها و سفرا به میان ایرانیان خارج از کشور بروند و منتظر نباشند آنها به سفارتخانهها مراجعه کنند.» او ادامه داد: «ایرانیان ساکن در خارج از کشور مردم ما هستند و حقوقی دارند که باید پیگیری و دنبال شود. ایرانیان متعهد که علاقهمند به سرزمین اجدادی خود هستند به جای سرمایهگذاری در خارج از کشور باید در داخل ایران سرمایهگذاری کنند.»
ایجاد شده: 20/آذر/1400 آخرین ویرایش: 20/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، طرح هتلهای میراثی مربوط به بناهایی است که قدمت و تاریخچه فرهنگی و تاریخی دارند. برخی از این بناها ثبت ملی شدهاند و برخی هنوز ثبت نشدند. این ساختمانها با هتلها، بوتیکهتلها، خانههای قدیمی و اماکن بومگردی متفاوت بوده و جزو هیچکدام از این گروه از تاسیسات گردشگری نیستند. در جهان اسپانیا و پرتغال جزو کشورهای پیشرو در احیای و تبدیل کاربری بناهای تاریخی و باستانی به اماکن با کاربری اقامت و پذیرایی گردشگران هستند. ایران هم ظرفیت بالایی برای احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تبدیل به هتل در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، یزد و شیراز دارد که توسعه آن به سرمایهگذار، نقشه راه، ضوابط فنی و مهندسی، تکالیف شیوه واگذاری و نحوه بهرهبرداری و البته تدوین استانداردهای طراحی و مدیریت با محوریت حفظ اصالت بنا نیاز دارد. در همین چارچوب ضرورت استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه گردشگری و خدمات وابسته، از یک دهه پیش در دستور کار مسئولان میراثفرهنگی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. دو مبحث هتلهای میراثی و سفرهخانههای سنتی از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب به آنان، در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی همچنین توسعه سرمایهگذاری در صنعت گردشگری بسیار موثر خواهد بود. اکنون پس از تدوین و انتشار سند استاندارد بینالمللی سفرهخانههای سنتی در سازمان بینالمللی استانداردسازی (ISO)، سند استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی هم در سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) منتشر شده است؛ اسنادی که راهبری و مدیریت آن به عهده جمهوری اسلامی ایران بوده و روند تدوین و انتشار آن بیش از ۵ سال زمان برده است. " هنسا قادری " دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته درباره هتلهای میراثی اظهار داشت: گردشگران بسیاری در سراسر جهان، برای تجربه زندگی در دورانهای تاریخی گذشته همواره در جستوجوی چنین هتلهایی هستند و حاضر اند برای آن مبالغ قابل توجهی بپردازند. ایران با داشتن هتلهایی با قدمت ۴۰۰ سال مانند هتل عباسی اصفهان از جمله مقصدهای مهم گردشگران در این زمینه است. دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته (INSO/TC۲۲۸) توضیح داد: استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی، دومین استاندارد بین المللی پس از استاندارد سفرهخانههای سنتی است که با مدیریت ایران در کمیته گردشگری سازمان بینالمللی استاندارد تدوین و منتشر شده است. وی افزود: تدوین سند استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی از ۵ سال پیش با پیشنهاد و مدیریت دکتر مرتضی احمدی عضو این کمیته کلید خورد و با گذشتن از ۶ مرحله رایگیری میان کشورهای عضو ایزو به عنوان استاندارد بین المللی ایزو با شماره ۲۱۶۲۰ منتشر شد. قادری افزود: هتلهای میراثی، عمدتا ساختمانهای تاریخی ارزشمندی هستند که با تغییر کاربری به هتل تبدیل می شوند. با توجه به ویژگیهای معماری این بناها، حفظ اصالت آنها و آسیب ندیدن حین تبدیل و بهرهبرداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی گفت: هتلهای میراثی ممکن است نسبت به سایر هتلهای همدرجه، محدودیتهایی از نظر امکانات داشته باشند که از آن جمله میتوان به نداشتن آسانسور، پارکینگ و غیره در برخی موارد اشاره کرد. استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی علاوه بر ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از تخریب و آسیب به ساختمانهای میراثی تبدیلی، راهحلهایی نیز برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد میدهد. دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین این استاندارد، تعیین معیارهایی برای ارائه خدمات کیفی به میهمانان به شیوه و سبک دوره تاریخی مربوط است. برای این منظور الزامات و توصیههایی در خصوص تجهیزات مورد استفاده، وسایل و چیدمان هتل، لباس کارکنان، پذیرایی و نحوه ارائه خدمات مطرح است. تا کنون سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفرهخانههای سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یکسو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفرهخانهها و فراهم آوردن تجربهای مطلوب برای گردشگران از سوی دیگر، استاندارد بینالمللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفرهخانههای سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر کرده است. همچنین استانداردهای بینالمللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنماییهایی برای پیشگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که هم اکنون به منظور پذیرش به عنوان استانداردهای ملی ایران در حال ترجمه است و به زودی در کمیته ملی استاندارد طرح میشود. کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ١٣٨۵ (٢٠٠۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بینالمللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمانها و تشکلهای دستاندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران تشکیل میدهند.
ایجاد شده: 16/آذر/1400 آخرین ویرایش: 16/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید احمد علوی " رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با اشاره به اقدام قابل تقدیر شهرداری تهران در برگزاری اجلاس جهانی گردشگری شهری گفت: با تقدیم دعوتنامه اجلاس گردشگری شهری به دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (unwto) در حاشیه نشست مجمع عمومی اعضای وابسته این سازمان در اسپانیا که قرار است به میزبانی تهران برگزار شود، شاهد روزهای درخشان گردشگری شهری در تهران خواهیم بود. علوی این اقدام را نوید بخش رونق گردشگری شهری در تهران خواند و تاکید کرد: به همین بهانه لازم است که از شهرداری تهران و شرکت نوسازی عباس آباد که به عنوان عضو وابسته unwto ابتکار برگزاری اجلاس گردشگری شهری که به حق یکی از موضوعات مغفول مانده شهرداری تهران بود را در دست گرفته اند، تقدیر کنیم. وی یادآور شد: این اتفاق می تواند علاوه بر رونق گردشگری شهری در تهران، به رونق سایر مشاغل نیز کمک کند، مشاغلی که همگی تحت تاثیر کرونا دچار آسیب شده بودند و حالا فرصت مناسبی پیش آمده تا با رونق گردشگری شهری به آنها نیز کمک شود. رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد تا تهران مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی شود و نه شاهراه ارتباطی.
ایجاد شده: 14/آذر/1400 آخرین ویرایش: 14/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سیدمحمد آذرکار " رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی در زمینه خسارت کرونا به این بخش گفت: تمام کسب و کارها دچار تلاطم و مشکل شدند ولی در بخش گردشگری بیشترین ضربه را داشت چرا که مسافرتها به شدت کاهش داشت و حتی سفرهای ضروری نیز حذف شد. سیدمحمد آذرکار با بیان اینکه هتلها برای مدت ۱۸ ماه تعطیل بودند، اظهار کرد: از سال ۹۷ هم با سیاستهای انجام شده به دلیل مسائل اقتصادی رکود وجود داشت و مراجعه به هتلها کم شده بود و کرونا تیر خلاص را وارد کرد. وی با اشاره به اینکه خسارتهای وارد شده بخشی مادی و بخشی فرهنگی بود و نسبت به هر هتل متفاوت است، تصریح کرد: در بخش خسارتهای مادی هر هتل ماهیانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عدم نفع و درآمد داشت و در خراسان جنوبی ۱۰ هتل داریم که حدود ۲ تا ۳ میلیارد به صورت مجموع در ماه خسارت دیدند. به گفتۀ وی تأثیر دیگر کرونا بر هتلها تعدیل نیرو بود که کارمندان آموزش دیده به دلیل نبود درآمد به سمت شغلهای دیگری رفتهاند و بعد از بازگشایی نیاز به نیروی کارآزموده وجود دارد. آذرکار افزود: بعد از کرونا هتلها لازم است هزینههایی برای آموزش دوباره نیروهای جدید، داشته باشند که زمان و هزینه میطلبد. زمینگیر شدن صنعت گردشگری رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی درباره حمایتها نیز عنوان کرد: حمایتهای زبانی و لفظی خوب بوده ولی حمایتهای سریع و اثربخش نزدیک به صفر بوده است. آذرکار با اشاره به وامی که به مشاغل آسیب دیده پرداخت شد، بیان کرد: طبق قانون فرد نباید چک برگشتی داشته باشد و وثیقه نیز مورد نیاز بود و از آنجایی که هنوز واحدهایی مانند هتلها تعطیل و دچار مشکل هستند، در صورت دریافت هم با مشکلات بیشتری روبهرو میشدند. وی در زمینه امهال وامها نیز گفت: گفته شد جریمه نمیخورد ولی با سود آن به پایان اقساط اضافه میشود که باز هم تأثیرگذار نبود. به گفتۀ وی صنعت گردشگری زمینگیر شده است و به چالاکی و سرعت قبل نیست و لازم است که حمایت شود تا باری دیگر سرپا بایستد. حمایت های سریع و اثربخش رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی با بیان اینکه سخت گیریهای مسئولان و حمایتهای محدود، درد مشترک بین تمام استانها است، گفت: حمایتهایی انجام شد اما در این حوزه نیازمند حمایت ها سریع و اثربخش باشد. آذرکار بیان کرد: هتلها پذیرای مهمانهایی بودند که جزو مسئولان و سرمایهگذاران هستند و همواره بهترین خدمات را ارائه کرده و کار خود را درست انجام دادهاند و اکنون که با مشکلات مواجه اند، شایسته حمایت کارآمدتری هستند. به گفتۀ وی هتلها مغازههای کوچکی نیستند که سریع نیروی خود را جمع و فقط مواد اولیه تهیه کنند، بلکه نیروی کارآزموده، مسائل مالیات و دارایی و حاملهای انرژی و موارد بسیار دیگری دارند که توجه ویژه را میطلبد. وی اضافه کرد: در این زمینه دولت میتواند کمکهایی به هتلها داشته باشد تا بتوانند از این دوران عبور کنند. مجبور به تغییر شغل میشویم رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی این رکود ادامهدار خواهد بود چرا که شاهد افزایش بیمه، حقوق کارگر، مواد اولیه و موارد دیگر هستیم که در نبود حمایتها همین مقدار هم که دوام آوردهاند، مجبور به تغییر شغل میشوند. آذرکار با بیان اینکه برای راهاندازی یک هتل حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: کل درآمد ماهانه آن ۲۰۰ میلیون تومان است که بعد از ده سال هزینه راهاندازی آن هم در نمیآید. وی تأکید کرد: مسافران و گردشگران اولین محکی که مردمان آن شهر را خواهند زد از رهگذر ویترین هتلها و مراکز اقامتی است بنابراین باید نگاه ویژهای به این مهم وجود داشته باشد. به گفتۀ وی بخشی از مشکلات استانی نیست و نیاز به توجه ملی دارد و لازم است که دستورات ستاد کرونا تسهیل شود چرا که برای تالارها و متروها و موارد مشابه سختگیریها مانند هتلها نیست. از ظرفیتهای استان استفاده شود رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی بیان کرد: در بخش گردشگری مسئولان باید تمهیداتی بیندیشند تا گردشگر به راحتی وارد کشور و استان شود. آذرکار ادامه داد: همچنین در بخش تسهیلات و وامها تغییراتی ایجاد شود و با سود کمتر و تنفس بالاتر باشد. به گفتۀ وی زمان ساخت و مجوز و راهاندازی هتل، حدود ۱۱ دستگاه نظارت میکنند ولی زمانی که نیاز به حمایت است از هیچ کدام این دستگاهها خبری نیست. وی با اشاره به ظرفیتهای استان مانند برداشت زرشک و زعفران و موارد دیگری که برای گردشگر جذابیت دارد، گفت: مسئولان با تبلیغات درست از این ظرفیتها میتوانند استفاده کنند تا در آینده شاهد رونق این صنعت باشیم. آذرکار با بیان اینکه هتلها سرمایههای یک شهر هستند، تصریح کرد: بخش گردشگری و به تبع آن هتلها به یک جسم بیجان تبدیل شده است که اگر از ظرفیتها برای توسعه استفاده نشود از بین میرود و امکان دارد دیگر نتوان به این شرایط بازگشت.
ایجاد شده: 14/آذر/1400 آخرین ویرایش: 14/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از یورونیوز، کمک به توسعه ایستگاه های فضایی خصوصی و تجاری کردن فضا یکی از برنامههای آتی ناساست. در همین راستا آژانس فضایی آمریکا با سه شرکت خصوصی آمریکایی به توافق رسیده است. بر این اساس قرار است ناسا برای توسعه پروژههای فضایی در مدار زمین به سه شرکت «بلو اُوریجین»، «نانو راکس» و «نورث راپ گورومان» به ترتیب ۱۳۰، ۱۶۰ و ۱۲۵.۶ میلیون دلار کمک کند. " بیل نلسون " رئیس ناسا همکاری با شرکت های خصوصی را در راستای توسعه توریسم فضایی و افزایش مقصد های توریستی یا حتی کار و زندگی در فضا دانست. آژانس فضایی آمریکا قصد دار تا با واگذاری مدیریت مدارهای نزدیک به زمین به بخش خصوصی و صرفه جویی در هزینهها، بر ماموریتهای اکتشافی در نقاط دورتر منظومه شمسی بهویژه ماه و مریخ تمرکز کند. ایستگاه فضایی بین المللی بهطور رسمی تا سال ۲۰۲۴ فعالیت خواهد کرد، ناسا همچنین تمایل دارد تا این ایستگاه از نظر فنی تا سال ۲۰۲۸ قابل استفاده باشد و پس از آن ایستگاههای خصوصی جایگزین آن شوند؛ مسئلهای که میتواند به همکاری ناسا با سازمان فضانوردی روسیه نیز پایان دهد. عقد قرارداد با شرکتهای خصوصی، حضور انسان در مدارهای نزدیک زمین را برای آمریکا به نوعی تضمین میکند. ناسا سالیانه ۲۰۰ ماموریت فضایی دو نفره را در مدارهای نزدیک زمین انجام میدهد که بخشی از خدمات آن توسط شرکتهای خصوصی ارائه میشود. ارائه این خدمات از سوی بخش خصوصی به لحاظ اقتصادی بهمراتب مقرون بهصرفهتر است. ایستگاه شرکت «بلو اوریجین» که در همکاری با «سی یرا اسپیس» توسعه پیدا کرده «اوربیتال ریف» نام دارد و با ظرفیت ۱۰ نفر قادر به همکاری در بخشهای متنوع از جمله میزبانی از گردشگران فضا خواهد بود. ایستگاه فضایی شرکت «نانوراکس» در سال ۲۰۲۷ آماده خواهد شد و «استارلب» نام دارد. نام ایستگاه شرکت «نورث راپ گرومان» هنور مشخص نشده ولی در حوزه علم و گردشگری فعال خواهد بود. با اینکه هیچ کدام از این سه شرکت هنوز هزینه توسعه ایستگاههای فضایی را اعلام نکردهاند اما مشارکت ناسا تنها بخشی از کل هزینه هاست و حداکثر ۴۰ درصد آن را شامل میشود.
ایجاد شده: 12/آذر/1400 آخرین ویرایش: 12/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " نادر فلاحی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل صبح روز ۱۱ آذرماه در نشست بررسی برنامههای بخش گردشگری اردبیل اظهار کرد: «با توجه به توسعه زیرساختهایبهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل، نادر فلاحی صبح روز ۱۱ آذرماه در نشست بررسی برنامههای بخش گردشگری اردبیل اظهار کرد: «با توجه به توسعه زیرساختهای استان در بخش گردشگری آمادگی لازم برای پذیرش گردشگران داخلی و خارجی را داریم که در راستای رونق این بخش در استان باید حضور در رسانهها بیش از گذشته تقویت شود.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل با تاکید بر اهمیت معرفی جاذبهها و قابلیتهای گردشگری استان در سطح ملی و بینالمللی گفت: «در این زمینه باید اقدامات به صورت گسترده باشد تا شاهد حضور هر چه بیشتر گردشگران در استان در ایام پساکرونا باشیم.» او از آمادگی لازم اردبیل برای پذیرش اتباع آذری خبر داد و افزود: «ورود اتباع آذری به استان یک ظرفیت مهم در بخش گردشگری بوده که باید در راستای بهرهبرداری مناسب از این ظرفیت برنامهریزی لازم انجام شود.» فلاحی با اشاره به رویداد «اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت کشورهای عضو اکو» بیان کرد: «در این زمینه برنامهریزیها باید مدون و منسجم باشد تا بتوانیم بیشترین بهرهبرداری را از میزبانی این رویداد مهم گردشگری داشته باشیم.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل با تاکید بر برنامهریزی برای برگزاری جشنوارههای مختلف گردشگری در راستای معرفی جاذبههای استان ادامه داد: «در راستای خدماترسانی مناسب و جلب رضایت مردم و گردشگران انتظار میرود بازدیدها و نظارت بر مراکز تفریحی، آبدرمانیها و مراکز اقامتی به صورت مداوم و مستمر انجام شود.»
ایجاد شده: 12/آذر/1400 آخرین ویرایش: 12/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " سعیده نظری " رئیس گروه همکاریهای تخصصی بینالمللی معاونت گردشگری که همراه علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور برای حضور در مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری به کشور اسپانیا سفر کرده است، در نشست مربوط به کمیتههای تخصصی این رویداد در حاشیه بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی UNWTO شرکت کرد. او در نشست کمیتههای تخصصی از جمله کمیته آموزش آنلاین، کمیته تدوین کد بینالمللی حمایت از گردشگران ICPT و کمیته مجموعه اعضای وابسته حضور یافت و نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران و تلاش کشورمان در این مباحث بالاخص به روزرسانی و بازنگری عناوین و سرفصلهای آموزشی گردشگری را ارائه کرد. همچنین اشاره به تلاش ایران برای بازیابی گردشگری در زمان پساکرونا یکی از اهم بخشهای گزارش " نظری " بود و موضوعات دیگر نیز از جمله بروزرسانی دانش گردشگری بخش خصوصی حوزه گردشگری بالاخص اعضای وابسته ایرانی سازمان جهانی گردشگری نیز مطرح شد. همچنین " سعیده نظری " در صد و چهارمین نشست شورای اجرایی این سازمان حضور داشت که در این نشست گزارش دبیرخانه UNWTO در بخشهای منابع انسانی، مالی، آموزش، کد اخلاق و غیره مورد بررسی قرار گرفت.
ایجاد شده: 11/آذر/1400 آخرین ویرایش: 11/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید موید محسن نژاد " معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: ما آماده پذیرایی از گردشگران عراقی میشویم و به همین منظور تور آشناسازی نمایندگان آژانسهای عراقی با ظرفیتهای گردشگری استان فارس برگزار شد. وی افزود: درقالب ابلاغ دستورالعمل جذب گردشگران خارجی، بهمنظور برنامهریزی و هماهنگی برگزاری تور صنعت گردشگری و رسانه از کشور عراق نشستی با نمایندگان آژانسهای عراقی برگزار شد. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی فارس ادامه داد: در این نشست که با حضور نمایندگانی از جامعه هتلداران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین آژانسهای مسافرتی که گردشگران عراقی را وارد کشور میکنند، برگزار شد راهکارهای جذب گردشگران عراقی به فارس بررسی شد. او با اشاره به ظرفیتهای گردشگری استان فارس و شهر شیراز در بعد مذهبی، سلامت، طبیعی و تاریخی گفت: در این نشست مقرر شد آژانسهای خدمات مسافرتی که تورهای گردشگران عراقی را وارد میکنند با نمایندگان خود ارتباط برقرار کنند و برای برگزاری تور آنها اقدامات لازم را انجام دهند. محسن نژاد به لزوم احیای پرواز شیراز به نجف نیز اشاره کرد و گفت: وجود این پرواز میتواند گشایشهای بسیاری در ورود گردشگران عراقی به شیراز فراهم آورد. او افزود: کشور عراق دارای فرهنگهای خاصی است که باید به این فرهنگها توجه کرد مثلاً در بحث غذا باید اهتمام ویژهای به کار گرفته شود تا غذاهای عراقی در رستورانها و هتلهای استان ارائه شود.
ایجاد شده: 11/آذر/1400 آخرین ویرایش: 11/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، رهبران گردشگری از مناطق مختلف جهانی برای بیست و چهارمین اجلاس مجمع عمومی UNWTO وارد مادرید شدهاند. وزرای گردشگری و نمایندگان سازمانهای بینالمللی و همینطور مسئولان بخش خصوصی در حوزه گردشگری، در اولین نشست جهانی گردشگری بعد از شروع همهگیری کرونا، شرکت خواهند کرد. در مجموع بیش از هزار شرکتکننده به نمایندگی از ۱۳۵ کشور، ازجمله ۸۴ وزیر و معاون وزیر گردشگری، در مهمترین نشست آژانس تخصصی گردشگری سازمان ملل متحد شرکت خواهند کرد. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، گفت: «گردشگری جهانی با هدایت UNWTO با چالشهای امروزی مواجه است و در عین حال به فرصتهای آینده چشم دوخته است. مجمع عمومی UNWTO عزم این بخش را برای راهاندازی مجدد گردشگری، هدایت بهبود گردشگری و تبدیل شدن به یک هسته مرکزی برای رسیدن به توسعه پایدار و اقدامات اقلیمی، به نمایش خواهد گذاشت.» پیش به سوی یک قانون بینالمللی برای محافظت از گردشگران UNWTO مجمع عمومی را با یک جلسه مقدماتی در مورد قانون بینالمللی حمایت از گردشگران افتتاح کرد. روند ثبت این قانون مهم که در پاسخ به کاهش اعتماد مصرفکننده ناشی از همهگیری کروه راهاندازی شد، حداقل استانداردها و حقوق مصرفکننده را برای گردشگران در شرایط اضطراری فراهم میکند. این برنامه با همکاری ۹۸ کشور عضو و عضو وابسته و همچنین پنج سازمان بینالمللی غیرعضو و سهامداران پیشرو بخش خصوصی، تدوین شده است. پس از تصویب مجمع عمومی UNWTO، این قانون در سال ۲۰۲۲ با هدف تبدیل آن به یک قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد شد. اعضای وابسته برای اصلاح و راهاندازی مجدد گرد هم میآیند اعضای وابسته UNWTO در چارچوب مجمع عمومی، امروز برای چهل و سومین نشست عمومی سالانه خود با هم دیدار کردند. UNWTO متشکل از مشاغل و مقاصد، و همچنین نمایندگان جامعه مدنی و دانشگاهی، روی بیش از ۵۰۰ شرکت وابسته برای تبدیل سیاست گردشگری به عمل حساب کرده است. در مادرید، خلاصهای از اقدامات سازمان جهانی گردشگری جهانی (UNWTO) در واکنش به بحران موجود ارائه شد، و در مورد برنامه «ردیاب مقاصد» که با مشارکت انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (IATA) به عنوان نمونهای از مشارکتهای مؤثر دولتی و خصوصی ارائه شده بود، صحبتهایی ردوبدل شد. در همان زمان، نمایندگان اصلاحات پیشنهادی چارچوب قانونی برای عضویت وابسته به UNWTO را تصویب کردند و راه را برای همکاری موثرتر هموار کردند. شورای اجرایی بر ابتکارات کلیدی صحه میگذارد پیش از افتتاح رسمی مجمع عمومی، UNWTO شورای اجرایی خود را برای ۱۱۴امین جلسه تشکیل داد. این شورا که به عنوان هیئت مدیره UNWTO عمل میکند، برای شنیدن گزارش دبیرکل پولولیکاشویلی درباره اقدامات انجام شده از جلسه ۱۱۳ که در ابتدای سال نیز در مادرید برگزار شد، تشکیل جلسه داد. اعضای شورای اجرایی با اجرای «برنامه عمومی کار» برای سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ و برای ۲۰۲۲-۲۰۲۳ موافقت کردند. اعضا همچنین چندین طرح کلیدی UNWTO، به ویژه توصیههای UNWTO در مورد گردشگری به منظور توسعه روستایی، پروژه بهترین دهکدههای گردشگری و ابتکار پلاستیک در گردشگری جهانی را تأیید کردند. همچنین در مادرید، کمیتههای UNWTO در حوزه گردشگری و پایداری (حفاظت از محیط زیست)، حوزه گردشگری و رقابت، و حوزه آموزش آنلاین گردشگری، کارشناسان را گرد هم آوردند تا راههایی را برای پیشبرد برنامه کاری این سازمان حول محورهای دارای اولویت بررسی کنند.
ایجاد شده: 10/آذر/1400 آخرین ویرایش: 10/آذر/1400 اخبار خارجی