به گزارش هتلنیوز ، مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش وزارت گردشگری از ارائه آئیننامه اجرایی برند ملی گردشگری به هیات دولت طی روزهای آینده، خبر داد و اظهار داشت: مقدمات اولیه انجام شده و در صورت تصویب در دولت، برند ملی گردشگری کشور برای اولین بار صاحب آئیننامه میشود. "زاهد شفیعی" ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت: با تصویب این سند، وظایف و تعهدات سایر دستگاههای عضو شورای راهبردی برند ملی گردشگری در قبال ساخت، مدیریت، عرضه و ترویج، مشخص میشود. وی تصریح کرد: اطلاعرسانی، فرهنگسازی، پخش تیزر، تبلیغ در محیطهای نمایشگاهی و همکاری در برگزاری نمایشگاههای اختصاصی از جمله وظایف سایر وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی در این سند است.
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، سند راهبردی گردشگری که به تصویب هیات دولت رسیده در بخش ارتباط وزارت گردشگری و وزارت بهداشت حاوی موارد دلسردکنندهای برای صاحبان کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری سلامت است. در یکی از این بندهای سند راهبردی اشاره شده که موضوع صدور و تمدید مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت به عهده وزارت گردشگری است. در شرایطی که طبق تفاهمنامه قبلی در اردیبهشت سال ۹۸ قرار بر این بود که هر دو وزارتخانه به شرکتهای گردشگری و تسهیلگر درمان، مجوز اعطا کنند. در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ شرکت برای دریافت مجوز شرکت تسهیلگر وزارت بهداشت، اقدام کردهاند.
ایجاد شده: 5/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 5/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، پژوهشگر حوزه گردشگری و مدیر کل سابق آموزش گردشگری کشور در رابطه با تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری کشور، اظهار داشت: این سند هیچ چشمانداز و آیندهای برای صنعت گردشگری ندارد و صرفاً قوانین و احکام موجود را ذکر کرده است. "محمدرضا اکبری" ابراز داشت: استراتژی شفافی برای توسعه گردشگری در این سند به چشم نمیخورد و بندهای آن صرفاً تشریح وظایف دستگاههاست که از قبل هم بوده و انجام دادهاند. این سند باید زوایای دیگری از توسعه صنعت گردشگری نظیر بهبود محیط کسب و کار، تسهیل انجام مربوطه، کسب و کارهای نو و تازه در صنعت را هدف قرار میداد. وی تصریح کرد: هیچ برنامهای برای جذب گردشگران مسلمان در این سند وجود ندارد و به طور کلی باید ساختار مدیریت بحران در سند راهبردی مشخص باشد. سند در نهایت به چند حکم منتهی میشود که این احکام در حال حاضر نیز در قوانین دیگر مانند قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، موجود است.
ایجاد شده: 5/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 5/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز در جلسه روز گذشته هیات وزیران با حضور رئیسجمهور، سند راهبردی توسعه گردشگری به تصویب رسید. این سند با چشمانداز ایجاد یک چارچوب هماهنگ سیاستی برای اتخاذ رویکردی بین بخشی و یکپارچه برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری با همکاری دستگاههای اجرایی، اساتید دانشگاهی و فعالان بخش خصوصی، تهیه و تدوین شده است. در تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری، مدل سیاستگذاری فرایندی مورد استفاده قرار گرفته است. رویکردهای سند راهبردی توسعه گردشگری؛ مدیریت گردشگری مسائل فضای کسب و کار این حوزه زیرساختهای گردشگری نیروی انسانی و فرهنگسازی مشکلات مربوط به اتباع خارجی تبلیغات و بازاریابی اهداف کلی سند راهبردی توسعه گردشگری؛ مشخص نمودن خطوط کلان سیاستی براساس گلوگاه های اصلی حوزه گردشگری کشور ایجاد زمینه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری پیاده سازی اهداف در پویاترین حالت ممکن و منطبق با هدف افزایش بهرهوری و توسعه دستیابی به شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری توانمندسازی محیط، سیاستهای سفر و گردشگری و منابع طبیعی و فرهنگی مزیتهای اصلی سند راهبردی توسعه گردشگری؛ جامعنگری در حوزه گردشگری از مسائل زیستمحیطی تا شبکه گردشگری کشور توجه به اسناد بالادستی و تجارب قبلی کشور در حوزه گردشگری در ۱۰۰ سال اخیر
ایجاد شده: 30/تیر/1399 آخرین ویرایش: 30/تیر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان یزد اظهار داشت: برخی مواقع دولت صرفاً برای نشان دادن عملکرد خود با نگاهی کوتاه مدت و از طریق نشان دادن پیشرفت، آمارسازی میکند. "اصغر نبیل" با اشاره به اینکه بعضی مواقع بر اساس همین آمارسازیها شاهد پیشبینیهای غیرمنطقی و غیرمعقولی هم هستیم، ابراز داشت: آمار مبنای برنامهریزی و توسعه است و با وجود امکان ضرر و زیان که در جریان این چنین فرایندهایی طبیعی است، حتماً باید به هر شیوهای به توسعه ختم شود. "نبیل" بیان داشت: نباید گردشگری را به عنوان اقتصاد اصلی کشور ملاک قرار دهیم ولی در عین حال نمیتوان بدون گردشگری نیز تحریمها را دور زد. وی در پایان گفت: نیازمند برنامههای درست و راهبردی در این زمینه هستیم ولی رعایت پروتکلها برای توسعه اقتصادهایی مانند گردشگری نیز ضروری است.
ایجاد شده: 29/تیر/1399 آخرین ویرایش: 29/تیر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری وزارت گردشگری از راهاندازی سامانه یکپارچه آموزش مجازی گردشگری، خبر داد و اظهار داشت: با راهاندازی سامانه یکپارچه آموزش مجازی گردشگری امکان برگزاری کلیه دورههای کوتاهمدت و تخصصی گردشگری برای هموطنان سراسر کشور فراهم شده است. "زاهد شفیعی" ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت: با توجه به تاکید وزیر مبنی بر تمرکز به آموزشهای مجازی در شرایط حاصل از شیوع ویروس کرونا، راهاندازی سامانه یکپارچه آموزش مجازی در دستور کار معاونت متبوع قرار گرفت تا به واسطه آن بستری مجازی و مطمئن برای کلیه فراگیران از سراسر کشور و نیز اساتید و موسسات آموزشی گردشگری فراهم شود. "شفیعی" ادامه داد: از این رو هماکنون برگزاری و اجرای دورههای کوتاهمدت گردشگری از جمله راهنمایان تور فرهنگی، طبیعتگردی، زمین - گردشگری و مدیریت فنی بند "ب" به صورت مجازی برای هموطنان سراسر کشور مهیا شده است. وی تاکید کرد: آموزش مقولهای تعطیل نشدنی، مستمر و پویاست و ضرورت دارد در تمامی شرایط حفظ و برقرارباشد. آموزش گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست و نیروی انسانی شاغل در این صنعت نیازمند به همگامسازی و بازنگری مهارتها و آموختههای خود حتی در شرایط غیرعادی و حادی مانند شیوع کروناست. مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری وزارت گردشگری در ادامه گفت: استفاده از فرصتها و امکانات ارتباطی از راه دور، همواره مدیران بخش گردشگری را به استفاده از فناوریهای نو ترغیب کرده است اما به دنبال شیوع ویروس کرونا و ضرورت پرهیز از اجتماع مخاطبان در فضاهای بسته و محدود و نیز التزام به رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی، تسریع در بهرهگیری از آموزشهای مجازی را تشدید کرده است. وی افزود: این موضوع همچنین انگیزه و اهداف دیگری نظیر ضرورت توزیع امکانات و فرصتهای علمی و نیز رعایت توازن و عدالت آموزشی برای تمامی مناطق برخوردار و کمتر برخوردار کشور را مضاعف کرده است. این مقام مسئول در وزارت گردشگری تاکید کرد: در دفتر مطالعات آموزش گردشگری تلاش شد تا بحران موجود به فرصتی برای توسعۀ آموزش گردشگری تبدیل شود و با استفاده مغتنم از فرصت به دست آمده، فرایند آموزش گردشگری توسعه یابد. وی تصریح کرد: در ایامی که فعالین گردشگری به علت مشکلات پیش آمده و منع سفر عملاً امکانی برای فعالیت گسترده نداشتند، سعی شد تا چارچوبی قابل قبول و راهگشا برای آموزش علاقهمندان صنعت گردشگری از یک سو و فعالین این صنعت از سوی دیگر فراهم آید. مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری وزارت گردشگری، یادآور شد: برنامهریزی لازم به عمل آمد تا دورههای آموزشی کوتاهمدت گردشگری به صورت مجازی و در قالب یک پلتفرم واحد برگزار شود و در کنار ادامه امر راهبردی آموزش، نظارت کامل و جامعی بر فرایند آموزش در موسسات آموزش گردشگری تحت پوشش انجام گیرد. "زاهد شفیعی" گفت: پلتفرم واحد آموزشی در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری راهاندازی و به جامعه گردشگری کشور معرفی شد. از سوی دیگر با توجه به فقدان تجربه منسجم آموزش گردشگری در کشور و نظر به مشکلات مالی موسسات آموزشی ناشی از توسعه بیماری کرونا، تلاش شد که پلتفرم یاد شده در سادهترین و کاربردیترین فرمت ممکن تهیه و شرایطی مهیا شود تا در چارچوب سامانه، تسهیلات لازم جهت آموزش مدیران موسسات آموزشی گردشگری فراهم آید تا از این رو امکان دسترسی علاقهمندان و فعالین گردشگری در اقصی نقاط کشور به خدمات آموزشی مذکور ایجاد شود. وی یادآور شد: خوشبختانه بستر یاد شده در اولین ماه فعالیت، موفقیت قابل توجهی را کسب کرد و در پایان هفته اول تیرماه در حالیکه تنها کمی بیش از یک ماه از فعالیت سامانه میگذرد، 94 کلاس آموزش مجازی شامل دورههای کوتاهمدت گردشگری و توانمندسازی در 22 استان و توسط 36 موسسۀ آموزشی، برگزار شده است. مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری وزارت گردشگری افزود: برگزاری این دورهها در استانهای کمتر برخوردار نظیر ایلام، خراسانشمالی و سیستان و بلوچستان در اولین ماه راهاندازی سامانه، نشانگر نیاز و علاقه موجود جهت آموزش گردشگری در اقصی نقاط کشور از یک سو و موفقیت دفتر مطالعات آموزش در همراه کردن کلیه فعالین گردشگری از سوی دیگر است. وی در پایان گفت: در نهایت و با توجه به اینکه رعایت اصل عدالت آموزشی و به اشتراکگذاری امکانات و فرصتهای آموزش گردشگری در سراسر کشور از جمله سیاستهای وزارت گردشگری به شمار میآید لذا بهرهگیری از امکاناتی که این سامانه در اختیار وزارتخانه قرار داده، شرایط دسترسی علاقهمندان صنعت گردشگری به آخرین اطلاعات در زمینه گردشگری را فراهم آورده است.
ایجاد شده: 9/تیر/1399 آخرین ویرایش: 9/تیر/1399 اخبار داخلی
جلسه شورای راهبردی برند ملی گردشگری، روز شنبه مورخ 12 بهمنماه با حضور وزیر و معاون گردشگری، روسای برخی تشکلهای گردشگری، مدیران و نمایندگانی از دستگاههای مختلف، پژوهشگران، اساتید دانشگاه و صاحبنظران حوزه گردشگری در محل سالن جلسات وزارت گردشگری، برگزار شد. به گزارش هتلنیوز در این جلسه، فاز اول پروژه برند ملی گردشگری و موارد مربوط به تعیین هویت بصری و کلامی گردشگری ایران و نتایج برسیهای میدانی، پرسشنامه از گردشگران خارجی و مصاحبه با صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفت و نماینده شرکت مجری طرح از "سیمرغ" به عنوان نماد برند ملی گردشگری ایران، نام برد. در ادامه این جلسه، تعدادی از مدیران دستگاههای دولتی و فعالان بخش خصوصی به بیان نظرات خود در خصوص برند ملی گردشگری ایران، پرداختند و ضمن موافقت با انتخاب سیمرغ به عنوان نماد این برند، انتخاب شعار پیشنهادی "ایران باشکوه" را مستلزم بررسی بیشتر از سوی کارشناسان و استفاده از نظرات عموم مردم، دانستند. وزیر گردشگری کشور در این جلسه با اشاره به اینکه جای برند ملی در صنعت گردشگری کشور خالی بود، اظهار داشت: معاونت گردشگری در کنار برند ملی گردشگری، اقدامات دیگری از جمله تهیه سند توسعه گردشگری و سند اقدام ملی گردشگری را نیز در دست اجرا دارد که شایسته تقدیر است و امیدواریم هر چه سریعتر در هیات دولت، مطرح و تائید شود. "علیاصغر مونسان" برند ملی گردشگری کشور را بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی ایران دانست و اظهار داشت: از همان روز اول تاکید من به معاونت گردشگری این بود که خروجی این طرح باید مورد قبول همه اقشار جامعه باشد. نماد سیمرغ به عنوان لوگو مورد تائید همه صاحبنظران حاضر در این نشست است اما درباره شعار باید بیشتر فکر کرد. وزیر گردشگری در ادامه گفت: پیشنهاد من این است که طرح سیمرغ به عنوان لوگوی برند ملی گردشگری در روز 23 بهمنماه و در زمان برگزاری نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران به بازدیدکنندگان، معرفی و محلی نیز برای ارائه شعارهای پیشنهادی درباره برند ملی گردشگری، اختصاص داده شود. "علیاصغر مونسان" تاکید کرد: موضوع برند ملی گردشگری مربوط به داشتههای فرهنگی کشور است و قرار است بیانگر ظرفیتهای گردشگری، فرهنگی، تاریخی کشور باشد. در نتیجه لوگو و شعار انتخابی باید در نگاه اول بتواند این ظرفیتها را به مخاطب ارائه کند. وی در پایان گفت: برند ملی گردشگری باید حرف تک تک ایرانیها باشد. این برند بایستی علاوه بر کمک به جذب گردشگر و توسعه گردشگری به عاملی برای بیان هویت تاریخی و فرهنگی ایران بزرگ، تبدیل شود.
ایجاد شده: 13/بهمن/1398 آخرین ویرایش: 13/بهمن/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، معاون گردشگری کشور از اتمام موفقیتآمیز بخش پژوهش پروژه برند ملی گردشگری در قالب مطالعات "شناخت محیط استراتژیک برند گردشگری کشور" خبر داد و اظهار داشت: روند پروژه در قالب تحلیل موقعیت، تدوین پلتفرم استراتژیک برند، طراحی هویت حسی برند، طراحی برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند و در نهایت مدیریت تجربه مشتری، جای میگیرد. "ولی تیموری" اظهار داشت: دستیابی به الگوی بهینه و بومیسازی شده طراحی و توسعه برند ملی گردشگری ایران از طریق مطالعه الگوهای موفق بینالمللی و با دعوت از دانشگاهیان، صاحبنظران، کارشناسان و فعالان بخش دولتی و خصوصی از بهمنماه سال گذشته، آغاز شد و طی این مدت مدلهای گوناگون، ارائه و چگونگی فرایند انجام کار مورد تحلیل قرار گرفت. "تیموری" ادامه داد: در نهایت الگوی اجرایی بر پایه سه محور خلق، مخابره و ارائه ارزش در چهار مرحله مورد تائید و مبنای کار قرار گرفت. وی تصریح کرد: این مراحل عبارت است از شناخت محیط استراتژیک رقابتی و تدوین سند راهبردی برند ملی گردشگری که به خلق ارزش منتهی میشود، مدیریت تجربه مشتری و در نهایت طراحی و اجرای برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند که سبب ارائه و مخابره ارزش میشود. معاون گردشگری کشور، افزود: به منظور شناخت محیط استراتژیک رقابتی، فاز اول پروژه بر مبنای الگوی طراحی و توسعه برند ملی گردشگری ایران از خردادماه 98 بر پایه روش علمی و با گردآوری و تحلیل دادههای کمی و کیفی به شیوه میدانی و کتابخانهای، آغاز شد و در حال حاضر پس از پایان فاز اول ( مرحله شناخت ) در مرحله پیشبرد فاز دوم ( طراحی ) قرار دارد. وی تصریح کرد: در بخش پژوهش کمی، نتایج حاصل از مطالعات پیمایشی از طریق توزیع و گردآوری پرسشنامه در میان بیش از 500 گردشگر خارجی و فعالین و کارشناسان داخلی حوزه گردشگری، استخراج شده است. در بخش پژوهشهای کیفی نیز نتایج حاصل از تحلیل مصاحبههای عمیق، جلسات هماندیشی گروهی و متن کاوی در فضای وب ارائه شده است. معاون گردشگری کشور همچنین گفت: تاکنون بیش از 150 ساعت مصاحبه ویدئویی با پرسش شوندگان در سه سطح مقامات عالی، صاحبنظران و فعالان حوزه گردشگری و کارشناسان علمی و دانشگاهی، انجام شده است. "ولی تیموری" بیان داشت: بر اساس برنامه زمانبندی، تدوین سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری تاکنون بیش از 70 درصد پیشرفت داشته است و با پایان فعالیتهای مرتبط با فازهای شناخت و تدوین پلتفرم استراتژیک برند، گزارش تدوین شده در شورای عالی برند ملی گردشگری ایران، مطرح و استراتژیهای کلی در این زمینه مورد بحث و تصویب قرار میگیرد. معاون گردشگری کشور در پایان گفت: همزمان با این موضوع و ضمن در نظر گرفتن اصول راهبردی برند گردشگری، عناصر هویت حسی برند از جمله نشان ملی و شعار گردشگری ایران، طراحی و تدوین میشود و نتایج حاصل از آن در قالب سند جامع راهبردی هویت برند ملی گردشگری ارائه خواهد شد. به گفته "ولی تیموری" معاون گردشگری کشور بر اساس زمانبندی موجود، سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری در دهه فجر رونمایی خواهد شد.
ایجاد شده: 25/آذر/1398 آخرین ویرایش: 25/آذر/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، نشست رونمایی از اقلام تبلیغاتی برای کشورهای هدف با حضور معاون گردشگری و مدیران ستادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل معاونت گردشگری، برگزار شد. "ولی تیموری" معاون گردشگری کشور در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات و نشستهای متعدد با رسانهها، اظهار داشت: بزرگترین چالش گردشگری ما در ابعاد بینالمللی، ناشناخته ماندن آن است که در حال حاضر پروژه ایران هراسی نیز به آن اضافه شده است. "تیموری" ابراز داشت: دشمنان ما سعی کردهاند که درباره شرایط گردشگری ایران سیاهنمایی کنند. به همین دلیل جلساتی با ارگانهای مختلف در این خصوص داشتیم و در این راستا نمیتوانستیم از ظرفیتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور غافل بمانیم. معاون گردشگری با تشریح این موضوع که میان وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 90 درصد اشتراک وجود دارد، گفت: تصمیم گرفتیم تا با همکاری وزارت امور خارجه نیز بسته دیپلماسی فرهنگی را تهیه کنیم و نهایتا در بهمنماه سال گذشته، تفاهمنامهای را در جهت تبلیغات، بازاریابی و معرفی ایران اسلامی، امضا کردیم. وی افزود: موضوع اصلی این تفاهمنامه شامل استفاده از ظرفیت دفاتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای معرفی گردشگری ایران و استفاده از ظرفیت برگزاری روزهای گردشگری است. در این تفاهمنامه همچنین دسترسی به اطلاعات گردشگری که برای فعالیتهای بازاریابی به آن احتیاج داریم و بحث تدوین اطلاعات بازاریابی برای تعیین کشورها به عنوان بازار هدف کوتاه و بلندمدت مورد توجه قرار گرفته است. معاون گردشگری کشور در ادامه تصریح کرد: در حال همکاری با حدود 62 دستگاه و نهاد فرهنگی هستیم و بسته فرهنگی در این خصوص در دست تهیه داریم. از سوی دیگر هر رایزن فرهنگی که میخواهد به کشور مقصد برود و مستقر شود با معاونت گردشگری همفکری دارد. با همافزایی این سه دستگاه و کمک صدا و سیما و سایر ارگانها میتوانیم فضا را به سمتی ببریم که چالشهای اصلی در گردشگری کشور را برطرف کنیم. "ولی تیموری" در ادامه به افزایش 52.5 درصدی گردشگران ورودی به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه از نظر بودجه و اختیارات کمبودهایی وجود داشته است با همکاریهایی که با نهادهای دیگر داشتهایم، توانستهایم این ضعفها را پوشش دهیم و به سمت رونق روزافزون گردشگری در کشور پیش برویم. وی ادامه داد: هماکنون بزرگترین معضل ما، اطلاعرسانی صحیح است با بتوانیم گردشگر هدف خود را پیدا کنیم. رسانهها در این مسیر همیشه ما را کمک کردهاند و به عنوان منعکسکننده شرایط گردشگری کشور، همراه ما بودهاند. معاون گردشگری کشور در پایان گفت: گردشگری محور توسعه این کشور است و هر چه دیرتر به اجماع ملی در این خصوص برسیم، به همان میزان دیرتر از مزایای آن برخوردار میشویم. گردشگری میتواند مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اشتغال ما را برطرف کند و درآمد آن به صورت مویرگی در کشور توزیع شود. بنابراین ما در همین راستا این برنامه را در قالب برنامههای متمرکز و مسنجم در کشور، اجرا خواهیم کرد. "سید محمدحسین هاشمی" معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست، اظهار داشت: نمایندگان فرهنگی ما در سراسر دنیا، نمایندگان رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم هستند. در موافقتنامههای فرهنگی بخش گردشگری کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما از مدتی پیش، تحولات مثبتی بین این دو نهاد انجام شده که مورد استقبال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم واقع شده است. معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یکی از راههای گسترش دیپلماسی فرهنگی را برگزاری تورهای فرهنگی در این زمینه دانست، اظهار داشت: تاکنون گردشگران بسیاری از کشورهای دیگر در ایران اقامت داشتهاند و در کشورهای خود تاثیرگذار بودهاند. ما به کار گردشگری ایمان داریم و آن را بزرگترین راهبرد در این خصوص میدانیم. "سید محمدحسین هاشمی" با اشاره به ارسال اقلام تبلیغاتی تهیه شده از سوی معاونت گردشگری به 30 کشور بازار هدف، ابراز داشت: با فعال شدن حوزه فضای مجازی و شبکههای اینترنتی، بحث گردشگری نیز بسیار مطرح شده و ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات همه مجموعههای خود را موظف کردهایم تا بخش عمدهای از بودجه خود را به گردشگری اختصاص دهند. "سید رضا هاشمی" رئیس اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امور خارجه نیز طی سخنانی در این نشست، اظهار داشت: بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی، این دستورالعمل به وزارت امور خارجه داده شد که هر چه بیشتر به حوزه گردشگری بپردازیم تا از این طریق بتوانیم درآمد بیشتری را برای کشور داشته باشیم. رئیس اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امور خارجه، ادامه داد: گردشگری در سراسر دنیا باید تبدیل به یک منبع اقتصادی برای کشورمان شود و امیدواریم بتوانیم تا رتبه گردشگری کشور که اکنون 45 است را به 10 ارتقا دهیم. وی افزود: با مشارکت بخشهای گردشگری وزارت امور خارجه، برنامه راهبردی را آماده کردهایم که در مسیر عملیاتی شدن است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را جدا از وزارت امور خارجه نمیدانیم و امیدواریم، ایران در دنیا یکی از سرآمدهای این حوزه باشد. در پایان این نشست و با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از اقلام تبلیغاتی گردشگری برای کشورهای هدف، رونمایی شد. گزارش تصویری این مراسم را در ادامه مشاهده مینمائید.
ایجاد شده: 2/آذر/1398 آخرین ویرایش: 16/آذر/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، جلسه مشترک استاندار و مدیر کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل با رئیس و نایبرئیس جامعه هتلداران ایران به منظور بررسی مشکلات و برنامههای آتی، برگزار شد. "اکبر بهنامجو" استاندار اردبیل در این جلسه، مشکلات حوزه گردشگری را قابل اصلاح دانست و گفت: با تدوین سند جامع گردشگری و چشماندازی یکساله به راحتی برخی از مشکلات کلان رفع میشود. "بهنامجو" استفاده از تجربیات کشورهای موفق که فرهنگی نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران و گردشگری حلال دارند را از جمله مهمترین اقدامات بخشهای مرتبط با گردشگری برای اصلاح وضعیت موجود و طراحی چشماندازی ایدهآل برای گردشگری کشور معرفی کرد. استاندار اردبیل همچنین پیگیری ایجاد کانال تلویزیونی ویژه موضوع گردشگری برای معرفی آثار و جذابیتها و جذب گردشگران خارجی را موضوعی حیاتی برای توسعه گردشگری قلمداد کرد. "نادر فلاحی" مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز نیازسنجی دقیق هر منطقه در کشور نسبت به میزان و نوع گردشگر آن منطقه برای تدوین بستههای سرمایهگذاری را نیاز اصلی کشور در حوزه ایجاد بستر مناسب گردشگری، معرفی کرد. مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به اجرای پروژههای اساسی و زیربنایی در حوزه گردشگری این استان، اظهار داشت: تلاش بر این بوده تا هم در بحث تقویت تاسیسات گردشگری و هم در زمینه تبلیغ و معرفی جاذبهها از حداکثر ظرفیتهای موجود بهره گیریم. وی در پایان به میزبانی اردبیل از همایش ملی اکوتوریسم، اشاره و از اعضای هیاتمدیره جامعه هتلداران ایران و تشکلهای ملی گردشگری کشور برای حضور در این همایش ملی دعوت کرد. "جمشید حمزهزاده" رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در این جلسه، نبود برنامه جامع مدون و بستر آماری کامل را از نقاط ضعف و آسیبپذیر صنعت گردشگری در ایران، معرفی کرد و خواستار رفع این نقاط ضعف شد. رئیس جامعه هتلداران ایران همچنین عدم شفافیت در ارائه تسهیلات را یکی دیگر از نقاط ضعف این حوزه دانست و به ضرورت ارائه کمکهای دولتی تاکید کرد. "شهرام شیروانی" نایبرئیس جامعه هتلداران ایران نیز خواستار بررسی قانون و اعمال دقیق قوانین موجود برای نظارت بر فعالیت مراکز غیررسمی اقامتی و خانهمسافرها شد. وی همچنین به نبود راهبردی مشخص در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: تا زمانی که شکاف میان دستگاههای گردشگری با علوم پزشکی و وزارت بهداشت از بین نرود، شاهد توفیقی در این حوزه نخواهیم بود.
ایجاد شده: 22/مهر/1398 آخرین ویرایش: 22/مهر/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز، حجتالاسلام والمسلیمن "حسن روحانی" رئیسجمهور کشور در پیوست حکم انتصاب جناب آقای "علیاصغر مونسان" به سمت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اولویتهای سی و چهارگانه این وزارتخانه جدیدالتاسیس در بخشهای عمومی و اختصاصی را ابلاغ کرد. رئیسجمهور در این ابلاغیه به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد تا ظرف 2 ماه آینده، برنامههای وزارتخانه را با توجه دقیق به جهتگیریها و اولویتهای مذکور ارائه نماید. اولویتهای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شرح زیر است. اولویتهای عمومی 1 - ارتقای سلامت نظام اداری، شفافیت مالی، بهبود دسترسی همگانی به اطلاعات، فراهم آوردن فرصت برابر، حفاظت از اموال دولتی و معیار قرار دادن قانون در همه امور 2 - اعمال شایستهسالاری بهعنوان تنها معیار انتخاب همکاران و مدیریت تعارض منافع در تصمیمگیریها، واگذاریها و انتصابات 3 - ملاک قرار دادن منشور حقوق شهروندی در وزارتخانه و دستگاههای تابعه به ویژه در حوزههای مرتبط با حقوق عمومی 4 - توجه به حفاظت از محیطزیست در برنامهریزیها و سیاستگذاریها 5 - اولویت واگذاری فعالیتها به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی 6 - توجه به رفع انحصارها و برقرار کردن فضای رقابتی در کنار تحت کنترل قرار دادن و قاعدهمند کردن حوزههای انحصاری 7 - اعمال اولویت ویژه بر استقرار دولت الکترونیک در حوزه تحت مدیریت 8 - بکارگیری هر چه بیشتر جوانان، زنان و شهروندانی از اقوام و مذاهب در سطوح مدیریتی و کارشناسی در سطوح مختلف اداری و پرهیز از بکارگیری خویشاوندان در مناصب دستگاههای متبوع 9 - اقدام جدی در راستای مبارزه با فساد اداری 10 - ابتکار عمل در نحوه و نوع فعالیت آن دستگاه برای مقابله با تحریمهای ظالمانه 11 - اهتمام به سفرهای استانی به منظور اجرای برنامههای دولت و پاسخگویی مستقیم به نیازهای مردم 12 - دفاع از مواضع دولت و پاسخگویی به شبهاتی که در میز خطابهها، رسانهها و فضای مجازی نسبت به دستگاه متبوع یا دولت مطرح میشود. 13 - ارائه پیشنهاد و اجرای طرحهای سازنده نسبت به رفع مشکلات موجود و امیدآفرینی نسبت به آینده کشور اولویتهای تخصصی 1 - آسیبشناسی، تنقیح قوانین و شناسایی حفرهها و معضلات قانونی مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی 2 - برنامهریزی در جهت تعیین تکلیف قوانین میراث فرهنگی و شناسایی حفرههای قانونی همچون تعیین تکلیف نفایس ملی، توقف روند خروج از ثبت، طبقهبندی اشیا تاریخی فرهنگی، تهیه فهرست از اشیا، ساماندهی انبار و گنجینههای موزهها، حفاریها و یا جرائم مربوط به قاچاق عتیقه و کالاهای میراث فرهنگی و حق کشف و صادرات و واردات 3 - تدوین نهایی اصول سیاستهای راهبردی و برنامه جامع توسعه گردشگری مطابق سند چشمانداز و اجرای آن در برنامه ششم توسعه 4 - برنامهریزی در جهت تسهیل توسعه زیرساختهای گردشگری توسط بخش خصوصی 5 - طراحی و ساماندهی نظامهای تولید و بهرهبرداری از آمار در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بر اساس استانداردهای جهانی 6 - تهیه و ارائه بسته تبلیغات و بازاریابی به منظور ارتقای تصویر جاذبههای گردشگری ایران در بازارهای هدف جذب گردشگری خارجی و معرفی مناطق کمتر شناخته شده در سطح داخلی 7 - افزایش تعاملات با شرکتهای مشاور بینالمللی بزرگ درزمینه صنعت گردشگری و استفاده از ظرفیتهای آنها برای شکوفایی گردشگری ایران 8 - تدوین سازوکاری شفاف و کارآمد برای انتخاب افراد شایسته جهت تصدی پستهای مدیریت در وزارتخانه، مدیران کل استانی و مدیران شهرستانها با جلب مشارکت سمنهای تخصصی، رسانههای مرتبط، بدنه وزارتخانه؛ کارشناسان بیرونی و تشکلهای حرفهای، صنفی و انتفاعی آن حوزه 9 - ارائه گزارشی جامع درباره وضعیت میراث فرهنگی کشور، مواریث در معرض خطر و راهکارهای عملی برای حفظ و صیانت از آنها با توجه به تجارب و منابع داخلی و خارجی موجود 10 - تدوین اهداف دقیق وزارتخانه در حوزههای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور با شاخصهایی کمی و کیفی دقیق و ارائه برنامههایی برای دستیابی به آن اهداف در بازههای زمانی مشخص 11 - تکمیل طرح نقشه باستانشناسی کشور با مشارکت متخصصینی که مرحله اول این طرح را به انجام رساندهاند. 12 - ارزیابی دقیق عملکرد مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و شوراهای فنی استانها و ارائه برنامه جهت ارتقای عملکرد و بهبود وضعیت آنها 13 - بروزرسانی و اعلام عمومی بانک اطلاعاتی موزهها، خانههای قدیمی، املاک و مستغلات تحت تملک وزارتخانه، پیمانکاران همکار وزارتخانه و شفافسازی وضعیت مالی و اداری، مدیریتی و منابع انسانی پایگاههای جهانی، ملی و استانی 14 - تهیه فهرست شرکتهای مرمتی و اعضای آن بر اساس درجهبندی احصا شده و ارائه کارنامه کاری و جلوگیری از تأیید بدون ضابطه صلاحیت این شرکتها و افراد فعال در این حوزه 15 - مقابله با قاچاق میراث فرهنگی و دارایی موزهها 16 - مقابله با تخریب میراث فرهنگی در جریان انجام پروژههای عمرانی 17 - تدوین لوایح قانونی یا دستورالعملهای مرتبط با تعیین صلاحیتها و وظایف قانونی افراد مشمول بند 13 18 - تدوین و ابلاغ حریم بافتهای تاریخی - فرهنگی شهرها و تلاش حداکثری برای حفظ بافتهای ارزشمند با رعایت حقوق مکتسبه شهروندان و تهیه آئیننامه چگونگی مقابله با تخریب میراث فرهنگی در جریان انجام پروژههای عمرانی 19 - تدوین نظام برنامه محور در بودجه وزارتخانه و نظارت بر نحوه هزینه کرد در حوزههای میراث فرهنگی ( مرمتی )، احیا و...، صنایعدستی و گردشگری با اخذ گزارش پیشرفت فیزیکی 20 - بررسی و آسیبشناسی وضعیت واگذاریهای انجام شده و امکانسنجی واگذاری برخی از فعالیتهای نظارتی، تصدیگری و حفاظتی به سازمانهای مردمنهاد، بخشهای واقعی خصوصی و ذینفعان این حوزه مطابق با احکام برنامه ششم با اولویت قرار دادن حفظ میراث فرهنگی 21 - اقدام مؤثر در زمینه واگذاری بنگاهها و اموال دولتی به بخش خصوصی
ایجاد شده: 13/شهریور/1398 آخرین ویرایش: 13/شهریور/1398 اخبار داخلی
سرانجام مجلس موفق شد با وجود مخالفتها و کارشکنیهای برخی مقامات دولتی پس از چهار بار رایگيری، تشکيل وزارت ميراث فرهنگی، صنايع دستی وگردشگری را به عنوان يک امر مثبت در کارنامه خود ثبت کند. معاون محترم پارلمانی رئيس جمهور با اين مصوبه مخالفت کرده و اظهار داشته که "پيشنهاد اين وزارتخانه در قالب طرح از سوی نمايندگان مطرح شد و هيات دولت مکرر با تشکيل اين وزارتخانه مخالف بوده است." وی بار مالی و مغايرت با اصل کوچکسازی ساختار دولت را بهانه قرارداده و میگويد در شرايط فعلی، اولويت دولت دوازدهم تشکيل وزارت بازرگانی است و برای مقابله با اقدامات خصمانه آمريکا، ضرورت دارد حوزه تجارت الکترونيک و خدمات تجاری در جهت اشتغال بيشتر فعال شود و تنها راه آن تشکيل وزارت بازرگانی است. نقد اين نظرات ابتدايی دشوار نيست. ترجيح اولويت بازرگانی بر صنعت گردشگری که يکی از کارکردهای آن توسعه بهينه صادرات و ارز آوری مبتنی بر مشارکت جامعه محلی است و آگاهی از ضريب تکاثر چند برابری ارزش هر ارز و دلار ناشی از گردشگری بر امور تجاری، احتياج به استدلال ندارد. کارکردهای صنعت گردشگری برای افزايش درآمد، ايجاد فرصتهای شغلي پايدار، عدالت گستری، کاهش شکاف طبقاتی، فقرزدايی، حفظ محيط زيست و پايداری غير قابل مقايسه با ديگر صنايع است. به دليل کارکردهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سياسیِ گردشگری، امروزه تحول و پيشرفت در اين صنعت به عنوان شاخص توسعه، هويت و امنيت کشورها به حساب میآيد. توسعه گردشگری مستلزم دانش و شناخت عميق، سياستگذاری، ارائه راهبرد، برنامهريزی و مديريت تخصصی است. اکنون گردشگری با اولويت بالا در دستور کار اکثر کشورهای جهان و به ويژه کشورهای حاشيه خليج فارس قرار گرفته است. متاسفانه دولت تدبير و اميد با مديريت ضعيف، فرصتهای بسياری که براي توسعه گردشگری به وجود آمد را نابود کرد و تيم اقتصادی و ديگر مديران دولت که برای صدور نفت خام به زمين و زمان میزنند به هيچ عنوان توسعه گردشگری و صنايع دستی، حفظ و احيا و بهرهبرداری از ميراث فرهنگی کشور را در اولويت قرار ندادند. در اين موضوع تاکنون به چند سخنرانی رئيسجمهور و برخی مقامات، بسنده شده به گونهای که میتوان گفت تاکنون هيچ برنامه و اقدام موثر و معناداری که با آيندهنگری مبتنی بر کارشناسی به پيشرفت امور گردشگری کمک کند، ارائه نشده است. در سه سال اخير، حرکات نمايشی، برنامههای عوامانه و ناشيانه مثل تاکيد بيش از حد بر بومگردی و ارائه آمارهای غلط و بیمحتوا بيش از پيش، رونق يافته است. برای تحقق اهداف و توسعه گردشگری و دستيابی به کارکردهای تحولآفرين آن، استفاده از امکانات قانونی، مادی و انسانی موجود و اصلاح ساختار اداری و مديريت اين صنعت مهم و فرابخشی، ضروری است. ناکارآمدی و ناهمخوانی اهداف و ماموريت سه گانه برای يک سازمان و استفاده نامناسب و ناشيانه دولتها از اين سازمان به عنوان حياط خلوت سياسی و خانوادگی در دو دهه گذشته به ويژه در دولت تدبير و اميد به اثبات رسيده است. معاون محترم رئيس جمهور و به قول ايشان، هيات دولت که مخالف تشکيل وزارت ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری هستند، بهتر است به جای مخالفت با اين مصوبه خوب و تخصصي مجلس که تبديل به قانون نيز شده است از آن استقبال کنند و به بیبرنامگی و بیتدبيری در امور اين صنعت مهم و راهبردی، پايان دهند و به جای تلاش بيهوده برای نواختن سرنا از سرِ گشاد، اين قانون را مهربانانه در دست بگيرند و تلاش کنند با برنامه و مديريت لازم، فرصتهای از دست داده و گذشته نامناسب را اندکی جبران کنند. در گام اول ضرورت دارد معاون پارلمانی و هيات دولت که مشتاقاند در امور گردشگری اظهار نظر کنند به اين پرسشها نيز پاسخ دهند؛ 1 - چرا تاکنون به نظرات و پيشنهادهای تخصصی و حرفهای متخصصان صنعت گردشگری و مديران بخش خصوصی که اتفاقا تشکيل وزارت، کمترين آن پيشنهادها بوده و به روشهای مختلف به دولت و سازمان ميراث فرهنگی ارائه شده، توجه نشده است و سازمان به جای مديريت و آيندهنگری در تراز مطالبات مردم، جاذبههای کمنظير و استعداد کشور موزه ايران، همچنان در نا بسامانی، روزمرگی و مشکلات اوليه غرق شده است؟ 2 - چرا در سه سال اخير، شورای عالی ميراث فرهنگی و گردشگری که مهمترين رکن سياستگذاری و مقتدرترين نهاد قانونی ميراث فرهنگی و گردشگری و مرکب از 11 نفر از اعضای هيات دولت، چهار نماينده رئيسجمهور و ديگر مقامات است، تشکيل جلسه نداده است؟ لازم بذکر است، پيشنهادهای تخصصی و تحولآفرين بر حسب توسعه و آمايش سرزمين و مشارکت همه استانها و بخش خصوصی از سوی صاح نظران برای بررسی و لحاظ در دستور کار شورای عالی، ارائه شده ولی در دوره کنونی مديريت، جلسات به کلی تعطيل شده است. 3 - معاون محترم پارلمانی رئيسجمهور که مدعی قانون به ويژه قانون برنامه ششم توسعه است، پاسخ دهند که چرا ماده 100 اين قانون که بر حسب آن سازمان مکلف است تا پايان سال اول اجرای قانون برنامه، سند راهبردی توسعه گردشگری را با استفاده حداکثری از بخش خصوصی جهت تصويب به هيات وزيران ارائه کند، تاکنون که سه سال از برنامه توسعه ششم میگذرد هنوز راهبرد توسعه ارائه نشده است؟ وقتی راهبرد اصلی يک صنعت مشخص نمیشود به منزله آن است که آن صنعت جهت ندارد و دولت، مديران و بخش خصوصی نمیدانند به کدام نشانی و آدرس بروند و منابع مادی و معنوی يک ملت در ابهام، روزمرگی و سردرگمی، حيف و نابود میشود. درآمد و اشتغال بدون راهبرد ايجاد نمشود و بازار ملی و بينالمللی گردشگری براي برنامهريزی، سرمايهگذاری و مديريت، دچار پريشانی است و امور به مصداق باری به هر جهت میچرخد. 4 - معاون پارلمانی محترم رئيسجمهور در خصوص اجرای بند يک ماده برنامه ششم گزارش دهند که برای تهيه و الحاق پيوست تخصصی ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری که شامل کليه طرحهای توسعهای بزرگ و مهم در حوزه زيربنايی، توليدی و خدماتی دستگاههای موضوع ماده ( 3 ) قانون تشکيل سازمان میباشد در سطوح ملی، منطقهای، استانی و شهری، سازمان و دولت چه کردهاند؟ 5 - در خصوص اجراي ماده 3 ماده 100 قانون پاسخ دهند که برای ايجاد زيرساختهای مورد نياز مناطق گردشگری از قبيل راه، خدمات رفاهی و اقامتی، استفاده از ظرفيت بخش خصوصی در سرمايهگذاری، واگذاری تسهيلات ارزان قيمت و ساير اقدامات حمايتی در هيات وزيران چه کردهاند و همچنين در راستای ديگر بندها و تبصرههاي قانون ششم، دولت چه عملکردی داشته است؟ 6 - معاون محترم پارلمانی که به جای استقبال از قانون مصوب تشکيل وزارت ميراث فرهنگی، مخالفت دولت را اعلام میکنند؛ آيا از اين امر آگاهند که همه اموری که در قانون برنامه ششم برای توسعه و پيشرفت صنعت گردشگری، صنايع دستی و ميراث فرهنگی وجود دارد، پيشنهادهای صاحبنظران به مجلس است و دولت عليرغم دريافت همه اين پيشنهادها، جز دو جمله بیخاصيت در لايحه تقديمی به مجلس، توجه خاصی به توسعه اين صنعت نداشته است. در اين دولت که از ابتدا به پيشنهادهای متخصصان و بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری عليرغم تلاشهای فراوان، توجهی نکرده چه مديريت سازمانی باشد چه وزارتی شود، اميدی به آن نيست که اتفاق مهم و موثری روی دهد. توصيه میشود تا دولت با قانون مخالفت نکند و با استقبال از تشکيل وزارت، مقدمات و زمينه سياستگذاری، ارائه راهبرد تخصصی، ارتقا و بهرهبرداری از ميراث فرهنگی عالی و فاخر ايران، توسعه بازاريابي بينالمللی صنايع دستی و سرمايهگذاری و مشارکت ملی و بينالمللی برای توسعه صنعت گردشگری را با نظر متخصصان و نهادهاي علمي در فرصت اندک باقیمانده، فراهم نمايد. برای توسعه صنعت گردشگری که میتواند توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و رفاه و اشتغال مردم را ايجاد کنند، اگر مقامات دولتی آبی نمیآورند لطفا کوزه را نشکنند. ابراهیم بای سلامی - عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری
ایجاد شده: 22/مرداد/1398 آخرین ویرایش: 22/مرداد/1398 مقالات و یادداشت ها