به گزارش هتل نیوز آیت الله " علیرضا اعرافی " عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در نشست با فعالان گردشگری با اشاره به این که گردشگری مقولهای است که اسلام در برابر آن نظر و موضع دارد، اظهار کرد: از جنبههای فلسفی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و ارزشی اسلام در برابر گردشگری نظریه دارد و منظومه فکری در اسلام در ارتباط با گردشگری است. وی با بیان این که در جامعه المصطفی فقه گردشگری به عنوان رشته پایهریزی شده است، گفت: الان در درختواره حوزه شاخههای مختلفی در ارتباط با گردشگری وجود دارد و به شکل روشن و تخصصی معارف دینی در ارتباط با این مقوله مهم باید تبیین شده و به صورت رشته در متن حرکتهای حوزوی به ان توجه شود. وی افزود: گردشگری را به شکل روشن و تخصصی دنبال میکنیم پس باید مباحث به صورت مهم ترسیم شود البته در دانشگاهها نیز این رشته وجود دارد اما امروز علوم گردشگری در حد یک فن و مهارت نیست و از حالت تک رشتهای هم بیرون آمده و به سمت علوم حرکت میکند در این حین، زیارت و سیاحت هم نیز در ادبیات دین ویژه است و با آنها هم ارتباط دارد. رئیس حوزههای علمیه کشور با تاکید بر این که گنجینه فقهی و معرفتی گردشگری به سمت توسعه دانشی و بینشی حرکت میکند، گفت: این گنجینه غنی در حوزه دانش، علوم و مباحث متعدد طیفی گسترده دارد به طوری که در همه علوم اجتماعی ردپایی از آن وجود دارد. وی با بیان این که جایگاه این پدیده انسانی در علوم و دانشگاه اسلامی به طور خاص رفیع و بلند است و باید بیشتر به آن پرداخته شود، تصریح کرد: یزد هم میتواند در حوزه دانشی وجنات بیشتری داشته باشد و به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود. آیت الله اعرافی با بیان این که گردشگری در اقتصاد کشور نقش بالایی دارد که هنوز ایفا نکرده است، گفت: پیش بینیهای برنامه ششم و پنجم در خصوص این صنعت، هنوز کامل محقق نشده و تنها بخشی از آن محقق شده است. وی افزود: از یک دهه گذشته بیان کردم که برای تحقق عدد برنامه ششم در این خصوص با توجه به فعالیت در جامعهالمصطفی در ۱۰۰ کشور پایگاه ایجاد میکنم و در هر کشور چند کانون درست کنیم و گردشگری را توسعه دهیم با این وجود، مدیریتهای قبلی پای کار نیامدند. اعرافی با بیان این که در دیدار امروز با استاندار یزد (مهران فاطمی) محور کلان استان و توجه ویژه به بخش خصوصی و گردشگری را به عنوان محورهای کلان مطرح کردم، تصریح کرد: به نظر میآید که امکان افزایش ارتقای گردشگری سازگار با فرهنگ ما وجود دارد و باید این مسئله را تحت عنوان برنامه هفتم به مجلس ببریم در عین حال، در برش استانی آماده کمک هستم. وی با تاکید بر این که صنایع دستی و گردشگری نیز جزو موارد مطرح شده و در دستور کار استاندار است، تصریح کرد: در مسائل فرهنگی باید جرات و جسارت و توانمندی داشته باشیم که با تقویت فرهنگ خود، اثرگذار باشیم. نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان این که توانمندی و اثرگذاری ما با وجود آثار متنوع تاریخی و اجتماعی در سطح دنیا امکانپذیر است، گفت: واقعا ایران حرف زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد و با توجه به ظرفیتهای متنوع مانند گردشگری، فرهنگی، مذهبی، دینی و توریسم درمانی باید با برنامه ریزی و رعایت ضوابط با آن روبرو شویم. وی با بیان این که باید بخش خصوصی برای خودش برنامه کوتاه و بلند مدت نوشته و دولت را همراه کند، به ظرفیت یزد در این خصوص اشاره کرد و گفت: این اقدام در یزد قابلیت محقق شدن دارد در عین حال دانشگاه و حوزه یزد باید به قطب مرتبط با گردشگری تبدیل شوند از طرفی باید پیوست فرهنگی را محکم کنیم و به اجماع نسبی اصحاب فرهنگ و علما برسیم تا بتوانیم راه را برای توسعه و آینده اشتغال و فعالیت در این بستر باز کنیم. اعرافی با تاکید بر این که باید در سطح کشور دامنه این افق روشن امتداد پیدا کند، گفت: دبیرخانه صادرات صنایع دستی و گردشگری را با تکیه بر ظرفیت موجود از طریق حوزه و جامعه المصطفی ایجاد کنیم. وی با اشاره به اینکه محور برنامهها باید مشاغل آسیب دیده و ساقط شده باشد، تصریح کرد:در این حین، ضمن پیگیری و مکتوب کردن مطالبات باید بر پیوست فرهنگی هم کار کنیم.
ایجاد شده: 16/مهر/1400 آخرین ویرایش: 16/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، سیانان به مناسبت انتشار کتابی درباره هتلهای ایران به زبان انگلیسی توسط یک گردشگر سوئیسی، به جنبههای متفاوت و کمتر شنیدهشده از ایران پرداخته است. برخی از مردم برای تاریخ به ایران سفر میکنند؛ ۲۴ مکان میراث جهانی یونسکو برای شروع خوب است. دیگران به دنبال فرهنگ و زندگی مردم هستند؛ غذای عالی و مهماننوازی افسانهای که مسافران عادی از آن لذت میبرند، اما برای «توماس وگمن» سفر به ایران کمی متفاوت بوده است. سیانان آمریکا در این گزارش نگاهی داشته به تجربه سفرِ ایرانِ «توماس وگمن»، گردشگری که کتابی درباره هتلهای ایران نوشته است. از نظر او، چشمگیرترین نکته در مورد ایران، هتلهای آن است. البته نه هتلهای بزرگ هفتستاره، بلکه هتل بوتیکهای کوچکی که توسط خانوادهها اداره میشوند، در حالی که کاملاً مدرن و پیشرفته هستند. او میگوید: در ایران یک مشخصه عالی درباره هتل بوتیکها وجود دارد که طراحی معاصر را با میراث ایرانی ترکیب کردهاند و این در حال افزایش است. وگمن متخصص بیمه در سوئیس است که اولین سفرش را به ایران در سال ۲۰۱۹ انجام داد و آنچنان تحت تأثیر این هتلها قرار گرفت که با وجود اینکه تجربه انتشار کتابی را نداشت، تصمیم گرفت کتابی بنویسد. او میگوید: هنگام پرواز از تهران به زوریخ به این فکر کردم آیا کتابی در مورد هتلهای ایران وجود دارد و فهمیدم حتی یک کتاب هم وجود نداد. این درحالی بود که هنگام سفر از ایران و بهویژه هتلهای آن بسیار متعجب و شگفتزده شدم. وگمن پس از سفر به ایران، کتابی درباره ۱۶ هتل، عمدتا هتل بوتیک در شهرهایی از تهران و شیراز تا روستایی در جزیره قشم در جنوب ایران، با عنوان «Persian Nights» نوشته است. سیانان در این گزارش مدعی شده که این نخستین کتاب انگلیسیزبان است که به هتلهای ایران اختصاص یافته است و میگوید به کسانی که این کشور را نمیشناسند نگاه اجمالی از رونق طراحی، فراتر از اماکن تاریخی میدهد. وگمن، نویسنده کتاب «شبهای پارسی» میگوید: به هر کشوری که سفر میکنید متوجه میشوید که واقعیتهایی متفاوت از آنچه میدانید و شنیدهاید، وجود دارد و اگر آن کشور کمی بستهتر باشد و افراد کمتری به آنجا سفر کنند تا عکسها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، واقعیتها متفاوتتر هم خواهد بود. بنابراین احتمالاً تصور غلط بیشتری درباره ایران نسبت به سایر کشورها وجود دارد. کتاب او - که در آن با یک تیم ایرانی کار کرده است ـ ۱۶ هتل ایرانی را به تصویر میکشد، اگرچه بیشتر آنها ساختمانهای نوسازیشده میراثی هستند، اما با فروشگاه، گالری و حتی رستورانهای گیاهخواری پیوند خوردهاند. او در این کتاب اشاره میکند که بسیاری از بخشها توسط زنان اداره میشوند. در کتاب شبهای پارسی به جزئیات یک هتل بوتیک در شهر اصفهان پرداخته شده که ساختمان آن به اواخر دوره قاجار و قرن نوزدهم تعلق دارد، ساختمانی که طراحی مدرنی دارد و عاری از پلاستیک است و از صابونهای دستساز ارگانیک، غذای گیاهی و حتی دمپاییهای حصیری ساخت هنرمندان جنوب ایران استفاده کرده است. وگمن میگوید: چنین میراث محکمی از گذشته ایران وجود دارد؛ چرا آنها باید بناهای جدید بسازند؟ این (تبدیل ساختمانهای تاریخی به هتل بوتیک) راهی برای نگهداری آنها است. این گردشگر سوئیسی در کتابش فقط به هتل بوتیکها نپرداخته، سراغ مهمانپذیرهای کوچک (بومگردیها) که به مراتب قیمت پایینتری نسبت به هتل بوتیکها دارند هم رفته است. تجربه اقامت در یکی از آنها را که در شهر اصفهان، نزدیک مسجد جامع ـ میراث ثبتشده در یونسکو ـ واقع شده شرح داده است؛ خانهای که توسط یک زوج اداره میشود و گویی قرار است مدتی با آنها زندگی کنید. این زوج جوان حتی کارگاه چاپ پارچهای را اداره میکنند و برای مهمانان دوچرخه دارند. هر چند به اعتقاد نویسنده کتاب «شبهای پارسی» هتلها تنها دلیل سفر به ایران نیستند، اما او معتثد است ایران باید در فهرست بازدید همه گردشگران باشد. او میگوید: ایران یکی از معدود کشورهایی بود که مدتها بود واقعاً به آن علاقه داشتم؛ ایران، ژاپن و پرو. من کشورهایی را دوست دارم که دارای فرهنگ بسیار قوی و باستانی هستند و از لحاظ تاریخی دارای اهمیت هستند. من با چند ایرانی در اروپا ملاقات کردم و آنها همیشه رفتار بسیار دوستانهای داشتهاند. او اولین سفرش را پس از جدا شدن از همسرش انجام داد. میخواست تنها باشد، به جای سفر با یک گروه، راهنما ـ رانندهای را استخدام کرد که هزینه آن در حدود ۱۱۰ دلار در روز بود. وگمن درباره چگونگی پیدا کردن هتلهای محل اقامتش می گوید: رزرو هتلها آسان بود؛ زیرا همه آنها یکدیگر را میشناسند. بسیاری از آنها توصیهشده بودند (که همیشه بهترین هستند)، به علاوه من در اینستاگرام و اینترنت تحقیق کردم و کتابهای راهنمای ایران را خواندم. فقط هتلها نبودند که وگمن را متعجب کردند، به عنوان کسی که درباره تاریخ ایران تحقیق کرده، جنبه مدرن آن نیز غافلگیرکننده بود. او میگوید: من انتظار کشوری سنتیتر را داشتم، اما در این هتلها، کافهها و گالریهایی شبیه اروپا یا آمریکا بود که متعجب شدم. انتظار نداشتم که یک دستگاه قهوهساز Marzocco ایتالیایی یا یک دستگاه برشتهکننده قهوه Probat آلمانی ببینم. به نظر میرسد خلاقیت قوی وجود دارد. متوجه شدم واقعیتهای زیادی وجود دارد و من میخواستم آنچه را که تجربه کردم و لذت بردم نشان دهم. سیانان در گزارشش تاکید دارد وگمن تلاش میکند به این نکته اشاره کند کتابی که نوشته درباره هتلها است، نه سیاست. او میگوید: مطمئنا واقعیتهای بسیار متفاوتی درباره ایران وجود دارد، این کشور عربستان سعودی نیست، کره شمالی هم نیست، اما ایالات متحده و انگلیس هم نیست. وگمن به عنوان یک جهانگرد میگوید: در سفر به ایران بسیار آزاد بودم. احساس میکردم میتوانم هر زمان که بخواهم به همه جا بروم. من با استفاده از Google Maps دیروقت به اقامتگاه میرفتم و همیشه احساس امنیت میکردم. او از معماری مساجد و غذاهای ایرانی لذت میبرد و میگوید: آنها خورشتهای فوقالعاده میپزند و غذاهای گیاهی زیادی دارند، از نظر غذا فرهنگی بسیار غنی دارند. وگمن تحت تاثیر رفتار مردم ایران هم قرار گرفته است و میگوید: من یک سال در برزیل زندگی کردم، بنابراین به فرهنگهای دوستانه و باز عادت کردهام، فکر میکنم ایرانیها دوستانه رفتار میکنند. کتاب «شبهای پارسی» (Persian Nights) پیش از همهگیری ویروس کرونا نوشته شده است، وگمن تصمیم دارد با پایان همهگیری و روشن شدن اوضاع به ایران برگردد و یک رونمایی از کتابش داشته باشد. منبع : ایسنا
ایجاد شده: 22/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 22/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " سیاوش امیرمکری " مدیرعامل شرکت فرودگاهها، با اشاره به هدفگذاری برای توسعه فرودگاههای کشور در چند سال اخیر افزود: نصب و راهاندازی سامانه کمک ناوبری ILS/DME به ارزش ریالی ۳۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یکی از مهمترین پروژه هایی است که در فرودگاه رشت افتتاح خواهد شد. به گزارش هتل نیوز، ILS یا Instrument Landing System یکی از مهمترین و متداولترین دستگاههای ناوبری برای نشستن هواپیما در فرودگاههای پرترافیک و فرودگاههای با شرایط جوی نامناسب است که با وجود آن، خلبان امکان فرود در آب وهوای نامناسب را نیز خواهد داشت. امیرمکری بیانداشت: با بهرهبرداری از سامانه مذکور و با توجه به وجود RVR و سامانه کمک بصری PALS، دید افقی این فرودگاه از یکهزار و ۲۰۰ متر به ۵۵۰ متر بهبود خواهد یافت که ضمن ارتقای ضریب ایمنی فرودگاه، تاخیرها و ابطالی پروازها کاهش مییابد. به گفته وی، همه این پروژهها از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هزینه شده است. فرودگاه سردار جنگل رشت با داشتن حدود ۱۰۰ سورتی پرواز برنامه ای در هفته به مقاصد داخلی مشهد، اهواز، عسلویه، تهران، شیراز، بندرعباس، کیش، اصفهان، تبریز، ترکیه و گرجستان به صورت فصلی و غیربرنامه ای خدمات فرودگاهی ارایه می دهد. با توجه به ارتقای زیرساخت های موجود در دولت تدبیر وامید این فرودگاه اکنون ظرفیت پذیرش حداقل روزانه ۴۰ سورتی پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی را دارد. این فرودگاه اکنون مجهز به سامانه های کمک ناوبری برای نشست و برخاست پروازها همچون DVOR، ILS و DME است که از پیشرفته ترین دستگاه های کمک ناوبری به شمار میرود.
ایجاد شده: 12/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 12/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، هفته گذشته وزیران کشورهای دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، لوگزامبورگ، هلند، اسپانیا و سوئد نامهای را تحتعنوان درخواست تامین سوخت پایدار به امضا رساندند و تحویل اتحادیه اروپا دادند. در این درخواست بهطور ویژه بر تامین سوخت سبز biofule و e-Fule بهعنوان سوختهای جایگزین تاکید شده، البته این درحالی است که سهم این دو نوع سوخت در مجموع به ۵صدم درصد سوخت جت هم نمیرسد. در این در خواست آمده است: «سوخت هوایی پایدار «SAF» نقش مهمی در کاهش ردپای کربن در صنعت هواپیمایی طی دهههای آینده خواهد داشت. همچنین استفاده از این سوختها از طریق مخلوط کردن با سوختهای فعلی امکانپذیر است. زیرساختهای فعلی فرودگاههای کافی هستند و فقط باید تغییرات اندکی را بپذیرند اما لازم است دستور مخلوط کردن این سوختها خیلی زود ابلاغ شود. ما بهعنوان وزرای کشورهایهای اروپایی، استفاده از SAF را ازجمله اقدامات اثربخش در دستیابی به کاهش اثرات اقلیمی در بخش هواپیمایی، حتی در کوتاهمدت میدانیم. بهرغم پاندمی کنونی و تاثیرات بیسابقه آن در صنعت هواپیمایی، لازم است تاکید ویژهای بر کاهش انتشار گازهای گلخانهای داشته باشیم. البته درصورت اصلاح روند فعلی در آینده از لحاظ اقتصادی دچار عقبگرد نخواهیم شد. برای دستیابی به اهداف محیطزیستی که در اروپا برای انعطافپذیری و پایدارمحورتر بودن صنعت هواپیمایی درنظر گرفته شده، باید سرعت بیشتری به روند اصلاح استفاده از سوختها داده شود.» این وزرا اعلام کردند از تصمیمات اتحادیه اروپا حمایت خواهند کرد تا سوختهای SAF عرضه شوند و تقاضای مطلوبی هم داشته باشند و درنهایت به معیارهای توسعه اقتصادی پایدار در این صنعت اعتبار بخشند. در این بیانیه طرح «ReFuelEU» به معنی استفاده از سوختهای جدید در اروپا مطرح شده است که چارچوبی را برای کاهش انتشار کربن در صنعت هواپیمایی تعیین میکند. قرار است براساس این چارچوبها قوانینی تا پایان سال ۲۰۲۱ برای سوخت صنایع هوایی در اروپا درنظر گرفته شود. در ادامه این بیانیه میخوانیم: «پتانسیل سوختهای سنتتیک علاوهبر بیوفیولها کاملا واضح و مشخص است. چالش اصلی ایجاد انگیزه و الزام برای فعالسازی چشماندازی بلندمدت و روشن است. دستور استفاده از SAF میتواند به بازار سیگنالهای صحیحی را ارسال کند.» در ادامه آنها از اتحادیه اروپا درخواست کردند با یک برنامه مالی اقدام به جذب سرمایه برای حمایت از سوختهای پایدار هوایی ازجمله سوختهای سنتتیک از طریق یارانه و مشوقها کنند. امضاکنندگان این درخواست رسمی؛ بنی انگلبرشت، وزیرحملونقل دانمارک، تیمو هاراکا؛ وزیر حملونقل و ارتباطات فنلاند، ژانباتیست ژیببری؛ وزیر امور حملونقل فرانسه، آندریاس شوئر؛ وزیر زیرساختهای دیجیتال و حملونقل آلمان، فرانسوا باوش؛ وزیر حملونقل و فعالیتهای عمومی لوکزامبورگ، کورنلیا ون نیوآنهایزن؛ وزیر زیرساخت و مدیریت آب هلند، پدرو ساورا؛ وزیر امور حملنقل اسپانیا و کارل توماس انرژیوت؛ وزیر زیرساختهای سوئد هستند. درخواست این وزرا حرکت قاطعانهای برای وضع قوانین جدید در سوخت مصرفی جت در اروپا خواهد بود.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
فعالان گردشگری با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا، سیاست وزارتخانههای امور خارجه و بهداشت را در محدود کردن ویزای ایران به چالش کشیدند و از رها کردن نیروهای متخصص گردشگری به حال خود گله کردند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وامهای حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالتهای بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاههای خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بیتوجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغههایی بود که فعالان گردشگری در گفتوگویی حدودا پنجساعته در کلابهاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکلهای خصوصی به بحث گذاشتند. در این گفتوگوی چالشی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نوعی تنها مدیر دولتی حاضر بود که خود نیز نسبت به بیتوجهیهای حاکمیت به موضوع گردشگری انتقاد کرد. امیدوارم یک رفت و روب اساسی انجام دهیم " حرمتالله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ، در این گفتوگو که با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، تخمینی گفت: مجموع نیروی انسانی که مستقیم در گردشگری شاغل است احتمالا به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد که اکنون نیمی از آنها از صنعت گردشگری خارج شدهاند. ما بیشتر از ۵۰ درصد نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت را از دست دادهایم که بازگرداندن آنها سخت خواهد بود. تقاضای ما این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار کند. تشکلهای خصوصی هم باید توجه کنند تا ید واحد نشوند نمیتوانند کاری را از پیش ببرند. او ادامه داد: گردشگری لطمه بزرگی خورده، در همه دنیا از آن حمایت شده است، ولی اینجا پای این صنعت را گرفتهایم و کشانکشان میبریم که زخم دیگری به آن وارد شود. رفیعی همچنین از ورود و نفوذ بخشهای غیرمرتبط به حوزه گردشگری انتقاد کرد و با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای برخورد انحصاری در صدرو ویزای ایران و محدود کردن آن فقط به بیماران خارجی، اظهار کرد: صدور ویزای توریستی بیشتر از یک سال است که متوقف شده و درحال حاضر ویزا فقط برای شرکتهای تسهیلگر وزارت بهداشت صادر میشود. بررسی کنید افرادی که ویزای درمانی ایران را درخواست کردهاند، برای چه به ایران آمدهاند. امیدوارم روزی در محکمهای پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: به بهانه نامهای مختلفی که روی گردشگری گذاشتهاند، همه دستگاهها وارد این حوزه شدهاند؛ از وزارت ورزش گرفته تا بهداشت. هر گردشگری که به ایران میآید قطعا برای سلامت روان خود سفر کرده، پس یعنی کار آن را باید وزارت بهداشت انجام دهد!؟ این دخالتها مخل درآمد اقتصادی گردشگری و معضلی برای ما شده است. او با اشاره به اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در همایش دانشگاه امام صادق درباره فرایند جذب بیمار خارجی، اظهار کرد: آیا همه آن دغدغههایی که وزارت بهداشت برای بیمار خارجی دارد و از قبل تا بعد از سفر، وضعیت او را رصد میکند، برای بیمار ایرانی هم دارد؟ رفیعی مدعی شد: شواهد و گزارشها نشان میدهد این وزارتخانه بیشتر دنبال کسبوکار و منافع مادی خود است. او عملکرد معاونت گردشگری در دوران کرونا را نیز به نقد کشید و بیان کرد: به نظرم این معاونت دغدغهای برای کار ندارد و اتفاقا دنبال آینده کاری خود با پایان عمر دولت است. متاسفانه در این دوران سخت، به اندازه ارزنی به گردشگری کمک نشده است. چه حمایتی کردند؟ چه وامی دادند؟ همه بدهکارتر شدهاند. از اول هم گفته بودم که این وام عدهای سودجو را پروار میکند. قبول داریم که متولی توان حمایت ندارد. به هر حال، باید این یکی دو ماه را صبر کنیم و امیدواریم جاروی خوبی دستمان باشد تا بعد یک رفت و روب اساسی انجام دهیم. او سپس با این شعر که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، گفت: ما نباید از دولت خواهش کنیم که به گردشگری کمک کند، بخش خصوصی باید دستور بدهد، با استدعا کار پیش نمیرود. تا بخش خصوصی به این نتجیه نرسد که ولی نعمت گردشگری است، وضع تغییر نمیکند و همه وزارتخانهها برای ما تصمیم میگیرند. بیتوجهی حاکمیت به گردشگری " حسین اربابی " مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ، که جزو مجموعههای اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار میآید، در دفاع از عملکرد این وزارتخانه در دوران کرونا با بیان اینکه هر کاری از دست این وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برآمده انجام داده است، مشکل را متوجه بیتوجهی حاکمیت به صنعت گردشگری دانست و با ذکر یک مثال گفت: زمانی که میخواستیم ویزای ایران را برای عمان لغو کنیم، به شدت با بدنه وزارت امور خارجه درگیر بودیم، چون اعتقادی به این کار نداشت و عاقبت آقای ظریف و مونسان پشت درهای بسته، تفاهمنامه لغو ویزای ایران برای عمان را امضا کردند. او ادامه داد: تجربه ما نشان میدهد در مجموعه حاکمیتی هیچ اولویتی برای گردشگری وجود ندارد. همه میدانند کسب و کار گردشگری خراب است، اما آیا سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارمندان میگذرد؟ وقتی گفته میشود تعطیل کنید آیا دولت حاضر است درآمد بخش تعطیل گردشگری را تامین کند؟ واقعیت این است که اهمیتی ندارد. زمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوجه شدیم همه دستگاهها از صندوق توسعه ملی برداشت میکنند، ما هم گزارشی در حوزه خود تهیه کردیم و گفتیم اگر یک میلیارد یورو در این صنعت تزریق شود بسیاری از مشکلات را میتوان حل کرد، اما آن درخواست ما در پیچ و خم آب و برق و نان گم شد. وقتی برنامه ششم توسعه را آماده کردند، هیچ اثری از گردشگری نبود، با کمک یکسری دلسوز صنعت گردشگری، چند ماده به این سند اضافه شد. اربابی نقد ظریفی هم به بخش خصوصی کرد و افزود: این بخش تنها است. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دولت است، یک گردشگر هم وارد نکرده. ما حلقه مفقوده داریم، با این حال فکر میکنیم سیاستمان عالی بوده است. این حلقه مفقوده در ارتباط با بخش خصوصی است. اعتقادم بر این است که سیستم معیوب است و بخش خصوصی از آنچه هست باید قویتر شود تا بر دولت غالب شود. بخش خصوصی گردشگری باید رشد کند. رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در ادامه این اظهارات که با واکنش تند فعالان بخش خصوصی حاضر در این گفتوگو مواجه شد، گفت: دولت اجازه نمیدهد بخش خصوصی بلند شود. همه گرفتاری ما از این است. پای ما را گرفتهاند و اجازه نمیدهند بلند شویم. یک جا را درست میکنیم، در جای دیگر سنگ میاندازند. همین دولت که به بخش خصوصی انتقاد میکند چرا بیشتر گردشگر از کشور خارج میکند، مگر خودش مجوزهای آژانسها را نداده است؟ خودش ۹۹.۵ درصد آژانسها را خروجی کار کرده و نیم درصد را ورودی کار کرده است، حالا که سههزار آژانس بنا به سیاست غلط بخش دولتی، در گردشگری خروجی فعال شدهاند، ایراد میگیرد. دولت عامل این اتفاق بوده، نه بخش خصوصی. اربابی هم در پاسخ گفت: اصلا همین پافشاری و مطالبهگری بخش خصوصی باعث شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مربوط به صدور مجوز را اصلاح کند و فرآیند صدور مجوز آژانس را تغییر دهد. وقتی مطالبه از سوی بخش خصوصی قوی باشد، دولت در مقابل مجبور به سر خم کردن است. رفیعی به این اقدام هم اعتراض کرد و سوال پرسید بخش خصوصی کجای تدوین چنین بخشنامهای بوده است، و در ادامه گفت: زمانی که برنامه گردشگری را به مجلس دادند، این نمایندگان مجلس بودند که به بخش خصوصی خبر دادند. آن برنامه از نظر ما هیچ ارزشی ندارد، وقتی در تدوین آن هیچ نظری از ما گرفته نشده است. " ابراهیم پورفرج" رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ، نیز در ادامه درباره دخالت دولت در گردشگری، گفت: زمانی برگزاری نمایشگاههای خارجی بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و این جامعه تقسیم مسؤولیت شده بود، اما چرا سال ۹۸ با زور و دستور حاکمیتی همان چند نمایشگاه را از ما گرفتند و به یک شرکت دیگر دادند، نمایشگاه هم برگزار نشد و پول آژانسها را هم بعد از دو سال هنوز برنگرداندهاند. این همان دخالتی است که پای ما را گرفته. بعد از ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران شده؟ " سهراب شرفی" از اتاق بازرگانی استان فارس نیز گفت: بخش خصوصی به اندازهای که قوانین اجازه داده، سرمایهگذاری کرده است. این وزارتخانه است که از ابزار و دانش باید استفاده کند. وزارتخانهای که نمیداند چگونه از ابزار موجود استفاده کند، وجودش چه معنایی دارد؟ وزارتخانه باید در بدنه دولت قدرت داشته باشد که جریان را هدایت کند. این وزارتخانه که تازه متولد شده و گرفتار پیچیدگیهای چند ده ساله نیست، از آن انتظار میرود در مجلس با قدرت و شهرت بیشتری حضور پیدا کند و بتواند صنایع دیگر را متقاعد کند که روی گردشگری تاثیر بگذارند. او استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زیر سوال برد و افزود: از زمانی که سازمان به وزارت تبدیل شده هیچ برنامه و استراتژی توسعهای نداشته و تحولی ایجاد نکرده است. اگر ۵۰ درصد آن نگاهی که در ترکیه و مالزی به گردشگری دارند، در ایران وجود داشت وضع ما اینگونه نبود و این صنعتِ ارزشمند به کما نمیرفت. " محمدرضا اکبری " کارشناس ارشد و پژوهشگر گردشگری ، نیز این سوال را پرسید که بعد از گذشت ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران در گردشگری شده است، و در ادامه گفت: با اینکه سند راهبردی توسعه گردشگری اوایل همهگیری کرونا تصویب شد، ولی متاسفانه در آن، برنامهای برای مدیریت بحران درنظر گرفته نشده است، چه از جانب بخش خصوصی و دولتی. ما سالهاست در حوزه گردشگری کار میکنیم و همیشه نقد کردهایم حالا باید راهکاری برای خروج از بحران داشته باشیم. او درباره مطالبه بخش خصوصی برای مذاکره با ستاد ملی کرونا با هدف تغییر سیاستها، اظهار کرد: وظیفه وزیر بهداشت دفاع از بهداشت کشور است، آقای نمکی مسؤول دفاع از گردشگری نیست. این موضوع به ما برمیگردد که تا کنون به کجا برنامه دادهایم و حقانیت خود را چگونه اثبات کردهایم که اگر مردم سفر بروند به مشکل برنمیخوریم. اگر برنامه داشتیم میتوانستیم آنها را قانع کنیم. " محمدرضا پوینده " مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز درباره تعطیلی و بیکاری گسترده در گردشگری، اظهار کرد: وزارت بهداشت تصویر درستی از گردشگری ندارد، چرا سایر صنایع شاهد تعطیلیهای گسترده نبودند، چون در سطح حاکمیت و دولت جایگاه تعریفشدهای دارند که حتی وزارت بهداشت هم نمیتواند مانع آنها شود. او همچنین تبلیغات و بازاریابی گردشگری را نقطه صفر دانست و با طرح این سوال که در دوران کرونا، کدام دستگاه چه بازاریابیای داشته است، گفت: بازاریابی گردشگری به حضور چند نمایشگاه خارجی و شرکت انحصاری ۱۰۰ آژانس واردکننده توریست محدود شده است. گردشگری باید به گفتمان ملی تبدیل شود. پورفرج، رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما سالی ۱۱ نمایشگاه خارجی میرویم که پول آن را خودمان میدهیم. دو سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت پول زمین را میدهد و ما غرفه را برپا کنیم. وقتی نمایشگاه برگزار شد و هزینه صرفشده را مطالبه کردیم، پول را ندادند. بازاریابی گردشگری وسیعتر از نمایشگاه است. بعضی از آژانسها سالی ۲۰ سفر میروند تا شرکت خارجی را ببینند و گفتوگو کنند. نمایشگاه فقط یکی از ابزارهای کار ما است. بخش دولتی این را بداند، نمایشگاه ابزار خوبی برای بازاریابی گردشگری است. آیا در آلمان همه ۲۰۰ کشور که در نمایشگاه شرکت میکنند، اشتباه کردهاند و فقط ما درست فکر میکنیم که حضور در نمایشگاههای بینالمللی را زیر سوال میبریم!؟ خروج ۹۰ درصد رانندهها از صنعت گردشگری " حسین بهرامی " مدیر یک شرکت خدمات حمل و نقل توریستی هم با اشاره به موضوع این گفتوگو، اظهار کرد: از یک سال پیش، ۹۰ درصد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل گردشگری تغییر حرفه دادهاند، وامی هم به این بخش تعلق نگرفته است. بیشتر ماشینها هم اقساطی بودند که فقط سه ماه تعویق در پرداخت وام داشتند. این صنف که یادی هم از آن نمیشود، با همه زحمتی که برای آموزش رانندههای ترمینالی آن کشیده بودیم، از بین رفته است. " سهند عقدایی " عضو جامعه تورگردانان نیز با اشاره به دغدغه جهانی برای افزایش حجم تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲، گفت: محرومیت مردم از سفر به مدت دو سال، واکسیناسیون و بازگشت به برجام، مجموعه عواملی است که احتمال افزایش تقاضا برای سفر به ایران را در ماههای ابتدایی سال ۲۰۲۲ مطرح کرده و به تبع آن، این نگرانی وجود دارد که با بیبرنامگی اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود، که قیمت هتلها با سرازیر شدن گردشگران به ایران، یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر، با کمبود زنجیره تأمین خدمات مواجه شویم. باید از حالا فکری برای آینده داشته باشیم. همچنین " علیرضا رییسی" عضو جامعه هتلداران اصفهان ، نگاهی داشت به محدودیتهایی که در این استان بر اثر تصمیمهای سلیقهای اعمال شده است و گفت: با اینکه هتلها در یک سال گذشته پروتکلها را بهدرستی رعایت کردند و حتی کارت ایمنی تهیه شده، ولی متاسفانه اداره بهداشت با سیستم گردشگری جنگ دارد. از طرفی، اقساط وامها که امهال نشد، مشکلات عدیدهای را به وجود آورده است. اداره برق هم اگر یک ماه پول نگیرد، سریع برق هتل را قطع میکند. حمایتها فقط در حد شعار بوده است. " امیرمسعود لوافان، عضو دیگر جامعه هتلداران اصفهان نیز این سوال را مطرح کرد که بعد از کوچ متخصصان گردشگری چه اتفاقی خواهد افتاد و پروژههایی که در پایه متوقف شده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، و در ادامه گفت: وزیری که در آینده میآید لطف کند کاری با تشکلهای خصوصی گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد کار کنیم. او با اشاره به توقف آموزشها بهویژه در هتلها همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای تحصیل در رشتههای دانشگاهی گردشگری ادامه داد: واکسن برای گردشگری خیلی مهم است و مشاغل این حوزه باید در اولویت قرار گیرند. چرا کارشناسِ هتل نباید واکسن بزند اما همان نیرو وقتی به کارخانه کنسروسازی میرود، واکسن میزند. وقتی همکاران ما میبینند در این حوزه آیندهای نیست، برای خروج از آن تردید نمیکنند. " محمدابراهیم لاریجانی " مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ، هم درباره خروج نیروهای متخصص از گردشگری، گفت: شنیدهام برخی از نیروها در املاک مسکن مشغول شدهاند و کسی را که طعم پول املاک را چشیده باشد مگر میشود به گردشگری برگرداند؟ او همچنین خواست درباره افرادی که در بخش دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی شدهاند شفافتر صحبت شود و گفت: بخش خصوصی از یک طرف از حمایتهای دولت تشکر میکند و از طرف دیگر آن را عامل نفاق میداند. شفاف بگوید آنهایی که دست و پای این بخش را بستهاند چه کسانی هستند. " فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و دکترای اقتصاد گردشگری نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع کرونا بسیار منفعل عمل کرد، اما تشکلها چه کار شایستهای انجام دادند؟ در تشکلها یکدستی و یکصدایی نداشتیم. چرا وقتی وام حمایتی کرونا را دادند با علم به مشکلات بعد، بنگاهها زیر بار آن تسهیلات رفتند و مقاومت نکردند؟ او درباره پیشنهاد انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: وزیر گردشگری باید از حالت شعاری خارج شود. تا وقتی گردشگری برای دولت دغدغه و اولویت نیست، وزیر چه از بیرون و یا دورن باشد، فرقی نمیکند. "عطا فرزام " از فعالان گردشگری هم درخواست کرد انتظاری از بخش دولتی نداشته باشند و روی آینده متمرکز شوند، چرا که مذاکرات برجام، تغییراتی را در حجم تقاضای سفر به ایران ایجاد کرده است. او گفت: باید آمادگی پذیرش را پیدا کنیم. جدی فکر کنیم اگر با رشد زیاد گردشگر مواجه شدیم چه کنیم؟ اگر همان اتفاق برجام در سال ۹۲ دوباره تکرار شود چه برنامهای داریم؟ همچنین " هومر برقانی" نماینده بازاریابی وازت گردشگری تایلند در ایران پیشنهاد کرد روی ظرفیت گردشگری ایران بیشتر کار شود، در شرایطی که از دولت نمیتوان انتظار حمایت و کمک داشت، همانطور که در چهار دهه اخیر کاری برای این صنعت نکرده است. بخش خصوصی فکری به حال گردشگری کند. پیشنهاد استفاده از سهمیه ویزای تجاری در شرایط توقف صدور ویزای توریستی برای برگزاری تورهای آشناسازی، خلاء آمار نیروی شاغل در گردشگری که سنجش اثر اقتصادی این صنعت را بیاعتبار کرده است، برنامه بخش خصوصی برای واکسیناسیون نیروی انسانی شاغل در این حوزه خارج از برنامه دولت، دستمزد راهنمایان و تلاش برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در کابینه بعدی توسط بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادها و مباحثی بود که از سوی دیگر فعالان گردشگری مطرح شد.
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، به نقل از فایننشال تایمز،اقدام امارات متحده عربی به صدور گذرنامه برای خارجیها در ماههای اخیر تغییری چشمگیر در روش سنتی این کشور در مواجهه با اتباع خارجی است که عمدتا پس از انقضای تاریخ ویزای کارشان ترغیب به ترک کشور میشوند. اکنون پس از موفقیت برنامه واکسیناسیون همگانی علیه کووید-۱۹ دولت امارات امیدوار است که در تلاش برای افزایش خرج کردن پول توسط مردم و همچنین تثبیت قیمت املاک، بتواند اتباع خارجی پردرآمد را به ماندن ترغیب کنند. بر اساس این گزارشف محمد الشرفا الحمادی، رییس اداره توسعه اقتصادی امارات متحده عربی نوشت: «ما میخواهیم افراد ابوظبی را خانه خود بدانند. این که شما برای کوتاهمدت اینجا نیستید، اینجا هستید تا رشد کنید و تا بازنشستگی زندگی کنید.» اولین گذرنامهها قرار است از جمله به سر تیم کلارک، مدیر خطوط هوایی امارات در دبی، و تونی داگلاس، مدیر اجرایی خطوط هوایی اتحاد در ابوظبی، اهدا شود. میشل سالگادو، فوتبالیست اسپانیایی که در دبی مدیر یک باشگاه است نیز گذرنامه امارات دریافت کرده است. بنیانگذاران دو استارتآپ موفق در امارات نیز گذرنامه این کشور را دریافت کردند: اپ تاکسی «کریم» که توسط اوبر خریداری شده، و «سوک» که یک گروه تجاری است و شرکت آمازون آن را خریده است. اتباع امارات میتوانند بدون نیاز به ویزا به تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کنند و در تمامی نقاط امارات املاک و مستغلات بخرند. همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات، دولت این کشور از یک رشته اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خبر داده که هدف از آنها تغییر شکل این کشور برای آینده پس از همهگیری و برای نیم قرن آینده است. کوچ نیروی کار خارجی در آغاز همهگیری ویروس کرونا که بنا به تخمینها حدود هشتونیم درصد از جمعیت دبی را تشکیل میدهند، هشداری بود برای خانوادههای خارجی مبنی بر این که اگر منبع اصلی درآمد خانواده شغلش را از دست بدهد، در خطر اخراج از امارات قرار میگیرند. صدور «ویزای طلایی» ۱۰ ساله برای هزاران خارجی متخصص و خانوادههایشان از دیگر اقدامات دولت امارات است. نیروی کار خارجی در حال حاضر، دستکم هر سه سال یک بار حدود دو هزار دلار برای ویزای اقامت و تست اچآیوی-ایدز هزینه میکنند. در مقررات جدید اتباع خارجی میتوانند در امارات بازنشسته شوند و خارجیها میتوانند برعکس گذشته، بدون نیاز به داشتن شریک اماراتی، مجوز کسبوکار بگیرند. جرمزدایی از همجنسگرایی و باز کردن کازینوها برای توسعه بخش توریسم از تغییرات احتمالی بعدی در امارات متحده عربی است. این دو تصمیم تابوشکنانه ممکن است انتقاد اماراتیهای محافظهکار را برانگیزد. برخی شهروندان اماراتی نگران آن هستند که دادن شهروندی به خارجیها کشور را دگرگون کند چرا که اتباع خارجی ۹۰ درصد از جمعیت ده میلیونی امارات متحده عربی را تشکیل میدهند. با این حال به نظر میرسد که دولت امارات در اجرای اصلاحات عزم راسخ دارد. فایننشالتایمز میگوید مخالفت عمومی مردم در امارات بسیار نادر است.
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " مصطفی مرزبان " مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: با شیوع کرونا و تعطیلی مراکز گردشگری بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان به صنعت گردشگری استان خسارت وارد شد. وی تصریح کرد: علاوه بر خسارتهای مالی، تعداد قابل توجهی از مشاغل فعال در حوزه گردشگری از بین رفت و تعداد بسیاری از نیروها تعدیل شدند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: در حوزه گردشگری متاسفانه بستههای بانکی و تسهیلات کم بهره در اختیار سرمایهداران نیست، طولانی بودن روند سرمایهگذاری در این بخش بسیاری از علاقمندان به سرمایهگذاری را فراری داده است. مرزبان افزود: استان مرکزی از نظر صدور مجوز موافقت اصولی در بین استانهای کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. وی حجم سرمایهگذاری در حوزه گردشگری استان را ۳۷۰ میلیارد تومان در قالب ۲۶ پرونده اعلام و اظهار کرد: چنانچه این سرمایهگذاریها به ثمر بنشیند، ۳ هزار و ۵۵۰ فرصت شغلی در استان ایجاد خواهد شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه با اشاره به وضعیت صنایع دستی گفت: در حال حاضر از ۲۷۰ رشته صنایع دستی ۱۱۰ رشته در استان فعال است که در سال جاری احیای رشته چلنگری، کرباسبافی، فولاد جوهری از طریق آموزش و تربیت مربی در دستور کار قرار گرفته است. مرزبان افزود: بیش از ۸ هزار هنرمند در رشتههای صنایع دستی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار نفر زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی و ۴۰۰ نفر زیر پوشش بیمه روستایی هستند. وی ادامه داد: سال گذشته انتقاداتی به وضعیت مقبره آقا نورالدین اراکی در اراک شد که باید گفت این مقبره از آثار ثبتی است، متاسفانه در زمانی که اطراف مقبره به منظور ساماندهی تخریب شد، وضعیت هدایت آبهای سطحی به درستی پیشبینی نشده بود، همین مسئله موجب شد آب های جاری آسیبهایی را به پایه بنا وارد کند، ضمن اینکه سقف بنا نیز به دلیل عدم مرمت در حال تخریب بود، پس از رسیدگی به موضوع نشستی را با مسوولان شهرداری برگزار کردیم و مقرر شد با همکاری اوقاف و شهرداری ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت این بنا از سوی شورای شهر تخصیص یابد و میراث فرهنگی با تامین اعتبارات مورد نیاز نسبت به مرمت آن اقدام کند که شرح خدمات تهیه شدهوطبق تفاهم نامه از محل اعتبارات ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " حسن حسینی " معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، گفت: «سمینار مدیکال توریسم ویژه راهنمایان گردشگری سلامت و فعالان این حوزه در اراک برگزار میشود.» معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: «این سمینار در راستای توسعه گردشگری سلامت استان و توانمندسازی راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و توسعه صنعت گردشگری سلامت برگزار میشود که ضمن آموزش گروه هدف، استفاده از بخش و تختهای IPD (واحد بیماران بینالمللی) و توضیحات لازم دراین رشته ارائه میشود.» او هدف از برگزاری این سمینار را شناسایی مناطق مستعد گردشگری سلامت و توسعه زیرساختهای گردشگری سلامت استان دانست و گفت: «این سمینار برای خردادماه برنامهریزی شده است که همزمان به صورت وبینار نیز برگزار میشود.» حسینی بیان کرد: «این سمینار با حضور برندهای گردشگری سلامت کشور، مراکز توسعه فنآوریهای هوشمند گردشگری سلامت شامل کمیته خدمات الکترونیکی گردشگری پزشکی، کمیته خدمات الکترونیکی گردشگری طبیعت درمانی و تندرستی، کمیته خدمات الکترونیکی گردشگری طب سنتی و دکتر پناهی دبیر کمیته گردشگری سلامت کشور ترتیب داده شده است.» معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری صنایعدستی استان مرکزی اظهار کرد: «استان مرکزی در شهرستانهای تفرش، دلیجان، محلات و شازند به دلیل شرایط جغرافیایی، پوشش گیاهی، آب و هوایی و جاذبههای طبیعی قابلیت توسعه صنعت گردشگری سلامت را دارد و میتوان با توسعه این صنعت، گردشگری سلامت استان را تقویت کرد.»
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
گروه آموزشی هتلنیوز - کتاب "تجزیه و تحلیل صورت های مالی شرکت ها (هتل ها)" توسط جناب آقای علی یعقوبی از اساتید دانشگاه، تالیف شده است. این کتاب به آموزش نظری و کاربردی مفاهیم و معانی مدیریت مالی همراه با نکات عملیاتی و حائز اهمیت در این خصوص برای دانشجویان رشته های مدیریت (مدیریت هتلداری) همچنین رشته های حسابداری می باشد، که در توان و ضرورت تلاش شده از مطالب به صورت ساده و عملیاتی برای کسانی که در زمینه مباحث مالی و تصمیم گیری مالی نقش دارند، استفاده گردد. سر فصل های کتاب عبارتند از: فصل 1: صورت های مالی فصل 2: مدیریت مالی در هتل یا تجزیه و تحلیل صورت های مالی فصل 3: تجزیه و تحلیل صورت های مالی بر اسای نسبت های مالی فصل4 : نقطه تعادل فصل 5: نقطه سر به سر فصل 6: پیش بینی و برنامه ریزی مالی فصل 7: ریسک جهت خرید آنلاین و دریافت این کتاب از طریق گزینه ثبت سفارش اقدام فرمائید. لازم به ذکر است، قیمت این کتاب با در نظر گرفتن هزینه پستی و ارسال درب منزل سفارش دهنده، محاسبه شده است.
ایجاد شده: 17/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 1/مرداد/1401 کتابخانه داخلی
گروه آموزشی هتلنیوز - کتاب "آموزش کاربردی خدمات غذا و نوشابه" به عنوان یک راهنما برای دانشجویان رشتههای گردشگری، هتلداری و مهماننوازی و به منظور ارتقای مهارتهای جوانان و کارکنان، توسط جناب آقای "عباس شیریان" و سرکار خانم"مینا سیفی" نوشته شده است. این کتاب یکی از کتابهای جالب در حوزه پذیرایی و خدمات مرتبط با آن به حساب میآید. این کتاب چگونگی ارائه خدمات به میهمان را به طور دقیق یعنی همان چیزی که مهمان انتظار دارد، آموزش میدهد. خواننده در این کتاب مهارتهای سرو غذا و نوشیدنی و دانش و تکنیک ارائه خدمات باکیفیت در این حوزه را به دست می آورد. جهت خرید آنلاین و دریافت این کتاب از طریق گزینه ثبت سفارش اقدام فرمائید. لازم به ذکر است، قیمت این کتاب با در نظر گرفتن هزینه پستی و ارسال درب منزل سفارش دهنده، محاسبه شده است.
ایجاد شده: 13/دی/1399 آخرین ویرایش: 1/مرداد/1401 کتابخانه داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، پس از هفت ماه انتظار، فتح بلندترین قله رشته کوه هیمالیا در نپال برای کوهنوردان امکانپذیر شده است. بازگشایی دوباره مرزهای این کشور به روی گردشگران خارجی انتقادهایی را به دنبال داشته است. البته در حال حاضر امکان ورود به نپال بیشتر مختص افرادی خواهد بود که قصد کوهنوردی در رشته کوههای این کشور را داشته باشند. در حقیقت فقط کوهنوردانی که از قبل مجوزهای لازم را دریافت کرده باشند، میتوانند وارد کشور نپال شوند.
ایجاد شده: 18/آبان/1399 آخرین ویرایش: 19/آبان/1399 اخبار خارجی
گردشگری ذاتاً تجربه اجتماعی است که معمولاً شامل مسافرت با دوستان و اقوام میشود و این روابط اجتماعی هستند که تجربه مصرف را شکل میدهند. در واقع، سفر کم شتاب زمان بیشتری را برای گذراندن در سفر در اختیار قرار میدهد تا افراد در آن فرصت، گردهم آیند و به روابط خانوادگی و دوستیهای خود استحکام بخشند. در بررسی اصالت روابط و ارتباطات بین فردی میتوان گفت که خانوادهها هنگام دور بودن از خانه، انگار در خانه خود هستند. گردشگران از مکانها استفاده میکنند و به این ترتیب نوعی گردهمایی خاص را ایجاد می کنند. به نظر میرسد که گردشگری بیشتر به همراهی دستهجمعی گرایش پیدا کرده و سفر به قصد بازدید صرف از ناشناختهها، کمتر صورت میگیرد. سفر کم شتاب بخش متفاوتی از تجسم دوباره گردشگری است که توجه بیشتری به اجتماع دارد و این توانایی را ایجاد میکند تا گردشگر با افراد و مکانها درگیر شود. مسافران سفر کم شتاب علاوه بر رفت و آمد با دوستان و اقوام، تمایل دارند با مردمی که در طول سفر با آنها مواجه میشوند نیز ارتباط برقرار نمایند. سفر کم شتاب به معنای لذت بردن از رفتن به مقاصد جدید، کشف فرهنگهای هر منطقه، احترام به محیط زیست، همدم شدن با بومیان و استفاده از سفر به صورت بهینه و گاهی به معنای کاهش هزینهها است. سفر کردن با آهنگ آهسته و برقراری ارتباط با مناطق در طول مسیر سفر امر جدیدی نیست. پیش از استفاده گسترده از خودروها و سفرهای هوایی، بخش عمدهای از گردشگری به شکل کم شتاب صورت می گرفته و دلیل آن هم کمبود امکانات حمل و نقل پیشرفته بوده که سفرها را به مسافتهای کوتاه و در طول یک روز محدود میکردهاند. به عنوان مثال مسافرتها به صورت پیاده یا با حیوانات ( اسب، شتر، الاغ ) تنها روشهای سفرهای زمینی بودند. امروزه سفر کم شتاب البته نه برای همه ولی برای اغلب افراد، سفری متفاوت میباشد زیرا پربار بودن تجربه سفر با حضور در محیطهای بومی و محلی مقصد برای برخی از مهمترین بخشهای سفر به حساب میآید. سفر کم شتاب، جایگزینی برای سفر هوایی و سفر با خودرو پیشنهاد میدهد که در آن گردشگر میتواند در طول سفر تجربه کسب کند. از ماهیت سفر کم شتاب میتوان به افزایش تجربه کلی مسافران از سفر، اقامت در خانه های تاریخی و محلی، استفاده از این زمان برای شناسایی اماکن نزدیک به آن محل، به دست آوردن اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ و شیوههای زندگی محلی را نام برد. در سفر کم شتاب، بیشتر به لذت بردن از سفر هم در طول مسیر و هم در مقصد، اجتناب از پروازهای ارزانقیمت و سفرهای کوتاهمدت به مکانهای خیلی دور و گرایش بیشتر به مسافرتهایی با قطار، اتوبوس، دوچرخه، قایق و یا پیاده همراه با اقامت شبانه، گشت و گذار با دوچرخه و اقامت در خانههای تاریخی و محلی، تاکید میشود. سفر کم شتاب در حال حاضر به بازار بکری تبدیل شده است که قشر متوسط در کشورهای توسعه یافته و گروههایی با موقعیت اجتماعی - اقتصادی پائینتر را به خود جلب کرده که امکان کمتری در انتخاب جایگزینهای این نوع از سفر پیش رو دارند. با این حال، گردشگری کم شتاب نیز جایگاهی مانند گردشگری جایگزین، اکوتوریسم و گردشگری مسئولانه پیدا خواهد کرد. اولین طرفداران سفر کم شتاب، شرکت های خدمات مسافرتی کوچک، سفرنامهنویسان، بلاگرها و کولهپشتیها که نظرات خود را عمدتاً از طریق اینترنت، فضاهای مجازی و رسانههای مربوط به سفر بیان میکردند، هستند. همانطور که در ابتدا گفته شد، سفر و گردشگری کم شتاب یک سبک جدید نیست بلکه مقابله با فرهنگی جدید است که هدف اصلی سفر و گردش را به فراموشی سپرده است. فرهنگی که در آن رسیدن به مقصدهای متعدد، اهمیت بیشتری از خودِ مقصد و انسانهای ساکن در آن دارد. فرهنگی که عکس گرفتن از مشاهده، شناخت و حضور در جاذبههای گردشگری مهمتر است و در آن صرفاً سیر شدن بدون اهمیت به غذایی که خورده میشود، ترجیح داده میشود. هرچند نمیتوان بین سفر کم شتاب و سفر پرشتاب مرزی قائل شد و یکی را بهتر از دیگری معرفی کرد اما مسلم است که هر فردی علاقه دارد بعد از سفر، تکاملی را در خود احساس کند و این هدف، تنها با تعمق و ارتباط حاصل میشود. با توجه به شرایط اپیدمی ویروس کرونا، پیش بینی میشود در پساکرونا شاهد استقبال قابل توجهی از گردشگری داخلی باشیم. بنابراین به عنوان یکی از شیوههای شناخته شده گردشگری در دنیا، میتوانیم سفر و گردشگری کم شتاب را به بخشی از افراد جامعه که قصد سفر دارند، پیشنهاد نمائیم. فرزاد زارع - کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها