نتایج جستجو...
رشد ۱۰۰ درصدی مسافران ورودی به گیلان در ۵ ماهه نخست سال جاری

رشد ۱۰۰ درصدی مسافران ورودی به گیلان در ۵ ماهه نخست سال جاری

به گزارش هتل نیوز،‌ " ولی جهانی " مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت ؛ ورود مسافر به گیلان در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است. در این مدت حدود ۳۲ میلیون مسافر به استان وارد شده اند. او گفت ؛ اقامت گردشگران در مدت یاد شده ۲۸میلیون نفر شب بوده که نسبت به همین زمان در سال قبل رشد ۱۳۹ درصدی دارد. " جهانی " افزود ؛ از این جمعیت فقط طی ۲ ماه تیر و مردادماه ۱۹ میلیون نفر به گیلان سفر کردند که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۷ درصد رشد دارد. وی گفت ؛ بیش از ۵۰ درصد تعهد ایجاد اشتغال این اداره ‌کل از ابتدای سال تاکنون محقق شده است و سرمایه گذاری و بومگردی بالاترین سهم را در این موفقیت داشته اند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود ؛ ۱۲۵ اقامتگاه بومگردی در گیلان فعال است که بیشتر آنها در شهرستان های رشت، رودبار، تالش و شفت فعال است که با راه اندازی این اقامتگاهها یک هزار و ۲۵۳ اتاق و سه هزار و ۵۰۰ تخت به ظرفیت اقامتی استان افزوده است.

ایجاد شده: 13/شهریور/1401       آخرین ویرایش: 13/شهریور/1401     اخبار داخلی
رقابت ۵ هزار نفری متقاضیان ورود به حوزه گردشگری

رقابت ۵ هزار نفری متقاضیان ورود به حوزه گردشگری

به گزارش هتل نیوز، آزمون جامع هماهنگ (سراسری) دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری با مشارکت ۵۷۴۶ داوطلب در سطح ۳۱ استان و منطقه آزاد کیش و چابهار  در قالب هفت رشته تخصصی برگزار شد. معاون گردشگری کشور در محل برگزاری آزمون شهر تهران در دانشگاه امیرکبیر حضور یافت و بر روند برگزاری رقابت مذکور نظارت کرد. طبق بررسی آمار مشارکت‌کنندگان آزمون مذکور در استان‌های کشور، تا‌کنون بیشترین میزان مشارکت در این رقابت مربوط به استان تهران با ۱۲۶۹ نفر بوده است و استان‌های خراسان‌رضوی، اصفهان و فارس در ردیف‌های بعدی قرار گرفته‌اند. رقابت‌کنندگان در آزمون جامع هماهنگ دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری می‌توانند نتایج مربوط به رقابت را از روز دوشنبه مورخ ۶ تیرماه سال جاری در سامانه جامع آزمون گردشگری (ساجا) به آدرس EDUTOURISM.MCTH.IR  ملاحظه کنند.

ایجاد شده: 7/خرداد/1401       آخرین ویرایش: 7/خرداد/1401     اخبار داخلی
 فرهنگ جامع، کاربردی و توصیفی گردشگری و مهمانداری + خرید آنلاین

فرهنگ جامع، کاربردی و توصیفی گردشگری و مهمانداری + خرید آنلاین

گروه آموزشی هتل‌نیوز  - کتاب "  فرهنگ جامع، کاربردی و توصیفی گردشگری و مهمانداری " توسط آقای جلال نصیریان تالیف شده است. این فرهنگ دربرگیرنده غالب اصطلاحات و واژگان بخش‌های پنجگانه مرتبط با صنعت گردشگری (بخش ترابری و حمل‌و‌نقل، اقامتگاه‌ها و اماکن پذیرایی، اعم از طبیعی و انسان ساخت، سفرسازان و بالاخره سازمان‌های مدیریتی و بازاریابی مقصد) و برخی واژگان خارجی که وارد زبان فارسی شده‌است می‌باشد و تلاش شده است تا مطالب به صورت توصیفی که جنبه آموزشی را هم برای دانشجویان رشته‌های مرتبط با این صنعت(از جمله دانشجویان دانشکده‌های جهانگردی و هتلداری، حمل‌و‌نقل اعم از هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی)، باستان‌شناسی، مترجمان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری مانند دفاتر خدمات مسافرتی و سیاحتی، کارکنان واحدهای اقامتگاهی، راهنمایان گردشگری و ... داشته باشد. جهت خرید آنلاین و دریافت این کتاب از طریق گزینه ثبت سفارش اقدام فرمائید. لازم به ذکر است، قیمت این کتاب با در نظر گرفتن هزینه‌ پستی و ارسال درب منزل سفارش دهنده، محاسبه شده است.

ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1401       آخرین ویرایش: 1/مرداد/1401     کتابخانه داخلی
اعلام نحوه پذیرش دانشجو در دانشکده گردشگری تهران

اعلام نحوه پذیرش دانشجو در دانشکده گردشگری تهران

به گزارش هتل نیوز، " داود حومینیان " مسئول راه‌اندازی دانشکده گردشگری دانشگاه تهران گفت ؛ پذیرش دانشجو در دانشکده گردشگری از طریق کنکور سراسری و استعداد درخشان در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خواهد بود. پیش‌بینی چهار گروه آموزشی شامل «گردشگری ورزشی»، «مدیریت گردشگری»، «گردشگری اکوتوریسم» و «گردشگری و اوقات فراغت» در دانشکده گردشگری دانشگاه تهران شده است. مسئول راه‌اندازی دانشکده گردشگری دانشگاه تهران ادامه داد ؛ یازده رشته گرایش که دارای برنامه درسی مصوب هستند در قالب این چهار گروه آموزشی راه‌اندازی می‌شوند. ارائه رشته مطالعات اوقات فراغت در سه گرایش «برنامه‌ریزی فضایی»، «فرهنگ و تمدن» و «مدیریت» در گروه آموزشی گردشگری و اوقات فراغت پیگیری می‌شود. " حومینیان " افزود ؛ مطالعه و برنامه‌ریزی بر روی هفت گرایش رشته هتلداری برای راه‌اندازی در دانشکده گردشگری در حال انجام است. این گرایش‌ها شامل «مدیریت تجربه میهمان در صنعت هتلداری»، «مدیریت منابع انسانی در صنعت هتلداری»، «مدیریت استعدادها در صنعت هتلداری»، «برنامه‌ریزی توسعه فردی ویژه کارکنان هتل‌ها»، «برنامه‌ریزی و آموزش کارکنان در هتل‌ها» و «مدل‌های نوین کسب‌وکار در صنعت هتلداری» می‌شود.

ایجاد شده: 8/اسفند/1400       آخرین ویرایش: 8/اسفند/1400     اخبار داخلی
نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی‌ اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور به مناسبت آغاز هفته پژوهش (۲۰ تا ۲۶ آذر) در افتتاحیه نشست‌های علمی گروه‌های پژوهشی گردشگری و میراث طبیعی پژوهشگاه وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تشریح و تببین رویکردهای حوزه گردشگری در زمینه مطالعات و تحقیقات تخصصی و کاربردی مربوطه پرداخت و گفت: حوزه گردشگری نیز به عنوان یکی از زیرشاخه‌های علوم انسانی همانند سایر رشته‌های طبیعی دارای آزمایشگاه است. منظورم از آزمایشگاه، بازار گردشگری است؛ یعنی جایی که فعل و انفعالات و تعاملات گردشگری در حال رخ دادن است. اما به دلیل وسعت موجود درک آن سخت‌تر به نظر می‌آید؛ لذا پژوهشگران متخصص این حوزه باید تصویر دقیق و کلانی از آزمایشگاه خود داشته باشند. شالبافیان ادامه داد: پس از اینکه فرآیند ایجاد ارتباط دقیق میان آزمایشگاه و ذینفعان برقرار شد زمان آن است تا بر مبنای بازاریابی پژوهشی تحقیقات حاصل از قالب کتابخانه‌ای خارج و آن را برای مخاطبان و ذینفعان قابل فهم، درک و کاربردی شود. در واقع محقق این حوزه باید ارتباط مستمری با آزمایشگاه خود یعنی بازاری که موضوعش را از بطن آن گرفته و در همان محیط نیز کارآیی داده‌های حاصل را بررسی می‌کند؛ داشته باشد. این بخش حلقه مفقوده‌ای است که مانع از آن می‌شود تا وجه عملیاتی از پژوهش‌های گردشگری گرفته شود و الزام در به کار بردن آن مورد توجه قرار گیرد. معاون گردشگری تصریح کرد: آنچه باعث می‌شود یک پژوهش را مفید و مقوله زایدی ندانیم این است که به عنوان یک کنش‌گر فعال موضوع را از بیرون بگیریم و اثربخشی کار را این‌گونه بررسی کنیم که نتیجه حاصل چقدر در محیط بیرون تاثیرگذار است. اگر دستاوردهای ایجاد شده تنها برای تبدیل شدن به مقاله کتابخانه کاربرد داشت؛ یعنی مسیر را اشتباه رفته‌ایم. شالبافیان ادامه داد: نیاز است پژوهش‌های ما نیازسنجی شوند و مساله‌محور باشند. چنانچه پژوهش‌ها با ملاک و معیار کاربردی بودن غربال شوند؛ کمک موثری به رفع چالش‌های موجود خواهد شد تا تحقیقات به‌روز  و موثر بتوانند سبب شتاب‌بخشی گذر از مسائل مربوطه و ارائه راهکارهای اجرایی مطلوب شوند و از طرفی با در نظر گرفتن میدان‌داری در پژوهش به سوی اهداف از قبل تعریف شده هدایت شوند. وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال پژوهش پیرامون موضوع مدیریت انرژی به عنوان یکی از چالش‌های امروز صنعت گردشگری یا ورود به موضوعات جدید که جزو سیاست‌های اجرایی وزارت گردشگری به شمار می‌آید؛ همانند توسعه گردشگری موضوعی یا محصول‌محور از جمله گردشگری خوراک، دریایی و غیره می‌توانند در ترسیم مسیریابی صحیح و شتاب‌بخشی به دستیابی اهداف مورد نظر بسیار موثر واقع شوند. معاون گردشگری با تاکید بر اینکه در ذات پژوهش کاربردی بودن نهفته، اظهار کرد: برای فعال شدن این بخش موثر در تحقیقات حوزه گردشگری باید فرهنگ‌سازی پژوهش در دستور کار قرار گیرد؛ بدین معنا که پژوهشکده گردشگری از اساتید و صاحبان حوزه دعوت بعمل آورند تا درباره موضوعات شاخص همانند بازارهای مهم گردشگری چین، عراق یا مسائل ترددهای مرزی از جمله مرز مهران در عناوین پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های کاربردی وارد شوند. در این صورت صاحبان کسب و کارهای تخصصی متوجه می‌شوند که پژوهش دستگاه متولی چه خدماتی را عرضه خواهد کرد و در نهایت سبب فرهنگ‌سازی میان جامعه دانشگاهی و ذینفعان خواهد شد.   شالبافیان فرآیند تکاملی صنعت گردشگری را گذر از ابعاد اقتصادی و جغرافیایی و گرایش به سوی جامعه‌شناسی عنوان کرد و گفت: آنچه در گردشگری امروز رخ داده حاصل تحولات بیرونی است و در مجموع باعث شده  با تقویت ابعاد انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی و ارتقای سطح مدیریت گردشگری با در نظر گرفتن جوانب میزان پذیرش جامعه میزبان و گردشگران حاصل شود. از این رو پژوهش‌های مربوطه می‌توانند با رعایت جوانب فضای غالب در اثربخشی نتایج تحقیقات موثر واقع شوند.        

ایجاد شده: 22/آذر/1400       آخرین ویرایش: 22/آذر/1400     اخبار داخلی
انتشار استاندارد بین‌المللی " هتل‌های میراثی "

انتشار استاندارد بین‌المللی " هتل‌های میراثی "

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، طرح هتل‌های میراثی مربوط به بناهایی است که قدمت و تاریخچه فرهنگی و تاریخی دارند. برخی از این بناها ثبت ملی شده‌اند و برخی هنوز ثبت نشدند. این ساختمان‌ها با هتل‌ها، بوتیک‌هتل‌ها، خانه‌های قدیمی و اماکن بوم‌گردی متفاوت بوده و جزو هیچ‌کدام از این گروه از تاسیسات گردشگری نیستند. در جهان اسپانیا و پرتغال جزو کشورهای پیشرو در احیای و تبدیل کاربری بناهای تاریخی و باستانی به اماکن با کاربری اقامت و پذیرایی گردشگران هستند. ایران هم ظرفیت بالایی برای احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تبدیل به هتل در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، یزد و شیراز دارد که توسعه آن به سرمایه‌گذار، نقشه راه، ضوابط فنی و مهندسی، تکالیف شیوه واگذاری و نحوه بهره‌برداری و البته تدوین استانداردهای طراحی و مدیریت با محوریت حفظ اصالت بنا نیاز دارد. در همین چارچوب ضرورت استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه گردشگری و خدمات وابسته، از یک دهه پیش در دستور کار مسئولان میراث‌فرهنگی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. دو مبحث هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب به آنان، در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بسیار موثر خواهد بود. اکنون پس از تدوین و انتشار سند استاندارد بین‌المللی سفره‌خانه‌های سنتی در سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO)، سند استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی هم در سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) منتشر شده است؛‌ اسنادی که راهبری و مدیریت آن به عهده جمهوری اسلامی ایران بوده و روند تدوین و انتشار آن بیش از ۵ سال زمان برده است. " هنسا قادری " دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته درباره هتل‌های میراثی اظهار داشت: گردشگران بسیاری در سراسر جهان، برای تجربه زندگی در دوران‌های تاریخی گذشته همواره در جست‌وجوی چنین هتل‌هایی هستند و حاضر اند برای آن مبالغ قابل توجهی بپردازند. ایران با داشتن هتل‌هایی با قدمت ۴۰۰ سال مانند هتل عباسی اصفهان از جمله مقصدهای مهم گردشگران در این زمینه است. دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته (INSO/TC۲۲۸) توضیح داد: استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی، دومین استاندارد بین المللی پس از استاندارد سفره‌خانه‌های سنتی است که با مدیریت ایران در کمیته گردشگری سازمان بین‌المللی استاندارد تدوین و منتشر شده است. وی افزود: تدوین سند استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی از ۵ سال پیش با پیشنهاد و مدیریت دکتر مرتضی احمدی عضو این کمیته کلید خورد و با گذشتن از ۶ مرحله رای‌گیری میان کشورهای عضو ایزو به عنوان استاندارد بین المللی ایزو با شماره ۲۱۶۲۰ منتشر شد. قادری افزود: هتل‌های میراثی، عمدتا ساختمان‌های تاریخی ارزشمندی هستند که با تغییر کاربری به هتل تبدیل می شوند. با توجه به ویژگی‌های معماری این بناها، حفظ اصالت آنها و آسیب ندیدن حین تبدیل و بهره‌برداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی گفت: هتل‌های میراثی ممکن است نسبت به سایر هتل‌های هم‌درجه، محدودیت‌هایی از نظر امکانات داشته باشند که از آن جمله می‌توان به نداشتن آسانسور، پارکینگ و غیره در برخی موارد اشاره کرد. استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی علاوه بر ارائه راهکارهایی برای پیش‌گیری از تخریب و آسیب به ساختمان‌های میراثی تبدیلی، راه‌حل‌هایی نیز برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد می‌دهد. دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین این استاندارد، تعیین معیارهایی برای ارائه خدمات کیفی به میهمانان به شیوه و سبک دوره تاریخی مربوط است. برای این منظور الزامات و توصیه‌هایی در خصوص تجهیزات مورد استفاده، وسایل و چیدمان هتل، لباس کارکنان، پذیرایی و نحوه ارائه خدمات مطرح است. تا کنون سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفره‌خانه‌های سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یک‌سو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفره‌خانه‌ها و فراهم آوردن تجربه‌ای مطلوب برای گردشگران از سوی دیگر، استاندارد بین‌المللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفره‌خانه‌های سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر کرده است. همچنین استانداردهای بین‌‎المللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنمایی‌هایی برای پیشگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که هم اکنون به منظور پذیرش به عنوان استانداردهای ملی ایران در حال ترجمه است و به زودی در کمیته ملی استاندارد طرح می‌شود. کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ١٣٨۵ (٢٠٠۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بین‌المللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمان‌ها و تشکل‌های دست‌اندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران تشکیل می‌دهند.

ایجاد شده: 16/آذر/1400       آخرین ویرایش: 16/آذر/1400     اخبار داخلی
اعلام جزئیات ساخت پایگاه آلفا در مریخ

اعلام جزئیات ساخت پایگاه آلفا در مریخ

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالامگ، اسپیس‌ایکس برای نخستین بار با پژوهشگران ناسا و چندین مؤسسه‌ی دیگر آمریکا همکاری کرده تا به‌طور عمومی درباره‌ی چگونگی استفاده از استارشیپ برای ساخت پایگاه آلفا مریخ توضیح دهد. صرف نظر از نمونه‌های انگشت‌شمار و پراکنده‌ای از نظرات منتشر شده درباره‌ی اسپیس‌ایکس و تمرکز اصلی مدیرعامل آن «ایلان ماسک» (Elon Musk)، یعنی خود «استارشیپ» (Starship)، مدیران این شرکت تقریبا هرگز به‌طور خاص درباره‌ی چگونگی استفاده از موشک‌های نسل بعدی کاملا قابل بازیابی برای ایجاد پایگاه دائمی انسانی در مریخ صحبت نکرده‌اند. در بیشتر مواقع تمرکز واضح بر شیوه‌ی گذر از موانع کوتاه‌مدت دشوار است. نیم قرن تجزیه‌وتحلیل عمدتا تئوریک، کاملا مشخص کرده است که ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و پایدار در مریخ، بدون کاهش شدید هزینه‌ی دسترسی به فضا غیرممکن است. برای چندین دهه، ناسا نسخه‌های گوناگون طرحی را که برای فرستادن هم‌زمان چند فضانورد به مریخ برای چند ماه، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، مطالعه و بررسی کرده است. به بیان ساده، بدون یک انقلاب در زمینه‌ی حمل‌ونقل فضایی، حتی حضور موقت انسان در مریخ که ساکنان آن عمدتا به کالاهای وارداتی از زمین وابسته خواهند بود، غیرممکن است؛ مگر اینکه اکتشاف مریخ به یک اولویت ملی یا بین‌المللی با سرمایه‌گذاری در ابعاد ده‌ها میلیارد دلار در سال تبدیل شود. در طول ۸۰ تا ۹۰ سالی که پروازهای فضایی به‌طور جدی تحلیل شده‌اند، ده‌ها گروه، مقاله، مطالعه و آژانس‌های فضایی بررسی کرده‌اند که این انقلاب می‌تواند چگونه باشد و از این جهت اسپیس‌ایکس برای ارائه‌ی یک راه حل برای مشکلی قدیمی، منحصربه‌فرد نیست. این شرکت نخستین بخش از فهرست طولانی مدعیان است که نه تنها راه‌حلی را برای حرکت در این مسیر پیشنهاد می‌کند بلکه هم منابع قابل‌توجهی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و هم بسیار تلاش می‌کند تا این چشم‌انداز را به واقعیت تبدیل کند. دو سال پس از اینکه اسپیس‌ایکس قصد خود را برای ساخت نسل بعدی سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی اعلام کرد، ایلان ماسک تغییری اساسی در طراحی را نشان داد و کار بر روی نمونه‌ی اولیه‌ی فولادی استارشیپ آغاز شد. سه سال بعد، اسپیس‌ایکس ۹ پرواز آزمایش استارشیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت که شامل چهار جهش کوتاه و پنج پرواز بالای ۱۰ کیلومتر بود. تنها در سال ۲۰۲۱ اسپیس‌ایکس چهار نمونه از آن آزمایش‌های پرواز در ارتفاع بالا را انجام داد و برای نخستین بار یک نمونه را از آزمایش ارتفاع بالا، به‌صورت سالم بازیابی کرد، نخستین فضاپیمای کلاس مداری و نمونه‌ی اولیه‌ی بوستر موشک را ساخت، آزمایش آن را آغاز کرد و تقریبا نخستین سکوی پرتاب مداری استارشیپ را هم کامل کرد. اسپیس‌ایکس همچنین موفق به دریافت قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت فرودگر انسانی ماه طی برنامه‌ی آرتمیس شد. هرچند این موفقیت با چالش‌هایی هم همراه شد و حتی تأخیر در توسعه‌ی آن و همچنین شکایت رقبا باعث عقب افتادن برنامه‌ی بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ گشت. به زبان ساده، اسپیس‌ایکس و اکنون ناسا در کنار آن، پایه‌ای استوار گذاشته‌اند که تقریبا با اطمینان زیادی، استارشیپ برای سفر به مریخ بر اساس آن توسعه خواهد یافت. هرچند هنوز کارهای زیادی باقی مانده است اما اسپیس‌ایکس کم‌وبیش بسیاری از موانع فنی اصلی که چند سال پیش در مسیر توسعه‌ی ITS یا BFR اولیه، و استارشیپ فعلی داشت را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از آزمایش‌های زمینی و پروازی استارشیپ کاملا نشان داده است که ساختارهای موشک، سیستم‌های اویونیک، موتورهای رپتور، روش‌های عجیب تقرب و فرود و سوخت انتخابی که قبلا آزمایش پروازی نداشته است، همگی اکنون برای پرواز مداری آماده هستند. با این وجود اسپیس‌ایکس همچنان نیاز دارد که فناوری سپر حرارتی عظیم، سرامیکی و غیرفرسایشی استارشیپ را اثبات کند، روش‌ها و فناوری‌های سوخت‌گیری موشک مداری را تکمیل کند و در نهایت همه‌ی موارد فوق را عملیاتی کند تا بتواند یک پرتاب پرشتاب با قابلیت استفاده‌ی مجدد و سوخت‌گیری بزرگ‌ترین موشک تاریخ را عادی و روزمره تبدیل کند. چیزی که اسپیس‌ایکس با کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ ثابت کرده است توانایی انجام آن را دارد. به سوی سیاره‌ی سرخ اسپیس‌ایکس با کمک متخصصانی از ایمز ناسا، ستی (SETI) و نیمی از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های معتبر آمریکا، پاسخ‌دهی دقیق به این پرسش را در سپیدنامه یا اوراق سفید (White Paper) سال ۲۰۲۱ که برای برنامه‌ی بعدی تحقیقات دهه‌ای علوم سیاره‌ای و اختربیولوژی آکادمی‌های ملی منتشر شده، آغاز کرده است. در حالی که این پویش دهه‌ای به‌تنهایی می‌تواند روی برنامه‌های ناسا اثرگذار باشد و این آژانس آماده می‌شود تا برنامه‌ی دهه‌ی آینده‌ی علوم فضایی خود را ترسیم و بودجه‌بندی ده‌ها میلیارد دلار دولتی را تعیین کند که نتایج بسیار گسترده‌ای به‌همراه خواهند داشت، اما اسپیس‌ایکس هم از این سپیدنامه برای توصیف برنامه‌های خود پیرامون مأموریت‌های اولیه به مریخ با جزئیات بی‌سابقه، استفاده کرده است. همان‌طور که همیشه در برنامه بوده است، اسپیس‌ایکس فرآیند ساخت شهرهای پایدار در مریخ را با چند مرحله‌ی (نسبتا) ساده پیش خواهد برد. احتمالا در اواسط دهه‌ی ۲۰۲۰ اسپیس‌ایکس پرتاب بدون سرنشین فضاپیماهای استارشیپ را آغاز خواهد کرد تا هم تکمیل نهایی و آمادگی این سامانه را تأیید کند و هم میزان قابل توجهی از محموله‌ها را پیش از رسیدن انسان به سطح مریخ ببرد. این مأموریت‌های اولیه به احتمال زیاد با تکیه بر طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های رباتیک، به اسپیس‌ایکس کمک خواهند کرد تا منابع محلی، تجهیزات مرحله‌ای، آزمایش فناوری‌ها برای عملیات طولانی‌مدت سطح مریخ و شروع توسعه‌ی زیرساخت‌ها را از جمله یک نیروگاه تولید انرژی که احتمالا ضروری‌ترین نیاز خواهد بود، ساماندهی کند. هیچ کدام از این‌ها تعجب‌آور نیست اما کارهای بیشتری هم وجود دارد. به گفته‌ی نویسندگان که شامل چندین مهندس فعلی و پیشین اسپیس‌ایکس می‌شوند، برنامه‌ریزی مأموریت کنونی اسپیس‌ایکس که بر مأموریت‌های باری بدون سرنشین اشاره دارد، تجهیزاتی را برای افزایش تولید نیرو، استخراج آب، تولید اکسیدکننده‌ی اکسیژن مایع و سوخت متان، سکوهای فرود از پیش آماده شده، محافظت در برابر تشعشعات زیان‌بار، تجهیزات کنترل گردوغبار، پناهگاه‌های بیرونی برای انسان‌ها و تحهیزات و لوازم دیگر شامل همه‌ی سخت‌افزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نخستین پایگاه انسانی را فراهم می‌کند. علاوه بر این با تأیید آنچه سال‌ها تصور می‌شد، در طرح اسپیس‌ایکس، انسان‌ها احتمالا برای چند سال اول در فضاپیماهای استارشیپ زندگی خواهند کرد تا زمانی که زیستگاه‌های اضافی ساخته شوند. نخستین گروه استارشیپ‌های بدون سرنشین هم می‌توانند برای پشتیبانی از انسان‌ها روی سطح، به‌عنوان دارایی‌های ارزشمند برای انبار کردن، سکونت، آزمایشگاه‌های علمی و منبعی از سازه‌ها و منابع فلزی خالص ضروری جابه‌جا و یا تغییر کاربری داده شوند. این «وایت پیپر» همچنین بیان می‌کند که اسپیس‌ایکس به‌شدت در حال توسعه‌ی استارشیپ برای انجام پروازهای آزمایشی اولیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ است که حتی احتمال پرتاب اولین استارشیپ‌ها به مریخ پیش از نخستین موشک به سوی ماه را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب سپس در حالی که اسپیس‌ایکس یک مأموریت جداگانه‌ی ماه را پیش می‌برد و استارشیپ متفاوتی را روی ماه فرود می‌آورد، فضاپیماهای مریخ در حال رفت‌وآمد به این سیاره خواهند بود. این نخستین بار است که اسپیس‌ایکس یا افراد آشنا با برنامه‌های این شرکت، اصول اولیه‌ی نخستین مأموریت‌های استارشیپ سرنشین‌دار و بدون سرنشین را به مریخ، به صورت واضح بیان کرده‌اند و این توضیح گمانه‌زنی‌های قبلی زیادی را تأیید می‌کند. برای نمونه به‌نظر می‌رسد که اسپیس‌ایکس قصد دارد حتی نخستین فضاپیماهایی که به مریخ می‌روند را با تجهیزات خاصی همراه کند تا حتی اگر شمار زیادی از آن‌ها به زمین بازنگردند، نخستین مهاجران مریخی که در گروه‌های ۱۰ تا ۲۰ نفره همراه بیش از ۱۰۰ تن محموله، به فضا می‌روند، بتوانند از همه‌ی استارشیپ‌های بازیابی شده به‌عنوان زیستگاه‌ها، محل ذخیره‌ی مواد اولیه‌ی خام و انبارهای از پیش مستقر شده استفاده کنند. محموله‌های اولیه بر تولید نیرو، آب و سوخت و همچنین پناهگاه‌ها، محافظت در برابر تشعشعات و ساخت سکوهای فرود آماده متمرکز خواهند بود. جای تعجب نیست که ساکنان اولیه‌ی مریخ احتمالا استارشیپ‌هایی که آن‌ها را به مریخ می‌برند، به‌عنوان اولین خانه‌های خود در سیاره‌ی سرخ برگزینند و از یک حجم ۱۱۰۰ متر مکعبی که برای زنده نگه داشتن ده‌ها نفر در اعماق فضا تجهیز شده است، برای ماه‌ها به‌عنوان نخستین اقامتگاه خود در سطح سیاره‌ی سرخ استفاده کنند.

ایجاد شده: 7/آذر/1400       آخرین ویرایش: 7/آذر/1400     اخبار خارجی
تأملی بر نرخ گذاری خدمات اقامتی هتل های کشور

تأملی بر نرخ گذاری خدمات اقامتی هتل های کشور

سال هاست که نرخ و قیمت خدمات اقامتی هتل ها با چالش و انتظارات متفاوت برای دریافت کنندگان خدمات همانند شرکت های گردشگری ، سازمانها ، موسسات و میهمانان مستقیم هتلها  مطرح بوده و عملا انتظار دریافت تخفیفات غیر متعارف تبدیل به یک عادت شده است. اهمیت این موضوع از آنجا برای صنعت هتلداری نگران کننده میشود که به جهت عدم رشد مناسب و متناسب نرخ خدمات هتل به ویژه در حوزه اقامتی موجب ایجاد فاصله معناداری با نرخ سرمایه گذاری در صنایع و حوزه های دیگر شده و عملا توجیه سرمایه گذاری را در این رشته کاهش داده و چنانچه پیش بینی نرخ تورم بر دارایی و ملک را از ساخت هتل جدا نمائیم یقینا نرخ سود آوری برای سرمایه گذاران جذاب نخواهد بود. از آنجا که هتل و محل اقامت از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز توسعه گردشگری پایدار میباشد چگونه میتوان انتظار رشد و بالندگی صنعت گردشگری را  بدون سرمایه گذاری و ساخت هتل داشت. بررسی ها نشان می دهد نرخ خدمات اقامتی نه تنها با نرخ تورم رشد نداشته است بلکه با توجه به اعمال غیر متعارف تخفیفات میانگین نرخ اقامت به نرخ پایه سال 1396 کاهش نیز داشته است، با چه انگیزه و درآمدی از صاحبان و مدیران هتل ها  انتظار بازسازی و نوسازی  داریم ، مدام هتل های داخل کشور را با موارد مشابه هتل های منطقه و جهان مقایسه میکنیم !!! وصحبت از عدم رعایت استاندارد های بین المللی می نمائیم  !!! یقینا  با شرح فوق نه تنها در بخش ساختمان و تجهیزات و تاسیسات امکان اورهال و به روز نمودن هتل ها  نخواهد بود بلکه در بخش ارائه خدمات به جهت کاهش قابل توجه نیروی انسانی  باید باز هم شاهد ایجاد فاصله بیشتر با استاندارد های لازم باشیم.  با توجه به اینکه بخش قابل توجه هتل های توریست پذیر کشور در اختیار دولت ، نهادها و ارگان ها می باشد و متاسفانه ملاک سنجش توان و قدرت مدیریت توسط صاحبان در این گروه از هتلها درصد اشغال بوده نه میانگین نرخ و درآمد که این خود عاملی برای ایجاد یک رقابت بسیار ناسالم به منظور فروش و اشغال هتل به هر بهایی شده است. براستی آیا در چنین شرایطی بخش خصوصی قدرت رقابت و کنترل نرخ را دارد ؟ نقش و اثربخش بودن جامعه هتلداران ایران در جهت دهی چنین موضوع با اهمیتی به چه میزان است ؟  با توجه به بررسی انجام شده در مدل های نرخ گذاری در کشورهای مختلف پیشنهاد می گردد وزارت گردشگری و صنایع دستی و جامعه هتلداران ایران با تشکیل کارگروه تخصصی بجای تعیین سقف نرخ ، کف نرخ خدمات اقامتی را مشخص نموده و فروش کمتر از این کف نرخ را ممنوع نمایند و بسته به کیفیت خدمات ،  هتلها مجاز به فروش بالاتر از کف نرخ  باشند ، شاید با این نگاه بتوان کمی منافع هتل ها را تامین نمود تا در آینده شاهد فروپاشی این صنعت با اهمیت نباشیم .   یونس یحیی - فعال و کارشناس گردشگری

ایجاد شده: 2/آذر/1400       آخرین ویرایش: 2/آذر/1400     مقالات و یادداشت ها
تعامل پایین وزارت گردشگری و وزارت علوم در آموزش نیروی تخصصی حوزه گردشگری

تعامل پایین وزارت گردشگری و وزارت علوم در آموزش نیروی تخصصی حوزه گردشگری

به گزارش هتل نیوز " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در یک نشست هم‌اندیشی که با حضور چندی از صاحب‌نظران حوزه گردشگری برگزار شده بود، گفت: سالی که در آن قرار گرفته‌ایم بنا به تعریف سازمان جهانی گردشگری سال رشد فراگیر توریسم دنیا لقب گرفته است و بدون شک این شعار پس از پاندمی اخیر که جهان را متأثر ساخته، به دنبال ایجاد تحرک و الزام کشورهای مختلف به هماهنگی‌، هم‌افزایی و بازگشت به شرایط مطلوب و ایده آل به گردشگری است. به اعتقاد وی، شیوع و پاندمی کرونا شرایط عجیبی را در دنیا رقم زده که بخش اعظمی از توان گردشگری و اکوتوریسم را منفعل ساخته و متأسفانه شاهد تعطیلی بنگاه‌ها و مؤسسات گردشگری و همچنین بیکاری فزاینده فعالان این بخش در سراسر  دنیا هستیم که لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش تاب‌آوری و بازگشت مجدد تمامی فعالان و بازگشایی تمامی بنگاه‌های گردشگری لازم و ضروری به نظر می‌رسد. جواهرزاده ادامه داد: شایسته‌  است با مغتنم شمردن برگزاری همایش‌های علمی و استفاده از نقطه نظرات صاحبان اندیشه و فن با ایجاد ارتباط بین پژوهشگران و آشنا ساختن آنان با آخرین دستاوردهای نظری و عملی برای تحرک بخشی به فعالیت‌های گردشگری از جمله بازشناسی اقدامات مشترک پسا‌کرونا بین دولت بخش خصوصی و مردم و ظرفیت تمامی کنشگران صنعت گردشگری برای بهبود وضعیت موجود استفاده کرده تا ضمن بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورها اقدامات مقتضی را فراهم کنیم. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعت‌گردی و ورزشی، گرایش بی‌حد و حصر و غیرمتعارف دانش‌آموزان متوسطه به تحصیل در دانشگاه‌های علوم تجربی و عدم گرایش و علاقه به رشته‌های علوم انسانی و بین رشته‌ای در چند سال اخیر را از دغدغه چند سال گذشته متخصصان حوزه مدیریت و علوم اجتماعی و از جمله مدیریت گردشگری دانست.  جواهرزاده اما شرایط پیش رو را بسیار نگران‌کننده‌تر دانست و تصریح کرد: نگرانی بیش از پیش از افزایش جذب دانشجویان بدون کنکور علاوه بر رشته‌های کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد هم آغاز شده است، که بیم آن می‌رود که به تربیت دانشجویان کم مایه منجر شود که باز لازم است تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود و با هم فکری همه همکاران فرهیخته بتوان اقدامات مؤثری در جهت جلوگیری از افت کیفیت آموزشی رشته‌های گردشگری و از جمله طبیعت‌گردی برداشت. وی در ادامه بیان کرد: جایگاه توانمندسازی نیروی بخش گردشگری، یعنی نهاد ترویج علم و پژوهش در حوزه گردشگری نیز سالیان سال است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است. پر واضح است که نقش آموزش آن در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مشخصاً در دانشگاه‌های کشور و که بخش حرفه‌ای آن بر دوش سازمان آموزشی فنی و حرفه‌ای است، متأسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایین‌ترین سطح تعامل با آن قرار گرفته است و نهاد‌های مذکور هر کدام به اصطلاح ساز خود را می‌زنند و وقعی به تصمیمات و برنامه‌های میراث نمی‌گذارند. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران اظهار کرد: در شرایط امروز که دولت محترم با تأکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری در پی رفع کاستی‌های اقتصادی و ارزش آفرینی در حوزه اقتصاد از جمله اشتغال است، استفاده از متخصصان و پیشکسوتانی که در دهه‌های گذشته اهتمام جدی خود را صرف اعتلای گردشگری کرده‌اند اهمیت بیشتری میابد و در این خصوص همراهی علمای اعلام به ویژه ائمه جمعه، جماعت و مدیران عالی حوزه‌های علمی کشور فرصت بی‌بدیلی را برای هم‌افزایی و هم‌گرایی دست اندرکاران و متولیان گردشگری و صاحبان تریبون‌های مقدس به وجود آورده است که لازم است از این فرصت نهایت بهره‌برداری را به عمل آورد و در این وفاق ملی ظرفیت تحمل‌پذیری جامعه برای افزایش سطح آگاهی‌ها عمومی و فراهم شدن زیر ساخت‌های توسعه بنیادین و همه جانبه گردشگری در کشور را فراهم ساخت. بنا به گفته جواهرزاده، تمرکز دولت محترم به مقوله گردشگری خانواده محور و گردشگری داخلی از جهات مختلف نیز قابل بررسی است: از آنجایی‌ که سبک سفر بخش عمده‌ای از ایرانیان هزینه‌ای به جز هزینه بنزین و مقداری هزینه اسکان عملاً هزینه دیگری بر گردشگر تحمیل نمی‌کند و در نتیجه فراز و نشیب‌ها و بحران‌های اقتصادی کشور در این بخش بی‌تاثیر و یا دست‌کم کم‌تأثیر است و از آنجایی‌که این رویکرد برای تحرک بخشی به فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت اشتغال در مقاصد مختلف روستایی و نظایر آن در نظر گرفته می‌شود، توسعه و ترویج گردشگر داخلی باید به دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار بگیرد و به صورت جدی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.  وی از پژوهش‌های صورت گرفته در قالب پیمایش ملی گردشگری خبر داد که نشان می‌دهد بسیاری از گردشگران از واحد‌های اقامتی غیر رسمی استفاده کرده و با توجه با استفاده حداکثری گردشگری از وسیله نقلیه شخصی حداکثر هزینه سفر صرف بنزین و استهلاک خودرو است. همچنین قریب به سه چهارم گردشگران هیچ مبلغی را صرف بازدید از جاذبه‌های گردشگری نمی‌کنند و 77 درصد از گردشگران هیچ وعده غذایی را از رستوران‌ها و یا مراکز تهیه و توزیع غذا دریافت نکرده‌اند و از هر 5 نفر گردشگر داخلی 4 نفر هیچ کالای را به عنوان سوغات خریداری نکرده‌اند. بر این اساس لازم است در حوزه توسعه گردشگری داخلی به عنوان یکی از راهبردهای اساسی معاونت گردشگری وزارت در دولت جدید تجدید نظر اساسی صورت پذیرد. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران با بیان این موضوع که مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود مبنی بر نحو گذراندن اوقات فراغت و اوضاع گردشگری خانواده با تفکیک مراکز اقامتی، سهم طبیعت‌گردی را 2/6 دهم درصد اعلام کرده است، افزود: این در حالی است که این رقم در بسیاری از کشورهای جهان بین 10 تا 15 درصد است. مقایسه این دو نرخ ریز نقش بودن طبیعت‌گردی در ایران را می‌رساند که با فرض احتساب تورهای مجاز و غیر رسمی باز هم آمار طبیعت‌گردی در ایران پایین است. همانطور که داده‌های آماری مرکز آمار ایران از عدد 2 میلیون طبیعت‌گرد حکایت دارد اما بخشی از آمار پایین طبیعت‌گردی را به وضعیت نابسامان تورهای طبیعت‌گردی باید مرتبط دانست و اینکه 79 درصد بازار طبیعت ‌گردی متأسفانه در دست غیر مجاز‌ها است؛ جواهرزاده ضمن تأکید بر این موضوع گفت: متأسفانه خانواده‌ها با دیدن عکس‌هایی از طبیعت‌گردی تصور می‌کنند که مناسب بچه‌ها نیست در حالی که تورها در اقسام مختلف شامل تورهای ویژه خانواده و حتی ویژه افراد با سن بالاتر طراحی شده است که آرامش را در حین سفر مد نظر قرار داده است. به عقیده وی عرصه طبیعت‌گردی نشان می‌دهد فقدان آموزش و حضور مدیریت شده بخش خصوصی در کنار  عدم نظارت بر تورهای غیرمجاز گردشگری، طبیعت‌گردی را در ذیل اقسام گردشگری در ایران قرار داده است و تحرک زمانی در این بخش مقدور خواهد بود که چالش‌های ذکر شده مرتفع گردد. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: در طی دوره گذشته بازنگری سیاست‌های اجرایی طبیعت‌گردی کشور تا اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته است و با دعوت از متخصصین و ذی‌نفعان لزوم توجه به بخش گردشگری با همکاری و هم‌فکری مجتمع علمی دانشگاهی و فعالیت بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای بازنگری قوانین و مقرراتی که در این حوزه موجود است در قالب سند ملی توسعه طبیعت‌گردی در جریان بود اما متأسفانه علیرغم این اقدامات هیچ گاه به ثمر ننشست.   جواهرزاده یکی از مهم‌ترین موضوعات که در این سند مورد توجه و اهتمام اعضای آن وجود داشت یک پارچه ساختن زیرساخت‌های موجود در زمینه طبیعت‌گردی و جلوگیری از پراکندگی و موازی‌کاری در این حوزه‌ها و ساماندهی بخش خصوصی و حل موضوعی آن و مشکلات بخش خصوصی دانست که بر اساس سند ملی توسعه طبیعت‌گردی و ملی کشور در سال 95 تنظیم و بازنگری گردید و در یکی دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفت اما همچنان در انتظار طرح در هیأت دولت است. وی در پایان ضمن بیان این مطلب که با توجه به بررسی مرکز تجارت جهانی در خصوص اولویت‌های گردشگری که طبیعت‌گردی و توریسم جامعه محور را در کنار گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت در پساکرونا پیش بینی می‌کند خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آیین نامه و سند توسعه طبیعت‌گردی بتواند نقشه راه توسعه این نوع از گردشگری در کشور محسوب  شود. لذا لازم است اقدامات و پیگیری لازم از سوی معاونت گردشگری به منظور طرح موضوع در هیأت دولت انجام شود.

ایجاد شده: 1/آبان/1400       آخرین ویرایش: 1/آبان/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...