به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا، با وجود اعلام مکرر دولت ترکیه در ارتباط با «واکسینه نکردن» گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم، اما همچنان تورهای واکسن به مقصد این کشور در ایران تبلیغ زیرزمینی و غیررسمی میشود. فعالان گردشگری و برخی رسانههای ترکیه در واکنش به این تورها آن را نوعی «دروغ و کلاهبرداری» دانستهاند. در برخی رسانههای ترکیه از یک آژانس مسافرتی ایرانی نام برده شده که در ازای دریافت ۲۷۰۰ لیر (حدود هشت میلیون تومان با محاسبه نرخ روز لیر) وعده واکسن فایزر را بدون داشتن اقامت و پاسپورت ترکیه داده است. رسانههای داخلی و همینطور برخی فعالان گردشگری این کشور به این تبلیغ واکشن نشان داده و آن را دروغین و نوعی کلاهبرداری خواندهاند. مقامهای گردشگری ترکیه یادآور شدهاند که درحال حاضر تزریق واکسن در ترکیه بدون داشتن اقامت و پاسپورت این کشور امکانپذیر نیست. حسین کرک، رییس جامعه گردشگری خاورمیانه در ترکیه به این تبلیغ و تور واکنش نشان داده و خواسته برای جلوگیری از تخریب چهره گردشگری ترکیه، سریعتر این تبلیغات و تورها متوقف شود و با اشاره به اطلاعات نادرست تبلیغ درباره دُز دوم واکسنی که با فاصله کم و دو روز بعد از دُز اول تزریق خواهد شد، گفته که «معلوم نیست کدام واکسن و آمپول تقلبی را به مردم تزریق کردهاند. این عمل متناسب با کدام اخلاق انسانی و وجدانی است؟» پیشتر، فیلمی کوتاه از سطح شهر استانبول در شبکههای اجتماعی منتشر شده بود که مردی را درحال دادزنی برای تزریق آزاد و عمومی واکسن کرونا نشان میداد. همین ویدئو ناقص، منبع اطلاعات و اظهارات برخی مردم، فعالان گردشگری و حتی مسؤولان شده بود که در ترکیه بدون محدودیت به گردشگران خارجی واکسن تزریق میکنند و دستمایهای برای اجرای تور و سفر به ترکیه برای تزریق واکسن شده بود. این درحالی است که دولت ترکیه در برنامه جدید واکسن، صراحتا مشخص کرده فعلا برنامهای برای واکسیناسیون گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم در این کشور ندارد. حرمتالله رفیعی ـ رییس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در واکنش به گزارش رسانههای ترکیه و همچنن تبلیغ تور واکسن به ایسنا میگوید: تا کنون گزارشی در اینباره به دست ما نرسیده و شکایتی هم دریافت نشده است. او تاکید میکند که در ترکیه به هیچ مسافر ایرانی واکسن تزریق نمیشود، مگر اینکه در این کشور اقامت رسمی داشته باشد. دولت ترکیه هم بارها اعلام کرده برای توریستها واکسن تزریق نمیکند و فعلا برنامهای ندارد. شاید در آینده برنامه این کشور تغییر کند، اما درحال حاضر هیچ برنامهای را اعلام نکرده و واکسن هم به خارجی تزریق نمیکنند. رفیعی هرچند اجرای تور به کشورهایی که امکان تزریق واکسن به گردشگران و اتباع خارجی را دارند، مغایر با مقررات داخل کشور نمیداند، اما میگوید: بعید است با وجود مقررات ترکیه در خصوص واکسیناسیون کرونا، آژانسهای ایرانی وعده واکسن داده باشند، مگر اینکه زیرزمینی اتفاق افتاده باشد. ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبلیغ و اجرای تور به نام واکسن را تایید نکرده و حتی آن را فاقد وجاهت قانونی اعلام کردهاند.
ایجاد شده: 12/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 12/مرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایکنا، گردشگری اسلامی یا حلال به عنوان یکی از حوزههای مرتبط با صنعت توریسم در طول دهه گذشته به تدریج در حال باز کردن جای خود بوده است. ظرفیت بالای این بخش از صنعت گردشگری به دلیل تمرکز بر جمعیت مسلمانان است و به نظر میرسد که در سالهای آینده رشد بیشتری را تجربه کند. به دلیل این پتانسیل بالا، کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی سرمایهگذاریهای گستردهای برای جذب گردشگران مسلمانی که به قوانین شریعت پایبند هستند، انجام دادهاند. این سرمایهگذاریها طیف وسیعی از تغییرات فیزیکی تا وضع قوانین در اماکن توریستی را در برمیگیرد. مسلمانان سریعترین رشد جمعیت را در بین ادیان جهان دارند. با این رشد، تقاضا برای محصولات و خدمات مطابق با اصول اسلامی افزایش مییابد. از طرف دیگر افزایش درآمد و جمعیت جوان مسلمانان به معنای افزایش تقاضا برای مسافرت و گردشگری در بین مسلمانان است. صنعت گردشگری با توجه به درآمدهای بالایی که میتواند نصیب کشورها کند، امروزه به یکی از منابع درآمد کشورهایی که دارای تاریخ غنی و اماکن تاریخی هستند، تبدیل شده است. با این همه کشورهای دیگر با سرمایهگذاری تلاش دارند گردشگرانی را که برای تفریح مسافرت میکنند، به سوی خود جذب کنند. در بین کشورهای اسلامی، مالزی و اندونزی تلاش کردهاند که خود را به عنوان مقاصد اصلی گردشگری حلال حداقل در منطقه جنوب شرق آسیا مطرح کنند. علاوه بر این دو کشور، کشورهایی مانند برونئی، ویتنام و تایلند هم سرمایهگذاری و آموزش را در حوزه گردشگری حلال در پیش گرفتهاند. اما موفقترین کشور اسلامی در حوزه گردشگری و گردشگری حلال نه در شرق آسیا بلکه در حاشیه خلیج فارس واقع شده است؛ امارات متحده عربی. صنعت گردشگری در امارات یکی از بخشهای مهم اقتصاد این کشور است. در سال ۲۰۱۸، صنعت گردشگری بیش از ۱۶۴,۷ میلیارد درهم (حدود ۴۴.۸ میلیارد دلار) تولید ناخالص داخلی کشور را به تنهایی به خود اختصاص داد. این باعث شده که صنعت گردشگری امارات متحده عربی در بین کشورهای حوزه خلیج فارس موفق ترین عملکرد را داشته باشد و رتبه برتر را بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جذب گردشگر به خود اختصاص دهد. در بین کشورهای جهان عرب، بیشترین نیروی شاغل در بخش گردشگری متعلق به امارات متحده عربی است و این صنعت بیش از ۶۰۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ در این بخش شاغل کرده بود. انتظار میرود که با توجه به رشد صنعت گردشگری در این کشور، ۱۲,۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۲۷ از طریق صنعت گردشگری باشد و ۴۱۰،۰۰۰ نفر دیگر هم به شاغلان این صنعت اضافه شوند. سرمایهگذاری گسترده در امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال جاذبههای گردشگری این کشور به طور کلی ساخته دست بشر است مانند برج خلیفه معروف در دبی که بلندترین برج جهان است. مجمع الجزایر جهان، نخل جمیرا در دبی و مسجد شیخ زاید در ابوظبی از دیگر اماکن گردشگرپذیر امارات متحده عربی به حساب میآیند. با این همه این کشور تنها شامل جاذبههای گردشگری ساخته دست بشر نیست و مناطقی مانند کوههای الحجر در فجیره و بیابانهای منحصر به فرد و زندگی بادیهنشینان آن باعث جذب گردشگران میشود. از ابتدای تأسیس این کشور در سال ۱۹۷۱ با استقلال از بریتانیا، حکام این کشور به دنبال رشد و توسعه و تبدیل آن به کشوری رو به رشد در بین کشورهای عربی بودند. در سال ۱۹۸۹ هیئت ارتقای تجارت و گردشگری دبی تأسیس شد تا این امیرنشین را به عنوان یک مقصد لوکس برای بازارهای پیشرفته و بخشهای تجاری تأثیرگذار معرفی کند. در ژانویه ۱۹۹۷، این هیئت با بخش گردشگری و بازاریابی بازرگانی (DTCM) جایگزین شد. این امر بعداً توسط سایر امیرنشینهای امارات دنبال شد تا صنعت گردشگری امارات کار خود را آغاز کند. از دهه ۲۰۰۰ و با توجه به سرمایهگذاری و طرحهای بلندپروازانه امارات متحده عربی رونق چشمگیری از گردشگری را تجربه کرده است. در این میان بخش گردشگری حلال هم در بین طرحهای بلندپروازانه در امارات متحده عربی جایگاه خاصی دارد. عمدهترین دلیل تبدیل شدن امارات به مقصد اول گردشگری حلال، موضوع غذا است. دسترسی به غذای حلال برای بسیاری از مسافران پایبند به شریعت اسلامی در بسیاری از کشورها به چالشی بزرگ برای این افراد تبدیل میشود. دسترسی راحت به رستورانها به دلیل اعمال قوانین شرعی در امارات باعث شده که مسافران به این کشور نگرانی از بابت دسترسی به غذای حلال نداشته باشند. از سوی دیگر تنوع جمعیتی و بینالمللی بودن مقاصد گردشگری در امارات، مانند دبی، تنوع غذایی ویژهای برای گردشگران ایجاد کرده است. در این میان برپایی نمایشگاههای مختلف و متنوع در حوزه غذا و نوشیدنی در امارات رونق زیادی دارد. سرمایهگذاری گسترده در امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال از سوی دیگر با وجود اینکه هتلها در امیرنشینهایی مانند دبی، براساس استانداردهای جهانی رتبهبندی شدهاند، اما بسیاری از اقامتگاهها و مراکز در امارات دارای امکانات مناسب با شریعت اسلامی هستند. محدودیت در سرو و مصرف مشروبات الکلی در امارات و اختصاص واگنهای زنان در مترو از جمله اقداماتی است که برای توسعه گردشگری حلال در امارات صورت گرفته است. به نظر میرسد که با توجه به نوسانات بازار نفت به عنوان منبع اصلی درآمد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این کشورها به دنبال سرمایهگذاری و ارائه جایگزینی برای درآمدهای نفتی خود هستند و گردشگری با توجه به بازار گسترده و متنوع آن میتواند جایگزین یا حداقل منبع درآمد خوبی برای درآمدهای نفتی این کشورها باشد. در این بین حوزه گردشگری اسلامی با توجه به جوان بودن خود و کمتر هزینهبر بودن برای این کشورها (به دلیل اسلامی بودن آنها) جایی برای جذب سرمایه و در نهایت به پیش بردن اقتصاد آنها است و به نظر میرسد که مدل امارات متحده عربی میتواند به عنوان الگویی برای حوزه گردشگری حلال برای سایر کشورهای اسلامی شود.
ایجاد شده: 9/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 9/مرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " احسان نورانی " معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: مرمت و احیای گراند هتل قزوین به دلیل مشکلات ایجاد شده برای سرمایه گذار این طرح فعلا متوقف شده است، اما اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیگیر است تا هرچه زودتر با معرفی سرمایه گذار جدید، کار مرمت و احیای این بنای تاریخی از سرگرفته شود. به گفته وی، مرمت و احیای گراند هتل قزوین در مرحله استحکام بخشی سازه است که ۸۰ درصد آن به انجام رسیده است. این مسوول گفت: پس از پایان عملیات استحکام بخشی گراند هتل قزوین، کار مربوط به تزیینات آن آغاز خواهد شد. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین افزود: قرار است گراند هتل پس از مرمت و ساماندهی با کاربری تجاری، پذیرایی و اقامتی در خدمت شهروندان و گردشگران قرار گیرد. گراند هتل قزوین از بناهای تاریخی شهر قزوین و مربوط به دوره قاجاریه به شمار میرود که در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۸۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا که از قدیمیترین هتلهای ایران به سبک و سیاق هتلهای امروزی محسوب میشود، به اعتقاد عدهای از کارشناسان یکی از نمادهای مدرن سازی ایران است.
ایجاد شده: 6/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 6/مرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، تا چند هفته دیگر متولی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت منتخب تعیین میشود. این در حالی است که گفتوگو درباره اینکه چه کسی سکان این وزارتخانه را در اختیار خواهد گرفت همچنان ادامه دارد. " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان چند مولفه و ویژگی را برای سیاستگذار عرصه گردشگری برشمرده است. او میگوید: متولی این حوزه باید با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا باشد زیرا این آشنایی در تصمیمگیریهای او بسیار موثر خواهد بود. شناخت اقتصاد گردشگری از دیگر مواردی است که رئیس جامعه تورگردانان آن را برای متولی حوزه گردشگری لازم میداند و با بیان آن میافزاید: صنعت گردشگری یکی از صنایعی است که میتواند بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص دهد و این امر با توجه به تجربههای جهانی هم مشخص شده است، بنابراین شناخت مسوولان گردشگری از پتانسیلهای این صنعت برای چالشهایی که ما در حوزه اقتصاد و اشتغال داریم بسیار مهم است. او ادامه میدهد: چنانچه متولی حوزه گردشگری با مختصات روابط بینالمللی آشنا باشد و بداند چطور با مسوولان سایر کشورها ارتباط برقرار کند خواهد توانست حتی در بهبود روابط ایران و سایر کشورها هم به نحو موثری عمل کند. رئیس جامعه تورگردانان معتقد است سیاستگذار عرصه میراث فرهنگی و گردشگری علاوه بر این ویژگیها باید قدرت رایزنی در داخل کشور با هیات وزیران، نمایندگان مجلس و سایر مسوولان داشته باشد تا بتواند گردشگری و جایگاهش را برای آنها شفاف کند. او میگوید: آشنایی مسوولان و متولیان برای آنها جایگاه گردشگری به عنوان یکی از مولفههای توسعه پایدار را تشریح خواهد کرد، زیرا در حال حاضر بسیاری از آنها شناخت زیادی از جایگاه گردشگری در اشتغال و درآمدزایی و رفع چالشهایی که در حال حاضر با آنها دست به گریبان هستیم، ندارند. بهرهگیری از توان بخشخصوصی و تعامل منطقی با این بخش از دیگر مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری بر آن تاکید و اضافه میکند: نباید بهرهگیری از پتانسیلهای بخشخصوصی تبدیل به یک شعار شود، زیرا در غیر این صورت مشابه تجربههای گذشتهای که در اختیار داریم، این بخش از توریسم کنار گذاشته شده و ما از توان این بخش بیبهره میمانیم. یکی از راهکارهایی که کشورهای اروپایی در دوره کرونا امتحان کردند توسعه گردشگری داخلی بود، این در حالی است که ما در ایران چندان این موضوع را جدی نگرفتیم و همین امر باعث شد گردشگری داخلی به نقطه کوری بدل شود که چنانچه به آن نپردازیم با آسیب جدی مواجه شود. پورفرج در اینباره میگوید: تقویت گردشگری داخلی دو اثر مثبت دارد، در این شیوه منابع مالی از یک استان به استان دیگر تزریق میشود که در توسعه آنها نقش دارد و دوم اینکه گسترش گردشگری داخلی در نهایت به توسعه توریسم خارجی هم منتهی خواهد شد. بهبود امکانات و کیفیت هتلها و سایر اقسام اقامتگاهها، بهبود وسایل حملونقل عمومی و... از مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری به عنوان نتایج توسعه گردشگری داخلی اشاره میکند و میگوید: با بهبود این موارد شرایط برای توریسم ورودی هم بهتر خواهد شد، زیرا گردشگری داخلی زیرساختها را برای این بخش مهیا کرده است. پورفرج از جمله منتقدان وضعیت گردشگری داخلی در دوران کرونا در ایران است. او در این باره بیان میکند: ما بارها سفرهای امن را پیشنهاد دادیم و گفتیم با وجود شرایط پاندمی مردم به سفر نیاز دارند، زیرا در خانه ماندن علاوه بر افسردگی به اختلافات خانوادگی هم دامن میزند. بحث ما این بود که با رعایت مجموعهای از پروتکلها، سفرهای داخلی انجام شوند و آژانسها هم بتوانند با رعایت استانداردها مانند تست منفی راهنما، راننده، ضدعفونی کردن وسیله نقلیه و... این نیاز مردم را تامین کنند. او می افزاید: با فقدان برنامهریزی و متمرکز شدن سفرها در تعطیلات شاهد ترافیکهای سنگین در جادههای شمال و سایر مناطق گردشگرپذیر کشور و... بودیم که همین امر در نهایت به شیوع بیشترکرونا منجر شد. متاسفانه گاه میبینیم متولیان بدون بهرهگیری از مشاوره کارشناسان و متخصصان این حوزه تصمیمگیری میکنند که همین موضوع تبعاتی را برای جامعه و صنعت گردشگری به همراه دارد. پورفرج در بخش دیگری از سخنان به مساله بومگردی به عنوان یکی از پتانسیلهای رو به رشد در صنعت توریسم ایران اشاره کرده و میگوید: موضوع اقامت و گردشگری روستایی یکی از اشکال توریسم است که در دنیا سالهاست رونق بالایی پیدا کرده و یکی از منابع درآمدی اصلی برای کشورها است. او میافزاید: این شیوه از توریسم قادر است منابع مالی و درآمدی را به مناطق کمتر برخوردار کشانده و باعث یک توسعه همهجانبه شود و در عین حال توزیع مکانی سفر را به همراه داشته باشد. بومگردی همچنین قادر به توسعه کشاورزی و درآمدسازی برای کشاورزان، روستاییان و عشایر است. رئیس جامعه تورگردانان همچنین معتقد است ایرانیها به این شیوه از گردشگری اقبال خوبی نشان دادهاند. او میافزاید: در بومگردی مردم احساس راحتی و آرامش دارند و همین موضوع باعث شده در سالهای اخیر اقامتگاهها در اغلب مناطق شکل بگیرند و بتوانند گردشگران را از سایر شهرها و استانها به منطقه خود بکشانند.
ایجاد شده: 3/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400 اخبار داخلی
تا به حال به یک سفر جاده ای خانوادگی رفته اید که طی آن هیچ ایستگاه شارژ خودروی الکتریکی در هتل خود پیدا نکنید؟ به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، بزرگترین مزیت نصب ایستگاه های شارژ EV در هتل ها این است که می توانند صاحبان EV را به خود جلب کنند. بدیهی است، اگر کسی برای این موضوع با تسلا یا هر خودروی الکتریکی در سفر است، انگیزه بالایی برای اقامت در هتلی را دارد که مجهز به ایستگاه های شارژ است. ایستگاه های شارژ EV در هتل ها از دیگر امکانات مانند استخرها یا مراکز تناسب اندام است. دیر یا زود، مشتری ها انتظار دارند که این امکان در هر هتل وجود داشته باشد. در حال حاضر، این یک مزیت سالم است که می تواند هر هتل را از رقبا جدا کند. یکی دیگر از مزایای نصب ایستگاه های شارژ EV در هتل ها این است که می تواند درآمد زایی کند. در حالی که هزینه های اولیه و هزینه های در حال انجام شبکه در ارتباط با نصب ایستگاه های شارژ وجود دارد، هزینه هایی که رانندگان می پردازند می تواند این سرمایه را جبران کند و درآمد کمی از محل ایجاد کند. یکی دیگر از مزایای اصلی نصب ایستگاه های شارژ EV در هتل ها، امکان استفاده از تخفیف های موجود است و احتمالاً تخفیف های موجود برای ایستگاه های شارژ EV برای همیشه دوام نخواهد داشت. در حال حاضر، آژانس های مختلف دولتی تخفیف ایستگاه های شارژ EV را برای کمک به تشویق استفاده از خودروهای الکتریکی در دسترس دارند. به محض وجود ایستگاه های شارژ مناسب، احتمال از بین رفتن تخفیف ها وجود دارد.
ایجاد شده: 3/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، سفارت ایران در آنکارا اعلام کرد: تزریق واکسن رایگان کرونا در ترکیه در حال حاضر فقط برای ایرانیانی در دسترس است که اقامت ترکیه را اخذ کردهاند و دارای کارت اقامت ترکیه هستند. این منبع افزود: دولت ترکیه تصمیمی برای تزریق واکسن رایگان کرونا به توریستها نگرفته است. سفارت کشورمان در آنکارا تأکید کرد: مردم عزیز فریب افراد سودجو و تبلیغات آژانسهای مسافرتی و گردشگری را درباره ارائه تورهای گردشگری به ترکیه با تزریق واکسن کرونا نخورند.
ایجاد شده: 2/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 2/مرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، اعضای مجمع عمومی این تشکل صبح پنجشنبه ۲۴ تیر ماه در هتل هما گرد هم آمدند و طبق دستور کار قبلی مجمع عمومی و فوقالعاده جامعه حرفهای هتلداران ایران را تشکیل دادند. علاوه بر اعضا، اسماعیل برات، سرپرست اداره کل نظارت معاونت گردشگری و یک نفر همراه به عنوان ناظران وزارتخانه در مجمع عمومی حضور داشتند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران در ابتدا گزارش کاملی ارائه داد در ارتباط با فعالیتهای جامعه از مجمع قبلی تا امروز. جمشید حمزه زاده پیرامون رایزنیهای انجام شده و اقدامات صورت گرفته اعم از مذاکرات و جلساتی که طی این مدت با مسئولین مختلف برگزار شد توضیحاتی داد. او از رایزنیهای انجام شده در ارتباط با معافیت مالیات ارزش افزوده گفت و تحقق آن را موفقیتی برای جامعه هتلداران ایران دانست و افزود: معافیت هتل های یک تا ۳ ستاره از مالیات ارزش افزوده از دستاوردهای جامعه حرفهای هتلداران ایران و حاصل پیگیریهای این تشکل حرفهای بوده است. رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران همچنین به تبدیل سازمان به وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اشاره و تصریح کرد که با وجود مخالفتهای جدی از جمله مخالفت شخص رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت و همچنین مخالفت رئیس مجلس وقت (مجلس دهم) جامعه حرفهای هتلداران ایران توانست با پیگیریهای مجدانهاش این خواسته بزرگ یعنی تبدیل سازمان به وزارتخانه را محقق کند. حمزهزاده عنوان کرد که اگرچه تبدیل سازمان به وزارتخانه همه مشکلات را برطرف نمیکند اما با وزارتخانه شدن سازمان به لحاظ قانونی در بعضی از زمینهها منافعی متوجه صنعت گردشگری میشود که از آن جمله بودجه بیشتر وزارتخانه نسبت به سازمان است و که در بودجه سال جاری هم میبینیم. حمزه زاده در ارتباط با برنامه هفتم توسعه هم گفت: طی هماهنگیهای به عمل آمده بین معاونت گردشگری و جامعه حرفهای هتلداران ایران اقداماتی در ارتباز با احیای صنعت اقامتگاهی کشور در دست انجام است که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد. در بخشی از این جلسه بازرس جامعه حرفهای هتلداران ایران گزارشی پیرامون عملکرد هیئت مدیره از مجمع قبلی تا مجمع کنونی ارائه کرد جعفر بذری توضیحات مبسوطی داد از جلسات و اقداماتی که طی این مدت به عمل آمده است. خزانهدار جامعه حرفهای هتلداران ایران هم گزارشی از وضعیت مالی جامعه ارائه کرد. سید ناصرالدین طباطبایی در گزارش خود شرحی از هزینهها و درآمدهای جامعه در طول این مدت به دست داد و پیرامون جزئیات آن نکاتی را مطرح کرد. سپس مجمع وارد بحث اصلاح اساسنامه جامعه حرفهای هتلداران ایران شد. از آنجایی که ۲۶ نفر از ۳۳ عضو مجمع عمومی حضور داشتند مجمع به طور قانونی نسبت به بررسی و تصویب اصلاحات اساسنامه اقدام کرد. طبق نظراتی که در کارگروه مطرح و همچنین پیشنهاداتی که از از استانها به دبیرخانه اصلاح اساسنامه ارائه شده بود بندهای مربوطه در اساسنامه یک به یک خوانده و بررسی شد و در نهایت در ارتباط با هر کدام رایگیری به عمل آمد و طبق آرای اعضا به تصویب رسید. در جریان بررسی موارد اصلاحی در اساسنامه، دوتن از اعضای مجمع پرسشهایی داشتند که مطرح کردند و با پاسخ دبیر جامعه جمعبندی و اتفاق نظر حاصل شد. کامیار اسکندریون با ارائه توضیحاتی در باب بندهای مورد اشاره اعضای پرسشگر، جزئیات کاملی ارائه کرد و ابهامات و شبهات برطرف شد. اعضای مجمع همچنین برای اینکه شرایط و زمینه لازم جهت استفاده از نظرات اعضای جامعه هتلداران در استانهای مختلف فراهم و مشارکت استانها بیشتر شود تصمیم گرفتند که اعضای هیئت مدیره از ۷ نفر به ۹ نفر افزایش یابد.
ایجاد شده: 24/تیر/1400 آخرین ویرایش: 24/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " حسن سیادتان " عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران کشور گفت : این روزها انتخاب وزیر گردشگری دغدغه همه صنوف و بخشهای این صنعت است؛ چراکه با توجه به وضعیتی که این صنعت در بیش از دو سال گذشته داشته، بسیار اهمیت دارد که چه کسی سکان وزارتخانه را در دست بگیرد. به نظر لازم است که برگردیم و مروری داشته باشیم به سابقه مدیریت صنعت گردشگری در دولتهای قبل و بعد از انقلاب. در سال ۱۳۱۴ اداره داخله وزارت کشور به نام اداره سیاحان خارجی برای تبلیغات تاسیس شد؛ کار این اداره چاپ نشریات بود و کتابچههای راهنمای گردشگری ایران. بعدها در سال ۱۳۴۲ هیئت وزیران تاسیس سازمان جلب سیاحان را تصویب کرد درسال ۱۳۵۳ با الحاق آن به وزارت اطلاعات و جهانگردی هر آنچه به نفع صنعت گردشگری ایران بود تدوین و به آن وزارتخانه ملحق شد. در سال ۱۳۵۸ یعنی یک سال بعد از انقلاب این وزارتخانه به وزارت ملی و در سال ۱۳۵۹ به ارشاد اسلامی تبدیل شد. حال پرسش مهم این است که جایگاه گردشگری در این میان کجا بود؟ واقعیت این است که جایگاه گردشگری شامل دو وجه سیاحتی و زیارتی شد؛ یعنی دو معاونت، یکی سیاحتی و دیگری زیارتی تعریف شد و چند سالی به این صورت ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۶۴ به موجب قانون مصوب مجلس و تاییدیه شورای نگهبان، سازمان میراث فرهنگی تاسیس شد که سازمانی بود وابسته به وزارت ارشاد اسلامی (فرهنگ و آموزش عالی). در سال ۱۳۸۲ با تصویب مجلس شورای اسلامی وقت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شکل گرفت؛ یعنی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد و با تمام اختیارات زیر نظر رئیس جمهور قرار گرفت. در سال ۱۳۸۵ هم صنایع دستی به این سازمان اضافه شد و با این ادغام، نام سازمان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر کرد. در سال ۱۳۹۸ پس از پیگیریها و زحمتهای فراوانی که بخش خصوصی گردشگری متحمل شد، بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، گردشگری باردیگر به یک وزارتخانه تبدیل شد. صنعت گردشگری یک صنعت نامرئی است؛ در تمام کشورهایی که زیرساختهای گردشگری را مهیا کردهاند و زمینهساز توسعه این صنعت شدهاند، میبینیم که رشد اقتصادی چشمگیر شده. طوری که امروزه میتوان گفت این صنعت به راحتی میتواند با صنعت نفت مقابله کند. گردشگری صنعتی سرشار از ظرفیتهای اشتغالزایی و ارزآوری است؛ به شرطی که زیرساختهای مورد نیاز آن فراهم شود. این زیرساختها مختلف هستند و از فرودگاهها و جادهها و مسیرهای ریلی تا واحدهای اقامتی و هر آن چیزی را که متضمن معنای زیرساخت گردشگری باشد، شامل میشود. کسی که میخواهد وزیر گردشگری شود به عقیده من خودش باید درد کشیده باشد؛ یعنی درد و رنجهای این صنعت را بیواسطه لمس کرده باشد؛ به جرأت میتوانم بگویم از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۸ طی ۴۰ سال، اشخاصی که بر مسند نهادهای متولی گردشگری نشستند، کسانی بودند که از صنعت گردشگری و ظرفیتهای آن چیزی نمیدانستند. عمدتاً کسانی بودند که از نهادها و سازمانهای دیگر برای مدیریت این سازمان ماموریت داشتند؛ چنین مدیرانی تا بیایند الفبا و بدیهیات کار را یاد بگیرند و مطالعات اولیه را انجام دهند، زمانی قابلتوجه سپری میشود و معمولاً بعد از آن هم عوض میشوند؛ این، یکی از بزرگترین لطماتی بود که به این صنعت و سرمایه گذاران آن وارد میشد. مشکل البته در قوانین مرتبط با صنعت گردشگری ریشه داشت و این موضوع مهمی بود. به هر حال پس از پیگیریهای بخش خصوصی و علیرغم مخالفتهای دولت بالاخره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه شد. آقای مونسان به عنوان اولین وزیر گردشگری کشور از آنجایی که چند سالی در این حوزه کار کرده بودند، برنامههایی داشتند و تا حدی انجام دادند؛ حالا در آستانه معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس هستیم و به وزیری نیاز داریم که سالها در این صنعت زحمت کشیده باشد و مشکلات و دردهای این صنعت را بشناسد. کسی که بتواند گردشگری را در ایران به صنعتی باشکوه تبدیل کند و زمینه ورود گردشگران را -آنطور که در برنامه توسعه پیشبینی شده است- فراهم آورد. واقعیت این است که ما از کشورهای همسایه خود در زمینه گردشگری عقب مانده ایم؛ آنها با سرعتی قابل ملاحظه پیش رفتند و حالا به نقطهای رسیدهاند که گردشگری منبع بزرگ درآمدی آنهاست. بگذریم از اینکه کرونا برای صنعت گردشگری در تمام دنیا مشکل و مانع ایجاد کرده است اما صرف نظر از این موضوع کشورهای همسایه ما خصوصاً ترکیه رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه صنعت گردشگری داشته. چیزی که با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای گردشگری ایران، ابدا در کشور ما دور از دسترس نیست. حالا مجمع تشکلهای گردشگری به پیشنهاد رئیس محترم دولت سیزدهم، گزینههایی را به عنوان افراد شایسته برای تصدی وزارت گردشگری معرفی کرده است. به نظر من در این میان آقای دکتر جمشید حمزهزاده که انسان پرتلاش و کاربلدی هستند، میتوانند صنعت گردشگری کشور را در کابینه دولت سیزدهم نمایندگی کنند؛ ایشان با توجه به سوابق علمی و مدیریتی برای اداره وزارت گردشگری شایستگی لازم را دارند. من به عنوان کسی که هم خودم و هم پدر و جدم کارمان گردشگری بوده معتقدم کسی باید وزیر گردشگری شود که درک و فهم و اعتقاد به ضرورت توسعه صنعت گردشگری داشته باشد. چنین مختصاتی را به وضوح در شخصیت آقای دکتر حمزهزاده میبینیم؛ امیدوارم ایشان وزیر گردشگری شوند تا بتوانیم پتانسیلهای این صنعت را به بهترین نحو مورد استفاده قرار دهیم. یکی از بزرگترین مشکلات گذشته وزارتخانه و پیش از آن سازمان میراث فرهنگی این بود که اتاق فکری برای بخش خصوصی صنعت گردشگری نداشتند. بنابراین در تصمیمگیریهایشان نظر بخش خصوصی منعکس نبود. امیدوارم با وزیر شدن آقای دکتر حمزهزاده اتاق فکر بخش خصوصی در وزارت گردشگری تعبیه و منشاء خدمات موثر شود. بخش خصوصی یکی از محورهای سرمایهگذاری این صنعت است باید حضور پررنگتری در راهبردهای صنعت و ترسیم چشمانداز آینده آن داشته باشد. چشماندازی که میتواند درخشان و با موفقیتهای بسیار مهم و موثری همراه باشد.
ایجاد شده: 22/تیر/1400 آخرین ویرایش: 22/تیر/1400 اخبار داخلی
حدواً 18 ماه از آغاز شیوع بیماری کرونا می گذرد، 18 ماهی که به سختی برای واحد های گردشگری در ایران و اکثر مناطق جهان گذشت. بسیاری از واحد ها نیمه تعطیل، تعطیل و یا به سختی حیات کردند. حال که تعداد زیادی از کشور ها واکسیناسیون عمومی را تا وضع مطلوبی پیش بردند، بازگشت به حال عادی در زندگی، الخصوص گردشگری بسیارنزدیک به نظر میرسد. اما در ایران، فارغ از اینکه توفیقی در واکسیناسیون به دست نیامد، خود را درگیر مشکلات اقتصادی عدیده ای می بیند که پس کرونا هم رونق این بخش را را با چالش اساسی روبرو کرده. از جمله این مشکلات خروج سفر از سبد خانوار است و عدم توجیه اقتصادی در مشاغل خدماتی گردشگری، در رأس آن صنعت اقامتی است. برای مثال فقط هزینه پرسنل برای هتلی 2 ستاره با 75 اتاق در 3 طبقه متوسط 9 خانه دار در روز، 2 خانه دار در عصر، 1 سرپرست خانه داری 2 نفر در لاندری ، 5 نفر در سرو صبحانه و 1 سرپرست صبحانه ، 4 نفر در حفاظت، 6 نفر در پذیریش ، یک نفر در سرپرستی پذیرش، 2 نفر در رزرواسیون و فروش، 4 نفر در میزبانی، 2 نفر در حسابداری ، 2 نفر در تاسیسات و 1مدیر داخلی و یک مدیر کل نیاز دارد . که مجموعا 44 پرسنل باید در نظر گرفته شود. با متوسط 7 میلیون هزینه حقوق و دستمزد وبیمه، ۳۰۸ میلیون تومان خواهد شد . که در صورت اینکه قیمت اتاق ۳۸۰ هزار تومان باشد ۲۷ اتاق در هرشب باید برای این هزینه در نظر گرفت که سهم قابل توجهی خواهد بود. از طرفی با در نظر گرفتن گرانی های ارز و چند برابر شدن سرمایه، و بالا رفتن هزینه های استهلاکی و مواد مصرفی، قیمت تمام شده اتاق بسیار بالا و حاشیه سود را اندک و گاهاً توأم با ضررهای مستمر کرده. اما آن چیزی که علامت سوال بزرگی جلوی سرمایه گذارن در این صنعت گذاشته و خواهد گذاشت ، قیاس اجاره بهاء یکدستگاه آپارتمان (یک واحد 60) متری با قیمت اتاق های هتل (با هر درجه ای )است، که در حال حاضر در مناطق شهری گاها این مبلغ بسیار نزدیک شده. از این رو بسیار از سرمایه گذاران مسیر های دیگر اقتصادی را به جای هتل داری می گزینند. علیرضافرازنده | فعال گردشگری
ایجاد شده: 21/تیر/1400 آخرین ویرایش: 21/تیر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " مسیح اله صفا " رییس هیات مدیره جامعه هتلداران کیش با اشاره به آخرین وضعیت هتلهای جزیره کیش گفت: از لحاظ حضور مسافر و اشغال هتلها، هتلهای جزیره کیش در بدترین شرایط موجودند و ضریب اشغال هتلها در جزیره کیش زیر ۴۰ درصد است. البته بعضی هتل ها که به صورت گارانتی و برای چارترکنندهها هستند ضریب اشغالشان بالای ۶۰ درصد است. ولی بقیه هتلها که آزاد هستند حتی به ۲۰ درصد نیز نمیرسند. وی با اشاره به اینکه فعالیت هتلداران در وضعیت کنونی توجیه اقتصادی ندارد گفت: تورمی که در جزیره کیش وجود دارد از مایحتاج عمومی، ارزاق دستمزد کارگران و مواردی دیگر بسیار بیشتر از تورمی است که در سرزمین اصلی وجود دارد. به طور مثال در تهران یک کارگر یک حقوق ثابت میگیرد و بعد از پایان ساعت کارش به منزل میرود ولی ما در جزیره کیش باید علاوه بر حقوق مصوب، اسکان، تغذیه و سایر نیازمندیهای او را نیز برآورده کنیم و همین مساله باعث افزایش دو برابری هزینهها میشود. وی ادامه داد: هتلداران باید مواد مصرفی خود را اعم از مواد اولیه رستورانها و پذیرایی را از استانهای مختلف در سرزمین اصلی خریداری کنند و بعد به جزیره کیش منتقل کنند که این انتقال هزینه زیادی دارد و باعث افزایش قیمت میشود و اگر هم بخواهند این کار را نکنند و مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل جزیره بخواهند تهیه کنند باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. وی با انتقاد از افزایش بیرویه قیمت بلیت هواپیماها گفت: گران شدن بلیت هواپیماها، گران شدن هزینههای انرژی و افزایش قیمت همه خدمات باعث شده تا سفر به کیش گران تمام شود. وی با اشاره به اینکه با وجود کرونا هتلداران تلاش کردند به فعالیتها و وظایف خود عمل کنند گفت: خوشبختانه تمامی هتلداران کیش پروتکلهای بهداشتی را به صورت کامل رعایت میکنند و خوشبختانه درصد مبتلایان به بیماری کرونا مسدر جزیره کیش در بین مسافرانی که از هتلها استفاده میکنند بسیار پایین است. وی با اشاره به اینکه هر کسی که به کیش میآید مختار است که در هتل ویا هر جایی که دوست دارد اقامت کند گفت: نمیتوانیم مسافران را مجبور کنیم که در کجا و چگونه اقامت کنند اما توصیه میکنیم که از اقامت در محلهای غیر استاندارد همچون پلاژها، اماکن عمومی و پارکها خودداری کنند زیرا با توجه به شرایط کرونا حفظ بهداشت و اجرای پروتکلها در این مراکز بسیار سخت است. صفا با اشاره به اینکه هم اکنون کشورهای مانند ترکیه، روسیه به گردشگران خود و کسانی که به این کشور وارد میشوند واکسن تزریق میکنند گفت: میتوانیم چنین طرحهایی را در جزیره کیش اجرا کنیم فعالان جزیره کیش با همکاری بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش این آمادگی را دارند که واکسن وارد کنند و تمام گردشگرانی را که به جزیره کیش وارد میشوند در بدو ورود واکسینه کنند و حتی تمامی کیشوندان را به صورت رایگان واکسینه کنند اما متاسفانه به رغم آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش، بخش خصوصی و فراهم شدن شرایط دولت با اجرای ا ین طرح مخالفت کرد و اعلام شد که اگر کسی میتواند در جزیره کیش واکسن وارد کند باید آن را تحویل وزارت بهداشت بدهد و وزارت بهداشت با صلاحدید خود واکسنها را توزیع کند. صفا ادامه داد: اگر طرح واکسیناسیون گردشگران در جزیره کیش به محض ورود اجرا شود قطعا تاثیر بسیار خوبی بر روی حضور گردشگران و همچنین مبارزه با کرونا خواهد داشت و باعث رونق اقتصادی جزیره کیش میشود ضمن آنکه هیچ هزینهای نیز دولت نیاز نیست پرداخت کند و دلیل مخالفت دولت با این طرح معلوم نیست. وی ادامه داد: با اجرای این طرح نه تنها واکسینه شدن رایگان کیشوندان را انجام میدادیم بلکه میتوانستیم تمام کسانی که در بندر لنگه و چارک زندگی میکنند را رایگان واکسینه کنیم اما متاسفانه موافقت نشد.
ایجاد شده: 14/تیر/1400 آخرین ویرایش: 14/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در روزهای اخیر خبر شروع گردشگری واکسن در ابوظبی پایتخت کشور امارات در اغلب رسانه های دنیا دیده می شد و شرکتهای برگزارکننده تورها هم برای جذب مشتری در این اوضاع بحرانی از این خبر استفاده می کردند تا مردم را ترغیب به سفر کنند. بر مبنای گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده بود، توریستهایی که به ابوظبی پایتخت امارات سفر می کردند امکان دریافت واکسن های فایزر یا سینوفارم را به انتخاب خود داشتند و برای دریافت واکسن هیچ هزینه ای پرداخت نمی کردند. این خبر برای کشورهای اطراف امارات که اغلب با محدودیت عرضه واکسن روبرو هستند و سرعت واکسیناسیون در آنها پایین است، خبر خوبی بود ولی این خبر به سرعت تکذیب شد. طبق این خبر که یک هفته قبل توسط آسوشیتدپرس منتشر شد، افراد می توانستند بعد از دریافت واکسن گواهی واکسیناسیون یا پاسپورت دیجیتال و کاغذی واکسن نیز دریافت کنند تا از این طریق بتوانند برای سفرهای بین المللی از آن استفاده کنند. در این رسانه ها دلیل برگزاری گردشگری واکسن در امارات جبران کاهش درامد این کشور از صنعت توریسم در جریان بحران کرونا اعلام شد ولی مقامات دولتی این کشور به سرعت اقدام به تکذیب این خبر کردند. نکته جالب این جاست که این تکذیبیه در رسانه های دنیا بازخورد چندان زیادی نداشت و تنها رسانه های رسمی امارات آن را منتشر کردند. امارات به توریستها واکسن تزریق نمی کند نشریه گلف بیزینس در روز گذشته گزارشی منتشر کرد و رسما اعلام کرد خبر تزریق رایگان واکسن به توریستها در امارات نادرست است. این رسانه از توییت رییس کمیته بحران امارات نقل قول کرد و نوشت: «رییس کمیته بحران ابوظبی در حساب توییتری خود رسما اعلام کرده است که این امارت برنامه ای برای واکسیناسیون توریستها ندارد ولی افرادی که در ابوظبی ساکن هستند ولی تاریخ انقضای ویزای آنها گذشته است یا ویزای اقامت بلند مدت انها منقضی شده اند می توانند برای دریافت واکسن به مراکز رسمی واکسیناسیون مراجعه کنند. » او در ادامه نوشت: «در شرایط فعلی واکسیناسیون تنها برای ساکنان کشور به صورت رایگان انجام می شود و واکسیناسیون افرادی که با ویزای های منقضی شده در کشور ساکن هستند به دلیل حفظ سلامتی ساکنان کشور است. این بیماری به تمامی مردم اسیب وارد می کند و تمامی افرادی که در این کشور ساکن هستند باید واکسینه شوند تا هم به بیماری مبتلا نشوند و هم ویروس را منتقل نکنند.» طبق گزارش گلف نیوز افرادی که با ویزاهای توریستی وارد امارات می شوند یا ویزاهای انها اخیرا صادر شده است مشمول این قانون نمی شوند و نمی توانند از واکسن های عرضه شده در امارات استقاده کنند. طبق گزارشهای رسمی تا کنون بالغ بر ۷۰ درصد از ساکنان امارات واکسن کرونا دریافت کرده اند و مقامات رسمی تاکید کرده اند به ازای هر ۱۰۰ نفر ساکن امارات ۱۵۱ دوز واکسن تزریق شده است. این کشور تا اوایل ماه اوت تمامی مردم را در مقابل کرونا واکسینه خواهد کرد و با افزایش حجم تولید واکسن در کشور زمینه برای صادرات به دیگر کشورها نیز فراهم خواهد شد. جهش دلتا موجب نگرانی اماراتی ها شده است اما با وجود نرخ بالای واکسیناسیون در این کشور، موج همه گیری با جهش دلتای ویروس کرونا نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. طبق گزارشهای ارایه شده توسط کمیته بحران امارات، ۹۳ درصد از افراد مبتلا به کرونا در این کشور به جهش دلتا مبتلا هستند ولی نکته مهم این است که نرخ بستری و مرگ افراد واکسینه شده در مواجهه با این جهش تازه ویروس بسیار پایین است. در روز گذشته امارات خبر از ابتلای بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ نفر به ویروس جهش یافته دلتا دارد ولی تنها ۶ نفر از افراد در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند این در حالیست که در زمان شروع همه گیری با جهش دلتا در هند، نرخ مرگ و میر بسیار بالا بود. کمیته بحران امارات تاکید کرد: «تنها مساله امیدوارکننده در شرایط فعلی این است که واکسن ها در مقابل این جهش ویروس کارایی دارد. به همین دلیل اگر دنیا سرعت واکسیناسیون را افزایش دهد، می توان امیدوار بود از این موج تازه با مرگ و میر کمتری عبور کنیم.» تاکنون بالغ بر سه میلیارد دوز واکسن کرونا در دنیا تزریق شده است و در بسیاری از کشورها واکسیناسیون نوجوانان هم شروع شده است.
ایجاد شده: 8/تیر/1400 آخرین ویرایش: 8/تیر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، واکسیناسیون سراسری در اروپا، رونقی اساسی به بازار گردشگری اروپا بخشیده و نزدیک به ۶۰ درصد مردم سفرهای تابستانی را پس از یکسال رکود تجربه خواهند کرد. در این میان فرانسه و ایتالیا پیشتاز سفرهای تابستانی خواهند بود. براساس نظرسنجی شرکت تحقیقات جهانی بازار ایپسوس (Ipsos) که مقر آن در پاریس است، انتظار میرود اکثریت مردم اروپا یعنی ۵۷درصد در این تابستان سفر کنند. این نظرسنجی که از بین ۱۴ هزار نفر در ۱۴ کشور و سه قاره از ۵ تا ۲۰ مه ۲۰۲۱ انجام شده، روند سفرهای جهانی را ارزیابی کرده و سال ۲۰۲۱ را با توجه به تاثیر همهگیری کرونا در چندین زمینه از جمله نگرش به سفر بررسی کرده است. اتحادیه اروپا طی دو دهه اخیر از شرکت ایپسوس حمایت مالی کرده بر این اساس آن را مهمترین نهاد نظرسنجی بهشمار میآورد. اگرچه تاثیرات همهگیری کرونا در دومین تابستان نیز قابل مشاهده است اما خوشبینی بسیاری به بازگشت سفرهای تابستانی وجود دارد. حتی چند کشور اروپایی انتظار دارند سفرهای تابستانی نسبت به تعداد سفرهای ۲۰۱۹ افزایش یابد. فرانسه و ایتالیا با ۶۷ درصد انتظار دارند تعطیلات تابستانی عادی خود را بگذرانند. البته نزدیک به ۷۰ درصد مردم اروپا معتقدند سفرها طی سه سال آینده به حالت عادی برمیگردد. محدودیتهای ناشی از همهگیری کرونا طی سال گذشته بر عادات شهروندان اروپایی تاثیر گذاشته است. براساس نظرسنجی در تعطیلات امسال حدود ۵۸ درصد از افراد بهویژه در ایتالیا، لهستان، فرانسه و اتریش دیدن و به آغوش گرفتن خانودههایشان را هدف سفر خود قرار دادهاند و حدود ۴۰ درصد به فعالیتهای ساده مانند غذا خوردن در رستورانها میپردازند. بهطور کلی، ۵۷ درصد از مردم اروپا انتظار مسافرت در تعطیلات تابستان را دارند که البته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش ۶ درصدی را نشان میدهد. اما با توجه به این کاهش، انتظار سفر در اروپاییها به نسبت آمریکاییها با ۵۰ درصد، چینیها با ۵۳ درصد و تایلندیها با ۴۴ درصد بیشتر است. باوجود میل سفر در مردم اروپا، برخی از کشورها کاهش دورقمی در برنامههای سفر تابستانی دارند. آلمان ۲۱ امتیاز منفی، انگلستان ۱۴ امتیاز منفی و بلژیک ۱۲ امتیاز منفی را ثبت کرده است. در مقابل سایر کشورهای اروپایی شاهد افزایش میل سفر از جمله ایتالیا با ۶ امتیاز و لهستان ۵ امتیاز هستند. براساس آمارها، بودجه سفر اروپاییها در مقایسه با همتایان آمریکایی خود با آسیب بیشتری مواجه شده است. بهطور کلی بودجههای سفر اروپا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است اما بودجه سفر آمریکا تنها ۲ درصد کاهش یافته است. بیشترین افت در اسپانیا با کاهش ۳۰ درصدی بوده و پس از آن فرانسه با افت ۲۶درصدی، آلمان با کاهش ۲۵ درصدی و اتریش با سقوط ۲۱ درصدی همراه بوده است. پرتغال تنها کشوری در نظرسنجی است که بودجههای سفر آن در مقایسه با سال ۲۰۱۹ ثابت مانده است. همچنین انگلیسیها، بلژیکیها و آمریکاییها خوشبینی بیشتری به سفرها نسبت به دیگر کشورها دارند، زیرا بیشتر مردم این کشورها بازگشت سفرها به حالت عادی را در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ میدانند. در این نظرسنجی سفر به سواحل در راس سایر مناطق گردشگری قرار گرفت و حدود ۵۸ درصد از افراد شرکتکننده در این نظرسنجی سفر به سواحل را برگزیدند و سهم سفر به روستا ۲۶ درصد و کوهستان ۲۴ درصد بوده است. اما با وجود این دو منطقه اخیر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ توانستند چهار امتیاز کسب کنند و فاصله خود را کاهش دهند. همچنین اروپاییها ترجیح میدهند تعطیلات خود را در داخل کشور بگذرانند. افرادی هم که به خارج از کشور سفر میکنند کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا را بهعنوان مقصد سفر خود انتخاب کردهاند. در واقع با توجه به تاریخ انتخاب مقاصد، سه کشور اول سفر همچنان مورد انتخاب اروپاییان خواهد بود. همچنین برخی از کشورهایی که بهطور سنتی علاقهمند به سفرهای خارجی بودهاند، اینک تمایل به گذران تعطیلات تابستانی در مرزهای خود دارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش چشمگیری داشته است. بلژیکیها با ۳۲ درصد رشد توانستند ۱۷ امتیاز کسب کنند. گردشگران سوئیسی با افزایش ۱۵ امتیازی و پاسخدهندگان انگلیسی با صعود ۱۶ امتیازی همراه بودند. اگرچه نظرسنجیها تمایل افراد به سفر را نشان میدهد اما رزرو بستههای سفر چندان با استقبال مواجه نشده و تنها ۳۵ درصد پاسخدهندگان اروپایی سفرهای تابستانی خود را رزرو کردهاند. این درحالی است که این رقم برای آمریکاییها ۴۷ درصد، چینیها ۳۷درصد و پاسخدهندگان تایلندی ۵۰ درصد بوده است. ایتالیاییها جزو معدود کسانی هستند که سفر تعطیلات تابستانی خود را با ۲۳ درصد رزرو کردهاند درحالیکه ساکنان انگلیس با ۵۶ درصد در اروپا پیشتاز هستند. یکی از نکات مهم دیگری که در این نظرسنجی به آن پرداخته شده است تمرکز بیشتر افراد بر بیمه سفر بهدلیل همهگیری است. بیش از ۴۵ درصد اروپاییها اعلام کردند در نتیجه بحران کرونا پوشش بیمه سفر خود را افزایش میدهند. همچنین واکسن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و حدود ۸۱ درصد از مردم اروپا اعلام کردند برای بازگشت سفرها آماده واکسیناسیون هستند. شاید بتوان یکی دیگر از تغییر عادات و ذائقه افراد برای سفرها را توجه بیشتر به محیطزیست دانست. اکثر پاسخدهندگان در این نظرسنجی بهدنبال وارد کردن توجه و تاثیرات زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی سفر به عادتهای خود هستند تا با تغییر رفتارهای خود احترام بیشتری به محیط اطراف خود بگذارند. حدود ۸۹ درصد از مردم اروپا استفاده از بطری مسافرتی را جایگزین پلاستیک یکبار مصرف کردهاند. در گذشته این رقم ۵۷ درصد بوده و اکنون جهشی ۳۲ درصدی داشته است. همچنین ۸۸ درصد حاضرند با تغییر رفتارهای خود از اتلاف منابع محلی جلوگیری کنند. این تعداد از مسافران حاضرند با خوردن غذا و خرید در مقاصد متعلق به مردم بومی و اقامت در اماکن محلی به اقتصاد جوامع محلی کمک کنند. منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 7/تیر/1400 آخرین ویرایش: 7/تیر/1400 اخبار خارجی