به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالامگ، اسپیسایکس برای نخستین بار با پژوهشگران ناسا و چندین مؤسسهی دیگر آمریکا همکاری کرده تا بهطور عمومی دربارهی چگونگی استفاده از استارشیپ برای ساخت پایگاه آلفا مریخ توضیح دهد. صرف نظر از نمونههای انگشتشمار و پراکندهای از نظرات منتشر شده دربارهی اسپیسایکس و تمرکز اصلی مدیرعامل آن «ایلان ماسک» (Elon Musk)، یعنی خود «استارشیپ» (Starship)، مدیران این شرکت تقریبا هرگز بهطور خاص دربارهی چگونگی استفاده از موشکهای نسل بعدی کاملا قابل بازیابی برای ایجاد پایگاه دائمی انسانی در مریخ صحبت نکردهاند. در بیشتر مواقع تمرکز واضح بر شیوهی گذر از موانع کوتاهمدت دشوار است. نیم قرن تجزیهوتحلیل عمدتا تئوریک، کاملا مشخص کرده است که ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و پایدار در مریخ، بدون کاهش شدید هزینهی دسترسی به فضا غیرممکن است. برای چندین دهه، ناسا نسخههای گوناگون طرحی را که برای فرستادن همزمان چند فضانورد به مریخ برای چند ماه، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، مطالعه و بررسی کرده است. به بیان ساده، بدون یک انقلاب در زمینهی حملونقل فضایی، حتی حضور موقت انسان در مریخ که ساکنان آن عمدتا به کالاهای وارداتی از زمین وابسته خواهند بود، غیرممکن است؛ مگر اینکه اکتشاف مریخ به یک اولویت ملی یا بینالمللی با سرمایهگذاری در ابعاد دهها میلیارد دلار در سال تبدیل شود. در طول ۸۰ تا ۹۰ سالی که پروازهای فضایی بهطور جدی تحلیل شدهاند، دهها گروه، مقاله، مطالعه و آژانسهای فضایی بررسی کردهاند که این انقلاب میتواند چگونه باشد و از این جهت اسپیسایکس برای ارائهی یک راه حل برای مشکلی قدیمی، منحصربهفرد نیست. این شرکت نخستین بخش از فهرست طولانی مدعیان است که نه تنها راهحلی را برای حرکت در این مسیر پیشنهاد میکند بلکه هم منابع قابلتوجهی در آن سرمایهگذاری میکند و هم بسیار تلاش میکند تا این چشمانداز را به واقعیت تبدیل کند. دو سال پس از اینکه اسپیسایکس قصد خود را برای ساخت نسل بعدی سامانهی حملونقل فضایی اعلام کرد، ایلان ماسک تغییری اساسی در طراحی را نشان داد و کار بر روی نمونهی اولیهی فولادی استارشیپ آغاز شد. سه سال بعد، اسپیسایکس ۹ پرواز آزمایش استارشیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت که شامل چهار جهش کوتاه و پنج پرواز بالای ۱۰ کیلومتر بود. تنها در سال ۲۰۲۱ اسپیسایکس چهار نمونه از آن آزمایشهای پرواز در ارتفاع بالا را انجام داد و برای نخستین بار یک نمونه را از آزمایش ارتفاع بالا، بهصورت سالم بازیابی کرد، نخستین فضاپیمای کلاس مداری و نمونهی اولیهی بوستر موشک را ساخت، آزمایش آن را آغاز کرد و تقریبا نخستین سکوی پرتاب مداری استارشیپ را هم کامل کرد. اسپیسایکس همچنین موفق به دریافت قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت فرودگر انسانی ماه طی برنامهی آرتمیس شد. هرچند این موفقیت با چالشهایی هم همراه شد و حتی تأخیر در توسعهی آن و همچنین شکایت رقبا باعث عقب افتادن برنامهی بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ گشت. به زبان ساده، اسپیسایکس و اکنون ناسا در کنار آن، پایهای استوار گذاشتهاند که تقریبا با اطمینان زیادی، استارشیپ برای سفر به مریخ بر اساس آن توسعه خواهد یافت. هرچند هنوز کارهای زیادی باقی مانده است اما اسپیسایکس کموبیش بسیاری از موانع فنی اصلی که چند سال پیش در مسیر توسعهی ITS یا BFR اولیه، و استارشیپ فعلی داشت را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از آزمایشهای زمینی و پروازی استارشیپ کاملا نشان داده است که ساختارهای موشک، سیستمهای اویونیک، موتورهای رپتور، روشهای عجیب تقرب و فرود و سوخت انتخابی که قبلا آزمایش پروازی نداشته است، همگی اکنون برای پرواز مداری آماده هستند. با این وجود اسپیسایکس همچنان نیاز دارد که فناوری سپر حرارتی عظیم، سرامیکی و غیرفرسایشی استارشیپ را اثبات کند، روشها و فناوریهای سوختگیری موشک مداری را تکمیل کند و در نهایت همهی موارد فوق را عملیاتی کند تا بتواند یک پرتاب پرشتاب با قابلیت استفادهی مجدد و سوختگیری بزرگترین موشک تاریخ را عادی و روزمره تبدیل کند. چیزی که اسپیسایکس با کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ ثابت کرده است توانایی انجام آن را دارد. به سوی سیارهی سرخ اسپیسایکس با کمک متخصصانی از ایمز ناسا، ستی (SETI) و نیمی از دانشگاهها و مؤسسههای معتبر آمریکا، پاسخدهی دقیق به این پرسش را در سپیدنامه یا اوراق سفید (White Paper) سال ۲۰۲۱ که برای برنامهی بعدی تحقیقات دههای علوم سیارهای و اختربیولوژی آکادمیهای ملی منتشر شده، آغاز کرده است. در حالی که این پویش دههای بهتنهایی میتواند روی برنامههای ناسا اثرگذار باشد و این آژانس آماده میشود تا برنامهی دههی آیندهی علوم فضایی خود را ترسیم و بودجهبندی دهها میلیارد دلار دولتی را تعیین کند که نتایج بسیار گستردهای بههمراه خواهند داشت، اما اسپیسایکس هم از این سپیدنامه برای توصیف برنامههای خود پیرامون مأموریتهای اولیه به مریخ با جزئیات بیسابقه، استفاده کرده است. همانطور که همیشه در برنامه بوده است، اسپیسایکس فرآیند ساخت شهرهای پایدار در مریخ را با چند مرحلهی (نسبتا) ساده پیش خواهد برد. احتمالا در اواسط دههی ۲۰۲۰ اسپیسایکس پرتاب بدون سرنشین فضاپیماهای استارشیپ را آغاز خواهد کرد تا هم تکمیل نهایی و آمادگی این سامانه را تأیید کند و هم میزان قابل توجهی از محمولهها را پیش از رسیدن انسان به سطح مریخ ببرد. این مأموریتهای اولیه به احتمال زیاد با تکیه بر طیف گستردهای از فعالیتهای رباتیک، به اسپیسایکس کمک خواهند کرد تا منابع محلی، تجهیزات مرحلهای، آزمایش فناوریها برای عملیات طولانیمدت سطح مریخ و شروع توسعهی زیرساختها را از جمله یک نیروگاه تولید انرژی که احتمالا ضروریترین نیاز خواهد بود، ساماندهی کند. هیچ کدام از اینها تعجبآور نیست اما کارهای بیشتری هم وجود دارد. به گفتهی نویسندگان که شامل چندین مهندس فعلی و پیشین اسپیسایکس میشوند، برنامهریزی مأموریت کنونی اسپیسایکس که بر مأموریتهای باری بدون سرنشین اشاره دارد، تجهیزاتی را برای افزایش تولید نیرو، استخراج آب، تولید اکسیدکنندهی اکسیژن مایع و سوخت متان، سکوهای فرود از پیش آماده شده، محافظت در برابر تشعشعات زیانبار، تجهیزات کنترل گردوغبار، پناهگاههای بیرونی برای انسانها و تحهیزات و لوازم دیگر شامل همهی سختافزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نخستین پایگاه انسانی را فراهم میکند. علاوه بر این با تأیید آنچه سالها تصور میشد، در طرح اسپیسایکس، انسانها احتمالا برای چند سال اول در فضاپیماهای استارشیپ زندگی خواهند کرد تا زمانی که زیستگاههای اضافی ساخته شوند. نخستین گروه استارشیپهای بدون سرنشین هم میتوانند برای پشتیبانی از انسانها روی سطح، بهعنوان داراییهای ارزشمند برای انبار کردن، سکونت، آزمایشگاههای علمی و منبعی از سازهها و منابع فلزی خالص ضروری جابهجا و یا تغییر کاربری داده شوند. این «وایت پیپر» همچنین بیان میکند که اسپیسایکس بهشدت در حال توسعهی استارشیپ برای انجام پروازهای آزمایشی اولیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ است که حتی احتمال پرتاب اولین استارشیپها به مریخ پیش از نخستین موشک به سوی ماه را افزایش میدهد. بدین ترتیب سپس در حالی که اسپیسایکس یک مأموریت جداگانهی ماه را پیش میبرد و استارشیپ متفاوتی را روی ماه فرود میآورد، فضاپیماهای مریخ در حال رفتوآمد به این سیاره خواهند بود. این نخستین بار است که اسپیسایکس یا افراد آشنا با برنامههای این شرکت، اصول اولیهی نخستین مأموریتهای استارشیپ سرنشیندار و بدون سرنشین را به مریخ، به صورت واضح بیان کردهاند و این توضیح گمانهزنیهای قبلی زیادی را تأیید میکند. برای نمونه بهنظر میرسد که اسپیسایکس قصد دارد حتی نخستین فضاپیماهایی که به مریخ میروند را با تجهیزات خاصی همراه کند تا حتی اگر شمار زیادی از آنها به زمین بازنگردند، نخستین مهاجران مریخی که در گروههای ۱۰ تا ۲۰ نفره همراه بیش از ۱۰۰ تن محموله، به فضا میروند، بتوانند از همهی استارشیپهای بازیابی شده بهعنوان زیستگاهها، محل ذخیرهی مواد اولیهی خام و انبارهای از پیش مستقر شده استفاده کنند. محمولههای اولیه بر تولید نیرو، آب و سوخت و همچنین پناهگاهها، محافظت در برابر تشعشعات و ساخت سکوهای فرود آماده متمرکز خواهند بود. جای تعجب نیست که ساکنان اولیهی مریخ احتمالا استارشیپهایی که آنها را به مریخ میبرند، بهعنوان اولین خانههای خود در سیارهی سرخ برگزینند و از یک حجم ۱۱۰۰ متر مکعبی که برای زنده نگه داشتن دهها نفر در اعماق فضا تجهیز شده است، برای ماهها بهعنوان نخستین اقامتگاه خود در سطح سیارهی سرخ استفاده کنند.
ایجاد شده: 7/آذر/1400 آخرین ویرایش: 7/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، یکی از دغدغههای مهم برای مسافرانی که به خارج از کشور سفر میکنند، امکان رزرو هتل است. بر اساس آخرین گزارشها، سفر و اقامت هتل در سراسر جهان طی دو سال آینده گرانتر خواهد شد. این موضوع یکی از نتایج هفتمین پیشبینی سالانه سفر تجاری جهانی است که توسط گروه CWT و انجمن جهانی سفر تجاری (GBTA) منتشر شده است. این گزارش دلایل اصلی افزایش قیمت هتلها را افزایش تقاضا، محدودیت ظرفیت، تقاضای مسافران و همچنین هزینههای نیروی کار و تأمین منابع انرژی میداند. به گفته "میشل مککینی فرامیر" مدیر عامل گروه CWT سیر صعودی سفرهای کاری نوسان کامل دارد؛ این تغییر پس از کاهش ۳۱ درصدی نرخ بلیط هواپیما برای سفرهای کاری ایجاد شد. بر اساس این گزارش کارشناسان انتظار دارند نرخ بلیت هواپیما در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب حدود ۳.۳ و ۳.۴ درصد افزایش یابد. انتظار میرود با افزایش قیمت ۱۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ و ۱۰ درصد بیشتر در سال ۲۰۲۳ افزایش قیمت جهانی هتلها از این میزان نیز پا را فراتر بگذارد. بر اساس بررسیهای جدید برداشته شدن محدودیتهای کرونایی و افزایش تقاضاها برای برگزاری جلسات در محیطهای محصور منجر به سفر افراد بیشتری میشود. انتظار میرود این وضعیت در سال ۲۰۲۲ تغییر کند. پیشبینی میشود میزان تقاضا برای برگزاری جلسات و رویدادها در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۵۳ درصد افزایش یابد.
ایجاد شده: 4/آذر/1400 آخرین ویرایش: 4/آذر/1400 اخبار خارجی
سال هاست که نرخ و قیمت خدمات اقامتی هتل ها با چالش و انتظارات متفاوت برای دریافت کنندگان خدمات همانند شرکت های گردشگری ، سازمانها ، موسسات و میهمانان مستقیم هتلها مطرح بوده و عملا انتظار دریافت تخفیفات غیر متعارف تبدیل به یک عادت شده است. اهمیت این موضوع از آنجا برای صنعت هتلداری نگران کننده میشود که به جهت عدم رشد مناسب و متناسب نرخ خدمات هتل به ویژه در حوزه اقامتی موجب ایجاد فاصله معناداری با نرخ سرمایه گذاری در صنایع و حوزه های دیگر شده و عملا توجیه سرمایه گذاری را در این رشته کاهش داده و چنانچه پیش بینی نرخ تورم بر دارایی و ملک را از ساخت هتل جدا نمائیم یقینا نرخ سود آوری برای سرمایه گذاران جذاب نخواهد بود. از آنجا که هتل و محل اقامت از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز توسعه گردشگری پایدار میباشد چگونه میتوان انتظار رشد و بالندگی صنعت گردشگری را بدون سرمایه گذاری و ساخت هتل داشت. بررسی ها نشان می دهد نرخ خدمات اقامتی نه تنها با نرخ تورم رشد نداشته است بلکه با توجه به اعمال غیر متعارف تخفیفات میانگین نرخ اقامت به نرخ پایه سال 1396 کاهش نیز داشته است، با چه انگیزه و درآمدی از صاحبان و مدیران هتل ها انتظار بازسازی و نوسازی داریم ، مدام هتل های داخل کشور را با موارد مشابه هتل های منطقه و جهان مقایسه میکنیم !!! وصحبت از عدم رعایت استاندارد های بین المللی می نمائیم !!! یقینا با شرح فوق نه تنها در بخش ساختمان و تجهیزات و تاسیسات امکان اورهال و به روز نمودن هتل ها نخواهد بود بلکه در بخش ارائه خدمات به جهت کاهش قابل توجه نیروی انسانی باید باز هم شاهد ایجاد فاصله بیشتر با استاندارد های لازم باشیم. با توجه به اینکه بخش قابل توجه هتل های توریست پذیر کشور در اختیار دولت ، نهادها و ارگان ها می باشد و متاسفانه ملاک سنجش توان و قدرت مدیریت توسط صاحبان در این گروه از هتلها درصد اشغال بوده نه میانگین نرخ و درآمد که این خود عاملی برای ایجاد یک رقابت بسیار ناسالم به منظور فروش و اشغال هتل به هر بهایی شده است. براستی آیا در چنین شرایطی بخش خصوصی قدرت رقابت و کنترل نرخ را دارد ؟ نقش و اثربخش بودن جامعه هتلداران ایران در جهت دهی چنین موضوع با اهمیتی به چه میزان است ؟ با توجه به بررسی انجام شده در مدل های نرخ گذاری در کشورهای مختلف پیشنهاد می گردد وزارت گردشگری و صنایع دستی و جامعه هتلداران ایران با تشکیل کارگروه تخصصی بجای تعیین سقف نرخ ، کف نرخ خدمات اقامتی را مشخص نموده و فروش کمتر از این کف نرخ را ممنوع نمایند و بسته به کیفیت خدمات ، هتلها مجاز به فروش بالاتر از کف نرخ باشند ، شاید با این نگاه بتوان کمی منافع هتل ها را تامین نمود تا در آینده شاهد فروپاشی این صنعت با اهمیت نباشیم . یونس یحیی - فعال و کارشناس گردشگری
ایجاد شده: 2/آذر/1400 آخرین ویرایش: 2/آذر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز " مسیحالله صفا " رییس جامعه هتلداران کیش درباره آخرین اقدامات و مذاکرات برای مشارکت در میزبانی از جام جهانی قطر با توجه به ظرفیت محدود این کشور و همچنین اظهارات دبیر شورای عالی مناطق آزاد برای پذیرش بخشی از مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ در کیش و قشم، اظهار کرد: با توجه به گام بلندی که تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی برداشته است، باید ظرفیت اقامت و پذیرایی را در جزیره کیش افزایش دهیم. قول میدهیم چهارهزار اتاق برای دوران جام جهانی، آماده کنیم. اگر تیمهای خارجی نیامدند به هر حال ایرانیهایی که قصد تماشای این بازیها را دارند با توجه به مسافت نزدیک کیش و قطر و تفاوت هزینهها میتوانند در این جزیره اقامت داشته باشند. او افزود: هزینه هر شب اقامت در هتلهای قطر بالای ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان میشود، علاوهبر این تعداد هتل و اتاق در قطر کم است و همه تماشاچیها، گردشگران و اعضای تیمها را پوشش نمیدهد. ظرفیت دبی هم برای این رویداد کافی نیست. برای همین ما سعی میکنیم ظرفیت اقامت و استانداردها را در کیش تا جام جهانی بالا ببریم تا دستکم مسافران ایرانی را در این جزیره با قیمت مناسب و به مراتب مناسبتر از قطر پوشش دهیم. البته که حضور مسافران و تیمهای خارجی در کیش مهم است، اما مسافران ایرانی برای ما مهمتر هستند. او درباره استانداردسازی خدمات در اماکن اقامتی کیش، اظهار کرد: به تازگی رییس فدراسیون فوتبال ایران و نماینده فیفا از داشتهها و ظرفیت کیش بازدید کردهاند که این مساله، ما را برآن داشت تا شهریورماه سال ۱۴۰۱، پیش از آغاز بازیها، ظرفیت اقامت را آماده کنیم.
ایجاد شده: 1/آذر/1400 آخرین ویرایش: 1/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علی صدرنیا " رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در واکنش به انتشار خبر افزایش 30 درصدی قیمت ارائه خدمات توسط هتلها ضمن انتقاد از عدم وجود برنامهریزی مدون و منسجم در حوزه جذب گردشگر خارجی و قیمت گذاری دستوری در خصوص ارائه خدمات توسط هتلها اظهار کرد: لغو ممنوعیت صدور ویزا برای گردشگران خارجی و ازسرگیری صدور روادید را به هیچ عنوان نباید به معنای رونق دوباره گردشگری خارجی تلقی کرد و دست از کار و تلاش برای توسعه دوباره گردشگری کشید. وی ادامه داد: باید بدانیم در حوزه گردشگری بازگشت به دوران قبل از همهگیری کرونا و به صورت مشخص قبل از سال 1398 فرآیند و پروسهای پیچیده و زمانبر است. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، علت این پیچیدگی و زمانبر بودن این است که صنعت گردشگری در ایران حدود دو سال است که کاملاً از نفس افتاده و استراتژی ما باید به این صورت باشد که در گام اول آن را احیا کنیم و سپس در راستای فربهسازی آن گام برداریم. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، تحقق این مهم را در گرو انجام اقدامات دقیق و برنامهریزی شدهای دانست که از جمله مهمترین آنها قطعا انجام تبلیغات و بازاریابی مناسب در سطح بین المللی است. صدرنیا یادآور شد: برهمین اساس، دولت و متولی اصلی این امر که به صورت مشخص وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است باید ابتدا در سطح کلان و به صورت گسترده با استفاده از بستر فضای مجازی در بازارهای جهانی، ظرفیتهای بکر و جذاب گردشگری ایران را معرفی و شناسایی کند تا در وهله بعدی، بخش خصوصی به اتکای این شناسایی اولیه، با حمایت دولت از طریق بازاریابی و تبلیغات در سطح خرد در نمایشگاهها و سایر رویدادهای بین المللی به یاری توسعه و رشد گردشگری از طریق جذب گردشگر خارجی بشتابد. وی همچنین با اشاره به خبر افزایش قیمت هتلها اظهار کرد: متاسفانه با توجه به وجود تورم در کشور و به تبع آن افزایش صعودی و مکرر قیمت خدمات مسافرتی، در فاصله زمانی که تور مورد نظر تبلیغ شده و سپس به آژانسها فروخته شده است، تا زمانی که گردشگر وارد ایران میشود، قیمتها دچار افزایش میشوند. این فعال بخش خصوصی علت ایجاد چنین مسائل را ناشی از عدم وجود سیاست واحد و یکپارچهای دانست که در واقع با انجام مدیریت جزیرهای و غیرمتحد، صنعت گردشگری ایران را امروز تماماً به شکل شعارگونه و بدون وجود هیچگونه برنامهای مدون و منسجم در مسیری ناصحیح و نامناسب حرکت میکند. رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ضمن اشاره به این موضوع که در موارد بسیاری میتوان با یک هدفگذاری دقیق و برنامهریزی مشخص از سیاستها و رویکرد کشورهای پیشرو در زمینه صنعت گردشگری اقتباس و گرتهبرداری کرد، تصریح کرد: برای نمونه سیاستگذاری کشور مالزی به منظور جذب گردشگر همزمان با سقوط شاخص بورس این کشور در حدود دو دهه قبل، یکی از نمونههای موفق است. صدرنیا با بیان اینکه کشور مالزی به دنبال سقوط بورس و با هدف جلوگیری از آسیب به صنعت گردشگری این کشور، اقدام به طراحی یک سناریو سازنده کرد که براساس آن اقامت در هتلهای این کشور تا 4 شب رایگان بود، گفت: از سوی دیگر باید در نظر داشت که اغلب گردشگران ورودی این کشور، حداقل تا یک هفته در این کشور اقامت داشتند. وی ادامه داد: کشور مالزی به لطف و کمک این موضوع توانست اقتصاد کشور خود را در آن ایام از طریق بهبود و رشد حوزه گردشگری، سرپا نگه داشته و از سقوط آن جلوگیری کند. این فعال بخش خصوصی همچنین ضمن تاکید بر این موضوع که در بسیاری از کشورهای پیشرو در امر گردشگری، هزینه اقامت در هتل به ازای چهار شب، ارزانتر از مواردی است که شخص اقامت کمتری نظیر دو و یا سه شب دارد، توضیح داد: فلسفه این موضوع این است که معولاً اصل سود هتلها از ارائه خدمات جانبی دیگر نظیر سرو غذا در رستوران، استفاده از استخر، پارکینگ و ... تامین شده و هزینه دریافتی از بابت اقامت به ازای هر شب در اتاقها، سهم اندکی را در این خصوص به خود اختصاص میدهد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی متذکر شد: متأسفانه در ایران بدون الگو قرار دادن تجربه سازنده سایر کشورها، صرفاً اقدام به افزایش نرخ خدمات مسافرتی هتلها شده است که این امر قطعاً موجب ایجاد ضرر و زیان به آژانسهای مسافرتی میشود چرا که اغلب این آژانسها، تورهای خود را با قیمت تمام شده از حدود یک یا دوسال پیش فروختهاند و اکنون ملزم خواهند بود که مابه التفاوت ناشی از افزایش قیت هتلها را پوشش دهند. صدرنیا تعیین نرخ ارائه خدمات توسط هتلها به صورت دستوری و غیر رقابتی را نادرست دانست و افزود: باید متولیان حوزه گردشگری ضمن انجام نظارت و اتخاذ سیاستهای لازم به دنبال ایجاد شرایطی باشند که قیمت هتلها در بازار و در شرایطی رقابتی توسط خود آنان تعیین شود چرا که نتیجه این موضوع منجر به ارائه خدمات با کیفیتتر و ارزانتر به گردشگران و مسافران خواهد شد. وی با تاکید بر این که بخش خصوصی در واقع خط مقدم صنعت گردشگری محسوب میشود و از آنجاییکه منافع مالی خود را در توسعه و رشد همه جانبه این صنعت میداند، با تمام توان و استفاده از همه ظرفیتهای خود در این میدان بازی خواهد کرد، یادآور شد: در دوران مدیریت یکی از مدیران وقت گذشته سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تکیه بر بخش خصوصی و انجام مشورت و همفکری از این بخش مهم از صنعت گردشگری، اقدامات سازنده و موثری انجام شد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی خاطرنشان کرد: با این اوصاف، شرایط فعلی گردشگری ایجاب میکند که متولیان دولتی با اتکا به اصل اساسی لزوم بهرهمندی از همکاری و همفکری با بخش خصوصی که کاملاً نسبت به اصول و قواعد این حوزه اشراف دارد، نسبت به انجام برنامهریزیهای لازم در تمامی حوزههای گردشگری اعم از تبلیغات، تصمیمگیریهای کلان و ... با هدف به حرکت درآوردن موتور گردشگری اقدام کند.
ایجاد شده: 29/آبان/1400 آخرین ویرایش: 29/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " علی قویبنیه " رییس جامعه حرفهای هتلداران استان هرمزگان گفت: بعضی از هتلها و مهمانپذیرهای این استان هنوز هم تعطیل هستند. وی عنوان کرد: مانند سایر نقاط ایران، سال ۹۹ برای ما در صنعت گردشگری و هتلداری هرمزگان هم سال خیلی سختی بود. اغلب هتلها و مهمانپذیرهای استان در چهار ماه اول سال ۹۹ تعطیل بودند. همین حالا که ما داریم گفتوگو میکنیم، هنوز چند هتل و مهمانپذیر استان تعطیل هستند. داریم که همین الان هم که با شما صحبت می کنم تعطیل هستند. او با بیان اینکه فعالیت اقتصادی در استان هرمزگان در سال ۱۴۰۰ شرایط بهتری نسبت به سال قبل پیدا کرده است، افزود: واردات و صادرات در بنادر شهید رجایی و سایر بنادر تا حدی راه افتاده است. طوری که بازرگانان زیادی برای انجام کارهای تجاری خود برد به شهر بندرعباس میآیند و این در کار ما هتلدارها مشهود است. در ۶ ماه نخست امسال، سطح اشغال هتلها به شکر خدا بیش از ۵۰ درصد بوده است و این موضوع باعث شده است که بیش از ۹۰ درصد از همکارانی که در هتلهای مختلف تعدیل شده بودند، به محل کارشان برگردند. او تسهیلات وعده داده شده از سوی دولت پس از شیوع کرونا را راهگشای مشکلات هتلداران ندانست و توضیح داد که به دلیل سود بالای آن تسهیلات و پروسه سخت دریافت آن، هتلهای هرمزگان استقبال چندانی از آن نکردند و تنها ۵ تا ۱۰ درصد هتلها آن تسهیلات را دریافت کردند. رییس جامعه حرفهای هتلداران هرمزگان عنوان کرد: در خصوص بخشودگی مالیات و عوارض به خاطر جبران خسارتهای هتلداران که وعدهها و حتی ابلاغیههایی اعلام شده بود، هنوز کاری صورت نگرفته و آن بخشودگیهای اعلامشده اجرایی نشده است. در حالی که هتلها با مشکلات زیادی دستوپنج نرم میکنند و شرایط بسیار سختی دارند. بخش خصوصی متاسفانه مظلوم واقع شده است. صنعت گردشگری با همه مشکلات، چراغ خود را روشن نگه داشته اما در جریان کرونا مورد هیچ حمایتی قرار نگرفته است. بخش دولتی در این زمینه باید تلاش مضاعفی به خرج دهد. دولت میتواند در قالب بستههای تشویقی واقعی به این صنعت مهم کمک کند. قویبنیه در مورد واکسیناسیون کارکنان هتلها هم گفت: در سال ۱۴۰۰ با پیگیریها و زحمات جناب آقای دکتر حمزهزاده، ریاست محترم جامعه حرفهای هتلداران ایران، واکسیناسیون کارکنان هتلهای ما انجام شد و به جرات میتوانم بگویم که ۱۰۰ درصد کارکنان واکسینه شدهاند و مهمانها میتوانند با خاطرجمعی به هتلها مراجعه کنند و از خدماتشان بهرهمند شوند. البته قبل از واکسیناسیون هم هتلداران با رعایت پروتکلها و با وجود مشکلات با صرف هزینههای زیاد، تلاش میکردند هتلها را همچون همیشه به صورت امنترین جا برای اقامت مسافران حفظ کنند؛ طوری که به قول همکارانمان حتی از خانههایمان هم در برابر ویروس امنتر و بیشتر مصون باشند. رییس جامعه حرفهای هتلداران هرمزگان از دولت جدید خواست تا با حمایت از کسانی که به سرمایهگذاری در صنعت هتلداری علاقهمند هستند، بستر رشد اقتصادی قابلملاحظهای را از طریق صنعت توریسم فراهم کند. او گفت: بندرعباس و شهرستانهای اطراف پتانسیل بسیار بالایی در این صنعت دارند و نیازمند حمایت هستند و همت مدیران بالادستی را میطلبند. ازیاد نبریم که نگهداری تاسیسات گردشگری در شهرهای جنوبی کشور بسیار پرهزینه است و این، کار ما را سختتر میکند. امیدواریم سال ۱۴۰۰ را طوری پیش ببریم که آسیب سال گذشته، کمرنگتر شود و هتلها بتوانند سرپا بمانند.
ایجاد شده: 29/آبان/1400 آخرین ویرایش: 29/آبان/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز " عزتالله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز پنجشنبه ۲۷ آبانماه ۱۴۰۰ در میان خبرنگاران و مسئولان سلطانیه در تربتخانه و محوطه گنبد سلطانیه گفت: «گنبد سلطانیه نماد و نشانه فرهنگ و ارزش مردم است. مرمتگران قدیمی این شهر که در گنبد سلطانیه هنرنمایی کردند، جزو افتخارات این شهر هستند و باید بهعنوان اشخاص برتر نام و نشان آنها به یادگار باقی بماند.» او ادامه داد: «مرمت این بنای فاخر بهدرستی و زیبایی انجام شده و امیدواریم به همین روال و با سرعت بیشتر ادامه یابد.» مهندس ضرغامی افزود: «مشکل شهرستان سلطانیه فقط نبود اقامتگاه نیست بلکه فقدان اقامتگاههای بومگردی، امکانات رفاهی و تفریحی از اساسیترین مشکلات این شهرستان است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بیان کرد: «افزایش حضور گردشگران در سالهای اخیر به جز این دو سال، در گنبد سلطانیه محسوس بوده است و امیدواریم تأثیر مطلوبی بر گردشگری منطقه بگذارد.» او اظهار کرد: « باید تلاش کرد با ایجاد محوطه و فضاسازی مناسب در ارگ سلطانیه و تسهیل در بخش حرایم و تزریق اعتبارات لازم به این بنا و محوطه فاخر جهانی، هر آنچه بهعنوان مانع برای مردم و شهر شناخته میشود را مرتفع کرد و باید ترمیم اعتماد ازدسترفته مردم را در اولویت قرار داد.» در این نشست مهندس ضرغامی با مرمتگران و پرسنل بازنشسته گنبد سلطانیه دیدار کرد.
ایجاد شده: 27/آبان/1400 آخرین ویرایش: 27/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، اولین همایش سراسری معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی صبح امروز سهشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در محل آمفیتئاتر این وزارتخانه برگزار شد. " سیدعزتالله ضرغامی " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این همایش گفت: «دوران تحول در وزارتخانه آغاز شده است. هم تحول در اندیشه و نگاه، و هم در روشهای اقدام. در هر دو حوزه نیاز ساختارشکنی داریم. خطقرمزهای موهوم و ساختگی برداشته خواهد شد. ما مدیران خلاق و شجاع میخواهیم و دوران روشهای محافظهکارانه، استاتیک و بیخاصیت تمام شده است.» او یادآور شد: «مدیریت در جمهوری اسلامی، خدمت بیمنت به مردم و هموار کردن مسیر آنها بهسوی خوبیها و ارزشهای الهی و انسانی است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: «آشنا نبودن برخی مدیران با روح وظایف خود و نگاه کلیشهای و رفع مسئولیت بلای جان مدیریت کشور شده است.» او افزود: «وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آنگونه که در شأن و جایگاه آن است مورد توجه قرار نگرفته است. وظیفه همه ما بر کشیدن و بالا بردن جایگاه وزارتخانه است.» مهندس ضرغامی عنوان کرد: «مدیران وزارتخانه باید سطح دانش و اطلاعات خود را در حوزههای مأموریتی ارتقا دهند.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در حوزههای مرتبط با این دستگاه ادامه داد: «فضای مجازی و انعکاس نظرات مردم پیرامون مسائل مرتبط با مأموریتهای وزارتخانه تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.» او حفظ میراثفرهنگی و ابنیه تاریخی و معرفی آن به نسلهای آینده را از مهمترین مأموریتهای این وزارتخانه دانست و تأکید کرد: «کمیتهای فنی مرکب از کارشناسان خبره و مطمئن میراث و مدیران مرتبط، مسئول رسیدگی به برخی اختلافات و تصمیمگیری کارشناسی در مورد پروندههای مفتوح خواهند بود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ادامه افزود: «در این وزارتخانه نیروهای تحصیلکرده و شایسته وجود دارند که با ایجاد یک سامانه ویژه نیاز آینده به منابع انسانی برای توسعه و مأموریتهای جدید تأمین خواهد شد.» او افزود: « تکریم ارباب رجوع از بازدیدکنندگان موزهها و مراکز گردشگری گرفته تا مراجعان اداری بخش خصوصی، شاخص مهم ارزیابی مدیران ستادی و استانی خواهد بود.» مهندس ضرغامی با بیان اینکه همه مأموریتهای جدید باید دارای پیوست فرهنگی و رسانهای باشند، ادامه داد: «نظارت بر هتلها، مراکز اقامتی، بومگردیها و... باید با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود. اینها شاخصههای ارزیابی عملکرد همکاران خواهد بود.» او افزود: «ملاقات مدیران با سرمایهگذاران و کارآفرینان باید در اولویت برنامههای آنان باشد، بهویژه کسانی که نیاز به تسهیلات بانکی ندارند.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بیان کرد: «بوروکراسی کشنده آفت جان نظام مدیریتی شده است. سادهسازی، ایجاد پنجره واحد و رفع موانع دستوپاگیر با پذیرش درصدی از خطای طبیعی مورد تأکید وزارتخانه است.» او درپایان بهخاطر پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ از مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و افزود: «با برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان محترم، رسیدگی به پروندههای متقاضیان آغاز شده است.»
ایجاد شده: 25/آبان/1400 آخرین ویرایش: 25/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " حسن سیادتان " عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران در یک گفتوگوی رادیویی ضمن آسیبشناسی رکورد گردشگری در دوران کرونا به بیان مهمترین اقدامات و راهکارهای برای برون رفت از کسادی صنعت گردشگری و توسعه آن در ایران پرداخت. وی گفت: از اوایل سال 98 با وقوع سیل در بعضی از استانهای کشور و به دنبال آن اتفاقات بهم پیوسته دیگر، وضعیت گردشگری به حال احتضار درآمد و در نهایت، شیوع کرونا به مثابه تیر خلاصی بر پیکره بیرمق و کمجان صنعت گردشگری بود. عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران کشور، ضمن اشاره به لزوم برنامهریزی برای دوران پساکرونا ابراز امیدواری کرد و تصریح کرد: با مساعدت وزیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری کشور و همچنین با تعامل و هماندیشی با بخش خصوصی و اشخاصی که در این حوزه سرمایهگذاری میکنند، برای دوران پسا کرونا برنامهریزیهای در جهت ایجاد جریان دوباره گردشگری در کشور تبیین و اجرا شود. سیادتان با توجه به اینکه در دوران پسا کرونا جامعه از لحاظ آرامش روحی به سفر و تفریح نیازمند است، اظهار کرد: بنابراین لازم است زیرساختهای لازم برای توسعه گردشگری داخلی فراهم شود.لذا بر همین اساس به نظر میرسد باید اول چرخ گردشگری داخلی به راه بیفتد و سپس به گردشگری خارجی پرداخت. مطابق با صحبتهای این فعال بخش خصوصی، قبل از سال 98 و به صورت مشخص در سال 97، اگرچه تعداد نسبتاً زیادی از گردشگران خارجی وارد کشور میشدند ، اما متأسفانه باید گفت از نظر سرویسدهی در بعد حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی، اقامتگاههای بین راهی و حتی هتلها ضعفهای بنیادین و اساسی داشتیم. وی با بیان این موضوع که توجه به مقوله اصلاح زیرساختها فوری و ضروری است، یادآور شد: امروز بخش زیادی از اتوبوسهای vip که در اختیار آژانسهای مسافرتی است دچار فرسودگی شدهاند، رستورانهای بین راهی اغلب از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و فرودگاهها نیز باتوجه به اینکه اولین جایی است که گردشگر وارد آن میشود، باید به گونهای باشد که تحسین وی را بر انگیزد،اما هم اکنون به هیچ وجه به این ترتیب نیست. عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران کشور بیان کرد: در جلساتی که به منظور بررسی آسیبها و مشکلات حوزه گردشگری با شخص معاون گردشگری وزارتخانه داشتیم همواره بر لزوم تأمین تجهیزات و منابع و اصلاح زیرساختها با هدف جذب دوباره گردشگر تأکید کردیم. سیادتان اظهار کرد: چرا که به اعتقاد ما گردشگر نباید در واقع مهمان یکبار مصرف باشد و فقط یکبار به ایران سفر کند؛ بلکه باید ضمن فراهم کردن جاذبههای لازم برای سفر مجدد وی شرایطی فراهم کنیم که بعد از بازگشت از ایران مبلغ کشور برای جذب سایر گردشگران باشد. این فعال بخش خصوصی یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای تقویت و توسعه گردشگری را مبارزه با ایران هراسی و انجام تبلیغات گسترده و بازاریابی دقیق و تخصصی در این حوزه دانست و توضیح داد: مقوله بازاریابی گردشگری به شدت مهم است، چرا که تا زمانی که بازاریابی انجام نشود، گردشگری به حالت سنتی و شعارگونه همانند گذشته ادامهدار خواهد بود. وی با عنوان کردن یک ضرب المثل انگلیسی، مبنی بر اینکه شرط موفقیت این است که 90 درصد از درآمد خود را صرف بازاریابی و تبلیغات کرد، گفت: این در حالی است که این شعار به هیچ وجه امروز در حوزه گردشگری ایران نمود عملی پیدا نکرده است. عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران کشور در همین رابطه تصریح کرد: ایران کشوری 4 فصل و منحصر به فرد و ممتاز در زمینه گردشگری محسوب میشود، چرا که تمامی جاذبهها نظیر کویر، جنگل ، دریا و ... را به صورت همزمان داراست، بنا به گفته سیادتان، اما متأسفانه در سایه عدم تبلیغات و بازاریابی مناسب تقریباً جز 4 استان در کشور که گردشگری محدود و منحصر به آن است، ظرفیت جذب گردشگری در سایر استان ها علیرغم وجود پتانسیل و زیباییهای فراوان مغفول مانده است. این فعال بخش خصوصی عقیده دارد که حتی در بازاریابی خارجی هم تنها به همین 4 استان بسنده شده است، درحالیکه وقتی گردشگر خارجی وارد ایران میشود و در نوبت اول به 4 استان ایران سفر میکند، باید به گونهای برنامهریزی و هدفگذاری انجام شود که در نوبت بعدی سفر خود به ایران، نسبت به بازدید از سایر استانها ترغیب و هدایت شود تا از این طریق موجب تنوع و تقویت گردشگری شویم. وی همچنین تصریح کرد: اگر بازاریابی به صورت تخصصی و صحیح ریلگذاری میشد، امروز کشور ما در حوزه گردشگری باتوجه به شهرها و روستاهایی که حتی زیبایی آن به کشور سوییس پهلو میزند، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته بود. عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران کشور با اشاره به اینکه در همین دوران کرونا بسیاری از کشورها ضمن برنامهریزی لازم همچنان مرزهای خود را باز نگه داشتند و موجبات جذب گردشگر را فراهم کردند، یادآور شد: اما متأسفانه در ایران، دولتمردان بدون داشتن برنامه همه چیز را در بستن مرزها و تعطیلی کامل هتلها و مراکز گردشگری تصور کردند. سیادتان در بخشی دیگری از صحبتهای خود که در خصوص اکسپو و نحوه حضور ایران در این رویداد مهم بود گفت: امروز در اکسپو جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری که در واقع مبلغ فرهنگ اسلامی ایران هستند به شدت احساس میشود. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، دلیل عدم حضور راهنمایان گردشگری به دلیل عدم تمایل دولت برای صرف هزینه و تخصیص بودجه به منظور حضور این افراد است. در حالی که اقدام حرفهای در اکسپو ایجاب میکرد به جهت معرفی تمدن فرهنگی ایران و زدودن غبار ایران هراسی از چهره کشور در پاویون ایران از ظرفیت حضور این افراد استفاده میکردیم. وی با اشاره به درپیش بودن جام جهانی قطر تأکید کرد: باید از رابطه دوستی خود با قطر نهایت سود و استفاده را ببریم و این فرصت را نیز همانند اکسپو 2021 از دست ندهیم. عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران کشور ، ضمن اشاره به عدم وجود ظرفیت کافی هتل برای مخاطبان جام جهانی در قطر، خبر از انعقاد تفاهم نامههایی مبنی بر استفاده از ظرفیت هتلهای کیش برای پذیرای از مسافران جام جهانی داد، که امیدوار است اجرایی شود. سیادتان اذعان کرد: اکنون ترکیه علیرغم اینکه از نظر مسافت نسبت به کشور ما از قطر دورتر است، با تبیین برنامه دقیق و تخصصی درصدد است، بسیاری از بازدیدکنندگان جام جهانی قطر را به سمت کشور خود هدایت کند. این فعال بخش خصوصی بیان کرد: با بهرهگیری از سوابق ضرغامی در حوزه رسانه و تبلیغات، باید زمینه را برای توسعه روابط گردشگری با کشورهایی که حداقل هم اکنون از نظر سیاسی روابط خوبی داریم، فراهم کنیم. برای مثال کشور چین دارای تعداد زیادی از مسلمانان است؛ اما متاسفانه علیرغم وجود روابط مناسب به دلیل عدم توانایی در حوزه تبلیغات گردشگری، نتوانستیم از این نقطه اشتراک برای جذب و ورود گردشگر استفاده کنیم. وی یکی از نقاط ضعف ایران در توسعه گردشگری را نبود تعداد مکفی هتل بیان کرد و افزود: در استانبول که تنها یکی از شهرهای ترکیه است 4 هزار هتل وجود دارد، در حالیکه در سرتاسر ایران چیزی حدود 2500 هتل فعال است. لذا باید برای توسعه گردشگری نسبت به تشویق و ترغیب سرمایهگذاران به جهت ساخت هتل تلاش کنیم. عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران کشور تأکید کرد: در زمینه ترغیب سرمایهگذاری در تجهیز زیرساختهای گردشگری نظیر هتلها باید سایر کشورهای پیشرو در این زمینه را الگو قرار دهیم. سیاداتان در این باره خاطرنشان کرد: در این کشورها با اقداماتی نظیر ارایه تسهیلات مشوق همچون معافیت مالیاتی و حذف و یا کاهش بروکراسی زمانبر اداری به جهت اخذ پروانه ساخت هتلها به 17 روز و ... در این راستا گام برداشتهاند، اما امروز متاسفانه در ایران اخذ پروانه ساخت چیزی در حدود دو سال زمان میبرد و طبیعی است که تمامی این مشکلات سبب پشیمانی و آزرده شدن خاطر سرمایهگذار میشود.
ایجاد شده: 18/آبان/1400 آخرین ویرایش: 18/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای خطاب به معاون گردشگری کشور و رئیس اتاق اصناف، نسخه بازنگری شده " پروتکل بهداشتی مبارزه با بیماری کویید ۱٩ در مراکز اقامتی " را جهت پیاده سازی در کلیه مراکز اقامتی کشور اعم از هتل، متل، مهمان پذیر، مهمان سرا و نظایر آن ابلاغ کرد. لینک دریافت پروتکل
ایجاد شده: 18/آبان/1400 آخرین ویرایش: 18/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی که در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: «نگاه ما به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست، بلکه ابزار و فرصت برای تبیین دستاوردها و ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی به شمار میآید. ما قبل از انقلاب در حوزه پزشکی بسیار وابسته بودیم اما از ۴٣ سال پیش به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران فرصتهای زیادی شکل گرفته است.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه بیماری کرونا نتوانست تقاضا و ورود گردشگران پزشکی را منقطع کند، یادآور شد: «بحران حاصل، ورود این شاخه از گردشگران را متوقف نکرد و در طول این دوران شیوع کرونا، صرفا شاهد صدور روادید گردشگران پزشکی بودیم.» شالبافیان یادآور شد: «بسیاری از سازوکارهای گردشگری پزشکی جهان در قالب "کسبوکار خصوصی با دولت" (B۲G) است. این کنگره و همکاریهای منطقهای فرصتی برای جذب گردشگر به صورت انبوه است و موقعیت استفاده از سازوکارهای B۲B و B۲G را فراهم میکند.» معاون گردشگری افزود: «کسب موافقت، استقرار و اجرایی کردن اعتباربخشیهای بینالمللی معمولا بسیار دشوار است. توسعه مناسبات حوزه گردشگری پزشکی میتواند اعتباربخشیهای درون کشورهای اسلامی را تسهیل کند.» او ادامه داد: «اگر توسعه اعتباربخشیهای مبتنی بر اشتراکات درون کشورها محقق شود، میتوانیم در مورد صدور اعتباربخشی و انتقال بیمهنامهها هم گفتوگو کنیم.» شالبافیان گفت: «سازوکارهای جذب بیمار در جهان و حجم عمده گردشگرانی که میفرستند، مبتنی بر اعتباربخشی بیمهنامهها است. این کنگره میتواند یک آغاز بر دایره همکاریهای فراتر از آنچه موجود است، فراهم کند.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی عنوان کرد: «تشکیل اتحادهای استراتژیک میان کسبوکارهای کشورهای اسلامی، پیوند میان آنها را به تعاملات بلندمدت تبدیل میکند و فواید بسیاری در حوزههای فرهنگی، علمی و اقتصادی دارد.» او با بیان اینکه گردشگری سلامت به دو حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی تقسیم میشود، گفت: «برای توسعه همکاریهای گردشگری تندرستی، کشورهای اسلامی باید توسعه یابد. حجم بازار گردشگری تندرستی بسیار فراتر و بزرگتر از گردشگری پزشکی است و به سرعت هم در حال رشد است، زیرا گرایش به حفظ سلامت و تندرستی، بازدارندگی و پیشگیری مهم است که بخشی از درآمد خانواده را هم به خود اختصاص داده و صرفا به بیماری و بازار پزشکی مربوط نمیشود.» معاون گردشگری بیان کرد: «گردشگری تندرستی امکان همپیوندی با سایر بخشهای گردشگری پزشکی را دارد، اما در گردشگری پزشکی این تلفیق توصیه نمیشود. اکنون در جهان مراکز درمان و سلامت جای خود را در مراکز اقامتی و هتلها هم باز کردهاند که نشاندهنده سمت و سوی بازار است.» از کسب و کارهای رسمی گردشگری سلامت حمایت میکنیم شالبافیان حمایت از کسبوکارهای رسمی گردشگری سلامت را سیاست اصلی وزارتخانه دانست و عنوان کرد: «اختلاف رویکرد میان دستگاهها و وزارتخانههای مرتبط میتواند مانع فعالیت کسبوکارهای حوزه گردشگری سلامت شود. برای تقویت باید آنها را به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی معرفی کنیم و در تریبونهای خود تقویت کنیم.» معاون گردشگری پیشنهاد کرد: «قانون جایزه صادراتی دفاتر خدمات و کسبوکارهای رسمی حوزه گردشگری باید مجدد برقرار شود، زیرا به غیر از تشویق، باید برای آنها انگیزه ایجاد کنیم. وزارت خارجه هم میتواند در راستای حمایت، صدور روادید از طریق این کسبوکارهای رسمی را پیگیری کند.» او در پایان گفت: «منکر نقصها و کمبودهای احتمالی نیستیم، اما توسعه پایدار و بلندمدت در گروی حمایت از کسبوکارهای صنعت گردشگری است.» پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی امروز دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه گردشگری، بهداشت و درمان گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکتهای خدمات گردشگری درمانی، بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحایه اروپا و برخی سازمانهای بینالمللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین روز گذشته دومین رویداد بینالمللی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در استارتآپهای سلامت و گردشگری سلامت شامل گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بومگردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت آغاز شد و قرار است پنج استارتآپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود. همزمان با این دو رویداد از صبح دیروز به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشستهای تخصصی پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکتهای خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی و بینالمللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی کرونا در سالن همایشهای بینالمللی صداو سیما در تهران برگزار میشود.
ایجاد شده: 17/آبان/1400 آخرین ویرایش: 17/آبان/1400 اخبار داخلی
هر نسلی برای سفر یا اقامت در تعطیلات، شرایط منحصربه فردی دارد. در حالی که قانون طلایی در میهمان نوازی، ارائه خدمات برتر به همه ی مشتریان و میهمانان در هر سنی است، در نظر گرفتن تقاضاهای رو به رشد یک جمعیت خاص نیز کسب وکار خوبی است. بوتیک هتلداران باهوش میتوانند با توجه بیشتر به انتظارات گروههای سنی خاصی مانند نسل جوان و یا مخاطبانِ هدف، شکاف بین نسلی را پر کنند. داشتن آگاهی در مورد رفتار، عادات خرج کردن و ترندهایی که در نسل جوان رایج شده، میتواند فرصتهای گستردهای را برای گرفتن یک تجارت پر سود باز کند. علاوه بر این، اجرای چند روش نسبتاً ساده با هدف جذب میهمانِ هدف میتواند در رزرو بیشتر، تقویت بازاریابی دهان به دهان و درهم شکستن رقابت در صنعت هتلداری بسیار مؤثر باشد. با این اوصاف، در اینجا چند نکته کاربردی برای جذب مخاطبانِ هدف و استفاده از پتانسیل های فراوان وجود دارد. میهمانان بوتیک هتلها، انواع مختلفی از اقامت در هتلها با درجه های مختلف را تجربه کرده اند، حال بدنبال نوع دیگری از تجربه اقامت هستند که به بوتیک هتلها مراجعه میکنند. این افراد به سطحی از آگاهی از سفر و فرهنگ رسیده اند که دیگر هتلهای تجاری نیازهایشان را برآورده نمیکند. بسیاری از میهمانان میخواهند احساس ارتباط با یک تجارت داشته باشند. این امر مستلزم ساختن داستان و درگیر شدن در گفتگو است. استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن داستان و شخصیت بوتیک هتل، آگاهی قویای از برند ایجاد میکند. داستانی واقعی از بنای بوتیک هتل و حتی محله و نه داستانی بر اساس نوسازی هایی که در آنجا شکل گرفته است. علاوه بر این، در دسترس قرار دادن رسانههای اجتماعی در بسیاری از پلتفرمهای مختلف (اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، و غیره) ثابت کرده که علاقه میهمانان را برانگیخته است. استفاده از رسانه های اجتماعی در مورد ارائه فرصتها به نسل جوان، تا آنها بتوانند به راحتی در هدف بوتیک هتل شرکت کنند، پاسخ هایی برای خود پیدا کنند و احساس کنند که بخشی جدایی ناپذیر از تجربه بوتیک هتل هستند. تجربیات همه جانبه را ارائه دهید بوتیک هتلها باید نیاز میهمان به روایت را با ترکیب تجربیات فرهنگی برآورده کنند. به عنوان مثال، بوتیک هتلی در قلب گرگان ممکن است دارای خوراکهای سنتی و مدرن از منوهای با مضمون تاریخی و هنری باشد و یا بوتیک هتلی در تهران ممکن است دارای منویی با مضمون گسترونومی باشد. بوتیک هتلها بهتر است بر روی فعالیتهای معمولی توریستی به شیوههایی که ممکن است از نظر فرهنگی مرتبط تر یا جذابتر باشد، تجدیدنظر کنند. به عنوان مثال، یک استراحتگاه آبگرم در سن دیگو ممکن است جنبههای آیینی یا تشریفاتی درمانهای آبگرم درمانی خود را برجسته کند. این تاکتیک دگرگون کننده به جای رسیدن به یک لذتِ صرف، توریست را در یک تجربه معنادار و آیینی غوطهور میکند. نکته کلیدی اینجا در مورد مشارکت دادن میهمانان و ایجاد تعامل عمیق و مشارکتی برای آنها است. بوتیک هتلها همچنین باید تجربیات شخصیسازیشدهای ارائه دهند تا میهمانان بتوانند با هتل و ویژگیهای آن ارتباط برقرار کنند و البته بهتر است با هنرمندان و استعدادهای موسیقی محلی همکاری کنند که این احساس بخشی از اصالت و فرهنگ منطقه را افزایش میدهد. نمایش نقاشیها و آثار هنری محلی یا دعوت از اهالی موسیقی در بوتیک هتل به میهمانان این فرصت را میدهد تا با اقشار مردمی جامعه ارتباط برقرار کنند و در عین حال درباره حال و هوای منطقه بیشتر بیاموزند. علاوه بر این، بوتیک هتلداران از تجربیات غوطه ور مشتریان بهره میبرند که باعث آگاهی هنرمندان محلی و قدردانی فرهنگی میشود؛ چرا که محله های مختلف در شهرها گاهی دارای فرهنگ مختلفی هم هستند و همین خودش بعنوان یک جاذبه عمل میکند. از طرفی هم بزرگترین رسالت بوتیک هتلها گسترش فرهنگ منطقه و محله و شناساندن آن به میهمانان است. بیانیه ای با یک ماموریت واضح است که مخاطبانِ هدف میخواهند در تعطیلات و بازدید از مقاصد منحصربه فرد کاملاً یکپارچه شوند. بوتیکهتلداران میتوانند با انجام یک ماموریت واضح و تحسین برانگیز، این حس مشارکت را افزایش دهند. بسیاری از بوتیکهتلها در حین انجام تجارت، اهداف ارزشمندی مانند عملکرد پایدار و تعهد به تلاش های دوستدار محیط زیست را ترویج میکنند. در حالی که این مأموریتهای آگاهانه قابل ستایش هستند، آنها همچنین تمایل دارند میهمانانی متفکر که ممکن است علاقه واقعی به اهداف عالی داشته باشند، جذب کنند. بیانیه ماموریت برای میهمانان مانند سبز شدن یا تعهد به برابری اجتماعی باید بخشی از استراتژی برندسازی هر بوتیک هتلی باشد. وقتی مشتریان و میهمانان متوجه میشوند که بوتیک هتلی یک مأموریت شایسته را انجام میدهد، برایشان بسیار جذابتر است. میهمانان میتوانند به راحتی از هتلهایی حمایت کنند که درآمدشان را به هدفی شایسته اهدا میکنند یا از یک هدف قابل احترام حمایت میکنند. بر اساس گزارش Statista (شرکتی آلمانی که داده های آماری مربوط به اقتصاد بخشهای مختلف را ارائه می دهد)، اطلاعرسانی به مشتریان بالقوه در مورد مأموریتهای ستودنی یک هتل، حس اجتماعی را ایجاد میکند. و کلام آخر هدف هر هتلدار ارائه خدمات تعالی برای هر میهمان بدون در نظر گرفتن سن و طبقه اجتماعی است. الهام محمدی - فعال گردشگری
ایجاد شده: 16/آبان/1400 آخرین ویرایش: 16/آبان/1400 مقالات و یادداشت ها