به گزارش هتل نیوز، «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران» با حضور " عزتالله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، " محمدحسین ایمانی خوشخو " دبیر کل این سمپوزیوم و رییس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و " سیدسعید هاشمی " رییس دانشگاه علم و فرهنگ سهشنبه بیست و هفتم مهر ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این مراسم " سیداحمد محیط طباطبایی " رییس کمیته ملی ایکوم ایران، " محمد بهرامزاده " معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی و " ابراهیم پورفرج " رییس جامعه تورگردانان ایران به سخنرانی پرداختند. همچنین " عباس بیدگلی " مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران و مدیر کارگروه هتل، مراکز اقامتی و تجهیزات و "فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعتگردی و ورزشی به ارائه مقاله پژوهشی خود پرداختند، درحالیکه پس از پایان سخنرانی ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بسیاری از شرکتکنندگان سالن همایش را ترک کردند که باعث گله سخنرانها شد. در جریان این سمپوزیوم، از کتاب «سیر تاریخ و نقش کلانشهرها در یکصد سال گردشگری ایران» رونمایی شد.
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز جلسه هیئت مدیره جامعه حرفهای هتلداران ایران نیمروز سهشنبهدر هتل باباطاهرتهران برگزار شد. در این نشست اعضا پیرامون مسایل روز صنعت هتلداری کشور بحث و رایزنی کردند. رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران در این باره عنوان کرد: مقرر شد بخشنامه مربوط به نرخ هتلها در روزهای آینده ابلاغ شود. با توجه به هماهنگیهای بهعمل آمده با معاونت گردشگری کشور، شکل و نحوه کار طی روزهای آینده به همه استانها ابلاغ خواهد شد و تشکلهای استانی بر پایه آن با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان بر اساس آن عمل خواهند کرد. جمشید حمزهزاده افزود: موضوع بعدی بررسی نرخ ارزی بود که مورد تبادل نظر قرار گرفت و شکل و نحوه آن متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین مقرر شد برگزاری جلساتِ مرتب با نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گیرد؛ خصوصاً با هیئت رئیسه و اعضای فراکسیون گردشگری. از دیگر مواردی که به طور جدی در دستور کار جامعه قرار دارد، پیگیری معافیت مالیات ارزش افزوده هتلهای چهار و پنج ستاره است. همانطور که میدانید با پیگیریهایی که جامعه حرفهای هتلداران ایران در گذشته انجام داد، هتلهای یک تا سه ستاره و سایر مراکز اقامتی، مشمول معافیت مالیات ارزش افزوده شدند که از تاریخ ۱۲ دیماه سال جاری اجرایی خواهد شد. جامعه حرفهای هتلداران ایران موضوع معافیت مالیات ارزش افزوده هتلهای چهار و پنج ستاره را در مجلس شورای اسلامی پیگیری میکند. ما موضوع را از طریق هیئت رئیسه مجلس پیگیری میکنیم و طبعاً به کمیسیون مربوطه که کمیسیون اقتصادیست، ارجاع خواهد شد. خوشبختانه ارتباط خوبی میان جامعه هتلداران با کمیسیون اقتصادی مجلس برقرار است. او همچنین افزود: با توجه به خسارات بیسابقهای که شیوع کرونا به صنعت گردشگری و هتلداری زد، پیگیر هستیم تا برای هتلها در ارتباط با سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات بگیریم. ما موضوع را در قالب نامه خطاب به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طرح میکنیم و پس از آن پیگیریهای لازم را به عمل خواهیم آورد. خوشبختانه با توجه به تعامل خوبی که با وزیر محترم گردشگری داریم، از ظرفیتهای ایشان برای پیگیری مسائل مربوط به صنعت هتلداری در مجلس استفادههای زیادی خواهیم کرد. آقای مهندس ضرغامی با توجه به نفوذ، تجربه و ارتباطهایی که دارند، بسیار میتوانند به ما کمک کنند. ایشان در این مدت نشان دادند که برای همکاری با جامعه هتلداران ایران جهت برون رفت از مشکلات به وجود آمده آمادگی کامل دارند. حمزهزاده در مورد واکسیناسیون کارکنان هتلها هم عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ درصد از کارکنان هتلها واکسینه شدهاند و پیشبینی ما این است که طی یک هفته آینده مابقی کارکنان هم واکسن بزنند. سیاست اکثر هتلها این است که چنانچه کارکنانی به هر دلیل از واکسینه شدن اجتناب کنند، عذرشان خواسته شود. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که خوشبختانه پس از صحبتها و توافقهای اولیه مقرر شد که رستورانها و هتلها از این پس میتوانند به ازای هر چهار متر مکعب چه در اتاق و چه در تالار عروسی و چه در رستوران، پذیرای یک نفر و یا یک خانواده باشند. این بخشنامه که روزهای آینده از سوی وزارت بهداشت ابلاغ و به نوعی محدودیت اتاقها برداشته خواهد شد. رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران در پایان گفت: با توجه به تغییر اساسنامه جامعه حرفهای هتلداران ایران و افزایش اعضای هیئت مدیره از ۷ نفر به ۹ نفر، انتخابات تکمیلی جامعه هتلداران ایران در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به عنوان مجمع عمومی فوقالعاده جامعه برگزار و طی انتخاباتی دو نفر به اعضای فعلی افزوده خواهد شد. همچنین انتخابات مربوط به بازرسین جامعه هم همانروز برگزار میشود.
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " سید عزتالله ضرغامی " در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوریهای نرم، صنایعفرهنگی و خلاق در جمع خبرنگاران گفت: کارهای متنوع و خیلی خوبی را معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری انجام داده است و نکته قابل توجه این است که عمده اینها مسیر کاربردی و عملیاتی دارند که در واقع نیاز کشور به حساب میآیند. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، افزود: خوشبختانه در حوزههای مختلفی که نیاز امروز وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است در این نمایشگاه کارهای مرتبط انجام شده، من امروز در این بازدید دیدم که برخی از حلقههای مفقودهای که داریم در این نمایشگاه وجود دارد. خوشبختانه نیروهای جوان، خلاق و با انگیزه، دانشمند و خستگیناپذیر بسیار خوب در این نمایشگاه حضور دارند و در این حوزهها فعالیت میکنند. آشنایی من امروز با این بخش و نیز آشنایی همکاران و معاونان من بسیار میتواند در ادامه فعالیتهایی که ما در وزارت خانه داریم موثر باشد. او ادامه داد: ما داشتههای فراوانی داریم اما این داشتهها را نمیتوانیم درست عرضه کنیم. تسهیل در عرضه و در کنار آن تقویت تقاضا خصوصا در حوزه صنایعدستی بسیار مهم است. اینها از جمله مشکلات ما است. بهطور مشخص استفاده از فناوریهای جدید و زیرساختهایی در این حوزه وجود دارد و هرکسی در هر کجای کشور فعالیت میکند دغدغه ارتباط با مشتری و مخاطب خود را نباید نداشته باشد. ضرغامی اضافه کرد: ما اگر بتوانیم این مسائل را حل کنیم خیلی از مشکلات ما برطرف میشود، بخش داخلی مهم است و بخش صادرات نیز اهمیت فراوانی دارد. اکنون فضای مجازی این ارتباط جهانی را فراهم کرده و همه جای دنیا افراد میتوانند به محصولات و داشتههای ما از دورترین نقاط کشور حتی در روستاها و بومگردیها دسترسی پیدا کنند. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، اظهار کرد: خوشبختانه من امروز با شرکتهایی آشنا شدم که همه جوان و با انگیزه هستند. برخی از مواردی که دنبال راه اندازی آنها بودیم در کشور موجود است و باید همانها را تجمیع کرد و با توجه به ظرفیتهایی که در خانههای خلاق در سراسر کشور ایجاد شده باید بتوانیم ماموریتهای وزارتخانه را به شکل بهتری جلو ببریم. استمهال وام های گردشگری تا پایان سال او درباره برنامههای خود در حوزه گردشگری نیز گفت: در مورد گردشگری در آینده نزدیک به صورت وسیع اعلام خواهم کرد، در حوزههای مختلف کارهای خوبی دارد انجام میشود. اول باید این مریضی را که دارد نفسش قطع میشود را احیا کرد. بهعنوان مثال مصوبهای را دیروز از ستاد ملی کرونا گرفتیم که بسیار مهم است. بر اساس این مصوبه وامهایی که مراکز گردشگری دریافت کردند و به خاطر کرونا در پرداخت آن دچار مشکل هستند استمهال آنها تا آخر سال مصوب شد و در خصوص مالیات نیز با موافقت ستاد ملی کرونا قرار شد تا یک تاریخی مفاصاحساب مالیاتی آنها به تاخیر بیفتد. ضرغامی ادامه داد: فردا در یک جلسه با حضور وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت بهطور رسمی موضوع صدور روادید گردشگری خارجی را اعلام خواهیم کرد. آییننامه را در این باره تنظیم کردیم. این آییننامه به صورت دقیق در معاونت گردشگری تهیه شده است. امیدواریم بتوانیم با حفظ همه پروتکلها تعطیلی ۲۰ ماهه ورود گردشگر خارجی را که برای مجموعه عوامل گردشگری، مراکز اقامتی، تورگردانها و آژانسها مهم است، تمام کنیم. (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه خبر داده بود صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی که از فروردین سال ۹۹ متوقف شده ، با دستور رئیسجمهور از آبانماه امسال از سر گرفته میشود.) استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در وزارت میراثفرهنگی ضرغامی ضمن بازدید از تمام غرفههای این نمایشگاه با تک تک غرفهداران و شرکتکنندگان از نزدیک گفتوگو و با قدردانی از تلاشهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر حمایتهای همه جانبه دولت سیزدهم از فناوریهای نوین و شرکتهای دانشبنیان تاکید کرد و از برنامهریزیهایی برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در این وزارتخانه خبر داد. وی در بازدید از غرفه بستهبندی صنایعدستی ضمن ابراز خرسندی از وجود چنین شرکتهایی گفت: یکی از دلایلی که صنایعدستی ما آنطور که باید به رشد واقعی خود نرسیده است، مشکلاتی است که در حوزه بستهبندی دارد اما خوشبختانه اکنون چنین شرکتهایی به وجود آمده و به طور حتم از این ظرفیتها استفاده خواهیم کرد. او همچنین در بازدید از غرفه اجاره آنلاین اقامتگاهها بر تقویت ارتباطات شرکتهای دانش بنیان در این حوزه با معاونت گردشگری تاکید کرد. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بخش دیگری از بازدید خود از این نمایشگاه و در گفتوگو با هنرمندانی که در حوزه صنایعدستی و گردشگری با عنوان شرکتهای دانش بنیان فعالیت دارند از ایدههای آنان استقبال کرد و از برنامهریزیها برای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیتها و تقویت ارتباطات بین وزارتخانه متبوع خود با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد. نمایشگاه فناوریهای نرم، صنایع فرهنگی و خلاق با هدف نمایش محصولات دانشبنیان که دارای ظرفیت صادراتی هستند در محل سالن ۳۷A نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شده است.
ایجاد شده: 27/مهر/1400 آخرین ویرایش: 27/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز وبه نقل از تسنیم؛ " حرمت الله رفیعی " رئیس هیئت مدیره انجمن حرفهای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در گفتوگوی آنلاین با اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران با موضوع بررسی نقش ایرلاینها و حملونقل هوایی در توسعه گردشگری در خصوص آثار کرونا و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر صنعت حملونقل هوایی و چگونگی انعکاس آن در زمینه سفر و گردشگری گفت:کرونا آسیب جدی به تمام صنایع بالاخص گردشگری وارد کرد و باعث مشکلات زیادی شد، به طوریکه میتوان گفت به دلیل عدم دانش مسئولین و اتخاذ تصمیمات نامناسب و در نظر نگرفتن منافع صنعت گردشگری تقریباً فعالیت این حوزه را به صفر رساند. تصمیمات غیرکارشناسی دولت و عدم مشورت با بخش خصوصی موجب سقوط صنعت گردشگری را در ایام کرونا شد وی با اشاره به اینکه طبق بررسیهای کارشناسانه ایجاد هر شغل در صنعت گردشگری حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد تصریح کرد: درحالیکه در کشورهای دیگر دولتها با اعطای تسهیلات بلاعوض سعی در حفظ مشاغل گردشگری داشتند؛ مسئولین امر با درک شرایط دولت با پیشنهاد متخصصین مبنی بر اعطای وامهای کمبهره از سوی دولت مخالفت کردند و باید گفت دود حاصل از این مخالفت و تصمیمات نادرست به چشم همه مردم رفت و همگان و نه فقط بخش صنعت گردشگری متضرر شدند. این مقام مسئول اظهار داشت: در اثر بیتوجهی به درخواستهای بخش خصوصی برای حفظ پرسنل تعداد زیادی از نیروهای شاغل در این حوزه بیکار شده و اقدام به مطالبه بیمه بیکاری کردند که بار اصلی هزینهها در این ارتباط بر عهده دولت بود و این امر منجر به خالی شدن خزانه دولت و تحمیل هزینههای سربار به دولت شد. رفیعی همچنین بیان کرد: شخصاً در جلساتی که با حضور معاون اول وقت ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی برگزار میشد بنده با پرداخت وام به صورتی که بازپرداخت آن با تنفس سه ماهه باشد مخالفت کردم و آن را در توسعه و کمک به صنعت گردشگری بیرمق قلمداد کردم و مشابه ارز 4200 تومانی فسادبرانگیز توصیف کردم اما به هیچ عنوان به این نظرات توجه نمیشد. به اعتقاد وی در حوزههای دیگر به غیر از مسائل اقتصادی نیز به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست، صنعت گردشگری متضرر شد؛ مثلاً وزیر بهداشت وقت مدام از مردم درخواست عدم انجام سفر را داشت درحالی که ضریب احتمال ابتلا به این بیماری در مراکز اقامتی بسیار پایینتر از مراکز بهداشتی بود و مراکز گردشگری کاملاً شیوه نامههای بهداشتی را رعایت میکردند. به طوریکه در بسیاری از کشورها و به صورت مشخص در کشور ترکیه تمام سفرها برقرار و مراکز اقامتی در طول دوره کرونا فعال بودند و به فعالیت خود ادامه میدانند و مدیریت کرونا نیز به خوبی انجام شد. رئیس هیئت مدیره انجمن حرفهای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: این انتظار وجود داشت که دولت با استفاده از فرصت کرونا حداقل به بازسازی و تجهیز ناوگان هوایی کشور بپردازد که از مجموع 250 تا 300 فروند هواپیمای موجود در کشور فقط چیزی در حدود 110 فروند از آن در حال حاضر فعال است و پرواز میکند؛ این اتفاق حاصل نشد و درمجموع باید گفت متأسفانه دولت در طول دوسال گذشته به هیچ عنوان همراه و همیار صنعت گردشگری نبوده و همواره موجب ایجاد چالش و و ورود آسیب به این حوزه میشد. این مقام مسئول همچنین افزود: همه اینها در حالی بود که هرچند سال 98 سال پرحادثه و پرچالش بود و در آن با حوادث نظیر سیل، گرانی بنزین، شهادت سرادار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی مواجه بودیم اما با این حال آمارهای ورودی و خروجی گردشگر در وضعیت نسبتاً مناسبی در مقایسه با ایام همهگیری کرونا قرار داشت و دلیل آن را نیز باید دخالت کمتر دولت در حوزه گردشگری دانست و این مطالبه همیشگی بخش خصوصی گردشگری بوده است که دولت اقدام به دخالت مخرب نکند. وی تأکید کرد: در حالی که هم اکنون در کشور صحبت از احتمال وقوع پیک ششم و عدم انجام سفر میشود که کشورهای همجوار در اوج کرونا با برنامهریزی دقیق و مناسب اقدام به برگزاری بزرگترین رویداد اقتصادی جهان تحت عنوان اکسپو کردهاند. به اعتقاد رفیعی سرمایهگذاری در گردشگری به مانند قالب یخ آب نیست که بعد از مدتی هدر رفته و از بین برود اما متأسفانه این دیدگاه غالب در نگاه دولتمردان نیست و کاملاً متضاد و مخالف این رویکرد است. عامل گرانی بلیط هواپیما، تعیین نرخ دستوری برای پروازها است رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی یکی از نمونههای دخالت بی مورد دولت در امر گردشگری را تعیین نرخ دستوری برای پروازهای اربعین دانست که موجب فساد، سردرگمی و افزایش چندبرابر قیمت این پرواز در بازار سیاه در ایام مبارک اربعین شد و همگان شاهد بودند مردم دچار سختی در راستای تهیه بلیت و انجام سفر شدند. این فعال صنفی گردشگری همچنین ادامه داد: در مصاحبهها و اظهارنظرهای مسئولین مدام از زیانده بودن ایرلاینها صحبت میشود درحالی که سوال اساسی اینجاست که اگر این موضوع صحت دارد چرا تعداد ایرلاینها اینقدر زیاد بوده و هر روز مجوز جدیدی برای یک شرکت به ظاهر خصوصی در این رابطه صادر میشود؟ وی در بخشی از صحبتهای خود با اشاره به استناد اشتباه برخی از مسئولین به صحبتهای مقام معظم رهبری در زمینه لوکس بودن صنعت گردشگری و هواپیمایی و استفاده از آن برای کسب درآمد از این حوزه گفت: طبق آماری که مسئولین اعلام میکنند کمتر از یک درصد مردم با هواپیما سفر میکنند و مطابق همین آمار بالغ بر 65 درصد از همین یک درصد استفاده کنندگان از حمل و نقل هوایی، بخش دولتی است. حال سوالی که وجود دارد این است که اگر این آمار صحت دارد دلیل پرداخت یارانه از جیب 99 درصد مابقی مردم در زمینه سوخت هوایی و ... چیست و چرا باید دولت با دست کردن در جیب مردم برای این صنعت که استفاده کننده اصلی آن خودش است یارانه و ارز دولتی بپردازد؟ وی همچنین با اشاره به جلسه خود با سفیر تونس بیان کرد: در این جلسه ایشان خواستار ارسال گردشگر از ایران بودند اما در مقابل درخواست ما مبنی بر ارسال متقابل گردشگر از تونس به ایران، گردشگری در ایران را پرهزینه دانست که به نظر این موضوع علیرغم تنزل ارزش پول ملی به دلیل گران بودن پرواز و هتل و ... صحیح است؛ در حالیکه به دلیل وضعیت نامناسب صنعت هوایی با وجود آنکه کشور ما حداقل جز 10 کشور برتر دنیا در زمینه جاذبههای گردشگری است حجم سفرهای داخلی و خارجی برای بازدید از این جاذبهها اصلاً مناسب نبوده و انطباقی ندارد. رفیعی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز اظهارکرد: در تمام دنیا نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و این موضوع اگر به درستی اتفاق بیفتد قابل دفاع بوده و با رقابتی شدن شرایط بین شرکتهای هواپیمایی موجب افزایش کیفیت سطح خدمات سفر به مسافران میشود در حالی که تعیین کف و سقف قیمت کاملاً متضاد با این موضوع است. صدور مجوز جدید آژانسهای مسافرتی از طرف دولت موجب کلاهبرداری و رانتبازی میشود رئیس هیئت مدیره انجمن حرفهای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در خصوص آخرین شرایط آژانسهای مسافرتی و صدور مجوز فعالیت نیز افزود: وقتی چیزی در حدود 50 درصد از آژانسها در شرف انحلال و تعطیلی هستند صدور مجوز جدید با این هدف که فقط اعلام شود صدور مجوز در راستای ایجاد شغل انجام گرفته بی معنا بوده و صحیح نیست و انتظاری که از دولت وجود دارد همیاری و همراهی برای جلوگیری از تعطیلی آژانسهای موجود و صدور مجوزها به شیوه صحیح و با نظارت لازم است. رفیعی با انتقاد از اعطای مجوز فعالیت آژانسهای مسافرتی توسط دولت و بدون مشورت با بخش خصوصی و تخصصی گردشگری تصریح کرد: در شرایط فعلی صدور هر مجوز جدیدی کاملا اشتباه بوده و صرفاً شائبه رانتبازی و کلاهبرداری دارد. به گفته این فعال صنفی گردشگری در حال حاضر بالغ بر 5000 آژانس مجوز فعالیت دارند اما اگر بررسی دقیقی صورت پذیرد چیزی در حدود 2000 دفتر فعالیت واقعی ندارند و بقیه دفاتر به نوعی راکد بوده و عملاً فعالیتی ندارند و خواسته ما انجام بازرسیهای دقیق و مستمر توسط دولت و واگذاری موضوع صدور مجوز و در مجموع اقدامات تصدیگرایانه به معنای دقیق کلمه به بخش خصوصی برابر قانون است. وی در انتها خاطرنشان کرد: آژانسهای مسافرتی صرفاً عامل فروش خدمات هستند و هیچ نقشی در تعیین قیمت و یا گران فروشی ندارند و این وظیفه نهادهای نظارتی است که مانع فروش بلیت به قیمت غیرقانونی و گران شوند.
ایجاد شده: 27/مهر/1400 آخرین ویرایش: 27/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه هتلداران ایران در گفتوگو با ابراز خوشحالی از صدور مجدد روادید و ورود گردشگر از آبانماه، بیان کرد: «با پیگیریهای انجامشده از سوی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی پس از حدود یک سال و نیم شاهد ورود گردشگر خواهیم بود، مقاصد گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند به شهرهای خاص از جمله مشهد، قم، تبریز، شیراز، یزد، اصفهان و در درجه دوم تبریز و اهواز است، و برای برگشتن به رقم ۸میلیون و ۸۷۰هزار گردشگر ورودی پیش از کرونا، نیاز به برنامهریزی جدی داریم.» رئیس جامعه هتلداران ایران تصریح کرد: «پس از باز شدن مرزها با سرعت شاهد ورود گردشگر از عراق خواهیم بود، اما جذب گردشگران اروپایی با توجه به اینکه آنها از قبل برنامهریزی میکنند نیاز به زمان بیشتری دارد. همچنین باید تبلیغات خارج از کشور در رسانهها و مطبوعات خارجی، فضای مجازی و استفاده از بلاگرهای مطرح بینالمللی با برنامه و جدیت انجام شود.» الزام برای چک کردن تأییدیه رزرو هتل و سایر مراکز اقامتی گردشگران انفرادی در مرز یکی از پیشنهادهای مطرح شده از سوی رئیس جامعه هتلداران ایران بود. حمزهزاده با اشاره به واکسیناسیون ۹۰درصدی کارمندان هتلها، افزود: «۱۰درصد باقی مانده هم به دلایل شخصی واکسن نزدهاند که البته تا پایان مهرماه برای کارکنان هتلهای زنجیرهای فرصت معین شده است و در صورت رعایت نشدن، عذرشان خواسته میشود.» رئیس جامعه هتلداران ایران با تاکید بر به حداقل رساندن دغدغه گردشگران، تصریح کرد: «برای اعتمادسازی تمام پروتکلهای بهداشتی در هتلها رعایت میشود و هزینههای سنگینی برای خرید مواد ضدعفونی صرف میشود.» او همچنین با اشاره به اینکه در کنار گردشگری خارجی نباید از گردشگری داخلی غافل شد، گفت: «در تعطیلات اخیر با افزایش ۱۰درصدی، میانگین ضریب اشغال هتلها از ۱۵ به ۲۵درصد افزایش پیدا کرد.»
ایجاد شده: 26/مهر/1400 آخرین ویرایش: 27/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز؛ " کامیار اسکندریون " دبیر جامعه حرفهای هتلداران ایران، گفت: یکی از اقدامات غیرقانونی و نابجا در مجموعه معاونت گردشگری در دولت قبل، شرایط دشواری بود که در سامانه جانا برای صدور پروانه بهرهبرداری هتل در نظر گرفته شده بود. شما میدانید که من با آقای دکتر تیموری، ارتباط خوب، حسنه و دوستانهای داشتم اما این، مانع طرح انتقاد از ایشان نیست. در نقد عملکرد یک مدیریت باید صراحت داشت. در آن دوره برای صدور پروانه بهرهبرداری شرایط را خیلی پیچیده کردند. از مسائلی نظیر عدم سوءپیشینه گرفته تا موارد دیگری که مشکلات بروکراتیک برای متقاضیان پروانه بهرهبرداری به وجود میآورد. اعمال چنین شرایطی شاید برای تایید یک مدیر لازم باشد که هست؛ اما برای سرمایهگذار و بهرهبردار شرایط فرق میکند. در همهجای دنیا شرایط را برای سرمایهگذاری آسان میکنند اما در کشور ما انگار برعکس است و هر چه بازدارنده داریم میخواهیم پیش پای سرمایهگذار بگذاریم و منصرفش کنیم. او در ادامه افزود: از همه مهمتر مفاصا حساب داراییست که گفته شده متقاضیان پروانه بهرهبرداری ابتدا باید تکلیفشان را در این بخش روشن کنند. شما میدانید که مودی یعنی بدهکار مالیاتی که باید بدهی خود را ادا کند. متقاضی پروانه بهرهبرداری ممکن است شغل های مختلفی داشته باشد؛ سوال این است که زمینه های شغلی دیگر او چه ارتباطی به مسئله بهرهبرداری از هتل دارد که برای صدور پروانه بهرهبرداری، مجموعه فعالیتهای اقتصادی او را دخیل میکنند؟ دبیر جامعه حرفهای هتلداران ایران همچنین توضیح داد: مفاصا حساب دارایی ممکن است برای یک موسسه مالیاتی دو سه سال طول بکشد؛ در هیچ جای دنیا پروانه بهرهبرداری ارتباطی به موسسه مالیاتی پیدا نمیکند و در نظر گرفتن چنین شرایطی جز دشوار کردن کار و در نهایت منصرف کردن متقاضیان نتیجه دیگری در بر ندارد. تصمیم معاونت گردشگری سابق و در نظر گرفتن چنین شرایطی، انگار به دنبال این هدف صورت گرفته بود که میخواستند برای کسی پروانه بهرهبرداری از هتل صادر نشود؛ در حالی که برای سایر تاسیسات و از جمله اقامتگاههای غیرقانونی مانند خانههای مسافر و... چنان شرایط آسانی در نظر گرفته شد که تنها با تسلیم تقاضا، هزینهای ناچیز و مدارکی جزئی برایشان پروانه صادر میشد! و هتلها علیرغم سابقه فعالیتی که دارند و با وجود حجم غیرقابلمقایسه سرمایهگذاری آنها نسبت به اقامتگاههای غیرقانونی، برای دریافت صدور پروانه بهرهبرداری دچار مشکلاتی هستند که حتی گاهی غیرقابلحل میشود. او در بیان خواسته خود از معاونت جدید گردشگری کشور گفت: تقاضای ما از آقای شالبافیان که خودشان سالها در گردشگری بودهاند و در این صنعت صاحبنظر هستند، این است که شرایط مندرج در سامانه جانا را تغییر دهند؛ چراکه نتیجهای جز منصرف کردن سرمایهگذار در صنعت هتلداری ندارد.
ایجاد شده: 23/مهر/1400 آخرین ویرایش: 23/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از تسنیم در طول دو سال گذشته و از زمان آغاز همهگیری کرونا یکی از صنایعی که بهصورت مستقیم به شدت متحمل ضرر و زیانهای فراوان شد، صنعت گردشگری و به صورت مشخص مؤسسات گردشگری نظیر هتلها و اقامتگاههای گردشگری بودند. جمشید حمزهزاده رئیس جامعه حرفهای هتل داران ایران در گفتوگو با تسنیم با اشاره به بهبود شرایط ناشی از همهگیری کرونا در پی شدت گرفتن واکسیناسیون همگانی و آغاز صدور روادید برای گردشگران خارجی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به رونق مجدد گردشگری و برطرف شدن نسبی زیان تأسیسات گردشگری از ارسال نامهای با همین محتوا و طرح چند درخواست با هدف کمک مالی به این تأسیسات و تابآوری لازم به معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد. وی با توجه بر این موضوع که اگر به درخواستها برای کمک به این تأسیسات گردشگری با در نظر گرفتن شرایط حاد دو سال گذشته توجه نشود وضعیت نامناسب گردشگری همچنان ادامه خواهد یافت، گفت: یکی از درخواستهای مهم در این نامه موافقت و تسهیل شرایط بازپرداخت وامهای کرونایی از نیمه سال 1401 با سود 12 درصد و به مدت سه سال بدون اخذ هرگونه دیرکرد یا جریمه است. طبق گفتههای حمزهزاده امهال پرداخت قبوض آب، برق و گاز تأسیسات گردشگری تا نیمه دوم سال 1401 نیز از درخواستهای است که کمک شایانی را به تأسیسات گردشگری میکند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران در این نامه خواستار پرداخت حق بیمه پرسنل تأسیسات گردشگری تا پایان نیمه اول سال 1401 به صورت پرداخت 10 درصد سهم کارفرما و موافقت با پرداخت بدهیهای قبلی از ابتدای سال 1402 به همراه عدم دریافت جرایم دیرکرد احتمالی شده است. علاوه بر آن وی بخشودگی اجاره بهای سالهای 99 و 1400 تأسیساتی که به هر نحوی متعلق به یکی از نهادها و ارگانهای دولتی و عمومی نظیر شهرداریها و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است را به دلیل عدم انتفاع در طول مدت مذکور به واسطه شرایط کرونا و همپنین موافقت با بخشودگی کلیه عوارض شهرداری در طول سالهای 99 و 1400 و انتقال زمان پرداخت مالیات ارزش افزوده دو فصل از سال 1400 به فصل دوم سال 1401 به صورت اقساط را از دیگر محورهای مهم درخواستها برشمرد. وی همچنین خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از تأسیسات گردشگری در طول دوسال گذشته ناگزیر به دریافت تسهیلات شدهاند، درخواست ما این است که در خصوص این وامها نیز مساعدت شده و ضمن تسهیل در روند بازپرداخت و بازنگری سودهای متعلقه مهلت پرداخت حداقل تا پایان سال 1400 تمدید شود.
ایجاد شده: 22/مهر/1400 آخرین ویرایش: 22/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از اسکای روم، اداره فدرال هویت و شهروندی امارات متحده عربی به افراد خارجی این امکان را فراهم کرده که برای ویزای توریستی ۵ ساله اقدام کنند. بر اساس شرایط اعلامی ۴ شرط لازم برای دریافت ویزای ۵ ساله شامل: گردش حساب بانکی در ۶ ماه گذشته با مانده ۴۰۰۰ دلار یا معادل آن با ارزهای خارجی، بیمه درمانی، کپی گذرنامه و یک عکس رنگی است. مقامات اماراتی اعلام کردهاند که این ویزای توریستی برای همه افراد از هر ملیتی قابل درخواست است. بر این اساس آن فرد اجازه ورود برای چندین سفر را برای مدت ۵ سال دریافت میکند، مشروط بر اینکه بیش از ۹۰ روز در یک سال در امارات اقامت نداشته باشد. شروع ویزا از تاریخ ورود محاسبه میشود. اگر شخصی مایل به تمدید مدت اقامت سالانه برای بیش از ۹۰ روز و کمتر از ۱۸۰ روز باشد، میتواند درخواست تمدید مدت اقامت در داخل کشور امارات ارائه دهد. از متقاضیان این ویزا خواسته شده تا در هنگام پر کردن فرمها، از صحت همه موارد، بهویژه شغل، نام پدر و مادر، تلفنهای مورد استفاده، ایمیل در صورت وجود و آدرس، اطمینان حاصل کنند. در صورت احراز خطا در این موارد، درخواست ویزا رد میشود. نکته قابل توجه این است که در حال حاضر امارات ویزای توریستی برای یک یا چند ورود صادر میکند و ویزای کوتاهمدت گردشگری اجازه اقامت ۳۰ روزه در این کشور را میدهد. در حالی که ویزای توریستی بلندمدت اجازه اقامت ۹۰ روزه را میدهد. ویزای توریستی میتواند دو بار بدون نیاز به خروج از کشور تمدید شود. البته این تسهیلات جدید برای کسانی مفید است که با توجه به ملیتشان، برای ورود به امارات به ویزا نیاز دارند. هماکنون شهروندان برخی از کشورها، نیاز به درخواست ویزا در مبدا ندارند و در همان بدو ورود برایشان اجازه ورود صادر میشود. طبق تصمیم هیئت دولت امارات در جولای ۲۰۱۸، گردشگران میتوانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود، بدون پرداخت هزینه ویزای ورود دریافت کنند. البته دوره معافیت از پرداخت ویزا فقط در طول تعطیلات تابستانی از ۱۵ ژوئیه تا ۱۵ سپتامبر هر سال اعمال میشود. همچنین ویزای ۵ ساله توریستی پس از پایان اعتبار قابل تمدید است و میتوان مجدداً برای ۵ سال دیگر درخواست ویزا ارائه کرد.
ایجاد شده: 21/مهر/1400 آخرین ویرایش: 21/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، صنعت هتلداری بیش از سایر اقامتگاهها مورد آسیب قرار گرفت، زیرا از ابتدای همهگیری کرونا و بسته شدن مرزها دیگر هیچ مسافر خارجی به ایران نیامده و در نتیجه هتلها بیش از دو سوم میهمانان خود را از دست دادهاند.هتلهای بزرگ و چند ستاره عمدتا میزبانان مسافران خارجی بوده و مسافران داخلی بسیار کمی هتلهای چند ستاره را به عنوان محل اقامت خود برمیگزینند. مهمترین دلیل عدم انتخاب هتل به عنوان محل اقامت در سفر برای بسیاری از شهروندان را میتوان در هزینه بالای اقامت در هتل دانست که با توجه به شرایط اقتصادی مردم و وضعیت معیشتی ضعیف خانوارها، انتخاب هتل تنها برای اقشار مرفه و پردرآمد امکانپذیر است. از این رو بیشتر مردم در سفرها یا در خانههای اقوام اقامت میکنند یا به دنبال اقامتگاههای بومگردی، خانههای شخصی ارزان یا هتلهایی با استانداردهای پایین هستند. با همهگیری کرونا هتلها، علاوه بر از دست دادن میهمانان اصلی خود یعنی همان مسافران خارجی حتی مسافران داخلی را نیز از دست دادند و به تناسب لغو سفرها و رزروها، هتلها با خسارتهای مالی بیسابقهای مواجه شدند و در ابتدا برای کاهش هزینهها اقدام به تعدیل نیرو یا فرستادن کارکنان خود به مرخصی بدون حقوق کردند اما با طولانی شدن روند محدودیت سفرها، بحران کرونا و هزینههای کمرشکن برخی از هتلها اقدام به تعطیلی موقت و برخی دائم کردند.طی یک سال و نیم گذشته شاهد به مزایده گذاشتن برخی از هتلها و آگهی فروش آنها بودیم حتی برخی از هتلها اقدام به تغییر کاربری کرده تا از این طریق برای تامین هزینهها درآمد کسب کرده و از تعطیلی دائم آن جلوگیری کنند. حتی برداشتن محدودیتهای سفرهای داخلی نیز تاثیری در رزرو هتلها در تعطیلات نداشته و در تعطیلات نوروز تنها ۳ درصد از مسافران در اقامتگاههای رسمی اقامت کردند و باقی مسافران در اقامتگاههای غیررسمی، خانههای شخصی، ویلاها، خانههای بومگردی یا کمپ زدن در طبیعت اقامت کردند. انتخاب نکردن هتلها برای اقامت صرفا بهدلیل بیاعتمادی به اماکن عمومی ناشی از بحران کرونا نیست بلکه براساس دیدگاهی است که طی سالیان در تفاوت قیمتها در اذهان نقش بسته است و با وجود آنکه هتلها از سال گذشته تخفیفات ویژهای برای جذب مسافران درنظر گرفتهاند اما آنچنان مورد اقبال قرار نگرفته است. با توجه به مشاهدات میدانی با قاطعیت میتوان گفت که هتلها یکی از مراکز امن و ایمن برای اقامت مسافران بهویژه در ایام کرونا محسوب میشوند و حتی میزان هزینه اجاره اتاقها در بسیاری از هتلها به سطح دیگر اقامتگاهها یا حتی برخی کمتر رسیدهاند و این نشان دهنده تغییر سبک و روش هتلها از جذب گردشگران خارجی به گردشگران داخلی است. از این رو هتلها با بهرهگیری از سه شیوه تخفیف، هماهنگی با دیگر مراکز تفریحی و دو نرخی کردن تعرفهها امکان بازیابی و احیای خود را فراهم میکنند. اگرچه تخفیف در اجارهبهای اقامت در هتلها میتواند در جذب تدریجی مسافران تاثیرگذار باشد و در آینده منجر به اعتمادسازی در میان اقشار مختلف درآمدی شود؛اما علاوه بر آن هتلها جهت بازگشت به مسیر احیای بازار خود نیازمند اقداماتی فراتر از این هستند. یکی از اقداماتی که میتواند منجر به جذب گردشگر به هتلها شود، هماهنگی با مراکز تفریحی جذاب برای قرار گرفتن در گزینههای انتخاب هتل است. با این روش هتلها در کنار تخفیفات ویژه میتوانند گزینه استفاده از مراکز تفریحی خاص برای مسافران را از آپشنهای ویژه رزرو درنظر بگیرند. زیرا این روش به مسافران این امکان را میدهد هم از امتیاز هتل بهرهمند شوند و هم از مراکز تفریحی استفاده کنند و از هزینه چند برابری برای استفاده جداگانه جلوگیری شود. تغییر سبک در عملکرد هتلها در اعتمادسازی و جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار خواهد بود. از دیگر اقداماتی که شاید بتواند در جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار باشد دو نرخی کردن هزینه اقامت در هتلها است.این واقعیت را نباید فراموش کرد که هزینه هتلها در مقایسه با دیگر مراکز اقامتی بسیار بالا است و آنها باید هزینه کارکنان خود را براساس حقوق و قوانین کار پرداخت کنند و علاوه بر این، هزینههای گسترده دیگری از مالیات بالا گرفته تا هماهنگی با دیگر نهادها بر آنها تحمیل شده است.از این رو هتلها نسبت به دیگر اقامتگاهها گرانتر بهنظر میرسند و شاید یکی از عوامل تمرکز صرف برخی هتلها در جذب گردشگران خارجی، کسب درآمد بیشتر برای تامین هزینهها باشد. اما غفلت از گردشگران داخلی منجر به بحرانی شده که اکنون گریبان هتلها را گرفته و دیگر مسافری برای دریافت خدمات وجود ندارد. با توجه به اینکه مجوز صدور ویزا به گردشگران خارجی به زودی اجرایی میشود، بهترین شیوه جذب گردشگران داخلی در شرایط کنونی نرخگذاری جدید براساس وضعیت اقتصادی خانوارها است و تعرفهها با دو نرخی شدن برای مسافران داخلی و خارجی، هم میتواند به جبران خسارتهای وارده بر هتلها تاثیر بگذارد و هم به افزایش تقاضای مسافران داخلی از هتلها منجر شود. نکته بسیار مهمی که از زمان همهگیری کرونا تا به امروز بر بازار گردشگری ایران قابل توجه بوده، این است که گردشگری داخلی بیش از گردشگری خارجی در درجه اهمیت قرار دارد و در صورت نادیده گرفتن آن، صدمات غیرقابل جبرانی بر این صنعت وارد خواهد شد، زیرا در صورت از دست دادن گردشگران خارجی به هر دلیلی، در صورت ضعف در گردشگری داخلی و نداشتن زیرساختهای لازم در این بخش، بازار گردشگری در تمامی بخشها با آسیبهای گستردهای همراه میشود. همانند آنچه که در بحران کرونا به وجود آمد بسیاری از هتلها تعطیل شدند و بهدلیل نبود مسافر ظرفیت پذیرش آن حتی به زیر ۵ درصد رسید و در حال حاضر با درنظر گرفتن تخفیفات بسیار، باز شدن سفرها و افزایش روند واکسیناسیون به زیر ۳۰ درصد رسیده است. این امر در دیگر بخشهای صنعت گردشگری همانند صنعت حمل و نقل بهویژه در بخش هوایی اتفاق افتاده و بازگشت آنها در کوتاهمدت امکان پذیر نیست و عمده دلیل آن را میتوان در بیاعتمادی مسافران داخلی در ارائه خدماتی که متکی بر گردشگران خارجی است، دانست.
ایجاد شده: 20/مهر/1400 آخرین ویرایش: 20/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، تارنمای سفارت آمریکا در افغانستان در هشداری فوری از تهدید امنیتی در هتل «سرینا» در کابل خبر داده است. هتل سرینا در مرکز کابل واقع شده و یکی از بهترین هتلهای افغانستان بهشمار میرود که در سالهای اخیر میزبان مهمانان خارجی، سیاستمداران و اهالی رسانههای بینالمللی بوده و بارها هدف حمله طالبان قرار داشته است. این هشدار امنیتی روز یکشنبه صادر شده و از شهروندان آمریکایی میخواهد از حضور در هتل سرینا یا اطراف آن خودداری کنند. این بیانیه از شهروندان آمریکایی که در این هتل اقامت دارند خواسته فورا این محل را ترک کنند. در این هشدار امنیتی به نوع تهدید پیش روی شهروندان آمریکایی اشاره نشده است. اما شرایط امنیتی افغانستان پس از تصرف این کشور به دست طالبان رو به وخامت گذاشته است. انفجار روز جمعه در مسجد سیدآباد قندوز ۱۰۰ کشته و ۱۵۰ مجروح بر جای گذاشت. هشدار به شهروندان آمریکایی در حالی انجام میشود که وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیهای با اشاره به مذاکرات دو روز گذشته با طالبان ادعا کرده است که در مورد خروج امن شهروندان آمریکایی از افغانستان با این گروه افراطگرای اسلامی مذاکرات «منصفانه و حرفهای» داشته است. طالبان پیشتر در فروردین ۱۳۹۲ مسئولیت یک حمله در هتل سرینا کابل را بر عهده گرفته بود. در این حمله ۹ نفر کشته شدند. ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرده که هدف این حمله مهمانان خارجی بودند که برای جشن سال نو به افغانستان سفر کرده بودند. طالبان مسئولیت حمله دیماه ۱۳۸۶ به باشگاه هتل کابل سرینا را نیز بر عهده گرفته است. دو سال بعد نیز برخورد راکت با دیوار هتل دو زخمی برجای گذاشت. هتل سرینا ساختمان نوسازی شده هتل معروف افغانستان «هتل کابل» و نخستین هتل پنجستاره افغانستان است.
ایجاد شده: 19/مهر/1400 آخرین ویرایش: 19/مهر/1400 اخبار خارجی
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در جمع فعالین اقامتگاههای بومگردی کشور گفت: «توسعه بیملاحظه و صرفاً کمی اقامتگاههای بومگردی، آفتی جدی در حوزه گردشگری کشور به شمار میآید و نیاز است با تقویت ابعاد کیفی و فرهنگی، جایگاه بومی این نوع از تاسیسات گردشگری کشور حفظ و ارتقا یابد.» به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ظهر امروز در نشست با اعضای هیات مدیره جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی کشور و جوامع بومگردی استانی پس از دریافت گزارش و بررسی مشکلات اعضای حاضر گفت: «اقامتگاههای بومگردی به عنوان یکی از مهمترین تاسیسات گردشگری کشور با دارا بودن استعداد ذاتی در راستای معرفی و انعکاس فرهنگ، هنر، تاریخ و اصالت فرهنگی به گردشگران از جایگاه مهمی میان مراکز اقامتی کشور برخوردار است؛ لذا توسعه صرفاً کمی و بیملاحظه، آفتی جدی در این حوزه به شمار میآید و نیاز است رویکرد کنونی به سوی حفظ و ارتقای جایگاه کیفی تغییر یابد.» وی با بیان اینکه تلاش در راستای رفع و یا کاهش آسیبهای بحران کووید - 19 به اقتصاد اقامتگاههای بومگردی کشور از دغدغههای روزانه ایشان به شمار میآید؛ افزود: «یکی از اصلیترین اولویتها که همزمان با تقویت ابعاد کیفی این نوع از تاسیسات گردشگری بدان پرداخته خواهد شد؛ موضوع امهال پرداخت تسهیلات کرونا و جلب حمایتهای مالی و پشتیبانی مورد نیاز در این حوزه است.» او در ادامه پرداختن به موضوع آموزش و به روزرسانی دانش تخصصی اعضا و جامعه محلی، پایداری و ظرفیت قابل تحمل روستاها، جلب مشارکتهای فرابخشی همانند شهرداریها، ارزیابی و نظارت خدمات، توسعه و تنوع محصولات و رونق همزمان گردشگری روستایی به عنوان دیگر اولویتهای کاری مورد توجه در این حوزه نام برد. همچنین در این نشست اکبر رضوانیان، نایبرییس جامعه بومگردی کشور به نمایندگی از اعضای حاضر پس از جمعبندی دغدغهها و چالشهای پیش روی فعالین این حوزه گفت: «بومگردی دارای ماهیتی از نوع آسایش و اصالت خانه است و اقامتگاه صرف به شمار نمیآید.» وی افزود: «واحدهای بومگردی هر سه ماموریت و ماهیت عناوین تخصصی وزارت یعنی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی را با خود به همراه دارند؛ به گونهای که بومگردی با احیای بناهای تاریخی قدیمی و نیز تکیه بر فرهنگ و اصالت منطقه و نیز تولید یا فروش صنایعدستی و هنرهای سنتی مناطق بومی کشور فرصت جذب گردشگران و تجربیات جدید را ایجاد میکند.» وی یادآور شد: «خواسته ما قرار گرفتن اقامتگاههای بومگردی در اولویت و رءوس نگاه تصمیمسازان این حوزه است و نیاز داریم این نگاه کیفی باشد و در آن تفاوتهای ساختاری و ابعاد فرهنگی و اصالت بومگردیها نسبت به سایر تاسیسات گردشگری لحاظ شود.»
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " امیر سزاوار " رئیس هیئت مدیره جامعه حرفهای هتل داران خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هتلهای استان ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده اند، گفت: باتوجه به اینکه بیشتر هتلهای خراسان رضوی در مشهد مستقر هستند، هتل داران این شهر بیشترین خسارت را از شیوع کرونا متحمل شده اند.امیر سزاوار افزود: ضریب اشغال ناچیز هتلها سبب شده است برخی از آنها برای جذب مسافر و تامین هزینههای جاری، اقدام به قیمت شکنی کنند و درنتیجه هزینه اقامت در برخی هتلهای مشهد حتی از هزینه اجاره بهای یک واحد مسکونی هم کمتر باشد.وی ادامه داد: بررسیهای ما نشان میدهد که اکنون نرخ اقامت در هتلهای مشهد بسیار کمتر از نرخ اقامت در سایر جاها مانند کیش، شیراز و اصفهان است. به عنوان نمونه هفته گذشته که چند روز کشور تعطیل بود، نرخ اقامت در هتلهای سایر شهرها زیاد بود، اما در مشهد هتلها با نرخ کمتر از نرخ رسمی خدمات میدادند.وی بیان کرد: با وجود اینکه هتلها ضریب اشغال کمی دارند، هزینههای جاری آنها در ۶ ماه اول امسال افزایش یافته و همین مسئله فشار بر آنها را بیشتر کرده است.سزاوار با بیان اینکه صنعت هتل داری برای احیا نیازمند حمایت است، گفت: در مشهد میلیاردها تومان در بخش هتل داری سرمایه گذاری شده و این بخش فرصتهای شغلی زیادی را برای افراد مختلف فراهم کرده است. بر این اساس انتظار میرود که مسئولان مربوط به منظور جبران خسارتهای واردشده بر این بخش، اقدامات حمایتی جدی را انجام دهند.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی