نتایج جستجو...
ملاحظاتی در باب نمایشگاه گردشگری تهران

ملاحظاتی در باب نمایشگاه گردشگری تهران

نمایشگاه‌های گردشگری در تمام دنیا –خصوصا در کشورهای پیشرفته و تراز اول این صنعت- از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. نمایشگاه‌ها فرصت‌هایی هستند برای معرفی جاذبه‌ها، امکانات و ظرفیت‌های صنعت. با این حال نتایج برگزاری این رویداد زمانی مطلوب خواهد بود که ملاحظات تخصصی و حرفه‌ای در آن‌ لحاظ شود؛ چنان که در نمایشگاه‌های مشهور گردشگری دنیا مانند آی تی بی برلین، فیتور اسپانیا و... شاهد آن بوده و هستیم. کشور عزیز ما ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای برخوردار از جاذبه‌های گردشگری، ضرورتا باید از فرصتی مانند نمایشگاه گردشگری برخوردار باشد. با این حال، این‌که این نمایشگاه چگونه و با چه ساز و کاری برگزار شود تا بتواند بیشترین نتایج را برای صنعت گردشگری کشور حاصل کند، بسیار اهمیت دارد. بی‌تعارف که باشیم باید بگوییم که اگرچه هر ساله نمایشگاه گردشگری برگزار می‌شود اما نتایج موردانتظار از آن به دست نمی‌آید. این عدم توفیق در نتیجه‌گیری از نمایشگاه‌های گردشگری، دلایلی دارد که عمدتا از دو دلیل اصلی ناشی می‌شوند. اول این‌که نمایشگاه‌های تخصصی باید از نمایشگاه‌های عمومی تفکیک شوند؛ چرا که جامعه هدف هر کدام با دیگری متفاوت است. در نمايشگاه‌هاى تخصصى بر خلاف نمايشگاه‌هاى عمومى تعداد عرضه‌کنندگان محصولات –و در اینجا محصولات خدماتی صنعت گردشگری- کمتر و دامنه حضور بازدیدکنندگان هم کمتر است. چرا که تنها افراد ذی‌ربط صنعت در آن حضور پیدا می‌کنند. مثال‌های آن هم روشن و متعددند و نمایشگاه مربوط به تجهیزات هتلی هم از آن جمله‌اند. در چنین نمایشگاهی صرفا هتلداران و فعالان صنعت هتلداری حضور می‌یابند و محصولات خود را عرضه می‌کنند. در حالی که در نمایشگاه عمومی گردشگری، عموم مردم به عنوان مخاطب در نظر گرفته می‌شوند و نه فقط متخصصین و افراد فعال در صنعت. بی‎شک هر دو شکل نمایشگاه‌ها –هم تخصصی و هم عمومی- کارکرد خاص خود را دارند. صنعت گردشگری هم به سبب گستردگی‌اش و این‌که با طیف‌های مختلف جامعه سر و کار دارد، نیازمند نمایشگاه‌های عمومی هم هست؛ منتهای مراتب از دیدگاه کارشناسی و از نظر کسانی که به طور تخصصی در این صنعت کار می‌کنند و ذی‌نفع هستند، باید میان نمایشگاه‌های عمومی و نمایشگاه‌های تخصصی تفکیک قائل بود. در ایران به عنوان کشوری که گردشگری در سند چشم‌انداز و برنامه توسعه آن نقش مهمی دارد و قرار است در آینده یکی از منابع اصلی درآمدی کشور باشد، باید نگاه‌ها به این صنعت تغییر کند. یکی از جلوه‌گاه‌های این تغییر دیدگاه می‌تواند همین نمایشگاه‌ها باشد. متاسفانه نمایشگاه گردشگری تهران هر ساله با هزینه‌ای هنگفت برگزار می‌شود اما نه تنها نتایجی متناسب با این هزینه نمی‌گیرد بلکه عملا از بین رفتن بخش زیادی از این منابع  را شاهد هستیم. به عنوان مثال گفته شده نمایشگاه امسال با هزینه‌ای هنگفت برگزار شده است؛ این هزینه آیا از دیدگاه بهره‌وری مقرون به صرفه است؟ به جای مصرف این منابع برای نمایشگاهی که خروجی چندانی ندارد، آیا نمی‌شد با کار کارشناسی درست و دقیق راه‌های دیگری را آزمود تا شاهد نتیجه‌بخش شدن هزینه انجام‌شده باشیم؟ در حالی که بخش خصوصی سال‌هاست جای خالی تبلیغات بین‌المللی برای صنعت گردشگری کشور را از رسانه‌های مختلف فریاد می‌زند و بر لزوم توجه دولت به این مساله تاکید دارد، دولت به جای توجه به این تاکیدهای مهم و حیاتی، همچنان راه و روش سابق خود را دنبال می‌کند تا صرفا گفته شود نمایشگاهی هم برگزار شده و بودجه‌ای هم هزینه شده است! گردشگری به عنوان یکی از ارزآورترین صنایع کشور که بالقوه می‌تواند بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، نیازمند توجه بیشتر و نگاه تخصصی‌تر دولت است؛ آنچه امروز می‌بینیم با آنچه نیاز صنعت گردشگری ایران است، فرسنگ‌ها فاصله دارد. امروز بسیاری از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، هتل‌ها و سایر تاسیسات گردشگری به خاطر بدهی‌هایی بالنسبه ناچیز در شرف تعطیلی‌اند؛ بسیاری از تاسیسات به خاطر مبالغی در حد 100 میلیون تومان قادر به ادامه فعالیت نیستند؛ در چنین وضعیتی آیا سرپا نگه داشتن این تاسیسات بر برگزاری نمایشگاهی بی‌ثمر ارجحیت ندارد؟ تبلیغات، لازمه صنعت گردشگری در همه‌جای دنیاست و تجربه کشورهای پیشرفته در این صنعت گواه این امر است؛ اما در ایران هرگز دولت خود را موظف به جبران خلاء تبلیغاتی برای جاذبه‌ها و توانمندی‌های گردشگری کشور در سطح دنیا ندیده است. نمایشگاه گردشگری تهران همواره با حضور بخش خصوصی برگزار شده؛ اما حضوری که بیشتر بر پایه نوعی اجبار رقم خورده تا اختیار! گردشگری ایران با توانمندی‌هایی که دارد، بیش از پیش نیازمند کار تبلیغاتی است که در همه‌جای دنیا بر عهده دولت است، نه بخش خصوصی. برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به صورت کارشناسی‌شده و بر طبق استانداردهای جهانی، یکی از راه‌های توسعه گردشگری ایران است. همچنین ایران با جاذبه‌هایی که دارد، می‌تواند محل مراجعه بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری باشد. نمایشگاه تهران در نهایت آیا توانسته به جذب سرمایه در این بخش کمک کند؟ اگر نتوانسته چرا برگزار می‌شود؟ نکته دیگر این‌که نمایشگاه با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه‌ای که در آن برگزار می‌شود، باید در بهترین موقع برگزار شود. چرا که هدف نمایشگاه جذب بازدیدکنندگانی است که به عنوان مخاطب تعریف شده‌اند. مخاطب تخصصی برای نمایشگاه تخصصی و مخاطب عمومی برای نمایشگاه عمومی. نمایشگاه بین‌المللی تهران از بی‌توجهی به این مباحث تخصصی لطمه خورده است؛ چراکه اولا در فصل زمستان -که نامناسب‌ترین فصل برای برگزاری نمایشگاه عمومی است- برگزار می‌‎شود؛ و ثانیا همزمان می‌خواهد هم تخصصی باشد و هم عمومی؛ یعنی می‌خواهد هر دو هدف را همزمان حاصل کند که تجربه نشان داده است چنین چیزی میسر نیست و در نتیجه نمایشگاه از رسیدن به نتایج مطلوب در هر دو زمینه باز می‌ماند. ✍️ جمشید حمزه‌زاده - رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران

ایجاد شده: 24/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 24/بهمن/1401     مقالات و یادداشت ها
کسادی هتل‌های کرمانشاه در فصل سرما

کسادی هتل‌های کرمانشاه در فصل سرما

به گزارش هتل نیوز ؛ " سیروس گل عنبر " نایب رئیس جامعه هتلداران استان کرمانشاه گفت : هر ساله در ایام فصل سرد سال و با توجه به کاهش مسافرت‌ها، ضریب  اشغال تخت هتل‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. او ادامه داد : در حال حاضر ضریب اشغال تخت هتل‌ها در کرمانشاه به حدود ۲۰ درصد کاهش یافته که شرایط خوبی برای هتل داران نیست. وی افزود : هتلداران استان در طرح‌های زمستانی خود برای مسافران تخفیف قائل شده‌اند که میزان این تخفیف در هتل‌ها و مراکز اقامتی مختلف متفاوت است. " گل عنبر " تاکید کرد : وضعیت هتل ها در شرایط فعلی خوب نیست و به حمایت نیاز دارند. نایب رئیس جامعه هتلداران استان کرمانشاه افزود : علیرغم اینکه میراث فرهنگی و نیروی انتظامی برای شناسایی و پلمب آنها همکاری خوبی دارند، اما کماکان فعالیت بسیاری از  آنها ادامه دارد و این نیازمند برخورد جدی دستگاه قضایی است.

ایجاد شده: 11/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 11/بهمن/1401     اخبار داخلی
بیش از ۸۰ درصد از توریست‌های زیارتی را از دست داده‌ایم

بیش از ۸۰ درصد از توریست‌های زیارتی را از دست داده‌ایم

به گزارش هتل نیوز،‌" علی اکبر علیزاده قناد " رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت ؛ خراسان رضوی عمدتا پذیرای زائران زیادی از کشورهای همجوار عراق، حوزه خلیج فارس و حتی آسیای میانه بود، اما در حال حاضر ۸۰ درصد از تعداد این افراد به دلیل مسائل سیاسی و قطعی اینترنت کاسته شده است. او ادامه داد ؛  اقتصاد خراسان و به ویژه مشهد تا حدود زیادی زیر سایه گردشگری است و حدود ۶۰ درصد از اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد. " قناد " افزود ؛ بیش از ۵۰درصد هتل‌های ایران در مشهد است و با توجه به اینکه چرخ اقتصاد مشهد روی محور زائران و گردشگران می‌چرخد، افت تعداد گردشگران منجر به افت شدید وضعیت اقتصادی می‌شود. وی گفت ؛ خراب شدن راحت است اما آباد کردن بسیار سخت است و برگرداندن اعتماد از دست رفته زائران و توریست ها بسیار سخت است.  رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد ؛ تبعات منفی این وضعیت بسیار گسترده است و تاثیر زیادی دارد.

ایجاد شده: 5/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 5/بهمن/1401     اخبار داخلی
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی : استقبال از نمايشگاه امسال دوبرابر شده است

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی : استقبال از نمايشگاه امسال دوبرابر شده است

"ا سید مصطفی فاطمی " مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در مصاحبه‌ای اختصاصی با هتل نیوز در خصوص برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران گفت ؛ نمایشگاه‌ها برآیند هر صنعت هستند و  اگر صنعت در رکود باشد، نمایشگاه آن هم ركود خواهد شد. او ضمن اعلام اینکه بیش از ٦٧٠٠٠ مترمربع براى فضاى نمايشگاه امسال اختصاص داده شده از رويكرد متفاوت نمایشگاه در  حوزه گردشگرى خوراك نیز خبر داد و گفت امسال در نمایشگاه پخت و پز نخواهیم داشت، بیشتر به فرآیندها و بسته‌بندی در حوزه خوراک در کشور خواهیم پرداخت. او ادامه داد ؛ حجم شرکت‌کنندگان داخلی و بین‌المللی نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. " فاطمی " با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ متر فضای نمایشگاهی امسال در اختیار شرکت‌های خارجی است گفت ؛ كشورهاى ونزوئلا، لبنان،عراق، روسيه، قطر، مالزى، تركيه و ژاپن در نمايشگاه امسال حضور خواهند داشت. وی افزود ؛ نمایشگاه امسال همچون سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی از جمله فیتور به صورت منطقه‌اى و استان محور برگزار خواهد شد. مدیرکل توسعه گردشگری داخلی ضمن اعلام اینکه هتل‌ها سالن اختصاصى ندارند تاکید کرد ؛ نمایشگاه صنایع دستی به صورت سالن‌های جداگانه از بخش گردشگری خواهد بود.

ایجاد شده: 1/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 1/بهمن/1401     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...